Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.698 views

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:03:
[...]

Hoe kan de aanvoertemperatuur gejojo geven, in de woning neem ik aan, als deze afhankelijk is van WAR/Buitentemperatuur ? Dat zou het omgekeerde zijn van wat de bedoeling van WAR is en bij mij ook blijkt te zijn. Kouder buiten, Ta omhoog = binnentemperatuur constant.
Ik bedoel gejojo van de WP zelf.

Juist op het moment dat het buiten warmer is wil ik dat de WP doorgaat ipv terugtoert. Lekker bufferen in de vloer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:38:
[...]

Juist op het moment dat het buiten warmer is wil ik dat de WP doorgaat ipv terugtoert. Lekker bufferen in de vloer.
Daar is hij toch voor gemaakt ? Een buffer is handig als je op een ander moment 'te kort' komt, verder heb je er naar mijn idee niet veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:12:
[...]

30% besparen door nachtverlaging, 8 v.d. 24h, en vervolgens m3 a 0.08 per kWh warmte gebruiken om het even snel te compenseren, terwijl dezeflde hoeveelheid warmte uit een WP ruim 40% goedkoper is. Waar zit de winst ?
normaal gesproken niet meer dan 0,25m3, alleen bij -4 en lager wat meer.

laatste maand bij vorst 2x 500w kachels in de hoeken van de uitbouw 's morgens vroeg bijgeschakeld om condensvorming te voorkomen. 50kw extra afgefakkelt van het PV&winddeel overschot.

NB: de belangrijkste reden: geen gekloot met flowproblemen. :+ :+ 's morgens vroeg.

[ Voor 6% gewijzigd door amarkest op 16-02-2017 17:53 ]

Verwijderd

Powrskin schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:31:
[...]

Snap jou berekening niet helemaal, maar weet ook niet hoe het in belgie werkt.
bijdrage Energiefonds, ook een wat aparte heffing.

780e is hier ongeveer 4000kw
levert ruwweg 7000kw per jaar op, dus nog 3000kw om ze "terug te verdienen".
Dat zal niet hard gaan denk ik.
weet niet hoe het nu met salderen zit, maar als je ook helemaal niet meer kan terugleveren, dan zou ik toch zeker overwegen om in elk geval een paar KW opslag te hebben.

Zelf opslaan kan eigenlijk alleen maar met een elektrische auto, die hebben gemakkelijk genoeg capaciteit om dagen energieverbruik van een huis op te slaan. Als je met een zonneboiler/palletkachel stookt is het nog wat gemakkelijker.
Een 7kW installatie levert op jaarbasis ongeveer 7000kWh. Als je daar 780,00 belasting voor moet betalen is dat ongeveer 0,11 per kWh. Eigenlijk is die belasting een soort transporkosten, 1 maal voor het terugleveren en de andere keer weer voor het opvragen.
Een electrische auto lost het seizoensprobleem niet op.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:43:
[...]
Heb je hem in de aanvoer zitten of de retour van de binnenuit?
Ik wil kijken waar de afwijkingen vandaan komen.
Ik heb hem in de aanvoer zitten, en wel meteen als eerste appendage met een koppeling op de WP.
Dus wat er in de WP zit zit ervoor, maar verder niets...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:43:
[...]

Daar is hij toch voor gemaakt ? Een buffer is handig als je op een ander moment 'te kort' komt, verder heb je er naar mijn idee niet veel aan.
Tja. Jij hebt makkelijk praten. Bufferloze! ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:25:
[...]

wat ook wat oneerlijk is is dat die 780 euro is omdat je een 6,5kw omvormer hebt... als je duw W-Oost opstelling hebt met aan elke kant 3kw (6kw totaal) en maar een 3kw omvormer hebt dan betaal je maar 360euro...
Kan jij ook doen, hang je 6kW aan een 3kW omvormer die kan pieken naar 3,6kW, dan heb je niet eens heel veel verlies per jaar en zeker geen 360,- ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:45:
[...]

Tja. Jij hebt makkelijk praten. Bufferloze! ;)
Niemand dwingt je toch om een buffer te nemen/te gebruiken ?
EDIT
De aard van het beestje, de WP, is volgens mij dat ie 24h op laagst mogelijke Ta draait, niet echt compatibel met de 'buffergedachte'. Om nachtelijke geluidsproductie te voorkomen is voor zo ver ik weet de enige nuttige functie van een buffer.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 19:34 ]

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
corsat schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:52:
[...]

Hoe duur is die mcloud en wat voegt het verder toe dan alleen sturen op afstand? Kan dat via de wifi adaptor?
Die melcloud kost iets rond de 125 euro geloof ik.. dat ding is de wifi adapter volgens mij.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:46:
[...]

normaal gesproken niet meer dan 0,25m3, alleen bij -4 en lager wat meer.

laatste maand bij vorst 2x 500w kachels in de hoeken van de uitbouw 's morgens vroeg bijgeschakeld om condensvorming te voorkomen. 50kw extra afgefakkelt van het PV&winddeel overschot.

NB: de belangrijkste reden: geen gekloot met flowproblemen. :+ :+ 's morgens vroeg.
Last van condens op de ramen, dan is je huis te vochtig en is meer ventilatie gewenst.
Sinds ik de ventilatie WTW heb draaien is de RV in huis met 20% gedaald en hebben we geen last meer van vochtige ramen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:47:
[...]

Last van condens op de ramen, dan is je huis te vochtig en is meer ventilatie gewenst.
Sinds ik de ventilatie WTW heb draaien is de RV in huis met 20% gedaald en hebben we geen last meer van vochtige ramen.
Als het verschil tussen buitenT en binnenT voldoende groot is, bij enkelglas bijvoorbeeld, zul je het condensatie-probleem niet op kunnen lossen met ventilatie vrees ik.
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:52:
[...]

Als het verschil tussen buitenT en binnenT voldoende groot is, bij enkelglas bijvoorbeeld, zul je het condensatie-probleem niet op kunnen lossen met ventilatie vrees ik.
Nou, vroeger op mijn werk enkelglas (reguliersdwarsstraat Amsterdam) en geen spatje condens bij -10c Tb, kostte wel €10 K per maand aan energie maar dan heb je ook wat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Nou, vroeger op mijn werk enkelglas (reguliersdwarsstraat Amsterdam) en geen spatje condens bij -10c Tb, kostte wel €10 K per maand aan energie maar dan heb je ook wat.
Dat bedoel ik, je moet er dus een 'heleboel' energie tegenaan gooien om het te voorkomen, en dat is wat Amarkest dus ook deed, 2 kacheltjes van 500W op die plekken plaatsen waar het probleem zich voor doet.
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:58:
[...]

Dat bedoel ik, je moet er dus een 'heleboel' energie tegenaan gooien om het te voorkomen, en dat is wat Amarkest dus ook deed, 2 kacheltjes van 500W op die plekken plaatsen waar het probleem zich voor doet.
Mijn wtw bereikt hetzelfde doel met maar 7watt ac.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:01:
[...]

Mijn wtw bereikt hetzelfde doel met maar 7watt ac.
Als in jouw situatie de 'drempelwaarde' van condensatie met 7W opgelost kan worden is dat natuurlijk geweldig, maar het is denk ik geen 'standaard-oplossing'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:08:
[...]

Als in jouw situatie de 'drempelwaarde' van condensatie met 7W opgelost kan worden is dat natuurlijk geweldig, maar het is denk ik geen 'standaard-oplossing'.
Daarom ook mijn vraag of het een beetje vochtig is in zijn huis. Heel veel huizen zijn te vochtig namelijk.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Een vriend van mij wil een grote L/W warmtepomp+boiler c.a 16 kW installeren. Hij wil niet zelf knutselen.
Woont in de omgeving Mijdrecht. Welke installateur in deze omgeving heeft ervaring met Ecodan, Panasonic e.a. S.v.p. reageren via PM.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:10:
[...]

Daarom ook mijn vraag of het een beetje vochtig is in zijn huis. Heel veel huizen zijn te vochtig namelijk.
Ik meen me te herinneren dat hij het over een aanbouw had, wat dat bouwkundig ook moge betekenen.
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:24:
[...]

Ik meen me te herinneren dat hij het over een aanbouw had, wat dat bouwkundig ook moge betekenen.
Idd, aanbouw zonder vloerverwarming dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Modbreak:smakeloos en offtopic.....

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 17-02-2017 19:07 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• amarkest
[...]

RV is bij mij in de huiskamer wel goed (40-65), met uitzondering van natte periodes.

De ramen zijn allemaal Hr+++ en vertonen soms alleen aan de buitenkant condensvorming, maar da's een Hr+++ eigenchap.

Het probleem zit 'm in de hoeken bovenin. Daar zit een koudebrug van een stuk balkon, wat alleen bij vorst condens geeft. De LTV-luchtcirculatie is ws niet sterk genoeg om in die hoek te komen, mede omdat de gordijn ophanging daar in de weg zit. Rest van de uitbouw krijgt bovenin ws genoeg airflow, daar zit geen condens tijdens vorstperiodes.

Die kleine, niet zichtbare EL-kacheltjes geven genoeg airflow om de condens tegen te gaan. Dus zolang ik het stroomverbruik kan affakkelen met het PV/winddelen-overschot houd ik het maar bij deze oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:24
blauwemac schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Wat heb je daar voor mooi klein buffertje aanhangen? Of is het iets anders?
Het 50L buffervat die staat daaronder op de grond...

Welke die jij bedoel is de "Flamco® Flamcovent Clean Smart lucht- en vuilafscheider"

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

• Knowbody
[...]

Ja ik heb op je gemopperd dat het veel te vochtig was en dat je dan ook nog nachtverlaging toepaste. En maar klagen dat het niet warm werd. .... :w

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:52:
[...]

HJ, ook bij HR++ glas kan onderin vocht staan aan binnenkant. Zodanig dat het kit zwart wordt van de schimmel.

Dan is het echt te vochtig. Wij hebben dat nu niet meer want de was gaat niet meer op het droogrek in huis. Daar kun je niet tegen wegventileren namelijk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Van 55% naar 35% lijkt me ook niet zo gezond, dus eigenlijk ook geen goede oplossing. (maar ben het met je eens hoor)
Heb ook nog enkel glas. In de weken dat ik met de koude periode niet thuis was, bij thuiskomst maar amper condens op het glas. 1 dag thuis et voila het vochtprobleem op het enkel glas is weer terug.
Maar de wtw is nog niet geheel aangesloten hier.
Net als Hajeetje te veel klusjes die niet af zijn. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:43:
[...]
Toch ben ik blij met mijn buffervat. Tevens de mogelijkheid om de 3 spiralen te koppelen als hygienespiraal.
Bovendien "dempt" het het teveel optoeren van de WP, met als gevolg defrost, als de vloerverwarming aan wordt gezet. Voor mij hoeft de WP niet dag en nacht te draaien. Ben niet zo een koukleum.
Heb hem sinds vandaag gewoon weer uit staan, met deze temperaturen.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2017 21:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• papaleo
Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:41:
[...]

Weet niet of je antw had maar ja de installateur kon niet anders.
Tenzij een gesloten verdeler een invoer beveiliging heeft voor te hoge temp. Je wil de vloer graag heel houden nietwaar.

Als je continue stook dus zonder verlaging of afslaan van de wp dan valt het best mee met de open verdeler. Retourtemperatuur komt dan zo dicht bij de aanvoer temperatuur dat het mengen een minder groot nadeel is.

De iets hogere aanvoertemperatuur is voor radiatoren juist weer een voordeel.
Dat is het 'm nou...,ik weet niet of dat de installateur echt niet anders kon?!
Het mengen is in mijn situatie doormiddel van een verstelbare temp.kraan uitgezet,deze zal pas gaan mengen bij een aanvoer temp van 50 graden,deze hoge aanvoer is er natuurlijk nooit dus zal er ook niet gemengt worden...,ik ben alleen niet zo blij met deze 'oude' energie verslindende opvoerpomp!
Daarom dacht ik zou het nu echt niet anders gekund hebben?
Ik heb nu in totaal 3 opvoerpompen in mijn vv systeem.. 8)7 .,eentje in de wp,een bij mijn vv verdeler en een bij mijn buffervat/wp
Ik zal een foto plaatsen van mijn verdeler/pomp situatie en een van de pomp bij de wp/buffervat weelicht word het dan wat duidelijker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0vDdoSiA2C6CEsNRbnetQqqe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dDfgTvUbDCMdO253lvcELxpp/thumb.jpg

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Ja ik heb op je gemopperd dat het veel te vochtig was en dat je dan ook nog nachtverlaging toepaste. En maar klagen dat het niet warm werd. .... :w
Veel te vochtig is opgelost, maar nachtverlaging hebben we nog steeds. Met de huidige temperaturen buiten valt de afkoeling erg mee ongeveer 1c.
De hut word nu wel sneller warm en blijft dit ook langer, al met al een win-win-win situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:45:
[...]

RV is bij mij in de huiskamer wel goed (40-65), met uitzondering van natte periodes.

De ramen zijn allemaal Hr+++ en vertonen soms alleen aan de buitenkant condensvorming, maar da's een Hr+++ eigenchap.

Het probleem zit 'm in de hoeken bovenin. Daar zit een koudebrug van een stuk balkon, wat alleen bij vorst condens geeft. De LTV-luchtcirculatie is ws niet sterk genoeg om in die hoek te komen, mede omdat de gordijn ophanging daar in de weg zit. Rest van de uitbouw krijgt bovenin ws genoeg airflow, daar zit geen condens tijdens vorstperiodes.

Die kleine, niet zichtbare EL-kacheltjes geven genoeg airflow om de condens tegen te gaan. Dus zolang ik het stroomverbruik kan affakkelen met het PV/winddelen-overschot houd ik het maar bij deze oplossing.
Wij zaten zo'n beetje op 55-65%, boven de 60% besloegen de ramen tijdens koude dagen. Beneden hadden wij een condensrand aan de onderkant en boven (RV 70-90%) stonden de plassen in de vensterbanken en alle ramen (Standaard dubbelglas) vol met condens. Beneden hebben wij nu 38-48% en boven 40-50 % ik ben er echt heel blij mee.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 17-02-2017 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:46:
[...]

Wij zaten zo'n beetje op 55-65%, boven de 60% besloegen de ramen tijdens koude dagen. Beneden hadden wij een condensrand aan de onderkant en boven (RV 70-90%) stonden de plassen in de vensterbanken en alle ramen (Standaard dubbelglas) vol met condens. Beneden hebben wij nu 38-48% en boven 40-50 % ik ben er echt heel blij mee.
OKay, I'll look into it. Heb je wat info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:03:
[...]

OKay, I'll look into it. Heb je wat info?
Als je nu een afzuiger hebt (wat ik betwijfel) dan kan je via de bestaande kanalen toevoeren en boven bij de WTW afzuigen, zo doe ik het momenteel. De afzuigkanalen heb ik niet aangelegd en zoals het nu is gaan die er ook niet meer komen denk ik.

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:10:
[...]

Als je nu een afzuiger hebt (wat ik betwijfel) dan kan je via de bestaande kanalen toevoeren en boven bij de WTW afzuigen, zo doe ik het momenteel. De afzuigkanalen heb ik niet aangelegd en zoals het nu is gaan die er ook niet meer komen denk ik.
Ik heb dit precies andersom gedaan. Afzuigen door de bestaande kanalen en centraal toevoeren.
Dan blaas je geen lucht het huis in door vieze oude kanalen..

mightym schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Ik heb dit precies andersom gedaan. Afzuigen door de bestaande kanalen en centraal toevoeren.
Dan blaas je geen lucht het huis in door vieze oude kanalen..
Kan natuurlijk ook.

Ik had alleen natuurlijke ventilatie, dus oude kanalen had ik niet.
Ik heb een aanbouw met houten vloeren waardoor ik makkelijk kanalen van boven naar beneden heb kunnen aanleggen.

• Knowbody
papaleo schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:42:
[...]

Het mengen is in mijn situatie doormiddel van een verstelbare temp.kraan uitgezet,deze zal pas gaan mengen bij een aanvoer temp van 50 graden,deze hoge aanvoer is er natuurlijk nooit dus zal er ook niet gemengt worden...,ik ben alleen niet zo blij met deze 'oude' energie verslindende opvoerpomp!
Ik heb nu in totaal 3 opvoerpompen in mijn vv systeem.. 8)7 .,eentje in de wp,een bij mijn vv verdeler en een bij mijn buffervat/wp
Ik zal een foto plaatsen van mijn verdeler/pomp situatie en een van de pomp bij de wp/buffervat weelicht word het dan wat duidelijker...

[afbeelding]

[afbeelding]
Je kunt er zo een zuinig type Grundfos in zetten. 4 boutjes los en woppa. Wel even inblokken. Anders nattigheid; )

• Knowbody
koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:43:
[...]

Veel te vochtig is opgelost, maar nachtverlaging hebben we nog steeds. Met de huidige temperaturen buiten valt de afkoeling erg mee ongeveer 1c.
De hut word nu wel sneller warm en blijft dit ook langer, al met al een win-win-win situatie.
ZO HOORT HET

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:38:
[...]

Zet je aanvoertemp goed hoog? Mijn LG vertoont precies het gedrag dat jij wilt, alleen ik wil juist graag dat 'ie gewoon moduleert...Ruilen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
papaleo schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:42:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je installateur was sowieso niet al te precies...
Alu pex slangen zo in het zicht gebruiken is alles behalve fraai. Zeeën aan haakse knieën zorgen voor veel weerstand. En dan ook de beugels vergeten, tenminste zo lijkt het op de foto.
Het schiet wel lekker op.....

En de pomp zit ook fout gemonteerd, de motor mag nooit naar boven gericht staan. Nu blijft er lucht in het motor gedeelte zitten, daar gaat hij zeker kapot van. Staat ook duidelijk in de handleiding, met plaatjes zelfs.... Dus zo moeilijk is het niet.
Is niet specifiek voor deze pomp, geen enkele pomp mag zo geplaatst worden.
Die pomp zou ik dus een kwart slag naar voren draaien met de motor horizontaal vooruit.
Is vrij simpel, er zitten afsluitbare pompkoppelingen voor en na de pomp.

En waarom staat de Alpha vol gas, volgens mij zelfs op constante druk. Is dat echt nodig?
Volgens mij staat hij nu tegen een gesloten verdeler te draaien, je hebt geen vraag lijkt.
Toch vreet hij nog 14watt door de hoge instelling.

Verder snap ik de keuze voor deze verdeler niet echt, had zonder pomp gekund. Nu staan er twee in serie.
En als het een HT verdeler is, dan is er altijd menging van retourwater.

Ik ben nu erg benieuwd hoe de rest van de installatie eruit ziet...

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 16-02-2017 23:25 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• erikbo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb een aanbod via de qurrent inkoopactie van ca 1900 euro voor een ELGA en twijfel of ik dit wel/niet moet doen

1 is dit economisch interessant ( jaarverbuik gas ca 2500 m3), groot huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven ( bijna altijd uit) en redelijke isolatie
2 daikin/intergas is een duurdere optie, misschien beter, maar mijn ketel is pas 5 jr oud remeha calenta
3 ik stook hele dag op zelfde temperatuur.

wie heeft er tips ter overweging ?

groet Erik

[ Voor 10% gewijzigd door erikbo op 16-02-2017 23:26 . Reden: aanvulling ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
erikbo schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:24:
Ik heb een aanbod via de qurrent inkoopactie van ca 1900 euro voor een ELGA en twijfel of ik dit wel/niet moet doen

1 is dit economisch interessant ( jaarverbuik gas ca 2500 m3), groot huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven ( bijna altijd uit) en redelijke isolatie
2 daikin/intergas is een duurdere optie, misschien beter, maar mijn ketel is pas 5 jr oud remeha calenta

groet Erik
Je hebt een vrij hoog gasgebruik, maar vloerverwarming beneden, dus dat klinkt op zich als een hele goede startsituatie voor een hybride oplossing. En omdat je ketel nog vrij nieuw is, is het zonde om die te vervangen. Elga is dan geen gekke keuze. Zou zomaar eens 60% van je gasgebruik kunnen wegscheren.

Ken je de huidige aanvoer-temperatuur van je cv-ketel?
Stuur je dezelfde temperatuur door je radiatoren en vloerverwarming?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:36:
[...]

Van 55% naar 35% lijkt me ook niet zo gezond, dus eigenlijk ook geen goede oplossing. (maar ben het met je eens hoor)
Heb ook nog enkel glas. In de weken dat ik met de koude periode niet thuis was, bij thuiskomst maar amper condens op het glas. 1 dag thuis et voila het vochtprobleem op het enkel glas is weer terug.
Maar de wtw is nog niet geheel aangesloten hier.
Net als Hajeetje te veel klusjes die niet af zijn. ;)

[...]

Toch ben ik blij met mijn buffervat. Tevens de mogelijkheid om de 3 spiralen te koppelen als hygienespiraal.
Bovendien "dempt" het het teveel optoeren van de WP, met als gevolg defrost, als de vloerverwarming aan wordt gezet. Voor mij hoeft de WP niet dag en nacht te draaien. Ben niet zo een koukleum.
Heb hem sinds vandaag gewoon weer uit staan, met deze temperaturen.
Hoe kan de WP teveel optoeren, dat gaat toch heel geleidelijk, althans bij mij wel ?
Stook start niveau wordt 'gemiddeld' bij 18C buitenT aangenomen. hoe kan het dan dat jij bij 7-8C de WP uit hebt staan ? Veel lichamelijke inspanning de hele dag door dat je om die reden de voorkeur geeft aan 'veel' lagere temperaturen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:14:
[...]

Hoe kan de WP teveel optoeren, dat gaat toch heel geleidelijk, althans bij mij wel ?
Stook start niveau wordt 'gemiddeld' bij 18C buitenT aangenomen. hoe kan het dan dat jij bij 7-8C de WP uit hebt staan ? Veel lichamelijke inspanning de hele dag door dat je om die reden de voorkeur geeft aan 'veel' lagere temperaturen ?
Na een paar zonnige dagen houdt het huis weer even de warmte vast.
Mijn mening is dat wanneer je op bijvoorbeeld je werk de hele dag in 20 graden zit, je thuis dat ook nodig zal vinden.
Ik werk veel in verschillende omgevingen en ook veel buiten. Dus voor mij is 16 graden al een comfortabele temperatuur.
Het is maar wat je gewend bent in het dagelijks leven.
Laten we het daar maar op houden.
Heeft niet echt meer specifiek met WPen van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:37:
[...]

Mijn mening is dat wanneer je op bijvoorbeeld je werk de hele dag in 20 graden zit, je thuis dat ook nodig zal vinden.
Ik werk veel in verschillende omgevingen en ook veel buiten. Dus voor mij is 16 graden al een comfortabele temperatuur.
Ik werk ook veel in verschillende omgevingen en temperaturen. En om in te werken heb ik het liefst niet te hoge temperatuur. Maar als ik vrij veel in de kou heb gestaan en ik ga 's avonds stil zitten, dan voelt 22 nog fris aan.
Extra truien of dik aankleden doen daar weinig aan.
Zo zie je maar, zet 10 mensen in een ruimte en slechts twee vinden het comfortabel qua klimaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

groet Erik
2300 subsidie dus dat dekt de installatie kosten al aardig.

Vloerverwarming beneden en radiatoren boven is tot nu toe de meest voorkomende situatie. Hier hetzelfde!

De standaard radiatoren die ook niet eens groot zijn houden het boven warm met 33 graden. Dat is me niet tegengevallen. Staan ze wel meest van de tijd mee te doen. Goed geisoleerde slaapkamers helpt zeker. Ik kan het verschil wel merken van de dakisolatie die Rc2.5 was en sinds 2016 ongeveer naar 5.0 is opgewaardeerd.

Edit
Gezien je verhaal zeg ik: Doen!

Het hogere stroomverbruik afdekken met zonnepanelen en je wordt helemaal gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 17-02-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Oxellaar schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:08:
[...]

Je installateur was sowieso niet al te precies...
Alu pex slangen zo in het zicht gebruiken is alles behalve fraai. Zeeën aan haakse knieën zorgen voor veel weerstand. En dan ook de beugels vergeten, tenminste zo lijkt het op de foto.
Het schiet wel lekker op.....

En de pomp zit ook fout gemonteerd, de motor mag nooit naar boven gericht staan. Nu blijft er lucht in het motor gedeelte zitten, daar gaat hij zeker kapot van. Staat ook duidelijk in de handleiding, met plaatjes zelfs.... Dus zo moeilijk is het niet.
Is niet specifiek voor deze pomp, geen enkele pomp mag zo geplaatst worden.
Die pomp zou ik dus een kwart slag naar voren draaien met de motor horizontaal vooruit.
Is vrij simpel, er zitten afsluitbare pompkoppelingen voor en na de pomp.

En waarom staat de Alpha vol gas, volgens mij zelfs op constante druk. Is dat echt nodig?
Volgens mij staat hij nu tegen een gesloten verdeler te draaien, je hebt geen vraag lijkt.
Toch vreet hij nog 14watt door de hoge instelling.

Verder snap ik de keuze voor deze verdeler niet echt, had zonder pomp gekund. Nu staan er twee in serie.
En als het een HT verdeler is, dan is er altijd menging van retourwater.

Ik ben nu erg benieuwd hoe de rest van de installatie eruit ziet...
Wat betreft de VV installatie deze is niet door de (laatste)installateur geinstalleerd welke nu mijn WP heeft geïnstalleerd deze was al aanwezig...ik verwarmde deze vòòr de wp met een gasketel.

Welke pomp zit verkeerd,ik neem aan die wie bij de verdeler zit gemonteerd?
Deze staat ook bijna op volgas.

Wbt de alpha-pomp die op volgas staat bij de wp...,Volgens de installateur is er dan pas 'voldoende' flow,op deze pompstand is er bij de verdeler een flow te zien van 1m3/minuut.

Zijn er buiten dat de pomp verdraaid kan worden of vervangen door een zuinige Alpha2 pomp,nog meer voordelen/verbeteringen te behalen in mijn systeem....als je de fotos bestudeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:33

groet Erik
Denk dat een 5Kw ELGA wel erg onder bemeten is voor 2500m3. Waarschijnlijk heb je de CV op zolder. Kan je niet een WP met iets meer vermogen beneden aansluiten op de vloerverwarming. Kijk naar minimaal 7,5 - 9Kw. Kan de ketel boven de radiatoren doen en SWW en als hij het niet trekt beneden. Een afsluitkraan tussen boven en beneden.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:26:
[...]

2300 subsidie dus dat dekt de installatie kosten al aardig.

Vloerverwarming beneden en radiatoren boven is tot nu toe de meest voorkomende situatie. Hier hetzelfde!

De standaard radiatoren die ook niet eens groot zijn houden het boven warm met 33 graden. Dat is me niet tegengevallen. Staan ze wel meest van de tijd mee te doen. Goed geisoleerde slaapkamers helpt zeker. Ik kan het verschil wel merken van de dakisolatie die Rc2.5 was en sinds 2016 ongeveer naar 5.0 is opgewaardeerd.

Edit
Gezien je verhaal zeg ik: Doen!

Het hogere stroomverbruik afdekken met zonnepanelen en je wordt helemaal gelukkig.
Hier is het dak van een RC 0 naar een RC4.4 gegaan, kan je alvast verklappen dat dit merkbaar is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
Wat is de makkelijkste manier van bijhouden van dagelijkse data bij een Ecodan? Ik zie nu wel in het schermpje het algemene gebruik (xxx kWh gebruikt, x.xxx kWh opgeleverd) maar ik zou op den duur wel een COP per dag/week/maand willen genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:59:
[...]

Hier is het dak van een RC 0 naar een RC4.4 gegaan, kan je alvast verklappen dat dit merkbaar is. ;)
Jippie Nederland isoleert!
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:37:
[...]

M.b.t. heeft niet echt meer met WPen van doen, een WP en WAR zitten in ieder geval bij een Panasonic en Mitsubishi in de basisuitvoering, Mits goed op elkaar afgestemd levert dat, in ieder geval bij mij, een zeer constante binnenT met een variatie van slechts 0.2-0.3C. De WP regelt in mijn optiek dus keurig wat er van hem wordt verwacht, zonder 'vervelende' bijverschijnselen als optoeren. Als ik dus over optoeren lees, ongewenste verschijnselen, probeer ik te achterhalen wat dat ongewenste gedrag veroorzaakt en wat je daar eventueel tegen zou kunnen doen. Het is voor mij een middel om een WP in zijn geheel met afgiftesysteem en de woning waarin die staat zo goed mogelijk 'te begrijpen'. Er komen soms kreten op dit forum voorbij als killige vloer en sauna, ik wil dan graag begrijpen wat er 'mis' gaat en hoe dat geoptimaliseerd zou kunnen worden zodat latere lezers wellicht denken oh ja dat gebeurd daar en daar om, dus beter mar dit of dat gedaan. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vincm schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:04:
Wat is de makkelijkste manier van bijhouden van dagelijkse data bij een Ecodan? Ik zie nu wel in het schermpje het algemene gebruik (xxx kWh gebruikt, x.xxx kWh opgeleverd) maar ik zou op den duur wel een COP per dag/week/maand willen genereren.
Kun je doen met pen en papier. Is niet echt des Tweaks.... maar op den duur geloof je het toch wel en gaat het om de MCOP en SCOP. Prima te doen door op te schrijven en kost nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Jippie Nederland isoleert!
8)
Ramon isoleert met thermo HENNEP, slaapkamers heerlijk warm en ontspannen wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
barteg schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:48:
[...]

Denk dat een 5Kw ELGA wel erg onder bemeten is voor 2500m3. Waarschijnlijk heb je de CV op zolder. Kan je niet een WP met iets meer vermogen beneden aansluiten op de vloerverwarming. Kijk naar minimaal 7,5 - 9Kw. Kan de ketel boven de radiatoren doen en SWW en als hij het niet trekt beneden. Een afsluitkraan tussen boven en beneden.
Is een punt.
5 kW alleen voor de vloer is waarschijnlijk wel genoeg dus splitsen is nog niet zo gek.

Eventueel een gesloten verdeler en dan moet het wel lukken met die Toshiba unit.

Naisoleren van een BG vloer kan ook helpen. Bij vloerverwarming is naadloze isolatie aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Ramon isoleert met thermo HENNEP, slaapkamers heerlijk warm en ontspannen wakker worden.
Groen. Klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Bij mij stond het ijs er op zelfs met hr+++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SpikeHome schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:12:
[...]

Bij mij stond het ijs er op zelfs met hr+++
Staat op mijn wensenlijst voor de erker. Dat is 3x3 meter glas aan noordzijde

Zit nu hr++ maar ik zou daar toch echt liefst 3 dubbel hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:16:
[...]

Of de erker dichtmetselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:16:
[...]

ik ben van overal dubbel glas naar overal A+++ gegaan.
Van hardhout naar kunststof.
Wilde eigenlijk alleen maar een andere voordeur omdat deze krom was en je zo naar buiten keek.
Daarbij zat het keuken raam met voorgevel erbij dus toen maar gelijk alles vervangen ben je gelijk van het schilderen af.
En tov A++ was het per raam maar een 50 tot 100 duurder.
En als ik met de ir meter meet dan komt er minder kou van het tripple glas dan van de dubbele muur met isolatie!
Vervangen van A++ is minder natuurlijk, had je beter gelijk A+++ kunnen kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 17-02-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SpikeHome schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Wilde eigenlijk alleen maar een andere voordeur omdat deze krom was en je zo naar buiten keek.
Daarbij zat het keuken raam met voorgevel erbij dus toen maar gelijk alles vervangen ben je gelijk van het schilderen af.
Mooi dat dat kan. Kozijnen vervangen zou hier een te grote investering vergen. Bovendien kan dat hardhout een eeuw mee.

Ik overweeg wel om ramen die open kunnen te vervangen door vast glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
[...]

En als ik met de ir meter meet dan komt er minder kou van het tripple glas dan van de dubbele muur met isolatie!
Vervangen van A++ is minder natuurlijk, had je beter gelijk A+++ kunnen kiezen.
Is het kozijn ook een beetje geïsoleerd ? of komt daar nu de kou binnen Welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Joris Jasper schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:54:
[...]

Is het kozijn ook een beetje geïsoleerd ? of komt daar nu de kou binnen Welk merk?
ja beter dan hout zeggen ze.
merk en type http://www.gayko.nl/producten/ramen/gaykoroyal/
dus met houtnerf
niet de http://www.gayko.nl/producten/ramen/gayko-passiv-md-90/

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 17-02-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Zoals vorig jaar al was aangekondigd:

Mitsubishi announces European R32 launch

Naar verwachting volgt de Ecodan productlijn later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[...]

Nou dan is de muur niet best geïsoleerd :)
tripleglas met een U-waarde 0.57 = R1.75
7cm pur is al R2.4 en dan reken je de muur verder niet mee.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Hoe is het kunstof erin gezet?
Kunstof stelkozijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij ons boven besloeg zelfs het HR++ glas, niet helemaal dicht zoals het gewone dubbelglas, alleen aan de randen.
Vreemd is dat wij geen condens op muren gehad hebben terwijl de standaard isolatie waardeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:02:
[...]

Bij ons boven besloeg zelfs het HR++ glas, niet helemaal dicht zoals het gewone dubbelglas, alleen aan de randen.
Vreemd is dat wij geen condens op muren gehad hebben terwijl de standaard isolatie waardeloos is.
Wat is de afwerking van de muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:02:
[...]

Glas HR++ is altijd nog slechter dan een spouwmuur.

Dat vocht onderin had ik ook hoor. RV in huis is dan te hoog. Wat is te hoog. Het is nu onder 40 omdat we geen was meer drogen. Nu zie je geen vocht meer op het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Powrskin schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:41:
[...]

Nou dan is de muur niet best geïsoleerd :)
tripleglas met een U-waarde 0.57 = R1.75
7cm pur is al R2.4 en dan reken je de muur verder niet mee.
huis van '94 dus buitenmuur spouw isolatie binnenmuur.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:48:
[...]

Hoe is het kunstof erin gezet?
Kunstof stelkozijn...?
denk stelkozijn he
Heb daar niet echt kennis van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Wat is de afwerking van de muren?
Diverse lagen muurverf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
papaleo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:46:
[...]

Wat betreft de VV installatie deze is niet door de (laatste)installateur geinstalleerd welke nu mijn WP heeft geïnstalleerd deze was al aanwezig...ik verwarmde deze vòòr de wp met een gasketel.

Welke pomp zit verkeerd,ik neem aan die wie bij de verdeler zit gemonteerd?
Deze staat ook bijna op volgas.

Wbt de alpha-pomp die op volgas staat bij de wp...,Volgens de installateur is er dan pas 'voldoende' flow,op deze pompstand is er bij de verdeler een flow te zien van 1m3/minuut.

Zijn er buiten dat de pomp verdraaid kan worden of vervangen door een zuinige Alpha2 pomp,nog meer voordelen/verbeteringen te behalen in mijn systeem....als je de fotos bestudeer?
De Alpha staat verkeerd, bij de verdeler zit goed gemonteerd. Juist op die foto bij je buffervat zie ik een niet erg netjes aangelegde installatie.
Een installateur die een pomp zo plaatst, is niet erg wakker geweest op dat moment. Ook de punten die ik eerder noemde roepen bij mij vraagtekens op over de kwaliteit van de rest. Maar als dat door een andere installateur is gedaan....

De pomp op je verdeler is een 1e generatie Alpha, geen echte stroomvreter dus. Vervangen is niet nodig, zeker niet als hij vraag gestuurd is via je naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Zou je moeten achterhalen of dat damp open of dicht is.
Aangezien er vocht op de ramen staan, denk ik dat het damp dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
SpikeHome schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:49:
[...]

huis van '94 dus buitenmuur spouw isolatie binnenmuur.

[...]

denk stelkozijn he
Heb daar niet echt kennis van.
Stelkozijnen moet je niet zomaar van uitgaan...
Moet in je offerte staan.
Als je kozijn niet goed is geplaats, dan krijg je daar een hoop narigheid van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Oxellaar schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:14:
[...]

....

De pomp op je verdeler is een 1e generatie Alpha, geen echte stroomvreter dus. Vervangen is niet nodig, zeker niet als hij vraag gestuurd is via je naregeling.
ik zie wel een aanloopcondensator in die andere Alpha (verdeler) dus dat is een AC motor.

Dacht dat "alpha"altijd zuinig was maar niet dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 17-02-2017 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik krijg net een mailtje uit Polen dat het door mij bestelde vat niet op voorraad is.
Dear,

Because of long delivery time for this tank:

1x Storage water heater Cyclone Heat Pump 400 L ErP C with 1 coil [TCPMVH-0400LFC]

the manufacturer will give us instead:
1x Storage water heater Cyclone Heat Pump 400 L ErP C with 2 coils [TCPMVG-0400LFC]
of course for the same price
Dus voor hetzelfde geld 2 coils i.p.v. 1, dus lijkt mij niet bezwaarlijk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Nou iedereen bestellen...... een 1 coil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:45:
[...]
ik zie wel een aanloopcondensator in die andere Alpha (verdeler) dus dat is een AC motor.

Dacht dat "alpha"altijd zuinig was maar niet dus.
Een Alpha van die generatie was ongeveer 50% zuiniger dan een conventionele pomp. Tegenwoordig zijn de Alpha pompen 80% zuiniger. Alpha en Magna pompen bestaan al ruim 10 jaar. Dus van ver voor de DC motoren. De eerste Magna had ook een verbeterde AC motor, pas later werd het DC.

Alpha is dus wel altijd een zuinige(re) pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Glas HR++ is altijd nog slechter dan een spouwmuur.

Dat vocht onderin had ik ook hoor. RV in huis is dan te hoog. Wat is te hoog. Het is nu onder 40 omdat we geen was meer drogen. Nu zie je geen vocht meer op het glas.
Met meer natuurlijke ventilatie en het verplaatsen naar de huiskamer van 1 van de 2 wasrekken had ik de RV naar 65% gekregen, het soppen werd toen al minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:07:
[...]

Met meer natuurlijke ventilatie en het verplaatsen naar de huiskamer van 1 van de 2 wasrekken had ik de RV naar 65% gekregen, het soppen werd toen al minder.
Verf eraf halen en laten stucen met gips, em je kan je was boven weer drogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:10:
[...]

Verf eraf halen en laten stucen met gips, em je kan je was boven weer drogen 8)
De muren waren geen probleem en de RV is dankzij WTW ventilatie tussen de 40 en 50% boven dus erg goed nu.
De was word nog net zo gedroogd zoals altijd.

Koudste plek waren/zijn de ramen, dus condensatie treedt hier op bij te hoge RV.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 17-02-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand van jullie nog goedkopere adresjes voor onderstaande artikelen :?

Dit is het prijsoverzicht van klimacorner.de

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fbawd0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:02:

[afbeelding]
PAC-WF010-E is maar 109 bij instaladora, ik heb deze toen meteen meebesteld met de WP.
Nu ga je stuk op de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de WP uiteindelijk in NL besteld dus had niet kunnen combineren.

Ik zal daar de artikelen eens inkloppen, tnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:13:
Ik heb de WP uiteindelijk in NL besteld dus had niet kunnen combineren.

Ik zal daar de artikelen eens inkloppen, tnx voor de tip
Oh vertel wat heb je ervoor betaald en welk model is het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:16:
[...]

Oh vertel wat heb je ervoor betaald en welk model is het ?
5012 € voor een "NL" model (dus ondersteuning Alklima) voor een PUHZ-SHW112-YHA + ERSC-VM2C(S) FTC5.

Was destijds (december 2016) iets van € 100,00 duurder als via Spanje.

En nee, ik kan/mag niet vertellen hoe ik dat gedaan heb, houd het maar op connecties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:22:
[...]

5012 € voor een "NL" model (dus ondersteuning Alklima) voor een PUHZ-SHW112-YHA + ERSC-VM2C(S) FTC5.

Was destijds (december 2016) iets van € 100,00 duurder als via Spanje.

En nee, ik kan/mag niet vertellen hoe ik dat gedaan heb, houd het maar op connecties ;)
Ik heb deels het verhaal toen meegelezen.
Ja, voor € 100,- kan je niet naar Spanje, verwacht overigens van setup support van Alklima niet teveel want we hebben nu al 2 kluitjes in het riet van ze gekregen :)
Garantie technisch zijn er natuurlijk wel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Carbon schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:05:
Zoals vorig jaar al was aangekondigd:

Mitsubishi announces European R32 launch

Naar verwachting volgt de Ecodan productlijn later dit jaar.
Dat is een mooi bericht, wie volgt? Daikin heeft R32 vrijgegeven. Alleen de Altrherme heeft het nog niet, merkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:02:

[afbeelding]
Voor die driewegklep zijn goedkopere varianten te vinden op https://magneetventielsho...-3-weg-230vac-relais.html

(ik weet uit mijn hoofd niet of dit het juiste type is)

Dat wifi beest kan je hier goedkoper halen: http://www.shopclima.it/e...per-sistemi-ecodan-c.html

(heb ik hem ook vandaan)
Wellicht hebben ze daar ook de sensoren en bespaar je nog wat op verzendkosten. (heb ik nog niet naar gezocht)

Ik heb iets gevonden:
http://www.shopclima.it/e...electric-pac-th011tk.html

[ Voor 8% gewijzigd door mightym op 17-02-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Oxellaar schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:14:
[...]

De Alpha staat verkeerd, bij de verdeler zit goed gemonteerd. Juist op die foto bij je buffervat zie ik een niet erg netjes aangelegde installatie.
Een installateur die een pomp zo plaatst, is niet erg wakker geweest op dat moment. Ook de punten die ik eerder noemde roepen bij mij vraagtekens op over de kwaliteit van de rest. Maar als dat door een andere installateur is gedaan....

Dit had ik niet verwacht?!
Ik ga dit gelijk aan mijn installateur voorleggen.
Ben 'blij' ,als ik het zo mag noemen,dat ik hier rond hang en zo nu en dan wat fotos plaatst,anders had ik dit nooit geweten,bedankt voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
Een wat oudere, maar volgens mij nog steeds actuele bijdrage betreffende de technische optimalisatie mogelijkheden en de valkuilen bij het ontwerpen en de realisatie van (L/W) warmtepompinstallaties
(goede kennis van de Duits (vak)taal vereist):
Guter Geräte COP - Kein Effizienzgarant - SBZ

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stoofie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:21:
[...]

Bij mij geeft de Ecodan juist minder aan dan de Kamstrup:
13l/m (780l/h) tegen 987l/h op de multical en
8l/m (480l/h) tegen 670l/h op de multical...
Jij hebt hem dus in de aanvoer en ik in de retour.
Mogelijk zit daar het verschil in. Voor de pomp en na de pomp.

Ik heb er vrede mee in ieder geval.
De ecodan meeting acht ik minder betrouwbaar dan de kamstrup en MID kWh meter in de meterkast.

OpgenomenMelcloudFinder
Jan-17118,4112,6
Feb-1787,385,1

FlowmetingEcodanKamstrup
Stand 117 (1020)798
Stand 218 (1080)938
Stand 321 (1260)1076
Stand 422 (1320)1202
Stand 522 (1320)1203

Afgegeven vermogen moet ik nog even goed zetten in domoticz (geen log)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Voordelen
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:

R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.

Bron:http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/news/new/r32-als-koudemiddel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Een (domme)vraag;
Als je wp met R410A is afgevuld kan je dit dan zomaar vervangen door R32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:06:
Voordelen
Het gebruik van R32 biedt ten opzichte van R410A verschillende voordelen:

1) R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER).
2) R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h. Om te ontbranden is daarnaast een concentratie van 0,3 tot 0,6 kg per m3 nodig en een ontstekingsbron met directe vlam van meer dan 640°C.
3) R32 biedt betere prestaties dan R410A bij extreme buitentemperaturen.
4) Het aardverwarmingsvermogen (Global Warming Potential) van R32 (675) bedraagt slechts een derde van de GWP van R410A (2.090).
5) R32 bestaat uit slechts één bestandsdeel, waardoor het koudemiddel eenvoudig kan worden gerecycled en hergebruikt.
6) R32 is makkelijker in gebruik voor installateurs en onderhoudsmonteurs dan R410A. Het koudemiddel kan zowel als vloeistof als gas worden gevuld.
7) De werkdruk van R32 is vrijwel gelijk aan die van R410A.

Bron:http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/news/new/r32-als-koudemiddel/
1) omdat R32 only is en R410 is een mengsel van R32 en R125
2) zie je dat als voordeel?
3) zelfde als 1
4) R410a ligt ergens in de buurt van 1950 en tot 2030 is alles onder de 2500 goed, tegen die tijd zijn er al weer een hoop units vervangen.
5) klopt
6) ligt geen installateur wakker van vermoed ik
7) omdat R410 nagenoeg het zelfde is, alleen een gas toegevoegd om de ontvlambaarheid te onderdrukken.

Toch zou ik liever R744 warmtepompen zien, die kunnen ook warmer dus ideaal voor sww.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2017 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Rol-Co schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:25:
[...]
Toch zou ik liever R744 warmtepompen zien, die kunnen ook warmer dus ideaal voor sww.
Wel ideaal voor SWW met enkel koud water aanvoer, maar geen WTW of voorverwarming via buffer
R744 heeft een gaskoeler, wat vraagt om bijvoorkeur een heel lage retourtemperatuur flink onder kamertemperatuur (<<25C), voor verwarming met radiatoren of een mix met vloerverwarming ga je het niet redden zonder ook een redelijk formaat hoge buffer

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
papaleo schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:12:
[...]

Dit had ik niet verwacht?!
Ik ga dit gelijk aan mijn installateur voorleggen.
Ben 'blij' ,als ik het zo mag noemen,dat ik hier rond hang en zo nu en dan wat fotos plaatst,anders had ik dit nooit geweten,bedankt voor de tip!
Plaatje bij het praatje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vysoskce5kyNLakXNkzI937i/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:46:
[...]

Wel ideaal voor SWW met enkel koud water aanvoer, maar geen WTW of voorverwarming via buffer
R744 heeft een gaskoeler, wat vraagt om bijvoorkeur een heel lage retourtemperatuur flink onder kamertemperatuur (<<25C), voor verwarming met radiatoren of een mix met vloerverwarming ga je het niet redden zonder ook een redelijk formaat hoge buffer
Is dat zo? Er zijn wel R744 warmtepomp boilers, ik neem aan dat de aanvoer daar ook niet koud is.
Ze zijn wat minder efficient, maar ja hoe efficient is een R410a wp boiler die 70 graden water moet maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Rol-Co schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:52:
[...]

Is dat zo? Er zijn wel R744 warmtepomp boilers, ik neem aan dat de aanvoer daar ook niet koud is.
Ze zijn wat minder efficient, maar ja hoe efficient is een R410a wp boiler die 70 graden water moet maken. ;)
Er is een topic die ook wat ingaat op de theorie, als ook nog jaarervaring van de tweaker uit het topic.

Als dat ik zelf bezig ben geweest om een ecocute te importeren, voordat ik twee R410a koos, dat is nu de R410a WP die zo nu en dan last heeft bij mij van een H70 storing vanwege een te koude retour, want circuit is nog onvoldoende aangepast als ook dat ik geen extra buffer gebruik of de TSA tijdig gebruik om voor te verwarmen

De pana monobloc is ook niet bepaald interactief, die kan ik niet vanaf afstand even via mijn smartphone resetten en herstarten moet met de hand aan de controller

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:25:
[...]

4) R410a ligt ergens in de buurt van 1950 en tot 2030 is alles onder de 2500 goed, tegen die tijd zijn er al weer een hoop units vervangen.

R410A zou ik om de GWP niet willen; R32 is voor mij zo'n beetje het randje van acceptabel :)
R744 is natuurlijk in dat opzicht fantastisch, net als R290 en ammoniak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:13:
Een wat oudere, maar volgens mij nog steeds actuele bijdrage betreffende de technische optimalisatie mogelijkheden en de valkuilen bij het ontwerpen en de realisatie van (L/W) warmtepompinstallaties
(goede kennis van de Duits (vak)taal vereist):
Guter Geräte COP - Kein Effizienzgarant - SBZ
Dank voor de verwijzing. Ik werd helemaal blij van met name de opmerkingen van "Peter Hubacher, bekannt als Schweizer Wärmepumpendoktor".
Mooie basis voor een PVE artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:19:
[...]

R410A zou ik om de GWP niet willen; R32 is voor mij zo'n beetje het randje van acceptabel :)
R744 is natuurlijk in dat opzicht fantastisch, net als R290 en ammoniak.
R744 is eigenlijk alleen geschikt om te koelen of vriezen. Om mee te verwarmen is het waardeloos, om 30 graden te krijgen moet je al op 70 bar draaien....
R410a en R32 doen dat bij 18 bar, zegt genoeg lijkt me. Bij 7 bar, normale druk om te koelen voor R410a, zit R744 op - 46.
Het werkgebied ligt dus hoofdzakelijk in het koel/vries gebied. Leuk voor een ijsbaan of vriescel, maar niet voor verwarming.

Amoniak is zwaar giftige troep en R290 wordt hier gewonnen. Op zo'n ding zit je waarschijnlijk ook niet te wachten (in de Waddenzee)

Dus denk niet te moeilijk over R410a of R32, zo slecht zijn ze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:48:
[...]

R744 is eigenlijk alleen geschikt om te koelen of vriezen. Om mee te verwarmen is het waardeloos, om 30 graden te krijgen moet je al op 70 bar draaien....
Klopt, kijk maar naar de resultaten van Marco:

http://www.frijduurzaam.n...armtepompen-of-verzuipen/

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)