Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.957 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Jim423 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:45:
Nu gaan we belanden in aannames en grijs gebied, echter is in mijn verhaal sprake van overbelasting zonder de karakteristiek aan te spreken. Ik begrijp je punt dat 1xC40 toch op hetzelfde neerkomt als C25A+B16A PV. Ware het niet dat het hier ging om wat meer dan 16A invoeding. Punt was dat er onderscheid gemaakt gaat worden tussen een 25A en 35A hoofdaansluiting terwijl het gaat om de opgetelde stroom (NET+PV) wat niet te herleiden is uit de waarde vd hoofdaansluiting. Immers ik heb 1x35A en Hero 3x25A, toch gaat bij mij een 2P 40A geen problemen opleveren en bij Hero mogelijk wel :)
Die overbelasting zal dan ook zeer zelden voorkomen

1 je pv installatie staat echt niet de hele dag 16A te pompen, mijn eigen max 3 uur per dag met mooi weer
2 op dat zelfde moment ga je dan ook even alles aanzetten in huis.

Eens dat als je een nieuwe verdeler koopt maak hem dan wat toekomst bestendig. Een beetje verdeler hangt zo 30 jaar stilletjes zijn werk te doe.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Er hangen genoeg kasten die al vanaf eind jaren '60 hangen; die hangen er al 60 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 22:51
Jim423 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:28:
[...]

Gaat ook niet echt om brand. Gaat om vastzitten van de contacten. En ja, dat gaat wel gebeuren als je telkens 42A+ erdoorheen trekt. De aardlekschakelaar kan daarna niet meer afschakelen. Een 1x35A of 3x25A maakt vrij weinig uit voor dit verhaal, immers de verbruikersgroepen achter een 2P 40A zijn gelijkwaardig. En die zorgen voor de overbelasting. Hoe groot de kans hierop is hangt er allemaal vanaf wat er achter die aardlekschakelaar zit. Als hier bijv. een 25A laadpaal + nog wat groepen achter zit kan dat zomaar hard gaan. Zijn het wat algemene WCD's en verder niets zal het niet zo'n vaart lopen.
Zoals @kabeltjekabel al aangaf maakt het wel degelijk uit voor de som of je 1x35A of 3x25A aansluiting hebt. Met 1x35A heb je nog maar een marge van 5A tot je aan de limiet van de 40A aardlek zit, met een modern PV setje ga je daar zo over heen, terwijl bij 3x25A de marge 15A is.

Telkens 42A er door heen gaan trekken gaat niet gebeuren. De installatie is ingericht op een maximale stroom van 25A per fase. Als het regelmatig voorkomt dat je 42A trekt op één fase dan mag ik hopen dat je hoofdzekeringen automaten zijn, want die klappen er dan wekelijks uit, immers een goede wolk voor de zon en de PV opbrengsten zijn plots 4x zo laag.
Daarnaast zitten de grootverbruikers in de regel op alle 3 de fases aangesloten, die zijn normaliter op minder dan 25A afgezekerd bij een 3x25A aansluiting i.v.m. selectiviteit. Om de door jouw voorgestelde situatie te krijgen zou de laadpaal dan 20A moeten trekken, fase 2 en 3 voor de rest niet belast moeten zijn en fase 1 alle andere belasting van het huis moeten krijgen. Uiterst onwaarschijnlijk wat mij betreft en daarmee niet te vergelijken met de situatie met een 1x35 of 1x40A aansluiting.

In een 1 fase kast lijkt mij de beste manier van aansluiten:
code:
1
2
3
4
          Hoofdschakelaar
40A automaat        aardlekautomaat voor PV
Aardlekschakelaars
Groepen

Veilig en overzichtelijk in tegenstelling tot wat één van de heren van de NEN1010 voorstelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:03:

@Oystein ; mooie kast. Ook leuk om het opzetstuk eens terug te zien. En overspanningsbeveiliging, ook nog schaars hier. Maar volgens mij kun je wel afscheid nemen van je hoofdzekeringen als dat ding aanslaat :+
Liever een nieuwe hoofdzekering dan mijn apparatuur ;w

[ Voor 75% gewijzigd door Oystein op 28-06-2019 09:23 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Oystein ; heb je die smeltzekeringen wel zelf op voorraad? Of ga je dan wachten op de netbeheerder? Als er meer geploft is in de buurt (bijv. bij blikseminslag) zouden die het wel eens erg druk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Oilman schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:17:
[...]

Zoals @kabeltjekabel al aangaf maakt het wel degelijk uit voor de som of je 1x35A of 3x25A aansluiting hebt. Met 1x35A heb je nog maar een marge van 5A tot je aan de limiet van de 40A aardlek zit, met een modern PV setje ga je daar zo over heen, terwijl bij 3x25A de marge 15A is.

Telkens 42A er door heen gaan trekken gaat niet gebeuren. De installatie is ingericht op een maximale stroom van 25A per fase. Als het regelmatig voorkomt dat je 42A trekt op één fase dan mag ik hopen dat je hoofdzekeringen automaten zijn, want die klappen er dan wekelijks uit, immers een goede wolk voor de zon en de PV opbrengsten zijn plots 4x zo laag.
Daarnaast zitten de grootverbruikers in de regel op alle 3 de fases aangesloten, die zijn normaliter op minder dan 25A afgezekerd bij een 3x25A aansluiting i.v.m. selectiviteit. Om de door jouw voorgestelde situatie te krijgen zou de laadpaal dan 20A moeten trekken, fase 2 en 3 voor de rest niet belast moeten zijn en fase 1 alle andere belasting van het huis moeten krijgen. Uiterst onwaarschijnlijk wat mij betreft en daarmee niet te vergelijken met de situatie met een 1x35 of 1x40A aansluiting.

In een 1 fase kast lijkt mij de beste manier van aansluiten:
code:
1
2
3
4
          Hoofdschakelaar
40A automaat        aardlekautomaat voor PV
Aardlekschakelaars
Groepen

Veilig en overzichtelijk in tegenstelling tot wat één van de heren van de NEN1010 voorstelde.
Volgens mij was de laadpaal 3 fase
Hoe ik het zou doen

3 fase HS 40A
Alamats voor de 1 fase afgaande groepen
3 fase Alamats voor de 3 fase groepen of 1 40A aardlekmautomaat voor de twee 3 fase automaten (fornuis en laadpaal)

Zorg dat de kast bedrading 6 mm2 is en je kunt jaren vooruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:33:
@Oystein ; heb je die smeltzekeringen wel zelf op voorraad? Of ga je dan wachten op de netbeheerder? Als er meer geploft is in de buurt (bijv. bij blikseminslag) zouden die het wel eens erg druk kunnen hebben.
Ik heb deze smeltzekeringen (3x 25A) niet zelf op voorraad.
Maar dan nog is het wachten op de netbeheerder beter dan dat ik naar de winkel moet om nieuwe apparatuur te kopen.
Mocht het wachten echt uit de hand lopen kan ik altijd nog de zegeling verbreken, 16A erin draaien (heb ik wel genoeg liggen) en ben voorlopig weer operationeel >:)
Dan kunnen ze als ze tijd hebben alsnog de 25A erin zetten en opnieuw verzegelen.

In hoeverre ik gezeik ga krijgen dat ik zelf de verzegeling heb verbroken ?? ... zal wel los lopen in dergelijke situaties (hoop ik O-) )

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Oystein schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Ik heb deze smeltzekeringen (3x 25A) niet zelf op voorraad.
Maar dan nog is het wachten op de netbeheerder beter dan dat ik naar de winkel moet om nieuwe apparatuur te kopen.
Mocht het wachten echt uit de hand lopen kan ik altijd nog de zegeling verbreken, 16A erin draaien (heb ik wel genoeg liggen) en ben voorlopig weer operationeel >:)
Dan kunnen ze als ze tijd hebben alsnog de 25A erin zetten en opnieuw verzegelen.

In hoeverre ik gezeik ga krijgen dat ik zelf de verzegeling heb verbroken ?? ... zal wel los lopen in dergelijke situaties (hoop ik O-) )
De ene netbeheerder doet daar moeilijker over dan de ander. Bij de meeste is het een stuk vriendelijker als je belt dat het zegel (per ongeluk) verbroken is. Moeder de vrouw met de stofzuiger de schuld geven.
Bij constatering door een monteur ben je afhankelijk van het humeur van de monteur. In principe meot de monteur dit melden. Daarna kun je aangesproken worden fraude van aftappen. Bijna elke wiet kwekerij tapt voor de meter af en daarom zijn ze soms heel vervelend bij een verbroken zegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
Ik kan ook met de telefoon een filmpje maken waarin ik noem dat de hoofdzekering geklapt is door bliksem in de straat (voorbeeld van @kabeltjekabel ) en noem de dag en tijd en dat ik zichtbaar de zegel verbreek om de zekering te vervangen omdat de netbeheerder te druk is wegens alle gesprongen zekeringen in de wijk.
Lijkt me duidelijk bewijs genoeg achteraf om echt gezeik te voorkomen.

Aanvulling: en zolang niet alle 3 de zekeringen zijn geklapt kan ik altijd nog een gesprongen fase overzetten naar de nog werkende fase. Ik zal dan geen last hebben van een warm biertje of ontdooid biefstukje :P

[ Voor 21% gewijzigd door Oystein op 28-06-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Oystein schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:13:
Ik kan ook met de telefoon een filmpje maken waarin ik noem dat de hoofdzekering geklapt is door bliksem in de straat (voorbeeld van @kabeltjekabel ) en noem de dag en tijd en dat ik zichtbaar de zegel verbreek om de zekering te vervangen omdat de netbeheerder te druk is wegens alle gesprongen zekeringen in de wijk.
Lijkt me duidelijk bewijs genoeg achteraf om echt gezeik te voorkomen.
Maar je bent nog steeds niet aangewezen als VOP om deze handeling veilig te kunnen doen.De meeste oude kastjes zijn verre van aanraakveilig en de monteur handschoenen dienen te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Toevallig heb ik wel de NEN 3140 gedaan .... mijn werk verplicht dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jij bent alleen niet toegewezen als persoon om dit te kunnen en mogen doen in deze situatie. ;)
Als er wat gebeurd kan het verzekeringstechnisch een lastige worden.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
We dwalen dan wel af met wat er eventueel mis zou kunnen gaan.

De vraag was primair of het zelf verwisselen van de hoofdzekering (en daarmee het verbreken van de zegeling) tot problemen kan leiden.
Dat het niet mag weten we maar het verwisselen van een smeltzekerheid (met porseleinen houder) waarbij ik natuurlijk eerst de hoofdschakelaar uit zet om onbelast te kunnen wisselen lijkt me niet echt het gebied ... "wat als het mis gaat dan zijn de rapen gaar"
Ook in de NEN 3140 leer je dar je eerst het risico moet inschatten in hoeverre je er veilig aan kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik vind dit weinig afdwalen om eerlijk te zijn, en ligt er maar net aan welke cursus je gehad hebt. Je kan ook een briefing krijgen dat je een lamp mag wisselen.

Maar even terugkomend op het verhaal, praktisch gezien zou jij het dan kunnen, theoretisch zou ik je het niet aanraden. Je zou eventueel een belletje kunnen doen en melding maken, maar dat is idd een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NEN 3140 certificering, zeker die voor VOP, stelt geen fluit voor. Online toetsje doen, formuliertje krijgen en klaar. Echt wat een onzin.
habbekrats schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Maar je bent nog steeds niet aangewezen als VOP om deze handeling veilig te kunnen doen.De meeste oude kastjes zijn verre van aanraakveilig en de monteur handschoenen dienen te dragen.
PBM's zijn gewoon vrij te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:31:
NEN 3140 certificering, zeker die voor VOP, stelt geen fluit voor. Online toetsje doen, formuliertje krijgen en klaar. Echt wat een onzin.

[...]

auto's ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:31:

[...]

Binnen 5cm onder spanning mag VOP toch ook niet werken, ook niet met PBM? Moet eerst eerst vrijgegeven worden door WVer. Als de stop door een deksel steekt (aanraakveilig rondom) mag het weer wel mits stroomloos. (vlamboog) VOPer idd stelt geen fluit voor echter mag je er ook vrij weinig mee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30
VOP is toch alleen maar bedacht zodat zelfs de meest simpele zielen nog enig besef hebben van gevaar? Volgens mij kan een VOP'er officieel ongeveer hetzelfde als een ietwat opgeleide en beetje nadenkende thuisklusser.

Een thuisklusser kan officieus natuurlijk nog veel meer, maar het is maar de vraag of dat verantwoord is. Bij de vorige bewoner van mijn huis was dat duidelijk niet het geval ;(

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
Oystein schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:27:
We dwalen dan wel af met wat er eventueel mis zou kunnen gaan.

De vraag was primair of het zelf verwisselen van de hoofdzekering (en daarmee het verbreken van de zegeling) tot problemen kan leiden.
Dat het niet mag weten we maar het verwisselen van een smeltzekerheid (met porseleinen houder) waarbij ik natuurlijk eerst de hoofdschakelaar uit zet om onbelast te kunnen wisselen lijkt me niet echt het gebied ... "wat als het mis gaat dan zijn de rapen gaar"
Ook in de NEN 3140 leer je dar je eerst het risico moet inschatten in hoeverre je er veilig aan kan werken.
Ik denk dat de netbeheerder je daarvoor een boete kan opleggen, ze beschrijven hier wel iets voor in de algemene voorwaarden.

Boete conform artikel 4 van de algemene voorwaarden*

€ 135,00

4. Diverse werkzaamheden
Volgens artikel 4 is het mogelijk een in deze voorwaarden vermelde maximale boete op te leggen als de contractant toerekenbaar handelt in strijd met de in dit artikel vermelde verplichtingen. In plaats van een boete kan de netbeheerder betaling van de kosten van transport vorderen en/of de kosten van de geschatte feitelijke levering in rekening brengen en/of schadevergoeding verlangen. Ook kan een klant verzoeken ter plaatse te komen kijken of advies te geven.
Kosten diverse werkzaamheden
(*) Deze boete wordt zonder btw in rekening gebracht.
Aansluiting t/m 3 x 80 A / 40 m3/uur

Boete conform artikel 4 van de algemene voorwaarden(*)
€ 135,00

Technische opname op verzoek van de klant
€ 109,97 ex
€ 133,06 incl

https://www.enexis.nl/con...ter/tarief/overige-kosten

[ Voor 0% gewijzigd door Basement op 28-06-2019 22:13 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Feitelijk geschatte levering is het probleem. Veel zullen geluk hebben echter als je dus wel bij fraude aangemeld wordt en je hebt bijv. 2000 kWh minder verbruikt dan SJV kan het wel eens leuk worden. Met alleen die 2000kWh betalen ben je er dan niet. Kortom moedwillig knippen zou ik niet doen maar proberen kan altijd :+
dreamscape schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:55:
VOP is toch alleen maar bedacht zodat zelfs de meest simpele zielen nog enig besef hebben van gevaar? Volgens mij kan een VOP'er officieel ongeveer hetzelfde als een ietwat opgeleide en beetje nadenkende thuisklusser.
NEN3140 kent eigenlijk een leek,VOP,VP etc.
Een leek is dan iemand die een lamp kan vervangen, automaat herinschakelen. Een VOPer heeft dus een cursus gehad inzage gevaar en wat hij mag, bedrijfsmatig, groep uitschakelen, (spanningsloos) armatuur vervangen, PBM's gebruiken. Een VPer is iemand die een elektrotechnische opleiding heeft gehad en cursus. Dit is iemand die de installaties compleet doorgrond en alle gevaren inziet voor werkzaamheden. Hij is echter niet de verantwoordelijke voor de werkzaamheden en mag dacht ik ook niks vrijgeven voor VOPers en derden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Jim423
En tot 32A

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Hier op het werk zijn alle schakelkasten voorzien van een gele sticker indien een VOP iets mag doen in een kast. Schroefpatronen tot 63A, automaten tot 200A herstel van thermische motor beveiligingen. Ook is de instructie max 2 x .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Basement schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:13:
[...]

Ik denk dat de netbeheerder je daarvoor een boete kan opleggen, ze beschrijven hier wel iets voor in de algemene voorwaarden.

Boete conform artikel 4 van de algemene voorwaarden*

€ 135,00

4. Diverse werkzaamheden
Volgens artikel 4 is het mogelijk een in deze voorwaarden vermelde maximale boete op te leggen als de contractant toerekenbaar handelt in strijd met de in dit artikel vermelde verplichtingen. In plaats van een boete kan de netbeheerder betaling van de kosten van transport vorderen en/of de kosten van de geschatte feitelijke levering in rekening brengen en/of schadevergoeding verlangen. Ook kan een klant verzoeken ter plaatse te komen kijken of advies te geven.
Kosten diverse werkzaamheden
(*) Deze boete wordt zonder btw in rekening gebracht.
Aansluiting t/m 3 x 80 A / 40 m3/uur

Boete conform artikel 4 van de algemene voorwaarden(*)
€ 135,00

Technische opname op verzoek van de klant
€ 109,97 ex
€ 133,06 incl

https://www.enexis.nl/con...ter/tarief/overige-kosten
Liander heeft gewoon dit in de tarievenlijst staan;
Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking € 56,50
Dat is inclusief BTW en voorrijkosten.

Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking plus constatering fraude... tarief; "op aanvraag"

Ik zie dat Enexis het vervangen van hoofdsmeltzekeringen door automaten nog wel in de reguliere tarievenlijst heeft staan... dus als je denkt vaker een hoofdzekering te poppen of je wilt sowieso geen geneuzel met die zegels; voor slechts €253 verlossen ze je daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Liander heeft gewoon dit in de tarievenlijst staan;

[...]

Dat is inclusief BTW en voorrijkosten.

Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking plus constatering fraude... tarief; "op aanvraag"

Ik zie dat Enexis het vervangen van hoofdsmeltzekeringen door automaten nog wel in de reguliere tarievenlijst heeft staan... dus als je denkt vaker een hoofdzekering te poppen of je wilt sowieso geen geneuzel met die zegels; voor slechts €253 verlossen ze je daarvan.
Nadeel is dan weer wel dat ze sneller er uit gaan, smeltzekeringen kunnen veel hebben, zeker bij ohmse belasting, 20A wel eens 34A gemeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Nadeel is dan weer wel dat ze sneller er uit gaan, smeltzekeringen kunnen veel hebben, zeker bij ohmse belasting, 20A wel eens 34A gemeten.
Daar slijten ze wel weer van. Ook bij automaten kun je gedurende korte tijd er flink overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:59:
[...]

[...]Ook bij automaten kun je gedurende korte tijd er flink overheen gaan.
Diezelfde ervaring heb ik ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:43:
dus als je denkt vaker een hoofdzekering te poppen of je wilt sowieso geen geneuzel met die zegels; voor slechts €253 verlossen ze je daarvan.
Koopje!
Liander:

Smelt vervangen door automaat € 434,31 incl. btw.

En dan te bedenken dat een 25A smeltpatroon vervangen 24/7 gratis is.

[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 29-06-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:52
habbekrats schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:40:
[...]

Hier op het werk zijn alle schakelkasten voorzien van een gele sticker indien een VOP iets mag doen in een kast. Schroefpatronen tot 63A, automaten tot 200A herstel van thermische motor beveiligingen. Ook is de instructie max 2 x .
Bij mijn vorige werkgever idem.
In principe waren alle aanraakveilige kasten benoemd als VOP kasten. Behalve hoge stromen (mes/schroefpatronen) of geen afschakelende nul bij het uitzetten van de hoofdschakelaar. Dat laatste (geen afschakelende nul) was wel uitstervend want dat wilden we zeker niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Die wel of niet ohmse belasting maakt helemaal niets uit, dat verschil kan een smeltveiligheid of automaat onmogelijk zien met die 34A die je noemt. Dat "zeker met ohmse belasting" kun je dan ook beter weglaten, 34A = 34A onder alle omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LooneyTunes schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:46:
[...]

Koopje!
Liander:

Smelt vervangen door automaat € 434,31 incl. btw.

En dan te bedenken dat een 25A smeltpatroon vervangen 24/7 gratis is.
Alleen bij 1x25, niet bij 3x25

Grappig, ik kon hem zo niet vinden. Dacht ook dat ze dat eruit gegooid hadden vanwege personeelstekort enzo.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-06-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

In enexis gebied plaatsen ze 25A D karakterestiek automaten, die kun je flink doortrekken. Ik heb er nog nooit 1 uit gehad behalve als ik aan de mk zit te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

D?! Dat is wel een mooie... Dat zijn industriële zekeringen die veel gebruikt worden bij motoren, hebben idd een hele trage curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:55:
[...]
Die wel of niet ohmse belasting maakt helemaal niets uit, dat verschil kan een smeltveiligheid of automaat onmogelijk zien met die 34A die je noemt. Dat "zeker met ohmse belasting" kun je dan ook beter weglaten, 34A = 34A onder alle omstandigheden.
Ging er om dat het geen motoren zijn, een warmtepomp bijv die veel rapper die piek maakt.
De 20A ging er ook uit vandaar dat ik ook ging meten :) maar houd dat best lang vol, er zaten 2 koffie automaten van 16A op plus het reguliere spul.

@kabeltjekabel
Goed lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat van die warmtepomp... is dus ook gewoon een motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:12
Techneut schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:55:
[...]
Er van uitgaande dat je stroom enkel een 50hz component heeft, ja. Maar alle hogere frequenties in je stroomprofiel zal je smeltveiligheid zwaarder thermisch belasten voor dezelfde hoevelheid lading per halve netcyclus. Denk bv aan een passieve rectifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:06:
Dat van die warmtepomp... is dus ook gewoon een motor
Ja dat is waar maar een oorspronkelijke D-automaat/zekering was inderdaad voor de startstroom van een motor

Echter moderne apparaten als een warmtepomp hebben de motor eigenlijk allemaal achter frequentieomvormer en voor de lage vermogens zijn die tegenwoordig eigenlijk allemaal heel vriendelijk voor net.
Waardoor de D-zekering/automaat eigenlijk bijna alleen nog wordt gebruikt voor motoren die direct worden gestart (zonder omvormer of softstarter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Afgelopen week mijn meterkast uitgebreid in voorbereiding op enkele airco's die gaan komen.
Ik heb naast mijn huidige kast een kast bijgeplaatst.
Helaas is tijdens het klussen het verbindingsplaatje voor de aardrail aan bovenkant zoekgeraakt, heb ik dus intern met vd-draad maar opgelost.

Ik heb mij bij het bestellen van het soepele 6mm2 H07V2-K ook bruin besteld ipv zwart 8)7 nouja vergissing, genoeg kasten die met bruin zijn uitgevoerd.
Ik moest opnieuw bedraden vanaf de verdeelblokjes naar alle ALS omdat dat voordien niet zo was Vd-draad direct van hoofdschakelaar naar ALS.
Mij ali-krimptang ook maar weer eens gebruikt voor de hulzen werkt erg goed.

Ik bij de nieuwe kast bewust gekozen voor geen busboard omdat het behoorlijk in prijs scheelde, aangebouwde kast bestaat uit 1x16A B tbv stopcontact meterkast en een toekomstige in de tuin.
3x16A C klasse tbv 3 airco unit worden met een vaste aansluiting vanaf meterkast naar de werkschakelaars op units bedraad met YMVK 3x2,5.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FKctgDwZE6JyGry8HQsXpy7i/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uCRNypHWlOB1MI72GDcCWDN9/full.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 30-06-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Busboard is echt geniaal! :) Mooi ook om te zien. Als ik nog meer moest bijplaatsen en het spul was ouder geplaatst had ik ook alles eruit gegooid en 1 grotere kast teruggeplaatst met dat systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Joopieboy
Ik heb juist bewust geen busboard genomen voor de aanbouwkast.

Prijsverschil was mij te groot voor iets waar ik nu weer jaren niet aan zit als ik er wekelijks in moet werken dan wel busboard denk ik.
ABB Busboardkast met hoofdschakelaar 2xALS 4xautomaat 16B = 221€
ABB SN-kast met hoofdschakelaar 2xALS 4xautomaat 16B= 167€

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 30-06-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

leonbong schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:52:
@Joopieboy
Ik heb juist bewust geen busboard genomen voor de aanbouwkast.

Prijsverschil was mij te groot voor iets waar ik nu weer jaren niet aan zit als ik er wekelijks in moet werken dan wel busboard denk ik.
ABB Busboardkast met hoofdschakelaar 2xALS 4xautomaat 16B = 221€
ABB SN-kast met hoofdschakelaar 2xALS 4xautomaat 16B= 167€
Dat verschil kan alleen in de flexomaten zitten en het busboard zelf, dus 4x 13,30 en 24,- voor het busboardje.
Heb je links wel flexomaten? Alleen met schroef aansluiting, die zoek ik nog maar kan ze niet vinden, vroeg me al af of ze bestonden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rol-Co Busboard automaten met schroefaansluitigen bestaan niet meer. Het nummer is 0025-50.
De modellen met steekaansluitingen zijn 0025-60

De linker kast zat al in mijn huis van jan-2009. De automaten beschreven met stift zijn door de bouwer geplaatst allemaal busboard.
Later heb ik groep 3 (naast 4) vervangen nadat die niet meer ingeschakeld wou staan toe werd inderdaad met steekklemmen (flexomaat).
Groep 11 (naast 6) heb ik later bijgeplaatst tbv kookendwaterkraan in de keuken.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 30-06-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

leonbong schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:15:
@Rol-Co Busboard automaten met schroefaansluitigen bestaan niet meer. Het nummer is 0025-50.
De modellen met steekaansluitingen zijn 0025-60

De linker kast zat al in mijn huis van jan-2009. De automaten beschreven met stift zijn door de bouwer geplaatst allemaal busboard.
Later heb ik groep 3 (naast 4) vervangen nadat die niet meer ingeschakeld wou staan toe werd inderdaad met steekklemmen (flexomaat).
Groep 11 (naast 6) heb ik later bijgeplaatst tbv kookendwaterkraan in de keuken.
Ja en dat is jammer, ik had voor mijn pv liever schroef versie gehad, dat insteek vind ik maar wat slapjes zitten.

Voor de werking maakt het niet veel uit maar ik had bij jouw kast een paar dingen anders gedaan tbv netheid.

Busboard in de rechter kast
Alle ALS in de onderste rijen en ieder eigen bedrading naar de verdeelblokjes (ook in de rechter kast)
Beltrafo en hoofdschakelaar ook in de onderste rij
Alle automaten busboard versie in de bovenste rij

Ik heb ook een dubbele kast, wel 3 fase inmiddels maar zoals jij hebt had ik eerst ook, ik heb hem al 3x veranderd.
https://www.mupload.nl/img/an0xpfvovi.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 30-06-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rol-Co
Nogmaals de linkerkast is een bestaande kast.
Wat jij voorstelt alle ALS beneden dat vereist in mijn geval de aanschaf van nieuw busboard.
Aangezien de twee busboards (onder/boven) die ik heb in linker kast maken een 2x6 groepen verdeling.

Dat is dus behoorlijke klus en kosten opdrijvend.
Ik heb wel een kamrail voor bovenste twee ALS op linker kast overwogen, gaat waarschijnlijk wel komen is iets netter.

Deze zit in mijn kast.
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_bussboard_1-fase_2_aardlekschakelaars_2-polig_105252.jpg

Deze is dan noodzakelijk
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/wysiwyg/algemene_informatie_abb_groepenkasten_bussboard_1.jpg

En een busboard in rechterkast dat wil ik helemaal niet onhandig bij krachtgroepen die er waarschijnlijk gaan komen ipv kookgroep en daarnaast een warmtepomp groep.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 30-06-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

leonbong schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:25:
@Rol-Co
Nogmaals de linkerkast is een bestaande kast.
Wat jij voorstelt alle ALS beneden dat vereist in mijn geval de aanschaf van nieuw busboard.
Aangezien de twee busboards (onder/boven) die ik heb in linker kast maken een 2x6 groepen verdeling.

Dat is dus behoorlijke klus en kosten opdrijvend.
Ik heb wel een kamrail voor bovenste twee ALS op linker kast overwogen, gaat waarschijnlijk wel komen is iets netter.

Deze zit in mijn kast.
[Afbeelding]

Deze is dan noodzakelijk
[Afbeelding]
Ja ik had ook al een kast :)
Linker kast zitten 2 busboards? Begrijp ik dat goed?, had je toch de onderste in de rechterkast kunnen zetten? Dan kan je alle automaten boven plaatsen, ALS zijn toch schroef versie.
Met 5 ALS heb je wel een ander busboardje nodig inderdaad, geen wereldschokkend bedrag en zie het als een investering naar 3 fase >:) maar je zou het nog met 4 af kunnen kwa automaten.

Maar het was maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rol-Co
Ik heb nu 3x16A C automaat voor 9€ per stuk.
Een 16A C automaat busboard kost 18€ per stuk.

Grotere stroomsterktes zijn er niet eens laat staan busboard krachtgroepen dat is helemaal prijzig in verhouding. Want moet je weer een ander bord hebben.
Daarnaast ik zie de meerwaarde van busboard niet echt tov kamrails dus waarom dat geld uitgeven.

Ik maak een groepenkast geen kunstwerk dus het moet voornamelijk functioneel zijn. Als ik nu een normale kast had gehad had ik waarschijnlijk de hele kast vervangen voor bredere/diepere en had ik alles over gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 30-06-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

leonbong schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:44:
@Rol-Co
Ik heb nu 3x16A C automaat voor 9€ per stuk.
Een 16A C automaat busboard kost 18€ per stuk.

Grotere stroomsterktes zijn er niet eens laat staan busboard krachtgroepen dat is helemaal prijzig in verhouding. Want moet je weer een ander bord hebben.
Daarnaast ik zie de meerwaarde van busboard niet echt tov kamrails dus waarom dat geld uitgeven.

Ik maak een groepenkast geen kunstwerk dus het moet voornamelijk functioneel zijn. Als ik nu een normale kast had gehad had ik waarschijnlijk de hele kast vervangen voor bredere/diepere en had ik alles over gezet.
Ik snap je, daarom zei ik ook dat het voor de werking niet uit maakt. ;) wat prijzen betreft gewoon goed kijken.
https://link.marktplaats.nl/m1419381840
Lees de omschijving ook......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AndRo555 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 02:04:
[...]

Er van uitgaande dat je stroom enkel een 50hz component heeft, ja. Maar alle hogere frequenties in je stroomprofiel zal je smeltveiligheid zwaarder thermisch belasten voor dezelfde hoevelheid lading per halve netcyclus. Denk bv aan een passieve rectifier.
Dat is allemaal waar.
Maar als je het hebt over stromen, bedoel je natuurlijk altijd de effectieve waarde van de stroom en die is niet enkel de 50Hz-component, maar de volledige RMS-waarde. En die kan bij sterke vervorming inderdaad ver boven die in dit geval genoemde waarde van 34A uitstijgen, waar het 50Hz aandeel er nog onder ligt. Maar een goede ampèremeter geeft die hogere waarde gewoon aan. Overigens is dan wat je stelt met "dezelfde hoeveelheid lading per halve netcyclus" domweg niet waar.

Ook wat Rol-Co noemt m.b.t. aanloopstromen geldt hetzelfde. In- en uitschakelen van motoren gaat gepaard met stromen die veelvouden kunnen zijn van de nominale waarden, logisch dat je daarmee ook veel hoger uitkomt dan die 34A.

Kortom, de argumenten die jullie aanvoeren tegen mijn stelling 34A = 34A zijn wel waar, maar totaal niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Ik snap je, daarom zei ik ook dat het voor de werking niet uit maakt. ;) wat prijzen betreft gewoon goed kijken.
https://link.marktplaats.nl/m1419381840
Lees de omschijving ook......
Dat is dus 2e hands meuk voor nieuwprijs :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rol-Co
Waarom zou ik momenteel 3Fase willen ik heb nog niet zulke verbruikers en daarnaast ik heb 1x40A C-klasse als automaat.
Naar 3F ombouwen is bij mij helemaal niet moeilijk de oorspronkelijke de ALS over de fase verdelen en klaar en hoofdschakelaar vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:33:
[...]

Dat is dus 2e hands meuk voor nieuwprijs :?
Ja hij vraagt het maar of ie het krijgt is een 2e. ;) een flexomaat is nieuw 13,- (11 voor mij bij de TU) en busboardje iets van 22 euro maar leonbong wilde goedkoop en kijkt op een tientje.

Ik draag alleen ideen aan he, je hoeft het allemaal niet uit te voeren, geen verplichting. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wat is eigenlijk de netste manier voor de voeding van de kamerails? Ik zie kasten met ALS-automaat-automaat-etc waarbij de ALS aan de bovenkant de voeding krijgt en zo de kamrails naar de automaten voed. Maar ook rijen met alleen automaten, zit er dan in 1 van de automaten zowel een draad als de kamrails in 1 aansluiting? Mijn huidige kast heeft geen kamrails, is grote dradenspaghetti

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat hangt er maar net vanaf waar je buizen vertrekken. Voeden ALS vanaf boven doe ik persoonlijk niet maar je ziet het wel veel, en dan indd de kamrails naar links en naar rechts naar de eindgroepen. Ook een veelgebruikte optie is alle aardlekschakelaars op de onderste rail bij de hoofdschakelaar. Dan met 6mm² soepel naar elke eindgroepbank van 4 op de rail erboven, alle eindgroepen op een rij en kamrail per 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja die laatste optie zou ook mijn voorkeur hebben ivm het van de onderkant voeden van de ALS. Alleen hoe krijg ik die bovenste kamrails waarop de eindgroepen zitten onder spanning? Op 1 aansluiting zowel de rail als een draad (met adereind huls)? Of zijn daar speciale aansluitblokjes voor?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
6mm2 met afwerking onder dezelfde klem als de kam. Kan geen kant uit want zit op elkaar, nooit naast elkaar.

Wellicht met adereindhulzen met isolatie wat minder mooi te doen; die worden dan wel geplet (de kraag)

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-06-2019 23:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 22:44
Xander schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:28:
Kun je Enexis die memo ook even doorsturen? :(
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto's zijn een maand geleden gemaakt in een nieuwbouwwoning (oplevering volgende week).

Kom het haast niet anders tegen hier in de regio West-Brabant. :X
Om mezelf maar eens te quoten...

Hier woon ik dus sinds een aantal weken. :P

Sinds de vorige post was er een standaard ABB kastje in geknald...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O3d3wlJEqZbteGNlRTNUXO35/full.jpg
Maar dan met deksel uiteraard.

Kookgroep erin en uiteraard de 3 excuuspanelen gewoon aangesloten op een B16 eindgroep zonder verder over de belasting van de kast na te denken. Tja. Tekenend voor de bouw? :P

Ik heb meteen na oplevering de keuken uitgebreid en had daarvoor o.a. 2 extra eindgoepen nodig. Het is een hoekwoning en zowel de meterkast als de keuken zitten tegen een buitengevel, dus dat kon mooi door de grond heen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZY7CGFoLkEFSEPBDJVoCbUmg/full.jpg
Meteen wat extra gelegd voor toekomstige tuinverlichting, 2x UTP gelegd en nog een tyleenslang richting de achtertuin nu we toch bezig waren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yQs9ki0N2vs5kACcNo5MWOgM/full.jpg
Leidingen netjes richting groepenkast geleid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hfsZ0u2y4fV0rsJjW2Sef83q/full.jpg
Kastje erbij gehangen.
leonbong schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:26:
Helaas is tijdens het klussen het verbindingsplaatje voor de aardrail aan bovenkant zoekgeraakt, heb ik dus intern met vd-draad maar opgelost.
Ik liep tegen een vergelijkbaar probleem aan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/btm1HC4vAvcP03kDxf9SGLIU/full.jpg
Nieuwe componenten geplaatst en alles aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DgdBCUo1fU4sP2OJTh7V86Gs/full.jpg
2 4-aderige grondkabels naar de tuin voorlopig maar even op railklemmen afgewerkt. Nog geen idee wat ik hier precies mee ga doen in de toekomst. Voorlopig maar even beide kabels parallel aangesloten en spanning gezet op bruin en zwart. Kan eventueel simpel een schakelaar toevoegen door het bruggetje tussen de 2e en 3e klem eruit te trekken en daar draden naar een schakelaar in te steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IXvPIwomfhJ7kFsV2haGmdEP/full.jpg
Nog even wat stickers geplakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bSQpgjtRCOVG8g8Wfr4WSBdF/full.jpg
En meteen de hele meterkast even netjes gemaakt.

Weer even leuk kunnen hobbyen dus. :P

Nu alleen nog een keer naar 3x25A over.....

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Onderop de 3e ALS van links is 2x normale AEH?

Die hoofdvoeding; wat voor kabel is dat? 4x6?

Met grondkabel in de kruipruimte? Oke.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-07-2019 01:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
@Xander
Ik had inderdaad dat plaatje voor tussen de aardrails besteld was maar 1€. Maar ik denk dat ik die samen met het karton heb weggegooid.

@Rol-Co
Als ik op een tientje keek had ik een willekeurige b-merk kast gekocht en eraan geknutseld of de airco installateur het laten doen die "één alamatje en een kabel" aangaf.
Als ik volledig had moeten vernieuwen was het zeker geen ABB busboard geworden met lekkere vendor lockin.
Waarschijnlijk had ik dan zo'n lekker diepe schneider kast gekocht zoals een pragma of een eaton medusa of evenknie van hager of ABB, met deur die type kasten hebben lekker veel ruimte achter de din-rail.
Ik persoonlijk vind dat in NL veel te veel van die kleine kasten worden gebruikt wat zeker in moderne huizen niet toekomst gericht is.

Misschien snap jij niet volledig het denkproces dat ik heb gemaakt.
Ik moet met mijn airco-stroomkabels buitenom ik was nog in twijfel gezien de kabellengte of ik 4mm2 moest hebben dan had ik helemaal niks aan een flexomaat gehad past er niet in. Uiteindelijk besloten om alle airco's een aparte voedingskabel te geven waardoor de nominale stromen op <10A uitkomen waardoor 2,5mm2 voldoende is voor de lengte.

Maar voordat ik besloten had of ik twee of drie kabels ging toepassen heb ik omwille van de doorlooptijd alvast een kast besteld waarbij beide opties mogelijk zijn.

De airco's hebben nominaal stroom van 8A maar moeten worden gezekerd op 16A tbv starten volgens handleiding.
Oorspronkelijk was ik van plan optie A:
1 C-klasse 16A automaat tbv één airco op dakvlak 1 (kabellengte 25m)
1 C-klasse 16A automaat tbv twee airco op dakvlak 2 (kabellengte 43m) ---> YMVK 4mm2 zijn.

Uiteindelijk besloten om optie B:
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 1 op dakvlak 1 (kabellengte 25m) YMVK 2,5mm2
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 2 op dakvlak 2 (kabellengte 43m) YMVK 2,5mm2
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 3 op dakvlak 2 (kabellengte 43m) YMVK 2,5mm2
en nog 1 B-klasse automaat om de huidige terrasheater van de woonkamer groep af te halen.

Het goedkoopst was de oplossing van de airco installateur één alamat met lange kabel alle drie de airco's eraan geknoopt. Waarbij de alamat in huidige kast erbij zou worden gepropt.
Ik denk dus niet dat ik op tientje kijk, maar dat mag jij denken hoor ;) !

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 01-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 01:47:
Onderop de 3e ALS van links is 2x normale AEH?
Klopt. Deze componenten van ABB hebben dubbele klemmen, bijvoorbeeld voor een kamrail + draad, maar beide klemmen zijn volgens de specs ook geschikt voor draad. Dit dus gebruikt om door te lussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ti4ZKkrd5hfxdSAO9TY1ilKd/full.jpg

In de bestaande kast (links) zat dit ook al op soortgelijke wijze, alleen dan met ongeïsoleerde hulsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/48ZuKoWOVBA2NjZFOiFKRD3u/full.jpg

Heb er wel voor gekozen om mijn uitbreiding maar meteen boven de hoofdschakelaar af te takken i.p.v. 3x doorlussen onder een ALS.

Zal het sowieso moeten aanpassen als ik naar 3x25A ga.

Voorlopig gaat het wonderbaarlijk goed op 1x40A, met koken op inductie (7,4kW), oven (3,7kW) en combi (3,0kW) gelijktijdig in gebruik.
Die hoofdvoeding; wat voor kabel is dat? 4x6?
Klopt, is een 4x6+as6. En dan na de meter door met 10mm², nuttig. :P
Met grondkabel in de kruipruimte? Oke.
Welke kruipruimte? Die is er niet. :+ Dit schiet diagonaal de voortuin in...
leonbong schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:21:
@Xander
Ik had inderdaad dat plaatje voor tussen de aardrails besteld was maar 1€. Maar ik denk dat ik die samen met het karton heb weggegooid.
Ik heb wat spul bij elkaar gesprokkeld. De automaten en aardlekschakelaars had ik nog liggen na het vervangen van een kast ooit. Alleen de behuizing en het busboard zijn nieuw en die leverancier had het plaatje niet liggen...

Tja, met VDS 6mm² is ook weinig mis IMO. Maar voor het nette bestel ik hem misschien nog eens een keer. :+

En voor het nette heb ik ook de neiging om al die beugels boven de bestaande kast eruit te trekken en te vervangen voor de 8 voudige ABB zadels, maar had tijdens een verhuizing weinig motivatie om alles los te trekken. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 01-07-2019 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Devil schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:32:
Wat is eigenlijk de netste manier voor de voeding van de kamerails? Ik zie kasten met ALS-automaat-automaat-etc waarbij de ALS aan de bovenkant de voeding krijgt en zo de kamrails naar de automaten voed. Maar ook rijen met alleen automaten, zit er dan in 1 van de automaten zowel een draad als de kamrails in 1 aansluiting? Mijn huidige kast heeft geen kamrails, is grote dradenspaghetti
Ligt er beetje aan als je bijvoorbeeld die kant en klare kamrails gebruikt zoals hager ze maakt of attema.
Dan voedt je de ALS van boven en onderin een rails erin die ook meteen de automaten voedt.
Persoonlijk vind ik dat een hele mooi oplossing.

Dit dus
Afbeeldingslocatie: https://www.hager.nl/ecatimages/pdf/VKS151S.jpg
Met automaten
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/files/6465/products/6270196/vks01combi_hager_aardlekschakelaar_met_1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 01-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 15:38
Binnenkort laat ik zonnepanelen plaatsen en ben ik er achter gekomen dat mijn stoppen meterkast teveel groepen op één aardlekschakelaar heeft. Ik heb 3 fase (3*25A) en 10 groepen (16A). Nu wil ik toch gaan vernieuwen. Dit wil ik laten doen icm zonnepanelen, zodat de btw ook op de meterkast terug kan.

Echter na navraag blijk ik een Gacia groepenkast te krijgen met 10 groepen (16A), 3* aardlekschakelaar, kookgroep en hoofdschakelaar. Dit voor een meerprijs van 1000 euro, hier kan ik dan 210 euro van terug krijgen, dus 790 euro totaal.

Nu is mijn vraag is dit een eerlijke prijs en een degelijk merk of kan ik beter een ander merk kiezen en zelf een elektricien (uiteraard kan ik dan niet de btw terugvorderen) opzoeken voor een soortgelijk bedrag. Ik weet eerlijk gezegd niet of het automaat aardlekschakelaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:35
Nostordici schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:53:
...

Echter na navraag blijk ik een Gacia groepenkast te krijgen met 10 groepen (16A), 3* aardlekschakelaar, kookgroep en hoofdschakelaar. Dit voor een meerprijs van 1000 euro, hier kan ik dan 210 euro van terug krijgen, dus 790 euro totaal.

...
Even een kleine opmerking: die €1000 is inclusief BTW (en dus eigenlijk 121% van bedrag zonder btw). Om het correcte bedrag zonder BTW te vinden is het dan €1000/(121)*100 =.€826,45

Voorbeeld ter verduidelijking: bedrag zonder BTW = 100. Met BTW is dat dan 100*121/100 = 121.
Als je dan op jouw manier terugrekent: 121/100*79 = €95.59.
Correcte manier: 121/121*100 = €100.

Klein verschil, maar om niet voor onaangename verrassingen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40
Kastje zal rond de 300 kosten. Plus nog eens grof gezegd 100 euro kleinmateriaal. Dus 600 euro aan manuren... Het is maximaal 3 uur werk. Dus 200 euro/uur. Aan jou de vraag of je dat een reëel uurloon vindt.

Sowieso zou ik voor dit soort installaties voor a-merken gaan, dus hager/eaton/abb, maar dat is persoonlijk. Gacia is goedgekeurd, net als Emat. Van dat laatste merk heb ik al heel wat verbrande automaten mogen wisselen
...🙈

[ Voor 35% gewijzigd door hesselbeertje op 01-07-2019 20:14 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Dit is niet zo'n hele beste aanbieding nee, voor die 825 euro kun je ook inclusief de BTW makkelijk een kastje laten hangen, alleen dan van een A-merk (Hager, Eaton, ABB, Schneider). Bovendien hoort een kookplaat op een krachtgroep als je 3x25A hebt (daar is een hoop over terug te lezen hier :+). Als je nog bij de Perilex kunt komen zou ik zeker overwegen om dat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 15:38
Mschamp schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:07:
[...]

Even een kleine opmerking: die €1000 is inclusief BTW (en dus eigenlijk 121% van bedrag zonder btw). Om het correcte bedrag zonder BTW te vinden is het dan €1000/(121)*100 =.€826,45

Voorbeeld ter verduidelijking: bedrag zonder BTW = 100. Met BTW is dat dan 100*121/100 = 121.
Als je dan op jouw manier terugrekent: 121/100*79 = €95.59.
Correcte manier: 121/121*100 = €100.

Klein verschil, maar om niet voor onaangename verrassingen te komen.
Je hebt helemaal gelijk haha 8)7

@hesselbeertje @Steyn_E Het is dan inderdaad niet zo een beste aanbieding vergeleken met een A-merk. Dan is het denk ik toch wijsheid om een goede elektricien in te schakelen en dan bijv. Icm (Hager, Eaton, ABB, Schneider). Zeker als het prijsverschil met btw zo minimaal is. Een aparte kookgroep is dus niet aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40
Nee. Bij 3-fasen geen kookgroep, maar een krachtgroep plaatsen. Daar kun je dan afhankelijk van het fornuis 2 of 3 fasen van gebruiken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Ik heb zonnepanelen, 3x 25w en nu ook een laadpaal op 3-fase.

Die laadpaal gaat potentieel behoorlijk wat trekken. Ik kan daarmee wel het laadvermogen beperken maar tijdens het testen heb ik de kans dat ik op 1 fase in combinatie met een hoog belaste groep toch over de 25A heen schiet.

Wasmachine + Droger + Vaatwasser + Kookplaat kan behoorlijk trekken.

Is het niet handig om ZELF een extra 3x 25A te zetten (of voor mijn part 20A), om dit voor te zijn en geen installeteur met zegelrecht te hoeven bellen als ik eens te ver ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou het eerst proberen. Als de zekeringen er vaak uit knallen je netbeheerder automaten laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RielN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:35:
Ik heb zonnepanelen, 3x 25w en nu ook een laadpaal op 3-fase.

Die laadpaal gaat potentieel behoorlijk wat trekken. Ik kan daarmee wel het laadvermogen beperken maar tijdens het testen heb ik de kans dat ik op 1 fase in combinatie met een hoog belaste groep toch over de 25A heen schiet.

Wasmachine + Droger + Vaatwasser + Kookplaat kan behoorlijk trekken.

Is het niet handig om ZELF een extra 3x 25A te zetten (of voor mijn part 20A), om dit voor te zijn en geen installeteur met zegelrecht te hoeven bellen als ik eens te ver ga?
Neuh, koop een lader die je aansluit op slimme meter of met drie stroomtangen zodat 'ie terugregelt indien nodig. Zoeken op 'zappi charger' bijv
leonbong schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:44:
Ik zou het eerst proberen. Als de zekeringen er vaak uit knallen je netbeheerder automaten laten plaatsen.
Ook slechts 250-500 euro..

Zijn er hier nog Tweakers die ervaring hebben met een leidingzoeker/kabel(breuk)zoeker van het soort waarmee je op een draad / trekveer / waterleiding een signaal zet wat je vervolgens met een ontvanger kunt volgen?

Zoals;

Fluke 2042;
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zCb2KFXXXXcJXVXXq6xXFXXXn/Fluke-2042-FLUKE-2042-Cable-Locator-General-Purpose-Cable-Locator-Tester-Meter-F2042.jpg

Of de niet-Fluke varianten;
Voltcraft LSG-10
Afbeeldingslocatie: https://cdn.idealo.com/folder/Product/2592/9/2592957/s1_produktbild_gross/voltcraft-lsg-10.jpg

PCE PCE-CL 10
Afbeeldingslocatie: https://cdn.idealo.com/folder/Product/3131/3/3131357/s1_produktbild_gross/pce-kabelsuchgeraet-pce-cl-10.jpg

Peaktech 3435
Afbeeldingslocatie: https://cdn.idealo.com/angebote/peaktech-3435-leitungssucher-mit-sender-und-empfaenger-peaktech-1c8c41118,1,4,2,bb2b1eec,0.jpg

Laserliner CableTracer Pro
Afbeeldingslocatie: https://cdn.idealo.com/folder/Product/4538/6/4538641/s1_produktbild_gross/laserliner-083-070a-cabletracer-tx-recv.jpg

Die laatste vier zijn overigens naar mijn idee gewoon exact hetzelfde, maar dan met een andere kleur kunststof in de matrijs, maar als iemand daar meer over weet hoor ik het graag.

De Fluke begint bij 700 euro, de laatste vier zijn 180-280 euro.

Reviews online zijn erg wisselend

[ Voor 56% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2019 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Nostordici schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:53:
Binnenkort laat ik zonnepanelen plaatsen en ben ik er achter gekomen dat mijn stoppen meterkast teveel groepen op één aardlekschakelaar heeft. Ik heb 3 fase (3*25A) en 10 groepen (16A). Nu wil ik toch gaan vernieuwen. Dit wil ik laten doen icm zonnepanelen, zodat de btw ook op de meterkast terug kan.

Nu is mijn vraag is dit een eerlijke prijs en een degelijk merk of kan ik beter een ander merk kiezen en zelf een elektricien (uiteraard kan ik dan niet de btw terugvorderen) opzoeken voor een soortgelijk bedrag. Ik weet eerlijk gezegd niet of het automaat aardlekschakelaar zijn.
Veel te duur en Gacia is naar mijn mening niet echt kwalitatief spul..

Ga eens naar https://www.elektramat.nl...ellen/?bid=20&fid=3&sid=1

Kies Eaton Holec 3 fase, (220x330)
Kies daarna 10 groepen en 3 Aardlekschakelaars.

Dan kom ik op een voor bedrade kast uit van € 347,32 inclusief BTW en heb je een A merk..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Opnieuw uitbreiding van mijn meterkast. Begint ook vol te raken met 2 naast elkaar al... Maar goed we hebben een kabel nu liggen van 3fase 6mm dik om onze spa aan te sluiten in de tuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwNuj7CJxwui1qeZGWxCP8KT/full.png

Dus in mijn huidige meter kast wil ik een aardlekautomaat (300/500mA) of gewoon een 3 fase groep nemen om de kabel naar achteren af te zekeren en dan in de berging 2 aardlek automaten nemen voor de spa.

Mijn vraag is is het nodig om ook in de meterkast nog een aardlek op te nemen of alleen een groep afgezekerd op 32A voor de berging en dan in de berging de aardlek automaat te gebruiken.

Heb zo wel een hoop aardlek in mijn meter kast maar goed het moet wel netjes gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Als je ooit eens besluit om de kabel door midden te steken, dan klapt de aardlek bij xx mA er al uit, terwijl je de boel vol moet kortsluiten voordat een gewone automaat eruit klapt. Dus ja aardlek is wel aan te raden om de kabel te beveiligen, maar dan wel een 30 mA aardlek en niet 500 mA. Of is daar een goede reden voor?

Dit speelt alleen niet in Nederland? Of wat voor aansluiting heb jij thuis liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Oilman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:47:
Als je ooit eens besluit om de kabel door midden te steken, dan klapt de aardlek bij xx mA er al uit, terwijl je de boel vol moet kortsluiten voordat een gewone automaat eruit klapt. Dus ja aardlek is wel aan te raden om de kabel te beveiligen, maar dan wel een 30 mA aardlek en niet 500 mA. Of is daar een goede reden voor?

Dit speelt alleen niet in Nederland? Of wat voor aansluiting heb jij thuis liggen?
Nee niet echt had gelezen dat ze vaker een grotere aardlek zetten voor de kleinere aardlek. Maar goed beide gewoon op 30mA is natuurlijk ook prima. Hoeveiliger hoe beter toch :)

Ik heb nu 3x25 die straks naar 3x35 gaat met alle aansluitingen en kookplaat moeten we wel een verzwaring gaan doen. Ach dan komt ik richting de 20.000 kwh per jaar wel 8)7 (meer dan de helft is mijn autos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Maar dan zou ik de nieuwe aardlekautomaat ook qua stroom wat terug schroeven, een 40A automaat gaat niet veel functie hebben achter een 35A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Eens foutje (copy pasta) maar dat wordt dan een 32A aardlekautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Nee niet echt had gelezen dat ze vaker een grotere aardlek zetten voor de kleinere aardlek. Maar goed beide gewoon op 30mA is natuurlijk ook prima. Hoeveiliger hoe beter toch :)
Zeker, Hoe veiliger hoe beter. Maar zou het kunnen zijn dat het waarom van vaker een grotere aardlek zetten voor de kleinere je even ontgaat? Ik neem aan dat je wel bekend bent met het begrip selectiviteit. Die is doorgaans toch wel gewenst, maar is totaal afwezig met twee eendere aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
nee dat niet je moet elke keer netjes een trapje naar beneden. Waarbij de 35->32 eigenlijk een te kleine stap is maar de rest wel wel weer klein genoeg. het is omdat ik geen meerdere kabels vanuit de meterkast wil naar de berging anders had ik gewoon 3x35 -> 3x20 en 3x16 gedaan wat keurige stapjes zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Netjes gedaan zo MeZZiN. Maar hier heb je het over de selectiviteit van de groepen als zodanig, de aardlekschakelaars is een apart verhaal. Ik zie dat je begrijpt wat selectiviteit betekent, dan mag het ook duidelijk zijn waarom vaak een groter exemplaar voor één of meerdere kleinere worden geplaatst. En dat wat de aardlekbeveiliging betreft bij twee eendere automaten achter elkaar de selectiviteit ontbreekt. De twee exemplaren daar achter waren dan eigenlijk niet eens echt nodig geweest. Die twee groepen zijn door die ene aardlek al voldoende beveiligd. Kan natuurlijk geen kwaad zo, alleen wees niet verbaasd dat ooit een storing een niet selectieve uitschakeling tot gevolg kan hebben.

PS:
De reactie van Steyn_E hierna is hierop een uitstekende aanvulling.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 02-07-2019 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Daarvoor gebruik je óók geen 300ma (gewone) aardlekschakelaar, maar een selectieve aardlekschakelaar. Te herkennen aan een vierkantje met een S erin. Die zijn vaak ook 300ma, maar veel belangrijker, die zijn qua uitschakeltijd vertraagd. Dus ook bij een flinke lekstroom zal de aardlekschakelaar in de onderverdeler eerder aanspreken dan die in huis. De functie is dan ook alleen om bij een kabelprobleem af te schakelen, dus als je er een schop doorsteekt. Dan haal je die 300ma makkelijk. Aanraakveilig hoeft de kabel niet te zijn.

Selectiviteit bij automaten is weer een ander verhaal, dat is wél fijn, maar niet verplicht. Ik leg hier binnenkort ook een nieuwe kabel naar de garage, maar die kan ik niet fatsoenlijk selectief beveiligen qua kortsluiting. Anders zouden er 10A eindgroepen moeten komen, en da's niet heel erg bruikbaar met zware apparaten. Dus bij mij wordt het 3x25A hoofdzekering --> selectieve aardlekschakelaar --> C20A krachtgroep --> 5x6mmq --> Hoofdschakelaar in garage --> B/C16A eindgroepen (30ma beveiligd natuurlijk). Da's niet selectief, maar wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
tnx all gelukkig het meeste lukt ook wel alleen die aardlek is gewoon even anders. Maar goed elke dag leren is altijd goed.

Maar @Steyn_E je bedoelt deze aardlek dus -> https://www.groepenkastbe...300mA-SELECTIEF-kema-keur (een voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Verder is natuurlijk aan het begin met 30ma aardlek beveiligen ook mogelijk, dan plaats je aan de afgaande kant geen aardlekschakelaar. Al heb je dan dus het nadeel dat alle afgaande groepen uitvallen, inclusief bijvoorbeeld je verlichting. Dat is de reden om een selectieve aardlekschakelaar te plaatsen (en ook om selectief te zekeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Klopt, is een 4x6+as6. En dan na de meter door met 10mm², nuttig. :P
Sommige meters hebben lomp grote schroefaansluitingen, dus dan kan dat nodig zijn omdat anders de draad naast de schroef zit.
Xander schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Welke kruipruimte? Die is er niet. :+ Dit schiet diagonaal de voortuin in...
Oooh. Buitenom naar de keuken dus?
MeZZiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Ik heb nu 3x25 die straks naar 3x35 gaat met alle aansluitingen en kookplaat moeten we wel een verzwaring gaan doen. Ach dan komt ik richting de 20.000 kwh per jaar wel 8)7 (meer dan de helft is mijn autos)
"slimme" laders gebruiken die terugregelen als je gaat koken.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:29:

Oooh. Buitenom naar de keuken dus?
Exact.

Anders ga ik niet voor mijn lol grondkabel kopen of aansluiten natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Steyn_E schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:05:
Daarvoor gebruik je óók geen 300ma (gewone) aardlekschakelaar, maar een selectieve aardlekschakelaar. Te herkennen aan een vierkantje met een S erin. Die zijn vaak ook 300ma, maar veel belangrijker, die zijn qua uitschakeltijd vertraagd. Dus ook bij een flinke lekstroom zal de aardlekschakelaar in de onderverdeler eerder aanspreken dan die in huis. De functie is dan ook alleen om bij een kabelprobleem af te schakelen, dus als je er een schop doorsteekt. Dan haal je die 300ma makkelijk. Aanraakveilig hoeft de kabel niet te zijn.

Selectiviteit bij automaten is weer een ander verhaal, dat is wél fijn, maar niet verplicht. Ik leg hier binnenkort ook een nieuwe kabel naar de garage, maar die kan ik niet fatsoenlijk selectief beveiligen qua kortsluiting. Anders zouden er 10A eindgroepen moeten komen, en da's niet heel erg bruikbaar met zware apparaten. Dus bij mij wordt het 3x25A hoofdzekering --> selectieve aardlekschakelaar --> C20A krachtgroep --> 5x6mmq --> Hoofdschakelaar in garage --> B/C16A eindgroepen (30ma beveiligd natuurlijk). Da's niet selectief, maar wel bruikbaar.
Volgens de tabellen van hager ligt het eraan of je selectief bent, aan de combinatie.
A Voor smeltzekeringen geldt kan je de vuistregel 1,6 hanteren dus 25A --> 16A
Echter volgens dezelfde tabbellen van Hager is 25A (automaat) met daaronder 20A (automaat) dezelfde selectiviteit als A.
Wat overigens in beide situaties niet 100% selectief is of ik lees het verkeerd dat kan natuurlijk ook.
http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 12:42
Recent heb ik mijn huis uit 1970 laten renoveren. Ik heb o.a. de groepenkast laten vervangen en nieuwe stopcontacten aan laten leggen in diverse ruimten. In de woning waren alleen in de keuken en badkamer geaarde stopcontacten aanwezig. De extra stopcontacten die zijn aangelegd zijn doorgetrokken vanuit de bestaande ongeaarde stopcontacten. Achter de nieuwe stopcontacten is echter wel een aarddraad aanwezig, maar niet aangesloten.

Hadden deze nieuwe stopcontacten volgens NEN1010 niet geaard moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Schweino schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:53:
Recent heb ik mijn huis uit 1970 laten renoveren. Ik heb o.a. de groepenkast laten vervangen en nieuwe stopcontacten aan laten leggen in diverse ruimten. In de woning waren alleen in de keuken en badkamer geaarde stopcontacten aanwezig. De extra stopcontacten die zijn aangelegd zijn doorgetrokken vanuit de bestaande ongeaarde stopcontacten. Achter de nieuwe stopcontacten is echter wel een aarddraad aanwezig, maar niet aangesloten.

Hadden deze nieuwe stopcontacten volgens NEN1010 niet geaard moeten zijn?
Ja, want het is een uitbreiding/nieuwe installatie. Dat betekent dat de delen die aangepast zijn, moeten voldoen aan de NEN die nu geldt, dus met aarde.

De bestaande stopcontacten zouden niet perse geaard hoeven worden, want daar is niets aan veranderd, zoals ik het lees.

Er zijn dus ongeaarde stopcontacten toegepast, maar er is wel een aarde draad getrokken?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 06:59:
[...]

Ja, want het is een uitbreiding/nieuwe installatie. Dat betekent dat de delen die aangepast zijn, moeten voldoen aan de NEN die nu geldt, dus met aarde.

De bestaande stopcontacten zouden niet perse geaard hoeven worden, want daar is niets aan veranderd, zoals ik het lees.

Er zijn dus ongeaarde stopcontacten toegepast, maar er is wel een aarde draad getrokken?
Klopt, er ligt achter de nieuwe stopcontacten een groen/gele draad die niet is aangesloten. Aan de andere kant is deze volgens de elektricien ook niet aangesloten op de meterkast oid.

De bestaande ongeaarde stopcontacten zijn wel vervangen overigens voor nieuwe exemplaren om ze overeen te laten komen met de nieuwe stopcontacten.

Maar als ik de TS goed lees is er volgens mij wel meer niet conform NEN1010 gedaan: Zo zijn in de badkamer stopcontacten direct boven de wasbak gemonteerd die niet IP44 zijn maar gewoon open geaarde stopcontacten.

[ Voor 11% gewijzigd door Schweino op 03-07-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Schweino schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:26:
[...]

Klopt, er ligt achter de nieuwe stopcontacten een groen/gele draad die niet is aangesloten. Aan de andere kant is deze volgens de elektricien ook niet aangesloten op de meterkast oid.
Dat is gevaarlijk. Zo denkt iemand dat er aarde is, gaat dat nergens heen...
De bestaande ongeaarde stopcontacten zijn wel vervangen overigens voor nieuwe exemplaren om ze overeen te laten komen met de nieuwe stopcontacten.
Dat betekent dat er aan die oude installatie ook is gewerkt (al is alleen maar stopcontacten vervangen zo'n twijfelgeval, vind ik) en dus je gehele installatie met randaarde aangelegd had moeten zijn.

Waarom heeft hij dat niet gedaan?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:50
Als je in een ruimte een geaard stopcontact plaatst moeten alle stopcontacten in die ruimte geaard zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@snameroc
Er zijn genoeg huizen met open keuken van enkele jaren geleden waarbij op het aanrecht geaarde stopcontacten zitten maar niet bij de televisie stopcontacten.

Lijkt mij dus niet helemaal waar en het is ook niet realistisch, als ik stopcontact plaats er zit toevallig een aarde draad dan zal ik een geaarde plaatsen. Maar ik ga dan niet automatisch alle stopcontacten in die ruimte vervangen ik ben niet renoveren hé.

@T.Kreeftmeijer
Een onderdeel (stopcontact) vervangen is niet hetzelfde als het aanpassen van de installatie.
Je schakelaar van je lamp in de woonkamer is stuk en je mag meteen een nieuwe groepenkast bestellen.
Je veranderd bij een vervanging niks aan de functionaliteit van de installatie dus geen wijziging.

Ik heb vroeger veel te maken gehad met de machinerichtlijn in het bedrijfsleven daar heb je heel vaak oeverloze discussies of bepaalde technische werkzaamheden een modificatie zijn of niet.
In het laatste geval dat het een modificatie is moet je namelijk de machine naar moderne stand der techniek brengen.
Maar wat nu als een bijvoorbeeld een onderdeel niet meer bestaat en je plaatst een alternatief onderdeel maar dat kan niet zonder beugeltje bijvoorbeeld. Ben je nu aan het modificeren of niet. Discussie, discussie.
Wetgever vindt iets een modificatie als je functionaliteit wijzigt, maar daar is natuurlijk een grijs gebied.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 03-07-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Schweino schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:26:
[...]

Ik hoor het al de elektricien heeft kant en klaar bedraad flex-PVC gebruikt.
Dit vind ik heel link kan je niet die aarde alsnog naar de meterkast laten leggen al is het alleen maar om geen onaangesloten aarde draad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:29:
[...]

"slimme" laders gebruiken die terugregelen als je gaat koken.
Jep maar als je een domme paal heb moet je iets anders gaan doen ;) Plus mijn is een beetje slim hij kan balanceren en via een pi kan je de paal regelen. Goed genoeg voor ons.
Steyn_E schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:02:
Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Verder is natuurlijk aan het begin met 30ma aardlek beveiligen ook mogelijk, dan plaats je aan de afgaande kant geen aardlekschakelaar. Al heb je dan dus het nadeel dat alle afgaande groepen uitvallen, inclusief bijvoorbeeld je verlichting. Dat is de reden om een selectieve aardlekschakelaar te plaatsen (en ook om selectief te zekeren).
Tnx gaan we gewoon regelen met alle wensen die wij hebben met onze meter kast mogen we nog een keer gaan uitbreiden. Voor ons is het geen groot issues als de de hele kast in de berging uitvalt maar netter is dat elk voor zich gaat in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:35:
[...]

Dat is gevaarlijk. Zo denkt iemand dat er aarde is, gaat dat nergens heen...

[...]

Dat betekent dat er aan die oude installatie ook is gewerkt (al is alleen maar stopcontacten vervangen zo'n twijfelgeval, vind ik) en dus je gehele installatie met randaarde aangelegd had moeten zijn.

Waarom heeft hij dat niet gedaan?
Ik heb geen idee waarom hij dit niet heeft gedaan en dat zal ik hem ook gaan vragen. Misschien dat dit makkelijker/goedkoper was? Het is een SEI erkende installateur dus ik had gehoopt dat ik dan ook kwaliteit geleverd zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Schweino
Hij heeft kant en klaar bedraad flex-pvc gebruikt.
Een betere oplossing was dan nog geweest aarde eruit trekken dan wat hij nu gedaan heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 03-07-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
leonbong schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Ik hoor het al de elektricien heeft kant en klaar bedraad flex-PVC gebruikt.
Dit vind ik heel link kan je niet die aarde alsnog naar de meterkast laten leggen al is het alleen maar om geen onaangesloten aarde draad te hebben.
Dat zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn. Er zijn grijze geribbelde buizen in de muren gefreesd met daarin de diverse gekleurde draden. Ik zal de installateur aanspreken op zijn werk en hem vragen het in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
leonbong schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:58:
@Schweino
Hij heeft kant en klaar bedraad flex-pvc gebruikt.
Een betere oplossing was dan nog geweest aarde eruit trekken dan wat hij nu gedaan heeft.
Maar zegt NEN1010 niet dat het aanleggen van nieuwe stopcontacten sowieso geaard moeten zijn? Nu hangt mijn desktop PC bijvoorbeeld aan een nieuw aangelegd ongeaard stopcontact terwijl dit volgens mij onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eens, liever een aangesloten aarde zeker op het nieuw aangesloten.

Maar de impressie in doos wekken dat er aarde aanwezig is heel gevaarlijk.
Dus in mijn optiek als het technisch heel complex (Lees heel duur) is, dan kan je beter helemaal geen aarde draad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:50
leonbong schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:27:
@snameroc
Er zijn genoeg huizen met open keuken van enkele jaren geleden waarbij op het aanrecht geaarde stopcontacten zitten maar niet bij de televisie stopcontacten.

Lijkt mij dus niet helemaal waar en het is ook niet realistisch, als ik stopcontact plaats er zit toevallig een aarde draad dan zal ik een geaarde plaatsen. Maar ik ga dan niet automatisch alle stopcontacten in die ruimte vervangen ik ben niet renoveren hé.
Toch was dat zo in de tijd dat aarde niet verplicht was. Dus een installatie van voor 97. De keuken werd als een andere ruimte gezien. Het was in mijn tijd zelfs een examen vraag of je een bestaand stopkontakt mocht vervangen door een geaard voor de toen in opmars zijnde pc. Dat mocht alleen als je ze allemaal deed want je mocht van de gebruiker niet verwachten dat hij de pc niet zou verplaatsen. Terwijl je de koffie zetter nu een maal niet ergens anders zet als in de keuken. Dit soort regels vond ik altijd moeilijk te verdedigen maar ze waren zo. Een ander voorbeeld was de diepvries op een slaapkamer daar had je ook een geaard stopkontakt voor nodig. Dan moest je ze ook allemaal doen.

[ Voor 28% gewijzigd door snameroc op 03-07-2019 11:03 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vermoed dat juist dit aspect nou juist een van de meest omzeilde punten is.
In tal van situaties volstaat men in een wat oudere woning heel begrijpelijk met dat ene stopcontact te aarden. Soms is dat heel gemakkelijk, maar niet zelden is het nog een hele klus. Maar iedereen in huis weet waarom alleen dat specifieke stopcontact geaard is en de andere in de kamer niet. Strikt genomen is het gewoon waar dat voorschrift, maar ik ben benieuwd of daar wel eens bij een inspectie op is gewezen, gevolgd door de onverbiddelijke eis om het alsnog op korte termijn te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Aansluiten grondkabel, dit geeft mij wat kopzorgen omdat ik er niet uit kom.

In de tuin ligt een grondkabel, aangesloten op een schakelaar binnen, met de draden in de kleur; bruin, zwart, grijs en litze. Zie foto.

In de tuin wil ik een lasdoos maken met een stopcontact ernaast waarop continu spanning staat. Elders in de tuin wil ik een stopcontact maken die geschakeld is aan de schakelaar binnen. Hoe sluit ik dit aan?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mR2f1ch/6-EA68-CD8-937-C-4054-B631-A285154-B3-CCB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/d/o/donne-vo-ymvkas-dca-grondkabel-4132728.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sbr3fxP/21-D24-A7-A-AD45-4261-9-CD7-78-E98-DCEDA3-B.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Laurences op 03-07-2019 14:23 . Reden: wel een litze aanwezig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:47

Nhz

Ik weet niet of het kwa kleur mag, maar als je grijs als nul mag gebruiken zou je het zo kunnen doen.

Bruin (fase) en grijs (nul) leg je naar 1, 2 en 3. Daarnaast gebruik je de zwarte ader als schakeldraad.
Schakelaar 1 schakelt dan de fase van bruin naar zwart, zwart wordt dus een geschakelde fase. In stopcontact 4 heb je dan grijs (nul) en de geschakelde fase (zwart), plus uiteraard de randaarde.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3FKzdWD/2019-07-03-15-10-25.jpg

Nogmaals, of het officieel met deze kleurcodering mag weet ik niet.

edit:
Afbeelding toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Nhz op 03-07-2019 15:12 ]

Groetjes

Pagina: 1 ... 72 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.