Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.323.006 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is vast al een keer voorbij gekomen.

Maar ik heb de volgende kast: https://www.sandervunderi...a-had343432-222f-h44.html

En een 7,4 kW inductie kookplaat op een 2x 16A kookgroep automaat.
En 3-fase aansluting 3x 25A.

De dubbele kookgroep, mag dan toch niet op 1-fase, want dat is 32 Ampere (7,4 kW) wat opgenomen kan worden.
Hoe zit dat dan?

[ Voor 204% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2019 19:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:15:

Maar ik heb de volgende kast: https://www.sandervunderi...a-had343432-222f-h44.html

De dubbele kookgroep, mag dan toch niet op 1-fase, want dat is 32 Ampere (7,4 kW) wat opgenomen kan worden.
Hoe zit dat dan?
Het is 3 fase maar er staat nergens dat hij op een 3x25 moet, dat kan dus eigenlijk niet, 3x35 of hoger is geen probleem. ;)
Op 3x25 kan je de plaat beter op een 3 fase automaat aansluiten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Hoe zit dat dan?
Die kast is niks mis mee, ABB weet niet natuurlijk niet op wat voor hoofdaansluiting dat ding komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bedankt.
Ik geloof dat ik nog iets moet gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:31:
Bedankt.
Ik geloof dat ik nog iets moet gaan aanpassen.
Het hoeft idd niet. Als je een 3-fase aansluiting hebt, is het mooier om je kookplaat op een krachtgroep aan te sluiten, maar het is geenszins noodzakelijk of verplicht.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dreamscape schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:58:
[...]

Het hoeft idd niet. Als je een 3-fase aansluiting hebt, is het mooier om je kookplaat op een krachtgroep aan te sluiten, maar het is geenszins noodzakelijk of verplicht.
Hoe ga je dan 7200W trekken op een 25A hoofdzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wie kookt er dan ook langdurig met 7200W 8)7

Zet je 7200W kookplaat eens op 1×16A en post het op Tweakers als de overstroombeveiliging heeft aangesproken. Geen reactie op Tweakers lijkt me het bewijs dat 1×16A voldoende is ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Dre op 18-05-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
Dre schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:17:
Oke, geen 7kW, maar een 6 kW wokbrander (op aardgas) is toch wel lekker hoor ;)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2d2d5wz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
Natuurlijk is dat lekker. Maar het is ook behoorlijk offtopic :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Iedereen gaat er nu natuurlijk wel vanuit dat er totaal geen andere verbruikers op die 25A hoofdzekering zitten. Wat onwaarschijnlijk is.

Zet je 7200W kookplaat eens op 1×16A en post het op Tweakers als de overstroombeveiliging heeft aangesproken. Geen reactie op Tweakers lijkt me het bewijs dat 1×16A voldoende is ;)
Als ik mijn fornuis volledig aanzet (wat wel sporadisch gebeurd) zou een 16A er met 20sec gewoon uitspringen. Fornuis neemt dan ongeveer 31A op. Ik ken jullie platen verder niet maar het lijkt me sterk dat met 4 pitten bezet een 16A er nooit uitspringt. Stel je kookt met max. 2 pannen tegelijk dan zou het wel goed kunnen gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja die 2x16A is voldoende inderdaad, maar de 25A hoofdzekering niet en daar ging het nou net om :)
Ik weet niet of jij het grappig vind om de netbeheerder te bellen dat je zekeringetje stuk is maar ik niet dus staat op 2 verschillende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kabeltjekabel schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 03:03:
[...]

Welke plaat is dat dan? Er zijn inderdaad 7 kW platen met 5 zones, maar daar blijft dat throttlen, ongeacht hoe je hem aansluit.
Ik moet dat nog even in de specs nakijken, maar bij aanschaf heb ik begrepen dat een 7 kW plaat geschikt is om op 2x 16A aangesloten te worden (hence de 7 kW), maar via 3 fasen meer vermogen kan opnemen.
[...]

Heb je nu een 3-fase meter of niet?
Zoals ik al eerder heb aangeven, ja! Het is een moderne slimme meter die aangeeft dat L1, L2 en L3 actief zijn. Er zitten ook 3 zekeringen in de hoofdaansluiting, maar vanuit de hoofdschakelaar gaat er maar 1 fase verder de kast in.
[...]

Nee, waarde hoofdzekering + stroom van zonnepanelen. Als (!) je nu 1x35A hebt is dat dus 35+16 = 51A max. Het getoonde soort kast is daar helemaal niet op gebouwd en houdt eigenlijk bij 25A al wel op.
Precies, en dat is dus ook mede de reden dat ik de boel geüpgrade wil hebben, naast dus dat ik 3-fasen richting garage wil hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deepbass909 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 02:41:
[...]

Ik moet dat nog even in de specs nakijken, maar bij aanschaf heb ik begrepen dat een 7 kW plaat geschikt is om op 2x 16A aangesloten te worden (hence de 7 kW), maar via 3 fasen meer vermogen kan opnemen.
Lijkt me de grootste onzin. Hoe je een 7kW plaat ook aansluit, hij zal niet meer vermogen opnemen dan 7kW (hence de 7kW).

Wellicht zijn er platen met een hoger vermogen dan 7kW (11kW ofzo) waarvan het vermogen softwarematig te beperken is voor gebruik op een kookgroep. Dat is dan echter geen "7kW plaat" maar een "11kW plaat". Geen enkel toestel gaat meer vermogen opnemen dan hetgeen wat op het typeplaatje staat vermeld.

Desondanks is het geen slecht plan om dat ding over meerdere fasen verdeeld aan te sluiten, wanneer die nu samen met je hele woning achter één 25A hoofdzekering zit. Maar ik zou niet te hard rekenen op dat je kookplaat beter gaat werken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

LooneyTunes schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:39:
[...]

Oke, geen 7kW, maar een 6 kW wokbrander (op aardgas) is toch wel lekker hoor ;)
[Afbeelding]
Mijn aardgas fornuis had een rendement van 50%. In geval van zo'n wokbrander betekend dat er 50% (3 kW) langs de pan direct de afzuigkap in vliegt. De andere 3 kW verwarmt wel de pan. Een inductiekookplaat van 3 kW geeft dus net zoveel warmte in de pan als een 6 kW aardgas brander.
Jim423 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 23:57:
Als ik mijn fornuis volledig aanzet (wat wel sporadisch gebeurd) zou een 16A er met 20sec gewoon uitspringen. Fornuis neemt dan ongeveer 31A op. Ik ken jullie platen verder niet maar het lijkt me sterk dat met 4 pitten bezet een 16A er nooit uitspringt. Stel je kookt met max. 2 pannen tegelijk dan zou het wel goed kunnen gaan.
Gegarandeerd dat je installatieautomaat er niet met 20 seconden eruit springt. Het duurt minstens 1 minuut en ik denk zelfs 2 minuten. Probeer zelf maar eens. 4 pitten volle bak aan en stopwacht erbij.
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2019 @ 01:32:
[...]

Ja die 2x16A is voldoende inderdaad, maar de 25A hoofdzekering niet en daar ging het nou net om :)
Ik weet niet of jij het grappig vind om de netbeheerder te bellen dat je zekeringetje stuk is maar ik niet dus staat op 2 verschillende fase.
16 zei ik. Dus beide helften van de kookplaat achter dezelfde 1×16A installatieautomaat.
Er zijn een hoop mensen op het internet die beweren dat het niet kan, maar er zijn maar een paar mensen die echte praktijkervaring hebben dat het wél kan.
Gewoon stiekem de meterkast ombouwen en een tijdje afwachten of de baas is huis het merkt. Geen reactie op Tweakers lijkt me het bewijs dat 1×16A voldoende is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05
Heb jeen 1 fase aansluiting 35/40Adan sluit je de kookplaat 7 kw aan op een kookgroep automaat 2 x 16A

Heb je een 3 fase 3x25 aansluiting dan sluit je deze aan op een 3fase op een kookgroep automaat gevoed door 2 fase .

I heb zelf ook een inductie en 4 pitten op max dan regelt de plaat mooi op 3500-3600 watt per fase.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

even een vraag . er is 5x2.5 kabel getrokken voor een kookgroep sluit je deze nu aan op een gewone WCD of is dit een perilex ? kookplaat is 7.1kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 279475 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:49:
even een vraag . er is 5x2.5 kabel getrokken voor een kookgroep sluit je deze nu aan op een gewone WCD of is dit een perilex ? kookplaat is 7.1kw
Je hebt een 5 aderige kabel, en die wil je aansluiten op een gewone wcd die maar 3 contacten heeft? :)
Perilex natuurlijk. Let er wel op dat een perilex geen standaard aansluitschema heeft!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Onbekend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:53:
[...]

Je hebt een 5 aderige kabel, en die wil je aansluiten op een gewone wcd die maar 3 contacten heeft? :)
Perilex natuurlijk. Let er wel op dat een perilex geen standaard aansluitschema heeft!
ok dankjewel dan weet ik wat ik moet bestellen .elektricien komt de boel aansluiten verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49

Hoe zit dat dan?
In mijn huidige woning zit ook al 15 jaar een kookgroep achter een 3-fasen aansluiting. Beide groepen van de kookgroep zitten wel op verschillende fasen om overbelasting van een fase te voorkomen.
Waar ik toen wel op gelet heb is dat de kookgroep wel op 1 (3-fasen) aardlekschakelaar zit, zodat wanneer de aardlek er om wat voor reden dan ook uit zou gaan de hele kookgroep afvalt.
Dit werkt al jaren probleemloos en ik zie nu geen reden om dit aan te passen.
In onze nieuwe woning hang ik de kookplaat gewoon achter een alamat, dan kan ik elke 2- of 3-fasen kookplaat monteren en hoef ik daar tenminste niet meer over na te denken.

Kortom, ik zou het gewoon laten zitten en pas bij een eventuele renovatie van de meterkast zou ik hier weer eens over nadenken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:58:
[...]

ok dankjewel dan weet ik wat ik moet bestellen .elektricien komt de boel aansluiten verder :)
Niet alle "inbouw" perilex wcd's passen in een standaard 230 V wcd "doos"
Dus wordt het in-of opbouw?

@Andrehj
Thanks, maar vernieuwing gaat voorlopig niet meer gebeuren ;)
Ik plaats wel een 3-fase aardlekautomaat en trek er nog een touwtje bij.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:03:
[...]

liefste inbouw .tips ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja, de beitel gebruiken en doos uithakken
https://www.sandervunderi...gsearch/result/?q=perilex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eigelijk zoek ik een pasklare oplossing zonder breekwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:03:
[...]

@Andrehj
Thanks, maar vernieuwing gaat voorlopig niet meer gebeuren ;)
Ik plaats wel een 3-fase aardlekautomaat en trek er nog een touwtje bij.
Waarom wil je er een touwtje bijtrekken? Want nu lopen er vanaf je kookgroep toch 2x nul, 2x fase en een aardedraad? Dat zijn 5 draden, hetzelfde aantal als bij een echte 3-fase aansluiting.
Hooguit moet je de kleur van twee draden aanpassen, maar dat mag (minder netjes) met een gekleurd label op de uiteinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:07:
[...]

eigelijk zoek ik een pasklare oplossing zonder breekwerk
Dan toch opbouw.
https://www.sandervunderi...laat-perilex-met-gat.html

En geen kroonsteentjes of wago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

want inbouw gaat dus niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Anoniem: 279475
Klopt. perilex inbouw deel van de WCD is te groot en past niet in het gat van de normale wcd.
(Tenzij ze er al rekening mee gehouden hebben en er een al grotere doos inzit)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:14:
@Anoniem: 279475
Klopt. perilex deel is te groot en past niet in het gat van de normale wcd.
(Tenzij ze er al rekening mee gehouden hebben)
nee daar is geen rekening mee gehouden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Lijkt mij niet. Inductieplaten zitten altijd tussen fase en nul, hoeveel er tussen de fasen staat maakt dan niet uit.
[...]

Zoals ik al eerder heb aangeven, ja! Het is een moderne slimme meter die aangeeft dat L1, L2 en L3 actief zijn. Er zitten ook 3 zekeringen in de hoofdaansluiting, maar vanuit de hoofdschakelaar gaat er maar 1 fase verder de kast in.
Dat scheelt, dan hoef je niet de netbeheerder te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:45

ChillPascal

In the end...

Hoewel ik twijfel of dit het juiste topic is, ga ik de vraag toch stellen hier.
In mijn woning liggen meerdere coax-kabels, welke alleen uitkomen in de meterkast.

Nu wil ik de coax-kabel naar buiten vervangen door een UTP-kabel. Met een trekveer en een kabelrol kom ik daar wel uit.
Echter moet ik wel weten welke kabel het in de meterkast betreft. Ik ken bestaan van de kabeltester, echter vind ik het zonde om enkele tientjes aan te spenderen aan een item wat vervolgens niet meer gebruikt wordt.

Heeft iemand hier een tip hoe ik er achter kan komen welke kabel van buiten komt.

[ Voor 18% gewijzigd door ChillPascal op 19-05-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChillPascal schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:21:
Hoewel ik twijfel of dit het juiste topic is, ga ik de vraag toch stellen hier.
In mijn woning liggen meerdere coax-kabels, welke alleen uitkomen in de meterkast.

Nu wil ik de coax-kabel naar buiten vervangen door een UTP-kabel. Met een trekveer en een kabelrol kom ik daar wel uit.
Echter moet ik wel weten welke kabel het in de meterkast betreft. Ik ken bestaan van de kabeltester, echter vind ik het zonde om enkele tientjes aan te spenderen aan een item wat vervolgens niet meer gebruikt wordt.

Heeft iemand hier een tip hoe ik er achter kan komen welke kabel van buiten komt.
Kan je de kabel zien bewegen als je er buiten aan trekt of duwt?
Of ligt de kabel bv los in je kruipruimte? Dan kan je hem misschien al vanuit je kruipruimte naar beneden trekken, en kan je later bij het vervangen naar utp die dan weer naar boven steken.

Andere 'technische oplossing' is mogelijk een simpele kabeltoner eraan te hangen buiten en kan je met de zoeker in de meterkast horen welke kabel het is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ChillPascal schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:21:
Ik ken bestaan van de kabeltester, echter vind ik het zonde om enkele tientjes aan te spenderen aan een item wat vervolgens niet meer gebruikt wordt.
Als je er morgen mee aan de slag wilt is het geen oplossing, maar:

https://www.banggood.com/search/cable%20tracker.html

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gewoon de stofzuiger er op zetten en kijken waar het aanzuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De kabel aan 1 kant kortsluiten en met een multimeter de weerstand van de diverse kabels in de meterkast meten. De kortgesloten kabel zal een weerstand kleiner dan oneindig geven. (zorg er wel voor dat de andere kabels niet aangesloten zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door Aiolos op 19-05-2019 18:09 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-05 13:49
Hmm, ff in de gaten houden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fZAWihV7uzaAbZCbJn8WKlCa/medium.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Waarom? 9 graden boven omgevingstemperatuur lijkt me niet zo spannend. Is dit van de PV, droger of vaatwasser?

Met zo'n schaal van blauw tot rood lijkt het ineens heel erg dramatisch, maar ondanks dat het rood kleurt is het geen 70°C ofzo. :P

Kijk liever een keer met geopende kap, dan vallen eventuele slechte contacten misschien op. Dat kenmerkt zich door een draad die bij de verbinding warm wordt maar een stukje verserop niet. Een draad die over de gehele lengte warm wordt is over het algemeen niets mis mee, je zou daar met een amperetang kunnen meten of er geen overbelasting is.

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 19-05-2019 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zo heb ik het op 2 adressen voor kennissen aangesloten, wel een perilex kookgroep (met dubbelle automaat en bedrading, per 'fase' gemerkt), maar de dubbelle bedrading zolang er geen 3fase is op één kant, een enkele 16A aangesloten. 1x 25A net-aansluiting. Je moet toch wat. Werkt al een paar jaar probleemloos.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:12:
[...]

1x 25A net-aansluiting.
Verzwaren naar 1x35A is meestal gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:47:
[...]

Lijkt mij niet. Inductieplaten zitten altijd tussen fase en nul, hoeveel er tussen de fasen staat maakt dan niet uit.
Dit kan wel kloppen, sommige kun je instellen, sommige detecteren het zelf. Bijv. een 11kW plaat begrenst zichzelf dan naar 7,2kW zodat hij je kookgroep niet overbelast. Het vermogen wordt uiteraard in alle gevallen tussen fase en nul afgenomen. Voor een 7kW plaat heeft het weinig zin natuurlijk, maar misschien is het stiekem geen 7kW plaat.
onetime schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:12:
[...]

Zo heb ik het op 2 adressen voor kennissen aangesloten, wel een perilex kookgroep (met dubbelle automaat en bedrading, per 'fase' gemerkt), maar de dubbelle bedrading zolang er geen 3fase is op één kant, een enkele 16A aangesloten. 1x 25A net-aansluiting. Je moet toch wat. Werkt al een paar jaar probleemloos.
Wat is het idee hierachter dan? Zorgen dat ze niet teveel platen tegelijk aanzetten?

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 19-05-2019 19:43 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xander schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:25:
[...] Verzwaren naar 1x35A is meestal gratis...
Dank, maar levert meestal het vervangen van de ferraris meter op, gaan we niet doen zolang het niet hoeft.
(bij iemand anders kwamen ze er na de verzwaring achter dat ze dan ook de meter wilden vervangen, geantwoord dat ze dan de zekering maar terug moesten zetten. Ze hebben het maar zo gelaten.)
Jim423 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:42:
[...] Dit kan wel kloppen, sommige kun je instellen, sommige detecteren het zelf. Bijv. een 11kW plaat begrenst zichzelf dan naar 7,2kW zodat hij je kookgroep niet overbelast. Het vermogen wordt uiteraard in alle gevallen tussen fase en nul afgenomen. Voor een 7kW plaat heeft het weinig zin natuurlijk, maar misschien is het stiekem geen 7kW plaat.

[...] Wat is het idee hierachter dan? Zorgen dat ze niet teveel platen tegelijk aanzetten?
Nee, dat de hoofdzekering er niet uit gaat maar de automaat. Plaat wordt gewoon naar wens gebruikt.
Automaat is er nog nooit uit gegaan. De hoofdzekering trouwens ook niet. N=2.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-05 13:49
Xander schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:36:
[...]

Waarom? 9 graden boven omgevingstemperatuur lijkt me niet zo spannend. Is dit van de PV, droger of vaatwasser?

Met zo'n schaal van blauw tot rood lijkt het ineens heel erg dramatisch, maar ondanks dat het rood kleurt is het geen 70°C ofzo. :P

Kijk liever een keer met geopende kap, dan vallen eventuele slechte contacten misschien op. Dat kenmerkt zich door een draad die bij de verbinding warm wordt maar een stukje verserop niet. Een draad die over de gehele lengte warm wordt is over het algemeen niets mis mee, je zou daar met een amperetang kunnen meten of er geen overbelasting is.
Ga ik ook zeker doen. Dit is ws de pv die 3kW staat in te voeden :) wat me wel opvalt is dat de alamatjes elkaar aardig opwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:58:
[...]

Mijn aardgas fornuis had een rendement van 50%. In geval van zo'n wokbrander betekend dat er 50% (3 kW) langs de pan direct de afzuigkap in vliegt. De andere 3 kW verwarmt wel de pan. Een inductiekookplaat van 3 kW geeft dus net zoveel warmte in de pan als een 6 kW aardgas brander.
Persoonlijk denk ik dat het verschil nog wel wat groter is dan een factor twee.
[...]

Gegarandeerd dat je installatieautomaat er niet met 20 seconden eruit springt. Het duurt minstens 1 minuut en ik denk zelfs 2 minuten. Probeer zelf maar eens. 4 pitten volle bak aan en stopwacht erbij.
Onzin. Tussen 10 en 50 seconden voor 2x In
Zie ook hier;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
[...]
16 zei ik. Dus beide helften van de kookplaat achter dezelfde 1×16A installatieautomaat.
Er zijn een hoop mensen op het internet die beweren dat het niet kan, maar er zijn maar een paar mensen die echte praktijkervaring hebben dat het wél kan.
Het is en blijft gewoon een idiote constructie. Volgens mij heb je laatst elders al dezelfde bullshit zitten posten, waar je ook nog beweerde dat dat prima door een gewone stekker kon. De constructie van 32A over een 16A circuit komt ook aan de lopende band voor bij 11 kW fornuizen die op 2x16 worden aangesloten, en daar gaat de halve kookgroep er gewoon uit als de oven aan het voorverwarmen is i.c.m. een pit op max. Dat mensen dat niet durven te posten (want je maakt jezelf gewoon belachelijk) is niet meer dan logisch.
Gewoon stiekem de meterkast ombouwen en een tijdje afwachten of de baas is huis het merkt. Geen reactie op Tweakers lijkt me het bewijs dat 1×16A voldoende is ;)
Nog meer onzin. Kijk in die tabel; 10-50 seconden voor 2x In. Moderne 7,4 kW platen hebben steeds hogere Turboboost, waardoor het ook steeds makkelijker wordt om met twee pannen aan de krap 7 kW te komen. Mijn plaat doet 2,2 + 3,1 als max, de opvolger van mijn plaat doet 3,1 + 3,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

onetime schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:06:
[...]

Nee, dat de hoofdzekering er niet uit gaat maar de automaat. Plaat wordt gewoon naar wens gebruikt.
Automaat is er nog nooit uit gegaan. De hoofdzekering trouwens ook niet. N=2.
Tel hier nog maar N=3 bovenop. Dus N=5. Zelfs 1 installatie met een oven erbij (3+ kW en een 7,4 kW inductiekookplaat _/-\o_ ).

Ben benieuwd wanneer @kabeltjekabel zijn praktijkervaring gaat delen als hij het kookplaatje even op 1×16A zet. Als hij in de buurt woont wil ik de draadjes wel even omstekkeren in de meterkast. Tot die tijd blijft het N=5 in het voordeel van 1×16.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-05-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:06:
[...]

Dank, maar levert meestal het vervangen van de ferraris meter op, gaan we niet doen zolang het niet hoeft.
Je kunt natuurlijk een keer de hoofdzekering laten springen en dan hopen dat de storingsmonteur er 1x35A in draait. :+

Een storingsmonteur op zondagavond zal vast niet meteen een nieuwe meter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:47:
[...]

Tel hier nog maar N=3 bovenop. Dus N=5. Zelfs 1 installatie met een oven erbij (3+ kW en een 7,4 kW inductiekookplaat _/-\o_ ).

Ben benieuwd wanneer @kabeltjekabel zijn praktijkervaring gaat delen als hij het kookplaatje even op 1×16A zet. Als hij in de buurt woont wil ik de draadjes wel even omstekkeren in de meterkast. Tot die tijd blijft het N=5 in het voordeel van 1×16.
Onzin. Hoe vaak moet ik het nog zeggen; ik heb ervaring met die fornuizen die met een 7 kW deel op een 16A circuit zitten en dat werkt gewoon niet. Klaar, einde verhaal. Dat 90% te lam is om de kookplaat tot z'n max te gebruiken maakt mij geen hol uit. Als ik rijst + gekookte boontjes wil eten gaan er twee pannen tegelijk de plaat op en gaat de boel op boost en kan ik na ~13 minuten alles afgieten en opsmikkelen. Meestal echter in combinatie met een 3e pan, maar dat veranderd niet veel aan het gebruikte vermogen.

Mijn kookgroep is daarnaast gloedje nieuw en blijft lekker exact zo zitten als 'ie zit. De vorige is versleten aan overslag L-N en L-PE dankzij water van de bouw in de leiding. :+

Met je oven erbij is helemaal kletskoek. Je kunt ook wel 100 waterkokers op een stekkerblokhel aansluiten als je ze toch niet gebruikt. Zegt helemaal niks. Jouw adviezen gaan gewoon richting de verborgen gebreken, brandgevaar en soortgelijk.
Xander schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:51:
[...]

Je kunt natuurlijk een keer de hoofdzekering laten springen en dan hopen dat de storingsmonteur er 1x35A in draait. :+

Een storingsmonteur op zondagavond zal vast niet meteen een nieuwe meter hangen.
25A smeltzekering vervangen is bij (iig Liander) gewoon gratis. Ook in het weekend, op feestdagen etc. Kan wel zijn dat ze er dan een 35A er in willen draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-05-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een vraag over mijn installatie.

Onlangs zijn 16 zonnepanelen geplaatst met Enphase IQ7 micro-omvormers (spec-sheet). De installateur heeft berekend adhv de spec-sheet: 16 omvormers * 1,04A = 16,64 dus een installatieautomaat van C20A (met 4 mm2 draad). Echter is de hoofdzekering 3*25A, volgens mij is deze opstelling dan niet meer selectief?

Daarnaast is er een stopcontact toegevoegd (welke je rechtsboven op de afbeelding ziet) specifiek voor de Enphase Envoy (registratie module van de opbrengst). Mag dit wel op een 20A groep?

Ter info: de zonnepanelen brengen in theorie 16 * 340 = 5440 Wp op. De opstelling is echter 9 panelen op NO en 7 op ZW. In de praktijk kom ik tot nu toe nog niet boven de 3500 watt opbrengst op een bepaald moment (zie PVOutput).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5LdcK37/IMG-5507.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BsS7D9H/IMG-5989.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koifim Beter zou zijn gewoon een 16A automaat, (ivm oa selectief) en op die groep mag geen stopcontact.
4mm2 is wel weer uitstekend.
Voor de opbrengst verder in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8, want lijkt op eerste gezicht iets niet te kloppen.
Xander schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:51:
[...] Je kunt natuurlijk een keer de hoofdzekering laten springen en dan hopen dat de storingsmonteur er 1x35A in draait. :+
Gaan we niet doen, een 25A wordt gratis vervangen, een 35A niet. Is ook niet nodig zolang het goed gaat.
Zal je tip wel onthouden voor het geval dat.

[ Voor 43% gewijzigd door onetime op 20-05-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koifim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:10:
Ik heb een vraag over mijn installatie.

Onlangs zijn 16 zonnepanelen geplaatst met Enphase IQ7 micro-omvormers (spec-sheet). De installateur heeft berekend adhv de spec-sheet: 16 omvormers * 1,04A = 16,64 dus een aardlekautomaat van 20A (met 4 mm2 draad). Echter is de hoofdzekering 3*25A, volgens mij is deze opstelling dan niet meer selectief?
Inderdaad niet meer selectief. Maar je hoofdzekering is ook een automaat, dus ach.

De getoonde aardlekautomaat is echter 16A, met daarnaast nog een C20 installatieautomaat. Hangt deze niet achter een aardlekschakelaar? De twee aardlekschakelaars zitten met vier groepen elk al helemaal vol. Waarom is die C20 groep niet genummerd? Waar is je gele waarschuwingssticker van PV-invoeden?

Waarom een Gacia groep? Het moest zeker weer zo goedkoop mogelijk?
Daarnaast is er een stopcontact toegevoegd (welke je rechtsboven op de afbeelding ziet) specifiek voor de Enphase Envoy (registratie module van de opbrengst). Mag dit wel op een 20A groep?
De regel is PV invoeden op eigen groep, geen stopcontacten.
Ter info: de zonnepanelen brengen in theorie 16 * 340 = 5440 Wp op. De opstelling is echter 9 panelen op NO en 7 op ZW. In de praktijk kom ik tot nu toe nog niet boven de 3500 watt opbrengst op een bepaald moment (zie PVOutput).
Dan al helemaal geen 20A groep nodig.

Waarom heb je twee 1-fase ALSs in je groepenkast op een 3-fase aansluiting? Gebruik je de derde fase niet? Wie heeft dit zo bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:29:
[...] Onzin. Tussen 10 en 50 seconden voor 2x In
Zie ook hier; http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf

[...] Het is en blijft gewoon een idiote constructie. Volgens mij heb je laatst elders al dezelfde bullshit zitten posten, waar je ook nog beweerde dat dat prima door een gewone stekker kon. De constructie van 32A over een 16A circuit komt ook aan de lopende band voor bij 11 kW fornuizen die op 2x16 worden aangesloten, en daar gaat de halve kookgroep er gewoon . ? . ? . als de oven aan het voorverwarmen is i.c.m. een pit op max. Dat mensen dat niet durven te posten (want je maakt jezelf gewoon belachelijk) is niet meer dan logisch. [...]
Al is bovenstaande geen reactie op mij:
Ik heb ergens waar ik geregelt op bezoek kom een keramische kookplaat gezien die met een gewone stekker gewoon in het stopkontakt zit. Woningbouw. Daar kijk ik veel meer van op dan een kookplaat op een eigen 16A groep om de hoofdzekering te beschermen. Met eventueel de oven erbij. Kan je tenminste zelf resetten.
De hoofdzekering is meestal niet een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08
Een keramische kookplaat op normaal stopcontact zegt opzich niks.
Inventum en verkoopt bijvoorbeeld 4 pits inductieplaten die een aansluitwaarde hebben van 3,6kW met daaraan een gewone stekker.
Die zijn heel handig voor oudere huizen.

Bijvoorbeeld:
https://www.inventum.eu/v...ed/kookplaten/vki6010zil/

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 20-05-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Inderdaad niet meer selectief. Maar je hoofdzekering is ook een automaat, dus ach.

De getoonde aardlekautomaat is echter 16A, met daarnaast nog een C20 installatieautomaat. Hangt deze niet achter een aardlekschakelaar? De twee aardlekschakelaars zitten met vier groepen elk al helemaal vol. Waarom is die C20 groep niet genummerd? Waar is je gele waarschuwingssticker van PV-invoeden?

Waarom een Gacia groep? Het moest zeker weer zo goedkoop mogelijk?

[...]

De regel is PV invoeden op eigen groep, geen stopcontacten.

[...]

Dan al helemaal geen 20A groep nodig.

Waarom heb je twee 1-fase ALSs in je groepenkast op een 3-fase aansluiting? Gebruik je de derde fase niet? Wie heeft dit zo bedacht?
Ik heb niet heel veel verstand van deze materie, dus ik haalde aardlekautomaat en installatieautomaat door elkaar. De 16A aardlekautomaat is van de Quooker. De installatieautomaat hangt inderdaad niet achter een ALS. Wellicht is dit niet nodig met het Enphase systeem als ik bijvoorbeeld deze pagina lees, dan zijn er uitzonderingen. De C20 groep is niet genummerd omdat de elektricien lui is geweest vermoed ik, hetzelfde geldt voor de missende sticker m.b.t. PV-invoeden. En inderdaad Gacia omdat ze het waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk willen doen?

De meterkast is zo opgeleverd met de woning (nieuwbouw, 3 jaar oud). Ik zal de kast eens open maken om te kijken of inderdaad maar 2 fases gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kan wel zijn dat die Quooker dan op de 3e fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik kreeg net een bericht van de aannemer dat de elektrische radiator in de badkamer verplaatst moet gaan worden in onze nog te bouwen woning.
De radiator was eerst “op water” maar door de optie vloerverwarming op bovenste twee verdiepingen verandert in een elektrische.
Nu hebben we ook een extra badkamer op de zolderverdieping. En die radiator is ook elektrisch geworden.
Deze badkamer wordt 2mtr breed en 3mtr lang. Er komt een inloopdouche van 1mtr vij 1mtr. De elektrische radiator komt dus tegenover de douche op slechts 2mtr afstand. Kan dit wel volgens NEN 1010 of krijg ik binnenkort een bericht dat dit ook veranderd dient te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Headhunter07 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:16:
Ik kreeg net een bericht van de aannemer dat de elektrische radiator in de badkamer verplaatst moet gaan worden in onze nog te bouwen woning.
De radiator was eerst “op water” maar door de optie vloerverwarming op bovenste twee verdiepingen verandert in een elektrische.
Nu hebben we ook een extra badkamer op de zolderverdieping. En die radiator is ook elektrisch geworden.
Deze badkamer wordt 2mtr breed en 3mtr lang. Er komt een inloopdouche van 1mtr vij 1mtr. De elektrische radiator komt dus tegenover de douche op slechts 2mtr afstand. Kan dit wel volgens NEN 1010 of krijg ik binnenkort een bericht dat dit ook veranderd dient te worden?
2 meter afstand mag dus volgens de NEN1010 indien je de normale regels voor badkamers volgt.

Bron : installatie journaal 2018 https://www.installatiejo...-en-doucheruimten-1018045

Zone 0
De ruimte in de badkuip of in de douchebak wordt als zone 0 beschouwd. Indien er geen douchebak is geplaatst, moet vanaf het vloeroppervlak een hoogte van 10 cm worden aangehouden over de gehele oppervlakte die als douchebak is gekenmerkt.

Zone 1
Dit is de ruimte boven de gehele badkuip of gehele douchebak tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de vloer. Indien geen douchebak is geplaatst moet met een straal van 1,20 m worden gerekend vanaf de douchekop. Tevens wordt de ruimte onder de douchebak of onder het bad ook als zone 1 beschouwd.

Zone 2
Zone 2 wordt gezien als de ruimte vanaf zone 1 gerekend met een straal van 0,60 m en eveneens met een hoogte van 2,25 m.
Afbeeldingslocatie: https://d3p39z8qhziuh4.cloudfront.net/app/uploads/2018/04/bad-en-douche-zone-indeling.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door habbekrats op 20-05-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:36:
Kan wel zijn dat die Quooker dan op de 3e fase zit.
Hierbij de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3BXMT81/IMG-8882.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HqBynHk/IMG-6326.png

Het stopcontact van de Enphase Envoy is toch aangesloten op de aardlekautomaat van de Quooker zo lijkt het, dus niet dezelfde groep als de PV (gelukkig). Daarnaast lijkt de PV na de installatieautomaat te leiden naar de invoer van de Quooker aardlekautomaat (die overigens inderdaad zijn eigen fase heeft). Kan dit zo wel als de installatieautomaat 20A is, vliegt de aardlekautomaat van de Quooker er dan niet uit? Is het altijd zo'n zootje :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54
@koifim betreft het nieuwbouw? Ik zie namelijk de leverancier staan en die gaat ook mijn nieuwbouw woning opleveren qua elektra. Ik heb keurig netjes tekeningen en verdelingen van te voren goed gekeurd met ze en een groepenplan gekregen, ook had ik er nog zelf veel invloed op. Is dat bij jou wellicht anders geweest?

Zie: https://gathering.tweaker...message/57700428#57700428 voor mijn plaatje destijds.
(wellicht niet de allerlaatste versie, kookgroep is een krachtgroep geworden naar aanleiding van tips hier en nog wat kleine dingetjes maar het idee is duidelijk)

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:31:
@koifim betreft het nieuwbouw? Ik zie namelijk de leverancier staan en die gaat ook mijn nieuwbouw woning opleveren qua elektra. Ik heb keurig netjes tekeningen en verdelingen van te voren goed gekeurd met ze en een troepenplan gekregen, ook had ik er nog zelf veel invloed op. Is dat bij jou wellicht anders geweest?
Destijds heb ik mij daar helemaal niet in verdiept en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel vanaf weet. Nu ik PV heb, heb ik mij wat meer ingelezen en dan kom je achter dit soort zaken. We hebben destijds voor de keuken allerlei zaken extra laten aanleggen en zijn er vanuit gegaan dat dat goed kwam, het zijn tenslotte mensen die er verstand van hebben.

Ik heb de opleverinformatie er nog even bijgepakt en daar staat inderdaad de verdeling in, op de Quooker aardlekautomaat na (zie afbeelding)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k6cHPB0/Tekening.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koifim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:28:
[...]

Hierbij de foto's.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Het stopcontact van de Enphase Envoy is toch aangesloten op de aardlekautomaat van de Quooker zo lijkt het, dus niet dezelfde groep als de PV (gelukkig). Daarnaast lijkt de PV na de installatieautomaat te leiden naar de invoer van de Quooker aardlekautomaat (die overigens inderdaad zijn eigen fase heeft). Kan dit zo wel als de installatieautomaat 20A is, vliegt de aardlekautomaat van de Quooker er dan niet uit? Is het altijd zo'n zootje :P?
Ik zie twee keer "bandwidth exceeded", geen plaatjes.

Doorlussen vanaf de aardlekautomaat kan wel, wel vanaf de ingaande kant van die aardlekautomaat. En ook met 6mm2 dus.
koifim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:40:
[...]

Destijds heb ik mij daar helemaal niet in verdiept en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel vanaf weet. Nu ik PV heb, heb ik mij wat meer ingelezen en dan kom je achter dit soort zaken. We hebben destijds voor de keuken allerlei zaken extra laten aanleggen en zijn er vanuit gegaan dat dat goed kwam, het zijn tenslotte mensen die er verstand van hebben.

Ik heb de opleverinformatie er nog even bijgepakt en daar staat inderdaad de verdeling in, op de Quooker aardlekautomaat na (zie afbeelding)

[Afbeelding]
Dat is wel slecht; op dat plan worden er inderdaad maar twee fasen gebruikt. Die Quooker is er later bijgekomen?
GeeMoney schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:31:
@koifim betreft het nieuwbouw? Ik zie namelijk de leverancier staan en die gaat ook mijn nieuwbouw woning opleveren qua elektra. Ik heb keurig netjes tekeningen en verdelingen van te voren goed gekeurd met ze en een troepenplan gekregen, ook had ik er nog zelf veel invloed op. Is dat bij jou wellicht anders geweest?

Zie: https://gathering.tweaker...message/57700428#57700428 voor mijn plaatje destijds.
(wellicht niet de allerlaatste versie, kookgroep is een krachtgroep geworden naar aanleiding van tips hier en nog wat kleine dingetjes maar het idee is duidelijk)
Die installateur van de sticker heeft natuurlijk niet die Gacia automaat erin geflanst.

[ Voor 54% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:42:
[...]

Ik zie twee keer "bandwidth exceeded", geen plaatjes.

Doorlussen vanaf de aardlekautomaat kan wel, wel vanaf de ingaande kant van die aardlekautomaat. En ook met 6mm2 dus.

[...]

Dat is wel slecht; op dat plan worden er inderdaad maar twee fasen gebruikt. Die Quooker is er later bijgekomen?

[...]

Die installateur van de sticker heeft natuurlijk niet die Gacia automaat erin geflanst.
De Quooker is gelijk met de rest opgegeven als meerwerk. Ik vermoed dat ze hem vergeten waren in te tekenen, stond verder wel gewoon op de papieren aangegeven dat die groep er moest komen.

En de Gacia is inderdaad ingebouwd toen vorige maand de zonnepanelen zijn geplaatst.

Wat betreft de afbeeldingen, je kunt als het goed is wel op de thumbnails klikken. Suggesties waar ik ze anders kan uploaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koifim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:56:
[...]

De Quooker is gelijk met de rest opgegeven als meerwerk. Ik vermoed dat ze hem vergeten waren in te tekenen, stond verder wel gewoon op de papieren aangegeven dat die groep er moest komen.

En de Gacia is inderdaad ingebouwd toen vorige maand de zonnepanelen zijn geplaatst.

Wat betreft de afbeeldingen, je kunt als het goed is wel op de thumbnails klikken. Suggesties waar ik ze anders kan uploaden?
Ja inderdaad, ik kan er wel op klikken; dan komt de foto wel gewoon in beeld. 8)7

Ziet er een beetje ongelukkig uit. Ze hebben rond die Gacia dus gele en groene (waarom Franse kleurcode??) door elkaar gebruikt; het kunststof is al gekruld/gescheurd; zie fase onderop de Enphase en de nul onderop de Gacia. De draden lijken platgeknepen te zijn of te zwemmen in hun isolatie; zie fase onderop de Enphase. Die is de fase bovenop de Enphase te lang gestript? Of lijkt dat maar zo? Het lijkt net alsof daar rechtsboven de isolatie nog ontbreekt boven de huls uit.

Ook dat proppen bovenop de onderste ALS verdient geen schoonheidsprijs.

Met blokjes onderin de kast had dat gedoe met duo adereindhulzen voor de nul ook voorkomen kunnen worden.

https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Ja inderdaad, ik kan er wel op klikken; dan komt de foto wel gewoon in beeld. 8)7

Ziet er een beetje ongelukkig uit. Ze hebben rond die Gacia dus gele en groene (waarom Franse kleurcode??) door elkaar gebruikt; het kunststof is al gekruld/gescheurd; zie fase onderop de Enphase en de nul onderop de Gacia. De draden lijken platgeknepen te zijn of te zwemmen in hun isolatie; zie fase onderop de Enphase. Die is de fase bovenop de Enphase te lang gestript? Of lijkt dat maar zo? Het lijkt net alsof daar rechtsboven de isolatie nog ontbreekt boven de huls uit.

Ook dat proppen bovenop de onderste ALS verdient geen schoonheidsprijs.

Met blokjes onderin de kast had dat gedoe met duo adereindhulzen voor de nul ook voorkomen kunnen worden.

https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html
Je waarnemingen kloppen volgens mij. Nu begin ik mij wel een beetje zorgen te maken. Is dit wel veilig aangesloten op deze manier of raad je aan die elektricien terug laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou die nul bovenop de hoofdschakelaar en bovenop de onderste aardlekschakelaar even opnieuw laten doen met duo adereindhulzen. Nu zit een adereindhuls samen onder 1 klem met iets anders. En een losse nul kan grote problemen geven. Opzich vind ik duo adereindhulzen geen probleem, alleen de draadlengtes zijn niet echt mooi, te kort om weg te vouwen, te lang om netjes te monteren. De aders zijn indd ook fijngeknepen bij het insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:59:
Ik zou die nul bovenop de hoofdschakelaar en bovenop de onderste aardlekschakelaar even opnieuw laten doen met duo adereindhulzen. Nu zit een adereindhuls samen onder 1 klem met iets anders.
Bovenop de hoofdschakelaar is waarschijnlijk gewoon af fabriek zo... Op de onderste ALS zou ik inderdaad laten aanpassen.

De standaard kastbedrading van Hager heeft fabrieksmatig aangezette ongeïsoleerde adereindhulsen. Dit zijn rechthoekige hulsen. Zoals op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8QBDBVBjE5fczGp0P5tZULkg/full.jpg

Die wijken af van normale adereindhulsen. Als je een normale adereindhuls in een klem steekt en de klem vastdraait dan druk je de huls plat, maar deze hulsen van Hager zijn onvervormbaar. Als je die in een klem steekt en de klem vastdraait dan draait de klem dicht tot de maat van de huls en dat was het dan. :) Op zich niets mis mee, er kunnen op die manier ook prima 2 identieke hulsen naast elkaar, maar iets anders ernaast steken gaat nooit goed vast zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 05:56
Even een korte vraag:

Ik heb een loze leiding van de meterkast naar zolder. Op zolder wil ik een omvormer ophangen voor de zonnepanelen. Nu heb ik 2 opties:

1) YMVK kabel door de loze leiding trekken:
https://www.sandervunderi...el-ymvk-dca-3x2-5mm2.html

2) VD-draad door de loze leiding trekken

Mijn voorkeur gaat naar optie 1, want dan kan ik op zolder vanuit de muur direct met de kabel door naar de omvormer (de kabels zijn immers al beschermd). De vraag is echter of YMVK kabel te trekken is door PVC. Qua inwendige diameter moet het lukken, maar hoe is de praktijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Spixo in de praktijk gaat dit lukken als het een 3/4" leiding is met weinig bochten. Is het een 5/8" leiding, zitten er haakse bochten in, is er flex gebruikt of zit er iets anders tegen? Vergeet het dan maar.

Ik zou draad trekken en op het einde van de leiding een werkschakelaar monteren. Dan met een stukje 3x2,5mm² neopreen naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Spixo schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:46:
Mijn voorkeur gaat naar optie 1, want dan kan ik op zolder vanuit de muur direct met de kabel door naar de omvormer (de kabels zijn immers al beschermd). De vraag is echter of YMVK kabel te trekken is door PVC. Qua inwendige diameter moet het lukken, maar hoe is de praktijk?
Naast wat al genoemd is, is het ook afhankelijk van welke buis er gebruikt is. Je hebt bouwmarkt kwaliteit, dat is gewoon PVC buis. Je hebt ook de wat betere kwaliteit met een rode coating aan de binnenkant, dat is een soort glijlaagje.

Wat daarnaast helpt bij bochten en moeilijke stukken is siliconenspray. Dat kan je gewoon in de buis spuiten. Als je de buis uit elkaar kan halen bij bochten e.d. kan je die voorzien van een laagje siliconenspray, dat zorgt er voor dat de kabel een stuk beter glijdt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
Meestal steekt die buis toch in muren en plafonds en kan je dat echt niet los halen. 3M heeft speciaal kabel glijmiddel, tegenwoordig prima verkrijgbaar en uit eigen ervaring weet ik dat het dag en nacht aan verschil kan maken als er veel bochten in zitten.

Afbeeldingslocatie: https://multimedia.3m.com/mws/media/587779P/3m-anti-frict-com-lub-i-0-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:58

ericplan

5180 Wp PV

@Spixo Ook nog een puntje in je beslisboom. Ga je het alleen doen, of heb je goede hulp? Bij alleen doen is VD de enige optie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Oilman schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:25:
Meestal steekt die buis toch in muren en plafonds en kan je dat echt niet los halen. 3M heeft speciaal kabel glijmiddel, tegenwoordig prima verkrijgbaar en uit eigen ervaring weet ik dat het dag en nacht aan verschil kan maken als er veel bochten in zitten.

[Afbeelding]
Dat noemde wij in mijn vorige werk "Vriendenvet". :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:06:
[...]

Bovenop de hoofdschakelaar is waarschijnlijk gewoon af fabriek zo... Op de onderste ALS zou ik inderdaad laten aanpassen.

De standaard kastbedrading van Hager heeft fabrieksmatig aangezette ongeïsoleerde adereindhulsen. Dit zijn rechthoekige hulsen. Zoals op dit plaatje:
[Afbeelding]

Die wijken af van normale adereindhulsen. Als je een normale adereindhuls in een klem steekt en de klem vastdraait dan druk je de huls plat, maar deze hulsen van Hager zijn onvervormbaar. Als je die in een klem steekt en de klem vastdraait dan draait de klem dicht tot de maat van de huls en dat was het dan. :) Op zich niets mis mee, er kunnen op die manier ook prima 2 identieke hulsen naast elkaar, maar iets anders ernaast steken gaat nooit goed vast zitten....
Die zijn helemaal niet onvervormbaar hoor. Je kunt ze namelijk ook met de combinatietang prima wat ronder maken zodat ze wél in ronde schroefterminals passen. :+
koifim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:44:
[...]

Je waarnemingen kloppen volgens mij. Nu begin ik mij wel een beetje zorgen te maken. Is dit wel veilig aangesloten op deze manier of raad je aan die elektricien terug laten komen?
Die nul bovenop de aardlekschakelaar is denk het slechtste punt. Ik zou dat zelf oplossen, maar dat ben ik. Niet iedereen heeft tang + hulsjes en de kunde in huis. De rest is slordig, maar zo lang je er niet aan zit niet gevaarlijk.
Spixo schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:46:
Even een korte vraag:

Ik heb een loze leiding van de meterkast naar zolder. Op zolder wil ik een omvormer ophangen voor de zonnepanelen. Nu heb ik 2 opties:

1) YMVK kabel door de loze leiding trekken:
https://www.sandervunderi...el-ymvk-dca-3x2-5mm2.html

2) VD-draad door de loze leiding trekken

De praktijk is dat het afhankelijk is van het aantal bochten. Ik zou gewoon voor optie 2 gaan. YMVK er voor de helft in krijgen en dan alleen er uit krijgen door er met twee man aan te hangen is ook niet leuk. Zeker niet als hij al behandeld is met dat kabelglijmiddel, want dan geen grip :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:08
Ik heb nog zo'n fles 3M glijmiddel staan, meer dan driekwart vol. Gratis op te halen in Amersfoort, stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 05:56
Xander schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:51:
Ik zou draad trekken en op het einde van de leiding een werkschakelaar monteren. Dan met een stukje 3x2,5mm² neopreen naar de omvormer.
De loze leiding komt uit op een inbouwdoos. Zijn er werkschakelaars die direct op een inbouwdoos zijn af te monteren? Want de standaard schakelaars zijn volgens mij te groot:
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/files/6465/products/8022313/abb_werkschakelaar_4p_25a_bw_425_tpsn.jpg
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:33:
De praktijk is dat het afhankelijk is van het aantal bochten. Ik zou gewoon voor optie 2 gaan. YMVK er voor de helft in krijgen en dan alleen er uit krijgen door er met twee man aan te hangen is ook niet leuk. Zeker niet als hij al behandeld is met dat kabelglijmiddel, want dan geen grip :+
Ik denk dat je gelijk hebt. Optie 2 lijkt mij bij nader inzien de meest gemakkelijke, gewoon VD-draad door de loze leiding.
Out.of.Control schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:50:
Ik heb nog zo'n fles 3M glijmiddel staan, meer dan driekwart vol. Gratis op te halen in Amersfoort, stuur maar een PM.
Dank voor het aanbod, Amersfoort ligt helaas niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anders opbouwframe op die doos, blindplaat er in en gaatje boren aan de bovenkant en dan die werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
mitsumark schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:47:
Mijn boiler (Itho Daalderop Close in Boily +) doet niet meer wat ie moet doen (geen warm water uit de kraan).
Handleiding is erg summier en het komt erop neer dat ik hun hulp nodig heb of een nieuwe moet kopen, dat gaan we dus niet doen.
Bij mn oven was het simpel een warmte element, prima zelf te doen.

Vanmiddag dus de boiler uit elkaar gesloopt (misschien al onnodig een stapje te ver), maar visueel kan ik niks vinden wat kapot is.

Elektrisch lijkt het ding me ontzettend simpel, maar ik weet niet waar/hoe/wat ik moet meten om onderdelen uit te sluiten.
In principe komt er stroom binnen.
De "L" gaat naar een kastje met een klein warmtesensor (de thermostaat), van daaruit naar een kastje met een grote warmtesensor (de overtemperatuurbeveiliging) en vervolgens naar de aan/uit knop en die zit weer op de "N" aansluiting.
Het warmte element zit dan met 2 draden op het thermostaat kastje.
Het warmte element zit wel wat aanslag op, maar volgens mij niet dusdanig veel dat het systeem zou falen, daarnaast meet ik hierop 24 ohm weerstand wat niet heel raar zou moeten zijn.

Ik ben wat voorzichtig als het gaat om het meten van spanning wanneer er 220V op staat, dus een paar tips zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels met de weerstandsmeter tot de conclusie gekomen dat de maximaal thermostaat kapot is.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0yYYCN8W/Knipsel.jpg

Echter... ze leveren geen losse onderdelen (voor dit model).
Ik kan het alleen laten repareren door Daalderop zelf, kost 140 euro en daarnaast moet ik ook nog een dag thuis blijven...

Zou ik het onderdeel niet kunnen vervangen door een ander model, bijvoorbeeld een ouder type: https://www.kranenspecial...l-2-2kw-07-02-26-631.html
Scheelt me bijna 100 euro en een vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ziet er uit als een mechanisch ding met schroefjes. Zit er niet gewoon een vliegje klem op de schakelaar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
Schroefjes zitten behoorlijk vast, maar zal m op werk met het juiste gereedschap eens uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:56
Lichtelijk off-topic in dit huisinstallaties draadje. Wat een hoop geld zeg. 90 euro om een thermostaat in huis te halen. Voor 220 euro heb je een compleet nieuwe boiler met garantie. Zelf repareren vindt ik alleen leuk als die thermostaat 25 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
mitsumark schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:12:
[...]

Inmiddels met de weerstandsmeter tot de conclusie gekomen dat de maximaal thermostaat kapot is.
[Afbeelding]

Echter... ze leveren geen losse onderdelen (voor dit model).
Ik kan het alleen laten repareren door Daalderop zelf, kost 140 euro en daarnaast moet ik ook nog een dag thuis blijven...

Zou ik het onderdeel niet kunnen vervangen door een ander model, bijvoorbeeld een ouder type: https://www.kranenspecial...l-2-2kw-07-02-26-631.html
Scheelt me bijna 100 euro en een vrije dag.
Wat bepalende is de lengte van de voeler en de max temperatuur en uiteraard de ruimte om hem in te bouwen.
Dan kan je mogelijk iets van de onderstaande gebruiken. Bij maximaal thermostaten is het vaak een defect aan de met gas gevulde voeler en niet mechanisch of het moet waterschade zijn.

http://www.zuidschor.com/...en-slim-boiler-sea00042la
https://cevebro.nl/nefit-turbo-21-boilerthermostaat/
https://www.wasco.nl/arti...m-p-boiler-242273/8770011

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

FrankHe schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:14:
Lichtelijk off-topic in dit huisinstallaties draadje. Wat een hoop geld zeg. 90 euro om een thermostaat in huis te halen. Voor 220 euro heb je een compleet nieuwe boiler met garantie. Zelf repareren vindt ik alleen leuk als die thermostaat 25 euro kost.
Er zit nogal een verschil tussen een prutboiler van €220 met matige isolatie een stalen tank waar elk jaar nieuwe anodes in moeten, of een daalderop van €800 met goede isolatie en een koperen tank.
Ik zou liever die daalderop repareren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Illusion schreef op zondag 26 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Er zit nogal een verschil tussen een prutboiler van €220 met matige isolatie een stalen tank waar elk jaar nieuwe anodes in moeten, of een daalderop van €800 met goede isolatie en een koperen tank.
Ik zou liever die daalderop repareren.
Een Daalderop met goede isolatie? Haha. Ik ken die Daalderop dingen als die semi-ronde boilers die tevens dienst doen als ruimteverwarming.

Naja, voor 220 euro heb je waarschijnlijk ook al een warmtepompboiler, na subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Een Daalderop met goede isolatie? Haha. Ik ken die Daalderop dingen als die semi-ronde boilers die tevens dienst doen als ruimteverwarming.

Naja, voor 220 euro heb je waarschijnlijk ook al een warmtepompboiler, na subsidie.
220 euro, ik heb eens rond gesnuffeld op internet, prijzen voor een kale
Ferroli 90HT ~ 1250 euro ex montage en materiaal
Siebeltron WK220 ~2195 euro ex montage en materieel

Ik denk niet dat de subsidie 1000 euro zal zijn.
Mooie van de siebeltron is dat deze een contact hebben om aan te gaan als je PV installatie in werking is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
habbekrats schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:21:
[...]Ik denk niet dat de subsidie 1000 euro zal zijn.
Gij moe niet denken. Gij moet de subsidielijst doornemen :) ;)
https://www.rvo.nl/subsid...paraten-isde/warmtepompen
€1250 euro maar liefst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Modbreak:Mag ik een ieder erop wijzen dat dit niet voor elektrische apparatuur is, maar voor elektrische huisinstallaties. Problemen met boilers, zonne-installaties e.d. horen hier dus niet thuis. Graag ontopic blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Ik moet binnenkort wat stopcontacten plaatsen in het tuinhuis, onder de overkapping en aan de schutting. Nu heb ik een paar van die goedkope grijze waterdichte stopcontacten die na verloop van tijd toch mankementen gaan vertonen. Ik wil het nu dus goed doen en goede kwaliteit stopcontacten plaatsen. Het zal dus een A-merk worden zoals Busch Jaeger, Merten, Gira etc. Nu kom ik ook het merk Niko tegen, wat mooie zwarte stopcontacten heeft. Ik ken dat merk niet, maar aan de prijs te zien vergelijkbaar met de andere A-merken. Iemand ervaring met Niko stopcontacten/schakelaars voor buiten?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29
hansvk schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:20:
Nu kom ik ook het merk Niko tegen, wat mooie zwarte stopcontacten heeft. Ik ken dat merk niet, maar aan de prijs te zien vergelijkbaar met de andere A-merken. Iemand ervaring met Niko stopcontacten/schakelaars voor buiten?
Voor buiten ken ik het niet, maar mijn huis (nieuwbouw, maart 2018) is van binnen geheel ingericht met Niko spul en ik vind dat prima spul. Fijn om mee te werken, en ziet er goed uit. Alleen nog wat minder bekend dan de andere grote merken en dat merk je in de beschikbaarheid bij de verschillende (web)winkels: die bieden lang niet altijd de complete collectie aan, of niet in alle beschikbare kleuren, of alleen maar de meest standaard onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyMoody
  • Laatst online: 12-06 20:15
Ik heb Niko buitenstopcontacten in mijn tuinhuis. Prima professioneel spul.

PVOutput Limelight 6750Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Even een korte vraag. In mijn huis hebben de inbouwdozen alleen verticaal schroefdraad voor de montage. Zie foto. Het gekke is dat er horizontaal wel twee gaten zitten, maar zonder schroefdraad... 8)7

Nu wil ik enkele accessoires installeren die alleen horizontale bevestigingsgaten hebben... Ik heb het bestaan ontdekt van de opvulringen, maar die lijken echt bedoelt om de dikte op te vullen, en niet om de gaten te verplaatsen van verticaal naar horizontaal. Is er iemand met de gouden tip?

Thanks!

https://imgur.com/a/yClrtrv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

Zoefff

❤ 

Volgens mij is de inbouwdoos gewoon een kwartslag gedraaid gemonteerd. Voor zover je dat al 'verkeerd' kan noemen, want de meeste modules hebben vaak overal wel bevestigingsgaten zitten. Kan je in de horizontale gaten geen zelftappende draadbus (m3?) plaatsen? Moet je alleen even opletten dat er geen te lange bouten in gaan omdat je dan ook door de draad heen schroeft.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ze zijn inderdaad een kwartslag gedraaid. Het gekke is ook dat de leiding (die omhoog gaat) er aan de linkerkant uitgaat, dan 90 graden draait en omhoog gaat. Waarom dan niet gewoon meteen aan de bovenkant eruit zou je denken...

Ik wist niet van het bestaan van m3 zelftappende draadbus. Ik ga daar even op zoeken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:42
@hansvk

Niko is A-kwaliteit wat voorheen voornamelijk in België heel actief was. Ondertussen steeds meer op de Nederlandse markt te vinden. Niko moet niet onder doen voor de andere A merken welke al jaren bekend zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:03

orf

Ethiron schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:52:
Ze zijn inderdaad een kwartslag gedraaid. Het gekke is ook dat de leiding (die omhoog gaat) er aan de linkerkant uitgaat, dan 90 graden draait en omhoog gaat. Waarom dan niet gewoon meteen aan de bovenkant eruit zou je denken...

Ik wist niet van het bestaan van m3 zelftappende draadbus. Ik ga daar even op zoeken, thanks!
Kun je de ring in de doos niet draaien? Bij Attema dozen kan dat. Dat gaat het makkelijks aan de twee uitgedraaide boutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethiron schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:37:
Even een korte vraag. In mijn huis hebben de inbouwdozen alleen verticaal schroefdraad voor de montage. Zie foto. Het gekke is dat er horizontaal wel twee gaten zitten, maar zonder schroefdraad... 8)7

Nu wil ik enkele accessoires installeren die alleen horizontale bevestigingsgaten hebben... Ik heb het bestaan ontdekt van de opvulringen, maar die lijken echt bedoelt om de dikte op te vullen, en niet om de gaten te verplaatsen van verticaal naar horizontaal. Is er iemand met de gouden tip?

Thanks!

https://imgur.com/a/yClrtrv
Draaibare ring is tegenwoordig mode op inbouwdozen. Kun je rotatieonnauwkeurigheid van het monteren compenseren.

Als het vastgestucd is gaat dat echter wat zwaarder..

Op de foto / mijn telefoon kan ik zo niet zien of die ring hier ook kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@orf & @kabeltjekabel

Ja, ik kwam veel tegen over draaibare ringen. In deze specifieke dozen zit het kunststof waar het schroefdraad inzit helaas echt vast aan de dozen. Woning is overigens uit 1970, dus waarschijnlijk waren draaibare ringen toen nog geen mode, haha. Het is overigens wel een Attema doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Iemand ervaring met Niko stopcontacten/schakelaars voor buiten?
Ik heb ze in mijn tuin gebruikt omdat het één van de weinige is met een IP55 rating (je kunt er tenminste ook een fatsoenlijke wartel onderin draaien). De meeste alternatieven zijn maar IP44.
Kwam degelijk over, en ik ga ze in onze nieuwe woning weer in de tuin toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik moet binnenkort wat stopcontacten plaatsen in het tuinhuis, onder de overkapping en aan de schutting. Nu heb ik een paar van die goedkope grijze waterdichte stopcontacten die na verloop van tijd toch mankementen gaan vertonen. Ik wil het nu dus goed doen en goede kwaliteit stopcontacten plaatsen. Het zal dus een A-merk worden zoals Busch Jaeger, Merten, Gira etc. Nu kom ik ook het merk Niko tegen, wat mooie zwarte stopcontacten heeft. Ik ken dat merk niet, maar aan de prijs te zien vergelijkbaar met de andere A-merken. Iemand ervaring met Niko stopcontacten/schakelaars voor buiten?
Niko Hydro. Prachtig spul, degelijk en goed aan te sluiten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-06 13:10
Voerde Niko Hydro serie alleen positiefs. Zien er 100 keer mooier uit als het meeste andere, voelt degelijk aan, ruimte zat. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Ok, dan wordt het Niko hydro :) Bedankt voor de adviezen. En dan nog een vervolgvraag. We krijgen binnenkort een tuinhuis bestasnde uit een schuur en een overkapping/veranda. Hoe kan ik electra het beste aanleggen van stopcontacten en schakelaars van de overkapping onder de houten vloer door (waaronder een loze ruimte voor ventilatie is) naar de aanpandige schuur waar de centraaldoos en schakelaar komt? De verkoper had het over flexibele voorbedrade leidingen. Ik vraag me af of dat onder de vloer mag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraagje: ik ben afgelopen weekend bezig geweest om onze meterkast opnieuw op te bouwen. De aardlekschakelaars en installatieautomaten heb ik vervangen door aardlekautomaten (ETI 1-fase, Eaton 3-fase en twee Emat kookgroepaardlekautomaten, die van ETI waren niet meer leverbaar).

We hebben een Siemens inductiekookplaat die goed functioneert achter de Emat aardlekautomaat. Bij de andere inductiekookplaat (een Miele) schakelt de aardlekautomaat af nadat ik de kookgroep aanzet.

Ik heb de Hager MKS599 kookgroep teruggezet achter een Eaton 4P 40A aardlekschakelaar (gelijk aan oude situatie maar toen met nog wat andere groepen achter deze ALS) en dat werkt wel.

De MKS599 achter twee ETI 16A aardlekautomaten doet ook de aardlekautomaten afschakelen.

Hager MKS599 is "2x 1P+N" volgens specs. Die Emat is 2P+2N.

Wat doe ik fout?

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 28-05-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47
Femme schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:41:
Vraagje: ik ben afgelopen weekend bezig geweest om onze meterkast opnieuw op te bouwen. De aardlekschakelaars en installatieautomaten heb ik vervangen door aardlekautomaten (ETI 1-fase, Eaton 3-fase en twee Emat kookgroepaardlekautomaten, die van ETI waren niet meer leverbaar).

We hebben een Siemens inductiekookplaat die goed functioneert achter de Emat aardlekautomaat. Bij de andere inductiekookplaat (een Miele) schakelt de aardlekautomaat af nadat ik de kookgroep aanzet.

Ik heb de Hager MKS599 kookgroep teruggezet achter een Eaton 4P 40A aardlekschakelaar (gelijk aan oude situatie maar toen met nog wat andere groepen achter deze ALS) en dat werkt wel.

De MKS599 achter twee ETI 16A aardlekautomaten doet ook de aardlekautomaten afschakelen.

Hager MKS599 is "2x 1P+N" volgens specs. Die Emat is 2P+2N.

Wat doe ik fout?
Aardlek automaat schakeld alleen af als er geen stroom via de nul die in de aardlekschakelaar zit terug loopt. Het is een weegschaal, er moet netzoveel stroom terug komen via de nul als er via de fase is verstuurd. gaat dit scheef dan schakeld de aardlek automaat zichzelf uit.

Het kan ook zo zijn dat er een verbruiker aan hangt die lekt via de aarde..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1 ... 66 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.