13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Die 2e zone kit in je WP is meer bedoeld als je 2 afgiftesystemen hebt (radiatoren - warmer en vloerverwarming - kouder bijvoorbeeld).
Dat evohome systeem heeft per afgifteapparaat (radiator bijvoorbeeld) een regelbare/bestuurbare kraan.
[edit]koevlaas was me voor
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2017 20:12 ]
Verwijderd
Mijn idee, je afgiftesysteem is correct voor de warmtebehoefte v.d.verschillende ruimtes, badkamer warmer, kamer/keuken fractie lager, getweaked op je verdeler en je WAR mits goed afgesteld doet wat ie moet doen en zorgt voor de gewenste temperatuur van je vloer. KISSRol-Co schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:34:
[...]
Wp blijft gewoon aan, een vloer van 17-18 graden is niet lekkermaar op WAR en deze buiten temperaturen gaat hij nauwelijks aan om 26 graden water te maken. 2,4 kWh verbruik voor de Wp nu..... Peanuts.
Nu kan ik natuurlijk overstappen op een programmering waarbij de wp op bepaalde momenten van de dag gaat werken. Erg energiezuinig klinkt dit daarentegen niet...
Dan is het toch warm genoeg?koevlaas2 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 17:51:
[...]
Als alles dichtloopt heb je ook bijna geen warmte afgifte meer, kan je net zo goed een thermostaat gebruiken.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Waterzijdig inregelen ? In combinatie met WAR.wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:24:
Gisteren het verbruik van mijn wp een beetje opgeschroefd, door de kamer thermostaat (te) hoog in te stellen. Hiermee worden de radiatoren in de hal en badkamer inderdaad wel warm. Logisch natuurlijk, aangezien de wp niet uitschakelt. Daarentegen is het aanpassen van de thermostaat weer een 'no-go', aangezien de woonkamer hiermee ook automatisch extra wordt verwarmt.
Nu kan ik natuurlijk overstappen op een programmering waarbij de wp op bepaalde momenten van de dag gaat werken. Erg energiezuinig klinkt dit daarentegen niet...
En hoe wil je dan de kamer op 20 houden en badkamer op 23?Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:17:
[...]
Waterzijdig inregelen ? In combinatie met WAR.
Zomaar even extreem voorbeeld.......
1 PVoutput . Dongen NB
Ook antwoord op reneeke....wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:24:
Gisteren het verbruik van mijn wp een beetje opgeschroefd, door de kamer thermostaat (te) hoog in te stellen. Hiermee worden de radiatoren in de hal en badkamer inderdaad wel warm. Logisch natuurlijk, aangezien de wp niet uitschakelt. Daarentegen is het aanpassen van de thermostaat weer een 'no-go', aangezien de woonkamer hiermee ook automatisch extra wordt verwarmt.
Programmering gaat je niet helpen. De verhouding van warmte afgifte is niet in orde, dus moet je in gaan grijpen met waterzijdig inregelen ( wat sowieso een must is ), en daar bij WA gaan regelen (overal thermostatische radiator ventielen ) op een temperatuur die past bij het verwarmen van het koudste vertrek.
Ik denk dat dat de enige juiste en makkelijkste realiseerbare optie is.
Je afgifte systeem is nu eenmaal niet optimaal.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Dat lukt mij ook, door dat er in beide ruimtes een afgiftesysteem is wat daar op berekend is en de flow daar op is afgestemd.reneeke1970 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:22:
[...]
En hoe wil je dan de kamer op 20 houden en badkamer op 23?
Zomaar even extreem voorbeeld.......
Ik denk dus dat daar de schoen wringt, geen goed afgifte systeem wat in balans is en dat niet meer zo makkelijk is om dat te realiseren, dus moet je iets anders gaan doen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:36:
[...]
Dat lukt mij ook, door dat er in beide ruimtes een afgiftesysteem is wat daar op berekend is en de flow daar op is afgestemd.
Dat klopt en lopen je zones dicht waardoor je water alleen in je hoofdleiding en eventueel buffer loopt, zijn deze verzadigd dan gaat je WP uit. Kan je toch net zo goed een thermostaat gebruiken ? Of 2 met 2 zones vanuit de WP.
Inviduele ruimtes kan je met een thermostaatkraan in bedwang houden
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Je kunt 2 wegen kiezen, de oorzaak oplossen of het symptoom bestrijden.hrt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:43:
[...]
Ik denk dus dat daar de schoen wringt, geen goed afgifte systeem wat in balans is en dat niet meer zo makkelijk is om dat te realiseren, dus moet je iets anders gaan doen.
Heb je inmiddels contact gehad hierover met de installateur? Alhoewel ik denk dat je 2 nieuwe Jaga's aan wil smeren..wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:24:
Als de warmtepomp uit gaat is het warm genoeg,koevlaas2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:47:
[...]
Dat klopt en lopen je zones dicht waardoor je water alleen in je hoofdleiding en eventueel buffer loopt, zijn deze verzadigd dan gaat je WP uit. Kan je toch net zo goed een thermostaat gebruiken ? Of 2 met 2 zones vanuit de WP.
Inviduele ruimtes kan je met een thermostaatkraan in bedwang houden
En inderdaad, zoals ik al zei, thermostaat kranen.....
PS weet je hoe je vloerverwarming er in ligt? diameter en hartafstand.
[ Voor 5% gewijzigd door hrt op 17-03-2017 10:00 ]
Ik heb hem hierover gesproken. Ze hebben wat aanpassingen doorgevoerd in de aanvoertemperatuur en de radiator in de woonkamer dichtgedraaid. Voor de rest is het 'even wachten en aankijken' tijd.Noord27 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:54:
[...]
Heb je inmiddels contact gehad hierover met de installateur? Alhoewel ik denk dat je 2 nieuwe Jaga's aan wil smeren..
De warmtepomp gaat inderdaad uit, zodra de ingestelde thermostaat temperatuur is bereikt. Dit is logisch uiteraard.hrt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 09:56:
[...]
Als de warmtepomp uit gaat is het warm genoeg,en als je een thermostaat gebruikt reageert die alleen op het vertrek waar hij in hangt.
En inderdaad, zoals ik al zei, thermostaat kranen.....
PS weet je hoe je vloerverwarming er in ligt? diameter en hartafstand.
Dan klinkt het dus dat ik de ruimtethermostaat moet vergeten en terug moet stappen naar de aanwezige thermostaatknoppen. In principe zal de warmtepomp dan nog steeds moeten stoppen zodra er geen aanvoer meer is benodigd, toch ?
Nee, de vloerverwarming is gelegd door de eerste eigenaar. Het lijkt echter geen super systeem, de gang is bijvoorbeeld helemaal niet meegenomen.
Is je leiding naar de hal en badkamer wel te scheiden van je woonkamer circuit?wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:03:
[...]
Ik heb hem hierover gesproken. Ze hebben wat aanpassingen doorgevoerd in de aanvoertemperatuur en de radiator in de woonkamer dichtgedraaid. Voor de rest is het 'even wachten en aankijken' tijd.
[...]
De warmtepomp gaat inderdaad uit, zodra de ingestelde thermostaat temperatuur is bereikt. Dit is logisch uiteraard.
Dan klinkt het dus dat ik de ruimtethermostaat moet vergeten en terug moet stappen naar de aanwezige thermostaatknoppen. In principe zal de warmtepomp dan nog steeds moeten stoppen zodra er geen aanvoer meer is benodigd, toch ?
Nee, de vloerverwarming is gelegd door de eerste eigenaar. Het lijkt echter geen super systeem, de gang is bijvoorbeeld helemaal niet meegenomen.
Anders twee thermostaat die beide dan ook een afsluit / drie weg klep bedienen.
Dan sturen ze zowel de wp afzonderlijk aan, en tegelijk hun zone door de klep
1 PVoutput . Dongen NB
Als je thermostaten dichtlopen dan gaat je WP pendelen, kan je m.i beter op zowel ruimte thermostaat als op thermostaatknoppen (niet in de ruimte waar de thermostaat hangt) draaien.wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:03:
[...]
De warmtepomp gaat inderdaad uit, zodra de ingestelde thermostaat temperatuur is bereikt. Dit is logisch uiteraard.
Juist WEL in de woonkamer (als daar de thermostaat hangt) want daar word het anders te warm....koevlaas2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:13:
[...]
Als je thermostaten dichtlopen dan gaat je WP pendelen, kan je m.i beter op zowel ruimte thermostaat als op thermostaatknoppen (niet in de ruimte waar de thermostaat hangt) draaien.
Het idee is om de vloerverwarming beneden te knijpen, zodat er meer warmte naar de hal en badkamer zal stromen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken, aangezien de woonkamer dan nog steeds op temperatuur is en de warmtepomp dus zal uitschakelen.
Het andere idee was uiteraard andere radiatoren
Juist NIET, want staan de thermostaten verkeerd op elkaar afgestemd dan blijft de WP doordraaien omdat het niet warm word in de woonkamer.hrt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:40:
[...]
Juist WEL in de woonkamer (als daar de thermostaat hangt) want daar word het anders te warm....
Edit: ik lees net dat de kamer sneller opwarmt dan de rest, ja dan zou het wel kunnen.
[ Voor 38% gewijzigd door koevlaas2 op 17-03-2017 15:18 ]
Zo ingewikkeld is het niet, hij verlaagt het debiet van de ruimte die te warm wordt welke ook nog eens je referentieruimte is, precies wat de mede Tweakers hier ook al aangaven.wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:42:
Even gesproken met de installateur.
Het idee is om de vloerverwarming beneden te knijpen, zodat er meer warmte naar de hal en badkamer zal stromen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken, aangezien de woonkamer dan nog steeds op temperatuur is en de warmtepomp dus zal uitschakelen.
Het andere idee was uiteraard andere radiatoren
Afgegeven vermogen wordt bepaald door debiet, verlaag je het debiet dan verlaag je het afgegeven vermogen.
Nee klopt, het is niet ingewikkeld. Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de oplossing.Grolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:24:
[...]
Zo ingewikkeld is het niet, hij verlaagt het debiet van de ruimte die te warm wordt welke ook nog eens je referentieruimte is, precies wat de mede Tweakers hier ook al aangaven.
Afgegeven vermogen wordt bepaald door debiet, verlaag je het debiet dan verlaag je het afgegeven vermogen.
Wanneer mijn thermostaat is ingesteld op 21 graden en de vloerverwarming wordt geknepen zal het niet snel onder de 21 graden dalen. Dan zal er dus nog steeds weinig warmte naar de radiatoren stromen, aangezien de warmtepomp het idee heeft dat hij klaar is.
@wervisser
Op het moment dat de vloerverwarming iets geknepen is zal het wat langer duren eer de woonkamer op temperatuur is, hierdoor krijgen de andere radiatoren ook meer de tijd om hun warmte af te geven en die andere ruimtes te verwarmen.
Weet niet precies waar je op doelt...Rhaelak schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:35:
Nou ik lees met stijgende verbazing sommige oplossingen. Je gaat geen thermostaatknoppen monteren op radiatoren welke in de referentieruimte hangen. 2 corrigerende organen elkaar tegen laten werken is geen oplossing.
Ja, ik snap het principe, ben alleen benieuwd of het werkt als de woonkamer de temperatuur al heeft bereikt. Maandag komen ze het regelen@wervisser
Op het moment dat de vloerverwarming iets geknepen is zal het wat langer duren eer de woonkamer op temperatuur is, hierdoor krijgen de andere radiatoren ook meer de tijd om hun warmte af te geven en die andere ruimtes te verwarmen.
@wervisser Dat werkt "redelijk" in mijn beleving, veel Tweakers in dit topic die via WAR stoken hebben geen naregeling en regelen het debiet per ruimte/groep in. Nu moet je niet vergeten dat de personen in dit topic denken in WP's en via allerlei foefjes en truucjes hele dagen met hun WP bezig zijn. Ik zou het mijn ouders niet aanraden
Naar mijn bescheiden mening is een WAR regeling zonder naregeling geen comfortabele / flexibele regeling omdat je bepaalde factoren (zon/wind/regen/veel personen) niet in de hand hebt, en dus ook niet kunt bijsturen.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2017 16:11 ]
Op het moment dat de woonkamer de gewenste temperatuur heeft bereikt werkt het niet meer. Dan stopt de WP. En dus ook de warmteafgifte in de andere vertrekken.
Het kan wel goed genoeg werken deze oplossing.
Full Ack!Grolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:10:
@Rhaelak , inderdaad in geval van een referentieruimte moet je geen thermostaatkranen in de referentieruimtes gaan toepassen, dat is vragen om problemen.
@wervisser Dat werkt "redelijk" in mijn beleving, veel Tweakers in dit topic die via WAR stoken hebben geen naregeling en regelen het debiet per ruimte/groep in. Nu moet je niet vergeten dat de personen in dit topic denken in WP's en via allerlei foefjes en truucjes hele dagen met hun WP bezig zijn. Ik zou het mijn ouders niet aanraden
Naar mijn bescheiden mening is een WAR regeling zonder naregeling geen comfortabele / flexibele regeling omdat je bepaalde factoren (zon/wind/regen/veel personen) niet in de hand hebt, en dus ook niet kunt bijsturen.
Gezien het feit dat de meeste conventionele cv-installaties in NL (=gasland) nog steeds uitsluitend via maar één woonkamer/ruimtethermostaat "geregeld" worden vind ik de discussies hier vooral "sehr unterhaltsam".
In Duitsland zijn namelijk de meeste, ook conventionele!! cv-installaties sinds decennia WAR geregeld
uiteraard met naregeling per vertrek.
- Maar bij elke cv-installatie hoort ook altijd een, bij de gekozen warmtebron en temperatuurregime, enigszins passend afgiftesysteem dwingend bij!
Bijna? vanzelfsprekend ook bij renovatie en vervanging van de cv warmtebron.
"Ik neem straks een warmtepomp." (ook van wegen de subsidie) - zo simpel werkt het helaas niet.
De Nederlandse huis- tuin- en keukeninstallateurs moeten heel snel heel veel leren,
maar als tweaker heb je ze niet nodig.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En als het buiten echt koud word, krijg je de kamer niet meer warm, of de badkamer word sauna omdat wp dan continu gaat draaien, jojo......wervisser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:01:
[...]
Weet niet precies waar je op doelt...
[...]
Ja, ik snap het principe, ben alleen benieuwd of het werkt als de woonkamer de temperatuur al heeft bereikt. Maandag komen ze het regelen
1 PVoutput . Dongen NB
Thermostaatknoppen met WA regeling....Rhaelak schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:35:
Nou ik lees met stijgende verbazing sommige oplossingen. Je gaat geen thermostaatknoppen monteren op radiatoren welke in de referentieruimte hangen. 2 corrigerende organen elkaar tegen laten werken is geen oplossing.
@wervisser
Ik zou juist de radiatoren dichtdoen, en kijken wat die vloerverwarming uiteindelijk doet/kan.
WP staat dan ook langer te draaien omdat hij alleen de VV voed en niet de radiatoren (van de woonkamer).
Ik verbaas me er ook over, de Ta, COP, KWH worden t/m 3 cijfers achter de komma berekend en gecontroleerd, maar waar het om gaat (ruimtetemperatuur) gaan we dan niet regelen. Als het dan 23 graden in huis wordt noemen we dat comfortdunklefaser schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:38:
[...]
Full Ack!
Gezien het feit dat de meeste conventionele cv-installaties in NL (=gasland) nog steeds uitsluitend via maar één woonkamer/ruimtethermostaat "geregeld" worden vind ik de discussies hier vooral "sehr unterhaltsam".
In Duitsland zijn namelijk de meeste, ook conventionele!! cv-installaties sinds decennia WAR geregeld
uiteraard met naregeling per vertrek.
- Maar bij elke cv-installatie hoort ook altijd een, bij de gekozen warmtebron en temperatuurregime, enigszins passend afgiftesysteem dwingend bij!
Bijna? vanzelfsprekend ook bij renovatie en vervanging van de cv warmtebron.
"Ik neem straks een warmtepomp." (ook van wegen de subsidie) - zo simpel werkt het helaas niet.
De Nederlandse huis- tuin- en keukeninstallateurs moeten heel snel heel veel leren,
maar als tweaker heb je ze niet nodig.
Thermostaatknoppen is toch een hele goede manier voor naregelen met een WAR regelinghrt schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:23:
[...]
Thermostaatknoppen met WA regeling....
Ik zou juist de radiatoren dichtdoen, en kijken wat die vloerverwarming uiteindelijk doet/kan.
WP staat dan ook langer te draaien omdat hij alleen de VV voed en niet de radiatoren (van de woonkamer).
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Met WAR en een goede debietinregeling heb ik zonder thermostaatknoppen een prima temperatuurregeling. Badkamer 21.5-22, werkkamer idem en de woonkamer heb ik op 20,5-21gr. Boven de 21gr overrule ik de war regeling met een harde UIT bij 20,7 gaat hij weer aan.Grolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:42:
[...]
Ik verbaas me er ook over, de Ta, COP, KWH worden t/m 3 cijfers achter de komma berekend en gecontroleerd, maar waar het om gaat (ruimtetemperatuur) gaan we dan niet regelen. Als het dan 23 graden in huis wordt noemen we dat comfortbeetje krom in mijn beleving
[...]
Thermostaatknoppen is toch een hele goede manier voor naregelen met een WAR regelingHoe wil je het anders doen met radiatoren
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Als dat zo is, klopt de stooklijn niet.reneeke1970 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:17:
[...]
En als het buiten echt koud word, krijg je de kamer niet meer warm, of de badkamer word sauna omdat wp dan continu gaat draaien, jojo......
Dat is een (tweaker) naregeling, een thermostaat doet niets andersAppie Heijn schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 19:01:
[...]
Met WAR en een goede debietinregeling heb ik zonder thermostaatknoppen een prima temperatuurregeling. Badkamer 21.5-22, werkkamer idem en de woonkamer heb ik op 20,5-21gr. Boven de 21gr overrule ik de war regeling met een harde UIT bij 20,7 gaat hij weer aan.
Onzin, een stooklijn stel je in principe in voor het meest ongunstige weer.
En ook dan moet ook het meest ongunstige gedeelte van het huis op een juiste temperatuur komen.
Alle wisselende invloeden van wind, zon, interne warmtelast en wisselende comfortwens kun je nooit ideaal in een stooklijn verwerken. Je zult moeten naregelen.
Dat het in een aantal extreme gevallen bij sommige hier toch kan, zonder een stooklijn aan te passen, geloof ik absoluut niet. De temperatuur kan dan nooit redelijk gelijkmatig blijven.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hoe goed of hoe slecht war is, is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de regelaar van de wp. Dit verschilt gewoon per merk wp/extra kastjes tegen extra geldGrolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:10:
@Rhaelak , inderdaad in geval van een referentieruimte moet je geen thermostaatkranen in de referentieruimtes gaan toepassen, dat is vragen om problemen.
Ik ben van mening dat WAR in principe al nooit goed kan werken zonder naregeling omdat deze enkel stuurt op buitentemperatuur en daar een stooklijn op bepaalt.LittleTycoon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:15:
[...]
Hoe goed of hoe slecht war is, is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de regelaar van de wp. Dit verschilt gewoon per merk wp/extra kastjes tegen extra geld
Buitentemperatuur zegt natuurlijk wel iets, maar onvoldoende om te bereiken wat de meeste mensen willen, namelijk onafhankelijk regelbaar comfort in afzonderlijke ruimtes.
-5 buiten met volle bak zon en windstil geeft veel minder warmteverlies als +5 graden in een storm en met regen. Ook zaken als ruimtes afzonderlijk van elkaar kunnen regelen vereisen meer regeling als alleen WAR.
Ik ben het wel met je eens dat je de boel goed waterzijdig moet inregelen (debieten per vertrek), daarmee kun je de boel voor 80 á 90% inregelen.
Kan iemand een professionele WAR gestuurde installatie regeling als referentie opgeven die niet nageregeld wordt
Wat ik zelf op de zaak heb is "ruimtecorrectie" per "fabriekshal", dus in de basis WAR, en elke graad dat de ruimte over gewenste ruimtetemperatuur heen zit wordt de aanvoertemperatuur van die ruimte met 10 graden verlaagd tov berekende setpoint (Hoge temperatuur verwarming - stralingspanelen).
Voor mij voelt WAR zonder naregeling een beetje als een auto zonder rem, het kan goed gaan, maar je moet heel voorzichtig aan doen, en echt comfortabel rijden kun je er niet mee
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2017 20:30 ]
Volgens mij klopt dit niet. Alle merken hebben volgens mij een buitentemp low en high en een aanvoertemp low en high. Wanneer je volledig WAR doet is er geen andere regeling je hebt zelfs geen thermostaat.LittleTycoon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:15:
[...]
Hoe goed of hoe slecht war is, is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de regelaar van de wp. Dit verschilt gewoon per merk wp/extra kastjes tegen extra geld
Ik heb idd een soort van tweaker regeling zoals grolsch het noemt. Omdat ik reeds domotica in huis had incl betrouwbare temperatuur sensoren was dat de beste oplossing voor mij. De warmtepomp zelf is volledig WAR, stooklijn is echt perfect nu bij mij.
Heb trouwens wel 1 thermostaatkraan die wat doet op onze eigen slaapkamer. Die verwarmen wij alleen bij buitentemp onder nul. Dan staat de thermostaatkraan op 1-2. De WP draait dan 24/7.
En idd war = war, dat doet volgens mij elke wp/cv op dezelfde manier, namelijk stooklijn bepalen adhv buitentemperatuur.
Verwijderd
Een stooklijn is een combi van Ta en Tr bij een gegeven Tb. Indien er bijv. veel wind is, het object, de woning 'geforceerd' afkoelt zal de Tr dalen, door meer warmte verlies, de WAR zal de WP een 'signaal' geven om de balans tussen Ta en Tr te houden/herstellen. Evenzo zal bij meerdere mensen in een woning binnen grenzen de Tr minder laten afnemen en de WP laten terugtoeren of uiteindelijk laten stoppen als verder terugtoeren niet mogelijk is.Oxellaar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 19:40:
[...]
Onzin, een stooklijn stel je in principe in voor het meest ongunstige weer.
En ook dan moet ook het meest ongunstige gedeelte van het huis op een juiste temperatuur komen.
Alle wisselende invloeden van wind, zon, interne warmtelast en wisselende comfortwens kun je nooit ideaal in een stooklijn verwerken. Je zult moeten naregelen.
Dat het in een aantal extreme gevallen bij sommige hier toch kan, zonder een stooklijn aan te passen, geloof ik absoluut niet. De temperatuur kan dan nooit redelijk gelijkmatig blijven.
De war (stooklijn) bepaald alleen de Ta, niet meer en niet minder.
War geeft geen seintje, war geeft maar 1 commando "Ta=xx graden"
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2017 20:45 ]
Verwijderd
Dat is jouw fantasie waarschijnlijk over de werking van WAR, als dat inderdaad zo primitief zou zijn kan het natuurlijk geen comfortabele verwarming geven, maar gelukkig zijn fabrikanten/ontwikkelaars niet zulke simpele zielen.Grolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:44:
Dat zie je niet goed @Verwijderd
De war (stooklijn) bepaald alleen de Ta, niet meer en niet minder.
War geeft geen seintje, war geeft maar 1 commando "Ta=xx graden"
Dat is niet mijn fantasie hoor, het begrip WAR betekent niet meer en niet minder als een stooklijn (Ta) bepalen a.d.h.v. buitentemperatuur, en geeft alleen een Ta door aan het verwarmingstoestel.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:48:
[...]
Dat is jouw fantasie waarschijnlijk over de werking van WAR, als dat inderdaad zo primitief zou zijn kan het natuurlijk geen comfortabele verwarming geven, maar gelukkig zijn fabrikanten/ontwikkelaars niet zulke simpele zielen.
Hoe het achterliggende apparaat (WP/CV) die Ta gaat halen, dat bepalen de parameters van het apparaat, maar niet de WAR regeling.
Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag, maar ik weet voor 99,9% zeker dat het zo in elkaar zit.
WAR is ook absoluut niet nieuw, en al helemaal niet iets specifiek voor warmtepompen, is al zo oud als de weg naar Rome.
Verwijderd
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
1) Correctie op basis van benodigde opwarm en afkoeltijd om gewenste referentie-temperatuur te bereiken o.b.v. temp sensor/setpoint in referentieruimte. Je kan instellen hoe vaak dit algoritme loopt, cq. hoeveel historie meegenomen wordt in het algoritme. Het geinige is dan ook nog dat je kan instellen dat de aanvoertemperatuur wordt aangepast o.b.v. uitkomst algoritme i.p.v. aan/uit als bij een thermostaat. Dus in theorie maximaal mogelijke WP runs.
2) Natte droom is om de HPM regelaar met Loxone te verbinden. Loxone kan hetzelfde maar dan combineren met naregeling. Die kan dan op basis van temperatuur per ruimte vs. gewenst setpoint per ruimte in combinatie met stand ventielen (geen NO/NC maar meerpuntsregeling) gewenste overall aanvoertemperatuur uitrekenen, cq. gewenste overall setpoint, alles berekend vanuit de individuele ruimten. Als ik dan of overall set point of overall gewenste TA kan doorgegeven krijg aan de HPM regelaar dan ben ik in theorie het mannetje. Misschien lukt het dan zelfs om na te regelen zonder buffervat.
Afijn vanaf juli/augustus gaan jullie horen of bovenstaande fata morgana is of kan werken in de praktijk. Eerst 1), lukt dit niet dan ook 2). Lukt beide niet dan illusie armer en geld armer
Allerlei omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat er meer warmteverlies optreed zoals weersomstandigheden, ramen en/of deuren die openstaan. Als alle deuren open staan zal er veel warmteverlies zijn, dus zal de Tr zakken, dus zal de WP harder aan de bak moeten om de gewenste Ta te halen.
Maar dit heeft helemaal niets met WAR te maken, maar met de WP regeling, deze zal namelijk hetzelfde gedrag vertonen op het moment dat je een vaste Ta gebruikt.
Hier nog wel een leuk "stukje" over de zin en onzin van WAR, je moet wel weten dat dit geschreven is met een CV achtergrond, dus niet met een WP gedachte
@LittleTycoon dat klinkt veelbelovend in de oren, ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Dus ook jij bent er van overtuigd dat puur en alleen op WAR stoken niet zaligmakend isWeersafhankelijke regelingen comfortabel?
Zoals gezegd houdt een weersafhankelijke regeling de temperatuur binnen constant. Maar dat is helemaal niet zo handig. Zuinig stoken is 's nachts zo lang mogelijk 'uit' (zie ook Temperatuur 's nachts). 's Nachts uit, 's morgens even warm maken (aanwarmen), en daarna warm houden. Dat betekent drie verschillende watertemperaturen: koud, heet en warm. Weersafhankelijk kan dit niet. Een stooklijn legt maar één relatie, geen twee. Omdat cv's met weersafhankelijke regelingen 's nachts zachter stoken of zelfs 'uit' gaan, kan het overdag nooit kloppen. Men kiest een stooklijn die ergens tussen warm en heet in zit. Dat is niet echt comfortabel. 's Morgens wil het maar moeilijk warm worden, en aan het eind van de dag is het te warm. Kantoorgebouwen zijn daar berucht om. Maandagochtend is het altijd te koud en vrijdagmiddag is het te warm. Dergelijke gebouwen worden ook driekwart van de tijd niet gebruikt; er vindt daardoor veel afkoeling plaats!
Huishoudens hebben daar net zo goed last van. Maar wel minder. Slechts eenderde van de tijd is nacht; dus minder afkoeling dan in utiliteitsgebouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2017 21:03 ]
Verwijderd
Verwijderd
Dit is idd normaal regelgedrag van een stooklijn, al zolang war bestaat.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:38:
[...]
Een stooklijn is een combi van Ta en Tr bij een gegeven Tb. Indien er bijv. veel wind is, het object, de woning 'geforceerd' afkoelt zal de Tr dalen, door meer warmte verlies, de WAR zal de WP een 'signaal' geven om de balans tussen Ta en Tr te houden/herstellen. Evenzo zal bij meerdere mensen in een woning binnen grenzen de Tr minder laten afnemen en de WP laten terugtoeren of uiteindelijk laten stoppen als verder terugtoeren niet mogelijk is.
De dT bepaald het gewenste vermogen, maar de aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitenT is altijd gelijk.
Maar dat lost het probleem niet op.
Bij 5 graden buiten, bewolkt en winderig weer is de gewenste aanvoertemperatuur gelijk aan 5 graden buiten, windstil en vollop zon. O ja, we laten ook nog een man of 5 los in een bepaalde ruimte....
Hoe wil je die, bijvoorbeeld 4kW extra warmte compenseren?
Verwijderd
5 mensen is 600-750W, hoe bereken/benader je de resterende 3.25-3.40kW verschil ? Mijn woning verliest 6.25kW bij -10C. > 3kW verschil bij Tb=5 lijkt me 'een beetje' overdreven.Oxellaar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:41:
[...]
Dit is idd normaal regelgedrag van een stooklijn, al zolang war bestaat.
De dT bepaald het gewenste vermogen, maar de aanvoertemperatuur bij een bepaalde buitenT is altijd gelijk.
Bij 5 graden buiten, bewolkt en winderig weer is de gewenste aanvoertemperatuur gelijk aan 5 graden buiten, windstil en vollop zon. O ja, we laten ook nog een man of 5 los in een bepaalde ruimte....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 22:00 ]
Verwijderd
EDIT:
Klein aanvullinkje, hoelang blijft die buiten temperatuur van 5 gehandhaaft met volle zon en weinig of geen wind ?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 22:13 . Reden: EDIT Aanvullinkje ]
De binnenunit verbruikt niets ;-)
De heater heeft zo'n 2,4 kWh verbruikt (was o.a. een testje voor 60 graden SWW)
De buitenunit heeft nu bijna 37 kWh verbruikt. Wordt dus langzamerhand tijd om te stoppen met 'onzinnige' testjes ;-)
Ik heb nog geen manier gevonden om het afgegeven vermogen te vinden, dus een COP van deze week kan ik vermoedelijk niet berekenen.
Verwijderd
Jij bent ook uitzondering met twee truien en slechts 18 graden.....AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:31:
@wervisser
Ik heb het precies andersom. De WP staat uit sinds maandag.
Testing days are over...
1 PVoutput . Dongen NB
Bij ONS huis merk ik er niet heel veel van, ik heb vanaf oktober hooguit 5 dagen gehad dat ik de stooklijn compensatie wat hoger heb gezet.Oxellaar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:41:
[...]
Dit is idd normaal regelgedrag van een stooklijn, al zolang war bestaat.
Wanneer ik meer mensen binnen hebt stijgt de temperatuur idd een 1-1,5 graad. Na een 5-6 uur. Ik ventileer dan ook veel meer dan normaal en heb geen ventilatie wtw. Wanneer ik ventilatieroosters niet extra open zet zitten we binnen een uur op meer dan 2000ppm CO2
Wellicht dat WAR bij de beter geisoleerde hokken minder goed werkt en bij de slecht geisoleerde hokken ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 17-03-2017 22:47 ]
Valt mee hoor, daar lopen de thermostaten dicht en dan neemt de flow/druk op je vloerverdeler toe waardoor daar meer water naartoe stroomt.reneeke1970 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:17:
[...]
En als het buiten echt koud word, krijg je de kamer niet meer warm, of de badkamer word sauna omdat wp dan continu gaat draaien, jojo......
Even een paar feiten op de rij.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:03:
@Oxellaar Even aannemend dat die 4kW klopt, zeer onwaarschijnlijk maar ik speel even mee, de Tr zal onder die omstandigheden binnen de kortste keren identiek aan Ta zijn en de WP stopt.
Wat bepaalt volgens jou het afgegeven vermogen in een ruimte, is dat de Ta of de Tr
Ik denk (en hoop) dat je het met mij eens bent dat dit de Ta is.
Hoe bepaal je volgens jou de Ta bij een WAR met stooklijn
Ik denk (en hoop) dat je het met mij eens bent dat dit bij het minst gunstigste scenario is (wind, regen, donker en je bent alleen thuis), anders krijg je immers de ruimte niet warm in dat scenario.
STEL dat je op dat moment 30 graden Ta nodig hebt.
Dus het is buiten 5 graden, het waait, regent en is donker en het is en blijft in je huis 21 graden (wat je graag wil).
STEL dat het nu 5 graden is, de zon schijnt en het is windstil en je hebt een verjaardag waardoor er 5 personen in je woonkamer zitten. De WAR zorgt er nog steeds voor dat de Ta 30 graden is. Dus het afgegeven vermogen in de ruimte is nog steeds hetzelfde, de Ta is immers gelijk. Maar het warmteverlies is een stuk minder (de zon schijnt immers door de ramen het waait niet) en je hebt nog eens 600 tot 750 watt extra verwarmingsvermogen in je woonkamer door je visite.
WAT gaat er nu gebeuren in je woonkamer
Ik weet het wel, precies wat appie hein zegt:
De temperatuur in de woonkamer gaat omhoog, immers meer afgifte als verlies, waar gaat die energie heen, in de ruimtetemperatuur. Ruimtetemperatuur omhoog, warmteverlies neemt exponentieel toe.Appie Heijn schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:46:
[...]
Bij ONS huis merk ik er niet heel veel van, ik heb vanaf oktober hooguit 5 dagen gehad dat ik de stooklijn compensatie wat hoger heb gezet.
Wanneer ik meer mensen binnen hebt stijgt de temperatuur idd een 1-1,5 graad. Na een 5-6 uur. Ik ventileer dan ook veel meer dan normaal en heb geen ventilatie wtw. Wanneer ik ventilatieroosters niet extra open zet zitten we binnen een uur op meer dan 2000ppm CO2
Wellicht dat WAR bij de beter geisoleerde hokken minder goed werkt en bij de slecht geisoleerde hokken ook.
Dit alles heeft niets, maar dan ook niets met Tr te maken, afgegeven vermogen wordt bepaald door Ta en niet door Tr.
Het kan wel de hele dag -10 zijn, windstil en volop zon, tot het nacht wordt dan zal het verder afkoelen bij helder weer.EDIT:
Klein aanvullinkje, hoelang blijft die buiten temperatuur van 5 gehandhaaft met volle zon en weinig of geen wind ?
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2017 23:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Das niet veel.....ik dacht dat ik zielig wasGrolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:03:
[...]
je hebt een verjaardag waardoor er 5 personen in je woonkamer zitten.
Ik weet niet hoeveel vrienden hajeetje heeft, ik nam ff zijn eigen reken waardes mee om nog meer discussies te voorkomenRhaelak schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:21:
[...]
Das niet veel.....ik dacht dat ik zielig was
Verwijderd
Het afgegeven vermogen wordt bepaald door het gemiddelde tussen Ta en Tr in relatie tot de kamertemperatuur. Exact zoals het hier berekend wordt. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/AfgifteberekeningGrolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:03:
[...]
Even een paar feiten op de rij.
Wat bepaalt volgens jou het afgegeven vermogen in een ruimte, is dat de Ta of de Tr
Ik denk (en hoop) dat je het met mij eens bent dat dit de Ta is.
Hoe bepaal je volgens jou de Ta bij een WAR met stooklijn
Ik denk (en hoop) dat je het met mij eens bent dat dit bij het minst gunstigste scenario is (wind, regen, donker en je bent alleen thuis), anders krijg je immers de ruimte niet warm in dat scenario.
STEL dat je op dat moment 30 graden Ta nodig hebt.
Dus het is buiten 5 graden, het waait, regent en is donker en het is en blijft in je huis 21 graden (wat je graag wil).
STEL dat het nu 5 graden is, de zon schijnt en het is windstil en je hebt een verjaardag waardoor er 5 personen in je woonkamer zitten. De WAR zorgt er nog steeds voor dat de Ta 30 graden is. Dus het afgegeven vermogen in de ruimte is nog steeds hetzelfde, de Ta is immers gelijk. Maar het warmteverlies is een stuk minder (de zon schijnt immers door de ramen het waait niet) en je hebt nog eens 600 tot 750 watt extra verwarmingsvermogen in je woonkamer door je visite.
WAT gaat er nu gebeuren in je woonkamer
Ik weet het wel, precies wat appie hein zegt:
[...]
De temperatuur in de woonkamer gaat omhoog, immers meer afgifte als verlies, waar gaat die energie heen, in de ruimtetemperatuur. Ruimtetemperatuur omhoog, warmteverlies neemt exponentieel toe.
Dit alles heeft niets, maar dan ook niets met Tr te maken, afgegeven vermogen wordt bepaald door Ta en niet door Tr.
[...]
Het kan wel de hele dag -10 zijn, windstil en volop zon, tot het nacht wordt dan zal het verder afkoelen bij helder weer.
Verwijderd
Dat waren overigens oxellaar's voorbeeld gegevens ha ha ha ha ha, wat zijn we weer leuk.Grolsch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:22:
[...]
Ik weet niet hoeveel vrienden hajeetje heeft, ik nam ff zijn eigen reken waardes mee om nog meer discussies te voorkomen
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2017 00:45 ]
P.S hoe nu de relatie tussen hoeveelheid flow en Ta in bovenstaande precies zit weet ik eigenlijk niet. Het is me niet helemaal duidelijk of sneller dus meer rondpompen een hogere warmteafgifte geeft, ook niet de rol van drukverlies.
Speel maar even mee ja....Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:03:
@Oxellaar Even aannemend dat die 4kW klopt, zeer onwaarschijnlijk maar ik speel even mee, de Tr zal onder die omstandigheden binnen de kortste keren identiek aan Ta zijn en de WP stopt.
EDIT:
4kW aan de zuidkant van de woning, lekker de zon naar binnen. Terwijl de noordkant nog warmtevraag zou kunnen hebben. Die gezamenlijke retour blijft dus gewoon ruim onder de aanvoer, wp stopt dus niet.
En dat hoort ook niet. Zoals jij het omschrijft werkt een war als een ruimteregeling en dat is gewoon niet waar.
De weer situatie die ik omschrijf is niks bijzonders, dus ga daar geen vreemde vragen over stellen. Een BuitenT voor een stooklijn meet je in de schaduw, aan de N - NO kant. Daar blijft het keurig die 5 graden.
Verder duurde het ongeveer een half jaar en 700 vragen eer je het regelgedrag van je eigen warmtepomp snapte. Dat geeft helemaal niets, maar misschien wordt het tijd dat je een keer iets aanneemt van een ander. Want uit je reacties te zien snap je er nog niet veel van.
@Appie Heijn Zeker speelt isolatiewaarde een grote rol, in nieuwbouw is war zonder naregelingen echt onmogelijk. Zeker bij wat grotere vrijstaande huizen. Maar ook standaard rijtjeshuizen worden icm war altijd nageregeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 18-03-2017 07:52 ]
NEE, zo is het nietVerwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:29:
[...]
Het afgegeven vermogen wordt bepaald door het gemiddelde tussen Ta en Tr in relatie tot de kamertemperatuur. Exact zoals het hier berekend wordt. http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening
Dat is Ta samen met inderdaad de ruimtetemperatuur. (hoe warmer de ruimte hoe minder afgifte dezelfde Ta heeft, nogal logisch).
Die website die jij doorgeeft zegt toch precies hetzelfde, die zegt dat als de Tr oploopt het vermogen zelfs hoger wordt
Jij maakt het jezelf te moeilijk om het te snappen.
Pak domweg deze tabel, daar staat het heel duidelijk in:
https://www.vloerverwarmi...20tabel%20buis%2018x2.pdf
Praat men over Tr
Het benodigde vermogen is helemaal compleet wat anders, daar hebben we het niet over. Maak het je zelf nu niet zo moeilijk en hou dit uit elkaar! Dus hier ga ik maar niet op in totdat we duidelijk hebben wat afgegeven vermogen is.Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 00:45:
@Grolsch Het benodigde vermogen wordt bepaald door het verschil in temperatuur, nooit door een enkele zoals jij stelt dat dat Ta zou zijn. Het kost evenveel vermogen om 1ltr water van 30 naar 31 te verwarmen als 1ltr water van 40 naar 41. 30 of 40 maakt geen verschil. Het gaat dus om het verschil tussen Tr en Ta en het aantal liters in bijv. 1 uur. Hier kun je het narekenen.http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Sorry jongens, ik hoop dat iemand mij even kan helpen. Vanmorgen wakker geworden met een gegantisch resonerende Nefit ecomline-ketel uit 2000. De ketel doet het gewoon, geeft geen foutmelding, maar maakt waanzinnig lawaai. Hele houten muur resoneert mee. Iemand enig idee, wat dit kan zijn? Ketel heeft zijn onderhoud gehad, maar ik doe het wel zelf... Na reset, is herrie weg, maar begint even later weer, nogmaals gereset en nu is hij weer stil.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Gas/lucht verhouding waarschijnlijk. Is het een zwaar resonerend/loeiend geluid?blauwemac schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:58:
Off-topic!
Sorry jongens, ik hoop dat iemand mij even kan helpen. Vanmorgen wakker geworden met een gegantisch resonerende Nefit ecomline-ketel uit 2000. De ketel doet het gewoon, geeft geen foutmelding, maar maakt waanzinnig lawaai. Hele houten muur resoneert mee. Iemand enig idee, wat dit kan zijn? Ketel heeft zijn onderhoud gehad, maar ik doe het wel zelf... Na reset, is herrie weg, maar begint even later weer, nogmaals gereset en nu is hij weer stil.
Gas/luchtverhouding meten en instellenHet toestel is in de fabriek aan een uitvoerige test onderworpen. De gas/lucht-verhouding is correct afgesteld voor het Nederlandse aardgas. Bij toepassingvan een andere gassoort - bijvoorbeeld propaan - moet een ombouwsetgemonteerd worden. Het toestel moet opnieuw gecontroleerd en mogelijkingesteld worden.Start- en geluidsproblemen kunnen veroorzaakt worden door een afwijkingtussen de gasdruk en de luchtdruk.Let op:De ingestelde waarde van het drukverschil tussen gas- en luchtdruk behoort-5 Pa (of -0,05 mbar) te zijn. Hiervan mag maximaal5 Paafgeweken worden. Zie figuur 2.3.3.3.
[ Voor 32% gewijzigd door hrt op 18-03-2017 09:14 ]
Ik heb ooit eens iets gelezen m.b.t. dit probleem.corsat schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:51:
Heeft iemand ervaring met de MELCloud module van Mitsubishi om hem te connecten maar dan zonder wps. Volgens instructie kan dat alleen via wps maar mijn acces point hangt naast de voordeur en mijn wp staat op zolder. Ik heb mijn router al aangepast naar het mees vrij kanaal maar het lijkt erop dat ze elkaar niet kunnen vinden door de afstand. Kan ik hem ook handmatig met een andere wifi router verbinden ?
Die persoon heeft toen op een andere locatie de melcloud met WPS laten verbinden met exact dezelfde instellingen als hij thuis had, en toen de Melcloud thuis aangesloten.
Kun je dat melcloud kastje niet ff laten verbinden bij je voordeur
Heb ik ook gehad na aantal jaren van de één op de andere dag. Dacht dat waterpomp was maar na vervanging niet dus.....blauwemac schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 08:58:
Off-topic!
Een verschil druk regelaar er tussen (retour en aanvoer ) en probleem was over. Jaren geen probleem geweest, raar hè
Tijdens dat brommen moet je maar eens pomp snelheid wisselen, daar reageert het geluid op, trilling van je hele leiding systeem
1 PVoutput . Dongen NB
Nadat ik een aantal colaga's ook zo gek heb gekregen om een Panasonic Monoblock te nemen, komt er bij 1 van hen de vraag (van de installateur)...
Hoe gaat dit straks met het tapwater?? en de pomp die aangaat van het verwarmingssysteem?
Oftewel.... De verwarming wordt middels 2 kogelkranen "afgesloten" van de combiketel. Verwarming loopt dus over de WP.
Tapwater wordt wel nog door de combiketel verwarmd...
Op het moment dat de combiketel de vraag naar tapwater krijgt begint deze dus tapwater te verwarmen.
Resultaat is echter ook dat de pomp van het verwarmingsysteem gaat draaien om de opgenomen warmte door het verwarmingingsysteem in de combiketel te laten circuleren zodat dit niet gaat "koken".
Echter in de nieuwe situatie kan dit water niet worden rondgepompt. Omdat de 2 kogelkranen dicht staan.
En nu?
Hoe regelt de combiketel dit?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dat was ik (waarschijnlijk), ik heb geen WPS op mijn Cisco WRT54G en heb dus een router met WPS geleend van Beatman, toen met dezelfde instellingen de boel geconnect en mijn eigen router kon toen ook connecten.Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:17:
[...]
Ik heb ooit eens iets gelezen m.b.t. dit probleem.
Die persoon heeft toen op een andere locatie de melcloud met WPS laten verbinden met exact dezelfde instellingen als hij thuis had, en toen de Melcloud thuis aangesloten.
Kun je dat melcloud kastje niet ff laten verbinden bij je voordeurOm het kastje te laten communiceren met internet heeft het kastje toch geen verbinding met de WP nodig
@corsat Corsat moet gewoon even zijn router naar beneden halen en de boel connecten en daarna kan deze weer naar boven.
Die installateur bleef bij mij buiten staan.....paulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:36:
Volgende vraag...
Nadat ik een aantal colaga's ook zo gek heb gekregen om een Panasonic Monoblock te nemen, komt er bij 1 van hen de vraag (van de installateur)...
Hoe gaat dit straks met het tapwater?? en de pomp die aangaat van het verwarmingssysteem?
Oftewel.... De verwarming wordt middels 2 kogelkranen "afgesloten" van de combiketel. Verwarming loopt dus over de WP.
Op het moment dat de combiketel de vraag naar tapwater krijgt begint deze dus tapwater te verwarmen.
Resultaat is echter ook dat de pomp van het verwarmingsysteem gaat draaien om de opgenomen warmte door het verwarmingingsysteem in de combiketel te laten circuleren zodat dit niet gaat "koken".
Echter in de nieuwe situatie kan dit water niet worden rondgepompt. Omdat de 2 kogelkranen dicht staan.
En nu?
1 PVoutput . Dongen NB
Pakt een dergelijke uitspraak toch anders uit.Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:48:
[...]
Dat is jouw fantasie waarschijnlijk over de werking van WAR, als dat inderdaad zo primitief zou zijn kan het natuurlijk geen comfortabele verwarming geven, maar gelukkig zijn fabrikanten/ontwikkelaars niet zulke simpele zielen.
Back on-topic:
Even een hersenspinsel
De Ta bepaalt het potentieel af te geven vermogen.
De flow per afgiftegedeelte(vv groep / radiator) bepaalt uiteindelijk hoeveel daadwerkelijk afgegeven wordt aan warmte. Het warmteverlies van dat specifieke vertrek bepaalt of de temperatuur daalt/gelijk blijft/stijgt. De flow bepaalt met de ruimteT wat de Tr wordt, wordt de warmte warmer en de Ta blijft gelijk dan zal uiteindelijk de Tr ook iets oplopen, hierdoor zal de WP minder hard gaan werken en in low-load gaan draaien.
Even aannemende dat bovenstaande klopt-->
Als je all afgiftegedeeltes optelt weet je wat je aan Ta en flow je nodig bent hier ga je een paar weekje mee finetunen totdat je er bijna geen omkijken meer naar hebt. Wellicht dat ik een gelukkige samenloop van omstandigheden heb qua isolatie, afgiftesysteem(50/50 vv/rad) icm een 5KW WP die kennelijk goed bij ons huis past.
Tijden de koude dagen in december en januari draait de WP hier 24/7, de babykamer werd toen ook mee verwarmd, echter deze werd veel te warm, daarop heb ik de radiator geknepen met het eclipse thermostaatventiel, nu warmt de babykamer heeeeel langzaam op, nagenoeg niet zeg maar. Precies zoals ik het hebben wil dus. Uiteraard kun je zeggen dat is de taak van de thermostaatknop. Echter heb ik al meerdere malen gehad dat de dichtlopende thermostaatventielen(door te warme kamer) een flow storing veroorzaakte.
Met de omstandigheden van afgelopen weken is een harde UIT regeling wel aan te raden omdat je met veel zoninstraling zit. Dat andere vertrekken te koud worden hebben wij geen last van. Omdat rond 16.00-17.00 de WP weer aan gaat. Die vertrekken gebruiken we pas 19.00-19.30 weer.
Ik kan me herinneren dat mijn installateur die vraag ook bij zichzelf heeft gesteld.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:52:
[...]
Die installateur bleef bij mij buiten staan.....
Maar toen hij e.e.a. in zijn hoofd had beredeneerd zei hij... kan wel...
Echter weet ik het fijne er nu niet van en komt de vraag weer...
Dus nu wil ik graag weten waarom het dan wel kan..?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Bij mijn Remeha Avanta draait de pomp tijdens SWW een soort van intern rondje, ik kon namelijk niet gelijktijdig verwarmen met WP en ketel, maar wel met WP verwarmen en op het zelfde moment douchen op de ketel.paulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:36:
Volgende vraag...
En nu?
Dat zie je volgens mij aardig goed, het probleem in deze is alleen dat er los van de buitentemperatuur meer factoren zijn die je warmteverlies bepalen.Appie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:53:
[...]
Pakt een dergelijke uitspraak toch anders uit.![]()
Back on-topic:
Even een hersenspinsel
De flow per afgiftegedeelte(vv groep / radiator) bepaalt uiteindelijk hoeveel daadwerkelijk afgegeven wordt aan warmte. Het warmteverlies van dat specifieke vertrek bepaalt of de temperatuur daalt/gelijk blijft/stijgt. De flow bepaalt met de ruimteT wat de Tr wordt, wordt de warmte warmer en de Ta blijft gelijk dan zal uiteindelijk de Tr ook iets oplopen, hierdoor zal de WP minder hard gaan werken en in low-load gaan draaien.
Als je all afgiftegedeeltes optelt weet je wat je aan Ta en flow je nodig bent hier ga je een paar weekje mee finetunen totdat je er bijna geen omkijken meer naar hebt. Wellicht dat ik een gelukkige samenloop van omstandigheden heb qua isolatie, afgiftesysteem(50/50 vv/rad) icm een 5KW WP die kennelijk goed bij ons huis past.
Als je dit niet naregelt zijn er 2 opties. 1 = je ruimte wordt in een bepaald scenario te warm, 2 = je ruimte wordt in een bepaald scenario te koud. Er is namelijk niet 1 Ta mogelijkheid die in alle scenarios voorziet bij eenzelfde buitentemperatuur.
Precies de reden dat men zegt dat je het primaire circuit (flowgestuurd) en secundaire circuit (druk gestuurd) uit elkaar moet halen om het goed werkend te krijgen.Tijden de koude dagen in december en januari draait de WP hier 24/7, de babykamer werd toen ook mee verwarmd, echter deze werd veel te warm, daarop heb ik de radiator geknepen met het eclipse thermostaatventiel, nu warmt de babykamer heeeeel langzaam op, nagenoeg niet zeg maar. Precies zoals ik het hebben wil dus. Uiteraard kun je zeggen dat is de taak van de thermostaatknop. Echter heb ik al meerdere malen gehad dat de dichtlopende thermostaatventielen(door te warme kamer) een flow storing veroorzaakte.
Als je je primaire pomp (flowgestuurd) gebruikt om de ruimtes te verwarmen krijg je flow problemen op het moment dat er groepen dicht gaan lopen, dat is oorzaak-->gevolg.
Jij zegt "precies zoals ik wil", maar is het feitelijk wel precies wat je wilt
Met naregeling zou dit dus niet nodig zijn, die gooit gewoon de groepen dicht en verwarmd desbetreffende ruimte(s) niet meer. WP kan z'n vermogen niet kwijt dus gaat "vanzelf" wel uit.Met de omstandigheden van afgelopen weken is een harde UIT regeling wel aan te raden omdat je met veel zoninstraling zit. Dat andere vertrekken te koud worden hebben wij geen last van. Omdat rond 16.00-17.00 de WP weer aan gaat. Die vertrekken gebruiken we pas 19.00-19.30 weer.

Dit is hoe het bij mij werkt.
Er zitten in deze afbeelding nog veel overbodige dingen let daar maar niet op.
Meteen onder de ketel zie je de aanvoer opsplitsen naar links(=cv bedrijf) en naar rechts (=ww bedrijf), in mijn geval gaat het door een spiraal maar bij jou zal het door de warmtewisselaar lopen. De 3-weg in de retour(nr3) bepaalt of de aanvoer naar cv of ww gaat. In ww bedrijf ontstaat er dus een klein circuitje, de WP (mits paralel aangesloten) werkt daarom/daar "over" heen. Met een keerklep in de aanvoer voorkom je dat die circuits gaan mixen.
Super jongens. Dank voor de snelle antwoorden. Ik zal gas/lucht laten afstellen. Kan ik tot die tijd blijven gebruiken of dreigt de boel de lucht in te vliegen?reneeke1970 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:25:
[...]
Heb ik ook gehad na aantal jaren van de één op de andere dag. Dacht dat waterpomp was maar na vervanging niet dus.....
Een verschil druk regelaar er tussen (retour en aanvoer ) en probleem was over. Jaren geen probleem geweest, raar hè
Tijdens dat brommen moet je maar eens pomp snelheid wisselen, daar reageert het geluid op, trilling van je hele leiding systeem
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Verwijderd
Jij hebt de WAR volledig door naar ik aanneem. Als dat zo is kun je ook voorspellingen m.b.t. het gedrag van de WP doen naar ik aanneem. Van de afgelopen 3 dagen waren de eerste 2 behoorlijk zonnig met gemiddelde temperatuur van 9.0 en 9.4. De derde dag was aanmerkelijk minder zonnig en de temperatuur was 8.3.Oxellaar schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 07:46:
[...]
Speel maar even mee ja....
4kW aan de zuidkant van de woning, lekker de zon naar binnen. Terwijl de noordkant nog warmtevraag zou kunnen hebben. Die gezamenlijke retour blijft dus gewoon ruim onder de aanvoer, wp stopt dus niet.
En dat hoort ook niet. Zoals jij het omschrijft werkt een war als een ruimteregeling en dat is gewoon niet waar.
De weer situatie die ik omschrijf is niks bijzonders, dus ga daar geen vreemde vragen over stellen. Een BuitenT voor een stooklijn meet je in de schaduw, aan de N - NO kant. Daar blijft het keurig die 5 graden.
Verder duurde het ongeveer een half jaar en 700 vragen eer je het regelgedrag van je eigen warmtepomp snapte. Dat geeft helemaal niets, maar misschien wordt het tijd dat je een keer iets aanneemt van een ander. Want uit je reacties te zien snap je er nog niet veel van.
@Appie Heijn Zeker speelt isolatiewaarde een grote rol, in nieuwbouw is war zonder naregelingen echt onmogelijk. Zeker bij wat grotere vrijstaande huizen. Maar ook standaard rijtjeshuizen worden icm war altijd nageregeld.
De eerste 2 dagen was het dagverbruik resp. 11 en 10kWh. Laagste verbuik combineert meet de hoogste dagtemperatuur. Wat zal het dagverbruik op de laatste dag geweest zijn ?
A. Meer dan dag 1
B. Gelijk aan dag 1 of 2
C. Minder dan de voorgaande 2 dagen.
Binnentemperatuur over alle 3 dagen binnen 0.4C gelijk en al die tijd dezelfde hoeveelheid mensen aanwezig.
De interne drie weg klep maakt eigen circuit dus geen probleem, wel moet je het afgesloten gedeelte een expansie geven. Als installateur dat niet snapt.....paulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:54:
[...]
Ik kan me herinneren dat mijn installateur die vraag ook bij zichzelf heeft gesteld.
Maar toen hij e.e.a. in zijn hoofd had beredeneerd zei hij... kan wel...
Echter weet ik het fijne er nu niet van en komt de vraag weer...
Dus nu wil ik graag weten waarom het dan wel kan..?
1 PVoutput . Dongen NB
Waarschijnlijk is het dan alleen maar een mannetje wat cv leiding kan leggen...????
Maar... Moraal van het verhaal...
Het expansievat en de driewegkleppen van het "oude" systeem vangen dit dus op...
Edit..
Het expansievat....
Zit dat dan ook op het tabwatercircuit aangesloten?
Of zit die gewoon voor de 3-weg klep en dus in beide systemen van de cv ketel?
[ Voor 22% gewijzigd door paulv1973 op 18-03-2017 10:22 ]
Ja geen probleem, drie weg klep zal ook niet meer terug gaan vanwege ontbreken warmte vraagpaulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:21:
Ik ben het met je eens dat een installateur het zou moeten doorgronden en begrijpen.
Waarschijnlijk is het dan alleen maar een mannetje wat cv leiding kan leggen...????
Maar... Moraal van het verhaal...
Het expansievat en de driewegkleppen van het "oude" systeem vangen dit dus op...
1 PVoutput . Dongen NB
1 PVoutput . Dongen NB
Dan kan ik ook 1 kogelkraan open zetten...reneeke1970 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:25:
Één kogel kraan is misschien beter Paul
Welke? de koude of warme kant?
in dat geval heb je inderdaad een gelijke druk op beide systemen.
hmmmm.....
Hier heb ik het in een gedachtenwisseling ook over gehad met mijn installateur.
Uiteindelijk gekozen om gewoon beide dicht te zetten
edit:
Lijkt me dat je dan de warme kant moet open zetten. Anders kan de pomp nog zijn warmte en druk niet rondpompen....
[ Voor 29% gewijzigd door paulv1973 op 18-03-2017 10:34 ]
Verwijderd
De manier van denken is ook hoe ik er tegenaan kijk, Mijn kamer, met het meeste glas, is op het noorden ik kan dus niet oordelen of een harde stop al dan niet nodig is, voor mij tot nu toe zie ik er geen enkele functie in. Door waterzijdig de boel kloppend te maken, knijpen v.d. de babykamer, en 24h stoken ben je in principe van alle nageregel af.Appie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 09:53:
[...]
Pakt een dergelijke uitspraak toch anders uit.![]()
Back on-topic:
Even een hersenspinsel
Tijden de koude dagen in december en januari draait de WP hier 24/7, de babykamer werd toen ook mee verwarmd, echter deze werd veel te warm, daarop heb ik de radiator geknepen met het eclipse thermostaatventiel, nu warmt de babykamer heeeeel langzaam op, nagenoeg niet zeg maar. Precies zoals ik het hebben wil dus. Uiteraard kun je zeggen dat is de taak van de thermostaatknop. Echter heb ik al meerdere malen gehad dat de dichtlopende thermostaatventielen(door te warme kamer) een flow storing veroorzaakte.
Met de omstandigheden van afgelopen weken is een harde UIT regeling wel aan te raden omdat je met veel zoninstraling zit. Dat andere vertrekken te koud worden hebben wij geen last van. Omdat rond 16.00-17.00 de WP weer aan gaat. Die vertrekken gebruiken we pas 19.00-19.30 weer.
Als klep na pomp zit de koude kant. Pas op met toevallig toch dicht zetten. Gewoon één kraan wegpaulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:30:
[...]
Dan kan ik ook 1 kogelkraan open zetten...
Welke? de koude of warme kant?
in dat geval heb je inderdaad een gelijke druk op beide systemen.
hmmmm.....
Hier heb ik het in een gedachtenwisseling ook over gehad met mijn installateur.
Uiteindelijk gekozen om gewoon beide dicht te zetten
1 PVoutput . Dongen NB
Als de pomp gaat draaien wil deze toch warmwater wegpompen.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:34:
[...]
Als klep na pomp zit de koude kant. Pas op met toevallig toch dicht zetten. Gewoon één kraan weg
Daan dien je toch de warme kant open te zetten anders bouw je druk op tegen die kogelkraan....
Wat jij wil is denk ik het ultieme waar een nieuwbouw huis zich uitstekend voor leent. Ik hoor van mijn Zubadan vriend geen berichten (meer) over te warme ruimtes, die hebben de flow ingeregeld per vertrek (=groep(en)). De WP in dat huis 3-4 uit geeft helemaal geen merkbaar verschil, zet ik hier de WP 3-4 uit op een koude dag dan verlies ik vrij flot temperatuur in huis wat resulteert in een comfort issue.Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:05:
[...]
Dat zie je volgens mij aardig goed, het probleem in deze is alleen dat er los van de buitentemperatuur meer factoren zijn die je warmteverlies bepalen.
Als je dit niet naregelt zijn er 2 opties. 1 = je ruimte wordt in een bepaald scenario te warm, 2 = je ruimte wordt in een bepaald scenario te koud. Er is namelijk niet 1 Ta mogelijkheid die in alle scenarios voorziet bij eenzelfde buitentemperatuur.
[...]
Precies de reden dat men zegt dat je het primaire circuit (flowgestuurd) en secundaire circuit (druk gestuurd) uit elkaar moet halen om het goed werkend te krijgen.
Als je je primaire pomp (flowgestuurd) gebruikt om de ruimtes te verwarmen krijg je flow problemen op het moment dat er groepen dicht gaan lopen, dat is oorzaak-->gevolg.
Jij zegt "precies zoals ik wil", maar is het feitelijk wel precies wat je wiltWil je niet gewoon je babykamer zo snel mogelijk op een bepaalde temperatuur hebben, niet meer en niet minder
[...]
Met naregeling zou dit dus niet nodig zijn, die gooit gewoon de groepen dicht en verwarmd desbetreffende ruimte(s) niet meer. WP kan z'n vermogen niet kwijt dus gaat "vanzelf" wel uit.
Ik heb daarom een systeem gekozen wat 24/7 moet draaien om het warm te houden bij 0 graad of kouder buiten. Zolang het tussen de 20 en 22,5 graad blijft hebben wij helemaal geen comfort issues, dit is heel erg woning en persoons gerelateerd. Zolang er maar warmte toegevoegt wordt.
Wanneer ik bij mijn ouder kom en het is er 21 graden dan ga ik in instant hybernate modus. Iets waar ik bij ons eigen huis totaal geen last van heb.
Ik helaas geen ruimte en ook geen urgentie om een buffervat toe te passen met de huidige WP, de Q-solar is geen kleine jongen namelijk.
Waar ik naartoe wil is
Of vergelijkbaar, maar heb nog geen vergelijkbare units gevonden met 250L of meer met een solarspiraal.
Ik houdt mij nog steeds aanbevolen voor TIPS
Wellicht is het financieel interessanter om een zonnecollector/boiler set te gaan toepassen om 2x subsidie binnen te harken.
Verwijderd
Natuurlijk wil je de babykamer niet zo snel mogelijk op temperatuur hebben, want dat betekent dat deze daarvoor kennelijk niet op temperatuur was. Door de juiste hoeveelheid, door knijpen in zijn geval, heeft deze kamer altijd de gewenste temperatuur.Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:05:
[...]
Dat zie je volgens mij aardig goed, het probleem in deze is alleen dat er los van de buitentemperatuur meer factoren zijn die je warmteverlies bepalen.
[...]
Precies de reden dat men zegt dat je het primaire circuit (flowgestuurd) en secundaire circuit (druk gestuurd) uit elkaar moet halen om het goed werkend te krijgen.
Jij zegt "precies zoals ik wil", maar is het feitelijk wel precies wat je wiltWil je niet gewoon je babykamer zo snel mogelijk op een bepaalde temperatuur hebben, niet meer en niet minder
[...]
Met naregeling zou dit dus niet nodig zijn, die gooit gewoon de groepen dicht en verwarmd desbetreffende ruimte(s) niet meer. WP kan z'n vermogen niet kwijt dus gaat "vanzelf" wel uit.
Warme kant is afgesloten door drie weg klep, zuigende koude kant blijft open, als je fout zit zie je het wel op de druk meter denkpaulv1973 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:37:
[...]
Als de pomp gaat draaien wil deze toch warmwater wegpompen.
Daan dien je toch de warme kant open te zetten anders bouw je druk op tegen die kogelkraan....
1 PVoutput . Dongen NB
Het dagverbruik zal iets hoger zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:16:
[...]
Jij hebt de WAR volledig door naar ik aanneem. Als dat zo is kun je ook voorspellingen m.b.t. het gedrag van de WP doen naar ik aanneem. Van de afgelopen 3 dagen waren de eerste 2 behoorlijk zonnig met gemiddelde temperatuur van 9.0 en 9.4. De derde dag was aanmerkelijk minder zonnig en de temperatuur was 8.3.
De eerste 2 dagen was het dagverbruik resp. 11 en 10kWh. Laagste verbuik combineert meet de hoogste dagtemperatuur. Wat zal het dagverbruik op de laatste dag geweest zijn ?
A. Meer dan dag 1
B. Gelijk aan dag 1 of 2
C. Minder dan de voorgaande 2 dagen.
Binnentemperatuur over alle 3 dagen binnen 0.4C gelijk en al die tijd dezelfde hoeveelheid mensen aanwezig.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 door de lagere buitentemp = COP waarschijnlijk lager
2 doordat de wp een iets hogere aanvoer toepast (mits WAR geregeld)
3 doordat het warmteverlies iets groter zal zijn, WP zal iets meer "gas" geven.
Bij mij is het een verschijnsel(wel een voorspelbare), 5KW is vrij krap voor een jaren 60 volledig vrijstaande woning, dus 24/7 draaien is zowieso een must. Daarom wilde ik ook een zo'n efficiënt mogelijke WP welke eenvoudig kon samenwerken met de huidige installatie zonder buffervat.Grolsch schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 10:05:
[...]
[...]
Ik heb gewoon geen ideale situatie.
1. Niet top geïsoleerd (wordt gestaag aan gewerkt)
2. Op begane grond heb ik 50% vloerverwaming andere 50% zijn radiatoren.
3. Mijn vloerverwarming verdeler is een open variant
4. Bovenverdieping verliest in verhouding vrij snel warmte (naar zolder) wat niet snel verwarmt kan worden met de huidige radiatoren, gedoseerd continue toevoegen werkt hier beter bij.
Uiteraard is isoleren beter maar dit kost mij relatief veel geld en tijd wanneer je het zelf gaat doen. Isolatiemateriaal zelf is niet heel duur maar er moet nogal wat gesloopt/verwijderd worden om het goed aan te kunnen brengen en af te werken.
De WP was dankzij de subsidie een low hanging fruit voor mij. Keihard gasverbruik omzetten naar stroomverbruik met relatief simpele ingrepen die weinig geld kosten en wat voor mij ook erg leerzaam was/is.
Tot op heden zeer tevreden met de resultaten. Een vaakgenoemde waarde is gasverbruik x2 is het elek vebruik van de WP. Bij mij:
2016-10= 1,6
2016-11= 1,8
2016-12= 1,9
2017-01= 2,1
2017-02= 1,9
2017-03= 1,7
[ Voor 46% gewijzigd door Appie Heijn op 18-03-2017 11:14 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!