Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:24

painkill

Pain(k)(ill)

Aardlekschakelaars verschillen per stuk/merk wanneer ze in de praktijk aanspreken. Dit kan bij de een 22mA zijn, maar bij een ander ook gerust 15mA zijn. Ik vermoed dat de kookplaat daar net tussen zit.

Zoals hieronder aangegeven kan het ook nog liggen aan de nul die niet van de automaat wordt gehaald maar ergens anders vandaan. Dit ging met 4 groepen op 1 aardlek goed omdat deze nul van een andere groep achter dezelfde aardlek kwam. Maar nu niet meer.

[ Voor 38% gewijzigd door painkill op 28-05-2019 19:25 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Twee mogelijke oorzaken dat uitschakelen:
1. Er is echt sprake van een aardfout.
2. Je laat van het betreffende apparaat dat op de aardlekautomaat is aangesloten wel de fase lopen, maar de nul haal je ergens anders vandaan, bijvoorbeeld van een gemeenschappelijke nulstrip. Voor het absoluut vereiste evenwicht van stroom door de fasedraad = stroom door de nuldraad kan dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
Volgens mij gaat het al fout als je verbruiker de nullen heeft gekoppeld. Zie ook deze toevoeging:
Dit product werkt alleen bij elektrische, keramische, halogeen en inductie kookplaten die zijn aangesloten met 2 seperate nullen.
Dus als je gescheiden nullen hebt, de brug ertussenuit halen.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 28-05-2019 19:26 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat kan ook, het is min of meer een variant van punt 2 in mijn reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Femme schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:41:
Vraagje: ik ben afgelopen weekend bezig geweest om onze meterkast opnieuw op te bouwen. De aardlekschakelaars en installatieautomaten heb ik vervangen door aardlekautomaten (ETI 1-fase, Eaton 3-fase en twee Emat kookgroepaardlekautomaten, die van ETI waren niet meer leverbaar).

We hebben een Siemens inductiekookplaat die goed functioneert achter de Emat aardlekautomaat. Bij de andere inductiekookplaat (een Miele) schakelt de aardlekautomaat af nadat ik de kookgroep aanzet.

Ik heb de Hager MKS599 kookgroep teruggezet achter een Eaton 4P 40A aardlekschakelaar (gelijk aan oude situatie maar toen met nog wat andere groepen achter deze ALS) en dat werkt wel.

De MKS599 achter twee ETI 16A aardlekautomaten doet ook de aardlekautomaten afschakelen.

Hager MKS599 is "2x 1P+N" volgens specs. Die Emat is 2P+2N.

Wat doe ik fout?
Haha, bingo, al weer een fout aangesloten kookplaat. :+

Je Miele kookplaat zal wel een enkele nulgeleider hebben en dient dan (met in Nederland gangbare materialen) 3-fasig aangesloten te worden. Dat gaat dus goed met die Hager kookgroep achter een 4P aardlekschakelaar, maar niet met die Emat. Die Emat is overigens ook gewoon overduidelijk 2x 1P+N en doet dus niet aan het sommeren van de L's en N's maar rekent ze per helft af. Een krachtaardlekautomaat doet dat sommeren wel.

Je moet dus ofwel een kookplaat hebben met twee aparte nulaansluitingen; die kun je probleemloos achter zo'n kookgroepaardlekautomaat hangen. Of als die kookplaat geen twee nulgeleiders hebt moet je hem 3-fasig aansluiten achter een krachtaardlekautomaat.

Siemens/Bosch kookplaten (van ~ 7 kW) hebben veelal wel twee aparte nullen, sommige andere merken niet (o.a. Ikea). Ik heb wel eerder Mieles gezien die ook maar 1 nulaansluiting hebben.

Let ook op dat als je die Miele 1-fasig aansluit (met beide fasedraden op dezelfde fase) het ook goed gaat met een kookgroep achter een 2P aardlekschakelaar, maar dat is linke soep, want de nul wordt niet beveilig; een enkele nulgeleider op een 7,4 kW kookplaat kan leiden tot 32A door de nul, en dan gaat uiteindelijk de stekker in de fik. Daarom staat er ook altijd in de handleiding dat je het aansluiten moet overlaten aan een elektriciën. (Al doen die het ook vaak fout.)

Mocht je Miele wel twee nulgeleiders hebben kan het ook nog zijn dat de brug er alsnog op zit. Bij 1-fasig 2L2N aansluiting moet je die verwijderen; bij 3-fasige aansluiting volstaat een enkele nulgeleider en moet de brug er dus wel inzitten.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-05-2019 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Ik wil in een nieuwe woning een lastomschakelaar (de Hager SFT440) gaan gebruiken als hoofdschakelaar. Dit om ooit makkelijk een generator aan te kunnen sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.hager.nl/ecatimages/pdf/SFT440.jpg
Vraag is: Is dit toegestaan? Oftewel, is dit voor een netbeheerder een belemmering om een aansluiting onder deze groepenkast te maken?

@Femme Waarom zo moeilijk doen met die kookgroepautomaten? Is een gewone krachtgroep-alamat niet veel makkelijker? Dan kun je elke kookplaat (tot 11 kW) probleemloos aansluiten en zit ook niet met die nuldraden.
En voor het geld hoef je het ook niet te laten.

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 28-05-2019 20:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:37
Ik denk dat ze vreemd opkijken maar het wel gewoon aansluiten.
Dit is altijd aan de monteur dus garanties ga je niet krijgen hier. Zo zal bijv. eentje moeilijk doen om selectiviteit en een ander het niets boeien. Misschien is het wel handig om erop te zetten dat de meter op 2/6/10/14 aangesloten moet worden om het wat soepeler te laten verlopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik sta op het punt om al het schakelmateriaal voor m'n huis te bestellen. Gira 55.
Maar ik zie dat ze de WCD's in twee uitvoeringen hebben: mét en zónder bevestigingsklauwen. Wat zijn in hemelsnaam bevestigingsklauwen? Ik kom er op de foto's niet achter.

Ze komen in dozen van Attema, gewoon met schroefjes dus. Mocht het daarvoor zijn bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Femme schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:41:
Vraagje: ik ben afgelopen weekend bezig geweest om onze meterkast opnieuw op te bouwen. De aardlekschakelaars en installatieautomaten heb ik vervangen door aardlekautomaten (ETI 1-fase, Eaton 3-fase en twee Emat kookgroepaardlekautomaten, die van ETI waren niet meer leverbaar).

We hebben een Siemens inductiekookplaat die goed functioneert achter de Emat aardlekautomaat. Bij de andere inductiekookplaat (een Miele) schakelt de aardlekautomaat af nadat ik de kookgroep aanzet.

Ik heb de Hager MKS599 kookgroep teruggezet achter een Eaton 4P 40A aardlekschakelaar (gelijk aan oude situatie maar toen met nog wat andere groepen achter deze ALS) en dat werkt wel.

De MKS599 achter twee ETI 16A aardlekautomaten doet ook de aardlekautomaten afschakelen.

Hager MKS599 is "2x 1P+N" volgens specs. Die Emat is 2P+2N.

Wat doe ik fout?
Je zou als oplossing ook de kookplaat op 1×16A aan kunnen sluiten. Het nadeel is het risico dat de installatieautomaat aanspreekt als je voor een heel weeshuis gaat koken. Normaliter sluit je een kookplaat aan op 2×16A en dan kan je onbeperkt volgas koken. Ervaring bij mij en enkele andere mensen is dat 1×16A voldoende is voor een 7,4 kW kookplaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:05:
Ik denk dat ze vreemd opkijken maar het wel gewoon aansluiten.
Dit is altijd aan de monteur dus garanties ga je niet krijgen hier. Zo zal bijv. eentje moeilijk doen om selectiviteit en een ander het niets boeien. Misschien is het wel handig om erop te zetten dat de meter op 2/6/10/14 aangesloten moet worden om het wat soepeler te laten verlopen.
Welke selectiviteit? Een hoofdschakelaar heeft daar niks mee te maken. Deze omschakelaar eveneens niet, heeft dezelfde stoothoudspanningsvastheid (4 kV) en is net als een normale hoofschakelaar geen beveiliging tegen kortsluiting of overstroom.

Het lijkt mij juist de meest logische zet om dan dit ding te hebben in plaats van een hoofdschakelaar. Hoofdschakelaar met daarachter nog een omschakelaar bied namelijk geen garantie op een spanningsvrije installatie na 1 logische handeling (hoofdschakelaar om).
sOid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:09:
Ik sta op het punt om al het schakelmateriaal voor m'n huis te bestellen. Gira 55.
Maar ik zie dat ze de WCD's in twee uitvoeringen hebben: mét en zónder bevestigingsklauwen. Wat zijn in hemelsnaam bevestigingsklauwen? Ik kom er op de foto's niet achter.

Ze komen in dozen van Attema, gewoon met schroefjes dus. Mocht het daarvoor zijn bedoeld.
Die klauwen zijn een manier om te bevestigen in inbouwdozen zonder schroefgaten maar met een randje, of in gevallen waar er half over de doos is getegeld of anderssinds de schroefgaten van de doos onbereikbaar of afwezig zijn.

Ik heb ook eens materiaal besteld om alles in een huis te vervangen en toen bleek er voor 1 wcd een exemplaar met klauwen nodig. Haat, haat, haat! :P
Dre schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:21:
[...]

Je zou als oplossing ook de kookplaat op 1×16A aan kunnen sluiten. Het nadeel is het risico dat de installatieautomaat aanspreekt als je voor een heel weeshuis gaat koken. Normaliter sluit je een kookplaat aan op 2×16A en dan kan je onbeperkt volgas koken. Ervaring bij mij en enkele andere mensen is dat 1×16A voldoende is voor een 7,4 kW kookplaat.
Wanneer hoepel je nu eens een eind op met die stomme adviezen? Tevens verzwijg je (wellicht bewust, wellicht uit stupiditeit) dat het niet alleen om het aanspreken van de automaat gaat, maar ook het niet-geschikt zijn van de gehele nulketen. Dat uit jouw n=1 geval het allemaal net goed gaat wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. Dus hoepelen met die brandgevaarlijke suggesties.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-05-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:21:
[...]

Welke selectiviteit? Een hoofdschakelaar heeft daar niks mee te maken. Deze omschakelaar eveneens niet, heeft dezelfde stoothoudspanningsvastheid (4 kV) en is net als een normale hoofschakelaar geen beveiliging tegen kortsluiting of overstroom.

Het lijkt mij juist de meest logische zet om dan dit ding te hebben in plaats van een hoofdschakelaar. Hoofdschakelaar met daarachter nog een omschakelaar bied namelijk geen garantie op een spanningsvrije installatie na 1 logische handeling (hoofdschakelaar om).
Dat over die selectiviteit meer als voorbeeld heeft niks te maken met deze situatie natuurlijk.
Ik neem aan dat dat aggregaat nog los gestart en aangesloten moet worden, anders wordt (per ongeluk) die ene logische handeling geen vrijschakeling maar een overschakeling...
Wanneer hoepel je nu eens een eind op met die stomme adviezen?
lol :+
Bij mij zou dat overigens nooit goed gaan want ik meet 31,9A wanneer ik alles op het fornuis aanzet. Maar mijn fornuis telt volgens mij niet mee voor de ervaring want ik heb dit vorige keer ook al verteld :o

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 28-05-2019 20:32 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online

[...]

Die klauwen zijn een manier om te bevestigen in inbouwdozen zonder schroefgaten maar met een randje, of in gevallen waar er half over de doos is getegeld of anderssinds de schroefgaten van de doos onbereikbaar of afwezig zijn.

Ik heb ook eens materiaal besteld om alles in een huis te vervangen en toen bleek er voor 1 wcd een exemplaar met klauwen nodig. Haat, haat, haat! :P
Ah, dus toch! Zou bijna zo'n ding met klauwen meebestellen om jouw situatie te voorkomen ;)

Goed, net dik 550 euro aan onze Oosterburen overgemaakt :+ (Wat scheelt de prijs daar énorm zeg!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Ah, dus toch! Zou bijna zo'n ding met klauwen meebestellen om jouw situatie te voorkomen ;)

Goed, net dik 550 euro aan onze Oosterburen overgemaakt :+ (Wat scheelt de prijs daar énorm zeg!)
In mijn geval heb ik twee Wago 221's achtergelaten "Die ongeaarde wcd in de badkamer voldeed toch al niet en tot de volgende keer! :+ "

Na mij zijn er nog wat Polen aan het werk geweest die de boel verbouwd hebben en naar verluid zeer dubieus installeren (weggetegelde lasdoos, VD draad in sleuf achter tegel (geen buis))... dus dan ga ik maar eens beginnen met het controleren van de aarding. Zal me verbazen als ze de douchedrain vereffend hebben :Z
Jim423 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:28:
[...]
lol :+
Bij mij zou dat overigens nooit goed gaan want ik meet 31,9A wanneer ik alles op het fornuis aanzet. Maar mijn fornuis telt volgens mij niet mee voor de ervaring want ik heb dit vorige keer ook al verteld :o
Iedereen die zijn kookplaat
wel eens voluit gebruikt en/of geen luie automaat
heeft telt niet mee
in het gezw*ts van @Dre

Het rijmt nog ook
Jim423 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Dat over die selectiviteit meer als voorbeeld heeft niks te maken met deze situatie natuurlijk.
Ik neem aan dat dat aggregaat nog los gestart en aangesloten moet worden, anders wordt (per ongeluk) die ene logische handeling geen vrijschakeling maar een overschakeling...
Haha, ik was er stiekem even vanuit gegaan dat het II-I-0 was, maar het ding is II-0-I, dus dan wordt het bij volledig naar beneden drukken inderdaad een omschakeling :o

Bij later aansluiten van die noodvoeding moet je trouwens de boel onder die hoofdschakelaar ook weer spanningsloos hebben, dat is ook nog een aandachtspuntje. Of al eerder de bedrading daar aansluiten, kan natuurlijk ook.

[ Voor 62% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-05-2019 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:35:
[...]

In mijn geval heb ik twee Wago 221's achtergelaten "Die ongeaarde wcd in de badkamer voldeed toch al niet en tot de volgende keer! :+ "

Na mij zijn er nog wat Polen aan het werk geweest die de boel verbouwd hebben en naar verluid zeer dubieus installeren (weggetegelde lasdoos, VD draad in sleuf achter tegel (geen buis))... dus dan ga ik maar eens beginnen met het controleren van de aarding. Zal me verbazen als ze de douchedrain vereffend hebben :Z
Haha. Tjonge!

Nog wel even leuk om te vertellen. Ik heb hier een paar maanden geleden om wat advies gevraagd over het een en ander, waaronder elektra en vereffening in de badkamer.

Voordat het allemaal werd weggestukadoord heb ik de bovenverdieping laten keuren door een elektriciën. (De benedenverdieping komt later, daarna krijg ik een rapport.) Eigenlijk niets dan lof! Potentiaalvereffening was allemaal in orde, dozen zagen er goed uit en 't juiste materiaalgebruik viel 'm ook positief op. Toen ik op 't laatst zei dat er in de tuin nu een YMVKas-kabel op 60cm diep ligt grapte hij "We zoeken nog mensen!".

Hij had twee opmerkingen: aarden gas en waterleiding (wist ik, nog niet aan toe gekomen) en geen wikkelingen maken met de draden in de groepenkast (was niet heel strak, maar twijfelde ik over).

Dus nogmaals dank! Op korte termijn kom ik nog met een paar vragen over elektra in de keuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 27-09 12:43
Andrehj schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:01:
Ik wil in een nieuwe woning een lastomschakelaar (de Hager SFT440) gaan gebruiken als hoofdschakelaar. Dit om ooit makkelijk een generator aan te kunnen sluiten.
[Afbeelding]
Vraag is: Is dit toegestaan? Oftewel, is dit voor een netbeheerder een belemmering om een aansluiting onder deze groepenkast te maken?
Alleen als deze lastomschakelaar ook onder kortsluitstroom om kan (en mag) schakelen, én als hij ook echt uit is als hij op 0 staat.

Een normale hoofdschakelaar kan je niet op 0 zetten als er een contact is vastgelast door kortsluiting, zodat je weet dat het niet veilig is achter de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Wanneer hoepel je nu eens een eind op met die stomme adviezen? Tevens verzwijg je (wellicht bewust, wellicht uit stupiditeit) dat het niet alleen om het aanspreken van de automaat gaat, maar ook het niet-geschikt zijn van de gehele nulketen. Dat uit jouw n=1 geval het allemaal net goed gaat wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. Dus hoepelen met die brandgevaarlijke suggesties.
Nou, nou, mag het iets rustiger.

De meeste mensen die ik ken koken zelden tot nooit op 7,4 kW, en al helemaal niet langdurig. Maaruh YMMV en N=5. Het zal zeker niet voor elk huishouden werken :) Voor jou en Jim423 moet je 7,4 kW langdurig in de pannen kunnen stoppen, maar dat is niet voor elk huishouden zo.

Een kabel van 2,5mm2 beveiligen met 1×16A lijkt me overigens een correct gekozen overstroombeveiliging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
De kookplaat waanzin moet even de wereld uit:
Je sluit de boel aan zoals het hoort, niet zoals het "bij mij en x aantal anderen al jááren goed gaat". Elektra is overal eenduidig aangelegd zodat je ervan op aan kunt dat bepaalde dingen op een bepaalde manier in elkaar steken. De NEN is je vriend. Bovendien kies je een kookplaat aan de hand van je aansluiting, je gaat geen enkelfasige kookplaat op een 3x25A aansluiting prakken.

Kort gezegd zijn er maar 2 correcte mogelijkheden:
Met een 1X35/40A aansluiting gebruik je een kookgroep, 2P+2N dus. Een nulbrug is geen probleem, wel heb je altijd 2 nuldraden nodig, immers kan er theoretisch 32A door de nul lopen, 1x2,5mmq is niet voldoende. Wel moeten beide helften van de kookplaat op 1 aardlekschakelaar zitten.
Met een 3X25A aansluiting leg je ALTIJD een krachtgroep aan. 2 verschillende fasen gebruiken is niet toegestaan. Veruit de meeste inductieplaten, ook de 7,4KW modellen, zijn daar gewoon geschikt voor. Zo niet, andere kookplaat uitzoeken. Niet gaan rommelen. Je zet anders namelijk 400V op een apparaat dat mogelijk onvoldoende geïsoleerd is voor die spanning.

Zo voorkom je gevolgen die met een paar tientjes (prijsverschil kookgroep/krachtgroep en aardlek) niet gefixt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:13:
[...]

De meeste mensen die ik ken koken zelden tot nooit op 7,4 kW, en al helemaal niet langdurig. Maaruh YMMV en N=5. Het zal zeker niet voor elk huishouden werken :) Voor jou en Jim423 moet je 7,4 kW langdurig in de pannen kunnen stoppen, maar dat is niet voor elk huishouden zo.

Een kabel van 2,5mm2 beveiligen met 1×16A lijkt me overigens een correct gekozen overstroombeveiliging.
Precies wat ik zeg dus; mensen die je het tegendeel vertellen, tellen niet mee in jouw gez..

Het langdurig moeten kwijtkunnen van 7,4 kW is ook niet waar. Volg bijvoorbeeld het mooie grafiekje op pagina 2;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
7,4 kW op B16 = 2x In; dus 10-50 seconden. Dat is niet "langdurig" in mijn boek. Maar de vorige keer zat je ook te kletsen over "minstens een minuut"...

Maar ook met 5,5 kW zit je aan 50-350s; en dat bereik ik met 2 pitten op Turbo. Met de opvolger van mijn plaat zit je met twee pitten op turbo aan 6,8 kW

Verder gaat het niet enkel om die draad van 2,5 kwadraat, maar ook alle verbindingen. Jouw situatie gaat richting structureel overbelasten tot het randje, en daar wordt nu eenmaal niet voor ontworpen.

EDIT: Dus nogmaals; Hoepelen met die stomme adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij later aansluiten van die noodvoeding moet je trouwens de boel onder die hoofdschakelaar ook weer spanningsloos hebben, dat is ook nog een aandachtspuntje. Of al eerder de bedrading daar aansluiten, kan natuurlijk ook.
Gewoon aansluiten en een CEE toestelcontactdoos monteren. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K3dlWj5ZvS0gVtIz1pEl4FRn/full.gif

Kun je de generator in één keer inprikken.
[...]

Ja, goed plan, stop eens met het verspreiden van die onzin.
Tja zo zijn er ook mensen die een PC met dikke i7 processor kopen om een beetje te Facebooken. Dat werkt misschien nog steeds wel als je een picoPSU in zo'n PC drukt. Maakt dat het dan de juiste keuze?!

Een apparaat moet gewoon gebruikt kunnen worden. Ook op zijn grenzen.
Maar er vervolgens een 7,4kW apparaat op aansluiten gaat natuurlijk nergens over. Ja, dat gaat vaak goed. Ja, een automaat kan wel eens wat meer stroom doorlaten dan zijn nominaalstroom.

Ik ken helaas te veel voorbeelden waar stekkers of lasverbindingen het eerder opgaven dan de automaat. Goed dimensioneren is geen onzin.

Basis elektrotechniek dit. IB ≤ IN ≤ IZ

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Haha, weinig medestanders hier :P

Van de NEN heb ik zwart op wit dat de kookplaat van 7,4 kW gewoon op 1×16A mag. Dus geen lelijke nieuwe kabel leggen over de muur en geen nieuwe hoofdzekering / meter (1×25 anyone?). Vraag het zelf maar na bij de NEN :) (https://www.nen.nl/Over-NEN/Contact/Uw-vraag.htm)

Uiteraard alle verbindingen goed vast zetten. Ik ken geen overstroombeveiliging die overgangsweerstanden goed kan beveiligen. Dus als 16A al teveel is voor 2,5mm2 dan zou 10A ook al teveel kunnen zijn, tja, dan is het tijd om een goeie installateur te zoeken.
Een draad van 2,5mm2 kan over het algemeen 24 Ampère continue aan volgens de NEN1010, een beveiliging met 16 Ampère is dan geschikt. Je zou zelfs naar 20A kunnen gaan.

Dat overstroombeveiligingen niet geschikt zijn om een overbelasting uit te schakelen is nieuw voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:59:

Van de NEN heb ik zwart op wit dat de kookplaat van 7,4 kW gewoon op 1×16A mag. Dus geen lelijke nieuwe kabel leggen over de muur en geen nieuwe hoofdzekering / meter (1×25 anyone?). Vraag het zelf maar na bij de NEN :) (https://www.nen.nl/Over-NEN/Contact/Uw-vraag.htm)
Tuurlijk mag dat; met 3 van de 5 aders aangesloten en ruimte voor twee borden op je kookplaat :)

Verder gewoon gezwets natuurlijk.
Uiteraard alle verbindingen goed vast zetten. Ik ken geen overstroombeveiliging die overgangsweerstanden goed kan beveiligen. Dus als 16A al teveel is voor 2,5mm2 dan zou 10A ook al teveel kunnen zijn, tja, dan is het tijd om een goeie installateur te zoeken.

Een draad van 2,5mm2 kan over het algemeen 24 Ampère continue aan volgens de NEN1010, een beveiliging met 16 Ampère is dan geschikt. Je zou zelfs naar 20A kunnen gaan.

Dat overstroombeveiligingen niet geschikt zijn om een overbelasting uit te schakelen is nieuw voor me.
De overstroombeveiliging is bedoeld als beveiliging, niet als thermostaatregeling. Mijn oma gebruikte de rookmelder als kookwekker voor de melk; ook zoiets wat wel kan, maar totaal idioot is.

Uiteindelijk sloop je ook je automaat er mee trouwens; ook zoiets wat je verzwijgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In de NEN1010 staat bovengenoemde formule ook zwart op wit.
433.1 Het onderling afstemmen van leidingen en beveiligingstoestellen

De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom
beschermen, moeten aan de volgende twee voorwaarden voldoen:
IB ≤ In ≤ IZ (43.1)

waarin:
IB is de ontwerpstroom van die stroomketen;
IZ is de continue hoogste toelaatbare stroom van de leiding (zie rubriek 523);
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel;
Wat is volgens jou dan de ontwerpstroom IB van een keten waarop je een 7,4kW kookplaat aansluit?

Er staat daar nog een opmerking bij:
OPMERKING 5 Ontwerpstroom IB kan worden beschouwd als een actuele stroom Ia na toepassing van de gelijktijdigheidsfactor. Zie rubriek 311.
311 Hoogste gevraagde vermogen en gelijktijdigheidsfactor
Voor een betrouwbaar en bedrijfseconomisch ontwerp van een installatie, rekening houdend met begrenzing door thermische aspecten en spanningsverlies, is het van belang het hoogste gevraagde vermogen vast te stellen. Bij het vaststellen van het hoogste door een installatie of deel daarvan gevraagde vermogen, mag rekening worden gehouden met de gelijktijdigheidsfactor.
Tja. Dat hangt wellicht van het gebruik van de kookplaat af. Maar een gelijktijdigheidsfactor van ≤ 50% lijkt mij voor een toestel als een kookplaat nogal laag...
Kijk nou waar ik over struikel in de NEN1010. :)
433.1
In een aantal gevallen wordt bij toepassing van deze bepaling geen beveiliging verkregen, bijvoorbeeld bij een langdurige overstroom die kleiner is dan I2. In dergelijke gevallen zou moeten worden overwogen om een leiding te kiezen met een grotere kerndoorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
We krijgen binnenkort een tuinhuis bestaande uit een schuur en een overkapping/veranda. Hoe kan ik electra het beste aanleggen van stopcontacten en schakelaars van de overkapping onder de houten vloer door (waaronder een loze ruimte voor ventilatie is) naar de aanpandige schuur waar de centraaldoos en schakelaar komt? De verkoper had het over flexibele voorbedrade leidingen. Ik vraag me af of dat onder de vloer mag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hansvk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:15:
We krijgen binnenkort een tuinhuis bestaande uit een schuur en een overkapping/veranda. Hoe kan ik electra het beste aanleggen van stopcontacten en schakelaars van de overkapping onder de houten vloer door (waaronder een loze ruimte voor ventilatie is) naar de aanpandige schuur waar de centraaldoos en schakelaar komt? De verkoper had het over flexibele voorbedrade leidingen. Ik vraag me af of dat onder de vloer mag.
Voorbedraade flex mag best onder de vloer maar het is niet geschikt voor vochtige omgevingen zoals buiten... En hoe wilde je het in gaan voeren in de wartel van je Niko Hydro schakelmateriaal? ;)

Mooi YMvK of XMvK pakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Jep, buiten altijd met kabel werken, nooit met (flex)buis en losse installatiedraad. En met 5 aderig YMVK kun je bijvoorbeeld een schakeldraad meevoeren of zelfs 2 kringen schakelen. Wat je wel vaak ziet is dat met de kabel in een mantel steekt, zo zijn lange rechte stukken toch netjes. De bochten laat je dan achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Over de inductiekookplaten en hoe je deze veilig met gezond verstand en volgens NEN1010 moeten aansluiten gaan we niet uitkomen denk ik.

Nu even iets anders nu ik toch jullie aandacht heb over inductiekookplaten @kabeltjekabel @Xander @Steyn_E

De NEN1010 versie 2015 stelt op pagina 194 in artikel 514.3.1.1 het volgende:
Nul- of middenleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur blauw.
Een veel voorkomende kookplaat is 2× fase en 2× nul. Hoe doen jullie dat nu aansluiten met een 5-aderige kabel met daarin 1 blauwe ader. Jullie hebben er al aardig wat aangesloten volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:26:
Over de inductiekookplaten en hoe je deze veilig met gezond verstand en volgens NEN1010 moeten aansluiten gaan we niet uitkomen denk ik.

Nu even iets anders nu ik toch jullie aandacht heb over inductiekookplaten @kabeltjekabel @Xander @Steyn_E

De NEN1010 versie 2015 stelt op pagina 194 in artikel 514.3.1.1 het volgende:

[...]

Een veel voorkomende kookplaat is 2× fase en 2× nul. Hoe doen jullie dat nu aansluiten met een 5-aderige kabel met daarin 1 blauwe ader. Jullie hebben er al aardig wat aangesloten volgens mij :)
NPR5310_2017 4.8.3
De grijs gekleurde installatiedraad of ader mag niet worden toegepast als nulleiding of als
beschermingsleiding. Uitzonderingen op deze regel zijn, onder bepaalde voorwaarden,
[...]
— de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel.
Leuk geprobeerd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Ik heb ook eens materiaal besteld om alles in een huis te vervangen en toen bleek er voor 1 wcd een exemplaar met klauwen nodig. Haat, haat, haat! :P
Eensch.
[quote Dre schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:21:
[...] Je zou als oplossing ook de kookplaat op 1×16A aan kunnen sluiten. Het nadeel is het risico dat de installatieautomaat aanspreekt als je voor een heel weeshuis gaat koken. Normaliter sluit je een kookplaat aan op 2×16A en dan kan je onbeperkt volgas koken. Ervaring bij mij en enkele andere mensen is dat 1×16A voldoende is voor een 7,4 kW kookplaat.
[/quote
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[...] Wanneer hoepel je nu eens een eind op met die stomme adviezen? Tevens verzwijg je (wellicht bewust, wellicht uit stupiditeit) dat het niet alleen om het aanspreken van de automaat gaat, maar ook het niet-geschikt zijn van de gehele nulketen. Dat uit jouw n=1 geval het allemaal net goed gaat wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. Dus hoepelen met die brandgevaarlijke suggesties.
Wat ben jij voor wereldvreemde kwast dat je ervaringen van anderen die gewoon veilig zijn vanuit je ivoren toren probeert te ontkennen?
[...] Nou, nou, mag het iets rustiger.

kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Precies wat ik zeg dus; mensen die je het tegendeel vertellen, tellen niet mee in jouw gez..

Het langdurig moeten kwijtkunnen van 7,4 kW is ook niet waar. Volg bijvoorbeeld het mooie grafiekje op pagina 2;
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
7,4 kW op B16 = 2x In; dus 10-50 seconden. Dat is niet "langdurig" in mijn boek. Maar de vorige keer zat je ook te kletsen over "minstens een minuut"...

Maar ook met 5,5 kW zit je aan 50-350s; en dat bereik ik met 2 pitten op Turbo. Met de opvolger van mijn plaat zit je met twee pitten op turbo aan 6,8 kW

Verder gaat het niet enkel om die draad van 2,5 kwadraat, maar ook alle verbindingen. Jouw situatie gaat richting structureel overbelasten tot het randje, en daar wordt nu eenmaal niet voor ontworpen.

EDIT: Dus nogmaals; Hoepelen met die stomme adviezen!
Ivoren toren idioterie is nergens voor nodig. Ik heb overigens 2x 2,5mm2 samen onder de klem van één kant van de krachtgroep aangesloten. Ik moet de hoofdzekering selectief houden.
@Xander Dit is dus gewoon goed? (wmb is de ontwerpstroom 16A, dit volgt uit de automaat. Daar zit 5mm2 achter, zoals achter een krachtgroep.
@Dre Ik heb 2x blauw en 2x bruin, van één setje heb ik de uiteinden met krimpkous gemerkt, zodat je kunt zien dat ze bij elkaar horen. Doe net zo iets. Wel duidelijk...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
Niet, al zal het vast wel zo gebeuren. In principe is in NL de krachtgroep de standaardtoepassing (al heeft natuurlijk niet iedereen een 3x25, ik meen dat het inmiddels wel standaard zo wordt aangelegd). Ook zijn buizen met installatiedraad hier gebruikelijker dan kabel (nog wel) waarbij je dat probleem niet hebt. Ik zie echter liever de grijze ader omgekleurd dan maar 1 ader op de nul aangesloten. Of de grijze er lukraak bijgestoken. Soms moet het inderdaad zoals het gaat. Maar aderkleuren veroorzaken geen brand, ondeugdelijke dimensionering wél (zoals ik eerder dacht te lezen, blijkt het toch anders te zitten dan op het plaatje in mn hoofd).

Mijn stelregel is dan ook: Indien 400V hoofdaansluiting, altijd een 400v kookplaat en een krachtgroep. Helaas is de wereld niet zo eenduidig en moet je dus, in het geval van een ouderwetse 1-fase hoofdaansluiting een kookgroep gebruiken. Daar is nou eenmaal geen bijpassende YMVK voor, dus is de grijze ader omkleuren je enige optie. Niet onveilig, wel wat onduidelijker. Of je moet zin hebben om een 3/4 buis die kant op te leggen.

Edit:
Zelfs als je het zelf niet denkt nodig te hebben zou ik het gewoon in 1x goed doen, dus 5 aderig en op ofwel een kookgroep, ofwel een krachtgroep. Koken op 3,6KW lijkt mij alleen afdoende als je nooit meer dan 2 pannen op het vuur hebt, probeer dat later maar eens op te lossen (of een volgende bewoner).

[ Voor 12% gewijzigd door Steyn_E op 28-05-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:40:
[...]
Wat ben jij voor wereldvreemde kwast dat je ervaringen van anderen die gewoon veilig zijn vanuit je ivoren toren probeert te ontkennen?

[...]
Schijnbaar houden jullie naast een alternatieve definitie van "veilig" ook een alternatieve definitie van "wereldvreemd" en "ivoren toren", dus wellicht eerst even je alternatieve woordenboek publiceren.
Steyn_E schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:24:
Jep, buiten altijd met kabel werken, nooit met (flex)buis en losse installatiedraad. En met 5 aderig YMVK kun je bijvoorbeeld een schakeldraad meevoeren of zelfs 2 kringen schakelen. Wat je wel vaak ziet is dat met de kabel in een mantel steekt, zo zijn lange rechte stukken toch netjes. De bochten laat je dan achterwege.
Ja, je hebt zelfs twee schakeldraden, maar "2 kringen" met "kring" als Belgisch voor "groep" mag dus niet.

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-05-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Nee, twee lichtkringen (serieschakeling), niet twee groepen. Dat mag nooit in dezelfde buis/kabel/lasdoos. Ik ben ook geen Belg trouwens, wel van beneden de rivieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Ik heb ook eens materiaal besteld om alles in een huis te vervangen en toen bleek er voor 1 wcd een exemplaar met klauwen nodig. Haat, haat, haat! :P
Eensch.
p.s. waarom geen langere boutjes? recent zelf m3x45 gebruikt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Da's leuk totdat zo'n 50 jaar oude inbouwdoos z'n draadbussen ineens loslaat. Dan kan zo'n klemvariant heel handig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:09:
[...]

Eensch.
p.s. waarom geen langere boutjes? recent zelf m3x45 gebruikt.
Had ook gekund, na het weghakken van twee lagen tegels (die dus voor de schroefgaten zaten).

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-05-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wegslijpen. Heb ik bij een andere doos gedaan. Niet die rotte klemdingen die toch gaan slippen. Heb je opeens een los stopcontact in je hand als je op een ongelegen moment de stekker er uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:27:
Wegslijpen. Heb ik bij een andere doos gedaan. Niet die rotte klemdingen die toch gaan slippen. Heb je opeens een los stopcontact in je hand als je op een ongelegen moment de stekker er uit haalt.
Had gekund ja, maar geen zin om stof te maken en nog meer te doen.

Een goede beslissing, want uiteindelijk zijn de twee lagen in z'n geheel weggehakt en is de wcd verplaatst naar een hoogte waar ook mensen anders dan de 50% langste mannen er bij kunnen. De inbouwdoos is daarna weggetegeld door een paar prutsers die tevens verzuimd hebben PE naar het wastafellamppunt te bedraden |:(

Ik heb de planning van werkzaamheden in ieder geval niet gemaakt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:57:
B16 is prima. C16 vind ik persoonlijk te stevig, zeker als er geen andere verbruikers op zitten.
Als je af kan met 2300W is B10 ook goed. Uiteraard de WCD aansluiten met 3x2,5mm² VD of kabel.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:23:
[...]

Gewoon B16 dus. Verlengsnoer met drie friteuses gaat natuurlijk niet werken, althans niet drie keer 2200W. Let ook op dat ondergedimensioneerde verlengsnoeren niet beveiligd worden door wat je in de meterkast hebt. Uitgerold 1,5mm2 verlengsnoer gaat nog wel. 1mm2 en opgerolde exemplaren niet doen.

Als je inderdaad aan de slag wilt met drie frietpannen zou ik gewoon nog twee groepen aanleggen.

[...]

B16 of C16 maakt geen verschil qua overbelasting. Het is alleen de piekstroom van bijv. zware motoren / lasapparaten die de C16 wel tolereerd en de B16 niet. Het thermische deel is hetzelfde.
Nog bedankt voor jullie reactie dat een wandcontactdoos + 2,5mm2 met een 16 Ampère installatieautomaat correct beveiligd is tegen overbelasting. Dit naar aanleiding van mijn vraag toen der tijd. Als de installatieautomaat te vaak aanspringt heb ik haar aanbevolen om twee groepen te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 29-05-2019 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
[...]
Dat snap ik niet. Ik kan dan toch gewoon de drie 25A automaten onder de meter uitzetten? Lijkt me geen probleem.
Steyn_E schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:24:
Hou er wel rekening mee dat je dikke XMVK-as kabel niet in de M20 wartel van je Niko Hydro krijgt. Om dat op te lossen (en de draad te kunnen doorlussen naar de volgende WCD) heb ik eronder een waterdichte kabeldoos gemonteerd met M25 ingangen (Wiska combi 607 voor twee onderaansluitingen M25, of Wiska combi 407 voor 1 aansluiting M25).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
sOid schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:09:

die klauwen zetten uit in de doos om ze te klemmen, heb je in NL niet nodig.

tipje, kijk even bij https://www.elektroradar.de

Scheelt een hoop geld vergeleken met NL en je kan gewoon de product codes gebruiken

Edit: had jouw post over de bestelling over het hoofd gezien

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 29-05-2019 09:07 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
hansvk schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:38:
Ok, dan wordt het Niko hydro :) Bedankt voor de adviezen. En dan nog een vervolgvraag. We krijgen binnenkort een tuinhuis bestasnde uit een schuur en een overkapping/veranda. Hoe kan ik electra het beste aanleggen van stopcontacten en schakelaars van de overkapping onder de houten vloer door (waaronder een loze ruimte voor ventilatie is) naar de aanpandige schuur waar de centraaldoos en schakelaar komt? De verkoper had het over flexibele voorbedrade leidingen. Ik vraag me af of dat onder de vloer mag.
Voor mij heeft flex nooit de voorkeur. Persoonlijk zou ik massief 3/4 grijze buis leggen (slag vast en valt minder op) en daar YMVK doorheen halen is naar mijn mening het netst af te werken op deze manier als je voor opbouw situaties gaat. Of kijken of je zwarte buisinvoer M20 kan vinden en dan netjes de buis insteken. Dan zou je eventueel alles netjes in kunnen buigen en VD draad gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Steyn_E schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:30:
De kookplaat waanzin moet even de wereld uit:
Je sluit de boel aan zoals het hoort, niet zoals het "bij mij en x aantal anderen al jááren goed gaat". Elektra is overal eenduidig aangelegd zodat je ervan op aan kunt dat bepaalde dingen op een bepaalde manier in elkaar steken. De NEN is je vriend. Bovendien kies je een kookplaat aan de hand van je aansluiting, je gaat geen enkelfasige kookplaat op een 3x25A aansluiting prakken.

Kort gezegd zijn er maar 2 correcte mogelijkheden:
Met een 1X35/40A aansluiting gebruik je een kookgroep, 2P+2N dus. Een nulbrug is geen probleem, wel heb je altijd 2 nuldraden nodig, immers kan er theoretisch 32A door de nul lopen, 1x2,5mmq is niet voldoende. Wel moeten beide helften van de kookplaat op 1 aardlekschakelaar zitten.
Met een 3X25A aansluiting leg je ALTIJD een krachtgroep aan. 2 verschillende fasen gebruiken is niet toegestaan. Veruit de meeste inductieplaten, ook de 7,4KW modellen, zijn daar gewoon geschikt voor. Zo niet, andere kookplaat uitzoeken. Niet gaan rommelen. Je zet anders namelijk 400V op een apparaat dat mogelijk onvoldoende geïsoleerd is voor die spanning.
Ok, duidelijk en maakt sense om in het geval van een 3-fase aansluiting een krachtgroep te gebruiken. Dan zet ik er 3-fase aardlekautomaten in voor de kookplaten.

Mijn oude meterkast is in 2010/2011 door een installateur gemaakt. Was het bovenstaande inzicht er destijds niet?

Ik ben ook in verwarring gebracht door deze tekst op https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling over NEN 1010:2015:
Waar u eerder drie maal een 4-polige (4P) aardlekschakelaar in uw 3 fase groepenkast zou selecteren voor bijvoorbeeld 10 installatieautomaten en een kookgroep (fornuisgroep), zullen dit vanaf 1 juli 2016 drie 2-polige aardlekschakelaars zijn.

Naast de installatieautomaten (1-polig + nul) mogen ook fornuisgroepen (ook wel kookgroepen genoemd) niet meer aangesloten worden op een aardlekschakelaar 4P. De aardlekschakelaar 2P zal zodoende toegepast gaan worden in de 1 fase en 3 fase groepenkasten
Dat suggereert dat een kookgroep achter twee 2P aardlekschakelaars moet, maar dat is volgens jou dus juist niet de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Goed bekeken horen kookgroepen gewoon niet thuis in een 3-fasen kast. Daar zijn krachtgroepen voor gemaakt, kookgroepen zijn bedoeld om in een 1-fase kast te hangen.

Dat er veel kookgroepen in 3-fase kasten hangen (vaak aangesloten op 1 fase, waardoor de hoofdzekering van 25A zeker overbelast wordt) doet daar niet aan af.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Femme schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:09:
[...]

Ok, duidelijk en maakt sense om in het geval van een 3-fase aansluiting een krachtgroep te gebruiken. Dan zet ik er 3-fase aardlekautomaten in voor de kookplaten.

Mijn oude meterkast is in 2010/2011 door een installateur gemaakt. Was het bovenstaande inzicht er destijds niet?

Ik ben ook in verwarring gebracht door deze tekst op https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling over NEN 1010:2015:

[...]

Dat suggereert dat een kookgroep achter twee 2P aardlekschakelaars moet, maar dat is volgens jou dus juist niet de bedoeling.
Het advies (het is geen verplichting maar wel beter) is om alle 1P+N en 1Fase kookgroepen achter een 1P+N aardlekschakelaars te plaatsten, en alle 'krachtgroepen' 3P+N achter een bijbehorende aardlekschakelaar.

De 1fase kookgroepen moet je zien als een gewone 1P+N groep.

In beide gevallen 1P+N & 3P+N aardlekschakelaars mogen er maar maximaal 4x 1P+N zekeringsautomaten achter.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@Femme
Nee, dat is niet de bedoeling. Dan zou bij een lekstroom slechts de helft van de kookplaat uitvallen, dat lijkt me verwarrend. Overigens staat dat er ook niet letterlijk zo in, er staat dat je tegenwoordig 3 enkelfasige ALS'en toepast. Dat klopt, alleen moet dan de kookgroep op 1 aardlekschakelaar zitten. Echter hoor je als serieuze website überhaupt geen kookgroepen op 3-fase aansluitingen te adviseren.

In 2011 werden inderdaad nog heel vaak 3P+N aardlekschakelaars gebruikt in plaats van 1P+N, maar het gebruiken van een krachtgroep in plaats van een kookgroep was toen echt al normaal. Een kookgroep op 3x25 hoort écht niet. Op 3x35 kan het wel, maar zou ik het ook niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Even op reactie op het kookgroep of krachtgroep verhaal hierboven.

In ons nieuwbouw huis is voor de kookplaat (5 pits, 7.2kw) voorzien in 2*230v. Dat gaat sowieso een keer mis. Ik verwacht dat je met 5 pitten dat vermogen er wel uit haalt.

Geen idee of we 1 of 3 fasen krijgen, maar ik kon bij Liander alleen nog maar informatie vinden over 3 fasen.

Ik snap niet dat je dat zo kan opleveren (die duurt nog tot september, maar toch).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 17:06
3x25 is de nieuwe standaard aansluiting in nederland 1F doen ze in principe niet meer.
De netbeheerders houden alvast rekening met de warmtepompen en e-auto's.
Mijn huis uit 2009 is de hoofdleiding al uitgevoerd 16mm2 3F, voor als ik ooit zin heb in het vastrecht van 3x80A.

Wat blijkbaar gewoon kan want onze VVE-aansluiting voor 10 lantarenpalen van 20W per stuk is met 3x80A uitgevoerd, overigens voor zo'n nuts-aansluiting betaal je dat vastrecht niet dus maakt niks uit.

Nu wisten ze ook dat het zonnepanelenwijk werd door de ontwikkelaar daarom is het ook al iets dikker uitgevoerd om de spanningsverhoging te verminderen.

Nu is mijn huis destijds nog wel 1x40A aangesloten omdat ik geen helder moment had bij de keuzevraag van de bouwer.
Waardoor ik alsnog over moet naar 3F als ik een warmtepomp wil.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 29-05-2019 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn nieuwbouwwoning is zoals al eerder aangegeven vorig jaar ook met 3x25A opgeleverd met een 2x16A kookgroep op één fase.
Twee pitten voluit = in twee minuten geblakerd eten, dat dan weer wel :)
De kokendwaterkraan zorgt ook voor minder vermogensvraag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 17:06
@Proton_
Ik zou dat toch aanpassen is niet zo heel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@leonbong Gezien andere ellende wacht ik op afloop van de garantieperiode :)
Eerst maar eens zien dat het echt een probleem is.
Een krachtgroep neemt meer groepenkastruimte in dan een kookgroep. Bovendien heeft een ader waarschijnlijk de verkeerde kleur.
Bij een collega (ook nieuwbouw) was een geelgroene draad met een zwart hulsje goedgekeurd als schakeldraad door de keurmeester, dus blijkbaar mag een hoop mits het goedkoper is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Toch, strikt genomen, ik herinner me van mijn studie lang geleden waar de NEN1010 met z'n hoe en waarom werd behandeld dat dit toegestaan is bij alle aders behalve de groengele. Ik ben zelf niet richting installaties gegaan, dus geen idee hoe streng hier in de praktijk wordt omgegaan. Bestaat het beroep inspecteur zoals vroeger bij de netbeheersbedrijven nog, of is dit tegenwoordig alleen een bedrijfstak bij de installateurs? Officieel gecertificeerd dan, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:19:
[...]

Dat snap ik niet. Ik kan dan toch gewoon de drie 25A automaten onder de meter uitzetten? Lijkt me geen probleem.
Als je daar automaten hebt wel ja. Alles ouder dan ~10-20 jaar heeft dat niet.
[...]

Die kookgroep kan ook op twee verschillende fasen achter een 4P aardlekschakelaar. Uit jouw tekst maak ik op dat het ook zo zat. Of zat hij op 1 fase? Dat is niet netjes, zeker niet als je Miele maar 1 nulgeleider heeft.
[...]
[...]

De kookgroep is een uitvinding puur en alleen om gebruikers van ~7 kW aan te sluiten op een enkelfase hoofdaansluiting van 35A. Voor andere toepassingen is er de krachtgroep. Logischerwijs gaat de kookgroep dan ook achter een enkele 2P aardlekschakelaar. Achter twee verschillende 2P aardlekschakelaars gaat alleen werken als de kookplaten twee aparte circuits vormt. Bij Siemens / Bosch platen met twee nulgeleiders zou dat wel kunnen, bij de platen met 1 nulgeleider sowieso niet.

In omliggende landen gebruiken ze bij 1-fase hoofdaansluitingen veelal een veel zwaardere zekering; bijv. 80A, en dan is het geen probleem om met 6mm2 achter een 32A groep te werken.

Als je kookplaat enkelfasig achter die kookgroep zat met 1 nulgeleider klopte het sowieso niet qua aansluiting.
Steyn_E schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:56:
@Femme
Nee, dat is niet de bedoeling. Dan zou bij een lekstroom slechts de helft van de kookplaat uitvallen, dat lijkt me verwarrend.
[...]
Kookgroepen zijn algemeen verwarrend gezien de frequentie waarmee er vragen over langskomen, kookgroepen en Perilexen uitfikken en oude fornuizen na verhuizing opeens drie keer zo veel vermogen op stand 1 afgeven :+

Bij overstroom of kortsluiting schakelt trouwens ook de helft uit, want die brugjes zorgen alleen voor volledige uitschakeling bij handmatige bediening.

Eigenlijk is dit iets wat gewoon veel helderder omschreven moet worden in de normen.
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:26:
Even op reactie op het kookgroep of krachtgroep verhaal hierboven.

In ons nieuwbouw huis is voor de kookplaat (5 pits, 7.2kw) voorzien in 2*230v. Dat gaat sowieso een keer mis. Ik verwacht dat je met 5 pitten dat vermogen er wel uit haalt.

Geen idee of we 1 of 3 fasen krijgen, maar ik kon bij Liander alleen nog maar informatie vinden over 3 fasen.

Ik snap niet dat je dat zo kan opleveren (die duurt nog tot september, maar toch).
Doen ze bijna allemaal zo; kunnen ze een meerprijs van 300 euro melken als je een krachtgroep wilt.

Zolang je geen andere verbruikers op dezelfde fase hebt gaat het overigens heel lang goed. 32A op 25A automaat gaat >15m goed.

Er zijn ook nog bouwers die doodleuk een 1-fase kast installeren op een drie-fase aansluiting, waarbij de andere twee fasen uit de meter afgedopt achter de 2P hoofdschakelaar rondzwerven. Is ook nog wel langsgekomen in dit topic toen jij op de boot zat.

Je kunt er altijd de bouwer op aanspreken, maar ik zou er geen 300 euro extra voor gaan betalen, hehe.
Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:15:
@leonbong Gezien andere ellende wacht ik op afloop van de garantieperiode :)
Eerst maar eens zien dat het echt een probleem is.
Een krachtgroep neemt meer groepenkastruimte in dan een kookgroep. Bovendien heeft een ader waarschijnlijk de verkeerde kleur.
Bij een collega (ook nieuwbouw) was een geelgroene draad met een zwart hulsje goedgekeurd als schakeldraad door de keurmeester, dus blijkbaar mag een hoop mits het goedkoper is :)
Dat laatste mag echt niet. Iets met geelgroen alleen voor de aarding en fasen alleen bruin, zwart of grijs, over de gehele lengte (ook bij kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Techneut schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:02:
Toch, strikt genomen, ik herinner me van mijn studie lang geleden waar de NEN1010 met z'n hoe en waarom werd behandeld dat dit toegestaan is bij alle aders behalve de groengele. Ik ben zelf niet richting installaties gegaan, dus geen idee hoe streng hier in de praktijk wordt omgegaan. Bestaat het beroep inspecteur zoals vroeger bij de netbeheersbedrijven nog, of is dit tegenwoordig alleen een bedrijfstak bij de installateurs? Officieel gecertificeerd dan, dat wel.
installateurs zijn tegenwoordig slagers die eigen vlees keuren, de tijd dat netbeheerders keurders in dienst hadden is al een jaar of 30 geleden.
Vroeger in mijn tijd( 1980) waren er in mijn gebied 2 keurders van de netbeheerder.
Vrijstaande woningen werden altijd gekeurd, dat kon inhouden door het huis lopen en verklaring afgeven waarna de zekeringen erin konden. Andere keer werden er allerlei dingen nauwkeurig bekeken en gemeten.
Serie woning bouw wrden vaak steeksproef gewijs gedaan. De keurders waren ook wel bekend met de meeste installateurs. Tegenwoordig mag iedereen zich installateur, makelaar, adviseur noemen en je kunt er weinig rechten aan ontlenen. Zegelrecht is nog wel iets waar apart een certificaat van de netbeheerder aangevraagd moet worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:01:
Mijn nieuwbouwwoning is zoals al eerder aangegeven vorig jaar ook met 3x25A opgeleverd met een 2x16A kookgroep op één fase.
Twee pitten voluit = in twee minuten geblakerd eten, dat dan weer wel :)
De kokendwaterkraan zorgt ook voor minder vermogensvraag.
Geblakerd eten vind ik niet lekker ;)
Hopelijk dat ze de buren (ook nieuwbouw?) wel goed verdelen over de fasen in de wijk. Koken is nou typisch iets wat veel huizen op hetzelfde tijdstip doen.

Water aan de kook houden kost hier 400 Watt per pit. (stand 4). Helaas geen kokendwaterkraan hier, en toch kom ik uit met 1×16A :P

Hoe gaat dat symetrische belasten eigenlijk bij nieuwbouw met 3×25A. Heeft de netbeheerder een *random* volgorde in de groepenkast of moet de huisinstallateur juist de apparaten *random* aansluiten bij alle woningen in wijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij geeft huisnr modulo 3 aan welke fase als L1 is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat lijkt mij ook logischer dan van de installateur verlangen dat in de woningen het telkens verschoven wordt; dat is een kriem bij gebruik van voorbedrade kasten.

Ik zou bij zonnepanelen, 1F omvormer en 3x25A aansluiting wel op het zonnigste moment van de dag even kijken welke fase het laagst staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:05:
[...]

die klauwen zetten uit in de doos om ze te klemmen, heb je in NL niet nodig.

tipje, kijk even bij https://www.elektroradar.de

Scheelt een hoop geld vergeleken met NL en je kan gewoon de product codes gebruiken

Edit: had jouw post over de bestelling over het hoofd gezien
Dank voor je input. Heb 't bij https://shop.elektroandmore.de/ besteld :)

Edit: om ook even in te haken op de kookgroepdiscussie. Ik heb een 3x25A-aansluiting, en ook een kookgroep in de kast. Een krachtgroep paste simpelweg niet. (Nadeel van een renovatie; er zijn al bestaande groepen die je moet hergebruiken. Althans, ik had geen zin om alle centraaldozen uit het beton te hakken ;))

Is dit nou écht kut? Want ik zou het nog kúnnen aanpassen. Eventueel met een extra kast, al is dat ook niet ideaal. Ook niet qua kosten.

[ Voor 31% gewijzigd door sOid op 29-05-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:11:
[...]

Dank voor je input. Heb 't bij https://shop.elektroandmore.de/ besteld :)

Edit: om ook even in te haken op de kookgroepdiscussie. Ik heb een 3x25A-aansluiting, en ook een kookgroep in de kast. Een krachtgroep paste simpelweg niet. (Nadeel van een renovatie; er zijn al bestaande groepen die je moet hergebruiken. Althans, ik had geen zin om alle centraaldozen uit het beton te hakken ;))

Is dit nou écht kut? Want ik zou het nog kúnnen aanpassen. Eventueel met een extra kast, al is dat ook niet ideaal. Ook niet qua kosten.
Hangt er vooral vanaf wat je nog meer op die fase hebt en of je smeltzekeringen of automaten hebt als hoofdbeveiliging.

Maar geen ruimte? Je hebt dus iets van 4P hoofdschakelaar + 3x2P ALS + beltrafo + 10 groepen + kookgroep in een 2-rail 220x330 kast?

Als je nog een werkloos "meterbord verlengstuk" er onder hebt zitten zou je daar een hoofdschakelaar in kast (220x110) in kunnen drukken en dan heb je 4 posities vrij in de kast voor een kracht aardlekautomaat + nog ruimte voor 2 groepen door het vervallen van je gewone kookgroep.

Ik wil tzt :P een 11kW 5-pits plaat ; die moet hoe dan ook achter een krachtgroep

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-05-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dre schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:05:
[...]Hoe gaat dat symetrische belasten eigenlijk bij nieuwbouw met 3×25A. Heeft de netbeheerder een *random* volgorde in de groepenkast of moet de huisinstallateur juist de apparaten *random* aansluiten bij alle woningen in wijk?
Overal wordt dezelfde volgorde aangehouden. Dit heeft ook te maken met de (slimme) meter (rapportage). Stel er zouden fases gehusseld worden wordt het een drama om storing te zoeken (ook voor mij) en het draaiveld klopt niet meer. Het zou natuurlijk nog kunnen dat onderop de hoofdschakelaar of bovenop de hoofdschakelaar gehusseld wordt maar dit is niet aan de netbeheerder, immers plaatsen+aansluiting HS doen zij niet. Dit zie ik bovendien nooit gebeuren en lijkt me ook rommelig. De electriciën dient zorg te dragen voor een juiste verdeling van de apparatuur (bijv. kookplaat L1,L2 en oven+keukenWCD L3). Van de data die ik heb gezien valt de gelijktijdigheid van koken wel mee, zoals reeds opgemerkt is er een kort piekvermogen per woning maar na 5-10 min is het allemaal alweer klaar. De kans dat dit dus allemaal precies op hetzelfde moment gebeurd is zeer klein. Zeker nieuwbouwwijken hebben een zeer kleine overboeking, zelfs als de woningen allemaal een kookgroep zouden hebben op dezelfde fase (op 3x25A) verwacht ik nog geen problemen. Als de (nieuwbouw)woningen allemaal volledig op dezelfde fase zijn/worden aangesloten (en L2,L3 dus los liggen onder de hoofdschakelaar) zoals we zagen een maand geleden in dit topic kan het wel krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:36

Zoefff

❤ 

Als het over Duitse webshops gaat ben ik ook erg fan van www.voltus.de. Tot nu toe zijn zij altijd de goedkoopste voor de producten (voornamelijk KNX) die ik heb besteld.

In theorie wel. Met een ~7kW plaat trek je met 2x 16A door de kookgroep 32A door 1 van de 25A fases. In de praktijk gebruik je natuurlijk nooit lang het volledige vermogen van je plaat gelijktijdig. Maar op die ene fase zit ongetwijfeld ook een andere grootverbruiker als wasmachine, droger, oven (ok, neem aan dat daar wel over nagedacht is en die op een andere fase zit), vaatwasser, waterkoker of stofzuiger. En dan kom je zonder vol verbruik van je kookplaat wel al weer makkelijker in de richting van of over de 25A op die fase.

Zelf zou ik het aanpassen als het niet al te ingewikkeld is. Je kan ook wachten tot de eerste keer dat je hoofdautomaat klapt en dan besluiten om het te doen :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:37:
[...]

Overal wordt dezelfde volgorde aangehouden. Dit heeft ook te maken met de (slimme) meter (rapportage). Stel er zouden fases gehusseld worden wordt het een drama om storing te zoeken (ook voor mij) en het draaiveld klopt niet meer. Het zou natuurlijk nog kunnen dat onderop de hoofdschakelaar of bovenop de hoofdschakelaar gehusseld wordt maar dit is niet aan de netbeheerder, immers plaatsen+aansluiting HS doen zij niet. Dit zie ik bovendien nooit gebeuren en lijkt me ook rommelig. De electriciën dient zorg te dragen voor een juiste verdeling van de apparatuur (bijv. kookplaat L1,L2 en oven+keukenWCD L3). Van de data die ik heb gezien valt de gelijktijdigheid van koken wel mee, zoals reeds opgemerkt is er een kort piekvermogen per woning maar na 5-10 min is het allemaal alweer klaar. De kans dat dit dus allemaal precies op hetzelfde moment gebeurd is zeer klein. Zeker nieuwbouwwijken hebben een zeer kleine overboeking, zelfs als de woningen allemaal een kookgroep zouden hebben op dezelfde fase (op 3x25A) verwacht ik nog geen problemen. Als de (nieuwbouw)woningen allemaal volledig op dezelfde fase zijn/worden aangesloten (en L2,L3 dus los liggen onder de hoofdschakelaar) zoals we zagen een maand geleden in dit topic kan het wel krap worden.
Om een rechts draaiveld te krijgen kun je met willekeurig welke fase beginnen. De aders zijn daarnaast naar mijn weten ook voor de netbeheerder kleurgecodeerd tegenwoordig met rood / blauw / geel. Nu zit er in hoofdzekeringkast bij familie onder de zekering niet bepaald veel kleur (zwartig loshangend katoen x3) en wellicht heeft dat het ook nooit gehad; maar dat zou het dus wel gehad moeten hebben om overal dezelfde ader op L1 te kunnen zetten. Of deden ze dat voor de oorlog al met een of andere kabelzoeker?

Bij huizen met 1-fase aansluiting gaan ze dan wel om en om en om qua indraaien van zekeringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen te vinden waar het niet klopt. Inprincipe wordt nu overal R/G/B aangehouden zover ik weet. Je kan inderdaad met verschillende combinaties een rechts draaiveld maken maar we hadden het hier over ''random''. Ik verwacht dat het voor de oorlog (maar toen liep ik nog niet rond :P) niet met een apparaat werd gedaan maar gewoon per fase inschakelen om te kijken wat wat is. Zo wordt het overigens nog steeds gedaan bij storingen. Wijken met 1x35A zit de stop telkens een fase verder inderdaad. Klopt ook wel want als de buurman 3 huizen verder zijn zaagtafel inschakelt (hij zit verder op de kabel dan ik) flitste hier de TL even. (is nu LED dus daar ben ik vanaf). De 3x25A zorgt voor een betere symmetrie, niet zozeer door de verdeling maar meer door de lagere hoofdzekeringswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dat random zat in de vraag van @Dre, maar ik heb daar nooit aan gekoppeld dat daarmee ook linksdraaiende velden zouden voorkomen :+ De manier van @Proton_ zou dan resulteren in rechtsdraaiend L1-L2-L3, bij de buren L2-L3-L1 en het huis daarna L3-L1-L2.

Is dat vastrecht voor een 3-fase aansluiting trouwens ooit hoger geweest dan voor 1-fase? Bij andere familie (niet die met vooroorlogse hoofdkabel) lijkt het alsof er ooit is gedowngrade van 3-fase naar enkelfase; restanten van een 3-fase aansluiting naar de keuken, en een 4P hoofdschakelaar. En vooral oudere mensen blijven dat alsmaar beweren in tegenwoordige tijd. Is dat ooit wel zo geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:24:
[...]
Doen ze bijna allemaal zo; kunnen ze een meerprijs van 300 euro melken als je een krachtgroep wilt.

Zolang je geen andere verbruikers op dezelfde fase hebt gaat het overigens heel lang goed. 32A op 25A automaat gaat >15m goed.

Er zijn ook nog bouwers die doodleuk een 1-fase kast installeren op een drie-fase aansluiting, waarbij de andere twee fasen uit de meter afgedopt achter de 2P hoofdschakelaar rondzwerven. Is ook nog wel langsgekomen in dit topic toen jij op de boot zat.

Je kunt er altijd de bouwer op aanspreken, maar ik zou er geen 300 euro extra voor gaan betalen, hehe.
Ja daar beginnen we dan ook niet aan. Een 1 fase automaat (standaard ABB) kost iets als 145 euro. En dan is die nog niet eens aangesloten op een WCD.

Maar de keuken leverancier werkt samen met de bouw, dus die hebben het zo doorgegeven zonder dat we daar iets over te melden hadden. Op de factuur staat mooi aansluiting fornuis (inbegrepen in prijs ofzo) en bij de kijkdag zag ik dat ze er 2*230v van hebben gemaakt.

We krijgen een stuk of 12 groepen in huis. Grootverbruikers zijn: oven, vaatwasser, wasdroger, wasmachine, Quooker en allemaal op eigen groep. Natuurlijk nog de de WCD's van de keuken, waarschijnlijk een losse groep in de berging, maat dat zal niet zo snel tegelijk gebruikt worden met de keuken en de rest van het huis (4 groepen oid).

In ieder geval is het geen moeite om na de oplevering het aan te passen, want zodra de keuken erin zit (een week of drie naar de oplevering) is het een hoop gedoe om er weer bij te kunnen. Het kost ook niet zoveel,een beetje draad en een 3 fase automaat + aardlekschakelaar. En met de komst van een EV (leiding hebben we al voorbereid) is een goede fase verdeling ook nodig (tenzij je een 1 fase laadpaal hebt, maar dat is niet te doen met een 25A hoofdzekering. Of ze daar blij worden bij het installeren van de keuken...

De Martinus
Meterkast 2 9-5-2019Meterkast 1 9-5-2019

Zoals het nu eruit ziet. Kan sommige leidingen niet goed lezen, maar ik ga uit van het volgende (van links naar rechts):
  • Oven
  • Quooker
  • Vloerverwarming
  • Fornuis
  • PV
  • VV iets?
  • Ventilatie
  • Wasdroger
  • Keuken (en meterkast, maar dat wil ik ook nog scheiden met een aparte groep voor netwerk apparatuur).
  • Iets?
  • MAC (waar staat dat voor?)
  • Wasautomaat
  • Hal
Waar de kamers op zitten, nog geen idee. Dat zullen wel de twee onleesbare leidingen zijn en wellicht iets gedeeld met MV, VV, MAC, Hal.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:17:
[...]

Ja daar beginnen we dan ook niet aan. Een 1 fase automaat (standaard ABB) kost iets als 145 euro. En dan is die nog niet eens aangesloten op een WCD.

Maar de keuken leverancier werkt samen met de bouw, dus die hebben het zo doorgegeven zonder dat we daar iets over te melden hadden. Op de factuur staat mooi aansluiting fornuis (inbegrepen in prijs ofzo) en bij de kijkdag zag ik dat ze er 2*230v van hebben gemaakt.

We krijgen een stuk of 12 groepen in huis. Grootverbruikers zijn: oven, vaatwasser, wasdroger, wasmachine, Quooker en allemaal op eigen groep. Natuurlijk nog de de WCD's van de keuken, waarschijnlijk een losse groep in de berging, maat dat zal niet zo snel tegelijk gebruikt worden met de keuken en de rest van het huis (4 groepen oid).

In ieder geval is het geen moeite om na de oplevering het aan te passen, want zodra de keuken erin zit (een week of drie naar de oplevering) is het een hoop gedoe om er weer bij te kunnen. Het kost ook niet zoveel,een beetje draad en een 3 fase automaat + aardlekschakelaar. En met de komst van een EV (leiding hebben we al voorbereid) is een goede fase verdeling ook nodig (tenzij je een 1 fase laadpaal hebt, maar dat is niet te doen met een 25A hoofdzekering. Of ze daar blij worden bij het installeren van de keuken...

De Martinus
[Afbeelding: Meterkast 2 9-5-2019][Afbeelding: Meterkast 1 9-5-2019]

Zoals het nu eruit ziet. Kan sommige leidingen niet goed lezen, maar ik ga uit van het volgende (van links naar rechts):
  • Oven
  • Quooker
  • Vloerverwarming
  • Fornuis
  • PV
  • VV iets?
  • Ventilatie
  • Wasdroger
  • Keuken (en meterkast, maar dat wil ik ook nog scheiden met een aparte groep voor netwerk apparatuur).
  • Iets?
  • MAC (waar staat dat voor?)
  • Wasautomaat
  • Hal
Waar de kamers op zitten, nog geen idee. Dat zullen wel de twee onleesbare leidingen zijn en wellicht iets gedeeld met MV, VV, MAC, Hal.
Op rechter foto niet vergeten de aardstripjes door te verbinden, wordt regelmatig vergeten.

Of je 1 of 3 fase laden kan is ook afhankelijk van merk auto.
zie hier voor wat info https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto

Gelukkig gaan bijna alle merken wel naar de mennekes 62196 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
  • Oven
  • Quooker
  • Vloerverwarming Vaatwasser
  • Fornuis
  • PV
  • VV iets? Woonkamer
  • Ventilatie
  • Wasdroger
  • Iets? Reserve
  • MAC (waar staat dat voor?) Magnetron
  • Wasautomaat
  • Hal
FTFY :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
schotse Macnetron ? Of rijg je een drive in MAC donalds.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:05:
[...]

Het is geen C maar een mislukte G IMHO.

Zo te zien 3 algemene licht/WCD groepen, de genummerde (1, 5 en 9). De beschrijving die daarbij staat zal de eerste centraaldoos zijn (resp. Hal, keuken, woonkamer), van daar zal het door gaan naar de volgende doos / ruimte.

[ Voor 52% gewijzigd door Xander op 30-05-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
is
Ah,ja inderdaad.

Dankjewel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat is nu het voordeel van de "krachtgroep" ten opzichte van een "kookgroep" met een 2-fase kookplaat. Ik bedoel, de kookplaat kan helemaal geen gebruikmaken van fase "T / L3".

De meeste kookplaten zijn 2-fase (2×3,6 kW = 7,2 kW). Volgens de handleiding kan je die op een paar manieren aansluiten:
  • 3×4mm2 (1×32A overstroombeveiliging)
  • 4×1,5mm2 (2-fasen 120 graden verschoven en 2×16A overstroombeveiliging, 1 nulgeleider)
  • 5×1,5mm2 (3-fasen en 3×16A overstroombeveiliging, 1 nulgeleider)
  • Niet nader beschreven, maar waarschijnlijk 5×1,5mm2 met 2×F en 2×N "alleen Nederland"
Zie hier de installatiehandleiding van een 2-fase kookplaat:
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/34f1ow5.jpg

Wat is nu het voordeel van de "krachtgroep" ten opzichte van een "kookgroep" met een 2-fase kookplaat? Uiteraard verdeel je de kookplaat over 2 verschillenden fasen met zowel de kookgroep als met de krachtgroep.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 30-05-2019 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Dre schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:34:
Wat is nu het voordeel van de "krachtgroep" ten opzichte van een "kookgroep" met een 2-fase kookplaat. Ik bedoel, de kookplaat kan helemaal geen gebruikmaken van fase "T / L3".

De meeste kookplaten zijn 2-fase (2×3,6 kW = 7,2 kW). Volgens de handleiding kan je die op een paar manieren aansluiten:
  • 3×4mm2 (1×32A overstroombeveiliging)
  • 4×1,5mm2 (2-fasen 120 graden verschoven en 2×16A overstroombeveiliging, 1 nulgeleider)
  • 5×1,5mm2 (3-fasen en 3×16A overstroombeveiliging, 1 nulgeleider)
  • Niet nader beschreven, maar waarschijnlijk 5×1,5mm2 met 2×F en 2×N "alleen Nederland"
Zie hier de installatiehandleiding van een 2-fase kookplaat:
[Afbeelding]

Wat is nu het voordeel van de "krachtgroep" ten opzichte van een "kookgroep" met een 2-fase kookplaat? Uiteraard verdeel je de kookplaat over 2 verschillenden fasen met zowel de kookgroep als met de krachtgroep.
Kookplaat hier is volgens plaatje 1 links boven, dus 380-415v 3N ~, wat en hoe die plaat er mee doet zou ik niet weten. In de GK zit een 3f+n aardlek automaat 16B /30 mA. Zou ik eens moeten meten bij vollast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Met die laatste toevoeging erbij is er weinig verschil. Maar een kookgroep zit doorgaans niet achter 2 verschillende fasen. Daar is het ding oorspronkelijk ook helemaal niet voor bedoeld.

Het resterende voordeel van de krachtgroep is dan dat je er iedere fornuis / kookplaat op aan kunt sluiten zonder ooit nog aan de installatie te hoeven denken, inclusief 11kW exemplaren. En mocht het ding 3 aansluitklemmen hebben voor een fase zoals in jouw voorbeeld dan heb je mogelijkerwijs een betere faseverdeling dan bij aansluiten op 2 fasen. Ligt er een beetje aan wat de plaat met de 3e fase doet, veel 7,4kW platen hebben sowieso een klem minder.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 30-05-2019 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alleen, biedt een krachtgroep (drie fasen) je ooit de mogelijkheid om te kiezen voor een nog zwaardere oven. Dat is wat die kookgroep betreft toch wel een voordeel. Je hebt immers dan al een drie-fasen-aansluiting die je ook buiten die kookgroep al een groter beschikbaar vermogen geeft. Ik zou bij nieuwe aanleg daar toch toe besluiten. Het is maar weinig duurder en om dat later alsnog om te (laten) aanleggen kost aanzienlijk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre een kookgroep op 2 fasen wil alsnog een driefase aardlekschakelaar. Dan kan je beter meteen een 3p+n aardlekautomaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Als je nu nog niet begrepen hebt dat die kookgroep in de praktijk altijd op 1 fase wordt gezet...

Als we ons even beperken tot 3x25A aansluiting en het volgen van het NEN 1010 advies (niet dat jij je daar ook maar iets van aantrekt) dan pas je dus drie 2P aardlekschakelaars toe voor de normale 1P+N eindgroepen. Als je daar dan een kookgroep bij doet die je op 2 verschillende fasen zet kan die alleen achter twee 2P aardlekschakelaars als de kookplaat twee aparte nulgeleiders heeft. Heeft de plaat een enkele nulgeleider dan werkt dat zo niet. Tevens maak je dan de kookplaat niet in z'n geheel spanningsvrij bij een aardlek van een helft.

Met een krachtgroep heb je die problemen allemaal niet; werkt met kookplaten met 1 en 2 nulgeleiders; werkt met 11 kW platen; allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Kabeltjekabel heeft het bij het juiste eind. Aansluiten op 2 fasen is ongewenst, dus zit een kookgroep in principe op 1 van je 3 fasen aangesloten en is dus met 1x25A (traag) afgezekerd. Dat lijkt me ongewenst, de oplossing met twee fasedraden en twee nullen op verschillende fasen is dat ook (ivm niet geheel afschakelen) en je hebt 400V op een kookgroep staan die daar niet voor bedoeld is (dus ook onverwacht voor een monteur). Een krachtgroep is veruit de simpelste en meest duidelijke oplossing, bovendien kun je dan ooit naar een 11KW kookplaat.

De 3P+N oplossing staat niet voor niets op de kaart, da's namelijk precies een 3x25A hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 16:44
Beginnersvraag:

Ik wil een buitenlamp met een Hue GU10 LED lamp aansluiten. Uit de muur komt een zwarte, blauwe en geel/groene kabel. Op de lamp zit een geel/groene kabel, en twee zilveren kabels (bedankt Chinezen!).

Maakt het uit op welke zilveren kabel ik de zwarte en blauwe aansluit? Ik wil mijn Hue lamp liever niet meteen slopen en ik heb geen goedkope om het mee te proberen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
sheepdog schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:07:
Beginnersvraag:

Ik wil een buitenlamp met een Hue GU10 LED lamp aansluiten. Uit de muur komt een zwarte, blauwe en geel/groene kabel. Op de lamp zit een geel/groene kabel, en twee zilveren kabels (bedankt Chinezen!).

Maakt het uit op welke zilveren kabel ik de zwarte en blauwe aansluit? Ik wil mijn Hue lamp liever niet meteen slopen en ik heb geen goedkope om het mee te proberen in huis.
voor de lamp zal het waarschijnlijk niet uitmaken wat L en N is. Is meestal ook de reden dat beide draden dezelfde kleur hebben. Een tweelingsnoer is eender.

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 30-05-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 16:44
habbekrats schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:22:
[...]

voor de lamp zal het waarschijnlijk niet uitmaken wat L en N is. Is meestal ook de reden dat beide draden dezelfde kleur hebben. Een tweelingsnoer is eender.
Thanks, de handleiding zegt wel blauw op blauw etc. te doen, maar misschien is die voor de hele serie lampen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:28:
[...] Als je nu nog niet begrepen hebt dat die kookgroep in de praktijk altijd op 1 fase wordt gezet...

Als we ons even beperken tot 3x25A aansluiting en het volgen van het NEN 1010 advies (niet dat jij je daar ook maar iets van aantrekt) dan pas je dus drie 2P aardlekschakelaars toe voor de normale 1P+N eindgroepen. Als je daar dan een kookgroep bij doet die je op 2 verschillende fasen zet kan die alleen achter twee 2P aardlekschakelaars als de kookplaat twee aparte nulgeleiders heeft. Heeft de plaat een enkele nulgeleider dan werkt dat zo niet. Tevens maak je dan de kookplaat niet in z'n geheel spanningsvrij bij een aardlek van een helft.

Met een krachtgroep heb je die problemen allemaal niet; werkt met kookplaten met 1 en 2 nulgeleiders; werkt met 11 kW platen; allemaal prima.
Vast aangesloten apparaten hoeven toch geen aardlek? En zou achter 3-fase aardlek kunnen.
En de kookgroep hier heeft maar één 16A aangesloten. Dus aan één fase. Anders worden het er twee. Maar die zijn er nu niet. Dus achter 16A. Krachtgroep nu dus onmogelijk. 1x 25A. Wel selectief.
Steyn_E schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:56:
Kabeltjekabel heeft het bij het juiste eind. Aansluiten op 2 fasen is ongewenst, dus zit een kookgroep in principe op 1 van je 3 fasen aangesloten en is dus met 1x25A (traag) afgezekerd. Dat lijkt me ongewenst, de oplossing met twee fasedraden en twee nullen op verschillende fasen is dat ook (ivm niet geheel afschakelen) en je hebt 400V op een kookgroep staan die daar niet voor bedoeld is (dus ook onverwacht voor een monteur). Een krachtgroep is veruit de simpelste en meest duidelijke oplossing, bovendien kun je dan ooit naar een 11KW kookplaat.

De 3P+N oplossing staat niet voor niets op de kaart, da's namelijk precies een 3x25A hoofdaansluiting.
Krachtgroep zou ideaal zijn, maar gaat er niet komen achter 1x 25A. Ik weet niet hoe jij 32A uit je 25A hoofdzekering wilt halen, ik zie liever mijn 16A automaat van mijn kookgroep uitschakelen, als dat ooit mocht gebeuren. Bij gebruik van 2 fasen, en dat is wel wenselijk ivm de gelijktijdigheid, zet je dat eventueel achter een 3fase aardlek. En zie boven, vast aangesloten apparatuur heeft geen aardlek nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@onetime Het is onvolledig te stellen dat een vast aangesloten apparaat geen aardlekschakelaar nodig heeft.
Dit is namelijk alleen zo, als de aardspreidingsweerstand voldoende laag is (max ~1 ohm voor een 3x25A aansluiting). En bij nieuwbouw wordt dat niet gegarandeerd, omdat alles met aardlekschakelaars wordt opgeleverd is 100 ohm goed genoeg. Ook bij renovatie is dat vaak niet (meer) het geval omdat bijvoorbeeld waterleidingen niet meer van koper zijn en aardelektroden minder goed contact met grondwater hebben.
Eerst meten dus, voordat je dit advies geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:49:
[...]

Vast aangesloten apparaten hoeven toch geen aardlek? En zou achter 3-fase aardlek kunnen.
En de kookgroep hier heeft maar één 16A aangesloten. Dus aan één fase. Anders worden het er twee. Maar die zijn er nu niet. Dus achter 16A. Krachtgroep nu dus onmogelijk. 1x 25A. Wel selectief.
In sommige gevallen mag het inderdaad zonder aardlekschakelaar, maar dan moet je aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Dat laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekschakelaar gebruiken.

Verder kun je in de meeste gevallen gewoon je 25A hoofdzekering gratis laten vervangen door 35A.
sheepdog schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:28:
[...]

Thanks, de handleiding zegt wel blauw op blauw etc. te doen, maar misschien is die voor de hele serie lampen gemaakt.
Bij enkelfase wisselspanning maakt het niet uit.
[...]

Geniaal. Ik zou vragen of ze tien groepen willen laten vervallen en daar de helft van 145 per stuk voor terug willen geven :+

Een ABB B16 1P+N koop je voor nog geen 9 euro per stuk.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-05-2019 21:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steyn_E
Ga er in NL maar vanuit dat de aardverspreidingsweerstand te hoog is om geen ALS toe te passen. Zeker op zandgrond. Vind het advies om geen aardlek toe te passen dan ook niet erg verstandig. Sowieso vraag ik me af waar de 1 fase 16 ampere groep ineens vandaan komt, het ging toch over kookgroepen op 3x25A aansluitingen? Dat is namelijk ongewenst. 1x16A voor een kookplaat is dat ook, maar vanuit gebruiksoogpunt, niet vanuit veiligheid of duidelijkheid bezien.

En nogmaals: Een kookgroep hoort NIET op 2 fases aangesloten te worden maar 2x op dezelfde. Dat is niet praktisch met 3x25A dus gebruik je een krachtgroep. Zo simpel.

Met 1x25A vraag je gewoon een verzwaring aan. Da's helemaal niet meer van deze tijd. Soms kun je gratis naar 35A, bij ons niet (Enexis en ongeschikte meter (max 25A)). Dan kun je beter naar 3x25A want dat is exact even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
habbekrats schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:58:
[...]

Op rechter foto niet vergeten de aardstripjes door te verbinden, wordt regelmatig vergeten.
Dat is wel een goede, waarschijnlijk gaat de kast toch vrij snel weer open, dus dan zie ik het vanzelf.
Of je 1 of 3 fase laden kan is ook afhankelijk van merk auto.
zie hier voor wat info https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto

Gelukkig gaan bijna alle merken wel naar de mennekes 62196 aansluiting
Daar ben ik mij van bewust, daarom hebben alleen maar een loze leiding naar de muur voor de parkeerplaats. Maar met een 1-fase auto op 25A hoofdschakelaar is niet te doen. (Oké, misschien iets te generaliserend, maar met 3600W laden is niet gewoon niet veel).
habbekrats schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:05:
[...]

Zoveel trekt een magnetron toch niet dat daar een extra groep voor nodig is, maar dat zal met de spotjes enzo gecombineerd worden. Heb de gegevens niet bij de hand nu, maar wat ik op de website van Bosch zie is het 1,22 kW.
Xander schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:06:
Zo te zien 3 algemene licht/WCD groepen, de genummerde (1, 5 en 9). De beschrijving die daarbij staat zal de eerste centraaldoos zijn (resp. Hal, keuken, woonkamer), van daar zal het door gaan naar de volgende doos / ruimte.
Dat klinkt erg logisch. Als ik de Technische Omschrijving mag geloven krijgen we standaard 10 groepen + PV en een verplicht aangeschafte groep voor de Quooker, totaal dus 12 stuks. Waarom er dan nog een extra buis bij zit, is mij ook weer zo'n raadsel.
* T.Kreeftmeijer kijkt even terug bij de foto's van het oude huis (3 groepen voor het huis, van de 6 + PV).
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:15:
Geniaal. Ik zou vragen of ze tien groepen willen laten vervallen en daar de helft van 145 per stuk voor terug willen geven :+

Een ABB B16 1P+N koop je voor nog geen 9 euro per stuk.
Nog wat grappige dingen uit de optielijst:
Wanddoos op aparte groep exclusief loze leiding a 120 euro: 155 euro, inclusief 285 euro. Beter beide los kopen dus.
Had mij vergist, extra groep niet bedraden: 115 euro voor een ding van waarschijnlijk 10% van de prijs. Dus 100 euro neertellen voor het erin klikken van de flexomaat op het busboard. 8)7 8)7 :X
Extra aardlekschakelaar (standaard 3 aanwezig): 285 euro, ook hier ABB aarlek kost 40 euro.
400 volt laadpaal voor auto 16A (meer niet bekend) 3.5K.

Je kan zo wel even doorgaan. Zelfs 70 centime extra PVC-buis (WCD op 300 mm ipv 1050) kost 5 euro extra.

Het lijkt erop dat je met dit en een automaat extra de kookgroep kan omtoveren in een krachtgroep en natuurlijk een 4 polige ALS mocht dat er nog niet zijn. Hoe ik mij dat moet voorstellen met het busboard, weet ik nog niet, maar dat zal wel duidelijk worden.
Misschien niet teveel druk over maken, maar gewoon wachten op de oplevering (ooit, ooit…). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

@T.Kreeftmeijer je betaalt voor arbeid: installatie, maar ook de administratie, garantie, vragen beantwoorden, etc. Financieel is het altijd interessant om dit soort werk zelf te doen. Maar alles zelf doen is veel te veel werk. Slim kiezen dus.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:51:
[...]

Zoveel trekt een magnetron toch niet dat daar een extra groep voor nodig is, maar dat zal met de spotjes enzo gecombineerd worden. Heb de gegevens niet bij de hand nu, maar wat ik op de website van Bosch zie is het 1,22 kW.
Combimagnetron kan zo 3 kW zijn. Altijd aardig als ze vast rekening houden met een soortgelijk apparaat met hoger aansluitvermogen.
[...]

Dat klinkt erg logisch. Als ik de Technische Omschrijving mag geloven krijgen we standaard 10 groepen + PV en een verplicht aangeschafte groep voor de Quooker, totaal dus 12 stuks. Waarom er dan nog een extra buis bij zit, is mij ook weer zo'n raadsel.
* T.Kreeftmeijer kijkt even terug bij de foto's van het oude huis (3 groepen voor het huis, van de 6 + PV).
Och, als je die buis er eenmaal perongeluk er in gezet hebt is het makkelijker er "reserve" op te schrijven dan te proberen zo'n buisinvoer weer dicht te maken. Verder zie ik nog een aantal loze leidingen met enkele draad; dus mooi meegenomen.

Maar eh; wat voor buis is dit? De kookgroep zit niet in een dikkere buis. Hebben ze overal 19mm gebruikt en is dat stuk boven de groepenkast allemaal moffenbuis? Of hebben ze gewoon 5x 2,5 door 16mm flexbuis getrokken?
[...]

Nog wat grappige dingen uit de optielijst:
Wanddoos op aparte groep exclusief loze leiding a 120 euro: 155 euro, inclusief 285 euro. Beter beide los kopen dus.
Had mij vergist, extra groep niet bedraden: 115 euro voor een ding van waarschijnlijk 10% van de prijs. Dus 100 euro neertellen voor het erin klikken van de flexomaat op het busboard. 8)7 8)7 :X
Extra aardlekschakelaar (standaard 3 aanwezig): 285 euro, ook hier ABB aarlek kost 40 euro.
400 volt laadpaal voor auto 16A (meer niet bekend) 3.5K.

Je kan zo wel even doorgaan. Zelfs 70 centime extra PVC-buis (WCD op 300 mm ipv 1050) kost 5 euro extra.
Dat is ook 70cm extra sleuven en 3x 70cm extra draad. Bij welke regel kan ik daar een kruisje zetten? Meestal vragen ze daar 50 euro voor. Of iets van 700 euro om het overal te doen. Zeker als het over stopcontacten in zo'n dikke betonnen woningscheidende muur gaat is die 5 euro helemaal een goede deal.
Het lijkt erop dat je met dit en een automaat extra de kookgroep kan omtoveren in een krachtgroep en natuurlijk een 4 polige ALS mocht dat er nog niet zijn. Hoe ik mij dat moet voorstellen met het busboard, weet ik nog niet, maar dat zal wel duidelijk worden.
Misschien niet teveel druk over maken, maar gewoon wachten op de oplevering (ooit, ooit…). :P
Klinkt als een goed recept om de nulgeleider uit te fikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Milmoor schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:26:
@T.Kreeftmeijer je betaalt voor arbeid: installatie, maar ook de administratie, garantie, vragen beantwoordden, etc. Financieel is het altijd interessant om dit soort werk zelf te doen. Maar alles zelf doen is veel te veel werk. Slim kiezen dus.
Voor €5 ga je het zelfs qua materiaal niet redden om je stopcontact te verlagen hoor. Buis, cement, extra draad, slijtage sleuvenslijper, nieuwe doos / dozen.

Loze leidingen (leeg) zijn bijna altijd een goede deal. die krijg je achterof er never nooit meer zo mooi in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:26:
[...]

Combimagnetron kan zo 3 kW zijn. Altijd aardig als ze vast rekening houden met een soortgelijk apparaat met hoger aansluitvermogen.
Dat zeker, nu hebben we dat niet, maar de keuken is makkelijker te vervangen dan een leiding.
[...]

Och, als je die buis er eenmaal perongeluk er in gezet hebt is het makkelijker er "reserve" op te schrijven dan te proberen zo'n buisinvoer weer dicht te maken. Verder zie ik nog een aantal loze leidingen met enkele draad; dus mooi meegenomen.
Die buis zal wel in gebruik raken.
Maar eh; wat voor buis is dit? De kookgroep zit niet in een dikkere buis. Hebben ze overal 19mm gebruikt en is dat stuk boven de groepenkast allemaal moffenbuis? Of hebben ze gewoon 5x 2,5 door 16mm flexbuis getrokken?
Volgens mij is alles 19 mm. In ieder geval de loze leidingen, dat is wel netjes.
Dat is ook 70cm extra sleuven en 3x 70cm extra draad. Bij welke regel kan ik daar een kruisje zetten? Meestal vragen ze daar 50 euro voor. Of iets van 700 euro om het overal te doen. Zeker als het over stopcontacten in zo'n dikke betonnen woningscheidende muur gaat is die 5 euro helemaal een goede deal.
Je betaalt dus al 175 voor de hoge optie. Maar als je het zo bekijkt, valt het inderdaad wel mee. Die woningen heide muren zijn gestort, de leiding zaten er daarvoor al in. Standaard is trouwens 30 cm boven de vloer, tenzij in combinatie met een een schakelaar.
[...]

Klinkt als een goed recept om de nulgeleider uit te fikken.
Een echte 3p+n is beter begrijp ik hieruit. Kan ik die twee automaten nog hergebruiken.

En die 15 loze leidingen ofzo zijn voor een netwerkaansluiting in elke kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:47:
[...]

Je betaalt dus al 175 voor de hoge optie. Maar als je het zo bekijkt, valt het inderdaad wel mee. Die woningen heide muren zijn gestort, de leiding zaten er daarvoor al in. Standaard is trouwens 30 cm boven de vloer, tenzij in combinatie met een een schakelaar.
Ik vergelijk dan de gevraagde meerprijs met wat het je zelf achteraf kost. Bij ingieten meteen goed doen is natuurlijk goedkoper.

Een echte 3p+n is beter begrijp ik hieruit. Kan ik die twee automaten nog hergebruiken.
Niet persé beter, maar slaat tenminste als geheel af. Nulgeleider uitfikken is alleen als je het allemaal op dezelfde fase zet. Dan zou je tot 48A door die enkele retour krijgen, want al niet gaat dankzij 25A hoofdzekering. Maar 3 automaten bruggen vind ik hoe dan ook een raar idee.

Los kun je ze natuurlijk gewoon hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Steyn_E schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:13:
[...] Dat is namelijk ongewenst. 1x16A voor een kookplaat is dat ook, maar vanuit gebruiksoogpunt, niet vanuit veiligheid of duidelijkheid bezien.
Volgens mij begrijp je wat ik bedoel en zijn we het eens :) Nu kabeltjekabel nog ;)
De beschikbaarheid is een probleem dat kan optreden met 1×16A en een 7,4 kW kookplaat. Net als dat mijn buurvrouw 3 friteuses op 1 wandcontactdoos wilt aansluiten met een deugdelijk verlengsnoer.
En nogmaals: Een kookgroep hoort NIET op 2 fases aangesloten te worden maar 2x op dezelfde. Dat is niet praktisch met 3x25A dus gebruik je een krachtgroep. Zo simpel.
Ik wist niet dat een kookgroep "niet hoort" op 2 fasen. Overigens zijn er gewoon kookgroepen met aardlekautomaten te koop.
Met 1x25A vraag je gewoon een verzwaring aan. Da's helemaal niet meer van deze tijd. Soms kun je gratis naar 35A, bij ons niet (Enexis en ongeschikte meter (max 25A)). Dan kun je beter naar 3x25A want dat is exact even duur.
Er zijn zonnepanelenbezitters die zweren bij hun ferrarismeter met maar 1 telwerk die geschikt is tot 30 Ampère. Dan zit je vast aan een 25A zekering. Vroeger, toen er hoofdzakelijk 7,2 kW kookplaten te koop waren, moest je een afweging maken tussen een kookgroep 2×16A en het hele huis spanningsloos, of inductiekoken op 1×16A en alleen de kookplaat spanningsloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:20
Wie doet bij jullie de electra vanuit de bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

In sommige gevallen mag het inderdaad zonder aardlekschakelaar, maar dan moet je aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Dat laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekschakelaar gebruiken.

Verder kun je in de meeste gevallen gewoon je 25A hoofdzekering gratis laten vervangen door 35A.
In mijn woning haal ik een kortsluitstroom tussen L-PE van 536 Ampère. Maar mijn woning stamt dan ook uit de tijd dat de wasmachine nog gewoon zonder aardlekschakelaar zat aangesloten.

Om iemand te laten komen om te meten lijkt me sowieso verstandig. Een garantie dat je onder de 166 Ohm zit heb je volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Milmoor schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:26:
@T.Kreeftmeijer je betaalt voor arbeid: installatie, maar ook de administratie, garantie, vragen beantwoordden, etc. Financieel is het altijd interessant om dit soort werk zelf te doen. Maar alles zelf doen is veel te veel werk. Slim kiezen dus.
Dat laatste hebben we zeker gedaan. Alles wat haast niet te doen is gelijk meegenomen met de bouw, de rest laten we afhankelijk van de tijd (dachten eerst de hele zomervakantie eraan te kunnen werken, nu alleen nog maar de herfstvakantie) uitbestede n of doen we zelf. En sommige dingen hebben mindere prioriteit dan anderen.
mgizmo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:37:
Wie doet bij jullie de electra vanuit de bouw?
Ik heb zo even geen idee. De aannemer is Kookgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27
Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:21:
Ik wist niet dat een kookgroep "niet hoort" op 2 fasen. Overigens zijn er gewoon kookgroepen met aardlekautomaten te koop.
Toch eens even gekeken. Hier in de meterkast zit een Gewiss 90301 kookgroep (2 x 1P+N). Die zit op 1 Gewiss 94927 aardlekschakelaar (4P), waarbij voor de kookgroep 2 fasen zijn gebruikt. Klinkt voor mijn gevoel dus niet "zoals het heurt". Situatie sinds 2016 overigens. Probleem? Ik krijg binnenkort namelijk toch de installateur langs... die moet nog een laadpaal aansluiten en dan moet er toch e.e.a. wijzigen.

Aansluiting is 3x25A trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door pekelveld op 31-05-2019 07:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pekelveld schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:31:
[...]

[...]

Toch eens even gekeken. Hier in de meterkast zit een Gewiss 90301 kookgroep (2 x 1P+N). Die zit op 1 Gewiss 94927 aardlekschakelaar (4P), waarbij voor de kookgroep 2 fasen zijn gebruikt. Klinkt voor mijn gevoel dus niet "zoals het heurt". Situatie sinds 2016 overigens. Probleem? Ik krijg binnenkort namelijk toch de installateur langs... die moet nog een laadpaal aansluiten en dan moet er toch e.e.a. wijzigen.

Prima, ik neem aan op een 3 fase aansluiting, dan kan je niet anders.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:21:
[...]

Volgens mij begrijp je wat ik bedoel en zijn we het eens :) Nu kabeltjekabel nog ;)
De beschikbaarheid is een probleem dat kan optreden met 1×16A en een 7,4 kW kookplaat. Net als dat mijn buurvrouw 3 friteuses op 1 wandcontactdoos wilt aansluiten met een deugdelijk verlengsnoer.
En ik nog ;) In een fatsoenlijk ontwerp zal de ontwerpstroom niet kloppen en dus de tekentafel nooit verlaten laat staan geïnstalleerd worden. 7,4kW op een 16A groep is gewoon Teun de Beun en zeker niet volgens de norm. Dit geldt gewoon in het algemeen, ook een 3kW vaatwasser mag dus niet samen met een 3,5kW stoomoven op 1 groep. Ook ben ik het niet met Steyn-e eens omdat er zeker wel onnodige risico's optreden door stelmatig overbelasten van de 16A automaat. Die wordt telkens warm omdat er in de marge wordt gewerkt en zal uiteindelijk gewoon vroegtijdig de geest geven. Zeker als er geen kwaliteitsspul wordt gebruikt. Je punt met de verlengsnoeren slaat in mijn ogen als een tang op een varken, wat leken aansluiten achter de installatie is iets heel anders als een vaste installatie met ontwerp.
Rol-Co schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:36:
[...]

Prima, ik neem aan op een 3 fase aansluiting, dan kan je niet anders.
Kookgroep achter 4P aaardlekschakelaar op 2 verschillende fases prima, en kan je niet anders? Hoop dat ik het verkeerd begrijp. Je kan zeker anders, namelijk gewoon een krachtgroep installeren zoals het hoort achter die 4P aardlekschakelaar. Los van het feit dat een kookgroep enkelfasig gebruikt dient te worden heb je in feite 2 eindgroepen achter een 4polige aardlekschakelaar wat dus een afrader is (ook volgens de NEN1010).

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 31-05-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:11:
Ik heb zo even geen idee. De aannemer is Kookgroep.
Ja, met zo'n naam snap ik dat ze graag een kookgroep plaatsen in plaats van een krachtgroep :)

Of is het wellicht toch KlokGroep?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:42:
[...]
[...] Ook ben ik het niet met Steyn-e eens omdat er zeker wel onnodige risico's optreden door stelmatig overbelasten van de 16A automaat. Die wordt telkens warm omdat er in de marge wordt gewerkt en zal uiteindelijk gewoon vroegtijdig de geest geven. Zeker als er geen kwaliteitsspul wordt gebruikt. Je punt met de verlengsnoeren slaat in mijn ogen als een tang op een varken, wat leken aansluiten achter de installatie is iets heel anders als een vaste installatie met ontwerp.

[...]
In mijn woning mag ik 2,5mm2 belasten met 24 Ampère volgens de NEN1010. Dit hangt onder andere af van de installatiemethode zoals jullie wel weten. Zou het dan verstandiger om mijn inductiekookplaat groep van 1×16A te verhogen naar 1×20A ?

En wat bedoel je met "vroegtijdig de geest" bij "geen kwaliteitsspul". Is dat je gevoel of ervaring, of zijn daar onderzoeken naar gedaan (link?). Hier beweren ze namelijk 2000 cycli. Ze zeggen er echter niet bij of het apparaat na 2000 cycli op een veilige manier faalt of onveilig faalt. Persoonlijk zou ik het niet tot 2000 cycli laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

En ik nog ;) In een fatsoenlijk ontwerp zal de ontwerpstroom niet kloppen en dus de tekentafel nooit verlaten laat staan geïnstalleerd worden. 7,4kW op een 16A groep is gewoon Teun de Beun en zeker niet volgens de norm. Dit geldt gewoon in het algemeen, ook een 3kW vaatwasser mag dus niet samen met een 3,5kW stoomoven op 1 groep. Ook ben ik het niet met Steyn-e eens omdat er zeker wel onnodige risico's optreden door stelmatig overbelasten van de 16A automaat. Die wordt telkens warm omdat er in de marge wordt gewerkt en zal uiteindelijk gewoon vroegtijdig de geest geven. Zeker als er geen kwaliteitsspul wordt gebruikt. Je punt met de verlengsnoeren slaat in mijn ogen als een tang op een varken, wat leken aansluiten achter de installatie is iets heel anders als een vaste installatie met ontwerp.

[...]

Kookgroep achter 4P aaardlekschakelaar op 2 verschillende fases prima, en kan je niet anders? Hoop dat ik het verkeerd begrijp. Je kan zeker anders, namelijk gewoon een krachtgroep installeren zoals het hoort achter die 4P aardlekschakelaar. Los van het feit dat een kookgroep enkelfasig gebruikt dient te worden heb je in feite 2 eindgroepen achter een 4polige aardlekschakelaar wat dus een afrader is (ook volgens de NEN1010).
Een kookgroep die 2p+n afschakelt is toch prima, dan is een krachtgroep waar 1 fase niet aangesloten is geen toegevoegde waarde meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] In sommige gevallen mag het inderdaad zonder aardlekschakelaar, maar dan moet je aardverspreidingsweerstand voldoende laag zijn. Dat laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekschakelaar gebruiken.

Verder kun je in de meeste gevallen gewoon je 25A hoofdzekering gratis laten vervangen door 35A.[...]
Meten is voor ons tweakers toch simpel? Spanningen tussen de drie draden meten, bekende belasting tussen fase en aarde, weer meten en dan rekenen?
(en die 25A kan wel gratis 35A worden maar dan gaat de enige controleerbare meter weg. En die blijft.)
Ga er in NL maar vanuit dat de aardverspreidingsweerstand te hoog is om geen ALS toe te passen. Zeker op zandgrond. Vind het advies om geen aardlek toe te passen dan ook niet erg verstandig. Sowieso vraag ik me af waar de 1 fase 16 ampere groep ineens vandaan komt, het ging toch over kookgroepen op 3x25A aansluitingen? Dat is namelijk ongewenst. 1x16A voor een kookplaat is dat ook, maar vanuit gebruiksoogpunt, niet vanuit veiligheid of duidelijkheid bezien.

Welk advies? Ik vertel over de eigen situatie. Met de bijbehorende beperkingen. En hoe het ook kan.
Zolang de 1x 25A er is blijven de (gemerkte) dubbelle draden onder de zelfde klemmen.
En een kookgroep van 2x 16A hoort overduidelijk wèl op verschillende fases. 2x 16A = 32A >= 25A !!!
Wie heeft er hoofdzekeringen van >48A? Normaal gebruik op de overige groepen en 1 groep volbelast mag nooit de HOOFDzekering triggeren. Tenzij dat ook een automaat is. Bijna nooit dus. Niet alles is nieuwbouw. Daar heb je ook die wildgroei van groepen. Nergens voor nodig. Ja een krachtgroep zou het beste zijn, maar is onmogelijk.
Doe nou eens niet of alles het nieuwste van het nieuwste is, maar hou rekening met de realiteit.
Er zijn bestaande situaties met hun beperkingen.
Het is veel belangrijker dat de hoofdzekering in tact blijft dan dat eventueel de kookgroep afschakeld.
In de praktijk nog niet gebeurd. De boiler, magnetron en oven zitten ook op de keukengroep. Dat kan samen de 25A dus ook al overschrijden. Oppassen dus. Voorlopig de hele kookgroep op één 16A kant van de kookgroepautomaat dus.
pekelveld schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:31:
[...] Toch eens even gekeken. Hier in de meterkast zit een Gewiss 90301 kookgroep (2 x 1P+N). Die zit op 1 Gewiss 94927 aardlekschakelaar (4P), waarbij voor de kookgroep 2 fasen zijn gebruikt. Klinkt voor mijn gevoel dus niet "zoals het heurt". Situatie sinds 2016 overigens. Probleem? Ik krijg binnenkort namelijk toch de installateur langs... die moet nog een laadpaal aansluiten en dan moet er toch e.e.a. wijzigen.

Dat is dus wel zoals het heurt, tenzij je over gaat naar een krachtgroep. Wel beter, niet nodig.
[...] En ik nog ;) In een fatsoenlijk ontwerp zal de ontwerpstroom niet kloppen en dus de tekentafel nooit verlaten laat staan geïnstalleerd worden. 7,4kW op een 16A groep is gewoon Teun de Beun en zeker niet volgens de norm. Dit geldt gewoon in het algemeen, ook een 3kW vaatwasser mag dus niet samen met een 3,5kW stoomoven op 1 groep.
Natuurlijk wel. Die zitten gewoon met een stekker in een stopcontact. Gewoon niet tegelijk aanzetten. (zie wildgroei boven)
Probeer jij soms zoveel mogelijk automaten te verkopen?
Ook ben ik het niet met Steyn-e eens omdat er zeker wel onnodige risico's optreden door stelmatig overbelasten van de 16A automaat. Die wordt telkens warm omdat er in de marge wordt gewerkt en zal uiteindelijk gewoon vroegtijdig de geest geven. Zeker als er geen kwaliteitsspul wordt gebruikt. Je punt met de verlengsnoeren slaat in mijn ogen als een tang op een varken, wat leken aansluiten achter de installatie is iets heel anders als een vaste installatie met ontwerp.
Als we dat even doortrekken is meer aan groepen aansluiten dan de hoofdzekering groot is ook Teun de Beun. Zullen we even realistisch gaan doen? Je hebt te maken met de beperkingen van bestaande situaties.
Je hebt dus een kookgroep en er is geen reden om die veranderen in een krachtgroep. Dus op twee fases, tenzij je maar één fase hebt, dan de draden samen onder één kant van de kookgroep. Nogmaals, de hoofdzekering mag er niet uitvliegen. Bij nieuwe aanleg als je de mogelijkheid hebt is een krachtgroep wel beter.
edit: nee, je hebt geen twee eindgroepen achter een 4polige aardlekschakelaar. Het is één kookgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:50:
En een kookgroep van 2x 16A hoort overduidelijk wèl op verschillende fases. 2x 16A = 32A >= 25A !!!
Ja. Daarom gebruik je een kookgroep dus bij een 1x35A of 1x40A aansluiting.

Bij een 3x25A aansluiting gebruik je een krachtgroep.

Bij 1x25A kook je op gas. Of vraag je gratis verzwaring aan naar 1x35A i.p.v. vast te klampen aan een antieke meter.

Pagina: 1 ... 67 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.