Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Direct doen >:)
Met €1250 subsidie ben je echt weinig kwijt, dan kan je wel wat pijpjes e.d. erbij kopen.
De versie met extra spiraal is €1472, niet gek als je al spul op het dak hebt liggen :)

[edit]Die €12,- is max 32kg, dat ga je niet redden.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-07-2017 17:27 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:29
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:23:
[...]

Met €1250 subsidie ben je echt weinig kwijt, dan kan je wel wat pijpjes e.d. erbij kopen.
De versie met extra spiraal is €1472, niet gek als je al spul op het dak hebt liggen :)
Ik heb er geen ruimte voor :( . Ben jij ook nog steeds aan het kijken voor zo iets of hou je het bij je elektrische boiler.

En dat spul op dak daar komt medio augustus 1500 Wp bij. :)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:23:
[...]

[edit]Die €12,- is max 32kg, dat ga je niet redden.
Ik geloofde het ook niet, dus even een mail naar Sharon.

Wij leveren regelmatig grotere materialen in Nederland en inderdaad het klopt dat wij dit voor 12 euro uitvoeren. Het kan alleen een week duren eer de papieren voor internationale leveringen in orde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wizzopa schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:28:
[...]

Ik heb er geen ruimte voor :( . Ben jij ook nog steeds aan het kijken voor zo iets of hou je het bij je elektrische boiler.

En dat spul op dak daar komt medio augustus 1500 Wp bij. :)
Bij mij is er wel plek als ik een kamertje flink opruim, maar makkelijk is het niet.
Nadeel is dat je filters en een anode hebt, mijn koperen boiler heeft zo goed als geen onderhoud nodig.
Leuk bij deze is de app bediening, ik vind het altijd leuk om op afstand dingen te kunnen zien en regelen :P
Het zou best kunnen dat mijn SWW verbruik toeneemt als het minder eindig is zoals nu (80l vs 200l)
Mijn broer is ook aan het kijken voor SWW, hij heeft meer ruimte en dit volume past goed bij zijn gebruik..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Hoe 'makkelijk' kan je op zo'n atlantic een L/W warmtepomp aansluiten? Er staat een 5kW op de stoep (nou ja, bijna dan). Kan de atlantic als buffer én SWW dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er zijn modellen met een extra spiraal, maar hij is bedoeld als SWW boiler die je dan op 2 manieren kan opwarmen (met de wp of bijv. collectoren op het dak).
Hier is een link naar de specs.
Wat al eerder vragen bij mij opriep is dat er elektrisch opgewarmd watervolume = 110/130 liter staat terwijl de inhoud 200/270 liter is.
Wellicht wordt dit deel met het element opgewarmd en de rest met de wp?
Overigens is de wp best klein dus ik denk dat je hem relatief zwaar belast als hij iets anders dan SWW moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Helder, dan zou hij alleen voor SWW gaan dienen. Wat is het voordeel van deze t.o.v. bijv. de Midea bij De Roij?

Tevens zie ik de atlantic niet terug op de ISDE apparatenlijst of heeft iemand hier de juiste meldcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze staan alle 4 op pag 57, €1250 :)
De Atlantic is A+ en Midea/Mdv A, €1100 subsidie voor de Midea.
Wat mij betreft is de bediening (op afstand) een pluspunt als hij op een lastig bereikbare plek staat en uiteraard de betere cop voor minder geld.

[ Voor 75% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-07-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:01:
Er zijn modellen met een extra spiraal, maar hij is bedoeld als SWW boiler die je dan op 2 manieren kan opwarmen (met de wp of bijv. collectoren op het dak).
Hier is een link naar de specs.
Wat al eerder vragen bij mij opriep is dat er elektrisch opgewarmd watervolume = 110/130 liter staat terwijl de inhoud 200/270 liter is.
Wellicht wordt dit deel met het element opgewarmd en de rest met de wp?
Overigens is de wp best klein dus ik denk dat je hem relatief zwaar belast als hij iets anders dan SWW moet ondersteunen.
De inhoud van de boiler is 200 liter en wanneer de boiler wordt opgewarmd
door de spiraalwisselaar, zie nummer 6, dan wordt de volledige inhoud van de
warmtepompboiler opgewarmd (200L).

Wanneer de boiler wordt opgewarmd via het verwarmingselement, zie nummer 5 -
welke zich bevindt op de helft van de warmtepompboiler, dan wordt maar de
helft van het water, +-110 liter, opgewarmd. Het opgewarmde water blijft
bovenaan in de boiler en mengt zich niet met het koude water.

Even een bevestiging van Sharon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan zou het element ongeveer het verbruik hebben van mijn huidige 80l boiler, maar hij is 1800W en ik heb 2500W waardoor hij langer bezig is om van koud naar warm te gaan (so what als je dat niet gebruikt).
Het luchtdebiet lijkt vast te zijn dus dan is hij niet bruikbaar als MV vervanger.
Die 390m3/u is meer dan de inhoud van mijn huis, ik ben benieuwd of hij in een kleine kamer met raam rooster genoeg lucht kan aanzuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:07:
Dan zou het element ongeveer het verbruik hebben van mijn huidige 80l boiler, maar hij is 1800W en ik heb 2500W waardoor hij langer bezig is om van koud naar warm te gaan (so what als je dat niet gebruikt).
Het luchtdebiet lijkt vast te zijn dus dan is hij niet bruikbaar als MV vervanger.
Die 390m3/u is meer dan de inhoud van mijn huis, ik ben benieuwd of hij in een kleine kamer met raam rooster genoeg lucht kan aanzuigen :)
Hij heeft er ook een uur de tijd voor ;)

Met jouw erbruik op deboiler van 20 kWh zou ik hetniet boeiend vinden om te doen.
Waarom zou je? Hier is het verbruik van de boiler 1300 kWh /j geworden, dan zou het nog uit kunnen, maar je kan voor dat geld ook 6 panelen bij leggen......

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Welk geld?
Deze Atlantic heb je voor €1400 min €1250 subsidie, daar leg je maar 1 paneel voor :P
Ok de leidingen en pijpen kosten ook nog wat.
Panelen erbij gaat wel lukken als alles naar Z/W komt te liggen, dan is er op N/O ruimte tussen de rijen.
Op dit moment koop ik 1800kWh in dus er moet aardig wat bij komen omdat weg te salderen of ik vind een manier om de airco`s minder te laten gebruiken (nieuw glas, spouwmuren isoleren: reken maar uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wizzopa schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:41:
[...]
De inhoud van de boiler is 200 liter en wanneer de boiler wordt opgewarmd
door de spiraalwisselaar, zie nummer 6, dan wordt de volledige inhoud van de
warmtepompboiler opgewarmd (200L).

Wanneer de boiler wordt opgewarmd via het verwarmingselement, zie nummer 5 -
welke zich bevindt op de helft van de warmtepompboiler, dan wordt maar de
helft van het water, +-110 liter, opgewarmd. Het opgewarmde water blijft
bovenaan in de boiler en mengt zich niet met het koude water.

Even een bevestiging van Sharon
Je had er toch geen ruimte voor :?
Weet je of er nog iets extra nodig is voor de app bediening?
Bij Hvp zie ik een cozytouch module die ze erbij leveren als actie.

Ik bedenk me dat ik ook het verbruik van de Grohe rd in de keuken kan verminderen als ik SWW aansluit op de boiler boven.
Dan is er wel meer water verlies door de lange leiding en heb ik niet direct warm water in de keuken.
Daar staat tegenover dat de te tappen hoeveelheid veel groter is.
Volgens mijn verbruik sheet ging er in een jaar 500kWh de 2 boilers in.
Dat kan ruim door de helft met een wpboiler als ik de minder gunstige winter mee reken.
Het blijft wel tientjes werk of ik moet opeens regelmatig het bad gaan vullen :+

[edit]
Ik zie in het blog dat ze hem ook toepassen voor cv als er een extra spiraal in zit.
Mijn cv is buiten gebruik en op deze manier zou ik een aanvulling kunnen hebben op de airco's.
Een paar radiators warm houden kost denk niet enorm veel stroom, het zou hem wel veel beter inzetbaar maken met mijn geringe verbruik :)

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-08-2017 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:37:
[...]

Je had er toch geen ruimte voor :?
Weet je of er nog iets extra nodig is voor de app bediening?
Bij Hvp zie ik een cozytouch module die ze erbij leveren als actie.

Ik bedenk me dat ik ook het verbruik van de Grohe rd in de keuken kan verminderen als ik SWW aansluit op de boiler boven.
Dan is er wel meer water verlies door de lange leiding en heb ik niet direct warm water in de keuken.
Daar staat tegenover dat de te tappen hoeveelheid veel groter is.
Volgens mijn verbruik sheet ging er in een jaar 500kWh de 2 boilers in.
Dat kan ruim door de helft met een wpboiler als ik de minder gunstige winter mee reken.
Het blijft wel tientjes werk of ik moet opeens regelmatig het bad gaan vullen :+

[edit]
Ik zie in het blog dat ze hem ook toepassen voor cv als er een extra spiraal in zit.
Mijn cv is buiten gebruik en op deze manier zou ik een aanvulling kunnen hebben op de airco's.
Een paar radiators warm houden kost denk niet enorm veel stroom, het zou hem wel veel beter inzetbaar maken met mijn geringe verbruik :)
Voor de bediening van de Atlantic heb je de App en uiteraard een kastje nodig, wat weer een aanslag pleegt op je productie. ;)

Voor de Atlantic zou ik ruimte kunnen maken maar dat kost te veel moeite. Het grootste struikenblok is het gewicht ca 100 kilo via 2 spiltrappen naar zolder. Wat ik wel op het oog heb is de Panasonic

Deze kost incl. subsidie en verzendkosten ca -/- 100 euro heeft geen wifi mogelijk heden of spiraal voor ZB.
Die krijg ik wel op zijn plaats.

Als je de Atlantic met extra spiraal koppel aan je CV heb eigenlijk een soort Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Voor onze nieuwbouwwoning, welke helaas met gas, type c ventilatie, en zonder warmtepomp geleverd wordt (zie enkele andere posts) ben ik aan het inventariseren welke (on) mogelijkheden ik heb om toch direct gasloos te gaan.

Opties zijn o.a. een L/W warmtepomp voor zowel CV als SWW. Nadeel is buiten unit die ik niet makkelijk kwijt kan.

Een andere weg lijkt me om SWW en CV te splitsen, maar toch enigszins te koppelen. Ik zit nu te denken om voor CV bijvoorbeeld de warmtewinner, of Inventum ecolution solo of gelijkwaardig apparaat aan te schaffen, maar in plaats van deze te koppelen aan de gas CV ketel, de Atlantic Explorer met extra warmtewisselaar eraan te koppelen. Deze dan uiteraard aan buitenlucht aansluiten. Met de subsidies is de initiële investering goed te overzien, en ik kan dan de geleverde CV ketel en ventilatie op marktplaats dumpen voor wat extra terugverdientijd.

Zou dit voldoende moeten zijn voor een EPC 0.4 woning met vloerverwarming en ltv radiatoren? Is de 1800 watt van de warmtepomp boiler genoeg om op te koude dagen zowel SWW als (bijverwarmen) CV te doen? Ik kan maar weinig ervaringen van mensen vinden die deze route hebben gevolgd, wellicht is het dus een domme /'verkeerde' route, maar ik zou graag horen wat anderen hiervan denken. Op het dak ligt initieel circa 3000 Wp aan zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die route wordt zelden bewandeld, voor mij is het een manier om hem iets beter te benutten.
Voor een wpboiler heeft de Atlantic met 2,6kW relatief veel vermogen beschikbaar.
Haal je lucht van buiten dan daalt de cop tot onder de 3, dat is voor cv gebruik niet wenselijk.
Als je een warmteverlies berekening hebt dan kan je kijken of een Ecolution solo volstaat voor cv en dan de Atlantic voor SWW gebruiken, eventueel aangevuld met zonne collectors op de extra spiraal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:33
@jurjen_g
vergeet de warmtewinner, dat is opgeblazen marketing voor een inventum ecolution.
vergeet de Inventum ecolution solo, voor maar erg weinig geld heb je de combi 50, en dan heb je meteen 50liter water van 50 graden voor je SWW.
(een solo doet niks in de zomer, een combi kan dan nog SWW water maken. ;) )

voeg bij de inventum ecolution combi 50 een kleine elektrische boiler.
als ik er een 75 liter elektra boiler bij zou doen, dan heb ik al 220liter water op 38 graden om een bad te vullen. ook kan ik dan ruimschoots 11 minuten douchen, met een hele vette regendouche (20l/m@38).
of anders gezegd, dit is voor 99% van de mensen eigenlijk al veel te lux.
en je verslaat nog steeds het gros van alle wamtepompboilers als je kijkt naar het aantal kWh per jaar.
de kleiner de boiler die je kunt gebruiken, de minder kWh je verliest, maar dan wel iets minder luxe.
(een moeilijke afweging die je zou moeten doen, maar goed berekenbaar.)

warmtepompboilers, over het algemeen zijn het niet zulke toffe apparaten.
(produceren best wel veel geluid, cop is bedroevend, en doen best veel kWh gebruiken, niet alles word gedaan door de warmtepomp, een gedeelte blijft gedaan worden door een gewoon elektra element.)
of je moet een dure kopen, dan heb je die problemen minder tot zelfs niet, maar dat is weer duur.

de inventum ecolution combi50 daar in tegen is lekker stil, want is echt gemaakt voor ventilatie unit te zijn.
ook de cop is erg hoog (cop van 4+ is normaal) en blijft erg hoog want de lucht in temperatuur is vrij stabiel.

maar hoe goed je huis ook is geïsoleerd, een inventum ecolution combi50 bespaart alleen maar op het gas gebruik, maar kan nooit je huis altijd in zijn 1tje verwarmen.
(de lucht die uit een inventum komt word afgekoeld tot +/-3-4 graden.
is het buiten kouder als dat, dan koelt je huis af, maar wel minder als je met gewone ventilatie zou doen.
is het buiten warmer als dat, dan kan hij wel je huis verwarmen.
het is moeilijk te zeggen met welke buiten temperatuur de inventum het niet meer aan kan in zijn 1tje.
maar grof weg kan ik zeggen dat zodra de gemiddelde dag temperatuur lager word als 9 graden, hij het niet meer aan kan in mijn huis. jouw huis is beter geïsoleerd, dus dat getal kan voor jouw lager zijn.)

als je het zo leest, dan lijkt het of een inventum ecolution combi50, helemaal geen tof apparaat is.
maar dat is juist het tegen gestelde, stiekem is hij erg effectief en vervangt hij als snel 50 tot 60% van je gas gebruik. maar helaas je hebt wel een extra verwarm unit nodig, voor de paar maanden dat het echt koud is.

een optie die erg leuk kan zijn:
verwarm de huiskamer(keuken?) met een lucht/lucht warmtepomp, en verdeel die warmte via een inventum ecolution verder over het huis.

maar lees het heel relatief, sommige huizen (vaak niet de Nederlandse types) zijn beter af met een warmtepompboiler andere weer beter met een inventum ecolution.
(maar zoals alle warmtepomp oplossingen, het blijft een dure investering ondanks de subsidie. :-( )

meten is weten. ;)
heb je al een www.mindergas.nl account, dat helpt veel met je gebruik inzichtelijk te maken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 29-08-2017 11:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:34:
@jurjen_g
...
meten is weten. ;)
heb je al een www.mindergas.nl account, dat helpt veel met je gebruik inzichtelijk te maken. ;)
Lastigheid is dat ik eigenlijk vooraf al zonder gascontract wil starten in de nieuwbouw, dus dan kan ik nix meten. Maar wellicht is het toch verstandiger om in elk geval 1 a 2 jaar met gas en dan wel direct een ecolution combi... Dank voor je input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jurjen_g schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:02:
[...]

Lastigheid is dat ik eigenlijk vooraf al zonder gascontract wil starten in de nieuwbouw, dus dan kan ik nix meten. Maar wellicht is het toch verstandiger om in elk geval 1 a 2 jaar met gas en dan wel direct een ecolution combi... Dank voor je input.
het aller beste is gewoon flink in de knip te duiken, en een vette warmtepomp aan te schaffen.
(lucht/water heeft mijn voorkeur, water/water is een lastig verhaal.)
ik gok van rond de 5kW (maar als het 9kW is dan is dat maar zo, hangt van je huis af, die EPC van je klinkt goed.).
en dan meteen een unit die je SWW doet.
dan kun je gewoon los van het gas.
kost een paar centen, maar op de lange duur is dat het goedkoopst. ;)

helaas kan ik zelf met geen enkel goed fatsoen (zonder dat ik er zelf last van heb, laat staan de buren) een buiten unit plaatsen. :-(
dus helaas ik moet het anders oplossen.
de ecolution was het beste wat ik kon doen.
(een ander voordeel van de ecolution is dat je die als klusser goed zelf kunt ophangen.
is een flinke klus, maar geen vreemde apparatuur voor nodig. ;) )

ander probleem wat ik had, tja ik gebruik maar 650m3 gas per jaar.
dat is al erg weinig, dus vrijwel elke warmtepomp was/is eigenlijk te duur.
kan maar max een +/-370€ besparen per jaar + vastrecht, en daar koop je niet veel warmtepomp voor. :-(
zeker niet omdat je ook nog kWh's moet kopen (of zelf opwekken, maar ook dat moet je terug verdienen)

dus ik heb de ecoloution niet gekocht om echt terug te verdienen.
maar heb hem gekocht voor de luxe die ik er van krijg.
(met de gas ketel heb ik niet continu een warme vloer, die leverde teveel kW.
ecolution met zijn lagere kW houd nu continu de vloer warm. erg lekker.
ook had ik geen ventilatie in huis, en nu wel, ook dat is erg prettig.
dus met die luxe alleen al heb ik hem eigenlijk nu al terugverdiend. ;) )

gas/elektra gebruik/opwek was : 3600kWh + 659m3 + 4200kWh eigen opwek
gebruik is met ecolution gedaald naar: 5100kWh + >300m3 + 4200kWh eigen opwek.
(moet nu nog tot december voor een preciezer getal, maar onder de 300m3 dat gaat wel lukken. ;) )
dit gaat leuk afrekenen worden. >:)

maar helaas de ecolution is ook de wattigste oplossing.
het is hem soms ook weer net niet.
ik ga het systeem waarschijnlijk nog wel eens een keer uitbreiden met een lucht/lucht warmtepomp.
daar kan ik wel een buiten unit voor plaatsen.
(die kan ik ook kopen met luxe in het hoofd, mijn huis is eigenlijk vrijwel veel te droog.
en sommige lucht/lucht warmtepompen kunnen het vocht gehalte in de lucht, hoger en lager maken.
ik heb veel planten in huis, en die gaan dat erg lekker vinden.
een beetje koeling in de zomer boeit mij dan weer minder.)

ook ben ik nu aan het rekenen, om de ecolution geheel de SWW te laten doen in mijn huis.
(maar SWW is een lastig puntje voor mij, ik heb een erg zware douche/bad combi.
het zwakste puntje is het afvoerputje, die kan het soms niet aan, lol.
niet echt een zuinig systeem dus. ;) )
maar daar voor heb ik wel eerst meer Wp nodig, dus schuurtje moet verbouwd worden.
of te wel ik heb nog zat te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

helaas kan ik zelf met geen enkel goed fatsoen (zonder dat ik er zelf last van heb, laat staan de buren) een buiten unit plaatsen. :-(
dus helaas ik moet het anders oplossen.
Daar zit ik dus ook mee. Best wel leuke volumineuze "stadsvilla", maar dat is een duur woord voor rijwoning met kleine achtertuin. Ik hoopte eerst op het dak een buitenunit te kunnen plaatsen, maar ons dak is niet makkelijk toegankelijk en ook hoog (4 woonlagen), dat schijnt naar ik heb gelezen dan weer niet te mogen / te worden afgeraden.

Ik lees me de komende weken nog veel dieper in en hoop dan een goede keuze te maken. Warmtepompboiler is inderdaad stuk minder efficient qua COP dan echte L/W warmtepomp, maar investering is momenteel ook wel heel laag (1700 Euro voor de 270 liter met extra kring, en 1200 of zelfs 1250 subsidie = maar 300 - 400 Euro!) Dan heb je zelfs als je de warmtepomp zou uitschakelen, een heel goedkope electrische boiler... Daarnaast adverteren ze met een geluidsdruk op 2 meter van maar 37 dB (57 dBA als geluidsnivo), met een deur ervoor volgens mij dan goed te doen. Enige spannende vind ik of bij koude dagen de elektrische backup van ventilatiewarmtepomp en/of warmtepompboiler sterk genoeg zijn om zowel verwarming als SWW op peil te houden...

Thnx in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jurjen_g schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 20:42:
[...]

Daar zit ik dus ook mee. Best wel leuke volumineuze "stadsvilla", maar dat is een duur woord voor rijwoning met kleine achtertuin. Ik hoopte eerst op het dak een buitenunit te kunnen plaatsen, maar ons dak is niet makkelijk toegankelijk en ook hoog (4 woonlagen), dat schijnt naar ik heb gelezen dan weer niet te mogen / te worden afgeraden.

Ik lees me de komende weken nog veel dieper in en hoop dan een goede keuze te maken. Warmtepompboiler is inderdaad stuk minder efficient qua COP dan echte L/W warmtepomp, maar investering is momenteel ook wel heel laag (1700 Euro voor de 270 liter met extra kring, en 1200 of zelfs 1250 subsidie = maar 300 - 400 Euro!) Dan heb je zelfs als je de warmtepomp zou uitschakelen, een heel goedkope electrische boiler... Daarnaast adverteren ze met een geluidsdruk op 2 meter van maar 37 dB (57 dBA als geluidsnivo), met een deur ervoor volgens mij dan goed te doen. Enige spannende vind ik of bij koude dagen de elektrische backup van ventilatiewarmtepomp en/of warmtepompboiler sterk genoeg zijn om zowel verwarming als SWW op peil te houden...

Thnx in elk geval.
dat is het gevaar van subsidie's, het lijkt goedkoop maar is dat het wel?

(gezien van uit mijn situatie, die van jouw zit er niet speciaal ver van af. ;)
en schat alles vrij laag in.)
tja ik gebruik 650m3 gas, maar ongeveer 25m3 is voor koken, en een 150m3 is voor tap water en 400m3 voor stoken.

warmtepompboiler.
dus grofweg bespaar ik maar 150m3 * 0,6€ = 90€ per jaar.
gebruik is ongeveer 400kWh, en dat kost +/- 70€.
winst = 20€

warmtepompboiler + ondersteuning cv. (zoals een ecolution of ventlini)
besparing op SWW = 60% besparing op stoken = 60%, grofweg.
150m3 * 40% + 400m3*60% = 330m3 besparing, nog 350m3 nodig.
dus grofweg bespaar ik maar 330m3 * 0,6€ = 200€ per jaar.
gebruik is ongeveer 1000kWh(puur warmtepomp, geen ventilatie kosten), en dat kost +/- 180€.
winst = 20€

warmtepomp (volle installatie, die alles doet. dus gas de deur uit)
650m3 besparing + 235€ vast recht.
650 * 0,6€ + 235€ = 625€
gebruik is dan wel 2200kWh, en dat kost maar 400€.
winst = 225€. (eigenlijk win je dus alleen maar vastrechtkosten. stoken blijft grofweg even duur)
(sommige mensen vinden het ook leuk om dan geen onderhouds-contract meer nodig te hebben voor de gas ketel, bespaar al snel een 80€ per jaar extra, onderhoud warmtepomp is goed zelf te doen. ;) )

en dan nu het probleem: elk van deze optie's moet nog geld bij.
voor de warmtepomp(boiler of boiler+cv) opties, moeten er pijpen door het dak worden gelegd, dat is al snel 200€ (tot zelfs 350€) per stuk, die moeten wel geïsoleerd zijn.(anders heb je last van condens aan de pijpen.)
die kosten lopen snel op naar een 500 tot zelfs 1500€ als het tegen zit (voor zelf bouw dus ex installatie kosten).
mijn conclusie is wel dat geen enkele optie voor mij te doen is, ik gebruik gewoon weg te weinig gas om dit effectief te doen.

simpel gesteld: een warmtepompboiler is een stuk beter als een elektrische boiler. no prob.
elektra is gewoon een dure variant, dat lukt wel.
(vooral boeren die warmte over hebben uit een stal b.v. kunnen heel goed een warmtepompboiler gebruiken.
doordat de stal ook in de winter warm blijft door de dieren, blijf je een leuke cop behouden.
ook hebben die huizen/stallen waar je zonder problemen een 300m3/u uit kunt zuigen, jouw volumineuze "stadsvilla" heeft dat niet. ;) )
maar tegen over gas, pff dat is maar een hele krappe om te doen.

(leuke overschotten hebben van PV, dat doet wel een hoop veranderen, maar ook de PV moet nog terug verdiend worden en dat kan toch nog een 5 tot 7 jaar zijn. dus vergis je niet pas na de TVT van de PV gaat het echt hard. ;) )

of te wel, dit is leuk voor de hobby, maar voor de kosten is het allemaal erg krapjes.
(sommige mensen willen van het gas af, goed en nobel streven _/-\o_
maar goedkoop is het niet.
ook tegen over stadsverwarming/blokverwarming is er een wens, maar ook daar, oei oei kost wel geld. ;) )

(verder de cijfers die ik geef zijn indicaties, praktijk is altijd variabel en moeilijk te schatten. ;)
@Speedy-Andre heeft wel een leuk plan met de warmtepompboiler, en als hij die echt goed toepast, dan heeft hij wel iets leuks, maar het blijft marginaal, helaas. )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 30-08-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Omdat dit zo'n beetje het warmtepompboilertopic is; weet iemand een wpboiler met twee spiralen?
Een warmtewisselaar van de huidige sanitairboiler is lek (druk loopt op in het verwarmingscircuit) en een wpb is natuurlijk een goedkope vervanging :)
Twee spiralen zijn nodig omdat er 8 m² vlakke plaat en een 22 kW houtvergasser aan geknoopt moeten worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat lijkt me lastig te maken, 1 extra spiraal zie ik genoeg maar nog een past er niet in denk ik :P
Dan zou je er een buffervat bij moeten zetten of goochelen met kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kleppen hebben geen zin: schoon sanitairwater, zwart CV water en blauw? glycolwater houd je het best gescheiden ;)

Thermics heeft ze wel:
http://www.eco2all.nl/downloads/Thermics-catalogus-2015.pdf pagina 68.
Nu nog iemand vinden die een prijs wil geven en de huisbaas overtuigen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 15:09
Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:08:
Die route wordt zelden bewandeld, voor mij is het een manier om hem iets beter te benutten.
Voor een wpboiler heeft de Atlantic met 2,6kW relatief veel vermogen beschikbaar.
Haal je lucht van buiten dan daalt de cop tot onder de 3, dat is voor cv gebruik niet wenselijk.
Als je een warmteverlies berekening hebt dan kan je kijken of een Ecolution solo volstaat voor cv en dan de Atlantic voor SWW gebruiken, eventueel aangevuld met zonne collectors op de extra spiraal :)
Het is me niet geheel duidelijk hoe je de Atlantic aan de ELGA wilt hangen en met welk doel.
Het is een interessante WPB, omdat ie slechts 33DBa produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

amarkest schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Het is me niet geheel duidelijk hoe je de Atlantic aan de ELGA wilt hangen en met welk doel.
Het is een interessante WPB, omdat ie slechts 33DBa produceert.
Ik heb het nergens over een Elga, ik stook met 2 airco's :)
Het was mijn bedoeling om de cv radiatoren alsnog te gebruiken zonder weer een buiten-unit.
Die 33dBa is op 2 meter afstand gemeten, daardoor lijkt het weinig maar het is meer dan je denkt.
Bij mij is de situatie niet optimaal, met name waar ik de grote hoeveelheid lucht vandaan moet halen zonder dat de airco's harder gaan werken :/
En de uitvoering is lastig, er is geen thermostaat op aan te sluiten dus moet je zelf een regeling verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Huis verwarm ik hier met een multisplit L/L van Mutsubishi en bij erge kou gaat de speksteenkachel aan.
Voor het tapwater ben ik op zoek naar een wamtepompboiler met een buitenunit, eigenlijk net zo iets als de L/L.
Kan iemand mij hier een goed type adviseren?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
SpeksteenWP schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:55:
Huis verwarm ik hier met een multisplit L/L van Mutsubishi en bij erge kou gaat de speksteenkachel aan.
Voor het tapwater ben ik op zoek naar een wamtepompboiler met een buitenunit, eigenlijk net zo iets als de L/L.
Kan iemand mij hier een goed type adviseren?
Ik ben nog steeds aan het afwachten totdat de CV het niet meer doet of totdat de overstappremie met gas minder is dan de vaste gaskosten.

Maar dit is een warmtepompboiler met een buitenunit.

Of een stuk goedkoper.

Voor de rest geen ervaring mee. Maar hier wel.

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 13-01-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dank voor de info!

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Kan iemand een reëel/praktijk verbruik van een Daikin 200L boiler vertellen?
Verwarm nu met een e-boiler wat me prima bevalt, zeker met het verbruik van bruto 850 kWh (waar ik deels ook zelf opwek) netto weet ik niet wat het daadwerkelijke verbruik is, maar met een WPB zal ik ook alleen verwarmen als de zon schijnt (tijd geprogrammeerd).

En als ik naar de info kijk op de site staat er: Jaarlijks energieverbruik verwarmen [kWh] 835. 7(8)7
Dus waar gaan ze van uit qua verbruik in een jaar?
Wie weet 't? :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Pagina: 1 2 Laatste