Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:12

painkill

Pain(k)(ill)

Mag in een nieuwe installatie wel, eis voor maximale hoeveelheid draden is vervallen. Maar jij zit in een bestaande situatie dus oude NEN dus mag het niet.. Maar ik zou gewoon kijken wat past, zeker nu het met de nieuwe NEN wel mag.

[ Voor 19% gewijzigd door painkill op 10-06-2019 16:38 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Tens schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:35:
[...]

nee, maar je verhaal is ook niet 100% duidelijk. Maak even een schetsje van wat je wilt.
Wat is er niet duidelijk? Er worden 3 lampen geschakeld, waarvan 1 van die lampen met een hotelschakelaar. Dus 1 bruine draad 2.5mm en 4 zwarte draden 1.5mm. Die zou ik graag door één 16mm PVC buis willen laten lopen, waar het nu twee PVC buizen zijn. De 2 zwarte draden tussen de hotelschakelaars zitten nu in één PVC buis, waarvan het enorm prettig zou zijn als ik die kan weghalen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Wat is er niet duidelijk? Er worden 3 lampen geschakeld, waarvan 1 van die lampen met een hotelschakelaar. Dus 1 bruine draad 2.5mm en 4 zwarte draden 1.5mm. Die zou ik graag door één 16mm PVC buis willen laten lopen, waar het nu twee PVC buizen zijn. De 2 zwarte draden tussen de hotelschakelaars zitten nu in één PVC buis, waarvan het enorm prettig zou zijn als ik die kan weghalen.
ok: bestaand: centraaldoos naar 3 keer schakelaar
1 maal bruin
2 maar zwart voor twee lichtpunten.
vanaf de derde schakelaar bestaande buis met twee keer zwart tbv een tweede wisselschakelaar.

Betekent wel dat er vanaf de centraaldoos naar de tweede wisselschakelaar nu twee extra zwart getrokken moet worden, past dat wel?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Tens schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:51:
[...]

ok: bestaand: centraaldoos naar 3 keer schakelaar
1 maal bruin
2 maar zwart voor twee lichtpunten.
vanaf de derde schakelaar bestaande buis met twee keer zwart tbv een tweede wisselschakelaar.

Betekent wel dat er vanaf de centraaldoos naar de tweede wisselschakelaar nu twee extra zwart getrokken moet worden, past dat wel?
Jaren '30 huis waarin het allemaal al geïnstalleerd zit. Over 2 buizen. Buis 1: 1x bruin 3x zwart, buis 2: 2x zwart. Graag wil ik alles naar 1 buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:23:
Ik heb de volgende situatie: 2 normale schakelaars en 1 hotel schakeling (dus ook twee schakelaars). Die zou ik graag door één 16mm PVC willen laten lopen. Dat komt dus neer op 5 zwarte draden van 1.5mm en één bruine van 2.5mm. Mag dat?
Hotelschakeling omdraaien en aan deze kant voeden; dan ben je van 1 zwarte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:57:
[...]

Jaren '30 huis waarin het allemaal al geïnstalleerd zit. Over 2 buizen. Buis 1: 1x bruin 3x zwart, buis 2: 2x zwart. Graag wil ik alles naar 1 buis.
Als je de wisselschakeling omdraait win je één keer zwart in die leiding.

Blijft toch buiten specs, maar voor mezelf en mits opbouw zou ik het doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:07:
[...]

Hotelschakeling omdraaien en aan deze kant voeden; dan ben je van 1 zwarte af.
Volgens mij gaat dat in mijn situatie niet:

code:
1
2
3
4
bruin > centraaldoos   > zwart > schakelaar 3.2
zwart   schakelaar 1     zwart
zwart   schakelaar 2
zwart   schakelaar 3.1

Gewenste situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  zwart ------------------------
  zwart                        |
  ^                            |
bruin > centraaldoos     schakelaar 3.2
zwart   schakelaar 1 
zwart   schakelaar 2
zwart   schakelaar 3.1
zwart
zwart

Het doel is dus om de rechter PVC tussen 3.1 en 3.2 weg te halen en die om te leiden via de linker buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
painkill schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:38:
Mag in een nieuwe installatie wel, eis voor maximale hoeveelheid draden is vervallen. Maar jij zit in een bestaande situatie dus oude NEN dus mag het niet.. Maar ik zou gewoon kijken wat past, zeker nu het met de nieuwe NEN wel mag.
Dan weet ik niet welke NEN je gebruikt maar in de huidige laatste versie NEN 1010 2015 +C2: 2016 staat nog gewoon het max aantal aders in buis hoor.
Kijk evt ook even hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
En dan even iets naar beneden scrollen.

@CurlyMo officieel mag het inderdaad niet wat je wilt in een 16mm buis.
Afhankelijk van wat je wilt met de 2e buis (noodzaak zonder te hoeven frezen?) Zou ik het misschien wel proberen om het uit te voeren zoals je wilt.
Markeer evt wel even alle zwarte aders zodat je wel weet welke waarvoor is ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Annuk schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:50:
[...]
@CurlyMo officieel mag het inderdaad niet wat je wilt in een 16mm buis.
Afhankelijk van wat je wilt met de 2e buis (noodzaak zonder te hoeven frezen?) Zou ik het misschien wel proberen om het uit te voeren zoals je wilt.
Markeer evt wel even alle zwarte aders zodat je wel weet welke waarvoor is ;)
De 2de buis is nu een opbouw buis die naar een opbouw schakelaar gaat. Die buis komt van onder af via het trappengat. Ik wil de opbouw schakelaar vervangen voor inbouw, en de twee zwarte draden van bovenaf laten komen. Dat wordt dus een grote omleiding waarvoor ik het eerste stukje de linker buis nodig heb om goed uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:27:
[...]

Volgens mij gaat dat in mijn situatie niet:

code:
1
2
3
4
bruin > centraaldoos   > zwart > schakelaar 3.2
zwart   schakelaar 1     zwart
zwart   schakelaar 2
zwart   schakelaar 3.1

Gewenste situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  zwart ------------------------
  zwart                        |
  ^                            |
bruin > centraaldoos     schakelaar 3.2
zwart   schakelaar 1 
zwart   schakelaar 2
zwart   schakelaar 3.1
zwart
zwart

Het doel is dus om de rechter PVC tussen 3.1 en 3.2 weg te halen en die om te leiden via de linker buis.
Dat schema snap ik niet echt.

Maar normaliter heb je bij de ene seriewisselschakelaar 4x zwart en 1x bruin. Vanaf de andere seriewisselschakelaar heb je 6x zwart; 4x vanaf de eerste set schakelaars en twee lampdraden.

Al zou 4x1,5 + 1x2,5 volgens mij alsnog niet toegestaan zijn.

Ach, ik laat ook geen stopcontacten vervallen als ik een combi wcd + wisselschakelaar upgrade met randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Misschien weten jullie of dit bestaat:

Ik ben op zoek naar een WCD + wisselschakelaar voor een enkele doos, maar waarbij deze schakelaar NIET gevoed wordt vanuit de L van de WCD.

Alle varianten die ik tot nu toe zie hebben een metalen stripje die middels de schakelaar wisselt tussen de twee polen van de schakelaar.

Ter illustratie een gevonden plaatje, niet mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kpJcEVxVb9xGOLzyEvDshwyN/full.jpg

Links is de variant zoals ik hem overal kan vinden, maar ik wil de rechter variant.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Illusion

(the art of)

Felyrion schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:23:

Ik ben op zoek naar een WCD + wisselschakelaar voor een enkele doos, maar waarbij deze schakelaar NIET gevoed wordt vanuit de L van de WCD.

Alle varianten die ik tot nu toe zie hebben een metalen stripje die middels de schakelaar wisselt tussen de twee polen van de schakelaar.

[Afbeelding]

Links is de variant zoals ik hem overal kan vinden, maar ik wil de rechter variant.
De kans dat je die vindt is relatief klein. Omdat
A: je beperkte ruimte hebt voor zoveel aansluitingen.
B: dat (in de meeste situaties, geaard) 6 draden in één buis vereist, wat dus niet schijnt te mogen.

Je kan evt wel een opbouwbak over die doos zetten, waar dan 2 of 3 losse normale inbouwelementen in passen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:23:
[...]
Maar normaliter heb je bij de ene seriewisselschakelaar 4x zwart en 1x bruin. Vanaf de andere seriewisselschakelaar heb je 6x zwart; 4x vanaf de eerste set schakelaars en twee lampdraden.
Ik geef toch al aan dat ik maar één seriewisselschakelaar heb en 2 normale schakelaars. Die 4x zwart en 1x bruin is dus voor de wisselschakelaar en die andere 2 zwart voor de normale schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Illusion schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:34:
[...]

De kans dat je die vindt is relatief klein. Omdat
A: je beperkte ruimte hebt voor zoveel aansluitingen.
B: dat (in de meeste situaties, geaard) 6 draden in één buis vereist, wat dus niet schijnt te mogen.

Je kan evt wel een opbouwbak over die doos zetten, waar dan 2 of 3 losse normale inbouwelementen in passen.
Dat laatste zou inderdaad nog een optie zijn, maar wel de minst mooie. 6 draden in een buis is in mijn situatie niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Felyrion schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:36:
[...]

Dat laatste zou inderdaad nog een optie zijn, maar wel de minst mooie. 6 draden in een buis is in mijn situatie niet het geval.
Ik zou zeggen dat ze wel bestaan, maar ik kan ze ook niet vinden nee. Er worden over het algemeen ook geen schema's bijgegeven...

Anders een doos bijmaken; dat is natuurlijk wel mooi :P
CurlyMo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:36:
[...]

Ik geef toch al aan dat ik maar één seriewisselschakelaar heb en 2 normale schakelaars. Die 4x zwart en 1x bruin is dus voor de wisselschakelaar en die andere 2 zwart voor de normale schakelaar.
Sorry, ik had niet goed gelezen. :$

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-09 10:58
@Felyrion waarom doe je het niet gewoon zo? Scheelt een zwarte draad en werkt met standaard schakelaars
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/105742_Knipsel_1.jpg

edit> kan toch niet, bruine draad sluit met het metalen stripje op de onderste pool van de schakelaar aan

[ Voor 50% gewijzigd door Rrob op 10-06-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Felyrion schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:23:

[Afbeelding]

Je hebt op beide locaties een wandcontactdoos, dus een fase beschikbaar. Dan kun je ook gebruik maken van de alternatieve hotelschakeling (niet te verwarren met de verboden variant (2e schema). Voor zover niet bekend zie https://www.google.nl/sea........0..0i131.6G2H3c6zoRk

Sorry, ik zie dat iemand me net voor was met hetzelfde voorstel.

PS:
Wat die laatste opmerking van dat andere advies betreft, volgens mij kun je dat stripje verwijderen en vrij gemakkelijk een andere verbinding maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 10-06-2019 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik wilde al posten, maar toen kwam net de EDIT van @Rrob zichtbaar. Die halfopbouw wcd + schakelaar zitten inderdaad met de onderste pool van de tekening permanent aan de fase.
Techneut schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:52:
[...]

PS:
Wat die laatste opmerking van dat andere advies betreft, volgens mij kun je dat stripje verwijderen en vrij gemakkelijk een andere verbinding maken.
Hoe dan? Door zelf een schroefbusje er aan te lassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, ik heb in geen jaren iets op dat gebied vernieuwd, want ik heb deze bezigheid niet als m'n dagelijkse werk. En in mijn eigen huis was het ook nooit nodig. Vertelt misschien wel iets over de ouderwetse degelijke kwaliteit. Vroeger zaten dergelijke stripjes namelijk netjes met schroefjes verbonden. Je kon ze dan ook gewoon verwijderen en in plaats daarvan een draad er aan verbinden. Maar zo lang geleden is dat toch naar mijn gevoel toch ook weer niet. Ik vind dit toch wel een achteruitgang vergeleken met eerst dat dit niet meer kan. Is dit alleen het geval bij het goedkopere installatiemateriaal, of vind je niet anders meer? Want eerlijk gezegd, zo uitzonderlijk is deze vraag toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Halfopbouw is bij uitstek centenschraperij (lelijk) en de combi's (met schakelaar(s)) van zoveel mogelijk in 1 doos proppen heb ik nog nooit in niet-gammele uitvoering gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Bedankt voor het mee denken.

Inderdaad zijn alle varianten die ik gezien heb niet met goed fatsoen aan te passen, de metalen delen van het binnenwerk zitten met popnagels aan het plastic geraamte. Overigens gewoon Peha en Gira wat ik heb.
Het zal wel het gevolg zijn van het compact maken voor een enkele doos.

Ik denk dat het dan toch maar een extra doos uitboren wordt :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:10:
Halfopbouw is bij uitstek centenschraperij (lelijk) en de combi's (met schakelaar(s)) van zoveel mogelijk in 1 doos proppen heb ik nog nooit in niet-gammele uitvoering gezien.
Is dit een antwoord op mijn bericht? Mocht dat het geval zijn, volgens mij ging het daar helemaal niet over. De dingen die je hier noemt hoeven toch niet inherent te zijn met wat ik weergaf in mijn laatste bericht? Sinds dit vak bestaat waren die combi's er altijd gewoon in twee uitvoeringen, met en zonder die verbinding Dus naar keuze die strip gewoon laten zitten of deze verwijderen. En dat had niets met kwaliteit te maken of met te vol gepropte lasdozen.

Popnagels die werden genoemd vond je vroeger niet in deze producten. Nu blijkt het dus geen uitzondering meer te zijn, dat wist ik echt niet. Er zit dan ook niets anders op dan de oplossing die Felyrion zelf vermeldt, het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Techneut schreef op maandag 10 juni 2019 @ 23:15:
[...]
Is dit een antwoord op mijn bericht? Mocht dat het geval zijn, volgens mij ging het daar helemaal niet over. De dingen die je hier noemt hoeven toch niet inherent te zijn met wat ik weergaf in mijn laatste bericht? Sinds dit vak bestaat waren die combi's er altijd gewoon in twee uitvoeringen, met en zonder die verbinding Dus naar keuze die strip gewoon laten zitten of deze verwijderen. En dat had niets met kwaliteit te maken of met te vol gepropte lasdozen.

Popnagels die werden genoemd vond je vroeger niet in deze producten. Nu blijkt het dus geen uitzondering meer te zijn, dat wist ik echt niet. Er zit dan ook niets anders op dan de oplossing die Felyrion zelf vermeldt, het zij zo.
Ja; het was een beetje gericht tegen het "vroeger was alles beter" thema.

Het kan prima dat die dingen nog steeds bestaan, maarja; de leveranciers zijn niet bepaald scheutig met aansluitschema's.

Of wellicht is de variant die hij zoekt compleet vervallen door de randaarde die er vroeger niet bij zat. Die zit namelijk goed in de weg voor een schakelaar er boven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 17:27
painkill schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:38:
Dus geen maximum meer aan het aantal draden in een buis?

Is er nu dan een eis die rekent met de warmteontwikkeling in die buis naar gelang het aantal draden en de stroomsterkte etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rob Z schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:47:
[...]

Dus geen maximum meer aan het aantal draden in een buis?

Is er nu dan een eis die rekent met de warmteontwikkeling in die buis naar gelang het aantal draden en de stroomsterkte etc?
Nee, er staat een lijstje redelijk generieke eisen, wat in de NPR5310 omgezet wordt naar een maximum vulgraad van 33%. Gebaseerd op het niet mogen uitoefenen van mechanische spanning op geleiders en aansluiten, etc.

Dus de dwarsdoorsnede van de buis zou dan voor 1/3 gevuld mogen zijn met draad en isolatie, en 2/3 leeg moeten zijn. Dat zorgt dan weer voor die tabel met het aantal draden per buis. Onder die tabel staat trouwens dat je bij meer dan twee bochten een maat buis groter moet pakken. Volgens mij wordt daar ook nogal eens tegen gezondigd... maar goed. Je zou kunnen redeneren dat het gebruik van "low friction" buis weer wat extra marge inbrengt, en bij kleine afstanden... en bij gebruik van draad met glijlaag... etc.

Als ik een in de muur weggewerkte 16mm buis aantref met blauw, bruin, en 2x zwart ga ik echt geen stopcontact laten vervallen en zit er een paar minuten later ook nog geelgroen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Wie herkent wat dit zijn? Heeft de functie van een automaat (als in kan geschakeld worden) maar ziet eruit als een smeltzekering achtig iets.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3CsNCDz/Screenshot-20190612-045533.png

[ Voor 37% gewijzigd door Freakie1NL op 12-06-2019 05:03 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Freakie1NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 05:01:
Wie herkent wat dit zijn? Heeft de functie van een automaat (als in kan geschakeld worden) maar ziet eruit als een smeltzekering achtig iets.

[Afbeelding]
Is een smeltzekering met groepschakelaar combi
https://hovandinteren.nl/...inggroep-groepschakelaar/

Afbeeldingslocatie: https://hovandinteren.nl/wp-content/uploads/2019/02/84-15.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oftewel: Patroonlastscheider.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Dank voor de antwoorden. Betreft het huis van mijn moeder. Huis is opgeleverd in 1993 en ik ben nu een zonnepanelen traject voor haar aan het regelen, dus meterkast bekeken en dit viel mij op. Had in 1993 wel iets modernere kast verwacht, maar dat is puur mijn denkbeeld.

Nu merk ik op dat ze geen 'standaard' ABB HAF of soort gelijke kast heeft. Wel zit er nog een klein kastje naast met automaten. Ik heb de kast niet open gehad maar als ik de groepen omschrijving lees heeft de helft van de groepen geen aardlekschakelaar. Dit is wel iets wat ik voor de veiligheid zou willen laten aanpassen. Is dat voor een elektricien een makkelijke klus door middel van een additionele los kastje bij te plaatsen. De ruimte in de huidige kast lijkt nauwelijks aanwezig. Of zal een nieuwe kast hier toch echt noodzakelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mzjpF5n/IMG-20190611-211844534.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 12-06-2019 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42
kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:35:
[...]

Kast van 400 monteerd zichzelf natuurlijk niet; daar zitten wel een paar uurtjes in.

Elektra over de beganegrond vloer is niet zo gebruikelijk.

Aparte groep voor de koelkast (I like it) heeft minder waarde indien niet uitgevoerd als aardlekautomaat. Standaard ABB kast met 10 groepen + kookgroep heeft de kookgroep op 1 fase; dat hoort niet bij 3x25A hoofdaansluiting. 5 pits inductieplaten zijn veelal 11 kW en kunnen daar ook niet op. Zou daar dus ook e.e.a. wijzigen.
Groepenkast vervangen doe ik doorgaans in 1,5 uur. Dus oude verwijderen en nieuwe aansluiten. Dat is geen €850 euro..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Freakie1NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:12:
Dank voor de antwoorden. Betreft het huis van mijn moeder. Huis is opgeleverd in 1993 en ik ben nu een zonnepanelen traject voor haar aan het regelen, dus meterkast bekeken en dit viel mij op. Had in 1993 wel iets modernere kast verwacht, maar dat is puur mijn denkbeeld.

Nu merk ik op dat ze geen 'standaard' ABB HAF of soort gelijke kast heeft. Wel zit er nog een klein kastje naast met automaten. Ik heb de kast niet open gehad maar als ik de groepen omschrijving lees heeft de helft van de groepen geen aardlekschakelaar. Dit is wel iets wat ik voor de veiligheid zou willen laten aanpassen. Is dat voor een elektricien een makkelijke klus door middel van een additionele los kastje bij te plaatsen. De ruimte in de huidige kast lijkt nauwelijks aanwezig. Of zal een nieuwe kast hier toch echt noodzakelijk zijn.

[Afbeelding]
Ik vervang dit soort kasten altijd, nieuwe groepenkast (EATON) met 7 groepen kom je op ongeveer 250 euro, pak voor het gemak 2 uurjes werk door een installateur a 50 euro per uur en wat klein materiaal er bij moet je hem voor totaal € 400,- hebben hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Speedfightserv schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Ik vervang dit soort kasten altijd, nieuwe groepenkast (EATON) met 7 groepen kom je op ongeveer 250 euro, pak voor het gemak 2 uurjes werk door een installateur a 50 euro per uur en wat klein materiaal er bij moet je hem voor totaal € 400,- hebben hangen
Als ik hiervoor een electricien inschakel, mag die dit dan aansluiten zonder dat alle groepen geaard zijn? Want dan hebben we het natuurlijk over een heel ander kostenplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Freakie1NL

Weet je zeker dat er geen aarde in het hele huis zit? Vaak werd er wel een aarde draad getrokken naar de centraaldoos. Op de foto zie ik rechtsboven ook een blankvertinde aardedraad de groepenkast in gaan.

De vraag is natuurlijk ook, wil je in een huis wonen zonder randaarde (mocht er echt nergens aarde zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Speedfightserv schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:00:
@Freakie1NL

Weet je zeker dat er geen aarde in het hele huis zit? Vaak werd er wel een aarde draad getrokken naar de centraaldoos. Op de foto zie ik rechtsboven ook een blankvertinde aardedraad de groepenkast in gaan.

De vraag is natuurlijk ook, wil je in een huis wonen zonder randaarde (mocht er echt nergens aarde zitten)
Er zit wel dergelijke randaarde , op wasmachine en keukengroep bijvoorbeeld. Ik was echter in de vooronderstelling dat tegenwoordig elk stopcontact geaard dient te zien bij significante aanpassingen. Althans in mijn huis van 2006 is letterlijk alles geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Interessant.. in mijn appartement uit 1970 is vorig jaar door de WBV de groepenkast volledig vervangen (van smeltzekeringen naar automaten), maar daarbij zijn de rest van de wcd's niet geaard (badkamer en keuken daar gelaten, die waren namelijk al geaard).

Had de WBV door de plaatsing van de nieuwe groepenkast ook de rest van het appartement moeten aarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ethiron schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:51:
Interessant.. in mijn appartement uit 1970 is vorig jaar door de WBV de groepenkast volledig vervangen (van smeltzekeringen naar automaten), maar daarbij zijn de rest van de wcd's niet geaard (badkamer en keuken daar gelaten, die waren namelijk al geaard).

Had de WBV door de plaatsing van de nieuwe groepenkast ook de rest van het appartement moeten aarden?
Is je eigen appertement? WBV doet alleen waar de opdrachtgever opdracht voor geeft. WBV kan wel een advies geven dat het beter is om alle wcd van randaarde te voorzien.

Er zijn nog weet niet hoeveel woningen die geen randaarde wcd door het hele huis hebben, soms brengt dat veel kosten mee. Of het echt onveilig is ? Daar dachten ze vroeger anders over. Als ik kijk waar hier in de kamer een randaarde stekker aan zit, mijn Marantz surround. Alle andere stekkers zijn 2 polig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

habbekrats schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Is je eigen appertement? WBV doet alleen waar de opdrachtgever opdracht voor geeft. WBV kan wel een advies geven dat het beter is om alle wcd van randaarde te voorzien.

Er zijn nog weet niet hoeveel woningen die geen randaarde wcd door het hele huis hebben, soms brengt dat veel kosten mee. Of het echt onveilig is ? Daar dachten ze vroeger anders over. Als ik kijk waar hier in de kamer een randaarde stekker aan zit, mijn Marantz surround. Alle andere stekkers zijn 2 polig.
Nee, ik huur van de WBV. De WBV is dan ook de opdrachtgever in deze en ik als huurder heb ja en amen gezegd (ik was natuurlijk wel blij met die nieuwe frisse kast).

Ik ben me er bewust van dat het veel gevolgen heeft om alles aan te passen.

Mijn vraag is specifiek of de WBV ook de rest van de WCD's had moeten (laten) aarden toen zij opdracht gaven aan een installateur om de groepenkast te vervangen. Want in dat geval kan het voor mij interessant zijn om hen daar op te wijzen. Als het immers verplicht is, wil ik als huurder dat dat nageleefd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 12-06-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Even voor de duidelijkheid ik doel op een dusdanige aanpassing dat er hoe ik verschillende bronnen lees, waaronder https://advies-elektrotec...atie-en-de-voorschriften/ en de OP, je aan de huidige NEN1010 moet voldoen. En ik heb totaal geen kennis van 1010 maar mij is ooit verteld dat tegenwoordig geaarde stopcontacten verplicht zijn. Hence bovenstaande vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Freakie1NL

In het artikel staat het volgende:

RENOVATIE BELANGRIJK DEEL
Bij de renovatie van een belangrijk deel van de installatie, zoals bijvoorbeeld een nieuwe verdeelkast, nieuwe leidingen of vernieuwen van schakelmateriaal geldt dat de meest recente editie van de norm moet worden toegepast. Dat geldt dan uiteraard alleen voor het deel van de elektrische installatie dat wordt gerenoveerd. Het te handhaven deel van een installatie behoeft niet dienovereenkomstig te worden aangepast. Maar ook hier geldt dat de huidige maatschappelijke verwachtingen niet altijd overeenkomen met de strikt genomen vaak minimale norm technische voorschriften van destijds.

Lijkt mij dat de rest van de bedrading dan niet hoeft, want je vervang alleen de groepenkast, niet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Ander vraagje. Laatst groepen laten bij plaatsen, nu zitten er echter achter aardlekschakelaar 1 3 groepen en achter 2 5 groepen. Niet conform NEN1010. Contact opgenomen met electricien maar uiteraard nog niets gehoord.

Ik heb een vrij simpele ABB kast met ABB bushboards. Ik ben op zich niet vies van een beetje zelf doen, elektra doe ik alleen als ik dit geheel uit kan schakelen. Dat kan met de hoofdschakelaar. Ergo zit er aan te denken dit zelf te corrigeren. Kan dit echter makkelijk met een ABB bushboard? Hoe bepaald het bushboard welke groep welke aardlek gebruikt, of is dit gewoon een fysieke 2 deling? Ergo groep verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Freakie1NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:41:
Ander vraagje. Laatst groepen laten bij plaatsen, nu zitten er echter achter aardlekschakelaar 1 3 groepen en achter 2 5 groepen. Niet conform NEN1010. Contact opgenomen met electricien maar uiteraard nog niets gehoord.

Ik heb een vrij simpele ABB kast met ABB bushboards. Ik ben op zich niet vies van een beetje zelf doen, elektra doe ik alleen als ik dit geheel uit kan schakelen. Dat kan met de hoofdschakelaar. Ergo zit er aan te denken dit zelf te corrigeren. Kan dit echter makkelijk met een ABB bushboard? Hoe bepaald het bushboard welke groep welke aardlek gebruikt, of is dit gewoon een fysieke 2 deling? Ergo groep verhuizen?
als één van die 5 een gekoppelde kookgroep is kon het wel een kloppen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Fish schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:11:
[...]

als één van die 5 een gekoppelde kookgroep is kon het wel een kloppen
Nope, 1 één van de 3 is juist een gekoppelde kookgroep. Er zitten 5 losse groepen achter. Al word de kookgroep niet meer gebruikt, zou ik de brug hiervan kunnen overzetten naar 2 losse groepen die wel direct naast elkaar geplaatst zijn (wasmachine en droger, WCD ook direct naast elkaar)?

Heb ondertussen al informatie kunnen vinden dat het aanpassen van de bushbar niet zonder meer kan, ik zou dan over moeten gaan naar een 3*4 i.p.v. een 2*6 zoals ik dat nu heb. Geen idee waarom de 2*6 in Nederland op de markt is maar de 3*4 nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Freakie1NL schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Nope, 1 één van de 3 is juist een gekoppelde kookgroep. Er zitten 5 losse groepen achter. Al word de kookgroep niet meer gebruikt, zou ik de brug hiervan kunnen overzetten naar 2 losse groepen die wel direct naast elkaar geplaatst zijn (wasmachine en droger, WCD ook direct naast elkaar)?
Alleen vraag ik me af of dit toegestaan is volgens de NEN1010. Die twijfels heb ik ook t.a.v. de huidige situatie met die 5 losse groepen achter een gekoppelde voormalige kookgroep. Die dan door dat ontkoppelen wel weer voldoet aan de voorschriften.

Een (echte) kookgroep heeft ook twee automaten die mechanisch gekoppeld zijn. Maar alle draden liggen dan wel in één buis en de draden gaan naar één toestel. Van in elk geval het laatste is hier geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nope, 1 één van de 3 is juist een gekoppelde kookgroep. Er zitten 5 losse groepen achter.
[...]
Typfout? Je bedoeld achter de ene ALS 3 groepen (1 + 1 kookgroep eigenlijk) en achter de andere ALS 5 groepen?
[...]
Al word de kookgroep niet meer gebruikt, zou ik de brug hiervan kunnen overzetten
Als je de brug er af haalt heb je waarschijnlijk gewoon twee losse groepen. Die kun je gewoon elders hergebruiken.
[...]
naar 2 losse groepen die wel direct naast elkaar geplaatst zijn (wasmachine en droger, WCD ook direct naast elkaar)?
Ja, bij gebruik van twee buizen. Niet met dubbel wcd op de Perilex doos.
[...]
Heb ondertussen al informatie kunnen vinden dat het aanpassen van de bushbar niet zonder meer kan, ik zou dan over moeten gaan naar een 3*4 i.p.v. een 2*6 zoals ik dat nu heb. Geen idee waarom de 2*6 in Nederland op de markt is maar de 3*4 nauwelijks.
Omdat vier groepen per aardlekschakelaar een Nederlands dingetje is, en voor ABB zijn wij als land een kleine klant.

Waarom dan vervolgens die 2x6 hier alsnog zo veel verhandeld wordt... tja, ik snap wel meer niet. Veel domme mensen denk ik dan maar.

Maar in jouw kast is dat toch geen probleem? Mits draadlengte het toelaat kun je gewoon een groep verhuizen van de ene helft naar de andere helft. Probleem opgelost.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-06-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 14:17

India Sierra

Learn by failure

Voor de zonnepanelen op de schuur heb ik een 6mm2 kabel gelegd. Deze ligt momenteel tot de achterdeur maar moet ook een stuk door de tuin.

Ik dacht deze kabel makkelijk te verlengen met lasklemmen maar die zijn er niet in 6mm2 (tenminste, niet dat ik goed kan vinden op webshops). Maar wel lasdoppen. Liefste geen kroonsteentjes.

Is lasdoppen de go-to voor deze situatie of is er iets beters?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:32:
Voor de zonnepanelen op de schuur heb ik een 6mm2 kabel gelegd. Deze ligt momenteel tot de achterdeur maar moet ook een stuk door de tuin.

Ik dacht deze kabel makkelijk te verlengen met lasklemmen maar die zijn er niet in 6mm2 (tenminste, niet dat ik goed kan vinden op webshops). Maar wel lasdoppen. Liefste geen kroonsteentjes.

Is lasdoppen de go-to voor deze situatie of is er iets beters?
https://www.elektroshop.n...lemmen-4-en-6mm-wago.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
De max spanning is 450V en toepassen in geaarde stroom netten.

Houd er rekening mee dat een vlamboog in een dc installatie niet zo maar stopt.

Zet de + en - klemmen dus ver uit elkaar bv in een houder https://www.wago.com/nl/i...stigingsadapter/p/221-510

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:26
Ik denk dat India Sierra het over de AC kabel heeft. Hier gaat nooit meer dan 450 volt overheen. 230V of 380/400V bij 3 fasen.

Deze kan je inderdaad oplassen in een lasdoos met de bovengenoemde soepele wagon klemmen, echter als de kabel een vaste kern heeft zal ik gaan voor 6mm lasdoppen voor vaste kern. Je kan de kabel ook met een gietmof verlengen onder de grond in de tuin.

Als India Sierra wel de DC kabels bedoeld dan zal ik deze niet lassen met de soepele wago's, maar mannetje en vrouwtje stekkers er op monteren.

Edit: 6mm lasdop vaste kern
https://www.elektramat.nl...0AiQn3EAQYAyABEgKhofD_BwE

[ Voor 22% gewijzigd door nllight op 13-06-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
We hebben het eerder wel eens gehad over het gebruik van een grijze ader als schakeldraad. Dat mag niet. Nu heb ik volgens de regels een 5 aderig XMVK kabel gebruikt. Daar zit naast grijs tenminste ook zwart in. Toch de vraag of je dan de grijze ader wel mag gebruik in een hotelschakeling constructie. Daarbij heb ik namelijk toch echt twee schakeldraden nodig tussen de twee schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:54:
We hebben het eerder wel eens gehad over het gebruik van een grijze ader als schakeldraad. Dat mag niet. Nu heb ik volgens de regels een 5 aderig XMVK kabel gebruikt. Daar zit naast grijs tenminste ook zwart in. Toch de vraag of je dan de grijze ader wel mag gebruik in een hotelschakeling constructie. Daarbij heb ik namelijk toch echt twee schakeldraden nodig tussen de twee schakelaars.
Ik zie geen beletsel om grijs als schakeldraad te gebruiken indien het in kabel zit.
Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
We hebben het eerder wel eens gehad over het gebruik van een grijze ader als schakeldraad. Dat mag niet.
Wanneer hebben "we" het daar over gehad? Het mag wel.

Je mag grijs niet als nulgeleider gebruiken, deze dient blauw te zijn. Andere discussies kan ik mij niet herinneren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:55:
[...]

Wanneer hebben "we" het daar over gehad? Het mag wel.

Je mag grijs niet als nulgeleider gebruiken, deze dient blauw te zijn. Andere discussies kan ik mij niet herinneren.
Mijn fout. Dat ging inderdaad om grijs als nul gebruiken. Grijs als schakeldraad mag dus gewoon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 17:21
Ja krachtvolgorde gebruik ik Bruin-Zwart-Grijs (L1-L2-L3) dus op die ader verwacht ik iig gewoon spanning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
CurlyMo schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:05:
[...]

Mijn fout. Dat ging inderdaad om grijs als nul gebruiken. Grijs als schakeldraad mag dus gewoon wel.
Ik ben ook nog wel eens wit vd tegengekomen in een hotelschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik heb een vraag over de ampere van mijn PV installatie.

De Ampère die panelen opwekt (DC zijde) is lager dan de meetwaarde aan de AC kant (fase stroom) die meet een hogere ampère.

Ik was in de veronderstelling dat dit andersom zou zijn ivm verliezen van de omvormer, kabel dikte en/of lengte etc.

Kan iemand mij dit uitleggen? Ik heb gezocht maar kon nergens een duidelijk antwoord vinden.

Ter info: de pv instalatie is aangesloten op fase 1. Met een B16 automaat. Ik heb een drie fase aansluiting in de meterkast.

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa! op 15-06-2019 14:07 ]

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
:+

Dit is basic electrical engineering. De stroom is afhankelijk van het (geleverde in dit geval) vermogen gedeeld door de spanning.
Je moet dus kijken naar het vermogen DC zijdig en het vermogen AC zijdig. Nu kijk je naar de stroom echter zal die lager zijn aan de DC kant omdat de spanning vele malen hoger is dan de AC kant. Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom bij gelijkblijvend vermogen (in a nutshell).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa!
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03-2024
Jim423 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:10:
[...]

:+

Dit is basic electrical engineering. De stroom is afhankelijk van het (geleverde in dit geval) vermogen gedeeld door de spanning.
Je moet dus kijken naar het vermogen DC zijdig en het vermogen AC zijdig. Nu kijk je naar de stroom echter zal die lager zijn aan de DC kant omdat de spanning vele malen hoger is dan de AC kant. Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom bij gelijkblijvend vermogen (in a nutshell).
Aha..ik begrijp m. Ik heb de formules opgezocht. Achteraf gezien zat ik verkeerd te beredeneren.

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:13
Ik probeer met zo'n simpel inbouw schakelaartje een lamp in de kast te maken hier. Maar wat ik ook probeer, de aardlek blijft eruit klappen als ik de lamp wil uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/7143/large/Druk-inbouwschakelaar-1-polig-hals-8mm-gatmaat-10mm-2-ampere-1-polig-230v-wit-057110_0.JPG?1455742146

Zie ik nou iets over het hoofd? De draadjes lopen allemaal netjes en komen nergens tegen elkaar aan. Met de lamp eruit gebeurd precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Illusion

(the art of)

bartus1989 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:02:
Ik probeer met zo'n simpel inbouw schakelaartje een lamp in de kast te maken hier. Maar wat ik ook probeer, de aardlek blijft eruit klappen als ik de lamp wil uitschakelen.

[Afbeelding]

Zie ik nou iets over het hoofd? De draadjes lopen allemaal netjes en komen nergens tegen elkaar aan. Met de lamp eruit gebeurd precies hetzelfde.
Teken eens hoe je het hebt aangesloten, en hoe de draden lopen? Foto van de aangesloten schakelaar kan ook helpen, met de draden goed zichtbaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Ben er al achter, heel stom. Ik had gewoon beide draden door die schakelaar heen gemaakt. Dat moet niet, er moet 1 draad aangesloten worden via die schakelaar die hem onderbreekt en de ander recht op de lamp. Stom :F Anderhalf uur mee bezig geweest 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heel merkwaardig verhaal. Ik help zo héél af en toe met een goede raad mensen die geen verstand van elektrotechniek hebben. Meestal laat ik het werkelijke werk met de nodige aanwijzingen aan hen over. Daar leren zij van, maar zo langzamerhand leer ik daar ook van, namelijk me steeds meer kunnen verplaatsen in dat "Niet weten". Bovendien besef ik nog eens extra dat domme vragen niet bestaan.

Maar dit is een belevenis waarvan ik niet helemaal begrijp wat er plaats vond. Je leidde de beide draden door die schakelaar heen zeg je. Hoe bedoel je dat, "door die schakelaar heen"? Wat ik helemaal niet begrijp is dat uitklappen van de aardlek bij uitschakelen. Hoe schakelde hij dan in? Stekker in een stopcontact? En zat die lamp misschien in een (apart) geaard metalen armatuur?. Kortom vertel, ik beloof je dat ik je niet ga uitlachen. Mag ook via een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 21:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Schakelaar is een maakcontact voor de fase, maar @bartus1989 had zowel fase als nul in de schakelaar gepropt. Da's natuurlijk kortsluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@bartus1989 Maak je wel alles aanraakveilig? Oftewel de achterkant van zo'n schakelaar en fitting mag je niet bij kunnen komen zonder wat te los schroeven bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartus1989
Techneut schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:10:
Heel merkwaardig verhaal. Ik help zo héél af en toe met een goede raad mensen die geen verstand van elektrotechniek hebben. Meestal laat ik het werkelijke werk met de nodige aanwijzingen aan hen over. Daar leren zij van, maar zo langzamerhand leer ik daar ook van, namelijk me steeds meer kunnen verplaatsen in dat "Niet weten". Bovendien besef ik nog eens extra dat domme vragen niet bestaan.

Maar dit is een belevenis waarvan ik niet helemaal begrijp wat er plaats vond. Je leidde de beide draden door die schakelaar heen zeg je. Hoe bedoel je dat, "door die schakelaar heen"? Wat ik helemaal niet begrijp is dat uitklappen van de aardlek bij uitschakelen. Hoe schakelde hij dan in? Stekker in een stopcontact? En zat die lamp misschien in een (apart) geaard metalen armatuur?. Kortom vertel, ik beloof je dat ik je niet ga uitlachen. Mag ook via een PM.
Haha geen zorgen. Je mag me best uitlachen, je zult niet de enigste zijn..

Goed, ik wou een lamp in de kast maken. Via het stopcontact met een schakelaar ertussen zodat de lamp ook aan en uit kan. Dit moest dan gewoon gebeuren via de deur die open en dicht gaat. Ik heb wel vaker iets met elektra gedaan en heel onhandig ben ik niet eens.

In dit geval had ik gewoon niet goed nagedacht. Ik heb wel eens zo'n snoerschakelaar of een dimmer gemonteerd en dat ging prima. Daar gaan gewoon 2 draden in en er komen 2 draden uit. Ik had bedacht, dat ik deze schakelaar ook zo aan kon sluiten. Dus hup aan de ene kant 2 draden erin en 2 draden eruit.

Dat werkt dus niet, zodra je op het knopje drukt worden de draden met elkaar kort gesloten.

Het wordt nog mooier, want ik had uiteindelijk de verkeerde schakelaar. Hij schakelde de lamp aan, maar niet meer uit. Het was geen kastschakelaar maar gewoon een drukknop.. |:(

Die zat wel met 10 minuutjes gemonteerd, aangezien ik nu wist dat er gewoon 1 draad door de schakelaar moet en de andere buiten langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Jim423 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:02:
@bartus1989 Maak je wel alles aanraakveilig? Oftewel de achterkant van zo'n schakelaar en fitting mag je niet bij kunnen komen zonder wat te los schroeven bijv.
Tuurlijk! Het e.a. zit keurig op het kozijn gemonteerd, geen draden zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dus aan de ene kant twee draden onder 1 klem en aan de andere kant weer? Dan heb je gewon permanent sluiting, ongeacht stand van de schakelaar.
Bruin, zwart, grijs, zwart met witte streep; in kabel mag het allemaal als schakeldraad gebruikt worden.

[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-06-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee toch, ene kant blauw + blauw en andere kant bruin + bruin geeft sluiting bij schakelaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:17:
Nee toch, ene kant blauw + blauw en andere kant bruin + bruin geeft sluiting bij schakelaar aan.
Ja, maar dan met de sluiting over het schakelcontact. Dat zal er ook niet beter op worden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bartus1989 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:33:
[...]

Haha geen zorgen. Je mag me best uitlachen, je zult niet de enigste zijn..

Goed, ik wou een lamp in de kast maken. Via het stopcontact met een schakelaar ertussen zodat de lamp ook aan en uit kan. Dit moest dan gewoon gebeuren via de deur die open en dicht gaat. Ik heb wel vaker iets met elektra gedaan en heel onhandig ben ik niet eens.

In dit geval had ik gewoon niet goed nagedacht. Ik heb wel eens zo'n snoerschakelaar of een dimmer gemonteerd en dat ging prima. Daar gaan gewoon 2 draden in en er komen 2 draden uit. Ik had bedacht, dat ik deze schakelaar ook zo aan kon sluiten. Dus hup aan de ene kant 2 draden erin en 2 draden eruit.

Dat werkt dus niet, zodra je op het knopje drukt worden de draden met elkaar kort gesloten.

Het wordt nog mooier, want ik had uiteindelijk de verkeerde schakelaar. Hij schakelde de lamp aan, maar niet meer uit. Het was geen kastschakelaar maar gewoon een drukknop.. |:(

Die zat wel met 10 minuutjes gemonteerd, aangezien ik nu wist dat er gewoon 1 draad door de schakelaar moet en de andere buiten langs...
Ik begrijp nu wat er is gebeurd, en er is helemaal geen aanleiding tot uitlachen.
Wat me een beetje verbaasde en verwarde is dat je vermeldde dat de aardlekschakelaar uitknalde bij het uitschakelen. Dat kon ik niet plaatsen, geen wonder, want het was de installatieautomaat van de groep door een botte kortsluiting, of mogelijk een combi met aardlekschakelaar. Dat is duidelijk wat anders. Mooi dat de raadsels opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
kabeltjekabel schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:18:
[...]
Ja, maar dan met de sluiting over het schakelcontact. Dat zal er ook niet beter op worden dan.
Inderdaad. Ik denk dat de schakelaar in de Kliko kan...
Jim423 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:02:
En vergeet ook de trekontlasting niet! Die wordt bij dergelijke schakelaars nogal makkelijk vergeten.

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 16-06-2019 09:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartus1989
Geen zorgen mannen, alles zit degelijk goed gemonteerd..
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hmh93b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb een nieuw huis gekocht en ga daar ook flink met de hamer doorheen. Het is een huis uit 1977 dus uiteraard is de elektra ook aan een update toe, voornamelijk voor de keuken. De groepenkast wordt hiervoor vervangen (en uiteraard een 'upgrade' naar 3 fases) maar ik twijfel heel erg hoe ik de bedrading naar de keuken het beste kan gaan leggen.

Voor de nieuwe keuken verwacht ik 5 groepen nodig te hebben.
- Kook/ kracht groep voor kookplaat
- Vaatwasser
- Combi oven
- Oven + koelkast
- Overige apparatuur

Dit betekent natuurlijk ook dat er de nodige extra draden van de meterkast naar de keuken toe moeten.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20uptur.png

Nu komt er ook vloerverwarming in waardoor de mogelijkheid er is om de pvc buis door de vloer te leggen maar dit betekent dat er dan een rand geen vloerverwarming krijgt. En 5 groepen komt toch al bijna neer op 10cm aan pvc buis die rondom gelegd moet worden.

Een ander alternatief is door het plafond. Het is een prefab plafond (tekening: http://i68.tinypic.com/25u7236.jpg) maar ik heb geen idee of je zonder risico's hier een bergje buizen door kan leggen.

Een derde optie waar ik aan dacht was om een verlaagd plafond te maken. Alleen lijkt mij dit behoorlijk wat werk om op de gehele benedenverdieping te maken en het is natuurlijk zonde van de plafondhoogte.

Mijn eigen voorkeur is dus om het door het plafond te leggen. Maar ik heb geen idee of ik 'zomaar' sleuven door het plafond kan maken om de elektra door te leggen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of zouden jullie voor een andere optie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
tug3506 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:11:
Ik heb een nieuw huis gekocht en ga daar ook flink met de hamer doorheen. Het is een huis uit 1977 dus uiteraard is de elektra ook aan een update toe, voornamelijk voor de keuken. De groepenkast wordt hiervoor vervangen (en uiteraard een 'upgrade' naar 3 fases) maar ik twijfel heel erg hoe ik de bedrading naar de keuken het beste kan gaan leggen.

- Vaatwasser
- Combi oven
- Oven + koelkast
- Overige apparatuur

Dit betekent natuurlijk ook dat er de nodige extra draden van de meterkast naar de keuken toe moeten.

[Afbeelding]

Nu komt er ook vloerverwarming in waardoor de mogelijkheid er is om de pvc buis door de vloer te leggen maar dit betekent dat er dan een rand geen vloerverwarming krijgt. En 5 groepen komt toch al bijna neer op 10cm aan pvc buis die rondom gelegd moet worden.

Een ander alternatief is door het plafond. Het is een prefab plafond (tekening: http://i68.tinypic.com/25u7236.jpg) maar ik heb geen idee of je zonder risico's hier een bergje buizen door kan leggen.

Een derde optie waar ik aan dacht was om een verlaagd plafond te maken. Alleen lijkt mij dit behoorlijk wat werk om op de gehele benedenverdieping te maken en het is natuurlijk zonde van de plafondhoogte.

Mijn eigen voorkeur is dus om het door het plafond te leggen. Maar ik heb geen idee of ik 'zomaar' sleuven door het plafond kan maken om de elektra door te leggen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of zouden jullie voor een andere optie gaan?
Door de kruipruimte ? Als je bv een afvoer voor de vaatwasser moet hebben? Vraag is heb je kruipruimte.

Als je een prefab plafond hebt zitten daar meestal holle ruimtes in. Bij zijn die ca 8 cm in diameter. Hier kunnen dus best een paar buizen in. Ik kan echter alleen recht oversteken. In de Meterkast is dit wel te doen. Hoe je in de keuken er netjes uitkomt verlaagd alleen in de keuken.

Een sleuf in het plafond kan, of het verstandig is om 5 of 6 buizen naast elkaar te doen zou je aan een bouwkundige moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Door het "plafond" (=constructive verdiepinsgvloer) kun je vergeten bij bestaande bouw. Het is knoerhard en je beschadigd de constructie. De optie met leidingen in de afwerkvloer lijkt mij het makkelijkste. Die 10 cm zonder vloerverwarming langs de rand, dat ga je niet merken.
Denk vooral na over kruisingen tussen electra en vloerverwarming,
En breng ook wat extra groepen aan voor de zolder / toekomstige PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

bartus1989 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:48:
Geen zorgen mannen, alles zit degelijk goed gemonteerd..
[Afbeelding]
Bekende schakelaar, heb hem zelf ook voor de bijkeuken. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deze?
[knip voor privacy :) ]

Kijk eerst eens wat daar allemaal aan verlaagd plafond in zit, zeker in de keuken.

Lijkt me in de kamer wel een stalen balk te zitten. Wat voor vloeren daar tussen zitten... kan ik zo niet zeggen. Jaren '70 kan vanalles zijn.

Breedplaatvloer moet je niet in gaan sleuven aan de onderkant. Kanaalplaatvloer zou je een gaatje kunnen boren en dan door het kanaal heen... maar daarmee kom je alsnog niet in de hoek schuin tegenover.

Naar de keuken toe zou ik gewoon via de kruipruimte doen als die er is. Anders lekker buitenom ;)

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-06-2019 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
Kruipruimte is inderdaad de makkelijkste optie. En dan gewoon YMVK in plaats van buis+VD draad. Met een prefabvloer zou ik zeker geen sleuven in de constructie gaan slijpen. Gaten doorboren is geen probleem, ook niet voor afvoerleidingen. Minimale diameter is 50mm (zowel voor de wasbak als voor de vaatwasser, komen die samen ga je in principe verder met 75mm) dus ik weet niet of je dat wel in de afwerkvloer kunt krijgen. Dan is onderlangs de enige optie. Als het huis echter toch op een plaat beton staat in plaats van een kruipruimte, dan kun je in de begane grondvloer wél sleuven uithakken voor riolering (en dan ook meteen de elektra daardoor). Echter wens ik je dan bij voorbaat sterkte, want dat is een pittige klus (en je moet de hoofdleiding ook nog een stuk vrijhakken/graven).

Verder lijkt het lijstje groepen prima, maar als je een 3-fase aansluiting neemt, neem dan hoe dan ook een krachtgroep. Die zijn ervoor gemaakt, een kookgroep gebruik je alleen bij een 1x35/40A hoofdaansluiting. Elke fatsoenlijke kookplaat, niet alleen de 11KW modellen maar ook de 7,4KW modellen werken gewoon op een krachtgroep. En ik mis een extra stopcontact boven het aanrecht op een andere groep (mag ook gewoon de lichtgroep zijn, gaat erom dat je 2 groepen binnen handbereik hebt. Springt de friteuse niet uit als je koffie pakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 20:54
tug3506 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:11:

- Vaatwasser
- Combi oven
- Oven + koelkast
- Overige apparatuur

3-fase: als je het nodig hebt, anders (voorlopig) lekker op 1 fase laten zitten.

Ik zou
- De kast wel 3-fase maken, gewoon L1-L2-L3 doorlussen totdat je ooit over gaat naar 3-fase (bespaart je vooralsnog weer)
- Voldoende vrije ruimte houden voor uitbreidingen (Denk aan PV, auto, warmtepomp enz)
- Een dikke kabel naar zolder doen, tzt tbv warmtepomp, zonnepanelen of een onderverdeler tbv beide

Tzt kun je dan makkelijk handel bijprikken en/of upgraden naar 3x25. Stel dat je nu dat doet en over een paar jaar komt er een 1-fase auto, dan had het maar zo kunnen zijn dat je liever je 1x35 had willen houden.

'Vergeet' ook niet de nodige UTP voorzieningen mee te nemen, ook voor bv accesspoints

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 16-06-2019 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gewoon direct 3-fase doen. Doorlussen is niet de bedoeling als je krachtgroep gaat gebruiken.

1F autoladers zijn toch al aan het uitsterven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de reacties!
kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:27:
[...]

Deze?
https://www.funda.nl/koop...2-paulus-potterstraat-12/

Kijk eerst eens wat daar allemaal aan verlaagd plafond in zit, zeker in de keuken.

Lijkt me in de kamer wel een stalen balk te zitten. Wat voor vloeren daar tussen zitten... kan ik zo niet zeggen. Jaren '70 kan vanalles zijn.

Breedplaatvloer moet je niet in gaan sleuven aan de onderkant. Kanaalplaatvloer zou je een gaatje kunnen boren en dan door het kanaal heen... maar daarmee kom je alsnog niet in de hoek schuin tegenover.

Naar de keuken toe zou ik gewoon via de kruipruimte doen als die er is. Anders lekker buitenom ;)
Dat is inderdaad de woning, jij woont vast in de buurt dat je dit herkende. Het verlaagdplafond in de keuken is nog een verassing, we gaan tijdens de werkzaamheden ook kijken of die blijft of (hopelijk) weg kan.
De tekeningen die ik heb van de vloer zijn deze: http://i68.tinypic.com/25u7236.jpg
Ik ben hier niet genoeg in thuis om te zeggen of dit nu kanaalplaat is of breedplaat maar ik zou het gokken op kanaalplaat.

Er is helaas geen kruipruimte aanwezig, de betonvloer is direct op zand gestort. Met daarin ook nog eens een hoop bewapening die blijft daarom ook liggen. Het idee is er even geweest om deze er helemaal uit te halen maar dat werd een te grote operatie.
En buitenom valt ook af aan beide kanten zit het direct tegen de buren aan.
Steyn_E schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:58:
Kruipruimte is inderdaad de makkelijkste optie. En dan gewoon YMVK in plaats van buis+VD draad. Met een prefabvloer zou ik zeker geen sleuven in de constructie gaan slijpen. Gaten doorboren is geen probleem, ook niet voor afvoerleidingen. Minimale diameter is 50mm (zowel voor de wasbak als voor de vaatwasser, komen die samen ga je in principe verder met 75mm) dus ik weet niet of je dat wel in de afwerkvloer kunt krijgen. Dan is onderlangs de enige optie. Als het huis echter toch op een plaat beton staat in plaats van een kruipruimte, dan kun je in de begane grondvloer wél sleuven uithakken voor riolering (en dan ook meteen de elektra daardoor). Echter wens ik je dan bij voorbaat sterkte, want dat is een pittige klus (en je moet de hoofdleiding ook nog een stuk vrijhakken/graven).

Verder lijkt het lijstje groepen prima, maar als je een 3-fase aansluiting neemt, neem dan hoe dan ook een krachtgroep. Die zijn ervoor gemaakt, een kookgroep gebruik je alleen bij een 1x35/40A hoofdaansluiting. Elke fatsoenlijke kookplaat, niet alleen de 11KW modellen maar ook de 7,4KW modellen werken gewoon op een krachtgroep. En ik mis een extra stopcontact boven het aanrecht op een andere groep (mag ook gewoon de lichtgroep zijn, gaat erom dat je 2 groepen binnen handbereik hebt. Springt de friteuse niet uit als je koffie pakt).
Riolering is er aanwezig daar hoeft niks aan te gebeuren, wasbak en vaatwasser blijven op de zelfde plek staan als de huidige keuken.
Kookplaat zou inderdaad op een krachtgroep komen.
Stopcontacten splitsen over 2 groepen in de keuken is ook een goede. Ik weet niet wat er aan verlichtingsgroepen gemakkelijk bereikbaar is anders zou ik eventueel een stopcontact bij de vaatwasser kunnen zetten, vaatwasser heeft max. 2.4kW nodig.

Voor wat betreft de overige elektra, daar is ook aan gedacht. Boven de meterkast zit de badkamer en die wordt ook meteen verbouwd en daar komen leidingen naar de zolder door de muur. Ik had nu ongeveer het volgende lijstje als uitbreidingen;
- Groepen keuken
- Elektra + ethernet + antenne 'tv hoek'
- Elektra + ethernet naar de serre
- Ethernet woonkamer (elektra zit hier al voldoende)
- Elektra + lege buis naar garage

- Elektra + ethernet naar werkkamer
- Loze leiding naar hal 1ste verdieping voor evt. accespoint
- Elektra naar badkamer

- 2x loze leiding naar zolder voor toekomstige uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
tug3506 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:29:
Allemaal bedankt voor de reacties!

[...]

Dat is inderdaad de woning, jij woont vast in de buurt dat je dit herkende.
Nope, Google Image search + 1977 :P

Buitenom kan toch gewoon? Onder de oprit, en dan over de muur in die bijkeuken / garage?

Als je boven de boel ook gaat verbouwen kun je wellicht daar in de dekvloer frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 10:46
Minneyar schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:10:
[...]

Ja zijn wel automaten, ga ik die ook doormeten.

[...]

Nee in 2016 is de keuken aangelegd in wat vroeger een slaapkamer was, toen zijn er ook 2 extra groepen gemaakt voor de keuken. 1 groep doet het prima, de ander dus niet meer. Aangezien de groepen toen aangelegd zijn kan het zijn dat ze toen ook nieuwe centraal dozen hebben geplaatst

[...]

Bedankt in elk geval voor de informatie, ik heb weer wat kijkrichtingen, waarvan 1 het gouwe ouwe "meten is weten".
Dus eerst goed meten of het idd de nuldraad is.
Automaat doormeten.
Opzoek naar de centraaldoos.
En dan verder kijken.
Late terug koppeling, had wat andere zaken aan mijn hoofd, waaronder Minneyar jr. die besloot 2 weken te vroeg te komen. Maar nu even tijd om rustig wat te meten.
Conclusies van het meten, de automaat schakeld goed door.
En nu komt het rare, zowel op de nuldraad als de fasedraad staat 230 Volt.
Echter schakelt de groep niet uit, en meet ik een oneindige weerstand tussen de nul en de fase. Of te wel hij lijkt geen kortsluiting te maken. Als ik de groep uitschakel is van beide polen de spanning, dus de spanning komt wel van de groep zelf.
Mijn voorzichtige conclusie is dat er iets mis gaat in de automaat? Klinkt dat aannemelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 21:14
Meet je 230v op de uitgaande nul van de automaat, terwijl de bekabeling eraan zit?

In dat geval ligt er misschien onder de automaat een nul los, of de automaat is kapot.

[ Voor 35% gewijzigd door hesselbeertje op 17-06-2019 13:10 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Minneyar schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:58:
[...]

Late terug koppeling, had wat andere zaken aan mijn hoofd, waaronder Minneyar jr. die besloot 2 weken te vroeg te komen. Maar nu even tijd om rustig wat te meten.
Conclusies van het meten, de automaat schakeld goed door.
En nu komt het rare, zowel op de nuldraad als de fasedraad staat 230 Volt.
Echter schakelt de groep niet uit, en meet ik een oneindige weerstand tussen de nul en de fase. Of te wel hij lijkt geen kortsluiting te maken. Als ik de groep uitschakel is van beide polen de spanning, dus de spanning komt wel van de groep zelf.
Mijn voorzichtige conclusie is dat er iets mis gaat in de automaat? Klinkt dat aannemelijk?
Als je op de nuldraad ook 230V meet, dan is er ergens een onderbreking in de nulleider.
Wat meet je voor spanning op de contacten vóór de automaat?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Onbekend schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:10:
[...]

Als je op de nuldraad ook 230V meet, dan is er ergens een onderbreking in de nulleider.
Wat meet je voor spanning op de contacten vóór de automaat?
Met automaat uitgeschakeld meet ik op de contacten aan de voorkant van de groep, dus de hoofdschakkelaar kant wat je verwacht, dus 230 en 0. als ik hem inschakel komt er op de 0 pool 230 te staan.

Edit: Schroef van de nul pool wat aan gedraaid, 230 is gezakt naar 20. nog niet nul, maar er lijkt idd een probleem te zijn met het nul contact van de automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Minneyar op 17-06-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lantash
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 07:16
Minneyar schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:15:
[...]

Met automaat uitgeschakeld meet ik op de contacten aan de voorkant van de groep, dus de hoofdschakkelaar kant wat je verwacht, dus 230 en 0. als ik hem inschakel komt er op de 0 pool 230 te staan.

Edit: Schroef van de nul pool wat aan gedraaid, 230 is gezakt naar 20. nog niet nul, maar er lijkt idd een probleem te zijn met het nul contact van de automaat.
Onbelast gaan de nul 'meetrillen' met de fase door inductie. Dan kan je aan de uiteindes inderdaad zo'n voltage zien, dat is niet vreemd.

@ de experts ... Kan een groep eruit vliegen doordat de nul niet goed vastgedraaid is?

Offtopic: gefeliciteerd met de kleine :)

[ Voor 9% gewijzigd door Lantash op 17-06-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
@hesselbeertje , @Onbekend en @Lantash ,

Bedankt voor zover, ik weet nu in elk geval waar ik het moet zoeken. De 0 van de groep maakt slecht contact, even aandraaien en hij doet het beter, maar een tikje er tegen aan en hij verliest weer contact. Ik ga denk ik een nieuwe automaat bestellen, dan zou het probleem de wereld uit moeten zijn.

En @Lantash bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Minneyar op 17-06-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 21:14
Tot die tijd de groep uit laten, dit is een recept voor een flinke woningbrand!

Eventueel de voedende kabel of kamrails ook vervangen als deze zichtbaar verkleurd is door het slechte contact.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom zijn heel veel elektriciens van menig dat een wasmachine en droger niet op een fornuisgroep aangesloten mogen worden? De NEN normen zijn niet vrij toegankelijk dus e.a. na zoeken lukt mij niet.

Wat ik echter wel vind is dat de meeste 'nee's mag niet' voort komen uit het aantal VD draden in 1 buis. Maar de meeste elektriciens verkopen echter nee want mag alleen voor fornuis. De logica ontgaat mij echter waarom dat wel oke zou zijn maar een wasmachine en droger niet. Immers het maximaal te trekken vermogen ligt nog niet eens op 75% van die van een fornuis groep (2*2500 = 5000).

Een elektricien die bood dit zelfstandig als oplossing, daar heb ik dan ook direct het meeste vertrouwen in. Alleen dien ik de offerte nog te ontvangen. Maar wat te doen met elektriciens die nee zeggen, gewoon groepenkast laten vervangen en dan zelf de fornuisgroep trekken? Het betreft een groepenkast voor bij mijn moeder.

Nota bene Hager zelf stelt dat het mag, waar komt dan vandaan dat het niet zou mogen? Puur extra geld verdienen, verkeerd interpreteren van de regels, of het niet up-to-date hebben daarvan?

Hager statement: https://www.groepenkast.nl/techtip/

*EDIT*
Of hebben jullie andere tips voor het aanbrengen van een extra groep zonder breekwerk. I.v.m selectiviteit zat ik te denken aan 20A groep (aansluiting is 1*35) en dan 2x 10 A groep bij de wasmachine, maar dan zit je weer onder de aansluitwaarde van 2500 watt.

[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 17-06-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:32
Over de "tip" van Hager: 5 x 2,5mm2 vereist iig al een 19 mm buis, die moet er dan maar net liggen, met 16 mm gaat het al niet.
Maar daarnaast: wat monteer je aan het uiteinde: een Perilex WCD en dan de machines met 2 kabels aan 1 stekker, lijkt me niet. Lasdoos en 2 aparte WCD's dan, of indien inbouw: 2 WCD's in 1 frame?
Ik vind deze "tip" behoorlijk waardeloos, ik zou dit iig nooit in mijn huis willen. De naam fornuisgroep zegt al genoeg waar het voor is bedoeld...

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Dat van 16mm eens, gebaseerd op openbare bronnen. Maar geen van de nee verkopers vraagt überhaupt naar de leiding maat die er ligt. Ook de rest van de argumentatie is m.i zwak. Je hebt namelijk genoeg kwalitatief goede opbouw WCD waarbij je de interne doorverbinding los kan halen (of deze is er al niet om mee te beginnen) en zo per stekkerpunt een aparte nul en fase kunt aansluiten.

Waarom zou je het dan nooit in je huis willen?

Hier zijn we in Nederland echt in doorgeslagen, het past niet in de visie dus is het slecht en niet goed en daarmee onveilig. Joost mag weten waarom.

*EDIT*
Mijn vraag is overigens waarop het gebaseerd is dat het niet zo mogen. Behoudens de 16 mm leidingen en max aantal kabels heb ik niets kunnen vinden waaruit blijkt dat het niet mag, wel heb ik kunnen vinden en daarmee wil ik niemand beledigen, dat bijna alle elektriciens denken het wiel te hebben uitgevonden zonder te kunnen uitleggen waarom het wiel niet nog een twaalfde spaak bevat.

[ Voor 57% gewijzigd door Freakie1NL op 17-06-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige reden die ik kan bedenken is naast het feit dat je geen 5x 2.5mm in 16mm mag steken, dat je de gekoppelde automaat moet gaan zien als 2 losse automaten*, dus 2 groepen.. en 2 groepen mogen dan weer niet in 1 buis / lasdoos...

*immers 2 losse verbruikers..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is puur overzichtelijkheid. 1 eindgroep, 1 dedicated buis 16mm, 1 WCD, 1 apparaat. Technisch is er geen reden voor eigenlijk mits het 19mm buis is.

Wanneer je dit als 1 groep bestempeld mag het dus niet omdat 2x 3kW apparaat niet op 1 groep mag. Stel je bestempeld het als 2 groepen mag het dus niet omdat je niet 2 groepen door 1 buis mag voeren. Loophole :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
Freakie1NL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:46:
Waarom zijn heel veel elektriciens van menig dat een wasmachine en droger niet op een fornuisgroep aangesloten mogen worden? De NEN normen zijn niet vrij toegankelijk dus e.a. na zoeken lukt mij niet.

Wat ik echter wel vind is dat de meeste 'nee's mag niet' voort komen uit het aantal VD draden in 1 buis. Maar de meeste elektriciens verkopen echter nee want mag alleen voor fornuis. De logica ontgaat mij echter waarom dat wel oke zou zijn maar een wasmachine en droger niet. Immers het maximaal te trekken vermogen ligt nog niet eens op 75% van die van een fornuis groep (2*2500 = 5000).

Een elektricien die bood dit zelfstandig als oplossing, daar heb ik dan ook direct het meeste vertrouwen in. Alleen dien ik de offerte nog te ontvangen. Maar wat te doen met elektriciens die nee zeggen, gewoon groepenkast laten vervangen en dan zelf de fornuisgroep trekken? Het betreft een groepenkast voor bij mijn moeder.

Nota bene Hager zelf stelt dat het mag, waar komt dan vandaan dat het niet zou mogen? Puur extra geld verdienen, verkeerd interpreteren van de regels, of het niet up-to-date hebben daarvan?

Hager statement: https://www.groepenkast.nl/techtip/

*EDIT*
Of hebben jullie andere tips voor het aanbrengen van een extra groep zonder breekwerk. I.v.m selectiviteit zat ik te denken aan 20A groep (aansluiting is 1*35) en dan 2x 10 A groep bij de wasmachine, maar dan zit je weer onder de aansluitwaarde van 2500 watt.
Ik kan wel twee reden bedenken waarom het niet zou mogen, een elektrische kookplaat is 1 apparaat en je was machine en drogeren zijn twee apparaten. En gekoppelde groep mag dus wel voor 1 apparaat.

Reden 2 is dat je geen 2 verschillende groepen in een buis of lasdoos mag hebben volgens de nen1010 ntr5310. En dat is de norm waar degelijke elektriciens zich aan houden, en daarom te begrijpen waarom ze nee zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 13:58
Basement schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:13:
[...]

Ik kan wel twee reden bedenken waarom het niet zou mogen, een elektrische kookplaat is 1 apparaat en je was machine en drogeren zijn twee apparaten. En gekoppelde groep mag dus wel voor 1 apparaat.

Reden 2 is dat je geen 2 verschillende groepen in een buis of lasdoos mag hebben volgens de nen1010 ntr5310. En dat is de norm waar degelijke elektriciens zich aan houden, en daarom te begrijpen waarom ze nee zeggen.
Maar door een fornuis groep te gebruiken is het dus maar 1 groep dus dat argument gaat niet op.
Wat maakt het voor de daadwerkelijke stromen die door de buis lopen uit of het vermogen door 1 of 2 apparaten gebruikt wordt? Volgens mij wordt er in veel kookplaten zelfs een scheiding gemaakt tussen de pitten, 2 pitten op de ene kant van de fornuis groep, 2 op de andere. Zijn dat dan geen 2 apparaten?

Meestal is niet de regel maar de waarom een stuk interessanter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:55
spork schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Maar door een fornuis groep te gebruiken is het dus maar 1 groep dus dat argument gaat niet op.
Wat maakt het voor de daadwerkelijke stromen die door de buis lopen uit of het vermogen door 1 of 2 apparaten gebruikt wordt? Volgens mij wordt er in veel kookplaten zelfs een scheiding gemaakt tussen de pitten, 2 pitten op de ene kant van de fornuis groep, 2 op de andere. Zijn dat dan geen 2 apparaten?

Meestal is niet de regel maar de waarom een stuk interessanter ;)
Waarom het argument niet zou opgaan haal ik niet uit je verhaal.

En nee een kookplaat is 1 apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Minneyar schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:17:
@hesselbeertje , @Onbekend en @Lantash ,

Bedankt voor zover, ik weet nu in elk geval waar ik het moet zoeken. De 0 van de groep maakt slecht contact, even aandraaien en hij doet het beter, maar een tikje er tegen aan en hij verliest weer contact. Ik ga denk ik een nieuwe automaat bestellen, dan zou het probleem de wereld uit moeten zijn.

En @Lantash bedankt :)
Als je de automaat hebt vervangen, kan je dan eens kijken waarom de huidige automaat geen goed contact maakt terwijl je met het aanschroeven beter contact kreeg?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:06:
Dat van 16mm eens, gebaseerd op openbare bronnen. Maar geen van de nee verkopers vraagt überhaupt naar de leiding maat die er ligt.
Logisch toch. Wie heeft er nu 19mm naar de wasmachine liggen?
Freakie1NL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:06:

Ook de rest van de argumentatie is m.i zwak. Je hebt namelijk genoeg kwalitatief goede opbouw WCD waarbij je de interne doorverbinding los kan halen (of deze is er al niet om mee te beginnen) en zo per stekkerpunt een aparte nul en fase kunt aansluiten.

Waarom zou je het dan nooit in je huis willen?

Hier zijn we in Nederland echt in doorgeslagen, het past niet in de visie dus is het slecht en niet goed en daarmee onveilig. Joost mag weten waarom.
Het is niet logisch, het is niet overzichtelijk. Je verwacht het niet, etc. Het is de bedoeling dat installaties overzichtelijk zijn; daar komt ook een deel van de veiligheid vandaan.

Kookgroepen van de meeste merken (ABB, Eaton) hebben overigens een los beugeltje waarbij bij kortsluiting of overbelasting een helf uitschakeld en de andere helft dus niet. Dat beugeltje is er dan voor zodat je bij handmatig uitschakelen het hele ding pakt. Lijkt inderdaad wel alsof Hager het wel meer als 1 geheel heeft. Naja, dat per kant apart uitschakelen heeft mij toch nog herhaaldelijk laten koken met 2 pitten. :+

Die kookgroep is gewoon een gedrocht, en het gebruik hiervoor oprekken lijkt me gewoon ongewenst. Er komt ook geen eind aan. Want de volgende trekt kabel ipv VD door buis, en dan krijg je weer een stopcontact aan het eind wat aangesloten is met zwart en grijs.... wat dus niet mag.
Onbekend schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:28:
[...]

Als je de automaat hebt vervangen, kan je dan eens kijken waarom de huidige automaat geen goed contact maakt terwijl je met het aanschroeven beter contact kreeg?
Ader niet gestript en nu de isolatie platgeknepen dusdanig dat de piek van de sinus er nog doorheen knalt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

kabeltjekabel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Logisch toch. Wie heeft er nu 19mm naar de wasmachine liggen?

[...]
In mijn woning ligt niets anders dan 19mm... En met mijn huis waarschijnlijk nog 100 duizenden huizen die de afgelopen 20 jaar zijn gebouwd

[ Voor 15% gewijzigd door Freakie1NL op 17-06-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:25:
[...]

In mijn woning ligt niets anders dan 19mm... En met mijn huis waarschijnlijk nog 100 duizenden huizen die de afgelopen 20 jaar zijn gebouwd
Hoeveel bochten?
Pagina: 1 ... 70 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.