Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.355 views
Het lijken wel auto's, daar rijden de kleinste auto's meestal ook het zuinigst, en lijkt mij ook niet meer als logisch :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Hoogste output vs benodigde input, efficiency. Bij een auto is een 6 cylinder door toegenomen interne wrijving van extra zuigers/cylinders, lagers van de langere krukas ed. per definitie minder efficient dan een 3 of 4-cylinder versie.
Yup, maar probeer met een 3 cilinder maar eens binnen 5 seconden van 0 naar 100 te gaan, of 250KM/h te rijden, of knup er een stevige caravan achter, dan is een (onzuinige) 6 cilinder toch wel prettig (noodzakelijk) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-03-2017 12:54 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Ligt aan het gewicht, v.d. motor of auto en de inhoud v.d. motor, geen probleem of dat nu met een 3, 4 of 6 cylinder gaat.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:39:
Hoogste output vs benodigde input, efficiency. Bij een auto is een 6 cylinder door toegenomen interne wrijving van extra zuigers/cylinders, lagers van de langere krukas ed. per definitie minder efficient dan een 3 of 4-cylinder versie.
Is wel een beetje kort door de bocht maar snap je punt :) Ligt eraan wat er gevraagd wordt van de motor.
Een 6 cilinder 3 liter benzine zal wellicht zuiniger zijn bij 180 km/h dan een 3 cilinder 1.2

Er is een filmpje van topgear geloof ik waar een prius het opneemt tegen een BMW M5 oid.
Beide met een X aantal liter benzine gevuld, en ze moeten zo snel mogelijk over het circuit rijden...
De BMW M5 heeft dan een langere actieradius dan de prius.

Ga je 80 rijden wint de prius het weer...

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:00
Bij een verbrandingsmotor heb je trouwens een een optimaal toerental.
Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.
Heb je dat ook bij een warmtepomp? Lijkt mij niet toch
vermogensafgifte is gewoon linear?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:10:
[...]

Is wel een beetje kort door de bocht maar snap je punt :) Ligt eraan wat er gevraagd wordt van de motor.
Een 6 cilinder 3 liter benzine zal wellicht zuiniger zijn bij 180 km/h dan een 3 cilinder 1.2

Er is een filmpje van topgear geloof ik waar een prius het opneemt tegen een BMW M5 oid.
Beide met een X aantal liter benzine gevuld, en ze moeten zo snel mogelijk over het circuit rijden...

TopGear wil natuurlijk, dat is de aard van het programma, het 'niet voor de hand liggende' aantonen en kiest de randvoorwaarden zodanig dat ze kunnen aantonen. En in die randvoorwaarden zit het 'probleem/oplossing' om aan te tonen wat je wilt aantonen. Een 2ltr 4-cylinder die 200pk kan leveren of eenzelfde inhoud en hetzelfde vermogen maar dan een 6-cylinder uitvoering, dan zal de 6-cylinder minder efficient zijn, meer brandstof verbruiken om dat zelfde vermogen te leveren, door de hogere interne verliezen.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:13:
Bij een verbrandingsmotor heb je trouwens een een optimaal toerental.

[...]

Heb je dat ook bij een warmtepomp? Lijkt mij niet toch
vermogensafgifte is gewoon linear?
Uit het vergelijk van een Panasonic 6 en 9kW versie welke 'hardware-matig' identiek zouden moeten zijn is dat om een voor mij duistere reden niet het geval. De 6kW heeft dezelfde compressor als de 9kW versie, maar is 'geknepen'.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:19:
[...]

TopGear wil natuurlijk, dat is de aard van het programma, het 'niet voor de hand liggende' aantonen en kiest de randvoorwaarden zodanig dat ze kunnen aantonen. En in die randvoorwaarden zit het 'probleem/oplossing' om aan te tonen wat je wilt aantonen. Een 2ltr 4-cylinder die 200pk kan leveren of eenzelfde inhoud en hetzelfde vermogen maar dan een 6-cylinder uitvoering, dan zal de 6-cylinder minder efficient zijn, meer brandstof verbruiken om dat zelfde vermogen te leveren, door de hogere interne verliezen.
Een 6-cilinder WP, dat lijkt me wel wat! :9

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
blauwemac schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:23:
[...]

Een 6-cilinder WP, dat lijkt me wel wat! :9
6 cilinder (lucht)compressoren bestaan wel, ik heb er nog naar gekeken voor als mijn huidige het begeeft.

https://www.fastarshop.nl...50-liter-8-bar-6-cilinder

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:21:
@Domba WP prestaties zijn naar mijn idee nooit los van het afgiftesysteem te zien. Een v.d. zaken welke de boel 'behoorlijk' zou kunnen beinvloeden is dat de relatie Tb en Ta-Tr binnen een periode 'sterk' varieert. Stel dat je door omstandigheden, vakantie 14dagen, op een lagere temperatuur stookt dan zal de COP toenemen, want lagere Ta. Er wordt een 'constant' te compenseren warmteverlies verondersteld naar ik meen te mogen aannemen, dat is bij sterk wisselende/afwijkende warmtevraag niet het geval en zal de berekening naar ik aanneem beinvloeden.
Hoe ga je volgende met Ta verklaren?

WPvv T2=28C :Warmte=2821kWhth Elektra=737,44 kWh MCOP=3,83
WPRad T2=33/34C: Warmte=2739kWhth Elektra=721,80 kWh MCOP=3,79

De sleutel volgens mij is en dat wat ik wil proberen uit te vinden voor mijn regeling is dT zo gelijkmatig en geleidelijk mogelijk te laten veranderen.
Mijn WP(vv) is op moment mijn minst dynamisch van de twee en die heeft nog al de neiging om volgas te geven als Tb daalt om daarna weer vermogen terug te nemen.

Voor lagere Tb zijn het andere getallen, maar voor Tb ca10C heb ik ze al eens gepost voor vermogen verhogen momentane COP 5-5,5 en voor warmhouden momentane COP 7.6, kun je erop anticiperen door eerder dT of het vermogen geleidelijk al te verhogen dan krijg je een betere DCOP.

Het principe waarmee ik dT voor WPrad regel met fan's is lastig met vloerverwarming te doen en ik wil kijken, wat ik met variabele flow (900-1600l/h) kan doen, want vloerverwarming is traag en je hebt meerdere overgangen (dT's ruimtetemp>>vloertemp >>watertemp Ta & Tr)
Ik wil eigenlijk weten wat nu meest bepalende is Ta of Tr in de Panasonic mono WA-regeling.

Op moment wacht ik nog steeds op spulletjes om 5 extra modules (Arduino AT328p met ESP8266) te kunnen bouwen en mijn eiland-mode (off-grid) circulatiepompen stuurbaar te maken door mijn 3 wegklep variabel stuurbar te maken ipv enkel omschakelen bij geen stroom van net, waterzijdig heb ik alles ervoor al.
Dit betekend variabel bij minimale flow enkel de circulatiepomp van WP het werk doet en bij max flow 2 circulatiepompen 100% in serie staan .

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:54:
[...]

De sleutel volgens mij is en dat wat ik wil proberen uit te vinden voor mijn regeling is dT zo gelijkmatig en geleidelijk mogelijk te laten veranderen.
Mijn WP(vv) is op moment mijn minst dynamisch van de twee en die heeft nog al de neiging om volgas te geven als Tb daalt om daarna weer vermogen terug te nemen.

Voor lagere Tb zijn het andere getallen, maar voor Tb ca10C heb ik ze al eens gepost voor vermogen verhogen momentane COP 5-5,5 en voor warmhouden momentane COP 7.6, kun je erop anticiperen door eerder dT of het vermogen geleidelijk al te verhogen dan krijg je een betere DCOP.

Het principe waarmee ik dT voor WPrad regel met fan's is lastig met vloerverwarming te doen en ik wil kijken, wat ik met variabele flow (900-1600l/h) kan doen, want vloerverwarming is traag en je hebt meerdere overgangen (dT's ruimtetemp>>vloertemp >>watertemp Ta & Tr)
Ik wil eigenlijk weten wat nu meest bepalende is Ta of Tr in de Panasonic mono WA-regeling.

Op moment wacht ik nog steeds op spulletjes om 5 extra modules (Arduino AT328p met ESP8266) te kunnen bouwen en mijn eiland-mode (off-grid) circulatiepompen stuurbaar te maken door mijn 3 wegklep variabel stuurbar te maken ipv enkel omschakelen bij geen stroom van net, waterzijdig heb ik alles ervoor al.
Dit betekend variabel bij minimale flow enkel de circulatiepomp van WP het werk doet en bij max flow 2 circulatiepompen 100% in serie staan .
Vanuit de Ta, bij gelijke draaiuren tussen de 2 WPen, zou je een groter verschil in COP verwachten van rond de 10%. Dat is niet het geval, als de WP(vv) relatief veel standby situaties kent, eigenlijk overgedimensioneerd is, zou dat het kunnen verklaren, maar dat is gissen mijnerzijds.

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:01:
[...]

Vanuit de Ta, bij gelijke draaiuren tussen de 2 WPen, zou je een groter verschil in COP verwachten van rond de 10%. Dat is niet het geval, als de WP(vv) relatief veel standby situaties kent, eigenlijk overgedimensioneerd is, zou dat het kunnen verklaren, maar dat is gissen mijnerzijds.
Januari heeft 744 uur 3,8kW warmte gemiddeld, kijk even naar kWh's, het is maar een pana mono 6kW met opgenomen vermogen tussen 420 en ca 1800W en afgegeven vermogen tussen 2,7 en 6.4kW en standby is maar 34W

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ppeter85
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-08 17:19
Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:54:

Inderdaad niet verklaarbaar met Ta.
Kan het komen door het verschil in verbruik van de circulatiepomp in de WP's? Want ik verwacht dat je VV-circuit een stuk meer hydraulische verliezen heeft dan je radiatoren. (Dit geldt alleen als je een gesloten verdeler hebt zonder extra circulatiepomp natuurlijk, anders wordt dit al gecompenseerd.)

• Domba
ppeter85 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:08:
[...]

Inderdaad niet verklaarbaar met Ta.
Kan het komen door het verschil in verbruik van de circulatiepomp in de WP's? Want ik verwacht dat je VV-circuit een stuk meer hydraulische verliezen heeft dan je radiatoren. (Dit geldt alleen als je een gesloten verdeler hebt zonder extra circulatiepomp natuurlijk, anders wordt dit al gecompenseerd.)
Ik heb gesloten verdelers en direct aangesloten (klik op link Pana mono's in sign voor schema)
Flow beide circuits is nagenoeg gelijk +/-1% en verschil in hulp energie is minder dan 10W
Wat heel verschillend is vloerverwarming is traag en kan 1C/h veranderen en radiatoren is 1C/10min en Tb kan ook snel wisselen, zoals bij zonsondergang
Veranderingen zoals variatie in buiten temperatuur wegen het meest door in een lagere DCOP

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:08:
[...]

Januari heeft 744 uur 3,8kW warmte gemiddeld, kijk even naar kWh's, het is maar een pana mono 6kW met opgenomen vermogen tussen 420 en ca 1800W en afgegeven vermogen tussen 2,7 en 6.4kW en standby is maar 34W
Bij 744 uren en 737.40 en 721.80kWh input is gemiddeld net geen 1kWh, dit suggereert inderdaad weinig/geen standby verliezen. Volgens de Carnot formule zou de WP(vv) het met 10% minder input moeten kunnen, helaas geen ideeen meer op dit moment waarom dat niet zo is.

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Ik heb gesloten verdelers en direct aangesloten (klik op link Pana mono's in sign voor schema)
Flow beide circuits is nagenoeg gelijk +/-1% en verschil in hulp energie is minder dan 10W
Wat heel verschillend is vloerverwarming is traag en kan 1C/h veranderen en radiatoren is 1C/10min en Tb kan ook snel wisselen, zoals bij zonsondergang
Veranderingen zoals variatie in buiten temperatuur wegen het meest door in een lagere DCOP
10W bij 744uur is 7.44kWh is ongeveer 1% in het voor-/nadeel v.d. een of de ander. Is uiteraard niet de verklaring.

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Kun je dit wat toelichten ? Voor welk deel vv of rad heeft dat meer of minder posi-/negatieve invloed ?

Verwijderd

@Domba Misschien meet je wel heel wat anders dan je denkt te meten. Mijn bizarre ervaring met Ta -3C waar je een 6% verbetering v.d. COP zou mogen verwachten en een onbegrijpelijk veelvoud daarvan krijgt, simpel door wat convectie toe te voegen. Misschien meet je wel het verschil in efficiency tussen LTV vloerverwarming, klein convectie-aandeel, en de iets hogere temperatuur radiator verwarming met daardoor sowieso iets meer convectie, maar bij jou wordt het door de ventilatoren nog eens versterkt.

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:35:
[...]

Kun je dit wat toelichten ? Voor welk deel vv of rad heeft dat meer of minder posi-/negatieve invloed ?
De WA-stooklijn (W22@A15 -W32@A-10) of wel 0,5C per graad Tb.
De vloerverwarming heeft een flinke thermische massa Ta stijgt minder snel dan Tb daalt en WPvv loopt dan veel langer op vol vermogen, welke ook nogeens afhankelijk is van Tb, want je krijgt in stappen meer elektrisch vermogen beschikbaar, afgegeven max thermisch vermogen blijft niet gelijk, deze zakt zelfs iets rond nul en heeft trapjes omdat panasonic compressor via software beperkt is.
Je zit langer in het gebied met dT=4.5 tot 5.5

Een deel van de radiatoren heeft geregelde fans (elke radiator heeft er, maar nog niet alle een controler)
die zorgen voor de naregeling voor de ruimtetemperatuur, als ook voor de nachtverlaging, vandaar ik met gewone 40j oude T21's op zo'n lage Ta kan draaien.
Tot Tb -5C is veelal periode voor dT>4.5C beperkt en dT is stabieler of wel WP loopt weer eerder en langer in een deellast vermogen.
De controllers worden ook nog voorzien van aanwezigheid detectie in de ruimte (PIR&microwave) zodat warmte 0,5-1kW kan verschuiven tussen vertrekken met radiatoren afhankelijk of iemand aanwezig is

Voorlopig ben ik nog wel druk met de soldeerbout en veel parameters zijn ook nog gegokt en benodigen vervanging door emperische.
Zo krijgt nu 1 radiator een warmtemeter met zowel dompel als aanleg temp sensors (15bit voor 2.000V; tmp36 voor Res=1/164C resolutie ipv DS18B20 12bit res=1/16C) voor emperische factor voor aanleg vs watertemp. Gaan ook weer paar extra spanningsregelaars in, temperatuur meten is minder eenvoudig dan het lijkt als resolutie toeneemt, de ESP8266-01 benodigd nog al wat vermogen als die via WiFi verzend, en dat wil je niet in temp meting terug zien. Voor microwave gebruik ik nu GO419's of dat WB3-12's handiger is etc

Verwijderd

@Domba Dit begrijp ik niet:
je krijgt in stappen meer elektrisch vermogen beschikbaar, afgegeven max thermisch vermogen blijft niet gelijk, deze zakt zelfs iets rond nul
EDIT:
Je bedoelt waarschijnlijk 0C als Tb, ik dacht even 0W thermisch vermogen maar dat zal het niet zijn naar ik aanneem.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 16:15 . Reden: Wat betekent nul ]

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:12:
je krijgt in stappen meer elektrisch vermogen beschikbaar, afgegeven max thermisch vermogen blijft niet gelijk, deze zakt zelfs iets rond nul
Bij Tb 2C kan max opgenomen vermogen 1200W zijn bij beneden Tb -4C kan WP max ca 1800W opnemen en nog lager TB gaat het naar2400W
De compressor in 6kW kan door tot minimaal 82Hz (hoogste wat ik gezien heb)
De vrijschakeling of wel controller Pana mono werkt met hele getallen, geen decimalen, waarbij ook nog eens de NTC temp sensoren in de buiten unit verschillende afwijking hebben.

Ik heb mij hieraan al verschillende keren gestoten, als bijv Tr<18C trigger, moet ik eerst met Tr over 20,81C zijn geweest voor ik deze trigger kwijt ben en controller op20C springt,
Ta sensor is ene WP heeft meer dan 1C, waar je rekening mee moet houden met WA-stooklijn.
Voor mijn eigen sensoren houdt ik 3x sigma aan of wel verschil mag niet meer dan 0,3C zijn tussen hoogste en laagste di e ik gebruik en smeltend ijs van demiwater is bij mij 0,0 graden, (geen barometische compensatie)

Edit: aan een setje voor een warmtemeter stel ik nog hogere eisen verschil niet groter dan 2/16 en over 12 uurs meting van 55C naar 15C en (7200-10.000 afzonderlijke metingen) som van verschil over hele periode <5.0

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 09-03-2017 16:43 ]

• koevlaas2
Plaatselijke hittegolf hier

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/whx0aruxgtufz.jpg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Bij Tb 2C kan max opgenomen vermogen 1200W zijn bij beneden Tb -4C kan WP max ca 1800W opnemen en nog lager TB gaat het naar2400W
De compressor in 6kW kan door tot minimaal 82Hz (hoogste wat ik gezien heb)
De vrijschakeling of wel controller Pana mono werkt met hele getallen, geen decimalen, waarbij ook nog eens de NTC temp sensoren in de buiten unit verschillende afwijking hebben.

Ik heb mij hieraan al verschillende keren gestoten, als bijv Tr<18C trigger, moet ik eerst met Tr over 20,81C zijn geweest voor ik deze trigger kwijt ben en controller op20C springt,
Ta sensor is ene WP heeft meer dan 1C, waar je rekening mee moet houden met WA-stooklijn.
Voor mijn eigen sensoren houdt ik 3x sigma aan of wel verschil mag niet meer dan 0,3C zijn tussen hoogste en laagste di e ik gebruik en smeltend ijs van demiwater is bij mij 0,0 graden, (geen barometische compensatie)

Edit: aan een setje voor een warmtemeter stel ik nog hogere eisen verschil niet groter dan 2/16 en over 12 uurs meting van 55C naar 15C en (7200-10.000 afzonderlijke metingen) som van verschil over hele periode <5.0
Die verschillende stappen denk ik te begrijpen maar dat "naar nul" is me nog steeds onduidelijk.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:12:
EDIT:
Je bedoelt waarschijnlijk 0C als Tb, ik dacht even 0W thermisch vermogen maar dat zal het niet zijn naar ik aanneem.
Dit gedrag zie ik bij veel L/W-warmtepompen:
Ondanks dat het opgenomen elektrisch vermogen (in stappen)
toeneemt gaat het afgegeven thermisch vermogen tussen de ca. 2°C en ca. -5 °C een dip (soms behoorlijk diep) vertonen. - Ik heb een instructieve curves alleen voor Daikin gevonden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

@dunklefaser Dus toch, meer toegevoerd electrisch vermogen en nauwelijks/geen toegevoegde thermische output, in dat werkgebied een aanmerkelijk slechtere efficiency/COP

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:46:
[...]

Die verschillende stappen denk ik te begrijpen maar dat "naar nul" is me nog steeds onduidelijk.
Nu gebruik ik een stooklijn van 0,5C per graad Tb en met afwijkingen van Tr en Ta sensor van WP ziet er ook anders uit.

Ik heb geen eigen grafiek
Een fabrieksgrafiek voor vaste Ta=35 en Tr-30 ziet er zo uit (moest evenzoeken al eens gepost in deel2
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Capacity-profile%20MDC06G3E5.png

Verwijderd

@Domba Ik heb een idee, als jij mijn vragen weet op te lossen beloof ik jou dat je daarmee ook jouw 'probleem' echt doorgrondt hebt en daarmee de oplossing.;)

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:07:
@Domba Ik heb een idee, als jij mijn vragen weet op te lossen beloof ik jou dat je daarmee ook jouw 'probleem' echt doorgrondt hebt en daarmee de oplossing.;)
??? Vragen
Het ging over manier om prestaties van WP's vergelijken, afgifte systeem als locatie hebben al flinke impact, als ook steile of vlakke stooklijn en of iemand in koude uurtjes WP ook uitzet of door laat lopen

Misschien is je ontgaan dat ik oorsponkelijk een ecocute WP wilde, mijn R410a WP's hoeven alleen te draaien als ik netgebonden ben en daar is de WA-regeling meer dan prima en pana's doen het beter dan verwacht, voor eiland mode is de HT-buffer met wat daaraan hangt die beide circuits van warmte kan voorzien

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 03:18:
Wie o wie kan mij helpen, ik bekijk nu de ISDE lijst en probeer wat types te googlen maar dit lukt voor geen meter. zit te kijken naar een warmtepomp maar heb geen flauw idee welk vermogen ik moet kopen en welke constructie etc. had zo vernomen dat daikin wel een goede keus is. maarja welke warmtepomp moet je dan kiezen?tussen 1300 en 1600m3 (cv ketel remeha avanta 28c CW4 met een nest V3(nee niet gekregen bij mijn energieleverancier helaas ;( ) jaarverbruik dit zal uiteindelijk 1000m3 zijn komt een andere voordeur en de kozijnen zullen vervangen gaan worden, als het kan ook koelen, cv ketel staat op zolder tegen een schuinekant(hoekhuis met rechte muur aan 1 kant). SE3000 en een Omnik 1.0 TL staan te wachten tot de boel geïnstalleerd kan gaan worden.
De manier is om enkele installateurs over de vloer te laten komen. Goed voor de beeldvorming.

Het verbruik zegt geen drol. Ja het is niet zo gek veel. Maar komt dat omdat je een super geïsoleerd huis hebt en vloerverwarming continue stookt of heb je een doorwaaihut waarbij de verwarming 3 uur per dag aangezet wordt. Ik noem maar iets. Wat je schrijft is leuk maar daar kunnen we niet veel mee.

Daarnaast is het zinvol om alle 3 de topics van voor tot achter te lezen. Dit is dus deel 3. Dat lezen kost enkele weken. Maar goed voor de beeldvorming.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
[...]

Is ook allemaal hoogst onzinnig. Zo langzamerhand krijg ik steeds meer een hekel aan verspilling.

Hoort bij het ouder worden denk ik. Ik stem PvdD.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

@Domba N.a.v. Vragen ??? Heeft niet direct iets met het vergelijken van WPen te maken, maar indirect wel. Ik plaatste dit vanochtend. Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:05:
@Domba N.a.v. Vragen ??? Heeft niet direct iets met het vergelijken van WPen te maken, maar indirect wel. Ik plaatste dit vanochtend. Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Ik heb geen idee, hoe je berekening in elkaar zitten en hoe meet je warmtemeter, kWh & "thermophile" sensor bijv TMP006 of andere sensor want de getallen in tabel zeggen mij niets.

Ik gebruik voornamelijk convectie vanuit watergedragen en IR spots simpele als 30j terug al bestonden Elstein warmtelamp

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
Rhaelak schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:22:
Heeft er nu iemand al een Loria draaien? Ik ben erg benieuwd naar de mogelijke instellingen van de binnenunit (WAR, instelbare Ta, enz.).
Maandag wordt er eentje geïnstalleerd. Nog even geduld hebben... :+

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
@wervisser

Keep us posted! De koffie afspraak kom ik nog een keer na bij je hoor.. ;)

Vandaag 1e maand elga er op zitten. 0,80GJ aan stadsverwarming verbruikt inclusief SWW en er is 300,8kWh in de elga gegaan.

1 op 1 vergelijken met vorig jaar is niet realistisch ivm graaddagen natuurlijk. Maar 0,8GJ aan SV, met zelfs een periode van vorst, geeft goede hoop voor de toekomst.

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 18:38 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:33:
@wervisser

Keep us posted! De koffie afspraak kom ik nog een keer na bij je hoor.. ;)

Vandaag 1e maand elga er op zitten. 0,80GJ aan stadsverwarming verbruikt inclusief SWW en er is 300,8kWh in de elga gegaan.

1 op 1 vergelijken met vorig jaar is niet realistisch ivm graaddagen natuurlijk. Maar 0,8GJ aan SV, met zelfs een periode van vorst, geeft goede hoop voor de toekomst.
Da's best veel voor een ELGA, 10 KWH per dag :)
O ja, stadsverwarming woning is minder goed geïsoleerd.

• Noord27
@koevlaas2

52GJ per jaar verstookten we ongeveer. Dus die 0,8GJ in 1 maand tijdens winterperiode kan ik als positief in mijn zak steken. Is ook best een aardig grote woning overigens..

Wat er aan stroom doorheen gaat bij anderen in deze periode met een WP verneem ik graag.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 18:46 ]

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Ik heb geen idee, hoe je berekening in elkaar zitten en hoe meet je warmtemeter, kWh & "thermophile" sensor bijv TMP006 of andere sensor want de getallen in tabel zeggen mij niets.

Ik gebruik voornamelijk convectie vanuit watergedragen en IR spots simpele als 30j terug al bestonden Elstein warmtelamp
Mijn berekening gaat op de achterkant van de denkbeeldige sigarendoos. Van mindergas.nl en mijn historisch verbruik op vergelijkbare temperaturen kan ik mijn benodigde kWh's warmteverlies berekenen. Op basis van die cijfers en de input in mijn WP kan ik bepalen wat de COP is. Door dagelijks de input kWh's en de gemiddelde temperatuur te nemen kan ik de efficiency/COP berekenen. Door dat ik 4 dagen geleden 1 parameter, convectie middels de 12cm fan, te veranderen neemt de benodigde input naar de WP drastisch af en daarmee de COP toe.

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:45:
@koevlaas2

52GJ per jaar verstookten we ongeveer. Dus die 0,8GJ in 1 maand tijdens winterperiode kan ik als positief in mijn zak steken. Is ook best een aardig grote woning overigens..

Wat er aan stroom doorheen gaat bij anderen in deze periode met een WP verneem ik graag.
Momenteel ook 10 KWH per dag, maar wel met SWW erbij.

52 Gj= 1805m3 gas dus dan valt 10 KWH p/d mee.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:07
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:45:
@koevlaas2

Laatste week zo rond 13/15 per dag, dus in mijn ogen doe je het verbazend goed met je super slecht geschikte wp huis

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:46:
[...]

Mijn berekening gaat op de achterkant van de denkbeeldige sigarendoos. Van mindergas.nl en mijn historisch verbruik op vergelijkbare temperaturen kan ik mijn benodigde kWh's warmteverlies berekenen. Op basis van die cijfers en de input in mijn WP kan ik bepalen wat de COP is. Door dagelijks de input kWh's en de gemiddelde temperatuur te nemen kan ik de efficiency/COP berekenen. Door dat ik 4 dagen geleden 1 parameter, convectie middels de 12cm fan, te veranderen neemt de benodigde input naar de WP drastisch af en daarmee de COP toe.
Hj , je berekeningen zijn soms vermoeiend. Houd je globale berekeningen lekker voor jezelf. Enige wat je hoeft te voorspellen is of je gasverbruik van 1600 kuub overeen gaat komen met factor twee dus 3200 kWh stroom .
Mijne gaat naar 2.5 maar vind ik nog acceptabel. Maar ik reken het niet iedere dag voor jullie uit.....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Een meer dan 30% verbetering van de efficiency maar niet meer melden dan ?

• Noord27
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:32:
[...]

Laatste week zo rond 13/15 per dag, dus in mijn ogen doe je het verbazend goed met je super slecht geschikte wp huis
Als ik de periode invoer op mindergas met de regio Gilze/Rijen (daar wonen wij letterlijk om de hoek), zijn er in deze eerste volle maand dat de elga draait 362 graaddagen geweest.

Nu ga ik even hardop 'rekenen'; val gerust in hoor jongens:

- graaddagen: 362 (periode 9 februari t/m 8 maart)
- verbruik elga: 300,8kWh
- verbruik SV: 0,80GJ (dit is incl SWW)
- 1GJ = 277,8kWh

Verbruik nu per graaddag:
0,831kWh + 0,0023GJ = 0,831kWh + 0,64kWh = 1,47kWh/graaddag

Weet wel inmiddels wat het vorig jaar was. Periode 1 februari t/m 30 december 2016 2341 graaddagen en 35,68GJ SV:
0,0153GJ per graaddag = 4,25 kWh / graaddag

COP, geen idee hoe dat te achterhalen..

[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:05 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 15:28
Vraag me net af, kan ik niet beter maar 1 teller hebben? Want verbruik is voornamelijk de T2 en daar wek je ook niet op want dan is er geen zon(uitzondering in de weekenden), of wordt er geen onderscheid gemaakt bij het salderen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vTziFkZ.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Maikie18
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:48:
[...]

Als ik de periode invoer op mindergas, zijn er in deze eerste volle maand dat de elga draait 362 graaddagen geweest.

- 1GJ = 277,8kWh

Verbruik per graaddag:
0,831kWh + 0,0023GJ = 0,831kWh + 0,64kWh = 1,47kWh/graaddag?

Nachtverlaging toegepast op 19.5 graden. In de ochtend weer naar 20.0. En rond 17 uur naar 20.5; zodat het in de avond lekker warm is.
Als je afgegeven vermorgen weet of misschien de flow dan kun je de COP berekenen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:42:
@reneeke1970 Een meer dan 30% verbetering van de efficiency maar niet meer melden dan ?
Ja hoor dat mag jij melden, maar voor mij en ik denk ook anderen is het heel logisch dat je met extra circulatie een beter rendement krijgt, convectie is heel belangrijk en radiatoren zijn er op gebaseerd. Jij riep in het begin dat je allergisch was voor convectie.......
Ik niet en daarom staan hier radiators vol open

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Maikie18 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:53:
Vraag me net af, kan ik niet beter maar 1 teller hebben? Want verbruik is voornamelijk de T2 en daar wek je ook niet op want dan is er geen zon(uitzondering in de weekenden), of wordt er geen onderscheid gemaakt bij het salderen?

[afbeelding]
Je bedoelt hoog laag tarief? Ja daar kan soms onderscheid in zitten, hangt van leverancier af of het in je voordeel is, nadeel is het nooit denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:58:
[...]

Je bedoelt hoog laag tarief? Ja daar kan soms onderscheid in zitten, hangt van leverancier af of het in je voordeel is, nadeel is het nooit denk ik
Ja dat bedoel ik, als hoog met hoog verrekend wordt en laag met laag dan hou je een hoog verbruik op laag over en een negatief hoog. Als de tarieven dan verschillend zijn kan dit negatief uitvallen

• Maikie18
Ik heb trouwens nog even geïnformeerd wat het zou kosten om de gasaansluiting te verwijderen, daar schrok ik toch nog van

Uit bedrijf stellen gas 119,77
Verwijderen 345,93

Verwijderd

[...]

Als ik de periode invoer op mindergas, zijn er in deze eerste volle maand dat de elga draait 362 graaddagen geweest.

- 1GJ = 277,8kWh

0,831kWh + 0,0023GJ = 0,831kWh + 0,64kWh = 1,47kWh/graaddag?

Weet wel inmiddels wat het vorig jaar was in februari: 443 graaddagen en 7,8GJ SV:
0,0176GJ per graaddag = 4,89 kWh / graaddag

Je kunt het vrij nauwkeurig benaderen door historisch verwarmingsverbruik te projecteren op het aantal graaddagen in die periode. In je afrekening stond de aanname dat SWW 21% van het totaal zou zijn, of dat klopt weet ik natuurlijk niet.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Je kan al mooi zien dat de zon steeds meer kracht krijgt. Hier is al weer even geleden dat de wp aansloeg en daalt de temperatuur niet echt meer. Misschien als het vannacht vriest dat hij weer aangaat.

Maar inmiddels is de temperatuur boven de 23 graden gekomen.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
wervisser schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:31:
[...]

Maandag wordt er eentje geïnstalleerd. Nog even geduld hebben... :+
Ik ben er erg benieuwd naar! Met name hoe de Atlantic binnenunit functioneert. De Loria staat hier hoog op het lijstje om geinstalleerd te worden einde van de zomer.

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:03:
Ik heb trouwens nog even geïnformeerd wat het zou kosten om de gasaansluiting te verwijderen, daar schrok ik toch nog van

Uit bedrijf stellen gas 119,77
Verwijderen 345,93
Gas erbij houden en ieder jaar overstappen van energieleverancier, incasseren welkomsbonus
Kosten € - 50,- p/j

• reneeke1970
Maikie18 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:00:
[...]

Ja dat bedoel ik, als hoog met hoog verrekend wordt en laag met laag dan hou je een hoog verbruik op laag over en een negatief hoog. Als de tarieven dan verschillend zijn kan dit negatief uitvallen
Ik meen dat hoge opwek altijd hoger is dan hoog verbruik, daarna word tegen laag weg gestreept en blijft er alleen laag over.
Bv van de bron saldeert financieel en daar is het echt in voordeel. Maar dat kunnen anderen beter uitleggen want ik heb zelf ook maar enkel.

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
jerh schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:04:
[...]

Je kan al mooi zien dat de zon steeds meer kracht krijgt. Hier is al weer even geleden dat de wp aansloeg en daalt de temperatuur niet echt meer. Misschien als het vannacht vriest dat hij weer aangaat.

Maar inmiddels is de temperatuur boven de 23 graden gekomen.
Wij schopten het nog tot 22.3c, nu is het nog 20.7 , daalt nu weer wat maar de ochtend redden we er wel mee.
Morgenochtend is het dan nog 19,5 oid.

• Maikie18
Ik zit nu op 21.7 maar morgen ochtend is het gewoon weer 18 graden hier.

Ik snap niet waar al die warmte blijft

[ Voor 23% gewijzigd door Maikie18 op 09-03-2017 20:09 ]

• Noord27
@Verwijderd

Heb inmiddels mijn voorgaande posting aangepast met een veel langere periode toen wij alles met stadsverwarming deden. Dat komt neer op 0,0153 GJ/graaddag. Wat overeen komt met 4,25kWh/graaddag.

Net voordat de WP ging werken is de enigste aanpassing geweest dat er ventilatoren op de radiatoren in de huiskamer zijn geplaatst (springen aan bij 35 graden en gaan uit bij 28 graden). En dat de vloerverwarming nu 24/7 mee draait.

Verleden: 4,25kWh/graaddag
Nu: 1,47kWh/graaddag

Maar om een beter beeld te vormen van het verbruik nu per graaddag is een veel langer periode noodzakelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:10 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:08:
@Verwijderd

Heb inmiddels mijn voorgaande posting aangepast met een veel langere periode toen wij alles met stadsverwarming deden. Dat komt neer op 0,0153 GJ/graaddag. Wat overeen komt met 4,25kWh/graaddag.

Net voordat de WP ging werken is de enigste aanpassing geweest dat er ventilatoren op de radiatoren in de huiskamer zijn geplaatst. En dat de vloerverwarming nu 24/7 mee draait.

Verleden: 4,25kWh/graaddag
En het is net zo warm ? Verklaar het maar :)

4.25 KWH p Gdag is gigantisch veel BTW.

• Noord27
@Verwijderd

Eigenlijk is het nu gemiddeld over een dag warmer. Want nu doen we nachtverlaging naar 19,5 graden toe passen. En in het verleden was dat naar 17,0 graden. Hierdoor was het in de ochtend tamelijk fris. Nu niet meer.

Met andere woorden voelt het nu comfortabeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:13 ]

Verwijderd

@Noord27 Verleden: 4,25kWh/graaddag
Lijkt me iets niet te kloppen. Heb je van die 4.25kWh/graaddag wel het SWW deel afgetrokken ?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
koevlaas2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:07:
[...]

Wij schopten het nog tot 22.3c, nu is het nog 20.7 , daalt nu weer wat maar de ochtend redden we er wel mee.
Morgenochtend is het dan nog 19,5 oid.
Nog niks gedaald hier, als het maar langzaam koud wordt blijft het denk ik wel zonder wp boven de 22 graden. Isolatie van een nieuwbouwhuis betaald zich uit.....

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:13:
@Noord27 Verleden: 4,25kWh/graaddag
Lijkt me iets niet te kloppen. Heb je van die 4.25kWh/graaddag wel het SWW deel afgetrokken ?
Van beide niets afgetrokken. Bij beiden zit SWW erbij. Totaalverbruik ruimte verwarming en SWW.

Weet wel inmiddels wat het vorig jaar was. Periode 1 februari t/m 30 december 2016 2341 graaddagen en 35,68GJ SV:
0,0153GJ per graaddag = 4,25 kWh / graaddag

[ Voor 31% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:15 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:12:
@Verwijderd

Eigenlijk is het nu gemiddeld over een dag warmer. Want nu doen we nachtverlaging naar 19,5 graden toe passen. En in het verleden was dat naar 17,0 graden. Hierdoor was het in de ochtend tamelijk fris. Nu niet meer.
Je 0,80 GJ lijkt weinig, maar per graaddag is het erg veel, een GJ tje stadsverwarming is blijkbaar erg weinig.

• Noord27
@koevlaas2 Die 0,80GJ is wel incl SWW.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

Ligt aan je energieleverancier hoe die ermee omgaan. Ik zit bij Vandebron en daar wordt het salderen verrekend van hoog naar laag. Wat inhoudt dat het teruggeleverde op hoog eerst wordt verrekend met hoog, kom je tekort dan wordt het restant van hoog eerst verrekend met de teruglevering van laag.

Of je kiest voor enkeltarief (heb ik gedaan) en dan wordt het gewoon tegen elkaar weggestreept.

Enkeltarief was in dit geval "ongunstiger". Is wel 1 hele Euro duurder op jaarbasis. Maar hiermee heb ik wel straks een lager tarief van 07.00-23.00 doordeweeks en in de weekenden. En wanneer draait een WP het meest?

• koevlaas2
0,8 GJ aan SWW is niet exorbitant, van 4.25 > 1,47 wel |:(

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Van beide niets afgetrokken. Bij beiden zit SWW erbij. Totaalverbruik ruimte verwarming en SWW.

[...]
Het probleem is het aandeel SWW en of je enig idee hebt wat de SV heeft moeten bijdragen aan de verwarming of dat de ELGA het in zijn eentje gelukt is. Een kleiner of groter deel is COP=1, het SV deel, is dat 20% of 30% maakt nogal uit. Volgens je eigen gegevens maakt SV nog een fors deel uit van het totaal:
0,831kWh + 0,0023GJ = 0,831kWh + 0,64kWh = 1,47kWh/graaddag
is bijna 44%

• Noord27
@koevlaas2

Zal eens wat langer waardes gaan observeren. Op zich is 44% wel te begrijpen. Er is een flinke periode met matig tot stevige vorst geweest. Moet misschien niet teveel conclusies hangen nu aan deze korte eerste periode.

Die 0,80Gj aan SV ligt gewoon vast op de Kumstrup meter van de leverancier. Die pikte het niet dat het over deze periode maar zo weinig was in ieder geval. Verwacht ze binnenkort over de vloer.. :X

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:31 ]

• Domba
[...]
Als je een negatief (PV-overschot) op hoogtarief hebt, is het heel erg afhankelijk van energieleverancier en van product voorwaarden hoe dat verder wordt verwerkt en tegen welke tarieven.

Ik heb toevallig een zuiver salderen per tarief variant, zonder aanvullende voorwaarden voor 2017 en dat betekent in mijn geval voor elke kWh 14,52ct incl BTW terugleververgoeding krijg, daarvoor kan ik er bijna 3 kWh op laagtarief voor gebruiken omdat salderen belastingen weer op aansluitniveau is.

Ik heb dan ook een hoogtarief verbruik sparen stand in mijn controlers gezet, viel ongeveer van mijn stoel zo riant (ipv 1 op 1 wegstrepen opwek vs verbruik) toen ik voorbeeld berekening voor mijn mogelijke meterstanden eind dit jaar 31 december 2017 ontving

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:29:
@koevlaas2

Zal eens wat langer waardes gaan observeren. Op zich is 44% wel te begrijpen. Er is een flinke periode met matig tot stevige vorst geweest. Moet misschien niet teveel conclusies hangen nu aan deze korte eerste periode.
Ik heb binnenkort een 2e jaar met metingen voltooid en kan dan een SJV voor de WP gaan noemen.
Vooralsnog ga ik uit van 2400 KWH p/j.

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:29:
@koevlaas2
Die 0,80Gj aan SV ligt gewoon vast op de Kumstrup meter van de leverancier. Die pikte het niet dat het over deze periode maar zo weinig was in ieder geval. Verwacht ze binnenkort over de vloer.. :X
De € 50000,- boete ligt al voor je klaar :+

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:38:
[...]

Hj , je berekeningen zijn soms vermoeiend. Houd je globale berekeningen lekker voor jezelf. Enige wat je hoeft te voorspellen is of je gasverbruik van 1600 kuub overeen gaat komen met factor twee dus 3200 kWh stroom .
Mijne gaat naar 2.5 maar vind ik nog acceptabel. Maar ik reken het niet iedere dag voor jullie uit.....
Mijn dagverbruik was 17/18 per dag en is nu 12/13. De omrekenfactor ligt v.a. 1 maart op 1.81. In februari op 1.92. Die 3.200 kWh mag zo lijkt het geen enkel probleem zijn.

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:33:
[...]

De € 50000,- boete ligt al voor je klaar :+
De verwijzing naar een eerdere uitspraak van een rechter en dossiernummer liggen al klaar. Om kostenloos afgesloten te mogen worden van de SV, ipv wat ze willen: €432,-. Ik moet alleen aangeven dat ik niet langer van hun dienst gebruik wil maken en niet beginnen over het weg halen van de installatie.

Allemaal toekomstmuziek overigens.. ;)

Vandaag toch al weer een kleine zege binnen: bouwjaar woning met 1 jaar gecorrigeerd. Dat was bij de SV leverancier '89. Maar het is '88. Scheelt weer aansluitbijdrage. Ik woon overigens niet eens in de B-buurt; zie onderliggend artikel. Maar ze wilden toch wel erg snel mij erbij betrekken, dat het gecorrigeerd gaat worden..

Ik ga ze helemaal leeg knijpen die gasten. Hier heb ik (onder andere) aan bij gedragen: http://www.bd.nl/tilburg/...b-buurt-tilburg~a217117e/

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 09-03-2017 20:43 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Domba schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:03:
[...]

Ik begrijp wat je wilt doen, maar rekenkundig kan ik je geheel niet volgen en welke aannames je maakt.
Ik raak al helemaal in de knoop, als ik naar mijn deelcijfers kijk zoals ik voor je lijst heb gestuurd.

Als ik het goed begrijp zou mijn WPrad optimaal presteren en mijn WPvv niet, dat is niet mijn praktijk ervaring DCOP en MCOP zijn op basis van gemiddelde temperaturen met momentane variaties van -10C tot +10C over de dag voor januari, die voor ieder anders is, op moment het Tb=2C constant heeft WPvv duidelijk meer warmte-kWh's voor opgenomen vermogen.
En zelfs dat kan ik op 2 manieren aanvliegen, door vanuit gelijk opgenomen vermogen te rekenen of vanuit gelijk afgeven warmte te rekenen, zet dat eens af tegen je polynoom, moet daar het zelfde uitkomen?
Volgens mij is je grootste van de aannames om het afgifte systeem als vaste lineaire factor te zien,

Mijn circuit van WPrad is hoogst dynamisch, met regelbare fans en afgifte capaciteit die er bijkomt om vorstvrij te houden en dat voor Januari die voor mijn locatie met 50% van dagen gemiddelde onder nul en maandgemiddelde van 1,24C met hellmann-koudegetal=19,7 als dat vergelijk met aan de kust (regio Wijk aan Zee) met 2,7C gemiddelde maandtemp en een Hellman van maar 13,7

VV T2=28C :Warmte=2821kWhth Elektra=737,44 kWh MCOP=3,83
Rad T2=33/34C: Warmte=2739kWhth Elektra=721,80 kWh MCOP=3,79

Ik ben nog steeds bezig met uitbreiden van mijn sensors, zo krijgen een aantal radiatoren ook een warmtemeter om in basis op kW te sturen. Op termijn kan ik je misschien beetje helpen of je WP prestaties los kunt zien van afgifte systeem.
Ik heb lang gewacht op het plaatsen van deze analyse op het forum. Dat het reactie zou uitlokken had ik natuurlijk wel verwacht. Ik heb nu even geen tijd maar zal jouw nogal ingewikkelde verhaal serieus doornemen.

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:58:
[...]

Kan wel degelijk een nadeel zijn!

Enkel tarief is het derde tarief. Duurder dan het lage tarief maar goedkoper dan het hoge tarrief.

Let wel. Bij dag-nachtstroom is het normale tarief het hoge tarief.

Heb je zonnepanelen dan moet je ook goed nadenken wat je doet.

• reneeke1970
Knowbody schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:00:
[...]

Enkel tarief is het derde tarief. Duurder dan het lage tarief maar goedkoper dan het hoge tarrief.

Leg eens uit dan hoe het een nadeel zou kunnen zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:34:
[...]

Mijn dagverbruik was 17/18 per dag en is nu 12/13. De omrekenfactor ligt v.a. 1 maart op 1.81. In februari op 1.92. Die 3.200 kWh mag zo lijkt het geen enkel probleem zijn.
Nou helemaal prima toch. Ik kijk al ruim maand niet meer. Soms geen touw aan vast te knopen, wind of geen wind, maar vooral droog of nat weer maakt zon groot verschil op verbruik wp, terwijl de graaddag hetzelde blijft. Maar de laatste zes weken zijn erg gunstig tov nov dec

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
Tomexergie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:41:
[...]
Ik heb lang gewacht op het plaatsen van deze analyse op het forum. Dat het reactie zou uitlokken had ik natuurlijk wel verwacht. Ik heb nu even geen tijd maar zal jouw nogal ingewikkelde verhaal serieus doornemen.
Je hebt voor de andere maanden ook mijn gegevens per WP, kijk hoe dat in je hypothese past.
Voor toekomst ga ik kijken of nog moeilijker kan maken voor het analyse model met proberen ook vloerverwarming afgifte wat dynamischer te maken met een variabele flow om dT te beinvloeden en daarmee de WP ;)

Verwijderd

@reneeke1970 Onbescheiden vraagje, wat was jouw oorpronkelijke aantal m3 gas voor verwarming ongeveer ?

• Knowbody
Maikie18 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:08:
Ik zit nu op 21.7 maar morgen ochtend is het gewoon weer 18 graden hier.

Ik snap niet waar al die warmte blijft
Veel glas?

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 14:18
Iemand trouwens al eens wat besteld bij klimaatwereld.nl ? Heb een Panasonic 6kw warmtepomp besteld, betaald via paypal (ideal werkte niet op een of andere manier), maar heb geen bevestiging van ze gehad, en telefonisch nemen ze niet op, en op email reageren ze ook niet. Eergisteren besteld, maar goed...

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:06:
[...]

Leg eens uit dan hoe het een nadeel zou kunnen zijn?
Dat staat er al

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:46:
@reneeke1970 Onbescheiden vraagje, wat was jouw oorpronkelijke aantal m3 gas voor verwarming ongeveer ?
Ik zat op totaal 1350, ga nu naar ongeveer 125 schat ik door koken en in winter na verwarmen sww

Maar deze winter is stukje kouder dan de afgelopen drie jaar toch?

Net even gekeken, bijna zesde deel meer graad dagen, dus misschien had ik met gas wel 1550 kuub gezeten, kom ik dus toch op factor twee haha

[ Voor 24% gewijzigd door reneeke1970 op 09-03-2017 23:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
[...]

Zitten we ineens weer in de auto's :( :( :( :(

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Knowbody schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:00:
[...]

Nu gaat het wel even over zonnepanelen... Niet??
Bij mij deden ze daar helemaal niet moeilijk over.
Essent heeft zelf uitgerekend wat voor mij het gunstigste zou zijn.
Verrekening op de beide tarieven of er 1 middeltarief van maken.

Bleek uiteindelijk voor mij het middeltarief het gunstigste te zijn.

Edit... Ik heb het niet nageteld....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Nibe heeft een nieuwe serie warmtepompen in de markt. Met het natuurlijk koelmiddel propaan.
Bedienbaar en afleesbaar met een Nibe uplink tm

http://www.nibenl.eu/producten/NIBE-Uplink/NIBE-Uplink/

https://www.installatiepr...ed-toepasbaar-a-rendement

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Maikie18
Heel veel. Achtergevel is zeker 75% van glas en voor zal dit rond de 65% zitten

Verwijderd

Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:24:
[...]

Elk nadeel heeft waarschijnlijk ook een voordeel, dat je wellicht veel zonnewarmte kunt oogsten.

• Maikie18
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:45:
[...]

Elk nadeel heeft waarschijnlijk ook een voordeel, dat je wellicht veel zonnewarmte kunt oogsten.
Dat is een feit maar ook dat is weer een nadeel in de zomer :)

Een uurtje de zon op de voorkant en de temperatuur gaat zo 4 graden omhoog

• dunklefaser
Gasschuif schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:44:
Nibe heeft een nieuwe serie warmtepompen in de markt. Met het natuurlijk koelmiddel propaan.
Bedienbaar en afleesbaar met een Nibe uplink tm

http://www.nibenl.eu/producten/NIBE-Uplink/NIBE-Uplink/

https://www.installatiepr...ed-toepasbaar-a-rendement
Natuurlijk eerst afwachten wat de prijsstelling wordt.
NIBE = mercedes kwaliteit, maar ook ~prijs.
En de Uplink hopelijk niet met ingebouwde link naar CIA/NSA :+ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Dat is een feit maar ook dat is weer een nadeel in de zomer :)

Een uurtje de zon op de voorkant en de temperatuur gaat zo 4 graden omhoog
Maar vier graden? Bij mij atm +6 graden als de kamerdeuren dicht zouden blijven,
maar ik blaas vervolgens de warme lucht door het hele huis,
ook naar de noordkant. => overal ca. 3 graden warmer _/-\o_ .
En verwarming vanaf ca. 11:30 natuurlijk uit.

Op zuid heb ik op de eerste verdieping geen HR++ glas,
met zou de solare winst een stuk lager uitvallen.
In de zomer uiteraard voldoende zonwering c.q. rolluiken :*) .

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
Noord27 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:40:
[...]

De verwijzing naar een eerdere uitspraak van een rechter en dossiernummer liggen al klaar. Om kostenloos afgesloten te mogen worden van de SV, ipv wat ze willen: €432,-. Ik moet alleen aangeven dat ik niet langer van hun dienst gebruik wil maken en niet beginnen over het weg halen van de installatie.
Ha, doe mij een kopietje O-) . Ik heb al wel betaald om er snel vanaf te kunnen...

• Knowbody
Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:24:
[...]

Als daar triple zou zitten heb je een stuk minder verlies.

Ik heb hetzelfde " probleem ".

• Maikie18
Knowbody schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:46:
[...]

Als daar triple zou zitten heb je een stuk minder verlies.

Ik heb hetzelfde " probleem ".
Ik vraag me af of rolluiken een besparing op zouden leveren

• Noord27
wervisser schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:48:
[...]

Ha, doe mij een kopietje O-) . Ik heb al wel betaald om er snel vanaf te kunnen...
https://www.dropbox.com/s/cb9arv9ysnaa6oy/455?dl=0

Lid 4.6 in de uitspraak van de rechter.

• Knowbody
Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:49:
[...]

Ik vraag me af of rolluiken een besparing op zouden leveren
Niet veel. Bij wind enigszins.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:58
Iemand die ook ervaring heeft om een WP aan te sturen alsof het een CV is?
Hier was het om 22.00 uur nog 21 graden (woonkamer)
Om 7:30 uur was de temperatuur 19 graden (buiten temperatuur 3 a 4 graden).

De WP deed er vanmorgen ongeveer 1 uur over om 1 graad te stijgen.
Weer 1 a 2 uur WP power en stijgt de temperatuur weer 1 graad.
Dat vind ik snel, ongeveer even snel als onze CV dat deed.

Nu wil ik de WP helemaal anders aansturen: gewoon een thermostaat die aan/uit gaat (WAR laat ik in tact)

Onze WP kan met gemak de tent warm houden met een acceptabele COP.
Ik heb het idee dat de WP met gemak de hele dag aan kan staan (zo nu en dan uit/aan) maar dat ik met een thermostaat dezelfde comfort kan creëren maar met veel minder verbruik.
Wie o wie heeft hier ervaring mee?

• Maikie18
buiter schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:24:
Hier was het om 22.00 uur nog 21 graden (woonkamer)
Om 7:30 uur was de temperatuur 19 graden (buiten temperatuur 3 a 4 graden).

De WP deed er vanmorgen ongeveer 1 uur over om 1 graad te stijgen.
Weer 1 a 2 uur WP power en stijgt de temperatuur weer 1 graad.
Dat vind ik snel, ongeveer even snel als onze CV dat deed.

Nu wil ik de WP helemaal anders aansturen: gewoon een thermostaat die aan/uit gaat (WAR laat ik in tact)

Onze WP kan met gemak de tent warm houden met een acceptabele COP.
Ik heb het idee dat de WP met gemak de hele dag aan kan staan (zo nu en dan uit/aan) maar dat ik met een thermostaat dezelfde comfort kan creëren maar met veel minder verbruik.
Heeft je WP geen thermostaat aansluiting? Dan kun je wellicht gewoon je huidige thermostaat gebruiken

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
buiter schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:24:
[.....]
Dat kan gewoon als je een kamerthermostaat erop aansluit. Ik doe het al jaren op die manier, met een nachtverlaging van een paar graden, en een geprogrammeerde tijd waarop het weer warm is de volgende dag: soms al vroeg in de ochtend, andere keren pas om 13 of 14 uur omdat er in de ochtend toch niemand is. Vooral in die laatste gevallen wordt er veel gewonnen omdat de opwarming plaats vindt op de warmste tijd van het etmaal, met gunstige COP.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan Treur op 10-03-2017 19:11 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• koevlaas2
Ik heb echt een Duitser gered van een disaster (Nowarranty is mijn duitse alter-ego):

Haus-Sanierer hat geschrieben:
Hallo in die Runde, ich bin neu hier und interessiere mich auch für eine Wärmepumpe, um mein Haus warm zu halten. Bei meiner Suche bin ich auch auf Michl gestossen und wegen der Preise aufmerksam geworden. Bin allerdings nach dem Bericht von Nowarranty sehr skeptisch geworden, ob man sich da was Gutes antut.
Kann mir hier jemand hier Tipps zur Auslegung geben? ich bin noch Laie auf dem Gebiet.
Danke schon mal im voraus für Antworten.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 10-03-2017 19:27 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)