Allemaal bedankt voor de reacties!
kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:27:
[...]
Deze?
https://www.funda.nl/koop...2-paulus-potterstraat-12/
Kijk eerst eens wat daar allemaal aan verlaagd plafond in zit, zeker in de keuken.
Lijkt me in de kamer wel een stalen balk te zitten. Wat voor vloeren daar tussen zitten... kan ik zo niet zeggen. Jaren '70 kan vanalles zijn.
Breedplaatvloer moet je niet in gaan sleuven aan de onderkant. Kanaalplaatvloer zou je een gaatje kunnen boren en dan door het kanaal heen... maar daarmee kom je alsnog niet in de hoek schuin tegenover.
Naar de keuken toe zou ik gewoon via de kruipruimte doen als die er is. Anders lekker buitenom

Dat is inderdaad de woning, jij woont vast in de buurt dat je dit herkende. Het verlaagdplafond in de keuken is nog een verassing, we gaan tijdens de werkzaamheden ook kijken of die blijft of (hopelijk) weg kan.
De tekeningen die ik heb van de vloer zijn deze:
http://i68.tinypic.com/25u7236.jpg
Ik ben hier niet genoeg in thuis om te zeggen of dit nu kanaalplaat is of breedplaat maar ik zou het gokken op kanaalplaat.
Er is helaas geen kruipruimte aanwezig, de betonvloer is direct op zand gestort. Met daarin ook nog eens een hoop bewapening die blijft daarom ook liggen. Het idee is er even geweest om deze er helemaal uit te halen maar dat werd een te grote operatie.
En buitenom valt ook af aan beide kanten zit het direct tegen de buren aan.
Steyn_E schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:58:
Kruipruimte is inderdaad de makkelijkste optie. En dan gewoon YMVK in plaats van buis+VD draad. Met een prefabvloer zou ik zeker geen sleuven in de constructie gaan slijpen. Gaten doorboren is geen probleem, ook niet voor afvoerleidingen. Minimale diameter is 50mm (zowel voor de wasbak als voor de vaatwasser, komen die samen ga je in principe verder met 75mm) dus ik weet niet of je dat wel in de afwerkvloer kunt krijgen. Dan is onderlangs de enige optie. Als het huis echter toch op een plaat beton staat in plaats van een kruipruimte, dan kun je in de begane grondvloer wél sleuven uithakken voor riolering (en dan ook meteen de elektra daardoor). Echter wens ik je dan bij voorbaat sterkte, want dat is een pittige klus (en je moet de hoofdleiding ook nog een stuk vrijhakken/graven).
Verder lijkt het lijstje groepen prima, maar als je een 3-fase aansluiting neemt, neem dan hoe dan ook een krachtgroep. Die zijn ervoor gemaakt, een kookgroep gebruik je alleen bij een 1x35/40A hoofdaansluiting. Elke fatsoenlijke kookplaat, niet alleen de 11KW modellen maar ook de 7,4KW modellen werken gewoon op een krachtgroep. En ik mis een extra stopcontact boven het aanrecht op een andere groep (mag ook gewoon de lichtgroep zijn, gaat erom dat je 2 groepen binnen handbereik hebt. Springt de friteuse niet uit als je koffie pakt).
Riolering is er aanwezig daar hoeft niks aan te gebeuren, wasbak en vaatwasser blijven op de zelfde plek staan als de huidige keuken.
Kookplaat zou inderdaad op een krachtgroep komen.
Stopcontacten splitsen over 2 groepen in de keuken is ook een goede. Ik weet niet wat er aan verlichtingsgroepen gemakkelijk bereikbaar is anders zou ik eventueel een stopcontact bij de vaatwasser kunnen zetten, vaatwasser heeft max. 2.4kW nodig.
Voor wat betreft de overige elektra, daar is ook aan gedacht. Boven de meterkast zit de badkamer en die wordt ook meteen verbouwd en daar komen leidingen naar de zolder door de muur. Ik had nu ongeveer het volgende lijstje als uitbreidingen;
- Groepen keuken
- Elektra + ethernet + antenne 'tv hoek'
- Elektra + ethernet naar de serre
- Ethernet woonkamer (elektra zit hier al voldoende)
- Elektra + lege buis naar garage
- Elektra + ethernet naar werkkamer
- Loze leiding naar hal 1ste verdieping voor evt. accespoint
- Elektra naar badkamer
- 2x loze leiding naar zolder voor toekomstige uitbreiding