Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.822 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:47:
@BasvanS Je lijkt te weten waar je het over hebt, alleen niet helemaal zeker over hoe het moet.
Laat even weten hoe het echt zit, dan kan er gericht gereageerd worden.

2 sets draden mogen alleen door één buis als de automaten gekoppeld zijn, zodat ze bij problemen tegelijk afschakelen.
Voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen, dit mag alleen als die twee groepen functioneel één geheel vormen zoals een kookgroep. Dat betekent dat het niet mag als het b.v. gaat om twee afzonderlijke stopcontacten.

Dit is dan meteen ook een antwoord op bovenstaande vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
sOid schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:36:
[...]

[...]

Dit is m'n kast. Er is dus bijna geen ruimte meer over. En volgens mij niet genoeg voor een krachtgroep, of ik moet verkeerd zijn voorgelicht.

[Afbeelding]

Dit zijn de aparte groepen:
  1. Wasmachine
  2. Droger
  3. Oven
  4. Vaatwasser
  5. Keuken
  6. Benedenverdieping
  7. Zolder
  8. Bovenverdieping
  9. Schuur
  10. Kookplaat
Maar, omdat het om een renovatie gaat en ik dus niet álles kon aanpassen, heb ik meer buizen. In totaal 13. Ik moet dus sowieso 'double stacken' in de kast. Op zich niet erg. Ik heb dit in gedachten.
  1. Bovenverdieping
  2. Woonkamer/Woonkamer 2
  3. Keuken/Extra wcd’s keuken
  4. Schuur/Zolder
  5. Wasmachine/WC-verlichting
  6. Oven
  7. Vaatwasser
  8. Kookplaat
  9. Eventueel: droger (voorlopig niet aan de orde, buis ligt er wel)
Ik zou in theorie aan 7 groepen genoeg hebben; als het echt moet kan ik de wasmachine en droger op één groep zetten met zo'n wasmachineschakelaar ertussen.

Heb ik dan wel genoeg ruimte voor krachtgroep en bijbehorende automaat (sorry, de naam ontgaat me even).

FYI: de kookplaat die ik waarschijnlijk ga nemen is de Siemens EX875FVC1E met een aansluitwaarde van 7400W. Dit zeggen ze erover:

[...]
Wat voor droger heb je? Een oude? vervang hem door een warmtepomp droger en je heb weer een groep vrij :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07
BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Kleine aanpassingen aan de meterkast, doe ik vaak zelf, of met mijn stiefvader die vroeger als elektricien heeft gewerkt. (groepje bijplaatsen voor Omvormer/Laadpaal etc.)

In de meterkast heb ik netjes 2 automaten van 16 A, 1 voor de vaatwasser en 1 voor de wasmachine. De 2 grijze kabels uit de inbouwdoos in de keuken lopen naar 2 losse opbouw wcd aan weerszijde van de gootsteenkast.

Nu weet ik niet zeker of:

Twee groepen wel in 1 inbouwdoos mogen uitkomen? En zo ja, hoe je deze dan weer netjes splitst om op de muur verder te kunnen gaan naar de juiste plaats voor de 2 nieuwe opbouw WCD. Deze moeten namelijk in de nieuwe keuken op een andere plek komen
Even als toevoeging hierop, er moeten 4 apparaten van 2250-2400 watt worden aangesloten, Boiler, vaatwasser, was/droog combinatie en Oven. De Oven heeft en houd zijn eigen groep.

Mag ik de overige apparaten niet op een "kookgroep" zetten, dus de 2 groepen voor huidige wasmachine en vaatwasser koppelen en de boiler erbij zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BasvanS Je hebt ook nog de optie van een prioriteitsschakelaar. De 2e pas aan als de 1e "uit" is. Zet de boiler als 2e en de vaatwasser / was/droog combi samen als 1e. Ik ben aan het nadenken over een schakeling die bruikbaar is om bij teruglevering te gaan verbruiken, of iets anders, bij te hoog verbruik te gaan knijpen. Maar die heb ik nog niet.

Volgens Techneut mag wat jij voorstelt niet, ik zou het voor mezelf gewoon doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:37:
@BasvanS Je hebt ook nog de optie van een prioriteitsschakelaar. De 2e pas aan als de 1e "uit" is. Zet de boiler als 2e en de vaatwasser / was/droog combi samen als 1e. Ik ben aan het nadenken over een schakeling die bruikbaar is om bij teruglevering te gaan verbruiken, of iets anders, bij te hoog verbruik te gaan knijpen. Maar die heb ik nog niet.

Volgens Techneut mag wat jij voorstelt niet, ik zou het voor mezelf gewoon doen.
Prioriteit schakelaar is een optie, maar heeft niet de voorkeur. De wasmachine draait vaak overdag, juist als er even een kopje thee word gedronken ;)

Hoe kan ik de installatie zo inrichten dat er 3 apparaten gelijk verdeeld worden over 2 groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BasvanS gelijk verdeeld? Niet. Optie: 2 prioriteitsschakelaars; als de ene geen vermogen beschikbaar stelt maar de andere wel daarnaar overschakelen.
Overigens maakt het draaien niet echt uit. Het opwarmen kost echt vermogen. Even opletten dat je niet teveel tegelijk doet en alles kan op 1 groep. Maak je niet druk, en leg uit, dat in het onwaarschijnlijke geval dat de automaat uitslaat, je hem gewoon weer aan kan zetten. (liefst de waterkoker even laten wachten)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
Niet. 2 groepen mogen niet in dezelfde doos uitkomen (kookgroep is ook maar 1 groep). 1 van de 2 kabels zal dus eruit moeten en een andere route moeten krijgen. Heb je een kruipruimte? Dan is gaatjes boren en met twee man even een nieuwe YMVK erheen leggen weinig moeite.

Onetime, twee groepen in 1 las- of contactdoos is ten strengste verboden. Ga niet lopen roepen dat jij het niet zo'n probleem vindt, de norm is een andere mening toegedaan. We moeten hier geen houtje-touwtje oplossingen als 'ach, best oké' gaan bestempelen. Het is niet volgens NEN1010, dus fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Steyn_E schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:31:
Niet. 2 groepen mogen niet in dezelfde doos uitkomen (kookgroep is ook maar 1 groep). 1 van de 2 kabels zal dus eruit moeten en een andere route moeten krijgen. Heb je een kruipruimte? Dan is gaatjes boren en met twee man even een nieuwe YMVK erheen leggen weinig moeite.

Onetime, twee groepen in 1 las- of contactdoos is ten strengste verboden. Ga niet lopen roepen dat jij het niet zo'n probleem vindt, de norm is een andere mening toegedaan. We moeten hier geen houtje-touwtje oplossingen als 'ach, best oké' gaan bestempelen. Het is niet volgens NEN1010, dus fout.
Geen kruipuimte... 8)7

Dat word dus feest. ik ga straks kijken of er 2 leidingen voor de 2 groepen liggen, dan leg ik 10 cm terug wel een 2e inbouw doos in de muur.

De Quooker kan mooi bij de wasmachine op, duurt max. 10 minuten als je hem helemaal leeg trekt (met kokend water). Onze wasdroog combinatie pakt maximaal 2100 watt.

Dat is dus in het slechtste geval, als ze al samen aan gaan, 4300 watt voor 10 minuten.

Volgens mij mag dat ook gewoon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Wat heb ik staan vloeken toen ik ontdekte dat dat in ons huis wel gebeurd was: twee groepen in één lasdoos. Zaten drie schakelaars op voor drie lichtpunten in keuken + woonkamer. Twee verschillende fase-draden op twee verschillende groepen dus.
Nieuwbouw he, maar die installateur heeft wel meer prutswerk opgeleverd helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En je hebt weer gemist dat hij het over een kookgroep had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:41:
[...]

En je hebt weer gemist dat hij het over een kookgroep had...
Als het over mij gaat, het is geen kookgroep, 2 automaten, 2 WCD, 2 apparaten. geen bruggetjes, ik zal de draden eens lostrekken zodra ik thuis ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Maar als ik zo even wat producten uit de (professionele) markt bij elkaar pak kan je (indien krachtstroom aanwezig) drie * 16a door die buis.

Je hebt een krachtgroep (3p+n) in de MK en Dan een CEE rood 16 A bij je doos en daar sluit je dan dit op aan:
https://www.conrad.nl/p/p...9430412-400-v-16-a-779252
Of met een kookgroep een perilex en gelijkwaardig verdeelblok.

Dat mag zo te zien wel, het wordt namelijk zo verkocht.

Maar waarom kan je het dan niet gelijk inbouwen?

Krachtgroep of kookgroep (beide zijn in feite als 1 groep te beschouwen, want alle draden worden geschakeld) en daar twee of drie WCD op.

Ik weet het, is niet heel netjes, maar ik zie niet in dat dit volgens de NEN niet mag en de eerste situatie wel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:56:
[...] Even als toevoeging hierop, er moeten 4 apparaten van 2250-2400 watt worden aangesloten, Boiler, vaatwasser, was/droog combinatie en Oven. De Oven heeft en houd zijn eigen groep.

Mag ik de overige apparaten niet op een "kookgroep" zetten, dus de 2 groepen voor huidige wasmachine en vaatwasser koppelen en de boiler erbij zetten?
Ik nam aan dat je bedoeldxe met een fysiek bruggetje waardoor ze gelijk afschakelen; kookgroep.
BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:42:
[...] Als het over mij gaat, het is geen kookgroep, 2 automaten, 2 WCD, 2 apparaten. geen bruggetjes, ik zal de draden eens lostrekken zodra ik thuis ben ;)
Je wilde er een kookgroep van maken, die situatie had ik het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Waarom zou hij een kookgroep willen? Er komen toch 2 (of3?) apparaten op, niet een kookplaat? En als je het dan zo op wil lossen, gebruik dan een krachtgroep. De oplossing van T.Kreeftmeijer is wat onorthodox, ik vind 'm wel heel slim. Lijkt ook volgens de regels, al zou ik dan voor de CEE contactdoos gaan met die losse splitter erbij, zo is meteen duidelijk dat het om een krachtgroep gaat. En je hebt voor de zware apparaten allemaal 16A beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Vloris schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Wat heb ik staan vloeken toen ik ontdekte dat dat in ons huis wel gebeurd was: twee groepen in één lasdoos. Zaten drie schakelaars op voor drie lichtpunten in keuken + woonkamer. Twee verschillende fase-draden op twee verschillende groepen dus.
Nieuwbouw he, maar die installateur heeft wel meer prutswerk opgeleverd helaas...
Ik zit hier ook met zo'n situatie, heb het nu zo aangelegd dat de bovenste inbouwdoos en de onderste twee een eigen buis hebben, schotje ook laten zitten. Komen de groepen in ieder geval nergens door elkaar maar wel onder hetzelfde afdekraam. Alle draden door dezelfde buis is op z'n zachtst gezegd zeer verwarrend. Zo niet gevaarlijk. Oplevergebrek? Dit is echt al eeuwen verboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:37:

Dat kun je wel doen, maar dat is dan geheel jouw eigen verantwoordelijkheid en je zou je bovendien degraderen naar de categorie beunhazen. Van de adviezen die men hier krijgt mag namelijk worden verwacht dat die volledig in overeenstemming zijn met de NEN1010. Met name als gevraagd wordt of iets toegestaan is of niet. Dus dit advies hoort hier gewoon niet thuis Neem van mij aan dat over al die voorschriften zorgvuldig is nagedacht. Behalve directe veiligheidsvoorschriften zijn er ook indirecte, zoals regels m.b.t. overzichtelijkheid. En die zijn niet overbodig! Dat is ook veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:57
BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:49:
Gister avond dit aangetroffen bij het uitbouwen van de oude keuken. Dat het zo niet moet, is me wel duidelijk, maar hoe moet het wel/

We zien hier 2 groepen, voor de vaatwasser en de wasmachine. Kan ik hier het beste een Lasdoos opzetten en afsplitsen naar 2 verschillende stopcontacten?

[Afbeelding]
Indien je geen mogelijkheden hebt

In de meterkast maak je er een 3 fase groep van 3F+N 20A

In de keuken maak je een onder verdeler met 4 afgaande groepen 16A ( Alamats)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@habbekrats 3 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewoon drie nieuwe groepen kabelen door de kruipruimte en die doos beschikbaar houden voor inductiekookplaat :)
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:44:
[...]

Ik weet het, is niet heel netjes, maar ik zie niet in dat dit volgens de NEN niet mag en de eerste situatie wel.
Het is dat het verbod van 1-fase eindgroepen achter 3-fase aardlekschakelaar omgezet is in een advies, want anders zou dit ding vast ook wel verboten zijn geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-06-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Even een kleine update - mijn hoofdzekering is 1 fase, 40A. Dus alle krachtgroep ideeën gaan niet werken.

Zover ik nu kan zien komen beide groepen in elk een eigen leiding uit in 1 inbouw doos. Dat mag dus niet en gaan we aanpassen:

Het idee is nu om 1 van de 2 leidingen, 50 cm eerder uit de muur te laten komen en dmv een opbouw doos aan te sluiten op een stopcontact. Van de huidige inbouwdoos kan ik dan een stopcontact maken voor alleen de vaatwasser.

De huidige groep van de wasmachine ga ik gebruiken voor de wasmachine en de Quooker, niet 100% correct volgens NEN, maar zonder kruipruimte denk ik de beste optie.

Er loopt nog 1 groep in de keuken, die van de afzuig (centraal + schouw), gang beneden, en hal boven. Waar eventueel de Quooker ook op kan. Maar de wand contactdoos die daar ook op zit word gebruikt voor het koffiezet apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:45
Ik wil binnenkort mijn groepkast laten vervangen. Momenteel ziet het er zo uit. Een bij elkaar geraapt zooitje dus ;)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h5tr4n.jpg

Aan de linkerkant 5 groepen met smeltpatronen. Rechts een 4 tal installatieautomaten van ABB.
Rechts onderin een 3tal smeltpatronen voor een 3 fase kookplaat (5 pits inductie).

Inmiddels is er wel een kleine wijziging geweest. De ABB automaat waar "schuur" opstaat is nu aangesloten op de uitbouw. Er is een extra hager installatieautomaat geplaatst naar de schuur. Deze is NIET aangesloten op een aardlek schakelaar. In de schuur is een onderverdelen geplaatst met daarin aardlek automaten. 1 x 30ma aardlekautomaat voor de stopcontacten en verlichting en 1 x 300ma aardlek automaat voor de PV installatie.

Ik wil het hele zooitje eruit gooien en vervangen door iets nieuws en heb niet echt een voorkeur voor een merk. Ik wil wel kwalitatief iets goeds. De onderverdeler in de schuur heeft automaten van EMAT maar ik lees hier wel verhalen over dat dit "minder" goed zou zijn maar zie nergens bewijzen met testen dat dit echt zo is.

Ik ben het volgende dan van plan:

- Nieuwe groepenkast; geen merk voorkeur. Hebben jullie adviezen en voorkeuren en zo ja, waarom?
- Zit er eventueel aan te denken om aardlekautomaten te gebruiken ipv installatieautomaten + aardlekschakelaars, maar volgens mij is dit (nog?) niet heel gebruikelijk. Wat is jullie advies?
- Voor de 3 fase kookplaat wil ik sowieso een 3 fase aardlekautomaat ipv aparte aardlek + automaat. Dat scheelt ruimte. Of is er toch een reden om een aparte aardlek + automaat te nemen? De kookplaats is de enige "krachtgroep" en verwacht er niet binnen korte tijd een extra krachtgroep bij nodig te hebben maar in de toekomst wellicht wel nodig voor een warmtepomp of lader voor een elektrische auto. Dus wat is verstandig?
- De groep naar de schuur (waar de onderverdeler zit) moet volgens mij eigenlijk worden voorzien van een aardlekautomaat die "selectief" is. Aangezien de aardlekautomaat in de onderverdelen voor de zonnepanelen 300ma is en de andere 30ma is, moet die in de nieuwe groepenkast dus ook 300ma zijn, maar dan dus selectief. Klopt dat?
- Op de groep "Keuken" zit naast de verlichting en stopcontacten ook de vaatwasser en de kokend waterkraan/boiler (Grohe RED). Is het wellicht beter deze een eigen groep te geven? Zo ja, aparte groep voor zowel vaatwasser als kokend waterkraan? Kan relatief simpel met extra ymvk door de kruipruimte.
- Wat te doen met eventueel te korte kabels vanuit de buizen die niet tot aan een nieuwe automaat komen. Mag je deze "lassen" in de groepenkast?

Graag jullie advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
1- Qua kasten is het System55 systeem van Eaton wel mooi, genoeg ruimte om draden achter de automaten langs te leggen en veel mogelijkheden qua kasten, maten en invoerdelen. In jouw situatie zou ik zeker 2 kastjes met elk 2 rails naast elkaar hangen ( is 2x2x12=48DIN). Hager, Eaton, ABB en Schneider zijn allemaal prima qua automaten (en dan vergeet ik vast nog wat, maar hiermee zit je altijd goed). De ABB leek mij iets minder stevig (heb daar maar 1 component van, de selectieve ALS) dan de Hagers en Schneiders hier. De Hagers lijken het stevigst.
Vergeet ook een hoofdschakelaar niet.

2- Tsja, voordelen en het nadeel (prijs) zijn wel duidelijk. Het is wel heel makkelijk en ze schijnen doordat ze ruimer zijn (2DIN) langer mee te gaan/minder heet te worden. Ik heb het wél gedaan. Super gemakkelijk om nog eens uit te breiden.

3- Goed plan, scheelt de helft van de ruimte. En als je er toch nog eens 1 toevoegt, so be it. Zoveel duurder zijn die Alamats niet.

4- Goed op de hoogte. Een selectieve aardlekschakelaar is inderdaad wat je zoekt. Ik heb 'm niet als Alamat kunnen vinden, dus dat wordt een losse ALS en automaat. Krachtstroom? Verder vind ik het altijd netjes als dit in een apart kastje zit, bijv aan de onderzijde rechts een 110x220 (nog eens 12DIN) toevoegen met daarin een 3xwartel invoer (kookplaat (door het onderste kastje heen naar die erboven), schuur en de eventuele toekomstige uitbreiding). Dan is altijd duidelijk dat die de schuur beveiligen.

5- Ja, het advies is een groep voor elk apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000W (uit mijn hoofd is het geen eis meer, maar ik kan er naast zitten). Zeker voor de boiler is het heel fijn, maar als je toch al in de kruipruimte ligt zou ik ze mooi allebei een eigen groep geven. Hier ook gedaan, kost geen dr*l en je hebt er nooit meer omkijken naar. Gevolg is dat ons huis van 6 naar 15 groepen is gegaan (ook elektrisch koken, voorbereiding zonnepanelen, wasmachine, krachtstroom naar schuur etc.) maar die eten geen brood.

6- lassen als in losse lasklemmen in de groepenkast mag niet. Je kunt dan beter een klein stukje erboven een lasdoos met 2 openingen plaatsen en daar de kabel doorlassen.
Lasdoos
Scheelt een hoop gerommel en gefrut. Of als je je verveelt kun je natuurlijk ook bij de eerste centraaldoos een trekveer hanteren en nieuwe draadjes trekken. Protip: Die eerste optie is minder werk ;)

Moet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:07
Ik wil mijn garagedeur op afstand regelbaar maken. Op het oog heb ik een Qubino Flush 1b Relay. Ik kan deze op 230V aansluiten, of op 24V. Voordeel van dat laatste is, dat ik - naast een potentiaalvrij contact voor de deuropener en een pulsdrukker voor activeren van dat potentiaalvrije contact - ook een magneetsensor kan aansluiten voor detectie van een open deur.

Twee vragen:
  1. Hoe kan ik het beste van 230V naar 24V(DC) gaan? Ik kan gewoon een stekkeradapter kopen, maar dat is niet zo netjes af te werken. Is een DIN module de beste optie en zo ja: iemand een concreet voorbeeld? Ik heb zelf al wel de Siemens Logo gezien, maar wellicht zijn er betere/goedkopere opties.
  2. Welk amperage en aantal Watt moet ik nemen (zowel min als max)? Ik kan dat niet opmaken uit de specs van de Qubino, of ik kijk gewoon verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Staat er gewoon hoor: Electricity consumption 0.4 W Power supply 110 - 240 VAC ±10%
50/60Hz, (24-30 VDC)

Ook DIN rail voedingen zat: https://www.conrad.nl/p/m...c-063-a-152-w-1-x-1894093 Logo psu is ook prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Steyn_E schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:54:
[...] 110x220 (nog eens 12DIN) toevoegen met daarin een 3xwartel invoer (kookplaat (door het onderste kastje heen naar die erboven), schuur en de eventuele toekomstige uitbreiding). Dan is altijd duidelijk dat die de schuur beveiligen.
Eaton systeem 55 in 110x220 is 6DIN, niet 12

Jij bedoeld denk ik de 220x110, maar die is eveneens geen 12DIN, maar 8DIN, zoals de meeste 1-rail kastjes van 110 hoog.

De 220x220 is wel 12DIN.

Maar hier zou ik twee keer 220x330 doen met daarboven het 165mm verhogingsstuk, dan heb je totaal 72DIN

Het 165mm verhogingsstuk is ook goedkoper dan een 220x110/220 kast en heeft dus wel 12DIN

Daarboven kan eventueel nog het 55mm verhogingsstuk.

Bedenk ook of en hoe je de hoofdschakelaar gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb een kleine domme vraag :). Ik heb een wat oudere draaiknop schakelaar voor een rolluik van NIKO waar ik een Qubino achter ga plaatsen. Ik heb de originele schakelaar losgeschroefd maar heb geen idee hoe ik de draden nu weer vastzet. Ik ken schroefklemmen en insteekklemmen, echter hier "beweegt" er niets. Even een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fwdEwZpBnelrvLy6p3oKtrct/thumb.jpg

Zie bijvoorbeeld linksboven. Het stukje metaal "schroeft" dus niet als ik aan de schroef draai aan de andere kant. Heeft dit soort klem een bepaalde naam ofzo?

EDIT: denk dat ik er net achter ben dat de draad gewoon tussen de schroef moet (andere zijde van foto). Eek! :)

[ Voor 8% gewijzigd door WhiteDog op 07-06-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
BasvanS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:49:
Gister avond dit aangetroffen bij het uitbouwen van de oude keuken. Dat het zo niet moet, is me wel duidelijk, maar hoe moet het wel/

We zien hier 2 groepen, voor de vaatwasser en de wasmachine. Kan ik hier het beste een Lasdoos opzetten en afsplitsen naar 2 verschillende stopcontacten?

[Afbeelding]
Maak er in de meterkast een kookgroep van 2x20A. type B
In keuken er periplex stopcontact monteren.
Kleine keukenverdeler kopen van bijvoorbeeld hager / ABB waarin je enkele 13A of 16A groepen hebt zitten. Beetje verdelen of de fases en klaar!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 09:45
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 02:31:
[...]

Eaton systeem 55 in 110x220 is 6DIN, niet 12

Jij bedoeld denk ik de 220x110, maar die is eveneens geen 12DIN, maar 8DIN, zoals de meeste 1-rail kastjes van 110 hoog.

De 220x220 is wel 12DIN.

Maar hier zou ik twee keer 220x330 doen met daarboven het 165mm verhogingsstuk, dan heb je totaal 72DIN

Het 165mm verhogingsstuk is ook goedkoper dan een 220x110/220 kast en heeft dus wel 12DIN

Daarboven kan eventueel nog het 55mm verhogingsstuk.

Bedenk ook of en hoe je de hoofdschakelaar gaat vervangen.
Ja, die hoofdschakelaar, daar zit ik ook nog mee. Er zit een hoofdschakelaar in dat eerste zwarte kastje boven de meter. Maar is deze niet van de netbeheerder?
En als ik deze wil vervangen, hoe moet ik dat dan doen? Moet ik de netbeheerder er dan bijhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flappie schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:56:
[...] Ja, die hoofdschakelaar, daar zit ik ook nog mee. Er zit een hoofdschakelaar in dat eerste zwarte kastje boven de meter. Maar is deze niet van de netbeheerder?
En als ik deze wil vervangen, hoe moet ik dat dan doen? Moet ik de netbeheerder er dan bijhalen?
Die is van jou. Je kan hem laten zitten. Of met de kast vervangen. Draad voor draad losmaken en afdoppen met zo een klem met oranje hendeltje. En dan de hele boel vervangen. Ik schrik niet van 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
leonbong schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:55:
[...]

Maak er in de meterkast een kookgroep van 2x20A. type B
In keuken er periplex stopcontact monteren.
Kleine keukenverdeler kopen van bijvoorbeeld hager / ABB waarin je enkele 13A of 16A groepen hebt zitten. Beetje verdelen of de fases en klaar!.
https://mdhelektroshop.nl...idoos-1x5pm-1x5p-6x3pl123

Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@BasvanS
Ik bedoel meer iets als dit.
https://www.hager.nl/file...0/14951_1/0/6UY00200A.PDF

Dan krijg je periplex in de keuken op die doos gemonteerd.
Aan die periplex hangt een kleine groepenkast met automaaten voor diverse apparaten.

In meterkast plaats je kookgroep bij 1 fase huis of een krachtgroep bij 3 fase huis van 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Die is van jou. Je kan hem laten zitten. Of met de kast vervangen. Draad voor draad losmaken en afdoppen met zo een klem met oranje hendeltje. En dan de hele boel vervangen. Ik schrik niet van 230V.
Draad tussen de hoofdzekering en hoofdschakelaar past bij mij echt niet in een Wagoklemmetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GioStyle schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:33:
[...]

Draad tussen de hoofdzekering en hoofdschakelaar past bij mij echt niet in een Wagoklemmetje.
Al dit soort klemmen, ook die van Wago, zijn in allerlei maten te krijgen, dus ook 6mm2.

Hehehe.. een wago-klem voor je wago-klemmen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o6GlH2f.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door burne op 07-06-2019 09:40 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Tuurlijk je bent wel een beetje onverbeterlijk nu weer adviseren om onder spanning te werken.
Ik begin je piratenpartij logo steeds beter te begrijpen, heb je vroeger ook gekraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
leonbong schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:32:
@BasvanS
Ik bedoel meer iets als dit.
https://www.hager.nl/file...0/14951_1/0/6UY00200A.PDF

Dan krijg je periplex in de keuken op die doos gemonteerd.
Aan die periplex hangt een kleine groepenkast met automaaten voor diverse apparaten.

In meterkast plaats je kookgroep bij 1 fase huis of een krachtgroep bij 3 fase huis van 20A.
Dat is wel een iets duurder grapje, kan ik beter een Kamado kopen en de oven dumpen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@BasvanS
Ik haalde de hager aan omdat daar een folder van kon laten zien.
Echter een PV-verdeler is eigenlijk niet anders.

Die zijn een stuk vriendelijker geprijst van dan die mercedes-benz verdeler van Hager.
Kijk eens naar die Legrand ofzo is A-spul maar veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Ja, die hoofdschakelaar, daar zit ik ook nog mee. Er zit een hoofdschakelaar in dat eerste zwarte kastje boven de meter. Maar is deze niet van de netbeheerder?
Als je die veilig wil vervangen netbeheerder bellen.

Maar die hoofdschakelaar is echt nog prima niks aan doen. Bij bedrijven kom je dat soort schakelaar soms nog tegen uit de jaren 60 en zijn nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xiphalon schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:14:
Je kookgroep gaat eruit, dus je kan een aardlek naar boven verplaatsen.

Dan heb je beneden 4 eenheden ruimte voor een 3x16A aardlekautomaat (dus een aardlek en groep in 1) voor je kookplaat.
Dat klinkt wel als een mooie compacte en goedkope oplossing. Het is geen verplichting om de aardlek op de 2e rij te zetten, naast de hoofdschakelaar?
Jim423 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:20:
Het kan maar je komt waarschijnlijk niet echt mooi uit met die busboard aders.
Zooi op 1 groep gaan zetten zou ik niet aan beginnen. Gewoon extra kastje links plaatsen voor de krachtgroep en kookgroep van het busboard weg zou ik persoonlijk doen. Vanaf de hoofdschakelaar kun je meteen linksaf slaan voor de voeding van het nieuwe kastje.
Heb je een suggestie voor het soort extra kast? @MeTooPV heeft het over ABB Haf kast HLD11-V 110x220. Dat zou prima passen.

Noot: ik heb de multiplexplaat expres groot gemaakt om eventueel later nog toevoegingen te kunnen doen. Zo wil ik in de toekomst ook zonnepanelen. Het lijkt mij dan verstandig om meteen een aanvullende kast te kopen die ook dáár geschikt voor is.
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Zo te zien kan je niet direct een kast ernaast plaatsen, want daar zit een hoek. Je zou dan de hoek om moeten. Zelfde geldt volgens mij ook aan de rechterkant.
Een volledige kast gaat waarschijnlijk nét niet. Aan de linkerkant zit de trapboom, aan de rechterkant zit ongeveer 15cm tot de muur er haaks op. Zo’n compacter, minder breed model gaat sowieso wel lukken.
kabeltjekabel schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 01:01:
[...]

Met de ABB manier van groepen bruggen kan het ook, maar zoals eerder beschreven met verhuizen van 2P ALS naar boven ook wel. Kom je allicht met je draadlengte in de knoei.

Die plaat; vreemde maat. En voor hetzelfde geld een 5-pits 90cm plaat.
‘De ABB manier van groepen bruggen’; sorry voor m’n onwetendheid maar ik volg je even niet :+ Heb je het dan over de kookgroep?

Welke draadlengte bedoel je? Vanaf de hoofdschakelaar naar boven, of vanaf de buisinvoer naar beneden? Laatste is namelijk sowieso geen probleem; de meeste groepen moet ik toch nog trekken.

Wbt de kookplaat: ben er ook nog niet helemaal over uit. Misschien wordt het wel een 90cm. (Overigens, adviesprijs van Siemens is absurd. Je koopt dat ding voor de helft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:37:
[...] Tuurlijk je bent wel een beetje onverbeterlijk nu weer adviseren om onder spanning te werken.
Ik begin je piratenpartij logo steeds beter te begrijpen, heb je vroeger ook gekraakt?
Onder spanning? Juist niet. Draad losmaken, afdoppen. Dan kan je verder dus spannings vrij werken.
Ik heb wel tv's gerepareerd, dan had je dus 26kV. En dat moet onder spanning, want hij moet aanstaan om te zien wat het resultaat is van wat je doet. Afstellen en zo. Gelijkspanning, 26kV. Veel gevaarlijker.
zelf denken /offtopic
p.s. ook eens het inschakelen van een 10kV? trafo bijgewoond, daar zat een heel flatgebouw op.
Leken wel drie gekoppelde pleeborstels die in een buis werden geschoven. Gaf best nog een klap.
Totaal iets van ~4000A bij 230V afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 27-09 16:42
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Onder spanning? Juist niet. Draad losmaken, afdoppen. Dan kan je verder dus spannings vrij werken.
Ik heb wel tv's gerepareerd, dan had je dus 26kV. En dat moet onder spanning, want hij moet aanstaan om te zien wat het resultaat is van wat je doet. Afstellen en zo. Gelijkspanning, 26kV. Veel gevaarlijker.
zelf denken /offtopic
p.s. ook eens het inschakelen van een 10kV? trafo bijgewoond, daar zat een heel flatgebouw op.
Leken wel drie gekoppelde pleeborstels die in een buis werden geschoven. Gaf best nog een klap.
Totaal iets van ~4000A bij 230V afgezekerd.
Ja dat heet onder spanning werken, en dat mag dus niet tenzij het echt niet anders kan en dan nog maar onder heel strikte voorwaarden.
En mocht je het dan toch zo willen doen, zorg dan wel dat je Wago flexklemmen hebt welke tot 6mm2 gaan(221-613) want die standaard flexdoppen past maar maximaal 4mm2 in.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
@Flappie
Ik plaats altijd Eaton, Mooi en goed spul voor een nette prijs. Op www.elektramat.nl kan je er 1 samen stellen. (prijzen zijn daar ook netjes)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Jim423 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:14:
Staat er gewoon hoor: Electricity consumption 0.4 W Power supply 110 - 240 VAC ±10%
50/60Hz, (24-30 VDC)

Ook DIN rail voedingen zat: https://www.conrad.nl/p/m...c-063-a-152-w-1-x-1894093 Logo psu is ook prima.
Ok, maar van bijvoorbeeld de Logo serie kan ik 4 verschillende modules kopen, allemaal 24V, maar verschillend Ampèrage. Maakt het wat uit? Kan ik de "lichtste" nemen? Want dat blijkt niet uit het "staat er gewoon" stukje. Verder zal het allemaal niet veel verbruiken, want ik sluit 1 schakelaar aan, 1 magneetje, en een uberhaupt al potentiaalvrij contact.

Kan ik dan de conclusie trekken: koop gewoon een 24V power supply, en kijk niet te veel naar hoeveelheid Ampere en Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pekelveld Sorry, jij lijkt het voorbeeld van iemand die dus niet zelf in de groepenkast zou moeten werken.
Je quote het zelfs in je reactie! (0,4W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorn schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:47:
[...] Ja dat heet onder spanning werken, en dat mag dus niet tenzij het echt niet anders kan en dan nog maar onder heel strikte voorwaarden.
En mocht je het dan toch zo willen doen, zorg dan wel dat je Wago flexklemmen hebt welke tot 6mm2 gaan(221-613) want die standaard flexdoppen past maar maximaal 4mm2 in.
Spanning er af halen om spanningsvrij te werken heet onder spanning werken. Jaja.
Dat er regels zijn om onnadenkenden te beschermen ok, maar dat die regels het nadenken zouden beperken gaat me echt te ver. (op het moment dat ik die draden loshaal en afdop blijft iedereen bij mij uit de buurt!)
Ik heb in vijf vier groepenkasten voor verdere werkzaamheden éérst op deze manier een hoofdschakelaar geplaatst. Is wel mooi zo. (de eerste had iemand de hoofdzekering laten springen, toen meteen de gelegenheid genomen voor de monteur van de netbeheerder er was een hoofdschakelaar te plaatsen. Die wilde wel even 2 minuten wachten tot ik er mee klaar was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:50:
@pekelveld Sorry, jij lijkt het voorbeeld van iemand die dus niet zelf in de groepenkast zou moeten werken.
Je quote het zelfs in je reactie! (0,4W)
Niet zo hè ;) . Dat die module dat gebruikt, dat heb ik zelf ook wel gelezen. Maar als je vervolgens nog iets op die Qubino aansluit, zoals een schakelaar met een statuslampje, dan verbruikt dat ook wat(t). Allemaal verwaarloosbaar, vandaar ook mijn punt: ik kan gewoon de meest eenvoudige kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tatsächlich ist seit Oktober 2016 nach VDE 0100-443 in allen neuen oder erweiterten Gebäuden sowie bei allen neuen Elektroinstallationen Überspannungsschutz verpflichtend vorgegeben. Danach müssen jetzt auch in allen zu Wohnzwecken genutzten Gebäuden Überspannungschutzeinrichtungen eingesetzt werden. Bei Gebäuden mit industrieller Nutzung sowie in Gewerbebetrieben, Hotels oder Büros war diese Forderung bereits vorhanden.
In Duitsland dus al verplicht.
Weet iemand hier wat / hoe die "Fern signalisierung" werkt / wat het precies doet? Nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pekelveld schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:58:
[...] Niet zo hè ;) . Dat die module dat gebruikt, dat heb ik zelf ook wel gelezen. Maar als je vervolgens nog iets op die Qubino aansluit, zoals een schakelaar met een statuslampje, dan verbruikt dat ook wat(t). Allemaal verwaarloosbaar, vandaar ook mijn punt: ik kan gewoon de meest eenvoudige kiezen?
Gewoon alles wat tegelijk aan kan optellen. Dan weet je het toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 27-09 16:42
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:50:
[...]

Spanning er af halen om spanningsvrij te werken heet onder spanning werken. Jaja.
Dat er regels zijn om onnadenkenden te beschermen ok, maar dat die regels het nadenken zouden beperken gaat me echt te ver. (op het moment dat ik die draden loshaal en afdop blijft iedereen bij mij uit de buurt!)
Ik heb in vijf vier groepenkasten voor verdere werkzaamheden éérst op deze manier een hoofdschakelaar geplaatst. Is wel mooi zo. (de eerste had iemand de hoofdzekering laten springen, toen meteen de gelegenheid genomen voor de monteur van de netbeheerder er was een hoofdschakelaar te plaatsen. Die wilde wel even 2 minuten wachten tot ik er mee klaar was.)
Tsjah dat jij dat onzin vind kan wel wezen, dat heeft er verder alleen niet zo veel mee te maken.
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=369

Ik heb het ook wel eens zo gedaan(thuis, voor het werk gaat de spanning er gewoon af), maar om dat aan een leek te adviseren om het zo te doen lijkt mij niet zo handig.
En als je het al zo doet, pak dan op z'n minst geïsoleerde(VDE) schroevendraaiers en punttang.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
onetime schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Gewoon alles wat tegelijk aan kan optellen. Dan weet je het toch?
Ja, en dat betekent (dus) dat ik geen rekening houd met de vermelding van 240W (output circuit power) en 10A (rated load current, wetende dat ik er zelf toch verwaarloosbaar / weinig spul op aansluit, waardoor een DIN-module met 0,63A/15W ook prima uit kan. Dat was mijn punt.

Danku (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jorn Arbo is bedrijfstechnisch. Prive kan je doen wat je wilt. Doe alleen wat je kan / vertrouwd mee bent.
NOOIT dingen doen als je niet weet wat je doet. Dat is toch algemeen, dat hoef je niet meer te zeggen.

edit: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 07-06-2019 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Omdat ik niet weet waar andere mensen vertrouwd mee zijn. Zou ik nooit adviseren om onder spanning te werken.
Daarnaast is mogelijk/waarschijnlijk is die eerder getoonde hoofdschakelaar niet aanraak veilig van binnen en waarschijnlijk open rail (bloot liggende aders).
Zie onderstaand als voorbeeld van wat je zo ongeveer zal aantreffen.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/98074_IMG_0081_1.jpg
Ik zou niemand adviseren om daar met ingeschakelde spanning aan te werken en zeker niet in een soort DHZ topic.

Het beste advies is wat mij betreft dat als de schakelaar niet stuk is niks aan doen, nieuwe kast hier alleen op aansluiten en klaar!

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 07-06-2019 14:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Steyn_E
Het écht goede advies is nog niet langsgekomen: Vraag een elektricien met zegelrecht om even de hoofdstoppen eruit te draaien, monteer de hoofdschakelaar en zet hoofdstoppen terug. Want een jaren 60/70 hoofdschakelaar nog laten zitten (=50-70 jaar oud!) is niet echt een goed idee, de installatie moet hierna weer 30-50 jaar meekunnen. Tegen die tijd is die hoofdschakelaar al 100 jaar oud. Bovendien kom je hier, als je dat kastje laat zitten, in de hoogte mogelijk plaats tekort. Onder spanning werken kan (als je daar zelf vertrouwen in hebt), maar zou ik hier niet aanraden. Het is hier een forum met onder meer ook leken, ga dan niet met potentieel levensgevaarlijk advies lopen strooien.

Onetime, wees wat voorzichtiger met je aanbevelingen en controleer even of je adviezen A ) volgens de NEN1010 zijn toegestaan en B ) of ze voor een leek uitvoerbaar en begrijpelijk zijn. Onder spanning de hoofdschakelaar vervangen is namelijk aardig over het randje. Is wel ff wat anders dan een wandcontactdoos achter een aardlekschakelaar. Let hier alstublieft een beetje op, dit is niet de eerste keer. Elektra is geen raketwetenschap en er is ook een groep die het gevaar overschat. Als leek kun je best veel. Maar aan de niet-beveiligde kant van een groepenkast werken is voor velen niet weggelegd, dat moet je niet willen propageren. Dus ja, het kan. Nee, ik ga het niet met een gerust hart aanraden. Zoek er een monteur met zegelrecht bij, vervang 'm wél, en live another day. Het is het deaudgaan niet waard.

Edit: Xander, ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit 'cowboyadvies' opvalt en een beetje beu is.

[ Voor 3% gewijzigd door Steyn_E op 07-06-2019 15:25 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
[...]

Onder spanning? Juist niet. Draad losmaken, afdoppen.
Sorry maar ik heb steeds meer moeite om jouw posts serieus te nemen. 8)7

Een draad waar spanning op staat losmaken is zo'n beetje de definitie van onder spanning werken.

Je mag thuis natuurlijk doen en laten wat je wilt maar dit op een openbaar forum gaan adviseren lijkt me een bijzonder slecht plan. Weet je nog dat vroeger een topic als dit niet mocht op dit forum omdat men bang was voor gedoe met aansprakelijkheid bij slechte adviezen? Als jij zo doorgaat zou ik er eerlijk gezegd niet rouwig om zijn als dat weer het beleid werd... Jammer, want verder vind ik dit wel een fijn topic.

Waarom denk je dat een professional dit niet mag en nooit zou doen? Kun je wel aankomen met dat dit het topic is voor huisinstallaties maar ook professionals werken natuurlijk in huisinstallaties van klanten en mogen dan nog steeds niet onder spanning werken.

Een installateur draait gewoon de hoofdzekering eruit, vervangt de boel spanningsloos en zet een nieuw zegel. Niet voor de lol, niet omdat het zoveel makkelijker is (het geeft juist weer een stukje administratie; zegelnummers registreren), maar om gevaar weg te nemen... En dan heb je het over mensen die ongetwijfeld veel beter de gevaren kunnen inschatten dan een willekeurige bezoeker van dit topic...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Die hoofdschakelaar is niet van de netbeheerder.

Spanningsloos vervangen door middel van uitnemen hoofdzekeringen (wel van netbeheerder) of zoals hierboven al beschreven.
sOid schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:52:
[...]

‘De ABB manier van groepen bruggen’; sorry voor m’n onwetendheid maar ik volg je even niet :+ Heb je het dan over de kookgroep?

Welke draadlengte bedoel je? Vanaf de hoofdschakelaar naar boven, of vanaf de buisinvoer naar beneden? Laatste is namelijk sowieso geen probleem; de meeste groepen moet ik toch nog trekken.

Wbt de kookplaat: ben er ook nog niet helemaal over uit. Misschien wordt het wel een 90cm. (Overigens, adviesprijs van Siemens is absurd. Je koopt dat ding voor de helft.)
Ja; zoals ABB 2 groepen brugt tot een kookgroep bruggen ze ook 3 stuks tot een "fornuisgroep".

Met draadlengte bedoel ik inderdaad de afgaande bedrading.

Ja, adviesprijzen slaan nergens op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
Xander schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:20:
[...]

Sorry maar ik heb steeds meer moeite om jouw posts serieus te nemen. 8)7

Een draad waar spanning op staat losmaken is zo'n beetje de definitie van onder spanning werken.

Je mag thuis natuurlijk doen en laten wat je wilt maar dit op een openbaar forum gaan adviseren lijkt me een bijzonder slecht plan. Weet je nog dat vroeger een topic als dit niet mocht op dit forum omdat men bang was voor gedoe met aansprakelijkheid bij slechte adviezen? Als jij zo doorgaat zou ik er eerlijk gezegd niet rouwig om zijn als dat weer het beleid werd... Jammer, want verder vind ik dit wel een fijn topic.

Waarom denk je dat een professional dit niet mag en nooit zou doen? Kun je wel aankomen met dat dit het topic is voor huisinstallaties maar ook professionals werken natuurlijk in huisinstallaties van klanten en mogen dan nog steeds niet onder spanning werken.

Een installateur draait gewoon de hoofdzekering eruit, vervangt de boel spanningsloos en zet een nieuw zegel. Niet voor de lol, niet omdat het zoveel makkelijker is (het geeft juist weer een stukje administratie; zegelnummers registreren), maar om gevaar weg te nemen... En dan heb je het over mensen die ongetwijfeld veel beter de gevaren kunnen inschatten dan een willekeurige bezoeker van dit topic...
Daarin ben je niet de enige, er zijn al veel meer posts van onetime voorbij gekomen waar ik publiekelijk ook op gereageerd dat dat soort adviezen niet wenselijk zijn. Ik zag eerder in dit topic soortgelijke opmerkingen voorbij komen.

onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Waar het ging om je eigen gasmeter en gasleiding onder de vloer te schuiven. Daarvan hebben ook een aantal mensen gezegd dat het niet slim is zulke adviezen te geven.

Ik mag ook hopen dat met dit soort reacties het kwartje eens gaat vallen, dat zulk soort adviezen niet geschikt zijn uit te dragen.

Dus ik ben blij dat jij dit ook hardop uitspreekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Steyn_E schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:20:
Het écht goede advies is nog niet langsgekomen: Vraag een elektricien met zegelrecht om even de hoofdstoppen eruit te draaien, monteer de hoofdschakelaar en zet hoofdstoppen terug. Want een jaren 60/70 hoofdschakelaar nog laten zitten (=50-70 jaar oud!) is niet echt een goed idee, de installatie moet hierna weer 30-50 jaar meekunnen. Tegen die tijd is die hoofdschakelaar al 100 jaar oud. Bovendien kom je hier, als je dat kastje laat zitten, in de hoogte mogelijk plaats tekort.
Het laten zitten bespaard 4 DIN in de erboven te plaatsen kast. De netbeheerders laten en masse oude zooi liggen. Bij m'n ouders ligt ook nog een of andere kabel in de straat die volgens mij de geboorte van Hitler nog meegemaakt heeft. Netbeheerder heeft al herhaaldelijk aan dat ding zitten prutten de laatste 20 jaar, maar toen de gemeente tien jaar geleden de ganse straat opengebroken werd door de gemeente, heeft de netbeheerder daar de neus opgehaald "want voldeed"...

Van de gas leidingen weten we inmiddels ook dat er gietijzeren leidingen van >50 jaar oud liggen die niet tegen zakkende grond kunnen. Er staan schakelstations uit de prehistorie in het elektranet met asbest, etc.

Er wordt ook vaak geroepen dat de elektriciëns met zegelrecht geen kast waar iemand anders aan gewerkt heeft willen verzegelen.
[...]

Onder spanning? Juist niet. Draad losmaken, afdoppen. [...]
Dat heet dus 'onder spanning werken'..
leonbong schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:48:
Omdat ik niet weet waar andere mensen vertrouwd mee zijn. Zou ik nooit adviseren om onder spanning te werken.
Daarnaast is mogelijk/waarschijnlijk is die eerder getoonde hoofdschakelaar niet aanraak veilig van binnen en waarschijnlijk open rail (bloot liggende aders).
Zie onderstaand als voorbeeld van wat je zo ongeveer zal aantreffen.
[Afbeelding]
Ik zou niemand adviseren om daar met ingeschakelde spanning aan te werken en zeker niet in een soort DHZ topic.

Het beste advies is wat mij betreft dat als de schakelaar niet stuk is niks aan doen, nieuwe kast hier alleen op aansluiten en klaar!
Getoond plaatje valt nog mee. Daar kun je ergens de nul loshalen en dan heb je het grootste probleem al gehad.

Die hoofdschakelaars zijn veel leiper vanwege het dichter bij elkaar liggen van verschillende actieve fasen. Zie;
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/85336_holechoofdaansluiting_1.jpg

Even door de duidelijkheid; dat is dus onderin losschroeven, dan ader er uit pulken zonder de naastgelegen aansluiting te raken, dat drie keer.

Met wat pech heb je een exemplaar wat sowieso niet rechtstreeks in je wago past (en 6mm2 wago heeft sowieso een normaal persoon niet in huis) omdat er bijvoorbeeld een oogje aan zit. Dan moet je dat er dus nog afknippen.

Dan voor de nieuwe schakelaar weer nieuwe aderafwerking aanbrengen. Als je er dan achterkomt dat je aders te kort zijn ben je het bokje :+

Nieuwe hoofdschakelaars hebben gewoon geen geleidende delen waar je zo met de vingers bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 23:14
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:26:
[...]

Je moet wat lager een foto maken. Aan de meter is het wel te zien.

Sowieso; gewoon vervangen die hap. Je hebt nu geen hoofdschakelaar, je enige aardlekschakelaar zal wel type AC ipv A zijn en twee groepen zijn helemaal niet tegen aardlek beveiligd. Als je gaat aanpassen moet je voldoen aan huidige regels.

Groepenkast; hangt beetje van de samenstelling af <400 euro
Verzwaring vanuit netbeheerder is ~200 euro
+ uurloon als je de kast vervangen niet zelf doet.

[...]

Ja, maar drie 3-aderige kabels zijn al snel goedkoper dan 1x5aderig + extra kastje en krachtgroep. Plus dat je niet alledrie meesleept bij problemen bij eentje.
Een hele late reactie, maar het huis is in bezit ondertussen en heb net een offerte binnen voor het electrawerk.

Kort gezegd compleet nieuwe kast, 10 groepen en een 2 fase voor een kookplaat, inclusief aanleg van de electra in de keuken.

Als extra optie staat er 2x stroom+utp trekken naar huis- en slaapkamer.

Wat vinden jullie van de prijzen? Betreft een ABB? Kast.

A1 afkoppelen installatie € 165,00
A2 thermostaat leiding € 95,00
A3 tuin- schuur aansluiting € 175,00
A4 vaatwasser € 155,00
A5 koelkast combinatie € 155,00
A6 oven 1 € 155,00
A7 oven 2 € 155,00
A8 kookgroep € 260,00
A9 voeding kook eiland € 155,00
A10 afzuigkap € 170,00
B1 wasmachine € 195,00
B2 wasdroger € 195,00
C1 groepenkast € 1250,00
D1 tv aansluiting woonkamer € 240,00
D1 tv aansluiting slaapkamer € 260,00
------------------
Totaal bovengenoemde werkzaamheden € 3780,00

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hangt voornamelijk af van leidingtracé. Door vloeren en muren sleuven is vies, duur en tijdrovend werk, zeker inclusief afwerking en schoonmaken.

Die kast kost sowieso geen 1250 euro, dat is pure bullshit. Dat is gewoon dit ding;
https://www.sandervunderi...a-had343432-222f-h44.html

Maar dan schijnbaar met 850 euro om hem te monteren.... en dan nog 165 euro om de oude los te trekken? (10m werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:42:
Hangt voornamelijk af van leidingtracé. Door vloeren en muren sleuven is vies, duur en tijdrovend werk, zeker inclusief afwerking en schoonmaken.

Die kast kost sowieso geen 1250 euro, dat is pure bullshit. Dat is gewoon dit ding;
https://www.sandervunderi...a-had343432-222f-h44.html

Maar dan schijnbaar met 850 euro om hem te monteren.... en dan nog 165 euro om de oude los te trekken? (10m werk).
Dat is dan wel fors ja. Het huis is nu vrijwel volledig kaal, houtskelet, dus dat moet qua werk ook wel 'meevallen' denk ik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Henkie schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Dat is dan wel fors ja. Het huis is nu vrijwel volledig kaal, houtskelet, dus dat moet qua werk ook wel 'meevallen' denk ik dan?
Volledig kaal huis is het makkelijkste om in te werken ja, en houtskelet al helemaal. Buisje onder houten vloer aanbrengen is zeg maar net wat makkelijker dan in betonnen vloer..

Ik weet niet wat je eigen niveau is van klusserij en ik kan ook niet in je agenda of portemonnee kijken maar ik zou zoiets volledig zelf doen.

Zeker het spul voor de keuken kan vaak gewoon als opbouw met kabel uitgevoerd worden; kost allemaal geen biet qua materiaal en als je het zelf doet doe je het in je vrije tijd of van bruto bijgekochte vrije dagen terwijl je anders van je eigen nettoloon iemand anders' brutoloon moet betalen.

Eventueel leg je alles zelf aan tot in de meterkast en laat je het laatste stukje doen ofzo.

PVC buis kun je gewoon online bestellen en per bundel thuis laten bezorgen. Dan nog een doos met sokken, buizenschaar, buigveer, zadels. Bespaar je volgens mij al snel 2,5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 26-09 07:25
Vandaag de vijver in de tuin er uit aan het slopen. In dit huis ben ik al aardig wat gepruts qua elektra tegengekomen van de vorige bewoner.

Onder de gemetselde waterval zat een heleboel elektra verstopt en niet zo goed aangesloten. Hij had er zo te zien wel aardig wat tijd ingestopt. Heb zoiets nog niet eerder gezien met allemaal 220v relais.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IeQAW8c.jpg

Er zat zelfs een briefje in met zowaar een schema:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pyl8Mui.jpg

Alles afgeknipt en weg ermee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:12:
[...]

Volledig kaal huis is het makkelijkste om in te werken ja, en houtskelet al helemaal. Buisje onder houten vloer aanbrengen is zeg maar net wat makkelijker dan in betonnen vloer..

Ik weet niet wat je eigen niveau is van klusserij en ik kan ook niet in je agenda of portemonnee kijken maar ik zou zoiets volledig zelf doen.

Zeker het spul voor de keuken kan vaak gewoon als opbouw met kabel uitgevoerd worden; kost allemaal geen biet qua materiaal en als je het zelf doet doe je het in je vrije tijd of van bruto bijgekochte vrije dagen terwijl je anders van je eigen nettoloon iemand anders' brutoloon moet betalen.

Eventueel leg je alles zelf aan tot in de meterkast en laat je het laatste stukje doen ofzo.

PVC buis kun je gewoon online bestellen en per bundel thuis laten bezorgen. Dan nog een doos met sokken, buizenschaar, buigveer, zadels. Bespaar je volgens mij al snel 2,5K.
De vloer/fundering is wel gewoon beton. Het is een huis waar ik lang wil blijven wonen en ik heb te weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen om dit goed en kundig aan te leggen. 400 vs 1250 euro voor de kast is wel een significant verschil, dit ga ik zeker terugkaatsen naar de elektricien! thanks vor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Henkie schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:16:
[...]

De vloer/fundering is wel gewoon beton. Het is een huis waar ik lang wil blijven wonen en ik heb te weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen om dit goed en kundig aan te leggen. 400 vs 1250 euro voor de kast is wel een significant verschil, dit ga ik zeker terugkaatsen naar de elektricien! thanks vor je reactie.
Ik laat offertes meestal een weekje liggen, mochten ze bellen over de offerte dan kun je direct zeggen dat de prijs aan de hoge kant is. Laat doorschemeren dat je meerdere offertes hebt.

Ik zie het niet staan , maar ik zie niets over meting aarding en eventueel nieuw slaan van aardelektrode. Beter in de offerte afspreken dan een vette meerwerk rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Henkie schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:16:
[...]

Kast van 400 monteerd zichzelf natuurlijk niet; daar zitten wel een paar uurtjes in.

Elektra over de beganegrond vloer is niet zo gebruikelijk.

Aparte groep voor de koelkast (I like it) heeft minder waarde indien niet uitgevoerd als aardlekautomaat. Standaard ABB kast met 10 groepen + kookgroep heeft de kookgroep op 1 fase; dat hoort niet bij 3x25A hoofdaansluiting. 5 pits inductieplaten zijn veelal 11 kW en kunnen daar ook niet op. Zou daar dus ook e.e.a. wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:32:

[...]

Ja; zoals ABB 2 groepen brugt tot een kookgroep bruggen ze ook 3 stuks tot een "fornuisgroep".

Met draadlengte bedoel ik inderdaad de afgaande bedrading.

Ja, adviesprijzen slaan nergens op.
Dank weer!

Ik heb min of meer besloten dat ik toch een extra kastje ga (/laat) plaatsen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ik door het verwijderen van de kookgroep ook ruimte heb voor een beltrafo (zie andere topic sOid in "Videodeurbel: PoE of 12/24V?") en meteen ben voorbereid op aanleg van zonnepanelen tussen nu en een aantal jaar.

Eisen zijn dus:
- Ruimte voor krachtstroomgroep tbh kookplaat
- Ruimte voor aansluiten zonnepanelen (ik heb nog geen idee wat hier bij komt kijken, maar heb al wel een loze leiding naar zolder liggen)
- Niet te groot. Een standaardmaat kast past er niet direct naast. Dan moet ik een stukje uit de trapboom zagen. Een extra kastje hoeft geen buisinvoer, toch?

Kom ik hier dan mee uit de voeten?
Kast: https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html
En welke module voor de krachtgroep? Heb ik dan een 3P+N aardlekautomaat nodig?

#help ;)

Edit: nog een totaal andere vraag. Nu de vloerverwarming in de badkamer ligt, kan ik de aardmat vereffenen. Volgens de site van JMV (https://www.jmv.nl/compon...egory/12-aardingmateriaal) moet dit met een C-klem. Leuk, maar die dingen kun je dus nergens krijgen (behalve bij webshops).

Dat kan toch ook gewoon met een radiatorklem?

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 08-06-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:35
Skidmarks schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:18:
Vandaag de vijver in de tuin er uit aan het slopen. In dit huis ben ik al aardig wat gepruts qua elektra tegengekomen van de vorige bewoner.

Onder de gemetselde waterval zat een heleboel elektra verstopt en niet zo goed aangesloten. Hij had er zo te zien wel aardig wat tijd ingestopt. Heb zoiets nog niet eerder gezien met allemaal 220v relais.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die kast is onderin niet heel ruim. Had beter gekund. Snelle blik op het schema, begrijp niet helemaal welk probleem ze hiermee hebben willen oplossen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 20:54
Henkie schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Een hele late reactie, maar het huis is in bezit ondertussen en heb net een offerte binnen voor het electrawerk.

Kort gezegd compleet nieuwe kast, 10 groepen en een 2 fase voor een kookplaat, inclusief aanleg van de electra in de keuken.

Als extra optie staat er 2x stroom+utp trekken naar huis- en slaapkamer.

Wat vinden jullie van de prijzen? Betreft een ABB? Kast.

A1 afkoppelen installatie € 165,00
A2 thermostaat leiding € 95,00
A3 tuin- schuur aansluiting € 175,00
A4 vaatwasser € 155,00
A5 koelkast combinatie € 155,00
A6 oven 1 € 155,00
A7 oven 2 € 155,00
A8 kookgroep € 260,00
A9 voeding kook eiland € 155,00
A10 afzuigkap € 170,00
B1 wasmachine € 195,00
B2 wasdroger € 195,00
C1 groepenkast € 1250,00
D1 tv aansluiting woonkamer € 240,00
D1 tv aansluiting slaapkamer € 260,00
------------------
Totaal bovengenoemde werkzaamheden € 3780,00
Ik vind de prijs vrij fors. Nu is het lastig om te oordelen zonder exacte details te weten, maar mijn gevoel zegt dat je met de helft van het geld ook al een eind zou komen. Als je zelf al een (deel van) de leidingen legt kom je nog voordeliger uit.
1250 voor een groepenkast vind ik ook erg hoog..

A5 - zijn dat leidingen of ook aparte groepen? Zelf ben ik niet zo'n voorstander van de koel/vrieskast een eigen groep geven. Combineer die het liefst met een lichtgroep oid. Als ie een eigen groep heeft zie je veel minder snel als die eruit ligt (pas als je de koelkast open trekt). Dat kan, zeker bij een vriezer, te laat zijn.
Een lichtgroep die eruit ligt merk je veel eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit/zat er ook één of andere filter installatie achter of tussen?

Kwam destijds ook zoiets tegen bij m'n zusje en zwager en daar zat een filter installatie bij de vijver die vanuit daar geregeld werd.
Met allerlei ventielen en bypasses.
Tevens kon daar de vijver verlichting mee geregeld worden (zat een deksel op met een aantal knoppen etc).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Ik heb het idee dat dit van een vorige versie van de vijver was. Het was nu niet meer in gebruik nu waren er aparte schakelaars in de garage voor de pompen e.d.

Dus ik heb geen idee waar hij het hiervoor gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koelkast op een eigen groep? Waanzin. Hoge startstroom van de compressor, ja, maar bij in bedrijf 1A?
Ik wil dat mijn eigen groepen indeling voorkomt dat mijn hoofdzekering eruit gaat. En niet dat dat een fluitje van een cent is door van alles tegelijk aan te zetten. Dan moet wmb eerst een gewone groep eruit vliegen, om de hoofdzekering te beschermen. Zolang die hoofdzekering geen automaat is dan. Maar die heb ik nog nooit in het wild gezien. Hoofdautomaat, mooi idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Dat heeft meer te maken met het feit om de koelkast niet ongewenst spanningsloos te zetten door een probleem elders. Niet vanwege het vermogen van de koelkast. Niet alles heeft te maken met de hoofdzekering.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Ik vind het idee van een koelkast op eigen groep niet zo gek ivm bedrijfzekerheid van dat ding.
Nu moet ik zeggen dat in de 10 jaar dat ik hier woon één keer uitval van mijn aardlek heb gehad.

Dus het is misschien wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jim423 Ok, dat is een argument. Maar ik vind het argument van @DJSmiley, gecombineerd merk je een probleem eerder op, eigenlijk sterker. Maar wat dit betreft ieder zijn ding.
edit: Stroomuitval detectie op de koelkast vind ik dan wel een goed idee bij een aparte groep.
Ooit bij een net - stroomstoring de koelkast op een ups gezet.
Mijn koelkast heeft na het ompluggen verder geen last gehad van de storing.

edit2: @Jim423 Niet alles heeft te maken met de hoofdzekering, maar als je zelfs de koelkast op een aparte groep zet, verwacht ik verder ook een wildgroei aan groepen. Vandaar dat ik hierop reageerde.

[ Voor 58% gewijzigd door onetime op 08-06-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zijn vrij standaard Smitt relais en een Weidmuller klemmenstrookje, jaren 80 spul als ik zou moeten gokken. De tekening met de diodes is een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jim423 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:46:
Dat heeft meer te maken met het feit om de koelkast niet ongewenst spanningsloos te zetten door een probleem elders. Niet vanwege het vermogen van de koelkast. Niet alles heeft te maken met de hoofdzekering.
Ver gezocht, die koelkast is niet gelijk warm, die kan x tijd zijn kou behouden, afzuigkap een aparte groep?

Ik heb ik mijn keuken de wcd, lichte apparaten zoals koelkast, koffie automaat, vriezer, afzuigkap op 1 groep en de zware apparaten zoals de 3,6kW oven, 2,4kW combimagnetron, 1950W vaatwasser, 2kW kokend waterkraan een aparte groep gegeven, kookplaat natuurlijk ook maar is 3fase.

En dat gaat eigenlijk prima, frituur of airfryer zijn de zwaarste in de wcd dus kan prima erbij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Klopt dat is een normale setup en prima n.m.i. Overigens zoek ik niet zo ver maar die offerte doet dat ;) Tenminste, als het ook echt afzonderlijke groepen worden, dat is natuurlijk maar de vraag en betwijfel ik een beetje. Waarschijnlijk zijn de bestaande groepen weggelaten uit de offerte en krijgt niet elke aansluiting/WCD/kabel een eigen groep. Die (gas)kookplaat, afzuigkap en koelkast zet ik persoonlijk gewoon op 1 groep. Maar dat is de achterliggende gedachte natuurlijk van groepen. (opdelen) Ik doe niet zoveel met facturen maar volgens mij is die 1250+165 incl mat. en voorrij. best een normale prijs om een kast te hangen en de oude weg te halen. (Voor erkend installateur die aangesloten is). De tijden van een volledige installatie bouwen voor 2700 gulden zijn echt voorbij (zie o.a. maar de huizenprijzen). Ik doe het niet voor minder i.i.g.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 08-06-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
bouwfraude schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Het zijn vrij standaard Smitt relais en een Weidmuller klemmenstrookje, jaren 80 spul als ik zou moeten gokken. De tekening met de diodes is een raadsel.
Het huis is in 1983 gebouwd dus zou best kunnen dat ze toen gelijk al de vijver hebben gemaakt inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
bouwfraude schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Die meneer die het gemaakt heeft was best wel even slim. Er waren schijnbaar maar 2 schakeldraden beschikbaar en er waren toch 4 toestanden nodig. Op het rechter gedeelte staat dat met wisselspanning gewerkt wordt, achter elke schakelaar zit ook een diode, dan door de stuurdraad naar de kast. Ook voor elk relais zit een diode. Alleen voor het signaalpad dat beide diode's in serie in geleiding staan komt het relais op.

Als dit kastje in 1983 in de tuin gezet is vind ik hem er nog goed uit zien na 35 jaar dienst.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 09-06-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:59:
[...]

Die meneer die het gemaakt heeft was best wel even slim. Er waren schijnbaar maar 2 schakeldraden beschikbaar en er waren toch 4 toestanden nodig.
Aha op die manier de twee draden waren wat langer dan de tekening deed vermoeden maar uiteindelijk
krijg je maar de halve sinus bij het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 15:19
Iemand enig idee hoe je dit soort doosjes makkelijk kunt vinden? Kleine lukt wel, maar ik vind deze grote nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Lijkt een kastje van Sarel te zijn, tegenwoordig is dit een onderdeel van Schneider Electric.
Google eens op Schneider Thalassa.

[ Voor 16% gewijzigd door Voederbietel op 09-06-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 21:19
Dennis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Iemand enig idee hoe je dit soort doosjes makkelijk kunt vinden? Kleine lukt wel, maar ik vind deze grote nergens.
Bijvoorbeeld bij Conrad

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
[...]

Ik was zelf toevallig net aan het kijken naar Fibox, die hebben ook alle soorten en maten. Fibox wordt (ook) wel verkocht bij Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank jullie, blijkbaar niet goed gezocht. Vond deze bij Conrad, dat lijkt er ook wel op.

Vraag me alleen af of elektrische componenten daarin een succes zouden worden. Luchtvochtigheid is toch hoger buiten en de temperatuur kan ook wel eens onder 0 gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dennis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:05:
Dank jullie, blijkbaar niet goed gezocht. Vond deze bij Conrad, dat lijkt er ook wel op.

Vraag me alleen af of elektrische componenten daarin een succes zouden worden. Luchtvochtigheid is toch hoger buiten en de temperatuur kan ook wel eens onder 0 gaan...
Origineel lijkt een rose kastje of neemeen ander merk
https://www.hollandlamp.n...090801-4013902150267.html

Tegen vocht helpt een kleine PTC weerstand bv hier
https://www.genesisautoma...rs/rc-016-ptc-heater.html

Geeft wel sluip verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 09-06-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
bouwfraude schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:07:
[...]

Aha op die manier de twee draden waren wat langer dan de tekening deed vermoeden maar uiteindelijk
krijg je maar de halve sinus bij het relais.
Misschien waren het DC relais? Een AC relais gaat zo niet werken lijkt me. Lijkt me overigens weinig fijn voor zo'n relais, een smoothing cap. zit er ook niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:24:
[...]
Misschien waren het DC relais? Een AC relais gaat zo niet werken lijkt me. Lijkt me overigens weinig fijn voor zo'n relais, een smoothing cap. zit er ook niet overheen.
Dat zou kunnen, ze zijn er ook in 110V DC uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Dank weer!

Ik heb min of meer besloten dat ik toch een extra kastje ga (/laat) plaatsen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ik door het verwijderen van de kookgroep ook ruimte heb voor een beltrafo (zie andere topic sOid in "Videodeurbel: PoE of 12/24V?") en meteen ben voorbereid op aanleg van zonnepanelen tussen nu en een aantal jaar.

Eisen zijn dus:
- Ruimte voor krachtstroomgroep tbh kookplaat
- Ruimte voor aansluiten zonnepanelen (ik heb nog geen idee wat hier bij komt kijken, maar heb al wel een loze leiding naar zolder liggen)
- Niet te groot. Een standaardmaat kast past er niet direct naast. Dan moet ik een stukje uit de trapboom zagen. Een extra kastje hoeft geen buisinvoer, toch?

Kom ik hier dan mee uit de voeten?
Kast: https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html
En welke module voor de krachtgroep? Heb ik dan een 3P+N aardlekautomaat nodig?

#help ;)

Edit: nog een totaal andere vraag. Nu de vloerverwarming in de badkamer ligt, kan ik de aardmat vereffenen. Volgens de site van JMV (https://www.jmv.nl/compon...egory/12-aardingmateriaal) moet dit met een C-klem. Leuk, maar die dingen kun je dus nergens krijgen (behalve bij webshops).

Dat kan toch ook gewoon met een radiatorklem?
220x110 kastje heeft maar 8 DIN, 220x220 heeft wel 12 DIN
Beltrafo past ook in huidige kast op onderste rij; dan houdt je bovenin vrij voor 12 normale groepen. Zonnepanelen gaan vaak ook op een gewone groep achter een aardlekschakelaar of anders op aardlekautomaat. Sommige omvormers willen niet lekker met 30 mA ALS, dus dan eigen 100 / 300 mA exemplaar.

3P+N aardlekautomaat bespaard 4DIN tov losse automaat en aardlekschakelaar. Kostentechnisch is de aardlekautomaat ook goedkoper dan de combi van losse componenten, tenzij je meer krachtgroepen hebt.

Als bepaalde onderdelen alleen online te kopen zijn; tja, fysieke winkel er op aanspreken of online bestellen. Vaak kunnen winkels op bestelling veel meer leveren.
Ik iets soortgelijks met Shimano rollerbrake vet; alle fietsenmakers hier in de buurt wilden het niet verkopen; maar waren wel bereid het bij een betaalde servicebeurt toe te passen. Dus toen maar online besteld, samen met alle andere fietsonderdelen die ik nodig had. Graag of niet...
onetime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:13:
Koelkast op een eigen groep? Waanzin. Hoge startstroom van de compressor, ja, maar bij in bedrijf 1A?
Ik wil dat mijn eigen groepen indeling voorkomt dat mijn hoofdzekering eruit gaat. En niet dat dat een fluitje van een cent is door van alles tegelijk aan te zetten. Dan moet wmb eerst een gewone groep eruit vliegen, om de hoofdzekering te beschermen. Zolang die hoofdzekering geen automaat is dan. Maar die heb ik nog nooit in het wild gezien. Hoofdautomaat, mooi idee.
Koelkast op eigen aardlekautomaat zodat die nooit en te nimmer uitvalt door een defect elders. Heeft niks te maken met vermogen ; koelkast zit normaliter op <2A

Elders genoemd argument om dat juist niet te doen omdat je het dan later merkt; euh, ik kom elke dag meerdere keren in m'n koelkast, dus dat merk ik direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
kabeltjekabel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:32:
[...]
Koelkast op eigen aardlekautomaat zodat die nooit en te nimmer uitvalt door een defect elders. Heeft niks te maken met vermogen ; koelkast zit normaliter op <2A
Dat moet je ook de vriezer op een eigen alamat zetten, met daaraan een hulpcontact met een buzzer (op een andere groep).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:00:
[...]

Dat moet je ook de vriezer op een eigen alamat zetten, met daaraan een hulpcontact met een buzzer (op een andere groep).
Bij mij is koelkast en diepvries 1 apparaat. Anders die twee op dezelfde groep. De diepvries kom ik inderdaad niet dagelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-06-2019 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
onetime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:13:
Zolang die hoofdzekering geen automaat is dan. Maar die heb ik nog nooit in het wild gezien. Hoofdautomaat, mooi idee.
Zeker een mooi idee. En tegenwoordig zijn ze de facto de standaard, dus zo wild is je idee helemaal niet:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/106687_8709_IMG_9359_1_1.jpg
(foto van internet geplukt, dus niet mijn installatie)

Hier in huis ook zulke automaten. Was erg prettig toen ik een nieuwe groepenkast ging plaatsen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 09-06-2019 20:10 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn eigen huis 2008 heeft bovenstaande 1F 40A.
Maar het huis van mijn ouders 1995 heeft bovenstaande 3x25 vanaf de bouw was het al zo.

Dus zo raar is het niet @onetime dat jij het nog niet bent tegengekomen zegt niks. Ik ken bergen mensen die het zo hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 09-06-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mijn huis bj 2002 noord NL Enexis gebied ook 3x25D automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Bij mij ook (nieuwbouw 2018) 3x 25A automaat als hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
habbekrats schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:15:
Tegen vocht helpt een kleine PTC weerstand bv hier
https://www.genesisautoma...rs/rc-016-ptc-heater.html

Geeft wel sluip verbruik.
Goh, aan zoiets had ik nooit gedacht 👍. Ik vind vochtigheid buiten nog niet zo'n risico want ik vermoed dat dat ding wel dicht genoeg zit. Het is meer als het echt flink koud wordt. Wat ik kan doen is zo'n weerstand aan een schakeluitgang hangen en aanzetten op basis van de temperatuursensor van buiten. In de zomer moet hij vooral niet aan :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Gewoon hier;
https://www.sandervunderi...nbouwdozen-buis/lasdozen/

En dan naar onderen scrollen.

Ook meteen 2x goedkoper dan de Conrad en een website die wel werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2019 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:05:

Wat @kabeltjekabel al zegt bij sandervunderink.

Of als je de tijd hebt om te wachten via Aliexpress.
Heb er hier al een paar van besteld voor een paar DIY projecten, en zijn prima boxen.
Alleen wel even uitkijken met de gaten maken/boren voor de wartels want dan wil zo'n box wel eens kapot gaan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik heb de volgende situatie: 2 normale schakelaars en 1 hotel schakeling (dus ook twee schakelaars). Die zou ik graag door één 16mm PVC willen laten lopen. Dat komt dus neer op 5 zwarte draden van 1.5mm en één bruine van 2.5mm. Mag dat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Laatst online: 12:18
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:23:
Ik heb de volgende situatie: 2 normale schakelaars en 1 hotel schakeling (dus ook twee schakelaars). Die zou ik graag door één 16mm PVC willen laten lopen. Dat komt dus neer op 5 zwarte draden van 1.5mm en één bruine van 2.5mm. Mag dat?
Nee, mag niet.
“In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2.”
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:23:
nee, maar je verhaal is ook niet 100% duidelijk. Maak even een schetsje van wat je wilt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1 ... 69 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.