1 PVoutput . Dongen NB
dat is alleen de warmtepomp... de €13K is inclusief boilervat(en), leidingen, electrisch element, controller etc. en dan voor de F2120-20...Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:43:
[...]
Hier https://www.installand.nl...armtepomp-1-x-230v-064134 voor € 5683,50
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwijderd
Sorry ik had de -20 van waarschijnlijk 20kW niet opgemerkt. 20kW is wel heel erg fors, zo groot zijn ze hier volgens mij nog niet voorbij gekomen. Je gaat er kennelijk iets heel volumineus mee van warmte voorzien.HiBe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:47:
[...]
dat is alleen de warmtepomp... de €13K is inclusief boilervat(en), leidingen, electrisch element, controller etc. en dan voor de F2120-20...
Is ook maar een tijdelijke "aanbieding" van de kale NIBE warmtepomp bij Installand.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Installand snap er zeker geen snars van, staat niet eens bij hoeveel vermogen.
Verder zijn ze daar wel ok, ik haal er weleens wat.
Ik denk de oorspronkelijke poster wil de warmtepomp niet zelf installeren,
gelet op de genoemde "all-in"? prijs van 13 k€ - of zie ik dit verkeerd?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat was toch een offerte van een installateur ?dunklefaser schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:24:
[...]
Is ook maar een tijdelijke "aanbieding" van de kale NIBE warmtepomp bij Installand.
Ik denk de oorspronkelijke poster wil de warmtepomp niet zelf installeren,
gelet op de genoemde "all-in"? prijs van 13 k€ - of zie ik dit verkeerd?
De WP's zien er qua specs wel ok uit, alleen het koelvermogen valt een beetje tegen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Achter een buffer vat moet extra circulatie pomp ja, anders is alleen vat warm en radiators niet.Maikie18 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:49:
Is wel een idee maar het gaat me ook wel te technisch worden denk ik want als ik hem in de garage zet dan kan ik hem toch wel op de WP aansluiten ook maar zie zo even niet voor me wat waar en hoe aan moet komen, zeker ook omdat het buffervat erbij komt en dat daar een losse cv pomp op moest zei je
Die boiler heeft geen extra spiraal dus kun je niet met warmtepomp warm maken. Nou heb je daar wel mazzel bij want deze boiler heeft toevallig zelf een warmtepomp aan boord!
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is geen verkeerde offerte voor een nibe installateur.HiBe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:47:
[...]
dat is alleen de warmtepomp... de €13K is inclusief boilervat(en), leidingen, electrisch element, controller etc. en dan voor de F2120-20...
Right, dat had ik dan weer eerder moeten wetenOxellaar schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:54:
[...]
Die dempers zijn even stug als je huidige koelleidingen. Ze zijn bedoeld voor zuiger compressoren, die trillen veel harder dan een scroll.
Een prima demper is een flinke overlengte aan leiding in een flinke lus/cirkel draaien, voordat je naar binnen gaat door de doorvoer.
Die overlengte zit er nu niet meer in natuurlijk
Het is sowieso maar een meter of 4, vandaar ook de trillingen natuurlijk, maar misschien wil mijn airco-collega wel weer wat overlengte aanbrengen
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Meer leiding betekend meer weerstand en dat is weer slecht voor de COP.Stoofie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:38:
[...]
Right, dat had ik dan weer eerder moeten weten![]()
Die overlengte zit er nu niet meer in natuurlijk![]()
Het is sowieso maar een meter of 4, vandaar ook de trillingen natuurlijk, maar misschien wil mijn airco-collega wel weer wat overlengte aanbrengen
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Valt wel mee, die -20 erachter staat niet direct voor verwarmingsvermogen, Tb=0C of hoger is die maar 16kW en wanneer je het warmtevermogen echt nodig hebt is die ook nog maar 12kW @A-15.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:51:
[...]
Sorry ik had de -20 van waarschijnlijk 20kW niet opgemerkt. 20kW is wel heel erg fors, zo groot zijn ze hier volgens mij nog niet voorbij gekomen. Je gaat er kennelijk iets heel volumineus mee van warmte voorzien.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb 2x 14 mtr maar heb niet de indruk dat ik zoveel slechter presteer volgens Tom,s lijstje.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:44:
[...]
Meer leiding betekend meer weerstand en dat is weer slecht voor de COP.
Het maakt volgens mij niet zo gek veel uit. Zolang de leidingen maar goed zijn geïsoleerd.
Moet nog even aan de juiste registratie werken van afgegeven vermogen volgens de kamstrup en dan kan ik ook meedoen.
Nou, die 1.5m extra (binnen de voorschriften) ga jij niet terug zien in je COP.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:44:
[...]
Meer leiding betekend meer weerstand en dat is weer slecht voor de COP.
Gewoon goed isoleren en zorgen dat er geen water in de isolatie komt.
Je zult niet meer dan een paar tiende van de oververhitting verliezen.
En als het de oplossing is voor geluidsoverlast, dan is het toch geweldig?
Want de eerder geposte rubberen dempers verdrogen binnen een jaar of 2...3, vooral als de zon er flink op staat.
Je moet ze dus vrij snel weer vervangen.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Zo. Ik pleit ervoor dat het meest fout geschreven woord eens goed wordt geschreven hier !
En nu mis ik een smiley knopje 😗
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Nederlandse spelling is altijd zwak geweest bij mij. Smiley is : ) zonder spatieKnowbody schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:06:
Meer leiding betekenT
Zo. Ik pleit ervoor dat het meest fout geschreven woord eens goed wordt geschreven hier !
En nu mis ik een smiley knopje 😗
Kun je deze dan alvast onthouden...kweet het het valt niet meekoevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:08:
[...]
Nederlandse spelling is altijd zwak geweest bij mij. Smiley is : ) zonder spatie
(Vond de smiley wel gelukt)
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Zojuist een keertje de tussenstand van de stadsverwarming (GJ's) door gegeven in de online omgeving van de leverancier Ennatuurlijk.
De WP draait donderdag aanstaande al weer een maand. Die invoer werd niet geaccepteerd. Lol! 0,8GJ ongeveer wijkt idd stevig af van het geschatte verbruik van 5,0GJ. Ze zullen binnenkort wel mailen of bellen hoe dit kan, want heb ze geforceerd toch doorgevoerd.
Donderdag weet ik de exacte standen van 1 maand WP met SV.
Bestaat er een gemakkelijke manier om van een bepaalde periode de graaddagen te zien, in plaats van een hele maand van de 1e tot de 30e (of 31e/28e)?
[ Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 07-03-2017 23:22 ]
Nog geen ervaring. Maar ik ben mezelf al een tijd aan het verdiepen in een full-electric warmtepomp systeem.HiBe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:19:
iemand ervaring/mening/alternatieven voor de Nibe F2120 monoblock? lijkt me erg aantrekkelijk met hoge SCOP en hoge temperaturen mogelijk (SWW) zelfs met lage buitentemperaturen.
Wat is de ervaring mbt monoblock versus split-units?
Zelf neig ik nu naar de Panasonic Mono TCAP. De 12kW bijvoorbeeld heeft een gegarandeerd vermogen van 12kW tot -15 graden. In Duitsland (en Frankrijk) is hij erg scherp geprijsd: https://www.ebay.nl/itm/311660958263
Daarnaast denk ik vanwege de subsidie aan een warmtepompboiler voor SWW. Bijvoorbeeld de Panasonics PAW-DHWM300A. Ook daarvoor weer gunstige prijzen in het buitenland: https://www.ap-heizung-sa...-Waermepumpe-PAW-DHWM300A
Weet iemand welke componenten ik er nog meer bij nodig heb om het geheel goed te laten werken op de vloerverwarming en het leidingwerk? Buffervat, Circulatiepomp etc?
Als iemand het systeem voor met kan engineren/uittekenen hou ik me aanbevolen
Nibe is in Zweden voor een gunstige prijs te bestellen. Bijvoorbeeld: http://www.evbutiken.se/nibe-f2120-2-5-12kw
(€5400). Ik heb geïnformeerd. De transportkosten zijn 300 euro. Ik vind het bij dit type wel erg misleidend dan een "12" versie maar maximaal 9,5kW vermogen heeft en bij -10 graden nog maar 7,75! Ik zou bij Nibe dan ook de "16" variant nodig hebben.
Gaston
Gefeliciteerd! Mooi resultaat de eerste maandNoord27 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:17:
Zo! De subsidie is ontvangen. Binnen een maand. Lekker.
Zojuist een keertje de tussenstand van de stadsverwarming (GJ's) door gegeven in de online omgeving van de leverancier Ennatuurlijk.
De WP draait donderdag aanstaande al weer een maand. Die invoer werd niet geaccepteerd. Lol! 0,8GJ ongeveer wijkt idd stevig af van het geschatte verbruik van 5,0GJ. Ze zullen binnenkort wel mailen of bellen hoe dit kan, want heb ze geforceerd toch doorgevoerd.
Bestaat er een gemakkelijke manier om van een bepaalde periode de graaddagen te zien, in plaats van een hele maand van de 1e tot de 30e (of 31e/28e)?
Graaddagen: ik pluk ze altijd van mindergas.nl. Na invoeren van je gasgebruik over die periode, kun je een csv downloaden met daarin ook de (gecorrigeerde) graaddagen van jouw dichtstbijzijnde knmi-meetstation. Er is vast nog een makkelijker manier :-)
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik schreef vroeger hooft idd met een tSpeedy-Andre schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:10:
Het kan altijd erger, ik mis heefd nog en zo iemand eet denk ik kreefd
Hybride met een oudere bestaand warmtenet aansluiting neem ik aan?Noord27 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:17:
Hybride oplossing met WP of zelfs een zonneboiler ligt inmiddels gevoelig bij sommige zeer recente nieuwbouw woningen, warmtesector blijft met nieuwe clausules komen
Energieleverancier wil wel heel veel inmiddels bepalen, voor aardgas is een aansluiting cruciaal, maar zonneboiler, warmtepompboiler en L/W WP niet en deze kunnen in stapjes
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Is dit een onderdeel in een koopakte van een woning ?Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:09:
[...]
Hybride met een oudere bestaand warmtenet aansluiting neem ik aan?
Hybride oplossing met WP of zelfs een zonneboiler ligt inmiddels gevoelig bij sommige zeer recente nieuwbouw woningen, warmtesector blijft met nieuwe clausules komen
Energieleverancier wil wel heel veel inmiddels bepalen, voor aardgas is een aansluiting cruciaal, maar zonneboiler, warmtepompboiler en L/W WP niet en deze kunnen in stapjes
[afbeelding]
Het is onderdeel van de overeenkomst die getekend dient te worden anders kunnen ze de woning niet kopen.Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:17:
[...]
Is dit een onderdeel in een koopakte van een woning ?
Niet te geloven dat dat zomaar wordt goedgevonden!!Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:19:
[...]
Het is onderdeel van de overeenkomst die getekend dient te worden anders kunnen ze de woning niet kopen.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Is dat juridisch waterdicht? Lijkt me in strijd met consumentenrecht. Ook merkwaardig dat alleen 'quooker' wordt genoemd. Heb je een Grohe (etc.) heb je pech ;-)Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:09:
[...]
[afbeelding]
Verwijderd
Onvoorstelbaar dat zoiets kan/gebeurd. Gelegaliseerde vorm van diefstal lijkt het wel. Waarschijnlijk zijn ook gemeentes direct/indirect bij dit soort zaken betrokken, burgerbelangen zijn zoals het lijkt ondergeschikt.Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:19:
[...]
Het is onderdeel van de overeenkomst die getekend dient te worden anders kunnen ze de woning niet kopen.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2017 09:36 ]
Ik heb geen idee van juridisch.joostmaas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:25:
[...]
Is dat juridisch waterdicht? Lijkt me in strijd met consumentenrecht. Ook merkwaardig dat alleen 'quooker' wordt genoemd. Heb je een Grohe (etc.) heb je pech ;-)
Ik vind het wel heel beperkend,, ik lees het als ook geen IR verwarming zoals een mooi spiegel in badkamer of schilderij afbeelding aan de muur of zelfs maar een airco
Zeg tegen je energieboer dat je de meter gekanteld hebtNoord27 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:17:
Kantelen v/d gasmeter was vroeger een manier om 'm stil te leggen.
Hoeveel kwh heeft 4.2 GJ vervanging je gekost ?
De boete van €50.000 als extra drempel om te voorkomen dat een woningeigenaar af laat sluiten, staat al in de koopcontracten zoals voor de Waalsprong Nijmegen, maar de extra beperking mbt ruimteverwarming had ik nog niet eerder gezienVerwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:29:
[...]
Onvoorstelbaar dat zoiets kan/gebeurd. Gelegaliseerde vorm van diefstal lijkt het wel. Waarschijnlijk zijn ook gemeentes direct/indirect bij dit soort zaken betrokken, burgerbelangen zijn zoals het lijkt ondergeschikt.

En het is in aanzienbaren tijd weer op temperatuur (Al is dit hartje winter volgens niet het geval)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Nelie Smit-Kroes maar even inlichten, monopolieposities weet zij wel raad mee.Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:12:
[...]
De boete van €50.000 als extra drempel om te voorkomen dat een woningeigenaar af laat sluiten, staat al in de koopcontracten zoals voor de Waalsprong Nijmegen, maar de extra beperking mbt ruimteverwarming had ik nog niet eerder gezien
Hoezo vroeger??? Dat is nog steeds hoorkoevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:47:
[...]
Zeg tegen je energieboer dat je de meter gekanteld hebt![]()
Kantelen v/d gasmeter was vroeger een manier om 'm stil te leggen.
Hoeveel kwh heeft 4.2 GJ vervanging je gekost ?
1 PVoutput . Dongen NB
Met een buffer die warme voorraad heeft gaat het straks nog sneller....Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:14:
Bij mij is nachtverlaging toepassen toch interessant. Scheelt bijvoorbeeld afgelopen nacht 6kWh
[afbeelding]
En het is in aanzienbaren tijd weer op temperatuur (Al is dit hartje winter volgens niet het geval)
1 PVoutput . Dongen NB
Zegt de eigenaar van een gekanteld exemplaar ?
Digitale gasmeter ook ?
Weet ik niet, heb nog draaiende....koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:19:
[...]
Zegt de eigenaar van een gekanteld exemplaar ?![]()
Digitale gasmeter ook ?
1 PVoutput . Dongen NB
En u gaat hij ook helemaal uit tot hij weer op een ingestelde tijd terug aan gaat, straks moet ik hem misschien niet zo ver terug laten lopen.reneeke1970 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:18:
[...]
Met een buffer die warme voorraad heeft gaat het straks nog sneller....
De temperatuur gaat nu van 22 graden om 22u naar 18 graden om 6 uur in de ochtend
Nimmer zijn hoge investeringen argument geweest voor verplichting(en), dat heet ondernemersrisico.Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:12:
[...]
De boete van €50.000 als extra drempel om te voorkomen dat een woningeigenaar af laat sluiten, staat al in de koopcontracten zoals voor de Waalsprong Nijmegen, maar de extra beperking mbt ruimteverwarming had ik nog niet eerder gezien
'Is aansluiting verplicht?
De aansluiting van de woning op het warmtenet is verplicht. Bij het warmtenet Waalsprong gaat het om een flinke investering met een lange terugverdientijd. Met name de kosten van de hoofdinfrastructuur en de lange bouwperiode leggen een druk op het terugverdienen van de investering. De warmte wordt namelijk over een groot gebied en onder de Waal door getransporteerd,'
Ik heb in het begin ook mee getest en scheelt weinig in totale energie verbruik hoor. Dus ik zou het ook wel comfortabel houden.Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:41:
[...]
En u gaat hij ook helemaal uit tot hij weer op een ingestelde tijd terug aan gaat, straks moet ik hem misschien niet zo ver terug laten lopen.
De temperatuur gaat nu van 22 graden om 22u naar 18 graden om 6 uur in de ochtend
Ik deed dit gewoon met(isense) klok thermostaat omdat mijn CV ketel de circulatie pomp is
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie dat toch wat genuanceerder. Het is nimmer verplicht om zo'n huis te kopen. Die warmtenetten zijn ook een manier van energiebesparing (als het goed wordt uitgevoerd). Zonder enige zekerheid aan afnemerskant worden die dingen niet meer aangelegd. Pur sang kapitalisme werkt niet in dit soort zaken. De staat zou dat risico ook deels collectief kunnen afdekken. De absolute verplichting, de merkwaardige extra voorwaarden en de extreem hoge afkoopsom zijn in ieder geval niet OK. Staat er iets over looptijd in? Bijvoorbeeld 15-25 jaar steeds verder afnemende afkoopsom lijkt me redelijk.koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:51:
[...]
Nimmer zijn hoge investeringen argument geweest voor verplichting(en), dat heet ondernemersrisico.
'Is aansluiting verplicht?
De aansluiting van de woning op het warmtenet is verplicht. Bij het warmtenet Waalsprong gaat het om een flinke investering met een lange terugverdientijd. Met name de kosten van de hoofdinfrastructuur en de lange bouwperiode leggen een druk op het terugverdienen van de investering. De warmte wordt namelijk over een groot gebied en onder de Waal door getransporteerd,'
Omdat er geen gasnet ligt denken beide kanten dat de SV verplicht is, maar anno 2017 ligt dit in mijn ogen toch anders.joostmaas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:15:
[...]
Ik zie dat toch wat genuanceerder. Het is nimmer verplicht om zo'n huis te kopen. Die warmtenetten zijn ook een manier van energiebesparing (als het goed wordt uitgevoerd). Zonder enige zekerheid aan afnemerskant worden die dingen niet meer aangelegd. Pur sang kapitalisme werkt niet in dit soort zaken. De staat zou dat risico ook deels collectief kunnen afdekken. De absolute verplichting, de merkwaardige extra voorwaarden en de extreem hoge afkoopsom zijn in ieder geval niet OK. Staat er iets over looptijd in? Bijvoorbeeld 15-25 jaar steeds verder afnemende afkoopsom lijkt me redelijk.
Je bent inderdaad niet verplicht om een woning in zo'n gebied te kopenjoostmaas schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:15:
[...]
Ik zie dat toch wat genuanceerder. Het is nimmer verplicht om zo'n huis te kopen. Die warmtenetten zijn ook een manier van energiebesparing (als het goed wordt uitgevoerd). Zonder enige zekerheid aan afnemerskant worden die dingen niet meer aangelegd. Pur sang kapitalisme werkt niet in dit soort zaken. De staat zou dat risico ook deels collectief kunnen afdekken. De absolute verplichting, de merkwaardige extra voorwaarden en de extreem hoge afkoopsom zijn in ieder geval niet OK. Staat er iets over looptijd in? Bijvoorbeeld 15-25 jaar steeds verder afnemende afkoopsom lijkt me redelijk.
Bij koopcontracten die ik eens eerder heb gezien is het gekoppeld aan het verleende opstralrecht voor de duur(30jaar), dient er een aansluiting te zijn
Deze nieuwe met ook alleenrecht op ruimteverwarming is van een ander warmtenet en nog "in ontwikkeling", want ook WoCo's in het warmtegebied zouden de verplichting moeten aangaan en als voorwaarde doorgeven en opleggen aan hun huurders, Daar zitten die echt (niet) op te wachten.
Edit: Hier een ander model-koopovereenkomst zelfde gebied, zie pag 6, art 7 juridische levering
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 08-03-2017 13:31 ]
In de nacht scheelt het 6-10kW en overdag ook nog +- 8. Dan gaat het toch best hard, maar moet het in die korte periode nog wel op temperatuur zien te krijgen, zodra dat niet meer lukt zal hij toch weer meer moeten gaan draaienreneeke1970 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:00:
[...]
Ik heb in het begin ook mee getest en scheelt weinig in totale energie verbruik hoor. Dus ik zou het ook wel comfortabel houden.
Ik deed dit gewoon met(isense) klok thermostaat omdat mijn CV ketel de circulatie pomp is
Nachtelijke draaiuren zijn relatief duur idd. Koelt jouw huis dan in deze 'warme' nachten nog 4c af, misschien valt er dan nog wat te isoleren of is vloerverwarming misschien realiseerbaar.Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:04:
[...]
In de nacht scheelt het 6-10kW en overdag ook nog +- 8. Dan gaat het toch best hard, maar moet het in die korte periode nog wel op temperatuur zien te krijgen, zodra dat niet meer lukt zal hij toch weer meer moeten gaan draaien
Het is een kwestie van per situatie testen wat het beste is. Mogelijk scheelt het zo weinig dat je ervoor kunt kiezen niet te verlagen.
Nachtverlaging bij WP is economisch anders dan nachtverlaging bij HRCV
En vervolgens vanaf drie uur smiddags tot zeven uur savonds 2000 watt trekken om weer bij te komen.Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:04:
[...]
In de nacht scheelt het 6-10kW en overdag ook nog +- 8. Dan gaat het toch best hard, maar moet het in die korte periode nog wel op temperatuur zien te krijgen, zodra dat niet meer lukt zal hij toch weer meer moeten gaan draaien
En de slaapkamers of andere vertrekken die mee liften op de kamer temperatuur krijgen grote schommelingen.
Probeer maar, ik denk dat je snel van terug komt
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Uhm, dat klopt, maar dan wel in het voordeel van de warmtepomp. De uitstraling is in beide gevallen gelijk maar de ketel heeft 0,0 last van de lagere buitentemperaturen, daar waar de COP van de warmtepomp maar zo 20+% daalt. Ook met vloerverwarming scheelt nachtverlaging door de lagere uitstraling als een aantal procenten (+-8) verlies, onafhankelijk van de warmtebron.Knowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:43:
Zolang de warmtepomp het trekt is het gunstig. Als je retour/aanvoer in de knoop komen heb je een buffer nodig.
Hier niet hoor. ja, we trekken wel een tijdje 1800W maar al snel daalt dit naar een comfortabele 900Wreneeke1970 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:17:
[...]
En vervolgens vanaf drie uur smiddags tot zeven uur savonds 2000 watt trekken om weer bij te komen.
En de slaapkamers of andere vertrekken die mee liften op de kamer temperatuur krijgen grote schommelingen.
Probeer maar, ik denk dat je snel van terug komt
Vannacht was het minder dan 4 graden buiten bij mij. Ik heb hr++ glas en spouwmuur isolatie, ik zou eventueel nog rolluiken kunnen hangen.koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:11:
[...]
Nachtelijke draaiuren zijn relatief duur idd. Koelt jouw huis dan in deze 'warme' nachten nog 4c af, misschien valt er dan nog wat te isoleren of is vloerverwarming misschien realiseerbaar.
De WP heeft het een stuk makkelijker.
De Ta bij mij is de laatste weken 29 tot 31 graden.
Ja maar de pomp heeft sowieso een minimaal verbruik van 1000W en dat is bij een dT van 2 graden Ta-Tr. Het verbruik is in de ochtend maar de helft meer (gedurende 2 uur) dus dat weegt zeker wel op tegen 0 verbruik gedurende 8 uur.Knowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:43:
Hoe dan ook na verlaging moet de WP harder en langer eraan trekken. De retourtemperatuur is namelijk lager. Daarbij wordt de delta T groter en/of haalt de WP de gewenste Ta niet.
Het is een kwestie van per situatie testen wat het beste is. Mogelijk scheelt het zo weinig dat je ervoor kunt kiezen niet te verlagen.
Een goede buffer/bescherming tegen veel temperatuurdaling is vloerverwarming, is er een mogelijkheid dit aan te leggen ?Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:51:
[...]
Vannacht was het minder dan 4 graden buiten bij mij. Ik heb hr++ glas en spouwmuur isolatie, ik zou eventueel nog rolluiken kunnen hangen.
1000 Watt? Wat een rotdingMaikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:55:
[...]
Ja maar de pomp heeft sowieso een minimaal verbruik van 1000W en dat is bij een dT van 2 graden Ta-Tr. Het verbruik is in de ochtend maar de helft meer (gedurende 2 uur) dus dat weegt zeker wel op tegen 0 verbruik gedurende 8 uur.
Als ik dit van tevoren had geweten had ik ook graag gekeken of er andere mogelijkheden waren, want kun je inderdaad verder terug moduleren dan is het een ander verhaal.
Dat verandert niets aan warmteverliezen.koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:58:
[...]
Een goede buffer/bescherming tegen veel temperatuurdaling is vloerverwarming, is er een mogelijkheid dit aan te leggen ?
Traag in maar ook traag uit. Daarom lijken warmteverliezen laag maar dat is dus jezelf voor de gek houden.
Maar wel hoog comfortKnowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:07:
[...]
Dat verandert niets aan warmteverliezen.
Traag in maar ook traag uit. Daarom lijken warmteverliezen laag maar dat is dus jezelf voor de gek houden.
Warmteverliezen kan je je tegen wapenen (tot op zekere hoogte).
Het nadeel van vloerverwarming is de traagheid. Je bent bijna verplicht continue te verwarmen,zeker bij een tegelvloer (en dat is nog veel lekkerder dan aan-uit vloerverwarming). Parket op vloerverwarming is niet eens zo gek.koevlaas2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:10:
[...]
Maar wel hoog comfortNiets is zo heerlijk aan je voeten als een warme vloer bij 0c buiten.
Warmteverliezen kan je je tegen wapenen (tot op zekere hoogte).
Het voordeel van vloerverwarming is de geschiktheid voor verwarming middels WP.
Het nadeel is dat je niet selectief kunt stoken.

Systeem is nu wel hyperkritisch: als de T-ruimte de T-set+0.5 op 0.1K is genaderd, toert de Elga terug naar een lager niveau, maar dat is in mijn geval daarvoor al zo laag, dat hij onder zijn minimum van 20% schiet en dan de compressor uitschakelt. De pomp draait echter wel door.
Dit fenomeen betekent ook dat één persoon in de ruimte erbij al tot uitschakelen leidt (in grafiek rond 7 uur en rond 12 uur)
Ik begrijp inmiddels van Techneco dat dit niet verder te optimaliseren is met de huidige software, maar dat zou ook vergaand freaken zijn.
Weersafhankelijk regelen is ook geen alternatief, omdat de Elga geprogrammeerd is om uit te zijn in relatie tot de duur waarin hij met WAR aan heeft gestaan. Ik zou echt een buffervat moeten hebben om met WAR te kunnen werken.
Conclusie:
- Zonder de flow vergaand te verhogen, of systeemvolume toe te voegen heb ik de Elga op behoorlijk gewenst regelgedrag gekregen. Dat vind ik verrassend positief.
- Ik moet een nieuwe hobby zoeken ;-)
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik kom uit mijn bed en de woonkamer is slechts 1c gezakt in temperatuur, de temp is ook binnen een paar uur weer opgetrokken. Tijdens koude dagen is 24/7 stoken wel lekker ja.Knowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:19:
[...]
Het nadeel van vloerverwarming is de traagheid. Je bent bijna verplicht continue te verwarmen,zeker bij een tegelvloer (en dat is nog veel lekkerder dan aan-uit vloerverwarming). Parket op vloerverwarming is niet eens zo gek.
Dat is niet het nadeel van vloerverwarming, maar het nadeel van een lage TaKnowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:19:
[...]
Het nadeel van vloerverwarming is de traagheid. Je bent bijna verplicht continue te verwarmen,zeker bij een tegelvloer (en dat is nog veel lekkerder dan aan-uit vloerverwarming). Parket op vloerverwarming is niet eens zo gek.
Gooi maar 40 graden water door je vloer, reken erop dat e.e.a. sneller werkt
Hmm, opties, opties, opties... waarom zou je voor 2 warmtepompen gaan en niet gewoon 1? en waarom neig je naar een mono-bloc en geen duo-bloc (Als dat zo heet)?H4ldrz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:26:
[...]
Nog geen ervaring. Maar ik ben mezelf al een tijd aan het verdiepen in een full-electric warmtepomp systeem.
Zelf neig ik nu naar de Panasonic Mono TCAP. De 12kW bijvoorbeeld heeft een gegarandeerd vermogen van 12kW tot -15 graden. In Duitsland (en Frankrijk) is hij erg scherp geprijsd: https://www.ebay.nl/itm/311660958263
Daarnaast denk ik vanwege de subsidie aan een warmtepompboiler voor SWW. Bijvoorbeeld de Panasonics PAW-DHWM300A. Ook daarvoor weer gunstige prijzen in het buitenland: https://www.ap-heizung-sa...-Waermepumpe-PAW-DHWM300A
Hebberigheid. Dankzij subsidie. Eigenlijk verbaasd mij de regeling.HiBe schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:25:
[...]
Hmm, opties, opties, opties... waarom zou je voor 2 warmtepompen gaan en niet gewoon 1? en waarom neig je naar een mono-bloc en geen duo-bloc (Als dat zo heet)?
Een boilervat met ingebouwde wp kost netto maar een paar honderd euro na subsidie. Ik noem dat slim inkopen. Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven.Knowbody schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:30:
[...]
Hebberigheid. Dankzij subsidie. Eigenlijk verbaasd mij de regeling.
Gaston
Is volgens mij koppelverkoop en voldoet aan de voorwaarden waarbij het is verboden.Domba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:19:
[...]
https://www.mededinging.n...koppelverkoop-toegestaan/
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
meestal noemen ze het een bi-blocHiBe schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:25:
[...]
H mono-bloc en geen duo-bloc (Als dat zo heet)?
Duo-bloc is een toilet dacht ik.
Verwijderd
Bekijk je woning eens als een lekkend glas, als je er water in doet loopt het telkens leeg. Het volle glas is wat je wenst, je zult dus constant net zo veel moeten toevoegen als er weglekt.Maikie18 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:55:
[...]
Ja maar de pomp heeft sowieso een minimaal verbruik van 1000W en dat is bij een dT van 2 graden Ta-Tr. Het verbruik is in de ochtend maar de helft meer (gedurende 2 uur) dus dat weegt zeker wel op tegen 0 verbruik gedurende 8 uur.
Daarbij zijn de COP's gecorrigeerd naar de standaard condities Ta=35 en Tb=2 zoals deze wordt gegeven in de specificaties van de leveranciers.
Voorlopige conclusies:
Uit deze analyse blijkt dat de geïnstalleerde L/W warmtepompen voldoen aan de specificaties en elkaar nauwelijks in prestaties ontlopen. Het afgifte systeem is bepalend voor de COP van de WP's onder dezelfde klimaat omstandigheden

Bij de keuze van een L/W warmtepomp (A-merk) gaat het om andere aspecten: B.v. geluid, afgifte systeem, service op lange termijn, flexibele inpassing in het CV systeem en mogelijkheid om te combineren met tapwater enz. Misschien dat we ons op het forum daar meer op moeten richten.
[ Voor 9% gewijzigd door Tomexergie op 08-03-2017 20:12 ]
Dat is goed. Maar zou je er meer kopen noem ik dat hebberigheid.H4ldrz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:14:
[...]
Een boilervat met ingebouwde wp kost netto maar een paar honderd euro na subsidie. Ik noem dat slim inkopen. Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven.
Dat is mooi werk. Zo trek je afgiftesysteem en wp mooi uit elkaar!Tomexergie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:10:
Onze verzameltabel met warmtepompgegevens heb ik de maand januari gebruikt om de COP's van onze WP's met elkaar te vergelijken.
Daarbij zijn de COP's gecorrigeerd naar de standaard condities Ta=35 en Tb=2 zoals deze wordt gegeven in de specificaties van de leveranciers.
Voorlopige conclusies:
Uit deze analyse blijkt dat de geïnstalleerde L/W warmtepompen voldoen aan de specificaties en elkaar nauwelijks in prestaties ontlopen. Het afgifte systeem is bepalend voor de COP van de WP's onder dezelfde klimaat omstandigheden
[afbeelding]
Bij de keuze van een L/W warmtepomp (A-merk) gaat het om andere aspecten: B.v. geluid, afgifte systeem, service op lange termijn, flexibele inpassing in het CV systeem en mogelijkheid om te combineren met tapwater enz. Misschien dat we ons op het forum daar meer op moeten richten.
In mijn geval blijkt dan dat een mooi afgiftesysteem met een lage Ta tot mooie resultaten kan leiden, terwijl de wp (of liever: het regelgedrag van die wp) eigenlijk onder zijn specificaties werkt.
Zoiets zou je eigenlijk moeten kunnen omwerken naar een eenvoudige test / app voor mensen die een wp hebben, maar zich niet willen verdiepen, om heel bruut eens te kijken of je wp een beetje volgens de specificaties werkt. Mooie manier om wakker te worden.
Bram wist jij dat techneco bezig is om voor de elga een een energie monitoring te maken?Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:44:
[...]
Dat is mooi werk. Zo trek je afgiftesysteem en wp mooi uit elkaar!
In mijn geval blijkt dan dat een mooi afgiftesysteem met een lage Ta tot mooie resultaten kan leiden, terwijl de wp (of liever: het regelgedrag van die wp) eigenlijk onder zijn specificaties werkt.
Zoiets zou je eigenlijk moeten kunnen omwerken naar een eenvoudige test / app voor mensen die een wp hebben, maar zich niet willen verdiepen, om heel bruut eens te kijken of je wp een beetje volgens de specificaties werkt. Mooie manier om wakker te worden.
Nee, dat is nieuw voor mij. Zou heel goed zijn! Flowmeter en kWh meter erop en je hebt prima data. De rest zit er al in en is via een seriele poort uit te lezen.Ramon_1984 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:50:
[...]
Bram wist jij dat techneco bezig is om voor de elga een een energie monitoring te maken?
Vandaag had ik contact met techneco om te vragen of ik op ondersteuning kan krijgen als er in de toekomst problemen zijn met mijn 2de hands elga.Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:56:
[...]
Nee, dat is nieuw voor mij. Zou heel goed zijn! Flowmeter en kWh meter erop en je hebt prima data. De rest zit er al in en is via een seriele poort uit te lezen.
Maar dit is geen probleem, en ze vertelden ook dat ze bezig zijn met de energiemeter.
Dus we wachten af.
Toch blijf ik mijn vraagtekens houden bij deze rekentruuk. Als ik naar mijn eigen situatie kijk: Bij mijn systeem is de post standby-energie relatief groot omdat ik relatief weinig warmtevraag heb (volgens mij gebruik ik het minst van iedereen in de tabel). Zou je deze warmtepomp toepassen in een andere situatie waar water van 35 graden nodig is om het huis te verwarmen, dan neemt de verhouding draaien/standby ook een andere waarde aan. nu verlies ik relatief veel energie aan standbyverbruik. Verder zal de warmtepomp op een hoger vermogen gaan draaien bij een Ta van 35 graden, waardoor de basislast (circulatiepompen etc) ook een relatief lager aandeel gaan krijgen. Als hij voor 28 graden gemiddeld 700 watt gebruikt en voor 35 graden zeg 1400 watt. Dan neemt het aandeel van de circulatiepomp e.d. af van circa 10% naar 5%.Tomexergie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:10:
Onze verzameltabel met warmtepompgegevens heb ik de maand januari gebruikt om de COP's van onze WP's met elkaar te vergelijken.
Voorlopige conclusies:
[afbeelding]
Kortom, ik vind deze berekening te kort door de bocht.
(en als je beide factoren dan verrekent met de gevonden COP, dan kom je rara op 3,60
[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 08-03-2017 22:22 ]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ja, dat lijkt me ook wel een relevante vraag. Geldt bij mij net zo, en wij zijn natuurlijk allebei vreselijk teleurgesteld dat we opeens onderaan bungelenmightym schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:08:
[...]
Toch blijf ik mijn vraagtekens houden bij deze rekentruuk. Als ik naar mijn eigen situatie kijk: Bij mijn systeem is de post standby-energie relatief groot omdat ik relatief weinig warmtevraag heb (volgens mij gebruik ik het minst van iedereen in de tabel). Zou je deze warmtepomp toepassen in een andere situatie waar water van 35 graden nodig is om het huis te verwarmen, dan neemt de verhouding draaien/standby ook een andere waarde aan. nu verlies ik relatief veel energie aan standbyverbruik. Verder zal de warmtepomp op een hoger vermogen gaan draaien bij een Ta van 35 graden, waardoor de basislast (circulatiepompen etc) ook een relatief lager aandeel gaan krijgen. Als hij voor 28 graden gemiddeld 700 watt gebruikt en voor 35 graden zeg 1400 watt. Dan neemt het aandeel van de circulatiepomp e.d. af van circa 10% naar 5%.
(en als je beide factoren dan verrekent met de gevonden COP, dan kom je rara op 3,60net als alle andere Ecodans)
Ik heb een aparte electriciteits meter voor mijn ecodan. Verschil tussen Kwh gemeten door de ecodan en gemeten met losse meter is 12Kwh (per maand). Standby verbruik is 17watt. 0.017kw * 24 uur * 31 dagen is precies 12Kwh. Kan toeval zijn maar klopt voor de afgelopen 3 maanden. Dus blijkbaar neemt de ecodan wel de pomp ed mee in zijn meting, alleen niet de standby verbruik van de electronica. Of beide meters doen maar wat.mightym schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:08:
[...]
Toch blijf ik mijn vraagtekens houden bij deze rekentruuk. Als ik naar mijn eigen situatie kijk: Bij mijn systeem is de post standby-energie relatief groot omdat ik relatief weinig warmtevraag heb (volgens mij gebruik ik het minst van iedereen in de tabel). Zou je deze warmtepomp toepassen in een andere situatie waar water van 35 graden nodig is om het huis te verwarmen, dan neemt de verhouding draaien/standby ook een andere waarde aan. nu verlies ik relatief veel energie aan standbyverbruik. Verder zal de warmtepomp op een hoger vermogen gaan draaien bij een Ta van 35 graden, waardoor de basislast (circulatiepompen etc) ook een relatief lager aandeel gaan krijgen. Als hij voor 28 graden gemiddeld 700 watt gebruikt en voor 35 graden zeg 1400 watt. Dan neemt het aandeel van de circulatiepomp e.d. af van circa 10% naar 5%.
(en als je beide factoren dan verrekent met de gevonden COP, dan kom je rara op 3,60net als alle andere Ecodans)
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Klopt, pomp verbruik kan je zelf instellen binnen het menu, ook het electrische element word meegenomen in de meting.barteg schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:34:
[...]
Ik heb een aparte electriciteits meter voor mijn ecodan. Verschil tussen Kwh gemeten door de ecodan en gemeten met losse meter is 12Kwh (per maand). Standby verbruik is 17watt. 0.017kw * 24 uur * 31 dagen is precies 12Kwh. Kan toeval zijn maar klopt voor de afgelopen 3 maanden. Dus blijkbaar neemt de ecodan wel de pomp ed mee in zijn meting, alleen niet de standby verbruik van de electronica. Of beide meters doen maar wat.
Aardig wat fabrikanten zijn daar mee bezig. Ik weet niet precies wanneer, maar over enige tijd zijn fabrikanten verplicht om energie monitoring te integreren in hun systeem. Zo kan de gebruiker zelf zien of zijn systeem de belofte waar maakt.Ramon_1984 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:50:
[...]
Bram wist jij dat techneco bezig is om voor de elga een een energie monitoring te maken?
Waarom een fabrikant van een warmtepomp verplicht wordt om aan te tonen dat het totale systeem goed presteert is mij niet helemaal duidelijk.
Maar als het doorgaat zou erg positief zijn.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Het heeft naar mijn idee geen relatie met Ta=28, Jaari heeft dezelfde Ta en heeft die afwijking niet in die mate. Bram-Bos ook een zeer laag absoluut heeft wel een vergelijkbaar fenomeen. Volgens mij is de relatie absoluut verbruik in relatie tot de capaciteit v.d. WP. Passen die 2 factoren meer/minder optimaal bij elkaar ?mightym schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:08:
[...]
Kan het niet gewoon zijn dat Jaari veel meer draaiuren per maand maakt, waardoor de verhouding standby/draaien heel anders ligt dan bij Mightym en mij?Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:35:
[...]
Het heeft naar mijn idee geen relatie met Ta=28, Jaari heeft dezelfde Ta en heeft die afwijking niet in die mate. Bram-Bos ook een zeer laag absoluut heeft wel een vergelijkbaar fenomeen. Volgens mij is de relatie absoluut verbruik in relatie tot de capaciteit v.d. WP. Passen die 2 factoren meer/minder optimaal bij elkaar ?
Verwijderd
Ja natuurlijk, maar dat heeft naar mijn idee alles te maken met de 'passenheid' tussen capaciteit v.d. WP in relatie tot de in jullie beider geval lage vraag in absolute zin. N.a.v. jouw geupdate print in de ELGA en het jaloersmakende ver terug kunnen moduleren schat ik dat de afwijking in jouw situatie minder zal worden. Dat schatten niet al te serieus nemen hoor.Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:39:
[...]
Kan het niet gewoon zijn dat Jaari veel meer draaiuren per maand maakt, waardoor de verhouding standby/draaien heel anders ligt dan bij Mightym en mij?
EDIT:
Jouw WP is 5kW en in januari bedraagt jouw gemiddelde productie 1.79kWh Factor 2.79
Voor Mythym ligt de verhouding op 7.5kW tegen 2kWh. Factor 3.75
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 00:15 . Reden: Capaciteit WP t.o.v. gemiddelde productie in januari ]
Het effect van een hogere DCOP moet ook niet overschat:Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:59:
[...]
Ja natuurlijk, maar dat heeft naar mijn idee alles te maken met de 'passenheid' tussen capaciteit v.d. WP in relatie tot de in jullie beider geval lage vraag in absolute zin. N.a.v. jouw geupdate print in de ELGA en het jaloersmakende ver terug kunnen moduleren schat ik dat de afwijking in jouw situatie minder zal worden. Dat schatten niet al te serieus nemen hoor.
Oude situatie: 19 februari 2017 (Tb = 7,4; T-ruimte = 18,9): kWhe: 7,28 - kWhth: 35,8 --> DCOP = 4,92
Nieuwe print: 8 maart 2017 (Tb = 7,3; T-ruimte = 19,2): kWhe: 6,87 - kWhth: 38,2 --> DCOP = 5,56
Een 13% hogere DCOP (+0.64) leidt tot 5,7% minder gebruik (-0,41 kWh), zij het wel met ook een iets hogere dT (+0,4) tussen binnen en buiten (11,5 vs 11,9). Plus toegenomen comfort door constantere temperatuur wanden, natuurlijk.
Ik ben benieuwd of de kwaliteitsconstante van Tom voor mijn Elga nu ook zou veranderen in de nieuwe situatie.
Verwijderd
Productie 38.2/35.8 +6.7% bij -5.7% minder ingevoerde kWh's. en een binnentemperatuur welke 0.4C hoger ligt en meer comfort. Ik ben benieuwd wat je nieuwe hobby gaat worden.Bram-Bos schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:24:
[...]
Het effect van een hogere DCOP moet ook niet overschat:
Oude situatie: 19 februari 2017 (Tb = 7,4; T-ruimte = 18,9): kWhe: 7,28 - kWhth: 35,8 --> DCOP = 4,92
Nieuwe print: 8 maart 2017 (Tb = 7,3; T-ruimte = 19,2): kWhe: 6,87 - kWhth: 38,2 --> DCOP = 5,56
Een 13% hogere DCOP (+0.64) leidt tot 5,7% minder gebruik (-0,41 kWh), zij het wel met ook een iets hogere dT (+0,4) tussen binnen en buiten (11,5 vs 11,9). Plus toegenomen comfort door constantere temperatuur wanden, natuurlijk.
Ik ben benieuwd of de kwaliteitsconstante van Tom voor mijn Elga nu ook zou veranderen in de nieuwe situatie.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 03:36 ]
Exact, dit vergelijk gaat mank als de warmtevraag en draaitijd ver uit elkaar liggen.Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:39:
[...]
Kan het niet gewoon zijn dat Jaari veel meer draaiuren per maand maakt, waardoor de verhouding standby/draaien heel anders ligt dan bij Mightym en mij?
De belangrijkste vraag, welk afgiftesysteem heb je (radiatoren / vloerverwarming )Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 03:18:
Wie o wie kan mij helpen, ik bekijk nu de ISDE lijst en probeer wat types te googlen maar dit lukt voor geen meter. zit te kijken naar een warmtepomp maar heb geen flauw idee welk vermogen ik moet kopen en welke constructie etc. had zo vernomen dat daikin wel een goede keus is. maarja welke warmtepomp moet je dan kiezen?tussen 1300 en 1600m3 (cv ketel remeha avanta 28c CW4 met een nest V3(nee niet gekregen bij mijn energieleverancier helaas) jaarverbruik dit zal uiteindelijk 1000m3 zijn komt een andere voordeur en de kozijnen zullen vervangen gaan worden, als het kan ook koelen, cv ketel staat op zolder tegen een schuinekant(hoekhuis met rechte muur aan 1 kant). SE3000 en een Omnik 1.0 TL staan te wachten tot de boel geïnstalleerd kan gaan worden.
Hoe hoog staat je Ta op dit moment
Wil je ook SWW (warm water om te douchen) maken met de WP
Wil je gasloos
Welk bouwjaar is je huis
Verwijderd
5kW-7.5kW max, als afgiftesysteem geschikt is voor LTV/ZLTV uiteraard, als je echt denkt naar 1000m3 te gaan door die maatregelen dan is naar mijn idee 5kW de meest passende.Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 03:18:
Wie o wie kan mij helpen, ik bekijk nu de ISDE lijst en probeer wat types te googlen maar dit lukt voor geen meter. zit te kijken naar een warmtepomp maar heb geen flauw idee welk vermogen ik moet kopen en welke constructie etc. had zo vernomen dat daikin wel een goede keus is. maarja welke warmtepomp moet je dan kiezen?tussen 1300 en 1600m3 (cv ketel remeha avanta 28c CW4 met een nest V3(nee niet gekregen bij mijn energieleverancier helaas) jaarverbruik dit zal uiteindelijk 1000m3 zijn komt een andere voordeur en de kozijnen zullen vervangen gaan worden, als het kan ook koelen, cv ketel staat op zolder tegen een schuinekant(hoekhuis met rechte muur aan 1 kant). SE3000 en een Omnik 1.0 TL staan te wachten tot de boel geïnstalleerd kan gaan worden.
EDIT:
De schattingen zijn van toepassing als de gemiddelde binnentemperatuur gelijk blijft aan de huidige.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 18:01 . Reden: EDIT ]
Verwijderd
De vraag is waardoor die draaitijd zo laag is, het is niet alleen de lage energievraag.mightym schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:08:
[...]
Exact, dit vergelijk gaat mank als de warmtevraag en draaitijd ver uit elkaar liggen.
Verwijderd
Eerste 4 dagen straling en verwaarloosbare convectie, COP=3.81

Laatste 4 dagen straling + 12cm computerfan op laagste snelheid. De stooklijn kon 3C naar beneden want het voelde te warm. De thermometer zegt dat het nu 0.4C koeler is, de gevoelstemperatuur is als voorheen. Over deze 4 dagen is de COP=5.05

Voorlopige conclusie, door een beetje convectie toe te voegen aan de stralingswarmte van mijn plafondverwarming is het verbruik met (5.05/3.81)-1=32.5% afgenomen.
EDIT:
Wat ik NIET begrijp is dat deze factoren zo'n absurd hoge invloed hebben. Middels de Carnot formule zou ik, 10% bij 5C lagere Ta, een verschil van 6% mogen verwachten. De aanname dat 1C lagere binnentemperatuur tot 7% besparing leidt, geeft nog eens 0.4*7=2.8%. Bij elkaar dus max 8.8%. Waardoor komt dan die absurd hoge 32.5% tot stand ?
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 11:27 . Reden: NIET begrijpen toegevoegd. ]
Verwijderd
Mooie observatie dat de aanwezigheid van een persoon rond 7 en 12 uur, 100-150W, de ELGA laat afslaan. Het te compenseren warmteverlies is op die momenten kennelijk exact gelijk aan laagste modulatiestand v.d. WP * momentane COP. Stel dat de WP met een veronderstelde momentane COP=5 nogmaals 20-30W lager zou kunnen moduleren dan zou de ELGA keurig energie aan je afgiftesysteem blijven geven en het comfort op die manier verhogen, geen wolkje/parasol voor de zon effect.Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:41:
Nou zeg, ik geloof dat ik zo langzamerhand uitgeoptimaliseerd ben met de Elga. Sinds de nieuwe printplaat die Techneco vorige week heeft geïnstalleerd moduleert hij prachtig terug, maar ook op als het nodig is, zonder kunstgrepen. Vannacht met tb van ± 5.5 erg lange runs op een gelijkmatig laag niveau.
[afbeelding]
Systeem is nu wel hyperkritisch: als de T-ruimte de T-set+0.5 op 0.1K is genaderd, toert de Elga terug naar een lager niveau, maar dat is in mijn geval daarvoor al zo laag, dat hij onder zijn minimum van 20% schiet en dan de compressor uitschakelt. De pomp draait echter wel door.
Dit fenomeen betekent ook dat één persoon in de ruimte erbij al tot uitschakelen leidt (in grafiek rond 7 uur en rond 12 uur)
Ik begrijp inmiddels van Techneco dat dit niet verder te optimaliseren is met de huidige software, maar dat zou ook vergaand freaken zijn.
Weersafhankelijk regelen is ook geen alternatief, omdat de Elga geprogrammeerd is om uit te zijn in relatie tot de duur waarin hij met WAR aan heeft gestaan. Ik zou echt een buffervat moeten hebben om met WAR te kunnen werken.
Conclusie:
- Zonder de flow vergaand te verhogen, of systeemvolume toe te voegen heb ik de Elga op behoorlijk gewenst regelgedrag gekregen. Dat vind ik verrassend positief.
- Ik moet een nieuwe hobby zoeken ;-)
Verwijderd
Ik wil onder de 500 gaan en als het kan zo goed als gasloos, er is ruimte voor een pelletkachel. Radiatoren, bj=1974, aanbouw zit geen verwarming in een zal een econo heat krijgen+ server(continue 250 watt doet) die daar onder komt te staan.Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:34:
[...]
5kW-7.5kW max, als afgiftesysteem geschikt is voor LTV/ZLTV uiteraard, als je echt denkt naar 1000m3 te gaan door die maatregelen dan is naar mijn idee 5kW de meest passende.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 11:34 ]
Verwijderd
Vraag je af wat het kost om daar te komen, onder de 500, en wat het je oplevert. Ik verbruikte 1600m3 uitsluitend voor verwarming, ik ben gasloos gegaan en zoals het er nu uitziet gaan de kosten van ongeveer 1115,00 all-in voor gas naar 576.00, als ik het zou moeten inkopen maar produceer het zelf, is ruim 50% lager. Ik heb niets aan isolatie gedaan, begin jaren 70 woning. Door eigen productie met PV dalen de kosten zelfs naar 160.00. Als ik zou isoleren en de warmtevraag zou met 50% afnemen, bespaar ik 288.00 per jaar als je het niet zelf kunt opwekken. Welke investering in isolatie is verantwoord ook al reken je een tvt van 20 jaar? Ik heb wel mijn afgiftesysteem aangepast aan ZLTV/LTV.Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:32:
[...]
Ik wil onder de 500 gaan en als het kan zo goed als gasloos, er is ruimte voor een pelletkachel. Radiatoren, bj=1974, aanbouw zit geen verwarming in een zal een econo heat krijgen+ server(continue 250 watt doet) die daar onder komt te staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 11:52 ]
Ik begrijp wat je wilt doen, maar rekenkundig kan ik je geheel niet volgen en welke aannames je maakt.Tomexergie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:10:
Voorlopige conclusies:
[afbeelding]
Ik raak al helemaal in de knoop, als ik naar mijn deelcijfers kijk zoals ik voor je lijst heb gestuurd.
Als ik het goed begrijp zou mijn WPrad optimaal presteren en mijn WPvv niet, dat is niet mijn praktijk ervaring DCOP en MCOP zijn op basis van gemiddelde temperaturen met momentane variaties van -10C tot +10C over de dag voor januari, die voor ieder anders is, op moment het Tb=2C constant heeft WPvv duidelijk meer warmte-kWh's voor opgenomen vermogen.
En zelfs dat kan ik op 2 manieren aanvliegen, door vanuit gelijk opgenomen vermogen te rekenen of vanuit gelijk afgeven warmte te rekenen, zet dat eens af tegen je polynoom, moet daar het zelfde uitkomen?
Volgens mij is je grootste van de aannames om het afgifte systeem als vaste lineaire factor te zien,
Mijn circuit van WPrad is hoogst dynamisch, met regelbare fans en afgifte capaciteit die er bijkomt om vorstvrij te houden en dat voor Januari die voor mijn locatie met 50% van dagen gemiddelde onder nul en maandgemiddelde van 1,24C met hellmann-koudegetal=19,7 als dat vergelijk met aan de kust (regio Wijk aan Zee) met 2,7C gemiddelde maandtemp en een Hellman van maar 13,7
VV T2=28C :Warmte=2821kWhth Elektra=737,44 kWh MCOP=3,83
Rad T2=33/34C: Warmte=2739kWhth Elektra=721,80 kWh MCOP=3,79
Ik ben nog steeds bezig met uitbreiden van mijn sensors, zo krijgen een aantal radiatoren ook een warmtemeter om in basis op kW te sturen. Op termijn kan ik je misschien beetje helpen of je WP prestaties los kunt zien van afgifte systeem.
Natuurlijk kun je een kleinere warmtepomp plaatsen, maar dan wordt het aandeel van de circulatie pompjes etc weer groter. Waar het optimum ligt is weer een andere vraag.Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:36:
[...]
De vraag is waardoor die draaitijd zo laag is, het is niet alleen de lage energievraag.
Ik blijf er bij dat de rekensom van Tom nergens op slaat als je appels en peren gaat vergelijken. Als de warmtevraag wezenlijk anders is zegt dit helemaal niets.
De temperatuur bij ons thuis is 24/7 minimaal 21 graden. De warmtepomp maakt er keurig 21 graden van. De rest komt van zonnewarmte, stofzuigen, koken, tv kijken etc.
Verwijderd
Verwijderd
Binnen een reeks WPen van dezelfde fabrikant scoort voor zo ver ik het kan beoordelen de kleinste het beste qua COP.mightym schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:14:
[...]
Natuurlijk kun je een kleinere warmtepomp plaatsen, maar dan wordt het aandeel van de circulatie pompjes etc weer groter. Waar het optimum ligt is weer een andere vraag.
Ik blijf er bij dat de rekensom van Tom nergens op slaat als je appels en peren gaat vergelijken. Als de warmtevraag wezenlijk anders is zegt dit helemaal niets.
De temperatuur bij ons thuis is 24/7 minimaal 21 graden. De warmtepomp maakt er keurig 21 graden van. De rest komt van zonnewarmte, stofzuigen, koken, tv kijken etc.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!