Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.381 views

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Knowbody schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:19:
[...]

Dat laatste is dus wat ik bedoel met paard achter de wagen.

Uiteraard moet iedereen wat mij betreft aan de zonnestroom en warmtepomp. Maar eerst zo goed mogelijk isoleren binnen de technische mogelijkheden die er zijn.
Luchtdicht isoleren is nog veel belangrijker!!!
Zou eerder een vloer en dak isoleren dan een gevel

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:26
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:06:
[...]

Ik ben van geen isolatie naar 6 cm parels gegaan voor 14 euro per meter, gaat over 30m2 en scheelt misschien 5 procent in verbruik. Wat hj ook al zegt, pv levert meer op.....
Ik was voor 5cm en 110m2 spouw isolatie nog geen 1000 euro kwijt. Inmiddels wel ruim 2 jaar geleden.

Net nog even naar de afstandsbediening van de WP gekeken maar kan er geen touw aan vastknopen

Buitentemperatuur 10 graden, aanvoer 36 en retour 34, pomp draait op 26Hz.

Setpoint bij -10 is 41 en 32 bij +15.

Dan zou die volgens mij 9/25 = 0.36 per stijging/daling van de Tb moeten veranderen. Dus nu 15-10 = 5 * 0.36 = 1.8 komt op een Ta van 33.8, waarom dan toch een Ta van 36?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:31
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:23:
[...]

Luchtdicht isoleren is nog veel belangrijker!!!
Zou eerder een vloer en dak isoleren dan een gevel
Als je mij een beetje volgt: als doen wat je kunt doen binnen de technische mogelijkheden.

De vloer is bij vloerverwarming een must om goed te isoleren. Dus inderdaad ook luchtducht en dan kom je automatisch bij gespoten pur uit. Zou ik nog makkelijker de knip voor trekken dan dak en muur; omdat het makkelijk kan en geen impact heeft op aanpassingen/afwerking. Je hebt er geen werk van en geen omkijken naar.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Het document bevat ook waarheden, namelijk dat wat ik ook altijd roep: isolatie is de beste verwarming. Punt.

Met name voor die huizen uit het onderzoek valt daar wel het meeste te halen. Niet het paard achter de wagen spannen.

En het document bevat mijn inziens wat onvolkomenheden. Zo kun je een groene energieleverancier kiezen zodat het voor jouw stukje zeker is dat stroom 100% duurzaam is opgewekt.

Daarnaast lijkt het een theoretisch onderzoek. Geen praktijk ervaring. Wij weten dat 50 graden water voor radiatoren niet nodig is. Keerzijde is bijv. continue stoken om het met 35 graden wel te kunnen. Naast uiteraard die goede isolatie.
En (maar) continue stoken hoeft niet voordeliger te zijn dan selectief stoken.

Wat ik vooral een gemiste kans vind: de warmtepomp is wel degelijk in staat het gasverbruik fors terug te dringen. Het zou kunnen dat dit economisch geen winst levert. Maar moet dat perse? Ecologisch is er hoe dan ook winst. Aardgas dat verbrand is komt niet met terug. Stroom daarentegen kunnen we zelf maken.

Daarnaast wordt het met inzet van eigen zonnepanelen ook een gunstiger verhaal.
Ik begrijp er kennelijk niets van. Reken mij eens voor dat isolatie de beste verwarming is. Ik begrijp het 'punt' wat je wilt maken helaas niet.
Beginsituatie een jaren 70 woning, niet geisoleerd, hoe zou dat dan moeten en wat gaat dat kosten en wat gaat het opleveren. Oorspronkelijke situatie 1600m3 nodig voor verwarmen. Ik ben benieuwd.

• Knowbody
HJ denk je nou echt dat ik jou iets ga uitleggen? 😎

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
[...]
Het document bevat ook waarheden, namelijk dat wat ik ook altijd roep: isolatie is de beste verwarming. Punt.
Mee eens, vermeden kWh's zijn de beste
Met name voor die huizen uit het onderzoek valt daar wel het meeste te halen. Niet het paard achter de wagen spannen.

En het document bevat mijn inziens wat onvolkomenheden. Zo kun je een groene energieleverancier kiezen zodat het voor jouw stukje zeker is dat stroom 100% duurzaam is opgewekt.
Ik heb het gehele rapport nog niet, een van de betrokken partijen zou het in mijn E-mail-box stoppen, maar ik heb nog niets gezien.
Daarnaast lijkt het een theoretisch onderzoek. Geen praktijk ervaring. Wij weten dat 50 graden water voor radiatoren niet nodig is. Keerzijde is bijv. continue stoken om het met 35 graden wel te kunnen. Naast uiteraard die goede isolatie.

Wat ik vooral een gemiste kans vind: de warmtepomp is wel degelijk in staat het gasverbruik fors terug te dringen. Het zou kunnen dat dit economisch geen winst levert. Maar moet dat perse? Ecologisch is er hoe dan ook winst. Aardgas dat verbrand is komt niet met terug. Stroom daarentegen kunnen we zelf maken.
Ik heb enkel het ensoc artikel, geen idee of het onderzoek zelf ook zo eenzijdig gericht is op enkel een business case,
Je kan een m3 aardgas ook verbranden voor elektriciteit maken, dan kan je met een WP vlot 2 kuub vervangen die niet in gas-CV hoeft te worden verbrandt voor verwarming als ook halve CO2 uitstoot.

Voor een W/W WP kan je zo'n minder gelukkige collectieve WKO bedenken met een bronnet (bijv wijk Hoogeland in Naaldwijk), maar zet de consument een L/W WP neer dan is die ca €1000/j gunstiger uit en is er geen BS.
Dit onderzoek heeft relatie met actieplan 'Groningen aardgasloos in 2035'.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:46:
HJ denk je nou echt dat ik jou iets ga uitleggen? 😎
Jij suggereert te weten hoe het moet en dat ik er niets van snap. Ik ben in voor slimme/verantwoorde oplossingen. Ik zou mijn acties zo kunnen/willen bijstellen als het beter kan. Ik sta voor alles open, wel gebaseerd op feiten uiteraard en niet op meningen. CO2 uitstoot 0, realiseer ik bijv. Isoleren kan dat alleen maar beperken zoals in hybride-situaties.
Criteria zijn wat mij betreft hoogte v.d. CO2 uitstoot in relatie tot de gemaakte kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 23:02 . Reden: Criteria toegevoegd. ]

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-11 09:01
[...]

Daarnaast wordt het met inzet van eigen zonnepanelen ook een gunstiger verhaal.
Alhoewel ik het rapport nog niet heb gelezen heb ik wel nog wat andere invalshoeken dat een aantal van jullie hier. Wellicht een beetje off-topic;)

Er is namelijk ook zoiets als duurzaam opgewekt "groen" gas. Naar mijn mening is daar te weinig aandacht (lees financiële stimulans) voor. Wellicht is dit nog wel duurzamer dan Zonneparken of Wind op Zee oplossingen. Er ligt namelijk al een gehele infrastructuur voor klaar in ons land die we in het gasloze toekomstscenario van de overheid straks moeten opruimen. In combinatie met een micro wkk of gaswarmtepomp zou dit een serieus alternatief voor een full-electric warmtepomp systeem zijn, mits de techniek betaalbaar gaat worden.

Als we allemaal massaal aan de warmtepomp gaan dient het e-net fors verzwaard te worden. En vanwege de piek vraag moet er behoorlijk wat elektriciteit opgeslagen gaan worden om volledig duurzaam te draaien. Vooralsnog is het zo dat de "vervuilende" centrales full-speed draaien op moment dat de warmtepomp elektriciteit vragen. Dat los je met de huidige "groene" contracten niet op. Dan moeten we echt masaal energie gaan opslaan (wat ik overigens ook een reeel toekomstscenario vind).

Puur technisch is het natuurlijk prima mogelijk om ook een oudere, minder geïsoleerde, woning goed warm te krijgen. En met de huidige subsidie- en salderingsregelingen ook financieel aantrekkelijk. Als ze de huidige situatie onderuit haalt dan zit er volgens mij inderdaad een onvolkomenheid in haar onderzoek.
De huidige business cases is m.i. echter geen houdbare. Met name omdat ik denk dat elektrociteit op momenten dat een warmtepomp erom vraagt erg duur gaat worden. Ik hoop tegen die tijd mijn systeem in ieder geval terugverdient te hebben;) En een groengas aansluiting is altijd nog mogelijk :P

Gaston

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:50:
[...]

Jij suggereert te weten hoe het moet en dat ik er niets van snap. Ik ben in voor slimme/verantwoorde oplossingen. Ik zou mijn acties zo kunnen/willen bijstellen als het beter kan. Ik sta voor alles open, wel gebaseerd op feiten uiteraard en niet op meningen. CO2 uitstoot 0, realiseer ik bijv. Isoleren kan dat alleen maar beperken zoals in hybride-situaties.
Criteria zijn wat mij betreft hoogte v.d. CO2 uitstoot in relatie tot de gemaakte kosten.
knowbody = isolatieprediker. Ieder zijn ding, went vanzelf.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:29:
[...]

knowbody = isolatieprediker. Ieder zijn ding, went vanzelf.
En hoe zou jij jezelf omschrijven?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Oxellaar schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:00:
[...]

En hoe zou jij jezelf omschrijven?
Het ging niet over mij.

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zie het, dacht een andere nickname te lezen...
Ik ga maar eens pitten ;)

• Knowbody
H4ldrz schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Alhoewel ik het rapport nog niet heb gelezen heb ik wel nog wat andere invalshoeken dat een aantal van jullie hier. Wellicht een beetje off-topic;)

Er is namelijk ook zoiets als duurzaam opgewekt "groen" gas. Naar mijn mening is daar te weinig aandacht (lees financiële stimulans) voor. Wellicht is dit nog wel duurzamer dan Zonneparken of Wind op Zee oplossingen. Er ligt namelijk al een gehele infrastructuur voor klaar in ons land die we in het gasloze toekomstscenario van de overheid straks moeten opruimen. In combinatie met een micro wkk of gaswarmtepomp zou dit een serieus alternatief voor een full-electric warmtepomp systeem zijn, mits de techniek betaalbaar gaat worden.

Als we allemaal massaal aan de warmtepomp gaan dient het e-net fors verzwaard te worden. En vanwege de piek vraag moet er behoorlijk wat elektriciteit opgeslagen gaan worden om volledig duurzaam te draaien. Vooralsnog is het zo dat de "vervuilende" centrales full-speed draaien op moment dat de warmtepomp elektriciteit vragen. Dat los je met de huidige "groene" contracten niet op. Dan moeten we echt masaal energie gaan opslaan (wat ik overigens ook een reeel toekomstscenario vind).

Puur technisch is het natuurlijk prima mogelijk om ook een oudere, minder geïsoleerde, woning goed warm te krijgen. En met de huidige subsidie- en salderingsregelingen ook financieel aantrekkelijk. Als ze de huidige situatie onderuit haalt dan zit er volgens mij inderdaad een onvolkomenheid in haar onderzoek.
De huidige business cases is m.i. echter geen houdbare. Met name omdat ik denk dat elektrociteit op momenten dat een warmtepomp erom vraagt erg duur gaat worden. Ik hoop tegen die tijd mijn systeem in ieder geval terugverdient te hebben;) En een groengas aansluiting is altijd nog mogelijk :P
Er rijden auto's op groen gas. Dat is aardgas waarbij betaald wordt voor groen. De verhouding kan van 0 tot 100% Biogas zijn. Afhankelijk van aanbod en vraag.
Een logisch verhaal natuurlijk want de mest is er al. En groen gas kan dus ook worden bijgemengd met aardgas. Kan op grote schaal uiteraard nooit de hoeveelheden aardgas vervangen die we nu in de kachel stoppen.

En ja er verdwijnt veel te veel gas naar de verwarming omdat er nog lang niet voldoende gedaan is aan isolatie.

Je bent bang voor het net dat de vraag niet aan kan zoals bij massaal andere manieren van verwarmen. Ik ben daar niet bang voor. Smart grids worden een deel van de oplossing. Variabele tarieven. Dus hoge prijzen als de vraag groot is een lage prijzen als het aanbod groot is door PV overschot. Daarnaast zorgen warmtepompen niet voor piekbelasting. Die lopen het grootste deel van de dag, zo niet continue. Dan is er geen sprake van pieken.

Met de opkomst van elektrisch vervoer en zonnepanelen zal het net ook "dikker" uitgevoerd moeten worden. Logisch. En die kosten gaan we samen betalen. Klaar.

Daarom zal het ook geen zin hebben om de salderingsmogelijkheid zoals die nu is anders te doen. Gewoon zo laten is het best voor iedereen. Het net moet gewoon opgewaardeerd worden en als dat is gedaan dan maakt het niet uit welke kant de stroom opgaat.

Saldereren handhaven geeft een verdere impuls aan investeren in PV installaties. De daken moeten vol!

Nonsens om dan te roepen dat er belasting wordt misgelopen. Er wordt ook belasting misgelopen als we met de trein reizen ipv auto of stoppen met drinken en roken. Of niet overwerken. Of niet in t weekend werken. Of een kleine auto kopen ipv een grote.

Willen we nou de goede kant op of niet, moeten we dan denken.

Het net krijgt niet echt last van die pieken. Tegen de tijd dat het zover is hangen er al veel meer accu's aan het net (nee niet de Tesla wall, maar de Tesla zelf) en wipt de overtollige stroom van het dak zo bij de buurman zijn Tesla of E-Golf in. Heeft de netbeheerder totaal geen last van.

Wie er vooral last van heeft dat is de descentrale energie opwekker. Die moet een tandje terug als er veel duurzame energie wordt opgewekt.

Het lijkt mij een winst voor iedereen als er in de zomerperiode een kolencentrale uitgeschakeld kan worden doordat er voldoende energie uit zon opgewekt wordt. Laat die kolencentrale dan in de winter maar vol bijspringen. Scheelt echt enorm veel co2. Voor de minder zonnige dagen kunnen de overige centrales een tandje bij schakelen.
En voor die ene zomerstop centrale is het dan in het stookseizoen campagnetijd. Vergelijk dat met de bietencampagne.

Idealistisch of realistisch?

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:08:
[...]

Er rijden auto's op groen gas. Dat is aardgas waarbij betaald wordt voor groen. De verhouding kan van 0 tot 100% Biogas zijn. Afhankelijk van aanbod en vraag.
Een logisch verhaal natuurlijk want de mest is er al. En groen gas kan dus ook worden bijgemengd met aardgas. Kan op grote schaal uiteraard nooit de hoeveelheden aardgas vervangen die we nu in de kachel stoppen.

En ja er verdwijnt veel te veel gas naar de verwarming omdat er nog lang niet voldoende gedaan is aan isolatie.

Je bent bang voor het net dat de vraag niet aan kan zoals bij massaal andere manieren van verwarmen. Ik ben daar niet bang voor. Smart grids worden een deel van de oplossing. Variabele tarieven. Dus hoge prijzen als de vraag groot is een lage prijzen als het aanbod groot is door PV overschot. Daarnaast zorgen warmtepompen niet voor piekbelasting. Die lopen het grootste deel van de dag, zo niet continue. Dan is er geen sprake van pieken.

Met de opkomst van elektrisch vervoer en zonnepanelen zal het net ook "dikker" uitgevoerd moeten worden. Logisch. En die kosten gaan we samen betalen. Klaar.

Daarom zal het ook geen zin hebben om de salderingsmogelijkheid zoals die nu is anders te doen. Gewoon zo laten is het best voor iedereen. Het net moet gewoon opgewaardeerd worden en als dat is gedaan dan maakt het niet uit welke kant de stroom opgaat.

Saldereren handhaven geeft een verdere impuls aan investeren in PV installaties. De daken moeten vol!

Nonsens om dan te roepen dat er belasting wordt misgelopen. Er wordt ook belasting misgelopen als we met de trein reizen ipv auto of stoppen met drinken en roken. Of niet overwerken. Of niet in t weekend werken. Of een kleine auto kopen ipv een grote.

Willen we nou de goede kant op of niet, moeten we dan denken.

Het net krijgt niet echt last van die pieken. Tegen de tijd dat het zover is hangen er al veel meer accu's aan het net (nee niet de Tesla wall, maar de Tesla zelf) en wipt de overtollige stroom van het dak zo bij de buurman zijn Tesla of E-Golf in. Heeft de netbeheerder totaal geen last van.

Wie er vooral last van heeft dat is de descentrale energie opwekker. Die moet een tandje terug als er veel duurzame energie wordt opgewekt.

Het lijkt mij een winst voor iedereen als er in de zomerperiode een kolencentrale uitgeschakeld kan worden doordat er voldoende energie uit zon opgewekt wordt. Laat die kolencentrale dan in de winter maar vol bijspringen. Scheelt echt enorm veel co2. Voor de minder zonnige dagen kunnen de overige centrales een tandje bij schakelen.
En voor die ene zomerstop centrale is het dan in het stookseizoen campagnetijd. Vergelijk dat met de bietencampagne.

Idealistisch of realistisch?
Stuk voor stuk zinnige argumenten wat mij betreft. Nog wel enkele verbetering mogelijk maar gezien de status quo van bestaande bouw met aanwezige afgiftesystemen welke niet eenvoudig aan te passen zijn aan WPen acceptabel wat mij betreft.

• Domba
  • Nu online
H4ldrz schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Potentie van groengas is beperkt en dien je voor echt hoge temperaturur toepassing te bewaren, ik had meer verwacht maar ca 3,5% van huidig gasverbruik kan je daarmee vervangen.

Het netverzwaringsargument is erg populair, gek genoeg gaat dat daarbij voorbij aan de standpunten die door de belangrijkste stakelholder, het netwerkbedrijf, worden ingenomen. Renovatie van oudere elektraleidingen en daarbij gelijk de oude gasleiding verwijderen. De bespaarde kosten op het niet hoeven vervangen van de gasleiding kan worden ingezet voor het renoveren van elektriciteitsleidingen en het toevoegen van opslagcapaciteit. Het instandhouden van een onnodig gasnetwerk is volgens de netbeheerders juist een extra milieubelasting en leidt tot ongehoord hoge maatschappelijk kosten, maar zien wel graag dat we als consument deze blijven gebruiken tot gaten erin vallen.

Grote delen van lokale aardgas distributienet dienen de komende 15 jaar vervangen te worden,,

Als ook dat op lokaal niveau gemeente wijken kunnen aanwijzen die gasloos worden, geen vernieuwing meer van gasdistributienet (Arnhem heeft recent officieel 2 wijken aangewezen). ook daar kwam al vlot warmte van AVI even voorbij, alleen we importeren al 20-40% van het afval om de huidige AVI's draaiende te houden.

Isoleren beperkt de warmtevraag en dat is voor meeste huishoudens naar energieinhoud toch de grootste post aan benodigde energie en elektriciteit is een van de weinige die we kunnen opschalen als we fossiel uitfaseren en als consument ook nog gelijktijdig kunnen opwekken als we verbruiken (PV)
Want electriciteit is niet echt houdbaar, gelijktijdig opwekken en verbruiken, opslag mogelijkheden zijn nog beperkt tot voornamelijk etmaalniveau en niet seizoen, dan moeten we de WP flexibeler proberen in te zetten om goedkope momenten in toekomst meer te kunnen benutten.

Netverzwaring is piekbelasting, WP is enkel een stevige gebruiker maar elektrisch koken en misschien EV laden zijn ook goed in piekbelasting voor het lokale laagspanningsnet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Knowbody
Bij EV laden hoort ook EV ontladen. Middels een app geef je aan wanneer de EV weer moet voldoende moet zijn geladen en tegen welk tarief.

EV's kunnen dus ook leverancier zijn en daarmee pieken opvangen.

Wordt een leuke handel!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:31:
[...]

Potentie van groengas is beperkt en dien je voor echt hoge temperaturur toepassing te bewaren, ik had meer verwacht maar ca 3,5% van huidig gasverbruik kan je daarmee vervangen.

Het netverzwaringsargument is erg populair, gek genoeg gaat dat daarbij voorbij aan de standpunten die door de belangrijkste stakelholder, het netwerkbedrijf, worden ingenomen. Renovatie van oudere elektraleidingen en daarbij gelijk de oude gasleiding verwijderen. De bespaarde kosten op het niet hoeven vervangen van de gasleiding kan worden ingezet voor het renoveren van elektriciteitsleidingen en het toevoegen van opslagcapaciteit. Het instandhouden van een onnodig gasnetwerk is volgens de netbeheerders juist een extra milieubelasting en leidt tot ongehoord hoge maatschappelijk kosten, maar zien wel graag dat we als consument deze blijven gebruiken tot gaten erin vallen.

Grote delen van lokale aardgas distributienet dienen de komende 15 jaar vervangen te worden,,

Als ook dat op lokaal niveau gemeente wijken kunnen aanwijzen die gasloos worden, geen vernieuwing meer van gasdistributienet (Arnhem heeft recent officieel 2 wijken aangewezen). ook daar kwam al vlot warmte van AVI even voorbij, alleen we importeren al 20-40% van het afval om de huidige AVI's draaiende te houden.

Isoleren beperkt de warmtevraag en dat is voor meeste huishoudens naar energieinhoud toch de grootste post aan benodigde energie en elektriciteit is een van de weinige die we kunnen opschalen als we fossiel uitfaseren en als consument ook nog gelijktijdig kunnen opwekken als we verbruiken (PV)
Want electriciteit is niet echt houdbaar, gelijktijdig opwekken en verbruiken, opslag mogelijkheden zijn nog beperkt tot voornamelijk etmaalniveau en niet seizoen, dan moeten we de WP flexibeler proberen in te zetten om goedkope momenten in toekomst meer te kunnen benutten.

Netverzwaring is piekbelasting, WP is enkel een stevige gebruiker maar elektrisch koken en misschien EV laden zijn ook goed in piekbelasting voor het lokale laagspanningsnet
Mijn buurman,werknemer bij een v.d. netbeheerders, vertelde mij dat ook al zouden de helft v.d. huishoudens flink PV op hun dak hebben dat ook de pieken in opwekking geen probleem zouden vormen voor het netwerk, ook niet in onze jaren 70 wijk.
EDIT:
En die pieken in opwekking zijn naar mijn idee aanmerkelijk hoger dan de pieken in afname, in ieder geval in mijn situatie scheelt dat 50-100%, afnamepiek dus lager dan PV-produktiepiek. En het opladen van een EV hoeft zeer waarschijnlijk niet 'zo snel mogelijk' daarmee de piek beperkend.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 00:52 . Reden: Afnamepiek lager dan opwekpiek ]

• Knowbody
HJ ik ga niet beweren dat een WP voor ieder huishouden geschikt is. Inderdaad hangt het af van afgiftesysteem met ook stookgedrag.

Er zijn bewoners van een waardeloos doorwaaihut die weinig gas verbruiken doordat ze weinig stoken. Voor die situaties zou een WP zelfs met een geschikt afgiftesysteem niet bijdragen aan besparing. Gaat niet werken niet. ;)

• Domba
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:41:
Bij EV laden hoort ook EV ontladen. Middels een app geef je aan wanneer de EV weer moet voldoende moet zijn geladen en tegen welk tarief.

EV's kunnen dus ook leverancier zijn en daarmee pieken opvangen.

Wordt een leuke handel!
Geen idee waar dat vandaan komt, EV ontladen (V2G), maar voorlopig niet van de EV auto fabrikanten zelf , zoals Tesla heeft nadrukkelijk aangegeven in te zetten op enkel slim laden zeker de komende jaren en hun auto'sniet geschikt te maken voor V2G
Edit opgezocht Hier legt de CTO van Tesla uit waarom (zie video persmeeting)

[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 04-03-2017 01:08 ]

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:47:
HJ ik ga niet beweren dat een WP voor ieder huishouden geschikt is. Inderdaad hangt het af van afgiftesysteem met ook stookgedrag.

Er zijn bewoners van een waardeloos doorwaaihut die weinig gas verbruiken doordat ze weinig stoken. Voor die situaties zou een WP zelfs met een geschikt afgiftesysteem niet bijdragen aan besparing. Gaat niet werken niet. ;)
Voor een WP kun je groene energie inkopen of zelf opwekken en daarmee CO2 vrij. M.b.t. kosten kan er eenvoudig > 40% bespaart worden. Ik zie geen beperking in de bespaarmogelijkheden.
EDIT:
Mijn woning werd door iedere 'deskundige/vakman' als kansloos bestempelt voor een WP met ZLTV/LTV.
Dat klopte in zoverre dat als je de standaardoplossingen hanteert dat ik het niet warm zou krijgen, te veel warmteverlies in relatie tot het maximale afgiftevermogen van de 'standaard' manier van vv aanleggen.
Dan ga ik dus kijken wat de reden is dat dat maximale afgiftevermogen te beperkt is. Los de beperking van de standaard gehanteerde methode op en dan kan het dus wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 01:05 . Reden: Beperking van standaard methodes opheffen ]

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Oxellaar schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:01:
[...]

Absoluut zeker. Er is wel vooruitgang op warmtepompgebied in auto's, maar dan in volledig elektrische auto's. BMW voor de i modellen en Jaguar zijn er wel mee bezig, geeft een flink grotere actieradius bij lage buitentemperatuur.

Een verbrandingsmotor heeft zoveel restwarmte dat een warmtepomp onzinnig zou zijn. Hoe jij zo snel warmte krijgt weet ik niet, ik verwacht dmv een elektrisch elementen.

En een airco in een auto werkt niet bij lage buitentemperatuur. De verdamper zou onder 0 komen en zeer snel dichtvriezen, zoals bij je warmtepomp. Ontdooien kan hij niet, zit geen vierweg klep in het systeem.
Die systemen zijn sowieso vrij Spartaans uitgevoerd, zeker bij wat oudere en eenvoudige (normale) auto's
Mijn Hyundai Ioniq Electric heeft een warmtepomp die werkt tot -10 graden buiten. Deze auto is in staat om het van binnen in een paar minuten tijd goed warm te krijgen en gebruikt dan tot 7 kW aan vermogen. Zo snel en zo'n hoog vermogen heeft me verbaasd, Daar kan geen benzineauto tegenop. Dat duurt op zijn hoogst de eerste 4 a 5 minuten na vertrek en kost dan ca 0.5 kWh, dat is ca 1.5% ofwel ca 3.5 km aan bereik. Maar het kan ook vanuit de muur als voorverwarmen waardoor je je volledige bereik van 200-250 km houdt en je al in een lekker warme (en ontdooide!) auto instapt.

Zulke hoge vermogens kunnen met gemak mijn huis warm krijgen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:54:
[...]

Voor een WP kun je groene energie inkopen of zelf opwekken en daarmee CO2 vrij. M.b.t. kosten kan er eenvoudig > 40% bespaart worden. Ik zie geen beperking in de bespaarmogelijkheden.
EDIT:
Mijn woning werd door iedere 'deskundige/vakman' als kansloos bestempelt voor een WP met ZLTV/LTV.
Dat klopte in zoverre dat als je de standaardoplossingen hanteert dat ik het niet warm zou krijgen, te veel warmteverlies in relatie tot het maximale afgiftevermogen van de 'standaard' manier van vv aanleggen.
Dan ga ik dus kijken wat de reden is dat dat maximale afgiftevermogen te beperkt is. Los de beperking van de standaard gehanteerde methode op en dan kan het dus wel.
Interessante discussie; Iedere extra windmolen op zee maakt mijn huis milieuvriendelijker vanwege de WP.
Dat gaat alleen op bij het beperkt toepassen van WP's. Bij grootschalige toepassing van WP's zal het elektriciteitsverbruik juist toenemen waardoor er meer fossiele brandstof wordt verstookt Het percentage windenergie gaat weer gaat dalen. Uiteraard ben je met elektriciteit veel flexibeler t.a.v. de brandstof mix (b.v. biobrandstof). Een inderdaad, iedere m3 aardgasverbruik is een verloren m3.

Juist een thermisch slechte woning is geschikt voor en WP. Daar valt behoorlijke wat milieuwinst te behalen. Het rendement van de WP hangt alleen af van het afgiftesysteem en dat moet op orde zijn.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:39
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:15:
[...]

Even checken of ik het goed begrijp. Opp. voorgevel/(Opp. voorgevel + achtergevel + 2 maal zijgevel + vloer + dak)= plusminus 16%
EDIT:
Die voorgevel zal waarschijnlijk ook deels uit glas bestaan ?
Ja begrijp je goed, vloer heb ik niet gerekend. Dak ongeveer 120 meter, voor en achter gevel ongeveer beide 40 meter waarvan tien meter glas en deur, één zijgevel is tegen buren, andere zijgevel is 60 meter ongeveer.

Zij en achter gevel is muur voor gezet, dak vernieuwd. Alleen voorgevel bleef over, lege spouw van 6/7 cm nu met parels gevuld

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Maikie18 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Ik was voor 5cm en 110m2 spouw isolatie nog geen 1000 euro kwijt. Inmiddels wel ruim 2 jaar geleden.

Net nog even naar de afstandsbediening van de WP gekeken maar kan er geen touw aan vastknopen

Buitentemperatuur 10 graden, aanvoer 36 en retour 34, pomp draait op 26Hz.

Setpoint bij -10 is 41 en 32 bij +15.

Dan zou die volgens mij 9/25 = 0.36 per stijging/daling van de Tb moeten veranderen. Dus nu 15-10 = 5 * 0.36 = 1.8 komt op een Ta van 33.8, waarom dan toch een Ta van 36?
Ik sta er ook wel eens naar te kijken dat ik denk van Huh, maar reneeke gaf eerder aan dat die stookiijn als +/-2C gelezen dient te worden en dat het systeem op basis van de Tr bepaald dat het een fractie hoger dient te zijn. De logica van de regeling met wat ik op de AB zie en aan temperatuur/warmte in huis ervaar ontgaat mij ook zo nu en dan.

• Oxellaar
  • Niet online
Jan Treur schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 02:42:
[...]

Mijn Hyundai Ioniq Electric heeft een warmtepomp die werkt tot -10 graden buiten. Deze auto is in staat om het van binnen in een paar minuten tijd goed warm te krijgen en gebruikt dan tot 7 kW aan vermogen. Zo snel en zo'n hoog vermogen heeft me verbaasd, Daar kan geen benzineauto tegenop. Dat duurt op zijn hoogst de eerste 4 a 5 minuten na vertrek en kost dan ca 0.5 kWh, dat is ca 1.5% ofwel ca 3.5 km aan bereik. Maar het kan ook vanuit de muur als voorverwarmen waardoor je je volledige bereik van 200-250 km houdt en je al in een lekker warme (en ontdooide!) auto instapt.

Zulke hoge vermogens kunnen met gemak mijn huis warm krijgen.
Kijk aan, en Jaguar pas in het nieuws komen, zo trots, een auto met warmtepomp. Maar goed, jij hebt een full electric en dan loont het. Ik zei al iets over efficiëntie en die 7kW verbruik zegt weer genoeg, ik weet haast zeker dat er op dat moment een elektrisch element bijspringt.
Voor 7kW input (x2.5 COP?) heb je een flinke verdamper nodig en daar is geen ruimte voor bij een auto.

Maar goed, wel mooi om te horen dat het intussen gewoon bestaat.
Ben wel benieuwd of er ook R134a gebruikt word, of het nieuwere R1234yf

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 11:07:
Het kind in mij heeft weer een vraag. VV en plafondverwarming zijn vormen van stralingswarmte waarbij de convectie-component welke we van radiatoren gewend zijn ontbreekt/minimaal is. In combinatie met het feit dat de stralingswarmte gebruikers 'regelmatig' op een wat hogere temperatuur stoken dan ze voordien met radiatoren deden, althans dat denk ik te lezen, in ieder geval geldt dat voor mezelf, extra 0.5-1C hoger, wellicht omdat het met plafondverwarming nog wat duidelijker merkbaar is dan bij vv. Straling verwarmt de materie, vloeren/banken/mensen maar niet/nauwelijks de lucht. Hoe zou je een zeer beperkte convectie/luchtstromingscomponent kunnen toevoegen zonder het altijd aanwezige stof in beweging te zetten om geen onnodige 'stoflongen' te veroorzaken.
Dan kan wellicht de temperatuur weer 0.5-1C omlaag wat in principe 3.5-7% lagere energieverlies/-vraag zou betekenen in een gas-CV situatie, 1C lager schijnt 7% besparing op te leveren, bij een WP zou het verschil wellicht nog iets meer kunnen zijn omdat de Ta ook naar beneden kan en dat weer een positief effect heeft op de COP.
Niet netjes, jezelf quoten, maar ik vergeef het mezelf.
Gisteren een 12cm computerfan op de laagste stand als hulpmiddel geplaatst om naast straling 'enige' luchtstroming te krijgen. Het 'lijkt' het gewenste effect te hebben, ik heb net op de AB een Shift -2 gedaan, want het voelt iets 'te warm' terwijl de thermostaat, iSense, zegt dat er niets verandert is t.o.v. eerdere dagen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:04:
[...]

Niet netjes, jezelf quoten, maar ik vergeef het mezelf.
Gisteren een 12cm computerfan op de laagste stand als hulpmiddel geplaatst om naast straling 'enige' luchtstroming te krijgen. Het 'lijkt' het gewenste effect te hebben, ik heb net op de AB een Shift -2 gedaan, want het voelt iets 'te warm' terwijl de thermostaat, iSense, zegt dat er niets verandert is t.o.v. eerdere dagen.
Noemen ze dat niet gewoon "convectie"?
Iets wat je al hebt als de warmte opstijgt.
Daarom snap ik nog steeds niet dat je warmte aan het plafond bindt. (haha, geen discussies meer aub)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2017 10:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:06:
[...]

Noemen ze dat niet gewoon "convectie"?
Iets wat je al hebt als de warmte opstijgt.
Ja zo wilde ik het ook noemen, maar toen bedacht ik dat niet warmte de oorzaak v.d. luchtverplaatsing was zoals bij de relatief hogere temperatuur, een radiator t.o.v. omgevingslucht de veroorzaker is. Maar nu ik er nog een keer over nadenk gaat het niet over de bron maar over vormen van warmteoverdracht en dan is de term convectie wel weer de meest logische.
EDIT:
De zon verwarmer v.d. aarde doet het ook van boven, zo onnatuurlijk/onlogisch lijkt het me dus niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 10:39 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
De afgelopen twee nachten eens geëxperimenteerd met een halve graad nachtverlaging tov de 4 graden die ik daarvoor had. Donderdagavond nog wel bijgestookt met de houtkachel tot 21 graden, dus een iets minder betrouwbare vergelijking, maar vannacht heeft de Elga het helemaal alleen mogen doen. Informatie over het verbruik komt van de Qbox die mijn slimme meters uitleest.

Resultaat is dat ik met een nachtverlaging van 19 naar 18,5 vannacht ongeveer een kuub gas minder verstook (halvering) en ongeveer 3 kwh stroom meer. Per saldo een besparing van een paar cent, maar aangezien het me om het terugbrengen van het gasverbruik gaat vind ik het niet verkeerd. Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag zat ik nog wel tegen de twee kuub, wat ik met de buitentemperatuur (vorst aan de grond) niet heel raar vind en nog altijd minder was dan de nacht ervoor.

Al met al lijkt het er dus op dat ook met gewone radiatoren geen nachtverlaging in mijn geval aantrekkelijker is dan wel nachtverlaging. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

Aziraphale schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:51:
De afgelopen twee nachten eens geëxperimenteerd met een halve graad nachtverlaging tov de 4 graden die ik daarvoor had. Donderdagavond nog wel bijgestookt met de houtkachel tot 21 graden, dus een iets minder betrouwbare vergelijking, maar vannacht heeft de Elga het helemaal alleen mogen doen. Informatie over het verbruik komt van de Qbox die mijn slimme meters uitleest.

Resultaat is dat ik met een nachtverlaging van 19 naar 18,5 vannacht ongeveer een kuub gas minder verstook (halvering) en ongeveer 3 kwh stroom meer. Per saldo een besparing van een paar cent, maar aangezien het me om het terugbrengen van het gasverbruik gaat vind ik het niet verkeerd. Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag zat ik nog wel tegen de twee kuub, wat ik met de buitentemperatuur (vorst aan de grond) niet heel raar vind en nog altijd minder was dan de nacht ervoor.

Al met al lijkt het er dus op dat ook met gewone radiatoren geen nachtverlaging in mijn geval aantrekkelijker is dan wel nachtverlaging. :-)
Je geeft zelf al aan dat het niet echt betrouwbaar is want 3kW * COPx zou toch iets meer mogen zijn dan 1m3 gas=8kW, maar per saldo is de CO2 uitstoot verlaagd en heeft nog enkele centen opgeleverd ook. Wat wil een mens nog meer.

• Aziraphale
  • Nu online
Die 1m3 gas is ook afgerond. Ik zou het ook in liters kunnen doen, maar op het moment dat je gaat praten over COPx moet ik me eerst nog even wat verder inlezen. Ben nog maar een beginner op WP-gebied. ;-) Komt bij dat ik geen warmtemeter heb geïnstalleerd, wat geloof ik het berekenen van de COP lastig maakt, en het stroomverbruik incl. de overige apparatuur die 's nachts draait is. Dan praat je o.a. over 3 aquaria en een terrarium, naast de normale zaken zoals een koelkast. Vermoedelijk levert een hogere omgevingstemperatuur weer een stroombesparing tav de verwarming van de bakken op, maar dat heb ik niet uitgezocht.

Waar het mij met de Elga vooral om gaat is het minimaliseren van het gasverbruik en dat gaat zo in ieder geval weer verder naar beneden. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

Aziraphale schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:26:
Die 1m3 gas is ook afgerond. Ik zou het ook in liters kunnen doen, maar op het moment dat je gaat praten over COPx moet ik me eerst nog even wat verder inlezen. Ben nog maar een beginner op WP-gebied. ;-) Komt bij dat ik geen warmtemeter heb geïnstalleerd, wat geloof ik het berekenen van de COP lastig maakt, en het stroomverbruik incl. de overige apparatuur die 's nachts draait is. Dan praat je o.a. over 3 aquaria en een terrarium, naast de normale zaken zoals een koelkast. Vermoedelijk levert een hogere omgevingstemperatuur weer een stroombesparing tav de verwarming van de bakken op, maar dat heb ik niet uitgezocht.

Waar het mij met de Elga vooral om gaat is het minimaliseren van het gasverbruik en dat gaat zo in ieder geval weer verder naar beneden. :-)
Die 3 aquaria zijn in feite ook radiatoren, weliswaar met COP=1, maar het zijn natuurlijk warmtebronnen. Wellicht dat je een slimme manier kunt bedenken om je aquaria met de ELGA te verwarmen, dan zul je zeer waarschijnlijk echt heel veel besparen op je electra-nota.
EDIT:
Reneeke heeft van de week beschreven hoe je in principe een constante temperatuur uit je WP laat komen, dat is naar ik aanneem van belang voor een aquarium.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 11:37 . Reden: Aquarium verwarmen toegevoegd ]

• Aziraphale
  • Nu online
Mijn aquaria met de Elga verwarmen? Geen idee hoe dat zou kunnen... Dan zou je al met cv-leidingen door/langs de bakken moeten gaan werken en dat wordt wel een hele onderneming, al helemaal omdat ik die bakken niet warmer dan 24 graden wil hebben.

Maar het scheelt wel dat ik de temperatuur in de woonkamer nu hoger heb, want daardoor hoeven de verwarmers minder te stoken.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52
Tomexergie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:38:
[...]

Ik zal dat bekijken en aan Albert vragen hoe hij dat heeft opgezet.
Volgens mij is dat niet Albert Hakvoort, maar Anton Boonstra.
Tweakers PVOutput lijst

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:39
Aziraphale schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 12:12:
Mijn aquaria met de Elga verwarmen? Geen idee hoe dat zou kunnen... Dan zou je al met cv-leidingen door/langs de bakken moeten gaan werken en dat wordt wel een hele onderneming, al helemaal omdat ik die bakken niet warmer dan 24 graden wil hebben.

Maar het scheelt wel dat ik de temperatuur in de woonkamer nu hoger heb, want daardoor hoeven de verwarmers minder te stoken.
Laagje piepschuim, daar over een spiraal van vloer verwarming slang of gewoon koper, open tussen ruimte vullen met zilver zand voor geleiding en daar aquarium op. Circulatie pomp met thermostaat en eventueel meng ventiel, liefst vanuit buffer vat en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
  • Nu online
Hmmm.... Ik denk dat ik het toch maar hou bij mijn staafverwarmer...

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:47:
Ik sprak laatst iemand die in een monument met label F woont, hij heeft wel interesse in een WP en wist mij te vertellen dat hij de thermostaat tijdens koude perioden op 15c heeft staan. Desondanks verstookt hij nog 1200m3 per jaar. Koud zitten in een tochthok is nog steeds duur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tomexergie
jaari schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Volgens mij is dat niet Albert Hakvoort, maar Anton Boonstra.
Tweakers PVOutput lijst
Er wordt gebruikgemaakt van de website PVoutput en Excel online. Voor warmtepompen is er nog geen website, maar we kunnen de eerste zijn. Ik vind wel dat alleen leden van het forum toegang hebben en lid kunnen worden van het team Tweakers. Anders wordt het een rommeltje met kans op fake informatie. Een beetje sociale controle kan geen kwaad. Ik zal aan Antoonboonsta vragen hoe op te zetten.

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:07
Aziraphale schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:53:
Hmmm.... Ik denk dat ik het toch maar hou bij mijn staafverwarmer...
Dat zij mijn vrouw ook vannacht. Sorry kon het niet laten.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

• Tomexergie
De definitieve lijst voor februari, nog net te lezen dus het wordt tijd om naar een ander format te gaan.
Vinden de forumdeelnemers het nuttig om voor warmtepompen hetzelfde te doen als voor PVoutput? Via een Excel online file?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/680/32428389813_136bb83b75_b.jpg

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Tomexergie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:17:
De definitieve lijst voor februari, nog net te lezen dus het wordt tijd om naar een ander format te gaan.
Vinden de forumdeelnemers het nuttig om voor warmtepompen hetzelfde te doen als voor PVoutput? Via een Excel online file?

[afbeelding]
Yep

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Aziraphale
  • Nu online
boot77 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:13:
[...]

Dat zij mijn vrouw ook vannacht. Sorry kon het niet laten.
Dan had ze het wel heel erg koud, ding is 200w.... :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[afbeelding]
dat zou wel leesbaar zijn, nu kan ik dit vergroten op de ipad maar anders............. B)

wat word er bedoeld in de lijst met type meter? waar kan ik dat vinden op mijn kamstrup multical? ik wil het wel compleet hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Domba
  • Nu online

[afbeelding]
PVoutput valt voor mij af, mijn nwe modules zijn niet enkel monitoring maar ook regeling en zonder on-line I-net koppeling op eigen homenet, andere doen hiern het nog met pen en papier, (Een M-bus koppeling heb je ook niet voor een euro)

Excel online, dit is niet statisch eenmalig zoals voor PV, maandelijks nwe gegevens waar je nog steeds elke maand een oproep voor nodig hebt om via een formulier MCOP gegevens door te geven, wat is het verschil met PM, dat het niet meer in dit topic maandelijks voorbij komt?

Verwijderd

[afbeelding]
Ik weet niet wat "hetzelfde te doen als voor PVoutput?" voor mij zou betekenen. Ik heb geen bemetering/koppeling naar internet of wat dan ook voor mijn WP. Aflezen van AB v.d. WP, invoeren en berekenen in Excel en vervolgens doorgeven, dat is de 'work-flow' op dit moment.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Ik weet niet wat "hetzelfde te doen als voor PVoutput?" voor mij zou betekenen. Ik heb geen bemetering/koppeling naar internet of wat dan ook voor mijn WP. Aflezen van AB v.d. WP, invoeren en berekenen in Excel en vervolgens doorgeven, dat is de 'work-flow' op dit moment.
Het zelfde als anton de pvoutput tweakers lijst maakt! Niets met pvoutput te maken verder.... ;)
Het is excel online, meer niet.

Kan je dit openen?
https://onedrive.live.com...&authkey=!AFvyipZ9P-66GHM

Tomexergie
Het gaat via windows onedrive gok ik met een windows account.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 04-03-2017 16:41 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52
Wat bedoel je precies met
Vinden de forumdeelnemers het nuttig om voor warmtepompen hetzelfde te doen als voor PVoutput?
Ik stel me voor dat de data aanlevering hetzelfde gaat als nu (via DM aan jou) en dat heeft niets te maken met PVOutput.

De kern is dat de data in een excel online data sheet wordt gezet (i.p.v. in een afbeelding).

Als aanlevering gelijk in het goede format gebeurt, is het alleen plakken en knippen.
Op een tweede sheet van die data set kan iedereen dan de kengetallen van zijn systeem zetten. Misschien een korte beschrijving.

Ik ben met je eens dat het niet door iedereen te editen moet zijn. Maar dat is de excel van Anton Boonstra ook niet.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 20:23
Tomexergie, ik zie dat heel veel mensen weer iets vinden van de excel maar mijn mening is dat het gewoon goed is en dat iedereen in zijn handen mag klappen dat je het doet. Toen we het idee opperde om dit te gaan doen was er niemand thuis en nu vinden mensen er vanalles van... 7(8)7

_/-\o_ oOo Van mij krijg je een Thumbs Up voor de vrije tijd die je er in stopt!!! oOo _/-\o_

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:37:
[...]

Het zelfde als anton de pvoutput tweakers lijst maakt! Niets met pvoutput te maken verder.... ;)
Die gegevens worden wel degelijk ingelezen vanuit PVoutput en je zult mij niet onder mijn tweakers nick in die lijst vinden, als ook enkel maar de direct netgekoppelde PV en dat is niet al mijn PV of al mijn kWh's van de PV die er ligt

De upload is er alleen als hoofdschakelaar netspanning in geschakeld is en niet voor autarkie mode waar ik straks weer mee ga testen, en deze upload is er enkel nog omdat die kWh's nog meetellen voor het tweakers team

Voor deze manier via PVoutput als al aangeven haak ik af als het om WP gegevens gaat.
Voor PV gaan ook vroeg of laat de overige omvormers een keer geheel off-line

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:54:
[...]

EDIT:
HJ jij redeneert volgens mij vanuit de mogelijkheid te kunnen salderen. Ik denk niet dat dat de weg is.

Ook zonder salderen zou een WP moeten kunnen concurreren met aardgas.

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Ik sprak laatst iemand die in een monument met label F woont, hij heeft wel interesse in een WP en wist mij te vertellen dat hij de thermostaat tijdens koude perioden op 15c heeft staan. Desondanks verstookt hij nog 1200m3 per jaar. Koud zitten in een tochthok is nog steeds duur.
Ik ben benieuwd naar jouw mening: zal hij met een WP kosten besparen op energie?

• Knowbody
Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:50:
[...]

Geen idee waar dat vandaan komt, EV ontladen (V2G), maar voorlopig niet van de EV auto fabrikanten zelf , zoals Tesla heeft nadrukkelijk aangegeven in te zetten op enkel slim laden zeker de komende jaren en hun auto'sniet geschikt te maken voor V2G
Edit opgezocht Hier legt de CTO van Tesla uit waarom (zie video persmeeting)
Interessant. Bedankt voor de link. Het filmpje deed het niet.

Ja ik zie ook wel in dat extra ontlaad-cycli niet gunstig zijn. Daar zal het wel over gaan.

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Die gegevens worden wel degelijk ingelezen vanuit PVoutput en je zult mij niet onder mijn tweakers nick in die lijst vinden, als ook enkel maar de direct netgekoppelde PV en dat is niet al mijn PV of al mijn kWh's van de PV die er ligt

De upload is er alleen als hoofdschakelaar netspanning in geschakeld is en niet voor autarkie mode waar ik straks weer mee ga testen, en deze upload is er enkel nog omdat die kWh's nog meetellen voor het tweakers team

Voor deze manier via PVoutput als al aangeven haak ik af als het om WP gegevens gaat.
Voor PV gaan ook vroeg of laat de overige omvormers een keer geheel off-line
Maar daar ging het toch niet om? Je kan ook handmatig invullen en op onedrive zetten toch?
Volgens mij ging het om de leesbaarheid van de file.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wij krijgen in ons nieuwbouwhuis een warmtepomp met vloerverwarming. De makelaar vertelde dat dit als consequentie heeft dat een ruimte maar 1 graad per dag kan opwarmen. Klopt dit? Het klinkt mij een beetje als onzin in de oren :) en lijkt me ook zeer onwenselijk....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:09:
[...]

Maar daar ging het toch niet om? Je kan ook handmatig invullen en op onedrive zetten toch?
Volgens mij ging het om de leesbaarheid van de file.
Wat is er met leesbaarheid, is een plaatje, 2 vingers en vergroten ???

• koevlaas2
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:55:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw mening: zal hij met een WP kosten besparen op energie?
Ik denk van wel, ik heb hem 2600 KWH verbruik beloofd.
Maar hij gaat zich op mijn aanraden eerst verdiepen in isoleren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
Atlas schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:11:
Wij krijgen in ons nieuwbouwhuis een warmtepomp met vloerverwarming. De makelaar vertelde dat dit als consequentie heeft dat een ruimte maar 1 graad per dag kan opwarmen. Klopt dit? Het klinkt mij een beetje als onzin in de oren :) en lijkt me ook zeer onwenselijk....
Misschien is het wat sneller, maar veel zal het niet zijn. Wel goed dat het duidelijk vermeld wordt vooraf.
Als het goed is duurt het ook ongeveer een dag voor je een graad gezakt bent.

Maar waarom onwenselijk? Je gaat straks 1 temperatuur kiezen en daar hou je de woning 24/7 op. Zo vreemd is dat niet.

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:37:
[...]

Kan je dit openen?
https://onedrive.live.com...&authkey=!AFvyipZ9P-66GHM

Tomexergie
Het gaat via windows onedrive gok ik met een windows account.
Ja dat lukt. Systeem waarschuwt mij wel dat het een M$ toepassing is en dat alle risico's voor mezelf zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Wat is er met leesbaarheid, is een plaatje, 2 vingers en vergroten ???
klopt, maar hij heeft wel een beetje gelijk, zeker als er meer info bij komt.

mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:49:
[...]

HJ jij redeneert volgens mij vanuit de mogelijkheid te kunnen salderen. Ik denk niet dat dat de weg is.

Ook zonder salderen zou een WP moeten kunnen concurreren met aardgas.
Ik redeneer inderdaag volgens de werkelijkheid van vandaag. Die van morgen kent nl. niemand. Voorspellen is moeilijk, met name waar het toekomst betreft. Discussies met als onderdeel, als dit dan zus of zo, zijn daarom in mijn ogen weinig zinvol.

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:55:
[...]

Heeeel erg veeel, de dT tussen Tb en Truimte is nl relatief klein dus een zeer hoge COP.

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:38:
[...]
klopt, maar hij heeft wel een beetje gelijk, zeker als er meer info bij komt.

mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Waar je naar linkt is onedrive, daar kan ik vaak niet op ik heb geen windows en IE,
maar gebruik verschillende linux versies + firefoxAfbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/onedrive-tweakers.png

Edit
Excel online, dit is niet statisch eenmalig zoals voor PV, maandelijks nwe gegevens waar je nog steeds elke maand een oproep voor nodig hebt om via een formulier MCOP gegevens door te geven, wat is het verschil met PM, dat het niet meer in dit topic maandelijks voorbij komt?
vandaar mijn vraag in eerste reactie of het resultaat nog langer langs komt in dit topic :P

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 04-03-2017 20:00 ]

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Heeeel erg veeel, de dT tussen Tb en Truimte is nl relatief klein dus een zeer hoge COP.
?

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

peer

oeps

Ik heb vandaag ook de bevestiging ontvangen dat de 2300 euro subsidie gestort wordt, zat wel een beetje in de rats omdat ik bij de aanvraag ook had opgegeven dat de warmtepomp gekoppeld is aan de cv. Maar ze geven dan dus ook 2300 euro subsidie, blijf het vreemd vinden dat een ander hierdoor maar 1100 euro kreeg?

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Domba
  • Nu online
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:01:
[...]
Interessant. Bedankt voor de link. Het filmpje deed het niet.

Ja ik zie ook wel in dat extra ontlaad-cycli niet gunstig zijn. Daar zal het wel over gaan.
Ja, het gaat om het aantal cycli, want autofrabrikant geeft een prognose voor aantal kilometers of aantal jaren dat onderdelen meegaan, dat gooi je natuurlijk in de war op moment extra gaat laden en ontladen.
Het andere is alle landen hebben andere eisen aan invoeden op net , net als voor omvormers die op een bepaalde landcode moet zetten, maakt de EV minder universeel en uitwisselbaar tussen verschillende landen.

Verwijderd

Was/Is bedoeld als reactie op de vraag of een monument met F-label etc etc

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:39:
[...]

dat zou wel leesbaar zijn, nu kan ik dit vergroten op de ipad maar anders............. B)

wat word er bedoeld in de lijst met type meter? waar kan ik dat vinden op mijn kamstrup multical? ik wil het wel compleet hebben.
Staat boven tabel toegelicht Multical de Mse (gecertificeerde meter)

• Tomexergie
Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:02:
[...]

PVoutput valt voor mij af, mijn nwe modules zijn niet enkel monitoring maar ook regeling en zonder on-line I-net koppeling op eigen homenet, andere doen hiern het nog met pen en papier, (Een M-bus koppeling heb je ook niet voor een euro)

Tja, zo eenvoudig mogelijk en per maand. Ik kan de tabel zo maken dat alleen de laatste twee manden zichtbaar zijn met een link naar naar een Excel versie.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:49
[quote]Maikie18 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Ik was voor 5cm en 110m2 spouw isolatie nog geen 1000 euro kwijt. Inmiddels wel ruim 2 jaar geleden

Kunvje via pm de naam van dat bedrijf doorgeven ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:26
peer schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:42:
Ik heb vandaag ook de bevestiging ontvangen dat de 2300 euro subsidie gestort wordt, zat wel een beetje in de rats omdat ik bij de aanvraag ook had opgegeven dat de warmtepomp gekoppeld is aan de cv. Maar ze geven dan dus ook 2300 euro subsidie, blijf het vreemd vinden dat een ander hierdoor maar 1100 euro kreeg?
Wanneer heb je de aanvraag ingediend? Want sinds 2017 maakt dat niet meer uit namelijk voor de subsidie

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Knowbody
peer schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:42:
Er wordt voor hybride geen onderscheid gemaakt voor subsidie indien plaatsing na 1 januari 2017

Kortom het gaat erom hoe staat jouw artikel op de nieuwste lijst.

• Knowbody
Domba schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:43:
[...]

Ja, het gaat om het aantal cycli, want autofrabrikant geeft een prognose voor aantal kilometers of aantal jaren dat onderdelen meegaan, dat gooi je natuurlijk in de war op moment extra gaat laden en ontladen.
Het andere is alle landen hebben andere eisen aan invoeden op net , net als voor omvormers die op een bepaalde landcode moet zetten, maakt de EV minder universeel en uitwisselbaar tussen verschillende landen.
Uiteraard speelt het aan de man brengen van de Tesla Wall ook een rol ;)

EDIT helaas door die landcodes gaat er een hoop energie niet het net in. Zonde. Gelukkig mag in NL de cos phi op 1.0

[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 04-03-2017 21:36 ]

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:50:
[...]

Was/Is bedoeld als reactie op de vraag of een monument met F-label etc etc
Ja. En mijn ? slaat precies op het stukje dat jij leest als ik quote.....duh...

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Ik denk van wel, ik heb hem 2600 KWH verbruik beloofd.
Maar hij gaat zich op mijn aanraden eerst verdiepen in isoleren.
Ik geloof er geen snars van.

Ja, wellicht mogelijk na isoleren maar dan nog. Stookgedrag hè.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:48
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:46:
[...]

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:33:
[...]

Ja. En mijn ? slaat precies op het stukje dat jij leest als ik quote.....duh...
Hajeetjes punt is natuurlijk dat als je blijft stoken op een T-ruimte van 15˚C in dat waaimonument, de wp niet zo hard hoeft te werken.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Bram-Bos
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:43:
[...]

Koevlaas2 zegt natuurlijk niet hoeveel gasgebruik er nog over blijft, hè?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Knowbody
Jas aan in huis zeker 🤔

• Bram-Bos
Bontmantel. In een monument moet dat kunnen, vind ik als eigenaar van een monument ;)

• koevlaas2

• Knowbody
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:44:
[...]

Is een punt.

Koevlaas2 rept niet eens over gas.

Blijft het bivalent koe?

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:44:
[...]

Dat weet ik niet, want ik ben er verder (nog) niet bij betrokken. ik kwam daar de pc repareren en had eens verteld dat ik een warmtepomp heb vandaar dat hij mij vroeg.

• Knowbody
Ik vind wel dat we voorzichtig moeten zijn met anderen aan de WP helpen.

Iets met 'geschikte omstandigheden'....

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:48:
[...]

Dat weet ik niet, want ik ben er verder (nog) niet bij betrokken. ik kwam daar de pc repareren en had eens verteld dat ik een warmtepomp heb vandaar dat hij mij vroeg.
Hmm, waar baseer je die 2600 kWh dan op? Maximaal vermogen van een pana over een heel stookseizoen?

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:51:
[...]

Hmm, waar baseer je die 2600 kWh dan op? Maximaal vermogen van een pana over een heel stookseizoen?
Mijn eigen gasverbruik in m3x2= kwh in wp ervaring, met een vleugje standby.

• Domba
  • Nu online
Tomexergie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:08:
[...]

Tja, zo eenvoudig mogelijk en per maand. Ik kan de tabel zo maken dat alleen de laatste twee manden zichtbaar zijn met een link naar naar een Excel versie.
Ik heb een tijdje in het verleden google sheets bijgehouden, je kan een form (formulier) aanmaken en elke maand een "cronjob" om link sturen zodat maar 1 keer de data toegevoegd kunnen worden, want je wilt data in specifieke cellen en ook nogeens elke maand andere,cellen (kolommen en geen rijen), dat is ook geen standaard form anders ben je als nog aan het sorteren en corrigeren, een gewone form voegt row voor row toe, (dat ging voor mij, maar kolommen wordt denk ik een hele klus)

Vrij editen gaat maar met een paar, maar groeit het, krijg je nog een klus ben ik bang.
Met chrome kan je ook off-line bijwerken, mag je hopen dat syncen goed gaat als client weer on-line gaat, want tientallen andere kunnen in tussentijd al bijgewerkt hebben.
Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:31:
[...]

Uiteraard speelt het aan de man brengen van de Tesla Wall ook een rol ;)

EDIT helaas door die landcodes gaat er een hoop energie niet het net in. Zonde. Gelukkig mag in NL de cos phi op 1.0
Ja speelt ook ergens een en nee, ik dacht dat powerwall een ander type cell gebruikt ( versie met NCA is toch geschrapt) en is dacht ook nog steeds een combi met een losse omvormer.

Voor de grote pakketen voor 300-500km, blijven nog wel bruikbaar ook al loopt de capaciteit al flink terug
Maar voor kleinere city-versies, die eventueel komen, met maar 200-300km is bij restcapaciteit van 75% wel merendeel de bruikbaarheid over en zulke dingen

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Mensen ik lees al een tijdje in vooral dit topic mee. Wij staan op het punt een andere woning te kopen. Nu wonen we in een goed geïsoleerde woning uit 2002 met stadsverwarming en nauwelijks plek voor PV. De nieuwe, vrijstaande bungalow is uit '70, heeft geen vloerisolatie, geen spouwisolatie, geen dakisolatie. Wel overal HR++ glas, uit 2011. Overal radiatoren, een aparte geiser en CV installatie uit 1998.
Nu zie ik dit als een pand met fijne mogelijkheden die ik eerst niet had. Geen stadsverwarming meer en dit keer wel veel ruimte voor PV :)

Isoleren:
- Ik wil het dak (of de zoldervloer) gaan isoleren met minimaal RC=5
- ook de spouw met EPC parels (is geverfde gevel, dit zal dus wel gecontroleerd moeten worden).
- Vloer kan ik niet isoleren. Ligt namelijk een souterrain onder de begane grond met ongeïsoleerde betonvloer. Zal wellicht wel in een later stadium gaan gebeuren, maar nu zeker nog niet. Wellicht kan ik wél sommige ruimtes aan het plafond extra isoleren zodat de begane grond hier profijt van heeft.

Verwarming
- Daarbij wil ik op de begane grond alle radiatoren verwijderen, en overal vloerverwarming infrezen 10cm hoh
- Een hybride lucht/warmtepomp (zat te denken aan een Daikin omdat ik goede ervaringen hem met dit merk en een lokale installateur)
- Wellicht een douche WTW
- Absoluut geen reguliere WTW (slechte ervaringen mee) maar wel vraaggestuurde afzuiging

Zonnepanelen
- Meteen 30 stuks laten plaatsen ivm warmtepomp en elektrische auto in later stadium

Nu zei laatst de makelaar, is dat wel slim, zo’n matig geisoleerd huis met een warmtepomp gaan uitrusten. Maar ik ben toch niet gek, of haal ik me hier teveel werk op de hals. Er zit al een oude CV installatie in dus die moet toch vervangen worden...Maar ik wil niet weer opnieuw een HR ketel plaatsen zonder alternatieven te overwegen.
Liefst zou ik helemaal van het gas af willen, maar ik ben me nog aan het inlezen en ik vind dat wel een groter risico omdat dat toch wat meer hoofdbrekens oplevert met tapwater en mijn oude radiatoren. Maar omdat we nu de gehele begane grond ingrijpend gaan verbouwen is dit het moment om alles in 1 x goed te doen.

het valt me wel op dat er maar heel weinig mensen mee bezig zijn met deze materie. Op TV zie je bij verbouwingen echt nooit iets met warmtepompen en worden volop nieuwe HR ketels geplaatst? Op mijn werk leeft dit wel al meer maar ja dat is bij Enexis…dus dat mag ook wel. Daar hebben ze nu een actie met Nefit warmtepompen, maar dat is alleen maar als aanvulling op een HR ketel en daar heb ik niks aan

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Ramon_1984
[...]

Monument isoleren is niet zo eenvoudig.....

• Ramon_1984
psy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:59:
Mensen ik lees al een tijdje in vooral dit topic mee. Wij staan op het punt een andere woning te kopen. Nu wonen we in een goed geïsoleerde woning uit 2002 met stadsverwarming en nauwelijks plek voor PV. De nieuwe, vrijstaande bungalow is uit '70, heeft geen vloerisolatie, geen spouwisolatie, geen dakisolatie. Wel overal HR++ glas, uit 2011. Overal radiatoren, een aparte geiser en CV installatie uit 1998.
Nu zie ik dit als een pand met fijne mogelijkheden die ik eerst niet had. Geen stadsverwarming meer en dit keer wel veel ruimte voor PV :)

Isoleren:
- ook de spouw met EPC parels (is geverfde gevel, dit zal dus wel gecontroleerd moeten worden).
- Vloer kan ik niet isoleren. Ligt namelijk een souterrain onder de begane grond met ongeïsoleerde betonvloer. Zal wellicht wel in een later stadium gaan gebeuren, maar nu zeker nog niet. Wellicht kan ik wél sommige ruimtes aan het plafond extra isoleren zodat de begane grond hier profijt van heeft.

Verwarming
- Daarbij wil ik op de begane grond alle radiatoren verwijderen, en overal vloerverwarming infrezen 10cm hoh
- Een hybride lucht/warmtepomp (zat te denken aan een Daikin omdat ik goede ervaringen hem met dit merk en een lokale installateur)
- Absoluut geen reguliere WTW (slechte ervaringen mee) maar wel vraaggestuurde afzuiging

Zonnepanelen
- Meteen 30 stuks laten plaatsen ivm warmtepomp en elektrische auto in later stadium

Nu zei laatst de makelaar, is dat wel slim, zo’n matig geisoleerd huis met een warmtepomp gaan uitrusten. Maar ik ben toch niet gek, of haal ik me hier teveel werk op de hals. Er zit al een oude CV installatie in dus die moet toch vervangen worden...Maar ik wil niet weer opnieuw een HR ketel plaatsen zonder alternatieven te overwegen.
Liefst zou ik helemaal van het gas af willen, maar ik ben me nog aan het inlezen en ik vind dat wel een groter risico omdat dat toch wat meer hoofdbrekens oplevert met tapwater en mijn oude radiatoren. Maar omdat we nu de gehele begane grond ingrijpend gaan verbouwen is dit het moment om alles in 1 x goed te doen.

het valt me wel op dat er maar heel weinig mensen mee bezig zijn met deze materie. Op TV zie je bij verbouwingen echt nooit iets met warmtepompen en worden volop nieuwe HR ketels geplaatst? Op mijn werk leeft dit wel al meer maar ja dat is bij Enexis…dus dat mag ook wel. Daar hebben ze nu een actie met Nefit warmtepompen, maar dat is alleen maar als aanvulling op een HR ketel en daar heb ik niks aan
Een begane vloer niet isoleren maar wel vloerverwarming?
Succes!!!

Een betere oplossing zou zijn, wandverwarming.

• Bram-Bos
psy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:59:

Isoleren:

Verwarming

Zonnepanelen

Wat mij betreft: als je de kans hebt om de isolatie fors te verbeteren én je afgiftesysteem te veranderen én pv aan te leggen is een warmtepomp helemaal geen gek idee. Als ik een krot uit 1865 voor >95% met een warmtepompje kan warm houden, dan jullie ook met zo'n pand uit de jaren zeventig.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:06:
[...]

Wat mij betreft: als je de kans hebt om de isolatie fors te verbeteren én je afgiftesysteem te veranderen én pv aan te leggen is een warmtepomp helemaal geen gek idee. Als ik een krot uit 1865 voor >95% met een warmtepompje kan warm houden, dan jullie ook met zo'n pand uit de jaren zeventig.
Bram, jij hebt je vloer en dak wel goed geïsoleerd.
En alle buitenwanden met verwarming en afwerking van leem.
En je gehele woning is goed luchtdicht gemaakt

• psy

psy

Over die vloerverwarming, nee niet ideaal, maar de ruimtes eronder zijn ook verwarmd... dus die energie is niet echt verloren. Ik zit nog te dubben over de optie om boven de gehele dekvloer eruit te halen, dan kan ik wel een dunne isolatie aanbrengen waar de vloerverwarming dan op komt. Dan krijg ik wel een betere uitstraling naar boven toe. Maar dit is alleen mogelijk als ik voldoende opbouwhoogte overhoud, en dat weet ik nog niet helemaal zeker.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

[...]

Onafhankelijk van gebouw en stookgedrag, leveren de maandelijkse cijfers onderbouwing voor de regel dat je 1m3 gas kunt vervangen door 2kWh in een WP te stoppen. Aanname is dat gebouw en stookgedrag niet veranderen en dat het afgiftesysteem past bij de WP.
Of ik op 120m2 met isolatiewaarde 0.5 X aan energie nodig ben om warmteverlies Y te compenseren
of iemand anders 240m2 met isolatiewaarde 1.0 X aan energie nodig ben om dezelfde hoeveelheid warmteverlies Y te compenseren maakt geen enkel verschil.

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:10:
[...]

Bram, jij hebt je vloer en dak wel goed geïsoleerd.
En alle buitenwanden met verwarming en afwerking van leem.
En je gehele woning is goed luchtdicht gemaakt
Ja, iedere situatie is specifiek, maar psy kan dak ook isoleren en gevels beter dan die van mij
Mijn woning is zeker niet luchtdicht. Wel veel beter dan het was, maar er lekt nog van alles.

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:05:
[...]

Een begane vloer niet isoleren maar wel vloerverwarming?
Succes!!!

Een betere oplossing zou zijn, wandverwarming.
Lees jij wel?

• Knowbody
psy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:15:
Over die vloerverwarming, nee niet ideaal, maar de ruimtes eronder zijn ook verwarmd... dus die energie is niet echt verloren. Ik zit nog te dubben over de optie om boven de gehele dekvloer eruit te halen, dan kan ik wel een dunne isolatie aanbrengen waar de vloerverwarming dan op komt. Dan krijg ik wel een betere uitstraling naar boven toe. Maar dit is alleen mogelijk als ik voldoende opbouwhoogte overhoud, en dat weet ik nog niet helemaal zeker.
De souterrain moet ook condensvrij gehouden worden dus je lekwarmte gaat niet verloren.

Je overige ideeën zijn prima.

En zo zie je maar weer die makelaars blijven ook hangen en roesten vast. Ik bedoel je kunt elke woning voordat je erin gaat wonen goed naisoleren dus dat punt is daarbij getackeld.

Gasloos is mooi voor over 10 jaar. Hybrid is een prima tussenstap. Hier draait de Daikin vollop en de gasketel springt alleen aan voor warm water. Als je de verwarming op temperatuur houdt heeft de Daikin het makkelijk en redt het ook bij vorst.

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:24:
[...]

Onafhankelijk van gebouw en stookgedrag, leveren de maandelijkse cijfers onderbouwing voor de regel dat je 1m3 gas kunt vervangen door 2kWh in een WP te stoppen. Aanname is dat gebouw en stookgedrag niet veranderen en dat het afgiftesysteem past bij de WP.
Of ik op 120m2 met isolatiewaarde 0.5 X aan energie nodig ben om warmteverlies Y te compenseren
of iemand anders 240m2 met isolatiewaarde 1.0 X aan energie nodig ben om dezelfde hoeveelheid warmteverlies Y te compenseren maakt geen enkel verschil.
Ik ben niet overtuigd dat als je met radiatoren gaat verwarmen en een nachtverlaging hanteert van 15 graden dat je dat stookgedrag met een WP blijft houden.

Of factor 2x dan geldt...kweetni

Maar goed ik zit ook wel eens op het spoor van "radiatoren zijn zo gek nog niet". Die verrekte vloerverwarming is gewoon een hele luxe methode om te verwarmen maar vergt dus wel dat continue gestookt moet worden. (mogelijk met een tandje lager in de nachtelijke uren).

• psy

psy

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:42:
[...]

De souterrain moet ook condensvrij gehouden worden dus je lekwarmte gaat niet verloren.

Je overige ideeën zijn prima.

En zo zie je maar weer die makelaars blijven ook hangen en roesten vast. Ik bedoel je kunt elke woning voordat je erin gaat wonen goed naisoleren dus dat punt is daarbij getackeld.

Gasloos is mooi voor over 10 jaar. Hybrid is een prima tussenstap. Hier draait de Daikin vollop en de gasketel springt alleen aan voor warm water. Als je de verwarming op temperatuur houdt heeft de Daikin het makkelijk en redt het ook bij vorst.
Ah nog een Daikin :)
Heb jij daar nog een buffervat bij? Dat is mij niet helemaal duidelijk of dat nodig is.
En hoe wordt die daikin eigenlijk aangestuurd? Ik zie wel zo'n fancy bedieningsunit, maar zelf zou ik wel enige invloed willen hebben met groepsturing op de vloerverwarming.

• Knowbody
psy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:52:
[...]

Ah nog een Daikin :)
Heb jij daar nog een buffervat bij? Dat is mij niet helemaal duidelijk of dat nodig is.
En hoe wordt die daikin eigenlijk aangestuurd? Ik zie wel zo'n fancy bedieningsunit, maar zelf zou ik wel enige invloed willen hebben met groepsturing op de vloerverwarming.
Ik ben van de keep it simple.

Een buffervat ontbreekt maar dat gaat hier goed doordat ik 10 groepen heb die nooit dicht staan.
Met defrosten is een buffervat (opgenomen in de retour) een voordeel.

Doordat ik continue stook en heb uitgevogeld dat de pompsnelheid van de verdeler op max moet merk ik niet dat er een defrost aan de gang is. Ouderwets Hydraulisch neutraal heeft dan ook weer voordelen bij afwezigheid van een buffervat. Wel worden de paar radiatoren de boven zitten voelbaar kouder bij een defrost. Doordat boven goed is geïsoleerd kan er met een aanvoertemp van max 35 graden gewerkt worden. Dit laat ik dus allemaal zo.
(Voor de indicatie het is nu 10 graden buiten en mijn Ta is 29, Tr is 27).

De laatste weken is defrosten al helemaal niet aan de orde, met de gunstigere buitentemp.

De meegeleverde bedienunit vind ik een topding.

Zoneregeling speelt dus niet bij mij. Je zou dat wellicht kunnen doen met evohome of Danfoss.

Hybrid heb ik gekozen voor met name het warme water. Dat gaat het goedkoopst met gas.
En bij echt strenge winter is het een prima backup. Het systeem van Daikin heeft dan ook geen heaters aan boord.

Je zou gasloos kunnen gaan maar dat vergt wat meer. Oa een WP met wat meer capaciteit en een boiler.
In dat geval zou ik ook in de andere etages kiezen voor vloerverwarming. En wandverwarming is ook mooi. Wel uitkijken met schilderijtjes ophangen ... :Y

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:05:
[...]

Ik ben van de keep it simple.

Een buffervat ontbreekt maar dat gaat hier goed doordat ik 10 groepen heb die nooit dicht staan.
Met defrosten is een buffervat (opgenomen in de retour) een voordeel.

Doordat ik continue stook en heb uitgevogeld dat de pompsnelheid van de verdeler op max moet merk ik niet dat er een defrost aan de gang is. Ouderwets Hydraulisch neutraal heeft dan ook weer voordelen bij afwezigheid van een buffervat. Wel worden de paar radiatoren de boven zitten voelbaar kouder bij een defrost. Doordat boven goed is geïsoleerd kan er met een aanvoertemp van max 35 graden gewerkt worden. Dit laat ik dus allemaal zo.
(Voor de indicatie het is nu 10 graden buiten en mijn Ta is 29, Tr is 27).

De laatste weken is defrosten al helemaal niet aan de orde, met de gunstigere buitentemp.

De meegeleverde bedienunit vind ik een topding.

Zoneregeling speelt dus niet bij mij. Je zou dat wellicht kunnen doen met evohome of Danfoss.

Hybrid heb ik gekozen voor met name het warme water. Dat gaat het goedkoopst met gas.
En bij echt strenge winter is het een prima backup. Het systeem van Daikin heeft dan ook geen heaters aan boord.

Je zou gasloos kunnen gaan maar dat vergt wat meer. Oa een WP met wat meer capaciteit en een boiler.
In dat geval zou ik ook in de andere etages kiezen voor vloerverwarming. En wandverwarming is ook mooi. Wel uitkijken met schilderijtjes ophangen ... :Y
Hoeveel gas heb je nodig voor je warme water op jaarbasis ?

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:24:
[...]

Hoeveel gas heb je nodig voor je warme water op jaarbasis ?
365 m3 minimaal
In de winter 2 m3 per dag, zomer 1 m3.

Pagina: 1 ... 26 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)