Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 279 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.531 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Ik heb een erg eenvoudige en praktische vraag:
Eigenlijk twee.

Ik wil mijn groepenkast vervangen, hoe voorkom ik dat die vervelende schroef wegvalt, en tussen de 3 hoofdzekeringen valt?

Kan ik zelf met een multimeter de aardweerstand van mijn aardpen controleren?
Als ik een tweede groepenkast 50 meter verderop plaats, voldoet mijn bestaande aardpen? of moet ik een extra pen slaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfoxq9pmHgzghUFK23ojXBIeq20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4X8etW0erp1yrMnMENo55Uys.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
@qwasd Dan valt het weer mee.
Toch zou je de verdeling van alle groepen / gebruikers en verdeling over 3 fasen eens kunnen bekijken. Alle afnemers draaien nu op 2 fasen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Robbie-1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:28:
Eigenlijk twee.

Ik wil mijn groepenkast vervangen, hoe voorkom ik dat die vervelende schroef wegvalt, en tussen de 3 hoofdzekeringen valt?

Kan ik zelf met een multimeter de aardweerstand van mijn aardpen controleren?
Als ik een tweede groepenkast 50 meter verderop plaats, voldoet mijn bestaande aardpen? of moet ik een extra pen slaan?

[Afbeelding]
Nee, aardverspreidingsweerstand kan je niet meten met een multimeter. Het ligt er een beetje aan waar je woont, of de netbeheerder aarde aanbied en hoe oud de installatie is en wat je er achter gaat hangen, maar meestal voldoet je huidige aarding voldoende om verder te brengen. Zorg wel voor voldoende dikte. Als je zekerheid wil ka. Je natuurlijk altijd een hulpaarde slaan.

Dat schroefje is gewoon een goede magnetische schroevendraaier en/of proberen met tape vooraf de ingang dicht te plakken.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
devino schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:48:
[...]

Nee, aardverspreidingsweerstand kan je niet meten met een multimeter. Het ligt er een beetje aan waar je woont, of de netbeheerder aarde aanbied en hoe oud de installatie is en wat je er achter gaat hangen, maar meestal voldoet je huidige aarding voldoende om verder te brengen. Zorg wel voor voldoende dikte. Als je zekerheid wil ka. Je natuurlijk altijd een hulpaarde slaan.

Dat schroefje is gewoon een goede magnetische schroevendraaier en/of proberen met tape vooraf de ingang dicht te plakken.
Voldoende dikte is 6mm2? Of adviseer je een grotere dikte.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Robbie-1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:28:
Eigenlijk twee.

Oh, dat heb ik dus een keer gehad }:O Ik zag hem bovenop de hoofdautomaat liggen. Uiteindelijk met kauwgom (had niets anders toen) op een houten stokje achter het meterbord langs de schroef kunnen oppikken.

Dat wil je voorkomen :) Daarna gelijk de bodemplaat geplaatst die bij de groepenkast hoorde, maar de netbeheerder niet had teruggeplaatst. Dit kan ik je alvast aanraden voor je nieuwe kast.

Enfin, daar heb je nu niets aan. Draden eruit en dan één iemand die een plankje of kartonnetje eronder houdt terwijl de ander met de hand(!) de schroef losdraaid. Meestal zit zo'n scroef wel redelijk vast in het plastic, dus niet te ver losdraaien.

En doe deze schroef als laatste, zodat je direct de kast eraf kunt pakken zodra e schroef uit het hout is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt ook een stukje installatiebuis pakken (8-10cm) die zet je over de schroef en druk je tegen de muur dan met een schroevendraaier losdraaien door de buis heen, kan die schroef nergens heen. Met een magnetische schroevendraaier maak je het op die manier helemaal gemakkelijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Even een gekke vraag misschien, maar ik zoek een lichtschakelaar, of een relais dat ik achter de lichtschakelaar kan zetten dat de uitschakeling vertraagd. Nalooptijd dus zeg maar.
De bedoeling is dat als iemand de schakelaar omzet het licht pas na 10 minuten echt uit gaat. Ik zie de door de bomem het boos niet echt meer. Zou het hier mee werken?
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/63a26bd5f8a87e84b7b01548ce4b865d/e/l/eltako-nlz61np-tijdrelais-4170883.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
zerocool schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:31:
Even een gekke vraag misschien, maar ik zoek een lichtschakelaar, of een relais dat ik achter de lichtschakelaar kan zetten dat de uitschakeling vertraagd. Nalooptijd dus zeg maar.
De bedoeling is dat als iemand de schakelaar omzet het licht pas na 10 minuten echt uit gaat. Ik zie de door de bomem het boos niet echt meer. Zou het hier mee werken?
[Afbeelding]
Dit is inderdaad een naloop relais:
https://asset.conrad.com/...-muur-of-meubel-230-v.pdf
Afzonderlijk instelbare inschakel en uitschakel vertraging.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 24-12-2022 14:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bedenk je ook, uiteraard minder een pure elektra oplossing, dat je relatief simpel zoiets kan realiseren via een smart home platform (home assistant bijvoorbeeld, of zelfs op een Shelly in scripting).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

In ons nieuwe huis (bouwjaar 1985) hebben we overal Gira WCD-en en (pulse-)schakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qqxf6PIXRMkY3LckLcfHig_Lbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7sMe42Jzcz85axZtGRqGnar.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik e.e.a. wil vervangen, lijkt mij het plaatsten van het zelfde merk/type het mooiste.
Herkent iemand dit type? Het is sowieso niet de S55 dat vrijwel overal verkrijgbaar is. Het heeft een dunne rand zoals de F100, maar het lijkt er op dat de kleur niet overeenkom.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timovd Als ik moet gokken, zou ik zeggen dat het een oude serie is die niet meer bestaat.

Woning van mijn ouders (1992) zit ook Gira in, een andere serie, maar ook dat spul is al lang niet meer te vinden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

timovd schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:38:
In ons nieuwe huis (bouwjaar 1985) hebben we overal Gira WCD-en en (pulse-)schakelaars.
[Afbeelding]

Omdat ik e.e.a. wil vervangen, lijkt mij het plaatsten van het zelfde merk/type het mooiste.
Herkent iemand dit type? Het is sowieso niet de S55 dat vrijwel overal verkrijgbaar is. Het heeft een dunne rand zoals de F100, maar het lijkt er op dat de kleur niet overeenkom.
Het heeft een beetje weg van Jung CD 500.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Xander @Ethirty dank beiden!
Dan zal ik op zoek moeten naar iets nieuws. Eens kijken of Jung een beetje bijpassend is, anders moet ik de hele boel vernieuwen. Er moet sowieso veel vernieuwd worden, want veel is niet geaard en dat wil ik wel graag.
Heeft Jung een ruim assortiment met pulsedrukkers, inbouw rolluikschakelaars, wcd met usb en bij voorkeur ook ethernet?
Ethernet zal niet in het zelfde raam komen als 230V, maar dit zou wel netjes staan? Of zijn er alternatieven die goed verkrijgbaar zijn; ook bij de bouwmarkt?

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 26-12-2022 20:12 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd Ieder merk heeft dat wel.

Alleen qua WCD's met USB zit er wel veel verschil in qua laadsnelheid, USB-A / USB-C etc. Het ideale product bestaat wat dat betreft nog niet in mijn ogen, de meeste blijven steken op 5V/3A (oftewel 15W) terwijl USB-C met PD tot 100W ofzo ook wel welkom zou zijn voor de laptop? ;)

Als je toch besluit alles te vernieuwen zou ik eerst eens kijken wat je zelf mooi vindt, in plaats van op die Jung serie focussen omdat het lijkt op het bestaande spul. Blader gewoon de catalogus van Gira, Jung, Busch-Jaeger, Berker enzo eens door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
timovd schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:10:
[
Heeft Jung een ruim assortiment met pulsedrukkers, inbouw rolluikschakelaars, wcd met usb en bij voorkeur ook ethernet?
Een ingebouwde USB lader is wel het laatste wat ik in een stopcontact zou willen hebben. Het lijkt heel mooi, maar de ingebouwde lader is vaak van dubieuze kwaliteit, staat 24/7 aan en het belangrijkste is dat een stopcontact in mijn leven nog niet van functie of vorm is veranderd, en hoe we met een USB poort laden is al diverse malen helemaal veranderd en het einde is nog niet in zicht. Ergo, het is niet duurzaam. Gebruik gewoon de nieuwe lader van je Samsung of Apple, die zijn telkens state of the art en heel erg efficiënt. Tot zover my 2 cents.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb mijn groepenkast voorzien van Siemens aardlekautomaten voor de normale groepen.
Nu wil ik voor een inductiekookplaat een 3P+N groep plaatsen.
Moet ik hiervoor ook een spannings onafhankelijke aardlekautomaat hebben?
Het liefst heb ik een Siemens om alles hetzelfde te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Crxtreem Ik heb volgens mij nog nooit een spanningsafhankelijke 3P+N / 4P aardlekautomaat gezien. Die spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn doorgaans de compacte 1-module brede aardlekautomaten, 4P in 1 module breed gaat hem natuurlijk sowieso niet worden.

Uiteraard kun je zoiets van Siemens kopen. Jammer dat het merk in Nederland niet zoveel voorkomt, de verkrijgbaarheid is slecht, er is alleen een grote hoeveelheid winkels die de 1-module brede aardlekautomaten in het assortiment heeft genomen omdat dit een redelijk uniek product is. Maar je komt dan op zoiets uit: https://www.elektrobode.n...-16a-un-400v-5su13466fp16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:58:
Uiteraard kun je zoiets van Siemens kopen. Jammer dat het merk in Nederland niet zoveel voorkomt, de verkrijgbaarheid is slecht, er is alleen een grote hoeveelheid winkels die de 1-module brede aardlekautomaten in het assortiment heeft genomen omdat dit een redelijk uniek product is. Maar je komt dan op zoiets uit: https://www.elektrobode.n...-16a-un-400v-5su13466fp16
210 euro :X . Dan moet de liefde van @Crxtreem voor Siemens wel heel groot zijn... Die van Hager of ABB zijn ook grijs, en een stuk goedkoper.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:46:
[...]

210 euro :X . Dan moet de liefde van @Crxtreem voor Siemens wel heel groot zijn... Die van Hager of ABB zijn ook grijs, en een stuk goedkoper.
Of je haalt hem uit Duitsland, €140 + €15 verzendkosten zie ik hier bijvoorbeeld: https://www.voltking.de/S...-mA-B-Char-In-16A-Un-400V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dan wordt het denk ik een ABB.
Dan maar 2 verschillende merken.

Ander vraagje.
Ik heb van ABB een 3 fase busboard systeem liggen met 2 aardlekschakelaars.
Nu wil ik deze bij mijn ouders erin schroeven naar volgens mij loop ik met de 3 fase busboard er tegenaan fat je maar 2 aardlekschakelaars kan gebruiken en geen 3.
Er is namelijk wel plaats voor 12 automaten.
Zijn er wel busboards die met 3 aardlekschakelaars gevoed kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn ook weer op voorraad zie ik, dat was niet zo lang geleden wel anders. :)
Ja: https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

Voor 3x 2-polige aardlekschakelaars, past alleen in kasten vanaf ca. 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Crxtreem schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:27:
Dan wordt het denk ik een ABB.
Dan maar 2 verschillende merken.

Ander vraagje.
Ik heb van ABB een 3 fase busboard systeem liggen met 2 aardlekschakelaars.
Nu wil ik deze bij mijn ouders erin schroeven naar volgens mij loop ik met de 3 fase busboard er tegenaan fat je maar 2 aardlekschakelaars kan gebruiken en geen 3.
Er is namelijk wel plaats voor 12 automaten.
Door al die beperkingen van zo'n busboard ben ik altijd enorm blij dat mijn Hager kast zoiets niet heeft. Maximale flexibiliteit en waar het kan gewoon de standaard doorverbindrailtjes gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:24
Korte vraag ik heb op zolder een blauwe inbouw lasdoos deze is leeg en door een andere lasdoos ernaast zijn twee kabels door getrokken.

Nu lijkt het wel of de opening van de lasdoos dicht zit of er loopt geen loze leiding (verklaard ook waarom deze ongebruikt is).

Kan de blauwe lasdoos een dichte opening heeft richting de loze leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik probeer het hier eens, ik zoek iemand die mij kan helpen met vervangen van een hybride omvormer. In principe kan ik dat zelf ook doen maar wil er iemand bij hebben die mij even helpt. Er moet ook nog een 3m mantelbuis onder de oprit komen en uitkomen bij de meterkast voor de kWh meter.

Ik heb muv van de mantelbuis alle hardware in in huis voor de hybride omvormer. Het gaat om een omvormer en bms voor thuisbatterij.

De elektriciens die ik ken hebben het te druk en dit ligt er al weer een paar maanden. Uiteraard gewoon goed betaald werk!

Misschien weten jullie iemand omgeving de Meern. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ Wat voor een inbouwdoos is het precies? Heb je een foto? De standaard ABB dozen hebben altijd tenminste één opening open al vanaf de fabriek. Als de standaard tuit verwijderd is kan ik me niet voorstellen dat er een leiding op zit.

De doos is gekoppeld aan de doos ernaast? Dan is die ene leiding waarschijnlijk voor beide dozen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:44:
[...]

Ze zijn ook weer op voorraad zie ik, dat was niet zo lang geleden wel anders. :)

[...]

Ja: https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

Voor 3x 2-polige aardlekschakelaars, past alleen in kasten vanaf ca. 2004.
Afgelopen week nog eentje geplaatst. Werkt prima. Houd er wel rekening mee dat de 3 aardlekken er direct onder moeten. Veel meer lengte aan draad zit er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:59:
@Vaevictis_ Wat voor een inbouwdoos is het precies? Heb je een foto? De standaard ABB dozen hebben altijd tenminste één opening open al vanaf de fabriek. Als de standaard tuit verwijderd is kan ik me niet voorstellen dat er een leiding op zit.

De doos is gekoppeld aan de doos ernaast? Dan is die ene leiding waarschijnlijk voor beide dozen bedoeld.
Ik zie wel een heel klein gaatje maar zeker geen loze leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d9CpSXD-PtDQ0bPa2iTSyMZCAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDopxrKLwKdogUPFhLduF0Mo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

Het woord "VERVALT" spreekt boekdelen :P

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BTS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:24:
Ik zie het nu pas staan met flitser, anders zie je dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
BTS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:24:
Betekend nog niks. Alles in de wereld vervalt. Hangt er alleen vanaf wat de halfwaardetijd is :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:10
Wolf87 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:
[...]

Voorzover ik kan zien is het gewoon zwart en blauw…

[...]

Dat is hier niet van toepassing. De twee aardlekschakelaars zitten op fase 1 en 2. De Alamat van de zonnepanelen op fase 3.

In de toekomst mocht er uitgebreid worden dan kan dit inderdaad wel voor problemen zorgen. Maar nu niet.

De kookgroep heb je wel gelijk in. Die kan beter met een 3fase alamat en dan heb je voor nu ook nog het probleem met een te grote in voeding ondervangen.

@qwasd maar welke aardlekschakelaar schakelde regelmatig uit? De 16A alamat (rechtsboven) of iets anders?

Eigenlijk hebben ze de verkeerde omvormer uitgekozen in deze installatie. Een 3 fase omvormer was beter op zijn plek geweest.

Als je de manual bekijkt raden ze een B25A automaat aan en een 300mA aardlekschakelaar.
Echter is dit alleen for reference.

Aangezien de Max uitgangspunt stroom 19A is zou ik een B20A 30mA aardlekautomaat kiezen.
De aardlekautomaat heb ik inmiddels binnen.

Nu heeft de zonnepanelen installateur vakantie en zou de aardlekautomaat dus graag zelf willen vervangen. Ik wil er namelijk ook nog een kwh meter tussen plaatsen. Niet de eerste keer dat ik iets doe in de meterkast maar hopelijk ook niet gelijk de laatste keer...

Om de aardlekautomaat veilig te vervangen kan ik toch het beste gewoon de hoofdschakelaars in de meterkast uitschakelen + huidige aardlekautomaat uitschakelen en op zolder de omvormer (Goodwe 4200D-NS) uitschakelen met de draaibare knop op de omvormer zelf? Dat is toch voldoende?

Even terzijde maar er zit dus geen werkschakelaar tussen omvormer en ac kant. Bij installatie vroeg ik er nog naar en dat hoefde dus niet volgens de installateur. Wat ik alsnog vreemd vind eigenlijk. Is het dan voldoende om de omvormer via de draaibare knop uit te schakelen om veilig de aardlekautomaat te vervangen in de meterkast voor een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag.

Ik heb een vraag over het aansluiten van een PV omvormer op een bestaande elektra kabel.

Ik krijg in de schuur achter de woning direct vanuit de meterkast 4x2.5 mm2 kabel binnen (Dus zonder tussen verbruikers) Deze is kabel 3~400V+PE (krachtgroep) (deze heeft dus geen nul)
Ook komt hier in de schuur nog een apparte 3x2.5mm2 kabel binnen voor de 230V (dit is dus L+N+PE)

Mag ik hier in de schuur een PV verdeler ophangen. Zoals afgebeeld? En mag/kan ik dan de nul gebruiken van de binnenkomende 230V kabel?

Als ik het goed begrijp moet ik dan de bestaande zekeringen (krachtgroep) in meterkast verzwaren naar 20ampere en de aardlekautomaten in de PV verdeler worden dan 16ampere.

Klopt dit zo een beetje?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcpKsbbbVC9bpWlEmqdjLRyxXM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfLgJt2lDeiBVYzYomkNhiwL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qwasd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:09:
Om de aardlekautomaat veilig te vervangen kan ik toch het beste gewoon de hoofdschakelaars in de meterkast uitschakelen + huidige aardlekautomaat uitschakelen en op zolder de omvormer (Goodwe 4200D-NS) uitschakelen met de draaibare knop op de omvormer zelf? Dat is toch voldoende?
De hoofdschakelaar uitschakelen moet al voldoende zijn om er veilig aan te kunnen werken, de omvormer schakelt automatisch uit bij wegvallen van de netspanning.

De DC schakelaar op de omvormer hoef je pas uit te schakelen als je van plan bent om de omvormer uit elkaar te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rob21tq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:20: En mag/kan ik dan de nul gebruiken van de binnenkomende 230V kabel?
Nee...
quote: NEN1010:2015
521.8.1 Geleiders van een stroomketen mogen niet worden verdeeld over verschillende meeraderige kabels, buisleidingen, kabelkokersystemen of kabelgootsystemen. Deze eis geldt niet wanneer een aantal meeraderige kabels die een stroomketen vormen parallel aan elkaar worden geïnstalleerd. Wanneer meeraderige kabels parallel aan elkaar worden geïnstalleerd moet elke kabel één geleider bevatten voor elke fase en indien aanwezig de nulleiding.

[ Voor 56% gewijzigd door Xander op 27-12-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb wel direct een tegenvraag.

Kan ik dan van de 3~400V+PE kabel de PE in de meterkast omleggen naar de N? Dat het dan dus 3~400V+N wordt? En dan de PE gebruiken van de 230V kabel?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rob21tq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:23:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb wel direct een tegenvraag.

Kan ik dan van de 3~400V+PE kabel de PE in de meterkast omleggen naar de N? Dat het dan dus 3~400V+N wordt? En dan de PE gebruiken van de 230V kabel?

Alvast bedankt.
Nee, ook al niet... Een groen/gele draad mag alleen als PE worden gebruikt.

Je hebt een 5-aderige kabel nodig (of 4-aderig + as indien grondkabel), of een 3-fasen omvormer welke zonder nul aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:
[...]

Nee, ook al niet... Een groen/gele draad mag alleen als PE worden gebruikt.

Je hebt een 5-aderige kabel nodig (of 4-aderig + as indien grondkabel), of een 3-fasen omvormer welke zonder nul aangesloten kan worden.
Oke. Maar even los van de kleuren. Dan zou het toch wel kunnen/mogen? Alle aarde komt toch op 1 centraal punt binnen in de meterkast.

Hier zitten soms nog oude kabels, met andere kleuren. Heb dus zowieso al geen groen/geel.

Het gaat inderdaad om een 3 fase omvormer. Ik ging er even vanuit dat die misschien ook een N nodig had.

Ook even los van de PE / N vraag. Is het verder wel juist dat ik dit PV verdeler kastje zo kan gebruiken en aansluiten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rob21tq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:41:
[...]

Oke. Maar even los van de kleuren. Dan zou het toch wel kunnen/mogen? Alle aarde komt toch op 1 centraal punt binnen in de meterkast.
Je vraagt of het mag, het antwoord is dus nee.
Hier zitten soms nog oude kabels, met andere kleuren. Heb dus zowieso al geen groen/geel.
Prima, dan mag grijs alleen als PE gebruikt worden.
Het gaat inderdaad om een 3 fase omvormer. Ik ging er even vanuit dat die misschien ook een N nodig had.
Soms wel, soms niet. Dan moet je de installatiehandleiding van de omvormer er even op naslaan. :)
Ook even los van de PE / N vraag. Is het verder wel juist dat ik dit PV verdeler kastje zo kan gebruiken en aansluiten?
Met de PV-verdeler op zich is niets mis nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:46:
[...]

Je vraagt of het mag, het antwoord is dus nee.

[...]

Prima, dan mag grijs alleen als PE gebruikt worden.

[...]

Soms wel, soms niet. Dan moet je de installatiehandleiding van de omvormer er even op naslaan. :)

[...]

Met de PV-verdeler op zich is niets mis nee.
Bedankt voor alle snelle antwoorden.

Ik begrijp alleen niet precies waarom het PE / N verhaal niet mag. Het lijkt alleen omwille van de kleuren niet te mogen?
Ik zit in de machinebouw en ik zie best vaak dat bijvoorbeeld om een N ader te maken men gewoon een zwarte draad pakt en hier blauwe krimpkous omheen doet.
Dit doen de grote bekendere panelenbouwers zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Rob21tq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:55:
[...]

Ik begrijp alleen niet precies waarom het PE / N verhaal niet mag. Het lijkt alleen omwille van de kleuren niet te mogen?
Ik zit in de machinebouw en ik zie best vaak dat bijvoorbeeld om een N ader te maken men gewoon een zwarte draad pakt en hier blauwe krimpkous omheen doet.
Omdat groen/geel in je huis min of meer je lifeline is. Daar mag geen enkele twijfel over bestaan. Zeg ik als leek die de elektra moest ontmantelen waarin dat dus verkeerd was gedaan :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ethirty schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:58:
[...]

Omdat groen/geel in je huis min of meer je lifeline is. Daar mag geen enkele twijfel over bestaan. Zeg ik als leek die de elektra moest ontmantelen waarin dat dus verkeerd was gedaan :X
Daarom zei ik ook al dat ik het wel vaker heb gezien, maar dan markeerd men goed met bv gekleurde krimkous. Als de kleuren bij het begin en einde van de kabel maar kloppen en hetzelfde zijn dan zou dat toch juist goed en duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rob21tq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:55:
[...]

Omdat het norm is... de norm voor laagspanningsinstallaties (NEN1010) is ook niet noodzakelijk in alles hetzelfde als de norm voor machines (NEN EN IEC 60204) of schakelinrichtingen (NEN-EN-IEC 61439) trouwens.

Maar ook in de machinebouw gebruikt men als het goed is niet de beschermingsleiding voor andere doeleinden. NEN1010 zegt trouwens ook nog eens dat een nulgeleider over de gehele lengte (dus niet alleen aan de uiteinden) blauw moet zijn (of rood bij oude kabel), de enige uitzondering daar op is bij stuurstroomkabels waarbij geen kleurcodering is toegepast (maar dus genummerde aders). Misschien voldoet je machine daar zelfs nog aan. ;)

Je kunt ongetwijfeld iets maken wat werkt, maar het voldoet dan dus niet aan geldende normen en dat is niet iets wat ik op een openbaar forum wil gaan aanmoedigen.

Maar er zijn ook omvormers die geen N nodig hebben, waarom kies je die niet? Het werkt er niet minder om en je kunt gewoon aan de norm voldoen.

Dit pluk ik bijvoorbeeld net uit de installatiehandleiding van een Huawei SUN2000-(3KTL-10KTL) omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFvf7OoxESm9ogwnjwQbvDGQrmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93J7L1YfsZhQebGJVuxElOsi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Xander schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:30:
[...]

Omdat het norm is... de norm voor laagspanningsinstallaties (NEN1010) is ook niet noodzakelijk in alles hetzelfde als de norm voor machines (NEN EN IEC 60204) of schakelinrichtingen (NEN-EN-IEC 61439) trouwens.

Maar ook in de machinebouw gebruikt men als het goed is niet de beschermingsleiding voor andere doeleinden. NEN1010 zegt trouwens ook nog eens dat een nulgeleider over de gehele lengte (dus niet alleen aan de uiteinden) blauw moet zijn (of rood bij oude kabel), de enige uitzondering daar op is bij stuurstroomkabels waarbij geen kleurcodering is toegepast (maar dus genummerde aders). Misschien voldoet je machine daar zelfs nog aan. ;)

Je kunt ongetwijfeld iets maken wat werkt, maar het voldoet dan dus niet aan geldende normen en dat is niet iets wat ik op een openbaar forum wil gaan aanmoedigen.

Maar er zijn ook omvormers die geen N nodig hebben, waarom kies je die niet? Het werkt er niet minder om en je kunt gewoon aan de norm voldoen.

Dit pluk ik bijvoorbeeld net uit de installatiehandleiding van een Huawei SUN2000-(3KTL-10KTL) omvormer:

[Afbeelding]
Oke, duidelijk. Bedankt.
Ik ga nog eens kijken wat ik precies nodig heb voor de 3 fase omvormer.
Ik was van die N uitgegaan omdat ik dan een aardlek kan plaatsen, of aardlek automaat. Zonder N kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
Rob21tq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:57:
[...]
Ik ga nog eens kijken wat ik precies nodig heb voor de 3 fase omvormer.
Ik was van die N uitgegaan omdat ik dan een aardlek kan plaatsen, of aardlek automaat. Zonder N kan dat niet.
Dat kan prima, hoor. Een 3P+N aardlek(automaat) werkt net zo goed zonder als met aangesloten N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Out.of.Control schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:19:
[...]

Dat kan prima, hoor. Een 3P+N aardlek(automaat) werkt net zo goed zonder als met aangesloten N.
Oke.
Dus dan gewoon de 3 fase aansluiten en de N weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik zie het inderdaad al. Gewoon geen nul aansluiten en om de testknop te kunnen gebruiken dan 1 fase doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Rob21tq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:41:
[...]

Oke.
Dus dan gewoon de 3 fase aansluiten en de N weglaten?
Daar komt het wel op neer, maar dat kun je dus alleen doen als de omvormer geen N nodig heeft.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
Rob21tq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:46:
Ik zie het inderdaad al. Gewoon geen nul aansluiten en om de testknop te kunnen gebruiken dan 1 fase doorlussen.
Hangt van het model af. Op een ABB alamat die hier ligt, zit de testknop tussen L2 en L3, dus dat werkt sowieso zonder nul. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat standaard is of dat deze ook vaak tussen een fase en nul zit.

Maar als de testknop tussen een fase en nul zit, zou ik niet zomaar een fase doorlussen. Er loopt dan een 1,7x zo hoge stroom door de test-weerstand. Die weerstand zal het wel overleven voor de zeer korte tijd dat je 'm belast, maar je verhoogt de test-stroom ook met een factor 1,7 en dat kan een vals gevoel van veiligheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:25:
Voor zover ik weet bestaan er geen driefasenomvormers die zonder nul kunnen....
Laat maar, bovenstaande Huawei toont al het tegendeel aan. Weer wat geleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:08:
[...]

Voor zover ik weet bestaan er geen driefasenomvormers die zonder nul kunnen....
Laat maar, bovenstaande Huawei toont al het tegendeel aan. Weer wat geleerd.
:) Het is volgens mij vooral zoeken naar kleine omvormers / omvormers voor residentieel gebruik welke zonder nul gebruikt kunnen worden.

Bij de grote jongens is het niets unieks. Voor het doorsnee zonnepanelenpark:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1S2mBpgSaq3pCryHsErzv4MpV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcdOIrXSgepVXyovcxdyAXnp.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruikt men volgens mij als het even kan ook gewoon kabel zonder nulgeleider, want dat scheelt op zo'n heel project ook gewoon weer een hoop koper (of aluminium). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Dank voor de duidelijke uitleg allemaal. Ik ga er verder mee. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36
timovd schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:38:
[Afbeelding]

Als ik me het goed herinner heb ik tijdens onze verbouwing wat Gira 55 ramen, schakelwippen en afdekplaatjes vanuit de keuken verplaatst naar de bijkeuken waar jaren 80 Gira binnenwerk zat.

Op MP staat ook vaak genoeg nieuw schakelmateriaal uit een nieuwbouwhuis dat vervangen wordt vanwege smaak. Kun je voor weinig wat leuks scoren en mss alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesvb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-01 21:35
Hi tweakers!

Ik heb twee aardlek automaten die zachtjes zoemen. Het zijn de automaten die tussen de 2x10 zonnepanelen en twee van de drie fasen hoofdschakelaars aangesloten zijn.

Het zoemen lijkt alleen te gebeuren in de avond/donker. Als de panelen zelf niks opleveren dus.

Heb vandaag de automaten vervangen met twee nieuwe maar het gezoem blijft. Als ik de automaten uitzet (handmatig of de test knop) is het stil in de meterkast.

Enige idee hoe dit zoemen kan? En voornamelijk: kan het kwaad, is het gevaarlijk?

Fotos bijgevoegd van de twee automaten en hoe de aansluiting boven en onder zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puvNUNkNq-DWDZoVXLjg7cQkRK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUCQXJOpJWPTB1kXWrsPqQt5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DSnjW8NAdK78lyPuvxDZjolpYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrukqP0olQis6NxETlFqkq49.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPOttlcmuhvDj8ym-NGzcUZ7XV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTyobZVKXwNH6kshCuYcYIsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
keesvb schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:49:
Hi tweakers!

Ik heb twee aardlek automaten die zachtjes zoemen. Het zijn de automaten die tussen de 2x10 zonnepanelen en twee van de drie fasen hoofdschakelaars aangesloten zijn.

Het zoemen lijkt alleen te gebeuren in de avond/donker. Als de panelen zelf niks opleveren dus.

Heb vandaag de automaten vervangen met twee nieuwe maar het gezoem blijft. Als ik de automaten uitzet (handmatig of de test knop) is het stil in de meterkast.

Enige idee hoe dit zoemen kan? En voornamelijk: kan het kwaad, is het gevaarlijk?

Fotos bijgevoegd van de twee automaten en hoe de aansluiting boven en onder zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt dat spoelen niet van de spoelen direct onder de automaten? Wat is daar de functie van? Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Ik kan me voorstellen dat een niet stroom-leverende PV-omvormer een erg beroerde cos phi heeft, wellicht dat dat gezoem oplevert in die spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Het lijkt mij dat die spoelen zwaar in verzadiging gaan. En zoals Andrehj ook zegt, ik zie ook het nut er niet van in. Ik zou eens testen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
@Andrehj @jeronimo Sommige micro omvormers hebben last van HF storingen welke uit het net komen.
Dat is de reden dat ze er zitten. Ook shit wat je eigen pv op het net gooit kun je hier gedeeltelijk mee om zeep helpen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik wil mijn Hager groepenkast (vision) gaan vervangen door een dubbele van 440 breed.
Het eerste probleem is, dat die leeg nergens meer te krijgen zijn, lange levertijden.
Dat wordt even zoeken.
Dan een vraag, in de kast zit uiteraard een aard blok, waar alle aarde draden vanuit de verbruikers op aangesloten worden.
Ik zag dat er ook blauwe blokjes zijn, is het toegestaan om de nul draad die vanaf de verbruikers komt, te verzamelen op zo'n blokje en vervolgens met 1 draad (6mm2) naar een kam rail te gaan die de automaten verbind? of zeg ik nu iets doms?
Ik wil wat overzicht creëren in de kast, en met een dergelijke oplossing hoef ik alleen de fase naar de automaten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:18:
Ik wil mijn Hager groepenkast (vision) gaan vervangen door een dubbele van 440 breed.
Het eerste probleem is, dat die leeg nergens meer te krijgen zijn, lange levertijden.
Dat wordt even zoeken.
:? Welke zoek je dan precies? Ik zie alle mij bekende varianten gewoon op voorraad.
Dan een vraag, in de kast zit uiteraard een aard blok, waar alle aarde draden vanuit de verbruikers op aangesloten worden.
Ik zag dat er ook blauwe blokjes zijn, is het toegestaan om de nul draad die vanaf de verbruikers komt, te verzamelen op zo'n blokje en vervolgens met 1 draad (6mm2) naar een kam rail te gaan die de automaten verbind? of zeg ik nu iets doms?
Ik wil wat overzicht creëren in de kast, en met een dergelijke oplossing hoef ik alleen de fase naar de automaten te brengen.
Nee dat mag niet, want eindgroepen moeten in Nederland dubbelpolig worden geschakeld, ook de nul moet worden onderbroken als je de automaat uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@Xander

Ik zoek een lege kast, met evt een hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqJUQBpELGokdpDd6Zqq9niHAhs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoKldHR0PmayjZw881Bv8AhJ.jpg?f=user_large
Wel een dubbele en geen twee losse naast elkaar.

Over die NUL draad, ik meende al dat het zo zat, ik zag ergens een filmpje van iemand die het mooi netjes met zo'n blokje deed, maar wel in het buitenland inderdaad.
Dan is dat duidelijk, thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Robbie-1 waar heb je een "dubbele, geen losse naar elkaar" gezien dan? Bedoel je een Hager Vega (18 modules breed) of een Eaton Medusa? Ik heb al vaker twee Visions naast elkaar geplaatst en dat gaat prima met de juiste accessoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:29:
@Xander

[Afbeelding]
Die kan ik in de Hager catalogus niet eens vinden. 8)7
Weet je zeker dat dit bestaat en niet stiekem een een slechte photoshop is van 2x VKG22S kasten?
Over die NUL draad, ik meende al dat het zo zat, ik zag ergens een filmpje van iemand die het mooi netjes met zo'n blokje deed, maar wel in het buitenland inderdaad.
Bijvoorbeeld in Duitsland of Engeland is dit wel gebruikelijk, daar worden dan ook 1P automaten toegepast i.p.v. 1P+N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:29:
@Xander

[Afbeelding]

Volgens mij bestaan die niet eens. Vandaar dat de levertijd zo lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Mag ik hier een link plaatsen?

Zo niet dan haal ik deze meteen weer weg:
https://www.groepenkastbe...3W-wekEAYYASABEgIthvD_BwE

Volgens die leverancier zijn dit zeker geen twee kasten naast elkaar en loopt b.v. de din rail door.
Lijkt op voorraad, maar als je door klikt toch niet.

Ik heb nu een enkele kast, die ik ga verplaatsen naar een schuurtje.
ik wil de buizen bovenin, maar ook onderin laten binnenkomen. Hager heeft daar prachtige buisinvoerstukken voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Robbie-1 op 28-12-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:39:
Mag ik hier een link plaatsen?

Zo niet dan haal ik deze meteen weer weg:
https://www.groepenkastbe...3W-wekEAYYASABEgIthvD_BwE

Volgens die leverancier zijn dit zeker geen twee kasten naast elkaar en loopt b.v. de din rail door.
Lijkt op voorraad, maar als je door klikt toch niet.
Volgens mij lult die leverancier uit zijn nek. ;) Maar anders kunnen ze misschien het typenummer van Hager ook even doorgeven? Maakt het makkelijker om het artikel elders te vinden. ;)
Ik heb nu een enkele kast, die ik ga verplaatsen naar een schuurtje.
ik wil de buizen bovenin, maar ook onderin laten binnenkomen. Hager heeft daar prachtige buisinvoerstukken voor.
Die kun je ook gebruiken met 2x VKG2S naast elkaar. ;)

Wat is daar het nadeel van? Dat je geen component pal in het midden kunt plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Die kun je ook gebruiken met 2x VKG2S naast elkaar. ;)

Wat is daar het nadeel van? Dat je geen component pal in het midden kunt plaatsen?
Ik ga er vanuit dat je dan wat eenvoudiger de bedrading van de ene kast naar de andere kast krijgt.
En is ook wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robbie-1 Als het een bestaand artikel is, waarom vind ik het dan alleen in de configurator en niet hier: https://www.groepenkastbe...groepenkasten/leeg/hager/ ?

Bij alle kasten daar vermelden ze ook netjes een "fabrikantnummer".

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 28-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@Xander

Don't shoot the messenger. :-)

Ik ben al met ze in de chat om wat duidelijkheid te krijgen, maar dat schiet nog niet op.

Het zou 1 binnenwerk met 2 deksels moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:00:
Het zou 1 binnenwerk met 2 deksels moeten zijn.
Maar 2 deksels hebben dan toch ook gewoon een zijkant in het midden? Kan me niet voorstellen dat zo'n deksel 2 uitsparingen heeft aan de zijkant, dan breekt het zo doormidden. Oftewel je hebt met 2 deksels ruimte voor 4x 12 modulen, niet voor 2x 24 modulen.

Ik gok dat het gewoon 2x VKG22S kasten zijn, verbonden met dit artikel: https://hager.com/nl/cata...ng-zijdelings-2-st-vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:47:
[...]

Ik ga er vanuit dat je dan wat eenvoudiger de bedrading van de ene kast naar de andere kast krijgt.
En is ook wat goedkoper.
DE kasten zijn al zo ontworpen dat dit standaard makkelijk kan. Wat kost de kast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Die kast kost 130 euro, en leek een goede keuze.
Zou anders een Hager Vega een goed alternatief zijn?
Moet een degelijke kast zijn, zo'n 44 cm breed, met buisinvoer boven en onder.
Mag ook best een ander merk, maar ik wil wat extra ruimte bovenin creëren zodat ik om de fasen die binnenkomen, (de groepen) van die EM spoelen kan klemmen. (voor mijn domotica)
Ik heb dat nu ook, maar wil dat wat netter maken, en daarom bovenin de buizen iets verder uit elkaar laten binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Binnenkort een warmtepomp installeren in het nieuwe huis. Qua elektra heb ik 2x een B16 nodig (compressor en backup heater). Klaarblijkelijk zijn er Tweakers die dit achter één B16 automaat installeren zonder problemen. Is het toegestaan om een 3f alamat te gebruiken en dan (bijvoorbeeld) fase 1 voor de compressor te gebruiken en fase 2 voor de backup heater te gebruiken en dan de neutraal door te lussen?
Voordeel is dat je dan maar één (dikkere) kabel hoeft te trekken en je in één handeling het hele apparaat spanningsloos kunt krijgen. Je houdt dan nog één ader over, maar die sluit je niet aan. Mag dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:19:
Die kast kost 130 euro, en leek een goede keuze.
Zou anders een Hager Vega een goed alternatief zijn?
Moet een degelijke kast zijn, zo'n 44 cm breed, met buisinvoer boven en onder.
De Vega is wel een heel andere kast. Maar 18 modules in de breedte, waar je met 2x Vision 24 modules hebt. Een buisinvoer onder lijkt me niet handig als je de kast boven het meterbord monteert, met 2x Vision plaats je dan natuurlijk maar 1 buisinvoerstuk onder, náást het meterbord...

De Vega is wel dieper, je hebt een stuk meer ruimte tussen de DIN-rails en de achterzijde van de kast. Die diepte kan wel fijn zijn.
Mag ook best een ander merk, maar ik wil wat extra ruimte bovenin creëren zodat ik om de fasen die binnenkomen, (de groepen) van die EM spoelen kan klemmen. (voor mijn domotica)
Ik heb dat nu ook, maar wil dat wat netter maken, en daarom bovenin de buizen iets verder uit elkaar laten binnenkomen.
Ahja jij was die user... :+

Een Vision kast heeft wel een bovengemiddeld groot buisinvoerstuk, die ruimte ga je bij andere merken niet snel vinden.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je plek had voor een extra 22cm hoge behuizing boven de groepen en als er een DIN-rail adapter bestond voor je stroomspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:28:
Is het toegestaan om een 3f alamat te gebruiken en dan (bijvoorbeeld) fase 1 voor de compressor te gebruiken en fase 2 voor de backup heater te gebruiken en dan de neutraal door te lussen?
Ik zie niet waarom niet, dat lijkt me veel chiquer dan 2 groepen in 1 toestel.

Heb ook al wel eens gezien dat er een kookgroep voor gebruikt wordt maar die optie zou ik maar snel vergeten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Dat was ik ja, ha ha.

Ik heb een wat ouder huis, er komen ook een aantal buizen van onder de vloer.
Die gaan nu met een grote boog bovenin de groepenkast.

Met een dubbele Vision, en dan de rechterkast een boveninvoer en een onder invoer, kan ik de buizen wat netter verdelen.
Als ik het zo bekijk, gaan er dan 4 buizen onderin (dus in de kast aan de rechterkant van de huidige kast) en blijven dan nog een stuk of 8 buizen over, die ik bovenin verdeel over de twee kasten.
Ik sla bovenin het invoerstuk b.v. telkens een buis over. dan zit het lekker ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:56
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:47:
[...]

En is ook wat goedkoper.
Speciaal om de beide kasten makkelijk te bedraden en het overzicht te bewaren per kast, kun je deze gebruiken:
https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Speciaal om de beide kasten makkelijk te bedraden en het overzicht te bewaren per kast, kun je deze gebruiken:
Ik heb die klemmen al wel gezien, maar heb je een voorbeeld hoe dit zou helpen? Ik mag daar niet de NUL draden verzamelen toch? Wat zou een praktische toepassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:53:
[...]

Ik heb die klemmen al wel gezien, maar heb je een voorbeeld hoe dit zou helpen? Ik mag daar niet de NUL draden verzamelen toch? Wat zou een praktische toepassing zijn?
Deze klemmen gebruik je voor de verdeling tussen de hoofdschakelaar en de rest van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Aha, dus in plaats van mijn kabelschoen, waarin ik twee 4mm2 geknepen heb, , ga ik dan vanaf de hoofdschakelaar met 1 draad naar die klem, en vandaar naar mijn beide aardlekschakelaars, kookgroep alamat etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:53:
[...]

Ik ging er vanuit dat je dacht, dat je voor alle componenten in de 2de kast alle bedrading moest trekken van uit de eerste kast. En ik dacht dat je daarom die dubbele vision kast makkelijk vond. Zodat er niet te veel draden tussen de kasten lopen. En door deze blokjes kun je beide kasten makkelijk verbinden.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:07:
[...]

Aha, dus in plaats van mijn kabelschoen, waarin ik twee 4mm2 geknepen heb, , ga ik dan vanaf de hoofdschakelaar met 1 draad naar die klem, en vandaar naar mijn beide aardlekschakelaars, kookgroep alamat etc.
Exact.

In principe heb je dan ook maar 5 draden nodig van de ene kast naar de andere.

Plus nog een bundeltje voor je meetspoelen misschien. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 28-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:07:
[...]

Yep, als je er 2 koopt. Ga je van je hoofdschakelaar naar deze klemmen in de eerste en tweede kast. En ga je vandaar uit idd naar je Aardlekschakelaars en je ALAMAT, kookgroep enz enz.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Yep, als je er 2 koopt. Ga je van je hoofdschakelaar naar deze klemmen in de eerste en tweede kast. En ga je vandaar uit idd naar je Aardlekschakelaars en je ALAMAT, kookgroep enz enz.
Doorlussen mag niet he? dus kabelschoentjes gebruiken waar ik 2 6mm2 in klem, en dan van kookgroep naar alamat, etc. Lijkt me dat dit er wat netter uit ziet, maar ik kan me voorstellen dat we die stromen niet langs de componenten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16
We willen van gas naar inductie toe in onze jaren dertig woning. Het huidige gasfornuis met elektrische oven heeft zijn eigen (B16) groep. Met inductie red ik dat niet en zal ik er of een 'koopgroep' of 3f van moeten maken. De kabel/leiding tussen meterkast en oven is gelukkig via de kruipruimte vrij eenvoudig te vervangen. Echter...

De meterkast zit onder de trap naar de 1e vd, is verouderd, 1 fase en zal 1x35A zijn vermoed ik. Er is geen hoofdschakelaar, dus ongeacht de wijziging moet ik of gelijk een electricien inschakelen (voor het installeren van een hoofdschakelaar) of het zegel verbreken en achteraf de electricien inschakelen. Ik vermoed dat in de een na onderste kast de hoofdzekering zit. Waar ik vooral mee worstel is de geringe installatiehoogte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7lOUTDP1dakoISbu3ZH_jtowkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9YjyWNeF8zetrf5Fo1Rc6AA.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is nou wijsheid? ik ben geneigd om de kast te vervangen door een nieuwe moderne, maar als ik op een van de bekende sites een meterkast configureer dan zijn ze zelfs met <24 modules meteen te hoog. Ik zie zelf de volgende opties:

1. Stedin vragen om het meterbord verder omlaag te plaatsen, vooropgesteld dat ze dat willen doen en evt gelijk naar 3f gaan
2. Het loze plafond eruit slopen en hopen dat dat voldoende extra ruimte geeft. geen idee nog wat ik daar aan tref
3. toch zoals nu de breedte in, maar dan met 2 nieuwe kasten
4. een 'kookgroep' bijplaatsen in de ruimte in de linkerkast en op 1x35A blijven. zal voorlopig wel werken, maar bij een toekomstige uitbreiding met PV of warmtepomp kom ik dan toch in de knel vermoed ik.

Het zal vast vaker voorkomen dat er zo weinig verticale ruimte is tussen meterbord en plafond. wat is hier slim?

[ Voor 0% gewijzigd door itsjohan op 28-12-2022 23:55 . Reden: typo ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Als check, mag ik ABB alamats ook van onder naar boven bedraden? Op het diagram lijkt de testknop namelijk alleen aan de onderkant te zitten. Maar de benaming 1/2 en 2/1 lijkt te zeggen dat zowel van boven naar onder als van onder naar boven mag. En ook op de aardlekschakelaars (die voorbedraad in de kast kwamen, van onder aangevoerd) hebben volgens het diagram de testknop ook aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 00:15
@itsjohan Ik zou boven het meterbord een lage kast plaatsen met daarin een hoofdschakelaar (bijv de kast die je nu links hebt) en vervolgens aan de linkerkant naast het meterbord de nieuwe kast plaatsen. Dat geeft je aan de bovenzijde ook wat meer ruimte

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Septillion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:30:
Als check, mag ik ABB alamats ook van onder naar boven bedraden? Op het diagram lijkt de testknop namelijk alleen aan de onderkant te zitten. Maar de benaming 1/2 en 2/1 lijkt te zeggen dat zowel van boven naar onder als van onder naar boven mag. En ook op de aardlekschakelaars (die voorbedraad in de kast kwamen, van onder aangevoerd) hebben volgens het diagram de testknop ook aan de onderkant.
Die vraag is hier vaker gesteld, onderstaand link geeft je meer info.
https://installo.nl/van-b...ponenten/#Aardlekautomaat

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
timovd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:28:
Binnenkort een warmtepomp installeren in het nieuwe huis. Qua elektra heb ik 2x een B16 nodig (compressor en backup heater). Klaarblijkelijk zijn er Tweakers die dit achter één B16 automaat installeren zonder problemen. Is het toegestaan om een 3f alamat te gebruiken en dan (bijvoorbeeld) fase 1 voor de compressor te gebruiken en fase 2 voor de backup heater te gebruiken en dan de neutraal door te lussen?
Voordeel is dat je dan maar één (dikkere) kabel hoeft te trekken en je in één handeling het hele apparaat spanningsloos kunt krijgen. Je houdt dan nog één ader over, maar die sluit je niet aan. Mag dat zo?
Hier is alles over 1 fase gedaan (dus max 25A), wel 2 groepen (geen kookgroep want ik kan ze beide afzonderlijk in en uitschakelen). Het idee is dat op het moment dat de backup heater wordt gebruikt dan wordt de compressor niet gebruikt. De warmtepomp die ik heb kan ze niet beide tegelijkertijd gebruiken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robbie-1 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:18:
[...]

Doorlussen mag niet he? dus kabelschoentjes gebruiken waar ik 2 6mm2 in klem, en dan van kookgroep naar alamat, etc. Lijkt me dat dit er wat netter uit ziet, maar ik kan me voorstellen dat we die stromen niet langs de componenten willen.
Ook doorlussen met dubbele adereindhulzen mag hoor, mits je gewoon deugdelijke verbindingen maakt en de bedrading geschikt is voor de maximale stroom. Maar ik zie even niet in hoe dat er netter uit ziet, in mijn ogen is dat zo'n beetje de minst nette optie (na verdelen vanaf centrale klemmen, kamrails, etc.).

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

DutchKel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:50:
[...]

Hier is alles over 1 fase gedaan (dus max 25A), wel 2 groepen (geen kookgroep want ik kan ze beide afzonderlijk in en uitschakelen). Het idee is dat op het moment dat de backup heater wordt gebruikt dan wordt de compressor niet gebruikt. De warmtepomp die ik heb kan ze niet beide tegelijkertijd gebruiken.
Maar dan is een 3f kabel leggen toch gemakkelijker, dan leg je maar één kabel? Ik krijg sowieso toch een 3x 25A hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
itsjohan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:52:
4. een 'kookgroep' bijplaatsen in de ruimte in de linkerkast en op 1x35A blijven. zal voorlopig wel werken, maar bij een toekomstige uitbreiding met PV of warmtepomp kom ik dan toch in de knel vermoed ik.
Je zou dat voor nu gewoon wel kunnen doen natuurlijk. Die kookgroep kan gewoon achter de bestaande aardlekschakelaar links (als 4e groep), aan dat deel kun je spanningsloos werken zonder hoofdschakelaar, je kunt voor 4 tientjes morgen klaar zijn en daarna rustig nadenken over de rest?

Ik zou wel met de draadkleuren rekening houden zodat je het simpel kunt aanpassen naar een 3 fasen groep (dus bruin, zwart, grijs, blauw, groen/geel en voor nu grijs gebruiken als 2e nul).

Netbeheerders zijn meestal niet snel geneigd om zaken te verplaatsen, al krijgen mensen bij Stedin meer voor elkaar dan ik zou durven verwachten. Het spul lijkt hier ook hoger te zitten dan de standaard (bovenkant meterbord op 160cm boven de vloer)? Je moet ze sowieso kunnen verzoeken om het aan te passen naar de standaarden lijkt me, win je daar genoeg mee?

Maar ook in de huidige opstelling heb je links natuurlijk meer dan genoeg ruimte als je naar beneden uitbreidt, met wat puzzelen kom je naar mijn idee een heel eind zonder de netbeheerder nodig te hebben.

Septillion schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:30:
"Van onder naar boven" is toch zo'n beetje "de standaard"? Voeding onder, afgaand boven? Maar het maakt niet uit dus.

Welk schema kijk je naar? De testknop zit normaal tussen 1 contact aan de onderzijde en 1 contact aan de bovenzijde toch? :?

edit:
Het staat trouwens ook in de handleiding dat je hem op 2 manieren kunt aansluiten. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gindyFpdh41yoU92oI6hP8goVTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8dBj7C21r4SWT1nElFucCsy.png?f=user_large

edit:
Ik zie nu ook wat je bedoelt met het schema. De testknop is uiteraard aan verschillende kanten van de meetspoel aangesloten, maar beide punten inderdaad wel aan de onderkant van het schakelmechanisme. Maar ook dat maakt niet uit, er zit zelfs een extra schakelcontact in het testcircuit zodat dit ook altijd wordt onderbroken.

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 29-12-2022 10:51 ]

• DutchKel
timovd schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:44:
[...]

Maar dan is een 3f kabel leggen toch gemakkelijker, dan leg je maar één kabel? Ik krijg sowieso toch een 3x 25A hoofdaansluiting.
Er ligt ook een 3f kabel, echter zijn er 2 kabels daarvan niet aangesloten. Deze oplossing was denk ik goedkoper. Ik zeg niet dat het beter is, maar het is niet zoals met een kookplaat en kookgroep dat je dicht bij de 25A kunt komen ermee of eroverheen gaat.

DutchKel schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:50:
[...]

Waarom dan 2 verschillende groepen? Als ze toch niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt kan het toch gewoon op een enkele 16A eindgroep?

• DutchKel
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:55:
[...]

Waarom dan 2 verschillende groepen? Als ze toch niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt kan het toch gewoon op een enkele 16A eindgroep?
Dat is een hele goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Ik denk dat het te maken heeft met de onwetendheid van de installateur. Sowieso was de warmtepomp bij oplevering verkeerd aangesloten en geïnstalleerd. Ze zijn daar vaak voor terug gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:04:
[...]

Komt dat spoelen niet van de spoelen direct onder de automaten? Wat is daar de functie van? Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Ik kan me voorstellen dat een niet stroom-leverende PV-omvormer een erg beroerde cos phi heeft, wellicht dat dat gezoem oplevert in die spoelen.
@keesvb Bij Enphase raden ze spoelen aan voor een zuivere communicatie naar de panelen, maar die moeten dan wel goed doorlopen zijn. Dit zijn een aantal windingen aan één kant. Goed is ook een even aantal tegenwindingen de andere richting op, zie:
https://www.solar-bouwmar...-filter-ferriet-ring.html

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhUloTejUdqxk-nR-oVXxoaYjwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWWRkpkBfKpzw5eVOCvzviay.jpg?f=fotoalbum_large

Naar aanleiding van eerdere posts van jullie hier, wilde ik de 2 Emats voor onze inductiekookplaat vervangen door een Eaton alamat. Is daarbij https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html een goede keuze? Het zou dan om de B16-uitvoering (net als wat er nu dus in zit) gaan. Dit jaar worden hier pv-panelen bij geïnstalleerd, beïnvloed dat de keuze voor een alamat nog?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prima spul, voor PV kan je er nog eentje bij klikken en ze doorlussen met een kamrail.

• Andrehj
Annuk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:52:
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.

Van de webshop sandervunderink.nl hebben ze destijds ook wel een interessant filmpje gemaakt over verschillen in brand reacties.
[YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat]
Dit filmpje kende ik nog niet. Wel een erg goed reden om een A-merk (als ABB, Eaton, Hager, Siemens) te kopen!
Jammer dat het merk van de brandende automaat niet zichtbaar is. Iemand een idee welk merk dit was?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Xander schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:53:
[...]

"Van onder naar boven" is toch zo'n beetje "de standaard"? Voeding onder, afgaand boven? Maar het maakt niet uit dus.

Welk schema kijk je naar? De testknop zit normaal tussen 1 contact aan de onderzijde en 1 contact aan de bovenzijde toch? :?

edit:
Het staat trouwens ook in de handleiding dat je hem op 2 manieren kunt aansluiten. ;)
[Afbeelding]

edit:
Ik zie nu ook wat je bedoelt met het schema. De testknop is uiteraard aan verschillende kanten van de meetspoel aangesloten, maar beide punten inderdaad wel aan de onderkant van het schakelmechanisme. Maar ook dat maakt niet uit, er zit zelfs een extra schakelcontact in het testcircuit zodat dit ook altijd wordt onderbroken.
Klopt, maar begon dus te twijfelen door het schema. Ik zie nu pas (na het maken van een foto) het extra contact voor de testknop :+

Leek me al zo raar als die onder spanning zou blijven terwijl nummering toch leek te zeggen dat van onder mag. Het extra contact lost inderdaad het probleem op wat ik ermee had in mijn hoofd :+

@jeronimo Jij ook bedankt!
Pagina: 1 ... 279 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.