Ben er ook maar weer eens in gedoken...
Wil toch van het gas af, bijna dan.
Want mijn cv zal er moeten blijven voor de echte kou.
Mijn gevels zullen het nooit halen om alleen met een warmtepomp mijn huis te verwarmen. [ aan gerekend ]
Mijn pelletkachel maakt veel goed, maar voor de echte kou, zal mijn domoitica de cv en pelletkachel samen laten werken.
Warmwater daarin tegen is iets anders...
Heb mijn keuken en garage al een jaartje op een close-inboiler zitten[ 15 liter ] en hoor geen klachten.
Schakelt op domotica, terugleveren, close-in boiler aan, werkt goed...
Nu de subsidies weer boeming zijn wil ik daar eigenlijk wel weer gebruik van gaan maken.
In de nineties ook al gedaan met een zonneboiler [ werkt nog perfect ] , en in twentys met een solarsysteem...
Nu wilde ik vorig jaar een warmtepompboiler voor mijn warmwater.
Voorbeeld qua prijzen en merken
€500 subsidie, en dit jaar meer dan €1000...[ of meer zelfs ]
Dus zijn deze dingen nu echt zo heilig denk ik.
Ben er wel achter dat ze een hoge COP hebben, maar dan mijn stomme boeren verstand....
Als ik een B of misschien wel een A type elektrische boiler koop, voor €400-500.. Maar wat is daar de COP van..?
Een simpele elektrische boiler kan ik wel simpel schakelen als mijn teruglevering actief is, daar kan zo'n ding wel tegen..
Stil en weinig tot geen nieuwe technieken, die hoe dan ook bij een warmtepompboiler erg fragiel zijn, en een hekel hebben aan aan/uit schakelingen.
Stukken minder technische aanpassingen, minder ruimte.
STIL, want dat zijn warmtepompen nog steeds niet.
Scheelt hoe dan ook meer dan €1000 investeren.
En tsja ik heb genoeg stroom over, dus maakt het rendement dan echt zoveel uit? [ vooral als het salderen misschien wel gaat stoppen. ]
In mijn ogen: of gas, of een iets minder rendement dan een warmtepompbiler,.....
Denk ik nu zo verkeerd?
Heeft iemand misschien betere voorbeelden?
Hoe lang doe ik over die meerprijs van €1000 om terug te verdienen?
Wat als de Warmtepompboiler over 7-8 uit garantie kapot gaat?
Elektrische heb ik dan weer voor een paar honderd, terwijl het maken van een warmtepompboiler al zeker een paar honderd zal gaan kosten.
enz enz
Dus iemand een andere visie?
Of...
Kopen kopen kopen??
En dan helaas misschien zonder subsidie,,,
En tsja heatpipes of extra panelen....
Als ik dan toch een elektrische boiler koop..
En deze in cascade opstel met mijn thermosyphon zonneboiler.
Denk ik dat ik beter nog maar een paar extra Pv panelen kan leggen.
Minder lelijk, en beter rendement dan een heatpipe..[ of sla ik hier de plank ook mis.. :-) ]
4 persoons huishouden...
Wil toch van het gas af, bijna dan.
Want mijn cv zal er moeten blijven voor de echte kou.
Mijn gevels zullen het nooit halen om alleen met een warmtepomp mijn huis te verwarmen. [ aan gerekend ]
Mijn pelletkachel maakt veel goed, maar voor de echte kou, zal mijn domoitica de cv en pelletkachel samen laten werken.
Warmwater daarin tegen is iets anders...
Heb mijn keuken en garage al een jaartje op een close-inboiler zitten[ 15 liter ] en hoor geen klachten.
Schakelt op domotica, terugleveren, close-in boiler aan, werkt goed...
Nu de subsidies weer boeming zijn wil ik daar eigenlijk wel weer gebruik van gaan maken.
In de nineties ook al gedaan met een zonneboiler [ werkt nog perfect ] , en in twentys met een solarsysteem...
Nu wilde ik vorig jaar een warmtepompboiler voor mijn warmwater.
Voorbeeld qua prijzen en merken
€500 subsidie, en dit jaar meer dan €1000...[ of meer zelfs ]
Dus zijn deze dingen nu echt zo heilig denk ik.
Ben er wel achter dat ze een hoge COP hebben, maar dan mijn stomme boeren verstand....
Als ik een B of misschien wel een A type elektrische boiler koop, voor €400-500.. Maar wat is daar de COP van..?
Een simpele elektrische boiler kan ik wel simpel schakelen als mijn teruglevering actief is, daar kan zo'n ding wel tegen..
Stil en weinig tot geen nieuwe technieken, die hoe dan ook bij een warmtepompboiler erg fragiel zijn, en een hekel hebben aan aan/uit schakelingen.
Stukken minder technische aanpassingen, minder ruimte.
STIL, want dat zijn warmtepompen nog steeds niet.
Scheelt hoe dan ook meer dan €1000 investeren.
En tsja ik heb genoeg stroom over, dus maakt het rendement dan echt zoveel uit? [ vooral als het salderen misschien wel gaat stoppen. ]
In mijn ogen: of gas, of een iets minder rendement dan een warmtepompbiler,.....
Denk ik nu zo verkeerd?
Heeft iemand misschien betere voorbeelden?
Hoe lang doe ik over die meerprijs van €1000 om terug te verdienen?
Wat als de Warmtepompboiler over 7-8 uit garantie kapot gaat?
Elektrische heb ik dan weer voor een paar honderd, terwijl het maken van een warmtepompboiler al zeker een paar honderd zal gaan kosten.
enz enz
Dus iemand een andere visie?
Of...
Kopen kopen kopen??
En dan helaas misschien zonder subsidie,,,
En tsja heatpipes of extra panelen....
Als ik dan toch een elektrische boiler koop..
En deze in cascade opstel met mijn thermosyphon zonneboiler.
Denk ik dat ik beter nog maar een paar extra Pv panelen kan leggen.
Minder lelijk, en beter rendement dan een heatpipe..[ of sla ik hier de plank ook mis.. :-) ]
4 persoons huishouden...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520