Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 20:09

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Ben er ook maar weer eens in gedoken...
Wil toch van het gas af, bijna dan. B)
Want mijn cv zal er moeten blijven voor de echte kou. :(
Mijn gevels zullen het nooit halen om alleen met een warmtepomp mijn huis te verwarmen. [ aan gerekend ]
Mijn pelletkachel maakt veel goed, maar voor de echte kou, zal mijn domoitica de cv en pelletkachel samen laten werken.

Warmwater daarin tegen is iets anders... ;)

Heb mijn keuken en garage al een jaartje op een close-inboiler zitten[ 15 liter ] en hoor geen klachten.
Schakelt op domotica, terugleveren, close-in boiler aan, werkt goed...

Nu de subsidies weer boeming zijn wil ik daar eigenlijk wel weer gebruik van gaan maken.
In de nineties ook al gedaan met een zonneboiler [ werkt nog perfect ] , en in twentys met een solarsysteem...

Nu wilde ik vorig jaar een warmtepompboiler voor mijn warmwater.
Voorbeeld qua prijzen en merken

€500 subsidie, en dit jaar meer dan €1000...[ of meer zelfs ]
Dus zijn deze dingen nu echt zo heilig denk ik.

Ben er wel achter dat ze een hoge COP hebben, maar dan mijn stomme boeren verstand....
Als ik een B of misschien wel een A type elektrische boiler koop, voor €400-500.. Maar wat is daar de COP van..?
Een simpele elektrische boiler kan ik wel simpel schakelen als mijn teruglevering actief is, daar kan zo'n ding wel tegen..
Stil en weinig tot geen nieuwe technieken, die hoe dan ook bij een warmtepompboiler erg fragiel zijn, en een hekel hebben aan aan/uit schakelingen.
Stukken minder technische aanpassingen, minder ruimte.
STIL, want dat zijn warmtepompen nog steeds niet.

Scheelt hoe dan ook meer dan €1000 investeren.
En tsja ik heb genoeg stroom over, dus maakt het rendement dan echt zoveel uit? [ vooral als het salderen misschien wel gaat stoppen. ]
In mijn ogen: of gas, of een iets minder rendement dan een warmtepompbiler,.....

Denk ik nu zo verkeerd?
Heeft iemand misschien betere voorbeelden?
Hoe lang doe ik over die meerprijs van €1000 om terug te verdienen?

Wat als de Warmtepompboiler over 7-8 uit garantie kapot gaat?
Elektrische heb ik dan weer voor een paar honderd, terwijl het maken van een warmtepompboiler al zeker een paar honderd zal gaan kosten.
enz enz

Dus iemand een andere visie?
Of...
Kopen kopen kopen??
En dan helaas misschien zonder subsidie,,,

En tsja heatpipes of extra panelen....
Als ik dan toch een elektrische boiler koop..
En deze in cascade opstel met mijn thermosyphon zonneboiler.
Denk ik dat ik beter nog maar een paar extra Pv panelen kan leggen.
Minder lelijk, en beter rendement dan een heatpipe..[ of sla ik hier de plank ook mis.. :-) ]

4 persoons huishouden...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01

Tazzios

..

Als ik een B of misschien wel een A type elektrische boiler koop, voor €400-500.. Maar wat is daar de COP van..?

COP= 1 ;1 KWH aan elektriciteit is 1 KWH warmte.

Je zult je warmte behoefte moeten berekenen in KWH en hoeveelheid warmwater.
Dan kun je in Excel met beide systemen gaan rekenen wat voordeliger is.

Een WTW kan eventueel de hoeveelheid benodigde warmwater drukken afhankelijk van hoe het gebruikt wordt.(bij kort douche geeft het een stuk minder effect dan bij lang douche)

[ Voor 52% gewijzigd door Tazzios op 27-02-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
mm
een WTW zal het bij mij nie worden.
Sorry voor mijn niet compleet zijn.
Mijn huis is uit de begin 90er jaren, dus het Bouwbesluit was toen niet van dikke isolatie en een centraal ventilatiesysteem enz enz
Gelukkig [ in mijn ogen ] of misschien wel pech, maar vandaar mijn opties voor anders verwarmen.
Een WTW op de afzuigunit zal bij mij dus niet werken.

En dat COP, is zoveel over te doen. incl of excl. motor/ventilator enz ]
Is een COP van 4 ook echt 4..[ Dieselgate ]

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 27-02-2017 11:51 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die klasse bij gewone boilers slaat denk ik op het warmteverlies, betere isolatie scoort hoger.
Een wpboiler is duur in aanschaf en dat verschil verdien je niet makkelijk terug door een lager verbruik.
Daarbij gebruikt hij lucht van het huis, wat in de winter verlies geeft dat je met stoken moet compenseren.
Dan zit er bijna altijd een slijtend element in dat regelmatig vervangen moet worden.
Veel wpboilers komen uit China dus je kan je afvragen hoe lang die elementen leverbaar blijven.
Het geluid is niet onbelangrijk, zo'n apparaat staat binnen en het hangt er van af wanneer je hem laat werken of het stoort of niet.
Dan zijn ze vaak nog onhandig groot en moet je goed checken of de vloer het gewicht kan dragen.
Voor mij zijn dat iets te veel bezwaren en dus heb ik een wat duurdere boiler staan :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Er bestaan inderdaad warmwater warmtepompen die afgezogen lucht gebruiken maar ik doelde op een Douche WTW.

@Speedy-AndreEr bestaan ook genoeg warmtepompen die buitenlucht gebruiken. Als voordeel heb je daarbij dat je de gekoelde lucht zomers in huis kan laten uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 27-02-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tazzios schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:10:
Er bestaan inderdaad warmwater warmtepompen die afgezogen lucht gebruiken maar ik doelde op een Douche WTW.

@Speedy-AndreEr bestaan ook genoeg warmtepompen die buitenlucht gebruiken. Als voordeel heb je daarbij dat je de gekoelde lucht zomers in huis kan laten uitkomen.
Die split-units stoppen al snel bij vorst, dan gaan ze met hun element verder en heb je een erg dure boiler :9
Een douche-wtw is weer wat anders, daar verminder je wel het verbruik mee en ook dat van een boiler.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Een duurdere Elektrische Boiler of een Warmtepompboiler?

En hier staat een panasonic..dus een A merk.
http://www.havepe.nl/nl/w...paw-dhwm120znt/1582/1605/
Voor niet heeeel veeel geld..

Maar ja het brommen blijft.
Aan uit op de teruglevermomenten blijft, dus daar kan een Wpboiler niet echt tegen.
Toch is prijs duurder dan een E boiler.. [ rendement is hoger oke ]

Wat zijn de verbruikselementen in een WPboiler?
Gas wat kost dat op lange termijn.?
En zitten er nog meer zwakke schakels in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een wpboiler heeft een weekprogramma, je kan net als bij een cv bepalen wanneer hij aan mag gaan.
Het element is vergelijkbaar met dat van een gewone boiler, bijv. 2000W.
Deze Panasonic heeft 2x 1000W, die zal hij wel kunnen schakelen naar behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 24-04 15:23
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:50:
mm
een WTW zal het bij mij nie worden.
Sorry voor mijn niet compleet zijn.
Mijn huis is uit de begin 90er jaren, dus het Bouwbesluit was toen niet van dikke isolatie en een centraal ventilatiesysteem enz enz
Gelukkig [ in mijn ogen ] of misschien wel pech, maar vandaar mijn opties voor anders verwarmen.
Een WTW op de afzuigunit zal bij mij dus niet werken.

En dat COP, is zoveel over te doen. incl of excl. motor/ventilator enz ]
Is een COP van 4 ook echt 4..[ Dieselgate ]
cop = cop, en geen centje meer of minder.
maar wat is cop, dat is de vraag. >:)

het is een meting, die onder bepaalde condities zijn gemaakt, heb je de zelfde condities dan haal je die cop.
heb je die niet dan is je cop lager en lijkt het wel dieselgate.
(maar zelfs slechte condities geven nog steeds een leuke cop, dus maak er je niet te druk over. ;) )

tja goedkope Warmtepompboiler's, zijn die leuk?
specs zijn vaak een beetje sketchie op zijn best. :-(
eigenlijk zijn die meer voor als je geen gas hebt.
(zodra je geen gas hebt en het moet vervangen voor iets anders worden prijzen best duur.
doe je het puur elektrisch/mazoet/lpg dan kost een 1 m3 gas vervangen +/- 1,5€.
en dan zijn die goedkope warmtepomp boiler's wel leuk.)

ik zelf geef niet zo heel veel om geld. (hou het wel in de gaten, maar hoeft niet winst gevend te zijn.)
en heb gekozen een inventum ecolution combi 50 (ventiline/eneco warmtewinner +/- zelfde apparaat) aangeschaft.
koste een 2750€, met een 1000€ subsidie (maar stiekem toch nog een 1000€ extra nodig gehad aan extra buis werk en spulletjes om hem te installeren, wel zelf gedaan.).
dit is wel een warmtepomp die draait op de ventilatie lucht (dus afzuig buizen zijn nodig).
het voordeel van ventilatie lucht te gebruiken is dat die vrijwel altijd erg dicht bij perfecte conditie zit, dus hoge cop en vrijwel altijd.
(perfect warme lucht naar buiten blazen is natuurlijk dom om te doen. 8)7 )
het is jammer dat het voorraad vat maar 50liter is en niet warmer word als 45 graden, dus na verwarming is nodig, maar nu met minder gas.
het leuke is dan weer wel, dat als de boiler warm is, dan gaat de warmtepomp het huis verwarmen.
dus nu heb ik in de winter gewoon 24X7 een warme vloer verwarming.
(alleen die luxe al vind ik het al waard en hoef ik niks meer terug te verdienen. :9 )
de hoeveelheid warmte is helaas maar 1,5kW, dus zodra de temperaturen onder de +/-8 graden buiten komt, dan moet ik met gas iets bij stoken (maar minder als ik normaal doe natuurlijk).

wil niet zeggen dat dit jouw warmtepomp is, maar voor mij is hij perfect.
eindelijk heb ik lekkere frisse lucht in huis(een fatsoenlijke ventilatie is goud waard.) altijd een warme vloer in de winter (warme voeten, heerlijk.).
kan hem ook nog lekker voeden met mijn overschot aan kWh's van mijn PV.

dus de TVT, weg er mee. >:)
leuk dat ik nu +/-50% gas bespaar, maar eigenlijk doet dat er niet toe. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Speedy-Andre schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Die split-units stoppen al snel bij vorst, dan gaan ze met hun element verder en heb je een erg dure boiler :9
Een douche-wtw is weer wat anders, daar verminder je wel het verbruik mee en ook dat van een boiler.
-7 noem ik niet echt snel. wanneer is dat het Nederland?(en dan zou dat ook nog langer dan een etmaal moeten zijn om zonder heet water te komen zitten). En anders zijn er ook die met -20 nog werken. COP zal natuurlijk wel wat minder zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Zijn er nu 2 dingen door elkaar aan het lopen?
Warmwater en CVwater..
Zijn 2 verschillen..
Voor mijn cv ben ik ook wel stiekum aan het kijken, naar een Wp die ook koelt.
Maar eerst wil ik het warmtapwater van mijn gas af hebben.

Heatpipes?? Niemand positief over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je begint zelf over een wpboiler, daar gaat het dus vooralsnog over ;)
En je hebt al een zonneboiler, heatpipes zijn toch niks anders behalve misschien een uitbreiding?
In het zonneboiler topic lees ik dat je er in de winter bar weinig aan hebt en vaak bij moet stoken.

[ Voor 58% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-02-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:34:

Maar eerst wil het warmtapwater van mijn gas af.
Deze warmtepompboiler van 190 liter kost 1215 euro zonder 1000 subsidie en zou een COP van 3.6 kunnen halen (afhankelijk van de ingangs-temperatuur). Kan ook aangesloten worden op een zonneboiler volgens mij. Is dus goedkoper dan een elektrische boiler. Heb geen informatie hoe deze in de praktijk bevalt, maar ben ook aan het denken voor aanschaf, aangezien ik ook alleen maar gas verbruik voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze kan niet op een zonneboiler, een van de 300l modellen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:36:
[...]

Deze warmtepompboiler van 190 liter kost 1215 euro zonder 1000 subsidie en zou een COP van 3.6 kunnen halen (afhankelijk van de ingangs-temperatuur). Kan ook aangesloten worden op een zonneboiler volgens mij. Is dus goedkoper dan een elektrische boiler. Heb geen informatie hoe deze in de praktijk bevalt, maar ben ook aan het denken voor aanschaf, aangezien ik ook alleen maar gas verbruik voor warm water.
Maar dit is het dus het probleem..
Een China Wpb... Bromt maakt lawaai... en als hij over een poosje kapot is....

Maar ja €175 is dan ook weer geen geld..
Ervaringen zou mooi zijn over dit machientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Het hangt er toch van af waar je hem zet? Zoiets zou voor mij ideaal zijn, ik heb een grote bijkeuken/technisch hok. Daar zit gewoon een deur in. Hij zou 41dbA maken, dat is volgens google: Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klopt die 41dba...
Mijn dure SMA inverter maakte een hoog zoemend geluid...
Net boven de waarde die ze aangaven, vandaar dat ik een nieuwe kreeg.
Maar nu is het geluid er net onder..
Maar als je er 10 minuten naast staat, wordt je echt gek.
laat staan als wij huisdieren hadden gehad.

Dus onderschat het geluid niet.

En ja waar zet je hem neer is erg bepalend.
Ook voor de afstand van je leidingen.
Maar voor mij zou het op een houten zolder moeten zijn.
Onder onze slaapkamers.. Dus brommen zou gaan resoneren..
Of ik zou iets moeten hebben met een buitenunit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Waarom wil je in hemelsnaam van je gas af? De jaarlijkse vaste kosten zijn minimaal, het afsluiten kost al snel 850 euro. Ten opzichte van een elektrische boiler is een doorstromer op gas veel efficiënter. Geen stilstandverliezen, geen 60% rendementsverlies door opwekking elektriciteit in centrale + transportverlies. Sterker nog, zelfs een warmtepompboiler bij gebruik van netspanning is over het gehele seizoen bekeken maar een fractie efficiënter dan gas wanneer je de gehele keten beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
stekkel schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:36:
Waarom wil je in hemelsnaam van je gas af? De jaarlijkse vaste kosten zijn minimaal, het afsluiten kost al snel 850 euro. Ten opzichte van een elektrische boiler is een doorstromer op gas veel efficiënter. Geen stilstandverliezen, geen 60% rendementsverlies door opwekking elektriciteit in centrale + transportverlies. Sterker nog, zelfs een warmtepompboiler bij gebruik van netspanning is over het gehele seizoen bekeken maar een fractie efficiënter dan gas wanneer je de gehele keten beschouwd.
Als ik naar de gas-rekening kijk ben ik voor 100 m3 toch 215 euro kwijt, waarvan ongeveer 150 euro vaste lasten. Afsluiten is gratis wanneer je er niet zelf expliciet om vraagt en je je gas-contract opzegt.

Groot nadeel van zo een warmtepompboiler is het geluid, het gewicht (zolder moet het gewicht kunnen dragen) en de COP is bij lage temperaturen meer in de buurt van COP 2. Wanneer je deze op zolder plaatst, kun je niet de lucht van de zolder gebruiken om het water op te warmen, de warmte zal dan uit het huis getrokken worden. En niet fijn wanneer er ook nog iemand op zolder slaapt. Maar wanneer dit allemaal geen probleem is, is het verhaal anders.

In de zomer kun je ook voordeel hebben van een warmtepompboiler. Warme lucht van buiten aantrekken en de koude lucht in de woning afvoeren. In de winter zou je de aan/afzuig van lucht wel van/naar buiten willen doen, maar dan moet het buiten weer niet te koud zijn, anders springt de elektrische verwarmer aan.

En met zonnepanelen kun je de warmtepompboiler overdag laten aanspringen, zodat de stroom zelf opgewekt is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-02-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Ik kan me niet voorstellen dat je voor 100m3 je huis kan verwarmen en ook nog eens SWW regelt. 100m3 = ca. 880 kWh aan warmte. Zelfs een passiefhuis verbruikt meer energie voor alleen de verwarming (15kWh per m2 per jaar). Capaciteitstarief en het vastrecht transport verschilt per leverancier. Gemiddeld is dat ongeveer 100 euro per jaar.

En met zonnepanelen zou ik mij niet rijk rekenen. Ik verwacht dat de saldering er af gaat en dan is de stroom in de winter ineens niet meer gratis.

[ Voor 18% gewijzigd door stekkel op 28-02-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
stekkel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:54:
Ik kan me niet voorstellen dat je voor 100m3 je huis kan verwarmen en ook nog eens SWW regelt. 100m3 = ca. 880 kWh aan warmte.
Ik gebruik alleen nog maar gas voor SWW, dus de HR ketel met 25 liter boiler wordt alleen nog maar voor warm water gebruikt. Verwarmen doe ik met een airco. Dus in plaats van 1600 m3 gas verbruik ik nog maar 70 m3 gas (100 m3 was te hoog geschat) en dat laatste is alleen maar voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Ok, dat klinkt beter. Dat is gelijk aan ongeveer 50 liter water per dag met 30 graden verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:38:
klopt die 41dba...
Mijn dure SMA inverter maakte een hoog zoemend geluid...
Net boven de waarde die ze aangaven, vandaar dat ik een nieuwe kreeg.
Maar nu is het geluid er net onder..
Maar als je er 10 minuten naast staat, wordt je echt gek.
laat staan als wij huisdieren hadden gehad.

Dus onderschat het geluid niet.

En ja waar zet je hem neer is erg bepalend.
Ook voor de afstand van je leidingen.
Maar voor mij zou het op een houten zolder moeten zijn.
Onder onze slaapkamers.. Dus brommen zou gaan resoneren..
Of ik zou iets moeten hebben met een buitenunit...
geen ervaring met dit merk, maar wel een precies het zelfde model met precies de zelfde specs alleen andere stikker met merknaampje er op.

geluid het valt mee, hij maakt echt niet continu dat geluid vaak is het een stukje minder.
maar geluid vertellen is erg lastig en persoonlijk.
(persoonlijk hou ik ook van mijn stilte. ;) )

maar goed kijk in de specificaties van het apparaat.
hij heeft een warmtepomp, maar die verwarmt de bodem van de boiler.
als de lucht in perfect is (dus rond de 10-20 graden) dan kan hij warm water maken van een 50 graden.
(cop is dan zeer hoog rond de 4)
is de lucht in minder perfect of rampzalig (dus rond de -10 graden, dat gebeurd niet zo heel vaak in nl. ;) ) dan kan hij het water niet warmer krijgen als een graad of 30.
(cop zakt dan een stuk, rond de 2,5)
hoger in de boiler zit een elektrisch element die de bovenste 90l na verwarmt. (3000W geen flauw dingentje dus.)
dus alleen de bovenste 90liter is dan 55 graden.
je moet dus niet rekenen dat je 190liter warm water hebt van 55 graden.
in de zomer lukt dat wel maar in de winter is dat toch beduidend minder.
(dus met 4 mensen, lijkt mij die 190l een beetje krap, maar ik weet je eisen verder niet, zuinige mensen redden het er wel mee, maar heb je 3 vrouwen in huis met 2 puberende dochters, oei dat is wat krapjes.)

de cop schommelt per seizoen dus tussen de 2,5 en de 4, maar een gedeelte doe je wel gewoon elektrisch met een cop van 1.
wat dan precies de werkelijk cop is, moeilijk te zeggen en hangt van het gebruik af.
veel verschil of je veel kleine hoeveelheden warm water gebruikt (dan gebruikt hij meer het elektra element) of flinke hoeveelheden tegelijk gebruikt (dan gebruikt hij de warmtepomp meer)
zo zie je dat cop echt wel cop is, maar als je niet begrijpt wat cop is dan kun je er toch vreemd van staan te kijken wat het toch gebruikt per jaar. ;)

de unit zelf, heeft een 218m3/u nodig om te draaien.
(dat is veel, mijn systeem heeft maar een 100-150m3/u nodig.)
dat is veel lucht, zie ook de grote buis die er op moet. (160mm is groot)
hoe warmer die lucht de beter de cop, maar met 218m3/h dan heeft hij de lucht op zolder zo op gebruikt.
de lucht op zolder is dus zo snel koud, dus je wil lucht van buiten aan zuigen en naar buiten blazen.
(het beste is als je dat kunt koppelen met afgezogen binnen lucht om de temperatuur hoog te houden.
maar dit is niet simpel, knutselen dus.)

verder aansluiten op een 20A groep, pittig, maar goed dat zeggen de specs.
dat moet maar net kunnen in je huis. (ik heb 1x35A, en moet dan wel gaan oppassen met wat ik doe met zo een apparaat, is wel oplosbaar met een voorwaarde schakelaar op de wasmaschiene b.v.)

dit zijn de redenen dat ik niet voor dit soort systemen heb gekozen.
de cop werd mij te laag en het aansluiten met 2 dak door voeren en ik kan de ventilatie lucht niet er bij mengen.
ben ik blijer met mijn kleinere ecolution, die wel altijd een cop van 4 haalt (ongeacht de buiten temperatuur, want ik gebruik alleen binnen lucht.).
leuke is dan ook nog dat zodra de boiler warm is, hij verder werkt om het huis te verwarmen.
nadeel is dat het wel een stukje duurder is, maar voordeel is dat hij net zo als de maxicool ongeveer per jaar even veel stroom verbruikt, maar met die hoeveelheid bespaar ik ook gas om te verwarmen niet alleen mijn tap water. ;)

simpel gesteld, dit soort sytemen zijn best wel lomp, maar niks mis mee.
lees mee zou ik zeggen. ;)

voor dillantje zie ik dit soort systemen minder leuk, maar zo als jij zegt klinkt het al een stuk leuker.
zeker als je de ventilatie lucht waar je toch van af wil in de bijkeuken/technisch hok kunt dumpen.
maar dan nog, tegen over aardgas is het maar een zeer kleine kosten besparing.
(de lokatie waar ik hem van ken hebben ze LPG als verwarming, en dat is zeker 2x zo duur.
dus die besparen er flink mee. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
stekkel schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:36:
Omdat het kan..:-)
En omdat ik Elektrisch over heb
Omdat ik Groningen wil helpen
Voor mijn kids
Geld op de bank kost me ieder jaar iets van %3.99 wat de overheid steelt.
En als ik het nu goed doe, kan ik later eerder met pensioen, door een Engery plant home :-)
Lagere vaste maandlasten
Omdat ik graag technisch bezig ben.
En wie weet waarom nog meer..:-)

Toch begint een airco als verwarming toch ook weer te jeuken als ik zuinigerijder lees.
Wat is isolatie waarde van je gevel zuinigerijder??
Hoeveel is je huis qua inhoud?
Wat is je vermogen van je airco?
Hoeveel binnen units heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
Dylantje2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Omdat het kan..:-)
En omdat ik Elektrisch over heb
Omdat ik Groningen wil helpen
Voor mijn kids
Geld op de bank kost me ieder jaar iets van %3.99 wat de overheid steelt.
En als ik het nu goed doe, kan ik later eerder met pensioen, door een Engery plant home :-)
Lagere vaste maandlasten
Omdat ik graag technisch bezig ben.
En wie weet waarom nog meer..:-)

Toch begint een airco als verwarming toch ook weer te jeuken als ik zuinigerijder lees.
Wat is isolatie waarde van je gevel zuinigerijder??
Hoeveel is je huis qua inhoud?
Wat is je vermogen van je airco?
Hoeveel binnen units heb je?
toon volledige bericht
Als duurzaamheid de achterliggende gedachte is dan snap ik niet dat je een vraag stelt over een elektrische boiler. Dat is veel minder duurzaam dan gas. Zelfs bij de warmtepompboiler heb ik mijn twijfels over wat duurzaamheid. Leuk een hoge COP bij lucht aanzuigen van binnen maar die lucht wordt uiteindelijk van buiten aangezogen en opgewarmd door jouw CV installatie. Dus je verplaatst de energievraag.

Wat Groningen betreft, hoe denk je dat jouw stroom opgewekt wordt in de winter? Jouw zonnepanelen leveren dan bijna geen output dus de elektriciteit via het net komt hoofdzakelijk via een kolen of gascentrale. Zoek maar eens op wat daar de rendementen van zijn en wat de netverliezen zijn. Voordat er een kWh uit jouw stopcontact komt is er 2,5 kWh verbrand in de keten. Dus de COP moet minimaal 2,5 zijn om ecologisch beter te zijn dan verwarmen met gas.

Als maandlasten de achterliggende gedachte is dan moet je de investering ook meetellen en een businesscase maken. Ik blijf bij de stelling dat gas de goedkoopste optie is als je toch al een ketel gebruikt voor CV.

Als het geld toch in je zak brand en je wilt duurzaam zijn dan zijn er ongetwijfeld maatregelen te verzinnen die voor hetzelfde geld voor meer besparing zorgen. Isolatie, dwtw, waterbesparende douchekop, pompschakelaars, ledverlichting, bewegingsmelders, noem maar op.

Elektriciteit over hebben is overigens een argument wat nog maar een paar jaar houdbaar is. Zonder saldering storten alle terugverdienplaatjes in en wordt elektriciteit in de winter duur. Maar de redenatie sluit mooi aan bij een onderzoek wat ik laatst gelezen heb dat PV bezitters meer stroom gaan verbruiken dan niet PV bezitters. Zuinig omspringen met stroom bij saldering loont niet meer vanuit financieel oogpunt. Dat staat haaks op de duurzaamheidsgedachte.

Moraal van het verhaal, duurzaamheid zonder de keten in beschouwing te nemen kan averechts werken. Voor de buitenwereld leuk maar in werkelijkheid desastreus. Dus mijn advies, even de ideologische oogkleppen afzetten en echt gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Wat is isolatie waarde van je gevel zuinigerijder?? Weet ik niet, is een huis uit 1991, oud dubbel glas met B/C indicatie
Hoeveel is je huis qua inhoud? 550m3
Wat is je vermogen van je airco? 3.5 kW
Hoeveel binnen units heb je? 1
Zie achter de regels de antwoorden.
Misschien ook interessant het volgende artikel te lezen voor wat meer informatie. En er is ook nog een deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

stekkel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:28:
[...]

Elektriciteit over hebben is overigens een argument wat nog maar een paar jaar houdbaar is. Zonder saldering storten alle terugverdienplaatjes in en wordt elektriciteit in de winter duur. Maar de redenatie sluit mooi aan bij een onderzoek wat ik laatst gelezen heb dat PV bezitters meer stroom gaan verbruiken dan niet PV bezitters. Zuinig omspringen met stroom bij saldering loont niet meer vanuit financieel oogpunt. Dat staat haaks op de duurzaamheidsgedachte.
Graag een bron vermelden van dat onderzoek, ik heb dat nog nergens gezien.
PV bezitters gaan juist zeer bewust om met het verbruik, juist om richting 0 op de meter uit te komen.
Wie zonnepanelen heeft kijkt veel vaker naar de energiemeter dan wie ze niet heeft.
Zo is mijn verbruik van voor de PV er nog steeds, maar wel incl. verwarming met 2 airco's ipv met gas.
Dat betekent een dikke 1000kWh minder op +/- 3200kWh!
Hier zit zelfs het verbruik van 2 boilers al in, die heb ik bij gebrek aan een SWW warmtepomp die niet de nadelen heeft die in dit topic zijn gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@ Stekkel

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Alleen mis ik jouw onderbouwing ook qua berekeningen/aannames
Mijn stroom zal ook uit wind en water kunnen komen, dan alleen maar uit aardgas/kolen stokers.[ staan hier naast mijn dorp 4 enorme molens ]
Er zijn landen waar het ook zonder gas kan.

Wat als de gasleiding in NL vernieuwd moeten worden.[ komt er aan ]
En bijna alle nieuwbouwwoningen zijn gasarm/gasvrij
En half NL aan de panelen en minder gaat verbruiken, zoals de trias energetica aangeeft.
Of als de overheid een fikse gaat boete gaat krijgen voor onze enorme CO2 uitstoot voor zo'n klein landje.
En we nog meer opties krijgen om duurzame stroom te gebruiken, zoals nu al het geval is [ extreme subsidies omdat? ]

Kan het niet ontkennen dat stroom opwekken zonder salderen rendabel is, maar mijn geld op de bank is al jaren minder aan het worden. Als de winter iets duurder wordt qua stroom snap ik dat.
Maar ik heb zoveel dat ik maar een paar maandjes per jaar lastig zou zitten.
En als ik echt van het gas af zou zijn [ waar ik toch steeds meer aan denk ] , mag stroom wat ik evt. erbij moet kopen best iets meer kosten.

Ik lees deze site al iets langer:
http://www.duurzaamnieuws.nl/?s=gas+af
En dit zijn zeker niet allemaal sprookjes.

Mijn twijfel tussen een WPB en Elektrische boiler heb ik toegelicht dacht ik. En is een tactische niet eens financieel.
Kan een WPB wel op mijn Domotica.
Terugleveren WPB aan afnemen WPB uit, ik vrees dat hij daarmee snel kapot gaat.
De plaats waar hij moet staan, is geluidsgevoelig.
Vandaar mijn twijfel.

Maar ik denk dat ik voor een Elktrische boiler ga...op mijn domotica
En dan toch ook maar eens meteen kijken naar de Zuinigerijder verwarmen met airco

En tsja duurzaam kan leuk zijn.....En kan geld besparen En kan...

Of je moet dit willen over een paar jaar..
Google: china smog ...........
Of mooier kijk maar eens bij het longfonds of je schone lucht inademt :-)

@ Speedy-Andre
Wat zijn je 2 boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Graag een bron vermelden van dat onderzoek, ik heb dat nog nergens gezien.
PV bezitters gaan juist zeer bewust om met het verbruik, juist om richting 0 op de meter uit te komen.
Wie zonnepanelen heeft kijkt veel vaker naar de energiemeter dan wie ze niet heeft.
Zo is mijn verbruik van voor de PV er nog steeds, maar wel incl. verwarming met 2 airco's ipv met gas.
Dat betekent een dikke 1000kWh minder op +/- 3200kWh!
Hier zit zelfs het verbruik van 2 boilers al in, die heb ik bij gebrek aan een SWW warmtepomp die niet de nadelen heeft die in dit topic zijn gemeld.
Hier het bericht:
https://www.theguardian.c...n-solar-says-energex-boss

Vertaalt naar de Nederlandse situatie, als je meer produceert dan afneemt en 8 cent per kWh krijgt voor de overproductie, de te veel geproduceerde stroom in de zomer voor 0 cent in de winter mag gebruiken (salderen), ben je het dan met me eens dat de incentive om te besparen veel minder is dan wanneer je op de tijdstippen dat je niet zelf produceert gewoon de normale prijs voor gridstroom zou moeten betalen?
Tel daar bij op dat 90% van de PV bezitters vanuit financieel oogpunt PV hebben en niet vanuit duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je vertelt er niet bij of het salderen daar eender is als hier, of dat het misschien nog interessanter is.
Ook weet je niet of er een grote foutmarge bestaat zoals het niet kunnen registreren van verbruik dat niet door de meter gaat zoals bij onze meters.
Door de bank genomen verbruiken de pv bezitters daar veel minder dan de rest tot sep 2014.
Ik heb geen duidelijk beeld van de teruglevering daar vs het verbruik.

[ Voor 59% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-02-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Dylantje2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:13:
@ Stekkel

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Alleen mis ik jouw onderbouwing ook qua berekeningen/aannames
Mijn stroom zal ook uit wind en water kunnen komen, dan alleen maar uit aardgas/kolen stokers.[ staan hier naast mijn dorp 4 enorme molens ]
Er zijn landen waar het ook zonder gas kan.

Wat als de gasleiding in NL vernieuwd moeten worden.[ komt er aan ]
En bijna alle nieuwbouwwoningen zijn gasarm/gasvrij
En half NL aan de panelen en minder gaat verbruiken, zoals de trias energetica aangeeft.
Of als de overheid een fikse gaat boete gaat krijgen voor onze enorme CO2 uitstoot voor zo'n klein landje.
En we nog meer opties krijgen om duurzame stroom te gebruiken, zoals nu al het geval is [ extreme subsidies omdat? ]

Kan het niet ontkennen dat stroom opwekken zonder salderen rendabel is, maar mijn geld op de bank is al jaren minder aan het worden. Als de winter iets duurder wordt qua stroom snap ik dat.
Maar ik heb zoveel dat ik maar een paar maandjes per jaar lastig zou zitten.
En als ik echt van het gas af zou zijn [ waar ik toch steeds meer aan denk ] , mag stroom wat ik evt. erbij moet kopen best iets meer kosten.

Ik lees deze site al iets langer:
http://www.duurzaamnieuws.nl/?s=gas+af
En dit zijn zeker niet allemaal sprookjes.

Mijn twijfel tussen een WPB en Elektrische boiler heb ik toegelicht dacht ik. En is een tactische niet eens financieel.
Vandaar mijn twijfel.

En dan toch ook maar eens meteen kijken naar de Zuinigerijder verwarmen met airco

En tsja duurzaam kan leuk zijn.....En kan geld besparen En kan...

Of je moet dit willen over een paar jaar..
Google: china smog ...........
Of mooier kijk maar eens bij het longfonds of je schone lucht inademt :-)

@ Speedy-Andre
Wat zijn je 2 boilers?
toon volledige bericht
Als ik nieuw zou bouwen zou ik ook zonder gas gaan. Maar jij hebt gas en dat gas zal de komende 15-20 jaar nog steeds de primaire energiebron zijn voor de Nederlandse huishoudens. Dus nu investeren voor voor over 15-20 jaar is opportuun. Bovendien is over 15-20 jaar de apparatuur toch weer aan vervanging toe.

Daarnaast begrijp ik jou echt niet. Jij hinkt op 2 gedachten. Enerzijds duurzaam en anderzijds kies je er bewust voor een eletrische boiler terwijl je gas hebt. Jouw CO2 uitstoot gaat daarbij een factor 2,5 over de kop. Ja, er is ook een deel duurzame elektrische opwekking maar dat aandeel is gering. Je moet dus kijken naar de energiemix en de gemiddelde uitstoot per geproduceerde kWh. Hierbij doet Nederland het overigens beter dan windmolenland Duitsland. Frankrijk heeft de laagste uitstoot per kWh vanwege de kernenergie. Dus elektrisch verwarmen in Frankrijk is duurzaam. In Nederland en Duitsland niet.

Financieel doe je overigens aan korte termijn denken. Als je eerder met pensioen wilt dan moet je in de toekomst kijken. Heel Nederland zit straks aan de slimme meter en dan is de weg vrij om te differentieren in teruglevertarieven en afnametarieven. Je krijgt straks in de zomer iets van 15 cent per kWh en in de winter betaal je met alle extra milieuheffingen straks 25 cent per kWh. Als je dan bedenkt dat je uit 1 m3 gas 8,8kWh aan warmte kan halen dan en je bijna met 100% efficientie warm water met een CV ketel kan maken, dan betaal je als mijn toekomstvisie uitkomt straks meer dan 2 euro voor een energiehoeveelheid gelijk aan 1m3 gas. En neem van mij aan, de gasprijs gaat echt niet 4x over de kop. De elektriciteitsprijs gaat wel kunstmatig stijgen door extra belastingen, hogere transportkosten vanwege een duurdere infrastructuur (het is veel ingewikkelder om met een hoog aandeel zon- en windenergie in te passen in het net).

Dus voor de lange termijn doe je er verstandig aan om de energievraag in de winter zo veel mogelijk te beperken want daar gaat het knellen. Geen eigen productie, wel een verwarmingsbehoefte. Reken maar uit hoeveel elektriciteit je straks gaat verbruiken als je naar all-electric gaat. Aantal m3 gas verbruik x 8,8 gedeeld door de COP. En als het dan heel koud is en Nederland vol met lucht warmtepompen hangt, dan vliegt de elektriciteitsprijs omhoog omdat al die lucht warmtepompen een hele lage COP hebben bij lage buitentemperaturen. En dat is straks allemaal mogelijk met de slimme meter en variabele stroomtarieven. En ja, daar is geen ontkomen aan want je kan alleen maar een groot aandeel duurzame energie aan als je tegelijkertijd naar een aanbodgestuurde markt gaat. Lage prijzen bij veel wind / zonstroom want overschot en hoge prijzen bij een tekort. Kijk maar naar Duitsland waar op de spotmarkt bij veel wind de stroomprijs negatief wordt. Waarom is dat? Omdat vraag en aanbod altijd in evenwicht moet zijn en mondiaal gezien er geen stroombuffers zijn van voldoende omvang (veel te duur). Is dat evenwicht er niet dan klapt het net eruit en krijg je een black-out. (daarnaast, duurzame energie heeft in Dld voorrang op het net en kolencentrales zijn niet snel uit en aan te zetten, dat is een proces van dagen)
Bedenk ook dat wanneer het heel koud is, het vaak minder hard waait, de wind uit het oosten komt en de windmolenparken op zee daardoor minder opbrengen. Dus hoe kouder het is, hoe duurder de stroom, hoe inefficienter de lucht warmtepomp.

En nee, zover is het nog niet maar er is geen ontkomen aan dat bovenstaand scenario gaat uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stekkel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Als ik nieuw zou bouwen zou ik ook zonder gas gaan. Maar jij hebt gas en dat gas zal de komende 15-20 jaar nog steeds de primaire energiebron zijn voor de Nederlandse huishoudens. Dus nu investeren voor voor over 15-20 jaar is opportuun. Bovendien is over 15-20 jaar de apparatuur toch weer aan vervanging toe.
mee eens, we kunnen nog wel een jaartje of 10 15 door met ons gas, en dan hebben we nog gas van putin.
onze vriend vladimir heeft daar geen problemen mee om dat aan ons te verkopen, zolang we maar betalen.
ook veel van die apparatuur die je nu koop is straks aardig verouderd.
Daarnaast begrijp ik jou echt niet. Jij hinkt op 2 gedachten. Enerzijds duurzaam en anderzijds kies je er bewust voor een eletrische boiler terwijl je gas hebt. Jouw CO2 uitstoot gaat daarbij een factor 2,5 over de kop. Ja, er is ook een deel duurzame elektrische opwekking maar dat aandeel is gering. Je moet dus kijken naar de energiemix en de gemiddelde uitstoot per geproduceerde kWh. Hierbij doet Nederland het overigens beter dan windmolenland Duitsland. Frankrijk heeft de laagste uitstoot per kWh vanwege de kernenergie. Dus elektrisch verwarmen in Frankrijk is duurzaam. In Nederland en Duitsland niet.
factor 2,5 dat is wel iets overdreven.
tja zolang je dit soort verhalen verteld zal het aandeel ook niet groter worden.
(dat nederland het goed doet heeft veel met slinkse verhaaltjes te maken en verdoezelen van cijfers.
doet frankrijk ook eigenlijk, leuk dat een kern centrale geen co2 uit stoot, maar de opslag van het afval is dan even voor het gemak niet mee genomen, dat noem ik ook niet echt duurzaam. ;) )
Financieel doe je overigens aan korte termijn denken. Als je eerder met pensioen wilt dan moet je in de toekomst kijken. Heel Nederland zit straks aan de slimme meter en dan is de weg vrij om te differentieren in teruglevertarieven en afnametarieven. Je krijgt straks in de zomer iets van 15 cent per kWh en in de winter betaal je met alle extra milieuheffingen straks 25 cent per kWh. Als je dan bedenkt dat je uit 1 m3 gas 8,8kWh aan warmte kan halen dan en je bijna met 100% efficientie warm water met een CV ketel kan maken, dan betaal je als mijn toekomstvisie uitkomt straks meer dan 2 euro voor een energiehoeveelheid gelijk aan 1m3 gas. En neem van mij aan, de gasprijs gaat echt niet 4x over de kop. De elektriciteitsprijs gaat wel kunstmatig stijgen door extra belastingen, hogere transportkosten vanwege een duurdere infrastructuur (het is veel ingewikkelder om met een hoog aandeel zon- en windenergie in te passen in het net).
een gasketel 100% efficiëntie, lol ver weg van, mag blij zijn als hij 90% haalt met verwarmen van het huis.
maar tap water maken dan moet hij op vol vermogen en is hij helemaal niet meer zo efficiënt.

jouw kristallen bol over de toekomst is wel een beetje vreemd.
dit jaar is de belasting op gas 5ct ex BTW op gas omhoog gegaan, en de belasting op elektra 2ct ex BTW omlaag. een beetje het tegenovergestelde dus.
(dit merkt vrijwel niemand, want olie prijs is laag dus gas prijs ex belasting is dat ook.)

maar goed, of het nu zomer of winter is, op dit moment koop je voor 5ct per 1 kWh, de rest is belasting.
gas kost 28ct per 1m3, de rest is belasting.
het belasting gedeelte, tja dat is politiek, geen idee wat die uit de hoge hoed gaan toveren.
ik zou daar geen uitspraken over doen, want je kunt het gewoon weg niet weten. ;)

eigenlijk, "rooft" de regering onze zakken leeg met onze energie rekening.
en dat vooral bij de particuliere klein gebruikers, groot gebruikers betalen echt een flink stuk minder.
check eens hoe weinig die aan energie belasting moeten betalen.

en check eens goed hoeveel kolen centrales aan kolen belasting moeten betalen als je echt de grote onzin wil zien hier in Nederland. >:)
dan snap je dat de elektra prijs zo laag is hier, maar wel een hoge belasting.
Dus voor de lange termijn doe je er verstandig aan om de energievraag in de winter zo veel mogelijk te beperken want daar gaat het knellen. Geen eigen productie, wel een verwarmingsbehoefte. Reken maar uit hoeveel elektriciteit je straks gaat verbruiken als je naar all-electric gaat. Aantal m3 gas verbruik x 8,8 gedeeld door de COP. En als het dan heel koud is en Nederland vol met lucht warmtepompen hangt, dan vliegt de elektriciteitsprijs omhoog omdat al die lucht warmtepompen een hele lage COP hebben bij lage buitentemperaturen. En dat is straks allemaal mogelijk met de slimme meter en variabele stroomtarieven. En ja, daar is geen ontkomen aan want je kan alleen maar een groot aandeel duurzame energie aan als je tegelijkertijd naar een aanbodgestuurde markt gaat. Lage prijzen bij veel wind / zonstroom want overschot en hoge prijzen bij een tekort. Kijk maar naar Duitsland waar op de spotmarkt bij veel wind de stroomprijs negatief wordt. Waarom is dat? Omdat vraag en aanbod altijd in evenwicht moet zijn en mondiaal gezien er geen stroombuffers zijn van voldoende omvang (veel te duur). Is dat evenwicht er niet dan klapt het net eruit en krijg je een black-out. (daarnaast, duurzame energie heeft in Dld voorrang op het net en kolencentrales zijn niet snel uit en aan te zetten, dat is een proces van dagen)
Bedenk ook dat wanneer het heel koud is, het vaak minder hard waait, de wind uit het oosten komt en de windmolenparken op zee daardoor minder opbrengen. Dus hoe kouder het is, hoe duurder de stroom, hoe inefficienter de lucht warmtepomp.

En nee, zover is het nog niet maar er is geen ontkomen aan dat bovenstaand scenario gaat uitkomen.
tja, zoals het er uit ziet gaan we straks allemaal elektrische auto rijden.
het hobbelt een beetje tussen de 1kWh per 3 tot 4 kilometer.
ik ken genoeg mensen die wel een 30.000 tot 40.000 kilometers doen per jaar.
dus een 10.000kWh extra nodig gaan hebben.
(ook als je ziet hoeveel kW een elektra auto nodig heeft om te laden tussen de 11-22kW.)

dan weet je eigenlijk dat zelfs Duitsland straks zijn duurzame stroom wel op gaat krijgen.
dit word een veel groter probleem, als je blackout verhaal, dat verhaal heeft veel meer haken en ogen.
doom denken helpt niks, er moet gewoon geld naar de netbeheerder voor uitbreiding anders kunnen ze het straks niet leveren, groene energie of niet dat doet er niet toe.

maar natuurlijk, als eerste isoleren, isoleren, en heb ik het al gezegd isoleren.
warmte die je niet verliest, die hoef je niet op te wekken.
maar ook denken aan een DWTW, perfect warm water door het putje spoelen is zo dom. 8)7
denk ook aan een WTW op de ventilatie. (hier gebruik ik een warmtepomp voor.)
perfecte dure opgewekte warmte weg ventileren is zo dom. 8)7

hee, nu is het zonnetje weg, maar verhip mijn pv levert nog steeds.
heb nu een 550W aan opbrengst, laat dat toevallig net de de hoeveelheid W zijn die mijn huis nodig heeft.
(320W warmtepomp, wat sluip verbruik en mijn computer + een radio.)
tja zelf in de winter levert PV gewoon op, minder als in de zomer dat wel, maar op een jaar gebruik ik met gemak 20% van mijn eigen opbrengst, die word niet gesaldeerd. ;)

(ik ben het wel eens met wat je wil vertellen, maar je maakt het verhaal totaal over trokken, doet aannames die die veel te ver gaan of die je gewoon weg niet kunt weten. en dat maakt het gewoon een onhandig verhaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
als je voor die wil gaan, check deze even eens.

je behoud de gas ketel voor het tap water, maar zet er een boiler voor.
maar bouwt hem om zodat hij niet meer verwarmt als de boiler warm genoeg is.
(veel cv ketels met het NZ keurmerk kunnen dit.)

dan neem je een 3fase element die je in de boiler kunt schroeven.
die hoeft niet op 3 fase te worden aangesloten. ;)
het zijn gewoon 3 elementen die ook op 1 fase kunnen.

met domotica kun je dan 1 2 of 3 elementen aan zetten tot de temperatuur die je wil is bereikt.
en dat schakel je dan met de opbrengst van de omvormer aan of uit.
(laagste 3 fase element die ik tot nu toe heb gezien is 750W per fase, maar zoekt en gij zult misschien beter vinden. :? )

maar ja als je dit doet, dan heb je al 25 tot 35% van je zonneboiler systeem al gekocht.
scoor een boiler met daar in al een spiraal en je bent meteen ready voor een zonnecollector(heatpipe of gewoon, maakt mij niet uit.)
dat hoeft geen 100€ extra te kosten voor een spiraal.
prijs van de boiler is eerder duur omdat hij best flink mag zijn, 4 mensen gebruiken een stuk meer zoals bij mij met ons 2.

edit:
ik vind zelf, domotica gebruiken voor de aansturing erg eng.
je wil echt niet dat er ook maar iets blijft hangen waar door een element niet uit gaat b.v.
stoom produceren in een grote boiler is ook een grote bom.
ik zou daar zelf toch wel iets beters voor gebruiken, het moet echt 100% fool proof zijn. :?
(domotica is wel een erg algemene term wil ik daar mee zeggen.
via zwave aan en uit zetten, dat vind ik al te eng.
maar ook ardino wil wel eens blijven hangen, etc etc....)

beter zou ik het ook vinden als je meteen door pakt en er een echt zonneboiler van zou maken.
(mag gerust met een elektrische ondersteuning voor de winter.)
en dan meteen de subsidie er voor schept. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 28-02-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
migjes schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:04:

[...]

factor 2,5 dat is wel iets overdreven.
tja zolang je dit soort verhalen verteld zal het aandeel ook niet groter worden.
(dat nederland het goed doet heeft veel met slinkse verhaaltjes te maken en verdoezelen van cijfers.
doet frankrijk ook eigenlijk, leuk dat een kern centrale geen co2 uit stoot, maar de opslag van het afval is dan even voor het gemak niet mee genomen, dat noem ik ook niet echt duurzaam. ;) )
Nee dat is niet overdreven. Referentierendement elektriciteitsopwekking (CBS gegeven) was in 2013 42,6%, daarvoor was het lager. Dat is inclusief netverliezen.
[...]

een gasketel 100% efficiëntie, lol ver weg van, mag blij zijn als hij 90% haalt met verwarmen van het huis.
maar tap water maken dan moet hij op vol vermogen en is hij helemaal niet meer zo efficiënt.
Vooruit, heb het even nagezocht bij mijn eigen ketel, rendement tapwater 83,7% bij een remeha avanta cw4.
jouw kristallen bol over de toekomst is wel een beetje vreemd.
dit jaar is de belasting op gas 5ct ex BTW op gas omhoog gegaan, en de belasting op elektra 2ct ex BTW omlaag. een beetje het tegenovergestelde dus.
(dit merkt vrijwel niemand, want olie prijs is laag dus gas prijs ex belasting is dat ook.)

maar goed, of het nu zomer of winter is, op dit moment koop je voor 5ct per 1 kWh, de rest is belasting.
gas kost 28ct per 1m3, de rest is belasting.
het belasting gedeelte, tja dat is politiek, geen idee wat die uit de hoge hoed gaan toveren.
ik zou daar geen uitspraken over doen, want je kunt het gewoon weg niet weten. ;)

eigenlijk, "rooft" de regering onze zakken leeg met onze energie rekening.
en dat vooral bij de particuliere klein gebruikers, groot gebruikers betalen echt een flink stuk minder.
check eens hoe weinig die aan energie belasting moeten betalen.

en check eens goed hoeveel kolen centrales aan kolen belasting moeten betalen als je echt de grote onzin wil zien hier in Nederland. >:)
dan snap je dat de elektra prijs zo laag is hier, maar wel een hoge belasting.
toon volledige bericht
Ik gaf een visie dus aannames. Als ik kijk naar omringende landen met een hoger aandeel duurzame energie kan ik alleen maar concluderen dat de elektriciteitsprijs omhoog gaat. Duitsland zit al op 30 cent of meer en daar hebben ze nog een paar honderd miljard aan achterstallig onderhoud op de infrastructuur.

Dat de elektriciteitsprijs in NL op dit moment laag is heeft mede te maken met een overschot aan opwekcapaciteit. Met de elektrificering van auto's, warmteopwekking met warmtepompen e.d. zal hier een eind aan komen en tegelijkertijd zal de inzet per centrale afnemen door een groter aandeel duurzame energie. Die centrales kan je niet sluiten want back-up blijft nodig. De kostprijs per kWh gaat dan omhoog.
tja, zoals het er uit ziet gaan we straks allemaal elektrische auto rijden.
het hobbelt een beetje tussen de 1kWh per 3 tot 4 kilometer.
ik ken genoeg mensen die wel een 30.000 tot 40.000 kilometers doen per jaar.
dus een 10.000kWh extra nodig gaan hebben.
(ook als je ziet hoeveel kW een elektra auto nodig heeft om te laden tussen de 11-22kW.)

dan weet je eigenlijk dat zelfs Duitsland straks zijn duurzame stroom wel op gaat krijgen.
dit word een veel groter probleem, als je blackout verhaal, dat verhaal heeft veel meer haken en ogen.
doom denken helpt niks, er moet gewoon geld naar de netbeheerder voor uitbreiding anders kunnen ze het straks niet leveren, groene energie of niet dat doet er niet toe.
Precies, er zijn enorme infrastructuur investeringen nodig en tegelijkertijd kan je niet anders dan de switch maken naar een aanbodgestuurde markt en dus de accu opladen als er een overschot aan stroom is, je boiler opwarmen bij een overschot (in Dld verstuurt de netbeheerder al een signaal om boilers te activeren)
maar natuurlijk, als eerste isoleren, isoleren, en heb ik het al gezegd isoleren.
warmte die je niet verliest, die hoef je niet op te wekken.
maar ook denken aan een DWTW, perfect warm water door het putje spoelen is zo dom. 8)7
denk ook aan een WTW op de ventilatie. (hier gebruik ik een warmtepomp voor.)
perfecte dure opgewekte warmte weg ventileren is zo dom. 8)7
Dat was ook mijn punt. Minimaliseren warmtevraag.
hee, nu is het zonnetje weg, maar verhip mijn pv levert nog steeds.
heb nu een 550W aan opbrengst, laat dat toevallig net de de hoeveelheid W zijn die mijn huis nodig heeft.
(320W warmtepomp, wat sluip verbruik en mijn computer + een radio.)
tja zelf in de winter levert PV gewoon op, minder als in de zomer dat wel, maar op een jaar gebruik ik met gemak 20% van mijn eigen opbrengst, die word niet gesaldeerd. ;)
Natuurlijk levert PV wat op in de winter maar gemiddeld gezien is dat slechts 20% t.o.v. zomermaanden.
(ik ben het wel eens met wat je wil vertellen, maar je maakt het verhaal totaal over trokken, doet aannames die die veel te ver gaan of die je gewoon weg niet kunt weten. en dat maakt het gewoon een onhandig verhaal.)
Tja, zonder visie is het lastig om slim te investeren. Je ontkomt niet aan beredeneerde aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Overigens over dat domotica verhaal. Zoals ik het nu begrijp wordt hiermee bedoeld dat er inzicht wordt gegeven in waterverbruik en gaat het niet om de aansturing. Daar zijn ook andere methoden voor. Je kan met een flowmeter in combinatie met een temperatuursensor ook dat inzicht krijgen. Dus de boiler hoeft dat niet out of the box te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vandaar mijn twijfel.

@ Speedy-Andre
Wat zijn je 2 boilers?
Ik heb een Grohe red duo 8l incl. kraan in de keuken (aanbieding Ibood) en op mp vond ik een 80l Itho boiler met een koperen vat (geen last met slijtend element, gaat 25 jaar mee).
Beide boilers stuur ik aan met domotica (voeding schakelen) want ze mogen niet tegelijk met andere grote verbruikers aan gaan omdat ik maar 1 fase met 25A hoofdzekering heb.
Met de grote boiler kan ik eventueel een bad vullen als ik hem op 85 graden zet.

Net als ZuinigeRijder stook ik met airco's en door de zonnepanelen kost alle energie een tientje per maand.
Gas is de deur uit, al moet Liander daar na 6 maanden nog steeds achter komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
in wat voor huis stook je met je 7kw ll wp? hoeveel kuub en welke isolatie maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Markprinsen schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:02:
in wat voor huis stook je met je 7kw ll wp? hoeveel kuub en welke isolatie maatregelen?
Een rijtjeshuis uit 1990 zonder noemenswaardige isolatie.
Er zit oud dubbel glas in van de bouw op enkele stuks na waar ik een suskast liet plaatsen.
De spouwmuren zijn (denk ik) niet gevuld en het platte dak heeft wel een dikke laag isolatie.
Ik vervang 800m3 gas met de airco's en verwarm 110m2.
Beneden heb ik vrij veel glas (10m2) op zuid/oost en dat helpt wel als daar zon op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stekkel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:29:
[...]

Nee dat is niet overdreven. Referentierendement elektriciteitsopwekking (CBS gegeven) was in 2013 42,6%, daarvoor was het lager. Dat is inclusief netverliezen.
tja statestiek cijfers moet je wel goedlezen en begrijpen.
geen idee waar je het precies vandaan hebt en wat dan de uitleg is?
maar zoizo met dit getal kom ik eerder op een factor van 1,42 en dat is best ver weg van 2,5. ;)
Vooruit, heb het even nagezocht bij mijn eigen ketel, rendement tapwater 83,7% bij een remeha avanta cw4.
jep dat klinkt al beter, maar ook het stoken gaat niet met 100%, maar wel hoger als het tap water.
meestal is het rond de 90%, maar alleen met een goed afgestelde verwarming.
(voor het afstellen check dit forum:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
staan leuke tips.)

heel theoretisch kom je met gas uit op 1m3 = 9,2kWh laag en 9,6kWh hoog.
maar omdat gas ketels verlies hebben, een beet grof het huis verwarmen (soms wat efficiënter soms een heel stuk minder) maak ik er gewoon een gecalculeerde 1m3=8kWh van.
hier komt dan nog de cop op van een warmte pomp, maar die staat ook niet vast en schommelt een beetje na gehand de lucht/water ingaande temperatuur.
mijn systeem draait met binnen lucht (ventilatie warmtepomp) daardoor haalt hij eigenlijk gewoon altijd een cop van 4+.
8kWh/4=2kWh per 1 m3 gas.
helaas is dat ook niet helemaal waar, want om dit systeem te draaien moet ik wel continu mijn huis warm houden.
daar door heb ik helaas wel een groter verlies van warmte als ik allen met gas zou stoken. :-(
uiteindelijk gebruik ik een 1500kWh extra, en bespaar ik een +/-500m3 gas.
maar doordat de warmtepomp in de winter 24x7 draait (op +/-300W) doe ik wel erg veel van mijn winter opbrengst van de PV rechtstreeks mijn warmtepomp in laten lopen.
(transport verlies heb ik ook vrijwel niet, omvormer en warmtepomp hangen vrijwel naast elkaar. >:) )

in theorie zou 500m3 in een elektra centrale dus 500*9,2=4600kWh zijn.
natuurlijk is er verlies en laten we de totaal overtrokken factor van 2,5 pakken. :?
maar dan nog kom ik uit op 1840kWh.
dus heb ik nog steeds meer luxe voor minder energie, en minder co2 uitstoot.

helaas is mijn warmtepomp wel bij stoken, niet gas vervangen.
gebruik nog steeds een 200-300m3 ga per jaar. :-(
Ik gaf een visie dus aannames. Als ik kijk naar omringende landen met een hoger aandeel duurzame energie kan ik alleen maar concluderen dat de elektriciteitsprijs omhoog gaat. Duitsland zit al op 30 cent of meer en daar hebben ze nog een paar honderd miljard aan achterstallig onderhoud op de infrastructuur.

Dat de elektriciteitsprijs in NL op dit moment laag is heeft mede te maken met een overschot aan opwekcapaciteit. Met de elektrificering van auto's, warmteopwekking met warmtepompen e.d. zal hier een eind aan komen en tegelijkertijd zal de inzet per centrale afnemen door een groter aandeel duurzame energie. Die centrales kan je niet sluiten want back-up blijft nodig. De kostprijs per kWh gaat dan omhoog.

[...]

Precies, er zijn enorme infrastructuur investeringen nodig en tegelijkertijd kan je niet anders dan de switch maken naar een aanbodgestuurde markt en dus de accu opladen als er een overschot aan stroom is, je boiler opwarmen bij een overschot (in Dld verstuurt de netbeheerder al een signaal om boilers te activeren)

[...]

Dat was ook mijn punt. Minimaliseren warmtevraag.

[...]

Natuurlijk levert PV wat op in de winter maar gemiddeld gezien is dat slechts 20% t.o.v. zomermaanden.

[...]

Tja, zonder visie is het lastig om slim te investeren. Je ontkomt niet aan beredeneerde aannames.
toon volledige bericht
ik heb geen problemen met beredenerende aannames.
en die eb je wel zeker nodig, maar sorry die zit wel erg ver van de waarheid af beredeneerd.

heb trouwens de elektra prijs opgezocht voor een willekeurige plaats in Duitsland.
en jep, elektra prijs is wel een +/-1ct duurder als in Nederland.
pff, dat is best veel duurder. ;)
maar ook de belasting is er heel anders als in nederland, dat maakt een kWh +/- 0,25€ tegen over een 0,19€ in nederland.
(maar echt eerlijk vergelijken is dat niet, wij hebben in nederland vorig jaar de belasting met 2ct ex BTW verlaagt (en gas verhoogt met 5ct ex BTW) neem je die verlaging niet mee dan is het 0,21€.)
eigenlijk zou je dan ook nog het vastrecht (aansluitkosten) mee moeten nemen, maar dan word hij heel ingewikkeld.

maar de 30ct per kWh is het zeker ook niet.
dat haal je alleen als je alles heel slecht beredeneerd.
stekkel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:35:
Overigens over dat domotica verhaal. Zoals ik het nu begrijp wordt hiermee bedoeld dat er inzicht wordt gegeven in waterverbruik en gaat het niet om de aansturing. Daar zijn ook andere methoden voor. Je kan met een flowmeter in combinatie met een temperatuursensor ook dat inzicht krijgen. Dus de boiler hoeft dat niet out of the box te ondersteunen.
zolang je alleen maar een boiler meet en aan en uit zet, dan is domotica geen probleem.

maar zodra je de elektra elementen zelf dynamisch gaat aansturen op b.v. je eigen opwek.
dan moet je wel zelf zorgen voor de beveiliging, en dan heb je echt iets beters nodig als domotica. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
migjes schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:17:
[...]

tja statestiek cijfers moet je wel goedlezen en begrijpen.
geen idee waar je het precies vandaan hebt en wat dan de uitleg is?
maar zoizo met dit getal kom ik eerder op een factor van 1,42 en dat is best ver weg van 2,5. ;)

ik heb geen problemen met beredenerende aannames.
en die eb je wel zeker nodig, maar sorry die zit wel erg ver van de waarheid af beredeneerd.

heb trouwens de elektra prijs opgezocht voor een willekeurige plaats in Duitsland.
en jep, elektra prijs is wel een +/-1ct duurder als in Nederland.
pff, dat is best veel duurder. ;)
maar ook de belasting is er heel anders als in nederland, dat maakt een kWh +/- 0,25€ tegen over een 0,19€ in nederland.
(maar echt eerlijk vergelijken is dat niet, wij hebben in nederland vorig jaar de belasting met 2ct ex BTW verlaagt (en gas verhoogt met 5ct ex BTW) neem je die verlaging niet mee dan is het 0,21€.)
eigenlijk zou je dan ook nog het vastrecht (aansluitkosten) mee moeten nemen, maar dan word hij heel ingewikkeld.

maar de 30ct per kWh is het zeker ook niet.
dat haal je alleen als je alles heel slecht beredeneerd.
toon volledige bericht
Als je mij wil aanvallen op mijn slechte beredeneerde cijfers, doe het dan goed en kom niet met onzincijfers.
Factor 1.42 is helemaal absurd. Dat zou betekenen dat het rendement van de opwekking 1/1,42 = 70% is.

De allerzuinigste steg centrale haalt een optimaal rendement van 60%. Dat optimale rendement halen ze niet als de centrales op een lagere capaciteit draaien vanwege balancering van het net. Kolencentrales zitten rond de 40%. En dan moet je ook nog de netverliezen meetellen van 5-10% (trafo's en leidingverlies). Dus neem maar gewoon aan dat die ca 40% een goed richtgetal is en stop met ongefundeerde aanvallen. Anders google zelf maar eens en je zal zien dat die 1.42 van jou nergens op slaat.

Electriciteitsprijs Duitsland:
30 cent: https://www.cleanenergywi...rman-households-pay-power
prognose: 45 cent: http://www.naeb.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Laten we er geen welles-nietes van maken en het erover eens zijn dat een weerstandsboiler met grijze stroom een slecht idee is.
Met groene stroom is het beter dan gas (en zeker met verbruik verplaatsen van gas naar groene stroom ben je goed bezig, omdat er nieuwe capaciteit tegenover moet staan).

Ontopic: zelfs als we de factor 2.5 aanhouden, is een warmtepompboiler een goed idee omdat die een COP heeft van meer dan 3.
Als je bang bent voor herrie, zijn er ook varianten die werken op energie uit je verwarmingscircuit. Hiermee heb je 's zomers koeling en 's winters een iets hoger gasverbruik, maar ook hoger rendement omdat de HR ketel kouder water terugkrijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Proton_ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:31:
Laten we er geen welles-nietes van maken en het erover eens zijn dat een weerstandsboiler met grijze stroom een slecht idee is.
Met groene stroom is het beter dan gas (en zeker met verbruik verplaatsen van gas naar groene stroom ben je goed bezig, omdat er nieuwe capaciteit tegenover moet staan).

Ontopic: zelfs als we de factor 2.5 aanhouden, is een warmtepompboiler een goed idee omdat die een COP heeft van meer dan 3.
Als je bang bent voor herrie, zijn er ook varianten die werken op energie uit je verwarmingscircuit. Hiermee heb je 's zomers koeling en 's winters een iets hoger gasverbruik, maar ook hoger rendement omdat de HR ketel kouder water terugkrijgt.
COP van 3 is in principe goed maar verlies niet uit het oog dat de warmte van binnen komt en dus alle warmte die de warmtepompboiler uit de lucht onttrekt weer aangevuld moet worden met verwarming. Indirect ben je dan nog steeds met gas aan het stoken. Daarom vind ik het energetisch gezien zo'n stom idee om een warmtepompboiler naast een gasketel te zetten. De oplossing is om de warmtepompboiler buiten de geïsoleerde schil te zetten, in een kelder of garage maar dan haal je die COP van 3 niet meer in de winter en zijn we weer terug bij de discussie dat een gasketel efficiënter warm water levert dan de warmtepompboiler.

Edit: Alleen gecombineerd met afvoer van ventilatielucht van een Systeem C kan een warmtepompboiler energetisch gunstig zijn t.o.v. een gasketel.

[ Voor 5% gewijzigd door stekkel op 02-03-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:13
Ik ga zelf denk ik ook voor een elektrische boiler, zoals ik hier lees is iemand van plan om die te gaan schakelen via domoticz. Ik dacht meteen dat kan ik inderdaad ook wel doen maar ik vraag me toch af of dat geen invloed heeft op de levensduur van het apparaat, wat wil je doen? Als de omvormer boven de 500W opwekt dan de boiler inschakelen? En dan komt hij er weer net onder gaat de boiler weer uit, lijkt me niet bevorderlijk.dat aan/uit gedrag

Zeker niet als je een boiler hebt die zelflerend is en dus leert wanneer jij voornamelijk water tapt, of met een lcd display die allerlei informatie aangeeft, zit volgens mij dan weer iets van een plc o.i.d. achter waar aan/uit dan ook niet goed voor is

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18
Dan zet je toch een solid state relais op het verhitterelement.
Kan je schakelen wat je wil. Geen vonken en de besturing blijft werken.
Maar belangrijker... komt er nog PV uitbreiding?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2017 20:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
AUijtdehaag schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:23:
@Maikie18
Mag jij bij mij komen regelen dan :P

En ja er zouden eigenlijk zeker wel een paar panelen bij moeten

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18
Nou geen probleem hoor ;-)
En je noorddak is ook nog leeg....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
AUijtdehaag schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:23:
@Maikie18
Raakt wel de zelflerende functie van slag volgens mij want die denkt dat hij er uren over doet om hem op temperatuur te krijgen maat dat komt dan omdat het element misschien wel niet aan staat.

Misschien maar een gewone "domme" boiler hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Zou dit iets zijn
http://www.groenehoedduur...-exl-80l-slank-model.html

Goede isolatie maar wel een vrij lange opwarmtijd volgens mij. Maar elke 2000W boiler zou toch ongeveer dezelfde opwarmtijd moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Maikie18

Hier gaat het aan/uit schakelen 3kW elektrisch element met de zonneboiler regelaar, deze meet al de temperatuur en kan 3 momenten per dag de boel aan/uit schakelen (wel m.b.v. een relais).

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 10-03-2017 20:41 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maikie18 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:14:
Zou dit iets zijn
http://www.groenehoedduur...-exl-80l-slank-model.html

Goede isolatie maar wel een vrij lange opwarmtijd volgens mij. Maar elke 2000W boiler zou toch ongeveer dezelfde opwarmtijd moeten hebben?
Ik vind het wel een normale tijd, met 2500w duurt het korter om mijn 80l te verwarmen.
Echter niet veel korter omdat ik een koperen kuip heb die mee wordt verwarmd.
Een verschil is dat je een slijtende anode hebt en ik niet.
Voor koper betaal je wel flink meer als je een nieuwe wil, daarom heb ik een 'als nieuwe' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:56:
[...]

Ik vind het wel een normale tijd, met 2500w duurt het korter om mijn 80l te verwarmen.
Echter niet veel korter omdat ik een koperen kuip heb die mee wordt verwarmd.
Een verschil is dat je een slijtende anode hebt en ik niet.
Voor koper betaal je wel flink meer als je een nieuwe wil, daarom heb ik een 'als nieuwe' :P
Ja en zelf 2 anodes, 15 euro per stuk en elke paar jaar vervangen, maar op het moment dat die dingen niet meer leverbaar zijn dan kan ik de boiler binnen de kortste keren ook weggoien.

Daarom misschien beter een koperen. Ik zag er maar genoeg op marktplaats voorbij komen van daalderop. Ze vragen tussen de 150 en 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je regelmatig zoekt vind je wel goedkopere, ik had een 80l mono-plus voor €85 :)
Ik miste wel een ophangbeugel, maar dat was toch niet handig met mijn gipswanden.
Hij staat nu op een 'boilerstoel' zodat ik nog ergens bij kan als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
mmm
FF te druk om me nog te verdiepen in dit..
Maar ben het met sommige eens dat alleen domotica niet helemaal veilig is. Vandaar een combi in mijn ogen wenselijk is:
https://elektrischeboiler.eu/verwarmingselement-2kw-3fase

Ik denk dat ik geen warmtepompboiler ga nemen maar een elektrische.
En dan een keer een warmtepomp airco in de kamer, voor koelen en verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dylantje2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:00:
mmm
FF te druk om me nog te verdiepen in dit..
Maar ben het met sommige eens dat alleen domotica niet helemaal veilig is. Vandaar een combi in mijn ogen wenselijk is:
https://elektrischeboiler.eu/verwarmingselement-2kw-3fase

Ik denk dat ik geen warmtepompboiler ga nemen maar een elektrische.
En dan een keer een warmtepomp airco in de kamer, voor koelen en verwarmen..
Ik wilde eerst ook L/L warmtepompen om de slaapkamers te koelen en te verwarmen totdat bleek dat L/W bij mij ook mogelijk was en dat daar subsidie op zat. onder subsidie had ik L/L genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Koelen met een L/W wp werkt lang niet zo goed als met een airco.
Je zit met een dauwpunt en met vloerverwarming heb je een koud aanvoelende vloer.
Het blijft apart dat een L/L wp geen subsidie krijgt, zeker nu ook de L/W wp's kunnen koelen.
In de praktijk gaat misschien 5% van de stroom naar koelen dus ik vind het een loos argument :/
SWW zit vaak niet standaard er bij (Elga) en dan is er nog maar heel weinig verschil tussen de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
mmm Weer ergens tijd gevonden..
Een Nano infrarood boiler lijkt me me de beste tussen oplossing.
Stukken goedkoper dan wpb en beter rendement dan een elektrische boiler.

Ga over een weekje of wat kijken in een showroom, naar een NTA boiler ervaringen??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan er bijna niets over vinden, laat staan dat iemand ervaring heeft :P
Er duiken teksten op van Ecoheat Holland bv maar hun website is weg :/
Hoe verhoudt zo'n boiler zich tot een normale boiler en hoe snel verwarmt hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En vooral... waar komen de joules vandaan?
Volgens mij gewoon allemaal uit het stopcontact.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Het bestaat ook niet. Het enige wat ik kon vinden is een elektrische doorstromer die ze net als de ir panelen die de leverancier verkoopt, nano infrarood noemden. Het is dus gewoon een marketingterm die in het geval van een elektrische doorstromer geen stilstandverlies heeft maar nog steeds de soortelijke warmte van water, 4187 J/kg/K aan energie moet leveren. En zoals je weet, elektrisch verwarmen is veel minder zuinig dan met een doorstromer op gas. Dat terwijl de topicstarter gas in huis heeft. Het is bijna een milieudelict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:36
ZuinigeRijder schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:36:
[...]

Helaas is die 200L niet meer leverbaar bij deze firma.

Niemand toevallig ervaring met dit type of de 300L variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitessevette
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:54
Noord27 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:29:
[...]

Helaas is die 200L niet meer leverbaar bij deze firma.

Niemand toevallig ervaring met dit type of de 300L variant?
Hoi,
Heb sinds een week of 2 de wp boiler 300LDE (test) draaien.
Staat op zolder de ingaande lucht komt van de zolder en uitgaande lucht gaat naar buiten.
Ga dat binnenkort aanpassen door ook lucht van buiten te kunnen halen indien nodig.
Qua geluid valt me erg mee lig er in ieder geval niet wakker van :)
Water temp staat op 55 graden en het solar circuit is nog niet in gebruik.
Als het blijft bevallen gaat de plofketel de deur uit. ;w

Hans

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Vitessevette

Welk merk /type is dat en waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vitessevette schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:16:
[...]

Hoi,
Staat op zolder de ingaande lucht komt van de zolder en uitgaande lucht gaat naar buiten.
Ga dat binnenkort aanpassen door ook lucht van buiten te kunnen halen indien nodig.

Hans
Van de winter zou een betere test zijn :) wat is je verbruik per dag nu?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@Noord27

Het is een Maxicool 300LDE gekocht bij De Roij Allroundservice.

@Rol-Co

Dat klopt, maar heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat 8)
Heb nu 20,7 Kw verbruikt met 19 X douchen.
Ik verbruik per douchebeurt rond de 120 liter.
BTW ik houd er wel rekening mee wanneer ik de wasdroger aanzet want die blaast de warme lucht de ruimte in en daar profiteerd de wpboiler dan weer van. :)

Hans

[ Voor 22% gewijzigd door Vitessevette op 06-06-2017 18:56 ]

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vitessevette schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:46:
@Noord27

Het is een Maxicool 300LDE gekocht bij De Roij Allroundservice.

@Rol-Co

Dat klopt, maar heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat 8)
Heb nu 20,7 Kw verbruikt met 19 X douchen.
Ik verbruik per douchebeurt rond de 120 liter.

Hans
1kWh voor 120 liter warmen....op? 40?
als dat 55 graden is dan meng je bij dus is het minder uit de boiler

kan je ook zelf kopen bij maxicool :)
http://www.maxicool.nl/in...product/category&path=207

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@Rol-Co

Dat klopt onder 55 graden douchen lijkt me geen succes.
Dus ik weet niet hoeveel liter ik uit de boiler gebruik.

Heb de boiler voor onder de 2000 eurie 8)
Zie de site van deRoij

Hans

[ Voor 19% gewijzigd door Vitessevette op 06-06-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vitessevette schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:00:
@Rol-Co

Dat klopt onder 55 graden douchen lijkt me geen succes.
Dus ik weet niet hoeveel liter ik uit de boiler gebruik.

Heb de boiler voor onder de 2000 eurie 8)
Zie de site van deRoij

Hans
Ik vind het nog zat voor alleen sww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Waarom de LDE uitvoering? Die is nog eens 400 duurder als de midea van 300 liter; ook bij de roij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@Rol-Co

Klopt maar ik wil van die plofketel af.
Zoals je eerder opmerkte zou de winter een betere testperiode zijn geweest, maar ik heb nog een backup in de vorm van een pelletcv. Ook met subsidie.( biodom c15)
Dus vandaar degene met de extra warmtewisselaar. (@Noord27 )
Dus mocht het te koud worden en de Mitsubishi 3,5 kw woonkamer en 2,5 kw slaapkamer het niet meer aankunnen slinger ik die aan.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anders kijk je hier even :)
Het blijft een lomp apparaat, maar de subsidie maakt veel goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik kan hem niet kwijt dus doe het volgende:

3 x25A aanvragen
15kW wijas doorstromer
Minder dan 500,- klaar, zonder subsidie
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@Speedy-Andre

Yep een lomp geval moest met 4 man de trappen op naar zolder. 8)7
En zekers die subsidie maakt het aangenamer voor de portemonnee.
Had al plannen voordat de subsidie er was dus de knoop doorhakken werd iets makkelijker.
Maar hij moet ook aangesloten worden het installatie materiaal kost ook nog een paar 100 euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@Rol-Co

Had ook gekunnen.
Had ook gewoon de plofketel kunnen laten hangen.
Tis maar wat jezelf wilt en kunt.
Beetje prutsen is ook leuk en leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vitessevette schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:36:
@Rol-Co

Had ook gekunnen.
Had ook gewoon de plofketel kunnen laten hangen.
Tis maar wat jezelf wilt en kunt.
Beetje prutsen is ook leuk en leerzaam.
Dit is ook knutselen hoor:) ik knutsel wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:25:
Ik kan hem niet kwijt dus doe het volgende:

3 x25A aanvragen
15kW wijas doorstromer
Minder dan 500,- klaar, zonder subsidie
:)
Dat ding alleen al is €350 (in NL), ombouwen naar 3 fasen voor €150?
Volgens mij mis ik dan een groepenkast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:55:
[...]

Dat ding alleen al is €350 (in NL), ombouwen naar 3 fasen voor €150?
Volgens mij mis ik dan een groepenkast :+
Je kent me nou toch wel ;)
3 fase aangevraagd en kost me 187,-
15 kW wijas heb ik nieuw voor 140,- incl
10meter kabel 5x4 of 5x6.
Meterkast is 3 fase ready dus alleen een automaat maar die heb ik nog wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Rol-Co schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:52:
[...]

Je kent me nou toch wel ;)
3 fase aangevraagd en kost me 187,-
15 kW wijas heb ik nieuw voor 140,- incl
10meter kabel 5x4 of 5x6.
Meterkast is 3 fase ready dus alleen een automaat maar die heb ik nog wel ergens.
Maar dan toch over op de slimme meter?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:59:
[...]

Waren daar niet wat problemen mee zoals niet per fase weergeven of een totaal dat afwijkt?
Het kan ook een losse meter zijn met die problemen, ik zag het ergens op het forum ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:59:
[...]

Ik moet, ik heb een brief voor de vervanging gehad, ik heb stedin gebeld en de meter staat in de afkeur lijst. Kan er niet veel aan veranderen, wel een goed gesprek gehad met ze, de slimme word het niet, wel digitaal met 4 telwerken.
Dus gelijk opgeschort en 3 fase in gang gezet, datum 1 aug omdat dan ook mijn energie contract afloopt, geen gezeur met meterstanden oude en nieuwe meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:07:
[...]

Ik moet, ik heb een brief voor de vervanging gehad, ik heb stedin gebeld en de meter staat in de afkeur lijst. Kan er niet veel aan veranderen, wel een goed gesprek gehad met ze, de slimme word het niet, wel digitaal met 4 telwerken.
Dus gelijk opgeschort en 3 fase in gang gezet, datum 1 aug omdat dan ook mijn energie contract afloopt, geen gezeur met meterstanden oude en nieuwe meter.
Tja, dan is het inderdaad niet anders. Nu wel mooi 3-fase en verder je gasverbruik verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:13:
[...]

Tja, dan is het inderdaad niet anders. Nu wel mooi 3-fase en verder je gasverbruik verlagen.
Inderdaad, maar verlagen kan niet meer met mijn 48 cuub per jaar, doorstromer ipv boiler en inductie kookplaat, dan is het klaar.
Hoeft niet allemaal tegelijk, maar daar werken we wel naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Rol-Co schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:16:
[...]

Inderdaad, maar verlagen kan niet meer met mijn 48 cuub per jaar, doorstromer ipv boiler en inductie kookplaat, dan is het klaar.
Hoeft niet allemaal tegelijk, maar daar werken we wel naar toe.
Ik heb net de 3-fase inductieplaat aangesloten, de gaskraam kan nu echt dicht. Eén keer in de week nog even de CV testen, daar neem ik pas afscheid van als hier een WP staat. Maar dat heeft geen haast, momenteel even andere projecten afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:49:
[...]

Ik heb net de 3-fase inductieplaat aangesloten, de gaskraam kan nu echt dicht. Eén keer in de week nog even de CV testen, daar neem ik pas afscheid van als hier een WP staat. Maar dat heeft geen haast, momenteel even andere projecten afmaken.
Flinke inductieplaat of niet? 3 fase versie? Welke is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
De Whirlpool ACM928/BA. Gekocht bij de Hornbach, samen met de rest van de nieuwe keuken. Kan zelfs op 1 x 16A worden aangesloten. Maar voor het beste resultaat wordt minimaal 2 fase aanbevolen. Maar 3 fase is het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie bij de Atlantic 200FS Explorer wpb staan dat het elektrisch verwarmde volume 110 liter is.
Hij is 200 liter in dus ik vraag me af hoe dat zit :)
Er is ook een versie met extra spiraal dus eventueel te combineren met een collector.
Met €1150 subsidie en een prijs van €1954 is het nog wel te doen, al gaat dat niet over terugverdienen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:12:
Ik zie bij de Atlantic 200FS Explorer wpb staan dat het elektrisch verwarmde volume 110 liter is.
Er is ook een versie met extra spiraal dus eventueel te combineren met een collector.
Met €1150 subsidie en een prijs van €1954 is het nog wel te doen, al gaat dat niet over terugverdienen :P
Met jouw 18 kWh per maand aan boiler verbruik nu toch helemaal niet interessant? Lekker blijven e-boilere en 1 250W paneeltje bij leggen.....klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 07:16:
[...]

Met jouw 18 kWh per maand aan boiler verbruik nu toch helemaal niet interessant? Lekker blijven e-boilere en 1 250W paneeltje bij leggen.....klaar
Wellicht verandert het gebruik als het minder kost :9
De panelen plaatsen borrelt nog, het past als ik de boel recht op het dak leg op 235, dan kan N/NO erbij.
Wel moet ik dan de steunen aanpassen zodat ik rijen van 4 kan maken zodat de onderlinge afstand groter is.
Nu heb ik 2x3 en 2x2 Flatfix aan elkaar en staan de rijen eigenlijk te dicht op elkaar.
Bij uitbreiding kan ik de steunen zo verdelen dat ik niet alles hoef te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Hallo Hans,

Ik zit ook na te denken over de 300LDE, kan je aangeven wat voor zoldervloer je hebt ? Ik heb een houten vloer en ben bang dat het een grote klankkast zal gaan worden. Heb je de boiler op de vloer staan of opgehangen ? Ook begreep ik dat er een sensor opening in zit voor de sensor van je zonnecollectoren systeem. Klopt dat ?

Groeten Cor-Jan
Vitessevette schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:16:
[...]

Hoi,

Hans

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
Hoi Cor-jan,

De boiler staat op de zoldervloer.
Mijn zoldervloer is van beton (kanaalplaatvloer)
Zoals ik eerder schreef de boiler is behoorlijk zwaar en moest met 4 man de 2 trappen op naar zolder worden getild.
Eigen gewicht boiler is iets van 136 kg en daar komt dan nog zo'n 300 kilo bij aan waterinhoud.
Heb de boiler zo dicht mogelijk tegen de muur gezet op de kopse kant van de de vloer en op twee platen om het gewicht te verdelen.
En ja er zit een sensor opening in de boiler.
Bij de boiler word ook een sensor meegeleverd.

Groeten Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
Vitessevette schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:19:
Hoi Cor-jan,

De boiler staat op de zoldervloer.
Mijn zoldervloer is van beton (kanaalplaatvloer)
Zoals ik eerder schreef de boiler is behoorlijk zwaar en moest met 4 man de 2 trappen op naar zolder worden getild.
Eigen gewicht boiler is iets van 136 kg en daar komt dan nog zo'n 300 kilo bij aan waterinhoud.
Heb de boiler zo dicht mogelijk tegen de muur gezet op de kopse kant van de de vloer en op twee platen om het gewicht te verdelen.
En ja er zit een sensor opening in de boiler.
Bij de boiler word ook een sensor meegeleverd.

Groeten Hans.
Hey Hans!

Weet jij per toeval welk type sensor er bijgeleverd wordt?
Thanks!

//Daniel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
@Vitessevette
Wat voor platen heb je gebruikt om het gewicht te verdelen? Zal wel geen probleem opleveren, maar hout doet in dit soort situaties niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nog wat meetdata (houden wij tweakers van) om de originele vraag mede te beantwoorden:
Onze warmtepomp (9kw Panasonic voor CV+SWW) heeft in de praktijk een COP van ongeveer 2.
De temperatuur voor tapwater staat op 50* en over een vol jaar heeft de wp 17 kwh per m3 gebruikt.
Exacte temperatuurverhoging kan ik niet meten, maar als je rekent met de theoretische waarden kost 1 m3 water verwarmen met 30* ongeveer 34 kwh, dus dit is ongeveer de helft. Daar zit een stuk afronding in (kan ook 35* opwarming zijn) en het stilstandsverlies zit hier ook in.

Dus als je uitgaat van 80 L warm water per dag, kost dit per jaar met een E-boiler ongeveer 1000 kwh.
Met een wp-boiler kun je dit halveren.
Scheelt 500 kwh, dus 2 panelen extra leggen. Is een extra investering van ca. 500 euro en 3m2 dakoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 17:09
COP 2 voor alleen SWW of alleen CV?
Heeft de Pana een eigen warmtemeter?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:31:
COP 2 voor alleen SWW of alleen CV?
Heeft de Pana een eigen warmtemeter?
Alleen voor SWW.
En het verbruik voor CV en SWW wordt wel apart bijgehouden (ingeschat), maar geen warmtemeter.
Er zit wel een aparte watermeter voor, dus ik weet wat er aan water en elektra in is gegaan en welke temperatuur eruit is gekomen.
De rest zijn educated guesses, dus zal er best een eindje naast zitten. (maar geen factor 2)

Let op: Warmteverlies van boiler zit hier ook in, dat wordt in de testen natuurlijk niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
Hoi Daniel,

Weet niet wat voor een type/merk sensor het is.
Ik heb hem niet in gebruik.

Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
@ blissard

Ik heb geen verdeelplaten gebruikt.

Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

KifArU schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:08:
Nog wat meetdata (houden wij tweakers van) om de originele vraag mede te beantwoorden:
Onze warmtepomp (9kw Panasonic voor CV+SWW) heeft in de praktijk een COP van ongeveer 2.
De temperatuur voor tapwater staat op 50* en over een vol jaar heeft de wp 17 kwh per m3 gebruikt.
Exacte temperatuurverhoging kan ik niet meten, maar als je rekent met de theoretische waarden kost 1 m3 water verwarmen met 30* ongeveer 34 kwh, dus dit is ongeveer de helft. Daar zit een stuk afronding in (kan ook 35* opwarming zijn) en het stilstandsverlies zit hier ook in.

Dus als je uitgaat van 80 L warm water per dag, kost dit per jaar met een E-boiler ongeveer 1000 kwh.
Met een wp-boiler kun je dit halveren.
Scheelt 500 kwh, dus 2 panelen extra leggen. Is een extra investering van ca. 500 euro en 3m2 dakoppervlak.
80 liter sww per dag maken kost meer dan 1000 kWh per jaar, daarintegen hoeft die 500 kWh aan panelen weer geen 500,- te kosten, dat kan al voor 200,- gebruikt, 300,- nieuw.

Voordeel van de e-boiler is dat je warm hebt wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:08:
[...]

80 liter sww per dag maken kost meer dan 1000 kWh per jaar, daarintegen hoeft die 500 kWh aan panelen weer geen 500,- te kosten, dat kan al voor 200,- gebruikt, 300,- nieuw.

Sorry, dubbel-post

[ Voor 18% gewijzigd door KifArU op 06-07-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:08:
[...]

Volgens mij wel:

80 L/dag * 365 dagen = 29,2 m3 X 34 kwh per m3 (voor 30* opwarmen) = ca. 1000 kwh per jaar.

Hierin heb ik gerekend met 30* opwarming omdat dat in ons geval wel aardig klopt (beetje negatief) na de douche-WTW. Bij andere temperaturen natuurlijk wat afwijking in het eindtotaal.
En voor de panelen ben ik uitgegaan van nieuwprijzen incl. bevestigingsmateriaal en zelf leggen, kan uiteraard ook variëren met de materialen die je koopt.

[ Voor 38% gewijzigd door KifArU op 06-07-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56
Speedy-Andre schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:12:
http://www.esanico.be/nl/...iler-200fs-explorer3.html

verzendkosten 12 euro 8)7

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Pagina: 1 2 Laatste