We willen van gas naar inductie toe in onze jaren dertig woning. Het huidige gasfornuis met elektrische oven heeft zijn eigen (B16) groep. Met inductie red ik dat niet en zal ik er of een 'koopgroep' of 3f van moeten maken. De kabel/leiding tussen meterkast en oven is gelukkig via de kruipruimte vrij eenvoudig te vervangen. Echter...
De meterkast zit onder de trap naar de 1e vd, is verouderd, 1 fase en zal 1x35A zijn vermoed ik. Er is geen hoofdschakelaar, dus ongeacht de wijziging moet ik of gelijk een electricien inschakelen (voor het installeren van een hoofdschakelaar) of het zegel verbreken en achteraf de electricien inschakelen. Ik vermoed dat in de een na onderste kast de hoofdzekering zit. Waar ik vooral mee worstel is de geringe installatiehoogte:
:strip_exif()/f/image/W9YjyWNeF8zetrf5Fo1Rc6AA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is nou wijsheid? ik ben geneigd om de kast te vervangen door een nieuwe moderne, maar als ik op een van de bekende sites een meterkast configureer dan zijn ze zelfs met <24 modules meteen te hoog. Ik zie zelf de volgende opties:
1. Stedin vragen om het meterbord verder omlaag te plaatsen, vooropgesteld dat ze dat willen doen en evt gelijk naar 3f gaan
2. Het loze plafond eruit slopen en hopen dat dat voldoende extra ruimte geeft. geen idee nog wat ik daar aan tref
3. toch zoals nu de breedte in, maar dan met 2 nieuwe kasten
4. een 'kookgroep' bijplaatsen in de ruimte in de linkerkast en op 1x35A blijven. zal voorlopig wel werken, maar bij een toekomstige uitbreiding met PV of warmtepomp kom ik dan toch in de knel vermoed ik.
Het zal vast vaker voorkomen dat er zo weinig verticale ruimte is tussen meterbord en plafond. wat is hier slim?
[
Voor 0% gewijzigd door
itsjohan op 28-12-2022 23:55
. Reden: typo ]