@
Xander
Ik had inderdaad dat plaatje voor tussen de aardrails besteld was maar 1€. Maar ik denk dat ik die samen met het karton heb weggegooid.
@
Rol-Co
Als ik op een tientje keek had ik een willekeurige b-merk kast gekocht en eraan geknutseld of de airco installateur het laten doen die "één alamatje en een kabel" aangaf.
Als ik volledig had moeten vernieuwen was het zeker geen ABB busboard geworden met lekkere vendor lockin.
Waarschijnlijk had ik dan zo'n lekker diepe schneider kast gekocht zoals een pragma of een eaton medusa of evenknie van hager of ABB, met deur die type kasten hebben lekker veel ruimte achter de din-rail.
Ik persoonlijk vind dat in NL veel te veel van die kleine kasten worden gebruikt wat zeker in moderne huizen niet toekomst gericht is.
Misschien snap jij niet volledig het denkproces dat ik heb gemaakt.
Ik moet met mijn airco-stroomkabels buitenom ik was nog in twijfel gezien de kabellengte of ik 4mm2 moest hebben dan had ik helemaal niks aan een flexomaat gehad past er niet in. Uiteindelijk besloten om alle airco's een aparte voedingskabel te geven waardoor de nominale stromen op <10A uitkomen waardoor 2,5mm2 voldoende is voor de lengte.
Maar voordat ik besloten had of ik twee of drie kabels ging toepassen heb ik omwille van de doorlooptijd alvast een kast besteld waarbij beide opties mogelijk zijn.
De airco's hebben nominaal stroom van 8A maar moeten worden gezekerd op 16A tbv starten volgens handleiding.
Oorspronkelijk was ik van plan optie A:
1 C-klasse 16A automaat tbv één airco op dakvlak 1 (kabellengte 25m)
1 C-klasse 16A automaat tbv twee airco op dakvlak 2 (kabellengte 43m) ---> YMVK 4mm2 zijn.
Uiteindelijk besloten om optie B:
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 1 op dakvlak 1 (kabellengte 25m) YMVK 2,5mm2
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 2 op dakvlak 2 (kabellengte 43m) YMVK 2,5mm2
1 C-klasse 16A automaat tbv airco 3 op dakvlak 2 (kabellengte 43m) YMVK 2,5mm2
en nog 1 B-klasse automaat om de huidige terrasheater van de woonkamer groep af te halen.
Het goedkoopst was de oplossing van de airco installateur één alamat met lange kabel alle drie de airco's eraan geknoopt. Waarbij de alamat in huidige kast erbij zou worden gepropt.
Ik denk dus niet dat ik op tientje kijk, maar dat mag jij denken hoor

!
[
Voor 3% gewijzigd door
leonbong op 01-07-2019 09:30
]