Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
koevlaas2 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:26:
[...]

Aan en afvoer zetten op de plaats van de pomp heb ik hier eerder op het forum gezien.
Lukt niet altijd denk ik. De aansluiting is anders. Gemaakt, lijkt het, om een grundfos of wilo pomp snel te vervangen. Met die 1.5" aansluitingen moet ik wat.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:08:
[...]

Lukt niet altijd denk ik. De aansluiting is anders. Gemaakt, lijkt het, om een grundfos of wilo pomp snel te vervangen. Met die 1.5" aansluitingen moet ik wat.
Klopt, gemaakt voor pompwissel.
In deel 2 zit een foto/link van een got-er die zijn verdeler zo omgebouwd heeft.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
develdonk schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:02:
Laatste 2 comments toegevoegd als edit op de oorspronkelijke post. In de basis moet je dus (denk ik) een warmtepomp willen om lekker te salderen met je zonnepanelen. Dan wordt het plaatje namelijk een STUK beter.
Ja plus dat je een huis kunt verwarmen zonder vlammetje. Fijne gedachte.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:40:
[...]

Heb jij een speciale kortingcode voor die E.on tarieven ? Waar en hoe kom je aan die tarieven als ik vragen mag ?
Vind je het zo goedkoop dan? Ik zit bij Qurrent, voor nog flink minder per eenheid all-in.
0.158 per kWh en 0.572 per m3..... oOo

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Vind je het zo goedkoop dan? Ik zit bij Qurrent, voor nog flink minder per eenheid all-in.
0.158 per kWh en 0.572 per m3..... oOo
Ik zit ook bij Qurrent maar je moet wel alle kosten meerekenen, de vaste kosten moet je ook verdelen over je afgenomen kWh's. Dat kan een groot of klein verschil maken afhankelijk of je veel of weinig afneemt. Qurrent rekent bijv. 83.51 terwijl Greenschoice 39.93 rekent.
EDIT Als je 1000kWh electra afneemt en 500m3 gas kost je dat 497.15
Als je alleen 500m3 gas afneemt en verder niets ben je bijna 1.00 per m3 kwijt nl. 476.90
Die eerste 1000kWh electra kost je bijna niets door de vermindering energiebelasting.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
develdonk schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:49:
Aangezien een (gas)ketel al voor EUR 1.200 te krijgen is mag de warmtepomp incl. installatie en subsidie e.d. dus nooit meer kosten dan 1.200+3.150= EUR 4350
Dat komt voor mij in ieder geval goed uit dan, was in totaal 350 euro kwijt.

Zit nog wel steeds op de subsidie te wachten, al 14 weken ongeveer

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:17
jaari schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:32:
[...]

ik weet niet precies hoe je die factor 2,64 hebt berekend maar vergeet je niet dat een deel van het stookseizoen 2016 nog moet komen en dat die factor nog verbeterd?
Het aantal graaddagen over de maanden maart, april en mei valt altijd gunstiger uit dan die van de echte wintermaanden.
Klopt inderdaad dat deze nog beter gaat worden naarmate de temp omhoog gaat. Maar gezien het gat wat hi nog moet gaan dichten best behoorlijk is en je in de "warmere" stookmaanden relatief minder kwh's verbruikt en deze dus minder zwaar wegen ondanks dat de COP veel beter is gaat impact hiervan denk ik wel meevallen.

Vorig jaar was de verhouding 2,10 overigens dus hier zit zeker nog verbetering in! goed punt!

verder heb ik dit jaar met enkel de ecodan 7,5kw 2799,2 kwh verbruikt t/m vanochtend voor in totaal 1748,5 graaddagen. Dit is dus een scop van 4,12 tot nu toe omdat het 11520 kw warmte opgeleverd heeft. 1748,5/2799,2=1,60 kwh/graaddag.

Mijn gasketel in 2015 (vaillant ecotec hr uit 2013) deed 0,61 m3/graaddag.

1,6 / 0,61 = factor 2,61

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 14-02-2017 06:59 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:40:
[...]

Heb jij een speciale kortingcode voor die E.on tarieven ? Waar en hoe kom je aan die tarieven als ik vragen mag ?
nee, gewoon energievergelijker met een fictief adres en fictieve standen:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xf5dhx.jpg

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:25:
[...]

Ik zit ook bij Qurrent maar je moet wel alle kosten meerekenen, de vaste kosten moet je ook verdelen over je afgenomen kWh's. Dat kan een groot of klein verschil maken afhankelijk of je veel of weinig afneemt. Qurrent rekent bijv. 83.51 terwijl Greenschoice 39.93 rekent.
Als je alleen 500m3 gas afneemt en verder niets ben je bijna 1.00 per m3 kwijt nl. 476.90
Die eerste 1000kWh electra kost je bijna niets door de vermindering energiebelasting.
Ik heb het over all-in prijs op mijn contract. Ik vergat alleen de vaste kosten van twee maal €2.42 per maand.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:25:
[...]

Qurrent geeft 35 euro korting op vast recht met PV, dat neemt de site niet mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 06:12:
[...]

Dat komt voor mij in ieder geval goed uit dan, was in totaal 350 euro kwijt.

Zit nog wel steeds op de subsidie te wachten, al 14 weken ongeveer
Dat is langer dan 8. Ik zou eens bellen dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rene A schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:31:
[...]

Gas wordt alleen maar duurder (belasting) en dan komt opslag duurzame energie kosten er ook nog bij welke elk jaar stijgen.
Dus uiteindelijk word het elk jaar iets beter voor de WP :9
Denk het niet,......je moet wel heel naïef zijn te denken dat je met de Haagse huichelaars ook maar enig (toekomstig) voordeel haalt. De uitgaven van de "goede mensen" moet ergens vandaan komen.

------------------------------------
Mijn warmtemuur doet het goed moet ik zeggen, ik heb nu de WP nacht temp op 25 graden en dag/avond op 30. De kamer temperatuur is rond de 19 graden en geeft een andere beleving dan met een CV.

Heb voor de zekerheid wel een houkachel geïnstalleerd voor als het heel koud wordt, nu nog een oplossing voor warm douche water, dan kan mijn gas eraf.

Je zou niet zeggen dat er 240 meter slang in de muur zit. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uOQlajr69MadEhPDtSKjPXg8/medium.jpg

en zo was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PQ4bXnFD5vgwwu8qbidWN4i3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oK6rKhvSNrnoWcaQ5kVUP6iP/medium.jpg

Ben met mijn volgende klus bezig loggen van WP data: DaL Ultimate Edition op een Raspberry 3

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Wortel op 14-02-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Bram-Bos schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:23:
[...]

Goeie knuppel.
Aanvullend punt: als je door isolatie en/of zuinig stookgedrag (zoals ik) toch al gewend was om veel minder dan de 1600 m3 gas te verstoken waar jij vanuit gaat, wordt het financieel plaatje van een wp nog onaantrekkelijker.

En toch moeten we die kant op met elkaar, en ben ik blij met zoveel min of meer idealistische knutselaars die daaraan bijdragen in dit forum!
Wat versta jij onder zuinig stookgedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:48:
[...]

Denk het niet,......je moet wel heel naïef zijn te denken dat je met de Haagse huichelaars ook maar enig (toekomstig) voordeel haalt. De uitgaven van de "goede mensen" moet ergens vandaan komen.

Mijn warmtemuur doet het goed moet ik zeggen, ik heb nu de WP nacht temp op 25 graden en dag/avond op 30. De kamer temperatuur is rond de 19 graden en geeft een andere beleving dan met een CV.

Heb voor de zekerheid wel een houkachel geïnstalleerd voor als het heel koud wordt, nu nog een oplossing voor warm douche water, dan kan mijn gas eraf.

[afbeelding]

en zo was het:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ben met mijn volgende klus bezig : DaL Ultimate Edition op een Raspberry 3
Goed bezig geweest, je gaat apsoluut geen spijt krijgen van je wand verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:48:
[...]

[afbeelding]

en zo was het:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ben met mijn volgende klus bezig loggen van WP data: DaL Ultimate Edition op een Raspberry 3
Ziet er erg fraai uit. Je zegt dat je een andere beleving hebt dan met CV, dan neem ik even aan dat je je wandverwarming bedoelt. Kun je die andere beleving nader omschrijven ?
Mijn plafondverwarming geeft ook een andere beleving dan daarvoor met radiatoren, ik vind het alleen lastig om te omschrijven wat 'het verschil in beleving' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papaleo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:24
Waar kan je het beste een/de Kamstrup Multical 302/402 kopen/bestellen?
Zijn er eigenlijk fysieke winkels waar deze te koop (en op voorraad) zijn en dan het liefst omgeving Den Haag...

9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:07:
[...]

Wat versta jij onder zuinig stookgedrag?
In tijden van gasketel: flinke nachtverlaging, thermostaat laag als je weggaat, lage ruimte-T.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:39:
[...]

In tijden van gasketel: flinke nachtverlaging, thermostaat laag als je weggaat, lage ruimte-T.
Dan zou ik willen weten als je een traag systeem hebt wat daar het nut van is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Daikin Altherma 8 kW staat geïnstalleerd :+ :+ :D :D Gisteren nog te weinig koudemiddel en een kleine storing. Nu is de monteur geweest en moet het goed zijn.

Het is in ieder geval een consumentenvriendelijk apparaat. De buitenunit is hoorbaar maar zeker niet luid. Dus volgens mij mag het geen overlast geven naar de buren.

Nu nog even leren ermee te werken en zien hoe ik de verwarming wil instellen. Momenteel staat alles automatisch ingesteld, dus ik heb weinig veranderd.

Eerst maar even ervaring opdoen!

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:41:
[...]

Dan zou ik willen weten als je een traag systeem hebt wat daar het nut van is?
Zo traag is mijn systeem ook weer niet. Met een gasketel zeker niet.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:21
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Ziet er erg fraai uit. Je zegt dat je een andere beleving hebt dan met CV, dan neem ik even aan dat je je wandverwarming bedoelt. Kun je die andere beleving nader omschrijven ?
Mijn plafondverwarming geeft ook een andere beleving dan daarvoor met radiatoren, ik vind het alleen lastig om te omschrijven wat 'het verschil in beleving' is.
Als het gaat om beleving dan is hier de ervaring dat als je langere tijd verwarmt met een aanvoer temp van 32 graden dit anders aanvoelt dan aan/uit stoken op 45 graden.in het hele huis.
Verder heb ik in de studeerkamer een lt jaga met dbe en stook ik die kamer op 19 of 19,5 graden en de gevoelstemperatuur is gelijk aan 21 graden in de woonkamer die door vv wordt verwamt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Ja, het verschil zit hem in warmte vs koude zones in huis.

Als je alleen (avonds) stookt met een cv dan krijg je zones die warmer zijn, zones die veel warmer zijn maar ook het vocht gehalte in de zones zit verschil in, dit is eenvoudig te meten en voelbaar. Doordat de WP op lage temperaturen langzaam en langdurig de warmtemuur verwarmt (groter oppervlakte) heb je minder convectie en een grotere ruimte met dezelfde temperatuur als met een radiator gestookt door een cv...... Denk ik.! Maar de beleving is anders dat is zeker.

Wat als prettig wordt ervaren is aan een ieder voor zich natuurlijk.

edit: en ik vind 19 graden te warm, ik steek de moord zeg maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 14-02-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb ook gemerkt dat de aangroei van ijs op de WP veel minder is als de buiten temperatuur boven de 2 graden uitkomt. Evenals de luchtvochtigheid buiten. Als de luchtvochtigheid buiten hoog is en de temperatuur laag, berg je dan maar want dan staat de pomp constant te de-frosten. Ik heb van de fabrikant geen berekening in COP waarde gezien die rekening houdt met luchtvochtigheid...of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:33
Ik ben op zoek naar een frontend dat ik verdere kan customizen voor mijn energiehuishouding te monitoren en aan te sturen? (alles gaat/kan via IP naar de modules en zowel thermisch als elektrisch door elkaar kan)

Ik gebruik nu een beetje domoticz, maar die heeft een te lage info dichtheid uit de doos, alleen al een warmtemeter heeft meer tot 8 verschillende , kW Ta Tr kWhth etc, maar dat zijn nu alle aparte dummy sensoren/apparaten als ook geen gecombineerde weergave en dat met de bedoeling uit te breiden naar ca 15-16st (niet enkel opwek maar ook afgifte zoals radiator en ruimte/zones),

Vandaar ik in dat topic een vraag hoe ik dit meer naar keuze kan groeperen, maar misschien er een ander frontend dat beter aanpasbaar te maken is..

Ik ben op zoek naar een frontend waar ik veel meer data naar keuze bij elkaar kan hebben, zodat info mij ook wat zegt, en niet als een razende moet rondklikken (rond tikken op smartphone) om een een idee te krijgen,
Voor een statische monitoring en paar LED-lampjes schakelen gaat domoticz net, maar er loopt sturing voor de gehele energiehuishouding.

Ook voor de aangepaste grafieken benodig ik de mogelijkheid om veel meer verschillende data naar keuze bij elkaar kan selecteren van een zelfde tijdsperiode. bij voorkeur als preset

Want van zo'n grafiek met enkel Tr & Ta weergave, gaan je wenkbrauwen van omhoog, als de overige data niet gelijktijdig kunt weergeven en zo info mist van overige modules uit zelfde circuit of flow
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Temp%20Screenshot%20%202017-02-14%2009-12.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Ja, het verschil zit hem in warmte vs koude zones in huis.

Als je alleen (avonds) stookt met een cv dan krijg je zones die warmer zijn, zones die veel warmer zijn maar ook het vocht gehalte in de zones zit verschil in, dit is eenvoudig te meten en voelbaar. Doordat de WP op lage temperaturen langzaam en langdurig de warmtemuur verwarmt (groter oppervlakte) heb je minder convectie en een grotere ruimte met dezelfde temperatuur als met een radiator gestookt door een cv...... Denk ik.! Maar de beleving is anders dat is zeker.

Wat als prettig wordt ervaren is aan een ieder voor zich natuurlijk.

edit: en ik vind 19 graden te warm, ik steek de moord zeg maar.
Heb je wel een 'goeie' thermometer, dat je 'de moord stikt' ? Geeft die niet veel te weinig aan ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de economische voordelen van een WP t.o.v. GasCV nog even te voeden nog wat 'echte' prijsinfo van gas vs. electra. De korting van 373.33 vermindering energiebelasting heb ik er uitgehaald om de 'werkelijke' kWh prijs zichtbaar te maken. Verder de bubbel in de grafiek voor de prijs van 1m3 gas bij afname van >5(00)m3 gas heeft te maken met de toename van het capaciteitstarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/az182QrSkaWc2wiCAEMZU4B8/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3jDtWvXfDSBxS0Ew7YWcPD8B/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kj0m5J6Pv5iZlxkssDEggP1/full.png

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2017 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:05:
Ik heb ook gemerkt dat de aangroei van ijs op de WP veel minder is als de buiten temperatuur boven de 2 graden uitkomt. Evenals de luchtvochtigheid buiten. Als de luchtvochtigheid buiten hoog is en de temperatuur laag, berg je dan maar want dan staat de pomp constant te de-frosten. Ik heb van de fabrikant geen berekening in COP waarde gezien die rekening houdt met luchtvochtigheid...of heb ik iets gemist?
de rv ( relatieve vochtigheid) in combinatie met de buitentemperatuur bepalen het aanvriezen van de verdamper en dit is uiteraard weersafhankelijk. Het wordt dan ook lasting om dit in de COP te verwerken maar is wel een goed punt bij het bepalen van de grote van je wp, neem hem dus niet te klein.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corsat schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:03:
[...]

de rv ( relatieve vochtigheid) in combinatie met de buitentemperatuur bepalen het aanvriezen van de verdamper en dit is uiteraard weersafhankelijk. Het wordt dan ook lasting om dit in de COP te verwerken maar is wel een goed punt bij het bepalen van de grote van je wp, neem hem dus niet te klein.
Als dat laatste wat je zegt klopt hebben de 'grotere' WPen een iets hogere COP dan de 'kleintjes'. Ik ben benieuwd want bij 'gunstiger' omstandigheden kunnen die kleintjes lager terugmoduleren. Wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Als dat laatste wat je zegt klopt hebben de 'grotere' WPen een iets hogere COP dan de 'kleintjes'. Ik ben benieuwd want bij 'gunstiger' omstandigheden kunnen die kleintjes lager terugmoduleren. Wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. ;)
Hajeetje daar heb je een punt. En luchtvochtigheid is wel degelijk een grotere parameter cq gewicht in de schaal bij een Lucht warmtepomp dan wat algemeen wordt aangenomen.

Ik heb al eerder aangegeven dat de COP van de Pana mono niet juist is weerspiegeld door de bouwer maar toen werd ik neergesabeld door een Tweaker die beweerde bij -2 nog een (s/d)COP te halen van > 5. :) Van mij mag een ieder .... maar ik meet andere waarden.

edit: ik ben benieuwd wat Oxcelaar hierover kan vertellen.

edit2: ik zal luchtvochtigheid sensor ondersteuning in DaL bouwen, dan kunnen jullie het ook zien.
zoiets als deze, zal er een paar bestellen.
http://domoticx.com/ardui...vochtigheid-sensor-dht11/

[ Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 14-02-2017 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Maikie18 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:28:
Iemand nog tip voor een 120l buffervat?
Ik heb onderstaande nu op zolder staan klaar om aan te sluiten. Ik heb voor deze gekozen om de volgende redenen.
- Ik heb een kleine buffer nodig voor de warmtepomp omdat ik geen vloerverwarming heb.
- Dikke 65mm PUR isolatie.
- 1x Warmte element 3kW voor noodgevallen.
- 1 inch aansluitingen.
- 1x spiraaltje waar ik nog geen doel voor heb maar misschien wel leuk voor later. ;)

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-4790.html?l=en

Buffer

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Waarom heb ik het idee dat die foto heel erg vertekend en het best wel een flink apparaat is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mgroen81 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:13:
[...]

Ik heb onderstaande nu op zolder staan klaar om aan te sluiten. Ik heb voor deze gekozen om de volgende redenen.
- Ik heb een kleine buffer nodig voor de warmtepomp omdat ik geen vloerverwarming heb.
- 1 inch aansluitingen.
- 1x spiraaltje waar ik nog geen doel voor heb maar misschien wel leuk voor later. ;)

[afbeelding]
Ja mooi ding. Is de vloer sterk genoeg (volgens het bestek) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Bram-Bos schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:13:
[...]

Zo traag is mijn systeem ook weer niet. Met een gasketel zeker niet.
Idd, met een halve kuub gas is de kamer weer vrij snel op temperatuur.

indien we wat langer weg zijn houdt ELGA de kamertemp op 17gr.

Ideaal zo'n hebride systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:45:
[...]

Ja mooi ding. Is de vloer sterk genoeg (volgens het bestek) ?
Vaatje vol weegt dan 160kg. Zou geen probleem moeten zijn.
wervisser schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:44:
[...]

Waarom heb ik het idee dat die foto heel erg vertekend en het best wel een flink apparaat is O-)
Iets meer dan een meter hoog. En weegt leeg 35kg. Dus valt wel mee toch?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Dubbele post. Excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door mgroen81 op 14-02-2017 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
[...]

grote of kleine wp maakt niet uit, het gaat om het oppervlakte van de verdamper, het medium wat er doorheen stroomt met zijn bijbehorende enthalpie ( warmte coefficient), de hoeveelheid lucht die door de ventilator wordt opgewekt met zijn bijbehorende temperatuur en relatieve vochtheid.
Wordt het verdamperblok groter en de rest van de parameters blijft gelijk dan is de capaciteit van de wp groter tov het aanvriezen en het starten van een defrost. Zo kun je voor elke parameter redeneren wat de invloed is tav het dicht vriezen van je wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:47:
Lekker handig die softwareontwikkelaars van Mitsu...
8)7 8)7 8)7
En, heb je alweer de juiste info ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

En de grotere gaan uit ;) niet heel veel verschil gok ik, maar met mist en 1 graden draait hij hier op zijn laagst en vriest dus minder snel in, maar dat is in het hele gebied van -4 naar +4 graden, er onder en er boven valt het wel mee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:46:
[...]

En, heb je alweer de juiste info ?
Nee :(
Ik moet weer ouderwets op de regelaar kijken.. daar staat de info wel keurig op.
Hoe had jij het ook alweer gefikst?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:30:
[...]

Nee :(
Ik moet weer ouderwets op de regelaar kijken.. daar staat de info wel keurig op.
Hoe had jij het ook alweer gefikst?
Ik heb eerst de binnenunit gereset naar de fabrieksinstelling, echter dit lostte het probleem niet op.
Dag erna heb ik de 2 dipswitches van de kwh meter en warmte meter weer op off gezet (dip 2-8 ongewijzigd laten op on) en stroom van de unit en erweer op, de volgende dag had ik weer waardes.

Het gekke is dat je de button 'verwacht energieverbruik' niet meer ziet in melcloud maar wel een of andere grafiek waarin je ook een verbruik kan aflezen zij het minder nauwkeurig. Het probleem ligt ook niet aan je melcloud of aan updates van Mitsubishi, al lijkt dit wel zo in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:35:
[...]

Ik heb eerst de binnenunit gereset naar de fabrieksinstelling, echter dit lostte het probleem niet op.
Dag erna heb ik de 2 dipswitches van de kwh meter en warmte meter weer op off gezet (dip 2-8 ongewijzigd laten op on) en stroom van de unit en erweer op, de volgende dag had ik weer waardes.

Het gekke is dat je de button 'verwacht energieverbruik' niet meer ziet in melcloud maar wel een of andere grafiek waarin je ook een verbruik kan aflezen zij het minder nauwkeurig. Het probleem ligt ook niet aan je melcloud of aan updates van Mitsubishi, al lijkt dit wel zo in eerste instantie.
Dus als ik die dipswitches even heen en weer zet, dan heb ik de volgende dag wel weer alle verbruik en leveringsdata?? 8)7 8)7
Of zie jij nu ook nog steeds niet alle gegevens.
Ik vond dat tabelletje veel beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:13:
[...]

Dus als ik die dipswitches even heen en weer zet, dan heb ik de volgende dag wel weer alle verbruik en leveringsdata?? 8)7 8)7
Of zie jij nu ook nog steeds niet alle gegevens.
Ik vond dat tabelletje veel beter..
Nee, ze moeten ipv on op off gezet worden, ik heb weer sinds maanden gewoon de info die jij ook liever ziet.
Vraag mij verder niet waarom want ik snap het ook niet :) Just do it pls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
hrt schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:38:
[...]

Welkom! :)

Mag jij hem opzoeken op je gehoor..... _/-\o_
dag HRT. Ik heb heel Deventer door gereden. maar niks gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooilochem schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Ga Deventer overvliegen in een luchtballon, dan hoor je..... voornamelijk honden blaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:18:
[...]

Nee, ze moeten ipv on op off gezet worden, ik heb weer sinds maanden gewoon de info die jij ook liever ziet.
Vraag mij verder niet waarom want ik snap het ook niet :) Just do it pls
Dus alleen off, en niet meer on? Alleen de dipswitches van de externe meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mgroen81 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:27:
[...]

Vaatje vol weegt dan 160kg. Zou geen probleem moeten zijn.

[...]

Dan is het goed. 200 kg per m2 kanaalplaatvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Dus alleen off, en niet meer on? Alleen de dipswitches van de externe meters?
Ja, beide op off zetten en laten, 2-8 laat je op ON staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:44:
[...]

Ja, beide op off zetten en laten, 2-8 laat je op ON staan.
Ga ik morgen doen.. ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:46:
[...]

Niet nu/straks, dan heb je even na 12 uur weer beeld.
Anders succes morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:58:
Om de economische voordelen van een WP t.o.v. GasCV nog even te voeden nog wat 'echte' prijsinfo van gas vs. electra. De korting van 373.33 vermindering energiebelasting heb ik er uitgehaald om de 'werkelijke' kWh prijs zichtbaar te maken. Verder de bubbel in de grafiek voor de prijs van 1m3 gas bij afname van >5(00)m3 gas heeft te maken met de toename van het capaciteitstarief.
[afbeelding]
[afbeelding]
Je zou eens een grafiekje moeten maken op basis van stadsverwarming. Zitten toch ook heel wat huishoudens op aangesloten.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:09:
[...]

Dat is langer dan 8. Ik zou eens bellen dan.
Had netjes een brief gehad dat ze niet op tijd konden beslissen en dat het uitgesteld werd met max 8 weken. En nu had ik vorige maand een brief met een vraag of ik stadsverwarming had of dat de pomp in een cv systeem is opgenomen..

Hoop eind deze week toch wel iets te horen nu

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:10:
[...]

Had netjes een brief gehad dat ze niet op tijd konden beslissen en dat het uitgesteld werd met max 8 weken. En nu had ik vorige maand een brief met een vraag of ik stadsverwarming had of dat de pomp in een cv systeem is opgenomen..

Hoop eind deze week toch wel iets te horen nu
Ze vertrouwen het zeker niet ? Komen ze maar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
mgroen81 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:13:
[...]

- 1 inch aansluitingen.

[afbeelding]
Vind ze nog vrij duur. Is 2x zoveel als wat ik in totaal kwijt was voor alles en dat dan alleen om de radiator in de garage aan te kunnen zetten, moet ik toch nog een nachtje over slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:26
Maikie18 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:14:
[...]

Vind ze nog vrij duur. Is 2x zoveel als wat ik in totaal kwijt was voor alles en dat dan alleen om de radiator in de garage aan te kunnen zetten, moet ik toch nog een nachtje over slapen
Heb jij rvs nodig? Deze is ook prima bv
https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2871.html?l=en

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 21:33:
[...]

Je zou eens een grafiekje moeten maken op basis van stadsverwarming. Zitten toch ook heel wat huishoudens op aangesloten.

;)
Ik heb geen gegevens van SV, welke voor zo ver ik weet ook niet landelijk uniform zijn, dat wordt dus een ondoenlijke klus lijkt mij, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:38:
[...]

Ik heb geen gegevens van SV, welke voor zo ver ik weet ook niet landelijk uniform zijn, dat wordt dus een ondoenlijke klus lijkt mij, helaas.
Het zou het volledig maken. Ondoenlijk is niet de juiste benaming. Eigenlijk heel makkelijk zelfs. Vast bedrag per jaar en per GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:44:
[...]

Het zou het volledig maken. Ondoenlijk is niet de juiste benaming. Eigenlijk heel makkelijk zelfs. Vast bedrag per jaar en per GJ.
Als ik zou weten waar ik de gegevens zou kunnen halen wellicht niet, ik ben echter nooit met SV in aanraking geweest dus ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken, maar wellicht kun je me helpen en wil ik wel een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
mgroen81 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:27:
Ja, dat valt zeker mee, dacht echt dat het vertekende 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Mooilochem schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Daag je niet voor niks uit..... ;)

Edit: waarom dan niet direct ff aangekomen?

[ Voor 9% gewijzigd door hrt op 14-02-2017 22:58 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Ze vertrouwen het zeker niet ? Komen ze maar kijken :)
Het heeft vast te maken met de 2016 regeling. Bij bivalent had je dan 1300.
Nu is dat 2300 voor hetzelfde apparaat. Is geen onderscheid meer hoe het wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:50:
[...]

Als ik zou weten waar ik de gegevens zou kunnen halen wellicht niet, ik ben echter nooit met SV in aanraking geweest dus ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken, maar wellicht kun je me helpen en wil ik wel een poging wagen.
Vastrecht is €495,50 per jaar. En afname is €22,64 per GJ. Firma Ennatuurlijk.

Hiermee kun je een mooi vergelijk maken tov gas. Maar bij deze prijzen zit ook onderhoud en afschrijving inbegrepen. Dat zie ik niet terug komen bij gas (CV ketel). Die is ook niet gratis op te halen en heeft ook onderhoud nodig + eventuele defecten.
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:57:
[...]

Het heeft vast te maken met de 2016 regeling. Bij bivalent had je dan 1300.
Nu is dat 2300 voor hetzelfde apparaat. Is geen onderscheid meer hoe het wordt ingezet.
Hoop dat ze toch wel wat vlotter gaan reageren als 8 weken. Planning is om van de subsidie gedeeltelijk de PV te bekostigen..

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 14-02-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Vrienden van mij kregen een offerte van de volgende warmtepomp:

Hitachi Yutaki S600 type rwd6 16kW + 200 liter boiler.

Heer iemand ervaring met dit type/merk. Is het een clone van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hebben ze een grote woning of bedrijfsruimte te verwarmen? 16kW is een flinke jongen. Wel goed geïsoleerd, of niet mogelijk/toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:57:
Je vergeet de huur voor een warmtewisselaar voor tapwater, ook nog eens €160 per jaar. 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:07

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Willie Wortel schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:46:
[...]

Hajeetje daar heb je een punt. En luchtvochtigheid is wel degelijk een grotere parameter cq gewicht in de schaal bij een Lucht warmtepomp dan wat algemeen wordt aangenomen.

Ik heb al eerder aangegeven dat de COP van de Pana mono niet juist is weerspiegeld door de bouwer maar toen werd ik neergesabeld door een Tweaker die beweerde bij -2 nog een (s/d)COP te halen van > 5. :) Van mij mag een ieder .... maar ik meet andere waarden.

edit: ik ben benieuwd wat Oxcelaar hierover kan vertellen.

edit2: ik zal luchtvochtigheid sensor ondersteuning in DaL bouwen, dan kunnen jullie het ook zien.
zoiets als deze, zal er een paar bestellen.
http://domoticx.com/ardui...vochtigheid-sensor-dht11/
Als je dan toch RV gaat meten, focus dan op de blauwe lijn in de eerste grafiek van de onderstaande link, de dauwpunt temperatuur, of DP.

http://www.weerplaza.nl/a...t/16707/afgelopen-24-uur/

Zodra in het afkoel traject van de lucht in de verdamper hier onder komt (DP dus) gaat de waterdamp aanwezig in de lucht over van damp maar ijs via een korte waterfase. (kan een getal zijn onder nul graden)

Is onder op de pagina in te stellen op een weerstation in de buurt.
Met een software "enthalpie module" is uit T en RV het DP te destilleren. Ook bestaan er DP sensoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 15-02-2017 00:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hiermee kun je een mooi vergelijk maken tov gas. Maar bij deze prijzen zit ook onderhoud en afschrijving inbegrepen. Dat zie ik niet terug komen bij gas (CV ketel). Die is ook niet gratis op te halen en heeft ook onderhoud nodig + eventuele defecten.
Welk deel van het vastrecht en de huur v.d. warmtewisselaar is naar jouw idee vergelijkbaar met afschrijving van een CV-ketel+onderhoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SpeksteenWP schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:09:
[...]

Je vergeet de huur voor een warmtewisselaar voor tapwater, ook nog eens €160 per jaar. 8)7
€397,47 is de prijs zonder warm tapwater. Warm tapwater kost dus een kleine €100,- aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:30:
[...]

Welk deel van het vastrecht en de huur v.d. warmtewisselaar is naar jouw idee vergelijkbaar met afschrijving van een CV-ketel+onderhoud ?
€100,- per jaar voor afschrijving en onderhoud voor CV? Dan is het 5x zo duur. En dan 'reken' ik nog erg ruim voor de CV ketel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:54:
[...]

€100,- per jaar voor afschrijving en onderhoud voor CV? Dan is het 5x zo duur. En dan 'reken' ik nog erg ruim voor de CV ketel..
De kosten voor SV incl. SWW staat er nu ook. Afschrijving/Onderhoud CV-ketel zou ongeveer 400,00 moeten zijn om enigszins vergelijkbare verwarmingskosten te hebben. Vastrecht incl. warmtewisselaar voor SWW zou dus rond de 95.00 moeten liggen. Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:00
Gasschuif schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:21:
[...]

Als je dan toch RV gaat meten, focus dan op de blauwe lijn in de eerste grafiek van de onderstaande link, de dauwpunt temperatuur, of DP.

Zodra in het afkoel traject van de lucht in de verdamper hier onder komt (DP dus) gaat de waterdamp aanwezig in de lucht over van damp maar ijs via een korte waterfase. (kan een getal zijn onder nul graden)

Met een software "enthalpie module" is uit T en RV het DP te destilleren. Ook bestaan er DP sensoren.
Als ik me niet vergis - en het fasediagram van water bij atmosferische druk correct interpreteer -
vind bij een DP onder 0 °C een directe faseovergang van damp naar vast plaats, ook rijpen genoemd.
(Het omgekeerde proces heet sublimatie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57

ravenge

Wij Schoppen Kont!

[...]

[...]
Nu het toch over de SV gaat haak ik even in. De huur voor de afleverset en het vastrecht wisselen per aanbieder, maar het probleem is dat je niet van aanbieder kan wisselen. Bij ons (eneco utrecht) is het als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenge.dds.nl/stadsverwarming%20kosten.JPG
Dit is voor verwarming en warm water. Zo lijkt het vastrecht bij ons nog mee te vallen, alhoewel de rekening tegenviel :/

Die huur van de warmteset is ook vreemd omdat je deze niet in eigendom mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ravenge schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:43:
[...]

Nu het toch over de SV gaat haak ik even in. De huur voor de afleverset en het vastrecht wisselen per aanbieder, maar het probleem is dat je niet van aanbieder kan wisselen. Bij ons (eneco utrecht) is het als volgt:

[afbeelding]
Dit is voor verwarming en warm water. Zo lijkt het vastrecht bij ons nog mee te vallen, alhoewel de rekening tegenviel :/

Die huur van de warmteset is ook vreemd omdat je deze niet in eigendom mag hebben.
Het NMDA (Niet Meer Dan Anders), volgens de warmtewet tussen SV en gas klopt gewoon niet. Vooral het vastrecht is een gigantisch verschil. Gelukkig kun je er tegenwoordig gratis vanaf, mits je een alternatief hebt zoals een WP.

Opzeggen van je leveringscontract is dus mogelijk. Wat er moet gebeuren met het leidingwerk is het probleem van de leverancier. Velen gingen je inmiddels voor, mocht je die stap willen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Gasschuif schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:21:
[...]

Goed idee, ik zal het dauwpunt in de software inprogrammeren.
Formule berekenen dauwpunt

Je krijgt dan temperatuur, luchtvochtigheid en dauwpunt. Zo simpel kan het leven zijn. :)

edit: De temperatuur voor het berekenen dauwpunt..... moet de temp sensor dan niet aan de luchtinlaat spiraal (hoe noem je zo een spiraal achter de ventilator?) gekoppeld worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 15-02-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Noord27 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:55:
[...]

Het NMDA (Niet Meer Dan Anders), volgens de warmtewet tussen SV en gas klopt gewoon niet. Vooral het vastrecht is een gigantisch verschil. Gelukkig kun je er tegenwoordig gratis vanaf, mits je een alternatief hebt zoals een WP.

Opzeggen van je leveringscontract is dus mogelijk. Wat er moet gebeuren met het leidingwerk is het probleem van de leverancier. Velen gingen je inmiddels voor, mocht je die stap willen zetten.
Tsja gratis vanaf...hier houdt de Eneco vast aan de 423 euro. Ik ben bang voor een lang proces waarbij de Eneco oneindig traineert en ondertussen de maandelijkse afschrijving gewoon doorloopt. Ik heb de verslagen van de geschillencommissie gelezen. Ik heb alleen weinig vertrouwen in een vlotte afhandeling.

We zijn in een vergevorderd stadium met Dutchheatpump over een 9KW 3fase Panasonic incl. een 300L RVS boiler en 50L buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
develdonk schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:49:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Ik zie nu dat de huidige prijzen bij E.on als volgt zijn:
0,60 per m3 gas
0,18 per kwh elektriciteit

momenteel zit ik op een factor 2,64 tussen m3 en kwh. Onderstaand is namelijk obv de winter van 2016:
1,62 kwh/graaddag * 0,18 cent = 0,29 cent per graaddag
0,61 m3/graaddag * 0,60 cent = 0,37 cent per graaddag

Een normaal kalenderjaar bevat 2750 graaddagen. Een warmtepomp is dus bij 2750 graaddagen EUR 210 voordeliger dan een ketel. Laten we hypothetisch aannemen dat beide 15 jaar mee gaan, dan is de warmtepomp over de gehele levensduur dus 15 * 210 = 3.150 voordeliger in gebruik. Het verschil in aanschafwaarde/aansluitkosten moet je hier nog op corrigeren.

Aangezien een (gas)ketel al voor EUR 1.200 te krijgen is mag de warmtepomp incl. installatie en subsidie e.d. dus nooit meer kosten dan 1.200+3.150= EUR 4.350

En dat is als je alle "moeilijkheden" die bij een warmtepomp horen op de koop toe neemt.

Ik moet zeggen dat obv de winter 2015 het plaatje er rooskleuriger uitzag. Nu de winter strenger is verschilt de warmtepomp niet meer zoveel van een gasketel (economische gezien)....

(voor de oplettende lezer: ik hou geen rekening met het feit dat je eenmalig geen gasaansluiting nodig hebt en hier dus ook geld op bespaart)

edit 1: ik hou er rekening mee dat je vastrecht gas tegen de overstapbonus wegvalt
edit 2: je krijgt ook nog subsidie á EUR 2.000 dus installatie en subsidie mag max 6.350 kosten (bij EUR 2.000 subsidie)
Tja, het kan ook aangeven dat jouw huis minder geschikt is voor koude winters.... Ik heb me al eerder verbaasd over de hoogte van jouw verbruik.

En de vergelijking is niet geheel eerlijk, je hebt eerder aangegeven dat je (of de WAF) de thermostaat omhoog hebt gezet.
Verder is je stookregime verandert van nachtverlaging etc naar 24x7 stoken, wat dus ook 24x7 extra warmteverlies oplevert.

En graaddagen zegt niet alles, ik zie hier (vrijstaand huis) in ieder geval dat wind meer invloed heeft dan temperatuur. En bij mijn huis hoef ik als het buiten meer dan 10/11 graden is niet meer te stoken, dus dan zegt graaddagen al helemaal niks meer.

Qua levensduur heb ik begrepen dat een goed ontworpen wp 25 jaar mee hoort te gaan, maar ik heb geen historische data voor handen.

En als laatste punt de kosten van de installatie van een gas en een cv ketel zullen bij vervanging elkaar niet echt ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16
Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:54:
[...]

afschrijving ja maar die is op een wp hoger.
mijn vorige cv heeft 10 jaar gehangen en is in 10jaar 0 onderhoud aan geweest.
Dus na 10 jaar niks geen kosten.
Toen controle erbij en bleek dat de ketel uitstekend was.
Is wel vervangen toen voor een kleiner model zonder boiler.
Huidige hangt ook al bijna 5jaar weer en is nog nooit wat aan gedaan.
De wp op de afzuiging hangt 3,5jaar nu, daar alleen filters schoongemaakt en verder ook nog niks geen onderhoud op gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 15-02-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

dunklefaser schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 06:02:
[...]

Als ik me niet vergis - en het fasediagram van water bij atmosferische druk correct interpreteer -
vind bij een DP onder 0 °C een directe faseovergang van damp naar vast plaats, ook rijpen genoemd.
(Het omgekeerde proces heet sublimatie)
Dat is correct denk ik, er zijn ook overgangen met een watertraject, denk aan iets onderkoelde regen en soms ook natte sneeuw, een combi van ijs en water. Het gaat mij meer om het begrip DP en daarin speelt het vochtgehalte een grote rol.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 15-02-2017 09:33 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:00
jerh schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:15:
[...]

Tja, het kan ook aangeven dat jouw huis minder geschikt is voor koude winters.... Ik heb me al eerder verbaasd over de hoogte van jouw verbruik.

En de vergelijking is niet geheel eerlijk, je hebt eerder aangegeven dat je (of de WAF) de thermostaat omhoog hebt gezet.
Verder is je stookregime verandert van nachtverlaging etc naar 24x7 stoken, wat dus ook 24x7 extra warmteverlies oplevert.

En graaddagen zegt niet alles, ik zie hier (vrijstaand huis) in ieder geval dat wind meer invloed heeft dan temperatuur. En bij mijn huis hoef ik als het buiten meer dan 10/11 graden is niet meer te stoken, dus dan zegt graaddagen al helemaal niks meer.

Qua levensduur heb ik begrepen dat een goed ontworpen wp 25 jaar mee hoort te gaan, maar ik heb geen historische data voor handen.

En als laatste punt de kosten van de installatie van een gas en een cv ketel zullen bij vervanging elkaar niet echt ontlopen.
Klopt - graaddagen tel je ook alleen mee als je lokale buitentemperatuur lager is dan je stookgrens.
Bij mij ligt de stookgrens bij ca. 15 °C gemiddelde etmaal temperatuur (alles grijs, weinig wind),
bij wind, afhankelijk van de richting, wat hoger en bij zoninstraling zoals nu ook een paar graden lager.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Welke gedateerde webbrowser heb je nodig om confort-market te kunnen bezoeken en die ook daadwerkelijk werkt als je iets aanklikt op hun site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Willie Wortel schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Goed idee, ik zal het dauwpunt in de software inprogrammeren.
Formule berekenen dauwpunt

Je krijgt dan temperatuur, luchtvochtigheid en dauwpunt. Zo simpel kan het leven zijn. :)

edit: De temperatuur voor het berekenen dauwpunt..... moet de temp sensor dan niet aan de luchtinlaat spiraal (hoe noem je zo een spiraal achter de ventilator?) gekoppeld worden?
Ik zou beide naast elkaar in de lucht intrede monteren, zo'n beetje net naast het midden van het rooster.
En als je dan toch bezig bent wil ik de lucht uittrede temp ook wel weten.... :) , zou zeg een graad of 5 lager moeten zijn, afhankelijk van compressor toerental en fan toerental. Meten is weten dus. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:39:
Welke gedateerde webbrowser heb je nodig om confort-market te kunnen bezoeken en die ook daadwerkelijk werkt als je iets aanklikt op hun site?
In ieder geval niet de taal aanpassen, alle cookies etc. van de site wissen en dan maar proberen... Site ligt er ook nog regelmatig uit. Ik heb op één PC met Edge problemen, op een Surface tablet ook met Edge geen probleem. Rara... Verder ooit ook een keer met Firefox gelukt, maar volgende keer niet meer. Ook met IE 11 lukte het soms.
Ik vind het uiterst knap om een website zo te bouwen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
SpikeHome schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:26:
[...]

afschrijving ja maar die is op een wp hoger.
mijn vorige cv heeft 10 jaar gehangen en is in 10jaar 0 onderhoud aan geweest.
Dus na 10 jaar niks geen kosten.
Toen controle erbij en bleek dat de ketel uitstekend was.
Is wel vervangen toen voor een kleiner model zonder boiler.
Huidige hangt ook al bijna 5jaar weer en is nog nooit wat aan gedaan.
De wp op de afzuiging hangt 3,5jaar nu, daar alleen filters schoongemaakt en verder ook nog niks geen onderhoud op gedaan.
Houd je er wel rekening mee dat een CV-ketel 1 maal in de x-aantal jaren door een erkend installateur onderhouden moet worden om (worst-case scenario) aanspraak te kunnen maken op je verzekering bij brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Edge (windows) werkt bij mij wel gewoon. Chrome, etc werken niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 17:22
Met Edge op W10 evenals IE op W7 werkt het bij mij zonder problemen. (edit, probeer eerst Frans want andere talen kunnen problemen geven, vooral met betalen met cc)

Iemand ervaring met met antivries in het het verwarmingssysteem om bij stroomuitval het bevriezen van de mono te voorkomen?

[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 15-02-2017 10:19 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
PeterZ(on) schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:12:
[...]

Met Edge op W10 evenals IE op W7 werkt het bij mij zonder problemen.

Iemand ervaring met met antivries in het het verwarmingssysteem om bij stroomuitval het bevriezen van de mono te voorkomen?
Met diverse browsers op zowel Mac als Windows geprobeerd, zonder succes. Met Safari op iPhone geen probleem. Ik heb zelfs een tijd gedacht dat het een hoax was en dat ze helemaal niet bestonen! Nu hoop ik dat ze toch wel bestaan, want ik heb ze 2 weken geleden geld overgemaakt!

[ Voor 16% gewijzigd door blauwemac op 15-02-2017 10:20 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ravenge schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:43:
[...]

[afbeelding]

Je betaald onder een andere naam, meettarief ed. per saldo hetzelfde aan vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:15:
[...]

Situering, glasparti v.d. woonkamerj, op noord of zuid, kan al makkelijk een verschil van 40% uitmaken. Kennis van me heeft identieke wonig als ik, hij op het zuiden en ik op het noorden, verder stookgedrag min of meer identiek, verbruik 1150 om 1600m3 gas gemiddeld in het verleden, nu sinds kort. een WP.
Jouw stookgrens bij 10/11 graden is natuurlijk geweldig voor je maar helaas weinig representatief voor het gemiddelde bestaande woningbestand, gefeliciteerd met die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 11:59
ravenge schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:52:
[...]

Tsja gratis vanaf...hier houdt de Eneco vast aan de 423 euro. Ik ben bang voor een lang proces waarbij de Eneco oneindig traineert en ondertussen de maandelijkse afschrijving gewoon doorloopt. Ik heb de verslagen van de geschillencommissie gelezen. Ik heb alleen weinig vertrouwen in een vlotte afhandeling.

We zijn in een vergevorderd stadium met Dutchheatpump over een 9KW 3fase Panasonic incl. een 300L RVS boiler en 50L buffer.
Gemag tijdelijk afgesloten worden voor maximaal 2 jaar a 180 euro. Tegen die tijd heb je het traject met de commissie wel doorlopen denk ik. Ik heb de voorwaarden van ze gekregen PM anders even, heb trouwens ook een offerte liggen van dutchheatpump ;)

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

[...]

Hoop dat ze toch wel wat vlotter gaan reageren als 8 weken. Planning is om van de subsidie gedeeltelijk de PV te bekostigen..
Mijn subsidie is vandaag gestort. Aanvraag <4 wk geleden

Daikin hybrid heeft 2150 subsidie. Dat staat zo in de lijst. Waarom geen 2300 is me niet duidelijk maar dit is beter dan 1300 wat het eerst was. Dus mij hoor je niet klagen.
Lijkt erop dat het een A+ categorie is ipv A++. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Al gelukt? Of heb je geen andere browser om te "proberen"?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Knowbody

Wat staat er als bedrag in de subsidielijst voor jou Daikin? Dat is bepalend. Voor de Elga 304 staat er 2300 vermeld.

Geweldig, eindelijk iemand taggen ipv verplicht quoten. Er is gehoor gegeven aan mijn posting van 2 jaar geleden. Dat gaat ook heel wat pagina's besparen in dit WP topic.

[ Voor 69% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
joostmaas schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:52:
[...]

Ik vind het uiterst knap om een website zo te bouwen ;-)
Ik zou die Fransoos wel eens willen zien. Die lacht zich volgens mij de croissants uit z'n broek. Belabberde site en die Nederlanders hebben er van alles voor over om te kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
hrt schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:04:
[...]

Al gelukt? Of heb je geen andere browser om te "proberen"?
IE11, FF en Chrome geven de brui eraan.

Het is me 1 keer gelukt via IE11 om erop te komen, maar toen ik op het icoontje voor engels klikte lag de site er gelijk uit.

In de pauze nog maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rhaelak schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:11:
[...]

IE11, FF en Chrome geven de brui eraan.

Het is me 1 keer gelukt via IE11 om erop te komen, maar toen ik op het icoontje voor engels klikte lag de site er gelijk uit.

In de pauze nog maar eens proberen.
Safari gebruiken, Kmeleon kan ook maar daar weet ik het resultaat niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Noord27

Om maar gelijk gebruik te maken van taggen :-D

Waar haal je de informatie vandaan dat afsluiten van SV gratis is ? Naar mijn beste weten kost dit in elk geval minimaal €423 incl. BTW. Afhankelijk van de werkzaamheden kunnen ze uitkomen op een vrijblijvende offerte.

bron:http://www.ennatuurlijk.n...uiting-van-het-warmtenet/

[ Voor 14% gewijzigd door wervisser op 15-02-2017 12:05 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@wervisser

Volgens Ennatuurlijk kost het inderdaad €423,-. Maar dat is in strijd met de warmtewet. En daar is in dit topic al vaker een discussie over gevoerd.

Onlangs is daar zelfs een uitspraak van gedaan door de geschillencommisie. Opzeggen van de warmte afname mag geen kosten met zich mee brengen. Het weg laten halen van de installatie zelf moet je dan aangeven dat dat niet jou zaak is. Maar van de leverancier wat ze daarmee doen. In de praktijk laten ze het dan zitten, want met weg halen zijn kosten verbonden en dat beetje leidingwerk is minder duur als wat de kosten zijn om het weg te halen.

Niemand houd je tegen om die €423,- te betalen. Maar voor mij begint het een principe kwestie te worden na een kort gesprek hierover met de klantenservice. Mocht SV er volledig uit gaan, dan draag ik de zaak over aan de rechtsbijstand. Die lossen dat wel op. Geschillencommissie is ook niet gratis en rechtsbijstand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Noord27

Ik heb die discussie niet voorbij zien komen, maar de warmtewet heeft geen vermelding van een gratis afsluiting (of ik heb er overheen gelezen).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/2017-01-01

edit: too soon

http://www.stadsverarming...sluiters-stadsverwarming/

[ Voor 21% gewijzigd door wervisser op 15-02-2017 12:26 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
mightym schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:46:
[...]

Vergeet niet om de complete spanning van het system te halen als de de dipswitches hebt omgezet anders gebeurt er nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nu lukt het wel om confort-market te benaderen.

Ze verkopen dus geen split Pana's zie ik. Alleen de T-cap serie. Jammer.

Een dakkapel lijkt me nou niet de handigste plaats voor een mono:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Rhaelak schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:31:
Nu lukt het wel om confort-market te benaderen.

Ze verkopen dus geen split Pana's zie ik. Alleen de T-cap serie. Jammer.

Een dakkapel lijkt me nou niet de handigste plaats voor een mono:P
Gaat prima.
https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)