Mensen ik lees al een tijdje in vooral dit topic mee. Wij staan op het punt een andere woning te kopen. Nu wonen we in een goed geïsoleerde woning uit 2002 met stadsverwarming en nauwelijks plek voor PV. De nieuwe, vrijstaande bungalow is uit '70, heeft geen vloerisolatie, geen spouwisolatie, geen dakisolatie. Wel overal HR++ glas, uit 2011. Overal radiatoren, een aparte geiser en CV installatie uit 1998.
Nu zie ik dit als een pand met fijne mogelijkheden die ik eerst niet had. Geen stadsverwarming meer en dit keer wel veel ruimte voor PV
Isoleren:
- Ik wil het dak (of de zoldervloer) gaan isoleren met minimaal RC=5
- ook de spouw met EPC parels (is geverfde gevel, dit zal dus wel gecontroleerd moeten worden).
- Vloer kan ik niet isoleren. Ligt namelijk een souterrain onder de begane grond met ongeïsoleerde betonvloer. Zal wellicht wel in een later stadium gaan gebeuren, maar nu zeker nog niet. Wellicht kan ik wél sommige ruimtes aan het plafond extra isoleren zodat de begane grond hier profijt van heeft.
Verwarming
- Daarbij wil ik op de begane grond alle radiatoren verwijderen, en overal vloerverwarming infrezen 10cm hoh
- Een hybride lucht/warmtepomp (zat te denken aan een Daikin omdat ik goede ervaringen hem met dit merk en een lokale installateur)
- Wellicht een douche WTW
- Absoluut geen reguliere WTW (slechte ervaringen mee) maar wel vraaggestuurde afzuiging
Zonnepanelen
- Meteen 30 stuks laten plaatsen ivm warmtepomp en elektrische auto in later stadium
Nu zei laatst de makelaar,
is dat wel slim, zo’n matig geisoleerd huis met een warmtepomp gaan uitrusten. Maar ik ben toch niet gek, of haal ik me hier teveel werk op de hals. Er zit al een oude CV installatie in dus die moet toch vervangen worden...Maar ik wil niet weer opnieuw een HR ketel plaatsen zonder alternatieven te overwegen.
Liefst zou ik helemaal van het gas af willen, maar ik ben me nog aan het inlezen en ik vind dat wel een groter risico omdat dat toch wat meer hoofdbrekens oplevert met tapwater en mijn oude radiatoren. Maar omdat we nu de gehele begane grond ingrijpend gaan verbouwen is dit het moment om alles in 1 x goed te doen.
het valt me wel op dat er maar heel weinig mensen mee bezig zijn met deze materie. Op TV zie je bij verbouwingen echt nooit iets met warmtepompen en worden volop nieuwe HR ketels geplaatst? Op mijn werk leeft dit wel al meer maar ja dat is bij Enexis…dus dat mag ook wel. Daar hebben ze nu een actie met Nefit warmtepompen, maar dat is alleen maar als aanvulling op een HR ketel en daar heb ik niks aan
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)