Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 280 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.486 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:23
Vliegvlug schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Klopt

[...]

Ik vermoed dat die in dat losse HAF kastje zit waar je nog net de bovenkant van kan zien aan de onderkant van de foto.
Ik heb ook een huis uit de jaren 80 en bij mij zit de hoofdschakelaar in zo’n kastje tussen elektriciteitsmeter en groepenkast in:
[Afbeelding]
Was bij mij al wel 3-fasen trouwens.

[...]

4p is voor krachtgroepen en 2p om normale groepen op aan te sluiten.
Mag ook op 4p ALS en wordt dan ook gedaan omdat het iets goedkoper is. Was schijnbaar ooit afgeraden in de NEN maar er nu uit, of in een toekomstige versie.

[...]

Gewoon een krachtgroep plaatsen voor als het 3-fasen is.
Als je in de wachttijd van je verzwaring al elektrische wil gaan koken zou ik tijdelijk twee reguliere groepen koppelen als 1-fase kookgroep die je dan later weer als losse groep kan inzetten.
Moet je wel de bedrading naar en de aansluiting op je kookplaat na de overgang om (laten) zetten, anders kan hij stuk gaan.

[...]

Kan inderdaad, moet je de fasen aan de onderkant van de hoofdschakelaar doorverbinden.
Terugkoppeling: vandaag naar 3 fasen gebracht door liander. (y)

Wel nu een ander probleem, in de badkamer onder de douchevloer door de elektrabuis heen geboord en ik denk dat er flexbuis gebruikt is verderop achter de muur want trekveren gaat -niet-. Iemand ideeen?

Vind het sowieso raar dat dit direct onder de douchevloer zit zonder waterdicht matje ofzo maargoed is een huis uit jaren 80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxUNeXj-nY4T9l4mABeumitbv7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viyVZ4rLU1N4hCxMX4ecS78i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 29-12-2022 18:36 ]

@FitTiv Je hebt al wel gevonden waar de leiding uitkomt neem ik aan? Kun je de veer er doorheen trekken met 1 van de draden? Al langs de andere kant geprobeerd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
FitTiv schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:35:
[...]

Wel nu een ander probleem, in de badkamer onder de douchevloer door de elektrabuis heen geboord en ik denk dat er flexbuis gebruikt is verderop achter de muur want trekveren gaat -niet-. Iemand ideeen?
Visdraad met een klein plukje watten en aan de andere kant de stofzuiger op de verder lege elektrabuis. Ging hier als een malle. Beneden het plukje watten in de buis gedaan, naar boven gelopen om de stofzuiger aan te zetten. Kom ik beneden, is de hele rol van 250m visdraad al opgezogen door de stofzuiger. Kon ik weer een nieuwe rol visdraad gaan halen.....

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
Erikzelf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:46:
@itsjohan Ik zou boven het meterbord een lage kast plaatsen met daarin een hoofdschakelaar (bijv de kast die je nu links hebt) en vervolgens aan de linkerkant naast het meterbord de nieuwe kast plaatsen. Dat geeft je aan de bovenzijde ook wat meer ruimte
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:50:
[...]

Je zou dat voor nu gewoon wel kunnen doen natuurlijk. Die kookgroep kan gewoon achter de bestaande aardlekschakelaar links (als 4e groep), aan dat deel kun je spanningsloos werken zonder hoofdschakelaar, je kunt voor 4 tientjes morgen klaar zijn en daarna rustig nadenken over de rest?

Ik zou wel met de draadkleuren rekening houden zodat je het simpel kunt aanpassen naar een 3 fasen groep (dus bruin, zwart, grijs, blauw, groen/geel en voor nu grijs gebruiken als 2e nul).

Netbeheerders zijn meestal niet snel geneigd om zaken te verplaatsen, al krijgen mensen bij Stedin meer voor elkaar dan ik zou durven verwachten. Het spul lijkt hier ook hoger te zitten dan de standaard (bovenkant meterbord op 160cm boven de vloer)? Je moet ze sowieso kunnen verzoeken om het aan te passen naar de standaarden lijkt me, win je daar genoeg mee?

Maar ook in de huidige opstelling heb je links natuurlijk meer dan genoeg ruimte als je naar beneden uitbreidt, met wat puzzelen kom je naar mijn idee een heel eind zonder de netbeheerder nodig te hebben.
Dank beiden, heel fijn dat jullie even meedenken; die optie(s) had ik zelf niet bedacht. Ik ga er een kookgroep van maken, over op inductie en onderhand de overstap naar 3f eens plannen. Volgens mij heb ik nu dan alleen nodig:
  • een B16 automaat, bv deze
  • een rol YMVK 5x2,5
  • een perilex opbouw
  • wat 6mm draad en adereindhulzen
ik heb wel de indruk dat de electricien die dit een jaar of 10 geleden heeft aangelegd snel naar huis wilde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKGdMDcE0sNJxB-27xd_zrpZtus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxn0vWDJOisCE9R2sbGorFr3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0b2kzpTJet0cTww_f4lPcXq_AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiD0qz8ViuXfP0ENPR0lZyl9.jpg?f=fotoalbum_large

klopt mijn vermoeden dat als ik een groep bij wil plaatsen ik alle drie de groepen opnieuw moet bedraden vanaf de ALS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
itsjohan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:51:
[...]

[...]

Dank beiden, heel fijn dat jullie even meedenken; die optie(s) had ik zelf niet bedacht. Ik ga er een kookgroep van maken, over op inductie en onderhand de overstap naar 3f eens plannen. Volgens mij heb ik nu dan alleen nodig:
  • een rol YMVK 5x2,5
  • een perilex opbouw
ik heb wel de indruk dat de electricien die dit een jaar of 10 geleden heeft aangelegd snel naar huis wilde:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

klopt mijn vermoeden dat als ik een groep bij wil plaatsen ik alle drie de groepen opnieuw moet bedraden vanaf de ALS?
Ik zou alle automaten vervangen voor hetzelfde merk als de ALS en een kam eronder zetten. Of je de ALS wilt vervangen laat ik aan jezelf over.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

[...]

[...]

Je hebt een kookgroep nodig. Sommige merken bieden de optie om 2 losse groepen mechanisch te koppelen tot kookgroep, maar dat gaat zeker niet lukken met 2 merken van verschillend fabrikaat.

Als je dit koopt: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html
Heb je 2 automaten, een hendel om de groepen te koppelen en 2 kamrailtjes in één.
• een rol YMVK 5x2,5
• een perilex opbouw
Ja dan kom je er wel zo ongeveer. :) Koop ook iets om de kabel vast te zetten, in de meterkast en in de keuken een stukje buis gebruiken is ook wel zo fraai.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker geknutsel ja...

Deze ABB aardlekschakelaars hebben dubbele klemmen, dus je zou er voor kunnen kiezen om van de bestaande groepen af te blijven en in de 2e klemmen een stukje extra zwarte en blauwe 6mm² aan te sluiten voor de kookgroep. Als je die kookgroep met kamrail bestelt hoef je ook niet meer na te denken hoe je ze onderling doorverbindt.

Zo te zien is de voeding aan de onderkant van de aardlekschakelaar aangesloten? Kijk of meet dat even goed na voordat je een schroevendraaier vast pakt want die kant wil je dus vanaf blijven...

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Was dat wel echt een elektricien? Ik kan me dat bijna niet voorstellen als ik alleen maar kijk naar de meest rechtse aardeschroef waar de draad maar half onder de schroefkop zit!. Ik zou daar beslist even op die draad een oogje hebben gebogen. want op deze manier loop je echt kans dat de draad losschiet. Ik vraag me af hoe iemand het zo kan hebben achter heeft gelaten. Ik weet zeker dat hij dat niet zo heeft geleerd. Het lijkt alsof bij hem enige opleiding ontbreekt. Of zou hij inderdaad haast hebben gehad en kon hij niet zo gauw een punttang vinden? Hoe dan ook knoeiwerk!
Maar het is maar een kleine moeite om dat oogje zelf even te fixen, dat raad ik je heel dingend aan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Techneut schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:49:
[...]
Was dat wel echt een elektricien? Ik kan me dat bijna niet voorstellen als ik alleen maar kijk naar de meest rechtse aardeschroef waar de draad maar half onder de schroefkop zit!. Ik zou daar beslist even op die draad een oogje hebben gebogen. want op deze manier loop je echt kans dat de draad losschiet. Ik vraag me af hoe iemand het zo kan hebben achter heeft gelaten. Ik weet zeker dat hij dat niet zo heeft geleerd. Het lijkt alsof bij hem enige opleiding ontbreekt. Of zou hij inderdaad haast hebben gehad en kon hij niet zo gauw een punttang vinden? Hoe dan ook knoeiwerk!
Maar het is maar een kleine moeite om dat oogje zelf even te fixen, dat raad ik je heel dingend aan!
Ik zou daar beslist geen oogjes aan gaan buigen, het zit gewoon netjes volgens de fabrikantvoorschriften gemonteerd. Die nokjes op de rail houden de draad op zijn plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPiLEZmUkahRFQueTyI_jCA8E88=/f/image/dsML25O1KoaaYzvEHFBmgMX0.jpg

• FitTiv
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:42:
@FitTiv Je hebt al wel gevonden waar de leiding uitkomt neem ik aan? Kun je de veer er doorheen trekken met 1 van de draden? Al langs de andere kant geprobeerd?
Beide kanten geprobeerd, en ergens in een zijwand achter de tegels hoor ik gerammel als ik aan de stopcontactzijde hard trek, vermoeden is een ingebouwd lasdoosje met een wago oid welke niet door de 16mm buis past.

Dus denk eerst die vinden met een warmtecamera ofzo, kijken wat er in dat lasdoosje zit en dan hopelijk wel netjes trekveren.

Is trouwens de wasmachineaansluiting dus dat is wel te overzien.

Mocht dat niet werken....ip65 doosje instorten?

Sommige andere elektrabuizen op de foto, daar zijn we soms ook door de 16mm heen gegaan maar geen draad geraakt op het oog. Wat zou daar een goede oplossing voor zijn? Ze liggen wat dieper en ook bij de waterleiding volgens mij, wat weer uitdaging met zich meebrengt om uit te hakken.

Ik weet niet of ik hiermee een ban krjjg....maar ik dacht zelf aan een toefje kit. Zijn sneetjes van ca 1cm lang, echt een klein beiteltje.

• FitTiv
Skynett schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:43:
[...]

Visdraad met een klein plukje watten en aan de andere kant de stofzuiger op de verder lege elektrabuis. Ging hier als een malle. Beneden het plukje watten in de buis gedaan, naar boven gelopen om de stofzuiger aan te zetten. Kom ik beneden, is de hele rol van 250m visdraad al opgezogen door de stofzuiger. Kon ik weer een nieuwe rol visdraad gaan halen.....
Haha mooie oplossing. Helaas werkt dat hier dus niet door het lasdoosje kom ik net achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FitTiv schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:17:
[...]

Beide kanten geprobeerd, en ergens in een zijwand achter de tegels hoor ik gerammel als ik aan de stopcontactzijde hard trek, vermoeden is een ingebouwd lasdoosje met een wago oid welke niet door de 16mm buis past.
Tja, zie daar waarom lasdozen bereikbaar moeten blijven. ;)
Dus denk eerst die vinden met een warmtecamera ofzo, kijken wat er in dat lasdoosje zit en dan hopelijk wel netjes trekveren.
Hoe ga je het warm krijgen? Maar het lasdoosje vinden lijkt me een goed plan inderdaad.
Mocht dat niet werken....ip65 doosje instorten?
Had je net niet ontdekt waarom lasdozen bereikbaar moeten blijven? :+
Sommige andere elektrabuizen op de foto, daar zijn we soms ook door de 16mm heen gegaan maar geen draad geraakt op het oog. Wat zou daar een goede oplossing voor zijn? Ze liggen wat dieper en ook bij de waterleiding volgens mij, wat weer uitdaging met zich meebrengt om uit te hakken.

Ik weet niet of ik hiermee een ban krjjg....maar ik dacht zelf aan een toefje kit. Zijn sneetjes van ca 1cm lang, echt een klein beiteltje.
Als de draad niet beschadigd is, hoef je in principe alleen de buis te repareren. Je zou een stukje 19mm buis open kunnen zagen en er overheen kunnen verlijmen, pas wel op dat er geen lijm in de buis terecht komt. Mocht je met de bijtel materiaal naar binnen hebben gedrukt is het misschien verstandig om het gat wat groter te maken en netjes af te bramen, mochten er scherpe randen in de buis zitten trek je daar in de toekomst mogelijk draad op kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:28
Techneut schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:49:
[...]
Grappig dat je zo uitgesproken bent over t kunnen van de elektricien terwijl t gewoon zit zoals t hoort...

Eigenlijk helemaal niet grappig, als iemand iets net heeft laten doen en jij spreekt je zo uit komt de man of vrouw die het aangelegd heeft onterecht in een kwaad daglicht en kan die zich weer verantwoorden tegenover de klant. Denk daar een beetje aan voordat je iets onterecht knoeiwerk noemt...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Makrolon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:49:
[...]

Grappig dat je zo uitgesproken bent over t kunnen van de elektricien terwijl t gewoon zit zoals t hoort...

Eigenlijk helemaal niet grappig, als iemand iets net heeft laten doen en jij spreekt je zo uit komt de man of vrouw die het aangelegd heeft onterecht in een kwaad daglicht en kan die zich weer verantwoorden tegenover de klant. Denk daar een beetje aan voordat je iets onterecht knoeiwerk noemt...
Toch zie ik blank koper, zichtbaar in de geïsoleerde aderhulzen, dat had echt wel beter gekund.
Ook vraag ik me af of dit kastje wel aan de bovenzijde afgesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeronimo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:04:
[...]

Toch zie ik blank koper, zichtbaar in de geïsoleerde aderhulzen, dat had echt wel beter gekund.
Dat had inderdaad beter gekund, een schoonheidsprijs verdient het niet. Al zit er boven de aardlekschakelaar net zoveel blank koper en de oudere verdeler rechts is misschien wel helemaal niet aanraakveilig? Ik zou me er niet te druk over kunnen maken.

Ik neem aan dat de draad wel tot het einde van de huls is ingestoken en dat het contact gewoon goed is, anders wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Die 11cm hoge kastjes zijn trouwens ook wel idioot krap. Het is dat er een buisinvoerstuk onder zit, anders kun je er überhaupt geen geïsoleerde adereindhulzen kwijt.
Goede vraag. Ik gok zomaar dat het kastje is geopend voor de foto, er mist nu wel meer (het deksel bijvoorbeeld).

• Makrolon
jeronimo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:04:
[...]

Je vind altijd wel iets aan te merken op andermans werk. Beide punten die je noemt zijn geen redenen om iemand tot de grond af te branden wat net werd gedaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:14:
[...]

Goede vraag. Ik gok zomaar dat het kastje is geopend voor de foto, er mist nu wel meer (het deksel bijvoorbeeld).
Je raadt het misschien al :) dit is met deksel dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMvsn6YmSOCh8WUTTXKLrxMyZY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIIOjTNPgj4eRbqdihjfg7wy.jpg?f=fotoalbum_large

daar kwam ik achter toen mijn vriendin een paar kleine metalen zaklampen op het kastje had neergezet...

• FitTiv
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:37:
[...]

Tja, zie daar waarom lasdozen bereikbaar moeten blijven. ;)

[...]

Hoe ga je het warm krijgen? Maar het lasdoosje vinden lijkt me een goed plan inderdaad.

[...]

Had je net niet ontdekt waarom lasdozen bereikbaar moeten blijven? :+

[...]

Als de draad niet beschadigd is, hoef je in principe alleen de buis te repareren. Je zou een stukje 19mm buis open kunnen zagen en er overheen kunnen verlijmen, pas wel op dat er geen lijm in de buis terecht komt. Mocht je met de bijtel materiaal naar binnen hebben gedrukt is het misschien verstandig om het gat wat groter te maken en netjes af te bramen, mochten er scherpe randen in de buis zitten trek je daar in de toekomst mogelijk draad op kapot.
Infrarood heater erop. Kijken of het werkt. We zien het wel!

En je hebt natuurlijk gelijk met het lasdoosje, maar als ik echt geen draden getrokken krijg is dat de "werkbare maar niet nette" oplpssing. Heeft zeker niet de voorkeur.

Goeie tip van het verlijmen.

Dank voor je hulp d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
itsjohan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:23:
[...]

[Afbeelding]

daar kwam ik achter toen mijn vriendin een paar kleine metalen zaklampen op het kastje had neergezet...
Tja, dat is dan wel kwalijk.

Ik weet niet hoe je planning qua vervangen van de groepenkast eruit ziet maar als deze nog even blijft dan zou ik er nog even €2,55 aan besteden: https://www.sandervunderi...lind-verhoogd-175-00.html

(Er staat "onderzijde", maar de bovenzijde van zo'n HLD11 is hetzelfde als de onderzijde, toch? :?)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 29-12-2022 21:31 ]

• itsjohan
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:12:
[...]

Je hebt een kookgroep nodig. Sommige merken bieden de optie om 2 losse groepen mechanisch te koppelen tot kookgroep, maar dat gaat zeker niet lukken met 2 merken van verschillend fabrikaat.

Als je dit koopt: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html
Heb je 2 automaten, een hendel om de groepen te koppelen en 2 kamrailtjes in één.

[...]

Ja dan kom je er wel zo ongeveer. :) Koop ook iets om de kabel vast te zetten, in de meterkast en in de keuken een stukje buis gebruiken is ook wel zo fraai.

[...]

Lekker geknutsel ja...

Deze ABB aardlekschakelaars hebben dubbele klemmen, dus je zou er voor kunnen kiezen om van de bestaande groepen af te blijven en in de 2e klemmen een stukje extra zwarte en blauwe 6mm² aan te sluiten voor de kookgroep. Als je die kookgroep met kamrail bestelt hoef je ook niet meer na te denken hoe je ze onderling doorverbindt.

Zo te zien is de voeding aan de onderkant van de aardlekschakelaar aangesloten? Kijk of meet dat even goed na voordat je een schroevendraaier vast pakt want die kant wil je dus vanaf blijven...
Dank, ik zie inderdaad nu de 2e set klemmen op de aardekschakelaar. Perfect, dan kan ik de bestaande automaten gewoon zo laten zitten. De voeding komt inderdaad van de onderkant af (als ik de draden volg) maar zal ik even controleren. Er loopt nu een 3x2,5 YMVK van de meterkast naar het huidige gasfornuis met elektrische oven toe. De kabel loopt in de kruipruimte (deels) als in de keuken (volledig) netjes door een buis. Alleen jammer dat ik niet zo voorzienig was destijds om er gelijk 5x2,5 van te maken. De kookgroep komt dus in plaats van de huidige schuko waar nu de oude oven nog op zit.

Ik ga de kookgroep en toebehoren bestellen en zal bij het monteren ook gelijk even de aansluiting bovenop de aardlekschakelaar controleren als ik die toch los heb. Dit als tijdelijke (<6mnd) oplossing tot Stedin langskomt voor de stap naar 3-fase.

[ Voor 2% gewijzigd door itsjohan op 29-12-2022 21:41 . Reden: verduidelijking vervanging kabel ]

• itsjohan
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet hoe je planning qua vervangen van de groepenkast eruit ziet maar als deze nog even blijft dan zou ik er nog even €2,55 aan besteden: https://www.sandervunderi...lind-verhoogd-175-00.html

(Er staat "onderzijde", maar de bovenzijde van zo'n HLD11 is hetzelfde als de onderzijde, toch? :?)
top! neem ik gelijk mee

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Ik heb onlangs al mijn installatieautomaten vervangen door alamats van SEP, die nemen met 1 U geen extra ruimte in.
Ik ervaar daar geen problemen mee. Ik ben nu van plan om ook de 3 fasen PV groep, en de drie fasen richting een tweede meterkast van SEP te nemen.
Zijn er slechte ervaringen met dit merk? Ze zijn een stuk goedkoper dan de duurdere broertjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Robbie-1 als ik de technische informatie van een dergelijke aardlekautomaat bekijk lijkt hij me spanningsafhankelijk (Bedrijfsspanning (meetspanning) > 40V). En die mag je thuis niet gebruiken, zoek maar eens op spanningsafhankelijk in dit topic.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Robbie-1
@Robbie-1 als ik de technische informatie van een dergelijke aardlekautomaat bekijk, lijkt hij me spanningsafhankelijk (Bedrijfsspanning (meetspanning) > 40V). En die mag je thuis niet gebruiken, zoek maar eens op spanningsafhankelijk in dit topic.
Oei, ik hoop niet dat je gelijk hebt, deze is me indertijd door een installateur aanbevolen als een goede oplossing. ik heb er 10 gekocht.
Ik ga mijn kast uitbreiden met een extra kast, dat levert wel de extra ruimte op, maar ik zie dat de bredere versie van Hager dik 60 euro per stuk kost, daar moet ik nog even over nadenken.
Zijn er goedkopere alternatieven die wel toegestaan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Robbie-1 in dit topic wordt eigenlijk alleen die van Siemens genoemd als optie voor een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat van 1 unit breed. Die bij Sandervunderink €43,55, maar misschien is hij ergens anders goedkoper te krijgen.

edit: omdat de werkspanning van die SEP 40V is zou hij trouwens wel mogen in een woning, aldus deze pagina.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 29-12-2022 23:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Robbie-1
Die bij Sandervunderink €43,55, maar misschien is hij ergens anders goedkoper te krijgen.
Het mag ook een bredere zijn, wat zijn dan een beetje de betere merken?
Ik zie op Marktplaats ook diversen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Robbie-1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:27:
[...]

Oei, ik hoop niet dat je gelijk hebt, deze is me indertijd door een installateur aanbevolen als een goede oplossing. ik heb er 10 gekocht.
Ik ga mijn kast uitbreiden met een extra kast, dat levert wel de extra ruimte op, maar ik zie dat de bredere versie van Hager dik 60 euro per stuk kost, daar moet ik nog even over nadenken.
Zijn er goedkopere alternatieven die wel toegestaan zijn?
Kan wel goedkoper, hier zijn ze 51 euro: https://www.eibabo.nl/hag...b16-0-03a-a...-eb15705134
(Wel 16% inflatie in een dik half jaar trouwens, want afgelopen mei betaalde ik daar maar 44 euro voor).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
De spanningsafhankelijke aardlekschakelaars zijn weer toegestaan
Kijk op www.nieuws1010.nl voor verdere info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:26:
[...]

De HLD11 zit eigenlijk op z'n kop, dus onderzijde is goed. Maar ik zou ook nog een vlak plaatje mee bestellen, zo te zien zit er een WCD in de weg.
https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

MadDog11 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:34:
Welkom in de wereld van de NEN. De norm 2020 is nog niet eens officieel verplicht en er zijn al weer aanpassingen en correcties aanstaande.

Ik weet nooit zo goed als leek hoe ik deze van der Meer moet inschatten. Hij is duidelijk ervaringsdeskundige maar het is geen officiële nieuwsbron omdat de NEN alle officiële stukken voor betaald wil hebben.

Als ik dan lees dat kabelfabrikanten het hergebruik van kabels liever niet zien dan bekruipt mij al een gevoel van belangenverstrengeling.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
edit: omdat de werkspanning van die SEP 40V is zou hij trouwens wel mogen in een woning, aldus deze pagina.
Het wordt mij als "niet professional" ook niet makkelijk gemaakt. :-)
Ik laat ze vooralsnog dan zitten, maar ga toch mijn keuze voor een nieuwe 3 fase alamat maar eens grondig overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Even een check, dit mag zo eigenlijk niet of wel?
De beren die ik zie: grotere kans op losschieten én bij slecht/onvolledig contact warmteontwikkeling.

Is hiervoor die L1/2/3/nul-rail gemaakt?

Opklik = groot
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4k7W03fl.jpg

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadDog11 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:34:
Nouja... Volgens NEN1010:1988 t/m NEN1010:2015 zijn ze alleen onder voorbehoud toegestaan, volgens NEN1010:2020 zijn ze verboden, maar volgens een correctieblad op NEN1010:2020 zouden ze toch weer zijn toegestaan.

Dat correctieblad is er alleen nog niet. "MEER1010 gaat ervanuit dat...", "MEER1010 is van mening dat...". Meh, ik koop nog maar gewoon spanningsonafhankelijke componenten denk ik. :+ Maar het lijkt er inderdaad op dat dat correctieblad er gaat komen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 30-12-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:56:
De beren die ik zie: grotere kans op losschieten én bij slecht/onvolledig contact warmteontwikkeling.

Opklik = groot
[Afbeelding]
Ik zou zeggen dat dit inderdaad niet mag.

Volgens de norm mag er in 1 aansluitklem maar 1 draad. Tenzij de fabrikant van het component iets anders aangeeft, dan mag je meerdere draden aansluiten, hoe en wat moet dan door de fabrikant worden aangegeven. Succes met het vinden van dergelijke fabrikantvoorschriften van Emat. :+ Bij fabrikanten die het wel aangeven mogen er vaak 2 draden in een dergelijke klem, mits deze draden identiek zijn en netjes naast elkaar in de klem zitten.

Hiervoor kun je inderdaad die verdeelblokjes onderin de kast gebruiken. Of een dubbele adereindhuls. Of aftakblokjes bovenin de schakelaar.

edit:
Of zijn dit stiekem dubbele adereindhulzen (ongeisoleerd)?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 30-12-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Robbie-1,
Ik kan me dat je dit niet helemaal begrijpt heel goed voorstellen.
Ik ben ook niet werkzaam in installaties, maar tijdens mijn studie werd wel aandacht besteed aan de NEN1010, met name de achtergrond van de voorschriften. Ik kan je daardoor verzekeren dat het helemaal niets heeft te maken met belangenverstrengeling. De commissie bestaat namelijk uit een breed scala van leden uit diverse gelederen.
Volgens mij is dit herroepen van dat verbod zoals de meeste wijzigingen zuiver het gevolg van voortschrijdend inzicht. De achtergrond was dat die spanningsafhankelijkheid bestaat uit dat zo'n aardlekschakelaar voor het uitschakelen gebruik maakt van de netspanning, in tegenstelling tot het gebruikelijke type waar de uitschakelspoel werkt op de somstroom, en dat de netspanning natuurlijk een flinke deuk kan bevatten tijdens een aardsluiting. Dat werd door diverse ingewijden aangevoerd als risico dat deze spanning daardoor vaak te laag zou kunnen zijn voor de uitschakelspoel. Ogenschijnlijk wel steekhoudend, maar wie weet veronderstel ik heeft dit bij vakgenoten toch tot de nodige kritiek geleid, waarop dit uitgebreid is onderzocht, met als resultaat de conclusie dat hier eigenlijk nooit sprake van is en geen reden om het te handhaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon

Opklik = groot
[Afbeelding]
Als dit een complete groepenkast van elektramat is dan zijn het draden met geperste uiteinde, en dit geval twin. Dan zit het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik heb zojuist een tweede Hager Vision kast besteld, die naast mijn bestaande kast komt te hangen.
Het wordt dan dus 1 geheel.
Hager bevestigde dat er geen grote versie van de Vision bestaat.
De B16 SEP alamats laat ik voorlopig dan even zitten, wordt me te duur om die alle 11 ook nog te vervangen.

Als ik dan nog een vraag mag stellen over selectiviteit.
Ik bouw een schuurtje/overkapping waar een tweede groepenkast komt.
Op die groepenkast sluit ik een EV laadpaal en de PV omvormer (3 fase) aan.
Er komt totaal 3x 25A binnen in de hoofd meterkast trouwens.
Officieel houd ik, als me helemaal aan de nen1010 houd, nog 3 x 10 AMP over in mijn schuurtje. (25 - 20 - 16 - 10 Amp toch?)
Maar nu even de praktijk. Het is maar een schuurtje, en als daar de stroom helemaal uit zou vallen, dus zeg maar die hele groepenkast, dan is dat geen groot probleem.

Daarom is mijn idee, om in de hoofd groepenkast een B (of C) 20 AMP 300 mA Alamat te plaatsen, en daar een vaste kabel tussen naar de tweede groepenkast. (mocht iemand ooit toch een schep 1 meter in de grond krijgen, dan is dat maar afgezekerd)
In de tweede groepenkast komt de kabel binnen op een hoofdschakelaar, en vandaar via een Alamat 16A 30 mA naar de omvormer. en een tweede alamat van de hoofdschakelaar naar de EV laadpaal.
Zo houdt ik de laadstroom vanaf de omvormer naar de EV paal lokaal.

Dit is toch prima veilig zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:33:
Robbie-1,
Ik kan me dat je dit niet helemaal begrijpt heel goed voorstellen.
Ik ben ook niet werkzaam in installaties, maar tijdens mijn studie werd wel aandacht besteed aan de NEN1010, met name de achtergrond van de voorschriften. Ik kan je daardoor verzekeren dat het helemaal niets heeft te maken met belangenverstrengeling. De commissie bestaat namelijk uit een breed scala van leden uit diverse gelederen.
Volgens mij is dit herroepen van dat verbod zoals de meeste wijzigingen zuiver het gevolg van voortschrijdend inzicht. De achtergrond was dat die spanningsafhankelijkheid bestaat uit dat zo'n aardlekschakelaar voor het uitschakelen gebruik maakt van de netspanning, in tegenstelling tot het gebruikelijke type waar de uitschakelspoel werkt op de somstroom, en dat de netspanning natuurlijk een flinke deuk kan bevatten tijdens een aardsluiting. Dat werd door diverse ingewijden aangevoerd als risico dat deze spanning daardoor vaak te laag zou kunnen zijn voor de uitschakelspoel. Ogenschijnlijk wel steekhoudend, maar wie weet veronderstel ik heeft dit bij vakgenoten toch tot de nodige kritiek geleid, waarop dit uitgebreid is onderzocht, met als resultaat de conclusie dat hier eigenlijk nooit sprake van is en geen reden om het te handhaven.
Nou een paar jaar geleden was had elke spanningsafhankelijke een werkspanning van >90V nodig voor de werking.
Nu is dat tegenwoordig <50V ofwel onder het niveau van veilige spanning.

Dan zijn er eigenlijk niet zoveel argumenten meer om ze te verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Robbie-1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:40:
Ik heb zojuist een tweede Hager Vision kast besteld, die naast mijn bestaande kast komt te hangen.
Het wordt dan dus 1 geheel.
Hager bevestigde dat er geen grote versie van de Vision bestaat.
De B16 SEP alamats laat ik voorlopig dan even zitten, wordt me te duur om die alle 11 ook nog te vervangen.

Als ik dan nog een vraag mag stellen over selectiviteit.
Ik bouw een schuurtje/overkapping waar een tweede groepenkast komt.
Op die groepenkast sluit ik een EV laadpaal en de PV omvormer (3 fase) aan.
Er komt totaal 3x 25A binnen in de hoofd meterkast trouwens.
Officieel houd ik, als me helemaal aan de nen1010 houd, nog 3 x 10 AMP over in mijn schuurtje. (25 - 20 - 16 - 10 Amp toch?)
Maar nu even de praktijk. Het is maar een schuurtje, en als daar de stroom helemaal uit zou vallen, dus zeg maar die hele groepenkast, dan is dat geen groot probleem.

Daarom is mijn idee, om in de hoofd groepenkast een B (of C) 20 AMP 300 mA Alamat te plaatsen, en daar een vaste kabel tussen naar de tweede groepenkast. (mocht iemand ooit toch een schep 1 meter in de grond krijgen, dan is dat maar afgezekerd)
In de tweede groepenkast komt de kabel binnen op een hoofdschakelaar, en vandaar via een Alamat 16A 30 mA naar de omvormer. en een tweede alamat van de hoofdschakelaar naar de EV laadpaal.
Zo houdt ik de laadstroom vanaf de omvormer naar de EV paal lokaal.

Dit is toch prima veilig zo?
Het is in ieder geval iets wat hier vaker langs komt en hoe ik het zelf ook van plan ben. :)

De stelregel voor selectiviteit is meer de eindgroep tov de hoofdzekering. Dus als je in de schuur 16A gebruikt zit je prima.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:43:
[...]

Nou een paar jaar geleden was had elke spanningsafhankelijke een werkspanning van >90V nodig voor de werking.
Nu is dat tegenwoordig <50V ofwel onder het niveau van veilige spanning.

Dan zijn er eigenlijk niet zoveel argumenten meer om ze te verbieden.
Nee dat is zo, maar zou dat de enige aanleiding zijn voor het vervallen van het verbod zijn geweest? Ik vraag me dit af omdat nog niet zo heel lang geleden die grens nog wel op 90V lag. En dat zou dan betekenen dat het opheffen van het verbod alleen zou moeten gelden voor de nieuwere versie. En daar lees ik niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ethirty schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:34:
[...]

Welkom in de wereld van de NEN. De norm 2020 is nog niet eens officieel verplicht en er zijn al weer aanpassingen en correcties aanstaande.

Ik weet nooit zo goed als leek hoe ik deze van der Meer moet inschatten. Hij is duidelijk ervaringsdeskundige maar het is geen officiële nieuwsbron omdat de NEN alle officiële stukken voor betaald wil hebben.

Als ik dan lees dat kabelfabrikanten het hergebruik van kabels liever niet zien dan bekruipt mij al een gevoel van belangenverstrengeling.
Het is op zich niet vreemd. Volgens mij zijn de laatste aangewezen normen ook altijd pas aangewezen na minstens 1 correctieblad. Het haalt de kinderziektes eruit laten we maar zeggen.

Het is overigens een bericht wat ik vaker voorbij heb zien komen, van verschillende bronnen. Dat zegt ook niet alles natuurlijk, maar het versterkt wel de geloofwaardigheid.

Overigens betekend dit helemaal niets tot de norm ook daadwerkelijk aangewezen is. Kennissen uit de normwereld gaven maanden terug al aan dit in januari te verwachten (na het 1e correctieblad).

Mocht je echter gebruik willen maken van de nieuwe norm dan moet je er ook wel voor zorgen dat je hele installatie aan diezelfde norm voldoet. Dus we kunnen niet het ene onderdeel uit de nieuwe norm pakken en voor de rest de oude aanhouden. Daar zie ik sommige mensen echt wel de fout mee ingaan.

Dat zelfde geld ook voor de beruchte uitspraak: Er mogen straks weer meer automaten achter 1 aardlek.
Je moet wel gaan voldoen aan de nieuwe regels en met de hoeveelheid schakelende voedingen en apparaten die een kleine lekstroom naar aarde hebben lijkt het erop dat je in de praktijk juist minder dan 4 automaten per aardlek mogen.

Halverwege volgend jaar start mijn cursus voor de nieuwe NEN1010, dat ga ik er wat dieper induiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
Makrolon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:19:
[...]

Je vind altijd wel iets aan te merken op andermans werk. Beide punten die je noemt zijn geen redenen om iemand tot de grond af te branden wat net werd gedaan.
Deze beun heeft de boel niet aanraakveilig achter gelaten en daar is geen excuus voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
@pickboy
Mocht je echter gebruik willen maken van de nieuwe norm dan moet je er ook wel voor zorgen dat je hele installatie aan diezelfde norm voldoet. Dus we kunnen niet het ene onderdeel uit de nieuwe norm pakken en voor de rest de oude aanhouden. Daar zie ik sommige mensen echt wel de fout mee ingaan.
Dat gaat geen stand houden, als je een installatie uit 1965 hebt zou je niet kunnen beginnen met aardleks ? Voor een particulier bewoond huis met een < 50A aansluiting is dat gewoon niet haalbaar.
Mocht je laten keuren welke norm zou je dan moeten hebben, probeer dat maar eerst uit te leggen.

Een combinatie van opvolgende normen hoeft ook helemaal geen gevaarlijke installatie op te leveren.
De normen worden steeds vaker door een nieuwe opgevolgd, dat heeft een aantal oorzaken
1 ander gebruik en toestellen ( pv, auto's )
2 harmonisatie met Europa
3 fabrikanten/installateurs die nog steeds een vinger in de pap hebben

@Robbie-1
Selectiviteit naar onderverdelers is geen eis, slim nadenken wel.
Als je naar je onderverdeler gaat met 5x6mm2 kun je afhankelijk van je aarding met 3F25 automaat of een 3F25/300mA aardlek.
Zie het zo dat de eindgroepen in je schuur ook in huis kunnen zitten.

Zoals bij de NEN als die van der Meer mag je ook kabel zonder armering in de grond leggen, mits voldoende diep en voorzien van bv slagvaste buis. Beter ook even een lintje 10 cm boven de kabel in de gleuf gooien.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:09:
[...]
Nee dat is zo, maar zou dat de enige aanleiding zijn voor het vervallen van het verbod zijn geweest? Ik vraag me dit af omdat nog niet zo heel lang geleden die grens nog wel op 90V lag. En dat zou dan betekenen dat het opheffen van het verbod alleen zou moeten gelden voor de nieuwere versie. En daar lees ik niets over.
Het zou mij niks verbazen dat die <50V de gedachte is. Dat daar gemakkelijk even de oude types worden vergeten, daar verbaas ik mij ook niet over als dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:34

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:30:
In mijn meterkast moet binnenkort zowel een groep voor een laadpaal als voor een warmtepomp, beide 3 fasen, bijgeplaatst worden. Past dit en zo ja: waar kan ik welke groep het best laten plaatsen? NB: de uitgeschakelde groep is een oude een fase laadpaal die nu niet gebruikt wordt. Indien nodig kan die weg.
[[Afbeelding]
Blihi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:13:
[...]

Dat past toch? Die ABB groep die uit staat er uit, dan de tuin en de zonnepanelen een rij naar boven en naast de hoofdschakelaar twee 3-fase aardlekautomaten.

Moet je wel even zeker weten dat je voor de laadpaal geen B-karakteristiek aardlek nodig hebt, want dan heb je 8 modules nodig.
Volgens de persoon die de "schouw" kwam doen zou het passen.
habbekrats schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:28:
@Videopac met wat verhuizing van automaten pv en tuin past dat net.
Waarom een C automaat voor de PV?

Waar je met volle kasten en pv tegenwoordig rekening mee moet houden is of de componenten geschikt zijn voor de netbeheerder 25A + pv stroom op die fase.

Helemaal tegenwoordig mag je er ook een warmte berekening op loslaten.
Dank voor het attenderen.

Dus idealiter zou het zo moeten/kunnen:
Is er dan nog een voorkeur waar de laadpaalgroep en de warmtepompgroep komen (middelste rij / onderste rij)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7sh_ipHXDOoEhlScpRNU5s119A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmkuxuhVKbG5slN4mVJP7Zkm.jpg?f=fotoalbum_large
(externe beltrafo is niet goed geplakt, maar het lijkt me wel duidelijk zo).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
itsjohan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:23:
[...]

[Afbeelding]
...
Koop het verhoogde blinde inzetstuk wat @Xander je al aangeraden had.

Is wel een aardige operatie om dat ding erop te krijgen want die schuif je er van voren in en de aders die aan de bovenkant van de aardlekschakelaar aankomen zitten in de weg, die van de automaten kan je waarschijnlijk net mee wegkomen door ze iets opzij te drukken als je geluk hebt.

Hiervoor moet je ook het stopcontact wat er rechtsboven zit verplaatsen anders past het niet.
Nu moet je daar sowieso wat aan doen want ik zie daar een geaarde stekker in een wandcontactdoos zonder randaarde zitten, dus vervang die door een opbouw variant met randaarde.
Dat stopcontact zit er nogal gebeund uit daar op de zijkant van die kast dus zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn daar een andere op dezelfde plek te zetten die een stukje hoger zit. Als het al kan zal de achterkant van dat stopcontact wat er boven uitsteekt open zijn en dat wil je ook niet.
Plaats het nieuwe stopcontact daarom naar een plek op de achterwand en vergeet dan de opbouwplaat niet mocht deze niet bij het nieuwe stopcontact geleverd worden.

Daarna moet je nog het gat wat in de zijkant van dat kastje waar de wcd nu zit afdekken. Met geluk is dat een inschuifplaatje wat je nog los kan krijgen maar als je pech hebt is er iets uitgebroken of een gat gemaakt en dan wordt dichtmaken nog een uitdaging.

Kortom, dus geen klein klusje wat helaas wel vaker is met dit soort dingen.
Daarom waarschijnlijk dat degene die het zijkastje geplaatst heeft de makkelijke weg heeft gekozen en de bovenkant gewoon open heeft gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
jeronimo schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:30:
[...]

De HLD11 zit eigenlijk op z'n kop, dus onderzijde is goed. Maar ik zou ook nog een vlak plaatje mee bestellen, zo te zien zit er een WCD in de weg.
https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00.html
Dat gaat helaas niet passen vanwege de draden die uitsteken boven de aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online

Opklik = groot
[Afbeelding]
gewoon aftakblokjes gebruiken zie https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html als voorbeeld

of idd aderdereindhuls voor dubbele draad gebruiken

2 soepele draden in 1 gat gaat los zitten

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 31-12-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:01:
[...]

Het zou mij niks verbazen dat die <50V de gedachte is. Dat daar gemakkelijk even de oude types worden vergeten, daar verbaas ik mij ook niet over als dat het geval is.
Nou, denk je dat echt dat laatste? Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:06
Videopac schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:51:

Volgens de persoon die de "schouw" kwam doen zou het passen.
Idd als je wilt past alles er in.
Wat ik alleen niet begrijp is, dat je elke duizenden euro's uit geeft aan een laadpaal en een warmtepomp. En dat er vervolgens op een paar tientjes bespaard moet worden om alles in 1 kastje te proppen. Waarom kijk je niet op marktplaats voor een 2de kast? Voor nog geen 30euro kun je er vast wel 1 scoren. En een groot gedeelte van die kosten kun je weer besparen, omdat de installateur minder werk heeft. En dan ben je gelijk futureproof.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Techneut schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:11:
[...]
Nou, denk je dat echt dat laatste? Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk!
Ik heb lang te maken gehad met mensen die norm-commissies zaten hoe vaak daar per ongeluk zaken vergeten zijn dat kan jij niet voorstellen. Ook soms bewust "vergeten" door de commissie omdat er allemaal belangen meespelen.
Niemand die in zo'n club zit is volledig onafhankelijk, of ze zitten daar namens de overheid of het bedrijfsleven allemaal belangen.

Wat ook wel voorkomt is dat in sommige jaren het bedrijfsleven minder mensen aanmeldt voor norm-clubs dat zijn de jaren dat "kwaliteit" van de norm-leden vaak ook lager is.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 31-12-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
Skynett schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:43:
[...]
Kom ik beneden, is de hele rol van 250m visdraad al opgezogen door de stofzuiger. Kon ik weer een nieuwe rol visdraad gaan halen.....
Niet aan hergebruiken gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Vliegvlug schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:58:
[...]

Koop het verhoogde blinde inzetstuk wat @Xander je al aangeraden had.

Is wel een aardige operatie om dat ding erop te krijgen want die schuif je er van voren in en de aders die aan de bovenkant van de aardlekschakelaar aankomen zitten in de weg, die van de automaten kan je waarschijnlijk net mee wegkomen door ze iets opzij te drukken als je geluk hebt.

Hiervoor moet je ook het stopcontact wat er rechtsboven zit verplaatsen anders past het niet.
Nu moet je daar sowieso wat aan doen want ik zie daar een geaarde stekker in een wandcontactdoos zonder randaarde zitten, dus vervang die door een opbouw variant met randaarde.
Dat stopcontact zit er nogal gebeund uit daar op de zijkant van die kast dus zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn daar een andere op dezelfde plek te zetten die een stukje hoger zit. Als het al kan zal de achterkant van dat stopcontact wat er boven uitsteekt open zijn en dat wil je ook niet.
Plaats het nieuwe stopcontact daarom naar een plek op de achterwand en vergeet dan de opbouwplaat niet mocht deze niet bij het nieuwe stopcontact geleverd worden.

Daarna moet je nog het gat wat in de zijkant van dat kastje waar de wcd nu zit afdekken. Met geluk is dat een inschuifplaatje wat je nog los kan krijgen maar als je pech hebt is er iets uitgebroken of een gat gemaakt en dan wordt dichtmaken nog een uitdaging.

Kortom, dus geen klein klusje wat helaas wel vaker is met dit soort dingen.
Daarom waarschijnlijk dat degene die het zijkastje geplaatst heeft de makkelijke weg heeft gekozen en de bovenkant gewoon open heeft gelaten.
ja daar zeg je wat; de huidige oplossing verdient zeker geen schoonheidsprijs. Klein bier gelukkig in vergelijking met de andere dingen die ik in huis aan trof (zwartgeblakerd kroonsteentje en soepel snoer in een schakelaar omdat kennelijk de draad uit te muur te kort was, losse VD draden achter een gipsplaat, losse VD draden door een kier in een muur...).

Bedankt voor de heads-up; ik had me nog niet gerealiseerd dat het inzetstuk in de weg van de WCD zou zitten. Die kan inderdaad wel verplaatst en vervangen door een geaarde variant. De draden van de aardlek is krap maar lijkt net te kunnen. Die gaan sowieso even los om de draden naar de fornuisgroep in de 2e klem bij te plaatsen.

Ik ga een aanvraag voor 3-fase inschieten en de meterkast vervangen. Voor nu ga ik voor zoveel mogelijk laten zitten van wat er zit, behalve als het onveilig is natuurlijk.

Nog een sfeer foto van de rechterkast omdat het kan :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6InDno3jIbyQ2wk4YipE_hUAvT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8IyYb57B9kcm5A94Q3tRzRp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik realiseer me nu pas dat die linker groep niet achter de aardlekschakelaar zit... wat daar nou de reden van mag zijn :? Ik denk dat het vroeger de groep was waar de wasmachine op zat. Ik ga eens kijken wat daar nu voor vebruikers achter hangen...

[ Voor 3% gewijzigd door itsjohan op 31-12-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mijn dochter heeft een appartement gekocht met dit hoofdverdeelpunt in de meterkast. Volgens mij mis ik een aardlekschakelaar en (eventueel) een hoofdschakelaar.

Wat vinden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM8Ff8ARfQce7nDVP9QIaSjSn9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d18fFlM8hoF82hE15xBvga2Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpElGIlVWD_OkwrILAhdzz3tonU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tcvbu8TSKzzquuVjMuAZXEOK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Hermarcel op 01-01-2023 17:03 . Reden: Extra foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Met zo'n slechte foto is er geen chocolade van te maken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemiddag,
Ik heb een BMW I3 en mijn man een MG ZS EV. Beiden kunnen 1 fase laden.
We hebben een Zappi V1 laadstation welke op1 fase kan laden en geen 3 fase.
We hebben onze meterkast laten uitbreiden door een elektricien ter voorbereiding op de komst van extra zonnepanelen, inductiekookplaat en een warmtepomp.
Eergisteren is Enexis geweest om de meterkast te verzwaren van 1x35A naar 3x25A.

Nu komt mijn vraag.
Ik heb ook een Zappi hub, met app, en sinds die verzwaring naar 3 fasen, geeft deze foutieve en te weinig informatie.
Gisterenmiddag was er kleine opbrengst te zien, maar die gaf hij binnenkomend op de zonnepanelen weer, ipv opleveren. Verder geeft hij het verbruik niet aan, terwijl op dat moment de wasmachine draaide.
Zie foto.

Ik dacht dat Enexis de CT-klem verkeerd om had teruggeplaatst, maar dit blijkt niet het geval.
Enexis gebeld en die zijn gisterenmiddag nog langs gekomen en hebben gekeken, maar zij doen niets met die CT- klemmen, ook niet tijdens het verzwaren zei hij, dus hij kon dit dan ook niet oplossen.

Kan dit te maken hebben met de verzwaring van de meterkast?
Dat de Zappi nu wellicht op een andere fase zit?
Geen idee hoor, maar die monteur van Enexis zei dat dat misschien de oorzaak was, of dat de CT-klem de stroom van een draad meet die er tegenaan ligt. Nou kan ik mij dat niet voorstellen, gezien de afbeelding.

Wie weet wat hier aan de hand is?
Dinsdag komt de elektricien onze nieuwe gaskookplaat vervangen door een inductiekookplaat.
Moet hij dan de apparatuur over die 3 fasen verdelen?
En wat moet dan op welke fase, zodat de hub weer het juiste verbruik toont?
Of kan dit komen omdat er geen CT-klem op de andere draden zit??
Geen idee hoor, maar ik wil het graag oplossen, maar ook begrijpen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik verwacht dat er alleen CT-klemmen om 1 fase zitten en je hierdoor dus verbruik en opbrengsten over andere fase dus niet ziet. Zonder foto's of extra info moeilijk zeker te weten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Osxy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:23:
[...]

Ik verwacht dat er alleen CT-klemmen om 1 fase zitten en je hierdoor dus verbruik en opbrengsten over andere fase dus niet ziet. Zonder foto's of extra info moeilijk zeker te weten.
Dat zou zeker kunnen.
Wat voor extra informatie heb je nodig?

Foto van de meterkast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73YuBflwK3nOBzQ3EZ5ryoydqhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKeBYqIpNlpyUVaaxQsM2IVF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

@jolandacb
Ik zie op de foto 2 kabels van CT klemmen naar de kast lopen, ik vermoed dat 1 hiervan op de kabels van de zonnepanelen zit en 1 op 1 van de fase.

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 31-12-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Osxy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:34:
@jolandacb
Ik zie op de foto 2 kabels van CT klemmen naar de kast lopen, ik vermoed dat 1 hiervan op de kabels van de zonnepanelen zit en 1 op 1 van de fase.
Klopt inderdaad.
Maar de app vertoont nu geen afnemende stroom meer, dus wellicht zit hij nu dan op een verkeerde fase, kan dat?
En die CT-klem zit achter dat gat en daar kan ik nu met geen mogelijkheid meer bij.
Daar zit nu de nieuwe 3 fasen zekeringenkast op gemonteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RemmyB83 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:38:
[...]

Wat ik alleen niet begrijp is, dat je elke duizenden euro's uit geeft aan een laadpaal en een warmtepomp. En dat er vervolgens op een paar tientjes bespaard moet worden om alles in 1 kastje te proppen. Waarom kijk je niet op marktplaats voor een 2de kast? Voor nog geen 30euro kun je er vast wel 1 scoren. En een groot gedeelte van die kosten kun je weer besparen, omdat de installateur minder werk heeft. En dan ben je gelijk futureproof.
lol dacht ik ook - gewoon paar eaton kasten ophangen zodat eea lekker ruim past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
itsjohan schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:11:
[...]

ja daar zeg je wat; de huidige oplossing verdient zeker geen schoonheidsprijs. Klein bier gelukkig in vergelijking met de andere dingen die ik in huis aan trof (zwartgeblakerd kroonsteentje en soepel snoer in een schakelaar omdat kennelijk de draad uit te muur te kort was, losse VD draden achter een gipsplaat, losse VD draden door een kier in een muur...).
Ai, dat klinkt niet best inderdaad :X
Bij mij thuis ook wel wat vreemde zaken aangetroffen maar lang niet zo erg gelukkig.
Bedankt voor de heads-up; ik had me nog niet gerealiseerd dat het inzetstuk in de weg van de WCD zou zitten. Die kan inderdaad wel verplaatst en vervangen door een geaarde variant. De draden van de aardlek is krap maar lijkt net te kunnen. Die gaan sowieso even los om de draden naar de fornuisgroep in de 2e klem bij te plaatsen.
Is me niet duidelijk wat je met de draden van de aardlekschakelaar bedoelt maar het stopcontact wordt nu gevoed vanaf het de middelste van de 3 automaten, bedoel je die?
Wat nog makkelijker zou zijn is niet een extern stopcontact maar een dinrail versie, dan kan je de huidige draden gewoon inkorten en gebruiken, plus een aarddraad toevoegen uiteraard.
Ben er normaal geen fan van omdat het ruimte in je kast inneemt maar er is nog genoeg ruimte en wel de makkelijkste oplossing voor nu.
Nog een sfeer foto van de rechterkast omdat het kan :-)

[Afbeelding]
Wat zijn die blauwe en bruine 2,5mm2 draden die vanaf de groep rechts van de ALS komen en je meterbord binnengaan :?
Wat zit er op die groep?
Edit: ik realiseer me nu pas dat die linker groep niet achter de aardlekschakelaar zit... wat daar nou de reden van mag zijn :? Ik denk dat het vroeger de groep was waar de wasmachine op zat. Ik ga eens kijken wat daar nu voor vebruikers achter hangen...
Een vast aangesloten apparaat hoefde niet achter een ALS inderdaad.
Tegenwoordig mag dat ook nog wel volgens mij wanneer de aardspreidingsweerstand laag genoeg is maar ik zou voor de zekerheid en veiligheid gewoon een aardlekschakelaar voor elke eindgroep gebruiken

Je kan die groep nog achter je huidige ALS erbij zetten aangezien er pas 3 groepen op zitten.
Maar dat is in jouw geval wel een uitdaging aangezien je geen hoofdschakelaar hebt en ook geen bereikbare hoofdzekering dus je kan de spanning er niet afhalen.
En die groep is de doorverbinding naar het linker kastje dus dat moet je dan ook weer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hermarcel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:00:
Mijn dochter heeft een appartement gekocht met dit hoofdverdeelpunt in de meterkast. Volgens mij mis ik een aardlekschakelaar en (eventueel) een hoofdschakelaar.

Wat vinden jullie ervan?

[Afbeelding]
maak betere foto van die automaten , wellicht zijn het aardlek automaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:19:
[...]

Ga ik doen zodra ik er weer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:09:
Goedemiddag,
Ik heb een BMW I3 en mijn man een MG ZS EV. Beiden kunnen 1 fase laden.
We hebben een Zappi V1 laadstation welke op1 fase kan laden en geen 3 fase.
We hebben onze meterkast laten uitbreiden door een elektricien ter voorbereiding op de komst van extra zonnepanelen, inductiekookplaat en een warmtepomp.
Eergisteren is Enexis geweest om de meterkast te verzwaren van 1x35A naar 3x25A.

Nu komt mijn vraag.
Ik heb ook een Zappi hub, met app, en sinds die verzwaring naar 3 fasen, geeft deze foutieve en te weinig informatie.
Gisterenmiddag was er kleine opbrengst te zien, maar die gaf hij binnenkomend op de zonnepanelen weer, ipv opleveren. Verder geeft hij het verbruik niet aan, terwijl op dat moment de wasmachine draaide.
Zie foto.

Ik dacht dat Enexis de CT-klem verkeerd om had teruggeplaatst, maar dit blijkt niet het geval.
Enexis gebeld en die zijn gisterenmiddag nog langs gekomen en hebben gekeken, maar zij doen niets met die CT- klemmen, ook niet tijdens het verzwaren zei hij, dus hij kon dit dan ook niet oplossen.

Kan dit te maken hebben met de verzwaring van de meterkast?
Dat de Zappi nu wellicht op een andere fase zit?
Geen idee hoor, maar die monteur van Enexis zei dat dat misschien de oorzaak was, of dat de CT-klem de stroom van een draad meet die er tegenaan ligt. Nou kan ik mij dat niet voorstellen, gezien de afbeelding.

Wie weet wat hier aan de hand is?
Dinsdag komt de elektricien onze nieuwe gaskookplaat vervangen door een inductiekookplaat.
Moet hij dan de apparatuur over die 3 fasen verdelen?
En wat moet dan op welke fase, zodat de hub weer het juiste verbruik toont?
Of kan dit komen omdat er geen CT-klem op de andere draden zit??
Geen idee hoor, maar ik wil het graag oplossen, maar ook begrijpen. 😊
gewoon deksels eraf en kijken, ik had ook zappi v3 en die had 3 ct klemmen .. als je v1 hebt moet is natuurlijk wel d efase meten waar je zappi op hangt... en als wasmachine op andere hangt zal dara niks uitkomen.. 3 fase betekldnd ook dat je de afnemers moet rangschikken wellicht - open trekken en fotos nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:22:
[...]

gewoon deksels eraf en kijken, ik had ook zappi v3 en die had 3 ct klemmen .. als je v1 hebt moet is natuurlijk wel d efase meten waar je zappi op hangt... en als wasmachine op andere hangt zal dara niks uitkomen.. 3 fase betekldnd ook dat je de afnemers moet rangschikken wellicht - open trekken en fotos nemen - met verzwaring van je zekeringen / meter zijn toch ook de zekring kasten ewar de automaten in zitten vervangen ? (bij 3 fase zekering kasten heb je ook 3 aparte aansluit klemmen onderin om alles te verdelen ... of hebbe nze alles op 1 fase gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hermarcel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:20:
[...]
Ga ik doen zodra ik er weer ben.
als er iets van ...mA op staat is het een aardlek automaat (dus aarlek en 16a automaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

jolandacb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:12:
[...]

Klopt inderdaad.
Maar de app vertoont nu geen afnemende stroom meer, dus wellicht zit hij nu dan op een verkeerde fase, kan dat?
En die CT-klem zit achter dat gat en daar kan ik nu met geen mogelijkheid meer bij.
Daar zit nu de nieuwe 3 fasen zekeringenkast op gemonteerd.
Als het goed is zit je verbruik verdeeld over de 3 fasen.
Je zal echt CT klemmen om alle fasen moeten zetten om een goed beeld te krijgen van je verbruik. Als het puur gaat om je Zappi moet de CT klem om de fase zitten waar je Zappi ook op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:03
[...]

Ik zou zeggen voor maximaal 80% vullen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:06
John245 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:52:
[...]

Ik zou zeggen voor maximaal 80% vullen.
Haha, dan mag je die van jezelf ook wel uitbreiden, want die is ook voor meer dan 95% gevuld.🤣

Nee hoor, ik ben gewoon iets meer van de orde, structuur en netheid. Zoals die van jouw is ingericht, vind ik gewoon netjes en overzichtelijk. En de kast van @Videopac is in de huidige situatie ook netjes. Alleen nu komen er een paar 3F automaten bij, en dan gaan we er een rommelig geheel van maken. Omdat de beltrafo buiten de kast wordt geplaatst enzo. En dan denk ik: plaats er een 2de kast naast en doe daar de 3F automaten in. Dan heeft de elektricien minder werk, het ziet er netjes en overzichtelijk uit en je hebt voor in de toekomst nog plek voor uitbreiding.
Want nu is de kookplaat ook nog een 1fase kookgroep en dat is ook niet wenselijk, dus die kan dan ook beter naar de 2de kast worden verplaatst, en als een 2 of 3 fase worden aangesloten. En dat zou zonder tweede kast ook niet meer passen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:03
RemmyB83 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:23:
[...]

Haha, dan mag je die van jezelf ook wel uitbreiden, want die is ook voor meer dan 95% gevuld.🤣

Nee hoor, ik ben gewoon iets meer van de orde, structuur en netheid. Zoals die van jouw is ingericht, vind ik gewoon netjes en overzichtelijk. En de kast van @Videopac is in de huidige situatie ook netjes. Alleen nu komen er een paar 3F automaten bij, en dan gaan we er een rommelig geheel van maken. Omdat de beltrafo buiten de kast wordt geplaatst enzo. En dan denk ik: plaats er een 2de kast naast en doe daar de 3F automaten in. Dan heeft de elektricien minder werk, het ziet er netjes en overzichtelijk uit en je hebt voor in de toekomst nog plek voor uitbreiding.
Want nu is de kookplaat ook nog een 1fase kookgroep en dat is ook niet wenselijk, dus die kan dan ook beter naar de 2de kast worden verplaatst, en als een 2 of 3 fase worden aangesloten. En dat zou zonder tweede kast ook niet meer passen.
Die was bij oplevering minder gevuld. En gaat de komende maanden serieus herzien worden. Hiervoor ben ik op dit moment in de design fase.

Merk toch dat er op elektra gebied veel wijzigd en dat het handig is om hierop voorbereid te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 31-12-2022 22:33 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 20:07
PV verdeler, VLNR: hoofdschakelaar / installatieautomaat / aardlekautomaat / WCD / WCD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKH5wodAywbPIjH2v3qgi36_alM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgH0wgGIyz5VulsUArzpd39b.jpg?f=fotoalbum_large

Hierop komen:
Heater 3200W met gewone stekker
2x WCD
1-2x APS DS3 omvormer voor zonnepanelen

Hoe kan ik de WCD en omvormer het best aansluiten?
De zonnepanelen hoeven niet achter een extra aardlek voor zover ik begrijp, dus die kunnen op de gewone automaat.
De extra WCD dan samen met de geintegreerde WCD op de aarlekautomaat?

PS: ik heb nu alleen een lasdoos met de 2 WCD's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtghSFSaxzL6gzTlCeMPQe0Z7rY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/80bMl0HtlJQRN5I52OZxM9FO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mitsumark Die 2 WCD's zitten op een aparte groep? Die kabel van beneden komt dus rechtstreeks zonder aftakkingen uit de meterkast?

Ik zie een IP65 kabeldoos zitten, is de omgeving dan wel geschikt voor die IP41 verdeler?
mitsumark schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:23:
De zonnepanelen hoeven niet achter een extra aardlek voor zover ik begrijp, dus die kunnen op de gewone automaat.
Hoe bedoel je "extra"? Is de binnenkomende kabel al met een aardlekschakelaar beveiligd?
De extra WCD dan samen met de geintegreerde WCD op de aarlekautomaat?
Dat sowieso. Teruglevering en verbruikers moeten op aparte automaten.

Die aardlekautomaat heeft gelukkig dubbele klemmen dus je kunt daar aan de onderkant nog extra draden aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
ds23man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:04:
Met zo'n slechte foto is er geen chocolade van te maken.
En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:19:
[...]

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt zoals je al dacht geen hoofdschakelaar of aardlekbeveiliging.
Nu nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Xander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:08:
Je hebt zoals je al zei geen hoofdschakelaar of aardlekbeveiliging.
Is dat ontbreken daarvan omdat het een appartement is? Aardlekschakelaars bestonden al in de "stoppen-tijd". Is toch vreemd dat deze hier ontbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Is dat ontbreken daarvan omdat het een appartement is? Aardlekschakelaars bestonden al in de "stoppen-tijd". Is toch vreemd dat deze hier ontbreekt?
een hoofdschakelaar is ook een vereiste voor zover ik weet... wat zit er verder voor deze kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:14:
[...]

een hoofdschakelaar is ook een vereiste voor zover ik weet... wat zit er verder voor deze kast ?
De meter (zie bovenste foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
waar zitten de zekeringen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Woning of appartement maakt qua veiligheidsnormen niet uit natuurlijk.

Sinds 1975 zijn er verplichtingen voor 30mA aardlekschakelaars in ruimten met een woonfunctie, dit oogt inderdaad wel een jaar of 10 jonger dan dat, dus het is inderdaad vreemd.

Maar het appartement zelf is wellicht ouder? Misschien dat de groepenkast al eens vervangen is en je hebt altijd van die slimmeriken erbij die daarbij menen dat het genoeg is om de geldige normen ten tijde van eerste aanleg te hanteren, omdat het geen nieuwe installatie is maar een wijziging of reparatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:14:
[...]

De hoofdschakelaar is pas verplicht sinds 2005, toen hing dit er al even gok ik. ;)
:? Er zitten 3 installatieautomaten in de groepenkast en links naast de meter zit de hoofdzekeringkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Maakt dus eigenlijk niet eens meer uit wat er zit. Het is oud, onveilig en voldoet aan geen enkele recente norm meer.

Dus helemaal vervangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik denk dat de hoofdzekering in dat kastje links zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axIGhdJBHcN5b5H1yK4UutwVoQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCdMuLBdUA5KLo6pMBdpDKBl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:20:
Maakt dus eigenlijk niet eens meer uit wat er zit. Het is oud, onveilig en voldoet aan geen enkele recente norm meer.

Dus helemaal vervangen.
Is dat niet wat kort door de bocht?

ABB is prima spul en er is ruimte om een aardlekschakelaar en eventueel een hoofdschakelaar toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Ik denk dat de hoofdzekering in dat kastje links zit?

[Afbeelding]
beetje vaag - ik zie een leiding van boven komen en een leiding van onderen in die black box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:26:
[...]

beetje vaag - ik zie een leiding van boven komen en een leiding van onderen in die black box
Mijn vermoeden (!) is dat het een 3-fasen stijgleiding is en dat elk appartement op een eigen fase is aangesloten. Kastje is wel verzegeld.

Edit: Is een appartementgebouw met drie woonlagen

[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 01-01-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:27:
[...]
Mijn vermoeden (!) is dat het een 3-fasen stijgleiding is en dat elk appartement op een eigen fase is aangesloten. Kastje is wel verzegeld.
kortom - als je er mee zit de verhuurder erop aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:29:
[...]

kortom - als je er mee zit de verhuurder erop aanspreken
Is koop, geen huur

En ik heb liever niet dat, bij een aardlek, de stroom via mijn dochter zijn weg zoekt. De automaat zal pas boven de 16A uitschakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hermarcel op 01-01-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:24:
[...]

ABB is prima spul en er is ruimte om een aardlekschakelaar en eventueel een hoofdschakelaar toe te voegen.
Met 1 aardlekschakelaar voldoe je misschien aan normen uit 1975, maar niet aan normen van nu en als je dan toch bezig bent... 1 aardlekschakelaar mag niet de gehele (verlichtings)installatie uitschakelen.

Dit soort kastjes hebben over het algemeen hun beste tijd ook wel gehad, best kans dat als je er mee aan de slag gaat dat je ineens met een deksel in 2 of 3 delen in je handen staat.

En misschien is wat uitbreiding nu of in de nabije toekomst ook wel fijn? 3 groepen is naar hedendaagse maatstaven ook wat weinig. Na de aparte eindgroepen voor wasmachine, vaatwasser en oven blijft er al niets meer over. :? ;)

Voor minder dan €200 heb je een compleet nieuwe ABB kast met hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars en 6 eindgroepen.
Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:27:
[...]
Dat vermoeden klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
je kan het geheel nietr eens spanningloos maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:32:
je kan het geheel nietr eens spanningloos maken ...
Dus? Dat kan in menige laagbouwwoning ook niet?

Daar hebben ze installateurs met zegelrecht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Xander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:33:
[...]

ja dus je moet iemand inhuren idd met zegelkrecht en kan het niet zelluf doen - kan je het meteen aan laten passen en hoofdschakelaar ertussen zetten etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:35:
[...]

ja dus je moet iemand inhuren idd met zegelkrecht en kan het niet zelluf doen - kan je het meteen aan laten passen en hoofdschakelaar ertussen zetten etc
Des te meer reden om meteen een nieuwe kast te plaatsen als je het mij vraagt.

Met arbeidskosten erbij wordt het verschil tussen de huidige kast aanpassen en een nieuwe kast plaatsen relatief alleen maar kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Nieuwe kast wordt het dus. Aangelegd door een installateur die zegels mag plaatsen. Helemaal duidelijk.

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Xander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:40:
Nieuwe kast wordt het dus. Aangelegd door een installateur die zegels mag plaatsen. Helemaal duidelijk.

Dank jullie wel!
suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Hermarcel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Het is waarschijnlijk de nodige jaren oud en als het zoals in mijn huis was, verbrokkeld de kast als je eraan zit.

Met alle andere argumenten en het feit dat je de veiligheid van je dochter belangrijk vindt, ben je denk ik tot de juiste beslissing gekomen :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Het gaat me zeker niet om besparen, in tegendeel: ik wil het graag goed doen, maar heb er niet al te veel verstand van, vandaar mijn vraag. Ik zie zelf niet direct waar een tweede kast zou passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvpAM2tsqMUn2d4pNYMftchbCqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpMNZwC8SoBSQIpybEK4fJ5G.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
@Videopac links naast de andere, plankjes weg.
Buizen die er nu lopen aan de onderkant van de nieuwe kast invoeren

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

habbekrats schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:31:
@Videopac links naast de andere, plankjes weg.
Buizen die er nu lopen aan de onderkant van de nieuwe kast invoeren
Duidelijk, dank!
Nu nog een elektricien in 073 vinden die dit kan en wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 20:07
Xander schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:58:
@mitsumarkDie 2 WCD's zitten op een aparte groep? Die kabel van beneden komt dus rechtstreeks zonder aftakkingen uit de meterkast?
Thanks.
Klopt, die groep heb ik laten maken voor de heater, echter de kabel van de heater red het niet naar de WCDs en daarnaast is deze oplossing mooier.
Ik zie een IP65 kabeldoos zitten, is de omgeving dan wel geschikt voor die IP41 verdeler?
Ja hoor, is binnen een (waterdichte) garage.
Hoe bedoel je "extra"? Is de binnenkomende kabel al met een aardlekschakelaar beveiligd?
Klopt, is een nieuwe/aparte groep in de meterkast. Dit is de enige kabel.
Dat sowieso. Teruglevering en verbruikers moeten op aparte automaten.
Vandaar de PV verdeler.
Die aardlekautomaat heeft gelukkig dubbele klemmen dus je kunt daar aan de onderkant nog extra draden aansluiten.
Top, ik denk dat het goed gaat komen.
Post nog wel voordat ik de knop omzet :*)
Pagina: 1 ... 280 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.