Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 278 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.537 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 19:34
Hier eindelijk ook eens de meterkast doen. In de basis wilde ik daar een ABB kast met 12 groepen + beltrafo voor pakken. Maar aangezien ik in ieder geval nog groepen nodig heb voor PV, tuin en kookplaat wil ik er gelijk een lege kast naast hangen.

Nu ben ik nog wat aan het stoeien met de indeling maar zit ik te denken aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHMLA-rWMIr6GvO5s-mlcTLsMtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLyAoxIaNzcvr304IBWf1CfA.png?f=fotoalbum_large
Hierin zou nog een beetje geschoven kunnen worden ook al denk ik dat de 1-fase groepen rechts hem wel wordt.
  1. Voor het koppelen heb ik dan 2x koppelstuk, 2x klemveer en 1x koppelstuk aardrail nodig, correct? Of moet ik ook nog schroeven voor de aardrail?
  2. Weet iemand hoe die kasten standaard komen bij de bel en aardlekschakelaars? Zitten de aardlekschakelaars op een 3-voudige kam? En de bel komt van een automaat?
  3. Ik wil links een onderstuk met M25, rechts lijkt me niets nodig als deze direct boven eht meterbord komt, correct?
  4. De pre-build en losse HDL33 komen al met blindplaatjes voor de zijkant?
  5. 4qmm is wat ik iedereen zie aanbieden en lijkt me wel prima. Nu zit ik alleen nog met distributie naar de nieuwe delen. Mocht er bij ABB nu 2x 4mm onder 1 klem?
  6. En is het anders handig om de linker onderin aansluitblokjes te drukken. Past daar dan 4x een 5-voudige? Of past alleen 2x 4-voudig en 2x 5-voudig zoals ik ze als set zie?
Nu hoop ik in ieder geval het gros nog dit jaar te kunnen bestellen om mee te nemen met de BTW van de zonnepanelen. Aanvraag van 3-fase bij Liander heb ik al opgegeven dat het dit jaar zou lukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Voor het eerder genoemd projectje wil ik ook de groepenkast aanpassen.
Ook de enkele groepenkast vervangen voor een dubbele, zodat alles weer netjes past.
Ik heb in het kader van "meten is weten" een emporia in de meterkast hangen, dat zijn 16 van die EM klemmetjes die je om de fase van elke groep klemt.
https://www.amazon.nl/Ene...7&pd_rd_i=B08G37ML2R&th=1
Werkt buitengewoon goed en je kunt fijn monitoren.
Nadeel is, dat het er erg rommelig uit ziet in de meterkast. Ik wil dit netter.
Ik denk beginnen om de basis netjes aan te (laten) sluiten.
Zijn er geen voorbeelden hoe je de (Hager Vision) groepenkast echt netjes aansluit?
Ik heb 3 fasen en een stuk of 10 alamats in zitten, met een kookgroep. Daar moet dan nog een 3 fase alamat bij voor het schuurtje.
Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Ik ben van plan een oude Holec HH groepenkast te hergebruiken als PV verdeler. Omdat ik met ongebruikte buisinvoeren zit, zou ik eigenlijk nieuwe invoerstukken nodig hebben. Zijn er nog invoerstukken te krijgen voor die Holec kasten?
Ik vind alleen Systeem 55 onderdelen...

Zon soort kast bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMfORnlISTSiqarT8wNKpXqKj9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zxJulE2Ukw1avYapC7qUcZo1.png?f=user_large

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien bij de kringloopwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:35:
  1. Voor het koppelen heb ik dan 2x koppelstuk, 2x klemveer en 1x koppelstuk aardrail nodig, correct? Of moet ik ook nog schroeven voor de aardrail?
  2. Weet iemand hoe die kasten standaard komen bij de bel en aardlekschakelaars? Zitten de aardlekschakelaars op een 3-voudige kam? En de bel komt van een automaat?
  3. Ik wil links een onderstuk met M25, rechts lijkt me niets nodig als deze direct boven eht meterbord komt, correct?
  5. 4qmm is wat ik iedereen zie aanbieden en lijkt me wel prima. Nu zit ik alleen nog met distributie naar de nieuwe delen. Mocht er bij ABB nu 2x 4mm onder 1 klem?
  6. En is het anders handig om de linker onderin aansluitblokjes te drukken. Past daar dan 4x een 5-voudige? Of past alleen 2x 4-voudig en 2x 5-voudig zoals ik ze als set zie?
Nu hoop ik in ieder geval het gros nog dit jaar te kunnen bestellen om mee te nemen met de BTW van de zonnepanelen. Aanvraag van 3-fase bij Liander heb ik al opgegeven dat het dit jaar zou lukken :+
1) die twee soorten klemmetjes en koppelstukjes heb ik ook gebruikt.

4) Ja, er zitten blindplaatjes in de zijkanten die je zo kan uitwisselen met doorvoerplaatjes met schroefwartels of wat dan ook.

Verder zou ik Sander even mailen op het info emailadres met al je detailvragen, hij is vaak vrij vlot met reageren. Ik werd altijd heel vlot en correct te woord gestaan. Soms is klein spul niet op voorraad, en even mailen en je weet wanneer het weer te bestellen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 19-12-2022 21:58 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Skynett Dank! Had Sander al wel om beschikbaarheid van de alamats gemaild, dat is nu het grootste issue.

Maar koppelstuk aardrail is dus genoeg, schroeven die mee komen met de kast gewoon bruikbaar dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
@Skynett Dank! Had Sander al wel om beschikbaarheid van de alamats gemaild, dat is nu het grootste issue.

Maar koppelstuk aardrail is dus genoeg, schroeven die mee komen met de kast gewoon bruikbaar dus?
Ik heb kasten verticaal gekoppeld, maar de aarderails overlappen elkaar. Rechts zit een schroef op een uitstekend deel van de aarde rail. Bij de rechter kast schroef je daar de blanke aarddraad onder en de linker kast schroef je daarmee vast aan de rechterkast.

Edit: Even naar de meterkast gelopen, en de massarail ligt links en rechts wel vrij maar is niet breder dan de kast zelf en er is dus ook geen sprake van overlap Dus ook dat koppelstukje en een extra schroef heb je wel nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Skynett op 19-12-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier eindelijk ook eens de meterkast doen. In de basis wilde ik daar een ABB kast met 12 groepen + beltrafo voor pakken.
Kies je bewust voor een kast met busboard? Die SN-lijn kasten die je bij Sandervunderink kunt bestellen doen het ook goed hier op het forum. ;) Het belangrijkste selling-point van het busboard, makkelijk een groepje erbij kunnen klikken, is natuurlijk niet echt interessant als je een volledig gevulde kast met 12 groepen koopt.

De busboard automaten hebben veercontacten in plaats van schroefcontacten, dat kan natuurlijk een voordeel zijn.
• Voor het koppelen heb ik dan 2x koppelstuk, 2x klemveer en 1x koppelstuk aardrail nodig, correct? Of moet ik ook nog schroeven voor de aardrail?
Zo'n kast komt met één schroef in de aardrail, die kun je gebruiken om beide kasten te koppelen met dat koppelstuk.

Als je er ook nog een draad op aan wilt sluiten aan de buitenzijde heb je een extra schroef nodig (andere M5 boutjes passen natuurlijk ook).
• Weet iemand hoe die kasten standaard komen bij de bel en aardlekschakelaars? Zitten de aardlekschakelaars op een 3-voudige kam? En de bel komt van een automaat?
Bij een busboard kast af fabriek zit de nul onder de aardlekschakelaars volgens mij gewoon doorgelust met draad (gebruikmakend van de dubbele klemmen). De fasedraad hoeft natuurlijk niet te worden doorverbonden in een 3-fasen kast met 3 aardlekschakelaars.

Geen idee hoe de bel precies zit, volgens mij heb ik nooit een busboard kast gezien waarbij de beltrafo niet op het busboard zit.
• Ik wil links een onderstuk met M25, rechts lijkt me niets nodig als deze direct boven eht meterbord komt, correct?
Correct. Tenzij je een oud ondiep / klein meterbord hebt wat de opening niet helemaal afdicht.
• De pre-build en losse HDL33 komen al met blindplaatjes voor de zijkant?
Ja de zijkanten zijn helemaal dicht standaard. Een aantal van die blindplaatjes haal je er dus uit als je 2 kasten koppelt.
• 4qmm is wat ik iedereen zie aanbieden en lijkt me wel prima. Nu zit ik alleen nog met distributie naar de nieuwe delen. Mocht er bij ABB nu 2x 4mm onder 1 klem?
• En is het anders handig om de linker onderin aansluitblokjes te drukken. Past daar dan 4x een 5-voudige? Of past alleen 2x 4-voudig en 2x 5-voudig zoals ik ze als set zie?
Noem me ouderwets maar geef mij maar gewoon 6mm² in een 40A verdeler.

Ik zou inderdaad in minstens 1 van die kasten die blokjes gebruiken. Er passen 2x 5-voudige en 3x 4-voudige in. Minder uiteraard ook, maar andere combinaties niet (de afmetingen verschillen). Doorlussen kan op veel ABB componenten zoals de aardlekschakelaars omdat er 2 klemmen per pool zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:45:
Himalaya,
Bedenk wel dat dit een advies is op gevoel, zo van "ik zou ..", zekerheid boven alles, als zodanig niets op aan te merken. Maar er om er echt wat verstandigs over te zeggen zijn toch wat meer gegevens nodig, namelijk hoeveel meter is de huidige afstand en hoeveel de nieuwe. Gezien die 11kW neem ik aan dat het een 3-fasen kabel is en dat alle drie de fasen gelijk belast zijn, d.w.z. 16A per fase. Dat zou op zich ruimschoots kunnen volstaan met die 2,5mm² die er nu ligt, wat naar TS zegt aanmerkelijk minder werk betekent. Maar je moet ook rekening houden met de lengte en die wordt niet vermeld. Als de totale nieuwe afstand korter is dan 60 meter (Holec tabellenboekje), dan zou ik toch voor verlengen kiezen. Zeker als die aanmerkelijk korter is en geen randgeval net op het nippertje. Dit in verband met het spanningsverlies en de kortsluitstroom.
Goed punt, ik had nog niets over kabellengte vermeld. De huidige kabellengte is kort, niet meer dan 6 meter. Ik zou er een ongeveer gelijk stuk bij aan zetten, dus de totale lengte komt dan op maximaal twaalf meter.

Het is 5x2,5mm² over totaal twaalf meter en het moet inderdaad een langdurige belasting van 11kW (16 ampère per fase) aankunnen.

Verlengen is dus in ieder geval niet 'uit den boze'.

Edit: voor 32 ampère per fase is volgens mij wel minimaal 4 mm² nodig. Dus mocht je ooit 22kW thuis willen of kunnen laden (of 7,4kW bij 1 fase), is het wel aan te raden om de kabel te vervangen, toch?

Ook @Himalaya bedankt voor je reactie.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 20-12-2022 09:32 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 18:38
Hier eindelijk ook eens de meterkast doen. In de basis wilde ik daar een ABB kast met 12 groepen + beltrafo voor pakken. Maar aangezien ik in ieder geval nog groepen nodig heb voor PV, tuin en kookplaat wil ik er gelijk een lege kast naast hangen.

Nu ben ik nog wat aan het stoeien met de indeling maar zit ik te denken aan:
[Afbeelding]
Hierin zou nog een beetje geschoven kunnen worden ook al denk ik dat de 1-fase groepen rechts hem wel wordt.
Al je vragen zijn al door @Xander beantwoord, maar ik zou toch nog wat suggesties willen doen. Koop deze kasten:
https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html
https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

Dat is goedkoper dan een kast met busboard en je hebt 6 extra vrije modules. Je moet alleen wel zelf de hoofdschakelaar verplaatsen naar de HLD11.

Ik zou sowieso twee van die koppelbloksetjes meebestellen voor in de grote kasten. Die sluit je aan op de hoofschakelaar, en vanaf de blokjes weer naar de aardlekschakelaars.

Vergeet ook niet een drievoudig kammetje voor onder in je hoofdschakelaar zolang je nog geen driefase aansluiting hebt.

De beltrafo zou ik gewoon doortrekken vanuit de alamat voor de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jordje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:06:
[...]

Al je vragen zijn al door @Xander beantwoord, maar ik zou toch nog wat suggesties willen doen. Koop deze kasten:
https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html
https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

Dat is goedkoper dan een kast met busboard en je hebt 6 extra vrije modules. Je moet alleen wel zelf de hoofdschakelaar verplaatsen naar de HLD11.
@Septillion

Of deze: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html
Maar dan heb je niet de 6 modules ruimte extra.

Of deze als je de plek hebt: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html
(de variant met 12 groepen komt gewoon met 3x 2-polige aardlekschakelaars).
Iets hoger kan soms juist wel fijn zijn met de lengte van afgaande bedrading. ;)

Ik heb beide producten (van mijn linkjes) vorig jaar toevallig in mijn handen gehad en volgens mij is de prijs nog exact hetzelfde als in november 2021. Dat is ook wel merkwaardig eigenlijk in deze tijd. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 20-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 18:38
Xander schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:37:
[...]

@Septillion

Of deze: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x440mm.html
Maar dan heb je niet de 6 modules ruimte extra.

Of deze als je de plek hebt: https://www.sandervunderi...pen-3-fase-220x550mm.html
(de variant met 12 groepen komt gewoon met 3x 2-polige aardlekschakelaars).
Iets hoger kan soms juist wel fijn zijn met de lengte van afgaande bedrading. ;)

Ik heb beide producten (van mijn linkjes) vorig jaar toevallig in mijn handen gehad en volgens mij is de prijs nog exact hetzelfde als in november 2021. Dat is ook wel merkwaardig eigenlijk in deze tijd. :+
Als de bedrading vanuit de meter en de hoogte in de meterkast het toelaten is een HLD22 als onderkast wel prettig ja.

Sowieso verbaas ik me vaak over die prijzen, want alles los kopen is meestal duurder, en dan heb ik nog niet eens het kleinmateriaal erbij genomen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiLHpfCYt4PKiWMu6OZa4NMFDVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9v6eLKokaMZQnu7RXntmpgUp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

Robbie-1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:24:
Het wordt aangelegd door Shell, dus ik zal me aan hun spelregels moeten houden en zal ze binnenkort ook eens bellen.
Dus kabel met UTP (uiteraard komen er 2 of zelfs 3) naar de groepenkast in het schuurtje, en daarvandaan nog een meter of 3 naar de laadpaal zelf, daar leg ik ook een dikke mantelbuis naar toe.
Laadpaal wordt dus aangesloten op de groepenkast, en die weer op de hoofd meterkast (waar ook een groepenkast in zit uiteraard. Dus dat moet lukken zo?
BAM voert (althans voerde) de installatie werkzaamheden voor TNM/Shell uit.
Bij mij een hele vriendelijke monteur waarmee goed te onderhandelen was hoe/wie/wat/waar zolang het maar onder NEN1010 viel.

CT klemmen dienen over de inkomende fases geplaatst te worden. UTP trekken ze zelf direct, naast een XMVK/YMVK 4 a 6mm. Let op dat Shell van BAM eist dat 2,5 mm2 niet voldoende is. Goed toekomstig bestendig dus.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jordje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:17:
[...]

Als de bedrading vanuit de meter en de hoogte in de meterkast het toelaten is een HLD22 als onderkast wel prettig ja.
Uhh ja, bedrading vanuit de meter niet eens bij stil gestaan, daar pak ik indien nodig wel nieuwe voor. :+ Dat is wat minder werk dan naar iedere centraaldoos nieuwe draad gaan trekken, met de lengte van de afgaande draden houd ik dus wel graag rekening. :+ Maarja je hebt er wel (een installateur met) zegels voor nodig natuurlijk.

Bij zelf samenstellen is er ook nog de HLD16 als tussenmaat: https://www.sandervunderi...kast-22x16-5cm-hld16.html
Sowieso verbaas ik me vaak over die prijzen, want alles los kopen is meestal duurder, en dan heb ik nog niet eens het kleinmateriaal erbij genomen:[Afbeelding]
Dat is vaker natuurlijk. Je moet eens optellen wat de losse onderdelen die voor je auto te koop zijn kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 20-12-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:37:
[...]

Uhh ja, bedrading vanuit de meter niet eens bij stil gestaan, daar pak ik indien nodig wel nieuwe voor. :+ Dat is wat minder werk dan naar iedere centraaldoos nieuwe draad gaan trekken, met de lengte van de afgaande draden houd ik dus wel graag rekening. :+ Maarja je hebt er wel (een installateur met) zegels voor nodig natuurlijk.

Bij zelf samenstellen is er ook nog de HLD16 als tussenmaat: https://www.sandervunderi...kast-22x16-5cm-hld16.html

[...]

Dat is vaker natuurlijk. Je moet eens optellen wat de losse onderdelen die voor je auto te koop zijn kosten.
Ik kom het wel eens vaker tegen, maar kan de context noch de definitie goed helder krijgen.
Wat zijn 'afgaande draden' of 'afgaande groepen'?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:38:
[...]

Ik kom het wel eens vaker tegen, maar kan de context noch de definitie goed helder krijgen.
Wat zijn 'afgaande draden' of 'afgaande groepen'?
Afgaande draden sluit je aan op de afgaande groepen :+, aan de afgaande kant van de beveiligingen. Zeg maar alles wat de groepenkast weer verlaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 19:48
Afgaande groep weet ik niet, maar afgaande bedrading is de bedrading van de meterkast naar je verbruikers.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Klopt het dat: een Eaton mrb4 25/3n/c een type A aardlekautomaat is waardoor deze niet geschikt is voor een laadpaal zonder DC detectie?

Ik lees hier: https://satero.nl/welke-a...%20met%20je%20laadstation specifiek een stukje over waarom een type B aardlekschakelaar nodig zou zijn. En specifiek nodig is voor een Renault ZOE.

Er werd mij namelijk gevraagd te kijken naar een probleem met de laadpaal waardoor deze één gehele fase uitschakelt. Niet heel vreemd omdat bovenstaande aardlekschakelaar de laadpaal zekert en de groepenkast ook op 3x25A gezekerd is 8)7 .

Is dit (het DC detectie gedeelte) af te vangen door een Type B aardlekschakelaar tussen de aardlekautomaat en de hoofdschakelaar te plaatsen? (zoals: https://www.elektramat.nl...st_order=Prijs%20oplopend )
Indien de laadpaal zelf geen ingebouwde DC detectie heeft? (ik moet dit nog even nader uitzoeken, kreeg wat verschillende resultaten in mijn onlinezoekacties gebaseerd op doorgestuurde foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
True schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:33:
Klopt het dat: een Eaton mrb4 25/3n/c een type A aardlekautomaat is waardoor deze niet geschikt is voor een laadpaal zonder DC detectie?

Ik lees hier: https://satero.nl/welke-a...%20met%20je%20laadstation specifiek een stukje over waarom een type B aardlekschakelaar nodig zou zijn. En specifiek nodig is voor een Renault ZOE.

Er werd mij namelijk gevraagd te kijken naar een probleem met de laadpaal waardoor deze één gehele fase uitschakelt. Niet heel vreemd omdat bovenstaande aardlekschakelaar de laadpaal zekert en de groepenkast ook op 3x25A gezekerd is 8)7 .

Is dit (het DC detectie gedeelte) af te vangen door een Type B aardlekschakelaar tussen de aardlekautomaat en de hoofdschakelaar te plaatsen? (zoals: https://www.elektramat.nl...st_order=Prijs%20oplopend )
Indien de laadpaal zelf geen ingebouwde DC detectie heeft? (ik moet dit nog even nader uitzoeken, kreeg wat verschillende resultaten in mijn onlinezoekacties gebaseerd op doorgestuurde foto's).
Als ik zoek op die Eaton automaat dan krijg ik gewoon een C25 automaat, Geen Aardlek automaat, Als er geen DC detectie ergens in de lader zit dan zou er een Type B aardlek automaat voor gezet moeten worden inderdaad, Maar dat staat los van je probleem verder.

Er staat mij nog ergens een topic in het geheugen volgens mij ook met een renault dat er 1 fase uit ging, Maar er staat mij iets van bij dat die auto maar kan laden over 1 fase, En niet 3 fase. En een C25 automaat met 25A hoofdzekering of automaten is ook vragen om problemen ja

Edit: Ja die Eaton Automaat is geloof ik wel een Aardlek automaat inderdaad, Je moet geen 2 aardlekken achterelkaar zetten lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door popie op 21-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
popie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:07:
[...]

Je moet geen 2 aardlekken achterelkaar zetten lijkt mij.
Bij een nat (diamant) boormachine heb je ook wel een extra aardlekschakelaar, in mijn Panasonic warmtepomp zit ook een extra aardlekschakelaar; is geen probleem, liever twee dan één die weigert.

[ Voor 51% gewijzigd door natural colour op 21-12-2022 18:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
natural colour schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:06:
[...]

Bij een nat (diamant) boormachine heb je ook wel een extra aardlekschakelaar, in mijn Panasonic warmtepomp zit ook een extra aardlekschakelaar; is geen probleem, liever twee dan één die weigert.
Bedoel je niet een automaat zonder aardlek? Heb nog geen aardlek gezien hier in een warmtepomp wel een normale automaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Zelfs 2 stuks, één voor de compressor en één voor de back-up heater (aparte groepen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bul_t6puQUGxBuTtzptYmrHxTPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhySrBICWVKsRkA7dxpkb0v7.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
natural colour schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:07:
Zelfs 2 stuks, één voor de compressor en één voor de back-up heater (aparte groepen)[Afbeelding]
Grappig dat ze er dan weer aardlekken in schroeven, Vorig jaar ook nog gewerkt met een Panasonic warmtepomp maar daar zat helemaal geen automaat of aardlek in zover ik mij het kan heugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik heb wel even getwijfeld, of ik de foto van mijn tijdelijke groepenkast zou plaatsen.
Ik doe het toch, met de opmerking dat dit zeker anders moet en hoop op jullie tips.
Het is enorm rommelig geworden, omdat ik graag iedere groep wil monitoren met Emporia. Dat betekent een groot aantal EM klemmen en dat maakt het er niet netter op.
Ik wil aan de rechterkant eenzelfde Hager Vision kast naast plaatsen, want er moet nog minimaal een 3 fase aardlek automaat in, die naar een schuurtje moet. Die kookgroep die daar nu zit kan er dan ook mooi bij in en ik kan een aantal buizen van onderen invoeren.
Dat gaat wel goed komen, maar... wat doe ik me die 10 + 3 EM klemmen?
Mag dat op deze manier? Als ik ze toch netjes bovenin naast elkaar kan krijgen? Of moet ik dit anders oplossen?
Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OqwZCyilh1Z0fhPcmUI88ufHmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XL2iOaga8T7TIfdWVO5SxVmu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wow.

Zijn er geen compactere klemmen voor draden kleiner dan 160mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Weet niet wat Emporia zo speciaal maakt, maar dit ziet er uit alsof er slimmere oplossingen zijn :o

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Pfff. Vandaag geen spanning in de berging van de nieuwbouwwoning. Bleek een van de installatieautomaten in de groepenkast gewoon niet vastgeschroefd te zijn op de kamrail.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
Robbie-1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:00:
Ik heb wel even getwijfeld, of ik de foto van mijn tijdelijke groepenkast zou plaatsen.
Ik doe het toch, met de opmerking dat dit zeker anders moet en hoop op jullie tips.
Het is enorm rommelig geworden, omdat ik graag iedere groep wil monitoren met Emporia. Dat betekent een groot aantal EM klemmen en dat maakt het er niet netter op.
Ik wil aan de rechterkant eenzelfde Hager Vision kast naast plaatsen, want er moet nog minimaal een 2 fase aardlek automaat in, die naar een schuurtje moet. Die kookgroep die daar nu zit kan er dan ook mooi bij in en ik kan een aantal buizen van onderen invoeren.
Dat gaat wel goed komen, maar... wat doe ik me die 10 + 3 EM klemmen?
Mag dat op deze manier? Als ik ze toch netjes bovenin naast elkaar kan krijgen? Of moet ik dit anders oplossen?
Iemand tips?
[Afbeelding]
Je bent nu al geinvesteerd in emporia maar iets als dit zou natuurlijk ook kunnen werken:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eva3GHEB4rdwL7xkS1AbV2dQas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ikmVOe9synsk04PveZidemZg.png?f=user_large

Is het anders geen mogelijkheid bij het bijplaatsen van een extra kast de afgaande groepen eerst door een aparte kast te laten gaan zoals deze lege kast (of dit echt mag weet ik niet, maar je onderbreekt de groep niet en het is deel van de installatie):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETtpZSn_Vd0W4sbdltCPqzX3Ug0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quheitxE9WSv11Td0AcxacYB.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
@Slapabeardon
Die kWh meter meet maar 1 fase, en met Emporia pak ik elke groep. Ik kan nu erg goed zien hoe het stroomverbruik per fase is en de groepen goed verdelen.

Jou tweede suggestie over een soort tussen kast, had ik ook overwogen. Is wel even werk, maar ik weet niet of dat mag. Mag de constructie zoals ik het nu heb wel? Kast dicht, dan zie je er niks van, maar ik ben er niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Laatst online: 11-09 14:01
Robbie-1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:26:
@Slapabeardon
Die kWh meter meet maar 1 fase, en met Emporia pak ik elke groep. Ik kan nu erg goed zien hoe het stroomverbruik per fase is en de groepen goed verdelen.

Jou tweede suggestie over een soort tussen kast, had ik ook overwogen. Is wel even werk, maar ik weet niet of dat mag. Mag de constructie zoals ik het nu heb wel? Kast dicht, dan zie je er niks van, maar ik ben er niet blij mee.
Volgens mij kun je die meters achter elke groep schroeven maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval een flinke investering. Het is in essentie niets anders dan een kwh meter, die kun je ook op elke groep zetten.

Ja die kast is een goede vraag, in principe onderbreek je niks en tak je niks af. Door het in die kast te verwerken behandel je het ook als een groepenkast en is de bekabeling beschermd. Erg lastig, zonde dat die trafotjes zo massief zijn ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Een tussenkast waar meerdere groepen doorheen gaan mag niet. Maar als deze fysiek vast zit aan de groepenkast zoals een vast opzetstuk is geen probleem. Binnen de groepenkast mag alles tegen elkaar aan klotsen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Dus eigenlijk mag het technisch wel zoals ik het zo heb?
Het ziet er alleen niet uit natuurlijk.
Ik meende dat er een regel was die zegt dat het "overzichtelijk" moet zijn.

Of tussen de buizen een soort "trekdoos" je kent ze nog wel. en daarin die spoel.
Dan krijg ik dus 10 trekdozen boven de groepenkast waar die witte draden uit komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Robbie-1 op 21-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik moest even zoeken, maar het is een Amerikaans systeem voor 120/240V?

Hier duidelijk te zien dat Amerikanen een stuk meer plek hebben en we weten dat ze alles groter maken dan nodig :D
Afbeeldingslocatie: https://assets-global.website-files.com/5fff2b7694451e66ba2f5a3d/603c008daae3c130f553acac_Gen-2-Vue-in-Panel.jpg

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
@Slapabeardon
Mag de constructie zoals ik het nu heb wel? Kast dicht, dan zie je er niks van, maar ik ben er niet blij mee.
Het feit dat het misschien wel mag (met de deksel dicht) wil nog niet zeggen dat je dit moet willen. Bij problemen moet je bijv. ook fatsoenlijk kunnen foutzoeken en dan helpt het enorm als het deugdelijk is opgebouwd en er netjes uitziet. Dit is gewoon houtje-touwtje werk.

Het zal wel werken, en mooie grafiekjes geven, maar het heeft toch alle kenmerken van een lowbudget oplossing. En bij de aanblik van een Amerikaanse meterkast krijg ik onmiddellijk jeuk. Laten we dat alsjeblieft niet als norm gaan stellen.
En als laatste, als je alleen maar de stroom meet, en niet de spanning, hoe meet je dan het werkelijke vermogen en niet het blindvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skynett schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:51:
En als laatste, als je alleen maar de stroom meet, en niet de spanning, hoe meet je dan het werkelijke vermogen en niet het blindvermogen?
Door ook spanning te meten, daar zal het stekkertje met rood/zwart/blauw/wit voor zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Robbie-1 Op deze manier alles in de kast proppen kan extra warmte ontwikkeling geven, aangezien de ventilatie mogelijkheden beperkt worden.
Mooier zou zijn een aparte kast met dinrail waar de ct's dan opklikken. Ook beter voor de ocd'ers hier.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Paul
@Slapabeardon
Die kWh meter meet maar 1 fase, en met Emporia pak ik elke groep.
1f: https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/
3f: https://www.elektramat.nl...se-digitaal-mid-85008002/

Wel emat, waar de meningen in dit topic over verdeeld zijn :P Mogelijk Deze kun je met 8 tegelijk simpel op een ESP32 zetten (is een standaard library voor, en er zijn ook ESP32's met ethernet en zelfs met POE als je wil) en uitlezen in bijvoorbeeld Home Assistant. Is wel meer zelfbouw dan Emporia natuurlijk, maar staat wel een stuk netter in de kast.

Iets minder zelf knutselen is https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/, de 3f-variant van wat @Slapabeardon linkt. Nadeel is dat al die meters een eigen wifi-connectie opzetten en je dus 13 wifi-connecties hebt.

Als je bij Emporia blijft (wat ik niet raar zou vinden, je hebt het immers al) dan zou ik kijken of je die sensoren inderdaad netjes naast elkaar kunt krijgen bovenin de kast, al dan niet in een tweede kast ernaast.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Emporia lijkt idd gemaakt te zijn voor de Amerikaanse markt. Waar door de lagere spanning vaak hogere vermogens gebruikt worden.

Vandaar de standaard 50A klemmen, die redelijk fors zijn.

Als je een 2e kast er naast gaat plaatsen kun je daar mogelijk ook al een hoop klemmen in kwijt. Heb je gelijk de kans om het een beetje netjes en overzichtelijk te maken.

Eventueel moet je met rijgklemmen enkele draden verlengen, maar dat is dan ook geen probleem lijkt mij.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind het wel heel cool dat je nu letterlijk per groep je verbruik kan zien. Een inzicht dat vrijwel niemand hier zal hebben.

Het is een beetje jammer dat die klemmen a) zo fors zijn en vooral b) op geen enkele manier fatsoenlijk integreren. Als ze bijvoorbeeld een dinrail aansluiting zouden hebben, zou je ze gewoon in een apart kastje erop kunnen klikken en dan was het clean.

Dat is een voordeel dat die Eastron kWh meters (of bijvoorbeeld Homewizard, als je hem smart zou willen maken) wel hebben. Maar daar zul je dan ook de draad moeten doorknippen en vervolgens moeten vast schroeven aan beide kanten van de kWh meter.

Als ik het goed begrijp kun je die emporia klemmen gewoon op de draad klikken en het werkt?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 13:49
Via het Thuisladen van je EV topic hier terechtgekomen met een vraag waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Afgelopen week een extra groep van 20a in mijn 1 fase meterkast laten installeren, met daaraan een buitenstopcontact zodat ik mijn Citroen E-C4 eindelijk vanuit huis via de Granny kon laden.

Ik had goede hoop op tenminste een +2Kw/h, echter komt het laden niet hoger dan 1Kw/h.
In het huis heb ik andere stopcontacten op andere groepen geprobeerd en daar gaat het laden met precies dezelfde snelheid.

Daarna bij mijn familie geprobeerd om uit te sluiten dat het probleem bij de Granny lag, daar gaat hij echter een stuk sneller en haalt hij de 3 kw/h.

Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik doen om de snelheid omhoog te krijgen? (wetende dat 3.7kwh max is)

- Tijdens het testen stond alles op de koelkast en vriezer na uit.
- Verlengsnoer ertussen geprobeerd zodat de thuislader geen warmte voelde uit het stopcontact
- Verlengsnoer met dikte 2.5mm2
- Accu capaciteit stond op 10%
- Geen functie in de auto aanwezig die de snelheid aanpast

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
Ik had goede hoop op tenminste een +2Kw/h, echter komt het laden niet hoger dan 1Kw/h.
Een paar kleine dingetjes: kW, niet Kw :) Verder is Watt al een rate / snelheid, namelijk Joule per seconde. 2000 Joule per seconde per uur is dus niks :)

Je hoopt dat de accu in een uur 2 kWh voller is neem ik aan?
(wetende dat 3.7kwh max is)
3,7 kW, en aangezien je een 20A groep hebt is dat 4,8 kW. Een 16A groep kan 3,7 kW leveren, of 3,7 kWh in een uur.
- Tijdens het testen stond alles op de koelkast en vriezer na uit.
Zolang je lader niet op de slimme meter is aangesloten maar alleen in het stopcontact zit (en daarmee load balancing doet) maakt dat niet uit; hooguit vliegt je hoofdstop eruit als je totale verbruik te hoog is.
- Verlengsnoer ertussen geprobeerd zodat de thuislader geen warmte voelde uit het stopcontact
Heeft de thuislader een temperatuursensor in de stekker zitten? En dan nog, je stopcontact zou niet warmer moeten worden dan een verlengsnoer.

De meeste verlengsnoeren (en zo niet het snoer, dan toch de stopcontacten en stekkers) zijn niet gekeurd voor 20A, ze zijn bijna allemaal 10 of 16A. Ik zou dus geen verlengsnoeren gebruiken als je een 20A groep wil gebruiken! Ik zou ook goed kijken of de thuislader überhaupt iets met 20A kan? Zit er een blauwe CEE-form ("campingstekker") op of is het een normale stekker (Schuko)?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kevin85
Paul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:45:
[...]
Een paar kleine dingetjes: kW, niet Kw :) Verder is Watt al een rate / snelheid, namelijk Joule per seconde. 2000 Joule per seconde per uur is dus niks :)

Je hoopt dat de accu in een uur 2 kWh voller is neem ik aan?

[...]
3,7 kW, en aangezien je een 20A groep hebt is dat 4,8 kW. Een 16A groep kan 3,7 kW leveren, of 3,7 kWh in een uur.

[...]
Zolang je lader niet op de slimme meter is aangesloten maar alleen in het stopcontact zit (en daarmee load balancing doet) maakt dat niet uit; hooguit vliegt je hoofdstop eruit als je totale verbruik te hoog is.

[...]
Heeft de thuislader een temperatuursensor in de stekker zitten? En dan nog, je stopcontact zou niet warmer moeten worden dan een verlengsnoer.

De meeste verlengsnoeren (en zo niet het snoer, dan toch de stopcontacten en stekkers) zijn niet gekeurd voor 20A, ze zijn bijna allemaal 10 of 16A. Ik zou dus geen verlengsnoeren gebruiken als je een 20A groep wil gebruiken! Ik zou ook goed kijken of de thuislader überhaupt iets met 20A kan? Zit er een blauwe CEE-form ("campingstekker") op of is het een normale stekker (Schuko)?
Weer wat geleerd, ik hoop inderdaad op meer dan 2 kWh in een uur ;)
Het betreft een Schuko en 16A is al genoeg voor mij als ik uberhaubt 3.7 kW/h haal.

De thuislader zou sowieso meer aan kunnen dan 3.7, geeft een 20a groep en een 16a stopcontact problemen dan? Het is geïnstalleerd door een erekende elektricien en die gaf zelf aan om op 20a te gaan zitten.

Wat zou nog meer een bottleneck kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
geeft een 20a groep en een 16a stopcontact problemen dan? Het is geïnstalleerd door een erekende elektricien en die gaf zelf aan om op 20a te gaan zitten.

Het contactpunt is gemaakt voor 16A, de beveiliging is ingesteld op 20A. Je hoeft toch geen erkende elektricien te zijn om door te hebben dat het niet klopt? Als snap een erkende het blijkbaar ook niet...

Doet er verder niet toe waarom jouw auto niet snel laadt, dat zou wel meer dan 1KW moeten halen.

• Kevin85
jadjong schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:18:
[...]

Het contactpunt is gemaakt voor 16A, de beveiliging is ingesteld op 20A. Je hoeft toch geen erkende elektricien te zijn om door te hebben dat het niet klopt? Als snap een erkende het blijkbaar ook niet...

Doet er verder niet toe waarom jouw auto niet snel laadt, dat zou wel meer dan 1KW moeten halen.
Net even naar hem gebeld, hij geeft aan dat het stopcontact gewoon die 20A aankan.
Ik heb weinig verstand hiervan dus ik geloof gewoon wat iemand mij verteld O-) .

Ook gaf hij aan dat hij denkt dat het te maken heeft met de verdeling binnen het huis, dat er daardoor te weinig beschikbaar is.

Heeft het nut om alle groepen op het buitenstopcontact na uit te zetten en dan de snelheid te testen?

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:39:
[...]

Net even naar hem gebeld, hij geeft aan dat het stopcontact gewoon die 20A aankan.
Ik heb weinig verstand hiervan dus ik geloof gewoon wat iemand mij verteld O-) .

Ook gaf hij aan dat hij denkt dat het te maken heeft met de verdeling binnen het huis, dat er daardoor te weinig beschikbaar is.

Heeft het nut om alle groepen op het buitenstopcontact na uit te zetten en dan de snelheid te testen?
Ik denk dat je eigen (gebrek aan) kennis je wat in de weg zit nu. Verbruik van het huis heeft verder niks te maken met de laadsnelheid, of met de 'hoeveelheid' stroom er door je stopcontact gaat. En sowieso is het een raar verhaal: een normaal stopcontact (en Schuko-stekker) is gewoon geschikt voor 16A.

Hoe bepaal je eigenlijk dat je auto met 1kW geladen wordt? Is dit te zien op het display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
[...]

Weer wat geleerd, ik hoop inderdaad op meer dan 2 kWh in een uur ;)
Het betreft een Schuko en 16A is al genoeg voor mij als ik uberhaubt 3.7 kW/h haal.

De thuislader zou sowieso meer aan kunnen dan 3.7, geeft een 20a groep en een 16a stopcontact problemen dan? Het is geïnstalleerd door een erekende elektricien en die gaf zelf aan om op 20a te gaan zitten.

De meeste granny chargers zijn beperkt tot 10A (soms wel 16A) vermogen. Juist omdat de standaard stopcontacten tot 10/16A garate zijn. Dat wil zeggen 10A continu en 16 voor kortere periodes.

Continu 16A door een normaal stopcontact-stekker verbinding sturen geeft problemen op de langere termijn.

Dat gezegd zou je idd veel meer dan die 1 kW moeten halen.
Wat is de lengte tussen de meterkast en het stopcontact en wat voor bedrading zit daar tussen?

Ik neig namelijk slechte verbindingen of dunne kabels ergens tussen waardoor de weerstand van je kabel/verbinding oploopt. Een recept dat voor problemen kan zorgen overigens, dus zaak om dat uit te sluiten of te verhelpen.

• Kevin85
LoneGunman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat je eigen (gebrek aan) kennis je wat in de weg zit nu. Verbruik van het huis heeft verder niks te maken met de laadsnelheid, of met de 'hoeveelheid' stroom er door je stopcontact gaat. En sowieso is het een raar verhaal: een normaal stopcontact (en Schuko-stekker) is gewoon geschikt voor 16A.

Hoe bepaal je eigenlijk dat je auto met 1kW geladen wordt? Is dit te zien op het display?
Daar ging ik zelf ook vanuit, maar aangezien ik hier geen ervaring heb moet ik helaas iemand vertrouwen die zogenaamd er wel ervaring in heeft (tenminste dat verwacht je van iemand die Elektricien is).

De app van de auto geeft aan dat hij 6km/h laad, na 12u laden was de actieradius ook maar met 72km gestegen. Verbruik per 1kW/h ligt rond de 6, vandaar dat ik van 1 kW/h uitging. Kan trouwens dus ook 1.1 zijn.
pickboy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:12:
[...]

De meeste granny chargers zijn beperkt tot 10A (soms wel 16A) vermogen. Juist omdat de standaard stopcontacten tot 10/16A garate zijn. Dat wil zeggen 10A continu en 16 voor kortere periodes.

Continu 16A door een normaal stopcontact-stekker verbinding sturen geeft problemen op de langere termijn.

Dat gezegd zou je idd veel meer dan die 1 kW moeten halen.
Wat is de lengte tussen de meterkast en het stopcontact en wat voor bedrading zit daar tussen?

Ik neig namelijk slechte verbindingen of dunne kabels ergens tussen waardoor de weerstand van je kabel/verbinding oploopt. Een recept dat voor problemen kan zorgen overigens, dus zaak om dat uit te sluiten of te verhelpen.
Lengte tussen de meterkast en het nieuwe buitenstopcontact is 3a4 meter, dikte van de bedrading is volgens de elektricien 2.5mm2. Ik heb deze speciaal aan laten leggen omdat mijn huidige stopcontacten precies hetzelfde probleem hadden. Vandaar dat ik hoopte dat een nieuwe groep dichtbij een nieuw stopcontact het probleem zou verhelpen.

Alles voelt trouwens niet warm aan, ook de Infrarood Thermometer geeft geen hogere temperaturen aan dan normaal (stopcontact en groep).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:46:
[...]

De app van de auto geeft aan dat hij 6km/h laad, na 12u laden was de actieradius ook maar met 72km gestegen. Verbruik per 1kW/h ligt rond de 6, vandaar dat ik van 1 kW/h uitging. Kan trouwens dus ook 1.1 zijn.
Wat geeft je slimme meter aan als je wel en niet aan het laden bent? Dat van elkaar aftrekken voor wat je autolader verbruikt.

• Kevin85
True schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:55:
[...]

Wat geeft je slimme meter aan als je wel en niet aan het laden bent? Dat van elkaar aftrekken voor wat je autolader verbruikt.
Dat ga ik ook even testen, heb geen slimme meter, wel een digitale.
Stopwatch erbij en dan het verschil berekenen.

• pickboy
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:46:
[...]

[...]

Lengte tussen de meterkast en het nieuwe buitenstopcontact is 3a4 meter, dikte van de bedrading is volgens de elektricien 2.5mm2. Ik heb deze speciaal aan laten leggen omdat mijn huidige stopcontacten precies hetzelfde probleem hadden. Vandaar dat ik hoopte dat een nieuwe groep dichtbij een nieuw stopcontact het probleem zou verhelpen.

Alles voelt trouwens niet warm aan, ook de Infrarood Thermometer geeft geen hogere temperaturen aan dan normaal (stopcontact en groep).
Kun je niet selecteren dat hij weergeeft wat de actuele laadstroom is?

met 2,5mm2 en die korte afstand kan niets mis zijn en als je ook al geen hotspots/warmte detecteert bij de groep en aansluiting dan zit je daarmee in ieder geval wel goed.
Ik neem aan dat je wel gekeken/gemeten hebt bij de aansluitingen van de aders in de automaat?

Je huisverbruik is geen factor in de laadstroom van je granny charger. Bij overbelasting zal enkel de voorbeveiling ingrijpen, maar dan is het alles of niets. Dus je lader gaat voor de volle ingestelde max laadstroom (10A of 16A)

Als je accu helemaal leeg is of bijna vol dan zal hij ook niet maxmaal kunnen laden. Ik ken de laadkarakteristiek van de accu niet, maar het kan zijn dat hij pas later zijn volle laadstroom kan bereiken.

Heb je dit ook als je accu bijvoorbeeld halfvol is?

Een vergezocht iets kan nog een lagere netspanning zijn als je gaat laden, maar dan zou je ook andere problemen ervaren meestal. Dan zit er overigens ook iets niet goed, maar dan moet je bij de netbeheerder aankloppen.

• Septillion
Xander schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:58:
[...]

Kies je bewust voor een kast met busboard? Die SN-lijn kasten die je bij Sandervunderink kunt bestellen doen het ook goed hier op het forum. ;) Het belangrijkste selling-point van het busboard, makkelijk een groepje erbij kunnen klikken, is natuurlijk niet echt interessant als je een volledig gevulde kast met 12 groepen koopt.

De busboard automaten hebben veercontacten in plaats van schroefcontacten, dat kan natuurlijk een voordeel zijn.
Mja, zat ik ook al te denken, denk dat ik een SN doe. Daar de HLD11 niet op voorraad is ga ik dan wel voor een met odnerkast. Misschien alleen even vragen of hij hem toch met aardlekautomaat kan leveren.
Zo'n kast komt met één schroef in de aardrail, die kun je gebruiken om beide kasten te koppelen met dat koppelstuk.

Als je er ook nog een draad op aan wilt sluiten aan de buitenzijde heb je een extra schroef nodig (andere M5 boutjes passen natuurlijk ook).
Jammer, moet ik nog ergens een M5 scoren :)
Noem me ouderwets maar geef mij maar gewoon 6mm² in een 40A verdeler.
Mja, pak ik denk ik inderdaad 6mm². Alleen jammer dat Sander dat niet per meter levert.

En hartelijk dank voor de antwoorden!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:27
[...]

Als dit letterlijk zo vertelt is zou ik een andere electricien zoeken.

Thuis toen de auto net nieuw was ook even met de granny geladen en die kwam op 7 km per uur volgens de auto. Maar dat was geen 3,6 kW lader, maar iets van 1,8 kW ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 22-12-2022 12:51 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:41:
[...]

Mja, pak ik denk ik inderdaad 6mm². Alleen jammer dat Sander dat niet per meter levert.
https://www.sandervunderi...-k-montagesnoer-6mm2.html

2, 3, 5, 10 of 100m niet genoeg varianten om uit te kiezen? :P

• Septillion
@Xander WTH, ik kwam steeds alleen maar 100m dozen bij hem tegen 8)7

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:59:
[...]

Dat ga ik ook even testen, heb geen slimme meter, wel een digitale.
Stopwatch erbij en dan het verschil berekenen.
Welke granny charger heb je? Staat er een specificatie o.i.d. op? Soms kan je ze instellen.

• Kevin85
pickboy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:14:
[...]

Kun je niet selecteren dat hij weergeeft wat de actuele laadstroom is?

met 2,5mm2 en die korte afstand kan niets mis zijn en als je ook al geen hotspots/warmte detecteert bij de groep en aansluiting dan zit je daarmee in ieder geval wel goed.
Ik neem aan dat je wel gekeken/gemeten hebt bij de aansluitingen van de aders in de automaat?

Je huisverbruik is geen factor in de laadstroom van je granny charger. Bij overbelasting zal enkel de voorbeveiling ingrijpen, maar dan is het alles of niets. Dus je lader gaat voor de volle ingestelde max laadstroom (10A of 16A)

Als je accu helemaal leeg is of bijna vol dan zal hij ook niet maxmaal kunnen laden. Ik ken de laadkarakteristiek van de accu niet, maar het kan zijn dat hij pas later zijn volle laadstroom kan bereiken.

Heb je dit ook als je accu bijvoorbeeld halfvol is?

Een vergezocht iets kan nog een lagere netspanning zijn als je gaat laden, maar dan zou je ook andere problemen ervaren meestal. Dan zit er overigens ook iets niet goed, maar dan moet je bij de netbeheerder aankloppen.
Helaas niet, het denkt helaas alleen maar in km's 😅.

Ik heb hem inderdaad ook getest toen de accu op 50% stond, daarnaast ook nog eens 13u lang laten laden en daar ging de snelheid ook niet ergens in dat tijdvak omhoog.

In de EV thuis laden topic gaf iemand aan dat het misschien de aarding kan zijn, ik zal dat ook even laten controleren. Als dat het niet is blijft er denk ik inderdaad alleen een belletje naar de netbeheerder over.
Wolf87 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:33:
[...]

Welke granny charger heb je? Staat er een specificatie o.i.d. op? Soms kan je ze instellen.
Granny oplader is het probleem niet, aangezien hij het ergens anders wel gewoon goed doet. Helaas geen instel mogelijkheden. 😔

• Skynett
Stop je 2500W waterkoker eens in dat stopcontact en kijk of die het doet. Desnoods doe je de föhn (op de lage stand) er bij. En kijk dan even naar je verbruik wat je toename is. Als je gewoon 3,5kW uit dat stopcontact kan trekken weet je dat die goed is.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mijn auto kan op basis van GPS locatie bepaalde laad instellingen aanpassen.
Hoog/laag tarief, wel/niet laden, tijdstip en eventueel snelheid van het laden.

Ik weet niet of die auto dat kan, maar je hebt hem geen beperkingen opgelegd n.a.v. locatie waar die staat?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

• Skynett
Blihi schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:21:
Pfff. Vandaag geen spanning in de berging van de nieuwbouwwoning. Bleek een van de installatieautomaten in de groepenkast gewoon niet vastgeschroefd te zijn op de kamrail.
Gebeurt helaas vaker dan je denkt. In de loop der jaren help ik wel eens iemand, en uit gewoonte loop ik dan altijd even alle schroefklemmen in de meterkast na. Heb nu al drie keer meegemaakt dat er een of meerdere verbindingen in een meterkast gewoon niet waren aangedraaid. Lang niet altijd waren er op dat moment problemen, maar het zegt wel iets over de waarschijnlijkheid dat er iets niet goed zit.

Punt is dat je met het blote oog niet kan zien of een klemverbinding goed is aangedraaid. En het is ook gewoon mensenwerk, en mensen maken nu eenmaal fouten.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 22-12-2022 16:43 ]

• jadjong
  • Niet online
Soms zitten ze wel goed aangedraaid maar is bij een automaat de kamrail buiten de klem geraakt.

• habbekrats
  • Nu online
@Kevin85 maak eens een foto van die lader, en dan vooral van het type plaatje.

Normale gangbare stekkers zijn niet gemaakt voor > 16A dit geeft nu maar in de toekomst problemen met verbrande pennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 17:57
LoneGunman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:55:
Dat klopt, maar alleen kortstondig!
En dat is laden van een auto niet.
Een collega van mij is er nu ook achter, nadat ie al twee setjes stopcontacten en stekkers heeft laten smelten...

Een gewoon stopcontact is geschikt voor maximaal 10A continu.

Als je 16A continu wilt moet je zo'n blauwe CEE (camping) stekker gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Skynett schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:33:
Stop je 2500W waterkoker eens in dat stopcontact en kijk of die het doet. Desnoods doe je de föhn (op de lage stand) er bij. En kijk dan even naar je verbruik wat je toename is. Als je gewoon 3,5kW uit dat stopcontact kan trekken weet je dat die goed is.
Wat is dat nou voor een belachelijke test.... 8)7 |:(
Daarmee meet je alleen dat zoiets kortstondig goed gaat. Dat zou bij elke fatsoenlijk geinstalleerde WCD gewoon moeten kunnen. Maar laden van auto's is iets anders, dan moet je gedurende vele uren de max 16A kunnen doorgeven, en dan levert een heel kleine overgangsweerstand al snel een gesmolten stekker of stopcontact op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Kevin85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:23:
Via het Thuisladen van je EV topic hier terechtgekomen met een vraag waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Afgelopen week een extra groep van 20a in mijn 1 fase meterkast laten installeren, met daaraan een buitenstopcontact zodat ik mijn Citroen E-C4 eindelijk vanuit huis via de Granny kon laden.
Ben erg benieuwd naar de specs van dat stopcontact. Welk stopcontact kan 20A continu aan?

Heb je ook de specs van die granny charger? Want ik kan me niet voorstellen dat daarin staat dat ie op een 20A WCD aangesloten moet worden. Zo'n stopcontact heeft namelijk niemand....
Laadsnelheden geef je aan in kW. Of desnoods in kWh/h. Maar kW/h of Kw/h zoals jij doet slaat nergens op en is erg verwarrend.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2022 18:52 ]

• jadjong
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:33:
De waterkoker zal het bijna altijd doen. Het enige wat af gaat wijken is de tijd die benodigd is om water warm te maken. Je zal water af moeten meten in hoeveelheid en zorgen dat in beide gevallen de begintemperatuur gelijk is.

• jadjong
  • Niet online
[...]

Waarom gesmolten meetstekker?
Als dat het op lost is er iets mis in de gehele elektrische installatie van huis en/of straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:47:
[...]

Wat is dat nou voor een belachelijke test.... 8)7 |:(
Daarmee meet je alleen dat zoiets kortstondig goed gaat. Dat zou bij elke fatsoenlijk geinstalleerde WCD gewoon moeten kunnen. Maar laden van auto's is iets anders, dan moet je gedurende vele uren de max 16A kunnen doorgeven, en dan levert een heel kleine overgangsweerstand al snel een gesmolten stekker of stopcontact op.
Hij geeft aan dat de auto niet laadt op voldoende vermogen en denkt dat het stopcontact dat niet kan leveren omdat een stopcontact bij een ander huis dat wel kan leveren.

Dit is ook niet bedoelt om een autolader te simileren, maar om te laten zien dat een goed aangelegd stopcontact gewoon normaal vermogen kan leveren, een waterkoker en een föhn zijn normale belastingen, vandaar. En daarmee duidelijk te maken dat het ergens anders gezocht moet worden.

Duik in de specs van de lader of in de specs van de auto, die kant moet je het op gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit met het volgende in mijn maag. Mijn vader (vroegâh) elektricien geweest, heeft als verhuiscadeau de groepenkast vervangen van de originele 1 fase uit '94 naar een 1 fase groepenkast. Dit omdat we een 3 fase aanvraag hadden lopen én we inductie wilden na de verbouwing en hierbij ook in het achterhoofd eventueel een laadpaal op termijn en ook zeker zonnepanelen.

Anyhow, hij heeft dit bij die grote webshop in Enschede besteld en zelf aangesloten. Met de kennis van nu zou ik het anders aanpakken, ik overweeg zelfs om het in z'n geheel te vervangen voor een merk waar men over het algemeen meer vertrouwen in heeft.
Dat gezegd hebbende moet ik het op dit moment nu hier mee doen. Mijn probleem op dit moment is dat ik de beltrafo weer wil aansluiten, maar zit in mijn maag met de vraag hoe ik dit het beste (veilig) kan doen. Om wat voor reden dan ook, past de beltrafo (die overigens wel zou moeten passen) niet op de bovenste DIN-rail. Hierom wil ik die op de onderste rail plaatsen.

Het liefste wil ik de beltrafo combineren met de al bestaande groep 3 (WCD in meterkast). Maar om wat voor reden dan ook is de bedrading van die WCD/groep kort ..

Nu weet ik dat ik niet zonder meer twee draden in de fase en de nul van een alamat mag aansluiten, de WCD + de beltrafo vanuit hier is dan ook een no-go. Nu vraag ik mij af of die aftakblokjes hier gaan werken. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m4HF4qP.png
de EMAT alamats zijn zo smal dat ik twijfel of dit redelijkerwijs aan te sluiten is. Zal dit gaan lukken of heb ik hiervoor ruimte te kort? (de drempel hier is dat ik ze online moet gaan bestellen omdat bouwmarkten deze niet lijken te hebben)

Eventueel zou ik die rail aan de onderkant die tegen de achterkant v.d. kast aanzit kunnen gebruiken (weet zo niet hoe zoiets moet heten). Maar hiervoor kom ik lengte tekort van de groep 3 WCD. Immers van alamat naar beneden voor die rail en daar zowel de WCD als de beltrafo op aansluiten gaat niet lukken. En wago 221's of lasklemmen in de groepenkast gebruiken staat volgens mij ook iets van stenigen op.

Het enige wat ik mij nog kan bedenken is een extra alamat voor puur en alleen de beltrafo of de meterkast WCD bedrading verlengen.
Iemand nog ideeën of algemene tips?

opklik is groot, let niet op die twee losse draden waren om de beltrafo en belbedrading mee te testen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JAuMa0gl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Laatst online: 03:10
Vandaag zijn zonnepanelen geïnstalleerd door een bedrijf.
Nu klapt om 1 of andere reden elke keer een "andere" ALS uit in de meterkast.
Uiteraard heb ik al gebeld met het bedrijf maar die komen pas volgend jaar langs...

Huisaansluiting is 3 fase.
Zonnepanelen 10 stuks (10 x 415 wp)
Omvormer is een Goodwe GW4200D-NS (1 fase)
Aangesloten d.m.v. 3 x 4mm kabel van meterkast naar omvormer.

Aparte groep voor PV en aangesloten op bestaande groep met onderstaande installatieautomaat.
Voorheen zat hier 1 zonnepaneel op aangesloten.
Dit is dus vervangen.
Eaton 236645 - aardlekautomaat 16a 30ma 1p+n pkn6-16/1n/c/003
Eaton pk n6 aardlekautomaat 1, nom. (meet-)stroom 16a, uitschakelkarakteristiek c, nom. foutstroom 30ma, type lekstroom a, nom. afschakelvermogen en 60898 6ka, breedte in module-eenheden (18mm) 2, maat (conf. din 43880 17.5mm) 2, nom. (meet-)spanning 230v, frequentie 50hz
Wat ik heb gelezen is dat ik een 100ma of toch 300ma nodig heb?
Klopt dit en zo ja is dit dan voldoende?
https://www.sandervunderi...0ma-b-karakteristiek.html

Ik ga er zelf niet mee aan de slag maar dan heb ik alvast het juiste in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door qwasd op 23-12-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
Uiteraard heb ik al gebeld met het bedrijf maar die komen pas volgend jaar langs...

Aparte groep voor PV en aangesloten op bestaande groep met onderstaande installatieautomaat.
Dit is dus vervangen.

[...]

als je durft, kap van de meterkast eraf en foto hier neer zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett

Dit is dus vervangen.

[...]

Ik heb ook een Goodwe (baggerding) maar dan het 5kW model, en die werkt probleemloos op een 30mA aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
habbekrats schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:34:
[...]

als je durft, kap van de meterkast eraf en foto hier neer zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYu2hvuwjKE9rKfxun4GUjaGxdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W8DUsUhfL6ZcxAaKJNvdlDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@True Ander dingetje, wat doen die losliggende draden in de kast ?
Je zou de beltrafo ook buiten de kast kunne zetten, die multiblokjes zijn daarvoor geschikt. Als het goed is passen deze ook naast elkaar op een emat.
Let op er zijn hoge en lage blokjes verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:43

Dit is dus vervangen.

[...]

Volgens de spec's max AC power 4400W. Dit gaat er toch continue uitklappen in de zomer ;)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
John245 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:42:
[...]

Volgens de spec's max AC power 4400W. Dit gaat er toch continue uitklappen in de zomer ;)
Hoe bedoel je? Hebben ze de verkeerde omvormer geleverd?
Zoals je ziet heb er ik weinig verstand van.

[ Voor 7% gewijzigd door qwasd op 23-12-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een 3 fase kast met 2 aardleks en 1 alamat? Hoe zijn die verdeeld over de fasen, kan dat niet goed zien. En waarom zit die Eaton rechtsboven met 2 zwarte draden aangesloten?

Snap overigens ook niet waarom ze niet gelijk een 3 fase omvormer hebben geleverd.

Welke klapt er volgens jou uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 23-12-2022 18:50 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Ethirty schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:48:
[...]

Een 3 fase kast met 2 aardleks en 1 alamat? Hoe zijn die verdeeld over de fasen, kan dat niet goed zien. En waarom zit die Eaton rechtsboven met 2 zwarte draden aangesloten?

Snap overigens ook niet waarom ze niet gelijk een 3 fase omvormer hebben geleverd.

Die eaton is nog niet aangesloten.
Dat is de kwh meter van Homewizard voor de aardlekautomaat voor de zonnepanelen.

Het antwoord op je andere vraag zou ik even moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlD1XKSr4KihEWpGLyui48Sz9l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJDrISU9wtNK3BJqXjpgmtk0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het even bekeken.

Aansluiting 1 op ALS 1. Groep 1 t/m 4
Aansluiting 2 op ALS 2. Groep 5 t/m 8

Aansluiting 3 op Aardlekautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:46:
[...]

4400W=20A

Ze hebben een aardlekautomaat van 16A erin gezet. Dus als er meer dan 16A overheen gaat dan klapt die eruit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:46:
[...]

4400W is give or take 20A. Hij is nu afgezekerd met 16A.

En dat was al gezegd hierboven. Sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 23-12-2022 19:09 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@qwasd Als er andere aardleks dan die van de pv uitgaan is er ergens een fout gemaakt

een bedradingsfout gemaakt
iets niet goed aangedraaid
je aarding is niet goed

waarom er voor de pv een c16 genomen is blijft gissen
C is helemaal niet nodig voor pv, ik zou een B20/0,1 nemen

Deze kast voldoet dan echter helemaal niet,
op de fase van de pv kun je dan 45A door de aardleks van de eindgroepen trekken.

kookgroep op 1 fase is ook geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
DutchKel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:02:
[...]

4400W=20A

Ze hebben een aardlekautomaat van 16A erin gezet. Dus als er meer dan 16A overheen gaat dan klapt die eruit.
Dat is wat ik net vertelde. Deze zat er al in omdat er 1 paneel op het huis zat ivm de epc waarde. Deze hebben ze dus hergebruikt. Daarom ook mijn vraag wat ik wel nodig heb.

@habbekrats Het is een nieuwbouwhuis van 2018 dus vreemd dat er dan iets niet goed zit

[ Voor 9% gewijzigd door qwasd op 23-12-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:39:
@True Ander dingetje, wat doen die losliggende draden in de kast ?
Je zou de beltrafo ook buiten de kast kunne zetten, die multiblokjes zijn daarvoor geschikt. Als het goed is passen deze ook naast elkaar op een emat.
Let op er zijn hoge en lage blokjes verkrijgbaar.
Zoals al boven de afbeelding stond ;) , die liggen er voor de beltrafo, ze waren om te testen en blijven liggen tot ik de beltrafo permanent aansluit dat is enkele dagen dan hoef ik ze niet opnieuw onder de anderen door te prutsen.

Multiblokjes kan ik niet vinden online :? , maar begrijp ik hieruit dat aftakblokjes dus wel netjes met twee (fase en nul) op één EMAT 1DIN alamat passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
True schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:15:
[...]

Zoals al boven de afbeelding stond ;) , die liggen er voor de beltrafo, ze waren om te testen en blijven liggen tot ik de beltrafo permanent aansluit dat is enkele dagen dan hoef ik ze niet opnieuw onder de anderen door te prutsen.

Multiblokjes kan ik niet vinden online :? , maar begrijp ik hieruit dat aftakblokjes dus wel netjes met twee (fase en nul) op één EMAT 1DIN alamat passen?
https://www.elektramat.nl...kjes-set-2-stuks/#details breedte staat er niet bij, maar op smalle eatons met dezelfde dinmaat passen ze ook.

@qwasd O daar las ik even overheen, ik dacht dat deze nieuw erbij gezet was.
De omvormer kan ook niet goed aangesloten zijn, komt er wel wat power uit overdag?

Dat de installatie uit 2018 is zegt niet, fouten kunnen altijd ontstaan voor als er in de kast gewerkt is.

Dat de meterkast zo inelkaar zit komt door de projectbouw waarbij de boel tot op de eurocent uitgeknepen is.

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 23-12-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
habbekrats schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:19:
[...]

https://www.elektramat.nl...kjes-set-2-stuks/#details breedte staat er niet bij, maar op smalle eatons met dezelfde dinmaat passen ze ook.

@qwasd O daar las ik even overheen, ik dacht dat deze nieuw erbij gezet was.
De omvormer kan ook niet goed aangesloten zijn, komt er wel wat power uit overdag?

Dat de installatie uit 2018 is zegt niet, fouten kunnen altijd ontstaan voor als er in de kast gewerkt is.

Dat de meterkast zo inelkaar zit komt door de projectbouw waarbij de boel tot op de eurocent uitgeknepen is.
Bedankt voor alle hulp.
Dus zoiets als onderstaande is voldoende?
https://www.elektroschake...-n-pkn6-20-1n-b-003-80109

Of moet het wel een 100ma/300ma worden?
Kan iemand anders de juiste even linken bij Elektramat als het niet teveel moeite is. Niet dat ik straks de verkeerde bestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@qwasd In de handleiding van de Goodwe raden ze aan om af te zekeren met een factor 1,25. Zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Skynett schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:37:
@qwasd In de handleiding van de Goodwe raden ze aan om af te zekeren met een factor 1,25. Zo heb ik het ook gedaan.
Wat heb ik dan precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
[...]

En waarom zit die Eaton rechtsboven met 2 zwarte draden aangesloten?
Voorzover ik kan zien is het gewoon zwart en blauw…
habbekrats schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:10:
@qwasd
op de fase van de pv kun je dan 45A door de aardleks van de eindgroepen trekken.
Dat is hier niet van toepassing. De twee aardlekschakelaars zitten op fase 1 en 2. De Alamat van de zonnepanelen op fase 3.

In de toekomst mocht er uitgebreid worden dan kan dit inderdaad wel voor problemen zorgen. Maar nu niet.

De kookgroep heb je wel gelijk in. Die kan beter met een 3fase alamat en dan heb je voor nu ook nog het probleem met een te grote in voeding ondervangen.

@qwasd maar welke aardlekschakelaar schakelde regelmatig uit? De 16A alamat (rechtsboven) of iets anders?

Eigenlijk hebben ze de verkeerde omvormer uitgekozen in deze installatie. Een 3 fase omvormer was beter op zijn plek geweest.

Als je de manual bekijkt raden ze een B25A automaat aan en een 300mA aardlekschakelaar.
Echter is dit alleen for reference.

Aangezien de Max uitgangspunt stroom 19A is zou ik een B20A 30mA aardlekautomaat kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolf87 op 23-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Wolf87 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:
[...]

Voorzover ik kan zien is het gewoon zwart en blauw…

[...]

Dat is hier niet van toepassing. De twee aardlekschakelaars zitten op fase 1 en 2. De Alamat van de zonnepanelen op fase 3.

In de toekomst mocht er uitgebreid worden dan kan dit inderdaad wel voor problemen zorgen. Maar nu niet.

De kookgroep heb je wel gelijk in. Die kan beter met een 3fase alamat en dan heb je voor nu ook nog het probleem met een te grote in voeding ondervangen.

@qwasd maar welke aardlekschakelaar schakelde regelmatig uit? De 16A alamat (rechtsboven) of iets anders?

Eigenlijk hebben ze de verkeerde omvormer uitgekozen in deze installatie. Een 3 fase omvormer was beter op zijn plek geweest.

Als je de manual bekijkt raden ze een B25A automaat aan en een 300mA aardlekschakelaar.
Echter is dit alleen for reference.

Aangezien de Max uitgangspunt stroom 19A is zou ik een B20A 30mA aardlekautomaat kiezen.
Ik had net deze gevonden.
https://www.elektramat.nl...l-20a-b-kar-300ma-236669/
Die is gewoon goed toch?
Dan bestel ik m...

Of dan toch de 25A 300ma zoals je zegt.
https://www.elektramat.nl...l-25a-b-kar-300ma-236699/

[ Voor 5% gewijzigd door qwasd op 23-12-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:39:
[...]

@Wolf87 heeft het antwoord al gegeven.

Als je zelf wil bladeren, kijk dan hier:

https://en.goodwe.com/dns...esidential-solar-inverter

Je hebt het user manual en het datasheet. Het usermanual is wel goed om gewoon een keer helemaal door te lezen. Er wordt veel in besproken en misschien dat niet alles blijft hangen, dat geeft ook niet, maar je pikt er vast wel van iets van op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:39:
[...]

Op dit moment helemaal niets. Als jij op fase 1 een aardlek hebt met daar achter vier losse groepen, op fase twee ook een aardlek hebt met daar achter vier losse groepen, is het niet de bedoeling dat een aardlekautomaat op fase drie met daar achter zonnepanelen storingen veroorzaakt die de aardlek 1&2 doet activeren.
Eerst uitzoeken waarom iets op fase drie er voor zorgt dat blijkbaar de aardlek van fase 1 of 2 zijn ding doet. Wat je nu hebt moet in de praktijk gewoon werken.
Als je er eenmaal achter bent waarom de betreffende aardlek zijn ding doet en je hebt het probleem verholpen dan wordt het tijd om:
Een 3-fase omvormer voor de panelen te regelen.
Die kookplaat naar een 3-fase aardlekautomaat om te bouwen.
De hele groepenkast zo in te richten dat de andere 8(?) groepen ook netjes verdeeld zijn over drie fases.

Maar eerst uitzoeken waarom de aardlek zo triggerhappy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
jadjong schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:28:
[...]

Op dit moment helemaal niets. Als jij op fase 1 een aardlek hebt met daar achter vier losse groepen, op fase twee ook een aardlek hebt met daar achter vier losse groepen, is het niet de bedoeling dat een aardlekautomaat op fase drie met daar achter zonnepanelen storingen veroorzaakt die de aardlek 1&2 doet activeren.
Eerst uitzoeken waarom iets op fase drie er voor zorgt dat blijkbaar de aardlek van fase 1 of 2 zijn ding doet. Wat je nu hebt moet in de praktijk gewoon werken.
Als je er eenmaal achter bent waarom de betreffende aardlek zijn ding doet en je hebt het probleem verholpen dan wordt het tijd om:
Een 3-fase omvormer voor de panelen te regelen.
Die kookplaat naar een 3-fase aardlekautomaat om te bouwen.
De hele groepenkast zo in te richten dat de andere 8(?) groepen ook netjes verdeeld zijn over drie fases.

Maar eerst uitzoeken waarom de aardlek zo triggerhappy is.
Ik wens het bedrijf veel succes want ik was net op zolder en de omvormer is ook dood. Dit terwijl alles gewoon aan staat in de groepenkast. Vast gebeurd nadat de ALS eruit is geklapt. Ik hoop niet dat ie stuk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
True schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:15:
[...]

Past prima, hier zie je ook de blokjes hoog/laag zodat ze netjes in de automaat passen. In dit geval bij ABB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNkhvFm1RRlPxHpb0kfTRcuS3Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISfJyHtiUTjPsjgUBgzVsEAl.jpg?f=fotoalbum_large
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:56:
[...]
Ik wens het bedrijf veel succes want ik was net op zolder en de omvormer is ook dood. Dit terwijl alles gewoon aan staat in de groepenkast. Vast gebeurd nadat de ALS eruit is geklapt. Ik hoop niet dat ie stuk is...
Misschien uit omdat de zon niet schijnt?

[ Voor 15% gewijzigd door henkNL op 23-12-2022 20:59 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

Je omvormer gaat elke ochtend netjes opstarten en elke avond netjes afsluiten. :)

Als er echt iets uit geklapt is, zou je ook eens je hoofdzekeringen kunnen checken? Misschien is een van de smeltzekeringen eruit gesprongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Tanuki schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:01:
[...]

Je omvormer gaat elke ochtend netjes opstarten en elke avond netjes afsluiten. :)

Als er echt iets uit geklapt is, zou je ook eens je hoofdzekeringen kunnen checken? Misschien is een van de smeltzekeringen eruit gesprongen?
Kijk zoveel verstand heb ik er nou van. Maar alsnog zou ik verwachten dat er dan een lampje zou branden? Dat ding geeft nu totaal niks aan. Kan niet eens de wifi instellen waar ik mee aan de slag wou. Misschien toch wat gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:09:
[...]

Kijk zoveel verstand heb ik er nou van. Maar alsnog zou ik verwachten dat er dan een lampje zou branden? Dat ding geeft nu totaal niks aan. Kan niet eens de wifi instellen waar ik mee aan de slag wou. Misschien toch wat gebeurd?
Op mijn omvormer kan ik 's nachts ook niets. Dat is dan wel een "Zeversolar", niet bepaald een super goed merk o.i.d. Maar ik denk dat het normaal is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Heel veel omvormers zijn dood als het donker is. Morgen (als het hopelijk overdag weer eens licht wordt) nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
habbekrats schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:10:
@qwasd Als er andere aardleks dan die van de pv uitgaan is er ergens een fout gemaakt

een bedradingsfout gemaakt
iets niet goed aangedraaid
je aarding is niet goed

waarom er voor de pv een c16 genomen is blijft gissen
C is helemaal niet nodig voor pv, ik zou een B20/0,1 nemen

kookgroep op 1 fase is ook geen goed idee.
Die inductie kookplaat is een 1 fase met een max van 3.7 kw.
Dan maakte dat toch niet uit?
Of moet ik hier ook achteraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@qwasd De Goodwe is inderdaad gewoon dood als de zon niet schijnt, is volkomen normaal.
Succes met de vervolgstappen, je hebt al aardige lijst zo.

O en als je eens in het menu van de Goodwe zit, kijk dan eens waar ze de Set Safety op hebben ingesteld. Ik heb uiteindelijk voor Generic 230V 50Hz gekozen, dan startte hij 's ochtends het snelste op. (Heb nog een vraag bij Goodwe support hierover uitstaan, wat nou de verschillen tussen de verschillende opties in de Set Safety waslijst zijn, maar die blijven al wekenlang stil.)

O en de losse WiFi adapter die je in de USB socket kan plaatsen, die heb ik er uiteindelijk gewoon uitgetrokken. Even mee bezig geweest met de App, maar hij accepteert mijn WiFi wachtwoord niet (te complex voor dat ding) en dan gebruik ik het simpelweg niet. Daar begin ik gewoon niet eens aan.
Vandaar dat ik het een baggerding noemde. Meet nu de opbrengst met een Losse Homewizard kWh uurmeter op de dinrail in de meterkast. En de rest ga ik wel via RS485 uitlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 23-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
qwasd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:41:
[...]

Die inductie kookplaat is een 1 fase met een max van 3.7 kw.
Dan maakte dat toch niet uit?
Of moet ik hier ook achteraan?
Nee, dan is het geen probleem! Is het een tweepits plaat?
Pagina: 1 ... 278 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.