Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.351 views

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:34
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:24:
Ik heb echt een Duitser gered van een disaster (Nowarranty is mijn duitse alter-ego):

Haus-Sanierer hat geschrieben:
Hallo in die Runde, ich bin neu hier und interessiere mich auch für eine Wärmepumpe, um mein Haus warm zu halten. Bei meiner Suche bin ich auch auf Michl gestossen und wegen der Preise aufmerksam geworden. Bin allerdings nach dem Bericht von Nowarranty sehr skeptisch geworden, ob man sich da was Gutes antut.
Kann mir hier jemand hier Tipps zur Auslegung geben? ich bin noch Laie auf dem Gebiet.
Danke schon mal im voraus für Antworten.
Briefje van advocaat michl al onderweg?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:33:
[...]

Briefje van advocaat van michl onderweg?
Ik kan mij voorstellen dat Michl Not amused is en dat maakt mij nog fanatieker, got them by the balls :)
Ik zorg wel dat mijn teksten duidelijk mijn mening zijn zodat een eventuele gang naar de rechter met gelach uitgevoerd kan worden.
Die ene buitenunit van € 200,- inkoop word nu wel erg duur voor ze, ook Duitsers googelen eerst voordat ze een WP kopen en laat mijn case nou best hoog scoren in google. Ik zal er nog wat zoektermen bijstoppen om de vindbaarheid (ook in het Duits) te vergroten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

in het maandelijkse overzicht geven we de waarde voor Ta2 op. Waar ik even benieuwd naar was is de verandering in de Ta per 1C verandering in Tb. De standaardwaarde bij Panasonic is 5C Ta verandering bij 20C Tb verandering. Dus 0.25C Ta bij 1C Tb. Sommigen hanteren een vlakke of vlakkere en sommige een steilere stooklijn. Wat bevalt het best en waarom ? Ik heb weer de standaard waarde van 0.25 ingesteld.
Mijn stooklijn 30@15 en 35@-5 is 0.25; Waardes op de AB, welke ik ook op de verdeler meet.
Jaari stooklijn 22@10 en 27@-5 is 0.33; Waardes op de AB, gemeten met de Kamstrup +2C

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2017 17:15 ]

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
't was bijna een dag werk, maar de groepenkast heeft zijn voorbereiding gehad op de warmtepomp. 3 nieuwe groepen + 3 kWh meters 8)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:49:
[...]

Ik vraag me af of rolluiken een besparing op zouden leveren
Rolluiken schelen wel, in de lamellen zit nog iets isolatie. Maar bijzonder veel is het niet.
Ik heb overal rolluiken, maar vooral tegen de zon om de warmte buiten te houden.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Rolluiken schelen wel, in de lamellen zit nog iets isolatie. Maar bijzonder veel is het niet.
Ik heb overal rolluiken, maar vooral tegen de zon om de warmte buiten te houden.
Als het de zon tegenhoudt zal het de warmte van binnen naar buiten toch ook tegenhouden ? Meet voor de aardigheid eens de oppervlakte temperatuur van 1 raam met rolluik er voor en 1 zonder. 1C lagere binnentemperatuur zou 7% aan warmteverlies schelen, indien 25% uit ramen zou bestaan en de temperatuur van het glas zou 2C hoger zijn met het rolluik er voor zou dat in theorie 3.5% moeten schelen.
EDIT:
Een dun flodder-gordijntje zorgt binnen 1 uur al voor een verschil van 1.2C. Dat rolluik zal ongetwijfeld een veelvoud doen of je hebt al triple-glas dan zal het misschien minder zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2017 20:44 . Reden: 1.2C ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:21
Een rolluik weerkaatst de zon en maakt het donker, handig met nachtdiensten, maar verders was het zinloze investering

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:17:
[...]

Als het de zon tegenhoudt zal het de warmte van binnen naar buiten toch ook tegenhouden ? Meet voor de aardigheid eens de oppervlakte temperatuur van 1 raam met rolluik er voor en 1 zonder. 1C lagere binnentemperatuur zou 7% aan warmteverlies schelen, indien 25% uit ramen zou bestaan en de temperatuur van het glas zou 2C hoger zijn met het rolluik er voor zou dat in theorie 3.5% moeten schelen.
Ik wil alleen direct zonlicht tegenhouden. De winst om de zon buiten te houden tegen opwarming is groter dan de winst om warmte binnen te houden. Sowieso moet je de luiken geheel sluiten om er voordeel van te hebben tegen warmteverlies. En ik hou niet zo van dat bunker gevoel als alles dicht zit, ik kijk liever naar buiten.

In de zomer zitten ze alleen half dicht, of op de kleine streepjes, het gaat puur om directe instraling van zonlicht. Zodra de zon weg is gaan de luiken weer open. Snachts zijn de luiken op de slaapkamers dicht, moet er niet aan denken dat het om half 6 al licht wordt op de slaapkamer.

Ook staat bij warm weer de airco 24/7 aan, dan wil je ook geen zon binnen krijgen.

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:19:
[...]

Ik wil alleen direct zonlicht tegenhouden. De winst om de zon buiten te houden tegen opwarming is groter dan de winst om warmte binnen te houden. Sowieso moet je de luiken geheel sluiten om er voordeel van te hebben tegen warmteverlies. En ik hou niet zo van dat bunker gevoel als alles dicht zit, ik kijk liever naar buiten.

In de zomer zitten ze alleen half dicht, of op de kleine streepjes, het gaat puur om directe instraling van zonlicht. Zodra de zon weg is gaan de luiken weer open. Snachts zijn de luiken op de slaapkamers dicht, moet er niet aan denken dat het om half 6 al licht wordt op de slaapkamer.

Ook staat bij warm weer de airco 24/7 aan, dan wil je ook geen zon binnen krijgen.
Ik bedoelde ook in de stookperiode van het jaar en v.a. het moment dat het donker is of alleen 's nachts.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:22:
[...]

Ik bedoelde ook in de stookperiode van het jaar en v.a. het moment dat het donker is of alleen 's nachts.
Ja, rolluiken isoleren nog vrij redelijk. Zeker op plekken waar geen hr++ glas zit.
Beneden heb ik gewoon dubbel glas, boven hr++.
Boven vriezen de lamellen soms vast aan elkaar, het is dus onder 0 aan beide zijden van het luik. Eerder gevallen sneeuw op de vensterbank smelt ook niet tussen luik en glas.
Beneden vriezen de lamellen zelden vast en sneeuw smelt tussen luik en glas. Het standaard dubbel glas verliest dus vrij veel warmte naar buiten. Met de rolluiken dicht zal het absoluut minder zijn.

Maar om nu temperatuur te gaan meten tussen luik en glas enz enz... Dat gaat me net te ver, bovenstaande zegt mij genoeg. ;)

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:51:
[...]

Ja, rolluiken isoleren nog vrij redelijk. Zeker op plekken waar geen hr++ glas zit.
Beneden heb ik gewoon dubbel glas, boven hr++.
Boven vriezen de lamellen soms vast aan elkaar, het is dus onder 0 aan beide zijden van het luik. Eerder gevallen sneeuw op de vensterbank smelt ook niet tussen luik en glas.
Beneden vriezen de lamellen zelden vast en sneeuw smelt tussen luik en glas. Het standaard dubbel glas verliest dus vrij veel warmte naar buiten. Met de rolluiken dicht zal het absoluut minder zijn.

Maar om nu temperatuur te gaan meten tussen luik en glas enz enz... Dat gaat me net te ver, bovenstaande zegt mij genoeg. ;)
Verschil van temperatuur aan de kamer-/binnenzijde van het glas verteld meer dan voldoende.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24
Luiken moeten nog steeds goed functioneren al is het geen enkelglas meer.
Met name voor vrijstaand als er wind staat.
Wind is de grootste boosdoener voor afkoeling.

Verwijderd

Hoe groot is de ruimte tussen vat en buitenwand van een 'gewone' E-boiler van 80-120l ongeveer, weet iemand dat toevallig ? Ik zat te denken als je een 'slang' tussen vat en buitenwand zou leggen en deze op zou nemen tussen verdeler en de WP dat je dan mogelijk 2 vliegen in een klap zou kunnen slaan. Retour water kan de boiler voorverwarmen en onder barre omstandigheden kan de boiler de retour een aantal graden opkrikken.

• reneeke1970
Nagenoeg alle boilers 50mm pur,ga je het wiel opnieuw uitvinden haha

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:24:
Wat is dat wiel als ik vragen mag ? Dat is er kennelijk al ? Ik heb heel mijn leven niet anders dan doorstroomverwarmers gehad, dus mijn blik/ervaring is zeer beperkt wat SWW aangaat.
EDIT:
Heb ondertussen indirect gestookte boilers gevonden, dat is wat je bedoeld naar ik aanneem ? Vind zo'n spiraaltje wel erg kostbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2017 16:03 . Reden: EDIT ]

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:04:
[...]

Wat is dat wiel als ik vragen mag ? Dat is er kennelijk al ? Ik heb heel mijn leven niet anders dan doorstroomverwarmers gehad, dus mijn blik/ervaring is zeer beperkt wat SWW aangaat.
EDIT:
Heb ondertussen indirect gestookte boilers gevonden, dat is wat je bedoeld naar ik aanneem ? Vind zo'n spiraaltje wel erg kostbaar.
Boiler met extra spiraal is niet speciaal, daar hoef je geen boiler voor te slopen. Moet je beetje in zonneboiler afdeling kijken, daar doen ze vaker aan voor verwarmen dan hier

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 15:28
reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:24:
Dit betwijfel ik toch want degene die ik nu allemaal heb gezien zijn tussen de 28 en 40mm

[ Voor 21% gewijzigd door Maikie18 op 12-03-2017 19:45 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:50:
[...]

Boiler met extra spiraal is niet speciaal, daar hoef je geen boiler voor te slopen. Moet je beetje in zonneboiler afdeling kijken, daar doen ze vaker aan voor verwarmen dan hier
Heb ik voor mijn doel iets speciaals uberhaupt nodig vraag ik me af ?
Ik heb even gekeken maar zie complete installaties met collectoren ed. wat niet mijn bedoeling is. Waar of hoe kan ik info vinden wat alleen over de boiler gaat, of anders gesteld wat is het principe verschil tussen een indirect gestookte boiler en zo'n boiler zoals die gebruikt wordt i.c.m. een zonnecollector ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2017 19:48 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zoekt een e-boiler met 1 spiraal?
https://elektrischeboiler.eu/lemet-zonneboilers

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Ik neem aan dat die dingen doen wat ik zou willen. Leidingwater van 10C voorverwarmen met het water uit de retourleiding v.d. WP en de boiler de WP laten ondersteunen bij uitermate koude omstandigheden.
99% v.d.tijd dus een passief apparaat welke alleen t.b.v. een douchebeurt het water van 32-->42 tilt.
1% actief om de mogelijk te lage retour van de WP met 2C te verhogen, daar zou 2kW voor nodig zijn volgens Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zGsYgknTdRmn2Ka96CDlbf56/full.png

• reneeke1970
Dat voor verwarmen gebeurt al door de kamer temperatuur, want zoveel scheelt die niet met je retour temperatuur. En je wp laten helpen kan ook met zijn eigen element toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:13:
Dat voor verwarmen gebeurt al door de kamer temperatuur, want zoveel scheelt die niet met je retour temperatuur. En je wp laten helpen kan ook met zijn eigen element toch?
Truimte 21, Tretour 30-31. Scheelt maar misschien niet de moeite om ingewikkeld te gaan doen. Het element v.d. WP zorgt dat de capaciteit als ik het me goed herinner 4.75kW max wordt, mijn WP is in principe op dat moment 2kW te klein, ik zou 6.3-6.75kW nodig zijn volgens verschillende berekeningen, vandaar laatst mijn idee om een 2kW element op de verdeler te plaatsen en toen bedacht ik dat het boilerelement het ook zou kunnen doen.

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:33
Beste mensen, ik hoop dat ik deze vraag hier kwijt kan/mag:

Per aanstaande september ga ik verhuizen naar een woning met energielabel A, bouwjaar 2004.
Het dak is op het zuiden gericht en hier kan ik zo'n 20 panelen op kwijt, goed voor +-6000KW/jaar hoop ik zo.
Gas kookplaat gaat vervangen worden door inductie kookplaat.

De voortuin is echter zeer klein, en de achtertuin niet te benaderen door grote (boor- of graaf-)machines, dus LL of LW warmtepompen lijken mij de enige optie?

Graag zou ik de woning zo willen inrichten dat ik geen stroom of gas betaal, en dat ik mijn gas aansluiting kan laten afsluiten.

Alle vertrekken waarin verwarming belangrijk is zijn voorzien van vloerverwarming, enkel de 4 slaapkamers en garage hebben radiatoren, maar hier is verwarming geen issue (40 graden water is hier wat mij betreft prima)

Tevens wil ik sanitair water ook via de warmtepomp laten verlopen.

De Nefit HR CV ketel is al ruim 13 jaar oud, gezien mijn wens om gas af te sluiten zal deze neem ik aan verwijderd moeten worden, het warmtepomp systeem moet dus ook aangestuurd kunnen worden met een thermostaat.

Koelen van de woning is geen wens of vereiste, maar als ik koud water kan rondpompen door de vloerverwarming zou dat in de zomer wel prettig zijn.

Is dit alles überhaupt mogelijk? Kunnen jullie pointers geven?

• koevlaas2
E-PaiN schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:48:

Per aanstaande september ga ik verhuizen naar een woning met energielabel A, bouwjaar 2004.
Het dak is op het zuiden gericht en hier kan ik zo'n 20 panelen op kwijt, goed voor +-6000KW/jaar hoop ik zo.

De voortuin is echter zeer klein, en de achtertuin niet te benaderen door grote (boor- of graaf-)machines, dus LL of LW warmtepompen lijken mij de enige optie?

Graag zou ik de woning zo willen inrichten dat ik geen stroom of gas betaal, en dat ik mijn gas aansluiting kan laten afsluiten.

Alle vertrekken waarin verwarming belangrijk is zijn voorzien van vloerverwarming, enkel de 4 slaapkamers en garage hebben radiatoren, maar hier is verwarming geen issue (40 graden water is hier wat mij betreft prima)

De Nefit HR CV ketel is al ruim 13 jaar oud, gezien mijn wens om gas af te sluiten zal deze neem ik aan verwijderd moeten worden, het warmtepomp systeem moet dus ook aangestuurd kunnen worden met een thermostaat.

Koelen van de woning is geen wens of vereiste, maar als ik koud water kan rondpompen door de vloerverwarming zou dat in de zomer wel prettig zijn.

Ik denk dat wij dit varkentje prima kunnen wassen.

Installeer een L/W warmtepomp, eventueel met boiler al in de binnenunit of deze kan apart (ernaast).
Als je 2000 KWH in je WP gaat verstoken is het schat ik in al veel, met 6000 KWH per jaar kom je dus prima uit.
40c in je vloer/radiatoren is trouwens best veel, dit moet met 33c ook prima te doen zijn denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:21:
[...]

Truimte 21, Tretour 30-31. Scheelt maar misschien niet de moeite om ingewikkeld te gaan doen. Het element v.d. WP zorgt dat de capaciteit als ik het me goed herinner 4.75kW max wordt, mijn WP is in principe op dat moment 2kW te klein, ik zou 6.3-6.75kW nodig zijn volgens verschillende berekeningen, vandaar laatst mijn idee om een 2kW element op de verdeler te plaatsen en toen bedacht ik dat het boilerelement het ook zou kunnen doen.
Beetje omslachtig zou dat kunnen ja, maar dan heb je ook gelijk geen warm sww meer. Element op verdeler is dan eenvoudiger, of kleine buffer nemen met element. Maikie heeft er ook eentje besteld voor 190 euro meen ik....

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
E-PaiN schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:48:

Geen LL dan, dat werkt (volgens mij) eigenlijk alleen goed met gebouwen met weinig aparte kamers.

Wat je wel goed kan doen is 2e hands convectoren (zijn heel goedkoop) kopen en deze de radiatoren laten vervangen, en deze eventueel uitrusten met een DBE (google maar ff)
Geef i.i.g. elke radiator / convector een voedventiel en bij voorkeur ook een thermostaat kraan (bij Jaga die ik kan zijn deze achteraf te vervangen).
Let erven op bij gas afsluiten, je kunt m ook dicht laten draaien, dat is geen standaard optie in "mijn aansluitingen".nl (ofzo) maar kan wel en kost veel minder (van E600,00 naar E0,00 kan).

Voor aansturing van een vloerverwarming met een thermostaat heb ik geen verstand, maar die zijn hier vast genoeg.

Om koud water te kunnen rondpompen moeten volgens mij alle leidingen van kunststof zijn, of die door het plafond lopen (?) anders kan daar condens ontstaan werd mij verteld.

Er zijn ook hele kleine boor installaties die in een tuin kunnen komen door een poort, en er zijn ook systemen die je in de tuin op geringe diepte aanlegt, daarmee kan je de in de zomer opgeslagen warmte in de winter gebruiken, dat is gunstig omdat je als j de meeste warmte behoefte hebt het buiten dus het koudst is, en die "opslag" is minde koud dan de buitenlucht. Vereiste is dan wel dt je zomers gaat koelen en die massa opwarmt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:22:
[...]

Beetje omslachtig zou dat kunnen ja, maar dan heb je ook gelijk geen warm sww meer. Element op verdeler is dan eenvoudiger, of kleine buffer nemen met element. Maikie heeft er ook eentje besteld voor 190 euro meen ik....
Bedankt, die buffer met element heb ik gevonden. Wat ik zo verwarrend vind is de benamingen, als ik buffervat lees, verwacht ik geen sww mogelijkheid. Wat is het verschil tussen een buffervat met element en een extern gevoede boiler met element, ik zal wel een splinter in mijn oog hebben, maar ik zie kennelijk iets over het hoofd.

• izdp
Dan kan ik je een hand geven hajeetje. Ik vind het ook bijzonder verwarrend.
Ik zou een vat hebben van 500 ltr met anode met 3 warmtewisselaars en een 1,5 kw element en een buffervat van 1000 ltr met 2 koperen spiralen.
Ok ik verdiep me, vuilwater in de tank en voor sww via de spiralen en evt via elkaars spiralen,
Die van 500 liter noemen ze dan een zonneboiler.
Nu met een wp voor mijn neus moet ik er wat mee eindelijk.

Heb ik ze opgegraven en verrassing: die van 500 helemaal top met bedieningspaneel voor het element qua instelling temperatuur.
Echter maar 2 spiralen, geen 3, oeps doorkoppelidee, en is dat spiraal genoeg voor SWW?
Buffervat. Heeft ook een element blijkbaar maar geen bedieningspaneel. Alleen een paar draadjes en sticker electric heater. Ok een extraatje, maar niks 1000 ltr, sticker op kist en vat verschillen.
Die op het vat klopt: 650 ltr, Shit.
Maar die sticker zegt ook stainless steel with 2 copper spirals.
Niks anode alleen een lang dun draadje uit de bodem met een stekkertje a la die van een computerventilatortje. Functie?
Hoe met ik dat vat nou noemen? Hygiënevat?
Beter die gebruiken voor sww lijkt logisch of toch niet?
Ik zou haast willen dat ik niks had ;)

• reneeke1970
izdp schreef op maandag 13 maart 2017 @ 02:27:
Dan kan ik je een hand geven hajeetje. Ik vind het ook bijzonder verwarrend.
Ik zou een vat hebben van 500 ltr met anode met 3 warmtewisselaars en een 1,5 kw element en een buffervat van 1000 ltr met 2 koperen spiralen.
Ok ik verdiep me, vuilwater in de tank en voor sww via de spiralen en evt via elkaars spiralen,
Die van 500 liter noemen ze dan een zonneboiler.
Nu met een wp voor mijn neus moet ik er wat mee eindelijk.

Heb ik ze opgegraven en verrassing: die van 500 helemaal top met bedieningspaneel voor het element qua instelling temperatuur.
Echter maar 2 spiralen, geen 3, oeps doorkoppelidee, en is dat spiraal genoeg voor SWW?
Buffervat. Heeft ook een element blijkbaar maar geen bedieningspaneel. Alleen een paar draadjes en sticker electric heater. Ok een extraatje, maar niks 1000 ltr, sticker op kist en vat verschillen.
Die op het vat klopt: 650 ltr, Shit.
Maar die sticker zegt ook stainless steel with 2 copper spirals.
Niks anode alleen een lang dun draadje uit de bodem met een stekkertje a la die van een computerventilatortje. Functie?
Hoe met ik dat vat nou noemen? Hygiënevat?
Beter die gebruiken voor sww lijkt logisch of toch niet?
Ik zou haast willen dat ik niks had ;)
Gewoon logisch en praktisch denken, de wijze van gebruiken bepaalt de naam. Die laatste die je omschrijft kan beide. Vullen met CV water en je drinkwater via die koperen spiralen dan heb je hygiëne vat. Draai je het om, je vat vullen met drinkwater en je verwarmings bron via die spiralen dan heb je een sww boiler

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:36:
[...]

Gewoon logisch en praktisch denken, de wijze van gebruiken bepaalt de naam. Die laatste die je omschrijft kan beide. Vullen met CV water en je drinkwater via die koperen spiralen dan heb je hygiëne vat. Draai je het om, je vat vullen met drinkwater en je verwarmings bron via die spiralen dan heb je een sww boiler
Gewoon logisch en praktisch, daar zeg je wat, als je er vaak en lang naar gekeken hebt zal het allemaal wel logisch zijn en als je er 'mee gewerkt' hebt kun je je er waarschijnlijk alles bij voorstellen, maar zo op een afstand en zonder ervaring met die dingen vind ik het in ieder geval verwarrend/lastig.
Dat buffervat met spiraal https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en daar kan ik ook geen bedieningspaneel cq. thermostaat op ontdekken, zal toch niet een always-on element zijn ?

• reneeke1970
Als ie een bediening heeft zal het een zelfstandige elektrische boiler zijn die zichzelf verwarmt als bv de zonnecollector het af laat weten. In een buffer is het meestal als backup die door een thermostaat of door bv de wp word aangestuurd

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:49:
[...]

Gewoon logisch en praktisch, daar zeg je wat, als je er vaak en lang naar gekeken hebt zal het allemaal wel logisch zijn en als je er 'mee gewerkt' hebt kun je je er waarschijnlijk alles bij voorstellen, maar zo op een afstand en zonder ervaring met die dingen vind ik het in ieder geval verwarrend/lastig.
Dat buffervat met spiraal https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en daar kan ik ook geen bedieningspaneel cq. thermostaat op ontdekken, zal toch niet een always-on element zijn ?
Dat vat heeft geen spiraal en een anode. Lijkt mij een vrij onnuttig vat.

• izdp
@reneeke1970

Ik vat 'm. Nog meer mogelijkheden om uit te puzzelen hoe te doen.
Wat een weelde ahum.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

izdp schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:29:
@reneeke1970

Ik vat 'm. Nog meer mogelijkheden om uit te puzzelen hoe te doen.
Wat een weelde ahum.
https://warmtepomp-weetjes.nl/

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• wervisser
Best gezellig hier in huis. Techneut voor de technische schouw voor zonnepanelen, betonboorder voor de benodigde gaten hier en daar, paar monteurs voor een Loria inclusief 300L boiler. Ik vermaak mij prima 8)
izdp schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:25:
[...]

Dat vat heeft geen spiraal en een anode. Lijkt mij een vrij onnuttig vat.
Haha, volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe het zit.

Een vat is pas nuttig als er een spiraal en/of anode in zit :? Hoe zit het dan met een biervat of wijnvat ;)

Dat vat welke jij quote heb ik besteld als open buffervat op m'n WP systeem, en ik wil daar helemaal geen spiraal in hebben, ik wil alleen meer systeeminhoud creëren om een stabieler systeem te krijgen, en om het primaire circuit (volume gestuurd) en secundaire circuit (druk gestuurd) uit elkaar te halen i.v.m. zone naregeling.

Een spiraal wil je alleen maar hebben als je er een toepassing voor hebt, en een anode zit er wel in btw.

Voor het SWW verhaal heb ik besloten om een RVS vat te bestellen.

Je moet je punt 1 afvragen waarom je een vat wil hebben, en wat je ermee wil bereiken.
Naar aanleiding hiervan ga je Staal/RVS/spiralen toepassen.

Een warmtewisselaar = een spiraal, en als je hier drinkwater doorheen gaat gooien noemen we het een hygiëne spiraal, zo moeilijk is het allemaal niet :P

Ik moet zeggen dat ik het in het begin ook erg verwarrend vond.

Ik werd zojuist gebeld door de expediteur, morgen worden er 2 pallets uit Polen gelost met onze 2 vaten :P

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2017 12:00 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:26
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:58:
[...]

Ik werd zojuist gebeld door de expediteur, morgen worden er 2 pallets uit Polen gelost met onze 2 vaten :P
Mogen wij weten welke vaten je bestled hebt? ik ben niet echt gecharmeerd van de Nederlandse vaten en prijzen...
HiBe schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:09:
[...]

Mogen wij weten welke vaten je bestled hebt? ik ben niet echt gecharmeerd van de Nederlandse vaten en prijzen...
1 x 400 Liter .t.b.v. SWW - https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en

Omdat deze variant met 1 spiraal slecht leverbaar is leveren ze zonder extra kosten de variant met 2 spiralen:

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en

1 x 120 liter t.b.v. buffervat - https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en

Als je benieuwd bent naar de € prijzen, rechtsbovenin op de website klikken op "currency - euro".

• izdp
@Grolsch

Nee, ik vatte 'm wel. Ik schreef het wat ongelukkig richting hajeetje.
Die zei immers met spiraal die zat er niet in en wel een anode. Het woordje wel mistte voor de duidelijkheid.

Maar zeker waar: ik heb niets van doen met VV en had niet aan dat soort gebruik gedacht.
Buffer zit in mijn hoofd als opslag en liefst veel.

Voor drank koper, oude boilers. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door izdp op 13-03-2017 14:45 ]

izdp schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:43:
@Grolsch

Nee, ik vatte 'm wel. Ik schreef het wat ongelukkig richting hajeetje.
Die zei immers met spiraal die zat er niet in en wel een anode. Het woordje wel mistte voor de duidelijkheid.

Maar zeker waar: ik heb niets van doen met VV en had niet aan dat soort gebruik gedacht.
Buffer zit in mijn hoofd als opslag en liefst veel.

Voor drank koper, oude boilers. ;)
Een buffer betekend niets meer als "voorraad" / "schokopvanger" die je om meerdere redenen kunt willen hebben.

De zin en de onzin van een buffervat in het CV gedeelte is al vaak besproken in dit topic, daar ga ik verder maar niet op in

In hoofdlijnen zijn er in de WP / verwarmingswereld 3 redenen waarom je wilt bufferen

1. SWW, een WP is niet snel/krachtig genoeg om "live" op verzoek water van 55 graden te leveren.
2. Voor het CV gedeelte om een goed te regelen installatie te krijgen en het primaire en secundaire circuit uit elkaar te trekken. In ieder geval noodzakelijk bij naregeling (waarin groepen dicht lopen) of in systemen met weinig waterinhoud, of in systemen die veel pendelen (veelal ligt de oorzaak hiervan in eerder genoemde redenen).
3. Als je een overschot aan energie hebt die je op een later moment wilt gebruiken (palletkachel/CV houtkachel/zonneboiler op het dak).

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:33
Weet je zo ook hoe groot de 2e wisselaar is qua oppervlak?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• izdp
@Grolsch

Voor mij is het dus reden 1 en wat rest van de capaciteit van de WP reden 3.
Dit om te zien wat die kan betekenen op dat vlak.

Als reden1 goed gaat kan er al 1 ketel uit.
Appie Heijn schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Weet je zo ook hoe groot de 2e wisselaar is qua oppervlak?
Als ik goed kan lezen denk ik ook 3,2m2 :?

Dit staat er:

Amount of coils 2 item
Coil size 3.2 m²

• Betonzicht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik sta op het punt om een Techneco Loria Duo 8KW te laten installeren. Die sluiten we aan op de BG VV en tapwater en later in de verbouwing op convectoren in de slaapkamers en op VV en radiator in de badkamer (en SWW natuurlijk).

Zijn hier meer mensen met een Loria (duo)? Hebben jullie nog tips, waar ik op moet letten bij de installatie, wat we niet moeten vergeten of juist niét moeten doen?
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:09:
[...]

Als ik goed kan lezen denk ik ook 3,2m2 :?

Dit staat er:

Amount of coils 2 item
Coil size 3.2 m²
Kleine correctie :P

Met mijn beste pools vind ik dit (tnx to google translate)

http://joule-pl.pl/wp-con...atalog-Joule-2016-web.pdf

Wężownica do pompy ciepła = De spoel warmtepomp = 3,2m2
Wężownica dodatkowa = extra coil = 1,1m2

Dus niet alle 2 3,2m2, in totaal dus 4,3m2 oppervlakte aan coils.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 20:33
Vanmiddag een 9kW Samsung split warmtepomp voor een kennis in bedrijf gesteld, wat is dat een mooi stil apparaat zeg! De fan draait heel rustig en is nauwelijks hoorbaar. Enige nadeel is de maximale watertemperatuur van 50 graden, als je hoger wil dan moet het met een verwarmingselement.
Verder ben ik wel onder de indruk!
Binnenkort stellen we warmtepomp 2 in bedrijf.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• koevlaas2
Betonzicht schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:28:
Ik sta op het punt om een Techneco Loria Duo 8KW te laten installeren. Die sluiten we aan op de BG VV en tapwater en later in de verbouwing op convectoren in de slaapkamers en op VV en radiator in de badkamer (en SWW natuurlijk).

Zijn hier meer mensen met een Loria (duo)? Hebben jullie nog tips, waar ik op moet letten bij de installatie, wat we niet moeten vergeten of juist niét moeten doen?
Wervisser installeert er vandaag 1, misschien woont hij in de buurt kan je even kijken.

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:10:
Vanmiddag een 9kW Samsung split warmtepomp voor een kennis in bedrijf gesteld, wat is dat een mooi stil apparaat zeg! De fan draait heel rustig en is nauwelijks hoorbaar. Enige nadeel is de maximale watertemperatuur van 50 graden, als je hoger wil dan moet het met een verwarmingselement.
Verder ben ik wel onder de indruk!
Binnenkort stellen we warmtepomp 2 in bedrijf.
Bij dit weer is vrijwel iedere WP stil, als het -4c nogmaals luisteren svp.

Bij ons schiet de bouw mooi op, als het goed is wordt het huis eind maart opgeleverd, dit zal ze wel niet helemaal lukken, maar ik ga er vanuit dat we half april kunnen klussen :P

Als het goed is komt de WP er dus binnen nu en een aantal weken in, de installateur heeft me gevraagd a.s. donderdag de buffervaten aan te leveren, dus het moment van de waarheid komt dichterbij :P

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:48:
Bij ons schiet de bouw mooi op, als het goed is wordt het huis eind maart opgeleverd, dit zal ze wel niet helemaal lukken, maar ik ga er vanuit dat we half april kunnen klussen :P

Als het goed is komt de WP er dus binnen nu en een aantal weken in, de installateur heeft me gevraagd a.s. donderdag de buffervaten aan te leveren, dus het moment van de waarheid komt dichterbij :P
Kan je eindelijk eens uit de praktijk praten ipv theoretisch :+

koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:50:
[...]

Kan je eindelijk eens uit de praktijk praten ipv theoretisch :+
Inderdaad, maar ik ben er niet zo heel bang voor dat het niet gaat werken.

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat werken, hoe het gaat met SWW, zoneregeling, etc. etc. :P

Genoeg over gefilosofeerd, nu tijd voor praktijkervaring :P

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:51:
[...]

Inderdaad, maar ik ben er niet zo heel bang voor dat het niet gaat werken.

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat werken, hoe het gaat met SWW, zoneregeling, etc. etc. :P

Genoeg over gefilosofeerd, nu tijd voor praktijkervaring :P
Met 2000 karmapunten voorbereiding gaat dit zorgeloos denk ik.

koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:53:
[...]

Met 2000 karmapunten voorbereiding gaat dit zorgeloos denk ik.
Wat zijn karmapunten :?

Maar ik heb inderdaad ruim een jaar voorbereidingen getroffen, hier mijn eerste post in het warmtepomp forum:

Post d.d. 02-02-2016 :P
Wij staan ook voor de keuze om in ons nieuwe huis een warmtepomp aan te schaffen.

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

PV's zijn waarschijnlijk noodzakelijk om de EPC te kunnen halen.

Maar hoe ik ook reken, ik kan niet rekenen dat het financieel interessant wordt volgens mij.

Punt 1 een prijs laten maken voor een W/W warmtepomp, en dat kost +- 20K.
Deze unit verbruikt dan +- 4500KW/H aan stroom per jaar * 0,22 = ook 900 euro per jaar.
Ze geven "maar" 10 jaar garantie op de bronboring, wat mij ook te weinig is voor zo'n investering.

Vervolgens heb ik gekeken naar een L/W warmtepomp, maar deze investering is ook al snel 5K.

Ook het stroomverbruik van een L/W Warmtepomp zou zo'n 4500KW/H per jaar zijn, en dan toch nog gas nodig, of bijverwarmen met stroom (wat volgens mij al helemaal niet goedkoop/efficiënt gaat zijn).

In de offerte van de W/W Warmtepomp staat dat subsidies niet verstrekt worden als deze noodzakelijk zijn om een EPC norm te halen, wat is daar van waar :?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een excuus om een warmtepomp te rechtvaardigen, maar kan deze nog niet vinden :(

Mis ik iets, of reken ik verkeerd, of moet je gewoon een groen hart hebben om te investeren in een warmtepomp :?
Ondertussen genoeg "ervaring" om mijn eigen vragen te kunnen beantwoorden :P _/-\o_

Natuurlijk allemaal mogelijk gemaakt door jullie hulp en de gastvrijheid van een aantal Tweakers!!

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2017 19:58 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:56:
[...]

Wat zijn karmapunten :?

Maar ik heb inderdaad ruim een jaar voorbereidingen getroffen, hier mijn eerste post in het warmtepomp forum:

Post d.d. 02-02-2016 :P

[...]

Ondertussen genoeg "ervaring" om mijn eigen vragen te kunnen beantwoorden :P _/-\o_

Natuurlijk allemaal mogelijk gemaakt door jullie hulp en de gastvrijheid van een aantal Tweakers!!
Onder je nickname staat 'verwarming', klik je op pijltje naar beneden staat er ook warmtepomp tussen, klik vervolgens op warmtepomp en krijg je karmakoning/keizer positie te zien.

Jeetje wat ben je nu een stuk wijzer als ik je eerste post zo lees.

• mightym
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:33:
[...]

Bij dit weer is vrijwel iedere WP stil, als het -4c nogmaals luisteren svp.
Nou, als hij volle bak warm sanitair water staat te maken, dan hoor je ze ook bij deze temperaturen.

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Nou, als hij volle bak warm sanitair water staat te maken, dan hoor je ze ook bij deze temperaturen.
Bij mij valt het reuze mee, alleen de fan blaast wel een beetje maar dit is niet storend.
Bij -5c was het lawaai nog wel iets luider.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:17
Maikie18 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:44:
[...]

Dit betwijfel ik toch want degene die ik nu allemaal heb gezien zijn tussen de 28 en 40mm
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-4790.html?l=en
Mijn boiler/buffer heeft toch echt 65mm. Dat was ook 1 van de redenen om dit model te kiezen.
Hoe dikker hoe beter.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Mijn boiler/buffer heeft toch echt 65mm. Dat was ook 1 van de redenen om dit model te kiezen.
Hoe dikker hoe beter.
Er is zelfs een EN welke het warmteverlies voor boilers specificeert (bij 65°C).
Ik zie voor gangbare 200 l - 300 l boilers warmteverliezen van ca. 0,7 kWh/d tot ca. 1,9 kWh/d voorbij komen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mgroen81
Zijn de 3/4 aansluitingen geen belemmering voor de circulatie over het buffervat?
Ik heb 1" aansluitingen op mijn vat omdat ik ook alles in 28mm heb uitgevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door mgroen81 op 13-03-2017 21:06 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 15:28
mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Hoe dikker hoe beter.
Maar dat is geen elektrische boiler

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• mgroen81
Maikie18 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:09:
[...]

Maar dat is geen elektrische boiler
Toch wel. Er zit wel een element in van 3kW. Ik gebruik hem zelf alleen maar als buffer.
Spiraal gebruik ik (nog) niet. Element is ook nog niet in gebruik.
(Dus eigenlijk een te duur vat voor zijn functie, ik weet het. Maar ik wilde toch RVS en dikke isolatie)

[ Voor 22% gewijzigd door mgroen81 op 13-03-2017 21:21 ]

Verwijderd

KISS. Los simpel boilertje met 2000W element + los 2000W element met ingebouwde thermostaat voor montage op verdeler gekocht < 200.00

• koevlaas2
Wie draait nu in de nachten nog door ? Zijn dure nachten namelijk. Zelf stel ik het aanwarmen uit tot 12.00 uur dan heb ik dankzij de hogere Tb meer rendement. hoeveel meer kan ik morgen zeggen want dan heb ik de COP cijfers van vandaag.

• wervisser
Nou, hij staat, hangt en pruttelt. Het is eigenlijk geen werk voor een dagje en dat was ook wel te zien aan de hoeveelheid beschikbare monteurs. De betonboorder was ook relatief laat waardoor het een en ander wat extra vertraging op heeft gelopen.

Inmiddels draait hij en heb ik de storingsdienst gelijk kunnen raadplegen, omdat er water langs de heater kwam. Nog een keertje het boilervat geleegd (3e of 4e keer vandaag) en in plaats van de meegeleverde rubber ring toch maar gebruik gemaakt van hennep. Hij zit op dit moment dicht.

Nog een kleine stroomstoring door een niet goed vastgedraaide schroef en het feest was weer compleet. Hier werd het nadeel van 'zelf voorzienend' toch even benadrukt ;-)

Maar goed, nu nog even inlezen hoe een en ander werkt, want ik heb geen flauw idee hoe ik ga zien wanneer het boilervat op temperatuur is :-D
mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:05:
[...]

Zijn de 3/4 aansluitingen geen belemmering voor de circulatie over het buffervat?
Ik heb 1" aansluitingen op mijn vat omdat ik ook alles in 28mm heb uitgevoerd.
Das een goeie vraag, iemand anders die hier een mening over heeft :?

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:55:
[...]

Das een goeie vraag, iemand anders die hier een mening over heeft :?
dn25 > dn20 > dn25= m.i dn20 netto

• mightym
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:39:
Wie draait nu in de nachten nog door ? Zijn dure nachten namelijk. Zelf stel ik het aanwarmen uit tot 12.00 uur dan heb ik dankzij de hogere Tb meer rendement. hoeveel meer kan ik morgen zeggen want dan heb ik de COP cijfers van vandaag.
Hier staat hij helemaal uit..

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:39:
Ik heb hem al 2 dagen uit staan. :)
Ik trek er de stekker ook maar uit denk ik, scheelt weer 0,3 kWh per dag standbyverbruik.
Ik zet hem weer aan als het 26 graden is buiten. :O

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2017 22:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Lijkt mij ook, hoeveel flow kan er door een 3/4" aansluiting?

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:09:
[...]

Lijkt mij ook, hoeveel flow kan er door een 3/4" aansluiting?
Bij 1000 Bar nog best veel :)

En bij 2 bar :? Dat is toch de systeemdruk :?

• mgroen81
Haha, dat wel natuurlijk. Het zal ook wel werken zo een korte vernauwing zal niet heel veel weerstand aan de circulatie toevoegen, maar ik wil de pompjes met zo weinig mogelijk weerstand laten werken. Dan kunnen ze wellicht op een lagere stand hetzelfde debiet verwerken.

• mgroen81
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:16:
Het hangt er ook een beetje vanaf waar je mengt. Ik meng in de t-stukken die op de buffer aangesloten zitten.
Dan zal het grootste deel van de tijd/debiet niet via de buffer gaan maar rechtstreeks naar het systeem.
Meng je in het vat dan heb je wel altijd een hoog debiet door je vat.

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:16:
Systeemdruk doet er niet zoveel toe, wel de pompdruk die zich manifesteert bij de belemmering (Dn20), daar 1000 Bar op en er gaat best nog wel wat water doorheen.
Goed voorbeeld is zo'n wildwaterbaan in het zwembad, de aandrijfstromen hiervan doen pijn aan je vel, deze zijn ook ongeveer Dn20 maar dan met hele hoge druk.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Update...
Afgelopen vrijdag ook mijn pana monoblock waterzijdig aangesloten. Nu nog een gaatje vinden voor de electrische kant van het verhaal.

Vraagje...
Ik kan nu de combiketel middels 2x2 kogelkranen afsluiten en de warmtwpomp activeren. Ik ga echter in de nabije toekomst ook vloerverwarming aansluiten op de 28mm aanvoer. Daarvoor al 2 T stukken met kogelkranen ertussen gezet.
Er komt een Robot verdeler voor 9 groepen erbij zonder een eigen pomp.
Stel ik wil straks weer draaien op de combiketel. Kan dat zomaar met deze verdeler aangezien deze dan de cv temperatuur aangeboden krijgt van 65C ipv de warmtepomp temperatuur van ongeveer 35C...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• koevlaas2
paulv1973 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:46:
Update...
Afgelopen vrijdag ook mijn pana monoblock waterzijdig aangesloten. Nu nog een gaatje vinden voor de electrische kant van het verhaal.

Vraagje...
Ik kan nu de combiketel middels 2x2 kogelkranen afsluiten en de warmtwpomp activeren. Ik ga echter in de nabije toekomst ook vloerverwarming aansluiten op de 28mm aanvoer. Daarvoor al 2 T stukken met kogelkranen ertussen gezet.
Er komt een Robot verdeler voor 9 groepen erbij zonder een eigen pomp.
Stel ik wil straks weer draaien op de combiketel. Kan dat zomaar met deze verdeler aangezien deze dan de cv temperatuur aangeboden krijgt van 65C ipv de warmtepomp temperatuur van ongeveer 35C...
Kan je je CV niet begrenzen op 40c aanvoer ?
Je Vloerverdeler mag eigenlijk niet meer dan 60c water doorlaten, een standaard verdeler is hier tegen beveiligd middels een thermostaatkraan.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

De cv zal inderdaad wel te begrenzen zijn ja....
Op de vv verdeler heb ik zo in de vluggigheid geen thermostaatkraan zien zitten. Wel 9 rrgelvenyielen. Maar die regelen volgens mij de liters doorstroom.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• koevlaas2
paulv1973 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:52:
De cv zal inderdaad wel te begrenzen zijn ja....
Op de vv verdeler heb ik zo in de vluggigheid geen thermostaatkraan zien zitten. Wel 9 rrgelvenyielen. Maar die regelen volgens mij de liters doorstroom.
Bij mijn weten heeft alleen een standaard verdeler zo'n beveiliging.
Maar zo snel word je cv water toch niet 65c, als je je thermostaat 1c omhoog zet word de Ta 45c ofzo.

• mgroen81
Ik heb nog geen ventilatie box of WTW geinstalleerd.
Nu bedacht ik mij aangezien er subsidie op zit is het misschien interessanter om een ventilatie warmtepomp erbij te installeren ipv een WTW ventilatiebox.
Zoals deze: https://www.warmteservice...erwarming-Solo/p/85520025
Deze staan nog niet zo lang op de subsidielijst. Maar door de subsidie (1300 euro) kom je rond dezelfde kosten als een WTW box. Wellicht ook makkelijker aan te sluiten omdat je alleen maar lucht afvoeren hoeft te maken en geen toevoer.
De vraag is dan: Zal dit makkelijk samenwerken met een warmtepomp?

• koevlaas2
mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:55:
Ik heb nog geen ventilatie box of WTW geinstalleerd.
Nu bedacht ik mij aangezien er subsidie op zit is het misschien interessanter om een ventilatie warmtepomp erbij te installeren ipv een WTW ventilatiebox.
Zoals deze: https://www.warmteservice...erwarming-Solo/p/85520025
Deze staan nog niet zo lang op de subsidielijst. Maar door de subsidie (1300 euro) kom je rond dezelfde kosten als een WTW box. Wellicht ook makkelijker aan te sluiten omdat je alleen maar lucht afvoeren hoeft te maken en geen toevoer.
De vraag is dan: Zal dit makkelijk samenwerken met een warmtepomp?
Qua flow in serie zetten met je huidige pomp.

Welke prijs voor een ventilatie WTW heb jij in gedachten, bij de ene kost zo'n box € 1500,- en bij de andere nog geen 800 ?

• mgroen81
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:57:
[...]

Qua flow in serie zetten met je huidige pomp.

Welke prijs voor een ventilatie WTW heb jij in gedachten, bij de ene kost zo'n box € 1500,- en bij de andere nog geen 800 ?
Ik zat naar die van Itho te kijken. Die is rond de 1100 euro.
In serie? Voor of na de warmtepomp? Of parallel op het buffervat?
Of direct op het systeem na het buffer vat, dat zou ook nog wel werken. Er moet dan nog wel een terugslag klep op de pomp van het buffervat komen.

• koevlaas2
mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:04:
[...]

Ik zat naar die van Itho te kijken. Die is rond de 1100 euro.
In serie? Voor of na de warmtepomp? Of parallel op het buffervat?
Of direct op het systeem na het buffer vat, dat zou ook nog wel werken. Er moet dan nog wel een terugslag klep op de pomp van het buffervat komen.
Itho heb ik nog geen 800 voor betaald :)

Voor of na WP , maakt niet zoveel uit maar mijn gevoel zegt halverwege, dus aan de andere kant van je huis.

mgroen81 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:21:
[...]

Het hangt er ook een beetje vanaf waar je mengt. Ik meng in de t-stukken die op de buffer aangesloten zitten.
Dan zal het grootste deel van de tijd/debiet niet via de buffer gaan maar rechtstreeks naar het systeem.
Meng je in het vat dan heb je wel altijd een hoog debiet door je vat.
Daar ben ik nog steeds niet uit :P

Hoe bevalt jou "methode C" :?

De meningen in dit topic zijn nogal verdeeld m.b.t. dit punt.

En de vaten zijn ondertussen afgeleverd :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1071gn5.jpg

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Even bot gezegd: onzin. Een versmalling geeft een klein beetje extra drukverlies (een installateur heeft me ooit geleerd: één versmalling=géén versmalling). Een krappe bocht in je leiding kan zomaar meer drukverlies geven, een paar meter extra leiding idem. Het heeft een verwaarloosbare invloed op de maximale flow. Drukverliezen van appendages zijn op internet wel te vinden. Valt allemaal reuze mee, zolang je maar niet heel veel overgangen, bochten of extreem lange leidingen hebt.

Technisch: de stroomsnelheid neemt toe als de leiding smaller wordt. In dat deel is de weerstand dan groter, want weerstand neemt toe bij grotere snelheid (nog verergerd door het grotere wandoppervlak per liter vloeistof wat door de leiding gaat). Echter bij een koppeling is de lengte maar heel gering, dus vandaar maar weinig drukverlies. Bij de maximale stand van de pomp betekent dat inderdaad dat er minder water doorheen gaat, maar zolang de pomp niet maximaal draait betekent het alleen dat de pomp ietsje harder moet werken. De maximale flow wordt dus wel wat beperkt, maar dat zal gering zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door joostmaas op 14-03-2017 09:27 ]

@Oxellaar heb jij hier ook nog een mening over :?

En dan zal ik toch tussen nu en 2 weken een beslissing moeten maken hoe ik het buffervat ga aansluiten.

Ik kan nog geen redenering / argumentatie vinden welke de andere opties compleet uitsluiten :(

Verwijderd

@Grolsch Als het probleem helder genoeg gedefinieerd wordt/is volgt daaruit automatisch 'de' (optimale) oplossing.
@Verwijderd , het probleem is heel duidelijk gedefinieerd :)

Vraag 1. Geven de 3/4" aansluiten in het buffervat problemen in mijn situatie.
Vraag 2. Welke methode is de beste, B of C

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Toch schaal ik de mening van iemand die daadwerkelijk 100'en installaties geïnstalleerd heeft iets hoger in, als diverse geavanceerde theorieën :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 10:32 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:31:

[afbeelding]
[afbeelding]

Toch schaal ik de mening van iemand die daadwerkelijk 100'en installaties geïnstalleerd heeft iets hoger in, als diverse geavanceerde theorieën :)
Bij methode C heb je geen last van je 3/4 aansluiting, een lager debiet over je buffer is dan geen probleem.

Verwijderd

@Grolsch Jij bepaalt en ik neem aan op basis v.d. helderste probleemdefinitie.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:31:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb B maar wel met de warme wp leiding in het midden van vat om gelaagdheid niet te verstoren. Heb alleen last van koude retour dus als ik over moest doen deed ik A.
Mijn aanvoer is 28mm en de laagste stand pomp is nog te hoog, dus als jij maatje dunner hebt zal het wel geen probleem zijn als het korte leidingen zijn. Ik heb 2×8m

1 PVoutput . Dongen NB

koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:42:
[...]

Bij methode C heb je geen last van je 3/4 aansluiting, een lager debiet over je buffer is dan geen probleem.
Als ik @joostmaas mag geloven geeft de 3/4 aansluiting helemaal geen probleem, zie zijn eerdere post.
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:44:
[...]

Ik heb B maar wel met de warme wp leiding in het midden van vat om gelaagdheid niet te verstoren. Heb alleen last van koude retour dus als ik over moest doen deed ik A.
Mijn aanvoer is 28mm en de laagste stand pomp is nog te hoog, dus als jij maatje dunner hebt zal het wel geen probleem zijn als het korte leidingen zijn. Ik heb 2×8m
Ook jij verwacht dus geen probleem met de 3/4 aansluiting als ik het goed begrijp :)

De website geeft als argumentatie om juist geen A te gebruiken het volgende, en dat klinkt ook wel weer plausibel :)
Bovenstaand voorbeeld geniet NIET de voorkeur. De meeste warmtepompen hebben maar één externe sensor mogelijkheid. Als je de vloerverwarming, volgens stooklijn of berekening, precies 35 °C aanvoer wil bieden is dit een foute keuze. Je kunt de sensor niet achter de buffer plaatsen, want als de pomp achter de buffer niet draait zit je te meten op een stuk leiding waar geen flow is, daardoor zal de gewenste temperatuur niet worden gehaald en brengt de warmtepomp de buffer op een te hoge temperatuur, er blijft immers ‘vraag’.

Nee de sensor zit met betrekking tot dit schema op de juiste plaats nl. in de buffer. Alleen in de buffer vindt constant menging plaats tussen het warmtepompcircuit en het afgiftecircuit welke beiden door de buffer stromen. Als je de sensor op 35° C wil brengen is waarschijnlijk de temperatuur die naar de vloerverwarming gaat hoger dan deze 35°C.

We zien in de praktijk vaak dat de monteurs die uit de CV-ketel wereld komen de buffer aan willen sluiten op bovenstaande manier. In de ketel wereld let de hoogte van de temperatuur namelijk niet zo nauw als in ‘warmtepomp-land’. Immers het rendement van de warmtepomp is bij het maken van 35°C veel beter dan bij het maken van 45°C. Vandaar dat bovenstaand niet de juiste keuze is bij een warmtepomp.

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 11:08 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:06:
[...]

Als ik @joostmaas mag geloven geeft de 3/4 aansluiting helemaal geen probleem, zie zijn eerdere post.
Ik geloof zijn verhaal niet, er zit verder ook geen goede onderbouwing bij, van horen zeggen van een lts-er daar neem ik geen genoegen mee.
Hoeveel flow heb je eigenlijk nodig ?

koevlaas2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Ik geloof zijn verhaal niet, er zit verder ook geen onderbouwing bij, van horen zeggen van een lts-er daar neem ik geen genoegen mee.
Hoeveel flow heb je eigenlijk nodig ?
Volgens het boekje :

PUHZ-SHW112 - 14,4 - 27,7 (liters per minuut) 864 ~ 1662 (liters per uur)

[ Voor 92% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2017 11:16 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Volgens het boekje :

PUHZ-SHW112 - 14,4 - 27,7 (liters per minuut) 864 ~ 1662 (liters per uur)
864 lukt wel door 3/4, maar 1662 krijg je er niet doorheen denk ik.
Mijn 22mm installatie doet max 21L p/m volgens de ecodan flowmeter.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:23
Ik volg de redenering van die site niet geheel, waarom buffer niet als openverdeler, 4 leidingen op het buffer vat, dan kan je echt lage temperatuur draaien voor afgifte systeem,
Huidige warmte pompen zijn veelal inverter met R410a en die kunnen niet zogoed overweg met met echt lage retour temperatuur <20C
Bij mijn Pana monoblock, kan ik ook de Tr sensor niet verplaatsen, als ik een buffervat zou hebben in LT gedeelte

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Ik neig toch naar methode C, omdat je op die manier wel heel goed de aanvoertemperatuur onder controle houdt op de manier zoals je wilt.

Zoals aangegeven is meten in het buffervat niet erg zuiver, de temperatuur die de vloer in gaat zal afwijken.

Het nadeel van methode C is dat als er een groep ergens open gaat er een vrij grote "klots" met "koud" water in de retour van de WP komt.

Maar in zo'n scenario zal er veel vraag zijn in het secundaire circuit die uit de buffer zal komen, dus dat gedeelte zal via de retour ook weer de buffer in gaan.

Uiteindelijk kan ik later nog altijd kiezen om het anders te doen, dan moeten alleen de leidingen aangepast worden.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:16:
Ik neig toch naar methode C, omdat je op die manier wel heel goed de aanvoertemperatuur onder controle houdt op de manier zoals je wilt.

Zoals aangegeven is meten in het buffervat niet erg zuiver, de temperatuur die de vloer in gaat zal afwijken.

Het nadeel van methode C is dat als er een groep ergens open gaat er een vrij grote "klots" met "koud" water in de retour van de WP komt.

Maar in zo'n scenario zal er veel vraag zijn in het secundaire circuit die uit de buffer zal komen, dus dat gedeelte zal via de retour ook weer de buffer in gaan.

Uiteindelijk kan ik later nog altijd kiezen om het anders te doen, dan moeten alleen de leidingen aangepast worden.
Je moet het zelf weten maar met C betekent koud retour ook tijdelijk koud aanvoer door traagheid wp. Met A heb je dit niet, ik deed zelfs koud retour naar wp op een derde van de hoogte van het vat.
Die beschrijving op die website is gebaseerd op ouderwetse temperatuur sensoren.

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970 bedankt voor je input, toch maar methode A dan :?

Ik kan ook op de v.v. verdelers de daadwerkelijke aanvoertemperatuur meten en aan de hand daarvan de stooklijn bijstellen :P

gelukkig ben ik niet wispelturig :+

Ik kan er niet zo goed tegen als ik niet exact weet wat ik wil :P

Wat zeggen de fabrikanten er zelf over :?

• reneeke1970
Gewoon honderd extra tegenaan gooien en veel kranen plaatsen zodat je kunt wisselen van aansluitingen

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)