Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.386 views

Verwijderd

Ik heb mijn Pana gisteren voor het eerst eens op de quiet mode gezet, tot hoe koud/W zou dat moeten werken ? IK zie tot mijn verbazing dat bij Tb=2 op dit moment hij ruim 4kW lijkt af te geven op 70% van max opgenomen vermogen en Fr=30 waarbij FrMIN=19 en FrMAX=44, dus ook onder de 50% als ik het goed begrijp. Klopt dit of interpreteer ik iets niet goed ? En verder voor zover ik het kan zien ook niet 1 defrost gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 22:17 ]

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:58:
[...]

Het zijn twee afzonderlijke aansluitingen die los staan van elkaar. Het eindresultaat is natuurlijk niet onafhankelijk (de WP kan immers alleen of aan of uit staan). Zie service manual.
Dat begrijp ik, maar als 1 vd. 2 op vragen staat, maakt niet uit welke draait de WP veronderstel ik.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:02:
[...]

Dat begrijp ik, maar als 1 vd. 2 op vragen staat, maakt niet uit welke draait de WP veronderstel ik.
dat is ook hoe ik het begrijp, maar in de service manual staat dacht ik meer.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De korte runs zijn weer over met deze temperaturen. :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Werkt mooi nu met deze setting, doe er niks meer aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:01
Mook
Knowbody schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:42:
[...]

Mijn inziens is er bij 4 graden niet altijd een kantelpunt voor performance verlies. Dat hangt er namelijk helemaal vanaf hoe makkelijk de WP het kan doen. Als de WP bij 4 graden hard moet werken zal hij de benodigde lucht meer dan 4 graden afkoelen en zit je in defrost zone.
Er zijn situaties bedenkbaar waarbij het huis op temperatuur is, de retourtemp dicht bij de aanvoertemperatuur ligt dus de WP niet zo heel hard hoeft te werken om die verschil in temperatuur weer op te krikken. Bijvoorbeeld bij het huidige weertype. Geen vorst. Weinig verlies.

Dus de ene 4 graden is de andere niet. En dan is het jammer dat de Elga pas bij 7 graden weer van het gas af gaat.
Heldere uitleg, ik ga de switch omzetten. Daarvoor moet toch eerst de Elga uit en de stekker uit het stopcontact?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:18:
[...]

Het kwartje met de 2 thermostaten is gevallen, althans denk ik. 1 om de WP aan te laten slaan en zegt stop tegen de WP als de ruimtetemperatuur bereikt is. 2 wordt actief op het moment de ingestelde waarde v.d. koude vloer ontstaat. Klopt het zo ?
Ja dat klopt, zo zou je het bv kunnen doen, alleen dan krijg je wel veel aan uit gedrag wat meeste juist weer niet willen

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:32
Aziraphale schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:16:
Mook
[...]

Heldere uitleg, ik ga de switch omzetten. Daarvoor moet toch eerst de Elga uit en de stekker uit het stopcontact?
ja en ja.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:28:
[...]

Ja dat klopt, zo zou je het bv kunnen doen, alleen dan krijg je wel veel aan uit gedrag wat meeste juist weer niet willen
Zo'n broedstoofthermostaat heeft dacht ik een instelbare hysteresis, daar zou je wat mee kunnen spelen om een acceptabele/optimale balans tussen vloerT variatie en draaitijd te vinden. Jammer dat ik geen vv heb en het nog geen voorjaar is ;)

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:34:
[...]

Zo'n broedstoofthermostaat heeft dacht ik een instelbare hysteresis, daar zou je wat mee kunnen spelen om een acceptabele/optimale balans tussen vloerT variatie en draaitijd te vinden. Jammer dat ik geen vv heb en het nog geen voorjaar is ;)
Jammer he, ik ramde die vloer er uit haha.
Je ervaring op stille mode klopt, weet alleen niet wat beste is want ik heb geen warmte meter, maar als begrenzer werkt het in ieder geval prima

1 PVoutput . Dongen NB

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Interessant forum. Ben net aangemeld. Misschien heeft iemand een antwoord op de volgende vraag:

Ik overweeg onze nieuwbouwwoning 'all electric' uit te voeren met een Nefit EnviLine Monoblock luchtwarmtepomp. Deze installatie staat echter niet toe dat ik zoneregeling voor de vloerverwarming toepas. Weet iemand of er een luchtwarmtepompsysteem is dat wel samengaat met zoneregeling van de vloerverwarming?

Zie overigens dat de meningen over zoneregeling verschillen, maar lijkt mij toch prettig eea per vertrek te kunnen regelen. Met name als je ook nog nu en dan beneden een houtkachel stookt.

• Knowbody
Ik had ook weer niet verwacht dat het zou gaan vriezen. Het is hier nu 0 graden

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ayous

Ziet er naar uit dat je met een buffervat het wel makkelijker voor elkaar krijgt.
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

Deze kan je misschien zelf wel aansluiten. (met hulp van hiero)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2017 22:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:38:
[...]

Jammer he, ik ramde die vloer er uit haha.
Je ervaring op stille mode klopt, weet alleen niet wat beste is want ik heb geen warmte meter, maar als begrenzer werkt het in ieder geval prima
Hij toert de Fan omlaag, dus er komt minder lucht over de verdamper en kan dus daardoor in principe minder energie uit die kleinere luchtstroom halen, dat is de begrenzing volgens mij, Maar als ik zie hoe hij nu rond de 2C presteert ben ik echt positief verrast,

• Ayous
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:46:
@Ayous

Ziet er naar uit dat je met een buffervat het wel makkelijker voor elkaar krijgt.

Deze kan je misschien zelf wel aansluiten. (met hulp van hiero)
Dank voor tip.
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:43:
Interessant forum. Ben net aangemeld. Misschien heeft iemand een antwoord op de volgende vraag:

Ik overweeg onze nieuwbouwwoning 'all electric' uit te voeren met een Nefit EnviLine Monoblock luchtwarmtepomp. Deze installatie staat echter niet toe dat ik zoneregeling voor de vloerverwarming toepas. Weet iemand of er een luchtwarmtepompsysteem is dat wel samengaat met zoneregeling van de vloerverwarming?

Zie overigens dat de meningen over zoneregeling verschillen, maar lijkt mij toch prettig eea per vertrek te kunnen regelen. Met name als je ook nog nu en dan beneden een houtkachel stookt.
Waarom zou de nefit dat niet toestaan :?

Zit er een sticker op "verboden voor na regeling" :+

Kijk eens naar danfoss cf2+ , die ga ik toepassen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ayous
Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:03:
[...]

Nee, was het maar een kwestie van 'sticker verwijderen'

Kreeg het volgende antwoord van Nefit op mijn vraag:

"Wij begrijpen uit uw e-mail dat u wilt weten of de EnviLine warmtepompen kunnen werken in combinatie met zoneregelingen.

Dit is helaas niet mogelijk. Wel kunt u, met behulp van weersafhankelijke regeling, naregelen met thermostaatkranen"

Ik zal de Danfoss eens bekijken.

• Ayous
Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:03:
[...]

Kun je zeggen welke luchtwarmtepomp je toepast icm de danfoss regelaar?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-11 05:30
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Als je een buffervat toepast kan het ook met de WP die jij op het oog hebt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ayous
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:19:
[...]

Als je een buffervat toepast kan het ook met de WP die jij op het oog hebt.
Daar heb ik wat aan. Raar dat zo'n leverancier daar zelf niet op komt.Ga er maandag even over bellen. Dank voor snelle reactie.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Daar heb ik wat aan. Raar dat zo'n leverancier daar zelf niet op komt.Ga er maandag even over bellen. Dank voor snelle reactie.
Niet bellen met nefit, pana zelf aansluiten.
Daarmee heb je het buffervat misschien wel gratis. ;)
(met uitgespaarde kosten)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2017 23:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ayous
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:27:
[...]

Dat is dan weer een goed advies in dure tijden :).

• Knowbody
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:11:
[...]

"Wij begrijpen uit uw e-mail dat u wilt weten of de EnviLine warmtepompen kunnen werken in combinatie met zoneregelingen.

Dit is helaas niet mogelijk. Wel kunt u, met behulp van weersafhankelijke regeling, naregelen met thermostaatkranen"

Bij Nefit zijn ze niet helemaal bij.

Al stuurt de Nefit maar 1 zone aan, wat er bij de verdeler gebeurt doet er niet toe.

Dus middels systemen van derden zoals Evohome of Danfoss die je aanbrengt op bijv de groepen vd verdeler ben je baas in eigen huis. Kwestie van slimme verdeling maken bij het ontwerp vd installatie.

Omdat je bij nieuwbouw geen 2 zone systeem (bijv radiatoren=HT en vloer/wandverwarming =LT ) nodig hebt mis je die mogelijkheid niet.

• koevlaas2
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Als je ongeregelde vloerverwarming toepast mag je 1 liter per m2 aftrekken van je buffervat, pas je wel zoneregeling toe dan gaat men er vanuit dat deze ook kan dichtstaan waardoor je meer bufferliters rekent.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:27:
[...]

+ Etentje+vakantie+2 nieuwe fietsen 8)

• Ayous
Knowbody schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:44:
[...]

Bij Nefit zijn ze niet helemaal bij.

Al stuurt de Nefit maar 1 zone aan, wat er bij de verdeler gebeurt doet er niet toe.

Dus middels systemen van derden zoals Evohome of Danfoss die je aanbrengt op bijv de groepen vd verdeler ben je baas in eigen huis. Kwestie van slimme verdeling maken bij het ontwerp vd installatie.

Omdat je bij nieuwbouw geen 2 zone systeem (bijv radiatoren=HT en vloer/wandverwarming =LT ) nodig hebt mis je die mogelijkheid niet.
Maar dan wel met buffervat neem ik aan?

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:56:
[...]

+ Etentje+vakantie+2 nieuwe fietsen 8)
Maar wat je ook vind de Mono van Nefit is duurder maar ook mooier en waarschijnlijk stiller. Zou die keuze niet zomaar afraden.

Niet iedereen gaat in het buitenland shoppen. Daarnaast is de Nefit mono veilig als bij vorst de stroom uitvalt. Andere mono's ook mits glycol. Bij Nefit hebben ze dat slim gedaan met een gescheiden buiten -en binnencircuit.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 25-02-2017 00:04 ]

• Knowbody
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:57:
[...]

Maar dan wel met buffervat neem ik aan?
Ja. Moet je niet nalaten zoals hierboven gezegd.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Knowbody schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:00:
[...]

Maar wat je ook vind de Mono van Nefit is duurder maar ook mooier en waarschijnlijk stiller. Zou die keuze niet zomaar afraden.

Niet iedereen gaat in het buitenland shoppen. Daarnaast is de Nefit mono veilig als bij vorst de stroom uitvalt. Andere mono's ook mits glycol. Bij Nefit hebben ze dat slim gedaan met een gescheiden buiten -en binnencircuit.
Waarom is het dan nog een mono en niet gewoon een split?

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Waarschijnlijk omdat het koelsysteem volledig in 1 unit zit, het enige wat ze doen is met glycol naar een binnen unit waar waarschijnlijk de pomp en eventueel een buffervaatje zit?

Voordelen zouden kunnen zijn:

Minder gewicht buiten unit
Makkelijker lange afstanden overbruggen van 10 meter of meer

Nadeel is dat je eerst glycol opwarmt en met de glycol weer je cv water, dat moet rendement kosten ergens.

De vraag is alleen als het zo zou werken of je dan wat hebt aan een buffervat.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:56:
Mensen die het over kil hebben:
arnnold in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Pietje555 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Bram-Bos in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Knowbody in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Het volgende beschrijft het denk ik redelijk fraai:
Zo waar van de vloer temperatuur inderdaad :)
De vloer heeft een minimaal 22,5-25 nodig om goed aan te voelen of onmerkbaar koud of warm, er onder voelt fris, erboven warm.
Mede door de lage temperatuur van het cv water word dat nog erger, gelukkig warm ik elk uur een beetje waardoor de vloer altijd 22,5+ graden is.

Als je isolatie geweldig is zal je WP niet elk uur de vloer een beetje opwarmen en heb je 'een probleem(pje)'.
Je bent wel een beetje in het wilde weg aan het quoten zo. Ik omschreef een heel ander probleem dan waar jij nu naar refereert. Een continue temperatuur in huis.

Jij lijkt wel geobserdeerd door de temperatuur van de vloer. In een nieuwbouwhuis, zoals bij mij, wat goed geisoleerd is koelt de vloer helemaal niet snel af.
Jouw situatie is het compleet tegenovergestelde, je vloer wordt door indirecte straling verwarmt, weinig tot geen isolatie, ja dan lekt er warmte weg en is de vloer temperatuur een onderdeel van je warmte ervaring.

Het lijkt me wel een strak plan om iets meer na te denken en te verzamelen en wat gerichter te reageren, nu komt het allemaal wat impulsief over.
[...]

Dat is natuurlijk de grootste onzin, ze bedoelen waarschijnlijk dat Nefit het niet levert, maar je bent zelf zo vrij als een vogeltje om te bepalen hoe je je afgiftesysteem gaat inregelen.

Zorg inderdaad wel voor een buffervat, helemaal als je gaat naregelen.

Zie deze website voor meer info http://klimaatregeling.danfoss.nl/xxTypex/294373.html
Ayous schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Ik gebruik een Mitsubishi Zubadan 11,2KW, maar dat maakt voor de naregeling niet uit, die werkt ook met een CV ketel, Warmtepomp, whatever.

Naregeling doet niet meer als per zone kleppen automatisch open en dicht doen, ongeacht het opweksysteem.

• Knowbody
LittleTycoon schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Vraag Nefit.

Persoonlijk vind ik het een slimme zet. De installateur hoeft namelijk geen F-gassen certificaat te hebben.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

[...]

Is een thermostaatkraan GEEN zone regeling???? 8)7

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 07:40:
[...]
Nadeel is dat je eerst glycol opwarmt en met de glycol weer je cv water, dat moet rendement kosten ergens.
Of je vult het hele CV systeem met 25% glycol :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:10:
[...]

Ja dat kan ook, maar dat word in vele gevallen afgeraden, ik heb alleen nog geen goed argument gehoord waarom.
Alleen zwaarder pompen
Minder afgifte/opname van de warmte
Volgens mij kan het wel, al zou ik het zelf ook niet snel doen.

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:17:
[...]

Ja dat kan ook, maar dat word in vele gevallen afgeraden, ik heb alleen nog geen goed argument gehoord waarom.
Daikin: "WAARSCHUWING
Door de aanwezigheid van glycol kan er corrosie van het
systeem optreden. Ongebonden glycol verandert in een
zuur onder invloed van zuurstof. Dit proces wordt versneld
door de aanwezigheid van koper en bij hoge temperaturen.
De zure ongebonden glycol tast metalen oppervlakken aan
en vormt galvanische corrosiecellen die ernstige schade
toebrengen aan het systeem."

Glycol kost je ook wat aan COP. Pas >30% echt goede veiligheid. Regelmatige controle noodzakelijk, maar het kan zeker als je met wat zaken rekening houdt.

[ Voor 10% gewijzigd door joostmaas op 25-02-2017 11:51 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:55
[...]

Beetje vreemd antwoordt.
Heb even gegoogled, maar zie nergens een minimaal volume voor tussen buiten en binneunit, dan verschruift minimale watervolume naar CV-circulatie kant om te zorgen dat er voldoende volume/massa is voor tijdens eens defrost
Dat moet afgezekerd zijn voor de verdeler, dat de CV-pomp voldoende flow kan verzorgen en voldoende volume beschikbaar (warmteinhoud) heeft voor de warmtewisselaar in binnenunit, dan doet het weinig toe hoe het na de verdeler(s) zit.
In de Nefit voorbeeldschema's zie ik zelf een bypass, alle afgifte zou gewoon dicht kunnen staan omdat daarvoor benodigde minimaal volume en flow geregeld is.

(Mijn 6kW Pana Mono's halen ruim -10kW gedurende 30 sec gemiddelde (ca 166Wh) tijdens een defrost maar in zelfde tijd stroomt er water met een warmte inhoud van tenminste 500-600Wh door warmtewiselaar om te zorgen dat temperatuur niet onder nul kan zakken.)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Knowbody
Proton_ schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:10:
[...]

Dat is het punt. Mogelijk zitten er in het systeem onderdelen die niet tegen glycol kunnen.

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:47:
[...]

Daikin: "WAARSCHUWING
Door de aanwezigheid van glycol kan er corrosie van het
systeem optreden. Ongebonden glycol verandert in een
zuur onder invloed van zuurstof. Dit proces wordt versneld
door de aanwezigheid van koper en bij hoge temperaturen.
De zure ongebonden glycol tast metalen oppervlakken aan
en vormt galvanische corrosiecellen die ernstige schade
toebrengen aan het systeem."

Glycol kost je ook wat aan COP. Pas >30% echt goede veiligheid. Regelmatige controle noodzakelijk, maar het kan zeker als je met wat zaken rekening houdt.
Je kan ook een auto/motor antivries of koelvloeistof er in gooien ipv pure glycol, dat lijkt me toch weinig problemen te geven aangezien je daar ook div materialen hebt en zuurstof.

Bovenstaande punten komen niet echt voor in een wp systeem toch.
Zuurstof
Hoge temperaturen
Koper komt dan wel voor, maar als je dat weet kan je er rekening mee houden, alles kunststof of rvs maken.

• Knowbody
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Je kan ook een auto/motor antivries of koelvloeistof er in gooien ipv pure glycol, dat lijkt me toch weinig problemen te geven aangezien je daar ook div materialen hebt en zuurstof.

Zuurstof
Hoge temperaturen
Koper komt dan wel voor, maar als je dat weet kan je er rekening mee houden, alles kunststof of rvs maken.
Zeg cowboy...nee dat is ook waterverdund glycol....! ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:46:
[...]

Zeg cowboy...nee dat is ook waterverdund glycol....! ;)
He andere cowboy, dat weet ik (zit mijn hele leven al in de auto's) maar met een anti corosie toevoeging, pure glycol niet.

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Zuurstof
Hoge temperaturen
Zuurstof zit er wel degelijk in (pas jaren oud cv-water bevat geen zuurstof meer), hoge temp. bij sww (en bivalent) ook (al weet ik niet bij welke temp. e.e.a. echt relevant wordt). In deel 2 staat een stukje discussie over glycol. Bedenk vooral dat 10% glycol alleen maar schijnzekerheid biedt. En 30% glycol heeft een kostenplaatje, zeker als je voor je hele systeem inzet. Glycol moet afgevoerd worden (mag niet het riool in). (etc.) Gaat een jaar of zeven mee. Maar het kan zeker een optie zijn, alleen dhz-ers die even een paar liter glycol erin gooien en dan denken beschermd te zijn komen waarschijnlijk bedrogen uit. Het vervolg van Daikin is: "Daarom is het belangrijk dat:
▪ de waterbehandeling correct wordt uitgevoerd door een
bevoegd waterspecialist,
▪ glycol met corrosie-inhibitoren wordt gekozen om te
voorkomen dat er zuren worden gevormd door de
oxidatie van glycolen,
▪ er geen glycol voor auto's wordt gebruikt omdat de
corrosie-inhibitoren daarin een beperkte levensduur
hebben en silicaten bevatten die het systeem kunnen
vervuilen of verstoppen,
▪ gegalvaniseerde leidingen NIET worden gebruikt bij
glycolsystemen aangezien de aanwezigheid daarvan
ertoe kan leiden dat bepaalde bestanddelen in de
glycolcorrosie-inhibitor neerslaan.
"

• Rol-Co

Rol-Co

Maar er is glycol en glycol, ik bedoel ook niet die oude blauwe versie maar bijv vullen met g12 verbeterde versie.

https://www.smeerolieonline.nl/g12-plus
Is van zeer hoge kwaliteit en is speciaal ontwikkeld voor bescherming van non-ferro metalen zoals aluminium en magnesium. Deze koelvloeistof is kant-en-klaar voor gebruik.

• reneeke1970
Pff kost alles die glycol, ik knoop mijn reserve wp er wel aan als hij heel heel toevallig kapot vriest bij stroom uitval

1 PVoutput . Dongen NB

Ik zag zojuist dat ze met het opstookprotocol van de vloerverwarming op de b.g.g. zijn begonnen :P

Hoe los je zoiets op als je nog geen WP hebt :? Zo dus :P

Een beetje provisorisch maar het werkt wel :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20pshe0.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:22:
Ik zag zojuist dat ze met het opstookprotocol van de vloerverwarming op de b.g.g. zijn begonnen :P

[afbeelding]
Wp maar afbestellen dan, zo kan het ook. :+

Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:23:
[...]

Wp maar afbestellen dan, zo kan het ook. :+
:P Ik heb de WP helaas al binnen, alleen nog niet geïnstalleerd omdat er nog geen kozijnen in de woning zitten.

Aangezien het keramische parket wel met +- 2 weken gelegd gaat worden moest dit ff op deze manier.

Ik moet zeggen dat in vergelijk met een WP de binnenunit wel "fluister" stil is, en ik weet zeker dat ik in de maandelijkse overzichten met stip op 1 kom te staan met COP = 1 :P

Gelukkig wordt deze actie uitgevoerd op bouwstroom = probleem van de aannemer :+

• jerh
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:26:
[...]

Gelukkig wordt deze actie uitgevoerd op bouwstroom = probleem van de aannemer :+
Grappenmaker, die betaal je uiteraard wel zelf, linksom of rechtsom.....

• Knowbody
jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:35:
[...]

Doe maar linksom dan....is wat groener ;w

• Domba
Tegen stroom uitval kan je ook anders beveiligen, door 3 wegklep en een circulatiepomp op accu's

Ik heb al wat jaartjes de circulatiepomp van mijn hout-CV kachel op UPS (1kWh), in verleden kwamen er paar keer grote stoomwolken uit.
Koelwater zou de truc moeten doen, maar hoofdtranspompen drinkwater zitten ook in zelfde straat, als niet direct mijn zekering in wijkverdeler is.
Op moment is een volledige homeaccu nog redelijk prijzig en merendeel van aanbod is niet geschikt voor off-grid zoals tijdens stroomstoring.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:04:
Maar er is glycol en glycol, ik bedoel ook niet die oude blauwe versie maar bijv vullen met g12 verbeterde versie.

https://www.smeerolieonline.nl/g12-plus

[...]
Bij mij is dat soort glycol dan uiteindelijk even duur als m'n WP... De kans dat bij zeer lage temperaturen net een extreem lange stroomstoring plaats heeft terwijl ik op ook nog op vakantie ben is veel te klein voor mij om de kosten van dergelijk spul te rechtvaardigen (plus extra onderhoud/gedoe).

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:49:
Tegen stroom uitval kan je ook anders beveiligen, door 3 wegklep en een circulatiepomp op accu's

Ik heb al wat jaartjes de circulatiepomp van mijn hout-CV kachel op UPS (1kWh), in verleden kwamen er paar keer grote stoomwolken uit.
Koelwater zou de truc moeten doen, maar hoofdtranspompen drinkwater zitten ook in zelfde straat, als niet direct mijn zekering in wijkverdeler is.
Op moment is een volledige homeaccu nog redelijk prijzig en merendeel van aanbod is niet geschikt voor off-grid zoals tijdens stroomstoring.
Dat brengt me op een idee: pomp van m'n regenwatertank op accuutje/noodstroomaggregaat als de stroomsturing een dag duurt en daarmee de hele WP 'opwarmen' (of van mijn part elk half uur een emmer erover?). Of natuurlijk de pomp tijdelijk op een accu aansluiten (via inverter). Voordat het hele huis bevriest duurt wel een tijdje en tot die tijd kun je de warmte van het huis gebruiken om je WP niet te laten bevriezen. Ik ben ook al tijden bezig een werkbare (en betaalbare) oplossing te verzinnen om snel off-grid PV te gebruiken in geval van stroomstoringen, maar dat is nog niet zo simpel (en off-topic...).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Domba schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:49:
Interessant idee. Als je de pomp in de WP zelf weet te gebruiken (wisselrelais?) is niet eens een driewegklep nodig :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:35:
[...]

De aannemer heeft de woning aangenomen voor een vaste prijs, bouwstroom verbruik is geen stelpost ;)

• Domba
Proton_ schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:12:
[...]

Interessant idee. Als je de pomp in de WP zelf weet te gebruiken (wisselrelais?) is niet eens een driewegklep nodig :)
Niet bij de Pana mono G-serie (iivm Driver DC-circulatiepomp), als ook dat je simpel kunt sturen met arduinotje op buitentemp, wanneer de oude gebruikte CV-pomp beste kan lopen
Extern is ook handig vanwege sommige storingen zoals een H70 ( te lage retour temp) zet ook de circulatiepomp geheel uit tot handmatige reset.
Bij stroomstoring staan na 12-18 uur meestal wel containers met generatoren als het niet al te groot gebied is.
joostmaas schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:09:
[...]
Ik ben ook al tijden bezig een werkbare (en betaalbare) oplossing te verzinnen om snel off-grid PV te gebruiken in geval van stroomstoringen, maar dat is nog niet zo simpel (en off-topic...).
[off-topic]
Bij de keuze van spullen moet daar nu rekening mee houden ( zo hoeven mijn WP's niet te lopen), zodat over paar jaar erop verder kunt bouwen voor bijv eiland mode om dure tarief periode te overbuggen, want dat is nog niet direct het zelfde als off-grid, er komen heel veel zaken bij kijken en bi een HS-stroomstoring komt nog veel meer kijken ook als niet direct je gebied, denk bijvoorbeeld maar aan geen NPT server update, zodat je logging/sturing na 24-72 uur niet meer wil of niet volledig meer functioneert. (mijn VDSl heeft en aantal jkeren uitgelegen ivm wijkkast last had van vrachtwagens, als ze niet gelijk plat rijden ben vlot 2 maanden zoet voor je weer continue verbinding hebt) [/off-topic]

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:21:
[...]

De aannemer heeft de woning aangenomen voor een vaste prijs, bouwstroom verbruik is geen stelpost ;)
Kleine lettertjes dat excessief verbruik wel doorbelast word :)

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:41:
[...]
Bij stroomstoring staan na 12-18 uur meestal wel containers met generatoren als het niet al te groot gebied is.
Er zijn ook een aantal gevallen geweest van tijdelijke evacuatie, maar inderdaad meestal niet in dichtbevolkt gebied. Het is vrijwel zeker dat je WP binnen 12 uur niet bevriest. En je kunt natuurlijk ook nog altijd de boel aftappen (als je thuis bent..., maar dat moet je voor het omzetten van de 3-weg klep ook zijn - automatisch werkt immers niet vanwege stroomstoring).

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Gisteren de "laatste" klus geklaard, inductiekookplaat gemonteerd en aangesloten en Enexis opdracht gegeven om het gas af te sluiten. :*)

En even aan het rekenen geslagen, klopt de onderstaande berekening, of zie ik nog iets over het hoofd?

Verbruik
Gemiddeld p/j 3600 Teruglevering 4000

Nu erbij:
Warmtepomp 2500 (1000m3 gas)
Boiler 1000
Inductiekookplaat 200
Totaal 7300 -/- 4000 kWh 3300 633.27
Netbeheer kosten 217.60
Vaste leveringskosten 39.00
Sub totaal 889.87
Vermindering energiebelasting -/- 373.33
Totaal 516.54 Per jaar
43.05 Per maand

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Domba
joostmaas schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:56:
[...]

Er zijn ook een aantal gevallen geweest van tijdelijke evacuatie, maar inderdaad meestal niet in dichtbevolkt gebied. Het is vrijwel zeker dat je WP binnen 12 uur niet bevriest. En je kunt natuurlijk ook nog altijd de boel aftappen (als je thuis bent..., maar dat moet je voor het omzetten van de 3-weg klep ook zijn - automatisch werkt immers niet vanwege stroomstoring).
Misschien met iets minder spoed, maar die containers met generator komen ook als maar enkele aansluitingen betreft en nog geen herstelprognose is, alleen bij een groter gebied zoals een hoogspannings-storing maken ze keuze waar ze die zetten, want er zijn maar beperkt aantal

Bij geen spanning gaat 3 weg automatisch om op accu, daarvoor heb ik een arduinotje nodig om dat k geen veer belast 3 wegklep heb maar zeer goedkope 3-weg kogelkranen, een oudere circulatie pomp laten lopen gaat nog zeer simpel met bimetaalschakelaartje KSD301 of KSD9700 NO boven 10c die kunnen 5A hebben.
Arduinotje kan ik ook input geven vanaf mijn smartphone via LAN of I-net, ik krijg zowiezo een notification op smartphone als er langer dan 1 minuut geen flow is, Had eerst korter staan, maar dan kwam ook nogweleens een defrost door.

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:41:
[...]

Kleine lettertjes dat excessief verbruik wel doorbelast word :)
We hebben dit in ons bestek / technische omschrijving staan:
3 BESCHIKBAARSTELLING MATERIEEL Bouwwater en stroomvoorziening aan te vragen door de aannemer bij de Nutsbedrijven. De aannemer verzorgt zelf de aansluiting op de bouw door middel van een bouwstroomkast met tussenmeter, verbruik is voor rekening van de aannemer.

Verwijderd

joostmaas schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Bij mij is dat soort glycol dan uiteindelijk even duur als m'n WP... De kans dat bij zeer lage temperaturen net een extreem lange stroomstoring plaats heeft terwijl ik op ook nog op vakantie ben is veel te klein voor mij om de kosten van dergelijk spul te rechtvaardigen (plus extra onderhoud/gedoe).
Ik heb 10l proyleenglycol uit .de gehaald voor 3 tientjes :P

Verwijderd

Hallo,

ben nieuw hier en had een paar vragen over de elga natuurlijk hem ik veel gelezen als over deze warmtepomp in het forum.

maar toch blijf ik met vragen zitten aan elga bezitters

over 2 weken krijg ik de Elga warmtepomp nu lees ik veel over de vorstbeveiliging.
Sommige met een dipswitch eruit te halen en sommige zeggen dat dit software matig moet.
waar wat is het nou??

mijn situatie thuis even uitleggen voor verheldering: Ik woon samen met mijn vrouw en kind van 1 jaar in een woning van het bouwjaar 1995 dus ben goed geïsoleerd en mijn jaar verbruik van 2016 was dan ook maar 600m3 gas en naar schatting dit jaar 700m3. Ik heb vloerverwarming en radiators onder (radiators gebruik ik nooit onder) en boven heb ik 2 radiators hangen met thermostaatknoppen badkamer en kinderkamer. thermostaat in de woonkamer 21 graden bij harde vorst en 20 graden bij weer zoals vandaag.

Ik heb een overschot op mijn zonnepanelen van ongeveer 800 tot 1000 kw/h per jaar.

is het zinvol om toch de vorstbeveiliging er bij mij uit te laten halen? en zo ja op wat voor verbruik moet ik rekenen als het hard vriest buiten. ik weet je kunt niet elk huis vergelijken met elkaar ik zie ook vaker het verbruik tabel voorbij komen met daar in de gegevens van warmtepompen maar is hier de vorstbeveiliging eruit?

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:25:
[...]

[...]
Hoe snel kan je een plantage operationeel hebben :+

• jerh
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:25:
[...]

3 BESCHIKBAARSTELLING MATERIEEL Bouwwater en stroomvoorziening aan te vragen door de aannemer bij de Nutsbedrijven. De aannemer verzorgt zelf de aansluiting op de bouw door middel van een bouwstroomkast met tussenmeter, verbruik is voor rekening van de aannemer.

[...]
Ja, dan betaal je het toch. De aannemer zal zich niet arm rekenen en de staartkosten er ook overheen gooien. Het is wel fijn dat je niet meer druk om hoeft te maken. Mijn aannemer vond dat ik het op eigen naam moest regelen, want dan hadden zij er geen omkijken naar.

Dan heb je uiteindelijk meer zich op het daadwerkelijke bedrag, het kWh verbruik was uiteindelijk bijna 9500 kWh.

• koevlaas2
jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:01:
[...]

Ja, dan betaal je het toch. De aannemer zal zich niet arm rekenen en de staartkosten er ook overheen gooien. Het is wel fijn dat je niet meer druk om hoeft te maken. Mijn aannemer vond dat ik het op eigen naam moest regelen, want dan hadden zij er geen omkijken naar.

Dan heb je uiteindelijk meer zich op het daadwerkelijke bedrag, het kWh verbruik was uiteindelijk bijna 9500 kWh.
2/3 van de woningbouw is gebakken lucht, de bouw is zo simpel dat kost nooit +200k
Gemiddeld k.u.t. huisje hier in het dorp vragen ze 275k voor.

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Ja een ups of aggregaat is waarschijnlijk wat goedkoper en practischer, maar het ging er om of het kon.
;)

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Ja een ups of aggregaat is waarschijnlijk wat goedkoper en practischer, maar het ging er om of het kon.
;)
Zeker als je nog een stapeltje van die dingen hebt staan ;-)

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:07:
Hallo,

ben nieuw hier en had een paar vragen over de elga natuurlijk hem ik veel gelezen als over deze warmtepomp in het forum.

maar toch blijf ik met vragen zitten aan elga bezitters

over 2 weken krijg ik de Elga warmtepomp nu lees ik veel over de vorstbeveiliging.
Sommige met een dipswitch eruit te halen en sommige zeggen dat dit software matig moet.
waar wat is het nou??

mijn situatie thuis even uitleggen voor verheldering: Ik woon samen met mijn vrouw en kind van 1 jaar in een woning van het bouwjaar 1995 dus ben goed geïsoleerd en mijn jaar verbruik van 2016 was dan ook maar 600m3 gas en naar schatting dit jaar 700m3. Ik heb vloerverwarming en radiators onder (radiators gebruik ik nooit onder) en boven heb ik 2 radiators hangen met thermostaatknoppen badkamer en kinderkamer. thermostaat in de woonkamer 21 graden bij harde vorst en 20 graden bij weer zoals vandaag.

Ik heb een overschot op mijn zonnepanelen van ongeveer 800 tot 1000 kw/h per jaar.

is het zinvol om toch de vorstbeveiliging er bij mij uit te laten halen? en zo ja op wat voor verbruik moet ik rekenen als het hard vriest buiten. ik weet je kunt niet elk huis vergelijken met elkaar ik zie ook vaker het verbruik tabel voorbij komen met daar in de gegevens van warmtepompen maar is hier de vorstbeveiliging eruit?
Dag Merlinium
Welkom in de club.

Elga: de temperatuurbegrenzing van de Elga zit op 4˚C en is geen vorstbeveiliging, maar een door Techneco ingebouwde feature om de Elga alleen te laten werken in het gebied waar hij op zijn best is. Als je huis en afgiftesysteem er geschikt voor zijn, kan de Elga ook heel nuttig werk doen onder die 4˚C. Vroeger moest Techneco die grens er softwarematig afhalen, tegenwoordig is dat een kwestie van een dipswitch omzetten in de binnenunit (B7). Dat kun je dus zelf aan- en ook weer uitzetten.

In jouw geval denk ik dat het zeker het proberen waard is om de temperatuurbegrenzing er af te halen.
Maximaal gebruik van de Elga per dag is ± 24 kWh, maar die heb ik nog nooit gehaald.

Als het hard vriest zal de Elga ook in jouw geval waarschijnlijk onvoldoende vermogen leveren om de tent warm te houden. Als je het duo-bedrijf werkend krijgt bij jou thuis (CV en Elga werken samen), dan zal de Elga nog steeds bijdragen, ook als het hard vriest, maar zal de gasketel ook aan de bak moeten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:55:
[...]

Ik heb 10l proyleenglycol uit .de gehaald voor 3 tientjes :P
3,- een liter, dat is nog steeds veel duurder dan het voorbeeld.

Edit: foutje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-02-2017 17:39 ]

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:43
Nog ff rekenen Rol-Co

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:27:
[...]

3,- een liter, dat is nog steeds veel duurder dan het voorbeeld.

Edit: foutje ;)
Yep. M'n wat flauwe rekensom was gebaseerd op de belachelijk lage €280 effectief voor m'n Pana... 3x glycol vervangen tijdens de levensduur in de hele installatie is dan duurder (per 2,5l systeeminhoud is 1l glycol nodig). Maar eigenlijk vind ik het gedoe om het jaarlijks te controleren en niet zomaar even te kunnen aftappen/bijvullen een groter nadeel, plus jammer van wat lagere COP (voor beschadiging ben ik niet zo bang, maar een voordeel is het in ieder geval niet voor glycol).

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hrt schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 10:58:
[...]

Is een thermostaatkraan GEEN zone regeling???? 8)7
Nee, dat is een naregeling. Een naregeling kan geen warmtevraag geven, een zoneregeling wel.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:43
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:22:

[afbeelding]
Hoe werkt dit dan want ik zie geen pomp?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

bbn_ldp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:05:
[...]

Hoe werkt dit dan want ik zie geen pomp?
Pomp zit achter het rode expansievat, idd niet te zien op de foto.

jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:01:
[...]

Wij hebben een bestek laten schrijven en 4 aannemers daar op in laten schrijven.

Jouw aannemer legt de kosten bij jou neer, of je daar blij mee moet zijn :?
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:18:
[...]

2/3 van de woningbouw is gebakken lucht, de bouw is zo simpel dat kost nooit +200k
Gemiddeld k.u.t. huisje hier in het dorp vragen ze 275k voor.
Ik wou dat ik klaar was met 275K :(

Maar dikke handel is het niet naar mijn idee, ik wil er iig niet mee ruilen als ik de gecalculeerde tarieven en marges zie :)

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:15:
[...]
Ik wou dat ik klaar was met 275K :(

Maar dikke handel is het niet naar mijn idee, ik wil er iig niet mee ruilen als ik de gecalculeerde tarieven en marges zie :)
Ik heb becijferd dat herbouw van mijn huidige huis voor ca 60k kan mits ik alles zelf doe en ik ga dit doen ook mocht de gelegenheid/noodzaak zich voordoen.

• jerh
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:15:
[...]

Wij hebben een bestek laten schrijven en 4 aannemers daar op in laten schrijven.

Jouw aannemer legt de kosten bij jou neer, of je daar blij mee moet zijn :?
Tja betalen moet je het toch, nu gingen er geen staartkosten overheen, zit niet veel zoden aan de dijk. Ik krijg de indruk dat jij denkt dat je de bouwstroom niet betaald, maar de bouwer moet toch echt terugverdienen. Hij krijgt stroom niet gratis. Zit geheid in de kopkosten ergens verwerkt, uiteindelijk was het toch iets van 2000 euro plus tweemaal aansluitkosten van Liander.
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Ik heb becijferd dat herbouw van mijn huidige huis voor ca 60k kan mits ik alles zelf doe en ik ga dit doen ook mocht de gelegenheid/noodzaak zich voordoen.
En dat is dan het casco gedeelte? Ik zie mensen die dat alleen al kwijt zijn aan de keuken en badkamer......
En ik was bijvoorbeeld aan de fundering al 10K kwijt, tel nog wat leges etc en voordat je kan beginnen gaat het al hard. Er wordt niet voor niks met posten van 350 euro/m3 of 1000 euro/m2 gewerkt.
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:22:
[...]

Dan heb je geen groot huis, of je bent niet veeleisend :)

Bij ons zit er al 85K netto inkoop materiaal in (zonder opslagen en BTW)

Ik durf gerust te stellen dat wij onze woning erg goed (scherp) heb ingekocht.

Basisgetallen uit de (vereiste open) offerte laten zien dat deze aannemer gerekend heeft met € 500,00 verbruikskosten voor bouwstroom/bouwwater. Laten we stellen dat ik blij ben dat hij het heeft aangenomen voor een vaste prijs.

Hij rekent met een uurtarief van 36.50 per uur, ook daaruit durf ik te concluderen dat hij niet niet slapend rijk wordt.

Alle vermelden prijzen excl. BTW

Een nieuw huis bouwen voor 60K kan ik niet geloven, al tel je zelfs de uren niet mee :)

jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:28:
[...]

Tja betalen moet je het toch, nu gingen er geen staartkosten overheen, zit niet veel zoden aan de dijk. Ik krijg de indruk dat jij denkt dat je de bouwstroom niet betaald, maar de bouwer moet toch echt terugverdienen. Hij krijgt stroom niet gratis. Zit geheid in de kopkosten ergens verwerkt, uiteindelijk was het toch iets van 2000 euro plus tweemaal aansluitkosten van Liander.

[...]

En dat is dan het casco gedeelte? Ik zie mensen die dat alleen al kwijt zijn aan de keuken en badkamer......
En ik was bijvoorbeeld aan de fundering al 10K kwijt, tel nog wat leges etc en voordat je kan beginnen gaat het al hard. Er wordt niet voor niks met posten van 350 euro/m3 of 1000 euro/m2 gewerkt.
Zoals net aangegeven in zijn open calculatie staat 500 euro verbruikskosten en totaal 1000 euro aan aansluitenkosten (water en stroom), allen excl. BTW

Ik ben blij dat ik het aangenomen heb.

Snelle som, 2,2 KW boiler * 24 * 8 dagen = 422,4*0.18 = 76 euro per 8 dagen stookprotocol

Dan praat ik niet over de bouwkeet waar al 3 maand een kachel in staat te branden, en alle bouwdrogers kachels die al 2 maand staan te loeien :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:58:
[...]

Doe 'm voor de gein eens op de aanvoer.
jaari schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:13:
[...]

De standaard isolatie die Panasonic heeft gebruikt is inderdaad zeer miniem. Achter het rechter paneel heb ik extra isolatie gestopt. Met name bij de waterpomp en de compressor. Tevens heb ik het expansievat eruit gehaald en in die ruimte isolatie gepropt.
Achter het middelste paneel zit ook electronica. Daar heb ik dus niet geïsoleerd.
Ik ben zeer geïnteresseerd in je experimenten met de Ta en Tr sensors. Die geven bij mij ongeveer anderhalve graad te laag aan en dat wil ik er wel uit hebben.
Retourtemperatuur-sensor heb ik vandaag aangesloten gehad op de plek op de afgaande zijde van de platenwisselaar. De aanvoertemperatuur-sensor heb ik niet verplaatst (die zit nog na het elektrische element, die uitgeschakeld staat).

Resultaat:
Retourtemperatuur is op het display 1°C hoger dan de aanvoertemperatuur. Zal wel iets met nauwkeurigheid van de sensoren te maken hebben. In het regelgedrag merk ik niks, en dan ook helemaal niks aan verschil. Tot een graad of 47°C Ta kan de WP moduleren tot 20 Hz, en daarboven gaat ie er vrij snel volgas met 35 Hz vandoor. Zelfs een aanvoertemperatuur van 61°C gezien voordat de warmtepomp uit ging. Terwijl Ta_gewenst op dat moment 47°C was?

Dit bevestigd weer mijn vermoeden dat de Panasonic niks met de retourtemperatuur doet.
Domba schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:41:
[...]

Extern is ook handig vanwege sommige storingen zoals een H70 ( te lage retour temp) zet ook de circulatiepomp geheel uit tot handmatige reset.
H70 klinkt meer alsof Power Supply 2 niet aangesloten is. H70 = "Back-up heater OLP abnormality"

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Basisgetallen uit de (vereiste open) offerte laten zien dat deze aannemer gerekend heeft met € 500,00 verbruikskosten voor bouwstroom/bouwwater. Laten we stellen dat ik blij ben dat hij het heeft aangenomen voor een vaste prijs.

Hij rekent met een uurtarief van 36.50 per uur, ook daaruit durf ik te concluderen dat hij niet niet slapend rijk wordt.

Een nieuw huis bouwen voor 60K kan ik niet geloven, al tel je zelfs de uren niet mee :)
Alleen de grond is al goudprijs onder de rook van Amsterdam, en dan zit er nog geen nuts aansluiting in.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

crazyharrie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:46:
[...]

Alleen de grond is al goudprijs onder de rook van Amsterdam, en dan zit er nog geen nuts aansluiting in.
We hebben het over bouwkosten, niet over grondprijzen, dat is weer wat anders ;)

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:35:
[...]
Retourtemperatuur-sensor heb ik vandaag aangesloten gehad op de plek op de afgaande zijde van de platenwisselaar. De aanvoertemperatuur-sensor heb ik niet verplaatst (die zit nog na het elektrische element, die uitgeschakeld staat).

Resultaat:
Retourtemperatuur is op het display 1°C hoger dan de aanvoertemperatuur. Zal wel iets met nauwkeurigheid van de sensoren te maken hebben. In het regelgedrag merk ik niks, en dan ook helemaal niks aan verschil. Tot een graad of 47°C Ta kan de WP moduleren tot 20 Hz, en daarboven gaat ie er vrij snel volgas met 35 Hz vandoor. Zelfs een aanvoertemperatuur van 61°C gezien voordat de warmtepomp uit ging. Terwijl Ta_gewenst op dat moment 47°C was?

Dit bevestigd weer mijn vermoeden dat de Panasonic niks met de retourtemperatuur doet.
Draai eens wat meer radiatoren open, heb je dit ook gedaan ?
Raar apparaat heb je maar, kunnen de anderen met dergelijk model dit gedrag bevestigen ?

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Heb je het allemaal zelf ingekocht dan ? Probleem is dat je bouwer niet teveel tijd kan besteden aan de goedkoopste adresjes zoeken. Dus koopt hij het bij zijn vaste leverancier en daar zijn sommige dingen misschien goedkoop, maar niet alles.

Als je voor 85K spullen hebt en het zelf even in elkaar flanst dan ben je niet heel duur uit, zal vast een groot huis zijn.

Beetje offtopic koevlaas, maar dit onderschat je. In 85k zit al 15k btw, dus 60k over.

Ons huis wordt een kleine 900m3

Hoeveel uur werk zit er in het bouwen van een woning denk je :?

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 25-02-2017 19:56 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:55:
Beetje offtopic koevlaas, maar dit onderschat je. In 85k zit al 15k btw, dus 60k over.

Ons huis wordt een kleine 900m3.
Mijn huis is slechts 400m3, dat is het verschil.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:49:
[...]

Draai eens wat meer radiatoren open, heb je dit ook gedaan ?
Raar apparaat heb je maar, kunnen de anderen met dergelijk model dit gedrag bevestigen ?
Meer radiatoren gaat het een stuk beter. De stooklijn en verwarmingssysteem moet geschikt zijn voor Ta_gewenst van 45°C of lager. Jammer dat Panasonic dat niet vertelt. Boven de 47°C gaat het elektrische en tevens thermische vermogen flink omhoog. Het extra vermogen neemt meer toe dan de radiatoren extra kunnen afgeven, gevolg is het pendelgedrag.

Ventilatoren op de radiator (DBE) heeft nauwelijks effect bij deze hoge aanvoertemperaturen.

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Meer radiatoren gaat het een stuk beter. De stooklijn en verwarmingssysteem moet geschikt zijn voor Ta_gewenst van 45°C of lager. Jammer dat Panasonic dat niet vertelt. Boven de 47°C gaat het elektrische en tevens thermische vermogen flink omhoog. Het extra vermogen neemt meer toe dan de radiatoren extra kunnen afgeven, gevolg is het pendelgedrag.

Ventilatoren op de radiator (DBE) heeft nauwelijks effect bij deze hoge aanvoertemperaturen.
Als ik enkel mijn radiatoren verwarm loopt de Ta ook snel op, het is juist de vloer die als buffer fungeert. Waarom was er ook alweer geen vloerverwarming ?

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:56:
[...]

Mijn huis is slechts 400m3, dat is het verschil.
Reken toch zeker met 250 euro de m3, moet je alles zelf doen en goedkope materialen gebruiken.

Dan kom ik aan 100K en niet aan 60k, ik ben benieuwd naar je calculatie ;)

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Reken toch zeker met 250 euro de m3, moet je alles zelf doen en goedkope materialen gebruiken.

Nog 1x OT dan...

60000/400=150 € de m3, kalkzand stenen zijn niet zo duur, de pure m3 win je dus snel. De afwerking kost het meest.
Goed zoeken naar de goedkoopste aanbieder scheelt al 50%.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:52
[...]

Resultaat:

H70 klinkt meer alsof Power Supply 2 niet aangesloten is. H70 = "Back-up heater OLP abnormality"
Foutcode H70 krijg je inderdaad als power supply 2 niet aangesloten is en de retourtemperatuur niet binnen 29 minuten boven de 20 graden is.
Omdat ik werk met een lage Ta/Tr en de sensoren ook nog eens te laag aangeven (nauwkeurigheid) ben ik al twee keer verrast door deze fout. De WP gaat in storing en zet ook de circulatiepomp uit :X
Ik kan de sensor dus beter verplaatsen. Kan dit eenvoudig (draadlengte genoeg)?

Op het Duitse forum las ik overigens dat de Tr wel gebruikt wordt in de regeling: als de compressor uitschakelt omdat de doeltemperatuur bereikt is, schakelt hij weer in als de Tr drie graden is gezakt. Maar dit is dus onafhankelijk van waar hij zit en wat hij meet (al is het 1 graad hoger dan de Ta).

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Domba
Niet onder alle omstandigheden is back-up heater mode actief bij mijn monobloc, zoals tijdens boiler verwarmen en daarna terug switchen en deze afgekoelde water uit begin van leiding krijgt, die Tr <18C triggeren en als die na 29 minuten nog niet >20,58C is (ntc 20C, deze wijkt iets af) met Tb tussen 4C en <10C

Als ook dat je in de settings een bivalent punt kunt aangeven, default -10 of 0C afh. 6 of 9kW (de setting in menu voor coolmode:Setting of outdoor ambient temperature to turn ON the backup heater.) anders blijft die door verwarmen <4C tot Ta/Tr>28C met COP=1, mijn WA-stooklijn is net 1-3C lager

Verwijderd

jerh schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 07:55:
[...]

Je bent wel een beetje in het wilde weg aan het quoten zo. Ik omschreef een heel ander probleem dan waar jij nu naar refereert. Een continue temperatuur in huis.

Jij lijkt wel geobserdeerd door de temperatuur van de vloer. In een nieuwbouwhuis, zoals bij mij, wat goed geisoleerd is koelt de vloer helemaal niet snel af.
Jouw situatie is het compleet tegenovergestelde, je vloer wordt door indirecte straling verwarmt, weinig tot geen isolatie, ja dan lekt er warmte weg en is de vloer temperatuur een onderdeel van je warmte ervaring.

Het lijkt me wel een strak plan om iets meer na te denken en te verzamelen en wat gerichter te reageren, nu komt het allemaal wat impulsief over.
Sorry voor het al te vrij quoten, dat was niet mijn bedoeling, ik heb jouw link ondertussen verwijdert.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38
Grolsch schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Geen idee waar deze discussie over gaat maar lijkt er op wie het goedkoopst bakstenen kan kopen. Misschien out-of-the-box hoor maar zou je niet gewoon bouwen wat je zelf het mooiste vind? En een keuken heb je dan voor 5.000 eur of voor 50.000 eur (ga ff langs bij zowel miele als siemens experience center, erg leuk). In de tweede zit dan wel apparatuur. Het is maar wat voor smaak je hebt... Vergeet je leidingen niet naar je zonnepanelen, zonneboiler, buffervat, sproei installatie en wellicht wil je ook een osmosestation en (regen)waterreservoir. ben je helemaal duurzaam bezig >:)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

develdonk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 08:29:
[...]

Geen idee waar deze discussie over gaat maar lijkt er op wie het goedkoopst bakstenen kan kopen. Misschien out-of-the-box hoor maar zou je niet gewoon bouwen wat je zelf het mooiste vind? En een keuken heb je dan voor 5.000 eur of voor 50.000 eur (ga ff langs bij zowel miele als siemens experience center, erg leuk). In de tweede zit dan wel apparatuur. Het is maar wat voor smaak je hebt... Vergeet je leidingen niet naar je zonnepanelen, zonneboiler, buffervat, sproei installatie en wellicht wil je ook een osmosestation en (regen)waterreservoir. ben je helemaal duurzaam bezig >:)
Het ging over het feit dat Koevlaas aangaf dat de woningbouw voor 2/3 gebakken lucht was, en dat hij een huis van 400m3 nieuw kon bouwen voor 60.000 €

Dat betwijfelde ik, en daarom "gooide" ik er een paar "kerngetallen" tegenaan.

Maar verder erg offtopic voor dit topic, daar hebben we dit topic voor: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1

Om toch maar weer ontopic te gaan, kun je met een Mitsubishi WAR draaien, maar wel volgens een tijdschema :?

En wat is volgens Mitsubishi het verschil tussen "voorlooptemp verwarmen" en "Verwarming compensatiecurve" :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2017 10:41 ]

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Dre, ik had een brainwave vanmorgen:

Draai zoveel mogelijk radiatoren open en verlaag de temperatuur naar 36c, als het goed is gaat de boel dan rustig draaien.
Welke temperatuur optimum is weet ik niet, maar hoge temperaturen leiden tot loeien van je WP.

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Je bent in ieder geval een goed eind op weg om alles te begrijpen en te snappen :Y
Nu nog iets vaker "aannemen" van mensen die er bewezen verstand van hebben (daar schaar ik mezelf niet onder b.t.w.) en dan komt het goed.

Je bent bekend met de engelse "duck test" :?

[...]

Of zoals Richard Patterson zei:

[...]

Ik zelf wil ook graag weten hoe iets exact werkt, dus wat dat betreft delen we die eigenschap 8)
Gisteren op bezoek bij een fabrikant, toeleverancier voor de signindustrie. i.v.m. afwerking van mijn plafondverwarming. Lopend door zijn magazijn zie ik een aantal 17Ah accu's liggen zoals die veel in motoren gebruikt worden terwijl zijn activiteit is het ontwikkelen/produceren/verkopen van aluminium profielen en vroeg hoe die daar kwamen cq. waar die voor gebruikt werden.
Lang verhaal kort, hij ontwikkelde een stand-alone reclame-zuil met verlichting die met zonnepanelen en een accu autark moest zijn. Samen met jongens van TNO ontwikkeld. Uit de berekeningen kwam o.a. dat een 17Ah accu onder alle omstandigheden zoals die in Nederland gelden dus ook een aantal geen zon het zonnepaneel voldoende energie zou leveren als deze in die 17Ah accu opgeslagen zou worden. Uiteindelijk bleek dat v.d. 15 gekochte accu's er maar 2 waren welke inderdaad de 17Ah konden leveren en de ander 13 vielen door de mand. In heel W-Europa was er geen enkele leverancier die apparatuur had om te kunnen bewijzen dat ze het inderdaad konden, de gerenomeerde fabrikanten hadden het er op gezet dus het zou wel zo zijn. Hij moest voor $ 2.000 meetapparatuur aanschaffen om te bewijzen dat ze niet deugden.
Tot zover de Duck-test. De deskundigen/professionals van TNO hadden overigens ook nog de nodige waarde-volle/loze adviezen gehad.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:12:
[...]

Gisteren op bezoek bij een fabrikant, toeleverancier voor de signindustrie. i.v.m. afwerking van mijn plafondverwarming. Lopend door zijn magazijn zie ik een aantal 17Ah accu's liggen zoals die veel in motoren gebruikt worden terwijl zijn activiteit is het ontwikkelen/produceren/verkopen van aluminium profielen en vroeg hoe die daar kwamen cq. waar die voor gebruikt werden.
Lang verhaal kort, hij ontwikkelde een stand-alone reclame-zuil met verlichting die met zonnepanelen en een accu autark moest zijn. Samen met jongens van TNO ontwikkeld. Uit de berekeningen kwam o.a. dat een 17Ah accu onder alle omstandigheden zoals die in Nederland gelden dus ook een aantal geen zon het zonnepaneel voldoende energie zou leveren als deze in die 17Ah accu opgeslagen zou worden. Uiteindelijk bleek dat v.d. 15 gekochte accu's er maar 2 waren welke inderdaad de 17Ah konden leveren en de ander 13 vielen door de mand. In heel W-Europa was er geen enkele leverancier die apparatuur had om te kunnen bewijzen dat ze het inderdaad konden, de gerenomeerde fabrikanten hadden het er op gezet dus het zou wel zo zijn. Hij moest voor $ 2.000 meetapparatuur aanschaffen om te bewijzen dat ze niet deugden.
Tot zover de Duck-test. De deskundigen/professionals van TNO hadden overigens ook nog de nodige waarde-volle/loze adviezen gehad.
OT:

Klopt, accu's met 17Ah 20h erop kunnen +/- 17A leveren als de ontlaad tijd 20 uur is, trek je ze in een uur leeg hebben ze misschien maar 10A. Hiervoor zijn ook mooie tabellen te vinden.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:27:
[...]

OT:

Klopt, accu's met 17Ah 20h erop kunnen +/- 17A leveren als de ontlaad tijd 20 uur is, trek je ze in een uur leeg hebben ze misschien maar 10A. Hiervoor zijn ook mooie tabellen te vinden.
Ze moesten in dit geval, een reclamezuil met LED-verlichting een paar dagen van energie kunnen voorzien.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:31:
[...]

Ze moesten in dit geval, een reclamezuil met LED-verlichting een paar dagen van energie kunnen voorzien.
Stoppen ze er toch een grotere accu in of 2 parallel.

Pagina: 1 ... 21 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)