Drinkwaterbedrijven proberen niet voor niets een zo ph-neutraal (6 a 7) water te leveren. Dit vanwege de koperen delen zoals leidingen en met name boilers.
Verwijderd
Maar het creeeren van zo'n HT buffer is gezien de temperaturen alleen te bereiken met systemen welke COP=1 hanteren niet goedkoop vrees ik.Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:19:
[...]
600ltr EHKSS buffer en 30kWh is normaal test gebruik dat is niet max, max zou 95C zijn met 45kWh, maar ben nog niet verder dan 85C geweest
Hout-CV-kachel en zon die op collectoren moet schijnenVerwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:40:
[...]
Maar het creeeren van zo'n HT buffer is gezien de temperaturen alleen te bereiken met systemen welke COP=1 hanteren niet goedkoop vrees ik.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij ons in de regio hebben we hard water (boven de 10dH).
Wij gebruiken in ons "oude" huis ook al +5 jaar een waterontharder, en volgens de vrouw des huizes echt een verlichting, geen kalkvlekken meer, en alle andere bijkomstige voordelen.
Nu zijn waterontharders ook niet echt een "Hype", volgens mij bestaat het al heel lang.
Wij gebruiken in ons "oude" huis ook al +5 jaar een waterontharder, en volgens de vrouw des huizes echt een verlichting, geen kalkvlekken meer, en alle andere bijkomstige voordelen.
Nu zijn waterontharders ook niet echt een "Hype", volgens mij bestaat het al heel lang.
nope, hier een w/w wp. Alleen het verbruik van de energiezuinige bronpomp. Dat gaat geen deuk in mijn rekening slaanVerwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:20:
[...]
Wat je vroeger aan verwarmingskosten had ga je nu betalen aan koelkosten ? Voordeel is dat je PV opbrengst rechtstreeks je WP in kan voor koeling, je bent minder afhankelijk van mogelijk toekomstige verslechtering v.d. salderingsmogelijkheden.
Waterontharders bestaan al decennia. Zeker bij zo'n hardheid als bij jou is een waterontharder zinvol. Veelal onthard je tot ongeveer 5dh.Grolsch schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:36:
Bij ons in de regio hebben we hard water (boven de 10dH).
Onthard water is ook beter voor je huid en voor je apparatuur in huis.
Wat voor ontharder ga je plaatsen?
Ik ben van de plan de Aquacomfort ESM25 aan te schaffen. ( https://www.waterontharde...e-specificaties-ecowater/ )Rhaelak schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:31:
[...]
Waterontharders bestaan al decennia. Zeker bij zo'n hardheid als bij jou is een waterontharder zinvol. Veelal onthard je tot ongeveer 5dh.
Onthard water is ook beter voor je huid en voor je apparatuur in huis.
Wat voor ontharder ga je plaatsen?
Dit is volgens mij dezelfde unit als de Amysoft C-300 Waterontharder, maar dan met een ander label.
Niet overdrijven met ontkalking. Waterleidingbedrijven hanteren als richtlijn een ondergrens van zo'n dH5,5 tot 6. In gebieden met zacht leidingwater wordt dit zelfs kunstmatig 'verhard'. Bij een vaatwasser is er onder dH7 bijvoorbeeld geen onthardingszout nodig (volgens Siemens; dat is trouwens waarom iedereen in een gebied met zacht water geen drie/vier-in-een tabletten zou moeten gebruiken).Rhaelak schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:31:
[...]
Waterontharders bestaan al decennia. Zeker bij zo'n hardheid als bij jou is een waterontharder zinvol. Veelal onthard je tot ongeveer 5dh.
De zuurgraad wordt bij waterleidingbedrijven rond ph8 of iets daaronder gehouden. In gebieden met grondwater wordt pH vaak kunstmatig wat verhoogd.
(einde off-topic)
Klopt, maar als er rvs 304 is gebruikt voor de boiler, ipv het veel duurdere rvs 316, dan zul je toch aantasting kunnen krijgen. Test: rvs 304 is magnetisch, rvs 316 is niet magnetisch.izdp schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:06:
[...]
[/quote]
Onthard water tast koper aan door de hogere zuurgraad.
RVS met de juiste legering zou daar geen last van mogen hebben. Kijk bv maar naar de melkindustrie..
Maar nogmaals, houdt je aan de voorschriften van de fabrikant.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik zal de documentatie t.z.t. bekijken.Oxellaar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:14:
[...]
Klopt, maar als er rvs 304 is gebruikt voor de boiler, ipv het veel duurdere rvs 316, dan zul je toch aantasting kunnen krijgen. Test: rvs 304 is magnetisch, rvs 316 is niet magnetisch.
Maar nogmaals, houdt je aan de voorschriften van de fabrikant.
Ik krijg een vat van de firma "joule" en in hun documentatie lees ik dit:
Klinkt veelbelovend.Noticeably there is no cheap plastic used on the outer casing. Inside only the best materials are used, duplex stainless steel body, 316L grade stainless fittings and coils. Our quality is nowhere better noticed then in the construction of our coils.
Ik zal de schroefjes bij de Gamma eens nameten met een magneet.Oxellaar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:14:
[...]
Test: rvs 304 is magnetisch, rvs 316 is niet magnetisch.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Niet magnetisch wel heel breekbaarkoevlaas2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:52:
[...]
Ik zal de schroefjes bij de Gamma eens nameten met een magneet.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, RVS is zwakker dan gewoon staal.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Niet helemaal waar, de dop van de heater lijkt op een dop van een bus purschuim, maar dit is dan ook het enige de rest ziet er gelikt uit.Grolsch schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:02:
[...]
Ik zal de documentatie t.z.t. bekijken.
Ik krijg een vat van de firma "joule" en in hun documentatie lees ik dit:
Noticeably there is no cheap plastic used on the outer casing. Inside only the best materials are used, duplex stainless steel body, 316L grade stainless fittings and coils. Our quality is nowhere better noticed then in the construction of our coils.
[...]
Klinkt veelbelovend.
Viel mij ook al op dat de Ta vaak boven de 35 graden schiet. Terwijl ik het lager had verwacht. Fijn om te horen dat hij zo lkkr staat te snorren bij je.BenEco schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:09:
[...]
Het fijne vind ik hiervan (heb een H-Generation draaien) dat het systeem altijd zorgt voor een comfortabele ruimtetemperatuur zonder dat je zelf nog wijzigingen hoeft te doen, ook bij extremere buitentemperaturen.
Eenmalig de juiste dT invoeren tussen -5 tot-+5 op het bedieningsscherm (lekker gebruikersvriendelijk) en klaar. Ja, de Ta ligt meestal hoger dan 35 graden maar zie dit in mijn jaarverbruik niet terug (welke ruim onder voorheen gasverbruik ligt).
Verschil in de praktijk afgelopen jaar tussen Ta en Tr is 1-3 graden max. Ben een tevreden gebruiker en heb geen omkijken naar de WP die gewoon doet wat die hoort te doen en daar zin in heeft.
Ik merk zelf dat hij vaak op +/-1kW draait aan consumptie en maar heel kort op de 0.5kW zit. Merk jij dat ook? Ik heb dus het idee dat hij niet graag op de 0.5kW wilt komen, terwijl ik ervanuit ging dat hij daar op wilde draaien met een COP van 4, aangezien de minimale waarde 2kW generatie is. Hij zit dus bij mij vaak op 4kW+ met generatie en slaat daarna dus uit. Laat die van jou ook zulk gedrag zien? (al heb jij de 5kW unit)
Ik quote mijzelf maar even in dit geval...Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:25:
[...]
Iets dat heen en weer kan hoeft niet te breken. Voor de leidingen is het minder. Flexibels

Na een zoek tocht om de resonantie uit de buitenunit te halen hebben wij de oplossing gevonden!
Teneerste heb ik SUMO-1000 balken genomen om te voorkomen dat de storm met de BU aan de haal gaat. Daarnaast had ik veel last van resonantie en geluid van de BU op vol vermogen binnen in de woonkamer maar vooral badkamer. Tussen de BU en de SUMO-1000 heb ik nu professionele trillingsdemper AG-45 geplaatst.
Ze kosten 8 euro per stuk maar wat een vooruitgang! De pomp van de binnenunit is nu gehoriger dan de buitenunit op vol vermogen.
Bij een andere kennis hebben we ze ook geplaatst (linksonder). Ze passen niet op een SUMO-450 omdat deze veel te kort is. Minimaal een SUMO-600 is vereist. Ook hier een enorm verschil qua geluid. Je voelt de buitenunit licht trillen maar op de montagebalken zijn de trillinge volledig verdwenen.
Tip voor anderen: bespaar niet op die paar tientjes voor de montagebalken en neem lekkere lange en investeer in die trillingsdempers. Zo voorkom je lastige buren in de toekomst
Zet op het bedieningspaneel van de binnenunit de instellingen op silent mode 3, kijk dan nog eens naar het gedrag.bazzi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:58:
[...]
Viel mij ook al op dat de Ta vaak boven de 35 graden schiet. Terwijl ik het lager had verwacht. Fijn om te horen dat hij zo lkkr staat te snorren bij je.
Ik merk zelf dat hij vaak op +/-1kW draait aan consumptie en maar heel kort op de 0.5kW zit. Merk jij dat ook? Ik heb dus het idee dat hij niet graag op de 0.5kW wilt komen, terwijl ik ervanuit ging dat hij daar op wilde draaien met een COP van 4, aangezien de minimale waarde 2kW generatie is. Hij zit dus bij mij vaak op 4kW+ met generatie en slaat daarna dus uit. Laat die van jou ook zulk gedrag zien? (al heb jij de 5kW unit)
Zojuist ingesteld, dus ik kan het je morgen vertellen. Ik dacht dat die stilte modus er voor zorgde dat hij minder zuinig werd, dus had daar nog niet mee gespeeld. Mag ik vragen hoe jij hem hebt ingesteld?BenEco schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:53:
[...]
Zet op het bedieningspaneel van de binnenunit de instellingen op silent mode 3, kijk dan nog eens naar het gedrag.
Kijk nou, ze hebben daar ook leidingdempers :-)Pascal Saul schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:44:
[...]
Ik quote mijzelf maar even in dit geval...
[afbeelding]
Tussen de BU en de SUMO-1000 heb ik nu professionele trillingsdemper AG-45 geplaatst.
Laat ik daar nou net naar op zoek zijn, bij mij komen de trillingen door de koelleidingen naar de binnenunit...
Misschien moet daar maar eens even twee van bestellen en er door mijn airco-collega tussen laten zetten :-)
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Staat bij mij op betontegels 50x50, nergens geen last van...... en ik slaap er recht onderPascal Saul schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:44:
[...]
Ik quote mijzelf maar even in dit geval...
[afbeelding]
Na een zoek tocht om de resonantie uit de buitenunit te halen hebben wij de oplossing gevonden!
Teneerste heb ik SUMO-1000 balken genomen om te voorkomen dat de storm met de BU aan de haal gaat. Daarnaast had ik veel last van resonantie en geluid van de BU op vol vermogen binnen in de woonkamer maar vooral badkamer. Tussen de BU en de SUMO-1000 heb ik nu professionele trillingsdemper AG-45 geplaatst.
Ze kosten 8 euro per stuk maar wat een vooruitgang! De pomp van de binnenunit is nu gehoriger dan de buitenunit op vol vermogen.
Bij een andere kennis hebben we ze ook geplaatst (linksonder). Ze passen niet op een SUMO-450 omdat deze veel te kort is. Minimaal een SUMO-600 is vereist. Ook hier een enorm verschil qua geluid. Je voelt de buitenunit licht trillen maar op de montagebalken zijn de trillinge volledig verdwenen.
Tip voor anderen: bespaar niet op die paar tientjes voor de montagebalken en neem lekkere lange en investeer in die trillingsdempers. Zo voorkom je lastige buren in de toekomst
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Staat hier vanaf de installatie (nu ruim een jaar) op silent mode 3, dan is de WP op max.+/- 60% begrenzing van zijn totale vermogen.bazzi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:27:
[...]
Zojuist ingesteld, dus ik kan het je morgen vertellen. Ik dacht dat die stilte modus er voor zorgde dat hij minder zuinig werd, dus had daar nog niet mee gespeeld. Mag ik vragen hoe jij hem hebt ingesteld?
Dan hoor ik ook graag van je hoe ze bevallen.Stoofie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:55:
[...]
Kijk nou, ze hebben daar ook leidingdempers :-)
Laat ik daar nou net naar op zoek zijn, bij mij komen de trillingen door de koelleidingen naar de binnenunit...
Misschien moet daar maar eens even twee van bestellen en er door mijn airco-collega tussen laten zetten :-)
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Verwijderd
Op 4 maart schreef ik:
Gisteren een 12cm computerfan op de laagste stand als hulpmiddel geplaatst om naast straling 'enige' luchtstroming/convectie te krijgen. Het 'lijkt' het gewenste effect te hebben, ik heb net op de AB een Shift -2 gedaan, want het voelt iets 'te warm' terwijl de thermostaat, iSense, zegt dat er niets verandert is t.o.v. eerdere dagen.
Ik heb uiteindelijk Shift -2 in Shift -3 gewijzigd. iSense zegt onveranderd 21C en een los thermometertje geeft aan dat de kamertemperatuur 0.4C gedaald is. Los thermometertje ligt op de iSense.
Here are the results:
Meterstand KwhVerbruik KNMI Gew.Graaddagen kWh/graaddag
1150 17 6.3 12.87 1.32
1167 17 6.6 12.54 1.36
1185 18 5.9 13.31 1.35
Effect van toegevoegde 12cm Fan en Shift -3
1197 12 9.2 9.68 1.24
1210 13 6.9 12.21 1.06
1223 13 6.5 12.65 1.03
Wat valt hier uit te concluderen ?
Dat convectie bij uitsluitend plafondverwarming kennelijk zo goed als afwezig is.
Toevoegen van convectie in mijn geval, voor gelijk ervaren comfort, tot een lagere Ta van 3C leidt.
Dat de positieve invloed op de kWh/graaddag als 'fors' valt te bestempelen. Vergelijkbare temperaturen in het 6-7C gebied verbeteren met (1.32+1.36-1.06-1.03)/(1.32+1.36)=0.59/2.68=22%
De laatste cijfers zijn van vandaag, dus even een zeer klein voorbehoud voor de nauwkeurigheid, maar zodanig gekozen/geschat dat het volgens mij alleen maar kan meevallen.
Gisteren een 12cm computerfan op de laagste stand als hulpmiddel geplaatst om naast straling 'enige' luchtstroming/convectie te krijgen. Het 'lijkt' het gewenste effect te hebben, ik heb net op de AB een Shift -2 gedaan, want het voelt iets 'te warm' terwijl de thermostaat, iSense, zegt dat er niets verandert is t.o.v. eerdere dagen.
Ik heb uiteindelijk Shift -2 in Shift -3 gewijzigd. iSense zegt onveranderd 21C en een los thermometertje geeft aan dat de kamertemperatuur 0.4C gedaald is. Los thermometertje ligt op de iSense.
Here are the results:
1150 17 6.3 12.87 1.32
1167 17 6.6 12.54 1.36
1185 18 5.9 13.31 1.35
1197 12 9.2 9.68 1.24
1210 13 6.9 12.21 1.06
1223 13 6.5 12.65 1.03
Dat convectie bij uitsluitend plafondverwarming kennelijk zo goed als afwezig is.
Toevoegen van convectie in mijn geval, voor gelijk ervaren comfort, tot een lagere Ta van 3C leidt.
Dat de positieve invloed op de kWh/graaddag als 'fors' valt te bestempelen. Vergelijkbare temperaturen in het 6-7C gebied verbeteren met (1.32+1.36-1.06-1.03)/(1.32+1.36)=0.59/2.68=22%
De laatste cijfers zijn van vandaag, dus even een zeer klein voorbehoud voor de nauwkeurigheid, maar zodanig gekozen/geschat dat het volgens mij alleen maar kan meevallen.
Stuur je op ruimtetemp?bazzi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:58:
[...]
Viel mij ook al op dat de Ta vaak boven de 35 graden schiet. Terwijl ik het lager had verwacht. Fijn om te horen dat hij zo lkkr staat te snorren bij je.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Elke silence mode maakt een WP minder efficient.bazzi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:27:
[...]
Zojuist ingesteld, dus ik kan het je morgen vertellen. Ik dacht dat die stilte modus er voor zorgde dat hij minder zuinig werd, dus had daar nog niet mee gespeeld. Mag ik vragen hoe jij hem hebt ingesteld?
Ondanks dat kan het een uitkomst zijn.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Verwijderd
IK dacht dat de silent-mode mogelijk een vermogensbeperking tot gevolg zou kunnen hebben, nl. bij veel vermogengsvraag. Waar kan ik lezen dat de efficiency minder wordt ?Knowbody schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:18:
[...]
Elke silence mode maakt een WP minder efficient.
Ondanks dat kan het een uitkomst zijn.
De beperking zit hem op de aanzuiging van lucht. Daar moet de energie uit gehaald worden. Als er een restrictie zit op die luchtaanvoer gaat dat meetellen in de efficiency.Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:22:
[...]
IK dacht dat de silent-mode mogelijk een vermogensbeperking tot gevolg zou kunnen hebben, nl. bij veel vermogengsvraag. Waar kan ik lezen dat de efficiency minder wordt ?
Het kan zijn dat je een silence mode actief hebt terwijl de WP weinig arbeid hoeft te verrichten en makkelijk kan bijsloffen. De restrictie is dan ook niet actief.
Verwijderd
Ja dat snap ik allemaal wel, ik vroeg waar ik kon lezen dat de efficiency verslechterde.Knowbody schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:29:
[...]
De beperking zit hem op de aanzuiging van lucht. Daar moet de energie uit gehaald worden. Als er een restrictie zit op die luchtaanvoer gaat dat meetellen in de efficiency.
Het kan zijn dat je een silence mode actief hebt terwijl de WP weinig arbeid hoeft te verrichten en makkelijk kan bijsloffen. De restrictie is dan ook niet actief.
Wat ik gezien heb bij de vermogensbegrenzing van de Elga (B4=ON), is dat niet alleen de ventilator minder hard gaat draaien, maar ook de compressor. In mijn geval leverde dat beduidend hogere efficiency op dan zonder vermogensbegrenzing, maar dat kwam omdat de Toshiba out-of-control was, en altijd optoerde naar max vermogen.Knowbody schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:29:
[...]
De beperking zit hem op de aanzuiging van lucht. Daar moet de energie uit gehaald worden. Als er een restrictie zit op die luchtaanvoer gaat dat meetellen in de efficiency.
Ik denk dus niet dat zo'n silence mode per definitie slechter hoeft te zijn voor de efficiency, tenzij je aanneemt dat de regeltechniek out of the box in alle gevallen al het meest optimaal is.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Tip heb je lang geleden al gehad van me, span plafond er onder en met ventilators lucht door de ontstane kamer laten lopenVerwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:00:
Op 4 maart schreef ik:
Here are the results:
1150 17 6.3 12.87 1.32
1167 17 6.6 12.54 1.36
1185 18 5.9 13.31 1.35
1197 12 9.2 9.68 1.24
1210 13 6.9 12.21 1.06
1223 13 6.5 12.65 1.03
1 PVoutput . Dongen NB
Van de pana gaat ook gelijk compressor tien hertz ongeveer naar beneden dus alles blijft in verhoudingKnowbody schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:29:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Fan-speed naar beneden, compressor-speed naar beneden, minder electrische energie als input, output blijft identiek --> Efficiency als gevolg daar van omhoog lijkt mij of klopt deze redenatie niet ?reneeke1970 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:56:
[...]
Van de pana gaat ook gelijk compressor tien hertz ongeveer naar beneden dus alles blijft in verhouding
De Momentane COP gaat zeker omhoog, maar of je totale verbruik per dag ook daalt is maar de vraag omdat de wp langer (ook verhoudingsgewijs) moet draaien. Ik zie hier veel hogere momentane COPs bij 300W dan bij 600W, maar op dagbasis bijna identiek gebruik.Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:06:
[...]
Fan-speed naar beneden, compressor-speed naar beneden, minder electrische energie als input, output blijft identiek --> Efficiency als gevolg daar van omhoog lijkt mij of klopt deze redenatie niet ?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nou ik wacht rustig het resultaat af. ;-)Stoofie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:55:
[...]
Verwijderd
Je zegt (ook verhoudingsgewijs), voor totaal identiek verbruik zolang de WP <2 maal zo lang zou draaien, c.q. de stand-by tijd neemt af zou het comfortverhogend, constantere en langere toevoer van energie, en efficienter moeten zijn. Klopt de redenatie ?Bram-Bos schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:11:
[...]
De Momentane COP gaat zeker omhoog, maar of je totale verbruik per dag ook daalt is maar de vraag omdat de wp langer (ook verhoudingsgewijs) moet draaien. Ik zie hier veel hogere momentane COPs bij 300W dan bij 600W, maar op dagbasis bijna identiek gebruik.
korte vraag: Wat kan ik nu het beste kiezen voor leidingen van WP naar VVV en buffer, gaat om zowel verwarmen en koelen: Messing (koper)/RVS of kunststof.
Verwijderd
IK heb even wat sommetjes gemaakt om te kijken of e.e.a. financieel uit kan. De aanname is dat voor 1m3 je 2kWh in een WP moet stoppen om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen, De marginale kosten voor gas zijn 0.59 en een kWh electra kost 0.18. Die m3 gas komt overeen met 8Kwh warmte die kWh kost dus 0.07375, een kWh warmte uit een WP met COP=4 kost 0.045.Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:32:
[...]
Dat is het dilemma. Als je 400 per jaar bespaart op energie dan duurt het 10 jaar. Is dat interessant. Kijk dan ook naar fossiel vs. duurzaam. Vandaar het idee om deze case uit te laten werken.
Om 400.00 te besparen moet er 400/(0.07375-0.045)=13.913kWh verbruik zijn. Dan moeten er 13.913/8=1739m3 gas vervangen worden door 3.478kWh input in een WP.
In jouw huis van '98 zou je oorspronkelijke verbruik 1.739+(minimaal365m3 zoals je aangeeft)=2.104m3 zijn geweest. Mocht je verbruik daar significant onder liggen dan ga je die besparing van 400.00 helaas niet realiseren. Ik hoop dat ik geen rekenfouten gemaakt heb, zowel hoor ik het graag.
Jij kijkt toch ook iedere dag naar je verbruik, wat zegt jou gevoel of het zuiniger is?Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:29:
[...]
Je zegt (ook verhoudingsgewijs), voor totaal identiek verbruik zolang de WP <2 maal zo lang zou draaien, c.q. de stand-by tijd neemt af zou het comfortverhogend, constantere en langere toevoer van energie, en efficienter moeten zijn. Klopt de redenatie ?
Ik denk ongeveer gelijk maar zeker met minder wac pieken
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is inderdaad het gedrag wat ik nu zie. Ipv +/- 50hz naar +/- 40hzreneeke1970 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:56:
[...]
Van de pana gaat ook gelijk compressor tien hertz ongeveer naar beneden dus alles blijft in verhouding
Cop lijkt iets hoger, al is de interne meter natuurlijk niet te vertrouwen. Als de warmtepomp minder pendelt (al weet ik niet wanneer je het pendelen kan noemen bij een warmtepomp) dan is dat voor de levensduur weer natuurlijk beter. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig hoe hij zit nu gaat gedragen. Ik kom dus met een update.
Ja die heb ik nu op 20 graden staan, ketel op 19. Al gaat de Panasonic rustig naar de 21 op zijn eigen display en is dan nog aan het draaien...
[ Voor 18% gewijzigd door bazzi op 07-03-2017 09:20 . Reden: Reactie knowbody toegevoegd ]
Verwijderd
Dan blijft het binnen 'die kamer', ik neem aan dat je de ruimte tussen spanplafond en plafond bedoeld. Nu gaat de lucht richting plafond, alles ligt nog open, en de lucht gaat door de hele kamer, de lucht temperatuur neemt daardoor toe, wat met alleen straling nauwelijks/niet gebeurd.reneeke1970 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:54:
[...]
Tip heb je lang geleden al gehad van me, span plafond er onder en met ventilators lucht door de ontstane kamer laten lopen
https://www.installatie.n...warmtepomp-ook-via-nefit/
Verwarmingsfabrikant Nefit gaat de indak-warmtepomp van Dutch Heatpump Solutions (DHS) voeren. De techniek, die bestaat uit een prefab binnen/buiten-unit.
Verwarmingsfabrikant Nefit gaat de indak-warmtepomp van Dutch Heatpump Solutions (DHS) voeren. De techniek, die bestaat uit een prefab binnen/buiten-unit.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Verwijderd
Ik kom er met mijn gevoel soms totaal niet uit, dat is het probleem. Lagere buitentemperatuur, verwarmde ruimtes op het noorden vangen geen/nauwelijks zonnewamte, en afnemend energieverbruik de afgelopen dagen, na het activeren van een 12cm fannetje. Het enigste zinnige dat ik kan bedenken is faseverschuiving, maar wat en hoe of dat zou moeten werken is mij op dit moment een raadsel.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:08:
[...]
Jij kijkt toch ook iedere dag naar je verbruik, wat zegt jou gevoel of het zuiniger is?
Ik denk ongeveer gelijk maar zeker met minder wac pieken
Verwijderd
Gecorrigeerde resulaten. Lagere temperatuur gisteren desondanks lager dagverbruik. Alle verwarmde ruimtes op het Noorden, directe zoninvloed naar mijn idee bijna 0
Here are the results:
1150 17 6.3 12.87 1.32
1167 17 6.6 12.54 1.36
1185 18 5.9 13.31 1.35
1197 12 9.2 9.68 1.24
1210 13 6.9 12.21 1.06
1222 12 6.0 13.20 0.91
Dit kan toch helemaal niet volgens mij ?
Here are the results:
1150 17 6.3 12.87 1.32
1167 17 6.6 12.54 1.36
1185 18 5.9 13.31 1.35
1197 12 9.2 9.68 1.24
1210 13 6.9 12.21 1.06
1222 12 6.0 13.20 0.91
Dit kan toch helemaal niet volgens mij ?
1739m3 gas geeft € 400,- besparing met een WP, maar het gasverbruik is 2104m3 dus al zou de eigenaar significant minder verstoken dan 2104m3, laten we als voorbeeld nemen 1739m3 dan nog is de besparing € 400,-Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 01:09:
[...]
IK heb even wat sommetjes gemaakt om te kijken of e.e.a. financieel uit kan. De aanname is dat voor 1m3 je 2kWh in een WP moet stoppen om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen, De marginale kosten voor gas zijn 0.59 en een kWh electra kost 0.18. Die m3 gas komt overeen met 8Kwh warmte die kWh kost dus 0.07375, een kWh warmte uit een WP met COP=4 kost 0.045.
Om 400.00 te besparen moet er 400/(0.07375-0.045)=13.913kWh verbruik zijn. Dan moeten er 13.913/8=1739m3 gas vervangen worden door 3.478kWh input in een WP.
In jouw huis van '98 zou je oorspronkelijke verbruik 1.739+(minimaal365m3 zoals je aangeeft)=2.104m3 zijn geweest. Mocht je verbruik daar significant onder liggen dan ga je die besparing van 400.00 helaas niet realiseren. Ik hoop dat ik geen rekenfouten gemaakt heb, zowel hoor ik het graag.
Verwijderd
Van die 1739m3 gas gaat het SWW/ander verbruik af, dan blijft er 1.374m3 over aan verbruik, daar ga je die 400.00 niet mee besparen, dat zal dan 316.05 worden.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:06:
[...]
1739m3 gas geeft € 400,- besparing met een WP, maar het gasverbruik is 2104m3 dus al zou de eigenaar significant minder verstoken dan 2104m3, laten we als voorbeeld nemen 1739m3 dan nog is de besparing € 400,-
Is de 400 een harde eis dan ?Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:12:
[...]
Van die 1739m3 gas gaat het SWW/ander verbruik af, dan blijft er 1.374m3 over aan verbruik, daar ga je die 400.00 niet mee besparen, dat zal dan 316.05 worden.
Verwijderd
Wat mij betreft niet, maar iemand had 4.000 meerprijs betaald voor een Hybride systeem t.o.v. een HR-ketel en zei te hopen dat hij door 400.00 te besparen een TVT zou hebben van 10 jaar. Ik wilde allen maar aangeven dat je wel een heel stevig gebruik moet hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Gelukkig gaat het gros met een wp de temperatuur in huis flink verhogen waardoor de TVT afneemt.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:27:
[...]
Wat mij betreft niet, maar iemand had 4.000 meerprijs betaald voor een Hybride systeem t.o.v. een HR-ketel en zei te hopen dat hij door 400.00 te besparen een TVT zou hebben van 10 jaar. Ik wilde allen maar aangeven dat je wel een heel stevig gebruik moet hebben om dat voor elkaar te krijgen.
Ik bespaar ook maar 300 euro, en dat tegen overschot prijs 13 cent, en 1200 gas tegen 60 cent gerekend
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ja, ja, dat is de logica van het kratje bier is 1 euro goedkoper dus ik zuip me klem om maximaal te besparen.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:29:
[...]
Gelukkig gaat het gros met een wp de temperatuur in huis flink verhogen waardoor de TVT afneemt.
Zoiets, wist je trouwens dat slijters hun bier in de supermarkt inkopen, is namelijk goedkoper dan ze zelf kunnen inkopenVerwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:31:
[...]
Ja, ja, dat is de logica van het kratje bier is 1 euro goedkoper dus ik zuip me klem om maximaal te besparen.
Ja en nee,Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:29:
[...]
Je zegt (ook verhoudingsgewijs), voor totaal identiek verbruik zolang de WP <2 maal zo lang zou draaien, c.q. de stand-by tijd neemt af zou het comfortverhogend, constantere en langere toevoer van energie, en efficienter moeten zijn. Klopt de redenatie ?
- comfort gaat omhoog vanwege langere runs en constantere T
- maar hulpenergie tikt meer aan
- en (vermoed ik) de verhouding tussen warmteverlies naar buiten en warmteafgifte door het leem verandert, en wel ten koste van de afgifte naar binnen. Maar dit is echt een vermoeden, meer niet.
De bottomline is gewoon dat op 300 of 600W niet heel veel verschil maakt in het daggebruik
De hulp energie maakt niks uit, stroom van pomp komt aardig overeen met heater verwarming en carter verwarming Enzo.Bram-Bos schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:42:
[...]
Ja en nee,
- en (vermoed ik) de verhouding tussen warmteverlies naar buiten en warmteafgifte door het leem verandert, en wel ten koste van de afgifte naar binnen. Maar dit is echt een vermoeden, meer niet.
De bottomline is gewoon dat op 300 of 600W niet heel veel verschil maakt in het daggebruik
Wat wel scheelt is de afkoeling besparing als circulatie stil staat (persoonlijk gevoel ). Maar dat kan alleen als je met thermostaat af schakelt
1 PVoutput . Dongen NB
Die dempers zijn even stug als je huidige koelleidingen. Ze zijn bedoeld voor zuiger compressoren, die trillen veel harder dan een scroll.Stoofie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:55:
[...]
Een prima demper is een flinke overlengte aan leiding in een flinke lus/cirkel draaien, voordat je naar binnen gaat door de doorvoer.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Als je het kunt sturen lijkt mij de comfort-stand te preferen, als de kosten op dagniveau toch niet heel veel verschil maakt.Bram-Bos schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:42:
[...]
Ja en nee,
Mwah, de pomp doet bij mij 30W, dus is al snel 5% van mijn gebruik.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:48:
[...]
De hulp energie maakt niks uit, stroom van pomp komt aardig overeen met heater verwarming en carter verwarming Enzo.
Wat wel scheelt is de afkoeling besparing als circulatie stil staat (persoonlijk gevoel ). Maar dat kan alleen als je met thermostaat af schakelt
- Wat bedoel je precies met de afkoelingbesparing als circulatie stil staat?
Zeker, plus het feit dat die buitenunit vrijwel onhoorbaar wordt. Ook mooiVerwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:05:
[...]
Als je het kunt sturen lijkt mij de comfort-stand te preferen, als de kosten op dagniveau toch niet heel veel verschil maakt.
Een mono die circuleert verliest warmte zegt mijn gevoel, hij slaat dan vrij snel weer aan omdat water temperatuur weer zakt, als een thermostaat hem uit schakelt duurt het langer voordat hij weer aan gaat vanwege de afkoeling in de buffer.Bram-Bos schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:09:
[...]
Mwah, de pomp doet bij mij 30W, dus is al snel 5% van mijn gebruik.
- Wat bedoel je precies met de afkoelingbesparing als circulatie stil staat?
Pomp is bij mij 42 watt, en als hij stil staat varieert het tussen 10 en 55 watt aan diverse verwarmingen
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Voor de spreadsheet junkies een uitnodiging om "COP=1 zeer aantrekkelijk" te beschieten. In ods en xls formaat: https://www.wetransfer.co...db8520170307113402/1b8c6e
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 12:39 ]
Ik vind het leuk bedacht.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:37:
Voor de spreadsheet junkies een uitnodiging om "COP=1 zeer aantrekkelijk" te beschieten. In ods en xls formaat: https://www.wetransfer.co...db8520170307113402/1b8c6e
Je deelt het gasverbruik op in een percentage voor SWW (21%) en ruimteverwarming (79%) en verdeelt zo ook procentueel de vastrechtkosten voor gas. Vervolgens schuif je het percentage aansluitkosten ruimteverwarming (79%) door naar SWW indien een WP de ruimteverwarming volledig weet te dekken en dat uit de besparing hiervan op gasverbruik eerst het doorgeschoven percentage van 79% gecompenseerd moet worden.
Zo werkt het natuurlijk niet.
In jouw berekening bespaart de WP € 464,35 per jaar (€890,95 kosten gas ruimteverwarming, minus €426,60 kosten WP = € 464,35 besparing per jaar)
Met een TVT van 10 jaar is dus de maximale meer investering € 4.643,50.
De stelling van, ik meen Knowbody, dat een meer investering van 4K gerechtvaardigd is blijkt hier wel uit.
Wat je ook vergeet is dat de aansluitkosten voor gas bij een verbruik van minder dan 500m3/jaar ook lager worden. Die extra besparing komt nog eens bovenop de besparing van € 464,35, en dan wordt de genoemde 4K ineens haalbaar rond de 8 jaar.
Kosten voor SWW worden natuurlijk wel hoger maar dat komt omdat er nog maar zo weinig gasverbruik is. Hoe minder gas je verbruikt hoe duurder een m3 uiteindelijk wordt. Dat inzicht was er al een tijd.
Maar of nu een E-boiler, zonder een D-WTW en een PV overschot, ineens veel gunstiger uitvalt betwijfel ik. Je praat over een jaarlijks bedrag van € 399,64 (€175,99 aansluitkosten en € 223,65 gas / 315m3) voor (onbeperkt) SWW met gas.
315 m3 * 8kw = 2.520 kWh * 0,80 (taprendement op jaarbasis) = 2.016 kWh x 0,18 = € 362,88 voor elektrisch verwarmen met een boiler zonder stilstandsverliezen.
Ik meen dat CV ketels de laatste jaren ook flinke verbeteringen hebben doorgemaakt op het gebied van tapwater rendement. Als dat boven de 90% komt is er al geen financieel voordeel meer voor een E-boiler.
Verwijderd
N.a.v. "Zo werkt het natuurlijk niet", de vaste kosten kunnen alleen nog maar verdeeld worden over de overgebleven m3 welke voor SWW nodig zijn. Daarmee worden de overgbleven m3 onevenredig veel duurder. Je zegt het even verderop zelf al "Kosten voor SWW worden natuurlijk wel hoger maar dat komt omdat er nog maar zo weinig gasverbruik is. Hoe minder gas je verbruikt hoe duurder een m3 uiteindelijk wordt. Dat inzicht was er al een tijd." Ik probeer inzichtelijk te maken wat het onderaan de streep kost.Rhaelak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:37:
[...]
Ik vind het leuk bedacht.
Je deelt het gasverbruik op in een percentage voor SWW (21%) en ruimteverwarming (79%) en verdeelt zo ook procentueel de vastrechtkosten voor gas. Vervolgens schuif je het percentage aansluitkosten ruimteverwarming (79%) door naar SWW indien een WP de ruimteverwarming volledig weet te dekken en dat uit de besparing hiervan op gasverbruik eerst het doorgeschoven percentage van 79% gecompenseerd moet worden.
Zo werkt het natuurlijk niet.
In jouw berekening bespaart de WP € 464,35 per jaar (€890,95 kosten gas ruimteverwarming, minus €426,60 kosten WP = € 464,35 besparing per jaar)
De stelling van, ik meen Knowbody, dat een meer investering van 4K gerechtvaardigd is blijkt hier wel uit.
Wat je ook vergeet is dat de aansluitkosten voor gas bij een verbruik van minder dan 500m3/jaar ook lager worden. Die extra besparing komt nog eens bovenop de besparing van € 464,35, en dan wordt de genoemde 4K ineens haalbaar rond de 8 jaar.
Kosten voor SWW worden natuurlijk wel hoger maar dat komt omdat er nog maar zo weinig gasverbruik is. Hoe minder gas je verbruikt hoe duurder een m3 uiteindelijk wordt. Dat inzicht was er al een tijd.
Maar of nu een E-boiler, zonder een D-WTW en een PV overschot, ineens veel gunstiger uitvalt betwijfel ik. Je praat over een jaarlijks bedrag van € 399,64 (€175,99 aansluitkosten en € 223,65 gas / 315m3) voor (onbeperkt) SWW met gas.
315 m3 * 8kw = 2.520 kWh * 0,80 (taprendement op jaarbasis) = 2.016 kWh x 0,18 = € 362,88 voor elektrisch verwarmen met een boiler zonder stilstandsverliezen.
Ik meen dat CV ketels de laatste jaren ook flinke verbeteringen hebben doorgemaakt op het gebied van tapwater rendement. Als dat boven de 90% komt is er al geen financieel voordeel meer voor een E-boiler.
Door het wegvallen van de vaste kosten van een gasaansluiting mag ik deze aftrekken van de meerkosten van electrische kWh's welke nodig zijn voor de E-Boiler. De Gasloze/E-Boiler situatie is dus per saldo voordeliger.
Ik vervang het totaal aan m3 verbruik door 2*1185 t.b.v. verwarming plus 315*8*65% = 4008kWh extra electra en zie het verschil in het totaal te betalen jaarbedrag. Waarom de besparing van de gasaansluiting er niet nog eens bijkomen moet ik nog eens over nadenken.
1567 - 1177 = 390.00
@Verwijderd
Hetgeen ik storend vind is dat je het percentage aansluitkosten voor ruimteverwarming zijnde € 139,03 eerst wilt "compenseren" door dat af te trekken van de beoogde besparing van € 464,35 per jaar door een WP te gebruiken voor ruimteverwarming.
Dat is hoe je het hebt berekend in je sheet. Die vlieger gaat gewoon niet op.
Los van bovenstaande heb ik ook gekeken op gaslicht.com en de volgende situaties vergeleken;
All-Electric;
3500 kwh apparaten
2370 kwh WP
2520 kwh E-boiler. Ik hanteer voor het gemak als stilstandsverliezen en thermosiphon werking een rendement van 80%.
Totaal 8.390 kwh op jaarbasis.
Pure Energie komt als goedkoopste uit de bus met een totaalbedrag van € 1310,90 op jaarbasis.
Vervolgens heb ik gekeken naar electriciteit + gas;
3500 kwh apparaten
2370 kwh WP
315 m3 gas SWW
€ 1223,13 per jaar @ Oxxio.
Als ik deze bedragen vergelijk met de uitgangspositie van 3500 kwh en 1500 m3 gas komt ik uit op de volgende getallen;
1498, 28 per jaar @ Nuon
1310,90 per jaar @ Pure Energie all-electric
1223,13 per jaar @ Oxxio kwh+gas.
Ik vraag me af waar deze verschillen vandaan komen op die site. Lijkt een behoorlijke willekeur of jij of ik voeren op een andere manier de gegevens in.
Hetgeen ik storend vind is dat je het percentage aansluitkosten voor ruimteverwarming zijnde € 139,03 eerst wilt "compenseren" door dat af te trekken van de beoogde besparing van € 464,35 per jaar door een WP te gebruiken voor ruimteverwarming.
Dat is hoe je het hebt berekend in je sheet. Die vlieger gaat gewoon niet op.
Los van bovenstaande heb ik ook gekeken op gaslicht.com en de volgende situaties vergeleken;
All-Electric;
3500 kwh apparaten
2370 kwh WP
2520 kwh E-boiler. Ik hanteer voor het gemak als stilstandsverliezen en thermosiphon werking een rendement van 80%.
Totaal 8.390 kwh op jaarbasis.
Pure Energie komt als goedkoopste uit de bus met een totaalbedrag van € 1310,90 op jaarbasis.
Vervolgens heb ik gekeken naar electriciteit + gas;
3500 kwh apparaten
2370 kwh WP
315 m3 gas SWW
€ 1223,13 per jaar @ Oxxio.
Als ik deze bedragen vergelijk met de uitgangspositie van 3500 kwh en 1500 m3 gas komt ik uit op de volgende getallen;
1498, 28 per jaar @ Nuon
1310,90 per jaar @ Pure Energie all-electric
1223,13 per jaar @ Oxxio kwh+gas.
Ik vraag me af waar deze verschillen vandaan komen op die site. Lijkt een behoorlijke willekeur of jij of ik voeren op een andere manier de gegevens in.
Verwijderd
De vaste "Vermindering energiebelasting" vertroebeld het zicht op "de werkelijkheid".
De eerste 3500kWh minus deze post kost 500.07 en maakt dat een kWh slechts 0.143 lijkt te kosten, exclusief de aftrek is het 873.40 en per kWh 0.2495
Verhoog je de afname met 4008 tot 7508 kost het in totaal 1177.46, exclusief de aftrek is het 1550.79 en per kWh 0.2066. Ik moet nog eens even stoeien om het optimaal helder te kunnen formuleren.
De eerste 3500kWh minus deze post kost 500.07 en maakt dat een kWh slechts 0.143 lijkt te kosten, exclusief de aftrek is het 873.40 en per kWh 0.2495
Verhoog je de afname met 4008 tot 7508 kost het in totaal 1177.46, exclusief de aftrek is het 1550.79 en per kWh 0.2066. Ik moet nog eens even stoeien om het optimaal helder te kunnen formuleren.
TVT 10 jaar is krap. Met ROI 6% is maximale investering € 7739. Dat scheelt nogal... Het is vrij arbitrair wat voor TVT je kiest.Rhaelak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:37:
[...]
€ 464,35 besparing per jaar)
Ok. Verderop zeg je dat je op ruimtetemp stuurt. Dat is nou net het probleem.bazzi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:58:
[...]
Bij een WP is het beter om op WAR te sturen. Eventueel met ruimtecompensatie maar de stooklijn moet leidend zijn. Dan krijg je een vlak gedrag ipv aan/uit (hollen en stilstaan) en dat is verregweg het comfortabelst én het beste voor je WP.
PS om een stooklijn goed te krijgen moet je eerst WAR only gebruiken.
Eventueel zou je dan later als de stooklijn goed is gekozen de bemoeienissen van een thermostaat erbij kunnen betrekken. (Zelf vind ik dat echter slechter werken)
Verwijderd
Met 6% loop je waarschijnlijk wel heel dicht tegen de technische levensduur aan, waardoor het mogelijk in de zin van financiele besparing weinig/niets oplevert.joostmaas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:56:
[...]
TVT 10 jaar is krap. Met ROI 6% is maximale investering € 7739. Dat scheelt nogal... Het is vrij arbitrair wat voor TVT je kiest.
Een WP is geen verwarmer maar een warmhouder.
Een gebouw heeft constant warmteverliezen (bij lagere buitentemp).
Het is zaak deze verliezen te compenseren door de ingebrachte energie van de WP gelijkop te laten gaan.
Aangezien een WP het beste werkt bij een lage aanvoertemperatuur, een hoge brontemperatuur en een kleine delta T tussen aanvoer en retourtemperatuur is het dus het beste om de WP constant te laten draaien.
Een gebouw heeft constant warmteverliezen (bij lagere buitentemp).
Het is zaak deze verliezen te compenseren door de ingebrachte energie van de WP gelijkop te laten gaan.
Aangezien een WP het beste werkt bij een lage aanvoertemperatuur, een hoge brontemperatuur en een kleine delta T tussen aanvoer en retourtemperatuur is het dus het beste om de WP constant te laten draaien.
Die TVT van 10 jaar wordt vermeld in HJ's sheet.joostmaas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:56:
[...]
TVT 10 jaar is krap. Met ROI 6% is maximale investering € 7739. Dat scheelt nogal... Het is vrij arbitrair wat voor TVT je kiest.
De 400 euro die ik heb genoemd is gekozen om de rekensom makkelijk te houden. 10 jaar is ongeveer een acceptabele technische levensduur.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:23:
[...]
Met 6% loop je waarschijnlijk wel heel dicht tegen de technische levensduur aan, waardoor het mogelijk in de zin van financiele besparing weinig/niets oplevert.
Ook al doet de installatie het 15 jaar dan is dat alleen maar meegenomen. Maar daar moet je niet mee rekenen, is niet te overzien.
Die 400 zou hoger kunnen uitvallen als het gros van de stroom zelf wordt opgewekt. Maar ook lager als het gasverbruik al niet zo hoog was.
Maar mij gaat het erom in die case die ik opperde, gaat / kan het voor elke situatie waar een geschikte plek is voor een buitenunit en waar de CV vervangen gaat worden het interessant zijn om te kiezen voor de Daikin hybrid.
(Niet omdat ik zelf die keuze heb gemaakt maar omdat dit het enige apparaat is die niet meer ruimte inneemt dan een bestaande cv ketel en feitelijk inzetbaar is in alle situaties ongeacht het afgiftesysteem of mate van isolatie)
(Kan de gaswinning omlaag als iedereen vanaf nu bij vervanging van de cv ketel de genoemde hybrid kiest)
Ik gooi dit erin omdat die zogenaamde onderzoeken niet altijd pleiten voor een warmtepomp. Daarom zeg ik kies dan een hybride.
Dat is een goede. Ik zal even de stooklijn omschakelen en later kijken of ik dan nog de ruimtetemperatuur aan ga zetten. Als ik zo thuis ben zal ik me er eens in verdiepen in de handleiding en het omschakelen.Knowbody schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:22:
[...]
Ok. Verderop zeg je dat je op ruimtetemp stuurt. Dat is nou net het probleem.
Bij een WP is het beter om op WAR te sturen. Eventueel met ruimtecompensatie maar de stooklijn moet leidend zijn. Dan krijg je een vlak gedrag ipv aan/uit (hollen en stilstaan) en dat is verregweg het comfortabelst én het beste voor je WP.
PS om een stooklijn goed te krijgen moet je eerst WAR only gebruiken.
Eventueel zou je dan later als de stooklijn goed is gekozen de bemoeienissen van een thermostaat erbij kunnen betrekken. (Zelf vind ik dat echter slechter werken)
Verwijderd
@Rhaelak 1 verschilletje tussen onze benadering is de berekening hoeveel kWh warmte een gas-CV produceert voor SWW. Deze wordt aangenomen als 'substantieel' slechter dan die voor verwarming. Voor verwarming wordt 8kWh en voor SWW 6.5kWh aangenomen voor zo ver mij bekend. 315m3 voor SWW komt in mijn geval dan overeen met 2048kWh die dan in een E-Boiler COP=1 gevoed kan worden om dezelfde hoeveelheid warm water te krijgen.
EDIT:
Nog een verschilletje waar ik geen rekening mee hield is de verlaging v.d. netbeheerkosten van 50.00 als het gasverbuik < 500m3 is.
EDIT:
Nog een verschilletje waar ik geen rekening mee hield is de verlaging v.d. netbeheerkosten van 50.00 als het gasverbuik < 500m3 is.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 17:20 . Reden: Netbeheerkosten ]
Kun je geen douche-wtw plaatsen (bak of pijp)? Scheelt de helft (met korte TVT).Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:50:
@Rhaelak 1 verschilletje tussen onze benadering is de berekening hoeveel kWh warmte een gas-CV produceert voor SWW. Deze wordt aangenomen als 'substantieel' slechter dan die voor verwarming. Voor verwarming wordt 8kWh en voor SWW 6.5kWh aangenomen voor zo ver mij bekend. 315m3 voor SWW komt in mijn geval dan overeen met 2048kWh die dan in een E-Boiler COP=1 gevoed kan worden om dezelfde hoeveelheid warm water te krijgen.
@Verwijderd
Dat verschil is 472 kwh. Ik heb het verschil aangehouden als stilstandsverliezen en 'lekkende" warmte via aansluitleidingen.
Hetgeen aangehouden wordt voor SWW zijnde 6,5 kwh is wel erg laag heb ik inmiddels begrepen. 90% jaarrendement is, op papier, al zeker de norm bij nieuwe ketels. Zelfs nog hogere waardes ben ik tegengekomen van 95%.
De vraag is natuurlijk wat is nu zinvol om aan te houden? 7.2 kwh is denk ik aannemelijker.
Dat verschil is 472 kwh. Ik heb het verschil aangehouden als stilstandsverliezen en 'lekkende" warmte via aansluitleidingen.
Hetgeen aangehouden wordt voor SWW zijnde 6,5 kwh is wel erg laag heb ik inmiddels begrepen. 90% jaarrendement is, op papier, al zeker de norm bij nieuwe ketels. Zelfs nog hogere waardes ben ik tegengekomen van 95%.
De vraag is natuurlijk wat is nu zinvol om aan te houden? 7.2 kwh is denk ik aannemelijker.
Korter douchen scheelt meerjoostmaas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:58:
[...]
Kun je geen douche-wtw plaatsen (bak of pijp)? Scheelt de helft (met korte TVT).
Verwijderd
Moet je wel voldende SWW kosten hebben, die heb ik niet.joostmaas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:58:
[...]
Kun je geen douche-wtw plaatsen (bak of pijp)? Scheelt de helft (met korte TVT).
iemand ervaring/mening/alternatieven voor de Nibe F2120 monoblock? lijkt me erg aantrekkelijk met hoge SCOP en hoge temperaturen mogelijk (SWW) zelfs met lage buitentemperaturen.
Wat is de ervaring mbt monoblock versus split-units?
? 315m3=€200/jaar: TVT 2,5 jaar dhz (bij installatie 3,5-5 jaar?).Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:15:
[...]
Moet je wel voldende SWW kosten hebben, die heb ik niet.
Verwijderd
Die 315m3 is van de familie Doorzon, uit de spreadsheet download, niet van mij.joostmaas schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:22:
[...]
? 315m3=€200/jaar: TVT 2,5 jaar dhz (bij installatie 3,5-5 jaar?).
OK, dan is het een goed idee voor de familie Doorzon ;-)Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:26:
[...]
Die 315m3 is van de familie Doorzon, uit de spreadsheet download, niet van mij.
Is zeker oerdegelijk maar . . .HiBe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:19:
iemand ervaring/mening/alternatieven voor de Nibe F2120 monoblock? lijkt me erg aantrekkelijk met hoge SCOP en hoge temperaturen mogelijk (SWW) zelfs met lage buitentemperaturen.
heb je ook naar de systeemprijs gekeken?
NIBE is voor zover ik weet niet goedkoop - om het maar vriendelijk uit te drukken.
Ik heb hier een "offerte" voor de genoemde wp (=proefballon op afstand) van 15k€
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
@Rhaelak Voorlopige conclusie wat mij betreft is dat SWW verzorgen m.b.v. Gas of Electra qua kosten, zolang je onder de 500m3 blijft, plus of min gelijk is. Tot zover hartelijk dank voor alle feedback.
Of met de een extra warmtepomp een boiler op 40 graden brengen en dan na verwarmen met een cop van 1Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:14:
@Rhaelak Voorlopige conclusie wat mij betreft is dat SWW verzorgen m.b.v. Gas of Electra qua kosten, zolang je onder de 500m3 blijft, plus of min gelijk is. Tot zover hartelijk dank voor alle feedback.
was geen 15k€, maar ongeveer 13k€... welk alternatief is vergelijkbaar en betaalbaarder?dunklefaser schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:44:
[...]
Is zeker oerdegelijk maar . . .
heb je ook naar de systeemprijs gekeken?
NIBE is voor zover ik weet niet goedkoop - om het maar vriendelijk uit te drukken.
Ik heb hier een "offerte" voor de genoemde wp (=proefballon op afstand) van 15k€.
Verwijderd
Ik zat even vanuit een simpel E-Boilertje van 150-200 euro te rekenen, wat nu 'wijsheid' is of zou kunnen zijn. Eenvoudig/Goedkoop te installeren en neemt geen/weinig ruimte in beslag. Ik sla stijl achterover als ik de bedragen hoor voor boilervaten van 200-300-400ltr of de meerprijs voor een WP met ingebouwde boiler van 200-300ltr. Ik ben geen grootverbruiker van SWW daarom zijn grote investering in wellicht zeer efficiente apparaten voor mijn situatie niet echt zinvol. Daarnaast beschik ik over ruime PV-productie daarmee is 1000kWh minder efficiency niet echt een issue.Leudal schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:18:
[...]
Of met de een extra warmtepomp een boiler op 40 graden brengen en dan na verwarmen met een cop van 1
Volgens mij zitten wij in deze in hetzelfde schuitje dan. Ik moet nog 150m3 vervangen. Ben er denk ik wel aan uit dat ik gewoon een elektrische boiler ga nemen en dan liefst nog een paar PV panelen erbij
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Zeg hj,jij hebt nu toch je CV ketel op gas flessen staan, is dat geen goed alternatief dan om gas loos te gaan?Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:31:
[...]
Ik zat even vanuit een simpel E-Boilertje van 150-200 euro te rekenen, wat nu 'wijsheid' is of zou kunnen zijn. Eenvoudig/Goedkoop te installeren en neemt geen/weinig ruimte in beslag. Ik sla stijl achterover als ik de bedragen hoor voor boilervaten van 200-300-400ltr of de meerprijs voor een WP met ingebouwde boiler van 200-300ltr. Ik ben geen grootverbruiker van SWW daarom zijn grote investering in wellicht zeer efficiente apparaten voor mijn situatie niet echt zinvol. Daarnaast beschik ik over ruime PV-productie daarmee is 1000kWh minder efficiency niet echt een issue.
Hoeveel verbruik heb je om alleen te douche?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Hier https://www.installand.nl...armtepomp-1-x-230v-064134 voor € 5683,50HiBe schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:26:
[...]
was geen 15k€, maar ongeveer 13k€... welk alternatief is vergelijkbaar en betaalbaarder?
Verwijderd
Klopt op butaangas, maar wil de ketel eigenlijk kwijt, dakdoorvoeren verwijderen en op die manier meer plek voor PV.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:42:
[...]
Zeg hj,jij hebt nu toch je CV ketel op gas flessen staan, is dat geen goed alternatief dan om gas loos te gaan?
Hoeveel verbruik heb je om alleen te douche?
Butaan is niet die grijze fles toch?Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:46:
[...]
Klopt op butaangas, maar wil de ketel eigenlijk kwijt, dakdoorvoeren verwijderen en op die manier meer plek voor PV.
Zijn de rode dan?
Waarom koop je geen warmtepomp boiler, is goedkoper door subsidie
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Het zijn die grijze. WP-boiler, warmte onttrekken binnenshuis, lawaaiig, benodigde ruimte, klinkt mij niet direct als muziek in de oren om eerlijk te zijn.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:50:
[...]
Butaan is niet die grijze fles toch?
Zijn de rode dan?
Waarom koop je geen warmtepomp boiler, is goedkoper door subsidie
Installand snap er zeker geen snars van, staat niet eens bij hoeveel vermogen.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:43:
[...]
Hier https://www.installand.nl...armtepomp-1-x-230v-064134 voor € 5683,50
Verder zijn ze daar wel ok, ik haal er weleens wat.
@koevlaas2 hoe gaat het met de michl soap?
Leuk dat je het vraagt:
Ik heb oa. een review op google maps staan en mijn teksten op het kalte treffpunkt zijn ook weer terug.
Net zoals de vorige keer heeft Michl de review binnen no time ontdekt en ik weet zeker dat ze er niet blij mee zijn.
Kijk zelf maar: https://www.google.nl/map...79148!4d9.4767809!9m1!1b1
Daarbij moet ik wel de opmerking maken dat google keurig de 'tegen' review van michl zelf heeft verwijderd, echter de score die men zichzelf gegeven heeft staat er nog.
Ga ik mijn spullen nog krijgen ik denk het niet maar voorlopig staat het 22-0 voor koevlaas2
Precies het antwoord wat ik verwachtte, kan ook met slangen naar buiten he.Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Het zijn die grijze. WP-boiler, warmte onttrekken binnenshuis, lawaaiig, benodigde ruimte, klinkt mij niet direct als muziek in de oren om eerlijk te zijn.
Maar je kunt ook in het menu instellen dat hij alles met het 3 kW element doet, heb je toch voor 175 euro een 190 liter boiler met instelbaar week programma
1 PVoutput . Dongen NB
En over welke boiler heb je het dan?reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:08:
[...]
Precies het antwoord wat ik verwachtte, kan ook met slangen naar buiten he.
Maar je kunt ook in het menu instellen dat hij alles met het 3 kW element doet, heb je toch voor 175 euro een 190 liter boiler met instelbaar week programma
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
En ik vind je review nuttig,dus dat is 23-0.koevlaas2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:05:
[...]
Leuk dat je het vraagt:
Ik heb oa. een review op google maps staan en mijn teksten op het kalte treffpunkt zijn ook weer terug.
Net zoals de vorige keer heeft Michl de review binnen no time ontdekt en ik weet zeker dat ze er niet blij mee zijn.
Kijk zelf maar: https://www.google.nl/map...79148!4d9.4767809!9m1!1b1
Daarbij moet ik wel de opmerking maken dat google keurig de 'tegen' review van michl zelf heeft verwijderd, echter de score die men zichzelf gegeven heeft staat er nog.
Ga ik mijn spullen nog krijgen ik denk het niet maar voorlopig staat het 22-0 voor koevlaas2
Gewoon dom van ze dat ze het niet keurig hebben opgelost.
Ik ben wel benieuwd of dit nog een staartje gaat krijgen
Vorige keer werd er gedreigd met advocaten, in het ergste geval volgt er een rechtzaak.Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:12:
[...]
En ik vind je review nuttig,dus dat is 23-0.
Gewoon dom van ze dat ze het niet keurig hebben opgelost.
Ik ben wel benieuwd of dit nog een staartje gaat krijgen
Waar ik overigens met vertrouwen naartoe ga want het verhaal kan ik voor 100% bewijzen.
Ze denken daar dat waait wel weer over, nou koevlaas2 is van lange adem kan ik je zeggen, ben fanatieker dan Al Qaida
[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 07-03-2017 19:16 ]
Past nog wel mooi in de garage, alhoewel het krap zal worden met dat buffervat
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!