Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.697 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Al eerder geplaatst: Vrienden van mij kregen een offerte van de volgende warmtepomp:

Hitachi Yutaki S600 type rwd6 16kW + 200 liter boiler.

Heeft iemand ervaring met dit type/merk. Is het een clone van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
ravenge schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:43:
[...]

Nu het toch over de SV gaat haak ik even in. De huur voor de afleverset en het vastrecht wisselen per aanbieder, maar het probleem is dat je niet van aanbieder kan wisselen. Bij ons (eneco utrecht) is het als volgt:

[afbeelding]
Dit is voor verwarming en warm water. Zo lijkt het vastrecht bij ons nog mee te vallen, alhoewel de rekening tegenviel :/

Die huur van de warmteset is ook vreemd omdat je deze niet in eigendom mag hebben.
Afzetterij is het.
Het zou een restproduct moeten zijn waarbij ze blij zouden moeten zijn met afnemers.
Omdat er geen keuzevrijheid bestond is het een heel andere business case geworden en daarmee een leuk bijproduct. Een restproduct is het ook al niet meer wegens temperatuur boosting onderweg.

En daar wil de overheid aan vasthouden: warmtenetten.

Het is net als met de krant. Minder abonnees, dus meer prijsverhogingen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:59:
[...]

Mijn subsidie is vandaag gestort. Aanvraag <4 wk geleden

Daikin hybrid heeft 2150 subsidie. Dat staat zo in de lijst. Waarom geen 2300 is me niet duidelijk maar dit is beter dan 1300 wat het eerst was. Dus mij hoor je niet klagen.
Lijkt erop dat het een A+ categorie is ipv A++. Geen idee.
Hmmm...Dat zou jammer zijn.

Deze week ook de subsidie aanvragen.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@noord27

Bedrag klopt hoor. Exact wat ik verwacht had. De lijst had ik uiteraard gecheckt

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:56:
Al eerder geplaatst: Vrienden van mij kregen een offerte van de volgende warmtepomp:

Ik ken dit model niet, maar Hitachi heeft wel mooie graafmachines.
Google kent 'm alleen als je hitachi yutaki als zoekterm invult.
Sorry, ik kan je niet verder helpen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Omdat ik het voorlopig moet doen met deze twee open verdelers toch maar weer aan het tweaken geweest.

Omdat verhogen pompsnelheid gedreun/resonantie gaf had ik de hoogste snelheid in de 3-groeps verdeler Therminon 5000 niet in gebruik.
Dat bijgeluid opgelost door de schroeven die in de muur zitten los te draaien. En daarna weer vast met een stuk rubber achter de kop van de schroef. Die schroef geleid geluid, ook als er al rubber tussen de verdeler en de muur zit.

Klaar.

Om zoveel mogelijk te profiteren van "kostbaar" opgewekte warmte beide pompen nu op max speed standje 3.

De terugval in temperatuur valt me best mee als de vloer op temperatuur is is de retour immers niet koud en is gemengde water niet eens veel kouder dan Ta. Ta uit de WP is 35 en 15 meter verderop is de Ta op de verdeler 31 graden in de aanvoerkoker.

Hoe groot is dan de noodzaak voor gesloten verdelers (jaja ik ben dat wel van plan al is het maar om het verbruik van 2 pompen uit te sparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
hmm kan je gemakkelijk het dak op om instellingen of de pompsnelheid te veranderen? Of kan dat allemaal via de afstandsbediening?

Welk model is dat en wat is het gewicht?

Reden van twijfel bij mij is toch wel het gewicht wat op een houten dakkapel komt te staan. Een dikke 100 kg is vrij veel. Misschien maak ik me zorgen om niets, maar de mensen die ik spreek kunnen eigenlijk niet goed uitsluitsel geven over geadviseerde maximale belasting van een dak/dakkapel. Enige wat wordt genoemd is dat ook een dakkapel hevige sneeuwval moet kunnen verdragen.

De businesscase voor ons wordt wel verschrikkelijk interessant als ik zo'n unit uit Frankrijk kan halen. Ondanks dat ik dat het liefst bij een Nederlandse leverancier zou willen doen in verband met gemakkelijkere garantieafhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Rhaelak schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:31:
[...]

hmm kan je gemakkelijk het dak op om instellingen of de pompsnelheid te veranderen? Of kan dat allemaal via de afstandsbediening?

Reden van twijfel bij mij is toch wel het gewicht wat op een houten dakkapel komt te staan. Een dikke 100 kg is vrij veel. Misschien maak ik me zorgen om niets, maar de mensen die ik spreek kunnen eigenlijk niet goed uitsluitsel geven over geadviseerde maximale belasting van een dak/dakkapel. Enige wat wordt genoemd is dat ook een dakkapel hevige sneeuwval moet kunnen verdragen.

De businesscase voor ons wordt wel verschrikkelijk interessant als ik zo'n unit uit Frankrijk kan halen. Ondanks dat ik dat het liefst bij een Nederlandse leverancier zou willen doen in verband met gemakkelijkere garantieafhandeling.
het is een Pana 5 Kw monobloc. Alles is te bedienen via de afstandsbediening. Ik heb een RVS luikje gemaakt in het dak van de dakkapel. Makkelijk voor service e.d. De WP zit gemonteerd met bijbehorende beugels aan de schoorsteen. Het gewicht van de Pana is meen ik uit het hoofd 120 kg. Gewicht wat op een dakkapel komt te staan moet je wel in de gaten houden. Ik heb mijn dakkapel zelf gebouwd en is meer dan stevig. Had hem dus ook op de dakkapel kunnen zetten. Dit was handiger voor mij. Ruimte etc.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Rhaelak
Waarom op het dak. Omdat de ketel boven zit! ? Is er geen leiding beneden waar je op in kunt voeden ? Ik zou zo'n ding op een bereikbare plek willen hebben. Op een dakkapel gaat hoe dan ook dreunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:43:
Waarom op het dak. Omdat de ketel boven zit! ? Is er geen leiding beneden waar je op in kunt voeden ? Ik zou zo'n ding op een bereikbare plek willen hebben. Op een dakkapel gaat hoe dan ook dreunen.
Yep de ketel zit boven bij ons op zolder en de leidingen zijn overal in het huis weggewerkt onder de dekvloer. Enige mogelijkheid die ik dus heb is boven op zolder de WP aan te sluiten op het CV systeem.

Ik heb weinig zin om via het raam en de dakrand de dakkapel op te klimmen om even te kunnen koekeloeren naar m'n monobloc. Vandaar dat ik keek naar een split uitvoering.

Het veel lagere gewicht daarvan (ca. 50 kg) in combinatie met goede trillingsdempers en een aantal opstelbalken zou goed genoeg moeten zijn om resonanties te minimaliseren van de houten dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Volgens mij zijn die grote jongens allemaal op zichzelfstaand. Dat het in ons kikkerlandje niet bekend is doet er niet toe. Die producten uit Japan zijn het probleem nooit.

Maar hoe groot is de kennis en service bij de NL importeur. Dat is meer van belang om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Ik heb wat met foto's.... 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door hrt op 15-02-2017 15:25 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Of dakterras....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vipxe9yuyeasm.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door hrt op 15-02-2017 15:24 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rhaelak schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:31:
[...]

Zo'n dakkapelletje wel vaker vervangen, en met een maat van een pondje meer zeg maar.
Nooit eng gevonden of gedacht kan die dakkapel dat wel houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Voor de gene die een warmte meter zoeken. Ik heb de Multical Qn 2,5 DN20 gevonden bij:
http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-25-52
€152 meter + €19 verzendkosten
€37 aansluitset

https://www.arigo-software.de/en/shop/85983626.html (EX 19% BTW!)
€139 meter + €26 verzendkosten
€25 M302 M-Bus module for WZ-MULTICAL 302 Order-No. 297968
€25 M302 Wireless M-Bus module for WZ-MULTICAL 302 Order-No. 297969
€18 Small Installation Kit Order-No. 8503-3500
€28 Large Installation Kit Order-No. 8503-3600
M-bus modules moet je erbij bestellen zodat de leverancier de juiste pomp bij kamstrup kan bestellen.

http://www.ebay.de/itm/Ak...8416cb:g:b78AAOSwuhhXVT4i
€145 voor de meter en €17 verzendkosten

Iemand nog goedkoper gevonden? Volgens mij heb je de kranen naast de meter niet perce nodig maar is het een handige manier om de meter aan te sluiten aan je bestaande buizen. Deze zouden ook te vervangen zijn door bijvoorbeeld deze koppeling:
http://www.hornbach.nl/sh...1-BI/7884879/artikel.html
De andere kraan heeft een aansluiting voor de temperatuur sensor in de retour.

[ Voor 12% gewijzigd door tim-1985 op 01-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week een gesprek gehad met iemand van Energie Idee. Hij maakt me nu een offerte voor een "all electric" warmtepomp met boiler (gasloos huis is de insteek). Hij adviseerde me of een Hitachi of Panasonic. Dus effe wachten wat hier uit komt en/of overeenkomsten zijn....
Ziet wel toppie uit: http://www.solfex.co.uk/Product/366-hitachi-yutaki-s80/
Wat kost deze zonder installatiekosten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2017 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:43:
@Rhaelak
Ketel zit boven en zeer simpel om op het systeem aan te sluiten.Had hem inderdaad beneden op het leidingsysteem aan kunnen sluiten. Gaten in mijn muur :( :( en zoveel ruimte heb ik niet in mijn voortuintje. Plekje in de zon in het voorjaar had ik ook dan in moeten leveren. Is goed bereikbaar. Luik open, trapje erbij en ik zit bij de WP. De Pana is geruisloos, mede doordat hij aan de schoorsteen gemonteerd is.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
tim-1985 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:43:
Voor de gene die een warmte meter zoeken. Ik heb de Multical Qn 2,5 DN20 gevonden bij:
http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-25-52
€152 meter + €19 verzendkosten
€37 aansluitset

https://www.arigo-software.de/en/shop/85983626.html
€139 meter + €?? verzendkosten
€25 M302 M-Bus module for WZ-MULTICAL 302 Order-No. 297968
€25 M302 Wireless M-Bus module for WZ-MULTICAL 302 Order-No. 297969
€18 Small Installation Kit Order-No. 8503-3500
€28 Large Installation Kit Order-No. 8503-3600

http://www.ebay.de/itm/Ak...8416cb:g:b78AAOSwuhhXVT4i
€145 voor de meter en €17 verzendkosten

Iemand nog goedkoper gevonden? Volgens mij heb je de kranen naast de meter niet perce nodig maar is het een handige manier om de meter aan te sluiten aan je bestaande buizen. Deze zouden ook te vervangen zijn door bijvoorbeeld deze koppeling:
http://www.hornbach.nl/sh...1-BI/7884879/artikel.html
De andere kraan heeft een aansluiting voor de temperatuur sensor in de retour.
Ik zou altijd IN de waterstroom meten, ivm nauwkeurigheid. Dus niet OP een leiding.
Het voordeel van die speciale kogelkraan, is dat de sensor, direkt IN het water zit.
En wat als je ook het koelen wilt meten? Niet iedere 302 kan daarmee overweg. Gelieve daar ook op te letten bij het aanschaffen.
Wil je m(eter)bus communicatie? Ik zou het niet meer willen missen... ;)
En hoef nooit meer op mijn knieen voor de meter gaan zitten met een stuk papier om iets te noteren.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2017 17:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:24
Ik mag mij sinds vandaag ook een trotse bezitter van een L/W warmtepomp noemen...
Het is een Nefit Enviline 9kw geworden,in principe is het een all electr. systeem,maar aangezien ik nog niet van het gas af wil trek ik wbt de sww dit nog uit mijn Nefit Topline.
Ik wil het eerst een twee/drie tal jaartjes op deze manier uittesten om daarna,als het goed draait wellicht het gas vaarwel te gaan zeggen en dan een grote boiler/buffervat er bij te gaan zetten om dan echt op all elektr over te gaan.
Ik kan ook nog wanneer de wp in storing zou gaan of evt defect is met een paar simpele kranen open te draaien de gasketel voor de vv er bij kunnen gebruiken.
Sinds vanmorgen draait het systeem voorbeeldig,aangezien de buitentemperaturen >12c zijn is het te begrijpen dat ik op dit moment een COP van 5,2 haal...,normaal gesproken ben ik niet zo van de kou,maar nu mag het van mij wel een paar graadjes gaan vriezen om te kijken hoe het systeem daar mee omgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OrJ0a89BeGehvxoeSgguZG9g/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZNQu3c3U22DSYF7SbRwJd40H/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pWLgRCQZCWQtcIdQocim8PQF/thumb.jpg

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Ik ben (nog) een noob op het gebied van de diepere werking van een wp,maar ben wel in de mood voor zo'n Multical... :)
Wie kan mij specifiek aangeven welke type en wat ik daar allemaal voor nodig heb voor deze (werkend) in mijn systeem te plaatsen...?
Ik weet niet welke informatie jullie van mij willen weten om dit aan mij te kunnen voorschotelen...?!
Hebben jullie genoeg aan de foto's...? (zie een bericht hier boven)
Ik ben ook wel iemand die voor het gemak gaat dus zou ik graag een systeem willen hebben welke ik vanaf mijn luie-bank zou kunnen uitlezen...,mits dit mogelijk is natuurlijk...

En dan nog een vraagje mijn installateur heeft deze 'oude' verdeler incl de (extra) opvoerpomp ongewijzigt gelaten in mijn nieuwe wp systeem,deze is nog van toen ik de vv op mijn gasketel had draaien...
Is dit een goede keuze geweest?
Graag jullie mening...,ben wel benieuwd of dat jullie het eens,of oneens zijn met deze keuze van mijn installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HHi7RQIKKZpImZ3GRdGsX06r/thumb.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door papaleo op 15-02-2017 18:14 ]

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 11:59
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Vorige week een gesprek gehad met iemand van Energie Idee. Hij maakt me nu een offerte voor een "all electric" warmtepomp met boiler (gasloos huis is de insteek). Hij adviseerde me of een Hitachi of Panasonic. Dus effe wachten wat hier uit komt en/of overeenkomsten zijn....
Nou nou de website van ze heeft wel een erg hoog, neefje van de baas gehalte .... Als ze ook zo installeren ...

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:50:
Ik mag mij sinds vandaag ook een trotse bezitter van een L/W warmtepomp noemen...
Het is een Nefit Enviline 9kw geworden,in principe is het een all electr. systeem,maar aangezien ik nog niet van het gas af wil trek ik wbt de sww dit nog uit mijn Nefit Topline.
Ik wil het eerst een twee/drie tal jaartjes op deze manier uittesten om daarna,als het goed draait wellicht het gas vaarwel te gaan zeggen en dan een grote boiler/buffervat er bij te gaan zetten om dan echt op all elektr over te gaan.
Ik kan ook nog wanneer de wp in storing zou gaan of evt defect is met een paar simpele kranen open te draaien de gasketel voor de vv er bij kunnen gebruiken.
Sinds vanmorgen draait het systeem voorbeeldig,aangezien de buitentemperaturen >12c zijn is het te begrijpen dat ik op dit moment een COP van 5,2 haal...,normaal gesproken ben ik niet zo van de kou,maar nu mag het van mij wel een paar graadjes gaan vriezen om te kijken hoe het systeem daar mee omgaat.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat voor buitentemperatuur geeft de binnenunit aan met de temp sensor tegen de verdamper aan?

Moet je niet bij een Pana Mono doen, dan zie op display bij aanslaan de buitentemperatuur zakken als dien

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:47:
[...]

Niet nu/straks, dan heb je even na 12 uur weer beeld.
Anders succes morgen.
Zo.. dip switches staan off.. ben benieuwd :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:27:
[...]

Zo.. dip switches staan off.. ben benieuwd :)
Boel ook van de stroom gehad ?
Morgen heb je weer beeld 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
Domba schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:20:
[...]

Wat voor buitentemperatuur geeft de binnenunit aan met de temp sensor tegen de verdamper aan?

Moet je niet bij een Pana Mono doen, dan zie op display bij aanslaan de buitentemperatuur zakken als dien
Dat is niet de buitentemperatuurmeter die voor de war bestemd is want die zit tegen de (noord) gevel aan geschroefd achter een kapje...,ik denk zomaar dat dit de defrost/voorstbeveiliging van de buitenunit is..,zeker weten doe ik dit niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:34:
[...]

Boel ook van de stroom gehad ?
Morgen heb je weer beeld 8)
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@papaleo
Begin hier eens met lezen.
Misschien is wMbus ook wel mogelijk. Het wachten is op de eerste die het probeert.
Rol-co?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:37:
@papaleo
Begin hier eens met lezen.
Misschien is wMbus ook wel mogelijk. Het wachten is op de eerste die het probeert.
Rol-co?
Bedankt voor je reaktie!

Daar was ik een tijdje geleden aan begonnen,en gestopt dit gaat op dit moment boven mijn pet 8)7
Het programmeren van scrips is voor mij te hoog gegrepen,is er niet een makkelijker plug & play?

Wat is/bedoel je met Rol-co?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:43:
[...]

Bedankt voor je reaktie!

Daar was ik een tijdje geleden aan begonnen,en gestopt dit gaat op dit moment boven mijn pet 8)7
Het programmeren van scrips is voor mij te hoog gegrepen,is er niet een makkelijker plug & play?

Wat is/bedoel je met Rol-co?
Die scripts kun je zo lenen van mij.
Maar je moet wel met een RPi om kunnen gaan.
Ik gebruik een vaste m-bus verbinding met een (dure) converter

Rol-co heeft wireless m-bus erin zitten bij hem (multical 402 van ebay.de)
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Misschien wordt het wat... :)

Wil je een kant en klare oplossing, zul je moeten wachten op Iungo...
https://www.iungo.nl/nl/wat-kan-iungo
(maar hoe lang??)
Zelf doen gaat sneller en heb je zelf in de hand...

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:46:
[...]

Die scripts kun je zo lenen van mij.
Maar je moet wel met een RPi om kunnen gaan.
Ik gebruik een vaste m-bus verbinding met een (dure) converter

Rol-co heeft wireless m-bus erin zitten bij hem (multical 402 van ebay.de)
Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Misschien wordt het wat... :)

Wil je een kant en klare oplossing, zul je moeten wachten op Iungo...
https://www.iungo.nl/nl/wat-kan-iungo
(maar hoe lang??)
Zelf doen gaat sneller en heb je zelf in de hand...
Oke,thx...voor het aanbod. _/-\o_

Maar op dit moment zegt mijn gevoel dat ik nog niet in het diepe moet springen dat ik nog ff moet wachten tot dat er wat meer gebruikers ervaringen zijn met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
AUijtdehaag schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:06:
[...]

Die req. code 540 mag ook wel in de startpost... ;)

Pompstand 2, geeft bij mij 18 l/m (=1080 l/h) (soms 19)
Kamstrup 302 geeft 940 l/h aan.
Pompstand 1, geeft bij mij 17 l/m (=1020 l/h)
Kamstrup 302 geeft 798 l/h aan.

Iemand anders met een mitsu en kamstrup die dat even kan checken?
Bij mij geeft de Ecodan juist minder aan dan de Kamstrup:
13l/m (780l/h) tegen 987l/h op de multical en
8l/m (480l/h) tegen 670l/h op de multical...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Een interessante WP met twee trappen R410A en R134A voor de hoge temperaturen.
Alleen de COP valt mij een beetje tegen. Ik zou eerst maar de ervaring van iemand in NL willen horen.
de aanbieding voor de Yutaki S600 16kW (warmte vermogen) met boiler 200lter is 9875 incl installatie en btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
@PeterZ(on)

Volgens de installatie handleiding van Mitsubishi moet in de monobloc systemen ALTIJD een antivries gebruikt worden. De Fernox ALPHI-11 wordt als voorbeeld gebruikt.
In de handleiding van Fernox ALPHI-11 staat dat minimaal 25% antivries gebruikt moet worden. Dan ben je iig beschermd tot -11. Ik ga het zeker wel gebruiken in mijn systeem.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Wat voor karakteristiek automaat gebruiken jullie allemaal?
Een B of C?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Nou, gelijk twee Euroconussen van één groep vervangen door PushFits van Warp Systems om te kijken of dat mijn flow kan verhogen. Het leek beloftevol: diameter doorvoer van de Euroconus is 4,5 mm ofzo, die van de PushFit ruim 7 mm.

Het paste niet helemaal met mijn oude PE-X buizen, maar met een beetje bijvijlen van de buis ging het wel.

Maar helaas: mijn Kamstrup is onverbiddelijk. Het helpt geen biet voor mijn flow. Erg jammer!

Ga die andere tien verdelers dus maar niet vervangen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:22:
Een B of C?
B20, maar B16 was ook goed geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijf je op tot 00:10 vannacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:44:
[...]

B20, maar B16 was ook goed geweest.
B16 heb ik nu ook, maar hoe lang kan ie 5000 watt hebben voor ie springt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Nou, gelijk twee Euroconussen van één groep vervangen door PushFits van Warp Systems om te kijken of dat mijn flow kan verhogen. Het leek beloftevol: diameter doorvoer van de Euroconus is 4,5 mm ofzo, die van de PushFit ruim 7 mm.

Het paste niet helemaal met mijn oude PE-X buizen, maar met een beetje bijvijlen van de buis ging het wel.

Maar helaas: mijn Kamstrup is onverbiddelijk. Het helpt geen biet voor mijn flow. Erg jammer!

Nu op zoek naar de reden dat er geen verschil is, er is dus kennelijk nog ergens een kennelijk dominantere 'nauwe/zwakkel' schakel in de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 13-09 09:16
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:02:
Ik ben (nog) een noob op het gebied van de diepere werking van een wp,maar ben wel in de mood voor zo'n Multical... :)
Wie kan mij specifiek aangeven welke type en wat ik daar allemaal voor nodig heb voor deze (werkend) in mijn systeem te plaatsen...?
Ik weet niet welke informatie jullie van mij willen weten om dit aan mij te kunnen voorschotelen...?!
Hebben jullie genoeg aan de foto's...? (zie een bericht hier boven)
Ik ben ook wel iemand die voor het gemak gaat dus zou ik graag een systeem willen hebben welke ik vanaf mijn luie-bank zou kunnen uitlezen...,mits dit mogelijk is natuurlijk...

[afbeelding]
Ha, I'm with ...

Ik denk dat ik de vraag ook maar eens bij de installateur neer leg (ben benieuwd wat hij vraagt voor zo'n apparaat). Het is schitterend om al die sites te bekijken met zo'n Multical en alle mogelijke aansluitingen, maar ik sluit mij aan bij Papaleo.... geen idee wat ik nodig heb |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Een B of C?
B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:32:
[...]

5000 ? Trek je dat ook echt ? ja, dan gaat ie thermisch wel om.

Wat de WP's opgeven is in de praktijk soms een stuk minder.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 15-02-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een B of C?
B16. De inschakelstroom van de Panasonic MDC05F3E5 is kleiner dan dan 11 Ampère. Mooie softstart van de vermogenselektronica :) (NTC's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-08 14:20
[...]

60 tot 400 seconden en dan zit ik nog aan de korte kant

[ Voor 28% gewijzigd door Rene A op 15-02-2017 23:14 ]

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:05:
Ik heb ook gemerkt dat de aangroei van ijs op de WP veel minder is als de buiten temperatuur boven de 2 graden uitkomt. Evenals de luchtvochtigheid buiten. Als de luchtvochtigheid buiten hoog is en de temperatuur laag, berg je dan maar want dan staat de pomp constant te de-frosten. Ik heb van de fabrikant geen berekening in COP waarde gezien die rekening houdt met luchtvochtigheid...of heb ik iets gemist?
niet alleen het COP . ook je gemiddelde thermische vermogen zak in elkaar bij koud vochtig weer
Mist bv. daarom buiten unit niet te klein nemen :P

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
[...]

ligt aan de temperatuur waar hij geplaatst is.
en het exacte type automaat.

normale huis tuin en keuken automaat word geijkt op 30c

industrie variant vaak op 40 of 50c

als je die automaat vrij monteert ( links en rechts een slot vrij ) in een meterkast van zeg 18c
kun je al vaak continu 17 a 18a trekken.

Die 5000w. kwestie van testen :P maar 15 a 20 min verwacht ik.
Zit hij tussen belaste automaten ?

Hoe dik zijn de afgaande aders?
Massieve 4 of 6mm2 trekt meer warmte uit de automaat waardoor deze thermisch iets later schakelt.
dan een flex 2,5mm2

[ Voor 11% gewijzigd door Wodan89 op 15-02-2017 23:24 ]

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Wat is een goede manier om te kunnen controleren of een vers geinstalleerde WP presteert zoals verwacht?

Ik heb bij gehouden wat de WP aan stroom heeft vebruikt, en wat er aan SV doorheen is gegaan (incl SWW). Lees hier regelmatig over graaddagen? De Elga heeft er 89,5kWh doorheen gejaagd en er is 0,39Gj aan SV verbruikt afgelopen week.

Temperaturen waren in de nacht tot wel -8 en overdag tot wel +15. Dus erg wisselvallig en lastig om te bepalen of het werkt zoals het hoort. En nog uitgebreider: wat er wellicht in de toekomst passend is om volledig van de SV af te gaan. Nachtverlaging staat op 19,5 graden. In de ochtend mag het 20 graden worden en in de avond (na 17 uur) staat er 20,5 ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2017 23:41 ]

Verwijderd

Noord27 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:37:
Wat is een goede manier om te kunnen controleren of een vers geinstalleerde WP presteert zoals verwacht?

Ik heb bij gehouden wat de WP aan stroom heeft vebruikt, en wat er aan SV doorheen is gegaan (incl SWW). Lees hier regelmatig over graaddagen? De Elga heeft er 89,5kWh doorheen gejaagd en er is 0,39Gj aan SV verbruikt afgelopen week.

Temperaturen waren in de nacht tot wel -8 en overdag tot wel +15. Dus erg wisselvallig en lastig om te bepalen of het werkt zoals het hoort. En nog uitgebreider: wat er wellicht in de toekomst passend is om volledig van de SV af te gaan. Nachtverlaging staat op 19,5 graden. In de ochtend mag het 20 graden worden en in de avond (na 17 uur) staat er 20,5 ingesteld.
Hier https://weerstatistieken.nl kun je de gemidd, dagtemperatuur halen. 'Standaard' wordt er gerekend dat er gestookt wordt v.a. 18C, als gemidd. dagtemperatuur. Vervolgens reken je (18-gemidd.dagT)*1.1 om het aantal gewogen graaddagen te bepalen, Je verbruik gedeeld door de net bepaalde gewogen graaddag geeft aan hoeveel kWh je per gewogen graaddag gebruikt hebt.
Datzelfde kun je doen voor je historische SW gegevens, waarbij je eerst je SWW van het totaal af dient trekken. Als je dat gedaan hebt kun je een gemiddeld GJ -> kWh per gewogen graaddag bepalen en vergelijken met wat nu je WP doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 01:02 ]

• Noord27
Waar hier?

• Noord27
Duidelijk verhaal. Heb mijzelf mis lopen rekenen met de dagen. Zal er eens een berekening aan vast gaan hangen als februari voorbij is (9 februari is de WP in gebruik genomen).

[ Voor 156% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2017 11:43 ]

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:46:
[...]

Blijf je op tot 00:10 vannacht ?
Eeuuhm nee 00:10 heb ik niet gehaald :)

Nu net even gekeken en de gegevens zijn weer terug!!! _/-\o_ _/-\o_

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:05:
Ik heb ook gemerkt dat de aangroei van ijs op de WP veel minder is als de buiten temperatuur boven de 2 graden uitkomt. Evenals de luchtvochtigheid buiten. Als de luchtvochtigheid buiten hoog is en de temperatuur laag, berg je dan maar want dan staat de pomp constant te de-frosten. Ik heb van de fabrikant geen berekening in COP waarde gezien die rekening houdt met luchtvochtigheid...of heb ik iets gemist?
Bij 2 graden buiten en niet al te extreem veer vermogen vraag, draait de warmtepomp op een bar of 6.5 a 7, dat geeft een verdampingstemperatuur van -2 tot 0c. Je condenser zal dan haast niet aanvriezen
Nu zit er ook een voordeel aan de aangroei van een beetje ijs. Bij de faseovergang van waterdamp naar vloeistof en van vloeistof naar ijs, komt ook enorm veel warmte vrij. Dus hoge luchtvochtigheid heeft wel een voordeel op het rendement. Alleen natte vorst is schadelijk voor het rendement.
En vergeet sneeuw niet, dat is zeker zo schadelijk en vriest ook heerlijk aan.

In de EN 14511 staat omschreven hoe de SCOP is bepaald, heb alleen geen zin om die op dit tijdstip door te gaan spitten :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• reneeke1970
Wodan89 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:22:
[...]

ligt aan de temperatuur waar hij geplaatst is.
en het exacte type automaat.

normale huis tuin en keuken automaat word geijkt op 30c

industrie variant vaak op 40 of 50c

als je die automaat vrij monteert ( links en rechts een slot vrij ) in een meterkast van zeg 18c
kun je al vaak continu 17 a 18a trekken.

Die 5000w. kwestie van testen :P maar 15 a 20 min verwacht ik.
Zit hij tussen belaste automaten ?

Hoe dik zijn de afgaande aders?
Massieve 4 of 6mm2 trekt meer warmte uit de automaat waardoor deze thermisch iets later schakelt.
dan een flex 2,5mm2
Hij zit wel in koele meterkast maar wel opgesloten tussen kWh meter, denk dat ik dan toch maar een b20 bestel voor zekerheid. Welke is een goed merk die niet te snel springt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:43:
[...]

Ik zou altijd IN de waterstroom meten, ivm nauwkeurigheid. Dus niet OP een leiding.
Het voordeel van die speciale kogelkraan, is dat de sensor, direkt IN het water zit.
En wat als je ook het koelen wilt meten? Niet iedere 302 kan daarmee overweg. Gelieve daar ook op te letten bij het aanschaffen.
Wil je m(eter)bus communicatie? Ik zou het niet meer willen missen... ;)
En hoef nooit meer op mijn knieen voor de meter gaan zitten met een stuk papier om iets te noteren.
Ik ben het helemaal met je eens dat je beter IN het water kan meten. Maar daarvoor heb je maar 1 kogelkraan nodig met een doorvoer voor de sensor. De andere 2 kranen die aan de meter zelf zitten heb je volgens mij niet percé nodig en zijn prima te vervangen door een andere koppeling.

Het lijkt mij super om met een RPi de Multical uit te kunnen lezen, maar daarvoor moet weer een €175 kabel aangeschaft worden en dat staat me wat tegen (weet het; hobby mag geen geld kosten...). Als je hier gebruik van wilt maken moet je Multical al een M-bus hebben of je moet een los M-bus kaartje kopen. Deze losse modules zijn niet zo vreselijk duur (€25) en kunnen dus ook prima later toegevoegd worden.

Van het 302 model kan ik 3 verschillende doorgangen vinden;

- Qp 0,6 DN15 met flow: min 0,006 m³/h max 0.6 m³/h
- Qp 1.5 DN15/20 met flow: min 0,015 m³/h max 1.5 m³/h
- Qp 2.5 DN20 met flow: min 0,025 m³/h max 2.5 m³/h

En daarnaast zijn deze 3 versies beschikbaar in (110 mm), 130 mm, (190 mm), met of zonder M-bus of wM-bus en met Direktfühler of Tauchhülsenfühler. Dat laatste is volgens mij nodig om ook koudwater/koeling te kunnen meten. (Multical 302 WMZ = warmte en Multical 302 WMZ/KMZ = warmte en kou).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ra8Zpkbr0oQGzHQ74whDwUEd/full.jpg

Niet iedere site heeft alle versies. Deze site heeft in ieder geval een mooi overzicht maar is wel een stuk duurder.
https://www.kernbauer-solutions.at/0/1/0/m/0/x/0/302+wmz

Voor de meeste WP eigenaren zou de Qp 2.5 DN20 het meest geschikt zijn. Dan moet je zelf nog kiezen uit 130mm/190mm lang, wM-bus/M-bus/niets en geschikt voor warm/warm en koud water.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Bram-Bos schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Erg jammer, zijn de aanvoer leidingen naar de verdeler dik genoeg?

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:59:
[...]

Hij zit wel in koele meterkast maar wel opgesloten tussen kWh meter, denk dat ik dan toch maar een b20 bestel voor zekerheid. Welke is een goed merk die niet te snel springt?
Een goed merk is er eentje die WEL snel (=op tijd) springt, maar ik geloof niet dat de kwaliteitsverschillen in dat opzicht zo groot zijn. Ik vind zelf Eaton en Hager goede merken, maar anderen hebben weer andere voorkeuren. Het zijn veiligheden en als het alleen maar de bedoeling is om deze niet te laten werken kun je ze net zo goed weglaten. Als je voor zekerheid gaat neem je dus gewoon een 16B als je een 25A huisinstallatie hebt. En anders erkende installateur inschakelen.
mightym schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:05:
[...]

Eeuuhm nee 00:10 heb ik niet gehaald :)

Nu net even gekeken en de gegevens zijn weer terug!!! _/-\o_ _/-\o_
Mooi.

Gek he, je melcloudwebsite wijzigt als je dipswitch instellingen niet goed staan.
Maar wat is niet goed, ik had mij erin verdiept en zou toch zweren dat beide op on zouden moeten staan (heeft zo ook gewerkt). 8)7

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:14:
[...]

Erg jammer, zijn de aanvoer leidingen naar de verdeler dik genoeg?
Nee, daar zit ook een weerstand. Uponor 20 mm... En dan nog haakse bochten bij de verdeler...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:28:
[...]

Mooi.

Gek he, je melcloudwebsite wijzigt als je dipswitch instellingen niet goed staan.
Maar wat is niet goed, ik had mij erin verdiept en zou toch zweren dat beide op on zouden moeten staan (heeft zo ook gewerkt). 8)7
Ja.. helemaal niet logisch dit. Ik heb een externe kWh meter, zou hij deze nu nog wel als input gebruiken???
Dat melcloud ding hangt er bij mitsubishi gewoon een beetje bij volgens mij..

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stoofie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:21:
[...]

Bij mij geeft de Ecodan juist minder aan dan de Kamstrup:
13l/m (780l/h) tegen 987l/h op de multical en
8l/m (480l/h) tegen 670l/h op de multical...
Heb je hem in de aanvoer zitten of de retour van de binnenuit?
Ik wil kijken waar de afwijkingen vandaan komen.

mightym schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:40:
[...]

Ja.. helemaal niet logisch dit. Ik heb een externe kWh meter, zou hij deze nu nog wel als input gebruiken???
Dat melcloud ding hangt er bij mitsubishi gewoon een beetje bij volgens mij..
Ik gebruik alleen de interne meting, ik weet dus niet of je externe meting nog vacant is.
Ik heb mijn melcloud kastje keurig opgehangen, los laten hangen ziet er zo slordig uit.
Sowieso is iedere optie een aangeplakt kastje bij Mitsubishi, zou mooi zijn als het er al standaard in zit.

• mightym
koevlaas2 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:45:
[...]

Ik gebruik alleen de interne meting, ik weet dus niet of je externe meting nog vacant is.
Ik heb mijn melcloud kastje keurig opgehangen, los laten hangen ziet er zo slordig uit.
Sowieso is iedere optie een aangeplakt kastje bij Mitsubishi, zou mooi zijn als het er al standaard in zit.
Haha, ' er bij hangen' bedoel ik niet letterlijk :+

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
mightym schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:48:
[...]

Haha, ' er bij hangen' bedoel ik niet letterlijk :+
Hoe duur is die mcloud en wat voegt het verder toe dan alleen sturen op afstand? Kan dat via de wifi adaptor?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Nee, daar zit ook een weerstand. Uponor 20 mm... En dan nog haakse bochten bij de verdeler...
Zou je dat kunnen vervangen?

• Bram-Bos
In theorie wel. Ik ga kijken of ik het eerst zonder breken en hakken uit kan proberen met een grote brandslang heen en terug.

Edit: Iemand een idee waar je 2x 10 meter slang met binnenmaat > 20 mm kunt huren voor een zacht prijsje? Liefst al met koppelingen 3/4" eraan.

[ Voor 20% gewijzigd door Bram-Bos op 16-02-2017 10:16 ]

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:13:
[...]

In theorie wel. Ik ga kijken of ik het eerst zonder breken en hakken uit kan proberen met een grote brandslang heen en terug.

Edit: Iemand een idee waar je 2x 10 meter slang met binnenmaat > 20 mm kunt huren voor een zacht prijsje? Liefst al met koppelingen 3/4" eraan.
20mm uponor is in mijn beleving wel te dun, zou wel al je groepen ombouwen naar pushfit koppeling en je aanvoer naar je verdeler vergroten.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Noord27 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:37:
Bij mij staat de nachtverlaging vanaf 23.30 op 18,5c tot 07.00, daarna op 19c.
Opwarming naar 19c begint automatisch al een paar uur eerder.
vervolgens handmatig, naar gelang de behoefte, op 19,5c -> 20c-> 20,5.
Wij trekken ook regelmatig een lekker warm vest aan .

ELGA verbruik vanaf 1-2-2017 tot nu : 163kw, afgelopen 7 dagen 75kw

Hrketel: 8m3 , 4m3

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 16-02-2017 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:50:
[...]

ELGA verbruik vanaf 1-2-2017 tot nu : 163kw, afgelopen 7 dagen 75kw

Hrketel: 8m3 , 4m3
Kijk, dat is erg mooi 1:1 vergelijken! Eerste dagen werkte de stadsverwarming hier te veel mee naar ons idee, dus hebben we die wat geknepen. Die staat nu op 1 slag open van de maximaal 4,5 slagen.

Afgelopen week: elga 106,9kWh en de stadsverwarming 0,41GJ (incl SWW). Blijft zoeken tussen een compromis tussen nachtverlaging en weinig SV verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2017 12:25 ]

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 01:11:
[...]

Duidelijk verhaal. Heb mijzelf mis lopen rekenen met de dagen. Zal er eens een berekening aan vast gaan hangen als februari voorbij is (9 februari is de WP in gebruik genomen).
Ik had je calculatie, die nu weggehaald is, maar ik nog in de browser van mijn telefoon had staan, kan dus reageren op iets wat er niet meer is, ook wel grappige ervaring. Je werkwijze is voor zo ver ik kan zien correct. Wat mij opvalt is de verhoudingen tussen SWW en Verwarmen, jij hebt meer SWW dan verwarmingsverbruik terwijl 'normaal' voor SWW uit mijn blote hoofd iets van 15% v.h. totaal gerekend wordt.
Als je je laatste afrekening van SV er bij pakt een schatting maakt welk deel SWW is en deze van het totaal aftrekt vervolgens voor die periode de gewogen graaddagen op zoekt kun je het GJ/kWh verbruik per gewogen graaddag uitrekenen.

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:27:
[...]

Ik had je calculatie, die nu weggehaald is, maar ik nog in de browser van mijn telefoon had staan, kan dus reageren op iets wat er niet meer is, ook wel grappige ervaring. Je werkwijze is voor zo ver ik kan zien correct. Wat mij opvalt is de verhoudingen tussen SWW en Verwarmen, jij hebt meer SWW dan verwarmingsverbruik terwijl 'normaal' voor SWW uit mijn blote hoofd iets van 15% v.h. totaal gerekend wordt.
Als je je laatste afrekening van SV er bij pakt een schatting maakt welk deel SWW is en deze van het totaal aftrekt vervolgens voor die periode de gewogen graaddagen op zoekt kun je het GJ/kWh verbruik per gewogen graaddag uitrekenen.
Ik las dat er 79% voor verwarming en 21% voor SWW als uitgangspunt gehouden wordt.

Ik heb 1 afrekening van SV, maar dat is niet de praktijk. Omdat we er net pas een jaar in wonen en de eerste maanden verbouwd hebben (lagere temperatuur aangehouden als gebruikelijk).

Toch mooi om even te horen dat ik er correct zat qua berekening. ;)

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Ik las dat er 79% voor verwarming en 21% voor SWW als uitgangspunt gehouden wordt.

Ik heb 1 afrekening van SV, maar dat is niet de praktijk. Omdat we er net pas een jaar in wonen en de eerste maanden verbouwd hebben (lagere temperatuur aangehouden als gebruikelijk).

Toch mooi om even te horen dat ik er correct zat qua berekening. ;)
Het enige dat ik niet kan volgen is de berekening van 1.54 incl. SWW -> 4500 op jaarbasis komt. Verder dat de berekening uitsluitend over verwarmen gaat, dus excl. SWW. SWW gebruik is 365dagen per jaar en verwarmen een stuk minder.

• Noord27
2800 graaddagen per jaar ongeveer toch?

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:55:
2800 graaddagen per jaar ongeveer toch?
OK, maar dat kon ik er even niet bijverzinnen ;)
Die vreemde verhouding die ik meende te zien klopt bij nader inzien wel, je SWW is COP=1 en je ELGA naar ik aanneem ergens tussen de 3.5 en 4.0. Dan ziet het er allemaal al weer heel logisch uit, het duurt soms even voor de kwartjes vallen. 0.698kWh per graaddag, vergelijkbaar met 0.349m3/graaddag, onder voorbehoud, zou voor verwarming betekenen dat je op jaarbasis ongeveer 1900kWh nodig zou hebben. Als dat zo is heb je een geweldige uitgangspositie naar mijn idee.
Die 108.4kWh is voor een week als ik het goed begrijp. Op jaarbasis < 5600, je bent neem ik aan ook wel eens op vakantie, met een COP van 2.5 levert dat een inputbehoefte voor de WP op van 2240kWh, nog steeds erg hoog in mijn optiek in verhouding tot je verwamingsbehoefte althans. Maar het toaal zou dus 4140kWh zijn. Indien de 21% regel ook voor jouw situatie kloppen dan zou 1900kWh=79% betekenen dat je 2405kWh nodig bent, de COP op SWW is echter lager maar ergens in de buurt v.d. 3000-3500 zou het in principe moeten lukken naar mijn idee. 108.4kWh wat ongeveer overeenkomt 15m3 aan gas voor een weekje SWW is wel heel erg veel. Iets zegt mij dat er iets niet klopt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 13:15 ]

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:04:
[...]

OK, maar dat kon ik er even niet bijverzinnen ;)
Die vreemde verhouding die ik meende te zien klopt bij nader inzien wel, je SWW is COP=1 en je ELGA naar ik aanneem ergens tussen de 3.5 en 4.0. Dan ziet het er allemaal al weer heel logisch uit, het duurt soms even voor de kwartjes vallen. 0.698kWh per graaddag, vergelijkbaar met 0.349m3/graaddag, onder voorbehoud, zou voor verwarming betekenen dat je op jaarbasis ongeveer 1900kWh nodig zou hebben. Als dat zo is heb je een geweldige uitgangspositie naar mijn idee.
Wil niet te snel conclusie gaan trekken. Draait pas een week. Wilde er eens een berekening op los laten; of ik redelijk juist zat. ;)

SWW komt overigens ook via de stadsverwarming. Dat is geen COP = 1 (elektrische boiler oid). De verdeling tussen verwarming ruimte en SWW wordt bij SV gesplitst tussen 79% en 21%. Waarvan 21% voor SWW is.

Over ruim een maand 5500Wp op het dak. Dan wordt het pas echt leuk rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2017 13:14 ]

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Wil niet te snel conclusie gaan trekken. Draait pas een week. Wilde er eens een berekening op los laten; of ik redelijk juist zat. ;)

SWW komt overigens ook via de stadsverwarming. Dat is geen COP = 1 (elektrische boiler oid). De verdeling tussen verwarming ruimte en SWW wordt bij SV gesplitst tussen 79% en 21%. Waarvan 21% voor SWW is.

Over ruim een maand 5500Wp op het dak. Dan wordt het pas echt leuk rekenen.
Nee, maar bij SW koop je warmte, dat is in mijn optiek gelijk aan COP=1. Heb aan vorig bericht nog wat toegevoegd, zonder EDIT te vermelden, sorry.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
ik vraag me stiekem af of er hier ook Belgen zijn.. mij lijkt een warmtepomp in België vaak zeer ongunstig..
Zelf bij nieuwbouw woningen is het vaak zonneboiler + gas ipv warmtepomp, dan lijkt het me vaak onbetaalbaar om in een renovatie woning een warmtepomp als primaire verwarmingsbron te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-02-2017 13:27 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:17:
[...]

Nee, maar bij SW koop je warmte, dat is in mijn optiek gelijk aan COP=1. Heb aan vorig bericht nog wat toegevoegd, zonder EDIT te vermelden, sorry.
108,4 kWh is wat de elga heeft verbruikt. Dus puur ruimte verwarming.

Verwijderd

@Noord27 Overigens een kWh aan SV warmte kost altijd 0.08 terwijl de marginale kosten voor een ingekochte kWh om je WP te voeden ongeveer 0.18 bedragen maar door een COP=4 heb je maar de kosten van 0.045 per kWh voor dezelfde hoeveelheid warmte, Ruim 40% goedkoper dus.
EDIT
De COP mag dalen tot 2.25 en dan nog betaal je evenveel. De ELGA haalt dat naar mijn idee altijd dus gedeeltelijk verwarmen met SV lijkt me niet interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:02:
...

En dan nog een vraagje mijn installateur heeft deze 'oude' verdeler incl de (extra) opvoerpomp ongewijzigt gelaten ...
...
Graag jullie mening...,ben wel benieuwd of dat jullie het eens,of oneens zijn met deze keuze van mijn installateur.

[afbeelding]
Weet niet of je antw had maar ja de installateur kon niet anders.
Tenzij een gesloten verdeler een invoer beveiliging heeft voor te hoge temp. Je wil de vloer graag heel houden nietwaar.

Als je continue stook dus zonder verlaging of afslaan van de wp dan valt het best mee met de open verdeler. Retourtemperatuur komt dan zo dicht bij de aanvoer temperatuur dat het mengen een minder groot nadeel is.

De iets hogere aanvoertemperatuur is voor radiatoren juist weer een voordeel.

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:29:
@Noord27 Overigens een kWh aan SV warmte kost altijd 0.08 terwijl de marginale kosten voor een ingekochte kWh om je WP te voeden ongeveer 0.18 bedragen maar door een COP=4 heb je maar de kosten van 0.045 per kWh voor dezelfde hoeveelheid warmte, Ruim 40% goedkoper dus.
EDIT
De COP mag dalen tot 2.25 en dan nog betaal je evenveel. De ELGA haalt dat naar mijn idee altijd dus gedeeltelijk verwarmen met SV lijkt me niet interessant.
Daarom heb ik halverwege de week een aanpassing gedaan in de hoeveelheid die de elga erbij kan pakken vanuit de SV. De vraag hoe ver die aanvoer dicht gedraaid kan worden zal moeten blijken uit in hoeverre de elga de ruimtes op de gevraagde temperatuur kan brengen/houden. Wordt vervolgt.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
papaleo schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:50:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat heb je daar voor mooi klein buffertje aanhangen? Of is het iets anders?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Verwijderd

@Noord27 Nog even een andere benadering. 108.4kWh is 21%. D.w.z. dat het totaal 516.2 zou zijn. Het verwarmingsdeel zou dan 516.2-108.4=407.8 zijn. Je hebt verstookt 89.5kWh wat een theoretische COP van 407.8/89.5=4.55 zou betekenen. Dit klopt uiteraard NIET, want 1 week is niet het gemiddelde over een jaar de 21% van SWW wegen in die week is niet representatief, zal in het stookseizoen lager zijn want in de niet stookmaanden is het 80-100% van het verbruik. Iets 'vervuild' de meetwaardes van SW, het lijkt dat de 108.4kWh v.d. SW ook een bijdrage aan de verwaming heeft geleverd en niet alleen SWW betreft.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:26:
ik vraag me stiekem af of er hier ook Belgen zijn.. mij lijkt een warmtepomp in België vaak zeer ongunstig..
Zelf bij nieuwbouw woningen is het vaak zonneboiler + gas ipv warmtepomp, dan lijkt het me vaak onbetaalbaar om in een renovatie woning een warmtepomp als primaire verwarmingsbron te gebruiken.
Ik ben een belg en wij gaan ook bouwen. Waarom is een warmtepomp vaak ongunstig bij ons?

• Noord27
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:55:
@Noord27 Nog even een andere benadering. 108.4kWh is 21%. D.w.z. dat het totaal 516.2 zou zijn. Het verwarmingsdeel zou dan 516.2-108.4=407.8 zijn. Je hebt verstookt 89.5kWh wat een theoretische COP van 407.8/89.5=4.55 zou betekenen. Dit klopt uiteraard NIET, want 1 week is niet het gemiddelde over een jaar de 21% van SWW wegen in die week is niet representatief, zal in het stookseizoen lager zijn want in de niet stookmaanden is het 80-100% van het verbruik. Iets 'vervuild' de meetwaardes van SW, het lijkt dat de 108.4kWh v.d. SW ook een bijdrage aan de verwaming heeft geleverd en niet alleen SWW betreft.
Volgens mij klopt je berekening niet.

Waardes afgelezen:

108,4kWh elga.
SV = 0,41GJ voor zowel ruimte verwarming als SWW.

Hoeveel de elga nu aan SV bespaard heeft weet ik niet. De elga bespaard alleen op de theoretische 79% van de SV voor ruimte verwarming.

• Icekiller2k6
blubbers schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:55:
[...]

Ik ben een belg en wij gaan ook bouwen. Waarom is een warmtepomp vaak ongunstig bij ons?
De reden waarom ik dat zeg is kostenbaten.. nu leg je bv 7kw aan panelen met een 6.5kw omvormer.. met een beetje pech moet daar dus 780 euro per jaar aan "netwerk taks" op betalen..
Ze willen tevens de terugdraaiende meters (2020) gaan afschaffen.. en dus enkel de naakte stroomprijs terug krijgt.. als je weet dat een warmtepomp (w/w) vaak een langere periode rendeert...

edit:
Ik heb gewoon het gevoel dat het in België gewoon te onstabiel is om een echt doordachte keuze te maken...

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-02-2017 14:06 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:00:
[...]

Volgens mij klopt je berekening niet.

Waardes afgelezen:

108,4kWh elga.
SV = 0,41GJ voor zowel ruimte verwarming als SWW.

Hoeveel de elga nu aan SV bespaard heeft weet ik niet. De elga bespaard alleen op de theoretische 79% van de SV voor ruimte verwarming.
In je post meld je 89.5kWh voor de ELGA en 0.39GJ > 108.4kWh voor SV.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het verbruik van de wp is met dit weer serieus lager zeg.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:01:
[...]

De reden waarom ik dat zeg is kostenbaten.. nu leg je bv 7kw aan panelen met een 6.5kw omvormer.. met een beetje pech moet daar dus 780 euro per jaar aan "netwerk taks" op betalen..
Ze willen tevens de terugdraaiende meters (2020) gaan afschaffen.. en dus enkel de naakte stroomprijs terug krijgt.. als je weet dat een warmtepomp (w/w) vaak een langere periode rendeert...

edit:
Ik heb gewoon het gevoel dat het in België gewoon te onstabiel is om een echt doordachte keuze te maken...
Ik heb ook vooral schrik voor het afschaffen van deze terugdraaiende meter. :(
Maar je kan ook enkel een warmtepomp nemen en geen gas meer in huis. Zonnepanelen hoef je niet persee te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door blubbers op 16-02-2017 14:13 ]

• Noord27
@Verwijderd De post die aangepast is?

Weekverbruik 9-15 februari:

elga: 108,4 kWh
SV: 0,41 GJ (voor SWW en aanvulling elga)

Wellicht verder in DM?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 16-02-2017 14:58 ]

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Noord27 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Kijk, dat is erg mooi 1:1 vergelijken! Eerste dagen werkte de stadsverwarming hier te veel mee naar ons idee, dus hebben we die wat geknepen. Die staat nu op 1 slag open van de maximaal 4,5 slagen.

Afgelopen week: elga 106,9kWh en de stadsverwarming 0,41GJ (incl SWW). Blijft zoeken tussen een compromis tussen nachtverlaging en weinig SV verbruik.
BTW: mijn ELGA staat niet in DUO-mode, daardoor kan m'n HR ff een spurt naar 50gr aanvoer temp maken als dat nodig mocht zijn, zonder dat ik last heb van flow-problemen.

• Noord27
amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:32:
[...]

BTW: mijn ELGA staat niet in DUO-mode, daardoor kan m'n HR ff een spurt naar 50gr aanvoer temp maken als dat nodig mocht zijn, zonder dat ik last heb van flow-problemen.
Idd wellicht een optie. Maar ik heb geen flow problemen gehad de 1e week in duo bedrijf. Dus waarom uitzetten?

Verwijderd

amarkest schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:32:
[...]

30% besparen door nachtverlaging, 8 v.d. 24h, en vervolgens m3 a 0.08 per kWh warmte gebruiken om het even snel te compenseren, terwijl dezeflde hoeveelheid warmte uit een WP ruim 40% goedkoper is. Waar zit de winst ?

• Knowbody
Hier nu 1 aanvoertemp. Geen gejojo, geen war. De temperatuur meting vind ik ook te instabiel dus bepaal het zelf wel.

Het is niet erg als het in de loop van de dag warmer is in huis. Dat buffert dan mooi voor de avond en nacht. 22.5 graden is warm genoeg.

Ta 34 graden stond ie op. Nu tikkie terug naar 33. Eens kijken hoe dat verloopt als het weer kouder wordt.

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:57:
Hier nu 1 aanvoertemp. Geen gejojo, geen war. De temperatuur meting vind ik ook te instabiel dus bepaal het zelf wel.

Het is niet erg als het in de loop van de dag warmer is in huis. Dat buffert dan mooi voor de avond en nacht. 22.5 graden is warm genoeg.

Ta 34 graden stond ie op. Nu tikkie terug naar 33. Eens kijken hoe dat verloopt als het weer kouder wordt.
Hoe kan de aanvoertemperatuur gejojo geven, in de woning neem ik aan, als deze afhankelijk is van WAR/Buitentemperatuur ? Dat zou het omgekeerde zijn van wat de bedoeling van WAR is en bij mij ook blijkt te zijn. Kouder buiten, Ta omhoog = binnentemperatuur constant.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:01:
[...]

edit:
sorry hoor, maar dan zou ik zsm van het net af gaan. wat een uitknijpers.

Nukezone FTW

Verwijderd

Powrskin schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:10:
[...]

sorry hoor, maar dan zou ik zsm van het net af gaan. wat een uitknijpers.
780.00 bij een 7kW installatie komt op 0.11 per kWh, bij een kostprijs van 0.05 betaal je voor je zelf opgewekte kWh's dus per saldo 0,16, goedkoper dan inkopen van energiemaatschappijen en van het net af, door zelf op te slaan, seizoensprobleem, lukt al helemaal niet voor minder dan dat vrees ik.

• Icekiller2k6
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:17:
[...]

780.00 bij een 7kW installatie komt op 0.11 per kWh, bij een kostprijs van 0.05 betaal je voor je zelf opgewekte kWh's dus per saldo 0,16, goedkoper dan inkopen van energiemaatschappijen en van het net af, door zelf op te slaan, seizoensprobleem, lukt al helemaal niet voor minder dan dat vrees ik.
wat ook wat oneerlijk is is dat die 780 euro is omdat je een 6,5kw omvormer hebt... als je duw W-Oost opstelling hebt met aan elke kant 3kw (6kw totaal) en maar een 3kw omvormer hebt dan betaal je maar 360euro...

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:25:
[...]

wat ook wat oneerlijk is is dat die 780 euro is omdat je een 6,5kw omvormer hebt... als je duw W-Oost opstelling hebt met aan elke kant 3kw (6kw totaal) en maar een 3kw omvormer hebt dan betaal je maar 360euro...
Ja helaas is de wereld niet eerlijk, hoe jammer ook.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:17:
[...]

Snap jou berekening niet helemaal, maar weet ook niet hoe het in belgie werkt.
bijdrage Energiefonds, ook een wat aparte heffing.

780e is hier ongeveer 4000kw
levert ruwweg 7000kw per jaar op, dus nog 3000kw om ze "terug te verdienen".
Dat zal niet hard gaan denk ik.
weet niet hoe het nu met salderen zit, maar als je ook helemaal niet meer kan terugleveren, dan zou ik toch zeker overwegen om in elk geval een paar KW opslag te hebben.

Zelf opslaan kan eigenlijk alleen maar met een elektrische auto, die hebben gemakkelijk genoeg capaciteit om dagen energieverbruik van een huis op te slaan. Als je met een zonneboiler/palletkachel stookt is het nog wat gemakkelijker.

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)