Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.366 views

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:35:
[...]

365 m3 minimaal
In de winter 2 m3 per dag, zomer 1 m3.
Dan is de kostprijs all-in voor 300m3 1.03 per m3 en voor 400m3 0.92. Dat betekent dat 1kWh warm-water beetje optimistisch berekend tussen de 0.115 en 0.129 per kWh kost. Een WP met een super pessimistische COP van 2 maakt datzelfde warme water per kWh warmte voor 0.09. Wat is dan goedkoper ? En met de WP aanmerkelijk minder CO2 uitstoot.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 23:59 ]

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

peer

oeps

Maikie18 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:29:
[...]

Wanneer heb je de aanvraag ingediend? Want sinds 2017 maakt dat niet meer uit namelijk voor de subsidie
Ah vandaar... De elga is 7 februari geplaatst..

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Oxellaar schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:01:
[...]

Kijk aan, en Jaguar pas in het nieuws komen, zo trots, een auto met warmtepomp. Maar goed, jij hebt een full electric en dan loont het. Ik zei al iets over efficiëntie en die 7kW verbruik zegt weer genoeg, ik weet haast zeker dat er op dat moment een elektrisch element bijspringt.
Voor 7kW input (x2.5 COP?) heb je een flinke verdamper nodig en daar is geen ruimte voor bij een auto.

Maar goed, wel mooi om te horen dat het intussen gewoon bestaat.
Ben wel benieuwd of er ook R134a gebruikt word, of het nieuwere R1234yf
Ja, dat zou goed kunnen, dat voor dat boost effect in de eerste minuten het elektrische element bijgeschakeld wordt. Het gaat ook wel heel erg snel voor een warmtepomp. Het best voor die boost is om aan voorverwarmen te doen via de laadpaal of het stopcontact. Voor daarna, als de auto al op temperatuur is, zal het dan wel alleen de warmtepomp zijn. Bij vriezend weer neemt het dan zo'n 0.3 a 0.5 kW aan vermogen. Ik weet nog niet veel technische details van deze warmtepomp, geen COP indicaties bijvoorbeeld en ook niet welk koudemiddel gebruikt wordt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:49:
[...]
Waar je naar linkt is onedrive, daar kan ik vaak niet op ik heb geen windows en IE,
maar gebruik verschillende linux versies + firefox
Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:56:
[...]
Ik heb een tijdje in het verleden google sheets bijgehouden
[...]
Vrij editen gaat maar met een paar, maar groeit het, krijg je nog een klus ben ik bang.
Met chrome kan je ook off-line bijwerken, mag je hopen dat syncen goed gaat als client weer on-line gaat, want tientallen andere kunnen in tussentijd al bijgewerkt hebben.
[...]
De link opent bij mij probleemloos op drie verschillende apparaten met verschillende browsers.

Je kunt Onedrive gewoon als veilig toevoegen aan je browser, mocht dat nodig zijn (voor firefox is er zelfs een Onedrive plugin en ook voor Chrome is er iets dergelijks). MS Onedrive is zeker niet onveiliger dan (bijvoorbeeld) Google Docs (ik ben meer fan van Onedrive dan van Google Docs, maar voor die oeverloze discussie zijn andere fora ;-) ... ). Google Docs is volgens mij lastiger om qua beveiliging in te stellen voor het doel in dit forum.

De mogelijkheden van Excel Online zijn in ieder geval veel groter dan van Googles spreadsheet functionaliteiten, maar beide hebben functionaliteiten die de ander niet heeft. Sync met Onedrive is een droom. Vrijwel instant op alle apparaten (telefoons, tablets, pc's) en alle users, maar waarschijnlijk niet bij alle OS's (al heeft MS inmiddels voor de meeste platforms een ExcelOnline app; er wordt ook steeds meer gedaan aan integratie met Linux bij MS). Als er al sync issues zijn deze vrijwel altijd simpel op te lossen.

Ik neem aan dat de conclusie bij de PV-sheet is geweest dat Excel Online de way-to-go was, dus dan lijkt me het logisch om dat ook bij WP te doen.

Waarom wordt er steeds op PVOutput teruggekomen? Zoals ook al door anderen benadrukt: dat heeft niets met de WP Excel sheet te maken en is dus ook geen issue in de besluitvorming.

Overigens snap ik het probleem met de leesbaarheid niet (en dus de noodzaak tot een online versie). Op schermen van zeer uiteenlopende formaten en met wel/geen touchscreen heb ik daar geen enkel probleem mee. Als de sheet nog veel groter wordt mogelijk wel (maar daar wordt het ook niet overzichtelijker van).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:21
Goedemorgen

HJ ik wist natuurlijk dat je met een berekening op de proppen zou komen.

Dat ik niet direct voor gasloos ben gegaan heeft redenen. Een 300L boiler heeft een plek nodig. En er zijn verbeteringen te verwachten aan WP's mbt koelmiddel in de komende 10 jaar. Ik wilde niet te gek doen met de investering.

Er zit ook subsidie op een WP boiler. Misschien tussen nu en 2020 is dat een overweging. Verder vind ik het prettig dat de WP die ik nu heb ondersteund kan worden door gas. Je weet maar nooit met die winters nietwaar.

Daarom denk ik dat in mijn situatie de hybrid de beste keuze is geweest.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 08:51:
Goedemorgen

Dat ik niet direct voor gasloos ben gegaan heeft redenen. Een 300L boiler heeft een plek nodig. En er zijn verbeteringen te verwachten aan WP's mbt koelmiddel in de komende 10 jaar. Ik wilde niet te gek doen met de investering.

Er zit ook subsidie op een WP boiler. Misschien tussen nu en 2020 is dat een overweging. Verder vind ik het prettig dat de WP die ik nu heb ondersteund kan worden door gas. Je weet maar nooit met die winters nietwaar.

Prima argumenten voor jou en jouw situatie, maar dan moet je niet beweren dat warm water met gas het goedkoopst is.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:54:
[...]

Dan is de kostprijs all-in voor 300m3 1.03 per m3 en voor 400m3 0.92. Dat betekent dat 1kWh warm-water beetje optimistisch berekend tussen de 0.115 en 0.129 per kWh kost. Een WP met een super pessimistische COP van 2 maakt datzelfde warme water per kWh warmte voor 0.09. Wat is dan goedkoper ? En met de WP aanmerkelijk minder CO2 uitstoot.
Een beetje (warmtepomp)boiler heeft ook "stilstandsverliezen".

Ik zag voor diverse merken met volumes tussen 200 l - 400 l @ 65°C
te compenseren? warmteverliezen tussen ca. 1,3 kWh/d (200l/goede isolatie) en ca. 2,5 kWh/d voor 400l;
bij een afkoeling van de inhoud in 24 uur tot ca. 55°C.
- Er is ook een industrienorm: (EN 12897) [Kwh/24h] - Maar ik weet niet of alle gegevens volgens deze norm vergaard zijn.

Dus ca. 450 kWh/a tot ca. 900 kWh/a nodig om de stilstandsverliezen te compenseren?
Bij een warmtepomp natuurlijk ongeveer de helft aan elektrische energie.
Ik zou in toekomst graag harde cijfers willen zien.

Moderne gasketels werken volgens het doorstroomprincipe met een plaatwarmtewisselaar en hebben
vermoedelijk zeer lage stilstandsverliezen. Hoeveel weet ik helaas niet.

Oudere combiketels ketels hebben vaak een klein boilervaatje van 10 - 20 l
wat standaard op een temperatuur van ca. 60 °C wordt gehouden.
Je bent hier ook zomaar 50 - 80 m³ aan gas per jaar voor sww kwijt
zonder ook maar een liter warmwater getapt te hebben.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:27
joostmaas schreef op zondag 5 maart 2017 @ 08:32:
[...]

[...]

[...]

De link opent bij mij probleemloos op drie verschillende apparaten met verschillende browsers.

Je kunt Onedrive gewoon als veilig toevoegen aan je browser, mocht dat nodig zijn (voor firefox is er zelfs een Onedrive plugin en ook voor Chrome is er iets dergelijks). MS Onedrive is zeker niet onveiliger dan (bijvoorbeeld) Google Docs (ik ben meer fan van Onedrive dan van Google Docs, maar voor die oeverloze discussie zijn andere fora ;-) ... ). Google Docs is volgens mij lastiger om qua beveiliging in te stellen voor het doel in dit forum.

De mogelijkheden van Excel Online zijn in ieder geval veel groter dan van Googles spreadsheet functionaliteiten, maar beide hebben functionaliteiten die de ander niet heeft. Sync met Onedrive is een droom. Vrijwel instant op alle apparaten (telefoons, tablets, pc's) en alle users, maar waarschijnlijk niet bij alle OS's (al heeft MS inmiddels voor de meeste platforms een ExcelOnline app; er wordt ook steeds meer gedaan aan integratie met Linux bij MS). Als er al sync issues zijn deze vrijwel altijd simpel op te lossen.

Ik neem aan dat de conclusie bij de PV-sheet is geweest dat Excel Online de way-to-go was, dus dan lijkt me het logisch om dat ook bij WP te doen.

Waarom wordt er steeds op PVOutput teruggekomen? Zoals ook al door anderen benadrukt: dat heeft niets met de WP Excel sheet te maken en is dus ook geen issue in de besluitvorming.

Overigens snap ik het probleem met de leesbaarheid niet (en dus de noodzaak tot een online versie). Op schermen van zeer uiteenlopende formaten en met wel/geen touchscreen heb ik daar geen enkel probleem mee. Als de sheet nog veel groter wordt mogelijk wel (maar daar wordt het ook niet overzichtelijker van).
Zoals aangegeven bij mij niet, ik kom er uiteindelijk wel op, maar dat is maar 1 browser sessie lang, bij volgende struikelt die weer over de SSL en vanwege niet essentieel noodzakelijk en uitwijk opties nooit verder naar gekeken.
Ik heb verder geen ervaring met onedrive en voor google docs geeft ik aan dat met het klein beetje ervaring , lijkt het mij minder eenvoudig is met directe user input dan zoals de PV-analyse gaat.
Voor PV wordt geen enkele directe user input gebruikt, gegevens worden van PVoutput-server uitgelezen, die het team gejoined hebben op PVoutput
Ik geef enkel aan dat je voor MCOP's wel directe user input nodig hebt, ik laat me graag verrassen want net als PM zal het handmatig zijn
Als nu tabel voorbij komt is het een trigger om even uit de continue logging de cijfers te vissen, handmatig te check en bij elkaar op te tellen,
MCOP is niet wat ik standard gebruik, ik gebruik kortere 24uurs rolling DCOP, kW, kWh, jaar overall en dan voor alle.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• joostmaas
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Oudere combiketels ketels hebben vaak een klein boilervaatje van 10 - 20 l
wat standaard op een temperatuur van ca. 60 °C wordt gehouden.
Je bent hier ook zomaar 50 - 80 m³ aan gas per jaar voor sww kwijt
zonder ook maar een liter warmwater getapt te hebben.

YMMV
Ook nieuwere -duurdere- cv-ketels hebben soms een klein boilervat. Dat heeft ook met comfort te maken: stabiliteit van de temperatuur en directe beschikbaarheid. Voor mijn eigen Nefit is het stilstandverlies daarvan effectief zo'n 8m3/jaar (Eco-stand 40 graden, met 1x dag opwarming tot 60 graden) in combinatie met zonneboiler - en dwtw (in totaal ben ik minder dan 20m3 per jaar voor sww kwijt; keuken zit op Quooker). Vergeten wordt trouwens vaak ook dat afkoeling van een boiler zolang deze binnen de schil staat alleen in de zomer verlies van warmte betekent.

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:53:
[...]

Zoals aangegeven bij mij niet, ik kom er uiteindelijk wel op, maar dat is maar 1 browser sessie lang, bij volgende struikelt die weer over de SSL en vanwege niet essentieel noodzakelijk en uitwijk opties nooit verder naar gekeken.
Al de firefox onedrive plug-in geprobeerd?

(overigens vind ik zoals het nu gaat ook prima, hoeft van mij niet op onedrive/google)

• Domba
joostmaas schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:01:
[...]

Al de firefox onedrive plug-in geprobeerd?

(overigens vind ik zoals het nu gaat ook prima, hoeft van mij niet op onedrive/google)
Nee, ben nog aan het zoeken naar een plugin, ik zie er op onedrive staan maar die vragen een pasport,apx of zijn voor oude versies zie weinig voor 52.0

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 08:51:
Goedemorgen

Hang een 50-80l daalderopje (85c op :) , wel cop 1 maar je rookt tenminste niets op. ;)
Werkt ook nog leuker dan een cv, snel constant water en je kan gewoon stoppen en starten zonder dat dit gelijk gevolgen heeft.
Dan snoep je er nog een 350 m3 af, en kost je een 1MWh

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oxellaar schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:01:
[...]

Kijk aan, en Jaguar pas in het nieuws komen, zo trots, een auto met warmtepomp. Maar goed, jij hebt een full electric en dan loont het. Ik zei al iets over efficiëntie en die 7kW verbruik zegt weer genoeg, ik weet haast zeker dat er op dat moment een elektrisch element bijspringt.
Voor 7kW input (x2.5 COP?) heb je een flinke verdamper nodig en daar is geen ruimte voor bij een auto.

Maar goed, wel mooi om te horen dat het intussen gewoon bestaat.
Ben wel benieuwd of er ook R134a gebruikt word, of het nieuwere R1234yf
De Zoe heeft een warmtepomp met R1234yf. Ik hem 'm niet meer dan 2 kW elektrisch zien trekken en dan staat bij rijp na een kwartier de hele auto te druipen.
Wel met een flink lawaai.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:53:
[...]

Ik heb verder geen ervaring met onedrive en voor google docs geeft ik aan dat met het klein beetje ervaring , lijkt het mij minder eenvoudig is met directe user input dan zoals de PV-analyse gaat.
Voor PV wordt geen enkele directe user input gebruikt, gegevens worden van PVoutput-server uitgelezen, die het team gejoined hebben op PVoutput
Ik geef enkel aan dat je voor MCOP's wel directe user input nodig hebt, ik laat me graag verrassen want net als PM zal het handmatig zijn
Als nu tabel voorbij komt is het een trigger om even uit de continue logging de cijfers te vissen, handmatig te check en bij elkaar op te tellen,
MCOP is niet wat ik standard gebruik, ik gebruik kortere 24uurs rolling DCOP, kW, kWh, jaar overall en dan voor alle.
Ik dacht gelezen te heb en dat antonboonstra er nog wel een stuk handwerk aan heeft hoor, het is niet zomaar de team lijst uitlezen omdat je daar geen maand cijfers hebt. Dat is ook de reden dat antonboonstra dezemaand lijst maakt.

Voor mij is het zo ook prima, maar zoals gezegt, als er nog kolommen naarst komen voor variabelen dan word de leesbaarheid van een plaatje er niet beter op en voor Tom lastiger om een screenshot te trekken.

Nu hou ik er over op >:)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:26
Rol-Co schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:23:
[...]

Hang een 50-80l daalderopje (85c op :) , wel cop 1 maar je rookt tenminste niets op. ;)
Werkt ook nog leuker dan een cv, snel constant water en je kan gewoon stoppen en starten zonder dat dit gelijk gevolgen heeft.
Dan snoep je er nog een 350 m3 af, en kost je een 1MWh
Dat zou ik ook kunnen doen dan? Ik moet 150m3 gas zien te vervangen, enkel voor SWW

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:43:
[...]

Dat zou ik ook kunnen doen dan? Ik moet 150m3 gas zien te vervangen, enkel voor SWW
Tuurlijk.... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:43:
[...]

Yep, en er zijn er al meer hier, er is zelfs een topic over ;) ik gebruik zelf een 30 liter en is al voldoende, 60-65 liter douchewater, genoeg (ruim zelfs) voor een douchebeurt.

• Maikie18
Wie helpt me op weg, of kan ik niet berekenen wat de inhoud moet zijn a.d.h.v. het gasverbruik?

150 m3 gas voor SWW x 8 = 1200kWh per jaar warm water

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Domba
Rol-Co schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Ik dacht gelezen te heb en dat antonboonstra er nog wel een stuk handwerk aan heeft hoor, het is niet zomaar de team lijst uitlezen omdat je daar geen maand cijfers hebt. Dat is ook de reden dat antonboonstra dezemaand lijst maakt.

Voor mij is het zo ook prima, maar zoals gezegt, als er nog kolommen naarst komen voor variabelen dan word de leesbaarheid van een plaatje er niet beter op en voor Tom lastiger om een screenshot te trekken.

Nu hou ik er over op >:)
Ja, daar moet nog menig uurtje ingestoken worden, want niet alles staat op 1 plek bij elkaar, voor een scraper.
Ik denk met mijn beperkte kennis dat voor WP nog moeilijker is (direct zonder een db), om voor 100-500+ op te zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:10:
Wie helpt me op weg, of kan ik niet berekenen wat de inhoud moet zijn a.d.h.v. het gasverbruik?

150 m3 gas voor SWW x 8 = 1200kWh per jaar warm water
Ik denk dat het minder is zelfs, ik vervang 350 m3 voor 1000-1100 kWh met de boiler.
Nu in de winter kost de boiler ongeveer 100 kWh per maand, alleen douche, keuken doen we met een red duo.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-11 15:42
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:51:
Ik vind wel dat we voorzichtig moeten zijn met anderen aan de WP helpen.

Iets met 'geschikte omstandigheden'....
Komt 'ie nu mee aanzetten... _O-

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hmmm... bijzonder afstudeerverslag & conclusie: https://www.ensoc.nl/nieu...onzeker-in-bestaande-bouw

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Knowbody
De link was al voorbij gekomen in dit topic.

Wat ik wel eens zou willen weten is het volgende.

Je CV is kapot. Je neemt een Daikin Hybrid.

De meerprijs t.o.v een fatsoenlijke CV incl installatie is na subsidie teruggave een €4000.

Je verandert verder niets aan je huis.

Gaat het voor elke situatie een besparing op gas opleveren? Ja!
Maar voor de energierekening?

Is het rendabel als je geen zonnepanelen hebt of als de salderingsmogelijkheid niet zou bestaan?

Ik zou graag zien dat iemand daar op afstudeert.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:35:
[...]

Ik denk dat het minder is zelfs, ik vervang 350 m3 voor 1000-1100 kWh met de boiler.
Nu in de winter kost de boiler ongeveer 100 kWh per maand, alleen douche, keuken doen we met een red duo.
200 m3 voorheen, nu 1000 kWh ( ruim berekend )...... :? douche en ww keuken

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Maikie18
hrt schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:10:
[...]

200 m3 voorheen, nu 1000 kWh ( ruim berekend )...... :? douche en ww keuken
Hoe is dat te verklaren dan bij jullie beide

1m3 is toch 8kWh, COP van een elektrische boiler is 1 dus zou je toch normaal 200x8 = 1600kWh gebruiken?

Verwijderd

@Knowbody Hoe gaat zo'n afstudeerproject ons helpen bij het maken van betere besilissingen ? De afstudeerder heeft geen glazen bol. Wat als een kWh straks nog maar de helft kost en de belasting op gas verdubbeld ? Of andersom wat natuurlijk ook zou kunnen, redelijk onaannemelijk in mijn optiek, maar toch. Dan wordt het een uitwisseling van 'geloofsargumenten', geen basis voor betere beslissingen vrees ik.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Heeft het eigenlijk nog nut om iets te doen met de watertemperatuur van de ketel, of past de Elga die via modulatie aan? De installateur heeft hem na het waterzijdig inregelen bij mij op 70 of 75 graden gezet vanwege de radiatoren die ik heb en voordat ik de Elga had kwam hij nooit boven de 56 graden aanvoertemperatuur, maar just to be sure...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• dunklefaser
Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:15:
[...]

1m3 is toch 8kWh, COP van een elektrische boiler is 1 dus zou je toch normaal 200x8 = 1600kWh gebruiken?
De ca. 8kWh/m³ gelden alleen voor cv-bedrijf bij een standaard combiketel!
Het sww rendement op jaarbasis van een standaard combiketel
bij gemiddeld warmwater verbruik ligt eerder rond de 65% (b.w.)
dus 1 m³ = ca. 6,4 kWh voor sww, als ik me niet erg vergis.
En vergeet de stilstandsverliezen niet ;)
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2017 13:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

@Knowbody Hoe krijg je het rekenkundig/economisch recht gerekend om na subsidie 4.000.00 meerprijs te investeren ?

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:18:
@Knowbody Hoe gaat zo'n afstudeerproject ons helpen bij het maken van betere besilissingen ? De afstudeerder heeft geen glazen bol. Wat als een kWh straks nog maar de helft kost en de belasting op gas verdubbeld ? Of andersom wat natuurlijk ook zou kunnen, redelijk onaannemelijk in mijn optiek, maar toch. Dan wordt het een uitwisseling van 'geloofsargumenten', geen basis voor betere beslissingen vrees ik.
Het gaat ons niet helpen. Hoeft ook niet. Laat het een eye-opener zijn voor de branche!

Het gaat mij erom als blijkt dat een dergelijk apparaat -mag ook van een ander merk zijn maar die bestaat nog niet in geïntegreerde vorm- altijd mogelijk is bij vervanging van de CV dat dat interessant is. Dit vanwege de beperking op eigen gaswinning.

Natuurlijk moeten veel meer mensen isoleren maar lang niet iedereen doet dat. Als de CV kapot is komt er een nieuwe.
Als dat nou eens een hybrid zou zijn waarbij er verder niets verandert aan stookgedrag en installatie dan zou dat toch mooi zijn. Het enige punt is dan de buitenunit.

• Domba
Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:04:
[...]

De link was al voorbij gekomen in dit topic.

Wat ik wel eens zou willen weten is het volgende.

Je CV is kapot. Je neemt een Daikin Hybrid.

De meerprijs t.o.v een fatsoenlijke CV incl installatie is na subsidie teruggave een €4000.

Je verandert verder niets aan je huis.

Gaat het voor elke situatie een besparing op gas opleveren? Ja!
Maar voor de energierekening?

Is het rendabel als je geen zonnepanelen hebt of als de salderingsmogelijkheid niet zou bestaan?

Ik zou graag zien dat iemand daar op afstudeert.
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:18:
Ja, wie weet de consumenten prijzen voor 2018 en verder?
Veel verder dan de ODE gaat stijgen kom ik niet, maar hoe die verdeeld gaat worden over gas en electriciteit en komt er nog een energiebelasting verschuiving?

Een prognose
Afbeeldingslocatie: https://dnpu4hh9j0a1w.cloudfront.net/static/v/d332159e/UserFiles/Image/Thumbnail_300/Tabel-Opslag%20Duurzame%20Energie.jpg bron

Verwachte kasuitgave SDE+ die via ODE opgehaald worden
Afbeeldingslocatie: https://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2017/02/verwachte_uitgaven.jpg?itok=RP1O_zQWbron

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 05-03-2017 13:39 ]

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:24:
@Knowbody Hoe krijg je het rekenkundig/economisch recht gerekend om na subsidie 4.000.00 meerprijs te investeren ?
Dat is het dilemma. Als je 400 per jaar bespaart op energie dan duurt het 10 jaar. Is dat interessant. Kijk dan ook naar fossiel vs. duurzaam. Vandaar het idee om deze case uit te laten werken.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 13:37

DJT

Is het mogelijk om op één compressor (Zubadan) een WP én airco te combineren?

• joostmaas
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Dat is het dilemma. Als je 400 per jaar bespaart op energie dan duurt het 10 jaar. Is dat interessant. Kijk dan ook naar fossiel vs. duurzaam. Vandaar het idee om deze case uit te laten werken.
Heel globaal is een standaard uitgangspunt om te beoordelen of iets economisch rendabel is een ROI (Return of Investment) van tenminste 6% per jaar. Dus ja, 10 jaar is prima!

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Hoeft toch geen dilemma te zijn, ik neem aan dat je je sommen gemaakt hebt voor jouw situatie en op basis daar van de beslissing genomen hebt. Ik heb 'm voor mijn situatie gemaakt en de uitkomst was voor mij helder. 1600m3 puur voor verwarming welke all-in 1.115.00 kost bij de goedkoopste aanbieder. Als ik 3.600kWh, COP=3.6, reken, ik kom daar bovenuit op jaarbasis, en ik zou het moeten inkopen gaat me dat 648.00 kosten. Levert dus 1.115-648=467.00 per jaar op. De WP kostte < 700.00 plus aanleg ZLTV en de aansluitkosten v.d. WP daarop in totaal ongeveer 3.200,00. TVT derhalve, 3200/467, 6 jaar en 10 maanden. Ik wek echter alle benodigde kWh's zelf op met een kostprijs van 0.05, 3600*0.05=180.00, besparing 1.115-180=935.00. Dan wordt de TVT slechts 3.200/935, 3 jaar en 5 maanden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:03
[...]

Ik doe een gok, het komt er voor verwarmt in vanuit zonneboiler of hygiëne spiraal uit buffer vat.

Als je aan elektrische sww denkt zou ik zeggen overweeg een warmtepomp boiler voor 200/300 euro, kost je maar 600/700 kWh als ik gebruikers moet geloven. Deze was laatst ergens voor 1175 afgeprijsd
http://www.havepe.nl/nl/p...0l-rsj15190rdn3-d/743/766

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 05-03-2017 14:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:29:
[...]

Het gaat ons niet helpen. Hoeft ook niet. Laat het een eye-opener zijn voor de branche!

Het gaat mij erom als blijkt dat een dergelijk apparaat -mag ook van een ander merk zijn maar die bestaat nog niet in geïntegreerde vorm- altijd mogelijk is bij vervanging van de CV dat dat interessant is. Dit vanwege de beperking op eigen gaswinning.

Natuurlijk moeten veel meer mensen isoleren maar lang niet iedereen doet dat. Als de CV kapot is komt er een nieuwe.
Als dat nou eens een hybrid zou zijn waarbij er verder niets verandert aan stookgedrag en installatie dan zou dat toch mooi zijn. Het enige punt is dan de buitenunit.
Klinkt als de hier geïntegreerde zelfbouw Atag Panasonic Q-Solar. O-) Atag gasketel van het 380L boilervat met 3 spiralen af en hang er een WP binnenunit van Panasonic weer aan.....en een buitenunit natuurlijk.

[ Voor 1% gewijzigd door BenEco op 05-03-2017 14:19 . Reden: Verbruikt op jaar basis ook nog minder energie: kWh in verhouding tot m3 ]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 20:23
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Hoeft toch geen dilemma te zijn, ik neem aan dat je je sommen gemaakt hebt voor jouw situatie en op basis daar van de beslissing genomen hebt. Ik heb 'm voor mijn situatie gemaakt en de uitkomst was voor mij helder. 1600m3 puur voor verwarming welke all-in 1.115.00 kost bij de goedkoopste aanbieder. Als ik 3.600kWh, COP=3.6, reken, ik kom daar bovenuit op jaarbasis, en ik zou het moeten inkopen gaat me dat 648.00 kosten. Levert dus 1.115-648=467.00 per jaar op. De WP kostte < 700.00 plus aanleg ZLTV en de aansluitkosten v.d. WP daarop in totaal ongeveer 3.200,00. TVT derhalve, 3200/467, 6 jaar en 10 maanden. Ik wek echter alle benodigde kWh's zelf op met een kostprijs van 0.05, 3600*0.05=180.00, besparing 1.115-180=935.00. Dan wordt de TVT slechts 3.200/935, 3 jaar en 5 maanden.
je vergeet de 30 eur besparing die je krijgt op je gasverbruik omdat je in de categorie <500m3 per jaar gaat vallen :) dus wordt nog korter.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• develdonk
joostmaas schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:37:
[...]

Heel globaal is een standaard uitgangspunt om te beoordelen of iets economisch rendabel is een ROI (Return of Investment) van tenminste 6% per jaar. Dus ja, 10 jaar is prima!
probleem is de sunk cost van velen die al een ketel hebben hangen (en dus niet eens verder kijken)... zo lus ik er nog wel een paar ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• dunklefaser
reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:11:
[...]

Ik doe een gok, het komt er voor verwarmt in vanuit zonneboiler of hygiëne spiraal uit buffer vat.

Als je aan elektrische sww denkt zou ik zeggen overweeg een warmtepomp boiler voor 200/300 euro, kost je maar 600/700 kWh als ik gebruikers moet geloven. Deze was laatst ergens voor 1175 afgeprijsd
Ik hoef bij mij niet te gokken:
(De stilstandsverliezen bij mijn AWB Thermomaster zijn ca. 0,11 m³/d,
minimaal tapwatercomfort, nachts sww uit)

Met geschat minimaal 40 m³/a gas stilstandsverlies op 200 m³ gas
blijven ca. 160 m³ effectief voor sww over.
160 m³ x 9,769 kWh/m³ x 0,65 = 1015 kWh (tapwaterrendement per jaar: 65%)
Dus voor mijn situatie zou ik op ca. 1000 kWh uitkomen
als ik 200 m³ gas verbruik voor sww zou hebben, ik heb maar 100 m³ 8) .
Een elektrische boiler heeft natuurlijk ook verliezen. :+
YMMV

• hrt

hrt

[...]

Verbruik gas genomen van maanden zonder warmtevraag, en verbruik boiler nagenoeg half jaar (10-8 t/m 5-3) 560 kWh verbruikt, waarvan ook nog 2 weken met 3 extra personen.

Verwijderd

develdonk schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:27:
[...]

je vergeet de 30 eur besparing die je krijgt op je gasverbruik omdat je in de categorie <500m3 per jaar gaat vallen :) dus wordt nog korter.
De vergelijking is gebaseerd op 1600m3 all-in t.o.v. geen aansluiting meer, dus 0 kosten.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:11:
[...]

Om de 2 jaar de anode vervangen? Geen idee wat dat kost, maar echt duurzaam is dat ook niet.

• Maikie18
Noord27 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:07:
[...]

Om de 2 jaar de anode vervangen? Geen idee wat dat kost, maar echt duurzaam is dat ook niet.
Op sommige elektrische boilers zit 5 jaar garantie dus dat lijkt me sterk?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-11 12:39
Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Op sommige elektrische boilers zit 5 jaar garantie dus dat lijkt me sterk?
Garantietermijn : 2 jaar op toestel en compressor mits vakkundig geïnstalleerd.

Midea adviseert om de anode voor de 190L eens in de 2 jaar te vervangen.

• Maikie18
Noord27 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:16:
[...]

Garantietermijn : 2 jaar op toestel en compressor mits vakkundig geïnstalleerd.

Midea adviseert om de anode voor de 190L eens in de 2 jaar te vervangen.
Ik heb het niet over die specifieke boiler ik zeg op sommige

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TNZlG4q.png

Maar ik vrees dat we teveel of-topic gaan

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Ik heb het niet over die specifieke boiler ik zeg op sommige

[afbeelding]

Maar ik vrees dat we teveel of-topic gaan
ga je toch hier verder

E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DJT schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:37:
Is het mogelijk om op één compressor (Zubadan) een WP én airco te combineren?
Nee, niet als DIY in ieder geval.
Noord27 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:07:
[...]

Een anode hoeft niet perse om de 2 jaar vervangen te worden, maar jaarlijks controleren.
Als er ongeveer 30% verdwenen is van de anode, dan pas vervangen.
Als een waterontharder gebruikt wordt, dan is om de 2 jaar vervangen niet vreemd.

Elektrische anodes zijn in principe onderhoudsvrij, maar moeten wel op juiste werking gecontroleerd worden.

[ Voor 58% gewijzigd door Oxellaar op 05-03-2017 16:53 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:54:
[...]

Mijn 20m3 kost +/- € 8.22 per m3 :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• bazzi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 19:34
Zo na heel veel lezen in vooral de voorgangers van deze topic is eindelijk is mijn Panasonic KIT-WC07H3E5 geïnstalleerd en draait hij. Zal maar niet over de tegenslagen beginnen, maar heb er wel een 2e KIT-WC07F3E5 (dus oudere F generatie) aan over gehouden. Nu soort hij rustig overdag en heb ik hem als kamer thermostaat staan (dus het paneel verplaatst naar de woonkamer). Nu begint het grote bij schaven...

Alleen valt me op dat de compensatie curve best wel hoog afgesteld staat. 55c bij -5c en 35c bij 15c. Valt me op dat hij vandaag rustig naar de 40graden stookt. Mijn gevoel zegt dat dit nogal hoog is. Had de CV ketel op max 40c staan, dus ook bij -10.

Iemand ervaring met een goede compensatie curve bij een split Panasonic? Of is het handiger deze op een fixed temperatuur te zetten?

Ook valt me op dat hij regelmatig start en stopt. Zo'n 10x per dag. Of valt dat juist wel mee?

Verder vond ik een regel raar in de handleiding: waar je de delta t instelde staat een kleinere delta t geeft meer comfort echter is een grotere delta t zuiniger. Ik dacht altijd dat warmtepompen zuiniger werden met een kleinere delta t....

Verwijderd

bazzi schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:31:
Zo na heel veel lezen in vooral de voorgangers van deze topic is eindelijk is mijn Panasonic KIT-WC07H3E5 geïnstalleerd en draait hij. Zal maar niet over de tegenslagen beginnen, maar heb er wel een 2e KIT-WC07F3E5 (dus oudere F generatie) aan over gehouden. Nu soort hij rustig overdag en heb ik hem als kamer thermostaat staan (dus het paneel verplaatst naar de woonkamer). Nu begint het grote bij schaven...

Alleen valt me op dat de compensatie curve best wel hoog afgesteld staat. 55c bij -5c en 35c bij 15c. Valt me op dat hij vandaag rustig naar de 40graden stookt. Mijn gevoel zegt dat dit nogal hoog is. Had de CV ketel op max 40c staan, dus ook bij -10.

Iemand ervaring met een goede compensatie curve bij een split Panasonic? Of is het handiger deze op een fixed temperatuur te zetten?

Ook valt me op dat hij regelmatig start en stopt. Zo'n 10x per dag. Of valt dat juist wel mee?

Verder vond ik een regel raar in de handleiding: waar je de delta t instelde staat een kleinere delta t geeft meer comfort echter is een grotere delta t zuiniger. Ik dacht altijd dat warmtepompen zuiniger werden met een kleinere delta t....
Alles lijkt er op te duiden dat je stooklijn wel 15 bij -5 en 10-15 bij +15 omlaag kan. Je oorspronkelijke installatie wist aan jouw comfort wensen tegemoet te komen bij die water temperaturen, dan kan de WP dat uiteraard ook. Alleen als je 'stevige' nachtverlaging hebt zal je substantieel eerder moeten beginnen met verwarmen, aangezien de capaciteit v.d. veel kleiner is dan je WP. Stookgedrag wellicht aanpassen tot max 1C verlaging of helemaal geen verlaging.
Dat start/stop gedrag zal 'drastisch' afnemen als je deze verlaging toepast, voor zo ver de WP in staat is om voldoende terug te regelen.
De dT wordt voor zo ver ik weet automatisch bepaald door de WAR en is afhankelijk v.d. mate van onder-/overcapaciteit van je WP in relatie tot je verwarmingsbehoefte, althans dat is wat ik in mijn systeem meen te zien. Op het moment dat de WP aan zijn grenzen zit, erg koud weer, loopt de dT op van standaard dT 2 a 3, tot 5 tot 8 op de koudste dagen afgelopen januari.
EDIT:
Ik lees net dat de H-serie een instelbare dT heeft. Invloed op efficiency wordt genoemd, maar geen idee wat/hoeveel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 18:27 . Reden: H-serie toegevoegd ]

• Domba
bazzi schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:31:

Als Duitstalig geen probleem is, kun je hier wat info vinden. Staat wat aan gebruikers ervaring, als ook dat energiemonitor enkel als een optimistische indicatie moet zien.

De dT gaat dat niet over warmwater bereiding, hoever de temp mag zakken voor WP weer aanslaat om water in de boiler op temperatuur te brengt?

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:06:
[...]

Mijn 20m3 kost +/- € 8.22 per m3 :)
Je vergeet het periodieke cv-ketel onderhoud - of niet?

• koevlaas2
dunklefaser schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:32:
[...]

Je vergeet het periodieke cv-ketel onderhoud - of niet?
Tja, met zo'n laag verbruik denk ik erover het abonnement op te zeggen.
Heb er nu een all-in abonnement op a € 129,50 per jaar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:48:
[...]

Tja, met zo'n laag verbruik denk ik erover het abonnement op te zeggen.
Heb er nu een all-in abonnement op a € 129,50 per jaar.
20m3 a 8.22 plus 129.50 voor onderhoud, ik meende gelezen te hebben dat je zorgvuldig met je geld wilde omgaan. Het geld ligt op straat, je hoeft alleen maar even te bukken.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:58:
[...]

20m3 a 8.22 plus 129.50 voor onderhoud, ik meende gelezen te hebben dat je zorgvuldig met je geld wilde omgaan. Het geld ligt op straat, je hoeft alleen maar even te bukken.
Klopt, ik zit in de WW.
Ik heb al een heleboel wegbezuinigd, dit is het laatste restje.

Heb je ook een anode nodig met een rvs boiler :? Wij krijgen wel een waterontharder.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:04:
Heb je ook een anode nodig met een rvs boiler :? Wij krijgen wel een waterontharder.
Nee, niet nodig.

• reneeke1970
Waarom heeft een rvs warmtepomp boiler er wel eentje dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

ZIn/Onzin van een instelbare dT bij de H-series van Panasonic. De stelling in de handleiding was dat een grotere dT zuiniger was mogelijk ten koste van wat comfort.
Dat kinkt mij contra-intuitief in de oren. Om het warmteverlies te compenseren heb je x-hoeveelheid verwarmend oppervlakte nodig op een gemiddelde T van dat oppervlak van y. Een WP werkt volgens de Carnot-formule het meest efficient als de Ta zo laag mogelijk is. Dan zou je de dT tussen Ta en Tr minimaal willen hebben is mijn conclusie dan. Waar ga ik eventueel de mist in ?

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:36:
[...]

Waarom heeft een rvs warmtepomp boiler er wel eentje dan?
Welke dan ?
RVS heeft geen anode nodig want deze roest niet (als het kwaliteit is tenminste).

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:58:
[...]

Welke dan ?
RVS heeft geen anode nodig want deze roest niet (als het kwaliteit is tenminste).
Deze

1 PVoutput . Dongen NB

• develdonk
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:41:
[...]

De vergelijking is gebaseerd op 1600m3 all-in t.o.v. geen aansluiting meer, dus 0 kosten.
Dan snap ik het helemaal niet want je zegt:
-1600m3 puur voor verwarming -> en wat dan voor SWW?
-en nog veel belangrijker. bij warmtepomp neem je de aanschafprijs mee en bij de ketel niet (of afschrijving), dus dan gaat de vergelijking nog verder mank...

Moet wel appels met appels vergelijken als je warmtepomp naast ketel afzet...

• develdonk
eronder staat: Midea adviseert om de anode voor de 190L eens in de 2 jaar te vervangen

• koevlaas2
Magnesium anode tegen corrosievorming van de tank
Roestvrijstalen SUS304 watertank

Uhh, geen idee. RVS heeft geen anode nodig dus misschien is er een fout in de tekst.
Als een of andere Schoevers typegeit dit ingetypt heeft met de ballen verstand ervan gaat het vast fout.

Volgens de installatiehandleiding:
c. Geen besmetting mogelijk, de condensor zit gewikkeld rond de porceleinen emaille
binnentank.

Een schaap in wolfskleren dus :P

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 05-03-2017 20:31 ]

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:16:
[...]

Magnesium anode tegen corrosievorming van de tank
Roestvrijstalen SUS304 watertank

Uhh, geen idee. RVS heeft geen anode nodig dus misschien is er een fout in de tekst.
Als een of andere Schoevers typegeit dit ingetypt heeft met de ballen verstand ervan gaat het vast fout.

c. Geen besmetting mogelijk, de condensor zit gewikkeld rond de porceleinen emaille
binnentank.

Dus een binnentank van emaille? Dat is geen RVS.

Het gekke is dat mijn ZB buffervat van RVS is maar toch een anode heeft. De installateur begreep het ook niet. Zit er standaard op volgens hem. Ik ben er verder niet mee doorgegaan om het uit te zoeken maar het is eigenlijk wel apart.

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Jouw en mijn situatie tellen niet.

Niet iedereen haalt een WP uit het buitenland, installeert hem zelf en krijgt bijna het volledige bedrag via subsidie terug. Die case zal niet lukken voor het gros van de potentiële groep die toe is aan een nieuwe cv.

Voor de berekening zou ik het profiteren van opslag in het net buiten beschouwing houden. Zoals ik al heb geschreven is het onzin om deze salderingsregeling te versoberen maar daar gaat de politiek over.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:59
Hm, dat ding heeft volgens mij geen rvs voorraadvat, maar een emaille.

Hier een link met types: http://www.climacon.be/si...lers-nl-update-250915.pdf

[ Voor 51% gewijzigd door izdp op 05-03-2017 20:44 ]

• koevlaas2
Rhaelak schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:38:
[...]

Dus een binnentank van emaille? Dat is geen RVS.

Het gekke is dat mijn ZB buffervat van RVS is maar toch een anode heeft. De installateur begreep het ook niet. Zit er standaard op volgens hem. Ik ben er verder niet mee doorgegaan om het uit te zoeken maar het is eigenlijk wel apart.
Is je vat van HRsolar ? Kan je een belletje richting support wagen, is een Nederlands bedrijf.

• Knowbody
BenEco schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:14:
[...]

Klinkt als de hier geïntegreerde zelfbouw Atag Panasonic Q-Solar. O-) Atag gasketel van het 380L boilervat met 3 spiralen af en hang er een WP binnenunit van Panasonic weer aan.....en een buitenunit natuurlijk.
voor zover mij bekend is er maar 1 apparaat die op de plek van de oude unit kan. Daar gaat het mij om. Mogelijk is er niet alle ruimte voor extra onderdelen.

Verwijderd

develdonk schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:13:
[...]

Dan snap ik het helemaal niet want je zegt:
-1600m3 puur voor verwarming -> en wat dan voor SWW?
-en nog veel belangrijker. bij warmtepomp neem je de aanschafprijs mee en bij de ketel niet (of afschrijving), dus dan gaat de vergelijking nog verder mank...

Moet wel appels met appels vergelijken als je warmtepomp naast ketel afzet...
Mijn doel was om de variabele kosten voor verwarmen met een gas-ketel tegenover de investeringskosten van een WP plus aangepast afgiftesysteem te plaatsen en de gevolgen daar van in de TVT tot uitdrukking te laten. De aanleiding was dat er in een post daarvoor 'gemikt' werd op een besparing van 400,00 per jaar door de aanschaf van een hybride Gas/WP unit welke na subsidie 4000.00 bedroeg.

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Jouw en mijn situatie tellen niet.

Niet iedereen haalt een WP uit het buitenland, installeert hem zelf en krijgt bijna het volledige bedrag via subsidie terug. Die case zal niet lukken voor het gros van de potentiële groep die toe is aan een nieuwe cv.

Voor de berekening zou ik het profiteren van opslag in het net buiten beschouwing houden. Zoals ik al heb geschreven is het onzin om deze salderingsregeling te versoberen maar daar gaat de politiek over.
Waarom tellen mijn en jouw situatie niet ?
Ik kan mijn en jij jouw situatie beinvloeden, wat de rest van het land al dan niet doet heb ik geen invloed op. Ik kan alleen laten zien dat het ook op mijn manier kan. Verder maakt ieder zijn eigen keuzes op basis van zijn criteria.
Ik vermeld dat ik hem heb laten installeren, waarom zeg je dan "installeert hem zelf" ??
Er is voorlopig geen enkele feitelijk reden om aan te nemen dat de saldering stopt. Je maakt toch ook geen keuze wel of niet voor een WP als er geen subsidie zou zijn ? Die subsidie is er die neem je naar ik aanneem in je overwegingen mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 20:56 ]

• koevlaas2
Als het zo doorgaat met de buiten temperaturen moet ik toch gaan rectificeren, geen 2 KWH = 1m3 maar minder (kwh) :)

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:16:
[...]

binnentank.

Dan is het nog altijd typgeit. Of TiepMiep. Is synoniem :r

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:56:
Als het zo doorgaat met de buiten temperaturen moet ik toch gaan rectificeren, geen 2 KWH = 1m3 maar minder (kwh) :)
Februari was voor mij al 1.92

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:59:
[...]

Februari was voor mij al 1.92
Gemiddeld over het hele stookseizoen is 4,02 op dit moment maar dit gaat nog wel stijgen gelet op de weersvoorspelling.
De Draaiuren worden ook flink minder, 1 straal zon en de temperatuur binnen knalt omhoog.

• bazzi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 19:34
Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:19:
[...]

Als Duitstalig geen probleem is, kun je hier wat info vinden. Staat wat aan gebruikers ervaring, als ook dat energiemonitor enkel als een optimistische indicatie moet zien.

De dT gaat dat niet over warmwater bereiding, hoever de temp mag zakken voor WP weer aanslaat om water in de boiler op temperatuur te brengt?
Super die was ik nog niet tegengekomen. Alhuwel mijn Duits roestig is, ga ik dat eens goed doorploegen. De dat kan ik idd ook instellen voor boilervat en buffervat. Deze gaat echter expliciet over de CV circuit.
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:05:
[...]

Alles lijkt er op te duiden dat je stooklijn wel 15 bij -5 en 10-15 bij +15 omlaag kan. Je oorspronkelijke installatie wist aan jouw comfort wensen tegemoet te komen bij die water temperaturen, dan kan de WP dat uiteraard ook. Alleen als je 'stevige' nachtverlaging hebt zal je substantieel eerder moeten beginnen met verwarmen, aangezien de capaciteit v.d. veel kleiner is dan je WP. Stookgedrag wellicht aanpassen tot max 1C verlaging of helemaal geen verlaging.
Dat start/stop gedrag zal 'drastisch' afnemen als je deze verlaging toepast, voor zo ver de WP in staat is om voldoende terug te regelen.
De dT wordt voor zo ver ik weet automatisch bepaald door de WAR en is afhankelijk v.d. mate van onder-/overcapaciteit van je WP in relatie tot je verwarmingsbehoefte, althans dat is wat ik in mijn systeem meen te zien. Op het moment dat de WP aan zijn grenzen zit, erg koud weer, loopt de dT op van standaard dT 2 a 3, tot 5 tot 8 op de koudste dagen afgelopen januari.
EDIT:
Ik lees net dat de H-serie een instelbare dT heeft. Invloed op efficiency wordt genoemd, maar geen idee wat/hoeveel.
Sorry was erbij vergeten te vermelden dat ik niet doe aan nacht verlaging. Kwam er al snel achter dat dat meer energie kostte. Goed om te lezen wat ik dacht, namelijk de stooklijn verder naar beneden schroeven. Had de -5 gister al naar 45 gezet maar zal nu ook de andere aan gaan passen. Merk zelf dat de dT nu wel bijna altijd 5g is.

Is er een streef start/stop aantal per dag? Ik dacht altijd liever permanent aan op weinig dan start stoppen, maar daar denkt de pana nu nog anders over ;)

• Domba
bazzi schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:35:
[...]

Super die was ik nog niet tegengekomen. Alhuwel mijn Duits roestig is, ga ik dat eens goed doorploegen. De dat kan ik idd ook instellen voor boilervat en buffervat. Deze gaat echter expliciet over de CV circuit.
Oke, operations menu, je kan WA-stooklijn of direct de watertemperatuur instellen met "19 Water temp. for heating ON", dan lees ik "dT for heating ON" als hoever de watertemperatuur terug mag zakken tot WP weer aanslaat.

Verwijderd

bazzi schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:35:
[...]

[...]

Sorry was erbij vergeten te vermelden dat ik niet doe aan nacht verlaging. Kwam er al snel achter dat dat meer energie kostte. Goed om te lezen wat ik dacht, namelijk de stooklijn verder naar beneden schroeven. Had de -5 gister al naar 45 gezet maar zal nu ook de andere aan gaan passen. Merk zelf dat de dT nu wel bijna altijd 5g is.

Is er een streef start/stop aantal per dag? Ik dacht altijd liever permanent aan op weinig dan start stoppen, maar daar denkt de pana nu nog anders over ;)
Ik las in de handleiding dat de dT standaard op 5 is ingesteld, ik zou deze vanwege laagste Ta is hoogste rendement op bijv. 2C zetten. De meest gelijkmatige en daarmee comfortabelste stand welke naar mijn idee ook de efficientste is in tegenstelling tot wat de handleiding beweert.
In principe wil je zo weinig mogelijk start/stops, ik ken geen enkel argument voor veel start/stops.

• Knowbody
DT 5k is niet altijd het streven. Dat hangt af van de hoogte van de Ta.

Bij hogere Ta is 5 graden haalbaar. Echter bij een Ta die past bij ZLTV gaat de logica zelf echt niet die 5k handhaven.

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:59:
DT 5k is niet altijd het streven. Dat hangt af van de hoogte van de Ta.

Bij hogere Ta is 5 graden haalbaar. Echter bij een Ta die past bij ZLTV gaat de logica zelf echt niet die 5k handhaven.
Er van uitgaand dat de Panasonic H-serie niet zou doen wat in de manual staat.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:46:
[...]

Ik las in de handleiding dat de dT standaard op 5 is ingesteld, ik zou deze vanwege laagste Ta is hoogste rendement op bijv. 2C zetten. De meest gelijkmatige en daarmee comfortabelste stand welke naar mijn idee ook de efficientste is in tegenstelling tot wat de handleiding beweert.
In principe wil je zo weinig mogelijk start/stops, ik ken geen enkel argument voor veel start/stops.
Ik weet het niet precies, maar ik kan me voorstellen dat er ook een ondergrens is voor de dT, omdat de warmteafgifte in de warmtewisselaar op een gegeven moment minder efficiënt wordt. Ik zie hier in ieder geval dat de Elga onder een dT = 3K vrij snel aftoert naar nul.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:55:
ZIn/Onzin van een instelbare dT bij de H-series van Panasonic. De stelling in de handleiding was dat een grotere dT zuiniger was mogelijk ten koste van wat comfort.
Dat kinkt mij contra-intuitief in de oren. Om het warmteverlies te compenseren heb je x-hoeveelheid verwarmend oppervlakte nodig op een gemiddelde T van dat oppervlak van y. Een WP werkt volgens de Carnot-formule het meest efficient als de Ta zo laag mogelijk is. Dan zou je de dT tussen Ta en Tr minimaal willen hebben is mijn conclusie dan. Waar ga ik eventueel de mist in ?
Het fijne vind ik hiervan (heb een H-Generation draaien) dat het systeem altijd zorgt voor een comfortabele ruimtetemperatuur zonder dat je zelf nog wijzigingen hoeft te doen, ook bij extremere buitentemperaturen.
Eenmalig de juiste dT invoeren tussen -5 tot-+5 op het bedieningsscherm (lekker gebruikersvriendelijk) en klaar. Ja, de Ta ligt meestal hoger dan 35 graden maar zie dit in mijn jaarverbruik niet terug (welke ruim onder voorheen gasverbruik ligt).
Verschil in de praktijk afgelopen jaar tussen Ta en Tr is 1-3 graden max. Ben een tevreden gebruiker en heb geen omkijken naar de WP die gewoon doet wat die hoort te doen en daar zin in heeft.

Verwijderd

Bram-Bos schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Ik weet het niet precies, maar ik kan me voorstellen dat er ook een ondergrens is voor de dT, omdat de warmteafgifte in de warmtewisselaar op een gegeven moment minder efficiënt wordt. Ik zie hier in ieder geval dat de Elga onder een dT = 3K vrij snel aftoert naar nul.
Ik denk je opmerking te begrijpen en ben het in principe met je eens, echter zie ik bij mijn Pana in 80-90% v.d. tijd een dT van 2C en de Pana's als groep doen het niet al te slecht in het maandelijkse overzicht. Waar de efficiency-grens ligt voor een warmtewisselaar weet ik niet.

Verwijderd

BenEco schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:09:
[...]

Het fijne vind ik hiervan (heb een H-Generation draaien) dat het systeem altijd zorgt voor een comfortabele ruimtetemperatuur zonder dat je zelf nog wijzigingen hoeft te doen, ook bij extremere buitentemperaturen.
Eenmalig de juiste dT invoeren tussen -5 tot-+5 op het bedieningsscherm (lekker gebruikersvriendelijk) en klaar. Ja, de Ta ligt meestal hoger dan 35 graden maar zie dit in mijn jaarverbruik niet terug (welke ruim onder voorheen gasverbruik ligt).
Verschil in de praktijk afgelopen jaar tussen Ta en Tr is 1-3 graden max. Ben een tevreden gebruiker en heb geen omkijken naar de WP die gewoon doet wat die hoort te doen en daar zin in heeft.
Dat eenmalig instellen van de juiste dT tussen -5 en +5 suggereert dat het een fluitje van een cent is, als je de waardes weet inderdaad, maar dat is nou net de uitdaging althans voor mij, die juiste/optimale waardes bepalen.
Jouw Ta Tr verschil van 1-3graden wijkt af van de standaard ingestelde waarde van 5. Wellicht heb je een goede installateur gehad of hebt het zelf aangepast. Maar heel fijn dat het systeem helemaal doet wat je er van verlangd.

• Knowbody
Bij een lage delta T tussen Ta en Tretour maak je wel warmte en geef je nauwelijks wat af. De delta ontstaat dan vooral door leidingverliezen.

Het lijkt me niet gunstig een dT van 1 graad te hebben.
Ja bij een Ta van 25 graden is dat normaal maar niet bij 35.

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:31:
Bij een lage delta T tussen Ta en Tretour maak je wel warmte en geef je nauwelijks wat af. De delta ontstaat dan vooral door leidingverliezen.

Het lijkt me niet gunstig een dT van 1 graad te hebben.
Ja bij een Ta van 25 graden is dat normaal maar niet bij 35.
Een warmte-afgiftesysteem heeft een dT t.o.v. de ruimte-temperatuur. Als Ta en Tr dicht bij elkaar liggen zal er weinig warmteverlies te compenseren zijn. De Pana's hanteren bij mijn oudere F-serie een dT van 2 en scoren inzake efficiency op het maandelijkse overzicht niet verkeerd. 1C is wel erg laag, zo ver zullen de WPen waarschijnlijk ook niet terug kunnen moduleren.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:04:
Kan, sommige rvs boilers hebben een anode.
Als hij er niet in zit, dan is het ook (meestal) niet nodig.
Maar lees sowieso de instructies.
Vergeet niet dat veel fabrikanten wereldwijd leveren en dus veel verschillende soorten kwaliteit water tegenkomen. Denk aan toevoegingen als zout of chloor, niet overal is kraanwater drinkwater. Dus een anode is misschien uit voorzorg gemonteerd.

Lees ook de voorschriften van de fabrikant over de waterkwaliteit, veel fabrikanten zijn geen fan van waterontharders, of te ver, onthard water.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Domba
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:39:
[...]

Een warmte-afgiftesysteem heeft een dT t.o.v. de ruimte-temperatuur. Als Ta en Tr dicht bij elkaar liggen zal er weinig warmteverlies te compenseren zijn. De Pana's hanteren bij mijn oudere F-serie een dT van 2 en scoren inzake efficiency op het maandelijkse overzicht niet verkeerd. 1C is wel erg laag, zo ver zullen de WPen waarschijnlijk ook niet terug kunnen moduleren.
Je gaat af wat controler aangeeft, maar reken eens hoeveel warmte je kunt transporteren met de flow als dT=2.0, dat is minder dan de minimale deellast van je Pana mono want de F & G serie hebben geen variabele pomp

Bij mijn laagste deellast voor de 6kW bij Tb>10C en adviesflow 1000l/h is opgenomen vermogen 420W en afgegeven warmte die ligt tussen 2,8-3,2kW, dat is een dT=2,4C

Verwijderd

Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:48:
[...]

Je gaat af wat controler aangeeft, maar reken eens hoeveel warmte je kunt transporteren met de flow als dT=2.0, dat is minder dan de minimale deellast van je Pana mono want de F & G serie hebben geen variabele pomp

Bij mijn laagste deellast voor de 6kW bij Tb>10C en adviesflow 1000l/h is opgenomen vermogen 420W en afgegeven warmte die ligt tussen 2,8-3,2kW, dat is een dT=2,4C
Je bent me net voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l8eoBJ19RC2IOpkaf5dmZhgO/full.png

• Domba
Mag ook wel, ik stuur mijn radiatorcircuit namelijk zuiver op dT voor laagste deellast van de WP via een stappenmotor op een regelbaar ventiel die warmte toevoegt aan de retour vanuit de HT-buffer die 30kWh aan warmte kan bevatten

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:59
quote]Oxellaar schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:45:
[...]

Kan, sommige rvs boilers hebben een anode.
Als hij er niet in zit, dan is het ook (meestal) niet nodig.
Maar lees sowieso de instructies.
Vergeet niet dat veel fabrikanten wereldwijd leveren en dus veel verschillende soorten kwaliteit water tegenkomen. Denk aan toevoegingen als zout of chloor, niet overal is kraanwater drinkwater. Dus een anode is misschien uit voorzorg gemonteerd.

Lees ook de voorschriften van de fabrikant over de waterkwaliteit, veel fabrikanten zijn geen fan van waterontharders, of te ver, onthard water.
[/quote]

Onthard water tast koper aan door de hogere zuurgraad.
RVS met de juiste legering zou daar geen last van mogen hebben. Kijk bv maar naar de melkindustrie..

[ Voor 29% gewijzigd door izdp op 05-03-2017 23:07 ]

Verwijderd

Domba schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:01:
[...]

Mag ook wel, ik stuur mijn radiatorcircuit namelijk zuiver op dT voor laagste deellast van de WP via een stappenmotor op een regelbaar ventiel die warmte toevoegt aan de retour vanuit de HT-buffer die 30kWh aan warmte kan bevatten
Leuk buffertje heb je met een capaciteit van 30kWh

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
koevlaas2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:56:
herkenbaar, hier is de wp al een week uit..... Vandaag door de zon opgewarmd naar 23.6 graden.

Nog even en de koeling kan weer aan en de screens naar beneden :) en het rokjesseizoen begint weer.

Verwijderd

Is dat hele onthard water willen hebben wel zo'n goed plan dan. Je drinkwaterleidingen zullen waarschijnlijk deels/geheel uit koper bestaan en alles wat je eet en gekookt wordt bevat dat water met een hogere zuurgraad, vervolgens 'verzuren' de gebruikers wellicht ook nog letterlijk of figuurlijk

• Domba
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:10:
[...]
Leuk buffertje heb je met een capaciteit van 30kWh
600ltr EHKSS buffer en 30kWh is normaal test gebruik dat is niet max, max zou 95C zijn met 45kWh, maar ben nog niet verder dan 85C geweest

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:17:
Is dat hele onthard water willen hebben wel zo'n goed plan dan. Je drinkwaterleidingen zullen waarschijnlijk deels/geheel uit koper bestaan en alles wat je eet en gekookt wordt bevat dat water met een hogere zuurgraad, vervolgens 'verzuren' de gebruikers wellicht ook nog letterlijk of figuurlijk
Dat blijkt een oude discussie te zijn, met verschillende visies. Hier een TNO-rapport in opdracht van een fabrikant van een ontharder, die het tegendeel beweert. Niet-ontharden zou juist slechter zijn (op de Veluwe in ieder geval)

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

jerh schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:14:
[...]

herkenbaar, hier is de wp al een week uit..... Vandaag door de zon opgewarmd naar 23.6 graden.

Nog even en de koeling kan weer aan en de screens naar beneden :) en het rokjesseizoen begint weer.
Wat je vroeger aan verwarmingskosten had ga je nu betalen aan koelkosten ? Voordeel is dat je PV opbrengst rechtstreeks je WP in kan voor koeling, je bent minder afhankelijk van mogelijk toekomstige verslechtering v.d. salderingsmogelijkheden.

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:17:
Dat is natuurlijk een hype bij een nieuwe badkamer.

De wasmachine gaat er echter niet ouder van worden. Moet je ook niet willen.

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)