I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als je een elektrische installatie mag tekenen op een blanco tekening ben ik het met je eens. De praktijk in bestaande installaties is soms iets lastiger.Jim423 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:42:
[...]
En ik nogIn een fatsoenlijk ontwerp zal de ontwerpstroom niet kloppen en dus de tekentafel nooit verlaten laat staan geïnstalleerd worden.
Een kennis van me wou in huis "alles tegelijk aan kunnen zetten", tja, dan ga ja al minimaal naar 3×35A toe voor een simpele rijtjeswoning. Dezelfde vraag zou je kunnen stellen of een inductiekookplaat nu echt 32A vraagt. Volgens mij zijn die gelijktijdigheids gegevens een beetje gissen (gissen is missen, meten is weten, etc.). Erg weinig metingen hier in dit topic? (= Gissen?)
Overigens lees ik van meerdere personen in dit topic dat een kookgroep achter 1 fase moet zitten. Sommige zeggen omdat 'het zo hoort'. Maar is dat een norm ofzo, of is dat zoals jullie het zelf altijd doen? NEN1010/ NPR5310 anyone?
Wat als je een 3-fasen kookplaat hebt? Dan ga je al mis.Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:37:
Overigens lees ik van meerdere personen in dit topic dat een kookgroep achter 1 fase moet zitten. Sommige zeggen omdat 'het zo hoort'. Maar is dat een norm ofzo, of is dat zoals jullie het zelf altijd doen? NEN1010/ NPR5310 anyone?
Of bedoel je misschien 1 installatieautomaat? Of misschien 1 aardlekschakelaar?
Dat is ook zo. Alleen ik vind dat ''wij'' op GoT kwaliteitsadviezen moeten leveren. Je nooit wie dit allemaal leest en het zelf zo thuis gaat bouwen. Wat er thuis gebeurd moet iedereen zelf weten alleen nu worden er zaken in dit topic neergezet onder het mom van ''zo kan het ook wel'' en ''prima''. Niet alleen in dit topic maar ook in andere topics zie je dat regelmatig terugkomen, helaas vind ik kookperilex (even los van het toestel) op 1x16A, kookgroepen op krachtaansluitingen, 2 of 3 toegewezen WCD's voor apparatuur van >3kW op 1x16A zetten (dan moet je ze maar niet tegelijk aanzetten) en ''vast aangesloten apparatuur heeft geen aardlekbeveiliging nodig'' gewoon geen hoogwaardige adviezen.Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:37:
[...]Als je een elektrische installatie mag tekenen op een blanco tekening ben ik het met je eens. De praktijk in bestaande installaties is soms iets lastiger.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
"Het grote topic voor Nieuwe Elektra huisinstallaties".
Helemaal ok als je aangeeft wat ideaal zou zijn, maar hou rekening met aangegeven beperkingen van bestaande situaties. Anders moet je misschien maar verhuizen naar een ivoren toren. Of woon je daar al?
edit: het is niet voor niets dat het bouwjaar bepaald welke versie van de NEN1010 van toepassing is.
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 31-05-2019 13:31 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Elke aanpassing die je doet, hoort gewoon netjes te zijn. Bij bestaand is dat soms iets meer puzzelen, maar heus niet onmogelijk.onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:27:
@Jim423 Dit is toch het "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties" en niet
"Het grote topic voor Nieuwe Elektra huisinstallaties".
Helemaal ok als je aangeeft wat ideaal zou zijn, maar hou rekening met aangegeven beperkingen van bestaande situaties. Anders moet je misschien maar verhuizen naar een ivoren toren. Of woon je daar al?
Als mensen onredelijke randvoorwaarden stellen (zoals jij), dan moet je ze daar gewoon op wijzen, en uitleggen dat wat ze willen gewoon niet kan.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
En jij hebt mijn (en Dre's?) reacties kennelijk niet goed genoeg gelezen om het te begrijpen.
Jammer dan dat jij vindt dat de realiteit onredelijk is.
edit: overigens komt het overschakelen op inductie door de exorbitante prijs van de laatste paar kuub gas.
[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 31-05-2019 14:11 ]
Het feit dat zich nog geen situatie heeft voorgedaan waaruit het je duidelijk zou worden dat iets niet kan, betekent nog niet automatisch dat het dan dus wel kan.onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:40:
@Illusion Het kan dus wèl, zonder problemen. Jammer alleen dat je moet nadenken...
En jij hebt mijn (en Dre's?) reacties kennelijk niet goed genoeg gelezen om het te begrijpen.
Jammer dan dat jij vindt dat de realiteit onredelijk is.
edit: overigens komt het overschakelen op inductie door de exorbitante prijs van de laatste paar kuub gas.
Een degelijk ontwerp van een installatie (bijv door het conform de norm te doen) houdt rekening met meer dan de huidige gebruiker en de huidige staat van de componenten. Zo'n installatie moet gewoon 30 jaar meekunnen, waarbij rekening wordt gehouden met slijtage van componenten (door o.a. warmte), verschillende gebruikers met verschillende gebruikspatronen, verschillen in componenten door toleranties, en nog veel meer.
Dat bij jou (en/of Dre) iets (tot nu toe) lijkt te werken/kunnen, is absoluut geen bewijs voor het feit dat het gedurende de volledige verwachte/vereiste levensduur van de installatie aan alle eisen van veiligheid en functionaliteit blijft voldoen.
Ik begrijp ook wat je bedoelt en jouw bedoeling is gewoon een foute oplossing.Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Volgens mij begrijp je wat ik bedoel en zijn we het eensNu kabeltjekabel nog
Ja, perfecte uitvinding om aansluiting van kookplaten met 1 nulgeleider tegen te gaan.Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Ik wist niet dat een kookgroep "niet hoort" op 2 fasen. Overigens zijn er gewoon kookgroepen met aardlekautomaten te koop.
Dat gedweep met die Ferrarismeters slaat nergens op. Als uiteindelijk dat salderen komt te vervallen gaan die meters zonder apart telraam er toch gewoon uit. Het enige wat je dan onder de streep hebt gehad is dat je jarenlang hebt moeten opletten wat je tegelijk aanzet. Voor de mensen die geen "slimme" meter willen zijn er ook gewoon moderne offline meters met aparte "telramen".Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Er zijn zonnepanelenbezitters die zweren bij hun ferrarismeter met maar 1 telwerk die geschikt is tot 30 Ampère. Dan zit je vast aan een 25A zekering. Vroeger, toen er hoofdzakelijk 7,2 kW kookplaten te koop waren, moest je een afweging maken tussen een kookgroep 2×16A en het hele huis spanningsloos, of inductiekoken op 1×16A en alleen de kookplaat spanningsloos.
Straks de rest effe, eerst eten
Vanaf 2021 wil de regering ( Wiebes) per wet afdwingen dat iedereen een digitale meter in huis krijgt voor 2023. Maakt dus geen zak meer uit voor de verrekening of je een digitale of ferraris hebt.kabeltjekabel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:35:
Dat gedweep met die Ferrarismeters slaat nergens op. Als uiteindelijk dat salderen komt te vervallen gaan die meters zonder apart telraam er toch gewoon uit. Het enige wat je dan onder de streep hebt gehad is dat je jarenlang hebt moeten opletten wat je tegelijk aanzet. Voor de mensen die geen "slimme" meter willen zijn er ook gewoon moderne offline meters met aparte "telramen".
Kookgroepen zijn een bron van ellende, schoonmoeder huurhuis 2x per jaar 25A hoofzekering eruit. Verhuurder prive persoon aansprakelijk gesteld voor de kosten.Enexis wilde na 2 x gratis zekering indraaien geld zien. Gelijk hadden ze. 35 of 40 A was niet mogelijk moest eerst een nieuwe verdeler komen de oude was uit 1952.
Na veel gezeur tegen kostprijs een nieuwe Hager erin. Enexis een nieuwe meter en 35A zekering er in.
Hierna wilde huurbaas het jaar erop even de huur verhogen, maar weer eens aan de bel gehangen dat de rest van het huis ook onderhoud moet hebben en een noodzakelijke vervanging geen reden tot verhoging kon zijn. Door de huurcommissie later ook in het gelijk gesteld.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Tja, dat is gewoon geschift. Ik kom daar niet aan omdat dingen als cirkelzagen vereisen dat je de knop ingedrukt houdtDre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:37:
[...]
Als je een elektrische installatie mag tekenen op een blanco tekening ben ik het met je eens. De praktijk in bestaande installaties is soms iets lastiger.
Een kennis van me wou in huis "alles tegelijk aan kunnen zetten", tja, dan ga ja al minimaal naar 3×35A toe voor een simpele rijtjeswoning.
De kookgroep is voor die situatie bedacht. Blad 41 ("Aansluiten van de kookgroep") is met de 2017 versie van NPR5310 komen te vervallen. De kookgroep staat nu alleen nog beschreven als;Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:37:
Dezelfde vraag zou je kunnen stellen of een inductiekookplaat nu echt 32A vraagt. Volgens mij zijn die gelijktijdigheids gegevens een beetje gissen (gissen is missen, meten is weten, etc.). Erg weinig metingen hier in dit topic? (= Gissen?)
Verder wordt de kookgroep nog behandeld als beveiliging voor de keukenverdeler. En daar staat dan nog het volgende pareltje;Indien in het verleden de bewoner van een woning elektrisch wilde gaan koken, zou het netwerkbedrijf, toen
nog gewoon het elektriciteitsbedrijf, de eenfaseaansluiting moeten ombouwen naar een driefaseaansluiting.
Op praktische gronden konden de netwerkbedrijven vaak geen driefaseaansluiting leveren. Om ten behoeve
van het elektrisch koken toch over voldoende energie te kunnen beschikken, is de kookgroep
geïntroduceerd.
a) is natuurlijk een inkoppertjeAfhankelijk van de hoofdbeveiliging zijn de volgende uitvoeringen mogelijk:
a) Een driefasedistributiegroep is alleen mogelijk indien de installatie een driefasevoeding heeft.
b) Een eenfasedistributiegroep is alleen mogelijk indien de hoofdbeveiliging een waarde van 35 A of meer
heeft.
c) Een gekoppelde eenfasedistributiegroep kan worden toegepast indien een installatie geen
driefasevoeding heeft en de hoofdbeveiliging in de praktijk een waarde van 35 A of meer heeft. Figuur 10
geeft hiervan een voorbeeld.
b) is dus wat de standaard ABB kastjes op 3x25A overtreden door de kookgroep op 1 fase te zetten
c) is mij ook niet helemaal duidelijk, maar in de uitwerking is een B20 kookgroep afgebeeld.
De normen zijn de laatste tijd enorm afgeslankt. In NPR5310:2007 stond er nog wel e.e.a. over, in NPR5310:2016 of nieuwer niet meer.Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:37:
Je hebt mij denk ik nooit zien zeggen dat het niet mag, een kookgroep aangesloten op 2 fasen. Ik heb ongetwijfeld wel eens beweerd, dat het ding er niet voor bedoeld is.quote: NPR5310:2007 Blad 41Deze fornuisgroep kan worden gevoed uit een éénfasevoeding of uit een driefasenvoeding. Bij een éénfasevoeding wordt gebruikgemaakt van twee tweeleidingeindgroepen waarbij het uitschakelmechanisme van de groepsschakelaars of de automaten is gekoppeld. Bij een driefasenvoeding wordt gebruikgemaakt van een vierleidingeindgroep met een vierpolige groepsschakelaar of vierpolige automaat.
Die kookgroep is een typisch Nederlands gedrocht. In het buitenland wordt een kookplaat gewoon gevoed met 3 fasen of met een 1x32A éénfasegroep (dat kan prima als je een 1x80A huisaansluiting hebt). Omdat in Nederland heel veel éénfase huisaansluitingen zijn van ten hoogste 1x40A is de kookgroep ooit in het leven geroepen, dus die situaties met een dergelijke aansluiting zijn in mijn ogen waarvoor de kookgroep bedoeld is.
Kun je Enexis die memo ook even doorsturen?leonbong schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:38:
3x25 is de nieuwe standaard aansluiting in nederland 1F doen ze in principe niet meer.
De netbeheerders houden alvast rekening met de warmtepompen en e-auto's.

Foto's zijn een maand geleden gemaakt in een nieuwbouwwoning (oplevering volgende week).
Kom het haast niet anders tegen hier in de regio West-Brabant.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik vermoed dat de projectontwikkelaar/aannemer hier specifiek om heeft gevraagd, zodat hij zo'n goedkoop mogelijk kastje op kan hangen, en voor de rest een dikke meerwerk-bonus kan opstrijken.Xander schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
Kun je Enexis die memo ook even doorsturen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto's zijn een maand geleden gemaakt in een nieuwbouwwoning (oplevering volgende week).
Een kookgroep maken door twee 1F alamats te koppelen. Waarbij beide alamats op een andere fase zit vind ik niet eens zo rare oplossing.Xander schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Je hebt mij denk ik nooit zien zeggen dat het niet mag, een kookgroep aangesloten op 2 fasen. Ik heb ongetwijfeld wel eens beweerd, dat het ding er niet voor bedoeld is.
Die kookgroep is een typisch Nederlands gedrocht. In het buitenland wordt een kookplaat gewoon gevoed met 3 fasen of met een 1x32A éénfasegroep (dat kan prima als je een 1x80A huisaansluiting hebt). Omdat in Nederland heel veel éénfase huisaansluitingen zijn van ten hoogste 1x40A is de kookgroep ooit in het leven geroepen, dus die situaties met een dergelijke aansluiting zijn in mijn ogen waarvoor de kookgroep bedoeld is.
Omdat heel veel kookplaten gebruiken toch maar twee fases ondanks dat je voedt met krachtgroep en vaak is de nul intern volledig gescheiden dus levert het geen problemen op en feitelijk geen verschil met de krachtgroep.
Belangrijker is dat bij overstroom het geheel uitschakelt.
Typisch nl-gedrocht.
Ik zat huizen in frankrijk die kookplaten ook 1F (1x80A is niet vreemd in Frankrijk) maar dan is er vaak naar één groep gelegd voor de kookplaat in 4mm2 1F X32A zekering.
De hogere stroomsterktes komen in frankrijk wat meer voor in de gebieden zonder gas waar ook e-verwarming veel wordt toegepast.
Vergis je niet hoe vaak dit voorkomt op speciaal verzoek van de bouwer.
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 31-05-2019 15:50 ]
Er zijn er ook heel veel die slechts een enkele 0-draad hebben. Ik pak de eerste ikea kookplaat van google er maar bij: https://www.ikea.com/nl/n...okplaat__AA-2025352-1.pdfleonbong schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:42:
Een kookgroep maken door twee 1F alamats te koppelen. Waarbij beide alamats op een andere fase zit vind ik niet eens zo rare oplossing.
Omdat heel veel kookplaten gebruiken toch maar twee fases ondanks dat je voedt met krachtgroep en vaak is de nul intern volledig gescheiden dus levert het geen problemen op en feitelijk geen verschil met de krachtgroep.
Eigenlijk zou deze per definitie niet op een 2*1Fase kookgroep mogen, omdat je niet kan garanderen dat de stroom door de 0 gelijkmatig over beide draden wordt verdeeld.
Dat kan je niet afzekeren met "2*1Fase kookgroep". Punt.Gebruik voor de eenfasige
aansluiting volgens de IEC-voorschriften:
aansluitkabel 3 x 4 mm² en voor de
dubbelfasige aansluiting: aansluitkabel 4
x 2,5 mm².
Een kookgroep op één fase kan ook maar dan kan je in theorie ongelijke stroomverdeling hebben, in praktijk is het onwaarschijnlijk dat N1 30A en N2 2A. Om dat nu direct onveilig te noemen gaat mij wat ver.
Twee gekoppelde alamats als kookgroep dat zal niet gaan het verschil in de nul-stromen zal al snel te groot zijn. Waardoor de alamat op het aardlek-circuit uit zal schakelen.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 31-05-2019 16:09 ]
Fijn dat je het dus met me eens bent. Jammer dat dat op zo'n rare toon moet.onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:02:
@Illusion Lezen graag.
[...]
Dat kan je niet afzekeren met "2*1Fase kookgroep". Punt.
Nu lees je nog niet. Er zijn geen beide draden. Er is er maar één.Eigenlijk zou deze per definitie niet op een 2*1Fase kookgroep mogen, omdat je niet kan garanderen dat de stroom door de 0 gelijkmatig over beide draden wordt verdeeld.
Correct. En op een 1Fase kookgroep zal de gemiddelde gebruiker / installatuur op die ene 0-klem dan dus 2 nuldraden aansluiten. (Of als ie z'n vak verstaat de kookplaat niet aansluiten en een andere bestellen).onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:12:
Nu lees je nog niet. Er zijn geen beide draden. Er is er maar één.
Wat is nu precies je probleem? En waarom doe je zo aanvallend?
Oeps, Klokgroep. Stomme spellingscorrectie.dreamscape schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:21:
[...]
Ja, met zo'n naam snap ik dat ze graag een kookgroep plaatsen in plaats van een krachtgroep
Of is het wellicht toch KlokGroep?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Een soort van dikke "fuck you" van de bouwer dus. Moeten ze ook eens gaan verbieden. Hup, gewoon in het bouwbesluit er mee; 1-fase bouwen = 300 euro boete voor de bouwer.Xander schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Kun je Enexis die memo ook even doorsturen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien dat een nieuwe NPR hier weer wat meer over moet uitweiden. Nu hebben ze ook gezegd iets in de trant van 'schijt aan de NEN1010, wij vinden een grijze ader ook best als nulgeleider, want dat komt nu even goed uit'.Jim423 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Dat is ook zo. Alleen ik vind dat ''wij'' op GoT kwaliteitsadviezen moeten leveren. Je nooit wie dit allemaal leest en het zelf zo thuis gaat bouwen. Wat er thuis gebeurd moet iedereen zelf weten alleen nu worden er zaken in dit topic neergezet onder het mom van ''zo kan het ook wel'' en ''prima''. Niet alleen in dit topic maar ook in andere topics zie je dat regelmatig terugkomen, helaas vind ik kookperilex (even los van het toestel) op 1x16A, kookgroepen op krachtaansluitingen, 2 of 3 toegewezen WCD's voor apparatuur van >3kW op 1x16A zetten (dan moet je ze maar niet tegelijk aanzetten) en ''vast aangesloten apparatuur heeft geen aardlekbeveiliging nodig'' gewoon geen hoogwaardige adviezen.(om er maar wat random te pakken) De NEN1010 doet zover ik weet vrij weinig uitspraken over de kookgroep aangezien dit een NL aangelegenheid is. Het is dus meer een soort uniformiteit en een stukje toekomstbestendigheid. Misschien dat iemand met een NPR er nog iets meer over kan zeggen.
Cruciaal in deze discussie is het volgende:
- Is een overstroombeveiliging van 16 Ampère geschikt om veelvuldig zwaar belast te worden zonder defect te raken?
- Is een overstroombeveiliging van 16 Ampère geschikt om een overbelasting uit te schakelen?
- Is het kookgedrag dusdanig dat een 16 Ampère overstroombeveiliging niet aanspreekt in normaal gebruik? (1 persoons huishouden tot aan weeshuis?)
Daarom ook deze (nog onbeantwoorde?) vraag:
Dit een wel cruciale vraag voor mijn 5080 Wp zonnepanelen en 32,5 Ampère warmtepomp achter mijn 1×25A hoofdzekering. Ohja, de inductiekookplaat en het hele huis hangt hier ook nog achter.En wat bedoel je met "vroegtijdig de geest" bij "geen kwaliteitsspul". Is dat je gevoel of ervaring, of zijn daar onderzoeken naar gedaan (link?). Hier beweren ze namelijk 2000 cycli. Ze zeggen er echter niet bij of het apparaat na 2000 cycli op een veilige manier faalt of onveilig faalt. Persoonlijk zou ik het niet tot 2000 cycli laten komen.

1) is in een goed ontworpen installatie een non-issue. (maar jij kiest ervoor om je daar niet aan te houden.)Dre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:20:
Cruciaal in deze discussie is het volgende:Vraag 1 en 2 gaan over veiligheid. Vraag 3 gaat over beschikbaarheid.
- Is een overstroombeveiliging van 16 Ampère geschikt om veelvuldig zwaar belast te worden zonder defect te raken?
- Is een overstroombeveiliging van 16 Ampère geschikt om een overbelasting uit te schakelen?
- Is het kookgedrag dusdanig dat een 16 Ampère overstroombeveiliging niet aanspreekt in normaal gebruik? (1 persoons huishouden tot aan weeshuis?)
[...]
Dit een wel cruciale vraag voor mijn 5080 Wp zonnepanelen en 32,5 Ampère warmtepomp achter mijn 1×25A hoofdzekering. Ohja, de inductiekookplaat en het hele huis hangt hier ook nog achter.
2) Ja, daar is dat ding voor ontworpen. Maar maak wel onderscheid tussen beveiligingen tegen overbelasting en beveiligingen tegen kortsluiting.
3) Normaal gebruik kan alleen bij een normale installatie. Zie punt 1.
En vwb je laatste vraag. Die automaat/zekering voldoet aan een norm. Ik zou zeggen, kijk eens wat die norm voorschrijft.
Kijkje bij meneer HagerDre schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:20:
[...]
Misschien dat een nieuwe NPR hier weer wat meer over moet uitweiden. Nu hebben ze ook gezegd iets in de trant van 'schijt aan de NEN1010, wij vinden een grijze ader ook best als nulgeleider, want dat komt nu even goed uit'.
Cruciaal in deze discussie is het volgende:Vraag 1 en 2 gaan over veiligheid. Vraag 3 gaat over beschikbaarheid.
[...]
Dit een wel cruciale vraag voor mijn 5080 Wp zonnepanelen en 32,5 Ampère warmtepomp achter mijn 1×25A hoofdzekering. Ohja, de inductiekookplaat en het hele huis hangt hier ook nog achter.
http://www.hager.nl/produ...1446.htm?utm_source=print
Toegewezen stroom bij 30 graden = 16A. Er staat geen tijdslimiet bij, dus kan oneindig.
1000 cycly ,mechanisch 20000.
Neem je een ander type http://www.hager.nl/produ...echniek/mbn516e/41242.htm
4000 cycli, 20000 mechanisch.
Een kookgroep hoort niet thuis op 3x25A, een 16A groep aansluiten is geen probleem. Maar een 7,4KW plaat erachter is gewoon een k*tontwerp. Of zijn die dingen te begrenzen op 3,7KW? Automaten zijn niet ontworpen om stelselmatig overbelast te worden, alleen om niet meteen af te schakelen bij een eventuele inschakelpiek (TL starters, slijptol, cirkelzaag). Eventueel gebruik je daarvoor (zware machines) een C16 automaat. Een kookplaat heeft daar niks aan trouwens.
Ik snap niet waarom het nou zo moeilijk te begrijpen is dat een kookplaat bij een 3X25A op een krachtgroep hoort en bij 1x35/40A op een kookgroep. En bij 1x25A vraag je een verzwaring aan.
Om de onzinnigheid van de ferraris nog even te duiden; Wiebes heeft al lang aangegeven dat IEDEREEN die teruglevert hoe dan ook een meter met 4 telwerken gaat krijgen voordat de saldering wordt afgeschaft. Tot die tijd geen verschil, en na die tijd ook niet want dan heb jij ook een andere meter hangen. En ik durf er om te wedden dat er hoge boetes gaan komen op het niet aanmelden van je zonnesetje, zodat je echt geen keuze meer hebt. Logisch ook, want het laten hangen van die oude meters zou tot ongelijkheid leiden (ik heb er namelijk al 1, die kan ik niet terugruilen voor een ouderwetse) en daar zou een rechter korte metten mee maken.
Dus hup, allemaal naar 3x25A (met een nieuwe meter) en niet zo moeilijk doen met kookplaten op 1x16A alleen maar omdat je de ijdele hoop hebt om je ferraris te houden na het einde van de salderingsregeling. Gaat toch niet gebeuren.
Van de Siemens platen weet ik dat ze een verborgen menu hebben waar je in stappen (van 500W ofzo) het maximale vermogen kunt terugregelen.Steyn_E schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:38:
Hebben we het nou over een kookgroep of niet? Koken op een 1x16A groep maakt het namelijk nog geen kookgroep.
Een kookgroep hoort niet thuis op 3x25A, een 16A groep aansluiten is geen probleem. Maar een 7,4KW plaat erachter is gewoon een k*tontwerp. Of zijn die dingen te begrenzen op 3,7KW? [...]
Maar er is slechts één draad van 4mm2. Dus hoezo 2 draden????Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:19:
[...] Correct. En op een 1Fase kookgroep zal de gemiddelde gebruiker / installatuur op die ene 0-klem dan dus 2 nuldraden aansluiten. [...]
Als jij nu de draad [.] kwijt bent, lees even terug.
Ik zie het als jouw probleem dat je zaken net verkeerd weergeeft / voorstelt / leest. (aanvallend???)Wat is nu precies je probleem? En waarom doe je zo aanvallend?
En dan met een reactie komt die dus nét ergens anders over gaat. Irritant. Zie bovenstaande voorbeeld.
Volgensmij begon het met deze, of dat een probleem was achter een 3 fase aardlek op een 3x25A aansluiting.Steyn_E schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:38:
Hebben we het nou over een kookgroep of niet? Koken op een 1x16A groep maakt het namelijk nog geen kookgroep.
Een kookgroep hoort niet thuis op 3x25A, een 16A groep aansluiten is geen probleem. Maar een 7,4KW plaat erachter is gewoon een k*tontwerp. Of zijn die dingen te begrenzen op 3,7KW? Automaten zijn niet ontworpen om stelselmatig overbelast te worden, alleen om niet meteen af te schakelen bij een eventuele inschakelpiek (TL starters, slijptol, cirkelzaag). Eventueel gebruik je daarvoor (zware machines) een C16 automaat. Een kookplaat heeft daar niks aan trouwens.
Ik snap niet waarom het nou zo moeilijk te begrijpen is dat een kookplaat bij een 3X25A op een krachtgroep hoort en bij 1x35/40A op een kookgroep. En bij 1x25A vraag je een verzwaring aan.
Om de onzinnigheid van de ferraris nog even te duiden; Wiebes heeft al lang aangegeven dat IEDEREEN die teruglevert hoe dan ook een meter met 4 telwerken gaat krijgen voordat de saldering wordt afgeschaft. Tot die tijd geen verschil, en na die tijd ook niet want dan heb jij ook een andere meter hangen. En ik durf er om te wedden dat er hoge boetes gaan komen op het niet aanmelden van je zonnesetje, zodat je echt geen keuze meer hebt. Logisch ook, want het laten hangen van die oude meters zou tot ongelijkheid leiden (ik heb er namelijk al 1, die kan ik niet terugruilen voor een ouderwetse) en daar zou een rechter korte metten mee maken.
Dus hup, allemaal naar 3x25A (met een nieuwe meter) en niet zo moeilijk doen met kookplaten op 1x16A alleen maar omdat je de ijdele hoop hebt om je ferraris te houden na het einde van de salderingsregeling. Gaat toch niet gebeuren.
https://www.simcas.nl/product/gw90301-2x-1p-n-b16/
Volgens mij geen probleem, hij mag ook 400V aangesloten worden en hoeft dan niet vervangen worden voor een 4p automaat waar je er 1 niet gebruikt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
We hebben het toch over de (typisch nederlandse) kookgroep? Dan snap ik niet hoe je aan 4mm2 komt. Dat dat ergens in een handleiding staat, betekent natuurlijk nog niet dat dat gangbaar is in nederland. Dan snap ik wel dat je het niet volgt.onetime schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:04:
[...]
Maar er is slechts één draad van 4mm2. Dus hoezo 2 draden????
Als jij nu de draad [.] kwijt bent, lees even terug.
[...]
Ik zie het als jouw probleem dat je zaken net verkeerd weergeeft / voorstelt / leest. (aanvallend???)
En dan met een reactie komt die dus nét ergens anders over gaat. Irritant. Zie bovenstaande voorbeeld.
Het gaat om het woordje "eigenlijk", wat impliceert "we beunen het wel er aan".Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:14:
[...]
We hebben het toch over de (typisch nederlandse) kookgroep? Dan snap ik niet hoe je aan 4mm2 komt. Dat dat ergens in een handleiding staat, betekent natuurlijk nog niet dat dat gangbaar is in nederland. Dan snap ik wel dat je het niet volgt.
Was ik hier niet duidelijk genoeg dan?:kabeltjekabel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:08:
Het gaat om het woordje "eigenlijk", wat impliceert "we beunen het wel er aan".
Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:19:
[...]
En op een 1Fase kookgroep zal de gemiddelde gebruiker / installatuur op die ene 0-klem dan dus 2 nuldraden aansluiten. (Of als ie z'n vak verstaat de kookplaat niet aansluiten en een andere bestellen).
ALS er een verplichte meterwissel gaat plaatsvinden, DAN is 3fase een OPTIE, of 35/40A.Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:27:
[...] Het feit dat zich nog geen situatie heeft voorgedaan waaruit het je duidelijk zou worden dat iets niet kan, betekent nog niet automatisch dat het dan dus wel kan.
Een degelijk ontwerp van een installatie (bijv door het conform de norm te doen) houdt rekening met meer dan de huidige gebruiker en de huidige staat van de componenten. Zo'n installatie moet gewoon 30 jaar meekunnen, waarbij rekening wordt gehouden met slijtage van componenten (door o.a. warmte), verschillende gebruikers met verschillende gebruikspatronen, verschillen in componenten door toleranties, en nog veel meer.
Dat bij jou (en/of Dre) iets (tot nu toe) lijkt te werken/kunnen, is absoluut geen bewijs voor het feit dat het gedurende de volledige verwachte/vereiste levensduur van de installatie aan alle eisen van veiligheid en functionaliteit blijft voldoen.
TOT die tijd zal dit wel werken. Op een gewone manier. In dit bijna 30 jaar oude huis. Daar gaat het nu om.
1. Onzin, men neme een net jaren 90 huis zonder aparte keuken groep, met tegenwoordig een oven, boiler en magnetron. Oh ja, vaatwasser en waterkoker niet vergeten. Kan zomaar goed zijn voor 5 - 11kW. Op 16A.Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:04:
[...]
1) is in een goed ontworpen installatie een non-issue. (maar jij kiest ervoor om je daar niet aan te houden.)
2) Ja, daar is dat ding voor ontworpen. Maar maak wel onderscheid tussen beveiligingen tegen overbelasting en beveiligingen tegen kortsluiting.
3) Normaal gebruik kan alleen bij een normale installatie. Zie punt 1.
En vwb je laatste vraag. Die automaat/zekering voldoet aan een norm. Ik zou zeggen, kijk eens wat die norm voorschrijft.
Wel aparte inductie-kookgroep. Hoeveel kW? Wel graag de 25A hoofdzekering heel houden. Dus ook op 16A.
Zou dit niet gewoon kunnen doordat het toch niet allemaal tegelijk vol vermogen vraagt?
2. Wat bedoel je? Kortsluiting geeft hogere slijtage?
3. Normaal gebruik van apparatuur heeft niets te maken met de installatie.
Lees nou eens. Er staat niet 1 klem, maar 1 draad. Of probeer je de gemiddelde installateur na te doen die ook niet leest? (en niet nadenkt?) Uit jouw eigen link; bij 1fase installatie 3 draden 4mm2, bij 3fase installatie 4 draden 2,5mm2.Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:19:
[...] Correct. En op een 1Fase kookgroep zal de gemiddelde gebruiker / installatuur op die ene 0-klem dan dus 2 nuldraden aansluiten. (Of als ie z'n vak verstaat de kookplaat niet aansluiten en een andere bestellen).
Aanvallend? Zie boven. Je leest je eigen link niet. Je reageerd op net iets anders dan er wordt geschreven.Wat is nu precies je probleem? En waarom doe je zo aanvallend?
Ik zie dat als jouw probleem. Maar omdat je met foute reacties komt erg irritant. Omdat je er meerdere keren op gewezen bent en toch nog volhard.
Als jij de gemiddelde installateur zou zijn heb je meteen duidelijk gemaakt waarom ik liever alles zelf doe.
Bij 4mm2 gebruik je gewoon een 25/30/..A enkele groep. Hoezo 2 draden???
Dat jij de Delusion hebt dat je onze reacties kunt nemen, die naar eigen inzicht verdraaien, daar op reageren en dan nog denken dat je een zinnige discussie kunt hebben... Dat kan dus niet.
En nu ga ik iets zinnigs voor mij doen, laters...
Gelukkig snappen installateurs dat je in een normaal nederlands huis met 3x25A of 1x40A hoofdzekeringen, een 7kW kookplaat niet op een 1x32A met 4mm2 aan kan/mag sluiten ivm selectiviteit. Dus ik snap niet waarom je daar aan vast blijft houden. De oplossingen zijn een kookgroep of een krachtgroep. De ene vereist 2 verschillende fasen, de andere 2 nuldraden.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:55:
Als jij de gemiddelde installateur zou zijn heb je meteen duidelijk gemaakt waarom ik liever alles zelf doe.
Bij 4mm2 gebruik je gewoon een 25/30/..A enkele groep. Hoezo 2 draden???
Stel ik heb een hoofdzekering van 1×40A. Zou mijn installatie veiliger worden als ik de 1×16A ga verhogen naar 1×20A. Voor diezelfde 7,2 kW inductiekookplaat? Mogelijk antwoorden:Illusion schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:04:
[...]
- Ja wordt veiliger, want...
- Nee wordt minder veilig, want...
- Geen verschil in veligheid
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 01-06-2019 11:04 ]
Over het welbekende gedrocht de kookgroep.... laten we even ons nuchtere boeren verstand gebruiken.
Een kookgroep (hetzij "origineel" hetzij 2 gekoppelde automaten met brug) moeten beschouwt worden als 1 groep in de meterkast(neem aan dat men dat hier onderhand wel weet).
Dan is het toch ook logisch dat deze op 1 fase (en dus ook 1 aardlek in geval van 1P+N aardlek) aangesloten wordt?
Dat bepaalde aansluitmanieren in welk geval dan ook (kookgroep of iets anders) al X-tijd goed werkt betekend nog niet dat het zo hoort.
Iedereen kent wel de voorbeelden die online staan met los hangende kroonsteentjes etc. boven het systeemplafond etc. en ook al jaren goed gaat, dit is toch ook bekend dat dit niet hoort ook al is N=1 dat het goed gaat?
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Perfect, dan kun je een 2x16A kookgroep plaatsen.
Antwoord 2 dus, onveiliger, de WCD is maar geschikt tot 16A. Je zou de WCD en stekker eventueel kunnen vervangen voor een 25A exemplaar. Kijk ook even in de tabellen voor de maximale belasting van het aansluitsnoer...Zou mijn installatie veiliger worden als ik de 1×16A ga verhogen naar 1×20A. Voor diezelfde 7,2 kW inductiekookplaat? Mogelijk antwoorden:Laten we ervanuit gaan dat ik een perilix stekker heb en de draad (+lasdoppen) tussen mijn perilex en meterkast geschikt is tot 24 Ampère. Er zit nu een wandcontactdoos en die moet ik beveiligen met een 16 Ampère overstroombeveiliging of lager.
Maar lijkt me een zinloze operatie, 7,4kW op 1x20A is nog net zo fout als 7,4kW op 1x16A.
Die eerste opmerking snap ik niet helemaal, een krachtgroep is toch ook 1 groep, maar die sluiten we ook niet op 1 fase aan?Annuk schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:07:
@onetime @Dre @Illusion @kabeltjekabel @Rol-Co @Jim423 @Xander @ iedereen die ik nog vergeten ben.
Over het welbekende gedrocht de kookgroep.... laten we even ons nuchtere boeren verstand gebruiken.
Een kookgroep (hetzij "origineel" hetzij 2 gekoppelde automaten met brug) moeten beschouwt worden als 1 groep in de meterkast(neem aan dat men dat hier onderhand wel weet).
Dan is het toch ook logisch dat deze op 1 fase (en dus ook 1 aardlek in geval van 1P+N aardlek) aangesloten wordt?
Dat je een groep niet achter twee aardlekschakelaars aansluit ben ik het mee eens, dat lijkt me duidelijk. Maar een kookgroep op 2 fasen achter een 4-polige aardlekschakelaar zie ik het probleem niet van in. Ondanks dat ik zelf zeker voor een krachtgroep zou kiezen.
Dat bepaalde aansluitmanieren in welk geval dan ook (kookgroep of iets anders) al X-tijd goed werkt betekend nog niet dat het zo hoort.
Iedereen kent wel de voorbeelden die online staan met los hangende kroonsteentjes etc. boven het systeemplafond etc. en ook al jaren goed gaat, dit is toch ook bekend dat dit niet hoort ook al is N=1 dat het goed gaat?
[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 01-06-2019 11:15 ]
Dat klopt. (Al zijn het puur technisch gezien 2 gekoppelde kringen) Elke electriciën die weet waar hij mee bezig is verwacht geen kookgroep welke aangesloten is op meerdere fases. Daarom zijn de draadkleuren VD in 19mm buis van een kookgroep ook 2x bruin 2x blauw 1x groen/geel. Stel het was de bedoeling geweest om een kookgroep ook 2-fasig te gebruiken dan zou er ook gesproken/geschreven worden over 1x bruin 1x zwart 1x blauw 1x groen/geel (o.a.). in 19mm buis. Dat kom je niet tegen, waar kom je deze kleuren wel weer tegen: de krachtgroep. De juiste keuze voor voor 2 en 3 fase aansluitingenAnnuk schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:07:
Even ervanuitgaande dat er verder niets zit aangesloten op die 4P ALS. Er is geen direct gevaar. Het is wel onwenselijk omdat dus de draadkleuren afwijkend zijn op wat je zou verwachten (2x bruin vanaf 1 groep zou ik bijv. 2x L1 verwachten en geen L1+L2). Stel je zou dit aanpassen is het al netter, echter heb je nu een 11kW aansluiting (3x16A) aangesloten als 7,4kW (2x16A) met een extra nutteloze nuldraad. (Nouja, nutteloos, beter meer dan minder zullen we maar zeggen). Als je toch bezig bent waarom niet gewoon netjes aansluiten met een krachtgroep denk ik dan?Xander schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:07:
Dat je een groep niet achter twee aardlekschakelaars aansluit ben ik het mee eens, dat lijkt me duidelijk. Maar een kookgroep op 2 fasen achter een 4-polige aardlekschakelaar zie ik het probleem niet van in. Ondanks dat ik zelf zeker voor een krachtgroep zou kiezen.
Als we puur even theoretisch zouden kijken, de perilex 25A versie, het zou dan iets beter worden, immers hoe dichter jij bij die 32A (2x16A) gaat zitten die je moet hebben hoe minder de beveiliging wordt overbelast. Echter, stel die 1x16A of 1x20A schakelt nu niet af op overbelasting. Wat is de toegevoegde waarde dan? Het is dan beter (en veiliger) om het gewoon aan te sluiten zoals het hoort met een 2x16A kookgroep. Ook om een 1x25A hoofdzekering te beschermen is het redelijk nutteloos want als je vergeet dat niet alle platen tegelijkertijd aan mogen ga je ook vergeten dat de condenswasdroger en frituur niet aan mogen tijdens het koken.Dre schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:03:
[...]Stel ik heb een hoofdzekering van 1×40A. Zou mijn installatie veiliger worden als ik de 1×16A ga verhogen naar 1×20A. Voor diezelfde 7,2 kW inductiekookplaat? Mogelijk antwoorden:
[ Voor 53% gewijzigd door Jim423 op 01-06-2019 11:43 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
GrapjasXander schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:07:
[........]
Die eerste opmerking snap ik niet helemaal, een krachtgroep is toch ook 1 groep, maar die sluiten we ook niet op 1 fase aan?
Ja de krachtgroep/draaistroom groep is iets anders, maar die is ook algemeen bekend hier me dunkt toch dat die inderdaad op 3 verschillende fases wordt aangesloten.
zie dikgedrukte Het kan op die manier natuurlijk, maar ze (de kookgroepen) zijn min of meer ontwikkeld voor gebruik op 1 fase, dus ook al heb je een 3F aansluiting in huis met zo'n gedrocht in je groepenkast, zou ik hem persoonlijk toch op 1 fase willen hebben zoals hij IMHO "hoort".Dat je een groep niet achter twee aardlekschakelaars aansluit ben ik het mee eens, dat lijkt me duidelijk. Maar een kookgroep op 2 fasen achter een 4-polige aardlekschakelaar zie ik het probleem niet van in. Ondanks dat ik zelf zeker voor een krachtgroep zou kiezen.
[...]
Maar ik zou inderdaad ook in 100% van de gevallen voor een krachtgroep kiezen daarvoor.
Dan maar een tikkeltje duurder, maar voor mij persoonlijk zeg ik dan: "Ik doe het goed, of ik doe het niet"
Dat is IMHO wel een goede/mooie toevoeging inderdaad, kijk naar de gebruikte draadkleuren (in geval van losse VD-draad) en het moet je in principe al duidelijk zijn/worden.Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:19:
[...]
Dat klopt. (Al zijn het puur technisch gezien 2 gekoppelde kringen) Elke electriciën die weet waar hij mee bezig is verwacht geen kookgroep welke aangesloten is op meerdere fases. Daarom zijn de draadkleuren in 19mm buis van een kookgroep ook 2x bruin 2x blauw 1x groen/geel. Stel het was de bedoeling geweest om een kookgroep ook 2-fasig te gebruiken dan zou er ook gesproken/geschreven worden over 1x bruin 1x zwart 1x blauw 1x groen/geel (o.a.). in 19mm buis. Dat kom je niet tegen, waar kom je deze kleuren wel weer tegen: de krachtgroep. De juiste keuze voor voor 2 en 3 fase aansluitingen
Bij de opleverkeuring als te herstellen gebrek laten noteren? Standaard is volgens de netbeheerders 3x 25...Xander schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
[...]Kun je Enexis die memo ook even doorsturen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee gaan ze niet intrappen.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:45:
[...]
Bij de opleverkeuring als te herstellen gebrek laten noteren? Standaard is volgens de netbeheerders 3x 25...
Bij de netbeheerders is het:
3x25A = 1x25A/35A/40A
Oftewel hetzelfde capaciteit tarief.
Ze spreken alleen op de website altijd over 3x25A maar dat is niet per definitie de aansluiting die je krijgt.
Dat is puur afhankelijk van de bouwer/project ontwikkelaar wat je krijgt en/of waar je flink meerwerk over kan en mag betalen

Maar gezien de discussie wel vermeldens waard.Annuk schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:24:
[...] Grapjas![]()
Ja de krachtgroep/draaistroom groep is iets anders, maar die is ook algemeen bekend hier me dunkt toch dat die inderdaad op 3 verschillende fases wordt aangesloten.
Eerst normen, dan feiten, al dan niet realistisch mogelijk om aan te passen, daarna pas eventueel een mening.[...]
zie dikgedrukte Het kan op die manier natuurlijk, maar ze (de kookgroepen) zijn min of meer ontwikkeld voor gebruik op 1 fase, dus ook al heb je een 3F aansluiting in huis met zo'n gedrocht in je groepenkast, zou ik hem persoonlijk toch op 1 fase willen hebben zoals hij IMHO "hoort".
Maar ik zou inderdaad ook in 100% van de gevallen voor een krachtgroep kiezen daarvoor.
Dan maar een tikkeltje duurder, maar voor mij persoonlijk zeg ik dan: "Ik doe het goed, of ik doe het niet"
En toch ontbreekt er nog een kleur, voor de 5e draad van de krachtgroep. 3e fase. (bruin, zwart, ... grijs?)[...]
Dat is IMHO wel een goede/mooie toevoeging inderdaad, kijk naar de gebruikte draadkleuren (in geval van losse VD-draad) en het moet je in principe al duidelijk zijn/worden.
Eh, nee. Je mist een draad, dan zouden er 2x blauw moeten zijn. Wel veilig graag. Of een andere voor 3e fase.Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:19:
[...]
Dat klopt. (Al zijn het puur technisch gezien 2 gekoppelde kringen) Elke electriciën die weet waar hij mee bezig is verwacht geen kookgroep welke aangesloten is op meerdere fases. Daarom zijn de draadkleuren VD in 19mm buis van een kookgroep ook 2x bruin 2x blauw 1x groen/geel. Stel het was de bedoeling geweest om een kookgroep ook 2-fasig te gebruiken dan zou er ook gesproken/geschreven worden over 1x bruin 1x zwart 1x blauw 1x groen/geel (o.a.). in 19mm buis. Dat kom je niet tegen, waar kom je deze kleuren wel weer tegen: de krachtgroep. De juiste keuze voor voor 2 en 3 fase aansluitingen
Je hebt het toch over een perilex kookgroep? Wel helemaal aansluiten. 5 draden.
Je bent niet in die situatie bezig. Je hebt in een enkelfase situatie een perilex kookgroep geplaatst. Daarna kan je er niet meer bij, want de keuken staat. Later ga je over naar 3fase. Dan kan je de kookgroep wel op 2 fases zetten door in je groepenkast de draden nu over de fases te verdelen. Daar heb ik dus op geanticipeerd. Geen overbelasting van de hoofdzekering. (nu 16A op 1fase, later 2x 16A op 2fases.) Realiteit en vooruit denken.[...] Even ervanuitgaande dat er verder niets zit aangesloten op die 4P ALS. Er is geen direct gevaar. Het is wel onwenselijk omdat dus de draadkleuren afwijkend zijn op wat je zou verwachten (2x bruin vanaf 1 groep zou ik bijv. 2x L1 verwachten en geen L1+L2). Stel je zou dit aanpassen is het al netter, echter heb je nu een 11kW aansluiting (3x16A) aangesloten als 7,4kW (2x16A) met een extra nutteloze nuldraad. (Nouja, nutteloos, beter meer dan minder zullen we maar zeggen). Als je toch bezig bent waarom niet gewoon netjes aansluiten met een krachtgroep denk ik dan?
(die nul draad is niet overbodig, als de 2e los raakt moet er iets uitvallen, anders overbelasting. Daarom ook geen null-brug op de plaat voor kookgroep en wel voor krachtgroep.)
Maar als je het vergeet, of gewoon iets anders doet dan normaal, met kerst bijvoorbeeld, kan je zelf de automaat weer inschakelen, ipv de netbeheerder moeten lastig vallen. Ik denk graag van te voren aan dit soort zaken. 1x 16A dus, zolang er 1x 25A binnen komt.[...]
Als we puur even theoretisch zouden kijken, de perilex 25A versie, het zou dan iets beter worden, immers hoe dichter jij bij die 32A (2x16A) gaat zitten die je moet hebben hoe minder de beveiliging wordt overbelast. Echter, stel die 1x16A of 1x20A schakelt nu niet af op overbelasting. Wat is de toegevoegde waarde dan? Het is dan beter (en veiliger) om het gewoon aan te sluiten zoals het hoort met een 2x16A kookgroep. Ook om een 1x25A hoofdzekering te beschermen is het redelijk nutteloos want als je vergeet dat niet alle platen tegelijkertijd aan mogen ga je ook vergeten dat de condenswasdroger en frituur niet aan mogen tijdens het koken.
Realiteit. Feiten. Bestaande situatie.
Dat gaat over tarieven... Niets anders.Annuk schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:12:
[...] Nee gaan ze niet intrappen.
Bij de netbeheerders is het:
3x25A = 1x25A/35A/40A
Liander:Oftewel hetzelfde capaciteit tarief.
Ze spreken alleen op de website altijd over 3x25A maar dat is niet per definitie de aansluiting die je krijgt.
Dat is puur afhankelijk van de bouwer/project ontwikkelaar wat je krijgt en/of waar je flink meerwerk over kan en mag betalen
Als in de bouwovereenkomst niet enkel fase is gespecificeerd, is het dus een gebrek. Omdat je een standaard aansluiting mag verwachten.Standaard huisaansluiting
Geschikt voor standaard apparaten, zonnepanelen, warmtepomp en het opladen van een elektrische auto.
Grootte
3x25A
Deze aansluiting heeft een maximaal vermogen van 17 kW. Eén op de drie huishoudens heeft deze aansluiting.
Kostenindicatie
Aansluitkosten*
€ 778,64
Netwerkkosten**
€ 252,40
Je roept telkens Lezen maar er staat toch echt ''(o.a.)'' bij. Wat betekend dat er nog meer bij komt. Overigens is hij met 1x blauw ook gewoon veilig zolang je die kookgroep niet vanaf 1 fase voedt en dat is waarover ik het heb in het gestelde voorbeeld.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:53:
Eh, nee. Je mist een draad, dan zouden er 2x blauw moeten zijn. Wel veilig graag. Of een andere voor 3e fase.
Je hebt het toch over een perilex kookgroep? Wel helemaal aansluiten. 5 draden.
Nou, niet dus, want met het gestelde voorbeeld van koken, frituur en de droger (vergeten toch?) klapt hij er alsnog uit. Perilex op 1x16A of 2x16A maakt dan niets uit. Veel strakker plan om een kookplaat te begrenzen op 3,7kW heb je tenminste ook nog wat over op die 1x25A voor andere zaken met kerst.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:53:
Maar als je het vergeet, of gewoon iets anders doet dan normaal, met kerst bijvoorbeeld, kan je zelf de automaat weer inschakelen, ipv de netbeheerder moeten lastig vallen. Ik denk graag van te voren aan dit soort zaken. 1x 16A dus, zolang er 1x 25A binnen komt.
Ik denk dit het wel opsomt, we gaan er gewoon niet uitkomen. I.p.v. de bestaande situatie aan te passen (en die perilex kom ik echt wel bij hoor maak je maar geen zorgen) ga je kunstgrepen uithalen door dus 2x bruin? straks voor 2 verschillende fases gebruiken en nu 3,6kW groepjes belasten met 7,4kW (onbegrensde) kookplaten. Da's prima maar adviseer het ajb niet hier aan anderen alsof het een soort norm is.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:53:
Realiteit. Feiten. Bestaande situatie.
Dat is het probleem (m'n zwager werkt voor een bedrijf wat de nutsaansluitingen graaft/aanlegt in de huizen/bedrijven) en een maatje van me werkt bij Enexis.onetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:53:
[...]
[...]
Dat gaat over tarieven... Niets anders.
[...]
Liander:
[...]
Als in de bouwovereenkomst niet enkel fase is gespecificeerd, is het dus een gebrek. Omdat je een standaard aansluiting mag verwachten.
Ze spreken in zowel capaciteitstarief etc. over 3x25A aangezien dit "de hoogste" in die klasse is (basaal gezegd) maar de standaard aansluiting blijft en 1x25/35/40A aansluiting tenzij anders aangevraagd.
En er zit ook nog verschil in wie het aanvraagd, particulier of een project -bouwer/ontwikkelaar, why? ik zal het niet weten maar daar zit dus ook nog een aanvraag verschil in, welke dat exact zijn weet ik niet, moet ik navragen aan 1 van hun.
Ik vermoed dat de ene wel standaard 3x25A krijgt en de ander standaard 1x35A als er geen "andere" keuze gemaakt wordt
[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 01-06-2019 14:33 ]
Ander topic bij Stedin had iemand 1x50A blijkbaar, dus je komt het wel eens tegen. Geen idee of je 1x50A of 1x63A tegenwoordig nog kan aanvragen, waarschijnlijk is dat met oog op de energietransitie nu max. 1x40A. Ook is de >1x10A - <1x80A bemeten nu veranderd in >1x10A bemeten op het tarievenblad

Inductiekookplaat 7,2 kW op een 10 Ampère installatieautomaat over de afgelopen 4 weken

Meer info hier:
Dre's blog: Inductiekookplaat 7,2 kW op 1×16A
Als je verder toch alleen een dieet van opgewarmde soep uit zak eet kun je ook gewoon een 2 kW plaatje halen.
Stel het was de bedoeling geweest om een kookgroep ook 2-fasig te gebruiken dan zou er ook gesproken/geschreven worden over 1x bruin 1x zwart 1x blauw 1x groen/geel (o.a.). in 19mm buis.
Als je dat bedoelde zette je me wel even op het verkeerde been:Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:31:
[...] Je roept telkens Lezen maar er staat toch echt ''(o.a.)'' bij. Wat betekend dat er nog meer bij komt. Overigens is hij met 1x blauw ook gewoon veilig zolang je die kookgroep niet vanaf 1 fase voedt en dat is waarover ik het heb in het gestelde voorbeeld.
- Je schrijft "ook", dus één en / of twee fasig. => 2x blauw nodig
- de "o.a." staat voor "19mm buis", dus ik denk dat het daarop betrekking heeft, de buis / kabel soort.
Je had het daarnaast ook overkrachtgroep, dus vandaar dat ik ook de3fase optie benoemde.
Dat begrenzen doe ik dus met die 16A automaatNou, niet dus, want met het gestelde voorbeeld van koken, frituur en de droger (vergeten toch?) klapt hij er alsnog uit. Perilex op 1x16A of 2x16A maakt dan niets uit. Veel strakker plan om een kookplaat te begrenzen op 3,7kW heb je tenminste ook nog wat over op die 1x25A voor andere zaken met kerst.
Ik adviseer niet, onthoudt dat nou eensch, ik geef aan wat kan om met een beperkende bestaande situatie om te gaan en dat het bij mij werkt. En zover ik weet volgens de norm.Ik denk dit het wel opsomt, we gaan er gewoon niet uitkomen. I.p.v. de bestaande situatie aan te passen (en die perilex kom ik echt wel bij hoor maak je maar geen zorgen) ga je kunstgrepen uithalen door dus 2x bruin? straks voor 2 verschillende fases gebruiken en nu 3,6kW groepjes belasten met 7,4kW (onbegrensde) kookplaten. Da's prima maar adviseer het ajb niet hier aan anderen alsof het een soort norm is.
Op het moment dat een 16A automaat niet geschikt is om de stroom te begrenzen, moet er iets anders komen dat dat wel kan, want dat is zijn doel. (begrenzen door afschakelen)
@Annuk https://www.liander.nl/typen-aansluitingen 3x 25A is standaard. 1x 40A = klein, 3x 40A = groot.
edit: je gebruikt voor alle groepen toch bruin voor de fase draad? Ook in een 3fase woning? Wat is dan het probleem om een 2fase kookgroep 2x bruin te doen? Het gaat om fase-null onderscheid, niet om het draaiveld...
[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 02-06-2019 14:57 ]
Bij een 2 fase aansluiting ben je in principe maar 1x blauw nodig hoor. Dit ivm de 120o fase draaiïng.onetime schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:45:
[...]
[...]
Als je dat bedoelde zette je me wel even op het verkeerde been:
- Je schrijft "ook", dus één en / of twee fasig. => 2x blauw nodig
- de "o.a." staat voor "19mm buis", dus ik denk dat het daarop betrekking heeft, de buis / kabel soort.
Je had het daarnaast ook overkrachtgroep, dus vandaar dat ik ook de3fase optie benoemde.
Er kan zoveel maar dit kan je dus hier imho beter dus niet plaatsen.[...]
Dat begrenzen doe ik dus met die 16A automaat
[...]
Ik adviseer niet, onthoudt dat nou eensch, ik geef aan wat kan om met een beperkende bestaande situatie om te gaan en dat het bij mij werkt. En zover ik weet volgens de norm.
Op het moment dat een 16A automaat niet geschikt is om de stroom te begrenzen, moet er iets anders komen dat dat wel kan, want dat is zijn doel. (begrenzen door afschakelen)
Dit valt mijns inziens in de categorie beunhaas omdat het zo niet hoort, dit is hetzelfde als de kroonsteentjes boven de plafond platen of de VD-draad zonder buis zo in de muur smeren.
We proberen één ieder van goede en deugdelijke adviezen te voorzien en daar hoort dit niet bij.
Ik ken de plaatjes inderdaad maar dit is het particuliere deel wat ik in m'n vorige bericht ook al aanhaalde.@Annuk https://www.liander.nl/typen-aansluitingen 3x 25A is standaard. 1x 40A = klein, 3x 40A = groot.
En die 1x40A wordt spijtig genoeg toch nog vaak als de standaard gezien/gebruikt.
edit:
Je gebruikt buiten je groepenkast in principe altijd bruin voor de afgaande enkel-fase groepen, dan heb je dus bruin, blauw & geel/groen in 1 buis (of kabel).onetime schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:45:
edit: je gebruikt voor alle groepen toch bruin voor de fase draad? Ook in een 3fase woning? Wat is dan het probleem om een 2fase kookgroep 2x bruin te doen? Het gaat om fase-null onderscheid, niet om het draaiveld...
Bij meer-fase groepen (lees 3F groepen) gebruik je bruin, zwart, grijs, blauw & geel/groen in 1 buis/kabel.
bovenstaande in de meeste HTK-gevallen in 2,5mm2
Enige uitzondering die ik zo 1,2,3 in m'n hoofd heb is als men een DIN-rail (astro) timer in z'n groepenkast heeft, dan is de afgaande draad meestal wel zwart (maar uitgevoerd in 1,5mm2)
Persoonlijk plaats ik een dergelijke timer liever in een losse behuizing i.c.m. rijgklemmen (wanneer nodig) om de groepenkast zo uniform mogelijk te houden/laten.
[ Voor 124% gewijzigd door Annuk op 02-06-2019 15:23 ]
Doen! Ik ben benieuwd met voor smoes ze dat gaan proberen af te doen. En dan door procederen totdat een of andere rechter zich erover moet gaan buigenonetime schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:45:
[...]
Bij de opleverkeuring als te herstellen gebrek laten noteren? Standaard is volgens de netbeheerders 3x 25...
Optie 2. Je hebt wederom weer niet gespecificeerd waar je aders aan elkaar geknoopt hebt, dus gaan we weer uit van de leipe optie; direct op de plaat naar 1 geleider. Dat is dan 1,5mm2 tot aan de Perilex. 25A Perilex in Nederland ben ik nog niet tegengekomen, dus je zult wel gewoon een 16A exemplaar hebben; dus de kans dat je die gaat uitroken neemt nog eens flink toe.Dre schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:03:
[...]
Stel ik heb een hoofdzekering van 1×40A. Zou mijn installatie veiliger worden als ik de 1×16A ga verhogen naar 1×20A. Voor diezelfde 7,2 kW inductiekookplaat? Mogelijk antwoorden:Laten we ervanuit gaan dat ik een perilix stekker heb en de draad (+lasdoppen) tussen mijn perilex en meterkast geschikt is tot 24 Ampère. Er zit nu een wandcontactdoos en die moet ik beveiligen met een 16 Ampère overstroombeveiliging of lager.
Maar zoals eerder al gezegd; doe geen moeite; die soep van jou hoeft alleen op te warmen.
[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-06-2019 15:09 ]
25A perilex ben ik meermaals tegengekomen in de wat oudere hotel/restaurant-keukens. Tegenwoordig zie ik daar meestal CEE-rood.kabeltjekabel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:03:
..
25A Perilex in Nederland ben ik nog niet tegengekomen, dus je zult wel gewoon een 16A exemplaar hebben; dus de kans dat je die gaat uitroken neemt nog eens flink toe.
Bij consumenten is het inderdaad uitzonderlijk.
https://www.google.com/search?q=standaard+huisaansluiting
1e en 2e resultaat:
Typen aansluitingen | Consument| Liander
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
3x25A (standaard huisaansluiting),
even lager:
https://www.groepenkast-expert.nl › 3 Fase Aanvragen
3 fase aanvragen of Hoofd zekering verzwaren van uw meterkast.
Hoofdzekering verzwaren of 3 fase aansluiting aanvragen? ... Sinds juli 2011 is de 3-fasenaansluiting van 3x25A bij nieuwe aansluitingen de standaard.
edit: @Annuk
"Bij een 2 fase aansluiting ben je in principe maar 1x blauw nodig hoor. Dit ivm de 120o fase draaiïng."
Ja, maar ik schreef 1 e/o 2 fase, dus voor beide situaties geschikt. Dan heb je dus wel 2x blauw nodig.
(Dan kan je ook simpelweg in de groepenkast van 1 naar 2 fase. Daar ging het om.)
[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 02-06-2019 16:01 ]
Precies; maar is het juridisch afdwingbaar?onetime schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:50:
@kabeltjekabel zoals ik al schreef, als de bouwovereenkomst er niets over zegt:
https://www.google.com/search?q=standaard+huisaansluiting
1e en 2e resultaat:
Typen aansluitingen | Consument| Liander
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
3x25A (standaard huisaansluiting),
even lager:
https://www.groepenkast-expert.nl › 3 Fase Aanvragen
3 fase aanvragen of Hoofd zekering verzwaren van uw meterkast.
Hoofdzekering verzwaren of 3 fase aansluiting aanvragen? ... Sinds juli 2011 is de 3-fasenaansluiting van 3x25A bij nieuwe aansluitingen de standaard.
Gewoon de kookgroep verbieden voor nieuwe installaties, veel eenvoudiger. Alleen maar ellende met die dingen.onetime schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:50:
edit: @Annuk
"Bij een 2 fase aansluiting ben je in principe maar 1x blauw nodig hoor. Dit ivm de 120o fase draaiïng."
Ja, maar ik schreef 1 e/o 2 fase, dus voor beide situaties geschikt. Dan heb je dus wel 2x blauw nodig.
(Dan kan je ook simpelweg in de groepenkast van 1 naar 2 fase. Daar ging het om.)
Ook op 1F kun je naar mijn weten prima een krachtgroep gebruiken voor de kookplaat. Je hebt dan alleen een gezekerde nul erbij.
Ik twijfel beslist niet aan je vakkennis, versta me goed. Maar ik merk wel op dat de term "krachtgroep" volgens mij niet helemaal bekend lijkt te zijn. Ik meen altijd begrepen te hebben dat die zogenaamde krachtstroom altijd drie fasen betekent.
Dan die gezekerde nul. Ik mag dan elektrotechnicus zijn, ik zit niet in het installatievak. Maar ik weet wel heel goed dat in een driefasen-net met ongelijk belaste fasen het verbreken van enkel de nulleider rampzalige gevolgen kan hebben voor sommige apparatuur. Het is zelfs een van de meest gevreesde storingen. Daarom, weet je dat zeker dat een gezekerde nul bestaat? Ik kan me wel voorstellen dat een daarvoor geschikte twee-polige automaat toegepast wordt die fase en nul afschakelt. Maar met afzonderlijke smeltpatronen lijkt me die toepassing heel onwaarschijnlijk,
Ik had er inderdaad even bij moeten zetten dat ik expliciet een automaat bedoelde. Die verbreken allevier de contacten tegelijk (of nul iets later). Het niet later verbreken van die 2e nul bij 1F gebruik van een 3P+N automaat maakt niet uit, want zwevende nul is toch niet van toepassing in 1F gebruik, althans niet optredend door losse verbinding in of afgaand van automaat.Techneut schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:13:
@kabeltjekabel,
Ik twijfel beslist niet aan je vakkennis, versta me goed. Maar ik merk wel op dat de term "krachtgroep" volgens mij niet helemaal bekend lijkt te zijn. Ik meen altijd begrepen te hebben dat die zogenaamde krachtstroom altijd drie fasen betekent.
De NPR5310 noemt de vierpolige installatieautomaat als manier om een 'kookgroep als distributiegroep' uit te voeren. Zwevende nul hierboven al behandeld.Techneut schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:13:
Dan die gezekerde nul. Ik mag dan elektrotechnicus zijn, ik zit niet in het installatievak. Maar ik weet wel heel goed dat in een driefasen-net met ongelijk belaste fasen het verbreken van enkel de nulleider rampzalige gevolgen kan hebben voor sommige apparatuur. Het is zelfs een van de meest gevreesde storingen. Daarom, weet je dat zeker dat een gezekerde nul bestaat? Ik kan me wel voorstellen dat een daarvoor geschikte twee-polige automaat toegepast wordt die fase en nul afschakelt. Maar met afzonderlijke smeltpatronen lijkt me die toepassing heel onwaarschijnlijk,
Het is wel een issue als je op de ABB manier een 3-fase fornuisgroep maakt door drie automaten te bruggen en de nul niet doorstekkerd bovenop én onderop de drie gekoppelde automaten
[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2019 01:46 ]
Niet als het nergens staat. In basis staat er vaak nog 1x35 of 1x40A op het aanvraagformulier bij nutspartijen. Combineer dat met een oudere werkvoorbereider en je hebt zo een éénfase aansluiting.kabeltjekabel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:29:
[...]
Precies; maar is het juridisch afdwingbaar?
[...]
Gewoon de kookgroep verbieden voor nieuwe installaties, veel eenvoudiger. Alleen maar ellende met die dingen.
Ook op 1F kun je naar mijn weten prima een krachtgroep gebruiken voor de kookplaat. Je hebt dan alleen een gezekerde nul erbij.
Je moet bewust formulieren aanpassen naar 3x25A en de installateur rekent meer voor de kast (andere hoofdschakelaar, groepen over de drie fasen verdelen) terwijl bij een enkele fase er minder uitwerking nodig is.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nu hangen er binnen inmiddels redelijk wat Hue lampen, en het zou fijn zijn als de buitenverlichting hier ook mee geschakeld zou kunnen worden. Phillips heeft een Hue tussenstekker aangekondigd, en ik vroeg mij af of ik hier deze ader niet mee zou kunnen schakelen. Ik heb wel eens houtje-touwtje constucties gezien waarbij installatiedraad in een Schuko-stekker is gestopt, maar dit lijkt mij geen veilige oplossing.
Weet iemand een manier om een tussenstekker op een veilige manier op te nemen in een vaste installatie?
De manier waar ik nu over na zit te denken zou een relais zijn op de ader met tuinverlichting. Als ik aan dit relais een machinesnoer bevestig en dit op de tussenstekker aan zou sluiten is het volgens mij niet mogelijk dat de stekker aan het machinesnoer zelf onder spanning komt te staan, en bestaat er ook geen gevaar op overbelasting van de tussenstekker.
Klopt het dat dit een veilige constructie zou zijn, of ga ik hiermee tegen een hele hoop normen in?
https://www.robbshop.nl/i...1Q0wKxEAQYASABEgKy-_D_BwEKilling Time schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:25:
De elektra in de tuin van mijn moeder wordt gevoed door een 4-aderige grondkabel, waarbij een ader gereserveerd is als schakeldraad voor de tuinverlichting.
Nu hangen er binnen inmiddels redelijk wat Hue lampen, en het zou fijn zijn als de buitenverlichting hier ook mee geschakeld zou kunnen worden. Phillips heeft een Hue tussenstekker aangekondigd, en ik vroeg mij af of ik hier deze ader niet mee zou kunnen schakelen. Ik heb wel eens houtje-touwtje constucties gezien waarbij installatiedraad in een Schuko-stekker is gestopt, maar dit lijkt mij geen veilige oplossing.
Weet iemand een manier om een tussenstekker op een veilige manier op te nemen in een vaste installatie?
De manier waar ik nu over na zit te denken zou een relais zijn op de ader met tuinverlichting. Als ik aan dit relais een machinesnoer bevestig en dit op de tussenstekker aan zou sluiten is het volgens mij niet mogelijk dat de stekker aan het machinesnoer zelf onder spanning komt te staan, en bestaat er ook geen gevaar op overbelasting van de tussenstekker.
Klopt het dat dit een veilige constructie zou zijn, of ga ik hiermee tegen een hele hoop normen in?

Bij het ontwerpen van een meterkast voor onze nieuw te bouwen woning kom ik de beltrafo tegen. Is het nog steeds gebruikelijk dat die in de meterkast wordt geïntegreerd, of wordt deze tegenwoordig vaak weggelaten omdat er betere alternatieven zijn?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
gewoon bedraad werkt het beste. geen batterijen die leeglopen enzo. ik zou niet gaan centenneuken op een beltrafo eerlijk gezegdAndrehj schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:45:
Beltrafo in meterkast nieuwbouwwoning?
Bij het ontwerpen van een meterkast voor onze nieuw te bouwen woning kom ik de beltrafo tegen. Is het nog steeds gebruikelijk dat die in de meterkast wordt geïntegreerd, of wordt deze tegenwoordig vaak weggelaten omdat er betere alternatieven zijn?
Zo worden vrijwel alle OV installaties aangelegd. (Alleen dan zonder de HueKilling Time schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:25:
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 03-06-2019 22:51 ]
Dit zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn, maar HomeKit ondersteuning is wel een pré. Een officieel Hue component geniet dus wel de voorkeur.
Goed om te horen! Ik wil de schakeling graag in de meterkast maken. Op zich heb ik alle ruimte om het hele feest (din-rail wcd, magneetschakelaar met aansluitsnoer) naast de alamat voor de tuin in de groepenkast zelf te plaatsen. Dit zou wel betekenen dat er een soepel aansluitsnoer de groepenkast uit moet.Jim423 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:49:
[...]
Zo worden vrijwel alle OV installaties aangelegd. (Alleen dan zonder de Hue) Zolang alles netjes wordt aangelegd (stofdicht, juiste wartels etc) lijkt me dit niet tegen een norm ingaan. Het is inderdaad niet mogelijk om een aansluitsnoer af te takken van de grondkabel omdat de spanning terugkomt over de verlichting (load) en de nul die actief is (en dus niet gelijk aan aarde) via de aansluitstekker. Het beste is dus inderdaad de grondkabel te onderbreken (liefst bovengronds) voor de verlichtingsketen (mag wel na andere zaken die de geschakelde ader niet gebruiken) of in de groepenkast/schuur zelf en dan een relaiskastje met WCD erbij. Netste lijkt me wel dat je alles vanaf de grondkabel voedt, dus ook het WCD voor de Huetussenstekker.
Mag dit gewoon, en zou een wartel hierbij voldoende trekontlasting zijn? Of is het voor het overzicht verstandiger een kleine 3-din verdeler naast de groepenkast op te hangen?
Wij krijgen een mooie draadloze deurbel.Andrehj schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:45:
Beltrafo in meterkast nieuwbouwwoning?
Ben het er niet mee eens, maar ja je doet er zo weinig mee. Net als dat alle kamerthermostaten ook draadloos zijn.
Batterijen feest mag beginnen...
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ik heb geen idee hoe jouw installatie eruit ziet natuurlijk maar het netste lijkt mij alamat in de groepenkast, dan met 3x2,5mm2 (kabel door 16mm pijp) naar een stevig DIN rail kastje naast de groepenkast (16mm pijp uit de groepenkast en dan invoeren kabel met wartel lijkt me het simpelste tenzij het kastje ingang voor 16/19mm pijp heeft). In het DIN rail kastje: DIN WCD, relais en klemmenstrook (phoenix contact bijv.). Dan uit de onderkant DIN rail kastje 2 wartels; aansluitsnoer (3x1,5mm2 of 3x2,5mm2) en de grondkabel. Opzich is een aansluitsnoer met wartel niet verboden in je groepenkast vziw (mits geisoleerd tot 500Vac) maar het ziet er wel een beetje hobby uit natuurlijk.Killing Time schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:24:
[...]Mag dit gewoon, en zou een wartel hierbij voldoende trekontlasting zijn? Of is het voor het overzicht verstandiger een kleine 3-din verdeler naast de groepenkast op te hangen?
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:11:
[...]
Hangt er vooral vanaf wat je nog meer op die fase hebt en of je smeltzekeringen of automaten hebt als hoofdbeveiliging.
Maar geen ruimte? Je hebt dus iets van 4P hoofdschakelaar + 3x2P ALS + beltrafo + 10 groepen + kookgroep in een 2-rail 220x330 kast?
Als je nog een werkloos "meterbord verlengstuk" er onder hebt zitten zou je daar een hoofdschakelaar in kast (220x110) in kunnen drukken en dan heb je 4 posities vrij in de kast voor een kracht aardlekautomaat + nog ruimte voor 2 groepen door het vervallen van je gewone kookgroep.
Ik wil tzteen 11kW 5-pits plaat ; die moet hoe dan ook achter een krachtgroep
Dit is m'n kast. Er is dus bijna geen ruimte meer over. En volgens mij niet genoeg voor een krachtgroep, of ik moet verkeerd zijn voorgelicht.Zoefff schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:39:
[...]
In theorie wel. Met een ~7kW plaat trek je met 2x 16A door de kookgroep 32A door 1 van de 25A fases. In de praktijk gebruik je natuurlijk nooit lang het volledige vermogen van je plaat gelijktijdig. Maar op die ene fase zit ongetwijfeld ook een andere grootverbruiker als wasmachine, droger, oven (ok, neem aan dat daar wel over nagedacht is en die op een andere fase zit), vaatwasser, waterkoker of stofzuiger. En dan kom je zonder vol verbruik van je kookplaat wel al weer makkelijker in de richting van of over de 25A op die fase.
Zelf zou ik het aanpassen als het niet al te ingewikkeld is. Je kan ook wachten tot de eerste keer dat je hoofdautomaat klapt en dan besluiten om het te doen

Dit zijn de aparte groepen:
- Wasmachine
- Droger
- Oven
- Vaatwasser
- Keuken
- Benedenverdieping
- Zolder
- Bovenverdieping
- Schuur
- Kookplaat
- Bovenverdieping
- Woonkamer/Woonkamer 2
- Keuken/Extra wcd’s keuken
- Schuur/Zolder
- Wasmachine/WC-verlichting
- Oven
- Vaatwasser
- Kookplaat
- Eventueel: droger (voorlopig niet aan de orde, buis ligt er wel)
Heb ik dan wel genoeg ruimte voor krachtgroep en bijbehorende automaat (sorry, de naam ontgaat me even).
FYI: de kookplaat die ik waarschijnlijk ga nemen is de Siemens EX875FVC1E met een aansluitwaarde van 7400W. Dit zeggen ze erover:
Kookzones
Linksvoor 1.8 kW (met powerBoost 3.1 kW)
Linksachter: 1.4 kW (met powerBoost 2.2 kW)
Midden: 2.2 kW (met powerBoost 3.7 kW)
Rechts: 1 x 400 x 210 mm / 3.3 kW (met powerBoost 3.7 kW) of 2x Ø 200 mm / 2.2 kW (met powerBoost 3.7 kW
Dan heb je beneden 4 eenheden ruimte voor een 3x16A aardlekautomaat (dus een aardlek en groep in 1) voor je kookplaat.
--
of: als de draden lang genoeg zijn vanuit de buizen van bovenaf, kan je de 2 groene groepen naast de 3e aardlek beneden zetten, en dan heb je boven 4 eenheden ruimte voor een krachtgroep.
[ Voor 34% gewijzigd door Xiphalon op 04-06-2019 22:16 ]
Zooi op 1 groep gaan zetten zou ik niet aan beginnen. Gewoon extra kastje links plaatsen voor de krachtgroep en kookgroep van het busboard weg zou ik persoonlijk doen. Vanaf de hoofdschakelaar kun je meteen linksaf slaan voor de voeding van het nieuwe kastje.
Als er gebruik gemaakt is van een Busboard (kan ik zo niet zien) gaat dat niet werken. Die dingen zijn namelijk de hele breedte en volgens mij kan je er dan geen klassieke modules meer bij plaatsen.Xiphalon schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:14:
Je kookgroep gaat eruit, dus je kan een aardlek naar boven verplaatsen.
Dat kan dus wel.
Als het met kamrails is, gaat natuurlijk prima (al zou ik het netter vinden om het op de Hager methode aan te sluiten (aardlekschakelaar met daarnaast de automaten).
Dat is inderdaad de compactste vorm en past met het aantal modules.Dan heb je beneden 4 eenheden ruimte voor een 3x16A aardlekautomaat (dus een aardlek en groep in 1) voor je kookplaat
Zo te zien kan je niet direct een kast ernaast plaatsen, want daar zit een hoek. Je zou dan de hoek om moeten. Zelfde geldt volgens mij ook aan de rechterkant.Jim423 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:20:
Het kan maar je komt waarschijnlijk niet echt mooi uit met die busboard aders.
Zooi op 1 groep gaan zetten zou ik niet aan beginnen. Gewoon extra kastje links plaatsen voor de krachtgroep en kookgroep van het busboard weg zou ik persoonlijk doen. Vanaf de hoofdschakelaar kun je meteen linksaf slaan voor de voeding van het nieuwe kastje.
[ Voor 29% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-06-2019 22:30 ]
In een busboard kast passen ook gewoon reguliere DIN-rail componenten. Het busboard zit daar niet voor in de weg.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:20:
[...]
Als er gebruik gemaakt is van een Busboare (kan ik zo niet zien) gaat dat niet werken. Die dingen zijn namelijk de hele breedte en volgens mij kan je er dan geen klassieke modules meer bij plaatsen.
Kijk maar naar alle 1-rij kastjes van ABB, 12 modules waaronder de hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars (en dan nog max 6 flexomaten).
Aha, dat Busboard zit achter de automaten en niet eronder zoals ik dat in mijn gedachten had.Xander schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:23:
[...]
In een busboard kast passen ook gewoon reguliere DIN-rail componenten. Het busboard zit daar niet voor in de weg.
Kijk maar naar alle 1-rij kastjes van ABB, 12 modules waaronder de hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars (en dan nog max 6 flexomaten).
Dan nog is het niet erg handig met de verdeling over de aardlekschakelaars, want je maakt 2 aansluitingen onbruikbaar of het wordt erg onoverzichtelijk.
https://new.abb.com/produ...eaker-s200-1p-b-16-ampere
Heeft iemand dit wel eens gemeten?
bla?
Ik maak in mijn garage een aparte groepenkast. De voeding is 4x4mm2 + aarde. In die kast ga ik een C16 3 fase automaat/krachtstroom aansluiting maken, plus een B16 groep per fase.
In de 'hoofd'groepenkast moet ik de zaak uiteraard ook beveiligen, waarbij ik de zaak C25 3F beveilig.
Tot zover geen problemen.
Echter dit was qua overspanning. Nu qua aardlek.
Wat voor aardlekbeveiliging doe ik aan de 'hoofd'groepenkast?
In de garage komt ~3kWp zonnepanelen, die zitten 'krap' op een 30mA aardlek.
(Aardlekautomaat of aardlek + automaat is even niet relevant)
Stel ik zet een 3F 30mA aardlek in die groepenkast, dan wordt mijn installatie wel erg gevoelig. Want de andere 2 fase's mogen dan praktisch geen aardlek meer hebben.
(En daar komen dingen die best wel aardlekgevoelig zijn, zoals buitenverlichting, pompen, zware apparatuur)
Kan ik nu beter een 100mA 3F aardlek pakken om de kabel te beveiligen? Zodat de aardlek's van 30mA 'selectief' blijven?
In de hoofdgroepenkast wordt het toch een 3F aardlekautomaat, dus elke smaak van B16-30mA tot C25-300mA is een optie.
(En gelijkstroomaardlekbeveiliging hoeft nu er niet in. Die laadpaal komt nooit vanaf de garage, maar altijd vanaf de hoofdgroepenkast)
Iemand een tip/regels hoe om te gaan met getrapte/selectieve aardleks?
Nog wat losse opmerkingen/randvoorwaarden/...:
Hagelnieuwe aardpen, die is top.
Selectiviteit tov de hoofdaansluiting is geen probleem/discussiepunt.
Iets in de ordegrootte van 2,5 Watt per pool staat ook ik de norm ja. Maar dat is dus alleen op het moment dat je er daadwerkelijk 16A doorheen jaagt. Als je geen stroom trekt, verbruikt de automaat ook niks.Q-bone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:01:
Weet iemand wat het eigen verbruik van een installatieautomaat /zekering is? Ik zat te kijken naar nieuwe zekeringen 16a b kar voor de meterkast, op de website van abb staat een power loss van 2,5watt. Ik neem toch niet aan dat het verbruik van een installatieautomaat 2,5watt is? Dat gaat met 12 groepen aardig in de papieren lopen.
Het verbruik komt alleen door de opwarming door de interne weerstand.
[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 04-06-2019 23:12 ]
Als jouw omvormer op L1 continu 10mA weg laat vloeien naar de ''aarde'' dan wordt jouw installatie juist minder gevoelig wat betreft de overige fases.TheGhostInc schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:02:
Stel ik zet een 3F 30mA aardlek in die groepenkast, dan wordt mijn installatie wel erg gevoelig. Want de andere 2 fase's mogen dan praktisch geen aardlek meer hebben.
100mA lijkt me prima. Officieel is er nmw niks verplicht maar persoonlijk wil ik alle kabels die vertrekken uit de hoofdverdeler achter een aardlekschakelaar i.v.m. mogelijke beschadigingen van de kabel. Je kan een S pakken, die reageert iets trager meen ik (100ms) maar dat is niet persé nodig. Ook heb je nog de High Immunity serie (10ms vertraagd dacht ik) alleen deze zal niet selectief/stroomstootvast zijn vermoed ik.
Inderdaad, en daarom moet je de groepenkast ook vrij laten hangen en niet dichtproppen met toiletrollen en schoenen zoals ik wel eens tegenkomIllusion schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:08:
[...]
Iets in de ordegrootte van 2,5 Watt per pool staat ook ik de norm ja. Maar dat is dus alleen op het moment dat je er daadwerkelijk 16A doorheen jaagt. Als je geen stroom trekt, verbruikt de automaat ook niks.
Het verbruik komt alleen door de opwarming door de interne weerstand.
[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 04-06-2019 23:45 ]
Een ALS is alleen niet verplicht bij een voldoende lage aardverspreidingsweerstand. Zo'n ALS is echter al vlot goedkoper dan dat na te laten meten, dus gewoon een goed plan om het met een aardlekschakelaar uit te voeren.
Met de ABB manier van groepen bruggen kan het ook, maar zoals eerder beschreven met verhuizen van 2P ALS naar boven ook wel. Kom je allicht met je draadlengte in de knoei.sOid schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:36:
[...]
[...]
Dit is m'n kast. Er is dus bijna geen ruimte meer over. En volgens mij niet genoeg voor een krachtgroep, of ik moet verkeerd zijn voorgelicht.
[Afbeelding]
Dit zijn de aparte groepen:Maar, omdat het om een renovatie gaat en ik dus niet álles kon aanpassen, heb ik meer buizen. In totaal 13. Ik moet dus sowieso 'double stacken' in de kast. Op zich niet erg. Ik heb dit in gedachten.
- Wasmachine
- Droger
- Oven
- Vaatwasser
- Keuken
- Benedenverdieping
- Zolder
- Bovenverdieping
- Schuur
- Kookplaat
Ik zou in theorie aan 7 groepen genoeg hebben; als het echt moet kan ik de wasmachine en droger op één groep zetten met zo'n wasmachineschakelaar ertussen.
- Bovenverdieping
- Woonkamer/Woonkamer 2
- Keuken/Extra wcd’s keuken
- Schuur/Zolder
- Wasmachine/WC-verlichting
- Oven
- Vaatwasser
- Kookplaat
- Eventueel: droger (voorlopig niet aan de orde, buis ligt er wel)
Heb ik dan wel genoeg ruimte voor krachtgroep en bijbehorende automaat (sorry, de naam ontgaat me even).
FYI: de kookplaat die ik waarschijnlijk ga nemen is de Siemens EX875FVC1E met een aansluitwaarde van 7400W. Dit zeggen ze erover:
[...]
Die plaat; vreemde maat. En voor hetzelfde geld een 5-pits 90cm plaat.
2,5W bij 16AQ-bone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:01:
Weet iemand wat het eigen verbruik van een installatieautomaat /zekering is? Ik zat te kijken naar nieuwe zekeringen 16a b kar voor de meterkast, op de website van abb staat een power loss van 2,5watt. Ik neem toch niet aan dat het verbruik van een installatieautomaat 2,5watt is? Dat gaat met 12 groepen aardig in de papieren lopen.
Dat zou een spanningsval van 0,15V zijn.
2.5 is nog netjes bij 16A er zijn merken die tot 4 watt verlies hebben. Bij veel zwaar belaste groepen naast elkaar moet je ook rekening houden met de vulfactor . bij meer dan 2 naast elkaar mag je dan niet tot 16A meer gaan.Q-bone schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:01:
Dit ding is 1 polig, dus tja..habbekrats schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:13:
[...]
2.5 is nog netjes bij 16A er zijn merken die tot 4 watt verlies hebben. Bij veel zwaar belaste groepen naast elkaar moet je ook rekening houden met de vulfactor . bij meer dan 2 naast elkaar mag je dan niet tot 16A meer gaan.
Dat viel mij ook op, gaat zeker niet gebruikt worden ( zal een Duits model zijn), echter het verbruik viel me op, dus vandaar de vraag.
bla?
En dit dan;?Steyn_E schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:06:
[...] Een ALS is alleen niet verplicht bij een voldoende lage aardverspreidingsweerstand. Zo'n ALS is echter al vlot goedkoper dan dat na te laten meten, dus gewoon een goed plan om het met een aardlekschakelaar uit te voeren.
Wat is daar mis mee? Zo bepaalt een omvormer toch ook de net-impedantie?Meten is voor ons tweakers toch simpel? Spanningen tussen de drie draden meten, bekende belasting tussen fase en aarde, weer meten en dan rekenen?
Dat is zeg maar de reden dat je een lage aardweerstand nodig hebt óf overal aardlekschakelaars.
Bovendien verandert de fasespanning voortdurend met enkele volts, moet je dat in de meterkast vóór een aardlekschakelaar doen en meet je de onbekende faseweerstand ook mee.
Om op deze manier een aardweerstand van ~1 ohm te meten zal je al best een forse stroom moeten laten lopen.
Een omvormer meet de netimpedantie tussen L en N, niet L en PE, en die meting duurt milliseconden, te kort om gevaarlijk te zijn.
Als je de aardweerstand wil meten, dan gebruik je daar een geschikte meter voor. Voor €175 heb je dan een goede indicatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zou in de hoofdverdeler helemaal geen aardlek toepassen voor de kabel die naar je verdeler toe gaat in de schuur alleen maar een zekering.TheGhostInc schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:02:
Even de volgende vraag:
Ik maak in mijn garage een aparte groepenkast. De voeding is 4x4mm2 + aarde. In die kast ga ik een C16 3 fase automaat/krachtstroom aansluiting maken, plus een B16 groep per fase.
In de 'hoofd'groepenkast moet ik de zaak uiteraard ook beveiligen, waarbij ik de zaak C25 3F beveilig.
Tot zover geen problemen.
Echter dit was qua overspanning. Nu qua aardlek.
Wat voor aardlekbeveiliging doe ik aan de 'hoofd'groepenkast?
(En daar komen dingen die best wel aardlekgevoelig zijn, zoals buitenverlichting, pompen, zware apparatuur)
Kan ik nu beter een 100mA 3F aardlek pakken om de kabel te beveiligen? Zodat de aardlek's van 30mA 'selectief' blijven?
In de hoofdgroepenkast wordt het toch een 3F aardlekautomaat, dus elke smaak van B16-30mA tot C25-300mA is een optie.
(En gelijkstroomaardlekbeveiliging hoeft nu er niet in. Die laadpaal komt nooit vanaf de garage, maar altijd vanaf de hoofdgroepenkast)
Iemand een tip/regels hoe om te gaan met getrapte/selectieve aardleks?
Nog wat losse opmerkingen/randvoorwaarden/...:
Hagelnieuwe aardpen, die is top.
Selectiviteit tov de hoofdaansluiting is geen probleem/discussiepunt.
In de schuur natuurlijk wel aardleks toepassen op de groepen maar gewoon normale.
De afschakellekstroom (100mA+) van een selectieve ALS is zo hoog dat het voor persoonlijke veiligheid niet zo veel toevoegt. In bedrijfsinstallaties komt het wel voor omdat er ook vaak apparatuur is opgesteld waarvan bekend is dat deze lekstromen genereert. (Freq. omvormers / schakelende voedingen enz.) Waarbij de lekstroom kan duiden op een defect.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 05-06-2019 11:58 ]
Met selectieve aardlekbeveiliging is hoe dan ook veiliger dan zonder. En dat voor een paar tientjes...
Overigens schakelt deze 100mA aardlekschakelaar niet bij exact 100mA zoals ook een 30mA niet bij 30mA tript maar eerder hetzij met enige vertraging bij het selectieve model. 80mA haal je makkelijk onder normale omstandigheden als je vol in een fase grijpt dus werken zal die wel. Je zal wel een veel forsere klap krijgen dan non-selectieve 30mA variant maar als in een fase grijpt zonder aardlekbeveiliging weet je zeker dat je lekker blijft kleven (en 100% garantie op rigor mortis
Als je selectieve aardlekbeveiliging en een extra onderverdeler gaat toepassen moet je nog eens goed kijken naar de kosten van kabel..
Bijna al die onderverdelers die hier langskomen zijn gewoon geldverspilling en kunnen met twee tientjes aan kabel vermeden worden.
[ Voor 63% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2019 18:26 ]
Is redelijk vol, ik zou er gewoon links een uitbreiding naast plaatsen b.v.ABB Haf kast HLD11-V 110x220sOid schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:36:
Dit is m'n kast. Er is dus bijna geen ruimte meer over. En volgens mij niet genoeg voor een krachtgroep, of ik moet verkeerd zijn voorgelicht.
Als het om geld ging, gewoon alleen stopcontacten in de meterkast. En dan een verlenghaspel erbij voor als je toevallig ergens anders stroom nodig hebt.kabeltjekabel schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:11:
Bijna al die onderverdelers die hier langskomen zijn gewoon geldverspilling en kunnen met twee tientjes aan kabel vermeden worden.
Een onderverdeler is gewoon een stuk gemak.
En qua kosten, ik denk dat je je verkijkt. Om 3 groepen naar de garage te krijgen heb ik zo €200 aan grondkabel nodig en dan heb ik de huidige kabel toch nodig voor de krachtstroomaansluiting.
Nu heb ik met 1 kabel alles, inclusief wat overdimensionering voor de zonnepanelen, om teveel spanningsval te voorkomen.
Maar ik heb weer wat bijgeleerd over aardlekbeveiliging. Top!
Rigor mortis (lijkverstijving) is zowizo gegarandeerd als je dood gaat. maar dat staat los van electrocutieJim423 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:51:
Mee eens. Toch grappig dat elke 20 pagina's ongeveer (afhankelijk hoe je het hebt ingesteld natuurlijk) deze discussie weer terugkeert waarbij telkens weer nagenoeg dezelfde posts tevoorschijn komen. Ach ja....
Overigens schakelt deze 100mA aardlekschakelaar niet bij exact 100mA zoals ook een 30mA niet bij 30mA tript maar eerder hetzij met enige vertraging bij het selectieve model. 80mA haal je makkelijk onder normale omstandigheden als je vol in een fase grijpt dus werken zal die wel. Je zal wel een veel forsere klap krijgen dan non-selectieve 30mA variant maar als in een fase grijpt zonder aardlekbeveiliging weet je zeker dat je lekker blijft kleven (en 100% garantie op rigor mortis)
ik heb meerder malen onder stroom gestaan en leef nog steeds
We zien hier 2 groepen, voor de vaatwasser en de wasmachine. Kan ik hier het beste een Lasdoos opzetten en afsplitsen naar 2 verschillende stopcontacten?

@Proton_ Zo, meester in het overdrijven. Er komt geen 230V op de aardaansluiting. Hoogstens een kleine spanning. Door de imperfectie van de aarding. En je realiseert je niet dat het een test is? Dat duurd dus niet lang. Kleine moeite om alle aanwezigen op de bank in de woonkamer te verzamelen, mocht dat nodig zijn. Beter begin je met een kleine belasting als een ledlamp, geen invloed op het spannings verschil tussen nul en aarde? Gloeilamp; nog steeds niet? => waterkoker.Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:20:
@onetime Zo'n test is levensgevaarlijk, bij een iets hoge aardweerstand zet je (door je belasting heen) 230V op al de metalen delen in en om je huis.
Dat is zeg maar de reden dat je een lage aardweerstand nodig hebt óf overal aardlekschakelaars.
Bovendien verandert de fasespanning voortdurend met enkele volts, moet je dat in de meterkast vóór een aardlekschakelaar doen en meet je de onbekende faseweerstand ook mee.
Om op deze manier een aardweerstand van ~1 ohm te meten zal je al best een forse stroom moeten laten lopen.
Een omvormer meet de netimpedantie tussen L en N, niet L en PE, en die meting duurt milliseconden, te kort om gevaarlijk te zijn.
Als je de aardweerstand wil meten, dan gebruik je daar een geschikte meter voor. Voor €175 heb je dan een goede indicatie.
En uit al die metingen volgt ook de fase weerstand. Geen probleem dus. En je neemt gewoon een groep zonder aardlek, waarschijnlijk in de meterkast.
Ja ik neem met alles aan dat je weet wat je doet...
@Jim423
De menselijke huidweerstand verschilt van persoon tot persoon tussen de ruwweg 30k-omh en 1M-ohm.Fish schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:33:
[...] Rigor mortis (lijkverstijving) is zowizo gegarandeerd als je dood gaat. maar dat staat los van electrocutie
ik heb meerder malen onder stroom gestaan en leef nog steeds
Dan nog; sta je geisoleerd op rubber zolen op een houten trap of op natte voeten in de badkamer...
@BasvanS 2 groepen, weet je dat zeker? Lijkt me gewoon 2 snoeren aan de VD-draden geknoopt.
Zo ja, gewoon dubbel stopcontact en daar de stekkers in. Klaar. (liever niet tegelijk aanzetten, of dat goed gaat kom je vanzelf achter... edit: gaat in 99% van de gevallen goed, tegelijk opwarmen kan probleem zijn.)
Als je net-aansluiting groot genoeg is kan je eventueel extra groepen aanleggen, als dat te doen is.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 06-06-2019 11:09 ]
[ Voor 89% gewijzigd door maartend op 06-06-2019 11:08 ]
Jazeker, 2 groepen, in de meterkast heb ik ook 2 automaten: 1 voor de vaatwasser en 1 voor de wasmachine.onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:53:
@BasvanS 2 groepen, weet je dat zeker? Lijkt me gewoon 2 snoeren aan de VD-draden geknoopt.
Zo ja, gewoon dubbel stopcontact en daar de stekkers in. Klaar. (liever niet tegelijk aanzetten, of dat goed gaat kom je vanzelf achter... edit: gaat in 99% van de gevallen goed, tegelijk opwarmen kan probleem zijn.)
Als je net-aansluiting groot genoeg is kan je eventueel extra groepen aanleggen, als dat te doen is.
Zal vanmiddag thuis nog even kijken of er ook echt een apparaat uitvalt als ik 1 van de automaten uit zet
Dan hoop ik ook dat er 2 leidingen voor de 2 groepen liggen, 2 groepen door 1 leiding mag niet?
Net als dat 2 groepen op 1 WDC niet mag?
Dit mag volslagen niet en het lijkt ook net alsof er maar 1 set bedrading doorloopt.BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:14:
[...]
Jazeker, 2 groepen, in de meterkast heb ik ook 2 automaten: 1 voor de vaatwasser en 1 voor de wasmachine.
Zal vanmiddag thuis nog even kijken of er ook echt een apparaat uitvalt als ik 1 van de automaten uit zet
Dan hoop ik ook dat er 2 leidingen voor de 2 groepen liggen, 2 groepen door 1 leiding mag niet?
Nog meer, gezien je vragen weet ik niet of je er zelf aan moet beginnen.
edit ; hoewel het ook wat lijkt alssof de rechter kabel niet bevestigd zit in de lasdoos, maar door een gat er achter uitloopt. Dan kan het weer anders zijn. Maar ook dat mag niet.
[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 06-06-2019 11:18 ]
Lijkt op 'creatief' gebruik van de kookgroep.........BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:14:
[...]
Jazeker, 2 groepen, in de meterkast heb ik ook 2 automaten: 1 voor de vaatwasser en 1 voor de wasmachine.
Met alle draden door een 3/4" buis?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Laat even weten hoe het echt zit, dan kan er gericht gereageerd worden.
2 sets draden mogen alleen door één buis als de automaten gekoppeld zijn, zodat ze bij problemen tegelijk afschakelen.
He, dat lijkt als bij mij. Ok, klein beetje anders. Bij mij lag in mijn huis een 3 fasegroep naar de garage, met een CEE stekker. Blijkbaar was dat niet handig voor een van de vorige bewoners en er is 1 fasedraad met blauw tape omgestickerd naar 0 en aangesloten op een aparte groep. Dus er lopen nu 2 fasen en 2 nul door de kabel (weet niet of ze ook op aparte fases zitten). Niet de beste situatie, maar ik heb momenteel maar 1 van de 2 in gebruik.BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:14:
[...]
Nou het er toch over gaat, ik heb op de planning staan om m'n zekeringkast te vervangen en dan deze leiding weer als 3 fase te gebruiken met aan het eind een verdeler naar 3x 220 (elk op aparte fase) en evt. 1x380. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is qua vermogen (mits goed afgezekerd). Om dit zo te doen scheelt kabels trekken. Hangt beetje af hoe makkelijk/moeilijk dit is of ik het wel of niet binnenkort (laat) vervangen.
Kleine aanpassingen aan de meterkast, doe ik vaak zelf, of met mijn stiefvader die vroeger als elektricien heeft gewerkt. (groepje bijplaatsen voor Omvormer/Laadpaal etc.)onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:47:
@BasvanS Je lijkt te weten waar je het over hebt, alleen niet helemaal zeker over hoe het moet.
Laat even weten hoe het echt zit, dan kan er gericht gereageerd worden.
2 sets draden mogen alleen door één buis als de automaten gekoppeld zijn, zodat ze bij problemen tegelijk afschakelen.
In de meterkast heb ik netjes 2 automaten van 16 A, 1 voor de vaatwasser en 1 voor de wasmachine. De 2 grijze kabels uit de inbouwdoos in de keuken lopen naar 2 losse opbouw wcd aan weerszijde van de gootsteenkast.
Nu weet ik niet zeker of:
Twee groepen wel in 1 inbouwdoos mogen uitkomen? En zo ja, hoe je deze dan weer netjes splitst om op de muur verder te kunnen gaan naar de juiste plaats voor de 2 nieuwe opbouw WCD. Deze moeten namelijk in de nieuwe keuken op een andere plek komen
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.