11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
NPR5310 schrijft voor dat een maat groter te pakken bij meer dan twee bochten. Waarmee 19mm buis dus gewoon vervalt tot dezelfde status als 16mm bij te veel bochten.Freakie1NL schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:36:
[...]
Is dat relevant voor de normen cq of het mag?
Of bedoel je i.v.m de praktische uitvoerbaarheid, want daar gaat het nu juist niet om.
Los daarvan is het een beetje een non-probleem; die 19mm buis zal er zeer zelden liggen. In die gevallen dat die er wel ligt kun je in plaats van daar extra draden doorheen te trekken en een vage installatie maken ook gewoon een zuinigere droger kopen. Huidige wasmachine + huidige droger zitten samen < 3,7 kW.
En voor PV op de WM groep bestaan er al de PV verdelers.
[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-06-2019 20:43 ]
Omdat het een fornuis groep is en niet een fornuisgroepen?Basement schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:28:
[...]
Waarom het argument niet zou opgaan haal ik niet uit je verhaal.
En nee een kookplaat is 1 apparaat.
Ik snap ook wel dat een kookplaat 1 apparaat is

Lasersnijder met compressor en een luchtafzuiging zijn 1 systeem en worden altijd tegelijk geschakeld. Als ik er dan een krimpfolietje ofzo omheen doe, is het dan 1 apparaat?
Als je vandaag een Nissan leaf koopt heeft die een ingebouwde 1 fase lader die max 32a laad maar ook met 16a kan laden. Een externe 3 fase lader is onbetaalbaar duur.kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:20:
Gewoon direct 3-fase doen. Doorlussen is niet de bedoeling als je krachtgroep gaat gebruiken.
1F autoladers zijn toch al aan het uitsterven toch?
Dus zo standaard is 3 fase nog niet.
Neem maar van mij aan als hager het zegt dat het wel mag met die 2 groepen in een buis achter een gekoppelde automaat. Vroeger wilde de pnem in noordbrabant geen aansluiting plaatsen in breda als je automaten had. Die werden in begin 80er jaren niet vertrouwd. In die tijd timmerde hager behoorlijk aan de weg en hebben ze een paar rechtzaken aangespannen en sindsdien mochten wij als installateur automaten gebruiken. ABB en andere merken volgde snel met kasten met automaten. Die waren toen leverancier van het idiote pasco systeem.
[ Voor 36% gewijzigd door snameroc op 17-06-2019 21:26 ]
snameroc
Yep de groep staat al uit sinds de problemen begonnen. Vervangende Kamrails zijn mee besteld.hesselbeertje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:36:
Tot die tijd de groep uit laten, dit is een recept voor een flinke woningbrand!
Eventueel de voedende kabel of kamrails ook vervangen als deze zichtbaar verkleurd is door het slechte contact.
Is goed zal hem opendraaien en kijken of ik wat kan vinden.Onbekend schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:28:
[...]
Als je de automaat hebt vervangen, kan je dan eens kijken waarom de huidige automaat geen goed contact maakt terwijl je met het aanschroeven beter contact kreeg?
Automaten of schroefautomaten? Die schroefautomaten deugen namelijk echt niet.snameroc schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:02:
[...]
Als je vandaag een Nissan leaf koopt heeft die een ingebouwde 1 fase lader die max 32a laad maar ook met 16a kan laden. Een externe 3 fase lader is onbetaalbaar duur.
Dus zo standaard is 3 fase nog niet.
Neem maar van mij aan als hager het zegt dat het wel mag met die 2 groepen in een buis achter een gekoppelde automaat. Vroeger wilde de pnem in noordbrabant geen aansluiting plaatsen in breda als je automaten had. Die werden in begin 80er jaren niet vertrouwd. In die tijd timmerde hager behoorlijk aan de weg en hebben ze een paar rechtzaken aangespannen en sindsdien mochten wij als installateur automaten gebruiken. ABB en andere merken volgde snel met kasten met automaten. Die waren toen leverancier van het idiote pasco systeem.
Hmm, zo'n DC lader voor dat blad is dus 1800 euri? Tja, kun je ook een extra 1x40A aansluiting vragen, belachelijk.
Maar zo'n beetje alles behalve die Leaf kan wel met 3F laden... dus tja. En dikke kookplaten gaan in NL helemaal niet op 1F, dus de keuze is makkelijk wat mij betreft. Die laders gaan vast ook nog wel goedkoper worden. En anders doe je fijn 32A laden achter 25A hoofdautomaat, net zo maf als 2x16A kookgroep op 25A hoofdautomaat.
Overigens met 1x35A / 1x40A moet je ook nog iets hebben om het laden te pauzeren tijdens het eten koken.
Nu met gasloos is misschien 3 fase weer in maar er is jaren volgehouden dat 1 fase voor een particulier genoeg was en een kookplast was geen rede om 3 fase te krijgen tot voor kort. En qua selectivitijt is 1 fase 35 ook gewoon beter als 3 fase 25 dan moet je als installateur al behoorlijk opletten met de wasdroger wasmachine en kookplaat etc.
Wat de automaten betrof ging dat echt over de automaten die we nu kennen en niet de schroefautomaten. Hager had er veel voor over om hier de markt te veroveren.
[ Voor 35% gewijzigd door snameroc op 17-06-2019 21:56 ]
snameroc
Ja die Zappi.snameroc schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:52:
Er is een lader op de markt die communiseerd met de meterkast waar een stroommeting in zit als de totaalstroom te groot word regelt hij de laadstroom terug.
Wat de automaten betrof ging dat echt over de automaten die we nu kennen en niet de schroefautomaten. Hager had er veel voor over om hier de markt te veroveren.
Tja, tegenwoordig geen last meer van niet-opleverende netbedrijven... meer van de andere kant; alles wordt goedgevonden. Wist niet dat Hager er rechtszaken over gevoerd heeft. Heb je er een zaaknummer van toevallig?
snameroc
Model Standaard lader Optioneelkabeltjekabel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:43:
[...]
Maar zo'n beetje alles behalve die Leaf kan wel met 3F laden... dus tja. En dikke kookplaten gaan in NL helemaal niet op 1F, dus de keuze is makkelijk wat mij betreft. Die laders gaan vast ook nog wel goedkoper worden. En anders doe je fijn 32A laden achter 25A hoofdautomaat, net zo maf als 2x16A kookgroep op 25A hoofdautomaat.
Auto E-tron 3 fase 16A 11 kW 3 fase 32A 22 kW
BMW i3 120Ah 3 fase 16A 11 kW
Hyundai Kona 1 fase 32A 7kW
Jaguar I-Pace 1 fase 32A 7kW
Kia Niro 1 fase 32A 7kW
Kia Soul 1 fase 32A 7kW
Mercedes EQC 1 fase 32A 7kW
Nissan Leaf 40 kW 1 fase 32A 7kW
Opel Ampera-e 1 fase 32A 7kW
Renault ZoeR90 3 fase 32A 22 kW
Renault Zoe R110 3 fase 32A 22 kW
Tesla Model 3 3 fase 16A 11 kW*
Tesla Model S/ X 3 fase 24A 16,5 kW
VW e-Golf 2 fase 16A 7 kW
VW e-Up 1 fase 16A 3,6 kW
VW ID Neo 3 fase 16A 11 kW
Met name de Koreanen leven in een wereld met 1F systemen (ala UK;60 tot 100A invoer). die Zappi is zeker een optie; maar wel een DRSM5 meter of lossen meetklemmen nodig
Die VW Golf kan op de kookgroep_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:34:
[...]
Model Standaard lader Optioneel
Kia Niro 1 fase 32A 7kW
Kia Soul 1 fase 32A 7kW
Met name de Koreanen leven in een wereld met 1F systemen (ala UK;60 tot 100A invoer). die Zappi is zeker een optie; maar wel een DRSM5 meter of lossen meetklemmen nodig
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Tenzij die de 380 tussen de fases wil hebben
Tja, euh... laat die Koreanen zich aanpassen naar de markt waar ze leveren. Zoals je ziet kunnen de Duitse en Franse auto's wel allemaal op 3F. Uiteindelijk wordt het allemaal gelijkgericht, dus zo moeilijk lijkt me dat ook niet te regelen voor de fabrikanten._-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:34:
[...]
Model Standaard lader Optioneel
Kia Niro 1 fase 32A 7kW
Kia Soul 1 fase 32A 7kW
Ik heb een ABB groepenkast met hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten. Nu zou ik eventueel in de toekomst op inductie willen koken. De huidige kast heeft echter geen ruimte meer (8 groepen, bel transformer en PV). Temeer extra groep onder een derde aardlek zou moeten zou er dan een extra kastje moeten.
Stel dat ik die ooit naast mijn ABB plaats, kan dit dan met alleen een extra aardlek, verbonden met hoofdrail in hoofdkast, hoofdrail schakelt uit via hoofdschakelaar. M.i. zou je dan aan de normen voldoen door naar het extra kastje de aardlek te voeden en vanaf daar de fornuisgroep.
Klopt dit? Of zie ik norm technische iets over het hoofd?
Zo iets bedoel ik, groepen doe ik dan niets mee; https://www.sandervunderi...QYBSABEgKZKPD_BwE#299=603
Overigens betwijfel ik of die kast sowieso wel voldoet gezien die PV-invoeding.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een Fornuisgroep aardlekautomaat B16A 30mA 2P+2N op de plek van de beltrafo te plaatsen en de beltrafo extern te maken.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Thx, voor de suggestie. Beltrafo zou nog wel passen in de kast, alleen dan naar beneden dus andere want geen busboard beneden.Jim423 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:22:
Mits dit gaat om een 2P hoofdschakelaar mag dat kastje daar gewoon achter.
Overigens betwijfel ik of die kast sowieso wel voldoet gezien die PV-invoeding.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een Fornuisgroep aardlekautomaat B16A 30mA 2P+2N op de plek van de beltrafo te plaatsen en de beltrafo extern te maken.
Waar doel je trouwens op betreft het voldoen van de kast gezien de PV? De PV is een aardlekautomaat, direct achter hoofdschakelaar geplaatst. Volgens de electricien is alles in overeenstemming met NEN1010. Ik moet echter nog slot factuur betalen, dus als iets niet klopt verneem ik dat graag.
[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 18-06-2019 21:43 ]
Verder zie ik geen probleem. Maar eh; 1F of 3F aansluiting? 3F aardlekautomaat kan natuurlijk ook, en een zeker niet nader te noemen merk heeft ook een "kookgroepaardlekautomaat".
De fornuisgroep heeft dan zelf een aardlekbeveiliging in zich dan, dus telt niet mee voor de 9 groepen. het zijn er dan 8.Freakie1NL schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:41:
[...]
Thx, voor de suggestie. Beltrafo zou nog wel passen in de kast, alleen dan naar beneden dus andere want geen busboard beneden.
Waar doel je trouwens op betreft het voldoen van de kast gezien de PV? De PV is een aardlekautomaat, direct achter hoofdschakelaar geplaatst. Volgens de electricien is alles in overeenstemming met NEN1010. Ik moet echter nog slot factuur betalen, dus als iets niet klopt verneem ik dat graag.
Om te zien of alles voldoet moeten we eerst foto's hebben van de kast (liefst ook met kap eraf) maar zo te horen kan het busboard en aardlekschakelaar nu overbelast worden. Wanneer je namelijk 3 of 4 groepen flink belast kan er mogelijk een stroom gaan lopen worden tot 64A (al zal dat in de praktijk wat minder zijn) omdat deze voeding betrekt uit niet alleen de 35A/40A hoofdzekering maar ook uit de aardlekautomaat van de PV als de zon schijnt. Simpele oplossing die ik toepas is de PV aardlekautomaat achter de hoofdschakelaar, tevens een C40A automaat achter de hoofdschakelaar (1P) welke de hoofdrail beveiligd en dus de gehele installatie (behalve de PV). Kans dat het misgaat is overigens wel klein (immers gelijktijdigheidsfactor + aangesloten apparatuur per aardlekschakelaar is <9kW) maar ik wil geen gezeur achteraf als er een keer een groep bij komt voor een sauna of jacuzzi o.i.d. met een flink element.
In de UK waar een 100A Henley de standaard is als hoofdzekering worden vrijwel alleen maar 63A aardlekschakelaars toegepast met een sloot 32A rings erachter + 50A shower. Daar zitten die aardlekschakelaars dus ook soms vastgekoekt als er slecht over is nagedacht. Echter is daar geen regelgeving die deze opstelling verbiedt (gevraagd aan een ''Sparky'').
[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 18-06-2019 23:22 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Maar in dit geval weten we niet hoe het zit. Als het vier panelen zijn en een 35A smeltzekering blijf je gewoon onder de 40. En die PV kun je niet spontaan meer laten leveren.
Had jouw post daarnet overigens niet gezien. Heel NL wordt zo gebouwd (zelfs nieuwbouw) en ik vraag me af hoeveel problemen dit nu daadwerkelijk oplevert. Je komt niet snel (langdurig) natuurlijk aan 50-60A tenzij je met sauna's of heaters aan de slag gaat. Misschien dat het straks met 16A laadpalen meer gaat spelen al is de kans groot dat die achter een eigen aardlekschakelaar komen.
Juist niet steeds meer auto's een directe DC-lader aansluiting krijgen wordt de 3F lader intern steeds meer weggelaten.kabeltjekabel schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:20:
Gewoon direct 3-fase doen. Doorlussen is niet de bedoeling als je krachtgroep gaat gebruiken.
1F autoladers zijn toch al aan het uitsterven toch?
De eerste lichting van de jaguar pace kan 1F max 16A dat is even wachten thuis. Dit is overigens snel veranderd naar 1F max 32A.
1F autos zijn bijvoorbeeld de Ampera-e / Ipace / Kia/Hyundai die zijn allemaal in landen ontwikkeld waar 3x25A maar een hele lichte aansluiting is. Zeker amerikanen waar in veel staten de nieuwe standaard huisaansluiting spitfase 200A is.
De fransen vinden 1x80A ook niet vreemd.
Dit trof ik aan aan de onderzijde:Onbekend schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:28:
[...]
Als je de automaat hebt vervangen, kan je dan eens kijken waarom de huidige automaat geen goed contact maakt terwijl je met het aanschroeven beter contact kreeg?

Sowieso mooi ontsnapt aan een meterkast brandje

De groep in kwestie is een relatief nieuwe groep, en dus later aan de kast toegevoegd. Hierbij hebben ze een ander merk automaat gebruikt dan er al aanwezig was, met als gevolg dat de aansluitingen niet netjes op een rij zaten. Hierom moesten de voetjes van de verbindingsrail verbogen worden. ik denk dat het hier mis is gegaan, en dat het voetje in deze groep niet geklemd werd, maar tegen een kant van het contact gedrukt, en hij dus naar verloop van tijd geen goede verbinding meer kon maken vanwege trillingen etc.
Hoe dan ook, de groep die ik besteld heb is in elk geval het zelfde merk als de bestaande groepen, en alles zit nu weer netjes op een rij.
Nogmaals bedankt allen voor de informatie en aanwijzingen die naar de juiste diagnose hebben geleidt.
[ Voor 3% gewijzigd door Minneyar op 19-06-2019 11:19 ]
Zoals Wago's en automaten meet steekklemmen zoals ABB en Hager die hebben.
De kans op dit soort problemen wordt daardoor een stuk kleiner.
Het verbuigen van kam-rail om het passend te maken is eigenlijk schandalig pruts werk!!
[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 19-06-2019 11:44 ]
Mijn ervaring met die steekklemmen is juist het omgekeerde, al helemaal met de ABB flexomaat serie; ik heb diverse situaties gezien waar de hele pinnen waren vastgesmolten aan de voedingsrail, of de draden vast zaten in de klemmen van de automaat.leonbong schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:43:
Dit is de reden waarom ik voor consumenten een groot fan ben van steekklemmen.
Zoals Wago's en automaten meet steekklemmen zoals ABB en Hager die hebben.
De kans op dit soort problemen wordt daardoor een stuk kleiner.
Het verbuigen van kam-rail om het passend te maken is eigenlijk schandalig pruts werk!!
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom iemand pinnen van een kam zou gaan lopen krombuigen omdat het anders niet past, als er een stukje 6mm2 VD draad was gepakt, was het nog 'redelijk' netjes opgelost.
Eens, maar wel een van de gevolgen van de voortdurende race to the bottom. Kast met inhoud zo goedkoop mogelijk leveren door een webshop, elektricien inhuren die er prat op gaat de boel in 1,5 uur erin te kletsen. Zit wel een stukje VD in de bestelwagen van de juiste kleur, maar dat is weer zes minuten werk, bijbuigen werkt ook. Gewoon kappen met dat elkaar vliegen afvangen op prijs en nu eens zorgvuldig werken voorop stellen.leonbong schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:43:
...
Ik stap maar weer van mijn zeepkist.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Ik heb nu ook een draadbrugje, want de Eaton automaten van nu zijn korter (gezien vanaf de DINrail naar boven en beneden) dan die van 2007.

Meterkast vandaag uitgebreid door de laadpaalman met een extra kast aan de linkerkant. Beetje jammer dat ik keurig dezelfde kast had besteld, zodat ze aan elkaar gemonteerd konden worden, maar... de installateur dat niet nodig vond. Het scheelt nu net weer een centimeter in de hoogte, er zit een kier tussen, de breekpoorten zijn niet gebruikt, er is een stukje uit het deksel geknipt, etc. Voor de een een minor detail, voor mij toch een punt van "gemiste kans" (en buiten de perfectie). Wie weet schroef ik de vier schroeven nog wel even los binnenkort en zet ik de kast er netjes naast. Wel even stroom eraf
Verder past het allemaal maar net, maar dat zal ook liggen aan de manier waarop e.e.a. is gemonteerd. er staat flink wat spanning (druk ...
Jammer, en in principe niet toegestaan. OA de voedingsdraden zijn nu onbeschermd tussen de kasten. Weliswaar klein maar toch. Ik vind dit echt een gemiste kans, en een beetje elektroman maakt dit niet zo.pekelveld schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:15:
[Afbeelding: Meterkast met uitbreiding]
Meterkast vandaag uitgebreid door de laadpaalman met een extra kast aan de linkerkant. Beetje jammer dat ik keurig dezelfde kast had besteld, zodat ze aan elkaar gemonteerd konden worden, maar... de installateur dat niet nodig vond. Het scheelt nu net weer een centimeter in de hoogte, er zit een kier tussen, de breekpoorten zijn niet gebruikt, er is een stukje uit het deksel geknipt, etc. Voor de een een minor detail, voor mij toch een punt van "gemiste kans" (en buiten de perfectie). Wie weet schroef ik de vier schroeven nog wel even los binnenkort en zet ik de kast er netjes naast. Wel even stroom eraf.
Verder past het allemaal maar net, maar dat zal ook liggen aan de manier waarop e.e.a. is gemonteerd. er staat flink wat spanning (druk ...) op de deksels aan de rechterkant namelijk.
Het best is dus om de driefase aardlek's te vervangen door enkel fase. Kan je ook doen door iedere aardlek maar één fase te laten doen. En niet zoals nu.
edit: dan zou je per groepje van 4 automaten met 2 kammen toekunnen.
Behalve voor je twee-fase kookgroep, daar hebben sommigen hier ook wat op tegen.
Maar jij hebt wel 4 draad kleuren...
[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 19-06-2019 23:47 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Kookgroep op 1 fase bij 3x25 aansluiting?
Dat scheef monteren... bah zeg.
Had je 2P aardlekschakelaars gebruikt had die trouwens allemaal in 1 kast gekund.
[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-06-2019 23:47 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb de "discussie" in dit topic ook voorbij zien komen, op basis van de NEN. Het rechterdeel is uit 2016. Even uit mijn hoofd was het advies toen nog niet zo. Ik ben me er van bewust, en mocht de handel ooit weer echt op de schop moeten, dan is dat een terecht aandachtspunt. En ach, met de wijsheid van toen had het me nu ruimte gescheeld. Maar een extra kast is toch wel handig, dan kan er binnenkort ook nog iets in voor zonnepanelen, en ... en ....onetime schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:29:
@pekelveld Het is ook geadviseerd om geen enkel-fase groepen achter een drie-fase aardlek te plaatsen.
Het best is dus om de driefase aardlek's te vervangen door enkel fase. Kan je ook doen door iedere aardlek maar één fase te laten doen. En niet zoals nu.
4 draad kleurenonetime schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:29:
@pekelveld
edit: dan zou je per groepje van 4 automaten met 2 kammen toekunnen.
Behalve voor je twee-fase kookgroep, daar hebben sommigen hier ook wat op tegen.
Maar jij hebt wel 4 draad kleuren...

Dat kan je wel zeggen! Nieuw draadje, nu al bijna stuk. Dit is ook de categorie beun de haas. Binnenkort dus maar stroom er even af, kastje netjes ernaast, en UTP-kabel netjes doorvoeren. Wel matig dat er nu al een stuk uit de zijkant van de kast is geknipt, onnodig...kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:47:
Die UTP kabel heeft ook een flinke knauw gekregen zo te zien... ding heeft sowieso een uiterst curieus tracé...
Kookgroep op fase 2 en 3. scheef monteren: wordt binnenkort wel een keer aangepakt.kabeltjekabel schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:47:
Kookgroep op 1 fase bij 3x25 aansluiting?
Dat scheef monteren... bah zeg.
Hoe is de voeding naar die nieuwe kast nou afgetakt? Onder de linker aardlekschakelaar? Met 2 draden in 1 klem maar er zijn geen dubbele adereindhulsen gebruikt? Dat ziet er niet bijzonder deugdelijk uit.pekelveld schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:15:
[Afbeelding: Meterkast met uitbreiding]
Meterkast vandaag uitgebreid door de laadpaalman met een extra kast aan de linkerkant.
Hoe zijn die aardrails verbonden? Met VD 2,5mm² in de verkeerde kleur?
Waarom zit de litze van die grondkabel zonder adereindhuls onder een schroefklem? En ik kan het niet goed zien, maar hoe zit het met de verbindingen in die blokjes links onder?
Is de bovenkant van die verdeler nog wel IP4X als je een kabel in een buisinvoer steekt? En is die kabel nou al buiten de kast aangestript (gezien de tape)?
Kan een hoop dingen niet goed zien op de foto (hoe die meter is aangesloten en wat die railklemmen rechts onder doen is me bijvoorbeeld een raadsel
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Grijs als 2e nul bij kookgroep mag nog steeds, maar wel met blauwe markering aan de eindes.
Qua Adereindhuls op aardlitze... dan eerst uiteinde ontvlechten
Ik heb afgelopen jaar enkele oude situaties gezien, daar lopen de draden onbeschermd achter de meter vandaan naar de kast er vlak boven. Meter op een plaat gemonteerd die op +/- 3cm van de muur zit.habbekrats schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:49:
[...]
Jammer, en in principe niet toegestaan. OA de voedingsdraden zijn nu onbeschermd tussen de kasten. Weliswaar klein maar toch. Ik vind dit echt een gemiste kans, en een beetje elektroman maakt dit niet zo.
Van de zijkant kan je er gewoon direct bij.
Hoe kom ik hier achter, of maakt dit niet bij aansluiten?
Makkelijkste blijft dat als je keuken geplaatst gaat worden die gewoon ook netjes je perilex wcd monteren. Ligt namelijk wel aan je kookplaat hoe die aangesloten moet gaan worden. Dan halen ze die WCD er meestal wel vanaf om eerst te kijken.
Groepenkast spanningsloos maken. De eerste bruine en blauwe van de 4 uit de kookgroep/fornuisgroep halen en met elkaar verbinden. Even op weerstandsmeting piepen in de keuken welke bruine en blauwe bij elkaar horen. Dat is dan je L1 (bruin) en N1 (blauw).SJB schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:34:
Volgende week wordt mijn keuken geplaatst met kookplaat via perilex aansluiting naar de fornuisgroep in de groepenkast. De draden zijn aangesloten in de groepenkast, maar aan de andere kant steken nog 5 draden uit de grond: 2x blauw, 2x bruin en 1x groen/geel. Ik ben vergeten de draden te markeren en weet dus niet welke blauw/bruin bij elkaar horen.
Hoe kom ik hier achter, of maakt dit niet bij aansluiten?
Of gewoon 1 helft aan en meten. Tussen de live fase naar z'n eigen nul heb je 230, naar de andere fase en nul heb je 0V. Wellicht wel last van zwerfspanning, maar met tweepolige spanningstester kun je dat wegdrukken
Klopt, via linker aardlek. Die 2e draad is inderdaad niet voorzien van adereindhuls. Installateur had het over aansluitkabels (standaard lengte) van dit merk, waarbij dat niet zou hoeven. Dubieus, maar ik kan het ook niet weerleggen. Ik heb geen zin om de kast weer open te schroeven, maar ik meen ABB of Attema ofzo. Geen "solid core", maar allemaal draadjes (edit: geperst). Het zag er wel redelijk robuust uit, alsof er over was nagedacht. De rechter kast ziet er wel wat degelijker uit qua adereinden.Xander schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:32:
[...]
Hoe is de voeding naar die nieuwe kast nou afgetakt? Onder de linker aardlekschakelaar? Met 2 draden in 1 klem maar er zijn geen dubbele adereindhulsen gebruikt? Dat ziet er niet bijzonder deugdelijk uit.
Maar wel ingetaped!Xander schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:32:
[...]
Hoe zijn die aardrails verbonden? Met VD 2,5mm² in de verkeerde kleur?
omdat alles zonder adereind is geplaatst gisteren, dus ook die blokjes links onder. Nogmaals, iets met een goed verhaal, gesproken met de man van de NEN, etc.Xander schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:32:
[...]
Waarom zit de litze van die grondkabel zonder adereindhuls onder een schroefklem? En ik kan het niet goed zien, maar hoe zit het met de verbindingen in die blokjes links onder?
Het is YMVK-as, misschien dan wel IP4X? wordt ook lastig door een buisje heen krijgen bij invoer trouwens. Of hij buiten de kast is aangestript, kan ik zo niet zien. Ik gok dat de tape bewoon wat ver doorgewikkeld is (al had je dan ook de kabel 1 cm verder de kast in kunnen trekken).Xander schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:32:
[...]
Is de bovenkant van die verdeler nog wel IP4X als je een kabel in een buisinvoer steekt? En is die kabel nou al buiten de kast aangestript (gezien de tape)?
Die stroom gaat van hoofdschakelaar met nieuwe kabeltjes naar de modbus, daarna met nieuwe kabeltjes door naar de rijgklem, en dan met de bestaande kabeltjes (die eerst direct in de hoofdschakelaar zaten) van rijgklem naar de rechter aardlek. Eigenlijk past het allemaal net niet, en was het beter geweest om (a) de rijgklemmen er tussenuit te laten en direct op de rechter aardlek aan te takken. "Maar da's werk, want dan moeten al die doorlussers los". Of (b) de modbus in de grote kast. Kost meer draad, maar levert ruimte op.Xander schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:32:
[...]
Kan een hoop dingen niet goed zien op de foto (hoe die meter is aangesloten en wat die railklemmen rechts onder doen is me bijvoorbeeld een raadsel) maar het komt nou niet bepaald over als een stukje vakwerk...
Hoe had dit dan gemoeten?habbekrats schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:49:
[...]
OA de voedingsdraden zijn nu onbeschermd tussen de kasten. Weliswaar klein maar toch. Ik vind dit echt een gemiste kans, en een beetje elektroman maakt dit niet zo.
De kasten wel tegen elkaar zetten ipv halfscheef met een dikke kier er tussen.
Voor dat individuele kabeltje wel, maar de klem onderop de aardlek... Kan zijn dat die nietjes die er vanuit de fabriek op zitten net wat dikker of dunner zijn dan een adereindhuls en de draad met huls eruit rolt.pekelveld schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:38:
[...]
Klopt, via linker aardlek. Die 2e draad is inderdaad niet voorzien van adereindhuls. Installateur had het over aansluitkabels (standaard lengte) van dit merk, waarbij dat niet zou hoeven.
Ah ok ik begrijp je, dan kunnen die kabels wel gewoon los tussen de kasten? Jouw opmerking sloeg dus op die verticale luchtspleet waar de kabels nu doorheen gaan?
zo te zien op foto Eaton systeem 55
hoofdstuk 17 koppelspie
https://www.klusspullen.n...epenkast%20informatie.pdf
Exact. Het is ook niet zo moeilijk zou je denken... maar die spie ga ik dus maar zelf even regelen. In die handleiding zie je ook duidelijk dat er breekpoorten zijn, en dat je dus niet random ergens een stuk uit de zijkant hoeft te brekenhabbekrats schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:03:
[...]
zo te zien op foto Eaton systeem 55
hoofdstuk 17 koppelspie
Die draden zijn ongetwijfeld zodanig afgewerkt dat ze zonder extra afwerking in een klem kunnen ja.pekelveld schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:38:
[...]
Klopt, via linker aardlek. Die 2e draad is inderdaad niet voorzien van adereindhuls. Installateur had het over aansluitkabels (standaard lengte) van dit merk, waarbij dat niet zou hoeven. Dubieus, maar ik kan het ook niet weerleggen. Ik heb geen zin om de kast weer open te schroeven, maar ik meen ABB of Attema ofzo. Geen "solid core", maar allemaal draadjes (edit: geperst). Het zag er wel redelijk robuust uit, alsof er over was nagedacht.
Maar niet samen met een anders afgewerkte ader!
Dat was hier zeker ook het probleem.....pekelveld schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:38:
"Maar da's werk, want dan moeten al die doorlussers los".
Ik heb dergelijke dingen al zien uitbranden. Als het mijn kast was dan ging er mooi een dubbele adereindhuls op.
Omdat er binnenkort een EV komt moet er thuis e.e.a. worden aangepast, met name van 1 naar 3 fase en eventuele uitbreiding groepen. Ik heb al veel gelezen (en besloten de zonnepanelen op dit moment niet verder uit te breiden maar even te wachten op 2023), maar ik kom er toch niet helemaal uit. En voordat ik opdracht geef om e.e.a. te vervangen/aanpassen, wil ik er zeker van zijn dat ik de juiste opdracht geef en mezelf niet onnodig op kosten jaag...
Edit: ter volledigheid, het gaat om een Model 3, dus (als het kan) ik wil liever niet laden met 3,7kW.

Klik voor groot.
Een paar vragen:
1. De aansluiting wordt door Liander verzwaard (3x25A) à € 280,-, dat is reeds aangevraagd bij mijnaansluiting.nl. De Liander klantenservice medewerker meldde dat de monteur eigenlijk niets aan de meterkast doet. Ik kan me dat niet voorstellen, maar klopt dat? Wat doet de monteur dan wel?
2. Kan onze meterkast (zie foto) eenvoudig worden omgebouwd naar 3-fase of moet er een nieuwe kast komen? Als de bestaande kast kan blijven, doet de monteur van Liander dat dus, of niet?
3. Indien er een nieuwe kast geplaatst moet worden, neem ik aan dat ik zelf een electricien te moet regelen. Moet die vervanging tegelijk met de Liander verzwaring gebeuren zodat er geen 'downtime' is? Ik kan me voorstellen dat je niet een drie fase aansluiting op een 1 fase kast dan doen en vice versa.
4. Op dit moment is vliegt er wel eens een groep uit als er in de keuken (vaatwasser + over + waterkoker + koffiezetapp) te veel tegelijk aanstaat. Ook wil ik een nieuwe groep naar buiten richting de schuur (houten blokhut). Daar ligt nu nog geen stroomaansluiting. Voor beide problemen zou ik dan ook een zwaardere en nieuwe groep willen, maar in de huidige kast is daar niet echt meer plek voor. Kunnen deze groepen los (zoals de omvormer) of is dan sowieso een nieuwe groepenkast niet onverstandig? Het lijkt me allemaal wat krap...
Hopelijk kom ik zo weer een stukje verder, bedankt!
De monteur van liander, doet helemaal niets aan jouw groepenkast.
Sterker nog: als er geen 3-fase hoofdschakelaar zit in je groepenkast, waar hij aan kan sluiten, is hij ook meteen weer weg.
Wat hij wel doet, mits je de hoofdschakelaar hebt, is 3 nieuwe zekeringen plaatsen en een nieuwe meter.
Ik zou meteen gebruik maken van je toekomst plannen en een dubbele kast op laten hangen door een elektro monteur.
Deze kast kan zowel op 1 als op 3 fase (doordat er 3 losse aardlekschakelaars in zitten.
https://www.installatieva...0wwQBEEAQYAyABEgKf8fD_BwE
Wel je omvormer verplaatsen. Zit die in een gesloten meterkast? nee toch?
Hier een plaatje van mijn kast

(oudere foto - inmiddels weer aangepast)
En waarom wachten tot 2023 met uitbreiding panelen? Dan mis je al 3 jaar terugverdientijd.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2019 08:28 ]
Wat betreft je problemen in de keuken, dat kan je niet oplossen met een zwaardere groep (en al helemaal niet op de 3x25A aansluiting), maar zal je op moeten lossen door een extra groep te realiseren en daar apparaten op aan te sluiten en het zodoende te verdelen over 2 groepen (en in de nieuwe situatie dus ook 2 fases).
De SolarEdge is overigens niet ideaal voor een 3 fase aansluiting, maar het gaat allemaal net goed. Die levert namelijk meer dan 23A op een hoofdzekering van 25A. In de nieuwe situatie was een 3-fase inverter logischer geweest. Inverter in de meterkast wordt overigens waarschijnlijk wel veel te warm (incl de rest van de meterkast). Rendement van de inverter is 96-97%. Als er 5 kWatt door heen loopt betekend dat dus dat er constant 150-200 Watt aan warmte geproduceerd kan die nergens heen kan.
Beide, bedankt! Al een stuk wijzer. En dat de Liander monteur niets doet aan de groepenkast snap ik, maar klantenservice Liander meldde dat hij niets doet in de meterkast. Dat leek me nogal onlogisch.
De dubbele kast lijkt me inderdaad een goede optie. En dan komt gelijk de extra groep van de omvormer te vervallen.
Maar kan ik voorafgaand aan de verzwaring deze kast laten plaatsen en aansluiten, nog op 1 fase, die de Liander monteur omzet naar 3 fase? Of moet de installatie nieuwe groepenkast toch tegelijk met de verzwaring? Heeft dat daarna nog gevolgen voor de verdeling over de verschillende fases? Toch bang dat ik zonder stroom kom te zitten oid.
De deur van de meterkast staat altijd zo'n 5cm open dus de warmte kan (redelijk?) goed weg. De meterkast staat in de bijkeuken. Desalniettemin, de installateur heeft nooit iets verteld over de warmte ontwikkeling. Misschien zelf ook niet oplettend genoeg geweest, het is logisch als een koe

Wat kost ongeveer het vervangen van de groepenkast inc. arbeidsloon? Is een (erkende) installateur hier 2 of 6 uur mee bezig?
Edit: verder, ik zit net even te meten, de dubbele kast past in de breedte, maar niet in de hoogte.. Dan is er geen ruimte meer voor de draden uit de bovenkant van de groep. Dus de gehele meter moet 10cm lager + de omvormer hoger, of de omvormer moet geheel ergens anders worden geplaatst.. En dat brengt weer andere problemen met zich mee.. Zijn er ook dubbele groepenkasten van een iets kleiner formaat?
En er komt geen uitbreiding zonnepanelen omdat we net een aantal grote investeringen hebben gedaan.. Nu de buffer weer wat opbouwen
[ Voor 23% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 09:03 ]
Wat betreft het aansluiten. De elektricien moet komen voordat Liander langs komt, op het moment dat de elektricien de groepenkast vervangt zit je even zonder stroom, dat kan niet anders. Vervolgens kan de elektricien de nieuwe kast op de huidige fase aansluiten, maar vaak ook al op de andere 2 fases die nu nog niet in gebruik zijn. Maar ik zou er van uitgaan dat de elektricien nog een keer moet terug komen als Liander is geweest om de groepen netjes over de fases te verdelen.
Qua kosten, de huidige situatie is heel beperkt en overzichtelijk, dus dat zal eerder 2 uur werk zijn dan 6 uur. Kosten van de groepenkast zelf is heel afhankelijk van het gekozen merk. Een kast met EMAT componenten komt op de helft van een kast Hager.
1. voor elke kabel een lasdoos in de kelder maken en met een nieuw stuk kabel naar de groepenkast in
2. kabels tot in de groepenkast trekken en daar een las maken
Ik meen dat lasklemmen in de groepenkast niet mogen? In principe komt het toch neer op hetzelfde als je op 2 meter afstand een extra doosje plaatst en ze daar doorlust?
Zijn er andere manieren om in de groepenkast een kabel te verlengen?
Kan je de omvormer niet in de bijkeuken hangen dan?
https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/montage
Zelf geen ervaring mee, omdat ik het zelf kan.
Nog een reden om de omvormer niet in de meterkast op hout te plaatsen:
http://files.sma.de/dl/7418/HolzUnt-TI-nl-12.pdf
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2019 09:43 ]
Goed bedrijf, Als je daar een groepenkast koop kan je alleen beter via www.elektramat.nl gaan, zelfde bedrijf alleen vreemd genoeg iets goedkoperAUijtdehaag schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:38:
@herofruit
https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/montage
Zelf geen ervaring mee, omdat ik het zelf kan.
Geen ervaring met hun plaatsing service, ik plaats ook zelf idd.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
@AUijtdehaag Hmm, in de toekomst op zoek naar een andere plek dus. Bijkeuken kan, maar echt netjes is naar boven verhuizen. Nadeel is de slaapkamer en in- en uitschakeltik. En anders toch hoger in de kast met een ventilator + ventilatiegat voor koeling. Al is het niet ideaal met het hout inderdaad.... Toch even goed over nadenken!
Nu alleen nog de opbouw van de kast. Ik ben uitgegaan van een Eaton Holec Groepenkast 440x330 omdat deze hopelijk makkelijker past dan de ABB. Scheelt 6cm in de hoogte t.o.v. de ABB.
Klopt deze samenstelling?
8 groepen 16A 1P (droger, wasmachine, tuin, schuur (nieuw) + 4 voor beneden en boven)
1 fornuisgroep 16A 2P
3 aardlekschakelaars 40A 30mA (4+4+fornuis)
1 krachtgroep 16A 3P (voor de EV aansluiting)
1 aardlekschakelaar 40A 4P (krachtgroep)
En ik kan de tuinschakeling (Hager) hergebruiken in de nieuwe kast, correct?
[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 11:04 ]
Ook ik heb een 3-fase groep maar deze is bij mij voor de inductie kookplaat en heb wat meer groepen beschikbaar.
Tevens heb ik bovenin nog extra ruimte door de opzetstukken maar is meer relevant als je zelf alles aansluit (en de ruimte hebt).
Scheelt een hoop geprop met draden en kan er mooi een extra lus in leggen.
Dit had ik:

En zo is het geworden:

Gelukkig had ik een externe hoofdschakelaar waardoor ik makkelijk alles af kon schakelen en zo de kast wisselen. Maar ja, dat zou bij jou ook weer 11 cm hoogte kosten
Oh ja als extra aanvulling ... de rommelige buizen erboven zijn ondertussen wel vervangen en (bijna) alles aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Oystein op 25-06-2019 12:14 ]
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
wat zijn de digitale meters in je kast ?AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:08:
@herofruit
De monteur van liander, doet helemaal niets aan jouw groepenkast.
Sterker nog: als er geen 3-fase hoofdschakelaar zit in je groepenkast, waar hij aan kan sluiten, is hij ook meteen weer weg.
Wat hij wel doet, mits je de hoofdschakelaar hebt, is 3 nieuwe zekeringen plaatsen en een nieuwe meter.
Ik zou meteen gebruik maken van je toekomst plannen en een dubbele kast op laten hangen door een elektro monteur.
Deze kast kan zowel op 1 als op 3 fase (doordat er 3 losse aardlekschakelaars in zitten.
https://www.installatieva...0wwQBEEAQYAyABEgKf8fD_BwE
Wel je omvormer verplaatsen. Zit die in een gesloten meterkast? nee toch?
Hier een plaatje van mijn kast
[Afbeelding]
(oudere foto - inmiddels weer aangepast)
En waarom wachten tot 2023 met uitbreiding panelen? Dan mis je al 3 jaar terugverdientijd.
leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
Digitale kWh meters, 1 & 3 fase. Zo te zien voor zowel totaal als dagaantallen?
https://www.conrad.nl/p/f...2-a-conform-mid-ja-125425
https://www.conrad.nl/p/f...-a-conform-mid-nee-125548
[ Voor 5% gewijzigd door herofruit op 25-06-2019 13:08 ]
3-fase aansluiting betekent ook kookplaat 3-fase aansluiten. Makkelijkste is dan een aardlekautomaat 3-fase.
Er is al veel over geschreven.
2x finders 3-fase voor zonnepanelen en eigen verbruik.
2x finders 1-fase voor de warmtepomp en heater.
Alles met M-bus uitlezing. (Naar domoticz en pvoutput/grafana)
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2019 13:51 ]
Helaas werkt dit toch niet. Halve groep schiet ook terug, dus deze lijkt een soort beveiliging te hebben (?). Lampje er aan gehangen, maar alleen licht bij inschakelen van beide kookgroepen en geen enkele andere combinatie.onetime schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:28:
@SJB kookgroep, op 2 van de 4 draden spanning zetten door de halve kookgroep in te schakelen, dan meten, en als dit niet kan de boel afschakelen en met bv beltrafo of 9V batterij op 2 bij elkaar horende draden in de groepenkast zetten. Dan zie je het vanzelf.
Ik krijg de draden ook niet uit de groep (van het merk Hager) om op een vrije groep te testen. Iemand nog een ander idee?
Edit: inmiddels gelukt om steeds een van de draden in een kring met 9volt batterij en fietslampjes te zetten. Tip: draden markeren voordat je er niet meer bij kunt
[ Voor 10% gewijzigd door SJB op 25-06-2019 20:32 ]
Krachtgroep ipv fornuisgroep.herofruit schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:03:
@Oilman Sorry, verkeerd verwoord. Het aparte kastje komt te vervallen. De groep komt niet te vervallen, maar die komt in de nieuwe kast. Maar bedankt voor de uitleg wbt liander/electricien, dat is me nu duidelijk!!
@AUijtdehaag Hmm, in de toekomst op zoek naar een andere plek dus. Bijkeuken kan, maar echt netjes is naar boven verhuizen. Nadeel is de slaapkamer en in- en uitschakeltik. En anders toch hoger in de kast met een ventilator + ventilatiegat voor koeling. Al is het niet ideaal met het hout inderdaad.... Toch even goed over nadenken!
Nu alleen nog de opbouw van de kast. Ik ben uitgegaan van een Eaton Holec Groepenkast 440x330 omdat deze hopelijk makkelijker past dan de ABB. Scheelt 6cm in de hoogte t.o.v. de ABB.
Klopt deze samenstelling?
8 groepen 16A 1P (droger, wasmachine, tuin, schuur (nieuw) + 4 voor beneden en boven)
1 fornuisgroep 16A 2P
3 aardlekschakelaars 40A 30mA (4+4+fornuis)
1 krachtgroep 16A 3P (voor de EV aansluiting)
1 aardlekschakelaar 40A 4P (krachtgroep)
En ik kan de tuinschakeling (Hager) hergebruiken in de nieuwe kast, correct?
In je huidige 1F kast voedt je 23A in van PV. Hoofdzekering zal wel 35A zijn, daarmee zit je daan 58A wat je dan nominaal kunt trekken. Daar zijn waarschijnlijk je aardlekschakelaars niet op gemaakt.
Als je straks naar 3F houdt je hetzelfde, maar dan in mindere mate (23+25). Strikt genomen moet je dan extra maatregelen treffen om je railsysteem / aardlekschakelaars te beschermen tegen overbelasting. Dus ofwel na de hoofdschakelaar op de fase van de PV een C40 zetten voor de verbruiksgroepen ofwel 63A aardlekschakelaars gebruiken.
Voor de duidelijkheid de vragen zelf dik-gedrukt gemaakt.
Momenteel heb ik in de meterkast hetvolgende zitten.
Kabel komt binnen van de leverancier.
daarna zit er 3x een 25A automaat.
Hierna de slimme meter
Daarna heb ik een ABB HAF kast met een hoofdschakelaar van 40A (4P E204/40R)
Daarna heb ik 2x een aardlek van 4P 40A 30mA
En dit gaat de busboard in.
Heb ik nu 25A of 40A tot m'n beschikking? (of is t 40A totaal, maar 25A per fase?)
Ik wil de meterkast uitbreiden ivm zonnepanelen.
Hiervoor wil ik een YMVK DCA 5 x 4 mm2 naar de garage trekken. Daar komt dan nog een klein verdeelkastje welke de fases splitst voor de PV en voor gebruik in garage, schuurtje en tuin.
Heb ik dan voldoende aan een ABB HAF HAD3400-40 met een ABB krachtbrug 1010-031?
In die uitbreiding zitten 4 flexomaten van 16A. Deze zitten alle 4 naast elkaar. Zitten deze elk op een eigen fase?
Of gaat een 3P+N automaat niet als flexomaat?
Bonus vraag, past 4mm² wel aan de uitgang van een 1P+N 16A felxomaat?
In de garage wil ik vervolgens die 5x 4mm² binnen laten komen in een ABB Mistal kast van 2x12 modules.
Daar komen 6x een 1P+N automaat. 3 voor de micro-omvormers en 3 voor de garage.
Mogelijk is de 30mA te zwak voor de PV, mocht dat zo zijn, dan vervang ik de 30mA voor een 300mA en plaats ik de 30mA in de Mistal kast voor de 3 1P+N automaten die voor de garage, schuurtje en tuin gebruikt wordt.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Ok, ik begin de draad weer een beetje te verliezen... Ik krijg nu van verschillende mensen, verschillende adviezen/richtlijnen.kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:14:
[...]
Krachtgroep ipv fornuisgroep.
In je huidige 1F kast voedt je 23A in van PV. Hoofdzekering zal wel 35A zijn, daarmee zit je daan 58A wat je dan nominaal kunt trekken. Daar zijn waarschijnlijk je aardlekschakelaars niet op gemaakt.
Als je straks naar 3F houdt je hetzelfde, maar dan in mindere mate (23+25). Strikt genomen moet je dan extra maatregelen treffen om je railsysteem / aardlekschakelaars te beschermen tegen overbelasting. Dus ofwel na de hoofdschakelaar op de fase van de PV een C40 zetten voor de verbruiksgroepen ofwel 63A aardlekschakelaars gebruiken.
Ik heb net EMAT gebeld. Zij stellen (om logische redenen, net als @AUijtdehaag ) voor om een 1/3 fase te plaatsen met daarin:
Hoofdschakelaar: 1
1 - 40A
Aardlekschakelaars: 2
1 - 40A 30mA (0,03A) Groep 1/4
2 - 40A 30mA (0,03A) Groep 5/8
Groepen: 8
1 - 16A 1P+N B-Kar Oven
2 - 16A 1P+N B-Kar Wasmachine
3 - 16A 1P+N B-Kar Wasdroger
4 - 16A 1P+N B-Kar Rest keuken
5 - 16A 1P+N B-Kar Tuin
6 - 16A 1P+N B-Kar Boven
7 - 16A 1P+N B-Kar Beneden
8 - 23045 Groep(en) 20 B 1P+N Aansluiting zonnepanelen < Aardlekautomaat 1p+N 20 A B-karakteristiek 6 kA, 30 mA klasse A, wordt vanuit de huidige overgezet.
Aardlekautomaat 3P+N: 1
1 - 16A B-kar Laadpaal max. 11kW
Hij stelt voor om geen fornuisgroep te plaatsen, maar simpel de oven op een andere groep te zetten. Kabel trekken, klaar.
Toen ik vroeg naar maximale belasting i.v.m. de zonnepanelen en de 40A aardlekschakelaar, gaf de beste man aan dat dit verder geen probleem vormt. Klopt dat wel/niet?
Los daarvan, het zou ideaal zijn de 1 fase omvormer te vervangen voor een 3 fase. Dat zit er nu even niet in.
Waarom plaats je in de meterkast niet gewoon een 3p+n 16A aardlekautomaat? Die heeft ABB ook gewoon in het assortiment, scheelt ruimte en maakt de opstelling overzichtelijker.
@herofruit Wat voor fornuis/oven heb je staan? De aansluitmogelijkheden daarvan zijn leidend.
De voorgestelde faseverdeling is wel zo'n beetje de slechts mogelijke combinatie. Alle grootverbruikers zitten op 1 fase: volledige keuken + wasmachine en droger. Logische indeling is om de groepen in de keuken over op z'n minst 2 fases te verdelen. Voor de wasmachine en droger geldt hetzelfde, wasmachine op fase 1, dan de droger op fase 2.
De aardlekschakelaar is niet het probleem i.c.m. de zonnepanelen, daar gaat immers niet te veel stroom lopen. Het is het busboard waar het theoretische risico zit. Met je 1 fase aansluiting kan je 40A van het net trekken en je zonnepanelen kunnen 20A invoeden, dan zou er dus theoretisch 60A kunnen gaan lopen over het busboard. Als je naar 3 fase overstapt is het probleem opgelost, omdat je per fase maximaal 25A trekt.
[ Voor 51% gewijzigd door Oilman op 26-06-2019 17:26 ]
Nu snap ik het ook niet meer, heb je nou wel of niet een elektrische kookplaat, en zo ja, waarop zit ie dan? Zo nee, waarvoor zou je dan een kookgroep nodig hebben? Een oven is bijna altijd 3,6KW, is 1 groep. Een gaskookplaat verbruikt amper stroom, alleen voor de ontsteking, die kan dus makkelijk op een bestaande andere groep. Wat in ieder geval niet klopt zijn de 2 aardlekschakelaars: je moet er 3 hebben (1 voor elke fase), anders kun je slechts 2x25A van je hoofdaansluiting gebruiken. Dat gaat geen mooie faseverdeling opleveren. Je hebt dus 3 2-polige aardlekschakelaars nodig, tenminste geschikt is voor 35+20(althans, het zal meer dan 16A zijn)=55A. Dat is dus vanwege de zonnestroom die je invoert. Eventuele verdeelklemmen moeten dus ook voor meer dan 40A geschikt zijn, evenals de bedrading (er is vast wel iemand die je kan vertellen of dit nog net met 6mmQ mag of met 10mmQ moet).
4 polige aardlekschakelaars met enkelfase eindgroepen doen we niet meer. En brand omdat je te zuinig was om met je piekvermogen van je omvormer rekening te houden is helemaal pijnlijk. Dus dat advies zit niet helemaal snor. Verder zou ik EMAT niet aanraden, beduidend kwetsbaarder dan Hager/ABB/Eaton/Schneider. Wat maakt die paar tientjes uit voor iets wat er de komende 30/50 jaar zonder onderhoud moet hangen.
Je hebt dus nodig:
Hoofdschakelaar
---->
3x Aardlekschakelaar 2P 63A
8x Eindgroep B16 (en hoe zat het met die kookplaat?)
<------
1x ALAMAT 20A invoer zonnestroom
Een kookplaat hoort trouwens bij krachtstroom op een krachtgroep, niet op een kookgroep. Dat is hier al vaker besproken, een krachtgroep is op een 3-fase aansluiting de enige juiste oplossing. De rest is per definitie gepruts.
[ Voor 15% gewijzigd door Steyn_E op 26-06-2019 17:35 ]
Ik lees dit wel vaker, meestal geschreven door installateurs en in de regel altijd zonder onderbouwing. Ik vraag me toch af waar dit op gebaseerd is? Waar moet ik aan denken bij 'beduidend kwetsbaarder'?Steyn_E schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:26:
Verder zou ik EMAT niet aanraden, beduidend kwetsbaarder dan Hager/ABB/Eaton/Schneider. Wat maakt die paar tientjes uit voor iets wat er de komende 30/50 jaar zonder onderhoud moet hangen.
Overigens is het bij een complete kast wel een ander bedrag dan een paar tientjes, het verschil op een uitgebreide installatie is al snel een paar honderd Euro. Ik kan er wel inkomen dat meer geld betalen voor een merknaam die je nooit ziet niet heel aantrekkelijk is.
Niet met een eigen aardlek op de pv en terugleveren op de hoofdschakelaar met een verdeelblokje.kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:14:
[...]
Krachtgroep ipv fornuisgroep.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Natuurlijk niet, je hoofdaansluiting en PV groep blijven cumulatief. Buiten dat je wil dat de hoofdschakelaar ook de PV groep afschakelt, dus onder de hoofschakelaar aansluiten zou ik niet doen (mag ook niet want onder spanning). Bovendien zou dan je hoofdschakelaar ook een 63A model moeten worden. Wat jij voorstelt maakt helemaal niks uit. Alleen wanneer je tussen de hoofdschakelaar en je eindgroepen nog een tussengroep plaatst (een C40 of zo) zou je 40A modellen daarachter mogen gebruiken. Dan is gewoon 63A spul gebruiken logischer wat mij betreft.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:56:
[...]
Niet met een eigen aardlek op de pv en terugleveren op de hoofdschakelaar met een verdeelblokje.
Je hebt vanuit netzijde op elke fase 25A beschikbaar. Daarbovenop nog wat je via PV opwekt.HellStorm666 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:11:
[...]
Heb ik nu 25A of 40A tot m'n beschikking? (of is t 40A totaal, maar 25A per fase?)
Tenzij de garage echt een enorm eind verderop is zou ik gewoon alles direct vanuit dezelfde kast bekabelen.HellStorm666 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:11:
Ik wil de meterkast uitbreiden ivm zonnepanelen.
Hiervoor wil ik een YMVK DCA 5 x 4 mm2 naar de garage trekken. Daar komt dan nog een klein verdeelkastje welke de fases splitst voor de PV en voor gebruik in garage, schuurtje en tuin.
1)Gebruik gewone krachtgroepen ipv bruggetjes ellendeHellStorm666 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:11:
Heb ik dan voldoende aan een ABB HAF HAD3400-40 met een ABB krachtbrug 1010-031?
In die uitbreiding zitten 4 flexomaten van 16A. Deze zitten alle 4 naast elkaar. Zitten deze elk op een eigen fase?
Of gaat een 3P+N automaat niet als flexomaat?
Bonus vraag, past 4mm² wel aan de uitgang van een 1P+N 16A felxomaat?
2)Je hoeft geen flexomaat te gebruiken, je kunt er een normale krachtgroep in zetten.
3)Goede vraag, ik kan het ook niet vinden. Als je met uitgang dan de bovenkant bedoeld tenminste.
Tuurlijk wel. Dan heb je netzogoed PV + hoofdzekering >> 40A.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:56:
[...]
Niet met een eigen aardlek op de pv en terugleveren op de hoofdschakelaar met een verdeelblokje.
Ja, en de 3e fase gebruik je verder niet?herofruit schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Ok, ik begin de draad weer een beetje te verliezen... Ik krijg nu van verschillende mensen, verschillende adviezen/richtlijnen.
Ik heb net EMAT gebeld. Zij stellen (om logische redenen, net als @AUijtdehaag ) voor om een 1/3 fase te plaatsen met daarin:
Hoofdschakelaar: 1
1 - 40A
Aardlekschakelaars: 2
1 - 40A 30mA (0,03A) Groep 1/4
2 - 40A 30mA (0,03A) Groep 5/8
Wat voor oven heb je? Mijn oven is gewoon 3,7 kW op een normale groep. Je kookt niet elektrisch?herofruit schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Hij stelt voor om geen fornuisgroep te plaatsen, maar simpel de oven op een andere groep te zetten. Kabel trekken, klaar.
Klopt niet. Alleen de praktijk is het nogal een zeer zeldzaam probleem.herofruit schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:43:
Toen ik vroeg naar maximale belasting i.v.m. de zonnepanelen en de 40A aardlekschakelaar, gaf de beste man aan dat dit verder geen probleem vormt. Klopt dat wel/niet?
[...]
Dan nog heb je meer dan 40, en daar zijn normaal geproken je aardlekschakelaars op uitgekozen.Oilman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:18:
[...]
De aardlekschakelaar is niet het probleem i.c.m. de zonnepanelen, daar gaat immers niet te veel stroom lopen. Het is het busboard waar het theoretische risico zit. Met je 1 fase aansluiting kan je 40A van het net trekken en je zonnepanelen kunnen 20A invoeden, dan zou er dus theoretisch 60A kunnen gaan lopen over het busboard. Als je naar 3 fase overstapt is het probleem opgelost, omdat je per fase maximaal 25A trekt.
Hij heeft helemaal geen 3x 63A aardlekschakelaar nodig. Alleen een C40 voor de verbruiksgroepen op de fase waar de PV wordt ingevoed.Steyn_E schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:26:
[...]
Je hebt dus nodig:
Hoofdschakelaar
---->
3x Aardlekschakelaar 2P 63A
8x Eindgroep B16 (en hoe zat het met die kookplaat?)
<------
1x ALAMAT 20A invoer zonnestroom
Een kookplaat hoort trouwens bij krachtstroom op een krachtgroep, niet op een kookgroep. Dat is hier al vaker besproken, een krachtgroep is op een 3-fase aansluiting de enige juiste oplossing. De rest is per definitie gepruts.
Nope,
Als je de volgorde meter-hoofdschakelaar-verdeelblokjes aansluit en vanuit de verdeelblokjes een ALS-Pv groep en 3 xALS-Verbruikers groepen aansluit heb je geen andere 63A ALS nodig.
3x63A ALS was mijn fout. Met een C40 ertussen hoeft dat niet. Neemt niet weg dat het deel tussen de hoofdschakelaar en die C40 geschikt moet zijn voor 35+20=55A, niet 40A. Dus dikkere bedrading/geschikte verdeelblokjes. En dat geldt nog steeds nadat hij naar 3x25A is overgestapt (45A).Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:06:
@Steyn_E @kabeltjekabel
Nope,
Als je de volgorde meter-hoofdschakelaar-verdeelblokjes aansluit en vanuit de verdeelblokjes een ALS-Pv groep en 3 xALS-Verbruikers groepen aansluit heb je geen andere 63A ALS nodig.
Mits je er een C40 tussenzet voor de gebruikers.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:06:
@Steyn_E @kabeltjekabel
Nope,
Dat met die verdeelblokjes zit wel prima. Dat zijn in 40A en 63A kasten gewoon dezelfde.Steyn_E schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:09:
[...]
3x63A ALS was mijn fout. Met een C40 ertussen hoeft dat niet. Neemt niet weg dat het deel tussen de hoofdschakelaar en die C40 geschikt moet zijn voor 35+20=55A, niet 40A. Dus dikkere bedrading/geschikte verdeelblokjes. En dat geldt nog steeds nadat hij naar 3x25A is overgestapt (45A).
Waar heeft hij de c40 voor nodig dan? Ik vat hem even niet, verdeelblokjes kunnen dat wel aan, de bedrading komt nooit meer op dan de hoeveelheid groepen op 1 ALS, die heeft immers zijn eigen aansluiting, zowel enkel als 3 fase.Steyn_E schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:09:
[...]
3x63A ALS was mijn fout. Met een C40 ertussen hoeft dat niet. Neemt niet weg dat het deel tussen de hoofdschakelaar en die C40 geschikt moet zijn voor 35+20=55A, niet 40A. Dus dikkere bedrading/geschikte verdeelblokjes. En dat geldt nog steeds nadat hij naar 3x25A is overgestapt (45A).
Dat geld ook voor de pv groep.
Trekken ze met zijn allen teveel vermogen zonder pv gaat de hoofdzekering er uit van 35A of 25A bij 3 fase.
6mm2 is overal voldoende zoals ik het zie.
Ook met die volgorde houd je precies hetzelfde probleem. Er zijn twee voedingsbronnen aanwezig, er kan meer dan de nominaalstroom door de aardlekschakelaars, kastbedrading en eventuele busboards / kamrails stromen.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:06:
@Steyn_E @kabeltjekabel
Nope,
Je hebt niet per se 63A aardlekschakelaars nodig, de stroom op een andere wijze beperken kan natuurlijk ook. Met een 40A aardlekschakelaar met daar achter 2x16A eindgroepen is bijvoorbeeld niets mis (want max 32A).
Als je een 40A aardlekschakelaar hebt met daar achter 4x16A groepen, kunnen die groepen in theorie 64A opnemen. Gebeurt dat zonder PV? Dan tript de hoofdzekering. Gebeurt dat met PV? Dan niet, afhankelijk van het ingevoerde vermogen. Daar zit het probleem...Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:21:
[...]
Ik vat hem even niet, verdeelblokjes kunnen dat wel aan, de bedrading komt nooit meer op dan de hoeveelheid groepen op 1 ALS, die heeft immers zijn eigen aansluiting, zowel enkel als 3 fase.
Niet als je tegelijk PV invoed. Stel je voed 20A PV in, dan kun je dus 25A (bij 3x25A) + 20A = 45A verbruiken op die ene fase. Het maakt niet uit hoe je het aan elkaar knoopt, zolang je het boven de hoofdzekering doet blijft dat het geval. Tenzij je natuurlijk die C40 er in zet.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:21:
[...]
Waar heeft hij de c40 voor nodig dan? Ik vat hem even niet, verdeelblokjes kunnen dat wel aan, de bedrading komt nooit meer op dan de hoeveelheid groepen op 1 ALS, die heeft immers zijn eigen aansluiting, zowel enkel als 3 fase.
Dat geld ook voor de pv groep.
Trekken ze met zijn allen teveel vermogen zonder pv gaat de hoofdzekering er uit van 35A of 25A bij 3 fase.
6mm2 is overal voldoende zoals ik het zie.
Verder is het eigenlijk vooral een theoretisch probleem. Het is veel meer een probleem bij die antieke verdelers die gemaakt zijn voor 25A, waar stiekem al een 35A hoofdzekering voor zit en je dan ook nog PV gaat invoeden.
@Rol-Co Zodra je meer dan 2 16A groepen achter een aardlekschakelaar 40A zet waar ook de opgetelde stroom PV+hoofdzekering meer is dan 40A vanwege invoeding op die fase moet je naar 63A aardlek of een C40 ergens voor verbruikersgroepen.
Las laatst deze: https://www.installatiejo...panelen-voorkomen-1019623
Met o.a. de suggestie om de hoofdschakelaar te vervangen door een automaat en de PV daarvoor aan te sluiten. Ook niet echt chique, en voldoet niet volgens de huidige normen....
Precies, maar dan gaat het daar toch fout, en niet voor de ALSJim423 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:27:
Ik vermoed dat de EMAT man de 2 aardlekschakelaars op L1 en L2 zet. De aardlekautomaat PV komt dan op L3. De krachtgroep van de laadpaal komt over L1-L2-L3. Zo ontloop je 63A aardlekschakelaars of een C40 automaat.
@Rol-Co Zodra je meer dan 2 16A groepen achter een aardlekschakelaar 40A zet waar ook de opgetelde stroom PV+hoofdzekering meer is dan 40A vanwege invoeding op die fase moet je naar 63A aardlek of een C40 ergens voor verbruikersgroepen.
2 per ALS en er is niets aan de hand, 32A x 3 of 4 (zou je max 35A + pv20A kunnen belasten) enkelfase heb je toch aan 6 of 8 groepen zat.
Die las ik ook al. Why in god's name adviseren ze dat?Xander schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:31:
Met o.a. de suggestie om de hoofdschakelaar te vervangen door een automaat en de PV daarvoor aan te sluiten. Ook niet echt chique, en voldoet niet volgens de huidige normen....
In de utiliteit zou je er nog mee weg kunnen komen door rood te stickeren. In particuliere installaties moet je dat gewoon niet willen.
@Rol-Co Ik kan ff nergens uit je berichten opmaken dat je het had over max. 2 groepen achter de aardlekschakelaar op de fase met invoeding. Dan is er inderdaad geen probleem.
Omdat de vraagsteller dan ook nergens 2 groepen vermeld had. Die had het over 4 groepen/aardlek. Bij 3 of meer wordt het problematisch. Maar aangezien zijn nieuwe kast voor 3-fase geschikt moet worden lijkt me dat er hoe dan ook 3 ALS'en geplaatst moeten worden, waarvan dus 1 met C40 erbij. PV invoeden doe je dan op die fase. Dan kan er niks misgaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Steyn_E op 26-06-2019 19:57 ]
C40 is goedkoper dan extra aardlekschakelaar. Ga je 2 groepen per aardlekschakelaar doen ben je ook goedkoper uit met aardlekautomaten. Zelfde gebruik van ruimte ook.Rol-Co schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:34:
[...]
Precies, maar dan gaat het daar toch fout, en niet voor de ALSTeveel groepen op 1 ALS, dus de ALS kan overbelast raken.
2 per ALS en er is niets aan de hand, 32A x 3 of 4 (zou je max 35A + pv20A kunnen belasten) enkelfase heb je toch aan 6 of 8 groepen zat.
Klopt, had ik ook niet gemeld, echter vind ik de oplossing met de C40 een fout met een fout oplossen, als je een abb busboard koopt 3x4 groepen bijv en je klikt er 2 groepen-ALS-2groepen-ALS-2groepen-ALS dan heb je precies een rij van 12. Daar kan je 12 kabels op aansluiten in theorie, je hebt namelijk ook te maken met apparaten boven de 2000W die een eigen groep moeten hebben.Jim423 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:47:
[...]
Die las ik ook al. Why in god's name adviseren ze dat?
In de utiliteit zou je er nog mee weg kunnen komen door rood te stickeren. In particuliere installaties moet je dat gewoon niet willen.
@Rol-Co Ik kan ff nergens uit je berichten opmaken dat je het had over max. 2 groepen achter de aardlekschakelaar op de fase met invoeding. Dan is er inderdaad geen probleem.
Pv kan dan nog appart met ALS-groep of met 1 enkele alamat in de onderste rij, alles uitkomend op de verdeelblokjes.
3 fase kan je dit dus doen over de 3 fase verdeeld.
Ik heb zelf ook 3 fase met elke fase een ALS en 4 groepen per ALS hoor
De 3 setjes pv hebben allen een eigen groep, eigen ALS, eigen kWh meter en eigen fase en zitten na de hoofdschakelaar maar voor de verbruikers aangesloten.
Edit: overigens ook geen probleem aangezien mijn pv niet meer dan 17A kan leveren, dus 25A + 17A is 42A.
Raar dat er niet gerept wordt over de 4 groepen per ALS, dat zit in heel veel huizen maar is natuurlijk geen probleem zolang er geen pv is, toch is het een simpele oplossing.Xander schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:31:
Dit onderwerp leeft wel volgens mij. Maar ondertussen gaat het bij 95% van de kleinere installaties gewoon fout (lees: woningbouw. Bij grote zonnepaneelvelden of bedrijven die 200 panelen op het dak leggen lijkt er meer expertise aanwezig).
Las laatst deze: https://www.installatiejo...panelen-voorkomen-1019623
[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 26-06-2019 20:47 ]
Als zijn niet zo duur.kabeltjekabel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:57:
[...]
C40 is goedkoper dan extra aardlekschakelaar. Ga je 2 groepen per aardlekschakelaar doen ben je ook goedkoper uit met aardlekautomaten. Zelfde gebruik van ruimte ook.
https://www.ebay.de/itm/A...m:mMmjrXGk-R7QZRScyyOepxA
https://www.ebay.de/sch/i...bb.TRS0&_nkw=abb&_sacat=0
Om wat duidelijkheid te scheppen:
De omvormer is 1-fase.
@Steyn_E We koken op gas, niet elektrisch. De oven is 3.7kW inderdaad, zo'n groot Smeg fornuis. De reden dat ik dacht aan een fornuisgroep was om de overbelasting op die groep (oven + waterkoker + vaatwasser) te tackelen. Zoals geadviseerd lijkt me voor nu de beste optie om de oven een aparte groep te geven en de rest van de keuken op een andere groep te plaatsen.
@Oilman Je hebt gelijk, ik had geen rekening gehouden met fase-verdeling! Stom.
Hoe kan ik de groepen nu het beste indelen om een betere verdeling over de fase te krijgen? Uitgaande van jouw beschrijving, is onderstaande verdeling van wel logisch?
Aardlek 1
1 - 16A 1P+N B-Kar Oven
2 - 16A 1P+N B-Kar Tuin
3 - 16A 1P+N B-Kar Wasdroger
4 - 16A 1P+N B-Kar Boven
Aardlek 2
5 - 16A 1P+N B-Kar Wasmachine
6 - 16A 1P+N B-Kar Rest keuken
7 - 16A 1P+N B-Kar Beneden
Aardlek 3
8 - 23045 Groep(en) 20 B 1P+N Aansluiting zonnepanelen < Aardlekautomaat 1p+N 20 A B-karakteristiek 6 kA, 30 mA klasse A, wordt vanuit de huidige overgezet.
Aardlekautomaat 4P
Laadpaal EV
@Steyn_E Het nadeel is dat de ruimte in de meterkast nogal beperkt is. Op zich kan ik voor een bredere kast gaan (ook toekomstbestediger), maar dan wordt de kast rechts iets lager geplaatst dan de linker. Anders heb ik rechtsboven gewoon te weinig ruimte voor de draden uit de bovenkant...
Vormt deze plaatsing mogelijk een probleem voor de interne bekabeling?
Wat betreft de keuze voor EMAT, dat werd geadviseerd door EMAT zelf (wij van WC eend...), "prima kwaliteit, KEMA keur". Ook een 1/3-fase groepenkast die zou passen in de meterkast.
--
Dan de hoofdschakelaar, 63A 4P worden zoals deze?
3 x Aardlekschakelaar 63A worden, 2P? Die kan ik alleen niet vinden bij EMAT. Wel ergens anders, bijvoorbeeld deze. Klopt dat?
@Rol-Co @kabeltjekabel @Steyn_E Dan wat betreft de C40, dat begrijp ik niet. Vervangt deze nou een aardlekschakelaar? Hoe loopt dan de bedrading in de kast? En wat zijn dan de verbruiksgroepen? Is dat de PV groep? Die groep heeft toch al een eigen aardlek omdat het een aardlekautomaat is? Of bedoelen jullie dan de groepen Oven + Wasmachine + Droger?
Heb het even opgezocht.kabeltjekabel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:51:
[...]
3)Goede vraag, ik kan het ook niet vinden. Als je met uitgang dan de bovenkant bedoeld tenminste.
[...]
De versie met de drukbeer (de nieuwe flexomaten dus) kunnen max 2,5mm² hebben.
Mijn materiaal is onderhand besteld.
Onder het mom beter netjes dan niet:
ABB HAF groepenkast om naast de huidige ABB HAF kast te plaatsen.
ABB inzetstuk om de onderkant dicht te maken.
Kabelboom 4p om de nieuwe aardlek aan te sluiten vanaf de bestaande hoofdschakelaar
40A 30mA 4P aardlekschakelaar
3P+N 25A krachtgroep
30m 5x4mm² Donné YMVK kabel
doosje 6-17mm zadels
en dan in de garage
ABB Mistral 2x12 kastje met 2x de TB12
ABB aardblok en ABB N-Nblok
3x een 7x16mm² klemblok voor de fases
6x ABB 1P+N 16A automaat (3x 1P+N voor verbruikers in garage, tuin en schuur, 3x 1P+N om de micro-omvormers op aan te sluiten)
Daar wordt 3x2,5mm² YMVK kabel voor gebruikt per fase.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
De c40 adviseren ze zodat je over die aardlek niet hoger in verbruik kan dan 40A en niet de aardlek overbelast, 35A aansluiting plus 20A pv kan je dus 55A trekken.
Het beste is gewoon 2 groepen per ALS, wil je meer groepen heb je meer ALS nodig.
De c40 is een rare oplossing, dan zou ik nog eerder 3 groepen per ALS doen, de kans is al klein dat je 48A trekt over die ene aardlek.
Verbruiksgroepen zijn de groepen waar verbruikers op zitten; dus niet de PV groepen.herofruit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:18:
@Rol-Co @kabeltjekabel @Steyn_E Dan wat betreft de C40, dat begrijp ik niet. Vervangt deze nou een aardlekschakelaar? Hoe loopt dan de bedrading in de kast? En wat zijn dan de verbruiksgroepen? Is dat de PV groep? Die groep heeft toch al een eigen aardlek omdat het een aardlekautomaat is? Of bedoelen jullie dan de groepen Oven + Wasmachine + Droger?
De C40 zet je tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaar(s) van de verbruiksgroepen dusdanig dat de PV stroom er niet doorheen gaat.
Hoofdschakelaar hoeft geen 63A te worden.
Met een 1x35A aansluiting is het wat mij betreft een ander verhaal, zeker bij een grote PV set, want dan kan de overbelasting vormen aannemen waarbij wel brand kan ontstaan.
Ok, duidelijk. Weer wat geleerd.kabeltjekabel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:07:
[...]
Verbruiksgroepen zijn de groepen waar verbruikers op zitten; dus niet de PV groepen.
De C40 zet je tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaar(s) van de verbruiksgroepen dusdanig dat de PV stroom er niet doorheen gaat.
Echter geeft de configurator van Eaton aan dat ik geen 63A ALS kan plaatsen als de hoofdschakelaar maar 40A is.kabeltjekabel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:07:
[...]
Hoofdschakelaar hoeft geen 63A te worden.
Ja, omdat naast PV invoeden er ook geen reden voor zou zijn dat die die hoofdschakelaar ook niet mee moet.herofruit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:26:
[...]
Ok, duidelijk. Weer wat geleerd.
[...]
Echter geeft de configurator van Eaton aan dat ik geen 63A ALS kan plaatsen als de hoofdschakelaar maar 40A is.
Maar meerprijs in hoofdschakelaar is nihiel
Er zijn wel meer combi's die in de configurator niet te maken zijn of waarbij hij al nodeloos snel naar een grotere kast gaat.
EDIT: Oh nice, zo te zien is de configurator wat bijgeslepen
[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2019 19:11 ]
Gaat ook niet echt om brand. Gaat om vastzitten van de contacten. En ja, dat gaat wel gebeuren als je telkens 42A+ erdoorheen trekt. De aardlekschakelaar kan daarna niet meer afschakelen. Een 1x35A of 3x25A maakt vrij weinig uit voor dit verhaal, immers de verbruikersgroepen achter een 2P 40A zijn gelijkwaardig. En die zorgen voor de overbelasting. Hoe groot de kans hierop is hangt er allemaal vanaf wat er achter die aardlekschakelaar zit. Als hier bijv. een 25A laadpaal + nog wat groepen achter zit kan dat zomaar hard gaan. Zijn het wat algemene WCD's en verder niets zal het niet zo'n vaart lopen.Oilman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:13:
Met een 1x35A aansluiting is het wat mij betreft een ander verhaal, zeker bij een grote PV set, want dan kan de overbelasting vormen aannemen waarbij wel brand kan ontstaan.
Maakt wel uit. Met 25A kun je dus nog 15A invoeden en onder de 40A blijven. Dat zijn bijna alle woningbouw PV installaties "PV panelen zoveel als nodig volgens EPC berekening"Jim423 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:28:
[...]
[...] Een 1x35A of 3x25A maakt vrij weinig uit voor dit verhaal, immers de verbruikersgroepen achter een 2P 40A zijn gelijkwaardig. [...]
Los daarvan gaat die PV groep niet kortstondig een stuk meer leveren. De 25A hoofdzekering overbelasten + 15A zon-PV gaat een lagere stroom opleveren dan een 40A zekering in dezelfde mate overbelasten.
@Oystein ; mooie kast. Ook leuk om het opzetstuk eens terug te zien. En overspanningsbeveiliging, ook nog schaars hier. Maar volgens mij kun je wel afscheid nemen van je hoofdzekeringen als dat ding aanslaat
[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2019 21:17 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.