Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 277 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.562 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:55
@Videopac met wat verhuizing van automaten pv en tuin past dat net.
Waarom een C automaat voor de PV?

Waar je met volle kasten en pv tegenwoordig rekening mee moet houden is of de componenten geschikt zijn voor de netbeheerder 25A + pv stroom op die fase.

Helemaal tegenwoordig mag je er ook een warmte berekening op loslaten.

[ Voor 52% gewijzigd door habbekrats op 10-12-2022 21:31 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
@Videopac ik vind het wel netjes van je dat je voor inbrekers netjes aangeeft welke groep ze moeten uitzetten om het alarm uit te schakelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:46
John245 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:23:
[...]

Wat adviseer je dan voor afzekering voor onderverdelers.

Onze installateur heeft destijds de onderverdeler afgezekerd op 20A maar gaf aan dat dit eigenlijk 16A moet zijn. (hoofdaansluiting 3x25A)
Dat hangt af van de aderdiameter en lengte van de kabel tussen hoofdverdeler en onderverdeler. Dus daar is geen standaard antwoord voor te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Xander schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:35:
[...]

Er is geen aanvullende bescherming door een aardlekschakelaar vereist, zoals dat wel het geval is bij een eindgroep die contactdozen of lichtpunten voedt.

Wel moet de foutbescherming in orde zijn, mogelijk heb je om die reden een aardlekschakelaar nodig.

De foutbescherming kan ook in orde zijn als:
- De gehele keten van hoofdaansluiting tot en met de onderverdeler(s) dubbel geïsoleerd is. Dus dubbel geïsoleerde kunststof verdeelkasten, dubbel geïsoleerde leidingen (GEEN grondkabel!). Dubbele isolatie op zich is al een adequate foutbescherming, de kans dat hier sluiting naar aarde optreedt zou verwaarloosbaar moeten zijn.
of
- De foutcircuitimpedantie voldoende laag is om te zorgen dat bij een sluiting naar aarde de installatieautomaat uitschakelt. Een lage circuitimpedantie heb je in een TN-stelsel (aarde geleverd door de netbeheerder), of in een TT-stelsel als je een verdomd goede aardelektrode hebt geslagen. :+

Komt de PV rechtstreeks op de hoofdverdeelkast? Houd je er rekening mee dat deze dan geschikt zou moeten zijn voor 35A (net) + ca. 23A (PV) = 58A? Als je die aardlekschakelaar rechts onderin voor de 3 distributiegroepen wilt gaan gebruiken voldoet dat dus al niet, want deze is geschikt voor maximaal 40A.
Thanks voor de feedback, een van de bestaande onderverdelers wordt uitgefaseerd en een nieuwe kabel wordt er gegraven met daar een nieuwe onderverdelen met alleen de PV installatie.
Dus met een 40A 0,3 aardlek is voldoende en verstandig om te plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:03
Deze keer geen vraag en het betreft een stekker, maar wou het toch hier delen in het kader van:

Ter lering en vermaeck

Ter gelegenheid van de bruiloft van mijn broertje en ondertussen zijn vrouw hadden we een feestlocatie opgetuigd. Deze locatie werd verwarmd door elektrische heaters. Deze heaters waren verspreid over de feestlocatie en werden gevoed vanuit een zware paddestoel/verdeelkast welke gevoed werd door de aggregaat. Een uurtje of twee voordat het feest begon klapte de automaat van de aggregaat er meerdere keren uit (ondanks dat alles al uitgebreid had proefgedraaid). Een korte zoektocht leiden naar een rotte stekker verbinding die we ter plekke hebben vervangen, vandaag de boosdoener wat uitgebreider bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl9xGnVRM7OE657hkF-G-tQmwhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wC6UcaGfVRxUBxaVbyJVCIqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI2Z1gZfY8ked52ytFX4KxnadH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/py1SXjx98Ln97W7fV2Nc589X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBb02SD5tF3BSkd176wuNzPqLNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCr3bqdM4fpREjWQCWqoYiSi.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig niet uitgebrand door:
- Een goed werkende automaat
- A-merk stekkers met voldoende vlamdovende toevoegingen in het materiaal

Oorzaak: ik vermoed sterk dat een van de pennen niet goed heeft gezeten, deze lijkt teruggeduwd zijn in de stekker, slecht contact gemaakt te hebben en dat is door de hitte slechter en slechter geworden. Het betreft hier overigens een mennekes 63a stekker, hier ging ca 40a per fasedraad overheen (gemeten met een stroomtang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:41
Het effect van zo'n stekker in een (licht) ontvlambare omgeving laat zich raden...
Zelf met eigen ogen eens een roodgloeiende lasdop gezien (stroomkring werkte gewoon door), temperatuur 700 graden mss? daarmee vat zowat alles direct vlam wat er op valt.

[ Voor 53% gewijzigd door natural colour op 11-12-2022 17:23 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Dat is waarom men hier de nadruk vaak legt op het kopen van gerenommeerd materiaal. Want pas als je het echt nodig hebt weet je of het goed werkt.

Maar deze stekker ziet er wel wat verouderd uit. Normaal zijn ze toch volledig gekleurd? Kan natuurlijk zijn dat ze op een verkeerde manier zijn gebruikt waardoor speling of materiaal moeheid is ontstaan?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Dergelijke stekkers waaraan een kabel zit worden eens per jaar gekeurd... 'uuh zit er goed uut, goedkeure die handel'

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 11-12-2022 17:28 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ethirty schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:23:
Dat is waarom men hier de nadruk vaak legt op het kopen van gerenommeerd materiaal. Want pas als je het echt nodig hebt weet je of het goed werkt.

Maar deze stekker ziet er wel wat verouderd uit. Normaal zijn ze toch volledig gekleurd? Kan natuurlijk zijn dat ze op een verkeerde manier zijn gebruikt waardoor speling of materiaal moeheid is ontstaan?
Wat denk je dat de hoge temperatuur voor gevolgen heeft voor een dergelijke stekker? De stekkers zijn aan elkaar gesmolten, de pennen zijn door het kunststof heen gesmolten, dat leidt wel tot verkleuring en verbrozen van het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zal wel een los draadje zijn geweest. Slechte trekontlasting, verhuurmateriaal, aan kabel trekken in plaats van stekker en je trekt een fase los uit de pin. Drie maanden later heeft iemand een koude bruiloft. :P
lithoijen schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:30:
[...]

Wat denk je dat de hoge temperatuur voor gevolgen heeft voor een dergelijke stekker? De stekkers zijn aan elkaar gesmolten, de pennen zijn door het kunststof heen gesmolten, dat leidt wel tot verkleuring en verbrozen van het materiaal.
Stekker is 15 jaar of ouder, moderne varianten zijn grotendeels schroefloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@jadjong Stekker zal ongetwijfeld 15 jaar of ouder zijn geweest, was overigens geen huurmateriaal. De trekontlasting leek overigens prima op orde, ook de kabels waren netjes met kabelschoentjes correct vastgezet (zoverre dit alles nog te controleren viel). Het lijkt erop dat de pin naar binnen gedrukt is, wat ik ook wat vreemd vind, al wordt er vaak wel ruw omgesprongen met dergelijk materiaal.

Zijn ook de grotere stekkers zoals 63a tegenwoordig grotendeels schroefloos, weer wat geleerd vandaag :)

Wat mijn wat heeft verbaast is dat tijdens het (langdurig) proefdraaien alles goed is gegaan. Blijkt een probleem toch te kunnen groeien, overmatige hitte veroorzaakt door een slecht contact verbeterd een verbinding natuurlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 11-12-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een vraagje omtrent het aansluiten van zonnepanelen. Ik wil begin volgend jaar +-12 panelen op de schuur leggen circa 5000wp even afhankelijk welke het worden. Nu wil ik deze tijdelijk nog even op de huidige 2,5mm kabel/16A afgezekerde groep doen van de schuur. Als ik het goed heb doe je daar dan normaal een aardlekautomaat tussen en heb je een zogenaamde PV verdeler.

Hier ga ik een 3x4mm kabel naartoe leggen (20mtr)enkel bestemd voor de omvormer, maar dit zal pas rond april worden wanneer we de schutting vervangen, mooi moment om die kabel in te spitten. Mijn idee is dan mocht het voor die tijd al te veel opbrengen koppel ik 4 panelen los(omvormer met 2 strings) zodat het niet de boel overbelast.

Nu is mijn vraag, kan ik dan een 25A aardlekautomaat halen, die eerst in de schuur plaatsen(heb hier al een klein kastje met een paar automaten) om deze daarna te verplaatsen naar de groepenkast? Of welke aardlekautomaat is geschikt hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Bakema schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:55:
Even een vraagje omtrent het aansluiten van zonnepanelen. Ik wil begin volgend jaar +-12 panelen op de schuur leggen circa 5000wp even afhankelijk welke het worden. Nu wil ik deze tijdelijk nog even op de huidige 2,5mm kabel/16A afgezekerde groep doen van de schuur. Als ik het goed heb doe je daar dan normaal een aardlekautomaat tussen en heb je een zogenaamde PV verdeler.

Hier ga ik een 3x4mm kabel naartoe leggen (20mtr)enkel bestemd voor de omvormer, maar dit zal pas rond april worden wanneer we de schutting vervangen, mooi moment om die kabel in te spitten. Mijn idee is dan mocht het voor die tijd al te veel opbrengen koppel ik 4 panelen los(omvormer met 2 strings) zodat het niet de boel overbelast.

Nu is mijn vraag, kan ik dan een 25A aardlekautomaat halen, die eerst in de schuur plaatsen(heb hier al een klein kastje met een paar automaten) om deze daarna te verplaatsen naar de groepenkast?
Je kunt geen 3 fase omvormer aansluiten op een enkele fase. Tenminste dat is wat ik uit je verhaal opmaak.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Oh nee heb hier een 1x40A aansluiting, en omvormer wordt ook een 1 fase omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Bakema schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:12:
Oh nee heb hier een 1x40A aansluiting, en omvormer wordt ook een 1 fase omvormer
Dan moet je huidige meterkast ook upgraden naar 63A , of maatregelen nemen om te voorkomen dat huidige installatie overbelast kan raken.
Beter leg je dan een 3x6 mm2 naar de schuur om in de topzomer te voorkomen dat je omvormer ermee stopt omdat de spanning te ver oploopt tot > 254 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

Japie.G

Colour Classic

Even gedachte spinsel. Mag ik 3x een aardlek met een kamrail op de 0 verbinden, en dan 1x een 0 draad naar het aansluitblokje op de 0 hoofdrail brengen? Dan zou er toch 3x 40a (max van aardlek) door die 0 draad kunnen lopen? Wat me niet zo fijn lijkt.. Of denk ik nu fout.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dat mag zeker, dat gebeurt heel vaak. Let wel dat je de draad van de kamrail naar het verdeelblok dik genoeg maakt, minimaal 6 mm2.

De aardlekschakelaar klapt er trouwens niet uit bij 40A, want daar is deze niet voor bedoeld! Er mag maximaal 40A doorheen lopen, maar er zit geen mechanisme in om dit af te dwingen... Een aardlekautomaat schakelt wel af bij de maximale stroom, maar die zijn vaak 16A.

De maximale stroom wordt begrensd door je netbeheerder en eventuele zonnepanelen. Heb je een 1x40A aansluiting en geen zonnepanelen dan zal er dus nooit (langdurig) meer dan 40A door die draad gaan, want daarna klapt je hoofdzekering.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
habbekrats schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:56:
[...]

Dan moet je huidige meterkast ook upgraden naar 63A , of maatregelen nemen om te voorkomen dat huidige installatie overbelast kan raken.
Beter leg je dan een 3x6 mm2 naar de schuur om in de topzomer te voorkomen dat je omvormer ermee stopt omdat de spanning te ver oploopt tot > 254 volt
Hoezo zou dat naar 63A moeten? Die 12 zonnepanelen blijft ruim onder de 40A….dus die vat ik even niet

3x6mm is ook een optie idd om safe te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Bakema schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:29:
[...]

Hoezo zou dat naar 63A moeten? Die 12 zonnepanelen blijft ruim onder de 40A….dus die vat ik even niet

3x6mm is ook een optie idd om safe te zitten
je schreef toch 5000 wp, dat levert toch 20A op 1 fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

Japie.G

Colour Classic

Paul schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:25:
Dat mag zeker, dat gebeurt heel vaak. Let wel dat je de draad van de kamrail naar het verdeelblok dik genoeg maakt, minimaal 6 mm2.

De aardlekschakelaar klapt er trouwens niet uit bij 40A, want daar is deze niet voor bedoeld! Er mag maximaal 40A doorheen lopen, maar er zit geen mechanisme in om dit af te dwingen... Een aardlekautomaat schakelt wel af bij de maximale stroom, maar die zijn vaak 16A.

De maximale stroom wordt begrensd door je netbeheerder en eventuele zonnepanelen. Heb je een 1x40A aansluiting en geen zonnepanelen dan zal er dus nooit (langdurig) meer dan 40A door die draad gaan, want daarna klapt je hoofdzekering.
Dank. En als de 3 aardleks op verschillende fases zitten dan zal de stroomsterkte door de 0 altijd lager zijn dan de op dat moment zwaarst belastte fase toch?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-09 11:20
Ik heb een hoop Hager ADA916G's die wil ik mooier aan elkaar door lussen, daarvoor heb ik de KDN451D rail gevonden. Maar hoe worden deze mooi aan de onderzijde aan de hoofdschakelaar verbonden? Ik zie bijvoorbeeld dit voorbeeld, maar zie net niet genoeg. Hoofdader mag voglens mij niet samen met de rail worden aangesloten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfgXWYEMUg7xuRkvLKiOQiG84Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9TYfUGcHQLA8oMr5iyGu2nG.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1AyzVcw8dBG4lDz68LQokBiqwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEn3JhVPXdc6PK2PdiJckB45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHG8YqR6zdEhttV1w5M9rBlH9y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa2emIPejH96xhQ7AveVtIU2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
habbekrats schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:32:
[...]

je schreef toch 5000 wp, dat levert toch 20A op 1 fase ?
Ja +- 20 idd, kan zijn dat ik voor grotere panelen ga van 460wp, dan kom ik op 24A uit max. Dan zit ik toch goed met een 25A aardlekautomaat lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bakema schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:21:
[...]

Ja +- 20 idd, kan zijn dat ik voor grotere panelen ga van 460wp, dan kom ik op 24A uit max. Dan zit ik toch goed met een 25A aardlekautomaat lijkt me?
Probleem met je aardleks is dat je rekening moet houden met die 20A + de 40A uit het net. Dat is wat er maximaal door je kast heen kan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

noahmaes schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:
Ik heb een hoop Hager ADA916G's die wil ik mooier aan elkaar door lussen, daarvoor heb ik de KDN451D rail gevonden. Maar hoe worden deze mooi aan de onderzijde aan de hoofdschakelaar verbonden? Ik zie bijvoorbeeld dit voorbeeld, maar zie net niet genoeg. Hoofdader mag voglens mij niet samen met de rail worden aangesloten [Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Hager lijkt bijna zijn best gedaan te hebben om foto's van de boven en onderkant offline te halen, want ze zijn bijna niet te vinden. Maar van wat ik begreep heb je een aparte plek voor de kam en een schroefterminal voor je draad. Maar of dit voor elk apparaat hetzelfde is durf ik niet te zeggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
@Bakema Nee, want je moet het sommeren, niet afzonderlijk bekijken. Zie whitepaper van ABB. Dit geldt ook NA dat je een extra kabel getrokken hebt.

Voor de winter zou ik het nog wel aan durven om het op de huidige kabel te doen. Maar dan moet er in het schuurtje wel een verdeler komen. Dus automaat voor de PV en een automaat voor de hudiige gebruikers samen met hoofdschakelaar. Ga ik er vanuit dat je nu een 30mA aardlek (en automaat of aardlekautomaat) in je meterkast hebt voor de kabel. Zou ik de rest ook gewoon 16A doen.

En mja, zou wel voor goed dik gaan als je 5kW op 1-fase wilt gaan doen...

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 11-12-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Bakema schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:21:
[...]

Een aardlekautomaat mag toch niet voor PV? Voor PV is toch een aardlek type B voorgeschreven?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

@Hippe Lip hangt af van de omvormer. De meeste omvormers hebben tegenwoordig beveiliging ingebouwd voor DC-lekstroom.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
@Hippe Lip Dit is alleen nodig als je omvormer geen 6mA verklaring heeft, deze verklaring is meestal wel beschikbaar voor omvormers die in nl verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Ethirty schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:31:
[...]

Hager lijkt bijna zijn best gedaan te hebben om foto's van de boven en onderkant offline te halen, want ze zijn bijna niet te vinden. Maar van wat ik begreep heb je een aparte plek voor de kam en een schroefterminal voor je draad. Maar of dit voor elk apparaat hetzelfde is durf ik niet te zeggen.
Thanks, in bestelling!
de N-draad op mijn Hager ESD225/ESR225 relais wil ik ook graag met een rail doorlussen, iemand ervaring? De KB163N past niet in de gaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
noahmaes schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:
Ik heb een hoop Hager ADA916G's die wil ik mooier aan elkaar door lussen, daarvoor heb ik de KDN451D rail gevonden. Maar hoe worden deze mooi aan de onderzijde aan de hoofdschakelaar verbonden? Ik zie bijvoorbeeld dit voorbeeld, maar zie net niet genoeg. Hoofdader mag voglens mij niet samen met de rail worden aangesloten [Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto zie je de KJ01B. Daarvandaan kun je toch naar 1 of meerdere KD451D rails.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
John245 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:29:
[...]

Op de foto zie je de KJ01B. Daarvandaan kun je toch naar 1 of meerdere KD451D rails.
yes thanks, ik heb nu de KDN451e besteld en zaag deze vervolgens op maat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
noahmaes schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:39:
[...]

yes thanks, ik heb nu de KDN451e besteld en zaag deze vervolgens op maat
Ik denk een indrukwekkende verdeler.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
noahmaes schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:05:
[...]

de N-draad op mijn Hager ESD225/ESR225 relais wil ik ook graag met een rail doorlussen, iemand ervaring? De KB163N past niet in de gaatjes
https://assets.sc.hager.c...DF125B51E746A9B7780A59811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Septillion schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:32:
@Bakema Nee, want je moet het sommeren, niet afzonderlijk bekijken. Zie whitepaper van ABB. Dit geldt ook NA dat je een extra kabel getrokken hebt.

Voor de winter zou ik het nog wel aan durven om het op de huidige kabel te doen. Maar dan moet er in het schuurtje wel een verdeler komen. Dus automaat voor de PV en een automaat voor de hudiige gebruikers samen met hoofdschakelaar. Ga ik er vanuit dat je nu een 30mA aardlek (en automaat of aardlekautomaat) in je meterkast hebt voor de kabel. Zou ik de rest ook gewoon 16A doen.

En mja, zou wel voor goed dik gaan als je 5kW op 1-fase wilt gaan doen...
Ethirty schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:29:
Probleem met je aardleks is dat je rekening moet houden met die 20A + de 40A uit het net. Dat is wat er maximaal door je kast heen kan.
Ah oke bedankt voor de info, goed om te weten want dit had ik zelf 123 niet bedacht zo...
Ik heb nu een vrij simpel kastje, 1x hoofdschakelaar > 2x aardlek > beide naar 4 groepen/automaten.

Ik begrijp alleen de oplossing van hun niet helemaal..."Oplossing - met extra hoofdautomaat in serie met de bestaande hoofdschakelaar". Dan ga ik vanuit mijn hoofdschakelaar(40a) naar een automaat(ook 40a) en vanaf daar naar zowel de aardlekautomaat (25A > omvormer) als naar de 2 normale aardlekschakelaars die weer naar de verschillende groepen gaan? Dan blijft het principe toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
@Bakema Nee, vanuit die 40A automaat ga je alleen naar je verbruikersgroepen (ofwel je aardlekschakelaars). De PV koppel je ervoor / parallel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bakema schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:17:
[...]

[...]

Ah oke bedankt voor de info, goed om te weten want dit had ik zelf 123 niet bedacht zo...
Ik heb nu een vrij simpel kastje, 1x hoofdschakelaar > 2x aardlek > beide naar 4 groepen/automaten.

Ik begrijp alleen de oplossing van hun niet helemaal..."Oplossing - met extra hoofdautomaat in serie met de bestaande hoofdschakelaar". Dan ga ik vanuit mijn hoofdschakelaar(40a) naar een automaat(ook 40a) en vanaf daar naar zowel de aardlekautomaat (25A > omvormer) als naar de 2 normale aardlekschakelaars die weer naar de verschillende groepen gaan? Dan blijft het principe toch hetzelfde?
Je moet PV niet als verbruiker maar als voeding zien. Je koppelt PV samen met de netvoeding aan de ingaande kant van de 40A automaat, aan de uitgaande kant gaan alle (16A) groepen/automaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakema
Ah idd nu valt het kwartje 8)7
Voor de zekerheid, als volgt?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GsnspP2/Schermafbeelding-2022-12-12-om-21-00-09.jpg

/edit
Moet de kabel vanaf de omvormer dan nog aan de onderkant van de aardlekautomaat? Gezien je aan de onderkant normaliter de voeding aanbrengt, of maakt dat verder niet uit voor de werking?

[ Voor 40% gewijzigd door Bakema op 12-12-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
Voor sommige onderdelen maakt het wel uit in welke richting ze aangesloten worden.
https://installo.nl/van-b...ponenten/#Aardlekautomaat kan je hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
Ik zou voor de 40A onder een C karakteristiek pakken en geen B.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Laat ik dan ook een toevoeging doen:

In mijn gloednieuwe appartement komt 3x25A binnen. Deze zitten elk op een C25 automaat
Bij een check in de meterkast zag ik 3 ALSen met op één van de drie een fornuisgroep.
Dit is dus een dubbele 16A automaat.
Op de naastgelegen groep hebben ze voor het gemak ook mijn oven gezet :/

Nu is mijn vraag: Kan ik aannemen dat deze kookgroep op één fase is aangesloten?
Zoja, als ik mijn inductieplaat(4zones met boost, 7400W rating) voluit zet, trekt deze dan de hoofdzekering om?

Indien dit zo is, wil ik de aannemer gaan vragen om deze om te zetten naar een 3fase-groep. Ik wil zonder zorgen mijn kookplaat kunnen gebruiken.
Bijkomende vraag: heeft dit nog andere gevolgen voor de rest van mijn meterkast? Moeten die andere twee ALSen ook worden vervangen?

Overigens heb ik deze aangesloten op de terminals zonder een brug te gebruiken. Dus 2x een fasedraad en 2x een nul, samen met de aardedraad. Heeft nog geen boem gezegd. Ik snap alleen de noodzaak voor de bruggen tussen de nul niet. Desgewenst kan ik nog een plaatje van de aansluitschema's bijvoegen.

Plaatje van de indeling bijgesloten.
FWIW: ik heb bij verschillende mensen deze vraag gesteld maar wilde deze specifieke vraag op een publiek forum stellen.
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRAxs1SnjrIAzW0atA62l0t2LEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peyls29UTgu6mZNFPBoZFQlR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ShadyNetworker op 13-12-2022 14:40 . Reden: Uitleg groep 8, aansluiting inductie, logischer tekstverloop ]

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ShadyNetworker schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:57:
Laat ik dan ook een toevoeging doen:

In mijn gloednieuwe appartement komt 3x25A binnen. Deze zitten elk op een C25 automaat
Bij een check in de meterkast zag ik 3 ALSen met op één van de drie een fornuisgroep.
Dit is dus een dubbele 16A automaat.
Op de naastgelegen groep hebben ze voor het gemak ook mijn oven gezet :/

Nu is mijn vraag: Kan ik aannemen dat deze kookgroep op één fase is aangesloten?
Zoja, als ik mijn inductieplaat(4zones met boost, 7400W rating) voluit zet, trekt deze dan de hoofdzekering om?
Overigens heb ik deze aangesloten op de terminals zonder een brug te gebruiken. Dus 2x een fasedraad en 2x een nul, samen met de aardedraad. Heeft nog geen boem gezegd. Ik snap alleen de noodzaak voor de bruggen tussen de nul niet. Desgewenst kan ik nog een plaatje van de aansluitschema's bijvoegen.

Indien dit zo is, wil ik de aannemer gaan vragen om deze om te zetten naar een 3fase-groep. Ik wil zonder zorgen mijn kookplaat kunnen gebruiken.
Bijkomende vraag: heeft dit nog andere gevolgen voor de rest van mijn meterkast? Moeten die andere twee ALSen ook worden vervangen?

Plaatje van de indeling bijgesloten.
FWIW: ik heb bij verschillende mensen deze vraag gesteld maar wilde deze specifieke vraag op een publiek forum stellen.
Dank!
[Afbeelding]
Wat is het advies van de fabrikant van de kookplaat. Volgens mij adviseren ze nl. altijd op 3 fasen aan te sluiten indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

John245 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:39:
[...]

Wat is het advies van de fabrikant van de kookplaat. Volgens mij adviseren ze nl. altijd op 3 fasen aan te sluiten indien mogelijk.
Dat is dus het hele punt, in de meterkast komen er volgens mij 3 fasen binnen, ieder met max 25A.
Naar de perilex in de keuken loopt er echter bedrading vanuit een fornuisgroep, dus maar één fase.
Als ik de diverse topics op dit forum lees, is dat dus absoluut NIET 3 fasen.

Overigens kan de plaat(Blaupunkt 5IE64254) op meerdere manieren worden aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhNYO5YZ4VzXp4smcXwzcxwVvME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DG2B4WqlVwff6KD83YtSOdi5.png?f=fotoalbum_large

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

ShadyNetworker schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:46:
[...]

Dat is dus het hele punt, in de meterkast komen er volgens mij 3 fasen binnen, ieder met max 25A.
Naar de perilex in de keuken loopt er echter bedrading vanuit een fornuisgroep, dus maar één fase.
Als ik de diverse topics op dit forum lees, is dat dus absoluut NIET 3 fasen.

Overigens kan de plaat(Blaupunkt 5IE64254) op meerdere manieren worden aangesloten:
[Afbeelding]
Ik zie drie aardlekschakelaars met 3x groepen ernaast. Mijn inschattings is dat elke AS op een andere fase zit en vervolgens die groepen op de AS waarnaast ze zitten.

Dus die kookgroep zit op 1 fase met 99% kans. En dus inderdaad ga je mogelijk over de 25A van die fase heen. Dit moet vervangen door een 3-fase automaat, ik zou zeggen neem een aardlekautomaat. De aansluiting bij je kookplaat kan dan als in het 3e plaatje gebeuren.

Overigens zie ik rechtsboven Zonnepanelen? Is slecht te zien, maar is dat een aardlekautomaat voor deze panelen? Op welke fase zit die en loop je hiermee het risico dat er meer dan 40A over de betreffende aardlekschakelaar gaat lopen?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

MrScratch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik zie drie aardlekschakelaars met 3x groepen ernaast. Mijn inschattings is dat elke AS op een andere fase zit en vervolgens die groepen op de AS waarnaast ze zitten.

Dus die kookgroep zit op 1 fase met 99% kans. En dus inderdaad ga je mogelijk over de 25A van die fase heen. Dit moet vervangen door een 3-fase automaat, ik zou zeggen neem een aardlekautomaat. De aansluiting bij je kookplaat kan dan als in het 3e plaatje gebeuren.

Overigens zie ik rechtsboven Zonnepanelen? Is slecht te zien, maar is dat een aardlekautomaat voor deze panelen? Op welke fase zit die en loop je hiermee het risico dat er meer dan 40A over de betreffende aardlekschakelaar gaat lopen?
-Is de fornuisgroep 1:1 te vervangen voor een 3fase-automaat met aardlek? Bestaan deze units ook als zodanig? Ik vraag het zodat ik zeker weet dat ik je volg :)

-Zonnepaneel: ik heb er 1. Type DMEGC 330WP, met een AP systems YC600 micro-omvormer.
Ik kan zo gauw niet achterhalen hoe/waar deze op de rest van de installatie is aangesloten.
Wel weet ik dat deze een 16A automaat en ALS gecombineerd heeft.

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44
Ik overweeg een SAP aan te vragen om teruglevering zonnepanelen op een apart contract te doen. Ik begrijp dat ik daarvoor een aparte hoofdschakelaar moet hebben. Aan wat voor eisen moet dat voldoen kwa plaatsing? Op de achterwand van de meterkast heb ik niet heel veel plek meer: 'n 17cm in de breedte (als ik de buis waar de aardedraad doorheen naar boven loopt kan verplaatsen), is dat genoeg voor 'n kleine verdeler met hoofdschakelaar, 3fase zonnepanelen groep en wat er eventueel nog verder noodzakelijk is, samen met de slimme meter? Aan de zijwand van de meterkast heb ik wat meer ruimte, 30cm, maar ik weet niet of dat voor Enexis acceptabel is.

Ter referentie, dit was de kast ten tijde van de oplevering: anboni in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" (op de een na onderste rail is er een 3fase aardlek en 3fase automaat bijgekomen ivm EV lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
Je hebt sowieso ruimte nodig voor een meterbord voor de 2e meter. Die is 22cm dus dat zal er niet naast passen. Zijwand zou dan de enige optie zijn, maar of Enexis daaraan mee wil werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Zul je net zien.. Destijds bij de installateur aangedrongen op ruim opzetten, maar daarbij nooit gedacht aan de mogelijkheid dat er ooit nog 'n tweede meter naast zou kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@noahmaes Bijna alle automaten hebben een invoerplaats voor de koppelstrip.
De aanvoerdraad gaat in het onderste gat.
Enigste is dat je de juiste doorverbinder type besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyiEaRycX2y00dwg1LHrZEBnLvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dv1v335qCFXKCyqGxwaXNW0I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:15:
Ik overweeg een SAP aan te vragen om teruglevering zonnepanelen op een apart contract te doen. Ik begrijp dat ik daarvoor een aparte hoofdschakelaar moet hebben. Aan wat voor eisen moet dat voldoen kwa plaatsing? Op de achterwand van de meterkast heb ik niet heel veel plek meer: 'n 17cm in de breedte (als ik de buis waar de aardedraad doorheen naar boven loopt kan verplaatsen), is dat genoeg voor 'n kleine verdeler met hoofdschakelaar, 3fase zonnepanelen groep en wat er eventueel nog verder noodzakelijk is, samen met de slimme meter? Aan de zijwand van de meterkast heb ik wat meer ruimte, 30cm, maar ik weet niet of dat voor Enexis acceptabel is.

Ter referentie, dit was de kast ten tijde van de oplevering: anboni in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" (op de een na onderste rail is er een 3fase aardlek en 3fase automaat bijgekomen ivm EV lader)
Optie. Meterbord PAP wat naar rechts. Vega +17 cm = 57 cm dus dan zou je ruimte hebben. Maar ik vrees dat het extra gaat kosten. Bij mij wouden ze destijds nog wel de aansluiting gratis opschuiven, maar dat was bij vervanging meterbord en hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
John245 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:47:
[...]

Optie. Meterbord PAP wat naar rechts. Vega +17 cm = 57 cm dus dan zou je ruimte hebben. Maar ik vrees dat het extra gaat kosten. Bij mij wouden ze destijds nog wel de aansluiting gratis opschuiven, maar dat was bij vervanging meterbord en hoofdzekeringen.
Hmm.. hoeveel speelruimte is er om vanaf meterbord naar verdeler te komen? Op zich zou een 22cm meterbord nog wel rechts naast het bestaande meterbord passen (als ze tenminste niet strak tegen elkaar moeten, er loopt nog wel een (ymvk, denk ik?) kabel aan de rechterkant van het meterbord naar beneden die niet echt te verplaatsen is. Even wat mad paint skillz ertegenaan gegooid:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TOawmM4.png

Zwart zouden dan de twee meterborden zijn (links zit er al, rechts zou nieuw worden), rood is de kabel naar de EV lader (heeft geen speling voor 'n significant ander trace), geel zou de nieuwe verdeler moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:25:
[...]

Hmm.. hoeveel speelruimte is er om vanaf meterbord naar verdeler te komen? Op zich zou een 22cm meterbord nog wel rechts naast het bestaande meterbord passen (als ze tenminste niet strak tegen elkaar moeten, er loopt nog wel een (ymvk, denk ik?) kabel aan de rechterkant van het meterbord naar beneden die niet echt te verplaatsen is. Even wat mad paint skillz ertegenaan gegooid:

[Afbeelding]

Zwart zouden dan de twee meterborden zijn (links zit er al, rechts zou nieuw worden), rood is de kabel naar de EV lader (heeft geen speling voor 'n significant ander trace), geel zou de nieuwe verdeler moeten worden.
Meterborden moeten tegen elkaar aan. Wat is de reden dat de kabel niet te verplaatsen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
John245 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:55:
[...]

Meterborden moeten tegen elkaar aan. Wat is de reden dat de kabel niet te verplaatsen is?
Lengte. Ik verwacht iig dat er weinig overlengte in de kruipruimte zal zitten om daar nog mee te spelen.. en als ik die hele kabel moet vervangen, dan haal ik de investering er echt nooit meer uit :P (en om nou lassen te gaan toepassen op 'n kabel waar 'n paar uur per dag 3x13A doorheen gaat, lijkt me ook niet zo'n succes)

*edit* nog even goed gekeken, op zich gaat die kabel boven de vloerplaat eerst nog een eind opzij voordat 'ie de kruipruimte in gaat, dus misschien is dat nog wel te doen. De verbinding tussen meterbord en verdeler is wel flexibeler?

[ Voor 18% gewijzigd door anboni op 13-12-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

ShadyNetworker schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:59:
[...]

-Is de fornuisgroep 1:1 te vervangen voor een 3fase-automaat met aardlek? Bestaan deze units ook als zodanig? Ik vraag het zodat ik zeker weet dat ik je volg :)
De fornuis groep zit als het goed is met 2x2 aders plus aarde naar je keuken gelegd. Dat is dan Fase (L) en Nul en dat 2 keer voor de 2 gekoppelde groepen. Dus 5 aders in totaal. Ook 3 fase heeft 5 aders, namelijk 3 voor L1, L2, L3, de Nul en aarde. Kleuren zijn Bruin, Grijs, Zwart voor L1, L2, L3 en Blauw voor Nul, Groen/Geel voor Aarde.

Dus in principe kun je een 3-fase (3p+n aardlekautomaat (alamat) ) aanleggen en de 5 aders gebruiken. Mogelijk is er 2x bruin en 2x blauw gebruikt, dan zit je wel met je kleuren in de knoei. In principe zou je dat het beste kunnen vervangen door aders met de juiste kleuren.

Aan de kan van de kookplaat zou ik het wel op een daarvoor geschikt aansluiting maken, bijvoorbeeld een perilex-stopcontact en goed markeren wat waar zit. Dan vanuit de kookplaat de bedrading op een perilex-stekker en dan moet het gaan werken.
-Zonnepaneel: ik heb er 1. Type DMEGC 330WP, met een AP systems YC600 micro-omvormer.
Ik kan zo gauw niet achterhalen hoe/waar deze op de rest van de installatie is aangesloten.
Wel weet ik dat deze een 16A automaat en ALS gecombineerd heeft.
Oke, als het 1 paneel is, dan gaat dat nooit veel stroom opleveren en is er geen risico van overbelasting van een aardlekschakelaar. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
anboni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:02:
[...]

*edit* nog even goed gekeken, op zich gaat die kabel boven de vloerplaat eerst nog een eind opzij voordat 'ie de kruipruimte in gaat, dus misschien is dat nog wel te doen. De verbinding tussen meterbord en verdeler is wel flexibeler?
Volgens mij gaat het erom dat er aangesloten kan worden op een hoofdschakelaar boven het meterbord. Als jij daar een GD104E of GD106E van 4 of 6 modules breed voor gebruikt dan zal het de monteur worst wezen denk ik. Vanuit daar ga je naar je bestaande groepenkast waar je via een SFT440 op aardlekautomaat voor de zonnepanelen aansluiten. Die SFT440 sluit je ook aan op je bestaande aansluiting en je kunt meteen naar hartenlust schakelen tussen PAP en SAP :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
dennistd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:18:
[...]

Volgens mij gaat het erom dat er aangesloten kan worden op een hoofdschakelaar boven het meterbord. Als jij daar een GD104E of GD106E van 4 of 6 modules breed voor gebruikt dan zal het de monteur worst wezen denk ik. Vanuit daar ga je naar je bestaande groepenkast waar je via een SFT440 op aardlekautomaat voor de zonnepanelen aansluiten. Die SFT440 sluit je ook aan op je bestaande aansluiting en je kunt meteen naar hartenlust schakelen tussen PAP en SAP :*)
Klinkt interessant, dan moet ik alleen nog iemand met kennis van zaken zien te vinden die het ook daadwerkelijk zo kan en wil aansluiten, want ik ga niet zelf in m'n groepenkast lopen beunen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

MrScratch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:03:
[...]
Dus in principe kun je een 3-fase (3p+n aardlekautomaat (alamat) ) aanleggen en de 5 aders gebruiken. Mogelijk is er 2x bruin en 2x blauw gebruikt, dan zit je wel met je kleuren in de knoei. In principe zou je dat het beste kunnen vervangen door aders met de juiste kleuren.

Aan de kan van de kookplaat zou ik het wel op een daarvoor geschikt aansluiting maken, bijvoorbeeld een perilex-stopcontact en goed markeren wat waar zit. Dan vanuit de kookplaat de bedrading op een perilex-stekker en dan moet het gaan werken.
Nou, het toeval wil dat vanuit de fornuisgroep tot aan de Perilex wcd een 5-kleurige kabel ligt.
Ik DENK dat deze kan blijven liggen.

Klopt het dan dat ik enkel de fornuisgroep eruit zou kunnen halen, en in plaats daarvan een 3 fase alamat plaats?
Heeft dat dan nog gevolgen voor de rest van de automaten? Aangezien die waarschijnlijk per stuk op 1 fase zitten, maar die 3p+n alamat trekt stroom van alle drie fasen.

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
ShadyNetworker schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:30:
[...]

Nou, het toeval wil dat vanuit de fornuisgroep tot aan de Perilex wcd een 5-kleurige kabel ligt.
Ik DENK dat deze kan blijven liggen.
Als dat het geval is kan je die prima hergebruiken voor je 3-fase alamat inderdaad.
Klopt het dan dat ik enkel de fornuisgroep eruit zou kunnen halen, en in plaats daarvan een 3 fase alamat plaats?
Ik zou die fornuisgroep gewoon laten zitten en alleen het bruggetje verwijderen, dan heb je nog twee losse groepen voor toekomstig gebruik.

Je hebt ruimte zat in die kast dus daarvoor hoef je ze er niet uit te halen.
Heeft dat dan nog gevolgen voor de rest van de automaten? Aangezien die waarschijnlijk per stuk op 1 fase zitten, maar die 3p+n alamat trekt stroom van alle drie fasen.
Dat is geen enkel probleem, je moet de fasen voor die nieuwe alamat natuurlijk niet vanaf achter de bestaande enkelfasige aardlekschakelaars aftakken. ;)
Pak ze van achter je hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Vliegvlug schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:49:
[...]

Als dat het geval is kan je die prima hergebruiken voor je 3-fase alamat inderdaad.

[...]

Ik zou die fornuisgroep gewoon laten zitten en alleen het bruggetje verwijderen, dan heb je nog twee losse groepen voor toekomstig gebruik.

Je hebt ruimte zat in die kast dus daarvoor hoef je ze er niet uit te halen.

[...]

Dat is geen enkel probleem, je moet de fasen voor die nieuwe alamat natuurlijk niet vanaf achter de bestaande enkelfasige aardlekschakelaars aftakken. ;)
Pak ze van achter je hoofdschakelaar.
Holy shit, dank voor de input.
Als dit zo eenvoudig is, waarom hebben ze dat bij de installatie dan niet gedaan. Hebben ze bij Van Wijnen nou echt bezuinigd op 4 tientjes?

It's always DNS...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:27
ShadyNetworker schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:16:
[...]

Als dit zo eenvoudig is, waarom hebben ze dat bij de installatie dan niet gedaan. Hebben ze bij Van Wijnen nou echt bezuinigd op 4 tientjes?
Welkom in de wereld van projectbouw. Elke euro die ze in de zak kunnen houden doen ze graag.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Erwin_83 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 05:44:
[...]

Welkom in de wereld van projectbouw. Elke euro die ze in de zak kunnen houden doen ze graag.
Projectbouw volgens een loodgieter die zich erover uitlaatte:

Projectontwikkelaar heeft een X-bedrag in z'n hoofd voor bv verwarming. Gaat net zolang iedereen afbellen totdat hij iemand vind om het voor dat bedrag te doen.

Je raadt het al: dat bedrag is natuurlijk altijd te laag om het echt goed te doen, je zit op z'n best strak op de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
ShadyNetworker schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:16:
[...]

Dat laatste inderdaad.

Weet niet of je verder nog grote verbruikers in huis hebt maar dan kan het nog handig zijn om te kijken naar verdeling van de belasting over de fasen.

Je haalt straks je 7400W kookplaat van de fase van ALS2 af en verdeelt deze over 2 fasen (op basis van het aansluitschema van jouw plaat en dat jij aangeeft dat het 7,4kW is doe ik de aanname dat de L3 aansluiting op de plaat enkel een plek is om je ader te parkeren. Maar weten is weten dus aanname, of je sluit L3 niet aan dan weet je het zeker. ;)).
Je wilt dan sowieso een van de gebruikte fase aansluitingen L1 of L2 weer op de fase van ALS2 hebben.
Even uitgaande van vol verbruik en manier van aansluiten van je kookplaat op je 3 fase alamat stop je dan 16A bij de fase van ALS1 of ALS3 erbij.
Zoek uit welke van die twee het minst belast wordt.

Sluit vervolgens de fase van ALS2 aan op aansluiting L1 of L2 van je kookplaat en dan de fase van minst belastte ALS van hierboven op de overbleven aansluiting van de twee.
De fase van de zwaarst belaste ALS van hierboven kan je dan op L3 parkeren.

Ik verwacht niet dat je verder nog je belasting over de fasen hoeft te verbeteren door een groep van ALS1 of ALS3 naar ALS2 te verhuizen. Waarschijnlijk zou dat ook lastig worden vanwege het ontbreken van overlengte in de bedrading naar de groepen van ALS 1 en 3.

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:34
Op mijn gevel heb ik deze inbouwdoos zitten. Een plastic Attema deksel sluit niet voldoende.

Het tocht nu door deze doos naar mn schakelaar binnen waar koude lucht uitkomt. Hoe dit goed af te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrpa19y8xaMS2hey-Usg010kn-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vTbOiOYQXYm3qNlqQ8MG3rz.jpg?f=fotoalbum_large

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 14:01
Remco Tr schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:36:
Op mijn gevel heb ik deze inbouwdoos zitten. Een plastic Attema deksel sluit niet voldoende.

Het tocht nu door deze doos naar mn schakelaar binnen waar koude lucht uitkomt. Hoe dit goed af te sluiten?

[Afbeelding]
Voor het technisch meest verantwoorde oplossing kan ik hetvolgende aanraden te monteren over de inbouwdoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxM24pnqVM4xCBYu4R9XaBG4LI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/55CgeAwMpOSzG4vNbW3pq8kC.jpg?f=user_large

Het is niet de mooiste oplossing. Dat zou natuurlijk meteen een lampje ophangen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Slapabeardon op 15-12-2022 13:39 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Komt de kou door de elektrabuis, of langs andere gaten en kieren? Als het er omheen gaat: linksboven een PUR-spuit steken en opvullen, en daarna afwerken met wat cement?

Als het om de buis gaat, een stuk spons aan een touwtje erbij steken in de buis en dan een laagje kit erover (dik genoeg dat het afsluit, dun genoeg dat je het er zo weer uit trekt met het touwtje? Ik neem tenminste aan dat je er een normale LED-lamp op aansluit en niet een 3 kW kachel?

Andere optie is inderdaad de lamp erop monteren en die voldoende afkitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Veilig idee ook, zo'n inbouwdoos met kroonsteentje in de buitengevel... :X

Punctuality is the politeness of kings

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
dreamscape schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:45:
Veilig idee ook, zo'n inbouwdoos met kroonsteentje in de buitengevel... :X
Zonder aarde ook vooral.. en waar het nu op lijkt .. al zie ik wel 3 oranje steekklemmen ..hmmm

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12-09 16:06
DonJunior schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:48:
[...]

Zonder aarde ook vooral.. en waar het nu op lijkt .. al zie ik wel 3 oranje steekklemmen ..hmmm
Er ligt zo te zien wat aarde los onderin de doos, dus dat zit wel snor. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
dreamscape schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:09:
[...]

hahahaha.. ik moest heel hard lachen >:)

*sowieso

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

dreamscape schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:09:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-b1234cc65e329e526a4136d7d43e7a8c-pjlq
Werkt prima hier!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:34
Paul schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:58:
Komt de kou door de elektrabuis, of langs andere gaten en kieren? Als het er omheen gaat: linksboven een PUR-spuit steken en opvullen, en daarna afwerken met wat cement?

Als het om de buis gaat, een stuk spons aan een touwtje erbij steken in de buis en dan een laagje kit erover (dik genoeg dat het afsluit, dun genoeg dat je het er zo weer uit trekt met het touwtje? Ik neem tenminste aan dat je er een normale LED-lamp op aansluit en niet een 3 kW kachel?

Andere optie is inderdaad de lamp erop monteren en die voldoende afkitten.
Het word een lamp. Aan de andere kant ook een lamp dus mooi symmetrisch! Zal de overige gaten nog even af purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Wil in de toekomst 6 Sessy batterijen aansluiten of in ieder geval de mogelijkheid hebben daartoe.

De Sessy's zullen in een andere gebouw worden geplaatst dan het gebouw waar de meterkast geplaatst is.

Nu zijn er 2 opties:

Optie 1:
6 kabels trekken van 3x4 mm2 en op de aanwezige groepen aansluiten (natuurlijk netjes verdeeld over L1, L2 en L3).

Optie 2:
Een extra verdeler plaatsen met hoofdschakelaars, de ADA's en OBO's uit de meterkast hierheen verplaatsen (voordeel dat er wat ruimte in de meterkat ontstaat want hier zijn nu alle 72 posities bezet).

Welke optie is de beste? Of is optie 2 niet aan te bevelen vanwege de hoge stromen (alhoewel het per accu maximaal 2000W is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg5N_rThy5qXyUM7olg2la8WZ5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t85NFB6NVl2gJFVMXvvPb40F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
John245 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:57:
Wil in de toekomst 6 Sessy batterijen aansluiten of in ieder geval de mogelijkheid hebben daartoe.

De Sessy's zullen in een andere gebouw worden geplaatst dan het gebouw waar de meterkast geplaatst is.

Nu zijn er 2 opties:

Optie 1:
6 kabels trekken van 3x4 mm2 en op de aanwezige groepen aansluiten (natuurlijk netjes verdeeld over L1, L2 en L3).

Optie 2:
Een extra verdeler plaatsen met hoofdschakelaars, de ADA's en OBO's uit de meterkast hierheen verplaatsen (voordeel dat er wat ruimte in de meterkat ontstaat want hier zijn nu alle 72 posities bezet).

Welke optie is de beste? Of is optie 2 niet aan te bevelen vanwege de hoge stromen (alhoewel het per accu maximaal 2000W is).

[Afbeelding]
Optie 2 met 6 of 10mm2 (afh van afstand) flexibeler voor de toekomst als ze nog eens voor andere vermogens gaan. 3 van 5kW of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Ik ben bezig met een huis aan het bouwen en de elektricien vroeg aan mij of ik nog een voorkeur had voor een merk en type groepenkast. Nu heb ik echt geen idee dus is er een merk en type is wat beter, mooier en of cooler is dan de rest? Of maakt het niet echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dapdodo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:13:
[...]

Optie 2 met 6 of 10mm2 (afh van afstand) flexibeler voor de toekomst als ze nog eens voor andere vermogens gaan. 3 van 5kW of zo.
Dacht inderdaad aan optie 2. Is wat overzichtelijker.

Afstand ca. 30 meter. Ik dacht zelf aan 6mm2. Of kan ik beter voor deze afstand toch 10 mm2 gebruiken. Er ligt al een kabel van 6 mm2 dus er komt gewoon een 2e kabel van 6mm2 bij te liggen.

In vergelijking met 2013 zijn de priijzen van de kabels wel behoorlijk verhoogt :) . Als we alles van te voren geweten hadden gelijk alles in 1 keer goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Sen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:19:
Ik ben bezig met een huis aan het bouwen en de elektricien vroeg aan mij of ik nog een voorkeur had voor een merk en type groepenkast. Nu heb ik echt geen idee dus is er een merk en type is wat beter, mooier en of cooler is dan de rest? Of maakt het niet echt uit?
Hoe vaak ga jij je meterkast openen om de groepenkast te bewonderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:46
John245 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:25:
[...]

Niet vaak, maar als ik er in kijk wil ik wel weten dat er goed spul in zit. Tweakers he :)
@Sen : Je kunt niet fout gaan met de A merken Hager, Eaton en ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:25:
Hier gaat die deur nog best vaak open. En dan vind ik het toch mooi dat er een setje grijze groepenkasten van Hager hangt, met allerlei bijpassende automaten etc erin. Zo'n zwarte kast van ABB vind ik echt niks (terwijl er technisch met ABB natuurlijk niets mis is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:32:
[...]

Hier gaat die deur nog best vaak open. En dan vind ik het toch mooi dat er een setje grijze groepenkasten van Hager hangt, met allerlei bijpassende automaten etc erin. Zo'n zwarte kast van ABB vind ik echt niks (terwijl er technisch met ABB natuurlijk niets mis is).
Net thuis een ABB kast zelf geplaatst en dat materiaal zit echt heel mooi in elkaar. Zoals je die klemmen aan draait, heerlijk werkt dat gewoon. ABB heeft een 'dubbele' klem, dus je kan een kamrail en een losse invoer goed plaatsen. Dat is een echt mooi gedaan. En de dikte van de gebruikte materialen in de klem, alles is eerste klas.

Geen Hager en Eaton in mijn handen gehad (Je besteld tenslotte maar 1 merk) maar die zullen minstens net zo goed zijn.
Edit: Wel 1 ander merk in mijn handen gehad, namelijk de Homewizard 1 fase kWh meter voor in de meterkast. Tja, hoe zeg je dat netjes, dat was wel een deceptie nadat ik al dat ABB materiaal had geplaatst en aangesloten. Die schroefjes die de klemmen aandraaien, dikte van het gebruikte materiaal, de schroeven liggen onder een lullig klepje, en dat klapt vrij makkelijk open en dan kan je zo heel makkelijk de schroefjes aanraken. Dan is ABB wel even wat anders. Echt een groot verschil.
Met het deksel er op zie je er niks meer van, maar als je iets in je meterkast moet doen, moet je goed opletten dat je het klepje van de Homewizard niet open stoot, want dan kan het gevaarlijk worden.

En de looks, dat is echt het laatste waar ik op selecteer. Maar de ABB ziet er in mijn ogen geweldig uit. Voor mij ziet de rest er ook prima uit. Deze kast gaat weer 40 jaar mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Skynett op 17-12-2022 16:09 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:24
Gelukkig, smaken verschillen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:24
Ik ben ook erg blij met mijn ABB als ik mijn meterkast op doe.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Sen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:19:
Ik heb een stalen kast genomen, er is veel meer diepte in zo'n kast, bovenlangs heb ik een stalen wandgoot gemonteerd (deksel ligt er even af) want alle voedingen zijn in kabel uitgevoerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzArKfpB70MNgTOuohalRQLV6Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoFlO2CJfC9QCm93W87Ckzex.jpg?f=fotoalbum_large
Deze kast komt uit Duitsland, binnenkant is met kunststof panelen bekleed, compleet met din rails en aardrail.
Op mijn monitor zie ik kleurverschillen op de kast, is uiteraard mooi wit gelakt.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 17-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik ben ook blij met mijn Hager Vision en Vega verdelers. Maar mijn inziens zijn alle A-merken OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 19:17
Heeft iemand toevallig ervaring met het ombouwen van een Alfen Single Pro met vaste kabel naar een variant met socket?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@_Brake_ er is een topic voor zelfbouw laadpalen en daar zal veel meer kennis zitten dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-07 20:16
Hallo,
Ik mag van de baas elektrisch gaan rijden.
Er komt een Tesla en een laadpaal van shell.
Ik maak zelf een overkapping met zonnepanelen, die op een afstand van 50 meter van de meterkast komt.
Ik heb een 50 meter 5x6mm2 kabel gekocht die in een mantelbuis komt.
Onderdeel van de overkapping is een schuurtje, waarin de omvormer voor de zonnepanelen komt, en ik maak daar een groepenkast naast. (rekening houden met selectieviteit van de aardlek etc.)
3 fasen omvormer voor 27 x 410 WP waar ik bij voorkeur de Auto ga laden, maar het thuisverbruik moet altijd voorrang krijgen.
De laadpaal komt uiteraard in de overkapping en wordt aangesloten op deze groepenkast.
Er moet loadbalancing worden toegepast, zodat het verbruik thuis altijd voorrang krijgt.
Waar moet die loadbalancer komen? in de nieuwe groepenkast onder de overkapping? met EM spoelen in de meterkast om het verbruik te meten? kan dat op 50 meter afstand?
Hoe kan ik dit het beste (laten) aansluiten?
Er komt wel een installateur hoor, maar ik wil wel zo veel mogelijk voorbereiden en weten hoe het zit.
Ter info, later wil ik ook HomeAssistant nog betrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie-1 op 18-12-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Spoelen bij de inkomende netvoeding, kastje die ze uitleest. UTP naar laadpaal, beetje tweaken om uitleeskastje en laadpaal met elkaar te laten praten, al dan niet via HomeAssistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
UTP kabel met de 5x6 mm2 kabel naar de overkapping trekken inderdaad. Ik zou er meteen twee trekken, dan kun je altijd een access-point ophangen in je schuurtje.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Het wordt aangelegd door Shell, dus ik zal me aan hun spelregels moeten houden en zal ze binnenkort ook eens bellen.
Dus kabel met UTP (uiteraard komen er 2 of zelfs 3) naar de groepenkast in het schuurtje, en daarvandaan nog een meter of 3 naar de laadpaal zelf, daar leg ik ook een dikke mantelbuis naar toe.
Laadpaal wordt dus aangesloten op de groepenkast, en die weer op de hoofd meterkast (waar ook een groepenkast in zit uiteraard. Dus dat moet lukken zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Robbie-1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:24:
Het wordt aangelegd door Shell, dus ik zal me aan hun spelregels moeten houden en zal ze binnenkort ook eens bellen.
Dus kabel met UTP (uiteraard komen er 2 of zelfs 3) naar de groepenkast in het schuurtje, en daarvandaan nog een meter of 3 naar de laadpaal zelf, daar leg ik ook een dikke mantelbuis naar toe.
Laadpaal wordt dus aangesloten op de groepenkast, en die weer op de hoofd meterkast (waar ook een groepenkast in zit uiteraard. Dus dat moet lukken zo?
Normaal gesproken wel. Bij appartementencomplexen zie je dit ook. Vanaf de laadpaal komt een stroomkabel en een UTP kabel en die gaan naar binnen toe. De andere kant van de UTP kabel hangt de besturingskast. Dat is meestal dus in de meterkast (en die zal ook Internet nodig hebben). Goede kans dat die niet eens klemmen gebruikt, maar gewoon in de P1 poort van de meter prikt, als je die niet zelf al in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Blihi schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:29:
[...]

Normaal gesproken wel. Bij appartementencomplexen zie je dit ook. Vanaf de laadpaal komt een stroomkabel en een UTP kabel en die gaan naar binnen toe. De andere kant van de UTP kabel hangt de besturingskast. Dat is meestal dus in de meterkast (en die zal ook Internet nodig hebben). Goede kans dat die niet eens klemmen gebruikt, maar gewoon in de P1 poort van de meter prikt, als je die niet zelf al in gebruik hebt.
Bij de Sessy thuisbatterij stoppen ze iets in de P1 poort. Jammergenoeg gaat dit niet via een UTP kabel naar de thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
John245 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:34:
[...]

Bij de Sessy thuisbatterij stoppen ze iets in de P1 poort. Jammergenoeg gaat dit niet via een UTP kabel naar de thuisbatterij.
Ik zal dan moeten kijken hoe Shell dit doet, mijn P1 gebruik ik voor mijn HomeAssistant, waar ik later nog allerlei slimme zaken mee wil doen. Ik zag ook al een Tesla Integratie, leuk, maar hoort niet in deze groep. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie-1
Even freubelen in Excel, dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7D76-KbS4Cn7hyCFD2Ne87Xb7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wz2EDZTHWcYgRdQvenlGsKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Robbie-1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:35:
[...]

mijn P1 gebruik ik voor mijn HomeAssistant,
Er bestaan ook P1 splitters (is tenslotte gewoon een RJ-zoveel aansluiting), zowel actief als passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 08:01

Videopac

Rommelt wat aan.

habbekrats schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:28:
@Videopac met wat verhuizing van automaten pv en tuin past dat net.
Waarom een C automaat voor de PV?
Geen idee. Dit is hoe we het huis (2013) aantroffen na de overdracht bijna een jaar geleden.
Kan dus beter een B automaat zijn, begrijp ik? Dan laat ik dat meteen ook vervangen.
Waar je met volle kasten en pv tegenwoordig rekening mee moet houden is of de componenten geschikt zijn voor de netbeheerder 25A + pv stroom op die fase.

Helemaal tegenwoordig mag je er ook een warmte berekening op loslaten.
Je doelt op de situatie dat als ik op een zonnige maar koude winterse dag mijn auto op ga laden, het niet het meest handige is als de groepen voor de laadpaal, de warmtepomp en de zonnepanelen direct naast elkaar zitten? Kan ik dan niet beter die beltrafo extern laten maken en daar dan de warmtepomp-groep laten plaatsen? Zijn er nog andere punten van aandacht om het allemaal goed en netjes te maken?

Best apart dat binnen 10 jaar na oplevering je alweer in de knel komt met de huidige ontwikkelingen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Robbie-1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:59:
Hallo,
Ik mag van de baas elektrisch gaan rijden.
Er komt een Tesla en een laadpaal van shell.
Ik maak zelf een overkapping met zonnepanelen, die op een afstand van 50 meter van de meterkast komt.
Ik heb een 50 meter 5x6mm2 kabel gekocht die in een mantelbuis komt.
Onderdeel van de overkapping is een schuurtje, waarin de omvormer voor de zonnepanelen komt, en ik maak daar een groepenkast naast. (rekening houden met selectieviteit van de aardlek etc.)
3 fasen omvormer voor 27 x 410 WP waar ik bij voorkeur de Auto ga laden, maar het thuisverbruik moet altijd voorrang krijgen.
De laadpaal komt uiteraard in de overkapping en wordt aangesloten op deze groepenkast.
Er moet loadbalancing worden toegepast, zodat het verbruik thuis altijd voorrang krijgt.
Dat hoeft toch helemaal niet? Stel je gaat van 4000 kWh/jr naar 6000 kWh/jr door de laadpaal. Maar de laadpaal meet zijn eigen verbruik en dit tik je volgens mij apart af met een laadpas van de baas.
Die betaal jou dan weer het verbruik van de laadpaal terug in de prijs die jij betaald voor je stroom. Of je zonnepanelen nu die 4000 kWh salderen of die 2000 kWh van de auto maakt toch geen bal uit?
Waar moet die loadbalancer komen? in de nieuwe groepenkast onder de overkapping? met EM spoelen in de meterkast om het verbruik te meten? kan dat op 50 meter afstand?
Hoe kan ik dit het beste (laten) aansluiten?
Er komt wel een installateur hoor, maar ik wil wel zo veel mogelijk voorbereiden en weten hoe het zit.
Ter info, later wil ik ook HomeAssistant nog betrekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vraag voor de installateurs: ik overweeg om mijn laadbox te verplaatsen van een plaats aan de woning naar een paal op een andere plek op de oprit. De huidige plaats is waar de vorige bewoners hun laadbox hadden geplaatst, maar ik ben er niet echt content mee (kan niet alles bereiken als de vouwwagen op de oprit staat bijvoorbeeld).

De grondkabel die nu is gebruikt is uiteraard niet lang genoeg. Nu zijn er twee opties; verlengen (met een gietmof) of een heel nieuwe kabel aanleggen.

Optie 2, een nieuwe kabel, is wel aardig wat meer werk, gezien het eerste stuk van het traject in de kruipruimte etc. gaat. De huidige kabel is overigens 5x2,5mm², wellicht dat ik alleen daarom al de kabel in z'n geheel moet vervangen. Ik neig dus sowieso naar 'in één keer goed' en optie 2.

Mijn vraag is; is verlenging van een grondkabel bij langdurig 11 kW überhaupt een optie, of is dat sterk af te raden?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
JanHenk schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:22:
Vraag voor de installateurs: ik overweeg om mijn laadbox te verplaatsen van een plaats aan de woning naar een paal op een andere plek op de oprit. De huidige plaats is waar de vorige bewoners hun laadbox hadden geplaatst, maar ik ben er niet echt content mee (kan niet alles bereiken als de vouwwagen op de oprit staat bijvoorbeeld).

De grondkabel die nu is gebruikt is uiteraard niet lang genoeg. Nu zijn er twee opties; verlengen (met een gietmof) of een heel nieuwe kabel aanleggen.

Optie 2, een nieuwe kabel, is wel aardig wat meer werk, gezien het eerste stuk van het traject in de kruipruimte etc. gaat. De huidige kabel is overigens 5x2,5mm², wellicht dat ik alleen daarom al de kabel in z'n geheel moet vervangen. Ik neig dus sowieso naar 'in één keer goed' en optie 2.

Mijn vraag is; is verlenging van een grondkabel bij langdurig 11 kW überhaupt een optie, of is dat sterk af te raden?
Ons hele stroom netwerk is een grote koppeling van stukjes dus het is vast goed te doen. Maar ik zou het opnieuw leggen en dan gelijk naar 4mm gaan. Als het wat langer wordt is het verlies bij 2,5mm groter bij langdurig 11kW. (Onze beide laadpalen zitten zelfs op 5x6mm maar dat is omdat ik een freak ben 8) )

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Himalaya,
Bedenk wel dat dit een advies is op gevoel, zo van "ik zou ..", zekerheid boven alles, als zodanig niets op aan te merken. Maar er om er echt wat verstandigs over te zeggen zijn toch wat meer gegevens nodig, namelijk hoeveel meter is de huidige afstand en hoeveel de nieuwe. Gezien die 11kW neem ik aan dat het een 3-fasen kabel is en dat alle drie de fasen gelijk belast zijn, d.w.z. 16A per fase. Dat zou op zich ruimschoots kunnen volstaan met die 2,5mm² die er nu ligt, wat naar TS zegt aanmerkelijk minder werk betekent. Maar je moet ook rekening houden met de lengte en die wordt niet vermeld. Als de totale nieuwe afstand korter is dan 60 meter (Holec tabellenboekje), dan zou ik toch voor verlengen kiezen. Zeker als die aanmerkelijk korter is en geen randgeval net op het nippertje. Dit in verband met het spanningsverlies en de kortsluitstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
Heb je helemaal gelijk in, lengte is bepalend. Maar 3 fase ging ik inderdaad wel van uit met 11kW.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 277 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.