13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Een pana kan een extern element aansturen vanaf een in te stellen temperatuur of na een in te stellen tijd als hij gewenste temperatuur niet haalt. Dat lees ik in boekje, niet in praktijk getest.Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:30:
[...]
Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag heeft geen betrekking op mijn eigen installatie. Mijn zwager wil voor zijn 4000m3/jaar woning ook een WP. Uit analyse blijkt dat daarvoor een hybride of bi-valent WP systeem van 8-10 kW de beste oplossing is. De vraag is kan dat ook met Panasonic of Ecodan op een stabiele manier zonder regeltechnisch geklooi . Dus de HR ketel modulerend aansturen waarbij de WP ook nog draait. Een ander alternatief is dat de HR het 100% overneemt bij het omslagpunt waarbij de WP het niet meer trekt (b.v. -2C). Dan een OFF/OFF regeling.
Nu je toch even bereikbaar bent vraag ik je of je weer me wilt doen met de maandelijkse tabel. Januari ontbreekt nog.
Functie is eigenlijk voor een verwarmings element maar een relais en cv ketel kan ook dunkt mij. Moduleren gaat hij vanzelf op zijn water temperatuur
Maar een groot buffer vat waarin hij 24 uur vol vermogen kwijt kan doet meer wonderen dan een CV ketel....
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 28-02-2017 09:51 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ja en de Daikin werd afgekeurd. Zelf weten. OnbegrijpelijkTomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:30:
[...]
Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag heeft geen betrekking op mijn eigen installatie. Mijn zwager wil voor zijn 4000m3/jaar woning ook een WP. Uit analyse blijkt dat daarvoor een hybride of bi-valent WP systeem van 8-10 kW de beste oplossing is. De vraag is kan dat ook met Panasonic of Ecodan op een stabiele manier zonder regeltechnisch geklooi . Dus de HR ketel modulerend aansturen waarbij de WP ook nog draait. Een ander alternatief is dat de HR het 100% overneemt bij het omslagpunt waarbij de WP het niet meer trekt (b.v. -2C). Dan een OFF/OFF regeling.
Nu je toch even bereikbaar bent vraag ik je of je weer me wilt doen met de maandelijkse tabel. Januari ontbreekt nog.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Ik heb de kamstrup nog geen hele maand aangesloten, maar wil dus vanaf de volgende maand ook mijn gegevens toevoegen. Hoe moet ik dat dan doen? En welke gegevens..Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:43:
Heren, dames ook, het is weer tijd voor de maandelijkse monitoring. S.v.p. morgen gegevens aanleveren, dus vergeet niet om meters op te nemen.
[afbeelding]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik ben ook de 5e begonnen, het zal niet op de 5 dagen aan komen voor een maandgemiddelde.hrt schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:06:
[...]
Ik heb de kamstrup nog geen hele maand aangesloten, maar wil dus vanaf de volgende maand ook mijn gegevens toevoegen. Hoe moet ik dat dan doen?
Volgende maand de hele maand.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier dus "pas"van af de 16e, wacht wel ff een maandje.Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:08:
[...]
Ik ben ook de 5e begonnen, het zal niet op de 5 dagen aan komen voor een maandgemiddelde.
Volgende maand de hele maand.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Hij komt op die dagen 1.5m3 = 12kW totaal te kort, 12kW op 24h is slechts 0.5kW per uur of minder want de WP toerde ook nog terug naar 75%. Het tekort is echt marginaal, WP er uit en de CV het laten doen lijkt me financieel niet de beste oplossing in dit geval.Appie Heijn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:56:
[...]
Waarom ben je op zoek naar het aansturen van cv? Hier afgelopen maanden met "maar" een 5KW monoblock 110m2 jaren 60 woning verwarmd. Raadt eens hoeveel hoe vaak de ketel aangestuurd moest worden? Nul. Zelfs bij -8 ging het nog. Ik dek 1100-1200m3 gas per jaar met de WP. Dat gasverbruik was met een tijdsprogramma ingesteld op de thermostaat. Nu 24/7 20-21gr in huis.
Mijn advies denk niet te moeilijk:
Kies een WP die bij je gasverbruik past. Liefst eerst nog isoleren om je benodigde capaciteit aan WP lager te krijgen.
Zorg dat je CV aangesloten blijft, heb je een WP die het een 2-3 dagen per jaar niet trekt dan WP uit en CV aan. Of als WP defect raakt is het ook wel lekker om een backup te hebben.
En zoals reneeke opperde een electrisch element bijplaatsen voor die uitzonderlijke situaties, je mist alleen de CO2 productie van het gas, maar de groningers zullen je dankbaar zijn. Wel CO2-vrij electra inkopen natuurlijk of liever nog zelf produceren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 10:20 ]
Er zitten twee outputs op de ecodan welke je hiervoor kan gebruiken.Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:16:
[...]
Ik heb bij mijn Remeha Quinta nog niet ontdekt dat de ketelthermostaat invloed heeft op het moduleren. Ik denk, maar weet het niet zeker, dat Elga via opentherm de HR aanstuurt op basis van T-Tset. Gewoon een proportionele regelband.
Bij een openverdeler (maar ook bij parallel) zijn de retour temp van Ketel en Wp hetzelfde. Mijn ketelthermostaat staat op 50C omdat ik een radiatoren CV systeem heb. Door de hogere retourtemperatuur CV, bij inschakelen van de HR , daalt ook de COP. Dat kun je niet aansturen omdat de temperaturen zich instellen op een evenwichtstoestand die in jouw geval wordt bepaald door WAR.
Mijn vraag is eigenlijk; hoe bepaalt Ecodan , via WAR, dat de CV ketel bij moet komen wanneer het echt nodig is dus als de WP het niet meer trekt?
OUT6 — CNBH 1-3 Booster heater 1 output OFF ON 230V AC 0.5A Max. (Relay)
OUT7 — CNBH 5-7 Booster heater 2 output OFF ON 230V AC 0.5A Max. (Relay)
Als het echt relais uitgangen zijn kan je die gebruiken om de CV te schakelen. Je kan in de Ecodan configuratie aangeven wanneer booster heater actief moet worden. Ik dacht door het aantal minuten aan te geven dat de pomp niet in staat is om de gewenste output temperatuur te halen. Dus na bijvoorbeeld 30 min op volgas nog niet de gevraagde temperatuur gehaald dan CV aan.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Voor mijn zwager is Daikin (nog) niet afgekeurd. We zoeken een installateur die ervaring heeft.Knowbody schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Ja en de Daikin werd afgekeurd. Zelf weten. Onbegrijpelijk
kwh elektr, kwh warmte, type warmtemeter, gemiddelde Ta bij 2C buiten, type WP en warmtevermogen.hrt schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:06:
[...]
Ik heb de kamstrup nog geen hele maand aangesloten, maar wil dus vanaf de volgende maand ook mijn gegevens toevoegen. Hoe moet ik dat dan doen? En welke gegevens..
En dan via pb naar jou?Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:32:
[...]
kwh elektr, kwh warmte, type warmtemeter, gemiddelde Ta bij 2C buiten, type WP en warmtevermogen.
Maar komt goed
Verwijderd
"loop achter in de verbouwing", ik kijk regelmatig naar het programma "De grote verbouwing" daar komt dat fenomeen ook bijna elke uitzending voorbij. Sterkte met verbouwen, kunnen de meeste verbouwers wel gebruiken denk ik.Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:37:
@Verwijderd Ik ben je niet vergeten, maar loop achter in mijn verbouwing.
Maar komt goed
Leuk, ik wil morgen ook mijn gegevens insturen, maarrrr wel wat kanttekeningen:Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:43:
Heren, dames ook, het is weer tijd voor de maandelijkse monitoring. S.v.p. morgen gegevens aanleveren, dus vergeet niet om meters op te nemen.
[afbeelding]
- We wonen in onze woning sinds 4 februari, dus het is geen hele maand;
- Ik ben de afgelopen maand wat aan het spelen geweest met instellingen (systeem is nu ingesteld op retourwatertemperatuur) dus die is niet over de hele maand constant geweest;
- Pas sinds vorige week (21 februari) is ons ventilatiesysteem met WTW ingeregeld en dat veranderde ook de warmtebehoefte.
Dus ik verwacht volgende maand sowieso betere statistieken, seizoensveranderingen buiten beschouwing gelaten. Misschien moet ik nog maar een maand wachten met mijn statistieken in de datapool gooien.
Verwijderd
Misschien worden de effecten van je maatregelen juist mooi inzichtelijk door ze toch te plaatsen. Ik vind het wel interessant in ieder geval.Vincm schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:58:
[...]
Leuk, ik wil morgen ook mijn gegevens insturen, maarrrr wel wat kanttekeningen:
- Ik ben de afgelopen maand wat aan het spelen geweest met instellingen (systeem is nu ingesteld op retourwatertemperatuur) dus die is niet over de hele maand constant geweest;
- Pas sinds vorige week (21 februari) is ons ventilatiesysteem met WTW ingeregeld en dat veranderde ook de warmtebehoefte.
Dus ik verwacht volgende maand sowieso betere statistieken, seizoensveranderingen buiten beschouwing gelaten. Misschien moet ik nog maar een maand wachten met mijn statistieken in de datapool gooien.
Mijn discussie was Augustus
Met postcode kan ik zelf al, een aantal openbare databases raadplegen, zoals voor energielabels, dan heb je al grove basis gegevens van de woning en een indruk door foto van woning en opendata van netbeheerder voor indruk van gem.SJV.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:58:
[...]
Hebben ze het aanvraagformulier gewijzigd dan , ik kan mij niet herinneren dat er open vragen inzaten met betrekking tot het aansluiten van de WP ? Ik dacht alleen ja/nee antwoorden.
Edit:
Bij mij heb ik dit ingevuld:
[afbeelding]
Daarop kan je best al een selectie maken, van wie je een extra toelichting wilt.
Ik heb nooit op mijn kosten die gegevens laten bijwerken en ik heb dan ook nog een voorlopig F label voor mijn woning uit 1932, dan is het niet zo heel logisch dat 1x6kW WP de enigste warmtebron kan zijn en voldoende is voor een oude woning van 150-217m2 begane grond en 600-900m3 (afhankelijk welke database)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Over een maand is ook uitstekendVincm schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:58:
[...]
Leuk, ik wil morgen ook mijn gegevens insturen, maarrrr wel wat kanttekeningen:
U waarde "oud" dubbelblas is ca. U = 2,8papaleo schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:00:
Oke,thanks...dat geef me weer een goed gevoel![]()
Wat zou ik evt nog kunnen winnen wanneer ik van dubbelglas naar A++/A+++ zou overstappen....,iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen
HR++ globaal een U waarde van U = 1.2
HR3 minimaal een U waarde van U = 0.7 (0.4 mogelijk)
Stel je hebt nu oud dubbelglas;
2,8*12m2*31K (buiten -10, binnen +21) = 1042 Watt verlies
Als je het vervangt voor HR++
1,2*12m2*31K = 447 Watt verlies
En als je kiest voor HR3 glas
0.7*12m2*31K = 261 Watt verlies.
Er is ook nog een berekening mogelijk wat je op jaarbasis bespaart door middel van graaddagen berekening maar die heb ik nu zo niet bij de hand.
Bij HR3 glas moet wel vaak ook je kozijnen vervangen worden.
Momenteel is er subsidie aan te vragen op zulke vervangende maatregelen.
EDIT:
@Verwijderd
Even de boeken erop nageslagen.
Qt (transmissieverlies) = A * U * GGD * 24 / 1000 = warmteverlies in kwh.
Dus standaard dubbelglas;
12 * 2.8 * 2800 * 24 / 1000 = 2.257 kwh op jaarbasis.
HR++
12 * 1.2 * 2800 * 24 / 1000 = 968 kwh op jaarbasis.
[ Voor 13% gewijzigd door Rhaelak op 28-02-2017 13:56 ]
Nee er zijn geen open vragen maar die vraag kwam toen ik bij die 2e ja had aangegeven, maar ik heb die destijds niet goed gelezen/begrepen. Ik dacht dat die vraag er was om aan te geven of je hem voor verwarming/sww ging gebruiken of enkel sww.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:58:
[...]
Hebben ze het aanvraagformulier gewijzigd dan , ik kan mij niet herinneren dat er open vragen inzaten met betrekking tot het aansluiten van de WP ? Ik dacht alleen ja/nee antwoorden.
Edit:
Bij mij heb ik dit ingevuld:
[afbeelding]
Daarop kreeg ik dus een brief of hij aangesloten was op stadsverwarming of een hr-ketel, daarop gaf ik aan dat hij in het systeem was opgenomen met radiatoren en dat ik de hr-ketel alleen nog gebruik voor sww, maar daaruit maakten ze dus op dat de cv ook nog gebruikt wordt voor verwarming.
Verwarring allemaal maar jammer dat ze dan zo doen terwijl het nu in principe duidelijk is uitgelegd per mail.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja dankje wel.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:45:
[...]
"loop achter in de verbouwing", ik kijk regelmatig naar het programma "De grote verbouwing" daar komt dat fenomeen ook bijna elke uitzending voorbij. Sterkte met verbouwen, kunnen de meeste verbouwers wel gebruiken denk ik.
Ik kijk ook vaak naar dat soort programma's maar snap nooit dat mensen de mooiste keukens kopen maar extra isolatie is dan te duur of denken ze niet aan.
Verwijderd
Mensen zijn redelijk onvolmaakte wezens, ieder behelpt zich met zijn/haar eigen gebreken.Ramon_1984 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:31:
[...]
Ja dankje wel.
Ik kijk ook vaak naar dat soort programma's maar snap nooit dat mensen de mooiste keukens kopen maar extra isolatie is dan te duur of denken ze niet aan.
Verwijderd
1042 verlies op 12m2 = 86.8W per m2Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:06:
[...]
U waarde "oud" dubbelblas is ca. U = 2,8
Er is ook nog een berekening mogelijk wat je op jaarbasis bespaart door middel van graaddagen berekening maar die heb ik nu zo niet bij de hand.
In 24h is dat 2.084W
Bij -10C gaat het over (18+10)*1.1=31.68 gewogen graaddag.
2084/31.68 = 65.78W/gew.graaddag.
Een normaal jaar heeft ongeveer 2800 van die dagen = 184kWh tegen een extern ingekochte kWh van 0,18 en een COP=4 kost zo'n kWh dus 0,045 en het totaal is dan 8,28 per jaar.
HR++ heeft een verlies dat op 447/1042=42.9% ligt en dus 1-42.9%=57.1% lager en zal een besparing opleveren van 4.73 per m2. Met een tvt van 10jaar mag dat nieuwe glas dus niet meer kosten dan 47.30 per m2.
Ik hoop dat ik e.e.a. correct heb berekend, correcties zijn welkom.
@Rhaelak heeft nieuwe/verbeterde gegevens, maar deze wijken 'slechts marginaal' af van de eerste, 188 vs 184kWh en 86.8 vs 81kWh.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 14:28 . Reden: dunklefasers terechte correctie doorgevoerd. Rhaelak nw cijfers. ]
Interessante calculatie! - MaarVerwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:09:
[...]
1042 verlies op 12m2 = 86.8W per m2
In 24h is dat 2.084W
Bij -10C gaat het over (18+10)*1.1=31.68 gewogen graaddag.
2084/31.68 = 65.78W/gew.graaddag.
Een normaal jaar heeft ongeveer 2800 van die dagen = 184kWh tegen een extern ingekochte kWh van 0,18 en een COP=4 kost zo'n kWh dus 0,045 en het totaal is dan 8,28 per jaar.
HR++ heeft een verlies dat 447/1042=42.9% lager ligt en zou een besparing opleveren van 3.55 per m2. Met een tvt van 10jaar mag dat nieuwe glas dus niet meer kosten dan 35.50 per m2.
Ik hoop dat ik e.e.a. correct heb berekend, correcties zijn welkom.
om te beginnen: het verlies is 100 x (1042 - 447) / 1042 = 57,10% minder
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Bedankt, je hebt helemaal gelijk, gecorrigeerd ondertussen en naar ik hoop correct.dunklefaser schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:52:
[...]
Interessante calculatie! - Maar
om te beginnen: het verlies is 100 x (1042 - 447) / 1042 = 57,10% minder
Je calculatie klopt niet. Kijk maar een paar posts omhoog, ik heb e.e.a. aangevuld.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:01:
[...]
Bedankt, je hebt helemaal gelijk, gecorrigeerd ondertussen en naar ik hoop correct.
Bezig met aansluiten binnenunit. Het is wel mooi spul dat Hep2O, alleen je moet niet denken dat die 28mm makkelijk buigt. Hij buigt ook net zo hard weer terug, dat maakt het lastig..
[ Voor 27% gewijzigd door mgroen81 op 28-02-2017 14:36 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Verwijderd
Mwah, ik zie op eens perspectief. Ongeveer 28m2 enkelglas vervangen door een volledige glaspui, montage zonder daar kozijnen bij te gebruiken, van 56m2 kost netto excl. montage slechts 252.00. < 0.50per m2.Markprinsen schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:43:
35,50 per m2 lijkt me vrij lastig gezien je er al meer subsidie op krijgt
Je moet wel minstens 2 maatregelen laten (!) uitvoeren om subsidie te krijgen, voor zover ik weet.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:22:
[...]
Mwah, ik zie op eens perspectief. Ongeveer 28m2 enkelglas vervangen door een volledige glaspui, montage zonder daar kozijnen bij te gebruiken, van 56m2 kost netto excl. montage slechts 252.00. < 0.50per m2.
[afbeelding]
Verwijderd
Ja had ik gelezen maar in ieder geval bedankt, nog 60m2 spouwmuur isolatie er bij dan voldoe ik aan de voorwaarden, mits geinstalleerd door een 'echt bedrijf' KvK bekend. Zelf inkopen mag.joostmaas schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:52:
[...]
Je moet wel minstens 2 maatregelen laten (!) uitvoeren om subsidie te krijgen, voor zover ik weet.
Verwijderd
Verwijderd
Hoe zo ? Het ene zit het andere niet in de weg.Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:38:
@Verwijderd , hoe ga je dat combineren met je andere plan (wandverwarming)
We laten ons verassen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:55:
[...]
Hoe zo ? Het ene zit het andere niet in de weg.
Welke van je ideeën ga je nu realiseren, en welke zijn nog gedachtenspinsels
1. Plafondafwerking
2. Vloerverwarming met een "anti-kilheid-instelling"
3. Wandverwarming
4. Complete pui vervangen door glas
Volgens mij groeien er bij jou geldboompjes in de tuin, heb je voor mij nog een stekkie
Ieder zijn keuze, in materiaal, maar neemt zo wel veel (nutteloze) ruimte in beslag lijkt me.mgroen81 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:31:
[afbeelding]
Bezig met aansluiten binnenunit. Het is wel mooi spul dat Hep2O, alleen je moet niet denken dat die 28mm makkelijk buigt. Hij buigt ook net zo hard weer terug, dat maakt het lastig..
Lastig te zien, maar hier lopen 5 leidingen in het koofje. (viega profipress 28 en 22 mm koper)
https://www.mupload.nl/img/on6pqvh3nd2ha.jpg
Kun jij die "bekisting" er om weg halenAUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:13:
[...]
Ieder zijn keuze, in materiaal, maar neemt zo wel veel (nutteloze) ruimte in beslag lijkt me.
Lastig te zien, maar hier lopen 5 leidingen in het koofje. (viega profipress 28 en 22 mm koper)
https://www.mupload.nl/img/80d7y5zxld2cy.jpg
Ja hoor geen probleem. 4 schroeven.Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:16:
[...]
Kun jij die "bekisting" er om weg halenIn de documentatie staat vermeld dat je nogal wat ruimte vrij moet houden voor "service"
[afbeelding]
En service doe ik zelf.
Meer als de voorkant hoeft er niet af hoor.
Ben wel benieuwd naar de ruimte in jouw "hok" straks
Ben er trouwens achter wat zo een bromgeluid maakt.
Inderdaad de koelleidingen die de unit binnenkomen.
Als ik ze iets beweeg, is het brommen een stuk minder.
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2017 17:40 ]
Ja idd, ik heb genoeg nutteloze ruimte op de voorzolder. Ik wil geen haakse bochten in het systeem en de bochten zijn niet korter te buigen dan dit helaas.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:13:
[...]
Ieder zijn keuze, in materiaal, maar neemt zo wel veel (nutteloze) ruimte in beslag lijkt me.
https://www.mupload.nl/img/on6pqvh3nd2ha.jpg
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Nou viega profipress is ook alles behalve haaks hoor.
Je kan er de mooiste kunstwerken mee maken in te krappe ruimtes
https://www.skybad.de/h/v...ss-2416-90-grad-28mm.html
Maar dat is inderdaad jammer met dat systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2017 17:34 ]
Idd ook mooi spul dat Viega. Heb je daar geen dure tang voor nodig?
Verwijderd
Ik werk niet volgens een planning, het komt als de tijd rijp is.Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:13:
[...]
We laten ons verassen.
Welke van je ideeën ga je nu realiseren, en welke zijn nog gedachtenspinsels
1. Plafondafwerking
2. Vloerverwarming met een "anti-kilheid-instelling"
3. Wandverwarming
4. Complete pui vervangen door glas
Volgens mij groeien er bij jou geldboompjes in de tuin, heb je voor mij nog een stekkie![]()
t.a.v. 1, dat wordt mogelijk een 'alternatieve oplossing' die het mogelijk maakt om zelfs in mijn jaren 70 woning met een Ta2=29 i.p.v. nu 36.6 te werken. Afgelopen weekend zitten brainstormen met net zo'n mafkees als ik.
2. Ik heb geen vloerverwarming en zal dat ook niet krijgen.
3. Afhankelijk van realisatie van punt 1. wel/niet relevant meer.
4. Loop v.h. jaar waarschijnlijk.
Ach dat glas was slechts 0.50 per m2. Als je passend koopt ben je geen geld voor overdimensioneren kwijt, dat creeert ruimte.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 18:16 . Reden: Ta2=27 aangepast naar 29 ]
Welke warmtepomp? Een wat is de functie van het vat op de foto?mgroen81 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:31:
[afbeelding]
Mmmm...,wellicht toch de moeite waard om eens een offerte te laten maken.Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:06:
[...]
U waarde "oud" dubbelblas is ca. U = 2,8
EDIT:
@Verwijderd
Even de boeken erop nageslagen.
Qt (transmissieverlies) = A * U * GGD * 24 / 1000 = warmteverlies in kwh.
Dus standaard dubbelglas;
12 * 2.8 * 2800 * 24 / 1000 = 2.257 kwh op jaarbasis.
HR++
12 * 1.2 * 2800 * 24 / 1000 = 968 kwh op jaarbasis.
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Ik ben ook benieuwd hoe dat straks allemaal gaat passen. Ik vind het maar krap maar de installateur zegt "hou nu eens op met zeuren, ik zorg dat het straks past", dus dan bemoei ik me er maar niet meer meeAUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:17:
[...]
Ja hoor geen probleem. 4 schroeven.
En service doe ik zelf.
Ben wel benieuwd naar de ruimte in jouw "hok" straks![]()
Verwijderd
Joh neem nou ook eens wat aan van die professionals, NOFIGrolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:03:
[...]
Ik ben ook benieuwd hoe dat straks allemaal gaat passen. Ik vind het maar krap maar de installateur zegt "hou nu eens op met zeuren, ik zorg dat het straks past", dus dan bemoei ik me er maar niet meer mee
Kwam er nou een RVS hygienespiraal in (OEG) of een koperen (hellmann)Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:03:
[...]
Ik ben ook benieuwd hoe dat straks allemaal gaat passen. Ik vind het maar krap maar de installateur zegt "hou nu eens op met zeuren, ik zorg dat het straks past", dus dan bemoei ik me er maar niet meer mee
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Koper = 390 W/(m*K)
RVS = 16 - 27 W/(m*K)
En gewoon blijven zeuren.... hou ze in de gaten....
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2017 19:24 ]
Is het niet de bedoeling dat je WP only gaat draaien, dus ook met SWW op de WP.Maikie18 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:23:
[...]
Nee er zijn geen open vragen maar die vraag kwam toen ik bij die 2e ja had aangegeven, maar ik heb die destijds niet goed gelezen/begrepen. Ik dacht dat die vraag er was om aan te geven of je hem voor verwarming/sww ging gebruiken of enkel sww.
Daarop kreeg ik dus een brief of hij aangesloten was op stadsverwarming of een hr-ketel, daarop gaf ik aan dat hij in het systeem was opgenomen met radiatoren en dat ik de hr-ketel alleen nog gebruik voor sww, maar daaruit maakten ze dus op dat de cv ook nog gebruikt wordt voor verwarming.
Verwarring allemaal maar jammer dat ze dan zo doen terwijl het nu in principe duidelijk is uitgelegd per mail.
Ga je nu aanvoeren/bezwaren dat je de ketel alleen voor SWW gebruikt loop je alsnog de kans bot te vangen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Er bestaan ook flexibele R410A leidingen al ben ik er nog niet uit waar je deze zo 123 kan bestellen, maar heb nog niet goed genoeg gezocht.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:17:
[...]
Ja hoor geen probleem. 4 schroeven.
En service doe ik zelf.
Ben wel benieuwd naar de ruimte in jouw "hok" straks![]()
Ik heb van een niet nader te noemen persoon gehoord dat eigenwijzigheid een gezonde karaktereigenschap isVerwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:10:
[...]
Joh neem nou ook eens wat aan van die professionals, NOFI
Alle 2 verkeerdAUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:22:
[...]
Kwam er nou een RVS hygienespiraal in (OEG) of een koperen (hellmann)![]()
![]()
Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Koper = 390 W/(m*K)
RVS = 16 - 27 W/(m*K)
En gewoon blijven zeuren.... hou ze in de gaten....
Er komt een 120 liter buffervat ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2872.html?l=en )
En er komt een 400 liter SWW boiler met 2 coils van 3,2m2 per stuk ( https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en )
Was eigenlijk 1 coil van 3,2m2, maar die was slecht leverbaar, dus kostenloos de 2 coil variant "gekregen"
Ik meen me te herinneren dat ik hier eens eens linkje gezien heb over flexibele slangen, maar dan voor koelleidingen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:17:
[...]
Helaas kan ik hem niet meer vinden, ik heb ook last van het bromgeluid en ben nog op zoek naar die slangen, want ik vermoed dat die mij wel van het gebrom af kunnen helpen...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Wat is de reden dat je hebt gekozen voor een SWW boiler en niet voor een vat met een hygienespiraal?
Helaas in de sneeuw met Waf = 6.0, van het weekend weer.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:48:
[...]
Goed dat je het zegt, ik zat al te denken bijna 31 Februari tijd voor het noteren van alle meters.
![]()
![]()
Gelukkig herinnerde jouw bericht mij eraan dat we deze maand slechts tot en met 28 tellen.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Waarom zou je een hygiëne spiraal gebruiken? Wat is daar het voordeel vanRhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:22:
Je hoeft geen doorstroomverwarmer te gebruiken hoorJe kan je vat gewoon tot 55 graden opstoken en dan met nagenoeg geen verlies het water laten verwarmen via de hygienespiraal.
In mijn situatie maak ik ook 55 graden SWW in een RVS vat.
Het buffervat hou ik lekker op +- 30 graden (goed voor de COP freaks onder ons)
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 28-02-2017 20:30 ]
Verwijderd
Ik weet niet waar je op duidt, maar ik heb het in ieder geval niet als zodanig gekwalificeerd bij mijn weten. Jij meende die eigenwijsheid zowel bij mij als bij jezelf vast te stellen, maar ik heb het niet als gezonde eigenschap gekwalificeerd.Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:58:
[...]
Ik heb van een niet nader te noemen persoon gehoord dat eigenwijzigheid een gezonde karaktereigenschap is
Het voordeel is dat je je vat niet hoeft door te verwarmen naar 60+ graden om legionellavorming tegen te gaan.Grolsch schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:29:
[...]
Waarom zou je een hygiëne spiraal gebruiken? Wat is daar het voordeel van
In mijn situatie maak ik ook 55 graden SWW in een RVS vat.
Het buffervat hou ik lekker op +- 30 graden (goed voor de COP freaks onder ons)
Ik vond http://www.ecr-nederland....slangen-voor-koelsystemenStoofie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:10:
[...]
Ik meen me te herinneren dat ik hier eens eens linkje gezien heb over flexibele slangen, maar dan voor koelleidingen.
Helaas kan ik hem niet meer vinden, ik heb ook last van het bromgeluid en ben nog op zoek naar die slangen, want ik vermoed dat die mij wel van het gebrom af kunnen helpen...
Verder heb ik nog niet gezocht.
Dan staat er toch iets spanning op, dit fenomeen had ik ook maar na een subtiele zet gegeven te hebben is het voor 85% weg.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 17:17:
[...]
- De gewenste Ta in het installateursmenu van de HCTm verhoogd van 30 naar 50 ˚C
- De Toshiba-Printplaat vervangen.
En Tadaa:

De Elga moduleert!
B4 staat nog aan, maar het lijkt er op dat het IQ van de Elga met punten vooruit is gegaan.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Van harte. Aan- en afvoerleidingen al vervangen ?Bram-Bos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:09:
Ow, na een jaar aan/uit gedrag van de Elga heeft Techneco (![]()
![]()
) vanochtend twee dingen gedaan:
- De gewenste Ta in het installateursmenu van de HCTm verhoogd van 30 naar 50 ˚C
En Tadaa:
[afbeelding]
De Elga moduleert!
B4 staat nog aan, maar het lijkt er op dat het IQ van de Elga met punten vooruit is gegaan.
Betekend die Ta=50c nog iets (negatiefs) voor je, is verre van wat je als Ta wil ?Bram-Bos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:09:
Ow, na een jaar aan/uit gedrag van de Elga heeft Techneco (![]()
![]()
) vanochtend twee dingen gedaan:
En Tadaa:
[afbeelding]
De Elga moduleert!
Verwijderd
Als het het weghalen van een begrenzer is, die 30 was misschien ook wel iets te laag wellicht.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:20:
[...]
Betekend die Ta=50c nog iets (negatiefs) voor je, is verre van wat je als Ta wil ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 21:27 ]
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:20:
Van harte. Aan- en afvoerleidingen al vervangen ?
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:20:
Betekent die Ta=50c nog iets (negatiefs) voor je, is verre van wat je als Ta wil ?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:22:
Stroomverbruik schiet omhoog dan denk ik.![]()
Meer herrie?
(als ik de grafiek zie)
- Het grappige is dat die setting in de HCTm geen enkel gevolg heeft voor de daadwerkelijke Ta. Die zit lekker rond de 25-26˚C (en dat is wat ik wil)! De beperking van 30˚C zette alleen een rare logica in gang in de regeling van de Elga, waardoor hij uitging als hij aan moest gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:24:
Als het het weghalen van een begrenzer is, die 30 was misschien ook wel iets te laag wellicht.
- Stroomverbruik is dus nog steeds laag (zie wattage in grafiek (300-650W);
- Elga fluisterstil; onhoorbaar. Behalve die eerste keer, als hij even optoert naar 1000W
- Nog niks aan leidingen gedaan en dus niks aan mijn flow veranderd. Nog steeds 500 l/h
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De hysteresis is waarschijnlijk 5c, waardoor 30 als instelling een 'no go' betekend.Bram-Bos schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:31:
- Het grappige is dat die setting in de HCTm geen enkel gevolg heeft voor de daadwerkelijke Ta. Die zit lekker rond de 25-26˚C (en dat is wat ik wil)! De beperking van 30˚C zette alleen een rare logica in gang in de regeling van de Elga, waardoor hij uitging als hij aan moest gaan.
- Stroomverbruik is dus nog steeds laag (zie wattage in grafiek (300-650W);
- Elga fluisterstil; onhoorbaar. Behalve die eerste keer, als hij even optoert naar 1000W
- Nog niks aan leidingen gedaan en dus niks aan mijn flow veranderd. Nog steeds 500 l/h
Mogelijk. Voor zover ik het begrijp van Techneco, hanteert de Elga de gewenste Ta van de thermostaat als één van de parameters om vervolgens zelf lekker een stooklijn te bepalen. Elga neemt de HCTm gewoon niet zo letterlijk, omdat hij weet dat dat ding gemaakt is voor cv-ketels.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:39:
[...]
De hysteresis is waarschijnlijk 5c, waardoor 30 als instelling een 'no go' betekend.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Zo beter koevlaas2 ?
Toppie !Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:47:
Misschien ligt het aan het weer maar ik heb hier ook geen aan uit gedrag meer.
Zo beter koevlaas2 ?
Bij mij heeft ie de hele dag aan een stuk gedraaid, om 18.50 ging de boel uit en nu teren we op de nachtverlaging.
Cop voor heel februari komt uit op 4,02
Gisteren leek het verbruik van je WP wel op mijn haarkam.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 28-02-2017 22:01 ]
Verwijderd
Je hebt het zelflerende AI systeem kennelijk zijn kunstje geleerd. Bravo !Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:47:
Misschien ligt het aan het weer maar ik heb hier ook geen aan uit gedrag meer.
Zo beter koevlaas2 ?
Hier bijna de hele dag, maar kon het met minder af, het is vrij warm in huis.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:49:
[...]
Toppie !
Bij mij heeft ie de hele dag aan een stuk gedraaid, om 18.50 ging de boel uit en nu teren we op de nachtverlaging.
Cop voor heel februari komt uit op 4,02
Gisteren leek het verbruik van je WP wel op mijn haarkam.
Februari komt hier op 4.09
Ik trok de boel op van 19.0 > 20.8c, nu zitten we op 20.4Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:23:
[...]
Hier bijna de hele dag, maar kon het met minder af, het is vrij warm in huis.
Februari komt hier op 4.09
Kuch.... 22,x hierkoevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:42:
[...]
Ik trok de boel op van 19.0 > 20.8c, nu zitten we op 20.4
Ik weet het, maar hier liever niet te heet. Mijn persoonlijke damppunt ligt op 20.6c, dan begin ik ondanks dat ik mijn dagen op de bank slijt warm te lopen.
Dit vind ik ook iets te warm hoor, maar ja, hij stopt niet als hij zijn temperatuur bereikt, er zit een graad verschil tussen de isense en de sensor van de wp die beide op 1 meter van elkaar hangen.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:57:
[...]
Ik weet het, maar hier liever niet te heet. Mijn persoonlijke damppunt ligt op 20.6c, dan begin ik ondanks dat ik mijn dagen op de bank slijt warm te lopen.
De wp op 21 betekend 22 in de kamer op de isense en nog een andere meter in de kamer.
De instelling op de wp is 21 maar dat is hij al de hele dag zo'n beetje en stoppen ho maar, blijft gewoon vrolijk door lopen, nu naar 20 gezet en kijken of hij dan nog eens uit gaat anders geef ik het echt op met die sensor, dan werkt dat gewoon niet en gaat hij terug op WAR , dat ging prima.
Bij mij staat ie op 19.5 ingesteld en dan word het 20.8c, ik herken je verhaal.Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:06:
[...]
Dit vind ik ook iets te warm hoor, maar ja, hij stopt niet als hij zijn temperatuur bereikt, er zit een graad verschil tussen de isense en de sensor van de wp die beide op 1 meter van elkaar hangen.
De wp op 21 betekend 22 in de kamer op de isense en nog een andere meter in de kamer.
De instelling op de wp is 21 maar dat is hij al de hele dag zo'n beetje en stoppen ho maar, blijft gewoon vrolijk door lopen, nu naar 20 gezet en kijken of hij dan nog eens uit gaat anders geef ik het echt op met die sensor, dan werkt dat gewoon niet en gaat hij terug op WAR , dat ging prima.
Zolang de boel verwarmt voelt het hier overigens comfortabel, nu in de nachtverlaging merk ik dat er geen 33c Ta meer in de radiatoren (en vloer) zit.
Dat is ook nog zo ja, op de sensor maakt hij 33 graden Ta en 30 Tr waar ik ook nog niets aan kan veranderen, dus dat zal een soort sweetspot zijn, normaal heb ik aan 30 instelling voldoende waar hij dan bijna 31 graden maakt met 28 retour, alleen loopt hij dan niet zo lang als nu.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:09:
[...]
Bij mij staat ie op 19.5 ingesteld en dan word het 20.8c, ik herken je verhaal.
Zolang de boel verwarmt voelt het hier overigens comfortabel, nu in de nachtverlaging merk ik dat er geen 33c Ta meer in de radiatoren (en vloer) zit.
Verbruik is dan ook best hoog op 1 dag, wat ik normaal niet heb met deze temperatuur, maar COP is alles he.
Het op vaste aanvoertemp stoken bevalt hier erg goed, WAR werkte voor geen meter.Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:15:
[...]
Dat is ook nog zo ja, op de sensor maakt hij 33 graden Ta en 30 Tr waar ik ook nog niets aan kan veranderen, dus dat zal een soort sweetspot zijn, normaal heb ik aan 30 instelling voldoende waar hij dan bijna 31 graden maakt met 28 retour, alleen loopt hij dan niet zo lang als nu.
Verbruik is dan ook best hoog op 1 dag, wat ik normaal niet heb met deze temperatuur, maar COP is alles he.![]()
Echter ik vraag mij nog steeds af of het verbruik niet iets lager is als ik 34 of 35c instel en daarmee het aantal draaiuren beperk. Waarschijnlijk niet want dan gaat de WP toch wel behoorlijk meer stroom trekken.
Heb je nooit de oplossing gevonden voor war icm met melcloud thermostaat?koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Het op vaste aanvoertemp stoken bevalt hier erg goed, WAR werkte voor geen meter.
Echter ik vraag mij nog steeds af of het verbruik niet iets lager is als ik 34 of 35c instel en daarmee het aantal draaiuren beperk. Waarschijnlijk niet want dan gaat de WP toch wel behoorlijk meer stroom trekken.
Hier werkt dat prima. De Ta ligt zo rond de 30C momenteel.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
En meer pieken plus start stops, wat weer warmte weg gooien is, dus nee ik denk het ook niet. Heeft de ecodan ook een timer? Wanneer hij niet mag draaien? Ik kan er 2 per dag instellen dus bijv van 0:00 tot 6:00 uit en van 12:00-17:00 uit, als hij dan de rest draait kan je een beetje op de vloer warmte teren en gebruik maken van de zon overdag.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Het op vaste aanvoertemp stoken bevalt hier erg goed, WAR werkte voor geen meter.
Kan wat verbruik schelen.
Thermostaat is het probleem hier niet, behalve dan dat het 20.8 word als ik 19.5 instel.crazyharrie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:21:
[...]
Heb je nooit de oplossing gevonden voor war icm met melcloud thermostaat?
Hier werkt dat prima. De Ta ligt zo rond de 30C momenteel.
Het WAR was hollen of stilstaan, dat werkte er niet aan.
Mooie van de Ecodan is dat als je de vaste Ta op klok instelt de boel via de thermostaat loopt, met de playbutton aan blijft ie gewoon de Ta leveren. Er is dus keuze.
Klopt, de Ecodan heeft er ook meerdere, waarvan ik er maar 2 gebruik.Rol-Co schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:22:
[...]
En meer pieken plus start stops, wat weer warmte weg gooien is, dus nee ik denk het ook niet. Heeft de ecodan ook een timer? Wanneer hij niet mag draaien? Ik kan er 2 per dag instellen dus bijv van 0:00 tot 6:00 uit en van 12:00-17:00 uit, als hij dan de rest draait kan je een beetje op de vloer warmte teren en gebruik maken van de zon overdag.
Kan wat verbruik schelen.
8:30 naar 19c =20c en dan om 23:30 naar 18c (nachtverlaging).
Zodra hier de zon schijnt rent de temp omhoog, gaat het zo door dan hoeft volgens mij vanaf 1 april de WP bijna niet meer aan. Alle hoop is gevestigd op de ventilatie WTW.
Stop nu eens met bijten allebei.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:32:
[...]
Ik weet niet waar je op duidt, maar ik heb het in ieder geval niet als zodanig gekwalificeerd bij mijn weten. Jij meende die eigenwijsheid zowel bij mij als bij jezelf vast te stellen, maar ik heb het niet als gezonde eigenschap gekwalificeerd.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Mijn Panasonic monobloc (5Kw) is sinds een aantal weken in de lucht.
Het huis wordt daardoor alleen verwarmd door de warmtepomp.
Huis: 2 onder 1 kap uit 2008 met LTV radiatoren waarvan alleen op begane grond alles open staat.
Nu het probleem:
De hele dag gaat dit door.
Op dit moment test ik "nachtverlaging" door de unit uit te schakelen.
Na 22.00 uur geen runs, om 6.00 wordt de warmtepomp weer ingeschakeld.
Afgelopen nacht daalde de temperatuur tot 19 graden (kamer thermostaat).
19 graden was normaal gesproken ook ons normale woonkamer temperatuur.
Met de warmtepomp is de temperatuur op de kamerthermostaat 20,5 graden.
Graag zou ik nog wat tips willen om het pendelgedrag te verminderen.
Wat ik denk wat het is: te weinig afgifte vermogen
Daar gaat misschien wat in veranderen doormiddel van een vloerverwarming in een geïsoleerde garage.
Zijn er tips om lagere/hogere aanvoer temperatuur te kiezen?
Mijn WAR is nog niet echt ingericht (wel dingen geprobeerd)
Ta = 28/29 graden
Maar wat ik ook kies, pendelen blijft ie doen.
Hogere aanvoer temperatuur (Ta 30/32) zorgt meteen dat het te warm wordt in huis (met een buitentemperatuur rond de 7 graden)
Verbruik in dagen (kWh):
kWh: 91,97
Warmte: 361
COP: 3,9
Het is een Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C een mono 5kW dus. Staat in mijn handtekening.Tomexergie schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:02:
[...]
Welke warmtepomp? Een wat is de functie van het vat op de foto?
Het vat is puur voor buffer aangezien er geen vloerverwarming is. 125 liter RVS van Joule uit Polen.
Mijn WP gaat ook pendelen met een Ta onder de 30c, dit omdat mijn vloerverdeler slechts 15mm aanvoer heeft.buiter schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:35:
Graag wil ik eens mijn "probleem" voorleggen.
Huis: 2 onder 1 kap uit 2008 met LTV radiatoren waarvan alleen op begane grond alles open staat.
Nu het probleem:
[afbeelding]
Daar gaat misschien wat in veranderen doormiddel van een vloerverwarming in een geïsoleerde garage.
Ta = 28/29 graden
Hogere aanvoer temperatuur (Ta 30/32) zorgt meteen dat het te warm wordt in huis (met een buitentemperatuur rond de 7 graden)
Verbruik in dagen (kWh):
[afbeelding]
Je hebt een beetje een DRE situatie, veel te veel vermogen voor de radiatoren die je open hebt staan.
Voor een beetje afgifte vanaf standaard radiatoren zit je toch wel op 36c Ta.
Vloerverwarming als buffer gaat een beetje werken, zodra de boel daar ook opgewarmt is keert het pendelen terug denk ik.
Tjeetje, had ik maar zo'n probleem (koevlaas2 is jaloers).
Verwijderd
Er is minder vraag dan het minimum, rond de 500-600W. Bij die stand geeft de WP rond de 2.5kW af, dat is 's nachts wel nodig maar als de temp iets oploopt overdag kennelijk niet meer, dus dan stopt ie er mee. Ondanks dat het een 5kW is is deze redelijk aan de ruime kant voor een kennelijk goed geisoleerde woning.buiter schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:35:
Nu het probleem:
[afbeelding]
Ta = 28/29 graden
Verbruik in dagen (kWh):
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 23:54 . Reden: Voortschrijden inzicht bij bekijken van de grafiek. ]
Ta staat te laag, lagere Ta geeft namelijk hogere COP en lager dan 500 W kan niet. Teveel warmte opbouw door te weinig afgifte laat de WP uiteindelijk afslaan. Nog lagere Ta geeft nog lagere afgifte maar wel hogere aanvoer van warmte vanuit de WP, een negatieve spiraal.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:46:
[...]
Er is minder vraag dan het minimum, rond de 500-600W. Bij die stand geeft de WP rond de 2.5kW af, dat is 's nachts wel nodig maar als de temp iets oploopt overdag kennelijk niet meer, dus dan stopt ie er mee. Ondanks dat het een 5kW is is deze redelijk aan de ruime kant voor een kennelijk goed geisoleerde woning.
Correct me if i'm wrong.
Oplossing: De buren erbij aansluiten.
Verwijderd
Ik ga niet speculeren op iets wat ik niet weet. Ta staat naar mijn idee niet te laag. Hij staat redelijk laag, maar hij geeft ook aan als hij hem iets hoger zet dat het gelijk veel te warm wordt. Ik persoonlijk zou het gewoon met 1C lagere Ta proberen maar ik verwacht er eigenlijk geen oplossing van. Als er erg weinig warmteverlies is en je bereikt een comfortabele binnentemperatuur zijn er naar mijn idee maar 2 opties om het pendelen te voorkomen, overigens hij draait wel telkens runs van ongeveer 50min, kleinere WP welke verder kan terugmoduleren of de ramen openzetten om meer warmtevraag te creeeren.koevlaas2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:00:
[...]
Ta staat te laag, lagere Ta geeft namelijk hogere COP en lager dan 500 W kan niet. Teveel warmte opbouw door te weinig afgifte laat de WP uiteindelijk afslaan. Nog lagere Ta geeft nog lagere afgifte maar wel hogere aanvoer van warmte vanuit de WP, een negatieve spiraal.
Correct me if i'm wrong.
Ja, klopt zo 'erg' als bij Rol-Co is het niet. En de discussie of 1x per uur uit nou pendelen is hebben we ook al gehad.Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:08:
[...]
Ik ga niet speculeren op iets wat ik niet weet. Ta staat naar mijn idee niet te laag. Hij staat redelijk laag, maar hij geeft ook aan als hij hem iets hoger zet dat het gelijk veel te warm wordt. Ik persoonlijk zou het gewoon met 1C lagere Ta proberen maar ik verwacht er eigenlijk geen oplossing van. Als er erg weinig warmteverlies is en je bereikt een comfortabele binnentemperatuur zijn er naar mijn idee maar 2 opties om het pendelen te voorkomen, overigens hij draait wel telkens runs van ongeveer 50min, kleinere WP welke verder kan terugmoduleren of de ramen openzetten om meer warmtevraag te creeeren.
Verwijderd
Gisteren nog even over zitten nadenken, je zou een 'verwarmingselement' op de verdeler kunnen bevestigen als 'bijverwarmer' onder barre omstandigheden. Als je zoiets zou doen, zou je die dan op de aanvoer of de retourbalk v.d. verdeler bevestigen ?reneeke1970 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:49:
[...]
Een pana kan een extern element aansturen vanaf een in te stellen temperatuur of na een in te stellen tijd als hij gewenste temperatuur niet haalt. Dat lees ik in boekje, niet in praktijk getest.
Wat je ziet is echt geen pendel gedrag. Hij lijkt keurig met 500W op zijn minimale vermogen te draaien welke voor jou situatie nog teveel is. Dus hij zal uit gaan. Dit is regel gedrag. Koevlaas2 had al als een uitgezocht dat een Mitsubishi compressor gemaakt is voor 170000 start/stops. Dat is 19 jaar elke uur een start/stop.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
+1, dat is inderdaad een voordeel(tje), maar hoeveel extra energiekosten heb ik als ik eenmaal per week het vat van 55 naar 60 graden moet trekken voor legionellaRhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:42:
[...]
Het voordeel is dat je je vat niet hoeft door te verwarmen naar 60+ graden om legionellavorming tegen te gaan.
Levert een hygiëne spiraal in een boiler onbeperkt warm water van 55 graden
Hier heb ik 'm de laatste tijd ook op vaste aanvoertemp staan (staat slechts op 26 of 27 graden Ta) en dan op de weekklok ingesteld om alleen overdag, tot een uur of 20:00 aan staan. Ik heb wel het idee dat het te warm wordt zodra het buiten ook warmer wordt, maar dat is nog even een kwestie van afwachten.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:18:
[...]
Binnenkort wel wat proberen met een ruimte-thermostaat, mijn vriendin vindt het toch wel fijn om iets af te kunnen lezen en in te kunnen stellen vanuit de woonkamer (hoewel ik liever een volautomatisch systeem heb).
[ Voor 7% gewijzigd door Vincm op 01-03-2017 08:51 ]
Sturen op ruimtetemp vind ik ruk
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Weet je de flow?buiter schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:35:
Nu het probleem:
[afbeelding]
Ta = 28/29 graden
Verbruik in dagen (kWh):
[afbeelding]
Heb je 1 radiator heel dichbij?
Leuke gedachtes heb jij, ik gok op retour want dan help je de wp naar hogere temperaturen toe, hij houd delta t aan....Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:33:
[...]
Gisteren nog even over zitten nadenken, je zou een 'verwarmingselement' op de verdeler kunnen bevestigen als 'bijverwarmer' onder barre omstandigheden. Als je zoiets zou doen, zou je die dan op de aanvoer of de retourbalk v.d. verdeler bevestigen ?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!