Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 281 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
habbekrats schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:37:
@pickboy
[...]

Dat gaat geen stand houden, als je een installatie uit 1965 hebt zou je niet kunnen beginnen met aardleks ? Voor een particulier bewoond huis met een < 50A aansluiting is dat gewoon niet haalbaar.
Mocht je laten keuren welke norm zou je dan moeten hebben, probeer dat maar eerst uit te leggen.

Een combinatie van opvolgende normen hoeft ook helemaal geen gevaarlijke installatie op te leveren.
De normen worden steeds vaker door een nieuwe opgevolgd, dat heeft een aantal oorzaken
1 ander gebruik en toestellen ( pv, auto's )
2 harmonisatie met Europa
3 fabrikanten/installateurs die nog steeds een vinger in de pap hebben
Een inspectie word doorgaans uitgevoerd naar de norm die geldig was tijdens de aanleg van de installatie.
Dat is vaak het bouwjaar van het pand of de laatste grote (elektrische) renovatie.
Uiteraard kun je als opdrachtgever/installatieverantwoordelijke hier van afwijken en een recentere aangewezen norm laten hanteren tijdens de inspectie.

De norm is natuurlijk enkel de minimumeis. Niemand houd je tegen om juist meer te doen dan het minimum.

In de meeste gevallen valt dat ook prima binnen de regels van de oudere normen. Je moet alleen even opletten met die enkele uitzonderen waarin dat niet het geval is. Dat is wat ik er mee wilde bedoelen.

Wil je dus gebruik maken van een regel in de nieuwe norm die nog niet mocht in de oude norm. Dan moet je zorgen dat alles klopt volgens de nieuwe norm. Bij een inspectie laat je die dan ook uitvoeren volgens de nieuwere norm.

Niet volgens de norm is niet hetzelfde als onveilig. Daar heb je helemaal gelijk in.
Echter moet je dat wel kunnen bewijzen als dat een keer nodig is. Je zult niet de eerste zijn waarbij de verzekering niet wilt uitkeren omdat er in de installatie is "gerommeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:11
Ik ben op zoek naar een losse afdekplaat voor een wandcontactdoos met USB. Ik kan ze wel vinden zonder (zoals deze), maar ik zoek er een zoals links/boven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOXcaPjbcZbqL8BozFM7EXcbA54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn0oNMxkVf6DOg1a0yL3ISGc.jpg?f=fotoalbum_large.

Heel wat webshops afgestruind en ook een enkele bericht, maar tot nu toe zonder succes. Iemand een idee of dit los te krijgen is?

Wil de huidige gelige versies vervangen voor mat-wit, maar om daarvoor nieuwe usb-wandcontactdozen te kopen a €50/stuk is een beetje zonde.

[ Voor 6% gewijzigd door Pepper92 op 02-01-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Pepper92 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:17:
Ik ben op zoek naar een losse afdekplaat voor een wandcontactdoos met USB. Ik kan ze wel vinden zonder (zoals deze), maar ik zoek er een zoals links/boven [Afbeelding].

Heel wat webshops afgestruind en ook een enkele bericht, maar tot nu toe zonder succes. Iemand een idee of dit los te krijgen is?

Wil de huidige gelige versies vervangen voor mat-wit, maar om daarvoor nieuwe usb-wandcontactdozen te kopen a €50/stuk is een beetje zonde.
Zeker weten doe ik het niet, maar vermoed dat het dan niet los te krijgen is. Zwart schakelmateriaal van Gira was ook alleen incl. basiselementen verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Zo te zien is het niet eens Gira, maar van 2USB. Wel Gira compatible.

Ben bang dat je hem met binnenwerk moet bestellen. Kun je wel gelijk voor de versie gaat die ook USB-C ondersteunt.

Gira lijkt er nu zelf ook eentje te verkopen, die lijkt dan wel weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:46
Pepper92 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:17:
Ik ben op zoek naar een losse afdekplaat voor een wandcontactdoos met USB. Ik kan ze wel vinden zonder (zoals deze), maar ik zoek er een zoals links/boven [Afbeelding].

Je zou ze kunnen spuiten met spuitbus voor plastics misschien hecht het wel met de juiste primer. Zijn ze vergeeld dan zou je retrobright kunnen proberen of ff googlen kan ook met chemisch goedje van de drogist ooit es gelezen.

Oja je zou ook een nieuwe kunnen kopen en dan met een dremel die 2 uitsparingen zelf erin maken

[ Voor 4% gewijzigd door Toerq op 02-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:11
Bedankt voor de reacties!
@Toerq dat inzagen met een drempel klinkt nog als best een goed idee. Ga er is over nadenken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
pickboy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:30:
Ben bang dat je hem met binnenwerk moet bestellen. Kun je wel gelijk voor de versie gaat die ook USB-C ondersteunt.
En dat is nou precies de reden waarom een WCD met ingebouwd USB-stopcontact een superslecht idee is:
  • Nu heeft ook ineens een kaal stopcontact een standbyverbruik 8)7.
  • Een WCD gaat zo'n 50 jaar mee, maar elke paar jaar verandert de USB-standaard. Over 10 jaar kijk je dus tegen stopcontacten aan voorzien van een USB-gat waar je niets meer mee kunt, en met een beetje pech kun je ze dan ook niet meer vervangen door een gewone WCD, want niet meer verkrijgbaar.
  • Het ene apparaat wil veel meer stroom als het andere. Hier worden de telefoons bijvoorbeeld nog steeds 's nachts geladen met een 500 mA lader om de accu te sparen, maar een Ipad bijvoorbeeld vereist een grotere lader.
Gewoon de passende lader in het stopcontact drukken is echt een veel betere oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Andrehj Ben het met je eens. Zeker omdat er een trafo in die usb wcd's zit die ook niet zolang meegaan als een normale wcd. Ben je dus ook vaker aan het vervangen en zie dan maar eens dezelfde serie nog te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Vandaag mijn Brymen BM079 stroomtang (/multimeter) binnen gekregen van eleshop.nl. Voelt mooi degelijk aan en later vandaag maar eens wat stroom en temperatuur metingen doen her en der.

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 03-01-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MisterB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:58:
Vandaag mijn Brymen BM079 stroomtang (/multimeter) binnen gekregen van eleshop.nl. Voelt mooi degelijk aan en later vandaag maar eens wat stroom en temperatuur metingen doen her en der.
Ik heb een Brymen multimeter. Doet het inderdaad prima en bevalt goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja wellicht wat andere thermokoppels erbij om oppervlakte temperatuur wat makkelijker te meten. Er zit een type K bij met stuk draad en klein bolletje. Dat is wat lastig tegen een buis te houden. Zag dat er ook diverse andere uitvoeringen zijn met plat stuk of klem etc. Neem aan dat zolang het type K is dat het gewoon werkt met deze meter (ook als het van ander merk is)..

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 03-01-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:09

CerandoX.nl

Vides

Ik heb twee aparte groepen voor mijn wasmachine en droger. We wilde de droger aanzetten en deze werkte niet meer, in eerste instantie dacht ik dat de droger stuk was, maar deze werkte dus wel op de groep van de wasmachine. Ik heb de zekering vervangen (ouderwetse stoppenkast), maar dit maakte geen verschil. Nu heb ik mijn multi-meter tevoorschijn gehaald en die geeft dus aan dat de groep maar 210V heeft, tegenover de 237V van de andere groep. De droger werkt hier dus niet op.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19
Droger behoort ook gewoon op 210V AC te functioneren, maar er zit wel iets grondig mis in je installatie als je echter op hetzelfde moment zulke spanningsverschillen hebt tussen 2 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17
@CerandoX.nl Klinkt als onderbroken N. Waarschijnlijk als de droger ingeplugd zit en aan staat meet je een heel stuk lager.

Maar dat is wel wat serieus om naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil de groepenkast gelijk laten ombouwen naar automaten. Is het veilig om een paar weken te wachten of zsm iemand te bellen om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@CerandoX.nl Als je de groep toch niet gebruikt is er waarschijnlijk niets aan de hand. Zou ik hem voor de zekerheid gewoon uit zetten in de meterkast, dan kan er eigenlijk niets gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:37

Illusion

(the art of)

Pepper92 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:57:
Bedankt voor de reacties!
@Toerq dat inzagen met een drempel klinkt nog als best een goed idee. Ga er is over nadenken.
Dat gaat niet lukken. Het stopcontact zit niet in het midden van het plaatje.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:19:
@CerandoX.nl Als je de groep toch niet gebruikt is er waarschijnlijk niets aan de hand. Zou ik hem voor de zekerheid gewoon uit zetten in de meterkast, dan kan er eigenlijk niets gebeuren.
gewoon ff dat stopcontact open trekken en kijken of alles lekker vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
Is het gebruikelijk dat er 1 set VD draad richting meterbord loopt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6InDno3jIbyQ2wk4YipE_hUAvT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8IyYb57B9kcm5A94Q3tRzRp.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto wellicht lastig te volgen in deze spaghetti maar de VD draden bovenop de 1e groep rechts van de aardlekschakelaar lopen direct omlaag het meterbord in. Op die groep zit ook niets anders. Heeft de slimme meter nou zijn eigen groep? :)

Het zou me niets verbazen als er achter het meterbord nog een elektra leiding *ergens* heen loopt in dit huis..eigenlijk de enige nog enigszins logische optie. Is dit 'normaal'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
itsjohan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:34:
Is het gebruikelijk dat er 1 set VD draad richting meterbord loopt? [Afbeelding]

Op de foto wellicht lastig te volgen in deze spaghetti maar de VD draden bovenop de 1e groep rechts van de aardlekschakelaar lopen direct omlaag het meterbord in. Op die groep zit ook niets anders. Heeft de slimme meter nou zijn eigen groep? :)

Het zou me niets verbazen als er achter het meterbord nog een elektra leiding *ergens* heen loopt in dit huis..eigenlijk de enige nog enigszins logische optie. Is dit 'normaal'?
Misschien richting de oude TF-schakelaar op het meterbord? (en dan door naar de boiler?)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
itsjohan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:34:
Is het gebruikelijk dat er 1 set VD draad richting meterbord loopt? [Afbeelding]

het is net of er voor de hoofdschakelaar een aftakking zit .....

vergis me lijkt meer een aardlek - wat zit hieronder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

MisterB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:23:
[...]

gewoon ff dat stopcontact open trekken en kijken of alles lekker vast zit
Thanks, Al gedaan en dat zit vast, ga ook nog even de lasdoos open maken aan het plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door CerandoX.nl op 03-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet wat de minimaal voorgeschreven aderdiameter mbt een groep die afgezekerd is op een B16 automaat? Het gaat hier dan meer om de kortsluitstroom. Ik wil thuis nl wat ledspotjes op een aanwezigheidssensor aansluiten met wat vmvl kabel. In principe qua vermogen kan dit met gemak op een 1mm2 of zelfs 0,75mm2 maar stel ik leg 0,75mm2, brand mijn kabel dan niet uit als 1 van de gebruikers er achter vol sluiting maakt? Wat zegt de nen1010 hierover eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 17:05
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:52:
Wie weet wat de minimaal voorgeschreven aderdiameter mbt een groep die afgezekerd is op een B16 automaat? Het gaat hier dan meer om de kortsluitstroom. Ik wil thuis nl wat ledspotjes op een aanwezigheidssensor aansluiten met wat vmvl kabel. In principe qua vermogen kan dit met gemak op een 1mm2 of zelfs 0,75mm2 maar stel ik leg 0,75mm2, brand mijn kabel dan niet uit als 1 van de gebruikers er achter vol sluiting maakt? Wat zegt de nen1010 hierover eigenlijk?
16A wordt doorgaans aangesloten met 2.5mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:32
Als wat jij stelt waar zou zijn, zou 0,75mm2 eigenlijk niet eens verkocht mogen worden. Terwijl het misschien wel de meest voorkomende draaddikte aan een netsnoer is.

Die 16A zal er gewoon uitgaan wanneer je 0,75mm2 kortsluit. Been there.
tweakG5 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
[...]

16A wordt doorgaans aangesloten met 2.5mm2.
Dat is de voorgeschreven diameter bij maximaal gebruik, om een zo klein mogelijke spanningsval te hebben over de hele leiding en dus zo min mogelijk verlies c.q. warmteontwikkeling in de leiding naar de verbrbuiker.

In dit geval is er sprake van een hele kleine verbruiker.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Laatst online: 12:32
Quotefoutje

[ Voor 96% gewijzigd door Skynett op 03-01-2023 17:08 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
Die 2,5mm2 bij 16A slaat op VD-draad tbv WCD's.
Verlichting met VD-draad is eigenlijk standaard 1,5mm2 het zwarte schakeldraad.

Als jij een kabel toepast mag je bereken wat de doorsnede moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat betreft de drie voorgaande berichten, er dient wel onderscheid te worden gemaakt tussen de vaste bedrading van de groepen en losse snoeren. Dat is het verschil in voorschrift en vrije keuze. Bij 16A groepen moet je een doorsnede van minimaal 2,5mm² gebruiken voor fase en nul en de lampendraad van 1,5mm². De doornede wel te verstaan, men noemt hier nooit de diameter, dat kan een heel groot verschil zijn (doorsnede = 1/4pi.d²).
Maar als je het hebt over losse snoeren naar lampen e.d. dan is het min of meer vrije keuze die je hebt. Althans de keuze die past bij bij het doel. D.w.z. dat de stroom bij een enkele LED-lamp maar zeer laag is, zodat meestal 0,75mm² volstaat. Denk aan b.v. korte schemerlampsnoertjes.
Alleen bij erg lange afstanden in combinatie met zwaardere stromen is niet alleen de stroomsterkte bepalend, maar ook het spanningsverlies over een te dunne draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een elektrotechnische achtergrond en heb heel vroeger geleerd dat je inderdaad alleen voor de gloeilamp een vd massief 1,5mm2 moet toepassen achter je schakelaar, echter toen had je nog geen led verlichting, hooguit hallogeen en gloeilampen. Ook heb ik geleerd dat de zekering altijd een kabelbeveiliging moet zijn. Stel er komt door een defecte sensor of voorschakelapparaat 15A continue door je kabeltje van 0,75mm2 lopen, dan heb je dus een probleem en gaat dat kabeltje roken. Een 1,5mm2 massief kan dat nog handelen. Een 1,5mm2 soepel is de vraag, vaak kunnen deze lagere stromen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
@Jpeeters19 Als de verlichting en de sensor op een aparte groep zit, kan je natuurlijk ook een B6 automaat er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Aiolos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Misschien richting de oude TF-schakelaar op het meterbord? (en dan door naar de boiler?)
Er zit niets zichtbaars meer onder de verdeelkast; alleen het meterbord/meter, daaronder een kast waar vermoedelijk de hoofdzekering in zal zitten (gele zegel) en daaronder een kast met de invoer van de hoofdaansluiting (oranje sticker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7lOUTDP1dakoISbu3ZH_jtowkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9YjyWNeF8zetrf5Fo1Rc6AA.jpg?f=fotoalbum_large

ik ga wel eens op de ouderwetse manier zoeken waar ie voor is; de groep uitzetten en kijken wat het niet meer doet :-)
MisterB schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:43:
[...]

het is net of er voor de hoofdschakelaar een aftakking zit .....

vergis me lijkt meer een aardlek - wat zit hieronder ?
Ja klopt; dat is de aftakking naar de verdeelkast links

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• itsjohan
Mooi stukje huisvlijt; als je snoer net te kort is dan maak je er toch een stukje aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNXMvRfQcC4F87XPpOxfi3sHO1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMPfhTjJHXfS5SBRFgPJ7FOo.jpg?f=fotoalbum_large

8)7 soms vraag ik me af welke kleurenblinde hobbybob er in dit huis is losgegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
itsjohan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Er zit niets zichtbaars meer onder de verdeelkast; alleen het meterbord/meter, daaronder een kast waar vermoedelijk de hoofdzekering in zal zitten (gele zegel) en daaronder een kast met de invoer van de hoofdaansluiting (oranje sticker):

[Afbeelding]

ik ga wel eens op de ouderwetse manier zoeken waar ie voor is; de groep uitzetten en kijken wat het niet meer doet :-)

[...]

Ja klopt; dat is de aftakking naar de verdeelkast links
weer ouwe spaghetti zooi met open klemmen zonder hoofdschakelaar en verzegelde zekeringen.. keer aan laten passen door iemand die zegels mag plaatsen

het is ook zere vaag dat er draden terug naar beneden gaan richting de meter ...

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 03-01-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
ja helemaal eens. Plan is om een wijziging naar 3x25 aan te vragen en dan gelijk een nieuwe verdeelkast incl hoofdschakelaar te plaatsen. Die draden omlaag had ik echter nog geen rekening mee gehouden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
die zullen er dan wel ergens uitkomen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:43
Misschien gaan ze achter het meterbord door de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
itsjohan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:43:
ja helemaal eens. Plan is om een wijziging naar 3x25 aan te vragen en dan gelijk een nieuwe verdeelkast incl hoofdschakelaar te plaatsen. Die draden omlaag had ik echter nog geen rekening mee gehouden....
Over die draden die vanaf je automaat richting het meterbord lopen zou ik me niet zo druk maken.
Kan de netbeheerder mooi weghalen als ze toch komen verzwaren.
Als je vooraf hebt kunnen bepalen wat het is door de groep uit te zetten kan je je er op voorbereiden en als uit het uitzetten van de groep blijkt dat die niet nodig is is het nog makkelijker want dan kan het gewoon weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Ik ben opverzoek van mijn elektricien flexbuizen om de ymvk kabeltaan het trekken. Nu zie ik in dit topic heel veel ymvk kabel de buisinvoer ingaan. Wat is nu wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9GR4eRv0hNxQ1Bvc86Q9wiMUWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XDn6ZbrZsV878WiLgk67xS5.jpg?f=fotoalbum_large

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Heb het ook gedaan puur omdat het dan strakker loopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
maartentmm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:16:
Ik ben opverzoek van mijn elektricien flexbuizen om de ymvk kabeltaan het trekken. Nu zie ik in dit topic heel veel ymvk kabel de buisinvoer ingaan. Wat is nu wijsheid?

[Afbeelding]
De fabrikant heeft het een buisinvoer genoemd. Geschikt voor businvoer. Letter van de wet geeft dus aan dat enkel een kabel niet juist is.
Een stukje (flex)buis plaatsen maakt dat je gebruik maakt van de buisinvoer met een buis. Zelf als dit maar een kort stukje (flex)buis is.

Tenzij je een invoer hebt waarvan de fabrikant aangeeft dat deze (ook) geschikt is voor kabelinvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik zet daar dan ca. 10cm buis op en die met een beugel/zadel op de wand vast. Daar kan de kabel dan door.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik gebruik daar ook altijd een kort stukje buis voor.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb dit net op zolder geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mD3IbVlm.png

PV verdeler (rechts), rijgklemmen voor 1x 16A groep (zolderkamer) weer rijgklemmen voor CV hok (waar het ding hangt) met 1x 16A groep en een extra groep die ik niet ga gebruiken (vervang ik tzt oid wellicht KwH meter. ik heb afdek plaatjes om de rijgklemmen te verbergen alleen om te delen is dit wat duidelijker.

Helaas heb ik niet genoeg ruimte (meer) voor een 3 fase op de din rail

Is het nodig ? de zekeringen zijn wellicht nice to have dan een noodzaak, het scheelt naar de meterkast lopen als je op zolder "onderhoud" wilt plegen. op alle stopcontacten.
Momenteel zit CV,wasmachine en de rest van de kamer op 2 groepen die ook door het rest van het huis gebruikt worden.

Gezien ik toch 2x nieuwe fase moet hebben
- cv hok met wasmachine en droger (groep 1)
- zolder kamer apart) (groep 2)
- is de pv verdeler de 3de groep waarop ik nog geen verbruikers voorzie
- een 5x4mm naar zolder trekken is ook mogelijk dus neem ik die ook mee (nu perilex aansluiting doosje voor netjes afmonteren zodat als die in de meterkast aangesloten word dan hoef je op zolder niet bang te zijn dat lees ik bestel x meter draad zodat er genoeg "overlengte" is om een apparatuur zoals een elektrische cv / WP op 3 fase aan te sluiten. of een apart kastje voor de groep om daarvandaan door te lussen. (toekomst in elk geval)

De rijgklemmen zijn puur voor de diverse aansluitingen op de zolder kamer die netjes een eigen kabel hebben (elk stopcontact apart) omdat het kon.

De enige vraag is doe ik vanaf de Meterkast naar zolder 3x2,5 oid (vd draad) of 3x4mm, de kosten vind ik het niet maar is dat echt nodig ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:25
maartentmm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:16:

[Afbeelding]
Ik heb het destijds met een ABB 3640 kabeldoos opgelost, maar dat was mede omdat de YMVK kabel te kort was om door te kunnen trekken naar de groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v2lIJiOx8IJFzeORat7Ex5vf64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWp8IcynTMoM9Cpsnqxva13F.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_FwxfnHey611f2X0ihN5nYwlNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTM7iNRlyUDcyAgTsCTegN2K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door witterholt op 05-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@vso De (aardlek?)automaat rechts in je kast is niet je PV verdeler. Dat is simpelweg je PV (eind)groep / (aardlek)automaat. Die hele kast is je PV verdeler. Wat niets anders is dan een onderverdeler waar ook PV op zit. De automaten voor de andere eindgroepen (zolderkamer en CV-hok) zijn dan wel verplicht.

Maar je wilt 3-fase op zolder? Wat is hier de gedachten achter? Want vervolgens schrijf je weer "3x2,5" wat niet voldoende is voor 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:14:
@vso De (aardlek?)automaat rechts in je kast is niet je PV verdeler. Dat is simpelweg je PV (eind)groep / (aardlek)automaat. Die hele kast is je PV verdeler. Wat niets anders is dan een onderverdeler waar ook PV op zit. De automaten voor de andere eindgroepen (zolderkamer en CV-hok) zijn dan wel verplicht.
Ik krijg de indruk dat er 3 (of meer?) eindgroepen door dit kastje lopen? :?

Mijn eerste vraag is dan wat de hoofdschakelaar doet. Niet de hele kast spanningsloos maken zoals de bedoeling is van een hoofdschakelaar...

Mijn tweede vraag is "waarom"? :? Had het gewoon bij een PV-verdeler + een lasdoos per groep gehouden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
Helaas bij graafwerkzaamheden is hier de mantelbuis richting mijn overkapping geraakt.
Alle kabels zijn nog heel behalve de mantelbuis. Iemand een betere suggestie dan een nieuwe mantelbuis in de lengte opensnijden, die eromheen te frommelen en dan met ducktape af te werken?
In de mantelbuis zitten grondkabels verwerkt en 2 ethernet kabels dus op zich geen grote ramp maar toch.

Overigens kon ik door de mantelbuis al geen nieuwe kabels trekken, het is zo'n rode ribbelige buis van 50mm wat een kl*te krengen zijn dat zeg. Dat had ik veel beter met een normale pvc buis kunnen maken maar goed, dat is achteraf.
Overigens door die werkzaamheden kan en ga ik voor de zekerheid wel een loze pvc buis laten aanleggen richting de overkapping en naar mijn garage. Op die manier kan ik in de toekomst wel (mocht dat nodig zijn) nieuwe kabels via die weg er naartoe trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
GeeMoney schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:54:
Helaas bij graafwerkzaamheden is hier de mantelbuis richting mijn overkapping geraakt.
Alle kabels zijn nog heel behalve de mantelbuis. Iemand een betere suggestie dan een nieuwe mantelbuis in de lengte opensnijden, die eromheen te frommelen en dan met ducktape af te werken?
In de mantelbuis zitten grondkabels verwerkt en 2 ethernet kabels dus op zich geen grote ramp maar toch.

Overigens kon ik door de mantelbuis al geen nieuwe kabels trekken, het is zo'n rode ribbelige buis van 50mm wat een kl*te krengen zijn dat zeg. Dat had ik veel beter met een normale pvc buis kunnen maken maar goed, dat is achteraf.
Overigens door die werkzaamheden kan en ga ik voor de zekerheid wel een loze pvc buis laten aanleggen richting de overkapping en naar mijn garage. Op die manier kan ik in de toekomst wel (mocht dat nodig zijn) nieuwe kabels via die weg er naartoe trekken.
google eens op ritsmof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Ik krijg de indruk dat er 3 (of meer?) eindgroepen door dit kastje lopen? :?

Mijn eerste vraag is dan wat de hoofdschakelaar doet. Niet de hele kast spanningsloos maken zoals de bedoeling is van een hoofdschakelaar...

Mijn tweede vraag is "waarom"? :? Had het gewoon bij een PV-verdeler + een lasdoos per groep gehouden...
Nu het plan is eigenlijk 2 aparte meterkast eindgroepen (hoofd-doel)
- omvormer via PV verdeler is "nice to have" hiermee krijg je meteen 3de groep (optie)
- 3 fase is meer "omdat ik toch bezig ben" kan ik die beter meepakken.

Daarnaast (beetje offtopic) komt er cat6a bekabeling en ik ben ook bezig met domotica (o.a stroommeting) en met het laatste is een centrale plek voor splitsing(en) wel prettig als je wilt meten.

Hieronder uitgelegd in meer details.
Septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:14:
de huidige situatie:
- 1 kant v.d kamer = groep gedeelt met linkerkant van het huis over 3 verdiepingen
- andere kant v.d kamer = groep gedeelt met rechterkant van het huis over 3 verdiepingen
Een aparte YMVK kabel direct van MeterKast naar Omvormer

En in de meterkast zitten 12 groepen (op 1 fase) aangesloten, meeste staat geen of geen noemenswaardige apparatuur op aangesloten. de keuken heeft er bv 5 toegewezen gekregen. 8)7

Omdat ik aan het verbouwen ben geweest heb ik "deels" voorbereidingen getroffen om vanuit de MeterKast 6x (22mm buis) naar de zolder verdieping te trekken, 4 ervan zijn bestemt voor elektra o.a het verlegen van de PV kabel zodat deze (nu zichtbaar) beter weggewerkt kan worden.

De reden om een zekering ding op zolder (heb er ook 1 in de schuur) is dat het opties geeft als je later dingen wilt aansluiten oid niet naar de MK hoeft te gaan.

De kast op de eerdere foto is als volgt:
+ pv verdeler
+ 1 "groep" voor cv-hok
+ 1 "groep" voor zolderkamer
+ rijgklemmen (die kan ik ook apart ernaast in een eigen (dichte) kast op een dinrail monteren als ik toch bv een 3 fase automaat ertussen wil proppen) maar daar zit ik nu nog even over te dubben.

Een PV verdeler zoals ik zie moet via een "hoofdschakelaar" en dan een "in" (16A) voor omvormer + "uit" (16A) eventuele afnemers, echter ik houd dat in reserve omdat ik nog geen "nut" zie om afnemers erop aan te sluiten. gezien ik nog minimaal 2 extra kabels van MK ---> Zolder aan wil leggen (2,5mm of 4mm?)
maar een extra aansluiting is denk ik wel prettig als optie.

tot zover in elk geval de 16A groepen uitleg
Maar je wilt 3-fase op zolder? Wat is hier de gedachten achter? Want vervolgens schrijf je weer "3x2,5" wat niet voldoende is voor 3-fase.
De gedachte achter 3fase op zolder is puur toekomst gericht, zodat ik dus een 25A / of 3fase optie daar heb indien nodig. ik kan het netjes weggewerkt aanleggen momenteel, hiervoor heb ik een 5x4mm YMVK kabel in gedachte. (25m ga ik niet halen) 15m denk ik
- keuken(inductie) is 10m max vanaf MK
- een buiten unit voor airco/wp tja dat ligt aan "waar" (in de tuin of voorzijde of via zolder op het dakkapel
** indien zolder/op dakkapel hoef ik alleen een loze 22mm buis ofzo aan te leggen en die ligt al klaar om in de kabelkoof verwerkt worden met een trekdraad..

Ik heb nu nog 1 fase aansluiting + gas, als de noodzaak er is om te verzwaren naar 3 fase / gasloos dan is het hopenlijk beperkt werk in de meterkast en de locaties waar meuk komt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 20:09
GeeMoney schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:54:
Hoe makkelijk zijn die ethernet- en XMVK-AS-kabels terug te trekken linksom of rechtsom? Of in een kabeldoos / lasdoos af te werken aan beide uiteindes voor als het nog een keer mis gaat en men de kabels zelf ook beschadigd?

Als je je toch ergert aan die rode ribbelbuis en er een tweede naast legt kun je ook de hele buis vervangen en twéé nieuwe buizen leggen. Ben je meteen van die ribbels af :) Eventueel drie buizen (al dan niet kleinere diameter) en ethernet en elektra gescheiden houden?

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 05-01-2023 14:23 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
Paul schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]
Hoe makkelijk zijn die ethernet- en XMVK-AS-kabels terug te trekken linksom of rechtsom? Of in een kabeldoos / lasdoos af te werken aan beide uiteindes voor als het nog een keer mis gaat en men de kabels zelf ook beschadigd?

Als je je toch ergert aan die rode ribbelbuis en er een tweede naast legt kun je ook de hele buis vervangen en twéé nieuwe buizen leggen. Ben je meteen van die ribbels af :) Eventueel drie buizen (al dan niet kleinere diameter) en ethernet en elektra gescheiden houden?
De huidige ribbelbuis loopt naar mijn voordeur en gaat daar door de fundering naar binnen richting meterkast.
De nieuwe buis komt van de overkapping naar de garage, dan ben ik dus nog niet bij de meterkast maar dat is te overzien.
Nieuwe kabels trekken is voor nu geen optie omdat dat door de ribbelbuis in ieder geval niet meer gaat en de huidige werkende vervangen ik wat zonde vindt.
Ik zocht daarom nu gewoon iets om zeg 50cm van de 50mm ribbelbuis “te vervangen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@vso Er lopen dus meerder groepen vanuit de meterkast naar dat kastje? Want dat hoort natuurlijk niet :) Dan moet je een kast pakken per groep. En als er toch geen PV op zit of niet terug gaat in maximale stroom / kabeldikte zou je zelfs gewoon alleen hoofdschakelaars kunnen gebruiken. Maar dan wel dus een kastje per groep uit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar even een reactie in het juiste topic...
Ronald.42 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:25:
Om de kookplaat olievlek in dit topic nog wat uit te breiden, het is echt off topic hier maar goed.
Onderstaande de mogelijkheden op mijn fornuis.
Al is het me een raadsel hoe ik in vredesnaam 10 kwadraat kabel in dat ding zou moeten frotten.
Maar het zal vast kunnen. :+
[Afbeelding]
De bovenste is helemaal niet van toepassing, want dat is een 2-fase installatie waarbij er 230V tussen twee fasen staat. Dat komt in NL voor zover ik weet niet (meer) voor.
Bij een kookgroep (alléén op een enkelfase hoofdaansluiting!) moet je de één na onderste variant gebruiken, en dan de twee nullen op 4 en 5 aansluiten, volgens mij zonder brugstukje. Dat kan ook gewoon met 2.5 mm², zolang je maar in de instellingen in kunt stellen dat de plaat max 7.2 kW verbruikt.
Beste is uiteraard gewoon 3-fasen variant. En daarbij gebruik je uiteraard het onderste schema, met, zoals al eerder gezegd, gewoon een 5 x 2.5mm² kabel.
Als je het verschil tussen schema 2 en 5 niet begrijpt, is het verstandig als je dit niet zelf aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:35:
Maar even een reactie in het juiste topic...

[...]

De bovenste is helemaal niet van toepassing, want dat is een 2-fase installatie waarbij er 230V tussen twee fasen staat. Dat komt in NL voor zover ik weet niet (meer) voor.
Bij een kookgroep (alléén op een enkelfase hoofdaansluiting!) moet je de één na onderste variant gebruiken, en dan de twee nullen op 4 en 5 aansluiten, volgens mij zonder brugstukje. Dat kan ook gewoon met 2.5 mm², zolang je maar in de instellingen in kunt stellen dat de plaat max 7.2 kW verbruikt.
Beste is uiteraard gewoon 3-fasen variant. En daarbij gebruik je uiteraard het onderste schema, met, zoals al eerder gezegd, gewoon een 5 x 2.5mm² kabel.
Als je het verschil tussen schema 2 en 5 niet begrijpt, is het verstandig als je dit niet zelf aansluit.
Hij hangt hier gewoon aan driefasen met 5x2,5 wees maar gerust.

Maar ik zou bij God niet weten hoe je fatsoenlijk 10 kwadraat op die klemmen moet aansluiten.
Gewoon de constructie met die schroefjes en dan aankomen met dat dikke spul...

Ik zou dan iets zoeken in een koppelkast waar je de 10 kwadraat kunt verjongen om zo de klemmen afzonderlijk aan te sluiten.

Was of is er in Rotterdam en omstreken niet nog een driefasen 230 net of is dat al helemaal gesaneerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 05-01-2023 18:06 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Hij hangt hier gewoon aan driefasen met 5x2,5 wees maar gerust.

Maar ik zou bij God niet weten hoe je fatsoenlijk 10 kwadraat op die klemmen moet aansluiten.
Gewoon de constructie met die schroefjes en dan aankomen met dat dikke spul...
M6 kabelschoentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat ik voor ogen heb met een m6 10mm2 kabelschoen past niet in dat aansluit railtje.
Hebben we ergens een pdf ofzo met afmetingen?

Niet dat het veel uitmaakt maar ik zie het gewoon niet passen met wat ik in mijn hoofd heb en hoe dat aansluitkastje van het fornuis er uit ziet.

Niet een bijzonder nuttig verhaal verder zo'n ding moet gewoon op driefasen maar het intrigeert me toch enigzins

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:30
Ronald.42 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:03:
[...]
Was of is er in Rotterdam en omstreken niet nog een driefasen 230 net of is dat al helemaal gesaneerd?
Amsterdam ook, weet niet of het allemaal al weg is.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:10:
@vso Er lopen dus meerder groepen vanuit de meterkast naar dat kastje? Want dat hoort natuurlijk niet :) Dan moet je een kast pakken per groep. En als er toch geen PV op zit of niet terug gaat in maximale stroom / kabeldikte zou je zelfs gewoon alleen hoofdschakelaars kunnen gebruiken. Maar dan wel dus een kastje per groep uit de meterkast.
Dus 3x apart kastje ? mijn meterkast is toch ook 1 ding, die snap ik ff niet.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
vso schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Dus 3x apart kastje ? mijn meterkast is toch ook 1 ding, die snap ik ff niet.
Die meterkast/groepenkast heeft een enkele voeding, daar gaat het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@vso Ja, maar die heeft netjes een autonoom functionerende voeding. Die uit = alles uit.

En dat moet voor de volgende kastjes ook. Je moet in één handeling up stream apparaten/kastjes/leidingen spanningsloos kunnen maken. Vandaar ook niet meerdere groepen door een enkele leiding en een kookgroep voor 2x 16A naar een kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@jadjong en @Septillion dank

Dat worden dan 4 kastjes bestellen + een 3 fase automaat zoals https://www.elektramat.nl...ig-nul-16a-b-kar-85004004

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 23:26
ron321 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Amsterdam ook, weet niet of het allemaal al weg is.
Huisaansluitingen zou je het niet meer moeten vinden voor zover mij bekend, ook in Amsterdam en Rotterdam de oude kern niet meer. In Belgie is 3x230v zonder N nog wel gangbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar waarom plaats je op zolder automaten? Die zitten in de groepenkast beneden toch al? Heb je niet genoeg aan een schakelaar? (Werkschakelaar of lastscheider op DIN-rail.)

(Niet voor de PV-verdeler natuurlijk als je die als zodanig wilt gebruiken, daar moeten wel automaten in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Maar waarom plaats je op zolder automaten? Die zitten in de groepenkast beneden toch al? Heb je niet genoeg aan een schakelaar? (Werkschakelaar of lastscheider op DIN-rail.)
(nu) automaat A in de meterkast --> wasmachine
(straks) Automaat B in de meterkast --> automaat op zolder --> wasmachine

ik misbruik de zekeringen op zolder inderdaad als werklastschakelaar(s) ,

Daarnaast kan ik (nu) de wasmachine & droger op zolder op dezelfde groep zetten als waarop ik mijn 2kw gourmetset in de woonkamer op heb staan niet echt wenselijk vind ik.

Met 10 groepen ligt het niet in de lijn der verwachting (of wel) dat je er 8 in de keuken zitten verbonden en met 1 de linkerkant en de laatste de rechterkant. (geen grap), dat enigsinds wat logischer aansluiten is dan ook wel een uitdaging op zichzelf.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vso schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:39:
ik misbruik de zekeringen op zolder inderdaad als werklastschakelaar(s)
Dat deel was duidelijk. De vraag was "waarom"?

Je linkt deze automaat a €24,91: https://www.elektramat.nl...ig-nul-16a-b-kar-85004004

Terwijl je ook een schakelaar kunt kopen voor €18,95: https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-85005002

Bonuspunten als in de toekomst blijkt dat een B16 automaat toch niet de juiste is voor je toekomstige plannen en je C16 of B20 ofzo nodig hebt, kun je ineens 2 automaten gaan vervangen (boven en beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xander schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Dat deel was duidelijk. De vraag was "waarom"?

Je linkt deze automaat a €24,91: https://www.elektramat.nl...ig-nul-16a-b-kar-85004004

Terwijl je ook een schakelaar kunt kopen voor €18,95: https://www.elektramat.nl...laar-4-polig-40a-85005002

Bonuspunten als in de toekomst blijkt dat een B16 automaat toch niet de juiste is voor je toekomstige plannen en je C16 of B20 ofzo nodig hebt, kun je ineens 2 automaten gaan vervangen (boven en beneden).
3x 16A = ~11kw max vermogen
en
40A = ~9kw max vermogen

Sinds er B-kar in de meterkast zit kies ik gelijkwaardig of lagere B-kar 10A of 6A had misschien ook gekund maar gezien ik niet weet of ik de max 3600W wel/niet wil hebben kies ik gelijkwaardig.

in de schuur (zelfde truuk) heb ik bv wel een 6A voor de (tuin)verlichting gemonteerd, en een aparte 10A of 16A voor de stopcontacten (klussen)

B-kar versus C-kar tik je ook [Relais] wat is nu universeel oftewel de betere smartplug achtige zaken aan, is er een reden voor C-Kar dan moet je niet piepen voor die extra paar euro.

Dus je links zijn valide en beide "goed" en indien noodzakelijk geef ik liever extra geld uit . voor nu is het gewoon werklast / veiligheid / netje montage.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:38:
[...]

3x 16A = ~11kw max vermogen
en
40A = ~9kw max vermogen
3x40A = ~28kW max vermogen.

Méér dan geschikt als lastscheider in je met 16A beveiligde groep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Hallo,
Ik wil mijn groepenkast uitbreiden, de bestaande Vision moet 10 cm naar links, dan past er nog een exemplaar naast.
De 3 fasen die vanuit mijn slimme meter komen, zijn dan te kort, en mag ik natuurlijk zelf niet verlengen.
Ik heb wat installateurs benaderd, maar nog niemand met zegelrecht gevonden.
Die zijn er natuurlijk wel, dus dat is een optie om de draden te vervangen voor langere exemplaren.
Kan dat zo maar, of gaan ze dan de hele intallatie bij langs om alles te keuren met de kosten die daar bij horen?
Optie 2, die ik eigenlijk prefereer, is de (oudere) slimme meter te laten vervangen door een nieuw exemplaar, (ook handig voor de toekomstig laadpaal) Dan komt Enexis, en ik ga er vanuit dat ik dan wel een paar langere draden kan scoren.
is dit een idee? nw meter kost rond de 200 euro zag ik.
Twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:39
@Robbie-1 De meeste netbeheerders hebben meter vervangers in dienst/zzp. Die mogen niet anders dan de meter vervangen, elke afwijking die ze tegenkomen moeten ze bellen en komt er een echte monteur langs.

De vervanger die mijn meter vervangen heeft was alleen opgeleid voor dit klusje, en had verder ook weinig gereedschap en een paar PBM's.
Zekeringen eruit draaien u
Meter vervangen
Zekeringen er weer indraaien.
Zegels plaatsen

Ps Bij ging het nog sneller ik heb automaten.

De kans dat je een echte monteur hiervoor treft is klein.
Maar waarom moet je een nieuwe slimme meter ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Robbie-1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:17:
Hallo,
Ik wil mijn groepenkast uitbreiden, de bestaande Vision moet 10 cm naar links, dan past er nog een exemplaar naast.
De 3 fasen die vanuit mijn slimme meter komen, zijn dan te kort, en mag ik natuurlijk zelf niet verlengen.
Die zijn er natuurlijk wel, dus dat is een optie om de draden te vervangen voor langere exemplaren.
Kan dat zo maar, of gaan ze dan de hele intallatie bij langs om alles te keuren met de kosten die daar bij horen?
Optie 2, die ik eigenlijk prefereer, is de (oudere) slimme meter te laten vervangen door een nieuw exemplaar, (ook handig voor de toekomstig laadpaal) Dan komt Enexis, en ik ga er vanuit dat ik dan wel een paar langere draden kan scoren.
is dit een idee? nw meter kost rond de 200 euro zag ik.
Twee vliegen in 1 klap.
Toch installateur met zegelrecht 4 nieuwe langere draden laten trekken naar je hoofdschakaar vanaf meter. Maak ze wat langer zodat je eventueel stroom klemmen kwijt kan. Ik heb ook dat laten doen en was niet al te veel kwijt. Welke regio woon je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
@habbekrats

Nieuwe meter is niet echt nodig, maar mijn huidige meter geeft niet de fasen door aan de P1.
Ik heb daar wel de EM klemmen voor nu, maar ik dacht even praktisch te zijn.
Als ik 4 draden klaar leg, 3xbruin en 1 x blauw, dan kan de meter vervanger dit toch wel meepakken?

is dat trouwens 6mm2 of 10mm2?

Ik woon regio Noord oost.

Mogen die stroom klemmen ook voor de hoofdschakelaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Robbie-1 op 07-01-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Robbie-1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:15:
@habbekrats

Nieuwe meter is niet echt nodig, maar mijn huidige meter geeft niet de fasen door aan de P1.
Als ik 4 draden klaar leg, 3xbruin en 1 x blauw, dan kan de meter vervanger dit toch wel meepakken?

Ja denk het wel is het toch meteen geregeld 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Ja denk het wel is het toch meteen geregeld 6mm2

Soepele draden met de juiste adereind hulzen

Zou draden pas tzt op lengte maken want je weet niet precies waar ze opbje nieuwe meter aan gesloten worden en hoe ze lopen..

[ Voor 22% gewijzigd door MisterB op 07-01-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
Robbie-1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:15:
@habbekrats

Alles wat jij wil aansluiten moet je na de hoofdschakelaar doen.
Kan je hoofdschakelaar niet in die nieuwe kast die ernaast komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat is helemaal niet zeker. Hier (nieuwbouw in Liandergebied) zijn die draden (van meter naar hoofdschakelaar) 10 mm², net als de kabel die vanaf de straat binnen komt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hallo,
Als je de kast maar 10 cm hoeft te verplaatsen, kun je de hoofdschakelaar dan niet in een hoek van de kast plaatsen? Dan zit ie alsnog recht boven de meter, en zijn de kabels vast nog wel lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Dat is helemaal niet zeker. Hier (nieuwbouw in Liander gebied) zijn die draden (van meter naar hoofdschakelaar) 10 mm², net als de kabel die vanaf de straat binnen komt trouwens.
Hier niet kortom ff uitzoeken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Beste tweakeraars,

Ik wil graag twee stringen zonnepanelen op het dak leggen. Dit zullen twee maal 1 fase micro-omvormer stringen zijn. Mijn plan is beide stringen een aparte fase geven, zodat ik in de toekomst naar een drie fase aansluiting kan gaan. Ik heb namelijk al een string 1 fase omvormers op mijn garage dak liggen.

Ik heb al een drie fase aansluiting aangevraagd bij de netbeheerder, maar dit duurt blijkbaar nog 7 maanden door een tekort aan 3 fase slimme meters.

Hier wil ik alleen niet op wachten, dus mijn vraag is als volgt:

1.) Mogen de twee maal 4mm2 VD fase draden die naar het dak gaan een gedeelde 4mm2 nul hebben wanneer ik nog maar 1 fase aansluiting heb? Mogen er in totaal dus 4x4mm2 (2x fase, nul en aarde) als VD-draad in een loze leiding omhoog gebracht worden? Zo nee, zou dit wel mogen wanneer ik een 3 fase aansluiting heb?

--EDIT--
Na iets meer op dit topic te hebben rond gelezen, heb ik gevonden dat elke 'groep' sowieso een eigen buis dient te hebben. Met de 3 fase installatie zijn alle zonnepanelen 1 grote groep, dus dat moet dan geen probleem meer zijn. De buitendiameter van de pvc buis is 19mm. Daar zouden dus 5x2.5mm2 draden doorheen mogen. Nu zou per string maximaal 8x350W = 2800W / 230V = 12.2A. Dit zou volgens mij met 2.5mm2 kunnen. I

Nu is het uitermate verwarrend, maar ik vond hier:
7 draden in 19mm (3/4) buis?

Dat je onder een vulgraad van 33% dient te blijven. Volgens mij zit ik met 5x4mm2 (uitgaande van een buiten diameter van 3.6mm) uit op 26.2%. Dus ik zou ook 4mm2 kunnen nemen?

Wat ik begreep van eerdere posts, dient zolang er sprake is van 1 fase, elke groep zijn eigen nul te hebben. Dus wat ik voorstelde met 2xP, 1N en 1E mag dus niet?

--EDIT---

2.) De fases van de twee dak stringen en de string van de garage sluit ik elk aan op een fase van een gecombineerd 3 fase aardlek schakel automaat. Kan ik na deze automaat de fases tijdelijk weer samenvoegen en aansluiten op de hoofdschakelaar, totdat ik een drie fase aansluiting heb? Of zou ik eerst 3 1 fase aardlekautomateten moeten plaatsen, om deze later weer te vervangen?

3.) Kan een 3 fase automaat ook scheef belast worden; een fase heeft een hogere stroom dan de andere?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen of in de juiste richtring wijzen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-01-2023 19:26 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Ik ben voornemens om mijn tuin aan te pakken en daarin meteen de elektra voor buiten fatsoenlijk aan te leggen. Ik wil dit graag netjes op een eigen groep hebben zodat het in geval van, ook uit kan. Dit vraagt ook om een aanpassing van m’n groepenkast. Alles moet nog gekocht en gepland worden, maar alvast even nadenken kan geen kwaad.

In de tuin komt een nieuwe schuur waar ik t.z.t. nog wat PV paneeltjes op kwijt kan (enkelfase, Max 6 panelen). In de schuur staat ook een koelkast en een vriezer. Welke route is verstandig?
- 3 fases doortrekken naar de schuur en daar een kleine verdeler ophangen met losse installatie automaten en aardlek? 1 voor PV, 1 voor de verlichting etc in de tuin en 1 voor de schuur zelf.
- alles achter 1 fase zetten in de meterkast, 3 groepen plaatsen en dezelfde verdeling aanhouden, geen losse verdelers in de schuur meer.

Een vierde groep zou voor de voortuin zijn, 3 spotjes, 2x een WCD voor kerstverlichting, af en toe eens een stofzuiger of hoge drukspuit voor de auto, en mogelijk een keer een granny charger van m’n zwager tot de laadpaal er een keer komt. Deze is wel al voorbereid in de groepenkast, maar zolang ik niet elektrisch rij, komt deze er uiteraard ook nog niet.

Ik zou de automaat en aardlek voor de laadpaal helemaal links in de kast kunnen verwijderen t.b.v. de extra groepen die ik wens en dit als ik een paal ga plaatsen op de plek van m’n router kunnen hangen, of kan dat netter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQD9P1TQmI_tWlHXJQk7MyNr928=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ0gKChSMLI8jPLQzouOrrhN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bowen_HAFX Sluit alles boven voorlopig aan op één automaat. Dat gaat zeker de eerste maanden goed.
Wat is voor jou makkelijker? De draden later veranderen of een andere automaat plaatsen?

Na de automaat mag je de fases niet samenvoegen. Ervoor wel, nu nog vanaf de 1fase hoofdschakelaar.
Bij een 3fase automaat moet alleen iedere fase individueel onder de afschakel waarde blijven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:37

Illusion

(the art of)

Hallo,
Zijn die draden écht te kort? Of líj́ken ze te kort?
Bij recente meterborden worden standaard veel te lange draden geleverd, die gewoon in een lus achter de meter hangen.
Dus als het flexibele draden zijn, kan je er best even aan trekken met een VDE of liever volkunststof tang. https://www.knipex.com/nl...unststof-isolerend/986201

Bij massieve draden is het lastiger, die werden vaak op maat geknipt, en kunnen iets makkelijker breken/losschieten als je er aan trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Illusion op 08-01-2023 00:18 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gastje01 3 fases doortrekken? Je bedoelt een 3fase aansluiting? In ieder geval een verdeler in de schuur. Al dan niet 3fase. Ik zou 3fase doortrekken. Al gebruik je maar 1fase.

Mijn idee:

Groepenkast: de aardlekschakelaars rechts van de groepen die er bij horen. Beltrafo rechts van hoofdschakelaar. 3fase alamat er links naast, naar schuur. Of een automaat die je aansluit op de 3fase aardlek. (Dan links in de kast met ruimte naar hoofdschakelaar.) De 3fase aardlek naar rechts, de automaat voor de laadpaal ernaast.
3 fase op de onderste rij, 1 fase de bovenste.

p.s. Bij collega van vriendin ging het maandbedrag van €200 naar €1k. Tijdelijk 2 meters uit mijn voorraad meteen na de meter geplaatst, helaas binnen 1% gelijk aan netmeter. Wel uitgevonden dat schuur koelkast en vriezer samen 16% van elektra verbruik waren. Hoe is dat bij jou?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:56:
Beste tweakeraars,

Ik wil graag twee stringen zonnepanelen op het dak leggen. Dit zullen twee maal 1 fase micro-omvormer stringen zijn. Mijn plan is beide stringen een aparte fase geven, zodat ik in de toekomst naar een drie fase aansluiting kan gaan. Ik heb namelijk al een string 1 fase omvormers op mijn garage dak liggen.

Ik heb al een drie fase aansluiting aangevraagd bij de netbeheerder, maar dit duurt blijkbaar nog 7 maanden door een tekort aan 3 fase slimme meters.

Hier wil ik alleen niet op wachten, dus mijn vraag is als volgt:

1.) Mogen de twee maal 4mm2 VD fase draden die naar het dak gaan een gedeelde 4mm2 nul hebben wanneer ik nog maar 1 fase aansluiting heb? Mogen er in totaal dus 4x4mm2 (2x fase, nul en aarde) als VD-draad in een loze leiding omhoog gebracht worden? Zo nee, zou dit wel mogen wanneer ik een 3 fase aansluiting heb?

--EDIT--
Na iets meer op dit topic te hebben rond gelezen, heb ik gevonden dat elke 'groep' sowieso een eigen buis dient te hebben. Met de 3 fase installatie zijn alle zonnepanelen 1 grote groep, dus dat moet dan geen probleem meer zijn. De buitendiameter van de pvc buis is 19mm. Daar zouden dus 5x2.5mm2 draden doorheen mogen. Nu zou per string maximaal 8x350W = 2800W / 230V = 12.2A. Dit zou volgens mij met 2.5mm2 kunnen. I

Nu is het uitermate verwarrend, maar ik vond hier:
7 draden in 19mm (3/4) buis?

Dat je onder een vulgraad van 33% dient te blijven. Volgens mij zit ik met 5x4mm2 (uitgaande van een buiten diameter van 3.6mm) uit op 26.2%. Dus ik zou ook 4mm2 kunnen nemen?

Wat ik begreep van eerdere posts, dient zolang er sprake is van 1 fase, elke groep zijn eigen nul te hebben. Dus wat ik voorstelde met 2xP, 1N en 1E mag dus niet?

--EDIT---

2.) De fases van de twee dak stringen en de string van de garage sluit ik elk aan op een fase van een gecombineerd 3 fase aardlek schakel automaat. Kan ik na deze automaat de fases tijdelijk weer samenvoegen en aansluiten op de hoofdschakelaar, totdat ik een drie fase aansluiting heb? Of zou ik eerst 3 1 fase aardlekautomateten moeten plaatsen, om deze later weer te vervangen?

3.) Kan een 3 fase automaat ook scheef belast worden; een fase heeft een hogere stroom dan de andere?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen of in de juiste richtring wijzen.
1
Voor 1 fase moet je nul ook net zo dik zijn als de fase draden bij elkaar.
Voor 3 fase mag je nul gelijk zijn aan 1 fase draad.
Dit komt door de faseverschuiving waardoor de last over de nul afneemt.

2
Dat kan, maar of het automaat(beveiliging) dan goed werkt weet ik niet.
en je nul moet ook 6mm2 zijn.

3
ja

4
het is niet wenselijk om drie kabels(3aparte opwekkers) bij elkaar te voegen om tot een groep te komen, je kan het beste 5x2.5 naar boven brengen en daar een onderverdeelkast plaatsen met een hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten. De afgaande groep beneden zou voor nu b40 zijn, en later b20 krachtgroep.
Ik denk dat je meterkast eigenlijk ook even moet worden bekeken want er kan dan (3x12.2)+35?A over de geleiders in de kast lopen, die zijn hier mogelijk niet op gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
onetime schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:33:
@Bowen_HAFX Sluit alles boven voorlopig aan op één automaat. Dat gaat zeker de eerste maanden goed.
Wat is voor jou makkelijker? De draden later veranderen of een andere automaat plaatsen?

Na de automaat mag je de fases niet samenvoegen. Ervoor wel, nu nog vanaf de 1fase hoofdschakelaar.
Bij een 3fase automaat moet alleen iedere fase individueel onder de afschakel waarde blijven.
Hij krijgt dan wel 3x nul bovenin het automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@IplugNplay Nee, boven alles op 3 draden. L, N, PE. Maar hij is wat onduidelijk in zijn voorstellen. Op het moment is de opbrengst zo laag dat het wel even goed gaat. Tot ergens in maart.

Hij zou een 'kookgroep' automaat 2x L, 2x N, gekoppeld, naar zolder kunnen gebruiken, aangesloten op 2 fases in de 3fase situatie. En de bestaande string op de derde fase. Als ik het goed begrijp. @Bowen_HAFX ?
Dan hoeft er bij de overgang naar 3fase alleen een 2e fase op de 'kookgroep' aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:22
gastje01 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:41:
Ik ben voornemens om mijn tuin aan te pakken en daarin meteen de elektra voor buiten fatsoenlijk aan te leggen. Ik wil dit graag netjes op een eigen groep hebben zodat het in geval van, ook uit kan. Dit vraagt ook om een aanpassing van m’n groepenkast. Alles moet nog gekocht en gepland worden, maar alvast even nadenken kan geen kwaad.

In de tuin komt een nieuwe schuur waar ik t.z.t. nog wat PV paneeltjes op kwijt kan (enkelfase, Max 6 panelen). In de schuur staat ook een koelkast en een vriezer. Welke route is verstandig?
- 3 fases doortrekken naar de schuur en daar een kleine verdeler ophangen met losse installatie automaten en aardlek? 1 voor PV, 1 voor de verlichting etc in de tuin en 1 voor de schuur zelf.
- alles achter 1 fase zetten in de meterkast, 3 groepen plaatsen en dezelfde verdeling aanhouden, geen losse verdelers in de schuur meer.

Een vierde groep zou voor de voortuin zijn, 3 spotjes, 2x een WCD voor kerstverlichting, af en toe eens een stofzuiger of hoge drukspuit voor de auto, en mogelijk een keer een granny charger van m’n zwager tot de laadpaal er een keer komt. Deze is wel al voorbereid in de groepenkast, maar zolang ik niet elektrisch rij, komt deze er uiteraard ook nog niet.

Ik zou de automaat en aardlek voor de laadpaal helemaal links in de kast kunnen verwijderen t.b.v. de extra groepen die ik wens en dit als ik een paal ga plaatsen op de plek van m’n router kunnen hangen, of kan dat netter?

[Afbeelding]
Als je toch nog moet gaan graven kan je aparte kabels leggen naar je schuur, ipv een pv verdeler.
1 kabel pv (voldoende dikte) 1 fase
1 kabel schuur en tuinverlichting 1 fase
Eventueel met schakeldraad voor de tuinverlichting.
Als er geen toekomst wensen zijn voor 3 fase apparatuur in de schuur hoef je geen 3 fase aan te leggen.

Voortuin verlichting en wcd kan op zekering achtertuin, of nog beter een alamat.

Voor de granny kan je een eigen groep overwegen. Kan je de kabel voor de laadpaal naderhand makkelijk leggen, anders deze vast ingraven, 3 fase van voldoende dikte en eventueel 1 of 2 utp kabels. Of een loze mantelbuis met trekkoord.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bedankt voor het meedenken @onetime en @IplugNplay !

Het is inderdaad niet een heel duidelijk verhaal. Daarom heb ik even de potlood ter hand genomen:

De eerste optie is dus een 3 Fase automaat gebruiken, ondanks dat ik op dit moment nog een 1 Fase aansluiting heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTZ_XiIqtcu9dWTHC1SGMeW0EWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D975KnUtTTdB1nh04Gfl38x6.jpg?f=fotoalbum_large

String 1 is mijn bestaande PV installatie. String 2 en 3 zijn de toekomstige. Alle drie stringen zullen altijd onder de 16A blijven. Echter, als ze alle drie 16A gebruiken, dan klapt alsnog de hoofdschakelaar eruit. Mag dit wel?

Als ik het goed begrijp @IplugNplay, mag ik dus de nul naar zolder (string2 en string 3) wel samen aanleggen, alleen moet deze dan 6mm2 zijn wanneer de beide fases naar zolder 4mm2 zijn?

Optie twee is tijdelijk toch een extra aardlekautomaat 25A aan te schaffen. Het schema ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YlkIK5fNhCEZUCU6ip0gvjrGck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBQesCSMOJcXT2R4imVqL3bH.jpg?f=fotoalbum_large

Ook dan gaan er 2 fasen naar zolder van 4mm2. Er zal dan nooit een stroom gecombineerd groter dan 25A gaan lopen door beide fases. Moet de nul dan alsnog uitgevoerd worden als 6mm2? Of kan ik beter gewoon 2 nullen van 4mm2 naar zolder trekken?

Ik heb liever geen automaten of extra kastjes op zolder, omdat er nog een fasekoppelaar toegepast moet worden zodat omvormers uitgelezen kunnen worden en dit moet plaats vinden in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:18:
@gastje01 3 fases doortrekken? Je bedoelt een 3fase aansluiting? In ieder geval een verdeler in de schuur. Al dan niet 3fase. Ik zou 3fase doortrekken. Al gebruik je maar 1fase.

Mijn idee:

Groepenkast: de aardlekschakelaars rechts van de groepen die er bij horen. Beltrafo rechts van hoofdschakelaar. 3fase alamat er links naast, naar schuur. Of een automaat die je aansluit op de 3fase aardlek. (Dan links in de kast met ruimte naar hoofdschakelaar.) De 3fase aardlek naar rechts, de automaat voor de laadpaal ernaast.
3 fase op de onderste rij, 1 fase de bovenste.

p.s. Bij collega van vriendin ging het maandbedrag van €200 naar €1k. Tijdelijk 2 meters uit mijn voorraad meteen na de meter geplaatst, helaas binnen 1% gelijk aan netmeter. Wel uitgevonden dat schuur koelkast en vriezer samen 16% van elektra verbruik waren. Hoe is dat bij jou?
Yes dat bedoel ik, 1 grondkabel, 3 fase alamat in de meterkast (dat past ook makkelijk in de huidige kast zonder dat ik alles moet gaan verplaatsen). In de schuur kan ik dan alles netjes verdelen, qua belasting kan alles prima over 1 fase, maar dan ligt het er maar vast. Fijnste idee hiervan vond ik dat dit over 1 kabel kan (2,5mm2?).

De koelkast en vriezer in de schuur meet ik met zo’n stopcontactplug. De afgelopen dagen lusten ze samen 0,65 kWh, vind ik meer dan acceptabel. Ik heb andere geen vriezer in huis. De koelkast staat ook niet heel koud, is voornamelijk voor drank etc.
Erwin_83 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Als je toch nog moet gaan graven kan je aparte kabels leggen naar je schuur, ipv een pv verdeler.
1 kabel pv (voldoende dikte) 1 fase
1 kabel schuur en tuinverlichting 1 fase
Eventueel met schakeldraad voor de tuinverlichting.
Als er geen toekomst wensen zijn voor 3 fase apparatuur in de schuur hoef je geen 3 fase aan te leggen.

Voortuin verlichting en wcd kan op zekering achtertuin, of nog beter een alamat.

Voor de granny kan je een eigen groep overwegen. Kan je de kabel voor de laadpaal naderhand makkelijk leggen, anders deze vast ingraven, 3 fase van voldoende dikte en eventueel 1 of 2 utp kabels. Of een loze mantelbuis met trekkoord.
Dat was mijn andere gedachte, maar dan zou ik 2 kabels moeten trekken en door de fundering moeten boren. Overweeg nog steeds beide opties.

Kabel voor de laadpaal ga ik al ingraven, samen met ethernet, maar de paal zelf komt er nog niet. Ligt er aan of ik ooit via mijn werkgever iets met een backoffice moet hebben of zelf de rekening moet betalen.

De voortuin wilde ik mede om die reden op een losse groep. 2 stopcontacten kunnen keurig samen met 3 spotjes bij elkaar, met genoeg ruimte om een keer een flinke gebruiker (granny, bladblazer, drukspuit, stofzuiger) aan te kunnen. Aparte automaat voor een granny lijkt me niet nodig, zo vaak komt dat niet voor, anders koop ik die laadpaal wel.

Genoeg stof tot nadenken nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
gastje01 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:41:

Zelf heb ik voor het brengen van elektriciteit naar mijn schuurtje gekozen voor een 3P+N automaat in de meterkast en dan een onderverdeler in de schuur verbonden met een 4 aderige YMvK-as kabel.
Er zijn meerdere opties om dat te realiseren van heel simpel en goedkoop tot fancy en erg prijzig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWp0wiaTtjZBHmp1rFPsIWkzh94=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGzb7armex9U4VSdUhcpgXJH.jpg?f=fotoalbum_medium
(Waarbij de lastscheider om de onderverdeler in 1 handeling spanningsloos te maken verplicht is en dus niet optioneel zoals in de tekening staat)

Zelf ben ik uiteindelijk voor deze oplossing gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sReVVkUdbdj8_pxvJrwMq-Eoa_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSvtBPZbcUIALVGhaUAYOK9p.jpg?f=user_large

Maar ik heb geen zonnepanelen op mijn schuur.
Aangezien jij er ook pv op wilt aansluiten zou ik wel voor een aparte aardlekschakelaar of alamat gaan voor de zonnepanelen en niet die uiteindelijke oplossing van mij kiezen maar je eigen hybride versie samenstellen
Voor de voortuin zou ik een 1 fase groep gebruiken.
Weet niet in hoeverre mantelbuis en kabel al voorbereid zijn maar anders die gebruiken als die er al liggen. Kan je tzt voor de laadpaal een nieuwe buis ingraven maar ben je nu snel klaar en schuif je dat werk lekker voor je uit.

Zo niet; nieuw traject maken en als je toch bezig ben gelijk ook voor de laadpaal voorbereiden als je tenminste al weet waar die ongeveer zou moeten komen.

[Afbeelding]
Zou die 3 fase automaat en aardlekschakelaar lekker laten hangen voor de laadpaal. Er is toch nog genoeg ruimte in je groepenkast.

Of als je kosten wilt besparen kan je die set gebruiken voor je verbinding naar de schuur, hoewel dat wel onhandig is wanneer je pv op je schuur gaat plaatsen maar je geeft “tzt” aan dus dat kan je op dat moment ook nog omgooien en bespaar je voor nu toch weer wat kosten uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:09:
Bedankt voor het meedenken @onetime en @IplugNplay !

Het is inderdaad niet een heel duidelijk verhaal. Daarom heb ik even de potlood ter hand genomen:

De eerste optie is dus een 3 Fase automaat gebruiken, ondanks dat ik op dit moment nog een 1 Fase aansluiting heb.
[Afbeelding]

String 1 is mijn bestaande PV installatie. String 2 en 3 zijn de toekomstige. Alle drie stringen zullen altijd onder de 16A blijven. Echter, als ze alle drie 16A gebruiken, dan klapt alsnog de hoofdschakelaar eruit. Mag dit wel?

Als ik het goed begrijp @IplugNplay, mag ik dus de nul naar zolder (string2 en string 3) wel samen aanleggen, alleen moet deze dan 6mm2 zijn wanneer de beide fases naar zolder 4mm2 zijn?

Optie twee is tijdelijk toch een extra aardlekautomaat 25A aan te schaffen. Het schema ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]

Ook dan gaan er 2 fasen naar zolder van 4mm2. Er zal dan nooit een stroom gecombineerd groter dan 25A gaan lopen door beide fases. Moet de nul dan alsnog uitgevoerd worden als 6mm2? Of kan ik beter gewoon 2 nullen van 4mm2 naar zolder trekken?

Ik heb liever geen automaten of extra kastjes op zolder, omdat er nog een fasekoppelaar toegepast moet worden zodat omvormers uitgelezen kunnen worden en dit moet plaats vinden in de meterkast.
Je hoofdschakelaar moet dan 40A kunnen afschakelen. Je hoofdzekering kan er theoretisch wel uit vliegen als je maximaal terugleverd.
Hoofdschakelaar is geen zekering dus die zal niet uit zichzelf uitgaan.

Met meerdere fases mag je nul 4mm² zijn als de fases ook 4mm² zijn, maar voor nu heb je maar 1 fase die je splitst over meerdere zekeringen de nul moet dan of ook dubbel uitgevoerd zijn of voldoende dik zijn. Het makkelijkste lijkt mij dan om 5x4mm² aan te leggen. dan heb je voor nu fase fase nul nul aarde, en later kan je daar fase fase fase nul aarde van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Vliegvlug schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Zelf ben ik uiteindelijk voor deze oplossing gegaan:
[Afbeelding]
Een krachtaardlek mag je tegenwoordig niet meer zo toepassen om 1fase eindgroepen te beveiligen, het beste zou dan een krachtgroep en dan 3 aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 08:53
IplugNplay schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Een krachtaardlek mag je tegenwoordig niet meer zo toepassen om 1fase eindgroepen te beveiligen, het beste zou dan een krachtgroep en dan 3 aardlekautomaten.
In NEN1010-2015 mocht het niet meer maar dit is later weer genuanceerd en sinds 2017 mag het volgens mij wel weer maar wordt het niet aangeraden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 08:03
Wat móet en wat is netjes.... als je een Doorstroom verwarmer wil installeren.

Als ik verschillende sites lees, zie ik wél allerlei hulp spulletjes maar géén werkschakelaar opgenomen.

Is dit niet verplicht? mag het gewoon (degelijk) op de krachtstroom groep?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:22
gastje01 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Yes dat bedoel ik, 1 grondkabel, 3 fase alamat in de meterkast (dat past ook makkelijk in de huidige kast zonder dat ik alles moet gaan verplaatsen). In de schuur kan ik dan alles netjes verdelen, qua belasting kan alles prima over 1 fase, maar dan ligt het er maar vast. Fijnste idee hiervan vond ik dat dit over 1 kabel kan (2,5mm2?).

De koelkast en vriezer in de schuur meet ik met zo’n stopcontactplug. De afgelopen dagen lusten ze samen 0,65 kWh, vind ik meer dan acceptabel. Ik heb andere geen vriezer in huis. De koelkast staat ook niet heel koud, is voornamelijk voor drank etc.

[...]

Dat was mijn andere gedachte, maar dan zou ik 2 kabels moeten trekken en door de fundering moeten boren. Overweeg nog steeds beide opties.

Kabel voor de laadpaal ga ik al ingraven, samen met ethernet, maar de paal zelf komt er nog niet. Ligt er aan of ik ooit via mijn werkgever iets met een backoffice moet hebben of zelf de rekening moet betalen.

De voortuin wilde ik mede om die reden op een losse groep. 2 stopcontacten kunnen keurig samen met 3 spotjes bij elkaar, met genoeg ruimte om een keer een flinke gebruiker (granny, bladblazer, drukspuit, stofzuiger) aan te kunnen. Aparte automaat voor een granny lijkt me niet nodig, zo vaak komt dat niet voor, anders koop ik die laadpaal wel.

Genoeg stof tot nadenken nog.
Het is wel situatie afhankelijk, maar vaak kan je makkelijker onder de fundering door graven dan er doorheen boren. Tussen vloer en fundering door wil soms ook lukken, dan hoef je alleen maar door de buitengevel te boren. Nadeel is wel dat je kabels niet op diepte uit de muur komen buiten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 11:52
Ik stel de vraag hier maar even. Hij is wat lang, maar misschien te enthousiast om een apart topic voor aan te maken. Heb de topicstart gelezen en geprobeerd andere meest relevante topics te lezen. Maar vind het toch lastig om alle informatie met zekerheid te combineren naar mijn situatie en hier zitten hopelijk de meeste specialisten bijeen.

Aanleiding
Ik ben een hobby DIY houtbewerker. Heb een werkplaatsstofzuiger van 2000w gekocht (CamVac) naast mijn tafelzaag van 2000w. Kortom: past niet meer op een 16A stroomgroep als ik ze beiden aanzet.

Situatie
3x25A hoofdaansluiting met automaten. Hierdoor kan meterkast spanningsloos worden gemaakt.
Meterkast met twee aaneengesloten ‘kasten’, voorzien van:
1x hoofdzekering van 40A
4x ALS 30mA (4 polig)
13x 16A groepen, waarvan er twee samen een 2 fase kookgroep maken.
1x beltrafo
1x Alamat tbv 3 fase omvormer die in de garage hangt.

De ‘onderste’ DIN rails van de meterkasten ziten dus ‘vol’ (EDIT: in orginele bericht foutje gemaakt). Heb dus nog 2 vrije groepen, zijn eventueel 3 van te maken.

Garage (aanpandig, dus kabel kan door kruipruimte) elektra is vanuit bouw geplaatst op een gecombineerde groep met, o.a. woonkamer, licht in trapkast en WCD in slaapkamer.

Verder is de meterkast ruimte beperkt en wil ook ruimte houden voor de overige ‘elektronica’ (alarminstallatie, NAS, router, switch, etc.) Dus ik zoek de meest compacte ruimtebesparing in de meterkast.

Wens
Nu ik toch de boel moet aanpassen, wil ik gelijk even de boel voorbereiden op de toekomst;
- 2x 16A 230v groepen/fasen separaat in de garage voor :
  • Stofzuigers (wil CamVac gebruiken voor onder afzuiging en bouwstofzuiger voor boven afzuiging bij bijvoorbeeld zaag- en freestafel). Samen 3450w.
  • Overige verbruikers
- Krachtstroom in de garage aansluitingen om in de toekomst misschien 400v apparaten, zoals een tafel-, bandzaag of vvd bank op aan te kunnen sluiten. Deze apparaten hebben vaak iets meer kracht, maar komen waarschijnlijk niet boven de 3000w uit (binnen 16A per stuk). En gebruik ik per apparaat per keer. Wel gecombineerd met de stofafzuiging.
- Krachtstroom aansluiting voor een laadpaal. Hoeft niet in de garage, kan wel. Maar wil ik alvast qua ‘ruimte’ in de meterkast uitbreiding meenemen in de aanpassingen die noodzakelijk zijn.

Wat is de beste (ruimtebesparende) manier om dit te realiseren?

In theorie zou ik natuurlijk 2 16A B karakteristiek groepen kunnen bijplaatsen, los bekabelen met 3x2,5mm2. En 2 Alamats plaatsen in een los kastje voor de krachtstroom aansluitingen (auto en machines), voorzien van eigen 5x2,5mm2 kabels. Dat zou echter betekenen dat ik 3 of 4 kabels naar de garage zou moeten trekken en 2 alamats in een kastje bij moet plaatssen.

Het meest ‘beparende’ (in ruimte in de meterkast en meters kabel) zou zijn om met (1alamat en) 1 kabel naar de garage te gaan en vanuit daar onder te verdelen.

Daarom ook de vragen:

1. Is het mogelijk om 1 alamat te pakken van bijv 25A (en welke karakteristiek B of C?) met bijv 4mm2 of 6mm2 kabel en vanuit een onderverdeler in de garage af te takken in 16A groepen (2x automaten 16A 230v met, 2x Alamat 3 fasen krachtstroom 16A )? Of mag dit niet ivm selectiviteit van de hoofdzekering?
2. Als dit kan, moeten de ALS & Alamats in de onderverdeler toch 10mA zijn?
3. Kan een laadpaal samen op de krachtgroep en/of groepen van de garage (met eigen alamat)? Omdat de auto altijd aan load balancing doet? De auto laat altijd gebruikers van het huis voor gaan en je dus in principe niet kan overbelasten?
4. Alamats moeten separaat. Kunnen nooit op de bovenste DIN rail toch? Die zou ik in mijn geval altijd in een los kastje erbij moeten plaatsen.

Graag jullie advies hoe dit het beste te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:08
djjvb schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:14:
Ik stel de vraag hier maar even. Hij is wat lang, maar misschien te enthousiast om een apart topic voor aan te maken. Heb de topicstart gelezen en geprobeerd andere meest relevante topics te lezen. Maar vind het toch lastig om alle informatie met zekerheid te combineren naar mijn situatie en hier zitten hopelijk de meeste specialisten bijeen.

Aanleiding
Ik ben een hobby DIY houtbewerker. Heb een werkplaatsstofzuiger van 2000w gekocht (CamVac) naast mijn tafelzaag van 2000w. Kortom: past niet meer op een 16A stroomgroep als ik ze beiden aanzet.

Situatie
3x25A hoofdaansluiting met automaten. Hierdoor kan meterkast spanningsloos worden gemaakt.
1x hoofdzekering van 40A
3x ALS 30mA (4 polig)
10x 16A groepen, waarvan er twee samen een 2 fase kookgroep maken.
1x beltrafo

De ‘onderste’ DIN rails van de meterkasten ziten dus ‘vol’. Heb dus nog 2 vrije groepen, zijn eventueel 3 van te maken.

Garage (aanpandig, dus kabel kan door kruipruimte) elektra is vanuit bouw geplaatst op een gecombineerde groep met, o.a. woonkamer, licht in trapkast en WCD in slaapkamer.

Verder is de meterkast ruimte beperkt en wil ook ruimte houden voor de overige ‘elektronica’ (alarminstallatie, NAS, router, switch, etc.) Dus ik zoek de meest compacte ruimtebesparing in de meterkast.

Wens
Nu ik toch de boel moet aanpassen, wil ik gelijk even de boel voorbereiden op de toekomst;
- 2x 16A 230v groepen/fasen separaat in de garage voor :
  • Stofzuigers (wil CamVac gebruiken voor onder afzuiging en bouwstofzuiger voor boven afzuiging bij bijvoorbeeld zaag- en freestafel). Samen 3450w.
  • Overige verbruikers
- Krachtstroom in de garage aansluitingen om in de toekomst misschien 400v apparaten, zoals een tafel-, bandzaag of vvd bank op aan te kunnen sluiten. Deze apparaten hebben vaak iets meer kracht, maar komen waarschijnlijk niet boven de 3000w uit (binnen 16A per stuk). En gebruik ik per apparaat per keer. Wel gecombineerd met de stofafzuiging.
- Krachtstroom aansluiting voor een laadpaal. Hoeft niet in de garage, kan wel. Maar wil ik alvast qua ‘ruimte’ in de meterkast uitbreiding meenemen in de aanpassingen die noodzakelijk zijn.

Wat is de beste (ruimtebesparende) manier om dit te realiseren?

In theorie zou ik natuurlijk 2 16A B karakteristiek groepen kunnen bijplaatsen, los bekabelen met 3x2,5mm2. En 2 Alamats plaatsen in een los kastje voor de krachtstroom aansluitingen (auto en machines), voorzien van eigen 5x2,5mm2 kabels. Dat zou echter betekenen dat ik 3 of 4 kabels naar de garage zou moeten trekken en 2 alamats in een kastje bij moet plaatssen.

Het meest ‘beparende’ (in ruimte in de meterkast en meters kabel) zou zijn om met (1alamat en) 1 kabel naar de garage te gaan en vanuit daar onder te verdelen.

Daarom ook de vragen:

1. Is het mogelijk om 1 alamat te pakken van bijv 25A (en welke karakteristiek B of C?) met bijv 4mm2 of 6mm2 kabel en vanuit een onderverdeler in de garage af te takken in 16A groepen (2x automaten 16A 230v met, 2x Alamat 3 fasen krachtstroom 16A )? Of mag dit niet ivm selectiviteit van de hoofdzekering?
3. Kan een laadpaal samen op de krachtgroep en/of groepen van de garage (met eigen alamat)? Omdat de auto altijd aan load balancing doet? De auto laat altijd gebruikers van het huis voor gaan en je dus in principe niet kan overbelasten?
4. Alamats moeten separaat. Kunnen nooit op de bovenste DIN rail toch? Die zou ik in mijn geval altijd in een los kastje erbij moeten plaatsen.

Graag jullie advies hoe dit het beste te realiseren.
Volgens mij is de eenvoudigste, meest flexibele/toekomstvaste en ruimtebesparende oplossing een 3 fase Alamat (20A) in de meterkast en in de schuur een (3 fase) groepenkast waar je de verdere uitsplitsing doet naar 1 aparte (toekomstige) 3 fase automaat en diverse 1 fase groepen (verdeeld over de 3 fasen) voor de diverse overige apparatuur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djjvb schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:14:
1x hoofdzekering van 40A
3x ALS 30mA (4 polig)
10x 16A groepen, waarvan er twee samen een 2 fase kookgroep maken.
1x beltrafo

De ‘onderste’ DIN rails van de meterkasten ziten dus ‘vol’. Heb dus nog 2 vrije groepen, zijn eventueel 3 van te maken.
Hoezo 'dus'?

Als ik het verhaal goed volg heb je op de onderste DIN-rail nog 4 modules vrij, want je gebruikt er 20 van de 24, 4 voor de hoofdschakelaar, 3x4 voor de aardlekschakelaars, 4 voor de PV aardlekautomaat.

Op de bovenste rail heb je nog zeeën van ruimte? Je gebruikt slechts 12 van de 24, 10x 1 voor de eindgroepen en 2 voor de beltrafo.

Of zit het anders? Dan is je verhaal blijkbaar niet dermate goed te volgen dat je de hele tijd 'dus' kunt schrijven. ;) Heb je misschien een foto erbij?
Alles is mogelijk maar je beveiliging is daarmee inderdaad niet selectief en voldoet niet aan de netcode elektriciteit.
Heb je die al eens gezocht?

Mocht je een onderverdeler toepassen kun je beter in de hoofdverdeler een 300mA selectieve aardlekschakelaar toepassen en in de onderverdeler gewoon 30mA.
Ik zou eerder kijken of je één van de krachtgroepen kunt combineren met de bestaande kabel voor de zonnepanelen middels een PV-verdeler.
4. Alamats moeten separaat. Kunnen nooit op de bovenste DIN rail toch?
Waarom niet? Heb je zo'n exotische kast dat dit niet past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bowen_HAFX Er mist nog een essentieel gegeven hier. Komen alle enphase strings inderdaad op zolder bij elkaar? Ja? Dan kan je een 3fase automaat gebruiken. Nee? Dan aparte automaten, eventueel de twee strings op zolder door dezelfde pijp, en dan ook op een 'kookgroep'; twee gekoppelde groepen die de pijp altijd tegelijk stroomloos maken. Die kan je nu vanaf 1fase voeden en later vanaf twee verschillende.
Waar de automaten zitten t.o.v. je fase koppeling voor de communicatie maakt niet uit.
edit:
Die drie fase automaat kan je NIET tijdelijk vanuit 1fase voeden, de nul is dan overbelast. Je kunt wel tijdelijk alle afgaande draden in één aansluit klem doen, dan heb je zolang 1x 16A beschikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 08-01-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
[b]onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:26:
Die drie fase automaat kan je NIET tijdelijk vanuit 1fase voeden, de nul is dan overbelast. Je kunt wel tijdelijk alle afgaande draden in één aansluit klem doen, dan heb je zolang 1x 16A beschikbaar.
Duidelijk. Dit wilde ik graag weten!
Bedankt!

De 3 stringen komen niet bij elkaar op zolder. De hele meterkast moet ik gaan ombouwen, dus ik ga me over een tijdje zodra ik tijd heb hier eens in verdiepen.

Wat ik dus tijdelijk ga doen om de nieuwe PV installatie aan te sluiten is 2 aardlekautomaten. 1 voor string 1 (de bestaande), 1 voor string2&3 (de nieuwe).

Naar zolder ga ik 5x2.5mm2 trekken (2P,2N en 1 aarde)

Zodra wel de drie fase aansluiting er is, kunnen ze allemaal op de 3P+1N aardlekautomaat en doe ik er een enphase 3P Q-relay tussen voor de fasekoppeling.

Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!

[ Voor 88% gewijzigd door Bowen_HAFX op 08-01-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bowen_HAFX
Nee? Dan aparte automaten, eventueel de twee strings op zolder door dezelfde pijp, en dan ook op een 'kookgroep'; twee gekoppelde groepen die de pijp altijd tegelijk stroomloos maken. Die kan je nu vanaf 1fase voeden en later vanaf twee verschillende.
Geen 3fase automaat. Nu niet, straks niet.

Pagina: 1 ... 281 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.