kabeltjekabel schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:15:
[...] In sommige gevallen mag het inderdaad zonder aardlekschakelaar, maar dan moet je aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Dat laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekschakelaar gebruiken.
Verder kun je in de meeste gevallen gewoon je 25A hoofdzekering gratis laten vervangen door 35A.[...]
Meten is voor ons tweakers toch simpel? Spanningen tussen de drie draden meten, bekende belasting tussen fase en aarde, weer meten en dan rekenen?
(en die 25A kan wel gratis 35A worden maar dan gaat de enige controleerbare meter weg. En die blijft.)
Steyn_E schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:13:
Ga er in NL maar vanuit dat de aardverspreidingsweerstand te hoog is om geen ALS toe te passen. Zeker op zandgrond. Vind het advies om geen aardlek toe te passen dan ook niet erg verstandig. Sowieso vraag ik me af waar de 1 fase 16 ampere groep ineens vandaan komt, het ging toch over kookgroepen op 3x25A aansluitingen? Dat is namelijk ongewenst. 1x16A voor een kookplaat is dat ook, maar vanuit gebruiksoogpunt, niet vanuit veiligheid of duidelijkheid bezien.
En nogmaals: Een kookgroep hoort NIET op 2 fases aangesloten te worden maar 2x op dezelfde. Dat is niet praktisch met 3x25A dus gebruik je een krachtgroep. Zo simpel.
Met 1x25A vraag je gewoon een verzwaring aan. Da's helemaal niet meer van deze tijd. Soms kun je gratis naar 35A, bij ons niet (Enexis en ongeschikte meter (max 25A)). Dan kun je beter naar 3x25A want dat is exact even duur.
Welk advies? Ik vertel over de eigen situatie. Met de bijbehorende beperkingen. En hoe het ook kan.
Zolang de 1x 25A er is blijven de (gemerkte) dubbelle draden onder de zelfde klemmen.
En een kookgroep van 2x 16A hoort overduidelijk wèl op verschillende fases. 2x 16A = 32A >= 25A !!!
Wie heeft er hoofdzekeringen van >48A? Normaal gebruik op de overige groepen en 1 groep volbelast mag nooit de HOOFDzekering triggeren. Tenzij dat ook een automaat is. Bijna nooit dus. Niet alles is nieuwbouw. Daar heb je ook die wildgroei van groepen. Nergens voor nodig. Ja een krachtgroep zou het beste zijn, maar is onmogelijk.
Doe nou eens niet of alles het nieuwste van het nieuwste is, maar hou rekening met de realiteit.
Er zijn bestaande situaties met hun beperkingen.
Het is veel belangrijker dat de hoofdzekering in tact blijft dan dat eventueel de kookgroep afschakeld.
In de praktijk nog niet gebeurd. De boiler, magnetron en oven zitten ook op de keukengroep. Dat kan
samen de 25A dus ook al overschrijden. Oppassen dus. Voorlopig de hele kookgroep op één 16A kant van de kookgroepautomaat dus.
pekelveld schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:31:
[...] Toch eens even gekeken. Hier in de meterkast zit een Gewiss 90301 kookgroep (2 x 1P+N). Die zit op 1 Gewiss 94927 aardlekschakelaar (4P), waarbij voor de kookgroep 2 fasen zijn gebruikt. Klinkt voor mijn gevoel dus niet "zoals het heurt". Situatie sinds 2016 overigens. Probleem? Ik krijg binnenkort namelijk toch de installateur langs... die moet nog een laadpaal aansluiten en dan moet er toch e.e.a. wijzigen.
Aansluiting is 3x25A trouwens.
Dat is dus wel zoals het heurt, tenzij je over gaat naar een krachtgroep. Wel beter, niet nodig.
Jim423 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:42:
[...] En ik nog

In een fatsoenlijk ontwerp zal de ontwerpstroom niet kloppen en dus de tekentafel nooit verlaten laat staan geïnstalleerd worden. 7,4kW op een 16A groep is gewoon Teun de Beun en zeker niet volgens de norm. Dit geldt gewoon in het algemeen, ook een 3kW vaatwasser mag dus niet samen met een 3,5kW stoomoven op 1 groep.
Natuurlijk wel. Die zitten gewoon met een stekker in een stopcontact. Gewoon niet tegelijk aanzetten. (zie wildgroei boven)
Probeer jij soms zoveel mogelijk automaten te verkopen?
Ook ben ik het niet met Steyn-e eens omdat er zeker wel onnodige risico's optreden door stelmatig overbelasten van de 16A automaat. Die wordt telkens warm omdat er in de marge wordt gewerkt en zal uiteindelijk gewoon vroegtijdig de geest geven. Zeker als er geen kwaliteitsspul wordt gebruikt. Je punt met de verlengsnoeren slaat in mijn ogen als een tang op een varken, wat leken aansluiten achter de installatie is iets heel anders als een vaste installatie met ontwerp.
Als we dat even doortrekken is meer aan groepen aansluiten dan de hoofdzekering groot is ook Teun de Beun. Zullen we even realistisch gaan doen? Je hebt te maken met de beperkingen van bestaande situaties.
Kookgroep achter 4P aaardlekschakelaar op 2 verschillende fases prima, en kan je niet anders? Hoop dat ik het verkeerd begrijp. Je kan zeker anders, namelijk gewoon een krachtgroep installeren zoals het hoort achter die 4P aardlekschakelaar. Los van het feit dat een kookgroep enkelfasig gebruikt dient te worden heb je in feite 2 eindgroepen achter een 4polige aardlekschakelaar wat dus een afrader is (ook volgens de NEN1010).
Je hebt dus een kookgroep en er is geen reden om die veranderen in een krachtgroep. Dus op twee fases, tenzij je maar één fase hebt, dan de draden samen onder één kant van de kookgroep. Nogmaals, de hoofdzekering mag er niet uitvliegen. Bij nieuwe aanleg als je de mogelijkheid hebt is een krachtgroep wel beter.
edit: nee, je hebt geen twee eindgroepen achter een 4polige aardlekschakelaar. Het is één kookgroep.