Als ik nieuw zou bouwen zou ik ook zonder gas gaan. Maar jij hebt gas en dat gas zal de komende 15-20 jaar nog steeds de primaire energiebron zijn voor de Nederlandse huishoudens. Dus nu investeren voor voor over 15-20 jaar is opportuun. Bovendien is over 15-20 jaar de apparatuur toch weer aan vervanging toe.Dylantje2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:13:
@ Stekkel
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Alleen mis ik jouw onderbouwing ook qua berekeningen/aannames
Mijn stroom zal ook uit wind en water kunnen komen, dan alleen maar uit aardgas/kolen stokers.[ staan hier naast mijn dorp 4 enorme molens ]
Er zijn landen waar het ook zonder gas kan.
Wat als de gasleiding in NL vernieuwd moeten worden.[ komt er aan ]
En bijna alle nieuwbouwwoningen zijn gasarm/gasvrij
En half NL aan de panelen en minder gaat verbruiken, zoals de trias energetica aangeeft.
Of als de overheid een fikse gaat boete gaat krijgen voor onze enorme CO2 uitstoot voor zo'n klein landje.
En we nog meer opties krijgen om duurzame stroom te gebruiken, zoals nu al het geval is [ extreme subsidies omdat? ]
Kan het niet ontkennen dat stroom opwekken zonder salderen rendabel is, maar mijn geld op de bank is al jaren minder aan het worden. Als de winter iets duurder wordt qua stroom snap ik dat.
Maar ik heb zoveel dat ik maar een paar maandjes per jaar lastig zou zitten.
En als ik echt van het gas af zou zijn [ waar ik toch steeds meer aan denk ] , mag stroom wat ik evt. erbij moet kopen best iets meer kosten.
Ik lees deze site al iets langer:
http://www.duurzaamnieuws.nl/?s=gas+af
En dit zijn zeker niet allemaal sprookjes.
Mijn twijfel tussen een WPB en Elektrische boiler heb ik toegelicht dacht ik. En is een tactische niet eens financieel.
Kan een WPB wel op mijn Domotica.
Terugleveren WPB aan afnemen WPB uit, ik vrees dat hij daarmee snel kapot gaat.
De plaats waar hij moet staan, is geluidsgevoelig.
Vandaar mijn twijfel.
Maar ik denk dat ik voor een Elktrische boiler ga...op mijn domotica
En dan toch ook maar eens meteen kijken naar de Zuinigerijder verwarmen met airco
En tsja duurzaam kan leuk zijn.....En kan geld besparen En kan...
Of je moet dit willen over een paar jaar..
Google: china smog ...........
Of mooier kijk maar eens bij het longfonds of je schone lucht inademt :-)
@ Speedy-Andre
Wat zijn je 2 boilers?
Daarnaast begrijp ik jou echt niet. Jij hinkt op 2 gedachten. Enerzijds duurzaam en anderzijds kies je er bewust voor een eletrische boiler terwijl je gas hebt. Jouw CO2 uitstoot gaat daarbij een factor 2,5 over de kop. Ja, er is ook een deel duurzame elektrische opwekking maar dat aandeel is gering. Je moet dus kijken naar de energiemix en de gemiddelde uitstoot per geproduceerde kWh. Hierbij doet Nederland het overigens beter dan windmolenland Duitsland. Frankrijk heeft de laagste uitstoot per kWh vanwege de kernenergie. Dus elektrisch verwarmen in Frankrijk is duurzaam. In Nederland en Duitsland niet.
Financieel doe je overigens aan korte termijn denken. Als je eerder met pensioen wilt dan moet je in de toekomst kijken. Heel Nederland zit straks aan de slimme meter en dan is de weg vrij om te differentieren in teruglevertarieven en afnametarieven. Je krijgt straks in de zomer iets van 15 cent per kWh en in de winter betaal je met alle extra milieuheffingen straks 25 cent per kWh. Als je dan bedenkt dat je uit 1 m3 gas 8,8kWh aan warmte kan halen dan en je bijna met 100% efficientie warm water met een CV ketel kan maken, dan betaal je als mijn toekomstvisie uitkomt straks meer dan 2 euro voor een energiehoeveelheid gelijk aan 1m3 gas. En neem van mij aan, de gasprijs gaat echt niet 4x over de kop. De elektriciteitsprijs gaat wel kunstmatig stijgen door extra belastingen, hogere transportkosten vanwege een duurdere infrastructuur (het is veel ingewikkelder om met een hoog aandeel zon- en windenergie in te passen in het net).
Dus voor de lange termijn doe je er verstandig aan om de energievraag in de winter zo veel mogelijk te beperken want daar gaat het knellen. Geen eigen productie, wel een verwarmingsbehoefte. Reken maar uit hoeveel elektriciteit je straks gaat verbruiken als je naar all-electric gaat. Aantal m3 gas verbruik x 8,8 gedeeld door de COP. En als het dan heel koud is en Nederland vol met lucht warmtepompen hangt, dan vliegt de elektriciteitsprijs omhoog omdat al die lucht warmtepompen een hele lage COP hebben bij lage buitentemperaturen. En dat is straks allemaal mogelijk met de slimme meter en variabele stroomtarieven. En ja, daar is geen ontkomen aan want je kan alleen maar een groot aandeel duurzame energie aan als je tegelijkertijd naar een aanbodgestuurde markt gaat. Lage prijzen bij veel wind / zonstroom want overschot en hoge prijzen bij een tekort. Kijk maar naar Duitsland waar op de spotmarkt bij veel wind de stroomprijs negatief wordt. Waarom is dat? Omdat vraag en aanbod altijd in evenwicht moet zijn en mondiaal gezien er geen stroombuffers zijn van voldoende omvang (veel te duur). Is dat evenwicht er niet dan klapt het net eruit en krijg je een black-out. (daarnaast, duurzame energie heeft in Dld voorrang op het net en kolencentrales zijn niet snel uit en aan te zetten, dat is een proces van dagen)
Bedenk ook dat wanneer het heel koud is, het vaak minder hard waait, de wind uit het oosten komt en de windmolenparken op zee daardoor minder opbrengen. Dus hoe kouder het is, hoe duurder de stroom, hoe inefficienter de lucht warmtepomp.
En nee, zover is het nog niet maar er is geen ontkomen aan dat bovenstaand scenario gaat uitkomen.