Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.348 views
Dus met onderstaande plaatje, als ik het aan wil sluiten conform schema A (open verdeler)

Aansluiting h1 = retour buffervat naar retour WP
Aansluiting h2 = retour afgiftesysteem naar buffervat
Aansluiting h3 = aanvoer WP naar aanvoer buffervat
Aansluiting h6 = aanvoer buffervat naar aanvoer afgiftesysteem

temperatuurmeter aansluiten op h5

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wjxmo6.jpg

Blijkbaar zijn aansluitingen h1 en h6 dubbel uitgevoerd (90 graden verdraaid ten opzichte van elkaar).

Deze bovenste aansluiting is volgens mij voor het analoge temperatuurmetertje welke erbij zit, en de onderste voor het verwarmingselement.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ivxumg.jpg

De bovenste is volgens mij h6, en zo naar beneden tm h1 (de onderste zie je niet op de foto, zit achter het zeil)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vuybmu.jpg

En hier de bovenste wederom h6 en de onderste h1 volgens mijn beleving:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/35avvqb.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 12:17 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:54
Die dubbele aansluiting wat jij zegt is boven temperatuur meter en onder verwarming element 5/4,zo staat op tekening toch?

Ik persoonlijk zou 1 en 6 naar je afgifte doen en 2 en 4 voor je wp.
Goh ik heb 8 aansluitingen op oeg en alles 1 duim

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:26:
Die dubbele aansluiting wat jij zegt is boven temperatuur meter en onder verwarming element 5/4,zo staat op tekening toch?

Ik persoonlijk zou 1 en 6 naar je afgifte doen en 2 en 4 voor je wp.
Goh ik heb 8 aansluitingen op oeg en alles 1 duim
Nee, zowel aansluiting h1 en aansluiting h6 zitten er 2 x in (90 graden verdraaid ten opzichte van elkaar), en alle 2 zijn ze 3/4".

Ik heb dit vat gekozen vanwege de inhoud/afmetingen, veel groter zou problemen geven in het huidige ontwerp, was geen financiële kwestie.

• reneeke1970
Oh 90 graden verdraait, dus je hebt zijkant en achterkant, ik snap hem

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:35:
[...]

Je moet het zelf weten maar met C betekent koud retour ook tijdelijk koud aanvoer door traagheid wp. Met A heb je dit niet, ik deed zelfs koud retour naar wp op een derde van de hoogte van het vat.
Die beschrijving op die website is gebaseerd op ouderwetse temperatuur sensoren.
Als @Grolsch alle leidingen in de juiste diameters heeft kan hij ook met kranen de boel regelbaar tussen A en C maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
Ja precies, paar hand bediende drieweg kranen en klaar is Kees

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Mijn test van gisteren mbt pas om 12:00 te gaan verwarmen ivm een hoge buiten temperatuur heeft geresulteerd in exact dezelfde DCOP als starten bij 5c buiten het maakt blijkbaar niet uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Zou 1 van jullie zo vriendelijk willen zijn daar een schematje van te tekenen, want ik zie het nog even niet voor me :(

• reneeke1970
Had je dat verwacht dan? Hij moet ook grotere verschil temperatuur compenseren dus heft elkaar beetje op denk. Ben al lang van nacht verlaging af, helpt niks tot weinig

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:22:
Zou 1 van jullie zo vriendelijk willen zijn daar een schematje van te tekenen, want ik zie het nog even niet voor me :(
In 1 seconde gemaakt, let niet op de kwaliteit.
Met 2 kranen is de verdeling beter te regelen, met een driewegklep slechts omschakelbaar maar wel monkeeproof.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3aqpyxq8mtvfl.jpg

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:22:
Had je dat verwacht dan? Hij moet ook grotere verschil temperatuur compenseren dus heft elkaar beetje op denk. Ben al lang van nacht verlaging af, helpt niks tot weinig
Ik had een hogere cop verwacht omdat de buitentemperatuur meer dan verdubbeld was, binnen trouwens niet kouder want de zon had het huis al voorverwarmd.

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:31:
[...]

Met 2 kranen is de verdeling beter te regelen, met een driewegklep slechts omschakelbaar maar wel monkeeproof.

[afbeelding]
Zit ik hier te kliederen haha, met koud hetzelfde als met warm, en eventueel nog aftakking naar bv het midden van het vat.
Kost paar kranen en ruimte en t stukken maar dan heb je ook wat

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:34:
[...]

Ik had een hogere cop verwacht omdat de buitentemperatuur meer dan verdubbeld was, binnen trouwens niet kouder want de zon had het huis al voorverwarmd.
Als de zon de verwarming doet moet je hem juist door laten draaien, warmt je vloer de buffer op })

1 PVoutput . Dongen NB

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:41
@Grolsch
Om me ook even in de discussie te mengen van buffervat opstelling A, B of C: ik meen me te herinneren dat iemand ook een omgekeerde B opstelling had. Dus in feite aanvoerzijde conform C, maar retour conform A.
Dan heb je niet meer het probleem van koude retour, maar wel het voordeel van goede sturing op aanvoertemperatuur (zonder verliezen in het buffervat als de pompen van beide circuits actief zijn). Lijkt mij een win-win situatie.

Als achtergrond: mijn eerste post in dit topic, maar lees al geruime tijd (anderhalf jaar?) mee. Als het budget het toelaat ook zeker van plan om iets met een L/W warmtepomp te gaan doen op (hopelijk korte) termijn.
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:31:
[...]

[afbeelding]
Dus eigenlijk alleen deze 2 kranen er tussen zetten :?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cib8t4.jpg

Dus als ik kraan 1 dicht heb en kraan 2 open heb ik een "methode C" m.b.t. aanvoer.

Als ik kraan 1 open heb en kraan 2 dicht heb ik methode A.

Moeten er dan ook geen kranen in de retour zitten :?

Als ik voor methode C ga moet ik natuurlijk wel de temperatuur sensor op een ander plek monteren (op het t-stuk).

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 14:12 ]

• reneeke1970
Dat zei ik, koude leidingen doe je hetzelfde.....

Temperatuur sensor zit tegenwoordig in je wp toch? Daar stuurt war op

1 PVoutput . Dongen NB

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-11 21:19
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 07:32:
[...]

Daar ben ik nog steeds niet uit :P

Hoe bevalt jou "methode C" :?

De meningen in dit topic zijn nogal verdeeld m.b.t. dit punt.
Ik merk dat we de discussie weer opgestart hebben. Heel goed want er valt wat te kiezen natuurlijk.
Ik moet bekennen dat ie nog niet draait.
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:54:
Dus met onderstaande plaatje, als ik het aan wil sluiten conform schema A (open verdeler)

Aansluiting h1 = retour buffervat naar retour WP
Aansluiting h2 = retour afgiftesysteem naar buffervat
Aansluiting h3 = aanvoer WP naar aanvoer buffervat
Aansluiting h6 = aanvoer buffervat naar aanvoer afgiftesysteem

temperatuurmeter aansluiten op h5
Als het goed is heb je een set met 2 temp. sensors bij de warmtepomp gekocht. Deze meet de temp naar en terug van het afgifte systeem. De temp. van het vat is voor de warmtepomp werking niet van belang.
Plaats de warmwater temp. sensor ook niet op het t-stuk dan is het nog niet voldoende opgemengd maar iets verder. Ik heb hem vlak voor de pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ORt1tItHVBFovdaXjtuDJkj3/medium.png
Zoals in de installatiehandleiding ongeveer.

[ Voor 26% gewijzigd door mgroen81 op 14-03-2017 14:52 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:14:

Als je daar de Ta meet, dan meet je andere waardes als welke de vloer in gaan toch :?

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:46:
[...]

Als je daar de Ta meet, dan meet je andere waardes als welke de vloer in gaan toch :?
Dat kan verschillend zijn ja, maar daar stuur je toch op om zo zuinig mogelijk te zijn? Als binnen niet warm genoeg word stuur je wat hoger toch?
Als een sensor op de leiding zit hoe weet de wp dan hoever hij erboven mag gaan om daar de gewenste temperatuur te halen? Alleen maar verloren cop toch?
De temperatuur in de wp zal op bepaald moment toch wel overal zijn zeker, misschien één of twee graden verschil in buffer gok ik.

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Ik geloof zijn verhaal niet, er zit verder ook geen goede onderbouwing bij, van horen zeggen van een lts-er daar neem ik geen genoegen mee.
Hoeveel flow heb je eigenlijk nodig ?
Kijk gewoon naar drukverlies van de appendages. Het van horen zeggen is gewoon niet meer dan een vuistregel. Ik reken zelf die dingen altijd na. Bepaal het drukverlies van alle appendages en je leiding en je weet of het wel of niet (makkelijk) kan. Ik heb de theorie juist wel gegeven. Van jou hoor ik geen theoretische onderbouwing.

Edit:
Zie bijv. http://www.engineeringtoo...ivalent-length-d_192.html
Daar staat precies wat ik beweer: de kleinere koppeling is equivalent aan een langere leiding. Het is echt gewoon een kwestie van drukverlies. De DN20 onderweg beperkt NIET de hele leiding van DN25 tot DN20, ofwel 9 meter DN25 + 1 meter DN20 heeft een veel lager drukverlies dan 10 meter DN20. Dat lijkt me ook logisch zo te begrijpen. Stukje theorie (er is nog wel wat meer nodig, maar het is een begin): http://www.pipingdesign.nl/mbo%20piping/pagina3-1-2-1.htm

[ Voor 30% gewijzigd door joostmaas op 14-03-2017 15:46 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:14:

Waarom ook in de retourleidingen? Drukverschil wat je met de kranen in de Ta leidingen creëert (m.b.v. circulatiepomp later in afgiftecircuit) stuurt toch automatisch de verdeling van retour over warmtepomp vs.buffervat?

• reneeke1970
LittleTycoon schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:28:
[...]

Waarom ook in de retourleidingen? Drukverschil wat je met de kranen in de Ta leidingen creëert (m.b.v. circulatiepomp later in afgiftecircuit) stuurt toch automatisch de verdeling van retour over warmtepomp vs.buffervat?
Gaat niet om druk verschillen, gaat om koude plonzen in retour op te vangen

Grolsch wil switchen tussen opstelling A B C door middel van extra kranen

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 14-03-2017 15:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-11 20:30
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:35:
[...]

Gaat niet om druk verschillen, gaat om koude plonzen in retour op te vangen

Grolsch wil switchen tussen opstelling A B C door middel van extra kranen
Gaat dus met deze opstelling niet lukken. Je kunt nooit water van je WP direct op je circulatiepomp zetten omdat dan de debiet van de ingebouwde pomp gelijk moet zijn aan je ingebouwde pomp. Zet je in toevoer en retour afsluiters om je vat te by-passen dan krijg je twee pompen in serie. Je moet dan de afsluiter in de warme toevoerleiding voorbij je pomp plaatsen, pomp uitschakelen en de ingebouwde pomp van je WP als transportpomp laten werken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Grolsch wil helemaal niet switchen, Grolsch wil graag de beste oplossing, maar Grolsch is er nog niet achter wat de beste oplossing is, en is dus nog niet overtuigd :)

Toch bedankt allemaal voor het meedenken, ik laat het zakken en ga in beraad :P

• koevlaas2
joostmaas schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:25:
[...]

....ofwel 9 meter DN25 + 1 meter DN20 heeft een veel lager drukverlies dan 10 meter DN20. Dat lijkt me ook logisch zo te begrijpen.
Dat is waar, maar niet wat je eerder omschreef.
Bedankt voor het uitzoeken, voor Grolsch waarschijnlijk niet meer zo van belang omdat hij misschien voor combi B/C kiest.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:40:
[...]

Als de zon de verwarming doet moet je hem juist door laten draaien, warmt je vloer de buffer op })
Maar niet teveel want dan zitten we zo op > +22.5c

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:09:
[...]

Dat is waar, maar niet wat je eerder omschreef.
Bedankt voor het uitzoeken, voor Grolsch waarschijnlijk niet meer zo van belang omdat hij misschien voor combi B/C kiest.
Wat klopte volgens jou niet wat ik eerder schreef? (Inderdaad voor Grolsch niet meer relevant, maar wellicht handig voor anderen om e.e.a duidelijk te krijgen.)
Pietje555 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Gaat dus met deze opstelling niet lukken. Je kunt nooit water van je WP direct op je circulatiepomp zetten omdat dan de debiet van de ingebouwde pomp gelijk moet zijn aan je ingebouwde pomp. Zet je in toevoer en retour afsluiters om je vat te by-passen dan krijg je twee pompen in serie. Je moet dan de afsluiter in de warme toevoerleiding voorbij je pomp plaatsen, pomp uitschakelen en de ingebouwde pomp van je WP als transportpomp laten werken.
Als je het zo doet met die kranen dan krijg je toch deze werking en staan ze niet in serie :?

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/buffer_warmtepomp_voorbeeld_d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/buffer_warmtepomp_voorbeeld_e.jpg

• koevlaas2
joostmaas schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:15:
[...]

Wat klopte volgens jou niet wat ik eerder schreef? (Inderdaad voor Grolsch niet meer relevant, maar wellicht handig voor anderen om e.e.a duidelijk te krijgen.)
Je schreef eerst dat het niet uitmaakt dat je een koppeling/klein stukje (5 cm M.i) DN20 ertussen hebt, later schrijf je een meter DN20.
Je hyperlinks ga ik van de week nog bekijken, ben nu aan het isoleren op mijn zolder dus even geen tijd :)

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:18:
[...]

Als je het zo doet met die kranen dan krijg je toch deze werking en staan ze niet in serie :?

[afbeelding]

[afbeelding]
Als er maar 0,51m3 per uur naar je totale afgiftesysteem gaat is dit wel wat weinig.
Plaatje 1 omgekeerde flow in je buffer kan volgens mij niet.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:31:
@Verwijderd , het probleem is heel duidelijk gedefinieerd :)

Vraag 1. Geven de 3/4" aansluiten in het buffervat problemen in mijn situatie.
Vraag 2. Welke methode is de beste, B of C

[afbeelding]
[afbeelding]

Toch schaal ik de mening van iemand die daadwerkelijk 100'en installaties geïnstalleerd heeft iets hoger in, als diverse geavanceerde theorieën :)
Ik heb mijn mening al vaak genoeg gegeven, geen van beide hebben mijn voorkeur.
Beide systemen, dus opwekking en afgifte, geheel onafhankelijk van elkaar maken.
Dus nooit de retour van je vloer rechtstreeks je warmtepomp in, beide 100% over buffervat.

Die plaatje van warmtepomp weetjes zijn bijna allemaal voor een W/W warmtepomp en dan ook nog van wat jaartjes geleden heb ik het idee.
Een W/W is bijna altijd een aan/uit compressor en geen inverter. Die draait gewoon dom zijn rondjes.
Een inverter gaat reageren op lage drukken door lage watertemperatuur.

En een doorlaat van 3/4 is geen probleem, een vernauwing over een korte lengte geeft niet.
Kijk naar de doorlaat in perskoppelingen, of de doorlaat van een euroconus aansluiting.
Allemaal vernauwingen over een korte lengte

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 14-03-2017 19:54 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:41:
[...]

Beide systemen, dus opwekking en afgifte, geheel onafhankelijk van elkaar maken.
Dus nooit de retour van je vloer rechtstreeks je warmtepomp in, beide 100% over buffervat.

Die plaatje van warmtepomp weetjes zijn bijna allemaal voor een W/W warmtepomp en dan ook nog van wat jaartjes geleden heb ik het idee.
Een W/W is bijna altijd een aan/uit compressor en geen inverter. Die draait gewoon dom zijn rondjes.
Maar goed dat ik 15mm retour heb uit de vloerverwarming, mijn WP krijgt toch een sloot koud terug.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:10:
[...]

Maar goed dat ik 15mm retour heb uit de vloerverwarming, mijn WP krijgt toch een sloot koud terug.
Die volg ik niet

• koevlaas2
Ik heb geen buffervat en mijn vloerverwarmingretour gaat direct de WP in samen met de retour van de radiatoren. Het water uit de vloer voelt werkelijk waar ijskoud aan, maar zal een graad of 24 zijn denk ik.
Als het hele circus opgewarmd is dan is de Dt 4c dus wel goed uiteindelijk.

[...]

En een doorlaat van 3/4 is geen probleem, een vernauwing over een korte lengte geeft niet.
Kijk naar de doorlaat in perskoppelingen, of de doorlaat van een euroconus aansluiting.
Dus "Gewoon" aansluiten conform de "ouderwetse" methode A en de WP zelf de temperatuur laten meten met de standaard sensoren die in de WP zitten als ik jou goed begrijp :?

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Nogmaals, mijn streven is niet om COP kampioen te worden, dat wordt ik toch niet, want comfort staat bij mij hoger in de ranglijst als COP, ik wil een zo eenvoudig mogelijke installatie die zelfs mijn vrouw snapt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 20:11 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:10:
[...]

Dus "Gewoon" aansluiten conform de "ouderwetse" methode A en de WP zelf de temperatuur laten meten met de standaard sensoren die in de WP zitten als ik jou goed begrijp :?

[afbeelding]

Nogmaals, mijn streven is niet om COP kampioen te worden, dat wordt ik toch niet, want comfort staat bij mij hoger in de ranglijst als COP, ik wil een zo eenvoudig mogelijke installatie die zelfs mijn vrouw snapt :)
Waar je de temperatuur meet is afhankelijk van wat je binnendeel aan externe sensoren of opties heeft.
Je kunt ook uittrede temperatuur van de binnenunit gebruiken, maar in de top van het buffervat meten is wel beter.

En als je het simpel wilt houden, dan gebruik je sowieso methode A.
En qua comfort merk je geen verschil tussen A, B of C enz...

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
Ik ben inmiddels ruim een dag online en heb al een paar verstoringen meegemaakt, al doende leert men ;-)

Gisteren begon de heater, op 2/3 vanaf de grond, te lekken. Lang leve de storingsdienst van de leverancier. Wel als gevolg dat het boilervat voor de 4e keer leeg moest.
Vanmorgen was het huis 'ijskoud', bleek dat de WP uit stond ondanks WAR en ruimte thermostaat instelling.
Dit lijkt inmiddels te zijn opgelost door de instellingen anders te zetten.

De binnenunit en de thermostaat hebben vanavond een storing geregistreerd op de buitentemperatuur. Het uit- en inschakelen van de binnenunit heeft dit probleem getackeld.
De buitentemperatuur volgens de sensor is echter -93 celcius 8)7

Inmiddels lijkt dit opgelost en is de huiskamer 21 graden. De buitentemperatuur blijft echter -93 celcius.

• koevlaas2
wervisser schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:20:
Ik ben inmiddels ruim een dag online en heb al een paar verstoringen meegemaakt, al doende leert men ;-)

Gisteren begon de heater, op 2/3 vanaf de grond, te lekken. Lang leve de storingsdienst van de leverancier. Wel als gevolg dat het boilervat voor de 4e keer leeg moest.
Vanmorgen was het huis 'ijskoud', bleek dat de WP uit stond ondanks WAR en ruimte thermostaat instelling.

De binnenunit en de thermostaat hebben vanavond een storing geregistreerd op de buitentemperatuur. Het uit- en inschakelen van de binnenunit heeft dit probleem getackeld.

Inmiddels lijkt dit opgelost en is de huiskamer 21 graden. De buitentemperatuur blijft echter -93 celcius.
Valt mij wel op dat er met producten van Techneco relatief vaak wat mis is, de ELGA heeft ook regelmatig zijn/haar problemen.

Is de sensor die de buitentemp meet wel aangesloten, -93c klinkt als een onderbroken verbinding ?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:45
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:38:
[...]

Valt mij wel op dat er met producten van Techneco relatief vaak wat mis is, de ELGA heeft ook regelmatig zijn/haar problemen.

Is de sensor die de buitentemp meet wel aangesloten, -93c klinkt als een onderbroken verbinding ?
Ik denk eerder een gevalletje"haastige spoed..."

De warmtepomp is in 1 dag geplaats en moest aan het einde van de dag weer draaien.
Wellicht heeft de firma die de installatie heeft aangelegd de klus verkeerd ingeschat.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:52:
[...]

Ik denk eerder een gevalletje"haastige spoed..."

De warmtepomp is in 1 dag geplaats en moest aan het einde van de dag weer draaien.
Wellicht heeft de firma die de installatie heeft aangelegd de klus verkeerd ingeschat.
Als alle spullen voor het grijpen liggen, er zit niets tegen dan moet het kunnen maar wel krap idd.
Als ik het verhaal zo lees lijkt er wel e.e.a afgeraffeld, heeft @wervisser ook foto's van de installatie, ben wel benieuwd.

• wervisser
@koevlaas2 @Ramon_1984
Foto's ga ik even regelen.

Het is inderdaad een karwei voor 1,5 dag. Ze waren hier gewoon met veel mensen.

De buitensensor is aangesloten op de buitenunit en heeft (denk ik) gewoon goed gewerkt.

Er zit voor mij natuurlijk ook nog wel een stukje leercurve in. Voorheen werkte ik met losse radiatorknoppen en kon ik de ruimtes afzonderlijk regelen, nu zit ik een ruimtethermostaat.

Misschien zijn er veel problemen met Techneco installaties, maar over de Loria kan ik weinig terugvinden. Dus mijn kennis/ervaring blijft beperkt door deze enkele installatie.

• koevlaas2
wervisser schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:08:
@koevlaas2 @Ramon_1984
Foto's ga ik even regelen.

Het is inderdaad een karwei voor 1,5 dag. Ze waren hier gewoon met veel mensen.

De buitensensor is aangesloten op de buitenunit en heeft (denk ik) gewoon goed gewerkt.

Er zit voor mij natuurlijk ook nog wel een stukje leercurve in. Voorheen werkte ik met losse radiatorknoppen en kon ik de ruimtes afzonderlijk regelen, nu zit ik een ruimtethermostaat.

Misschien zijn er veel problemen met Techneco installaties, maar over de Loria kan ik weinig terugvinden. Dus mijn kennis/ervaring blijft beperkt door deze enkele installatie.
Is je buiten temperatuursensor apart aangesloten ?
Ik hoorde laatst ook van iemand, 4 verschillende installateurs over de vloer voor 1 WP.

• wervisser
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:12:
[...]

Is je buiten temperatuursensor apart aangesloten ?
Ik hoorde laatst ook van iemand, 4 verschillende installateurs over de vloer voor 1 WP.
De buitentemperatuursensor zit aangesloten op de buitenunit binnenunit, ik weet niet of dit 'apart' is.

De monteurs waren van hetzelfde bedrijf. Enkel degene die door het beton moest boren was van een ander bedrijf.

[ Voor 1% gewijzigd door wervisser op 14-03-2017 22:44 . Reden: Niet de buitenunit, maar de binnenunit |:( ]

• koevlaas2
wervisser schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:36:
[...]

De buitentemperatuursensor zit aangesloten op de buitenunit binnenunit, ik weet niet of dit 'apart' is.

De monteurs waren van hetzelfde bedrijf. Enkel degene die door het beton moest boren was van een ander bedrijf.
Klinkt als een aparte sensor, zal wel niet/verkeerd aangesloten zitten of stuk.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
wervisser schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:20:

Ik heb je gewaarschuwd bij deze installateur..

Deze installateur kreeg na 3 dagen/bezoeken onze elga niet werkend. Techneco zelf kreeg het binnen 15min wel werkend. Installateur gooide het in eerste instantie op een defecte buitenunit. Bleek later dat de installateur se print gesloopt had, omdat de dakdoorvoer lekte bovenop de elga.

Techneco heeft zelfs wat foto's gemaakt hoe het geheel geïnstalleerd was. Dat zegt genoeg dunkt mij.

Heb nog wat vragen voor de installateur. Maar die zou zelf nog contact opnemen. Dat is 5 weken geleden inmiddels; daar ga ik niets meer van horen.

Daarom zeer benieuwd naar jou vervolg. En hoe de Loria gaat bevallen.

Je bent nu meteen volledig van de SV af toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2017 23:01 ]

• wervisser
Noord27 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:50:
[...]

Ik heb je gewaarschuwd bij deze installateur..

Deze installateur kreeg na 3 dagen/bezoeken onze elga niet werkend. Techneco zelf kreeg het binnen 15min wel werkend. Installateur gooide het in eerste instantie op een defecte buitenunit. Bleek later dat de installateur se print gesloopt had, omdat de dakdoorvoer lekte bovenop de elga.

Techneco heeft zelfs wat foto's gemaakt hoe het geheel geïnstalleerd was. Dat zegt genoeg dunkt mij.

Daarom zeer benieuwd naar jou vervolg. En hoe de Loria gaat bevallen.

Je bent nu meteen volledig van de SV af toch?
Tsja, blijft uiteindelijk een gok. Ze hebben er meer geïnstalleerd dan de directe collega en de installateur van Nibe 12K+ en Mitsubishi reageren niet eens meer.

SV is inderdaad dichtgedraaid en wordt morgen verzegeld door Veolia.

• Noord27
@wervisser

Neem aan dat de draaiknop er ook af gaat? Niet dat je moedwillig de kraan open kan draaien terwijl er een blindplaat op zit?

Over Techneco zelf niets dan lof overigens. Reageren zeer snel op email of telefoon met concrete antwoorden. Dat zit zeker wel goed.

Ps. Heb je de uitspraak van de rechter al door gegeven aan Ennatuurlijk om geen afsluitkosten te hoeven betalen?

[ Voor 49% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2017 23:10 ]

• wervisser
@Noord27
Kan het je morgen melden. Dit is het eerste deel van de afspraak. In de lente komen ze terug voor de warmtewisselaar en de andere unit die er onder hangt.
Oxellaar schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:13:
[...]

Waar je de temperatuur meet is afhankelijk van wat je binnendeel aan externe sensoren of opties heeft.
Je kunt ook uittrede temperatuur van de binnenunit gebruiken, maar in de top van het buffervat meten is wel beter.

En als je het simpel wilt houden, dan gebruik je sowieso methode A.
En qua comfort merk je geen verschil tussen A, B of C enz...
De temperatuur kan gemeten worden met de "standaard" sensoren in de hydrobox, ook heb ik er een setje temperatuurvoelers (PAC-TH011-E THW6-9) besteld, de aanvoer kan ik dus in het buffervat zetten, ik denk op aansluiting h5, dit is helaas niet helemaal bovenin het buffervat, maar ik zie zo snel geen andere mogelijkheden :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wjxmo6.jpg

Ik vraag me wel af hoe ik die sensor nu in het vat moet bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://www.derofenfuchs.de/media/images/org/thw6-9.jpg

Ik meende ergens in dit topic gelezen te hebben dat je die sensoren er zo inschuift, maar hoe schuif ik bovenstaande sensor in een gw 1/2" aansluiting :?

Datzelfde geld trouwens voor mijn SWW voeler

Afbeeldingslocatie: https://www.derofenfuchs.de/media/images/org/thw5.jpg

Hoe krijg ik die in m'n SWW vat :?

Al met al ben ik nu van mening dat ik het lekker "ouderwets" op methode A ga aansluiten, ik zie geen grote bezwaren om dit niet te doen, en ik zie meer bezwaren bij methode B en C.

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
wervisser schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:45:
Nou, hij staat, hangt en pruttelt. Het is eigenlijk geen werk voor een dagje en dat was ook wel te zien aan de hoeveelheid beschikbare monteurs. De betonboorder was ook relatief laat waardoor het een en ander wat extra vertraging op heeft gelopen.

Inmiddels draait hij en heb ik de storingsdienst gelijk kunnen raadplegen, omdat er water langs de heater kwam. Nog een keertje het boilervat geleegd (3e of 4e keer vandaag) en in plaats van de meegeleverde rubber ring toch maar gebruik gemaakt van hennep. Hij zit op dit moment dicht.

Nog een kleine stroomstoring door een niet goed vastgedraaide schroef en het feest was weer compleet. Hier werd het nadeel van 'zelf voorzienend' toch even benadrukt ;-)

Maar goed, nu nog even inlezen hoe een en ander werkt, want ik heb geen flauw idee hoe ik ga zien wanneer het boilervat op temperatuur is :-D
TTIWWP ;)

edit:
ah, foto's zijn al onderweg lees ik net

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 07:44:
[...]

De temperatuur kan gemeten worden met de "standaard" sensoren in de hydrobox, ook heb ik er een setje temperatuurvoelers (PAC-TH011-E THW6-9) besteld, de aanvoer kan ik dus in het buffervat zetten, ik denk op aansluiting h5, dit is helaas niet helemaal bovenin het buffervat, maar ik zie zo snel geen andere mogelijkheden :?

[afbeelding]

Ik vraag me wel af hoe ik die sensor nu in het vat moet bevestigen.

[afbeelding]

Ik meende ergens in dit topic gelezen te hebben dat je die sensoren er zo inschuift, maar hoe schuif ik bovenstaande sensor in een gw 1/2" aansluiting :?

Datzelfde geld trouwens voor mijn SWW voeler

[afbeelding]

Al met al ben ik nu van mening dat ik het lekker "ouderwets" op methode A ga aansluiten, ik zie geen grote bezwaren om dit niet te doen, en ik zie meer bezwaren bij methode B en C.
In mijn vat zitten op vier plekken buisjes van 8 mm waar je zo de sensor in schuift.
Als je dat niet hebt zijn er ook een soort t stukken waar een blok aan zit met gat waar je dan sensor in steekt

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:22:
[...]

Je schreef eerst dat het niet uitmaakt dat je een koppeling/klein stukje (5 cm M.i) DN20 ertussen hebt, later schrijf je een meter DN20.
Je hyperlinks ga ik van de week nog bekijken, ben nu aan het isoleren op mijn zolder dus even geen tijd :)
Ik schreef niet dat de 3/4 koppeling helemaal niet uitmaakt, maar dat het drukverlies zeer beperkt zal zijn. Het is niet tegenstrijdig met mijn DN25/DN20 voorbeeld. Het voorbeeld van 1 meter DN20 was om het inzichtelijk te maken dat het om drukverlies gaat en dat niet de minimale doorsnede bepalend is, hetgeen in feite jouw stelling is. Dat is een incorrecte voorstelling van zaken: mijn punt is dat het echt uitsluitend gaat om drukverlies, niet om de minimale doorsnede ergens onderweg.

Voor de correctheid van mijn betoog maakt het niet uit met welke lengte DN20 de 3/4 koppeling i.p.v. een grotere (was het 1"?) equivalent is qua drukverlies. Los daarvan zie je in de tabel dat een 3/4" bocht equivalent is aan minder dan 1 meter van de bijbehorende leiding (let op: bovenste tabel in foot, daaronder in meter). Dit geeft niet meteen een exact inzicht in de besproken situatie, omdat het niet om versmallingen gaat, maar om equivalente meters van dezelfde buisdiameter. Maar je krijgt wél een goed idee van hoeveel drukverlies appendages ongeveer geven in vergelijking met buislengtes. Van de meeste appendages en buizen is online het drukverlies te vinden en dus is het voor iedereen uit te rekenen.

De conclusie is dat alleen als je al op het randje zit van wat je pomp aankan zal die 3/4 koppeling -theoretisch- mogelijk nét een problematisch extra drukverlies opleveren (maar in zo'n situatie maakt dus ook elke meter buis en elke extra bocht uit).

En succes met isoleren!

P.S. dit schreef Oxellaar nog:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 15-03-2017 08:49 ]

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Je kan toch ook de temperatuursensor rechtsboven monteren waar nu de thermometer zit?

Maar het zal denk ik niet zo veel uitmaken. Je pomp toch heel de inhoud van je vat door je WP dus van echt gelaagdheid is volgens mij weinig tot geen sprake.

Voor je SWW vat; er zijn insteekelementen te koop die je er eerst inschroeft en dan steek je de sensor erin.

Overigens denk ik dat je er goed aan doet op ouderwets aan te sluiten op methode A. Ik hoor van diverse mensen dat dat gewoon prima werkt. Zo ben ik het in ieder geval ook van plan om te gaan doen.

Nu nog een definitieve keuze qua WP merk maken.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
[...]

Maak nog wel een bypass voor als je wilt koelen. Anders koel je vat ipv de vloer.
jerh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:54:
[...]

Maak nog wel een bypass voor als je wilt koelen. Anders koel je vat ipv de vloer.
Is dat een groot probleem :? Koelen doe je met 17 graden water, en het vat is geïsoleerd.

Met een bypass zet ik dus weer 2 pompen in serie wat je niet moet willen, en ik heb geen zin in ingewikkelde zaken als in geval van koelen andere pompen weer uitzetten.

Concrete vraag: Wat is precies het probleem als ik met deze buffervat situatie ga koelen :?
reneeke1970 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:33:
[...]

In mijn vat zitten op vier plekken buisjes van 8 mm waar je zo de sensor in schuift.
Als je dat niet hebt zijn er ook een soort t stukken waar een blok aan zit met gat waar je dan sensor in steekt
Volgens mij zitten deze gaatjes wel in mijn SWW vat, ik denk onderstaande omcirkelde gaten:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2duf6z8.jpg

Maar volgens mij zitten deze gaten niet in mijn buffervat, ik lees dat hier 1/2" aansluitingen zitten.

Wellicht is er "iets" te koop wat ik in die 1/2" aansluiting kan draaien waar ik de sensor in kan schuiven :?

Verder vraag ik me af of het niet verstandig is de Ta sensor voor de pomp te plaatsen, dat is namelijk exact de temperatuur die de vloer in gaat.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w5n8sp.jpg

• Rhaelak
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:15:
[...]

Wellicht is er "iets" te koop wat ik in die 1/2" aansluiting kan draaien waar ik de sensor in kan schuiven :?
http://www.econo.nl/dompelbuis-12-100-200-mm

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:15:
[...]

Is dat een groot probleem :? Koelen doe je met 17 graden water, en het vat is geïsoleerd.

Met een bypass zet ik dus weer 2 pompen in serie wat je niet moet willen, en ik heb geen zin in ingewikkelde zaken als in geval van koelen andere pompen weer uitzetten.

Concrete vraag: Wat is precies het probleem als ik met deze buffervat situatie ga koelen :?
Jij hebt twee vaten lees ik net, ja, dan is het niet echt nodig. Ik ging uit van 1 vat en dan is het wel fijn als je een bypass hebt.

Het enige nadeel wat ik me bij een koud vat kan voorstellen is condens.

En overigens is een bypass uberhaupt wel fijn, als er ooit iets is met je boiler kan je wp nog gebruiken, nu is het een kleine moeite om aan te leggen met lage kosten.

Verder volg ik de hele discussie over waar de pomp moet komen niet zo, ik gebruik hier de pomp van de wp gewoon, simpel recht toe recht aan. De wp stuurt de hele handel aan en twee keer per jaar verander ik de bypass om te koelen c.q. te verwarmen.
jerh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:54:
[...]

Jij hebt twee vaten lees ik net, ja, dan is het niet echt nodig. Ik ging uit van 1 vat en dan is het wel fijn als je een bypass hebt.
1 buffervat voor CV gedeelte, en 1 SWW vat voor warm water.
Het enige nadeel wat ik me bij een koud vat kan voorstellen is condens.
Er komt zowiezo een dauwpunt meter, en condens ben ik niet zo heel erg bang voor, het vat is rondom geisoleerd.
En overigens is een bypass uberhaupt wel fijn, als er ooit iets is met je boiler kan je wp nog gebruiken, nu is het een kleine moeite om aan te leggen met lage kosten.
dat is inderdaad zo, kogel kranen her en der zijn altijd makkelijk voor als er wat is
Verder volg ik de hele discussie over waar de pomp moet komen niet zo, ik gebruik hier de pomp van de wp gewoon, simpel recht toe recht aan. De wp stuurt de hele handel aan en twee keer per jaar verander ik de bypass om te koelen c.q. te verwarmen.
Wat ik van de "experts" begrepen heb zijn 2 pompen min of meer noodzakelijk voor een goede werking.

Dit omdat je 2 hydraulische (los staande) circuits wil hebben.

Primaire circuit = pomp WP = gebaseerd op flow, dat vindt de WP fijn
Secundaire circuit = pomp afgiftesysteem = gebaseerd op druk

Citaat van Oxellaar:
(Zonder een discussie op te starten....)Daarom hamer ik op buffervaten, je flow over je warmtepomp moet niet afhankelijk zijn van de flow over je afgiftesysteem. Het zijn twee totaal verschillende zaken.
Met een buffervat zit hij zeer snel op de juiste dT en draait hij het beste.
Met een te grote dT stort het vermogen in, of eigenlijk bereikt hij nooit zijn maximale vermogen.
Als die twee toch matchen, is het meer geluk dan wijsheid. De drukken in je koudemiddel liggen dan te ver uit elkaar.
Bovenstaande klinkt mij plausibel in de oren.

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:14:

Wat ik van de "experts" begrepen heb zijn 2 pompen min of meer noodzakelijk voor een goede werking.

Dit omdat je 2 hydraulische (los staande) circuits wil hebben.

Primaire circuit = pomp WP = gebaseerd op flow, dat vindt de WP fijn
Secundaire circuit = pomp afgiftesysteem = gebaseerd op druk

Citaat van Oxellaar:

[...]

Bovenstaande klinkt mij plausibel in de oren.
Tja, zou best kunnen. Ik heb een w/w wp, werkt wellicht toch iets anders. Pomp op de wp en pompen de vv verdelers en veel vv afgifte. Mijn delta t is meestal 3 graden.

Mijn stelling is hoe minder techniek, hoe langer iets goed blijft werken.

Ik denk dat de hele discussie over de laatste beetjes niet heel erg van invloed zijn.

Veel afgifte leggen, adequate wp en geen nachtverlaging en alles gaat goed werken.
jerh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:29:
[...]

Tja, zou best kunnen. Ik heb een w/w wp, werkt wellicht toch iets anders. Pomp op de wp en pompen de vv verdelers en veel vv afgifte. Mijn delta t is meestal 3 graden.

Mijn stelling is hoe minder techniek, hoe langer iets goed blijft werken.

Ik denk dat de hele discussie over de laatste beetjes niet heel erg van invloed zijn.

Veel afgifte leggen, adequate wp en geen nachtverlaging en alles gaat goed werken.
Kijk, nu wordt het verhaal al weer anders, jij hebt pompen op je vv verdelers, dus wel meerdere pompen in je systeem ;)

Ik heb straks open verdelers zonder pompen, vandaar de secundaire Alpha pomp die druk gestuurd werkt, en die beide v.v. verdelers aanstuurt.

In onze woning ligt 2,5KM 18mm buis, dus afgifte is niet zo'n probleem verwacht ik :*)

Maar zoals je zelf al aangeeft ben ik ook van de KISS methode (Keep It Stupid & SImple).

Die paar laatste promile winst op de COP ga ik niet voor :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 15-03-2017 10:34 ]

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:32:
[...]

Kijk, nu wordt het verhaal al weer anders, jij hebt pompen op je vv verdelers, dus wel meerdere pompen in je systeem ;)

Ik heb straks open verdelers zonder pompen, vandaar de secundaire Alpha pomp die druk gestuurd werkt, en die beide v.v. verdelers aanstuurt.

In onze woning ligt 2,5KM 18mm buis, dus afgifte is niet zo'n probleem verwacht ik :*)

Maar zoals je zelf al aangeeft ben ik ook van de KISS methode (Keep It Stupid & SImple).

Die paar laatste promile winst op de COP ga ik niet voor :P
Yep, installateur wilde die pompen. Zijn neutraal.

Hier ligt 2300 m buis, en dat is ruim voldoende. Ik heb meestal een aanvoer van 24 graden, soms nog iets lager, gaat prima. Hoge cop en ik zoek ook niet naar het laatste beetje.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoe gaat dat met deze buitentemperaturen??
Bij ons heeft vandaag de hele dag de deur open gestaan... Lekker luchten.
De binnentemperatuur zakt dan in de woonkamer tot ongeveer 17/18 graden.
Maar dat voelt prima aan met zo een mooi lente zonnetje...

Op dit moment nog alles op het "vieze" gas, dus dan draai je de thermostaat gewoon lekker omlaag naar 15 graden en er vliegt dan geen warmte de deur uit.

Als straks de warmtepomp op de WAR staat afgeregeld... Hoe dan??
Deze zal dan met deze temperaturen gewoon blijven doorharken toch...

Zonde van de energie dan.
Misschien toch handig om voor dit soort dagen een thermostaat erop aan te sluiten??
Zodat je de warmtepomp handmatig kan uitzetten middels de thermostaat....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Ik verwacht dat je met dit soort dagen de WP in zomerbedrijf zet, dus uit en wachten tot er gekoeld moet worden :P

Verder zal een huis welke door en door warm is op 21 niet "compleet" afkoelen naar 18 graden, ja, de lucht wellicht voor een uurtje, maar de hele betonmassa koelt niet zo snel af.

• koevlaas2
paulv1973 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:25:

Op dit moment nog alles op het "vieze" gas, dus dan draai je de thermostaat gewoon lekker omlaag naar 15 graden en er vliegt dan geen warmte de deur uit.

Misschien toch handig om voor dit soort dagen een thermostaat erop aan te sluiten??
+22c binnen met de WTW aan lekker frisse lucht, geen 1 draaiminuut van de WP voor ruimteverwarming.
Nu de zon weg is is het hier nog 20c.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dat mag wel kloppen.
Maar de warmtepomp krijgt wel de "melding" dat het huis afkoeld door de hogere warmteafgifte.
Watertemperatuur zal vlugger zakken en daar door meer verschil in aanvoer en retour....
Dus stoken... Denkt de WP

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik zit toch te twijfelen om een thermostaat erop te zetten....
Maar ga eerst maar eens testen....

paulv1973 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:48:
Dat mag wel kloppen.
Maar de warmtepomp krijgt wel de "melding" dat het huis afkoeld door de hogere warmteafgifte.
Watertemperatuur zal vlugger zakken en daar door meer verschil in aanvoer en retour....
Dus stoken... Denkt de WP
Een WAR regeling gebruikt dus helemaal geen kamerthermostaat maar stookt WEERSafhankelijk

Als je de stooklijn hebt ingesteld op +15=20 en -10=30 zal de WP de Ta willen stoken tot 20 graden als het 15 graden is, en dus niet stoken, want 20 graden in huis, dan is de watertemperatuur ook +- 20 graden.

Maar er komt altijd een moment in het jaar (2 x zelfs) dat je de WP uit zult moeten schakelen (en in het najaar inschakelen) naar mijn idee, en dit lijkt mij een goed moment om de WP uit te schakelen, of er moet weer koud weer voorspeld worden.

Maar daarom ben ik voor naregeling per ruimte, dan gewoon lekker de thermostaten in de ruimtes op 15 graden, groepen dicht, mocht de WP gaan draaien dan is er bijna geen afgifte beschikbaar, dus wordt er bijna niets verwarmd.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 15-03-2017 19:57 ]

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:56:
[...]

Een WAR regeling gebruikt dus helemaal geen kamerthermostaat maar stookt WEERSafhankelijk

Maar er komt altijd een moment in het jaar (2 x zelfs) dat je de WP uit zult moeten schakelen (en in het najaar inschakelen) naar mijn idee, en dit lijkt mij een goed moment om de WP uit te schakelen, of er moet weer koud weer voorspeld worden.
Ik stook temperatuur/vermogen gestuurd. En idd twee keer per jaar schakel ik om, van verwarmen naar koelen en vice versa. Nu zou dat idd wel kunnen, ik denk dat het stookseizoen over is. Eigenlijk al een tijdje. Maar vorige jaar in de laatste week van april nog gestookt.

2017-wp-stookseizoen

In februari en maart tegenvallende opbrengst pv, maar weinig wp verbruik.

En de temperatuur in huis is aan het oplopen:
2017-temp-03

Dus binnenkort idd kleppen omzetten, zodat koeling via de bypass ingeschakeld kan worden. Zonde om een boiler waar ook Sww water doorheen gaat van de huidige 45 graden af te koelen.

• wervisser
Hoe regelen jullie de temperatuur van andere ruimtes dan de woonkamer ? Bijvoorbeeld de badkamer ?

• reneeke1970
wervisser schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:46:
Hoe regelen jullie de temperatuur van andere ruimtes dan de woonkamer ? Bijvoorbeeld de badkamer ?
Vanuit buffer eigen leiding naar hydraulische actieve vloer verdeler met eigen thermostaat

1 PVoutput . Dongen NB

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Loopt op zijn eigen vv lekker mee. ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• wervisser
@reneeke1970
Dat klinkt als een tweede zone ...?

@hrt
Hmm, hier geen vloerverwarming, maar een regulier radiator.

Mijn woonkamer is prima op temperatuur, maar de hal en badkamer blijven relatief koud. Ik had een beetje gedacht door de kachel in de woonkamer uit te schakelen en enkel de vloerverwarming in te schakelen, dat de overige radiatoren warm(er) zouden worden. Misschien nog maar wat tweaken...

• Noord27
Hoe regelen jullie de temperatuur van andere ruimtes dan de woonkamer ? Bijvoorbeeld de badkamer ?500km
Hoe deed je dat voorheen met SV?

Hier is de radiator extra groot gekozen op de badkamer (na renovatie vorig jaar) zodat hij nog met een thermostaat wat lager kan mee draaien op de woonkamerthermostaat. Dus woedr afgeregeld door een thermostaatknop.

Er is niets veranderd in je verdere systeem toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 15-03-2017 22:11 ]

• jerh
wervisser schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:02:
@reneeke1970

@hrt

Mijn woonkamer is prima op temperatuur, maar de hal en badkamer blijven relatief koud. Ik had een beetje gedacht door de kachel in de woonkamer uit te schakelen en enkel de vloerverwarming in te schakelen, dat de overige radiatoren warm(er) zouden worden. Misschien nog maar wat tweaken...
Of een ir plaat ophangen. Alleen plaatselijk verwarmen.

• wervisser
Noord27 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Hoe deed je dat voorheen met SV?

Hier is de radiator extra groot gekozen op de badkamer, zodat hij nog met een thermostaat wat lager kan mee draaien op de woonkamerthermostaat.

Er is niets veranderd in je verdere systeem toch?
Voor maandag

Vloerverwarming beneden stond altijd uit, woonkamer radiator af en toe aan.

Hal radiator vol open (grote hal naar boven) en de badkamer op 2/3.

Na maandag

Vloerverwarming beneden aan, woonkamer radiator uit.

Hal radiator en badkamer vol open. Hier komt echter nauwelijks warmte binnen.

• Noord27
@wervisser

Verandering in afgifte, ok.

Met welke temperatuur wordt er nu verwarmt door de Loria? Zijn de aanvoerleidingen in de hal en badkamer handwarm? Ik had zelf nog zo'n infrarood metertje om te kunnen zien hoeveel graden de aanvoer ongeveer is.

Ik merk dat mijn radiatoren wel nog duidelijk hun werk doen. Terwijl de toegepaste fans maar soms aan slaan. Die gaan aan bij 35 graden en stoppen weer bij 28.

Vloerverwarming staat ingesteld op 32 graden als invoer dmv thermostaatknop op de verdeler. Retour is dan circa 4 a 5 graden lager.

Afgifte in oude situatie met 75+ graden is idd heel anders als met een warmtepomp.

Wellicht heeft de Groot een passende oplossing. Elke situatie is anders. Jou situatie is ook weer anders als de mijne.

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 15-03-2017 22:24 ]

• Oxellaar
  • Niet online

Waarom bij de eerste streep zon alle ramen en deuren opengooien? Dat snap ik niet echt. Is dat dezelfde soort vreugde als bij de koeien die in het voorjaar van stal mogen?

Maar nee, verwacht niet dat techniek rekening met zulk gedrag houdt :+

• wervisser
@Noord27
De aanvoer temperatuur en retour temperatuur zijn nu allebei nagenoeg gelijk, zo'n 26.7 graden.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Oxellaar schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:36:
[...]

Waarom bij de eerste streep zon alle ramen en deuren opengooien? Dat snap ik niet echt. Is dat dezelfde soort vreugde als bij de koeien die in het voorjaar van stal mogen?

Maar nee, verwacht niet dat techniek rekening met zulk gedrag houdt :+
Wat dan? Alles potdicht houden?
Wij zijn buitenmensen. De winter sla ik het liefste over.
Dit weer is gewoon genieten en om dan de hele hut te kunnen luchten is ook heerlijk.

Als jullie buiten mensen zijn en COP belangrijk vinden is het misschien een idee om net zoals de koeien naar buiten te gaan ipv buiten naar binnen te halen :+

• Oxellaar
  • Niet online
paulv1973 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:44:
[...]

Wat dan? Alles potdicht houden?
Wij zijn buitenmensen. De winter sla ik het liefste over.
Dit weer is gewoon genieten en om dan de hele hut te kunnen luchten is ook heerlijk.
Gewoon, net als anders, normaal ventileren en meer niet. Ik ben ook een buitenmens, dus ben ik buiten ;)
Beetje zonde om nu je huis af te koelen en overmorgen weer op te warmen met de cv.
Hier al 3 dagen nagenoeg geen verbruik ivm het mooie weer.

Ik vind alle seizoenen heerlijk. Dat is het mooie aan het Nederlandse klimaat, de afwisseling.

• Noord27
wervisser schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:38:
@Noord27
De aanvoer temperatuur en retour temperatuur zijn nu allebei nagenoeg gelijk, zo'n 26.7 graden.
Nachtverlaging?

Zelfde temperatuur in- en uitgaand is natuurlijk geen afgifte.

@paulv1973

Als je graag buiten bent, helemaal niets mis mee. Maar ik zie de relatie met de deuren helemaal open zetten niet. Of je nu in je tuin zit te genieten met de deuren open of dicht van je woning, dat zijn toch volledig andere zaken?

Potdicht houden doet niemand, als het goed is. Wel ventileren.

[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 15-03-2017 22:57 ]

• reneeke1970
wervisser schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:02:
@reneeke1970

@hrt

Inderdaad zelfstandige tweede zone, werkt perfect, badkamer is bijna de enige die nu om verwarming vraagt. Het is overigens een radiator en vloer verwarming in serie, maar dat maakt voor de zelfstandige werking met eigen thermostaat geen verschil. Als ik een huis moest bouwen deed ik het met ieder vertrek zo. Zodra keuken verbouwd word gaat vloer er uit en doe ik hetzelde. Keuken is aanbouw dus koelt hardste af, is zo niet in verhouding warm te houden als hij met woonkamer mee lift.

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ach ja.
Ieder zijn manier....
Als je 2 kleine kinderen hebt rondrennen staat de deur wel vaker open trouwens. Of je dat wil of niet. En gelukkig kan het.
Cop interesseert me niet zo gek veel trouwens. Zolang hij maar hoger dan ongeveer 2.5 is.
Stroom heb ik zat. Ik verwarm al 2 winters met een Cop van 1 bij...
Verstook op die manier een kleine 4000kWh op per jaar. Overschot welteverstaan. Dus elke Cop is beter...

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:08
Weet iemand nog all-in-one warmtepompen met solarondersteuning?
Minimaal 200 liter of meer.

Een mono of split met een losse boiler kan sowieso natuurlijk maar ik ben eigenlijk op zoek naar een "echte" alles in 1.

Tot nog toe alleen bij Hitachi wat kunnen vinden.
Hitachi Yutaki S Combi RWD-3.0NWSE-260S
http://www.hdkl.nl/86-pri...brochure-50-pagina-s/file
Een keurige 260L maar nog geen prijzen helaas.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

reneeke1970 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 23:02:
[...]

Inderdaad zelfstandige tweede zone, werkt perfect, badkamer is bijna de enige die nu om verwarming vraagt. Het is overigens een radiator en vloer verwarming in serie, maar dat maakt voor de zelfstandige werking met eigen thermostaat geen verschil. Als ik een huis moest bouwen deed ik het met ieder vertrek zo. Zodra keuken verbouwd word gaat vloer er uit en doe ik hetzelde. Keuken is aanbouw dus koelt hardste af, is zo niet in verhouding warm te houden als hij met woonkamer mee lift.
Dus nog een voorstander van zone (na)regeling :+

• Rhaelak
En waarom inderdaad niet? Op het moment dat je een buffer hebt met warm water is het ideaal om daaruit te tappen voor verschillende vertrekken. Het is niks anders dan een open verdeler met meerdere groepen (zones) erop.

• reneeke1970
Precies, zelfs aquariums verwarmen gaat prima met wp deze manier

1 PVoutput . Dongen NB

• wervisser
Ok, maar laten we even uitgaan dat de wp is aangesloten op de CV zonder separate aftakkingen voor verschillende zone's. Zou het dan mogelijk zijn om, ondanks dat de woonkamer op temperatuur is, de rest van de woning te voorzien van warm(er) CV water. Dus na het bereiken van de ingestelde thermostaat temperatuur toch door te blijven verwarmen.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

Nee, normaal niet. De thermostaat in de woonkamer detecteert de warmtevraag, dus zodra de woonkamer op temperatuur is slaat de ketel/WP af. Wellicht als je een buffervat hebt, kan je de nadraaitijd verlengen en dus zo meer warmte uit het vat trekken.
De gebruikelijke oplossing is 2 zones creëren, met ieder een eigen thermostaat.

[Specs]

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Is zo'n slimme radiatorknop geen optie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:21
RuudvandeBeeten schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:44:
Is zo'n slimme radiatorknop geen optie?
Nee

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rhaelak
De RT in de woonkamer is in dit geval de dominante factor. Als de temperatuur is bereikt gaat de boel uit. Maakt niet uit hoe slim die radiatorknop is voor een andere ruimte.

Enige wat misschien zou kunnen is een open haard functie, maar ik heb geen idee of een WP daar mee om weet te gaan.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

wervisser schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:12:
Ok, maar laten we even uitgaan dat de wp is aangesloten op de CV zonder separate aftakkingen voor verschillende zone's. Zou het dan mogelijk zijn om, ondanks dat de woonkamer op temperatuur is, de rest van de woning te voorzien van warm(er) CV water. Dus na het bereiken van de ingestelde thermostaat temperatuur toch door te blijven verwarmen.
Weersafhanklijk gaan stoken, dus overal thermostaatkranen, en een by-pass voor als alles dicht gelopen is.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• koevlaas2
hrt schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:41:
[...]

Weersafhanklijk gaan stoken, dus overal thermostaatkranen, en een by-pass voor als alles dicht gelopen is.
Als alles dichtloopt heb je ook bijna geen warmte afgifte meer, kan je net zo goed een thermostaat gebruiken.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

1 radiator in de hal met een normale draaiknop. En dan open laten staan....

• koevlaas2
paulv1973 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:24:
1 radiator in de hal met een normale draaiknop. En dan open laten staan....
Daar kan je wp zijn vermogen ook niet in kwijt en zal dan afslaan.
En waarom zou je je WP nutteloos laten draaien, dat zijn dan dure uren.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 16-03-2017 19:34 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wp blijft gewoon aan, een vloer van 17-18 graden is niet lekker :'( maar op WAR en deze buiten temperaturen gaat hij nauwelijks aan om 26 graden water te maken. 2,4 kWh verbruik voor de Wp nu..... Peanuts. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 22:41
wervisser schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:12:
In mijn situatie klaart de Evohome deze klus: 6 zone's die onafhankelijk worden geregeld, de vloerverwarming staat altijd aan. Zet je de Evohome op maximaal 3 keer schakelen per uur heb je ( in mijn situatie) een vrij pendelvrije warmtevraag naar de WP ( Daikin 8KW Hybrid). De Tado kan dit tegenwoordig ook.

• wervisser
zegel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:37:
[...]

In mijn situatie klaart de Evohome deze klus: 6 zone's die onafhankelijk worden geregeld, de vloerverwarming staat altijd aan. Zet je de Evohome op maximaal 3 keer schakelen per uur heb je ( in mijn situatie) een vrij pendelvrije warmtevraag naar de WP ( Daikin 8KW Hybrid). De Tado kan dit tegenwoordig ook.
Hoe zijn die zone's gedefinieerd? Als ik naar de specs van mijn warmtepomp kijk, zie ik een optionele 2e zone kit.
Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)