1- Qua kasten is het System55 systeem van Eaton wel mooi, genoeg ruimte om draden achter de automaten langs te leggen en veel mogelijkheden qua kasten, maten en invoerdelen. In jouw situatie zou ik zeker 2 kastjes met elk 2 rails naast elkaar hangen ( is 2x2x12=48DIN). Hager, Eaton, ABB en Schneider zijn allemaal prima qua automaten (en dan vergeet ik vast nog wat, maar hiermee zit je altijd goed). De ABB leek mij iets minder stevig (heb daar maar 1 component van, de selectieve ALS) dan de Hagers en Schneiders hier. De Hagers lijken het stevigst.
Vergeet ook een hoofdschakelaar niet.
2- Tsja, voordelen en het nadeel (prijs) zijn wel duidelijk. Het is wel heel makkelijk en ze schijnen doordat ze ruimer zijn (2DIN) langer mee te gaan/minder heet te worden. Ik heb het wél gedaan. Super gemakkelijk om nog eens uit te breiden.
3- Goed plan, scheelt de helft van de ruimte. En als je er toch nog eens 1 toevoegt, so be it. Zoveel duurder zijn die Alamats niet.
4- Goed op de hoogte. Een selectieve aardlekschakelaar is inderdaad wat je zoekt. Ik heb 'm niet als Alamat kunnen vinden, dus dat wordt een losse ALS en automaat. Krachtstroom? Verder vind ik het altijd netjes als dit in een apart kastje zit, bijv aan de onderzijde rechts een 110x220 (nog eens 12DIN) toevoegen met daarin een 3xwartel invoer (kookplaat (door het onderste kastje heen naar die erboven), schuur en de eventuele toekomstige uitbreiding). Dan is altijd duidelijk dat die de schuur beveiligen.
5- Ja, het advies is een groep voor elk apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000W (uit mijn hoofd is het geen eis meer, maar ik kan er naast zitten). Zeker voor de boiler is het heel fijn, maar als je toch al in de kruipruimte ligt zou ik ze mooi allebei een eigen groep geven. Hier ook gedaan, kost geen dr*l en je hebt er nooit meer omkijken naar. Gevolg is dat ons huis van 6 naar 15 groepen is gegaan (ook elektrisch koken, voorbereiding zonnepanelen, wasmachine, krachtstroom naar schuur etc.) maar die eten geen brood.
6- lassen als in losse lasklemmen in de groepenkast mag niet. Je kunt dan beter een klein stukje erboven een lasdoos met 2 openingen plaatsen en daar de kabel doorlassen.

Scheelt een hoop gerommel en gefrut. Of als je je verveelt kun je natuurlijk ook bij de eerste centraaldoos een trekveer hanteren en nieuwe draadjes trekken. Protip: Die eerste optie is minder werk
Moet lukken!