Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 276 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:27:
[...]

Hier zit er ook 1 achter de hoofdschakelaar (gecombineerd type I en II). De overspanningsbeveiliging per groep is een fijnbeveiliging, dus beveiligt gevoelige electronische apparatuur. Ik had geen zin om een type II beveiliging toe te voegen indien er op die groep iets gevoeligs wordt aangesloten dus gelijk alle groepen er van voorzien.

Drie leds branden niet omdat die niet in gebruik zijn. Sommige branden wat minder fel. Maar inderdaad als ze helemaal uit gaan is de beveiliging overleden. Gelukkig zijn de nieuwe type 3 OSB's van Hager maar 1 module breed, dus dat gaat ruimte besparen in de meterkast.

Wil eigenlijk icoontjes plakken, indien beschikbaar. Maar ik heb een Excel sheet dat overzicht geeft welke WCD/apparatuur op welke groep / fase is aangesloten zodat ik inzicht in de belasting heb.
Poeh, is dat het echt waard met ruim €100 per groep om dan maar alle groepen te doen voor het geval iets op die groep zit?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:03
Ethirty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:47:
[...]

Poeh, is dat het echt waard met ruim €100 per groep om dan maar alle groepen te doen voor het geval iets op die groep zit?
Voor 100 Euro hadden we ons destijds misschien wel bedacht. Maar deze zijn uit 2010 (Hager vision kast) en 2013 (Hager Vega) en toen was de prijs minder dan de helft. Spijt dat ik toen niet 1000 Type I en II gecombineerde OSB's heb gekocht want die zijn nu drie keer zo duur.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heb vandaag een 3-fase meter aan mijn groepenkast toegevoegd om het stroomverbruik van de brine/water warmtepomp te meten. We hebben een doelstelling om ons inzicht in energieverbruik te vergroten en uiteindelijk te weten waar minimaal 80% van onze energie verbruikt wordt. In 2023 moeten we minimaal 10% inzichtelijk hebben, in 2024 minimaal 20%, etc...

Nu laat deze meter een power factor van ca. 0,75 zien. Ik heb me een beetje verdiept en 1 is optimaal. Zijn er manieren om de power factor te verhogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaBwvkar_p72PVmcVNQwlmqoCRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2TtSpj93UGuBsUd6dx6gxhhV.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
John245 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:49:

Nu laat deze meter een power factor van ca. 0,75 zien. Ik heb me een beetje verdiept en 1 is optimaal. Zijn er manieren om de power factor te verhogen?
Ja. Verbruikers bijplaatsen waarbij de Cos Phi precies de andere kant op gaat. Tot zover de theorie.

Maar misschien veel spul met goedkope voedingen? Een beetje goed spul heeft evt een Power Factor Corrector (PFC) ingebouwd of er althans wel aandacht aan besteed bij het ontwerp (van de voeding). Maar dat tref je misschien eerder bij zware verbruikers, omdat daar meer winst is te behalen.

Maar voor particulieren wordt er niks extra's in rekening gebracht voor het gevraagde (en geleverde) blindvermogen. Bij grote bedrijven met veel zware machines kan dat wel anders zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Skynett schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:59:
[...]

Ja. Verbruikers bijplaatsen waarbij de Cos Phi precies de andere kant op gaat. Tot zover de theorie.

Maar misschien veel spul met goedkope voedingen? Een beetje goed spul heeft evt een Power Factor Corrector (PFC) ingebouwd of er althans wel aandacht aan besteed bij het ontwerp (van de voeding). Maar dat tref je misschien meer bij zware verbruikers, omdat daar meer winst is te behalen.

Maar voor particulieren wordt er niks extra's in rekening gebracht voor het gevraagde (en geleverde) blindvermogen. Bij grote bedrijven kan dat wel anders zijn.
Dit meet alleen de stroom verbruikt door de warmtepomp, wat wel een zware verbruiker is, en die was echt niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Dat is natuurlijk van de elektromotor, en de constructie daarvan pas je natuurlijk niet zo maar aan. Volgende keer moet je voor aanschaf op dat soort zaken letten. Nu doe je er niet zo veel meer aan, behalve een spoel(tje) of condensator(tje) bijplaatsen. Dat laatste is meer een grapje over de theorie. In de praktijk kan dat zo goed als onmogelijk zijn.

Uitleg over het grapje: Cos Phi is de faseverschuiving tussen spanning en stroom van een belasting. Wil je deze faseverschuiving tenietdoen, dan moet je een andere faseverschuiving introduceren die de eerder genoemde opheft. En de makkelijkste manier om een faseverschuiving te introduceren is het bijplaatsen van een spoel (de ene kant op) of een condensator (de andere kant op). Er zijn ook actieve schakelingen (Active Power Factor Correction) die de gewenste fasecompensatie actief kunnen bijsturen om zo dicht mogelijk bij een Cos Phi van 1 te blijven.

[ Voor 45% gewijzigd door Skynett op 30-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03
Kuusj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:31:
Lijkt gewoon 2.5mm2 draad te zijn, wat 'prima' lijkt te zijn maar 4mm2 was toch beter geweest. Vooral ook grappig dat die draad van de automaat naar de hoofdautomaat wél zo dik is. Wist niet dat het bestond zo'n aardlekautomaat, dus gelukkig is dat wel goed :) Al een beetje geruststelling in ieder geval.

[...]

Qua netvoltage valt het reuze mee, nooit te hoog in de zomer (<245v) en zakt ook niet enorm (>220v) terug bij zo'n grote vraag.
Let dus wel, met 5kW op 1-fase 2,5qmm heb je dus wel >6V drop over de kabel. Dan heb je dus gewoon al 245V + 6V = 251V bij de omvormer. Dan zit je dus aardig dicht tegen uitschakelen aan. Waar 5kW met 3-fase op een 2,5qmm kabel je maar 1V drop geeft.
Als we koken met 4 pitten aan, WP loopt, oven staat aan.. Dan gaat het wel op momenten naar 8.5kW ja. Maar enerzijds haal ik dit alleen als ik alles met opzet aan zet, en getuige de warmtebeelden en het feit dat dit (excl. WP) al 15 jaar goed gaat zonder zichtbare beschadigingen aan kabels en zonder ook ooit maar een keer een zekering eruit te hebben laten vliegen lijkt het mij wel mee te vallen.
Dat is natuurlijk niet het idee achter beveiligen ;) Ga je de aardlekken en automaten ook weg halen omdat ze nooit uitklappen? Je beveiligt juist voor de oepsjes, de keren dat je het niet door hebt maar wel overbelasting van de installatie hebt. Met 5kW ofwel 22A extra, kan je de boel flink overbelasten zonder dat je het merkt.
Nu heb ik nog 1 vraag, wat ook weer te maken heeft met PV. Bij mijn grootouders hebben ze ook een SE5000H omvormer gehangen aan zo'n zelfde B25 aardlekautomaat. Echter is daar wél 3 fasen aanwezig en wel middels een hoofdaansluiting van 3x25A. De 'hoofdautomaat' is 3x40A.
Wat je "hoofdautomaat" noemt is waarschijnlijk de hoofdschakelaar (aka, gaat niet uit zich zelf uit, ooit). Als ze er echt ook nog een 40A automaat in hebben gezet is er in ieder geval geen kans op overbelasting (maar gok het dus niet.

Maar pff, dat is gewoon gepruts / inconsequent als je 5kW PV 1-fase doet bij een standaard 3x25A aansluiten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Septillion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:20:
[...]

Let dus wel, met 5kW op 1-fase 2,5qmm heb je dus wel >6V drop over de kabel. Dan heb je dus gewoon al 245V + 6V = 251V bij de omvormer. Dan zit je dus aardig dicht tegen uitschakelen aan. Waar 5kW met 3-fase op een 2,5qmm kabel je maar 1V drop geeft.

[...]

Dat is natuurlijk niet het idee achter beveiligen ;) Ga je de aardlekken en automaten ook weg halen omdat ze nooit uitklappen? Je beveiligt juist voor de oepsjes, de keren dat je het niet door hebt maar wel overbelasting van de installatie hebt. Met 5kW ofwel 22A extra, kan je de boel flink overbelasten zonder dat je het merkt.

[...]

Wat je "hoofdautomaat" noemt is waarschijnlijk de hoofdschakelaar (aka, gaat niet uit zich zelf uit, ooit). Als ze er echt ook nog een 40A automaat in hebben gezet is er in ieder geval geen kans op overbelasting (maar gok het dus niet.

Maar pff, dat is gewoon gepruts / inconsequent als je 5kW PV 1-fase doet bij een standaard 3x25A aansluiten :/
Mja, laten wel wel onthouden dat ik dit niet voor mijn werk doe, ik ben louter een (redelijk geïnformeerde) consument. Ik ben dit net aan het uitzoeken omdat ik wil weten of het goed is en hoe het beter kan. Dat is mij nu duidelijk (waarvoor nogmaals dank), maar ik denk dat je mij een beetje verkeerd interpreteert wat betreft het niet nodig hebben van beveiliging. Natuurlijk is dat nodig, en de meterkast was ook prima conform standaarden toen deze is vernieuwd. Echter heeft de zonnepaneel-boer het zodanig ingeregeld dat het niet meer conform is.

Ik zie geen reden dat mijn verbruik opeens met kW's omhoog gaat, maar het is belangrijk te realiseren dat het ALS het gebeurt niet goed beveiligd is. Daar ben ik iedereen thuis ook bewust van aan het maken. Bijvoorbeeld als er een keer een elektrische auto komt die met 1x25 aan het laden is, zonnepanelen 5kW eruit pompen en iemand staat te bakken/koken met de airco volle poule aan. Dan krijg je problemen ja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
John245 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:27:
Drie leds branden niet omdat die niet in gebruik zijn. Sommige branden wat minder fel. Maar inderdaad als ze helemaal uit gaan is de beveiliging overleden. Gelukkig zijn de nieuwe type 3 OSB's van Hager maar 1 module breed, dus dat gaat ruimte besparen in de meterkast.
Maar heb je ze niet gewoon achter elke groep zitten? Of heb je maar 3 groepen in gebruik?

Want zie er maar drie branden. Handleiding is dan in ieder geval duidelijk :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lddHaRfiFxJqG9MjMM-X5btO3iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxlXUkEK4ZEoEtXy15xgYyvn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Septillion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:29:
[...]

Maar heb je ze niet gewoon achter elke groep zitten? Of heb je maar 3 groepen in gebruik?

Want zie er maar drie branden. Handleiding is dan in ieder geval duidelijk :+
[Afbeelding]
Achter iedere groep inderdaad. Maar volgens Hager werken ze ook als het lampje wat minder fel brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Skynett schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:08:
Dat is natuurlijk van de elektromotor, en de constructie daarvan pas je natuurlijk niet zo maar aan. Volgende keer moet je voor aanschaf op dat soort zaken letten. Nu doe je er niet zo veel meer aan, behalve een spoel(tje) of condensator(tje) bijplaatsen. Dat laatste is meer een grapje over de theorie. In de praktijk kan dat zo goed als onmogelijk zijn.

Uitleg over het grapje: Cos Phi is de faseverschuiving tussen spanning en stroom van een belasting. Wil je deze faseverschuiving tenietdoen, dan moet je een andere faseverschuiving introduceren die de eerder genoemde opheft. En de makkelijkste manier om een faseverschuiving te introduceren is het bijplaatsen van een spoel (de ene kant op) of een condensator (de andere kant op). Er zijn ook actieve schakelingen (Active Power Factor Correction) die de gewenste fasecompensatie actief kunnen bijsturen om zo dicht mogelijk bij een Cos Phi van 1 te blijven.
Warmtepomp uit 2013. Maar bij vervanging wel iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
John245 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:47:
[...]

Achter iedere groep inderdaad. Maar volgens Hager werken ze ook als het lampje wat minder fel brandt.
Wat minder fel is wel erg relatief natuurlijk. Maar als je een foto in het best donker maakt en je ziet er dan maar 3 dan noem ik die andere toch echt "uit" en niet "minder fel" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
walletje-w schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:00:
[...]

Goed punt, ik ging juist door de beschrijving L1, L2 er vanuit dat de krachtgroep prima was, maar de N, N suggereert weer anders, dat had ik niet door.

Als ik het dan netjes wil doen en Bruin op positie 1 plaats moet ik de sticker aanpassen, is het niet duidelijker om de sticker leidend te laten zijn (voor een eventuele volgende koper)

[Afbeelding]
Ik zou me persoonlijk niet druk hebben gemaakt om die sticker, wat is de kans dat iemand die kookplaat gaat uitbouwen, die gaat er pas uit als hij defect is of de keuken wordt vervangen.

Bovendien geeft jij aan L2 en L3 te gebruiken voor de plaat dus zal die sticker in jouw geval nooit goed kunnen kloppen want de sticker heeft enkel L1 en L2 aangesloten. ;)

Ik las verderop dat je het inmiddels al aangesloten hebt, dan heb je de switch van kleuren vast in de perilex gemaakt.
Zou niet mijn keuze zijn geweest maar als dat voor jou het prettigste en duidelijks is (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Septillion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:57:
[...]

Wat minder fel is wel erg relatief natuurlijk. Maar als je een foto in het best donker maakt en je ziet er dan maar 3 dan noem ik die andere toch echt "uit" en niet "minder fel" :+
Lichter als dit gaat het daar niet echt worden. Misschien toch maar eens langzamerhand over vervangen nadenken. Sowiezo kan ik de 3 die nu niet in gebruik zijn verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:50:
[...]

Verkeerde topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
(daar staat vind je het antwoord op je vragen trouwens ook, net zoals op het aansluitschema van je kookplaat en reeds honderden malen in dit topic (als je even de moeite zou nemen om te zoeken)).
Mijn vraag was meer hoe hij dat van plan was te gaan doen. Niet duidelijk verwoord zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Skynett schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:59:
[...]

Maar misschien veel spul met goedkope voedingen? Een beetje goed spul heeft evt een Power Factor Corrector (PFC) ingebouwd of er althans wel aandacht aan besteed bij het ontwerp (van de voeding). Maar dat tref je misschien eerder bij zware verbruikers, omdat daar meer winst is te behalen.

Maar voor particulieren wordt er niks extra's in rekening gebracht voor het gevraagde (en geleverde) blindvermogen. Bij grote bedrijven met veel zware machines kan dat wel anders zijn.
De warmtepomp haalt trouwens 0.92 indien hij echt draait. Klinkt al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:46
Skynett schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:08:

Consumenten betalen niet voor blindvermogen.

Als dat wel zo zou zijn dan zou niemand meer een led-lamp monteren, die hebben namelijk een gigantisch blindvermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 01-12-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
leonbong schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:54:
[...]

Consumenten betalen niet voor blindvermogen.

Als dat wel zo zou zijn dan zou niemand meer een led-lamp monteren, die hebben namelijk een gigantisch blindvermogen.
Dat zeg ik ook in mijn andere post.

En met dat blindvermogen, een PFC kost natuurlijk wel een beetje energie. Ofwel, de gebruiker zal niet zuiniger worden, maar alleen een gunstigere belasting voor het net vormen.

Dat is voor een enkele particulier niet zo snel een issue, maar als je 10 grote verbruikers wil aansluiten, dan moet je o.a. je hele installatie (bekabeling en zo) wel begroten op dat blindvermogen, want dat gaat namelijk wel op enig moment door je leidingen heen. Dus je installatie moet zwaarder uitgerust worden.

Maar nogmaals, dat punt zal niet zo snel spelen voor een particulier. Maar het is wel goed om stil te staan wat voor een belasting een grote gebruiker op het net vormt, en even een blik op de Cos Phi (power factor) te werpen als je specs van een mogelijke aanschaf doorneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
John245 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:49:
Heb vandaag een 3-fase meter aan mijn groepenkast toegevoegd om het stroomverbruik van de brine/water warmtepomp te meten. We hebben een doelstelling om ons inzicht in energieverbruik te vergroten en uiteindelijk te weten waar minimaal 80% van onze energie verbruikt wordt. In 2023 moeten we minimaal 10% inzichtelijk hebben, in 2024 minimaal 20%, etc...

[Afbeelding]
Je ziet 4900 kVAh en 3800 kWh. Dat is een powerfactor van 3800/4900= 0.78 gemiddeld. Ik vind dat voor een WP erg slecht. Het betekent dat het elektriciteitsnet 4900 kWh op moet wekken, maar dat je maar voor 3800 betaalt omdat stroom en spanning uit de.pas lopen.

Mijn WP heeft een powerfactor van minder dan 0.4 als alleen de pomp loopt, of in standby. Dan wordt nauwelijks stroom verbruikt. Tijdens compressorbedrijf is de PF 0.99, wat weer extreem goed is. Het gemiddelde kan ik helaas niet zien, want de meter houdt dat niet bij.

Om er iets tegen te doen moet je het apparaat aanpassen, maar de noodzaak ontbreekt, want je betaalt voor de kWh, niet voor de kVAh.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:47:
[...]

Je ziet 4900 kVAh en 3800 kWh. Dat is een powerfactor van 3800/4900= 0.78 gemiddeld. Ik vind dat voor een WP erg slecht. Het betekent dat het elektriciteitsnet 4900 kWh op moet wekken, maar dat je maar voor 3800 betaalt omdat stroom en spanning uit de.pas lopen.

Mijn WP heeft een powerfactor van minder dan 0.4 als alleen de pomp loopt, of in standby. Dan wordt nauwelijks stroom verbruikt. Tijdens compressorbedrijf is de PF 0.99, wat weer extreem goed is. Het gemiddelde kan ik helaas niet zien, want de meter houdt dat niet bij.

Om er iets tegen te doen moet je het apparaat aanpassen, maar de noodzaak ontbreekt, want je betaalt voor de kWh, niet voor de kVAh.
In een andere post had ik al vermeld dat dit boven de 0.92 is als hij echt draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
John245 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:48:
[...]

In een andere post had ik al vermeld dat dit boven de 0.92 is als hij echt draait
Maar dan is het gemiddelde nog steeds aan de lage kant. Dan staat de compressor dus niet vaak aan, maar de pomp wel?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:49:
[...]

Maar dan is het gemiddelde nog steeds aan de lage kant. Dan staat de compressor dus niet vaak aan, maar de pomp wel?
Er zijn meerdere pompen.

Ben benieuwd van de zomer als alleen de pompen draaien en de compressor niet. Tikt nu trouwens de 1 aan.

Gemiddelde is ook opgelopen. Ja met dit weer gaat de compressor niet veel aan. Bij een WP mag de compressor ook niet vaak aangaan. ff gekeken er kan best wel een uur tussen zitten voordat de WP weer aanslaat.

[ Voor 22% gewijzigd door John245 op 01-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
John245 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:55:
[...]

Er zijn meerdere pompen.

Ben benieuwd van de zomer als alleen de pompen draaien en de compressor niet. Tikt nu trouwens de 1 aan.
Netjes
Gemiddelde is ook opgelopen. Ja met dit weer gaat de compressor niet veel aan. Bij een WP mag de compressor ook niet vaak aangaan
Ligt aan de WP. Hier draait de compressor 24 uur per dag op laag modulatieniveau. Beter dat dan af en toe een uurtje op vol vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:03:
[...]

Netjes

[...]

Ligt aan de WP. Hier draait de compressor 24 uur per dag op laag modulatieniveau. Beter dat dan af en toe een uurtje op vol vermogen.
Jij heb denk k een lucht warmtepomp. Ik een brine/water warmtepomp. Een brine/water warmtepop heeft baat bij zo weinig mogelijk shakelingen.

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 01-12-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:00
Blihi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:47:
[...]
Ehh, dat is niet helemaal juist. 4900 kVAh is niet hetzelfde als 4900 kWh. Het is niet zo dat er ergens 4900 kWh moet worden opgewekt waarvan 1100 kWh zomaar verdwijnt omdat er een verbruiker is met een slechte cos phi. Er hoeft nog steeds maar 3800 kWh opgewekt te worden, en daarnaast ook een heel vrachtje kVArh. Het opwekken van de kVArh is op zich het probleem niet, dat kost niets. Maar die kVArh moeten ook naar je huis getransporteerd worden en de verliezen die daarmee gepaard gaan kosten natuurlijk wel wat en snoepen ook transportcapaciteit op. En die verliezen zijn in dit geval voor de netbeheerder (die dat weer doorberekend aan alle klanten).
Daarmee wil ik niet zeggen dat je arbeidsfactor niets uitmaakt, want je wilt de capaciteit op het netwerk natuurlijk liever benutten voor het transporteren van echt vermogen in plaats van blindvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je 1x35A hoofdaansluiting hebt.

Mag je dan van een groep een 25A zekering plaatsen na de hoofdzekering, daarna verderop een PV-verdeler met een 20A automaat naar de zonnepanelen en een 16A automaat naar de wasmachine, samen op een 40A schakelaar?

Er is met factor 1,6 gerekend selectiviteit naar de hoofdzekering.

Ik zit met een probleem dat nog meer kabels via het huis naar een aanbouw erbij leggen zéér lastig zal gaan. Maar het liefst een 5kW omvormer gebruik met idem aantal panelen omdat er ruimte voor is.

Ik had al gelezen dat 5kW maximaal over een groep mag, dat is net iets meer dan 20A.

Voor 3x25A zouden we 5 draden door 16mm buis moeten trekken en dat kan natuurlijk niet. Optie om dus over te gaan naar 3-fase is niet reeel zonder een knappe verbouwing(alle electra loopt net boven schrootjes en ik kom daar echt niet tussen met nog een buis..)

We gaan dan wel nog proberen om de 2.5mm2 te vervangen voor 4mm2 ivm. spanningsval.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2022 23:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-09 23:31
LED-Maniak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:23:
Als je 1x35A hoofdaansluiting hebt.

Mag je dan van een groep een 25A zekering plaatsen na de hoofdzekering, daarna verderop een PV-verdeler met een 20A automaat naar de zonnepanelen en een 16A automaat naar de wasmachine, samen op een 40A schakelaar?

Er is met factor 1,6 gerekend selectiviteit naar de hoofdzekering.

Ik zit met een probleem dat nog meer kabels via het huis naar een aanbouw erbij leggen zéér lastig zal gaan. Maar het liefst een 5kW omvormer gebruik met idem aantal panelen omdat er ruimte voor is.

Ik had al gelezen dat 5kW maximaal over een groep mag, dat is net iets meer dan 20A.

Voor 3x25A zouden we 5 draden door 16mm buis moeten trekken en dat kan natuurlijk niet. Optie om dus over te gaan naar 3-fase is niet reeel zonder een knappe verbouwing(alle electra loopt net boven schrootjes en ik kom daar echt niet tussen met nog een buis..)

We gaan dan wel nog proberen om de 2.5mm2 te vervangen voor 4mm2 ivm. spanningsval.
Ik zou zeggen dat dit inderdaad kan mits er minimaal 3x4mm2 kabel naar de meterkast ligt vanaf de pv-verdeler. Dus niet alleen proberen, maar ook doen. Anders is de kabel echt te dun voor langdurige belasting vd omvormer/zonnepanelen. En dan is het nog allemaal op het randje. In de toekomst gaan we naar een scoop-12 keuring en daar eist men nog eens25% marge bij de automaat. Bij de particulier wordt hier nog geen rekening mee gehouden, echter bij zonnepanelen op bedrijfspanden al wel. ( boven de 50 panelen meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Out.of.Control schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:49:
[...]

Ehh, dat is niet helemaal juist. 4900 kVAh is niet hetzelfde als 4900 kWh. Het is niet zo dat er ergens 4900 kWh moet worden opgewekt waarvan 1100 kWh zomaar verdwijnt omdat er een verbruiker is met een slechte cos phi. Er hoeft nog steeds maar 3800 kWh opgewekt te worden, en daarnaast ook een heel vrachtje kVArh. Het opwekken van de kVArh is op zich het probleem niet, dat kost niets. Maar die kVArh moeten ook naar je huis getransporteerd worden en de verliezen die daarmee gepaard gaan kosten natuurlijk wel wat en snoepen ook transportcapaciteit op. En die verliezen zijn in dit geval voor de netbeheerder (die dat weer doorberekend aan alle klanten).
Daarmee wil ik niet zeggen dat je arbeidsfactor niets uitmaakt, want je wilt de capaciteit op het netwerk natuurlijk liever benutten voor het transporteren van echt vermogen in plaats van blindvermogen.
Normaal zou ik je gelijk geven, maar juist omdat deze meter zowel kVAh als kWh rapporteert ga ik ervan uit dat kVAh de daardwerkelijke energie is die door de meter is gegaan en is het verschil tussen kVAh en kWh dus verloren gegaan (feitelijk is kVHh de integraal over de tijd over kW / PF). Als het verloren is gegaan, moet het ook opgewekt zijn, toch?

Normaal zou je naar kVA kijken als de maximale stroom die er kan lopen, rekening houdend met de powerfactor. Je kunt dus een apparaat hebben met een laag vermogen in kW, maar en hoog vermogen in kVA en je moet je bedrading dimensioneren voor kVA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
Blihi schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:39:
[...]

Normaal zou ik je gelijk geven, maar juist omdat deze meter zowel kVAh als kWh rapporteert ga ik ervan uit dat kVAh de daardwerkelijke energie is die door de meter is gegaan en is het verschil tussen kVAh en kWh dus verloren gegaan (feitelijk is kVHh de integraal over de tijd over kW / PF). Als het verloren is gegaan, moet het ook opgewekt zijn, toch?
Misschien is het goed om even te beginnen met de vraag wat blindvermogen nu precies is. Het is op zich echte energie, maar dan energie die heen en weer pendelt tussen de bron (een capaciteit) en een verbruiker (een spoel of iets anders dat zich gedraagt als een inductieve belasting), 100 x per seconde. De energie wordt dus continu omgezet van elektrische energie naar magnetische energie. En omdat het heen en weer gaat, is het netto nul en hoef je er als kleinverbruiker niet voor te betalen.
Het transport van blindvermogen kost echter wel energie (het is een echte stroom die heen en weer gaat en heeft dus ook echte, Ohmse verliezen) en de netbeheerders moeten net zo zorgen dat het blindvermogen in balans is als het echte vermogen en ook daar zitten kosten aan. Vandaar dat grootverbruikers wel worden afgerekend op de hoeveelheid blindvermogen die ze verbruiken (of opwekken).

Voor wat betreft de warmtepomp: als er 4900 kVAh is gemeten en 3800 kWh, dan is er dus zo'n 3100 kVArh verbruikt. Dat dus energie die is ontvangen en (een kwart van de 50Hz periode later) weer teruggeleverd. Je betaalt er niet voor, maar het is ook niet verdwenen of verloren gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dank voor die heldere uitleg. Weer een hoop dingen geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gisteren de groepenkast in huis aangepast, mede naar aanleiding van jullie adviezen is dit het geworden:

(oude situatie: SlinkingAnt in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY2qg8C-dvwvVLilTRXDgyW63KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsiRmD0yEZHg3zeI1eTcNnFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnFiC52Q3eHUJO5Bm5Ne5mW5yBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9bnV8JpyPM19sqxwJXEeSlB.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels zijn alle groepen netjes gelabeled, zijn de netwerkkabels links in de goot verstopt en hangt wat klein spul aan de groene plaat (Hue bridge, Huawei media converter).

Ik had voor de aansluiting van het nieuwe deel een paar stukken 6mm2 twin-kabels besteld, maar deze bleken niet lang genoeg te zijn om de aansluitblokken te halen, en het nieuwe deel is nu met 4mm2 aangesloten op de verdeelklem van het oude deel. Of ik ga het aanpassen met langere twin-kabels of een splitter direct op de hoofdschakelaar.

De spullen voor de groepenkast in de schuur zijn gisteren ook binnen gekomen, alleen vergeten de Enphase Q-relais te bestellen 8)7. De 4mm2 kabel ligt al klaar, dus dat is (in principe) een mooi plekje vinden om de kast te bevestigen en klaar.

Daarna verder met de zonnepanelen plaatsen en aansluiten :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
SlinkingAnt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:01:
Gisteren de groepenkast in huis aangepast, mede naar aanleiding van jullie adviezen is dit het geworden:

(oude situatie: SlinkingAnt in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels zijn alle groepen netjes gelabeled, zijn de netwerkkabels links in de goot verstopt en hangt wat klein spul aan de groene plaat (Hue bridge, Huawei media converter).

Ik had voor de aansluiting van het nieuwe deel een paar stukken 6mm2 twin-kabels besteld, maar deze bleken niet lang genoeg te zijn om de aansluitblokken te halen, en het nieuwe deel is nu met 4mm2 aangesloten op de verdeelklem van het oude deel. Of ik ga het aanpassen met langere twin-kabels of een splitter direct op de hoofdschakelaar.

De spullen voor de groepenkast in de schuur zijn gisteren ook binnen gekomen, alleen vergeten de Enphase Q-relais te bestellen 8)7. De 4mm2 kabel ligt al klaar, dus dat is (in principe) een mooi plekje vinden om de kast te bevestigen en klaar.

Daarna verder met de zonnepanelen plaatsen en aansluiten :)
Hoe is de aarde van beide kasten met elkaar verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:08:
[...]
Hoe is de aarde van beide kasten met elkaar verbonden?
Goede vraag, de aardestrip bestaat uit 2 delen, waarvan het linker deel van de strip met een 'vorkje' in de linker kast prikt en onder de meest rechter schroef vastgezet wordt.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
SlinkingAnt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:12:
[...]

Goede vraag, de aardestrip bestaat uit 2 delen, waarvan het linker deel van de strip met een 'vorkje' in de linker kast prikt en onder de meest rechter schroef vastgezet wordt.
Ok, dit was op de foto wat minder goed te zien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Iemand ervaring met de nieuwe Hager Vega verdeler en het oudere model (2013). Ik dacht laat ik mijn verdeler is uitbreiden van 3 x 54 naar 6 x 54. Netjes de zijschotten verwijderd in de nieuwe verdeler voor de zijdelingse verbindingsset. Nu blijkt het oudere model anders te zijn. Dus dat wordt een nieuwe bestellen.

Maar nu mijn vraag is het metalen frame met de DIN rails zo over te zetten van de oude kast naar de nieuwe kast of moet ik alle modules appart om gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gewoon er naast hangen en gaten in maken. Waarom een nieuwe kast aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:51:
Gewoon er naast hangen en gaten in maken. Waarom een nieuwe kast aanschaffen?
Die vootgestanste gaten zitten ook niet op gelijke hoogtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
John245 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:54:
[...]

Die vootgestanste gaten zitten ook niet op gelijke hoogtes.
Boormachine met speedboor maak je zo nieuwe gaten....

Zolang die kasten strak tegen elkaar hangen kan dat geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:38:
[...]

Boormachine met speedboor maak je zo nieuwe gaten....

Zolang die kasten strak tegen elkaar hangen kan dat geen kwaad.
Maar nu zijn de zijschotten in de nieuwe kast al verwijderd.

Als ik een SAP neem kan ik de verdeler wel gebruiken en anders kan ik hem altijd nog tweedehands verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
Nu heb ik een extra gat gemaakt onder een bestaande schakelaar, om een extra schakelaar te plaatsen.
echter is het gat wat ik heb gebruikt te groot en heeft de nieuwe (extra) schakelaar geen muur waar hij tegen aan kan en schroef ik hem dus dieper dan de al bestaande schakelaar.

hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gat deels opvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
xlvg schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:03:
Nu heb ik een extra gat gemaakt onder een bestaande schakelaar, om een extra schakelaar te plaatsen.
echter is het gat wat ik heb gebruikt te groot en heeft de nieuwe (extra) schakelaar geen muur waar hij tegen aan kan en schroef ik hem dus dieper dan de al bestaande schakelaar.

Die schakelaar zal toch wel in een doos zitten? En die doos heb je toch gewoon netjes met bijvoorbeeld roodband of fix&finish vastgezet en past gewoon op de oude doos? Dan zou jouw beschreven probleem eigenlijk niet op mogen treden. Maar ergens heb ik het idee dat je wat stappen hebt overgeslagen....
Plaats anders eens een foto?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:37:
[...]

Die schakelaar zal toch wel in een doos zitten? En die doos heb je toch gewoon netjes met bijvoorbeeld roodband of fix&finish vastgezet en past gewoon op de oude doos? Dan zou jouw beschreven probleem eigenlijk niet op mogen treden. Maar ergens heb ik het idee dat je wat stappen hebt overgeslagen....
Plaats anders eens een foto?
Zou je achter de doos fix en finish plaatsen?
Normaal, als je genoeg muur hebt, schroef je zo de schakelaar in de doos tegen de muur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
xlvg schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:25:
Zou je achter de doos fix en finish plaatsen?
Normaal, als je genoeg muur hebt, schroef je zo de schakelaar in de doos tegen de muur aan.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Normaliter zet je de doos met fix&finish of andere gips vast in de muur (rondom de doos zit dan gips). Wellicht nog met een plug en schroef om deze beter te fixeren.
Daarna zet je de schakelaar op de gebruikelijke manier in de doos vast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
xlvg schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:03:

Niet geboord maar gehakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
Oilman schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:32:
[...]

Niet geboord maar gehakt?
Wel geboord, helaas een te grote boor gebruikt waardoor de schakelaar in het gat zit. (Die vierkante ijzeren plaat van de schakelaar komt dus niet tegen een muur maar gaat in het gat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Illusion

(the art of)

@xlvg heb je een foto? En is dit belgie of NL?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09

fmb

xlvg schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:57:
[...]

Wel geboord, helaas een te grote boor gebruikt waardoor de schakelaar in het gat zit. (Die vierkante ijzeren plaat van de schakelaar komt dus niet tegen een muur maar gaat in het gat)
Heb je niet iets aan zoiets?
https://www.elektramat.nl...e6Zfho34AQNRoClvcQAvD_BwE

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:58
[...]

Wel een inbouwdoos gebruikt? Gat te diep en/of te groot los je dan met plaatsen van de inbouwdoos wel op normaal gesproken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:54
[...]

Dan kun je nog een verhogingsring op de inbouwdoos zetten
https://www.kabelshop.nl/...147757_K180102045_big.jpg
Bijna voor elk merk inbouwdoos te koop.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 05-12-2022 06:38 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaffe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 17:55
Xander schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:01:
[...]

Ja. Als er nu een werkende deurbelinstallatie zit mag je aannemen dat de drukker en gong al correct zijn aangesloten. ;)

[...]

Ja, want met de nieuwe transformator kun je kiezen tussen 8V en 12V. Tot mijn verbazing kan ik van dit model bij SE geen installatiehandleiding of aansluitschema vinden... Maar dit is van een vergelijkbaar SE model:

[Afbeelding]

Aangenomen dat dat overeenkomt met jouw trafo moet je dus tussen klem 6 en 8 aansluiten voor 8V, of tussen klem 4 en 8 voor 12V. Je oude trafo levert 8V, dus ik zou tussen klem 6 en 8 aansluiten, tenzij je hebt kunnen achterhalen dat de gong voor 12V geschikt is.

[...]

Ik mag hopen dat je naast de nieuwe groepenkast wat meer aanpassingen hebt voorzien, die 3-weg splitter met deze stekkers erin is niet aanraakveilig en mag een enkeltje naar de vuilnisbak krijgen. ;)

edit:
Het lijkt er op dat het schema bovenop de trafo zelf staat gedrukt:
[Afbeelding]
Op de bovenkant stond inderdaad het schema, superlastig te zien in de kast. Het werkt inmiddels! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 09:23
Even een tussendoortje:

Ik heb nog liggen:
1x Alamat 3P+N 300mA
2x Alamat 3P+N 30mA

Wil in de komende tijd het volgende aansluiten:

1x Inductieplaat 2F
1x doorstroom 3F 11kW
en indien nodig, mijn 18PV panelen op andere alamat plaatsen.

Mijn gevoel zegt:
300mA voor de 18 PV panelen gaan gebruiken
30mA voor de doorstroom
30mA voor de kookplaat.

Is dit gevoel juist? of moet ik over een andere boeg? :F

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Klinkt logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
_/-\o_ voor de input

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:06
Goedenavond,

Ik wil graag mijn tuinelektra achter een eigen alamat zetten.
Ik heb een ABB busboard welke momenteel als volgt is ingedeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mezyqmg2Xu7t0_3XLb_4b9dK7QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3nyh3kTTbInQ6kRookbfQNb.jpg?f=fotoalbum_large

Links van de beltrafo wil ik dan de alamat plaatsen. De automaten op die plek zijn niet in gebruik.
Nu is mijn vraag of ik hier de comfomaat of de bedrade alamat moet gebruiken aangezien de rechterzijde van de dinrail zit aangesloten op de meest rechtse aardlek schakelaar. Dan heb je dus eigenlijk de alamat achter een reguliere aardlek schakelaar. Dan is de vraag wat er als eerste uit vliegt bij kortsluiting. De bedoeling is namelijk dat dan alleen de alamat af schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Waarom een aardlekautomaat als die rechter groepen toch niet in gebruik zijn? Dan kun je toch de aardlek laten zitten en 1 van die groepen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:08:
Waarom een aardlekautomaat als die rechter groepen toch niet in gebruik zijn? Dan kun je toch de aardlek laten zitten en 1 van die groepen gebruiken?
Dat kan, maar ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

Reptile209

- gers -

witterholt schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:26:
[...]

Dat kan, maar ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
Volgens mij, maar pin me d'r niet op vast, valt dat niet te voorspellen. Als je 2 aardlekbeveiligingen van 30 mA achter elkaar zet, zal één van de twee het meest trigger-happy zijn en als eerste afschakelen. Maar mogelijk gaat de tweede ook alsnog nog mee. Geen extra betrouwbaarheid voor je andere groepen dus.

Als je het zeker wil weten, moet je vóór je alamat een selectieve aardlek plaatsen, herkenbaar aan de S-markering. Die zijn altijd (?) 300 mA, dus dan moet je alsnog al je eindgroepen apart op 30 mA beveiligen. Dan kan je net zo goed je alamat direct op de hoofdschakelaar aansluiten en je andere eindgroepen op de aardlekschakelaar laten.
witterholt schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:53:
[...]

Links van de beltrafo wil ik dan de alamat plaatsen. De automaten op die plek zijn niet in gebruik.
Nu is mijn vraag of ik hier de comfomaat of de bedrade alamat moet gebruiken aangezien de rechterzijde van de dinrail zit aangesloten op de meest rechtse aardlek schakelaar. Dan heb je dus eigenlijk de alamat achter een reguliere aardlek schakelaar. Dan is de vraag wat er als eerste uit vliegt bij kortsluiting. De bedoeling is namelijk dat dan alleen de alamat af schakelt.
En sowieso heb je het hier over aardlekbeveiligingen en kortsluiting tegelijk. De aardlek spreekt niet aan bij kortsluiting, alleen bij een verschil tussen in- en uitgaandestroom. Bij kortsluiting heb je eenzelfde soort verhaal, maar dan speelt de zekering(-skarakteristiek) een rol, niet de aardlek of aardlekfunctie van de alamat.

[ Voor 35% gewijzigd door Reptile209 op 05-12-2022 22:42 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
@Reptile209 dat vermoeden had ik ook inderdaad. Bedankt voor de bevestiging. Ik ben wel benieuwd naar de use case van de comfomaat dan. Dan zou de backplate aan de hoofdschakelaar gekoppeld moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
witterholt schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:43:
@Reptile209 dat vermoeden had ik ook inderdaad. Bedankt voor de bevestiging. Ik ben wel benieuwd naar de use case van de comfomaat dan. Dan zou de backplate aan de hoofdschakelaar gekoppeld moeten zijn?
Juist ja, die aardlekautomaten gebruik je alleen als je het busboard direct achter de hoofdschakelaar aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TV61Q3X1zL1IPOoN-a29xKYKG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAETip1UKZF3TBiZPDL4qcUV.jpg?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Blihi schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:08:
Ok, het ergste is dan dat bij een aardlek in de tuin elektra mijn bel het dan niet meer doet. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ok, het ergste is dan dat bij een aardlek in de tuin elektra mijn bel het dan niet meer doet. :o
Die bel kan dan ook nog wel op een andere groep er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb thuis een verdeler in de technische ruimte hangen. Dit is een drie-fase kast met daarin drie installatieautomaten voor drie omvormers, drie aardlekautomaten voor de warmtepomp (buitenunit, backup heater, boiler heater), drie kWh meters voor die aardlekautomaten en een drietal relais met een WCD.

De relais zijn gekoppeld met de warmtepomp op de volgende manier:
1) Als de thermostaat warmte vraagt, krijgt de WP dat signaal met een afvalvertraging van 1 uur. Dit is om te voorkomen dat de thermostaat maar heel even warmte vraagt, wat vooral in het voor- en naseizoen gebeurt.
2) Als er warmtevraag is draait de pomp van de verdeler boven (die zit op de WCD)
3) Als de warmtepomp in defrost-modus gaat, valt de pomp uit. Dit is om te zorgen dat de defrost geen warmte aan de badkamer onttrekt.

Twee van de relais worden dus van buiten geschakeld door potentiaal vrije contacten in de thermostaat en in de warmtepomp. Deze contacten mogen tot 1A bij 230V schakelen en om die bedrading handelbaar te maken is daarvoor gebruik gemaakt van 2x0.75 mm2 draad (zwart/bruin, met eindhulsjes waar nodig).

Nu zitten de relais achter een van de aardlekautomaten, dus die zijn op 16A gezekerd. Bij een eventuele sluiting in de relais is de stroom over die potentiaalvrije contacten begrensd op 16A en niet op 1A. Zou het nog zin hebben om dit extra te beveiligen, of gaat dat wel erg ver?

Ik heb nog een 6A installatieautomaat liggen, dat zou ik er nog tussen kunnen doen. Een 1A versie kon ik zo snel niet vinden. De relais zelf verbruiken alle drie iets van 2 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
arrggg. even wat checken.

Ik heb dus 3F thuis, en ga e.d.d. een 2F AEG inductie aansluiten.
Het installatiebedrijf waar ik een Perilex doos haalde vertelde dat ik gelijk een KOOKGROEP moet aanschaffen om aan te sluiten.

Toen ik vertelde dat deze op een 3p+N komt wist hij te vertellen dat het volgens normen NIET mag omdat deze anders niet af schakelt bij problemen op één van de 2 fasen.

Ik dacht hier vernomen te hebben dat een KOOKGROEP not done is / niet thuis hoort in een 3F kast..

begrijp ik nu iets verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Hansieo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:09:
arrggg. even wat checken.

Ik heb dus 3F thuis, en ga e.d.d. een 2F AEG inductie aansluiten.
Het installatiebedrijf waar ik een Perilex doos haalde vertelde dat ik gelijk een KOOKGROEP moet aanschaffen om aan te sluiten.

Toen ik vertelde dat deze op een 3p+N komt wist hij te vertellen dat het volgens normen NIET mag omdat deze anders niet af schakelt bij problemen op één van de 2 fasen.

Ik dacht hier vernomen te hebben dat een KOOKGROEP not done is / niet thuis hoort in een 3F kast..

begrijp ik nu iets verkeerd?
Nee, jij begrijpt het goed, de installatieman begrijpt het niet. Ook een krachtgroep schakelt netjes af bij problemen op een van de fases.

Sterker nog, het staat waarschijnlijk gewoon uitgetekend onder op de plaat. Althans, bij mijn AEG plaat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 07-12-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:12:
[...]

Nee, jij begrijpt het goed, de installatieman begrijpt het niet. _O- _O-
Ook een krachtgroep schakelt netjes af bij problemen op een van de fases.

Sterker nog, het staat waarschijnlijk gewoon uitgetekend onder op de plaat. Althans, bij mijn AEG plaat wel.
Hartelijk dank voor je (rete snelle!! *O* ) reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:08:
Ik heb thuis een verdeler in de technische ruimte hangen. Dit is een drie-fase kast met daarin drie installatieautomaten voor drie omvormers, drie aardlekautomaten voor de warmtepomp (buitenunit, backup heater, boiler heater), drie kWh meters voor die aardlekautomaten en een drietal relais met een WCD.

De relais zijn gekoppeld met de warmtepomp op de volgende manier:
1) Als de thermostaat warmte vraagt, krijgt de WP dat signaal met een afvalvertraging van 1 uur. Dit is om te voorkomen dat de thermostaat maar heel even warmte vraagt, wat vooral in het voor- en naseizoen gebeurt.
2) Als er warmtevraag is draait de pomp van de verdeler boven (die zit op de WCD)
3) Als de warmtepomp in defrost-modus gaat, valt de pomp uit. Dit is om te zorgen dat de defrost geen warmte aan de badkamer onttrekt.

Twee van de relais worden dus van buiten geschakeld door potentiaal vrije contacten in de thermostaat en in de warmtepomp. Deze contacten mogen tot 1A bij 230V schakelen en om die bedrading handelbaar te maken is daarvoor gebruik gemaakt van 2x0.75 mm2 draad (zwart/bruin, met eindhulsjes waar nodig).

Nu zitten de relais achter een van de aardlekautomaten, dus die zijn op 16A gezekerd. Bij een eventuele sluiting in de relais is de stroom over die potentiaalvrije contacten begrensd op 16A en niet op 1A. Zou het nog zin hebben om dit extra te beveiligen, of gaat dat wel erg ver?

Ik heb nog een 6A installatieautomaat liggen, dat zou ik er nog tussen kunnen doen. Een 1A versie kon ik zo snel niet vinden. De relais zelf verbruiken alle drie iets van 2 Watt.
Berekend de WP geen graadminuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Geen idee hoe dat relevant is, maar nee, de WP berekent niets. Ik houd de kWh bij en de geproduceerde warmte met een warmtemeter. Dat lees ik elke 30 seconde uit met nog tientallen andere parameters. Zo'n 4 MB per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:53:
Geen idee hoe dat relevant is, maar nee, de WP berekent niets. Ik houd de kWh bij en de geproduceerde warmte met een warmtemeter. Dat lees ik elke 30 seconde uit met nog tientallen andere parameters. Zo'n 4 MB per dag.
Dat is wel relevant.

Graadminuut: Een temperatuurverschil van 1 graad gedurende 1 minuut is 1 graadminuut. Een
temperatuurverschil van 2°C gedurende 1 minuut is 2 graadminuten, net als een verschil van 1
graad gedurende 2 minuten. Enz. De warmtepomp houdt in graadminuten het verschil tussen
berekende aanvoertemperatuur en werkelijke aanvoertemperatuur bij.

En de warmtepomp gaat bij mij pas draaien als de grens van 60 graadminuten is bereikt. Hiermee voorkom je het cintinue aan en af slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
John245 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:58:
[...]

Dat is wel relevant.

Graadminuut: Een temperatuurverschil van 1 graad gedurende 1 minuut is 1 graadminuut. Een
temperatuurverschil van 2°C gedurende 1 minuut is 2 graadminuten, net als een verschil van 1
graad gedurende 2 minuten. Enz. De warmtepomp houdt in graadminuten het verschil tussen
berekende aanvoertemperatuur en werkelijke aanvoertemperatuur bij.

En de warmtepomp gaat bij mij pas draaien als de grens van 60 graadminuten is bereikt. Hiermee voorkom je het cintinue aan en af slaan.
Ah, op die manier. Dat doet ie waarschijnlijk wel als je de thermostaat als thermostaat aansluit. Maar dan wordt ook langzaam de Ta verhoogd (zo werkt de Estia blijkbaar).

Ik misbruik een ingang die de verwarmingsmodus aan/uit schakelt. Het probleem is niet dat deze continu in en uitschakelt, maar meer dat de thermostaat (zoneregeling) in het voor- en naseizoen de neiging heeft om een paar keer per dag even 5 minuten uit te gaan zonder duidelijke reden.

Maar, de vraag ging over de afzekering, niet zozeer over de WP zelf (hoewel ik snap dat je probeert een van de relais weg te redeneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
Ik was vandaag bij een klant, en die had een 3x C40 hoofdaansluiting (met automaten dus). Is dat wat je krijgt als je 3x 35A aanvraagt? Want ik dacht dat 3x 50A de eerstvolgende stap was namelijk (na 35).

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
_Brake_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:22:
Ik was vandaag bij een klant, en die had een 3x C40 hoofdaansluiting (met automaten dus). Is dat wat je krijgt als je 3x 35A aanvraagt?
Ja. Er bestaan namelijk geen 35A automaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 07-12-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:42:
[...]

Ja. Er bestaan namelijk geen 35A automaten.
Niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPt6sD0JFfoGTO2vDmVo9blwlV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVsaNaMjrPDJLRaQOAjt72tO.jpg?f=user_large
:+

Maar die zijn ongeveer even gangbaar als 32A of 40A smeltzekeringen...

@_Brake_ Het is iig hetzelfde capaciteitstatief voor 3x35A en 3x40A (net zo goed als dat 1x25A, 1x35A, 1x40A en 3x25A je allemaal hetzelfde kosten). Als er automaten zitten of als je automaten aanvraagt heb je een hele grote kans dat 3x35A in werkelijkheid 3x40A wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
Duidelijk, geeft wel wat meer ruimte dan in de selectiviteit! 40 / 1,6 maakt 25A, terwijl 35 / 1,6 slechts 20A maakt.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Theorievraag over 3-fasenautomaten in een 1-fasekast/aansluiting

Stel je kast is 3-fasen, maar de fase-aansluitingen zijn voorlopig kortgesloten omdat de hoofdaansluiting nog maar 1-fase is.

Wat gebeurt er dan met de nulgeleider als je de 3 "fasen" (aders) van een 3-fase-automaat gaat belasten?

Bij een echte driefase-aansluiting tellen de stromen vectoriëel op, dus bij een perfecte 3x16A belasting is de stroom door de nulgeleider 0A.

Maar bij een nep-driefaseaansluiting volgens mij niet. Hoe slaat zo'n automaat af? Of slaat hij ook af wanneer de nulgeleider > 16A trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
De 0 is meestal niet beveiligd. Er loopt dan dus de opgetelde stroom overheen.

Er zijn wel 4 polige automaten, maar de meeste zijn 3p+n.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:32:

Maar betekent dat dan dat wanneer je een nep-driefaseaansluiting gebruikt (dus bv 3x230V fornuis, invoer PV), er dus 3x16A door de nul kan gaan lopen?

In dat geval is het tijdelijk kortsluiten van de faseaansluitingen, wachtende op verzwaring, niet zo onschuldig.

[ Voor 12% gewijzigd door Zwartoog op 08-12-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 06:32:

Niet helemaal. Zoals jij het stelt heb je ook 3 nul draden vanuit de meter nodig omdat de kabels anders smelten. Omdat de fases met 120 graden zijn gedraaid is het geen probleem.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:45:
[...]

Maar betekent dat dan dat wanneer je een nep-driefaseaansluiting gebruikt (dus bv 3x230V fornuis, invoer PV), er dus 3x16A door de nul kan gaan lopen?
Nee, want er kan maximaal 40A door de nul lopen, aangezien dat de hoofdzekering is.

Een groter probleem is dat er inderdaad, bij zo'n fornuis, 40A door 1 VD draad van 2.5 mm2 kan lopen, want meestal voer je een krachtgroep met 1 nul uit.

Om dit te voorkomen kun je de krachtgroep aansluiten alsof het een kookgroep is (dus: bestaande kookgroep er uit waar zwart en bruin op de fase zitten en grijs en blauw op de nul en de krachtgroep er in met zwart en bruin op fase 1 en fase 2 en grijs en blauw samen in de nul). Dan sluit je dat risico uit.
In dat geval is het tijdelijk kortsluiten van de faseaansluitingen, wachtende op verzwaring, niet zo onschuldig.
Ik denk dat niemand beweert dat dit onschuldig is. Het gebeurt vaak als er nog geen 3-fase meter is.

Een groter probleem is dat je soms apparaten hebt die echt 3-fase nodig hebben. Denk aan een 3-fase warmtepomp of een 3-fase omvormer. Die mag je niet op een manke 1-naar-3 fase groepenkast aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
DutchKel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:13:
[...]

Niet helemaal. Zoals jij het stelt heb je ook 3 nul draden vanuit de meter nodig omdat de kabels anders smelten. Omdat de fases met 120 graden zijn gedraaid is het geen probleem.
Goed lezen: De vraag ging over het geval dat tijdelijk alle drie de fases op 1 hoofdzekering zitten, in het geval dat je een 3-fase kast voorbereid, maar nog een 1-fase hoofdzekering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:14:
[...]

Goed lezen: De vraag ging over het geval dat tijdelijk alle drie de fases op 1 hoofdzekering zitten, in het geval dat je een 3-fase kast voorbereid, maar nog een 1-fase hoofdzekering hebt.
Dan heb ik niks gezegd. ;)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:13:

Ik denk dat niemand beweert dat dit onschuldig is. Het gebeurt vaak als er nog geen 3-fase meter is.

Een groter probleem is dat je soms apparaten hebt die echt 3-fase nodig hebben. Denk aan een 3-fase warmtepomp of een 3-fase omvormer. Die mag je niet op een manke 1-naar-3 fase groepenkast aansluiten.
Thanks! Dit laatste stukje doelde ik op inderdaad. De 3P+N automaten beveiligen hier dus niet op, dus gewoon geen driefasenapparatuur aansluiten op een nepaansluiting.

Waar kwam deze vraag vandaan? Met de wachttijden voor verzwaringen komt dus ook het wachten totdat je je 3F apparatuur (inductie, PV, EV, WP etc) normaal kunt gebruiken. In de tussentijd moet het geheel dus echt als 1 fase uitgevoerd worden, je kunt niet "net doen alsof".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:37:
[...]

Thanks! Dit laatste stukje doelde ik op inderdaad. De 3P+N automaten beveiligen hier dus niet op, dus gewoon geen driefasenapparatuur aansluiten op een nepaansluiting.

Waar kwam deze vraag vandaan? Met de wachttijden voor verzwaringen komt dus ook het wachten totdat je je 3F apparatuur (inductie, PV, EV, WP etc) normaal kunt gebruiken. In de tussentijd moet het geheel dus echt als 1 fase uitgevoerd worden, je kunt niet "net doen alsof".
Nee, met een kookplaat gaat het vaak wel goed, want dat zijn intern gewoon 2 of 3 losse apparaten. Een 3-fase omvormer of warmtepomp gaat inderdaad niet.

EDIT: Voor de duidelijkheid: Dit gaat goed als je ook twee nuldraden aansluit, dus de krachtgroep in plaats van de kookgroep zet, met grijs en blauw als nul en bruin en zwart als fase.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 09-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Brake_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:31:
Duidelijk, geeft wel wat meer ruimte dan in de selectiviteit! 40 / 1,6 maakt 25A, terwijl 35 / 1,6 slechts 20A maakt.
Die factor 1,6 is een vuistregel die eigenlijk alleen bij smeltpatronen achter smeltpatronen geldt.

Selectiviteit met installatieautomaten is juist lastiger.

(Grote voordeel is natuurlijk wel dat je ze zelf weer kunt inschakelen. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 08-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:30:
[...]

Nee, met een kookplaat gaat het vaak wel goed, want dat zijn intern gewoon 2 of 3 losse apparaten. Een 3-fase omvormer of warmtepomp gaat inderdaad niet.
Hmm, dan snap ik hem toch nog niet helemaal.

Zo'n kookplaat pakt dan bv 2x16A, maar gebruikt (bij foutieve aansluiting) slechts 1 nuldraad. Als de 3P+N automaat alléén de fasen beveiligd op 16A, dan kan er toch alsnog 32A door de nulleider lopen?

Of kun je een kookplaat niet echt fout aansluiten?: als je 3P+N probeert en er staat geen 400V tussen de fasen, klopt dat schema niet. Dan is alleen een 2P+2N een alternatief. Een 2P+N geeft een fout.

[ Voor 16% gewijzigd door Zwartoog op 09-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De N is in de kookplaat gewoon doorgeschakeld. Dus of je nu 3P+N of 2P+2N aansluit maakt niet uit. Bij 2P+2N moet je wel twee N draden gebruiken omdat door de gelijke fase de toppen samenvallen en er dus 2x 16A kan lopen. Met 3P (of 2 van de 3 aangesloten) krijg je door de faseverschuiving minder dan 16A door de N.

Maar de originele vraag, 3F+N waar de 3F allemaal de zelfde fase zijn is zeer gevaarlijk. Het antwoord "Nee er kan geen 3x16A door de fase lopen" is heel gevaarlijk om te zeggen, ook als je daarna impliceert dat het maximum 40A is vanwege de hoofdzekering.
Het antwoord is "ja, er kan 3x16A door de N gaan lopen, dit moet je nooit zo aansluiten".

Zekeringen schakelen nooit direkt af als de maximale stroom overschreden wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Maasluip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:58:
De N is in de kookplaat gewoon doorgeschakeld. Dus of je nu 3P+N of 2P+2N aansluit maakt niet uit. Bij 2P+2N moet je wel twee N draden gebruiken omdat door de gelijke fase de toppen samenvallen en er dus 2x 16A kan lopen. Met 3P (of 2 van de 3 aangesloten) krijg je door de faseverschuiving minder dan 16A door de N.

Maar de originele vraag, 3F+N waar de 3F allemaal de zelfde fase zijn is zeer gevaarlijk. Het antwoord "Nee er kan geen 3x16A door de fase lopen" is heel gevaarlijk om te zeggen, ook als je daarna impliceert dat het maximum 40A is vanwege de hoofdzekering.
Het antwoord is "ja, er kan 3x16A door de N gaan lopen, dit moet je nooit zo aansluiten".

Thanks! Zo had ik het inmiddels ook begrepen, maar ik begreep de laatste toevoeging van @Blihi niet, dat zo'n opstelling alleen riskant is bij echte driefasenapparaten, maar niet bij "3 x eenfase"-apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:55:
[...]

Thanks! Zo had ik het inmiddels ook begrepen, maar ik begreep de laatste toevoeging van @Blihi niet, dat zo'n opstelling alleen riskant is bij echte driefasenapparaten, maar niet bij "3 x eenfase"-apparaten.
Niet voor het apparaat, wel voor een eventuele te dunne 0 draad. Maar bij een tijdelijke nep 3 fase aansluiting kan je die kookplaat dus prima even aansluiten als een 1f apparaat op een kookgroep.

Het is bij apparatuur die echte 3f verwacht niet aan te raden deze op een nep 3f aan te sluiten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:08:
[...]

Niet voor het apparaat, wel voor een eventuele te dunne 0 draad. Maar bij een tijdelijke nep 3 fase aansluiting kan je die kookplaat dus prima even aansluiten als een 1f apparaat op een kookgroep.

Het is bij apparatuur die echte 3f verwacht niet aan te raden deze op een nep 3f aan te sluiten.
Thanks, dan snap ik het weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maasluip schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:58:

Eens, maar het gebeurt vaak genoeg. De groepenkast wordt vast voorbereid op 3-fase en de drie fasen worden doorverbonden in afwachting van de netbeheerder.

Bij een kookgroep kan dat, als je grijs en blauw maar als nul aansluit (ik heb de betreffende post ook even ge-edit). Bij een 3-fase apparaat kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Even een vraag, we zijn bezig om de hoofd verdeler te vervangen. Op dit moment is dit allemaal nog holec spul uit ~1980. Nu wordt er in de toekomst 40 panelen op het dak gelegd met een 15800 Wp vermogen, hierbij zit een solaredge SE17K.

Nu zit de hoofdverdeler er als volgt uit, er zitten geen eindgroepen/stopcontacten op deze verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r_mN550R0c3rURkruD5EaQy0Yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NQiHyFwIEDfpOlgwnsDj3yGk.png?f=user_large

Nu willen we dit vervangen door een nieuwe meterkast als volgt, maar hier heb ik een vraag over.
Aangezien hier geen eindgroepen op zitten, alleen onderverdelers is een aardlekschakelaar dan nog verplicht als deze in de onderverdelers wordt afgevangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw2JQCQ_HcB7IkucUbDUNnl3CAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7ebk28SI5HDxYGGNR4FCYdGB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Crazymonkey schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:49:
Even een vraag, we zijn bezig om de hoofd verdeler te vervangen. Op dit moment is dit allemaal nog holec spul uit ~1980. Nu wordt er in de toekomst 40 panelen op het dak gelegd met een 15800 Wp vermogen, hierbij zit een solaredge SE17K.

Nu zit de hoofdverdeler er als volgt uit, er zitten geen eindgroepen/stopcontacten op deze verdeler:
[Afbeelding]

Nu willen we dit vervangen door een nieuwe meterkast als volgt, maar hier heb ik een vraag over.
Aangezien hier geen eindgroepen op zitten, alleen onderverdelers is een aardlekschakelaar dan nog verplicht als deze in de onderverdelers wordt afgevangen?

[Afbeelding]
Indien je 3 x 35A heb kun je de onderverdelers maximaal afzekeren op 3 x 20A (selectiviteitsfactor 1,6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazymonkey schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:49:

[Afbeelding]
Er is geen aanvullende bescherming door een aardlekschakelaar vereist, zoals dat wel het geval is bij een eindgroep die contactdozen of lichtpunten voedt.

Wel moet de foutbescherming in orde zijn, mogelijk heb je om die reden een aardlekschakelaar nodig.

De foutbescherming kan ook in orde zijn als:
- De gehele keten van hoofdaansluiting tot en met de onderverdeler(s) dubbel geïsoleerd is. Dus dubbel geïsoleerde kunststof verdeelkasten, dubbel geïsoleerde leidingen (GEEN grondkabel!). Dubbele isolatie op zich is al een adequate foutbescherming, de kans dat hier sluiting naar aarde optreedt zou verwaarloosbaar moeten zijn.
of
- De foutcircuitimpedantie voldoende laag is om te zorgen dat bij een sluiting naar aarde de installatieautomaat uitschakelt. Een lage circuitimpedantie heb je in een TN-stelsel (aarde geleverd door de netbeheerder), of in een TT-stelsel als je een verdomd goede aardelektrode hebt geslagen. :+

Komt de PV rechtstreeks op de hoofdverdeelkast? Houd je er rekening mee dat deze dan geschikt zou moeten zijn voor 35A (net) + ca. 23A (PV) = 58A? Als je die aardlekschakelaar rechts onderin voor de 3 distributiegroepen wilt gaan gebruiken voldoet dat dus al niet, want deze is geschikt voor maximaal 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:54
John245 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:18:
[...]

Indien je 3 x 35A heb kun je de onderverdelers maximaal afzekeren op 3 x 20A (selectiviteitsfactor 1,6)
Selectiviteit is alleen voor eindgroepen, niet naar onderverdelers.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Aanvullend daarop: de vuistregel van een factor 1,6 geldt voor smeltzekeringen, met automaten is het veel lastiger om selectief te zijn. Dus vergeet dat maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Out.of.Control schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:50:
Aanvullend daarop: de vuistregel van een factor 1,6 geldt voor smeltzekeringen, met automaten is het veel lastiger om selectief te zijn. Dus vergeet dat maar gewoon.
Wat adviseer je dan voor afzekering voor onderverdelers.

Onze installateur heeft destijds de onderverdeler afgezekerd op 20A maar gaf aan dat dit eigenlijk 16A moet zijn. (hoofdaansluiting 3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Even een vraagje met betrekking tot een probleem wat zich heeft geopenbaard met de installatie van een nieuwe meterkast. Ik had 2 situaties met gekruiste groepen. 1 situatie bij een schakelaar heb ik kunnen vinden.

Nu rest mij nog 1 plek met 2 gekruiste groepen die ik wil opsporen. Volgens mij is het geen gedeelde nul omdat ik beide automaten op een aparte aardlek heb gehad en dan heb ik bij het afzondelijk inschakelen van deze automaten geen stroom op de specifieke groep.
Ik ben aan het verbouwen en ik wil dit graag opgelost hebben, kan nu overal bij de dozen. Daarnaast ga ik op de bovenverdieping wat meer grote verbruikers krijgen met verwarming.
Veiligste optie nu is de beide groepen op 1 automaat (Hager) zodat er geen overbelasting kan plaatsvinden.

Maar hoe spoor ik gekruiste groepen op als ik de stroom eraf heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:01

Videopac

Rommelt wat aan.

In mijn meterkast moet binnenkort zowel een groep voor een laadpaal als voor een warmtepomp, beide 3 fasen, bijgeplaatst worden. Past dit en zo ja: waar kan ik welke groep het best laten plaatsen? NB: de uitgeschakelde groep is een oude een fase laadpaal die nu niet gebruikt wordt. Indien nodig kan die weg.
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VCsFe_UJdFGZTzU2KYAfJ8c34w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1o4t9CE0hEl25PyvLyKn8PI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Videopac op 10-12-2022 20:31 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Videopac schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:30:
In mijn meterkast moet binnenkort zowel een groep voor een laadpaal als voor een warmtepomp, beide 3 fasen, bijgeplaatst worden. Past dit en zo ja: waar kan ik welke groep het best laten plaatsen? NB: de uitgeschakelde groep is een oude een fase laadpaal die nu niet gebruikt wordt. Indien nodig kan die weg.
[[Afbeelding]
Dat gaat net niet passen. Je heb ruimte nodig voor 2 units die 4 module plaatsen innemen. 8)7

Groepenkast uitbreiden een optie? Of een miniverdeler er bij?

MIsgeteld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Videopac schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:30:
[[Afbeelding]
Dat past toch? Die ABB groep die uit staat er uit, dan de tuin en de zonnepanelen een rij naar boven en naast de hoofdschakelaar twee 3-fase aardlekautomaten.

Moet je wel even zeker weten dat je voor de laadpaal geen B-karakteristiek aardlek nodig hebt, want dan heb je 8 modules nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:04
Eventueel een externe beltransformator plaatsen. Dan kan je op de plek van de ABB automaat en beltrafo een 4 polige automaat kwijt.
Pagina: 1 ... 276 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.