Dat ontken ik niet, maar het is me hier in huis opgevallen hoe slecht de standaard verdeling over de fases was. Ik meet via de P1 poort het verbruik op de drie fases afzonderlijk en daar zaten enorme verschillen tussen. Nu heb ik hier geen 3-fase lader (wel voorbereid, niet nodig nog), maar met wat slimme planning kun je veel load-balancing vermijden.BCM schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:21:
[...]
De verdeling over de fases is al redelijk verdeeld. Een fornuis met 2 ovens en een grill, een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, Hybride warmtepomp, airco 7,5 kW, warmtepompboiler en nog veel meer.
In een groot huis met meer dan standaard verbruikers, zal een laadpunt echt gebalanced moeten worden. Anders ben je echt een keer de sjaak.
Heel veel van de genoemde apparaten gebruik je namelijk niet tegelijk. De meest stroomslurpende momenten zijn bij mij het uitgebreid koken, autoladen en warm water maken, maar...
meestal verwarm je de ovens voor en dat slurpt stroom. Het warm houden kost niet veel stroom, maar juist steeds korte momenten en dan gebruik je ook de kookplaat.
Het maken van warm water doen we nu om 13:00. Dan is de PV opbrengst het hoogst en mag de warmtepomp gewoon even 16A trekken (soms zelfs 28A als de Backup verwarmer aan gaat, maar dan moet het buiten kouder zijn dan -5 en de WP al een uur hebben staan proberen het water op temperaruur te krijgen. Dat is nog niet voorgekomen).
Het laden van de auto gaat wel gewoon zodra deze thuis komt. Dat kan dus ook gebeuren op zondagmiddag, precies tegelijk met de Legionella-run van de warmtepomp en als het dan buiten stervenskoud is zou dat in theorie een belasting opleveren van 44A totaal over de drie fases verdeeld. Ga je dan ook nog uitgebreid staan koken, tja, dan kan het wel eens zijn dat je ruim over de 3x25A heen gaat.
Gelukkig werd hier al genoemd dat de zekeringen zeker een uur tot 40% overbelast kunnen worden.
(grappig trouwens dat iedereen de wasdroger blijft noemen, maar zo'n ding verbruikt tegenwoordig maximaal 600 Watt. De condensdrogers van vroeger waren een ander verhaal).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp