Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.384 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
buiter schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:35:
Graag wil ik eens mijn "probleem" voorleggen.
Mijn Panasonic monobloc (5Kw) is sinds een aantal weken in de lucht.
Het huis wordt daardoor alleen verwarmd door de warmtepomp.
Huis: 2 onder 1 kap uit 2008 met LTV radiatoren waarvan alleen op begane grond alles open staat.
Nu het probleem:

[afbeelding]

De hele dag gaat dit door.
Op dit moment test ik "nachtverlaging" door de unit uit te schakelen.
Na 22.00 uur geen runs, om 6.00 wordt de warmtepomp weer ingeschakeld.

Afgelopen nacht daalde de temperatuur tot 19 graden (kamer thermostaat).
19 graden was normaal gesproken ook ons normale woonkamer temperatuur.
Met de warmtepomp is de temperatuur op de kamerthermostaat 20,5 graden.
Graag zou ik nog wat tips willen om het pendelgedrag te verminderen.

Wat ik denk wat het is: te weinig afgifte vermogen
Daar gaat misschien wat in veranderen doormiddel van een vloerverwarming in een geïsoleerde garage.

Zijn er tips om lagere/hogere aanvoer temperatuur te kiezen?
Mijn WAR is nog niet echt ingericht (wel dingen geprobeerd)
Ta = 28/29 graden
Maar wat ik ook kies, pendelen blijft ie doen.

Hogere aanvoer temperatuur (Ta 30/32) zorgt meteen dat het te warm wordt in huis (met een buitentemperatuur rond de 7 graden)
Verbruik in dagen (kWh):
[afbeelding]

kWh: 91,97
Warmte: 361
COP: 3,9
Is toch schitterend gedrag, doet mijne ook, zelfs op buffer. Zodra koud word draait hij continu.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:01:
[...]

+1, dat is inderdaad een voordeel(tje), maar hoeveel extra energiekosten heb ik als ik eenmaal per week het vat van 55 naar 60 graden moet trekken voor legionella :?

Levert een hygiëne spiraal in een boiler onbeperkt warm water van 55 graden :?
Als je het gehele vat op 60 graden zou weten te brengen is het 2,3 kw extra per week. Maar dan moet je het daarna nog een tijdje op temperatuur houden. Dus er komt nog wat bij, maar dat is weer afhankelijk van het stilstandverlies.

Laat ik een andere vraag aan je stellen, levert een SWW vat onbeperkt water van 55 graden?

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Rol-Co schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Weet je de flow?
Heb je 1 radiator heel dichbij?
1 radiator staat redelijk dichtbij.

Over de flow:
De Panasonic stond eerst op stand 2 (geen idee wat de flow was)
Deze staat nu op stand 1 = 723 liter/uur

De temperatuur op de Kamstrup geeft andere temperatuur waarden aan dan de Panasonic
Panasonic: Ta= 29 Tr=26
Kamstrup: Ta=31 Tr=28
Rhaelak schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:34:
[...]

Als je het gehele vat op 60 graden zou weten te brengen is het 2,3 kw extra per week. Maar dan moet je het daarna nog een tijdje op temperatuur houden. Dus er komt nog wat bij, maar dat is weer afhankelijk van het stilstandverlies.

Laat ik een andere vraag aan je stellen, levert een SWW vat onbeperkt water van 55 graden?
Maar die energie is ook niet helemaal "weg", als het vat eenmaal op 60 graden is geweest hoeft de WP voorlopig niet bij te verwarmen.

Nee, een SWW vat heeft geen onbeperkt water van 55 graden, maar wel effectief minimaal 320 liter water van 55 graden beschikbaar.

En hoeveel liter water van 55 graden kan de hygiëne spiraal leveren in 1 "shot" :?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als de spiraal leeg is, en er water in komt van 10 á 15 graden, dat dit water aan het eind van je hygiëne spiraal 55 graden is, maar misschien zie ik het verkeerd :?

Wij krijgen een bad met een inhoud van 320 liter. Stel water in boiler/hygiënespiraal is 55 graden dan heb ik toch 200 liter water van 55 graden nodig om een doeltemperatuur van 38 graden te halen.

Stel dat naast het badderen nog iemand ff 15 minuten onder de douche staat á 10 liter per minuut dan heb ik nog 95 liter water van 55 graden nodig

Dus om te douchen en te badderen heb ik "aan 1 ruk" 295 liter water nodig van 55 graden, kan een hygiëne spiraal dat aan :?

Nog een ander "legionella" vraagje.

Wat is m.b.t. legionella het verschil tussen een RVS SWW vat van 400 liter en een RVS hygiëne spiraal :?
In beide situaties kan toch legionella ontstaan :?

Het water wat in de hygiëne spiraal zit is toch net zo "vatbaar" voor legionella als het water wat in een RVS SWW vat zit :?

Volgens mij ontstaat legionella door "stilstaand" water, ik denk dat het water in mijn situatie (400 liter) normaal gesproken nooit langer als 2 á 3 dagen in het vat zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 09:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:52:
[...]

Maar die energie is ook niet helemaal "weg", als het vat eenmaal op 60 graden is geweest hoeft de WP voorlopig niet bij te verwarmen.

Nee, een SWW vat heeft geen onbeperkt water van 55 graden, maar wel effectief minimaal 320 liter water van 55 graden beschikbaar.

En hoeveel liter water van 55 graden kan de hygiëne spiraal leveren in 1 "shot" :?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als de spiraal leeg is, en er water in komt van 10 á 15 graden, dat dit water aan het eind van je hygiëne spiraal 55 graden is, maar misschien zie ik het verkeerd :?

Wij krijgen een bad met een inhoud van 320 liter. Stel water in boiler/hygiënespiraal is 55 graden dan heb ik toch 200 liter water van 55 graden nodig om een doeltemperatuur van 38 graden te halen.

Stel dat naast het badderen nog iemand ff 15 minuten onder de douche staat á 10 liter per minuut dan heb ik nog 95 liter water van 55 graden nodig

Dus om te douchen en te badderen heb ik "aan 1 ruk" 295 liter water nodig van 55 graden, kan een hygiëne spiraal dat aan :?

Wat is m.b.t. legionella het verschil tussen een RVS SWW vat van 400 liter en een RVS hygiëne spiraal :?

Het water wat in de hygiëne spiraal zit is toch net zo "vatbaar" voor legionella als het water wat in een RVS SWW vat zit :?

Volgens mij ontstaat legionella door "stilstaand" water, ik denk dat het water in mijn situatie (400 liter) normaal gesproken nooit langer als 2 á 3 dagen in het vat zit.
Theoretisch kun je in een vat een dode stilstaande hoek krijgen, met spiraal niet.
Een spiraal word langs onder gevuld dus bovenin altijd warmer. Een vat is gevoeliger voor verstoring van gelaagdheid door instromen koud water.
Ja een spiraal levert continu warm water, als hij dat niet zou kunnen door te weinig overdracht dan kun jij andersom gerekend ook niet je vat weer verwarmen met wp, die zou dan ook zijn vermogen niet kwijt kunnen.

Hoop dat er niemand bad vult tijdens legionella proces, word duur bad.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52
buiter schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:44:
[...]

Over de flow:

De temperatuur op de Kamstrup geeft andere temperatuur waarden aan dan de Panasonic
Op de Kamstrup kun je toch de flow aflezen :?
Dat verschil in temperatuur tussen Pana en Kamstrup heb ik ook.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
jaari schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:09:
[...]

Op de Kamstrup kun je toch de flow aflezen :?
Dat verschil in temperatuur tussen Pana en Kamstrup heb ik ook.
Hier ook een graadje verschil tussen de Panasonic. en Kamstrup 302.
Flow uitgelezen met de Multical geeft aan 640.liter per uur.

• koevlaas2
  • Laatst online: 15-11 05:30
Vincm schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:50:
[...]

Hier heb ik 'm de laatste tijd ook op vaste aanvoertemp staan (staat slechts op 26 of 27 graden Ta) en dan op de weekklok ingesteld om alleen overdag, tot een uur of 20:00 aan staan. Ik heb wel het idee dat het te warm wordt zodra het buiten ook warmer wordt, maar dat is nog even een kwestie van afwachten.

Binnenkort wel wat proberen met een ruimte-thermostaat, mijn vriendin vindt het toch wel fijn om iets af te kunnen lezen en in te kunnen stellen vanuit de woonkamer (hoewel ik liever een volautomatisch systeem heb).
Als je met weekklok en thermostaat draait schakelt de WP gewoon af op het bereiken van de ingestelde temperatuur. Op 'play' zou je eventueel 24/7 vaste aanvoer kunnen draaien, maar zelf zet ik dan de thermostaat wat hoger dan blijft de WP in hetzelfde tempo doordraaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:07:
[...]
Een vat is gevoeliger voor verstoring van gelaagdheid door instromen koud water.
....
Ik heb al een paar keer de boiler helemaal leeg gedoucht, maar dit nog nooit gemerkt. De afstand tussen inlaat en uitlaat is ook ca 1.5m.

Je kan je anti-legionella proces in de nacht laten draaien dan heb je in de ochtend nog een boiler van 63c en in mijn geval kan ik er dan 2 dagen op douchen zonder bijspringen van de WP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Wat heb ik gisteren misdaan dat mijn karma ineens met 600 punten gedaald is ?
Gisteren stond ik op 5900 en ik hoopte op 6000 vandaag.
Bij Rol-Co zag ik laatst dat hij ook 300 punten afhandig gemaakt was.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xvcgul1ll75nr.jpg

Ja, lekker belangrijk he :)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 01-03-2017 10:56 ]

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:37
koevlaas2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:55:
Wat heb ik gisteren misdaan dat mijn karma ineens met 600 punten gedaald is ?
Gisteren stond ik op 5900 en ik hoopte op 6000 vandaag.
Bij Rol-Co zag ik laatst dat hij ook 300 punten afhandig gemaakt was.

[afbeelding]

Ja, lekker belangrijk he :)
Ontbrekende schrikkeldag :?

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:52:
[...]

Het water wat in de hygienespiraal zit zal inderdaad in eerste instantie dezelfde temperatuur hebben als de rest van het vat van stel 55 graden. Nadat deze eerste inhoud eruit is stroomt er kouder water in de hygienespiraal, dit komt er dan met, afhankelijk van de fabrikant, 2 a 3 graden kouder uit dan de 55 graden van het vat.

Ik heb zelf een redelijk kleine hygienespiraal qua oppervlakte en bij mij komt het water zo rond de 3-4,5 graad er kouder uit.

Naarmate je langer doucht of baddert zal de temperatuur in het vat dalen, of dat nu komt door de warmteoverdracht met een hygienespiraal of door een koud instromend water wat zich mengt met een SWW vat is hetzelfde.

Op een gegeven moment komt de WP bij en gaat deze het SWW water verwarmen terwijl je nog water afneemt.

Gelaagdheid ontstaat bij beide.

Het grote voordeel van een hygienespiraal is dat de inhoud relatief klein is waardoor het water wat er inzit meerdere malen per dag wordt doorspoelt zodat legionellavorming niet kan ontstaan.

Legionella houdt inderdaad van stilstaand water.

Met een (groter) SWW vat heb je denk ik eerder kans dat er ergens legionella kan ontstaan omdat de doorspoeling misschien niet zo goed is als er niet veel gedoucht zou worden.

• BenEco
  • Niet online
Resultaten van een jaar Panasonic 5kW WP.
Elektrisch verbruik WP: 2143kWh.
Elektrisch verbruik 3kW element WP: 37kWh.
Elektrisch verbruik SWW element 150L OEG boiler: 442kWh.
Totaal: 2622kWh.

Tevreden met de resultaten, nu nog een jaartje Ta verlagen en monitoren met de vandaag gemonteerde Kamstrup Multical 302. :)

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:18:
[...]

Het water wat in de hygienespiraal zit zal inderdaad in eerste instantie dezelfde temperatuur hebben als de rest van het vat van stel 55 graden. Nadat deze eerste inhoud eruit is stroomt er kouder water in de hygienespiraal, dit komt er dan met, afhankelijk van de fabrikant, 2 a 3 graden kouder uit dan de 55 graden van het vat.

Ik heb zelf een redelijk kleine hygienespiraal qua oppervlakte en bij mij komt het water zo rond de 3-4,5 graad er kouder uit.

Naarmate je langer doucht of baddert zal de temperatuur in het vat dalen, of dat nu komt door de warmteoverdracht met een hygienespiraal of door een koud instromend water wat zich mengt met een SWW vat is hetzelfde.

Op een gegeven moment komt de WP bij en gaat deze het SWW water verwarmen terwijl je nog water afneemt.

Het grote voordeel van een hygienespiraal is dat de inhoud relatief klein is waardoor het water wat er inzit meerdere malen per dag wordt doorspoelt zodat legionellavorming niet kan ontstaan.

Met een (groter) SWW vat heb je denk ik eerder kans dat er ergens legionella kan ontstaan omdat de doorspoeling misschien niet zo goed is als er niet veel gedoucht zou worden.
Legionella zit altijd in al het water. Het gaat om de hoeveelheid. In een SWW vat is het vrijwel onmogelijk om te hechten. Legionella ontwikkeld zich alleen als er ook voldoende zuurstof en voedingsmiddelen aanwezig zijn. De beïnvloedende factoren zijn: water, zuurstof, watertemperatuur, verblijftijd, stilstand/stagnatie, zuurgraad, sediment/biofilm. Alleen risicogroepen hebben kans op ernstige besmetting. Er is nog nooit iemand in NL door besmetting van legionella in een woonhuis overleden. Besmetting alleen via waterdamp.

• wervisser
BenEco schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:32:
Resultaten van een jaar Panasonic 5kW WP.
Elektrisch verbruik WP: 2143kWh.
Elektrisch verbruik 3kW element WP: 37kWh.
Elektrisch verbruik SWW element 150L OEG boiler: 442kWh.
Totaal: 2622kWh.

Tevreden met de resultaten, nu nog een jaartje Ta verlagen en monitoren met de vandaag gemonteerde Kamstrup Multical 302. :)
Die waardes vind ik er prima uit zien !

Waar heb je die Kamstrup vandaan ? O-)
reneeke1970 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:07:
[...]

Theoretisch kun je in een vat een dode stilstaande hoek krijgen, met spiraal niet.
Een spiraal word langs onder gevuld dus bovenin altijd warmer. Een vat is gevoeliger voor verstoring van gelaagdheid door instromen koud water.
Ja een spiraal levert continu warm water, als hij dat niet zou kunnen door te weinig overdracht dan kun jij andersom gerekend ook niet je vat weer verwarmen met wp, die zou dan ook zijn vermogen niet kwijt kunnen.

Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar met het boldgedeelte ben ik het nog niet helemaal eens.

Stel dat die hygiëne spiraal 50 liter water bevat, dan is er 50 liter water van 55 graden "op voorraad", na deze 50 liter gaat er water van 10 graden in de hygiëne spiraal en je spiraal moet dan voldoende vermogen bevatten in om de gevraagde tijdsspanne van 10 naar 55 te gaan.

Met een SWW boiler hoeft dit natuurlijk niet, de WP mag gerust 1 uur doen over het opwarmen van het vat terwijl het vat in een half uur leeg kan zijn. Daarom heb ik juist een boiler :)
Rhaelak schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:18:
[...]

Ook jij bedankt voor de duidelijke uitleg, jij zegt dus dat zo'n spiraal voldoende verwarmingscapaciteit heeft om "stel" 15 liter water per minuut van 10 graden naar 50 graden heen te trekken.

Om eerlijk te zijn had ik dat niet verwacht.

Maar dan nog, wat zou (los van het legionella issue) dan het voordeel zijn geweest :? Is het veel goedkoper zo'n vat met hygiëne spiraal :?

Verwijderd

Van 10 > 50 en 15l per minuut heb je volgens http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php 40.96kW nodig.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-11 08:52
De temperatuur dat de mensen graag in douche is 33-38C.. dus om te zeggen dat je water 50C moet zijn is niet 100% waar.. als je hygiene spiraal je water maar kan op warmen tot zeg 40C constant.. dan ga je met een thermostatische douche kraan gewoon minder koud water mengen met je warm water.
En als je dan nog een WTW hebt..

Voordeel van hygiene spiraal zoals ik het zie
- minder kans op legionella door kleinere hoeveelheid (enkel in hygiene spiraal boeit)
- minder water wat je zou moeten door spoelen als je terug komt van vakantie..
- gelaagdheid blijft beter in takt want je creëert geen circulatie in het vat zelf.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Hygienespiraal vat met 2 WTT (1 voor zonneboiler en een 2de voor bij te verwarmen)
- 800l met PU isolatie (b-class) - 880 euro + transport
- 800l met PU + glas isolatie (a-class) - 1087 euro + transport
voor 1000 liter doe je 100 euro erbij voor 600liter 80 euro eraf.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

buiter schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:44:
[...]

Over de flow:

En de flow op de kamstrup?
Heb je die radiator die dichtbij staat al eens dicht gedraaid? Voor de test.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Het lijkt mij ook wat veel, maar volgens @Rhaelak werkt het zo in de praktijk.
Icekiller2k6 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:02:
De temperatuur dat de mensen graag in douche is 33-38C.. dus om te zeggen dat je water 50C moet zijn is niet 100% waar.. als je hygiene spiraal je water maar kan op warmen tot zeg 40C constant.. dan ga je met een thermostatische douche kraan gewoon minder koud water mengen met je warm water.
Ik douche zelf altijd met water boven de 38 graden (dat is toch die begrensknopstand :? ) Ik draai hem er altijd overheen.

Het water hoeft inderdaad geen 55 graden te zijn, maar hoe warmer het boilervat, hoe meer voorraad je hebt. Wellicht kan ik straks met 50 graden ook uit de voeten. Maar voor een Hygiëne Spiraal lijkt 45 graden me wel het minimale.
Voordeel van hygiene spiraal zoals ik het zie
- minder kans op legionella door kleinere hoeveelheid (enkel in hygiene spiraal boeit)
- minder water wat je zou moeten door spoelen als je terug komt van vakantie..
- gelaagdheid blijft beter in takt wat je creëert geen circulatie in het vat zelf.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Hygienespiraal vat met 2 WTT (1 voor zonneboiler en een 2de voor bij te verwarmen)
- 800l met PU isolatie (b-class) - 880 euro + transport
- 800l met PU + glas isolatie (a-class) - 1087 euro + transport
voor 1000 liter doe je 100 euro erbij voor 600liter 80 euro eraf.
Dat zijn inderdaad allerlei voordelen, maar het nadeel in mijn situatie zou zijn dat ik geen 800 liter water op 55 graden wil gaan maken om een hygiëne spiraal warm te houden. Maar aangezien jij een zonneboiler hebt snap ik wel dat jij dat zo wil :)

Zoveel mensen, zoveel wensen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Rol-Co schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:23:
[...]

En de flow op de kamstrup?
Heb je die radiator die dichtbij staat al eens dicht gedraaid? Voor de test.
Die radiator ga ik eens (deels/geheel) dichtdraaien.. (dank voor de tip/suggestie)
Als ik de flow meet dan doe ik dat met de Kamstrup.
Stand 2 heb ik destijds niet gemeten (vandaar dat ik niet weet wat deze stand voor flow heeft)
Stand 1 lijkt al te zorgen voor voldoende Td.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:42:
[...]
Ook jij bedankt voor de duidelijke uitleg, jij zegt dus dat zo'n spiraal voldoende verwarmingscapaciteit heeft om "stel" 15 liter water per minuut van 10 graden naar 50 graden heen te trekken.

Om eerlijk te zijn had ik dat niet verwacht.

Maar dan nog, wat zou (los van het legionella issue) dan het voordeel zijn geweest :? Is het veel goedkoper zo'n vat met hygiëne spiraal :?
Ik heb een Hellman vat en uit de praktijk kan ik je zeggen dat dit inderdaad werkt. Ik verlies iets meer dan 1 graad tov de temperatuur van het vat. Ik heb er voor naverwarming een elektrische doorstromer achtergehangen en heb dus " onbeperkt" warm water. Op het moment dat de collectoren het vat genoeg hebben opgewarmd heb ik uiteraard geen of minder naverwarming nodig.

Een punt om op te letten is dat je thermostaat kraan lagere temperaturen dan 60 graden aanvoer goed kan verwerken. De meeste kranen gaan in ieder geval uit van 60 graden.
jerh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:40:
[...]

Ik heb een Hellman vat en uit de praktijk kan ik je zeggen dat dit inderdaad werkt. Ik verlies iets meer dan 1 graad tov de temperatuur van het vat. Ik heb er voor naverwarming een elektrische doorstromer achtergehangen en heb dus " onbeperkt" warm water. Op het moment dat de collectoren het vat genoeg hebben opgewarmd heb ik uiteraard geen of minder naverwarming nodig.

Een punt om op te letten is dat je thermostaat kraan lagere temperaturen dan 60 graden aanvoer goed kan verwerken. De meeste kranen gaan in ieder geval uit van 60 graden.
Aha, nu geloof ik je, maar zoals ik aangaf wou ik het zonder naverwarmer doen.

Dus de hamvraag, krijg je ook "onbeperkt" warm water van 38 graden als je geen naverwarmer hebt :?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-11 08:52
jerh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:40:
[...]

Ik heb een Hellman vat en uit de praktijk kan ik je zeggen dat dit inderdaad werkt. Ik verlies iets meer dan 1 graad tov de temperatuur van het vat.
Hoe is de temperatuur van uw boiler in gedeeld? Bv als bovenkant 50 graden is en vanonder 30 graden. Krijgt hij dan de hygienespiraal snel genoeg op temperatuur om te werken zonder na warming?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Dus de hamvraag, krijg je ook "onbeperkt" warm water van 38 graden als je geen naverwarmer hebt :?
Ja, als het vat maar warm genoeg is uiteraard. Ik heb een tijdje de wp gebruik om sww water te verwarmen en dan kwam ik een heel eind. Mijn vat is echter wel 800 liter.

In de winter varieert de temperatuur tussen de 20 en 30 graden. Een beetje warmte van de zon en een beetje van de wp voor het cv gedeelte. Vanaf ergens in maart is alleen de zon genoeg. Dit is een bewuste keuze en daarom naverwarmen. De cop is dan wel 1 van het naverwarmen, maar de cop voor cv gaat een enorm stuk omhoog en ik heb minder stilstandsverlies. Bij haustechnik forums is de algemene opinie dat dit het meest gunstige scenario is. Ik weet niet of het zo is, maar ik de praktijk heb ik een efficient systeem en een vrouw die niet klaagt.
Icekiller2k6 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:51:
[...]

Hoe is de temperatuur van uw boiler in gedeeld? Bv als bovenkant 50 graden is en vanonder 30 graden. Krijgt hij dan de hygienespiraal snel genoeg op temperatuur om te werken zonder na warming?
Ik meet maar op 2 punten in de boiler, daar zit ongeveer 40 cm in hoogte tussen en het verschil in temperatuur daartussen is verwaarloosbaar. De spiraal komt tot het midden van het vat en pakt de meeste warmte aan de bovenkant, op de weg daarnaar toe is er voorverwarming. Maar ik heb daar geen echte meetgegevens van behalve dat sww uit ongeveer 1 graad kouder is dan het meetpunt.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52
Ik heb nu sinds een dikke week mijn Elga in gebruik en moet zeggen dat ik er erg enthousiast over ben. Ik loop echt tegen iets aan wat volgens mij niet zou kunnen, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Aangezien wij geen ltv hebben, heb ik er voor gekozen om 's nachts nachtverlaging toe te passen en heb ik in de Honeywell een temperatuur van 19 graden om 7 uur 's ochtends gezet ('s nachts staat hij op 15). Nu weet ik dat de Elga vrijwel alle instellingen van de thermostaat negeert en dus ook niet zou moeten aanwarmen. Die van mij begint nu echter vrolijk om 5.30 uur 's ochtends te stoken en heeft dan met een piek tussen 5.50 en 6.05 om 6.15 het huis op temperatuur en er bijna een kuub gas doorgejaagd.

Volgens mij is dat iets wat hij helemaal niet zou moeten doen en als hij het wel zou moeten doen (kan natuurlijk ergens iets verkeerd gelezen hebben), dan doet hij het een uur te vroeg. Sowieso heb ik al het idee dat aanwarmen een onzuinige business is, maar nu is het wel heel zinloos. Iemand een idee wat hier gebeurd en hoe ik de afstelling beter kan krijgen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Werkt je thermostaat niet met een opwarmperiode, dus je wilt het om 07:00 19 graden hebben, je thermostaat denkt (berekend) laat ik maar om 05:30 beginnen om de kachel/WP aan het werk te zetten om het op 07:00 19 graden te hebben :?

Zo werken sommige thermostaten, en ook de Honeywell zover ik weet.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 14:07 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Met een WP van 12 KW die tegelijk je SWW vat verwarmt kan je het douchen wel bijhouden.

• Aziraphale
@Grolsch Dat vrees ik ook, want hij staat op 'adaptief aanwarmen'. Er staat echter het volgende in de openingspost over de Elga:

De ELGA wordt geleverd met een Honeywell Chronoterm touch. Deze bevat ontzettend veel instellingen, hierover kunnen we kort zijn; De ELGA negeert ze bijna allemaal. Enige die worden gebruikt zijn:

Gemeten temperatuur
Klokthermostaatprogramma ( dus gewenste temperatuur )

Dus alle andere fratsen met modulatie, P/N parameters, aanwarmtijd, etc worden allemaal genegeerd.

Nog een ander ding van de Touch thermostaat. Een normale modulerende thermostaat leert zichzelf aan wanneer die moet starten om het op tijdstip X warm te hebben. De Touch doet dit niet. Dus een schema 08:00 20 graden betekent dat de ELGA om 08:00 pas aan gaat.

Maar dat doet hij dus niet... Zou hem nog op 'conventioneel aanwarmen' kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurt. Maar klopt mijn redenatie wel dat aanwarmen/opwarmperiode puur een comfortding is en onnodig gas kost? Ik heb namelijk wel zoveel radiatorcapaciteit in de woonkamer dat het door de stralingswarmte al heel rap na het omhoog tikken van de thermostaat aangenaam aanvoelt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

koevlaas2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:12:
[...]

Met een WP van 12 KW die tegelijk je SWW vat verwarmt kan je het douchen wel bijhouden.
We gaan het meemaken straks, wat mij betreft mag het wel zover zijn dat de boel geïnstalleerd is :)
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:14:
@Grolsch Dat vrees ik ook, want hij staat op 'adaptief aanwarmen'. Er staat echter het volgende in de openingspost over de Elga:

De ELGA wordt geleverd met een Honeywell Chronoterm touch. Deze bevat ontzettend veel instellingen, hierover kunnen we kort zijn; De ELGA negeert ze bijna allemaal. Enige die worden gebruikt zijn:

Gemeten temperatuur

Dus alle andere fratsen met modulatie, P/N parameters, aanwarmtijd, etc worden allemaal genegeerd.

Nog een ander ding van de Touch thermostaat. Een normale modulerende thermostaat leert zichzelf aan wanneer die moet starten om het op tijdstip X warm te hebben. De Touch doet dit niet. Dus een schema 08:00 20 graden betekent dat de ELGA om 08:00 pas aan gaat.

Maar dat doet hij dus niet... Zou hem nog op 'conventioneel aanwarmen' kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurt. Maar klopt mijn redenatie wel dat aanwarmen/opwarmperiode puur een comfortding is en onnodig gas kost? Ik heb namelijk wel zoveel radiatorcapaciteit in de woonkamer dat het door de stralingswarmte al heel rap na het omhoog tikken van de thermostaat aangenaam aanvoelt.
Warmte is altijd een comfort ding :) Aanwarmen dus ook ;)

Maar een thermostaat doet niets anders als een warmtevraag generen en de ketel/WP opdracht geven tot verwarmen. Met deze opdracht wordt het achterliggende apparaat niet verteld of dit voor aanwarmen is.

Dus ik denk dat die instelling het probleem is.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 14:37 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:34:
[...]

We gaan het meemaken straks, wat mij betreft mag het wel zover zijn dat de boel geïnstalleerd is :)
Ja inderdaad je hebt er lang genoeg over gepraat, tijd voor actie.

koevlaas2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:36:
[...]

Ja inderdaad je hebt er lang genoeg over gepraat, tijd voor actie.
Ik verwacht dat met +- 2 á 3 weken de kozijnen er in zitten, en dat dan de WP geïnstalleerd gaat worden.
De aannemer durft het niet aan de boel eerder te plaatsen i.v.m. diefstal :P

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Ik verwacht dat met +- 2 á 3 weken de kozijnen er in zitten, en dat dan de WP geïnstalleerd gaat worden.
De aannemer durft het niet aan de boel eerder te plaatsen i.v.m. diefstal :P
Je gaat er toch wel even bivakkeren als anti kraak neem ik aan, de aannemer heeft namelijk gelijk er word veel gestolen van bouwplaatsen.

koevlaas2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:42:
[...]

Je gaat er toch wel even bivakkeren als anti kraak neem ik aan, de aannemer heeft namelijk gelijk er word veel gestolen van bouwplaatsen.
Gelukkig valt dat bij ons in het Oosten nog wel mee, maar ik bouw buitenaf dus heb geen zin in "winkelende" Oostblokkers.

Het valt onder de verantwoording (en verzekering) van de Aannemer, en hij durft het niet aan, en ik geef hem groot gelijk :)

• Aziraphale
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:34:
[...]

[...]

Warmte is altijd een comfort ding :) Aanwarmen dus ook ;)

Maar een thermostaat doet niets anders als een warmtevraag generen en de ketel/WP opdracht geven tot verwarmen. Met deze opdracht wordt het achterliggende apparaat niet verteld of dit voor aanwarmen is.

Dus ik denk dat die instelling het probleem is.
Dan gaan we die eens even op conventioneel zetten, En ik snap dat warmte altijd een comfortding is, vroeg me alleen af of aanwarmen niet meer gas kost dan nodig. ;-)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

wervisser schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Maar 37kWh voor het 3kW electrische element??!!
Dan is er voor mij geen reden om hem niet aan te sluiten.. :*)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• wervisser
paulv1973 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:13:
[...]

't Is toch een verbruik gemeten over 1 jaar... dat is 0,1 kWh per dag...

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

wervisser schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Dus niet echt een reden om hem niet aan te sluiten.
Panasonic zal het ding toch met een reden ingebouwd hebben...
37kWh is een redelijke zomerdag opbrengst hier met de paneeltjes... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

wervisser schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:25:
[...]

1.10 per maand in de 6 maanden van het stookseizoen, om te zorgen dat je geen schommelingen in warmte-afgifte hebt door defrosts. Wat heb je wel/niet over voor comfort. Voor mensen met eigen PV-panelen bedragen de kosten 0,37 per stookseizoenmaand.

• wervisser
paulv1973 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:35:
[...]

Dus niet echt een reden om hem niet aan te sluiten.
Panasonic zal het ding toch met een reden ingebouwd hebben...
37kWh is een redelijke zomerdag opbrengst hier met de paneeltjes... O-)
My bad, heb je zin verkeerd gelezen.

37kWh is inderdaad verwaarloosbaar. Gewoon aansluiten dus :*)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:14:

Gemeten temperatuur

En hij geeft de Tset door. Dus op T-Tset reageert de Elga.

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:36:
[...]

1.10 per maand in de 6 maanden van het stookseizoen, om te zorgen dat je geen schommelingen in warmte-afgifte hebt door defrosts. Wat heb je wel/niet over voor comfort. Voor mensen met eigen PV-panelen bedragen de kosten 0,37 per stookseizoenmaand.
Die 3kW heater doet nog wel wat meer dan alleen hulp bij defrosts: bij zeer lage temp. wordt het afgegeven vermogen constant gehouden, dient als vorstbescherming en opstart-boost bij Tr<20 graden (en voorkomt daarmee uitschakeling van de WP).

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
jerh schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:00:
[...]

Ja, als het vat maar warm genoeg is uiteraard. Ik heb een tijdje de wp gebruik om sww water te verwarmen en dan kwam ik een heel eind. Mijn vat is echter wel 800 liter.

In de winter varieert de temperatuur tussen de 20 en 30 graden. Een beetje warmte van de zon en een beetje van de wp voor het cv gedeelte. Vanaf ergens in maart is alleen de zon genoeg. Dit is een bewuste keuze en daarom naverwarmen. De cop is dan wel 1 van het naverwarmen, maar de cop voor cv gaat een enorm stuk omhoog en ik heb minder stilstandsverlies. Bij haustechnik forums is de algemene opinie dat dit het meest gunstige scenario is. Ik weet niet of het zo is, maar ik de praktijk heb ik een efficient systeem en een vrouw die niet klaagt.

[...]

Ik meet maar op 2 punten in de boiler, daar zit ongeveer 40 cm in hoogte tussen en het verschil in temperatuur daartussen is verwaarloosbaar. De spiraal komt tot het midden van het vat en pakt de meeste warmte aan de bovenkant, op de weg daarnaar toe is er voorverwarming. Maar ik heb daar geen echte meetgegevens van behalve dat sww uit ongeveer 1 graad kouder is dan het meetpunt.
Je hebt het wel over de Cu90 variant (90KW capaciteit van de spiraal) van de Hellmann. Die zijn volgens mij rond de EURO 2.500,- voor een 800 liter vat (en volgens mij nauwelijks minder voor de 650l variant). Ook koperen spiraal ipv een RVS spiraal zoals in het gros van de hygienebuffers. De ene hygieneboiler is de andere niet.

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:56:
[...]

Die 3kW heater doet nog wel wat meer dan alleen hulp bij defrosts: bij zere lage temp. wordt het afgegeven vermogen constant gehouden, dient als vorstbescherming en opstart-boost bij Tr<20 graden (en voorkomt daarmee uitschakeling van de WP).
Dank voor de toelichting, reden te meer om die 3kW beschikbaar te hebben/houden voor het systeem.

• Aziraphale
Tomexergie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:49:
[...]

En hij geeft de Tset door. Dus op T-Tset reageert de Elga.
Je bedoelt dan dus dat de thermostaat een Tset van 19 graden doorgeeft om half 6 ipv om 7 uur om zo aan te warmen? Zou de thermostaat in dat geval (ding schijnt slim te zijn...) op een gegeven moment ook snappen dat dat ook wel een uurtje later kan?

Hij heeft het sowieso nog niet helemaal zo helder als de oude iSense, want waar die bij 19 stopte met verwarmen, schiet deze zo nog een halve graad door. Of zou ik daarvoor de watertemperatuur op de ketel nog iets moeten verlagen?

• jerh
LittleTycoon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:05:
[...]

Je hebt het wel over de Cu90 variant (90KW capaciteit van de spiraal) van de Hellmann. Die zijn volgens mij rond de EURO 2.500,- voor een 800 liter vat (en volgens mij nauwelijks minder voor de 650l variant). Ook koperen spiraal ipv een RVS spiraal zoals in het gros van de hygienebuffers. De ene hygieneboiler is de andere niet.
Correct, ik heb de cu90. Ik heb er rond de 2200 euro 2 jaar terug voor betaald inclusief de extra isolatie van het vat. Ik ga er vanuit dat de boiler een hele tijd meegaat.....

• Tomexergie
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:25:
[...]

Je bedoelt dan dus dat de thermostaat een Tset van 19 graden doorgeeft om half 6 ipv om 7 uur om zo aan te warmen? Zou de thermostaat in dat geval (ding schijnt slim te zijn...) op een gegeven moment ook snappen dat dat ook wel een uurtje later kan?

Hij heeft het sowieso nog niet helemaal zo helder als de oude iSense, want waar die bij 19 stopte met verwarmen, schiet deze zo nog een halve graad door. Of zou ik daarvoor de watertemperatuur op de ketel nog iets moeten verlagen?
Eenvoudig, je hebt de gewenste temperatuur Tset en de gemeten temperatuur T. Op basis van het verschil regelt de Elga met een eigen programma. Natuurlijk kun je op de Touch ook nachtverlaging programmeren, dan wordt Tset veranderd. Als Tset -T>1, dan komt de CVketel bij tot weer Tset is bereikt. Dan herhaalt de cyclus zich weer. De ruimte temperatuur en Ta maken dan een zaagtand profiel. Eenvoudig maar dom.
De CV kerel heeft op minimum modulatie nog te veel vermogen en 50C aanvoertemperatuur is snel bereikt.
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:25:
[...]

De thermostaat geeft niet de gewenste ruimtetemperatuur door aan de ketel/WP, maar optie 1 (aan/uit regeling) = "ik wil warmte", en optie 2 (modulerend/OT) ik wil x temperatuur aanvoertemperatuur.

Bij aan/uit (wat de meeste warmtepompen zijn volgens mij) blijft de thermostaat net zolang schreeuwen "ik wil warmte" totdat de thermostaat zegt "stop er maar mee". De intelligente regeling zit puur in de thermostaat en niet in de warmtebron. De TS bepaald dus of er wel of geen warmte nodig is. Als het goed is is de TS zelflerend, en weet hij / leert hij hoe lang het duurt om je woning warm te krijgen.

Net zoals dat de TS weet wanneer hij moet stoppen met warmtevraag om overshoot te voorkomen.

Los van bovenstaande zit er ook een regeling in de warmtebron (CV/WP), maar zo lang de TS roept "ik wil warmte" zal de warmtebron dat conform ingestelde parameters geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 16:53 ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:51:
[...]

De thermostaat geeft niet de gewenste ruimtetemperatuur door aan de ketel/WP, maar optie 1 (aan/uit regeling) = "ik wil warmte", en optie 2 (modulerend/OT) ik wil x temperatuur aanvoertemperatuur.

Bij aan/uit (wat de meeste warmtepompen zijn volgens mij) blijft de thermostaat net zolang schreeuwen "ik wil warmte" totdat de thermostaat zegt "stop er maar mee". De intelligente regeling zit puur in de thermostaat en niet in de warmtebron. De TS bepaald dus of er wel of geen warmte nodig is. Als het goed is is de TS zelflerend, en weet hij / leert hij hoe lang het duurt om je woning warm te krijgen.

Net zoals dat de TS weet wanneer hij moet stoppen met warmtevraag om overshoot te voorkomen.

Los van bovenstaande zit er ook een regeling in de warmtebron (CV/WP), maar zo lang de TS roept "ik wil warmte" zal de warmtebron dat conform ingestelde parameters geven.
In ieder geval bij de Elga wordt de rol van de thermostaat gedegradeerd tot het doorgeven van een paar signalen. Alle toegevoegde 'intelligentie' in die thermostaat wordt genegeerd door de Elga.

Elga is geen aan/uit wp, maar een inverter. En heeft zijn eigen regeling.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• joostmaas
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:57:
[...]

In ieder geval bij de Elga wordt de rol van de thermostaat gedegradeerd tot het doorgeven van een paar signalen. Alle toegevoegde 'intelligentie' in die thermostaat wordt genegeerd door de Elga.

Ik denk dat Grolsch niet bedoelde dat de meeste WP's aan/uit types zijn (het zijn tegenwoordig vrijwel allemaal inverters die kunnen moduleren), maar dat de externe aansturing een aan/uit type is (wel/geen warmtevraag). De verdere logica zit in de WP.

Verwijderd

[...]

Helemaal waar, onder voorwaarde dat de warmte-vraag boven de minimum-capaciteit v.d. WP zit. Is er minder vraag wordt het een aan/uit systeem.

• Aziraphale
Dat wat Bram-Bos zegt had ik ook helder en het verhaal van Tset en T snap ik ook, maar ik heb de indruk dat ik nu aanloop tegen een conflict tussen het adaptief aanwarmen van de Chronotherm en de eigen regeling van de Elga.

Wat er volgens mij nu gebeurt is dat de ts probeert om de boel rustig aan te warmen en daarom om 5.30 warmte gaat vragen. De Elga slaat aan en vanwege het verschil tussen Tset en T schakelt hij de ketel bij, die rap het verschil reduceert tot de max. 0,5 graad die de Elga zoekt. Resultaat is dat mijn huis vroeger dan ik wil op temperatuur is, omdat de regeling van de Elga en de ts niet hetzelfde willen.

Nu is de vraag alleen nog even of de adaptieve functie van thermostaat gaat snappen dat hij later warmte moet gaan vragen, of dat ik beter de adaptieve functie uit kan schakelen en de ts in kan stellen op conventioneel aanwarmen. Bij dat laatste gaat hij dus niet eerder dan op een door mij ingestelde tijd warmte vragen.

• reneeke1970
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:41:
Dat wat Bram-Bos zegt had ik ook helder en het verhaal van Tset en T snap ik ook, maar ik heb de indruk dat ik nu aanloop tegen een conflict tussen het adaptief aanwarmen van de Chronotherm en de eigen regeling van de Elga.

Wat er volgens mij nu gebeurt is dat de ts probeert om de boel rustig aan te warmen en daarom om 5.30 warmte gaat vragen. De Elga slaat aan en vanwege het verschil tussen Tset en T schakelt hij de ketel bij, die rap het verschil reduceert tot de max. 0,5 graad die de Elga zoekt. Resultaat is dat mijn huis vroeger dan ik wil op temperatuur is, omdat de regeling van de Elga en de ts niet hetzelfde willen.

Nu is de vraag alleen nog even of de adaptieve functie van thermostaat gaat snappen dat hij later warmte moet gaan vragen, of dat ik beter de adaptieve functie uit kan schakelen en de ts in kan stellen op conventioneel aanwarmen. Bij dat laatste gaat hij dus niet eerder dan op een door mij ingestelde tijd warmte vragen.
Er is hier toch al eens meer iemand geweest met hetzelfde probleem, die liet de thermostaat stappen van 0.5 graad maken zodat CV niet mee aan ging

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
LP
reneeke1970 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:46:
[...]

Er is hier toch al eens meer iemand geweest met hetzelfde probleem, die liet de thermostaat stappen van 0.5 graad maken zodat CV niet mee aan ging
Dat is ook een optie, maar of ik dat red met max 6 stappen per dag en een nachtverlaging van 4 graden is twijfelachtig. Het gaat mij ook meer om het waarom van het verhaal dan een alternatieve manier van aanwarmen voor ik opsta, want dat aanwarmen kan ik op zich prima zonder.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of nachtverlaging überhaupt zinvol is met een Elga, maar ik weet niet of de Elga de hele nacht laten draaien opweegt tegen de kuub gas die ik aan opwarmen verstook.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:36:
[...]

Andere ervaring heb ik hier.
Ik heb hier zeker wel warmteschommelingen door een defrost. Het 3 kW element gaat niet aan bij een defrost. Tenzij de Ta onder de 10°C of 20°C ofzo komt. Dat is maar 1 keer het geval geweest; waarbij een defrost binnen 30 minuten na start plaats vond, en de radiatoren nog niet goed warm waren.
Defrost kan ik duidelijk merken aan de dalende stralingstemperatuur van de HTV radiatoren.

• Tomexergie
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:42:
LP
[...]

Dat is ook een optie, maar of ik dat red met max 6 stappen per dag en een nachtverlaging van 4 graden is twijfelachtig. Het gaat mij ook meer om het waarom van het verhaal dan een alternatieve manier van aanwarmen voor ik opsta, want dat aanwarmen kan ik op zich prima zonder.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of nachtverlaging überhaupt zinvol is met een Elga, maar ik weet niet of de Elga de hele nacht laten draaien opweegt tegen de kuub gas die ik aan opwarmen verstook.
We zijn al 3 jaar op het forum het regel gedrag van de Elga aan het communiceren. Om de regeling stabiel te maken hebben forumleden geprobeerd om er een WAR regeling van te maken. Via de Touch lukt het niet maar ook via de Elga zelf kun je heb ik nog geen succesverhaal gehoord waarbij de Elga rustig moduleert op basis van buitentemperatuur bij lage Ta's zoals bij vloerverwarming. Mijn Elga draait constant op 21C. Om het moduleren te bevorderen heb ik een warmtevertraging aangebracht rond de ruimte sensor. Dat werkt redelijk. Het enige voordeel van de HonewellT is dat je er een externe ruimte NTC op kunt aansluiten.
[...]

Zoals @joostmaas aangeeft bedoel ik dit niet zo :) Ik probeerde uit te leggen hoe de TS werkt met de WP.

De TS ingang op de ELGA ondersteunt zover ik weet alleen een aan/uit thermostaat. (zoals alle WP's zover ik weet).

Jij hebt het over een paar signalen, maar volgens mij geeft de TS maar 1 signaal. 1=aan(warmte), 0=uit(geen warmte).

Meer informatie verstuurd de TS niet, en meer informatie ontvangt de ELGA niet.
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:41:

Je ELGA krijgt niets mee van het hele adaptieve van je Chronoterm.

De Chronoterm zegt of aan of uit tegen de WP, niet meer niet minder.

Dus als er te vroeg een aan signaal bij de ELGA komt is de Chronoterm daar verantwoordelijk voor.

Los van bovenstaand verhaal is de WP natuurlijk ook een intelligent apparaat met allerlei regeling en parameters, maar de input is puur 1=aan of 0=uit. De parameters van de ELGA bepalen vervolgens bij signaal aan wat hij gaat doen (Ta, vermogen, pompen laten draaien, etc.)

Je hebt ook van die thermostaten die proberen te moduleren door te "stoeien" met die aan/uit signalen, ik kan me goed voorstellen dat de ELGA dat niet leuk vindt als hij net zelf een regeling aan het bedenken is.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 19:12 ]

• Aziraphale
@Tomexergie Dat regelgedrag van de Elga ken ik, ik heb met uiteraard tot in detail ingelezen. Mijn opmerking over het nut van nachtverlaging is dan ook puur gericht op mijn eigen situatie (radiatoren, overcapaciteit door goeie isolatie), waarbij ik denk dat de Elga de hele nacht door laten draaien meer energie kost dan die 1m3 gas.

@Grolsch En dat was dus precies wat ik wilde weten, dankjewel! :) Wat de ts nu dus gewoon doet is vroeger dan dat ik wil de cv aanzetten en dat moet ik dus even handmatig anders instellen.

Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:26:
@Tomexergie Dat regelgedrag van de Elga ken ik, ik heb met uiteraard tot in detail ingelezen. Mijn opmerking over het nut van nachtverlaging is dan ook puur gericht op mijn eigen situatie (radiatoren, overcapaciteit door goeie isolatie), waarbij ik denk dat de Elga de hele nacht door laten draaien meer energie kost dan die 1m3 gas.
Meten is weten, heb je er een KWH meter voor hangen :?
Voor een goed vergelijk is het wel belangrijk om uit te gaan van vergelijkbare situaties m.b.t. uitgangstemperaturen zowel binnen als buiten.
@Grolsch En dat was dus precies wat ik wilde weten, dankjewel! :) Wat de ts nu dus gewoon doet is vroeger dan dat ik wil de cv aanzetten en dat moet ik dus even handmatig anders instellen.
Als adaptieve aanwarming aan staan op je TS dan doet de TS precies wat je van hem vraagt, namelijk proberen om de ruimte op 19 graden te hebben om 07:00 door bijvoorbeeld om 05:00 al een aan signaal naar je ELGA te versturen.

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:57:
[...]

Andere ervaring heb ik hier.
Ik heb hier zeker wel warmteschommelingen door een defrost. Het 3 kW element gaat niet aan bij een defrost. Tenzij de Ta onder de 10°C of 20°C ofzo komt. Dat is maar 1 keer het geval geweest; waarbij een defrost binnen 30 minuten na start plaats vond, en de radiatoren nog niet goed warm waren.
Defrost kan ik duidelijk merken aan de dalende stralingstemperatuur van de HTV radiatoren.
Je kunt instellen tot welke buitentemperatuur het element actief mag worden, standaard is het ingesteld op 0C dacht ik, maar kan ook ingesteld worden tot buitentemperaturen van 15C, het heeft voor zover ik weet niets met de Ta te maken. Maar helemaal niets merken zal met de zeer beperkte systeeminhoud in combinatie met de 'zeer hoge Ta' van jouw systeem zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 19:50 ]

@Tomexergie Ik ben nog ff dat fantastische overzicht van je aan het bekijken, maar ik mis eigenlijk nog een heel relevant cijfer om conclusies te kunnen trekken. hoeveel m2/m3 wordt er verwarmd :?

Eigenlijk kun je aan "level heating system" aardig destilleren wat het afgiftesysteem is.

Als bijvoorbeeld Jaari met zijn prachtige MCOP van 4,4 in totaal 570KWh elektrisch vermogen nodig heeft om 300m3 te verwarmen, en Mkleinman met een MCOP van 3.94 in totaal 497KWh electrisch vermogen nodig heeft om 400m3 te verwarmen dan kun je je natuurlijk afvragen wat belangrijker is. MCOP of totaal KWh, want dat is toch hetgene wat betaald cq. afgerekend moet worden.

Dus het lijkt mij wel interessant om het aantal te verwarmen m2's of m3's te vermelden om nog beter te kunnen vergelijken en nog betere conclusies te kunnen trekken.

Verwijderd

Dan wordt het warmte-verlies v.d. woning gemeten, niet de effiency v.d. WP in combinatie met het afgiftesysteem.

• Aziraphale
Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:43:
[...]

Meten is weten, heb je er een KWH meter voor hangen :?
Voor een goed vergelijk is het wel belangrijk om uit te gaan van vergelijkbare situaties m.b.t. uitgangstemperaturen zowel binnen als buiten.

[...]

Als adaptieve aanwarming aan staan op je TS dan doet de TS precies wat je van hem vraagt, namelijk proberen om de ruimte op 19 graden te hebben om 07:00 door bijvoorbeeld om 05:00 al een aan signaal naar je ELGA te versturen.
Wel wat ik vraag, maar dat is in dit geval niet wat ik wil, dus ik ga de vraag aan de TS anders formuleren. ;)

En die KWH meter heb ik er nog niet tussen hangen, maar zal ik even naar kijken. Dat kan gewoon zo'n ding in het stopcontact zijn, toch? Heb nu wel een Qbox, maar dat lijkt me niet exact genoeg. En dan gewoon twee vergelijkbare nachten meten, dan komt het wel goed. Leuk projectje. :)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 07:26
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:35:
[...]

Is het niet de bedoeling dat je WP only gaat draaien, dus ook met SWW op de WP.
Ga je nu aanvoeren/bezwaren dat je de ketel alleen voor SWW gebruikt loop je alsnog de kans bot te vangen.
Daar heb ik helaas net te weinig vermogen voor, tenminste in de winter. Want toen kon ik het maar net op temperatuur houden.

Januari 12.83 m3 gas en februari 12.5 m3 gas voor SWW tot nu toe

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Verwijderd

Een trend welke ik denk te zien in de gepluceerde cijfers is de relatie lage Ta2 = hoge COP, dat is dan ook geen verrassing wetende hoe de Carnot-formule dat beschrijft. Die lage Ta2 hangt naar mijn idee af van de grote/omvang van het afgiftesysteem t.o.v. het warmteverlies. Hoe groter het afgiftesysteem, onafhankelijk van wel of niet goed geisoleerd, zal gepaard gaan met een lagere Ta en daarmee een lagere Ta2. Graag commentaar, schieten maar.

Verwijderd

Maikie18 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:31:
[...]

Daar heb ik helaas net te weinig vermogen voor, tenminste in de winter. Want toen kon ik het maar net op temperatuur houden.

Januari 12.83 m3 gas en februari 12.5 m3 gas voor SWW tot nu toe
Je realiseert je wat je die plusminus 150m3 gas op jaarbasis gaat kosten ?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:44:
[...]

Je kunt instellen tot welke buitentemperatuur het element actief mag worden, standaard is het ingesteld op 0C dacht ik, maar kan ook ingesteld worden tot buitentemperaturen van 15C, het heeft voor zover ik weet niets met de Ta te maken. Maar helemaal niets merken zal met de zeer beperkte systeeminhoud in combinatie met de 'zeer hoge Ta' van jouw systeem zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
3 kW element gaat bij mij officieel pas aan onder de -15°C Tb
Toch heb ik bij 1 (één) defrost gezien dat ie aan ging omdat Ta en/of Tr te laag was.
Met meer systeeminhoud zal je minder snel iets merken van een defrost inderdaad, maar dat komt niet door het elektrische element. (Tenzij Ta/Tr te laag wordt enzo)

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:34:
[...]

Je realiseert je wat je die plusminus 150m3 gas op jaarbasis gaat kosten ?
Je bedoeld vastrecht en verbruik of wat het kost om all electric te gaan?

[ Voor 57% gewijzigd door Maikie18 op 01-03-2017 20:37 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:36:
[...]

3 kW element gaat bij mij officieel pas aan onder de -15°C Tb
Toch heb ik bij 1 (één) defrost gezien dat ie aan ging omdat Ta en/of Tr te laag was.
Met meer systeeminhoud zal je minder snel iets merken van een defrost inderdaad, maar dat komt niet door het elektrische element. (Tenzij Ta/Tr te laag wordt enzo)
De energie nodig om te defrosten wordt onttrokken aan je afgiftesysteem. Jouw instelling van -15C Tb veroorzaakt maximale schommeling van de temperatuur in je afgiftesysteem.
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:08:
Dan wordt het warmte-verlies v.d. woning gemeten, niet de effiency v.d. WP in combinatie met het afgiftesysteem.
Je meet dan inderdaad het warmteverlies bij een bepaald comfortniveau.

2 identieke huizen zullen verschillende waardes vertonen bij afwijkend stookgedrag.
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:31:
Een trend welke ik denk te zien in de gepluceerde cijfers is de relatie lage Ta2 = hoge COP, dat is dan ook geen verrassing wetende hoe de Carnot-formule dat beschrijft. Die lage Ta2 hangt naar mijn idee af van de grote/omvang van het afgiftesysteem t.o.v. het warmteverlies. Hoe groter het afgiftesysteem, onafhankelijk van wel of niet goed geisoleerd, zal gepaard gaan met een lagere Ta en daarmee een lagere Ta2. Graag commentaar, schieten maar.
Klopt wederom, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een hoge MCOP niet wil zeggen dat je het minste energie verbruikt.

Het zou zo kunnen zijn dat iemand met een lagere MCOP en een hogere Ta toch minder energie verbruikt als iemand met een hogere MCOP en lagere Ta terwijl de woningen identiek zouden zijn.

Verwijderd

Maikie18 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:36:
[...]

Je bedoeld vastrecht en verbruik of wat het kost om all electric te gaan?
Wat het je per m3 kost incl. vastrecht ed.

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:26:

Ik blijf het vreemd vinden:
- Elga heeft geen aan/uit aansluiting voor zijn eigen thermostaat (de Honeywell) maar een OpenTherm. Waarom Grolsch anders meent snap ik niet goed. Hij heeft ook geen Elga.
- Dat de Elga eerder gas bijschakelt dan jouw setpoint-verandering is echt heel vreemd. Je zou echt de eerste zijn waarbij adaptieve aanwarming in de Honeywell effect zou hebben op het regelgedrag van de Elga. Ik denk dat het probleem ergens anders ligt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Je meet dan inderdaad het warmteverlies bij een bepaald comfortniveau.

2 identieke huizen zullen verschillende waardes vertonen bij afwijkend stookgedrag.

[...]

Klopt wederom, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een hoge MCOP niet wil zeggen dat je het minste energie verbruikt.

Het zou zo kunnen zijn dat iemand met een lagere MCOP en een hogere Ta toch minder energie verbruikt als iemand met een hogere MCOP en lagere Ta terwijl de woningen identiek zouden zijn.
Volgens meneer Carnot kan dat niet.

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Wat het je per m3 kost incl. vastrecht ed.
250 euro

Verwijderd

Ik heb heel wat bij te lezen denk ik, nieuw in dit topic. Ik heb vandaag een bod gedaan op een huis met een dergelijke installatie (warmtepomp die de grond in gaat). Per kamer in de woning zit een thermostaat, en voor de rest heb ik er niet veel verstand van.

Echter, is dit systeem in de woning stuk. En heb ik in mijn voorbehoud op laten nemen dat de woning met een werkend verwarmingsysteem opgeleverd dient te worden. Dit word dan een reparatie van de huidige pomp.

De installateur raad aan om de pomp compleet te vervangen, dat betekend dat ik er een stukje zelf in moet investeren. En hij had het over subsidie hier op, heeft iemand meer informatie over deze subsidie?
Bram-Bos schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:46:
[...]

- Elga heeft geen aan/uit aansluiting voor zijn eigen thermostaat (de Honeywell) maar een OpenTherm. Waarom Grolsch anders meent snap ik niet goed. Hij heeft ook geen Elga.
- Dat de Elga eerder gas bijschakelt dan jouw setpoint-verandering is echt heel vreemd. Je zou echt de eerste zijn waarbij adaptieve aanwarming in de Honeywell effect zou hebben op het regelgedrag van de Elga. Ik denk dat het probleem ergens anders ligt.
Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat de Elga met een aan/uit thermostaat werkt, als dit niet zo is en met OT communiceert dan is het een heel ander verhaal, excuses, ik dacht in dit topic gelezen te hebben dat er nog geen WP's bestonden die via OT aangestuurd konden worden.

Ik heb inderdaad geen ELGA.

Neemt toch niet weg dat als de WP 2 uur eerder begint te lopen als ingestelde kloktijd dat de TS hier verantwoordelijk voor is :?
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:46:
[...]

Volgens meneer Carnot kan dat niet.
Dan moet meneer Carnot weer ff naar school, want het warmteverlies van een woning met een ruimtetemperatuur van 15 graden is bij -10 toch echt een stuk minder als het warmteverlies van een woning met een ruimtetemperatuur van 20 graden bij -10 8)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:48:
Ik heb heel wat bij te lezen denk ik, nieuw in dit topic. Ik heb vandaag een bod gedaan op een huis met een dergelijke installatie (warmtepomp die de grond in gaat). Per kamer in de woning zit een thermostaat, en voor de rest heb ik er niet veel verstand van.

Echter, is dit systeem in de woning stuk. En heb ik in mijn voorbehoud op laten nemen dat de woning met een werkend verwarmingsysteem opgeleverd dient te worden. Dit word dan een reparatie van de huidige pomp.

De installateur raad aan om de pomp compleet te vervangen, dat betekend dat ik er een stukje zelf in moet investeren. En hij had het over subsidie hier op, heeft iemand meer informatie over deze subsidie?
2e hit op google met subsidie warmtepomp
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen

Een w/w warmtepomp is relatief prijzig. Maar de boring heb je al.
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2017 20:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:48:

In principe zit je in het verkeerde topic want een WP die de grond in gaat is neem ik aan een W/W (Brine) WP.

Dit specifieke topic is daarvoor: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Maar gezien de mogelijke kosten zou ik er toch ff een expert bij halen voor het maken van een offerte.

Het begrip "De Pomp compleet vervangen" is nogal een ruim begrip in WP wereld :)

Als ze met "De Pomp vervangen" de waterpomp bedoelen ben je voor 150 euro klaar, maar als ze de WarmtePomp unit zelf bedoelen red je het niet met 5K verwacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2017 20:56 ]

Verwijderd

Voor die 250 krijg je ongeveer 150*8kWh=1200kWh aan warmte, bijna 0,21 per kWh.
Als je het all-electric zou doen en die 1200kWh aan warmte met een COP van 2.5 want het gaat om SWW, dan heb je daar 1200/2.5=480kWh voor nodig. Als je die niet zelf opwekt kost je dat 86,40.

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:54:
[...]

In principe zit je in het verkeerde topic want een WP die de grond in gaat is neem ik aan een W/W (Brine) WP.

Dit specifieke topic is daarvoor: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Maar gezien de mogelijke kosten zou ik er toch ff een expert bij halen voor het maken van een offerte.

Het begrip "De Pomp compleet vervangen" is nogal een ruim begrip in WP wereld :)

Als ze met "De Pomp vervangen" de waterpomp bedoelen ben je voor 150 euro klaar, maar als ze de WarmtePomp unit zelf bedoelen red je het niet met 5K verwacht ik.
Thanks! Klopt, de prijzen die wij hebben gehoord lopen inderdaad in de duizenden euro's, reparatie ~ 4k, nieuwe ~ 9k. OP inmiddels ook gelezen en zal me maar melden in het andere topic haha

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:46:
[...]

Er moet een de eerste zijn. :D Op zich is wat er gebeurt natuurlijk ook niet raar, want de Honeywell doet niets anders dan zelf die setpoint-verandering doen. De Elga pikt dat op, maar de verdere modulering van de Honeywell neemt hij niet mee. Maar ik hou het even in de gaten en zal anders morgen Techneco eens een mailtje hierover sturen. Ben wel benieuwd wat zij zeggen. ;)

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:55:
[...]

Voor die 250 krijg je ongeveer 150*8kWh=1200kWh aan warmte, bijna 0,21 per kWh.
Als je het all-electric zou doen en die 1200kWh aan warmte met een COP van 2.5 want het gaat om SWW, dan heb je daar 1200/2.5=480kWh voor nodig. Als je die niet zelf opwekt kost je dat 86,40.
Bedankt voor het voorrekenen. Ik betaal volgens mij op dit moment 0,23/kWh dus dan zou het voordeel nog maar 50 euro per jaar zijn, en dan moet ik al een COP van 2.5 halen.

Maar goed aan de ene kant ben ik wel voor all electric, aan de andere kant altijd handig om backup te hebben.

Maar ik kom vermogen tekort in de winter dus weet zo even niet hoe ik dit moet gaan realiseren. Tenzij ik in de echt koude dagen er een electrisch kacheltje bij gebruik. Of een buffervat want die heb ik ook nog steeds niet

• reneeke1970
Maikie18 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:06:
[...]

Bedankt voor het voorrekenen. Ik betaal volgens mij op dit moment 0,23/kWh dus dan zou het voordeel nog maar 50 euro per jaar zijn, en dan moet ik al een COP van 2.5 halen.

Maar goed aan de ene kant ben ik wel voor all electric, aan de andere kant altijd handig om backup te hebben.

Maar ik kom vermogen tekort in de winter dus weet zo even niet hoe ik dit moet gaan realiseren. Tenzij ik in de echt koude dagen er een electrisch kacheltje bij gebruik. Of een buffervat want die heb ik ook nog steeds niet
CV op gasfles, pellets kachel....
Weg gas aansluiting

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:00
Kan je een open therm evo home systeem aansluiten op een elga met carrier buiten unit?

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:03:
[...]

Er moet een de eerste zijn. :D Op zich is wat er gebeurt natuurlijk ook niet raar, want de Honeywell doet niets anders dan zelf die setpoint-verandering doen. De Elga pikt dat op, maar de verdere modulering van de Honeywell neemt hij niet mee. Maar ik hou het even in de gaten en zal anders morgen Techneco eens een mailtje hierover sturen. Ben wel benieuwd wat zij zeggen. ;)
Ik betwijfel of de Honeywell adaptief aanwarmen aanstuurt via het signaal T-setpoint. Ik denk dat dat met een ander OT signaal gaat.

Verwijderd

Maikie18 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:06:
[...]

0.23/kWh kan in 2017 volgens mij niet en volgens mij in 2016 ook al niet meer, zou e.e.a. eens controleren en zonodig overstappen. Er zijn van 3 mensen de gegevens bekend en de gemiddelde COP over 4 maanden is 2.72. SWW via CV kan ook met LPG/Butagas, zo doe ik het op dit moment ook.
Even een andere vraag m.b.t. ik kreeg het maar net warm, hoe ziet je afgiftesysteem er uit ? Of anders gesteld wat is je Ta=2 ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2017 21:37 ]

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:32:
[...]

0.23/kWh kan in 2017 volgens mij niet en volgens mij in 2016 ook al niet meer, zou e.e.a. eens controleren en zonodig overstappen. Er zijn van 3 mensen de gegevens bekend en de gemiddelde COP over 4 maanden is 2.72. SWW via CV kan ook met LPG/Butagas, zo doe ik het op dit moment ook.
Ik heb een 4 jarig contract bij eneco, zit nu in het laatste jaar vandaar dat tarief. Maar aangezien ik een overschot had maakte ik me er niet echt druk om, nu de WP er is kom ik straks energie tekort en dan telt het eigenlijk weer wel mee

Verwijderd

@Maikie18 In principe nooit langdurige energiecontracten aangaan. Bij het afsluiten weten zij, de energiemaatschappijen, meer dan jij, pakt bijna altijd verkeerd uit voor de afnemer.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maikie18 ik vermoed dat je tarieven 2ct lager zijn dan je denkt, de belasting is namelijk in die 4 jaar omlaag gegaan en het lijkt me sterk dat Eneco dat in eigen zak steekt.
Dan nog is het aan de hoge kant, wat leuk is bij een overschot :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ramon_1984 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:08:
Kan je een open therm evo home systeem aansluiten op een elga met carrier buiten unit?
Ze zeggen zelf van niet en volgens mij klopt dat ook omdat er dan geen ruimtetemperatuur kan worden gestuurd aangezien er daar meerdere van zijn bij evohome.

In de Elga zit echter ook een vrijgave contact (optioneel) waar je elke willekeurige aan/uit thermostaat op aan kunt sluiten. Met een war/stooklijn op de chronotherm touch modulation wordt dan de watertemperatuur bepaald.

Of dat ook voor de Carrier geldt zul je in de handleiding moeten bekijken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:32:
[...]

Even een andere vraag m.b.t. ik kreeg het maar net warm, hoe ziet je afgiftesysteem er uit ? Of anders gesteld wat is je Ta=2 ?
Alleen radiatoren, Ta bij -10 = 40 en 32 bij +10

Gasfles zie ik niet echt zitten, heb ik niet echt een veilig gevoel bij, aan de andere kant zou ik dat misschien echt in nood kunnen gebruiken als het echt koud is en de WP continue moet verwarmen,

Kun je aan het gasverbruik voor SWW eigenlijk afleiden hoe een groot vat je nodig zou hebben?

Verwijderd

Maikie18 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:25:
[...]

Alleen radiatoren, Ta bij -10 = 40 en 32 bij +10

Gasfles zie ik niet echt zitten, heb ik niet echt een veilig gevoel bij, aan de andere kant zou ik dat misschien echt in nood kunnen gebruiken als het echt koud is en de WP continue moet verwarmen,

Kun je aan het gasverbruik voor SWW eigenlijk afleiden hoe een groot vat je nodig zou hebben?
Elke graad hogere/lagere Tbuiten resulteert in 8/20=0.4C v.d. Ta. Ta2=35.2. Je WP moet bij die temperatuur dus een dT=(Ta-Tb)=33.2C overbruggen, dat zou gemakkelijker/efficienter gaan als dat bijv. 26C zou zijn. De meest efficiente systemen in het maandoverzicht hebben een Ta2=28, gebruiken de minste energie t.o.v. de geproduceerde warmte, lees hoogste COP. Alleen gaat dat niet lukken met radiatoren, of je moet er heeeel veeeel hebben zodat ze per stuk lager kunnen maar in totaal toch dezelfde hoeveelheid warmte afgeven.
Ja zoek de calorische waarde van een m3 groninger gas en die van LPG/butaan, dan kun je het uitrekenen.

Verwijderd

@Maikie18 Ik bedenk me net dat je met jouw benodigde m3 gas waarschijnlijk niet/nauwelijks voordeliger uit zult zijn. PV-panelen er bij plaatsen indien mogelijk en dan SWW electrisch zal de voordeligste manier zijn, kost dan 0.05 - 0.06 per kWh. Dan is LPG/Butaangas alleen nog nodig/nuttig voor het geval dat het echt heel koud wordt maar dan heb je aan 1 of 2 flesjes, a 28.00-30.00 per jaar max. in principe voldoende.

• BenEco
  • Niet online
wervisser schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:36:
[...]

Dank je, ben ook heel blij met mijn omgebouwde AtagPanasonic Q-Solar.
De Multical is via Marktplaats O-) gekocht en verscheept vanaf Texel. :)
paulv1973 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:13:
[...]
Alleen bij temperaturen beneden o graden buitentemperatuur gaat dit elektrisch. element hier meewerken tijdens defrosts.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 02-03-2017 00:13 ]

• Maikie18
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:48:
[...]

Elke graad hogere/lagere Tbuiten resulteert in 8/20=0.4C v.d. Ta. Ta2=35.2. Je WP moet bij die temperatuur dus een dT=(Ta-Tb)=33.2C overbruggen, dat zou gemakkelijker/efficienter gaan als dat bijv. 26C zou zijn. De meest efficiente systemen in het maandoverzicht hebben een Ta2=28, gebruiken de minste energie t.o.v. de geproduceerde warmte, lees hoogste COP. Alleen gaat dat niet lukken met radiatoren, of je moet er heeeel veeeel hebben zodat ze per stuk lager kunnen maar in totaal toch dezelfde hoeveelheid warmte afgeven.
Ja zoek de calorische waarde van een m3 groninger gas en die van LPG/butaan, dan kun je het uitrekenen.
Mooie berekening maar ik vraag me af of de pomp ook zo rekent want bij 7 graden buiten is de Ta 35. Dat zou volgens de berekening dan 33.2 moeten zijn.

• reneeke1970
Maikie18 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:00:
[...]

Mooie berekening maar ik vraag me af of de pomp ook zo rekent want bij 7 graden buiten is de Ta 35. Dat zou volgens de berekening dan 33.2 moeten zijn.
Is het niet toevallig zo dat hij bij die 7 graden op zijn laagste vermogen draait maar zijn warmte niet kwijt kan? En daarom op 35 uitkomt.
Hij gaat pas uit bij meer dan 2 graden boven stook lijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
reneeke1970 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:05:
[...]

Is het niet toevallig zo dat hij bij die 7 graden op zijn laagste vermogen draait maar zijn warmte niet kwijt kan? En daarom op 35 uitkomt.
Hij gaat pas uit bij meer dan 2 graden boven stook lijn
Wat versta jij onder uit? Want volgens mij is hij bij mij nog nooit uit geweest tenzij ik hem handmatig uit zet met de knop

• Tomexergie
Overzicht WP februari; ik wacht nog op 4 deelnemers die misschien op vacantie zijn. Vanavond komt de voorlopige(concept) lijst op het forum.

Ik zag dat er forumleden zijn die eventueel ook gegevens over de woning in de lijst willen opnemen.
Deze lijst is voor, van en door de forumleden. Ik ben maar een doorgeefluik en bepaal niet wat er in zou moeten komen. Denk daarbij wel aan de uitgangspunten:

* Het gaat om de efficiency van warmtepompen
* Zo een voudig mogelijk
* Wat is de toegevoegde waarde van extra data? Is het al impliciet gegeven in de huidige informatie set?
* Privacy gevoelige informatie niet in de lijst

• reneeke1970
Maikie18 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:49:
[...]

Wat versta jij onder uit? Want volgens mij is hij bij mij nog nooit uit geweest tenzij ik hem handmatig uit zet met de knop
Zodra hij twee graden boven ingestelde waarde komt gaat compressor uit en doet alleen waterpomp nog circuleren. Zodra weer drie graden gezakt gaat compressor weer aan.
Dus het zou kunnen dat hij net tegen de twee graden grens zit maar toch net niet uit schakelt .
En dan denk jij waarom gaat hij niet naar 32 ipv naar 34 wat hij nu doet. En dat doet hij omdat ie niet lager kan, behalve uitschakelen

Kijk maar bij mij, die korte 50 watt stukjes is alleen circuleren, daarvoor zit hij twee graden boven stook lijn. Overige schommelingen komt door twee onafhankelijke circulatie pompen die zelfstandig aan en uit gaan vanuit het buffer vat, hij reageert op de retour
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192

[ Voor 19% gewijzigd door reneeke1970 op 02-03-2017 09:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12
Tomexergie schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:17:
Overzicht WP februari; ik wacht nog op 4 deelnemers die misschien op vacantie zijn. Vanavond komt de voorlopige(concept) lijst op het forum.

Ik zag dat er forumleden zijn die eventueel ook gegevens over de woning in de lijst willen opnemen.
Deze lijst is voor, van en door de forumleden. Ik ben maar een doorgeefluik en bepaal niet wat er in zou moeten komen. Denk daarbij wel aan de uitgangspunten:

* Het gaat om de efficiency van warmtepompen
* Zo een voudig mogelijk
* Wat is de toegevoegde waarde van extra data? Is het al impliciet gegeven in de huidige informatie set?
* Privacy gevoelige informatie niet in de lijst
Wat veel potentiele WP gebruikers denk ik nuttig vinden is extra info over het afgiftesysteem, hoe je dit in de sheet zou moeten verwerken weet ik niet.
Ik heb beneden, ene helft vloerverwarming(open verdeler) en de andere helft zijn 3 radiatoren, boven ook alleen maar radiatoren.

Dit soort info kan eventuele twijfelaars over de streep trekken, uiteraard geldt hiervoor wel "resultaten behaald bij een ander zijn geen garantie voor jezelf" >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Pagina: 1 ... 24 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)