Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 275 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.583 views

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
BCM schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:21:
[...]

De verdeling over de fases is al redelijk verdeeld. Een fornuis met 2 ovens en een grill, een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, Hybride warmtepomp, airco 7,5 kW, warmtepompboiler en nog veel meer.

In een groot huis met meer dan standaard verbruikers, zal een laadpunt echt gebalanced moeten worden. Anders ben je echt een keer de sjaak.
Dat ontken ik niet, maar het is me hier in huis opgevallen hoe slecht de standaard verdeling over de fases was. Ik meet via de P1 poort het verbruik op de drie fases afzonderlijk en daar zaten enorme verschillen tussen. Nu heb ik hier geen 3-fase lader (wel voorbereid, niet nodig nog), maar met wat slimme planning kun je veel load-balancing vermijden.

Heel veel van de genoemde apparaten gebruik je namelijk niet tegelijk. De meest stroomslurpende momenten zijn bij mij het uitgebreid koken, autoladen en warm water maken, maar...

meestal verwarm je de ovens voor en dat slurpt stroom. Het warm houden kost niet veel stroom, maar juist steeds korte momenten en dan gebruik je ook de kookplaat.

Het maken van warm water doen we nu om 13:00. Dan is de PV opbrengst het hoogst en mag de warmtepomp gewoon even 16A trekken (soms zelfs 28A als de Backup verwarmer aan gaat, maar dan moet het buiten kouder zijn dan -5 en de WP al een uur hebben staan proberen het water op temperaruur te krijgen. Dat is nog niet voorgekomen).

Het laden van de auto gaat wel gewoon zodra deze thuis komt. Dat kan dus ook gebeuren op zondagmiddag, precies tegelijk met de Legionella-run van de warmtepomp en als het dan buiten stervenskoud is zou dat in theorie een belasting opleveren van 44A totaal over de drie fases verdeeld. Ga je dan ook nog uitgebreid staan koken, tja, dan kan het wel eens zijn dat je ruim over de 3x25A heen gaat.

Gelukkig werd hier al genoemd dat de zekeringen zeker een uur tot 40% overbelast kunnen worden.

(grappig trouwens dat iedereen de wasdroger blijft noemen, maar zo'n ding verbruikt tegenwoordig maximaal 600 Watt. De condensdrogers van vroeger waren een ander verhaal).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:18
Iemand een idee voor het volgende:
Ik wil aan de achterzijde van het huis een wandlamp bevestigen. Zo'n boven/onder schijnen spotje.

Maar veelal zijn die zo gemaakt dat de kabel door de muur heen moet, maar dat kan bij mij niet. Ik heb een buisje vanaf het het stopcontact eronder lopen over de muur. Witte muur, wit buisje:)

Maar bestaan er iets van opbouwbakjes waar je dit soort lampen op kunt monteren. Of iemand een andere idee hiervoor? Ik kan t nog niet bedenken namelijk.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
S-te-fan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:58:

Maar bestaan er iets van opbouwbakjes waar je dit soort lampen op kunt monteren. Of iemand een andere idee hiervoor? Ik kan t nog niet bedenken namelijk.
3D-printer of creatief met kabeldoos?

Persoonlijk zou ik zo'n lampje niet aan willen sluiten met een kabelgootje. Of je moet heel erg van kabelgoten houden want die lamp schijnt precies over de goot. :P

Dit soort lampen die enkel omhoog schijnen lijkt mij mooier.

https://www.lampen24.nl/a...ago-wit-182355-nl-nl.html
Of elke andere lamp die alleen omhoog schijnt. :P

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:41

ErikVers

e-Duurzaam

Misschien een wat onnozele vraag maar daarvoor zijn we hier bij elkaar toch?

Zijn er beproefde manieren om van een 1 fase apparaat een simpele ombouw te doen naar 3 fase?

Denk aan een quooker of warmtepomp welke dan dus terwijl het een 1 fase was omgezet word naar een 3 fase opstelling.

Google was hierin niet mijn vriend dus het gevoel bekruipt me dat dit niet kan?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:08
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:49:

Zijn er beproefde manieren om van een 1 fase apparaat een simpele ombouw te doen naar 3 fase?

Denk aan een quooker of warmtepomp welke dan dus terwijl het een 1 fase was omgezet word naar een 3 fase opstelling.

Voor de leek is het inderdaad niet zelf aan te passen. Het enige bekende huishoudelijke apparaat is de electrische (inductie-) kookplaat, maar die is door de fabrikant voor enkelfase en meerfase gebruik al zo ontworpen.

De meeste (klassieke) AC elektromotoren zijn van origine gemaakt voor krachtstroom en worden door het "bijplaatsen" (ik laat de details even weg) van een grote bipolaire elco geschikt gemaakt voor gebruik op een enkele fase. De motor loopt dan lang niet zo meer zo mooi rond dan wanneer hij op draaistroom is aangesloten, maar technisch kan het. Vaak keldert dan ook het geleverde vermogen. Bijv van die Chinese goedkope boorkolommen, daar zit een goedkoop draaistroom motortje op met een condensator aan de zijkant en hij werkt dan ook op 230V. Ja het kan, maar eigenlijk wil je dit gewoon niet.

Warmtebronnen zoals een quooker maken gebruik van een weerstand die de benodigde warmte opwekt. En die is begroot, uitgaande van een vaste netspanning. En ga je de netspanning (bijna) verdubbelen (voorbeeld) dan verdubbelt dus ook de stroom door de weerstand wat vervolgens betekent dat het vermogen wat de weerstand kan dissiperen met een factor vier toeneemt. Ofwel, je quooker ontploft als je die op krachtstroom gaat aansluiten als die alleen voor 230V ontworpen is.
Zuiver ohmse belastingen die direct aan het net (230V) hangen, zoals de quooker of een eenvoudige oven of grill zijn niet geschikt om op 400V te werken.

In a nutshell: in de praktijk is het gewoon niet te doen. Verkoop je spulletjes en schaf de krachtstroom versie aan.

En dan heb ik het nog niet over alle regel-electronica om die motoren aan te sturen. Dat is simpelweg niet aan te passen naar krachtstroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 25-11-2022 14:43 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-09 15:21

FL_

Ik denk dat voor veel apparaten geldt dat de spanning te hoog wordt (alle aansturing, motoren etc), en dat het bij een hogere spanning meteen kapot (of je moet iets heel simpels hebben als een weerstandsverwarmer) gaat, maar wie weet leer ik straks ook weer wat nieuws :+

Edit: het antwoord was al gegeven :)

[ Voor 6% gewijzigd door FL_ op 24-11-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:58

Waarom zou je dat überhaupt willen ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Blihi
Er is in het warmtepomp forum iemand die heeft een trafo van 400 naar 230V geprutst. Zo kun je een 230V 25A warmtepomp aansluiten op twee fases van een 3-fase aansluiting, zodat dat ding maar 12,5A per fase trekt (of iets meer/wisselend, etc. ff geen zin om uit te rekenen)

Maar verstandig is zo'n oplossing niet, omdat je allerlei problemen krijgt met aardlekschakelaars (omdat de aarde en de nul niet meer hetzelfde zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 24-11-2022 19:35 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi

Waarom zou je. Als je huis van 1 fase naar 3 fase gaat sluit je elk apparaat nog steeds maar op 1 van de 3 fases aan. Je hoeft dus niets aan te passen.

Alleen kun je dan ook apparaten gebruiken die 3-fase nodig hebben, zoals autoladers, zwaardere kookplaten en lompe warmtepompen (de nieuwere R32 modellen hebben zelden 3 fase nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:28:
[...]

Waarom zou je dat überhaupt willen ?
Omdat er soms situaties ontstaan dat de belasting per fase te hoog is. Ondanks een goede verdeling.

Bijvoorbeeld een 3 fase laadpaal icm een airfryer en een warmtepomp. Ja je kan een 3 fase warmtepomp aanschaffen maar niet in de vermogens die vaak bij de woning passen.
En ja verdeel de zooi netjes over de fase… maar als dan ipv de airfryer het gaat om een fohn op een compleet andere fase ben je alsnog de sjaak.

Vandaar de hoop dat er een soort losse omvormer voor bestaat. Als ik het zo hoor denk ik daar te simpel over en anders is er wel markt voor 😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Blihi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:37:
[...]

Waarom zou je. Als je huis van 1 fase naar 3 fase gaat sluit je elk apparaat nog steeds maar op 1 van de 3 fases aan. Je hoeft dus niets aan te passen.

Alleen kun je dan ook apparaten gebruiken die 3-fase nodig hebben, zoals autoladers, zwaardere kookplaten en lompe warmtepompen (de nieuwere R32 modellen hebben zelden 3 fase nodig)
Omdat in toekomstige situaties (en ik ben daar al) er soms te veel 1 fase gebruikers zijn. Sommige producten zijn er simpelweg niet in 3 fase en je kunt niet altijd de juiste verdeling voorspellen.

Uiteraard heb ik een standaard nieuwbouw netaansluiting; 3x25a

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2022 19:51 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:05
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:48:
[...]

Omdat er soms situaties ontstaan dat de belasting per fase te hoog is. Ondanks een goede verdeling.

Bijvoorbeeld een 3 fase laadpaal icm een airfryer en een warmtepomp. Ja je kan een 3 fase warmtepomp aanschaffen maar niet in de vermogens die vaak bij de woning passen.
En ja verdeel de zooi netjes over de fase… maar als dan ipv de airfryer het gaat om een fohn op een compleet andere fase ben je alsnog de sjaak.

Vandaar de hoop dat er een soort losse omvormer voor bestaat. Als ik het zo hoor denk ik daar te simpel over en anders is er wel markt voor 😋
Ik was in de veronderstelling dat alle warmtepopen 3 fase zijn. Hoe krijg je anders het huis warm als de warmtepomp kapot gaat?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Skynett schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:07:
[...]

In a nutshell: in de praktijk is het gewoon niet te doen. Verkoop je spulletjes en schaf de krachtstroom versie aan.
.
En die bestaan dus (nog) niet 😋
Een 5kw warmtepomp
Quooker
Airfryer
Oven
Wcs groep voor fohn slijptol
Terrasheater enz enz

Wel bedankt voor je uitgebreide reactie 👍

Geloof met dit wordt komende jaren steeds uitdagender om een juiste balans te vinden als men ook een drie fase laadpaal heeft. Ook al staat die al in verminderde ac belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Laadpaal met load balancing nemen ;)

Hier 3x25A aansluiting, kokend water kraan, airfryer, warmtepomp e.d. en een auto lader (zonder load balancing) en nog geen problemen gehad met overbelasting.

En een 3 fase Quooker, waarom ding piekt heel ff 2kw ofzo. Verder geen langdurige hoge belasting.

Bij nieuwbouw zal je wel automaten hebben als hoofdzekering, dus kan je het zelf oplossen als het toch mis gaat.

Bij smeltzekeringen klapt de boel ook niet gelijk bij een beperkte overbelasting.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:55:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat alle warmtepopen 3 fase zijn. Hoe krijg je anders het huis warm als de warmtepomp kapot gaat?
Met de backupheater en die heeft een losse voeding. De meeste slimmeriken sluiten die wel op een andere fase aan. Maar stel dat er een legionella run plaats vind heb je al 3kw op die tweede fase te pakken en tel daar dan je laadpaal en kookplaat (ook al is 3fase) bij op en je zit zo aan je grenzen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:57:
[...]

Laadpaal met load balancing nemen ;)

Hier 3x25A aansluiting, kokend water kraan, airfryer, warmtepomp e.d. en een auto lader (zonder load balancing) en nog geen problemen gehad met overbelasting.

En een 3 fase Quooker, waarom ding piekt heel ff 2kw ofzo. Verder geen langdurige hoge belasting.

Bij nieuwbouw zal je wel automaten hebben als hoofdzekering, dus kan je het zelf oplossen als het toch mis gaat.

Bij smeltzekeringen klapt de boel ook niet gelijk bij een beperkte overbelasting.
Heb ik maar die werkt niet goed omdat p1 niet te splitsen is (ook niet actief) en wil domotica niet opgeven. Dus zal eentje met ct klemmen aan moeten schaffen.

Jij ook tapwater met je warmtepomp? Dan gaat hij pas bij mij aan het werk. Verder is het verbruik gevalletje 350/400 watt en niks aan de hand.

Edit quooker is 2700watt

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2022 20:02 ]

• John245
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:58:
[...]

Met de backupheater en die heeft een losse voeding. De meeste slimmeriken sluiten die wel op een andere fase aan. Maar stel dat er een legionella run plaats vind heb je al 3kw op die tweede fase te pakken en tel daar dan je laadpaal en kookplaat (ook al is 3fase) bij op en je zit zo aan je grenzen.
Je warmtepomp heeft geen spoelen naar de meterkast?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:00:
[...]

Ik begrijp je vraag niet; spoelen?

• John245
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:01:
[...]

Ik begrijp je vraag niet; spoelen?
Spoelen om te meter hoeveel stroom er door iedere fase gaat?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Dat valt in de praktijk dus enorm mee. Mits alle groepen redelijk over de fases zijn verdeeld gaat een föhn die je even een half uurtje gebruikt echt je hoofdzekering er niet uit gooien.
En voor die elektrische auto neem je gewoon een paal met load balancing, of je laadt hem uitsluitend 's nachts op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

John245 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:02:
[...]

Spoelen om te meter hoeveel stroom er door iedere fase gaat?
Ja zeker meet beide aansluitingen. Max is 3000w van de backupheater tijdens een defrost of anti legionella run.

Maar we dwalen wel af van topic vraag;
1 fase ombouwen naar 3 fase 😋🙈

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:03:
[...]

Dat valt in de praktijk dus enorm mee. Mits alle groepen redelijk over de fases zijn verdeeld gaat een föhn die je even een half uurtje gebruikt echt je hoofdzekering er niet uit gooien.
En voor die elektrische auto neem je gewoon een paal met load balancing, of je laadt hem uitsluitend 's nachts op.
En ik heb het dus over de praktijk; 2-3 x per jaar klapt hij eruit en dat vind ik vervelend. Snachts is ook geen garantie ivm defrost.

Ik zal beginnen met mijn laadpaal van nieuwe / andere load balancing voorzien. En kookplaat van kookgroep vervangen naar drie fase.

Had liever beide vooraf geweten dus tip voor anderen;
Neem niet zomaar enkel een kookgroep maar denk na over drie fase en kijk uit met een loadbalancing icm domotica die al aan je p1 hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
John245 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:55:
Op dezelfde manier als vroeger met een CV-ketel: In principe niet.

Nu hebben veel warmtepompen nog wel een elektrisch bijverwarmingselement (bij sommigen zelfs met waanzinnige vermogens tot wel 9 kW, die de netbeheerder allang had moeten verbieden).
Afhankelijk van welk deel van je WP kapot is, kun je daarmee je woning nog aardig warm houden.

In mijn WP zit een element (hard uitgeschakeld) van slechts 1.8 kW. Dat lijkt weinig, maar als ik hier even kijk, dan heeft de WP hier in de afgelopen 7 dagen 330 kWh aan warmte in de woning gepompt. Dat is een continu vermogen van slechts 1.96 kW. De woning zou dus bij continu met dat element verwarmen maar een paar graden afgekoeld zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:07:
Ik zal beginnen met mijn laadpaal van nieuwe / andere load balancing voorzien. En kookplaat van kookgroep vervangen naar drie fase.
Dat zijn ook wel twee voorwaarden voor een fatsoenlijk werkend systeem natuurlijk. Een kookgroep samen op 1 fase zorgt al voor overbelasting. Dan is het niet zo gek dat je zekering er uit gaat.
En voor laden heb je echt een fatsoenlijk werkende load balancing nodig.

Voor beiden is je tip/waarschuwing niet echt nodig, want het sommetje is niet bepaald ingewikkeld, dit had je ook makkelijk kunnen voorzien.

Hier een all-electric huis, maar hier komen de fases nooit boven de 20A.
(Maxima worden gelogd in Domoticz, dus dat kan ik eenvoudig terugkijken)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2022 20:14 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:13:
[...]

Dat zijn ook wel twee voorwaarden voor een fatsoenlijk werkend systeem natuurlijk. Een kookgroep samen op 1 fase zorgt al voor overbelasting. Dan is het niet zo gek dat je zekering er uit gaat.
En voor laden heb je echt een fatsoenlijk werkende load balancing nodig.

Voor beiden is je tip/waarschuwing niet echt nodig, want het sommetje is niet bepaald ingewikkeld, dit had je ook makkelijk kunnen voorzien.

Hier een all-electric huis, maar hier komen de fases nooit boven de 20A.
(Maxima worden gelogd in Domoticz, dus dat kan ik eenvoudig terugkijken)
Kookgroep is wel verdeeld over twee fase. Maar wil dus naar drie toe. Zal de sint mijn lijstje gaan doorgeven 😋👍

• Erwin_83
@ErikVers kan je de laadpaal niet op een lager vermogen begrenzen zolang je load balancing niet goed werkt?

En een kookgroep hoort eigenlijk niet thuis in een 3 fase systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 24-11-2022 20:17 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:04:
Maar we dwalen wel af van topic vraag;
1 fase ombouwen naar 3 fase 😋🙈
https://mijnaansluiting.nl/home en een zwaardere 1P aansluiting aanvragen? Of je 3x25 naar 3x35 opwaarderen?

Waarom zou je een onbenullige gebruiker als een Quooker, Airfryer of fohn om willen bouwen naar 3P? Klapt je hoofdzekering nu om de haverklap?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:15:
Kookgroep is wel verdeeld over twee fase. Maar wil dus naar drie toe. Zal de sint mijn lijstje gaan doorgeven 😋👍
Hoe ga je dat dan doen? Als je kookplaat nu op twee fasen zit, dan is het een 7.2 kW kookplaat. Die kun je wel op een 3-fase krachtgroep aansluiten, maar dan gebruikt ie nog steeds maar twee fasen. Dit gaat je niet helpen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:
@ErikVers kan je de laadpaal niet op een lager vermogen begrenzen zolang je load balancing niet goed werkt?

Helemaal mee eens wat betreft die kookgroep!
Wist ik dat maar eerder 😋😂

Wat betreft laden; Klopt kan in auto op “verminderde ac belasting” zetten maar soms (paar keer per jaar) moet ik ff op 11kw laden ivm volgende rit en dan vergeet ik hem er wel eens weer eeop te zetten 👍

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:00:
[...]

Op een nieuwbouwwoningen project van een jaar geleden -waaraan ik heb gewerkt- zijn Nibe water/ water wp geïnstalleerd, die wp heeft een 3 fase back-up van 9 KW mét drie 'stroom-spoelen' achter de hoofdschakelaar van de groepenkast om de stroom te monitoren, de back-up wordt nu pas ingeschakeld als dat niet leidt tot overbelasting van de groepenkast of één der fasen.

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 24-11-2022 20:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:21:
[...]

Hoe ga je dat dan doen? Als je kookplaat nu op twee fasen zit, dan is het een 7.2 kW kookplaat. Die kun je wel op een 3-fase krachtgroep aansluiten, maar dan gebruikt ie nog steeds maar twee fasen. Dit gaat je niet helpen.
Klopt die gaat dus op marktplaats.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Paul schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:17:
[...]

https://mijnaansluiting.nl/home en een zwaardere 1P aansluiting aanvragen? Of je 3x25 naar 3x35 opwaarderen?

Waarom zou je een onbenullige gebruiker als een Quooker, Airfryer of fohn om willen bouwen naar 3P? Klapt je hoofdzekering nu om de haverklap?
Upgrade naar 3x35 ben ik te gierig voor. En nee niet om de haverklap. Wel twee drie keer per winter.

Zoals gezegd; nieuwe load balancing en een echte kookplaat ipv kookgroep sh;/:€&@t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:35:
Maar als je een kookplaat gaat kopen die alle drie de fasen gebruikt, dan is dat een waarschijnlijk 11 kW 5-pits variant. Ik vraag me af of het daarmee veel beter wordt.
Ik heb hier een kookplaat op 2 fasen, en de oven op de derde.
De WP is er eentje met een compressor op drie fasen, dus die ca 1A per fase vind ik al nauwelijks terug in het verbruik.
Een quooker is steeds maar heel kort aan, dus ook geen punt (en zit op dezelfde fase als de droger).
Dan nog de vaatwasser, wasmachine en droger elk op een fase, en de grote verbruikers zijn al zodanig verdeeld dat er praktisch gezien nooit een probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:55:
[...]

Een 5kw warmtepomp
Quooker
Airfryer
Oven
Terrasheater enz enz

Geloof met dit wordt komende jaren steeds uitdagender om een juiste balans te vinden als men ook een drie fase laadpaal heeft. Ook al staat die al in verminderde ac belasting.
Knikker er een batterij tegenaan die de pieken kan bij voeden. En doordat een batterij single fase is kan je het vermogen ook asymmetrisch leveren. Dus een 3x25A hoofdzekering met 3x10A batterij-setup kan op een enkele fase 45A leveren. De batterij doet dan bijvoorbeeld 20A-5A-5A, maakt het ook niet meer uit op welke fase de tijdelijke overbelasting is.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 24-11-2022 21:07 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:12
jadjong schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:06:
[...]

Knikker er een batterij tegenaan die de pieken kan bij voeden. En doordat een batterij single fase is kan je het vermogen ook asymmetrisch leveren. Dus een 3x25A hoofdzekering met 3x10A batterij-setup kan op een enkele fase 45A leveren. De batterij doet dan bijvoorbeeld 20A-5A-5A, maakt het ook niet meer uit op welke fase de tijdelijke overbelasting is.
Ik zie een 3-fase batterij installatie ook als de oplossing voor dit probleem. 3 omvormers die onafhankelijk van elkaar kunnen laden of ontladen en 1 gezamenlijke batterij. Hiermee kan je zorgen dat bij onbalans tussen de fasen er op de netaansluiting toch balans blijft.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43
blb4 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:37:
[...]

Ik zie een 3-fase batterij installatie ook als de oplossing voor dit probleem. 3 omvormers die onafhankelijk van elkaar kunnen laden of ontladen en 1 gezamenlijke batterij. Hiermee kan je zorgen dat bij onbalans tussen de fasen er op de netaansluiting toch balans blijft.
Kijk de uitleg eens van deze meneer die een DIY thuis systeem in elkaar zet YouTube: Victron ESS voor thuisbatterij uitgelegd er zijn meer delen van deze meneer.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43
Blihi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:34:
Er is in het warmtepomp forum iemand die heeft een trafo van 400 naar 230V geprutst. Zo kun je een 230V 25A warmtepomp aansluiten op twee fases van een 3-fase aansluiting, zodat dat ding maar 12,5A per fase trekt (of iets meer/wisselend, etc. ff geen zin om uit te rekenen)

Maar verstandig is zo'n oplossing niet, omdat je allerlei problemen krijgt met aardlekschakelaars (omdat de aarde en de nul niet meer hetzelfde zijn).
Dan is het wel een hele dikke prutser, een 400/230 trafo is niet van invloed op je aardlekschakelaars als je de zaak netjes aansluit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:55:
[...]

Een 5kw warmtepomp
Quooker
Airfryer
Oven
Terrasheater enz enz

Maar heb je dit daardwerkelijk gemeten?

Ik woon echt niet klein en heb ook een warmtepomp (een 8 kW 1-fase versie, maximaal opgenomen vermogen 3.7 kW), airco (7 kW 1-fase buitenunit, maximaal opgenomen vermogen 3.2 kW), quooker, oven, airfryer, kookplaat 7.4 kW, laadpaal 1-fase 3.6 kW en ook hier wordt gewassen, gefohned etc. Een terrasverwarmer heb ik dan weer niet.

Toch komt de gemeten vermogen per fase nooit boven de 6000W (en ja, dat is iets meer dan 25A, maar dat duurt nooit meer dan een paar minuten) en het totale vermogen niet boven de 11 kW gedurende het afgelopen jaar.

Minimum, maximum en gemiddeld vermogen over het afgelopen jaar:

Fase 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSoRa8DWlzmROD-5r6DdBfePT30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwtFVXjMq3hvFd6b3igBopxf.png?f=fotoalbum_large

Fase 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc6t_vxXDcaeJVoKbwZKZ2yF54c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ps1yyaUv4ESVkbueqhKtROW.png?f=fotoalbum_large

Fase 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O1ajWY9MKRQ0UeyW0Z2GwxJ5GY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XyMScSQTVbk4XN9tOUx2EZ2.png?f=fotoalbum_large

Totaal vermogen door de meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr6pVq5YUsgPv0fD8SB_uM4H_iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oLCwI4PiLnW9UxosV4Y4In7W.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet haal ik het maximum echt zelden. Het moet wel opgemerkt worden dat ik er een sport van heb gemaakt de verschillende apparaten ook te verdelen. Ik heb de verdeling over de fases in het afgelopen jaar meer dan eens aangepast.
Dat is precies waarom 3-fase laadpalen aan load-balancing doen. Die meten de P1 poort en passen daar hun afgegeven vermogen op aan. Zeker als je, zoals hier, voldoende PV panelen hebt, zal zo'n load-balancer zelden echt in hoeven grijpen en altijd maar eventjes, omdat je de oven moet voorverwarmen bijvoorbeeld. Dat duurt 10 minuten en dan is dat verbruik ook weer over.

Er zijn maar weinig apparaten die urenlang maximaal stroom trekken. Zelfs een warmtepomp of airco doet dat niet. De warmtepomp vooral tijdens het maken van warm water. Als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ulz2m68cZcU9G6OdgdfitKEfAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Afjuns631MRKnHpLqSWkBx1I.png?f=fotoalbum_large

Dit is het totale opgenomen vermogen van de warmtepomp over de afgelopen 3 dagen. Omdat de backup-heater en het boiler-element niet meegedaan hebben, is dit puur verbruik door de buitenunit en de binnenunit (40W pomp). Je ziet drie keer een piekje van +/- 45 minuten dat de compressor maximaal draait (3.6 kW opgenomen vermogen). Dat zijn de momenten dat de boiler opgewarmd wordt. De warmtepomp produceert dan even 10 a 11 kW warmte voor die boiler (+/- 6 kWh warmte per sessie volgens de warmtemeter).

Het is hier al vaker gezegd, maar 3x25A is echt voor de meeste situaties ruim voldoende, zeker als de laadpaal netjes aan load-balancing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:35:
[...]

En dan wat? er een 11 kW 3-fase plaat voor terug? Elke 7.2 kW plaat is voor 2 fase gemaakt. Die moet je gewoon netjes op 2 fases aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:17:
[...]
Ik woon echt niet klein en heb ook een warmtepomp (een 8 kW 1-fase versie), airco (7 kW 1-fase buitenunit),
Dit is waarschijnlijk de hoeveelheid warmte die beide units kunnen pompen? Ik vind het altijd wat verwarrend werken als men in een elektra-topic kW's noemt die niets met elektrisch vermogen te maken hebben.

Veel (te veel) mensen lezen dit als een warmtepomp die 8 kW vermogen vraagt. Kunnen we niet gewoon de elektrische vermogens noemen? Niet alleen naar jou gericht hoor, maar dit gebeurt zo vaak :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:37:
[...]

Upgrade naar 3x35 ben ik te gierig voor. En nee niet om de haverklap. Wel twee drie keer per winter.

Zoals gezegd; nieuwe load balancing en een echte kookplaat ipv kookgroep sh;/:€&@t
Als met deze apparatuur de hoofdzekering er uit klapt, dan moet je echt een serieus gaan meten en bekijken waarom. Het zou me niets verbazen als er gewoon heel veel op een fase zit en de andere twee fases nauwelijks belast worden.

Hier in huis was ook alles op zo'n manier opgeleverd. Het halve huis op 1 fase en de andere twee fases voor de wasmachine en droger.

Dat laatste is sowieso al onzinnig, want een droger verbruikt helemaal niets meer, maar ook een wasmachine gebruikt hooguit een korte tijd 2000 Watt om water warm te maken. Zelfs bij een kookwas is dat geen uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gizz schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:26:
[...]

Dit is waarschijnlijk de hoeveelheid warmte die beide units kunnen pompen? Ik vind het altijd wat verwarrend werken als men in een elektra-topic kW's noemt die niets met elektrisch vermogen te maken hebben.

Veel (te veel) mensen lezen dit als een warmtepomp die 8 kW vermogen vraagt. Kunnen we niet gewoon de elektrische vermogens noemen? Niet alleen naar jou gericht hoor, maar dit gebeurt zo vaak :P
Ik heb het er even bij gezet. Dit zijn inderdaad nominale thermische vermogens. Het opgenomen vermogen is anders, namelijk respectievelijk 3.6 kW en 3.2 kW.

Het lastige van die dingen is dat er ook een maximale stroom gegeven wordt van 20.9A voor de WP en 17A voor de AC. Het duurde even voordat ik besefte dat dat de absoluut maximale stroom is voor de buitenunit, de binnenunit met de pomp op maximale stand en alle aangesloten direct gevoede optionele onderdelen zoals kleppen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 09:23
Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:

klinkt heel logisch, maar hoe dan met alle 2F inductie-kookplaten?
Als je een 3F plaat neemt, zijn dat alleen(?) platen die een héle brede inbouw maat nodig hebben...
en dat past érg moeilijk in een hoek-opstelling.
En je zal dan de 2F plaat op een 3F automaat moeten aansluiten als je geen 2F combi wilt hebben.

Of zie ik iets over het "schedeltje"? 8)7

* en dan nog, zitten de pitten gelijk verdeeld over de 3 fasen? of zit bv

pit 1-2 op fase 1
pit 3-4 fase 2
pi5 5 superwok op fase 3

Dan trek je alsnog de boel scheef.

of: is iedere pit een 3F uitvoering? dit kan ik nergens achterhalen, en de verkopers wisten het óók niet.. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Hansieo op 25-11-2022 09:20 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een tweefase kookplaat sluit je op twee van de drie fasen aan. Dat is geen enkel probleem.
Het is onzinnig als je een 3fase installatie hebt een kookgroep te gaan maken. Kan meestal ook niet want een kookgroep belast één fase met 32A en een 3fase installatie is meestal 3x25A. Dan loop je het risico om een fase te overbelasten als je alle pitten aan hebt staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 25-11-2022 09:39 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:12
Maasluip schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:39:
Een tweefase kookplaat sluit je op twee van de drie fasen aan. Dat is geen enkel probleem.
Het is onzinnig als je een 3fase installatie hebt een kookgroep te gaan maken. Kan meestal ook niet want een kookgroep belast één fase met 32A en een 3fase installatie is meestal 3x25A. Dan loop je het risico om een fase te overbelasten als je alle pitten aan hebt staan.
Aansluiten op 2 fasen ipv 1 fase scheelt je ook weer een (nul)draad tussen je meterkast en 't fornuis.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar als je het goed doet trek je toch de drie fasen naar de keuken, dus blijf je met 5 draden zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Hansieo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:15:
[...]

klinkt heel logisch, maar hoe dan met alle 2F inductie-kookplaten?
Als je een 3F plaat neemt, zijn dat alleen(?) platen die een héle brede inbouw maat nodig hebben...
en dat past érg moeilijk in een hoek-opstelling.
En je zal dan de 2F plaat op een 3F automaat moeten aansluiten als je geen 2F combi wilt hebben.

Of zie ik iets over het "schedeltje"? 8)7

* en dan nog, zitten de pitten gelijk verdeeld over de 3 fasen? of zit bv

pit 1-2 op fase 1
pit 3-4 fase 2
pi5 5 superwok op fase 3

Dan trek je alsnog de boel scheef.

of: is iedere pit een 3F uitvoering? dit kan ik nergens achterhalen, en de verkopers wisten het óók niet.. 8)7
Elke 2F inductieplaat kan op 3F aangesloten worden.

Ik heb hier zelf een 2 fase AEG kookplaat. Dezelfde bestaat ook als 3-fase model. Bij een storing is hier ooit een monteur geweest die het ding voor me open maakte en wat blijkt... De 2 en 3 fase platen zijn identiek. Alleen intern deelt bij de 2 fase plaat de middelste inductielus de fase met de linker lussen, terwijl bij de 3-fase versie de middelste op de derde fase zit. Het is dus ook triviaal die plaat om te bouwen van 2 naar 3 fase (niet gedaan in verband met garantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:27:
[...]

Als met deze apparatuur de hoofdzekering er uit klapt, dan moet je echt een serieus gaan meten en bekijken waarom. Het zou me niets verbazen als er gewoon heel veel op een fase zit en de andere twee fases nauwelijks belast worden.

Hier in huis was ook alles op zo'n manier opgeleverd. Het halve huis op 1 fase en de andere twee fases voor de wasmachine en droger.

Dat laatste is sowieso al onzinnig, want een droger verbruikt helemaal niets meer, maar ook een wasmachine gebruikt hooguit een korte tijd 2000 Watt om water warm te maken. Zelfs bij een kookwas is dat geen uur.
Meet inderdaad genoeg en probleem zit vooral in de niet werkende loadbalancing. Ik zal dit als eerste gaan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In je onderschrift heb je het over een 22 kW laadpaal. Op een 3x25 huisaansluiting is dat ding dus standaard al veel te zwaar, want 3x25A levert maximaal 17 kW. 22kW is 3x32A.

Ik zou dus inderdaad daar eerst op focussen. De load-balancer moet eerder ingrijpen.

Daarnaast is het goed om je af te vragen waarom de hoofdzekering klapt. Is dat vanwege een te hoge stroom, of vanwege thermische overbelasting.

Als je eerst een uur lang 32A trekt (dat kan ongeveer een uur over een 25A installatieautomaat) en dan ineens 40A, dan vliegt die automaat er uit voordat de loadbalancer in kan grijpen. Als de rest van het huis netjes verdeeld is zou je dat echter niet verwachten.

Ik zou dus eerst de laadpaal eens begrenzen op 3x25A (= 17 kW) en de loadbalancer daar ook op instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:48:
De 2 en 3 fase platen zijn identiek. Alleen intern deelt bij de 2 fase plaat de middelste inductielus de fase met de linker lussen, terwijl bij de 3-fase versie de middelste op de derde fase zit. Het is dus ook triviaal die plaat om te bouwen van 2 naar 3 fase (niet gedaan in verband met garantie).
Ik vermoed dat er ook nog een verschil zit in de software. Bij jou zullen die 3 zones samen begrensd zijn op 16A, bij het 3 fasen exemplaar hopelijk niet (anders heeft deze wel erg weinig meerwaarde).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Blihi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:17:
[...]

Maar heb je dit daardwerkelijk gemeten?

Ik woon echt niet klein en heb ook een warmtepomp (een 8 kW 1-fase versie, maximaal opgenomen vermogen 3.7 kW), airco (7 kW 1-fase buitenunit, maximaal opgenomen vermogen 3.2 kW), quooker, oven, airfryer, kookplaat 7.4 kW, laadpaal 1-fase 3.6 kW en ook hier wordt gewassen, gefohned etc. Een terrasverwarmer heb ik dan weer niet.

Toch komt de gemeten vermogen per fase nooit boven de 6000W (en ja, dat is iets meer dan 25A, maar dat duurt nooit meer dan een paar minuten) en het totale vermogen niet boven de 11 kW gedurende het afgelopen jaar.

Minimum, maximum en gemiddeld vermogen over het afgelopen jaar:

Fase 1:
[Afbeelding]

Fase 2:
[Afbeelding]

Fase 3:
[Afbeelding]

Totaal vermogen door de meter:
[Afbeelding]

Zoals je ziet haal ik het maximum echt zelden. Het moet wel opgemerkt worden dat ik er een sport van heb gemaakt de verschillende apparaten ook te verdelen. Ik heb de verdeling over de fases in het afgelopen jaar meer dan eens aangepast.

[...]

Dat is precies waarom 3-fase laadpalen aan load-balancing doen. Die meten de P1 poort en passen daar hun afgegeven vermogen op aan. Zeker als je, zoals hier, voldoende PV panelen hebt, zal zo'n load-balancer zelden echt in hoeven grijpen en altijd maar eventjes, omdat je de oven moet voorverwarmen bijvoorbeeld. Dat duurt 10 minuten en dan is dat verbruik ook weer over.

Er zijn maar weinig apparaten die urenlang maximaal stroom trekken. Zelfs een warmtepomp of airco doet dat niet. De warmtepomp vooral tijdens het maken van warm water. Als voorbeeld:

[Afbeelding]

Dit is het totale opgenomen vermogen van de warmtepomp over de afgelopen 3 dagen. Omdat de backup-heater en het boiler-element niet meegedaan hebben, is dit puur verbruik door de buitenunit en de binnenunit (40W pomp). Je ziet drie keer een piekje van +/- 45 minuten dat de compressor maximaal draait (3.6 kW opgenomen vermogen). Dat zijn de momenten dat de boiler opgewarmd wordt. De warmtepomp produceert dan even 10 a 11 kW warmte voor die boiler (+/- 6 kWh warmte per sessie volgens de warmtemeter).

Het is hier al vaker gezegd, maar 3x25A is echt voor de meeste situaties ruim voldoende, zeker als de laadpaal netjes aan load-balancing doet.
Ja dat heb ik; of beter gezegd dat heeft mijn p1 meter en Home Assistant gedaan 😋

Mooie verdeling per fase maar soms doet een extra apparaat mij de das om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Xander schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:23:
[...]

Ik vermoed dat er ook nog een verschil zit in de software. Bij jou zullen die 3 zones samen begrensd zijn op 16A, bij het 3 fasen exemplaar hopelijk niet (anders heeft deze wel erg weinig meerwaarde).
Dat vermoed ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:24
Door de installatie van zonnepanelen, zou ik mijn aardlekschakelaars van 40A moeten vervangen voor een 63A versie. Nou zou ik ze graag behouden, en ze beveiligen door de fases op 40A af tezekeren. Nu heeft hager een pvset en wat mijn opviel was dat de 4p automaat (nbn440) in deze set 10kA (Nominaal uitschakelvermogen) was. Is deze waarde erg belangrijk of zou een 6kA bijv. ook volstaan?

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 25-11-2022 23:09 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RemmyB83 Dat is de maximale kortsluitstroom die de automaat kan afschakelen. De kortsluitstroom die kan optreden is afhankelijk van de netimpedantie, dichter bij de (wijk)transformator is de netimpedantie lager en zal er bij kortsluiting een hogere stroom lopen. De automaten moeten geschikt zijn voor de hoogst mogelijke kortsluitstroom.

Doorgaans is 6kA of zelfs minder prima voor een woning. Zie bijvoorbeeld ook de eerste pagina van dit document van Hager: https://www.klusspullen.n...nische%20documentatie.PDF

De automaat die je nu plaatst zit er voornamelijk om te beveiligen tegen overbelasting, je hoopt eigenlijk dat deze bij kortsluiting niet uitschakelt maar juist 1 van de eindgroepen. Deze zijn waarschijnlijk ook 6kA.

Je hebt dus een 3-fasen aansluiting? Gewoon 3x25A? Zeker weten dat een beveiliging nodig is, aangezien je in principe nog 3x15A aan PV kan toevoegen zonder problemen? Dat is toch al 10kWp aan panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 25-11-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Xander schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:20:
@RemmyB83 Dat is de maximale kortsluitstroom die de automaat kan afschakelen. De kortsluitstroom die kan optreden is afhankelijk van de netimpedantie, dichter bij de (wijk)transformator is de netimpedantie lager en zal er bij kortsluiting een hogere stroom lopen. De automaten moeten geschikt zijn voor de hoogst mogelijke kortsluitstroom.

Doorgaans is 6kA of zelfs minder prima voor een woning. Zie bijvoorbeeld ook de eerste pagina van dit document van Hager: https://www.klusspullen.n...nische%20documentatie.PDF

De automaat die je nu plaatst zit er voornamelijk om te beveiligen tegen overbelasting, je hoopt eigenlijk dat deze bij kortsluiting niet uitschakelt maar juist 1 van de eindgroepen. Deze zijn waarschijnlijk ook 6kA.

Je hebt dus een 3-fasen aansluiting? Gewoon 3x25A? Zeker weten dat een beveiliging nodig is, aangezien je in principe nog 3x15A aan PV kan toevoegen zonder problemen? Dat is toch al 10kWp aan panelen.
Bedankt voor je reactie.
Wat ik begrijp is dat de zonnepanelen ook al voeden ze de installatie, geen invloed hebben op de kortsluitstroom. Dat was mijn grootste zorg.

Helaas heb ik momenteel nog een 1F 35A aansluiting. En de zonnepanelen zijn op 20A afgezekerd( 1 fase omvormer). Er kan theoretisch dus totaal een stroom van 55A door de ALS gaan. Nu is het winter en is de opbrengst laag, en ben daarom niet echt bang. Maar ik wil dit zeer binnenkort wel in orde brengen. Zodra ik alles op orde heb ga ik een wijziging van de 1x35A naar een 3x25A aansluiting aanvragen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Een mooie heldere winterdag kan soms een hogere piek geven dan in de zomer, vanwege de lagere temperatuur van de panelen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:03

vliegnerd

Nintendo fan.

Gisteren aan het werk in de elektra in nieuwbouw schuur:

De schuur is via een grondkabel met huis verbonden. De door de aannemer aangelegde grondkabel is 2x2,5m2 met aardlitze. Zoiets ongeveer: https://www.elektroproducten.nl/192-2-aderige-grondkabels

Er is geen aparte aarddraad tussen huis en schuur, alleen die mantel/aardlitze. In de schuur is wel 2,5mm2 VD draad gebruikt voor de aarde.

Dit was weer zo'n WTF nieuwbouw momentje voor mij. Maar misschien heb ik het mis en is het helemaal normaal en de bedoeling om de mantel als aarde te gebruiken.

Vraag: Is dit toegestaan?

(De kabel ligt ingegraven, dus ik kan niet zomaar even een nieuwe kabel trekken. En natuurlijk kom je hier achter nadat tuin is aangelegd. Ik zag het pas toen ik aan de elektra ging werken en een de doos tussen grondkabel en schuur openhaalde)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:07:
Gisteren aan het werk in de elektra in nieuwbouw schuur:

De schuur is via een grondkabel met huis verbonden. De door de aannemer aangelegde grondkabel is 2x2,5m2 met aardlitze. Zoiets ongeveer: https://www.elektroproducten.nl/192-2-aderige-grondkabels

Er is geen aparte aarddraad tussen huis en schuur, alleen die mantel/aardlitze. In de schuur is wel 2,5mm2 VD draad gebruikt voor de aarde.

Dit was weer zo'n WTF nieuwbouw momentje voor mij. Maar misschien heb ik het mis en is het helemaal normaal en de bedoeling om de mantel als aarde te gebruiken.

Vraag: Is dit toegestaan?

(De kabel ligt ingegraven, dus ik kan niet zomaar even een nieuwe kabel trekken. En natuurlijk kom je hier achter nadat tuin is aangelegd. Ik zag het pas toen ik aan de elektra ging werken en een de doos tussen grondkabel en schuur openhaalde)
De aardlitze als aarde draad gebruiken is heel normaal. Daar is het voor bedoeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Tanuki schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:42:
[...]

De aardlitze als aarde draad gebruiken is heel normaal. Daar is het voor bedoeld.
Het is niet 'normaal' ...het moet ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:45:
[...]
Het is niet 'normaal' ...het moet ;)
Als je een schep in de grond steekt raak je eerst het aardscherm daarna een fase en maak je kortsluiting tussen aarde en fase en springt de zekering eruit of aardlek als die er op zit.
Met een beetje geluk is er alleen een hapje uit de schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemmyB83 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Wat ik begrijp is dat de zonnepanelen ook al voeden ze de installatie, geen invloed hebben op de kortsluitstroom. Dat was mijn grootste zorg.
Nouja dat heeft het natuurlijk wel, maar dat aandeel is bij mijn weten verwaarloosbaar.
Helaas heb ik momenteel nog een 1F 35A aansluiting. En de zonnepanelen zijn op 20A afgezekerd( 1 fase omvormer). Er kan theoretisch dus totaal een stroom van 55A door de ALS gaan. Nu is het winter en is de opbrengst laag, en ben daarom niet echt bang. Maar ik wil dit zeer binnenkort wel in orde brengen. Zodra ik alles op orde heb ga ik een wijziging van de 1x35A naar een 3x25A aansluiting aanvragen.
Tja, dus nu moet je de groepenkast beveiligen tegen overbelasting, straks zit je met een 20A eindgroep die niet selectief is ten opzichte van de hoofdzekeringen. Ik vraag me dan altijd af of eerst naar 3x25A upgraden en een 3-fasen omvormer ophangen niet handiger was geweest.

Na de wijzigingen naar 3x25A heb je in principe maar één fase welke overbelast kan worden he (de fase waar de omvormer op is aangesloten). Is het dan misschien toch niet handiger om één aardlekschakelaar te vervangen door een 63A exemplaar? En die verzwaring zo snel mogelijk laten uitvoeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
Xander schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:06:
[...]

Nouja dat heeft het natuurlijk wel, maar dat aandeel is bij mijn weten verwaarloosbaar.

[...]

Tja, dus nu moet je de groepenkast beveiligen tegen overbelasting, straks zit je met een 20A eindgroep die niet selectief is ten opzichte van de hoofdzekeringen. Ik vraag me dan altijd af of eerst naar 3x25A upgraden en een 3-fasen omvormer ophangen niet handiger was geweest.

Na de wijzigingen naar 3x25A heb je in principe maar één fase welke overbelast kan worden he (de fase waar de omvormer op is aangesloten). Is het dan misschien toch niet handiger om één aardlekschakelaar te vervangen door een 63A exemplaar? En die verzwaring zo snel mogelijk laten uitvoeren dus.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het beter was geweest om eerst een wijziging naar 3x25A aan te vragen, en dan voor een 3f omvormer te kiezen.
Helaas is die fout nu al gemaakt, en ligt er zelfs al een extra 1fase omvormer als reserve. Ook zit ik er aan te denken om deze te gebruiken, voor een extra set panelen op het dak.
Dan zou ik dus 2 van de 3 fases kunnen overbelasten. En dan zou ik weer een ALS van 63A moeten aanschaffen. Dus wil ik daarom een 3P+N 40A automaat installeren, om de installatie te beveiligen tegen overbelasting.

En met de selectiviteit heb je natuurlijk ook gelijk.
Ik weet dat het niet mag volgens de nen1010, maar neem ik het risico. Tot ik een andere omvormer(s) moet kopen, of dat het mijn problemen oplevert. Het leverd natuurlijk ook geen echte gevaarlijke situaties op in huis, behalve dat je een grotere kans hebt om je hoofdzekering er uit te blazen.
Tja, verder kan en wil ik het ook niet goed praten.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
even 2 vraagjes...

In de meterkast komt de aardleiding uit de vloer, zit op een verdeelstrip en gaat vandaar naar 3 plaatsen.

ééntje o.a. aan de rechterkant van/in de sneider-groepenkast en
ééntje daarlangs helemaal omhoog het huis in.

Dat zou ik graag veranderen, die ene die lángs de groepenkast omhoog gaat.
Mag ik deze bovenin de Sneider groepenkast invoeren? en bevestigen aan de dikke aardrail die er in zit?

Dit zou mij nl. precies de ruimte naast de groepenkast geven om daar netjes een extra pijp te plaatsen voor het verplaatsen van de Zappi aansluiting. O-)

2e, mag je zo'n aardleiding verlengen? ivm wat omleggen? (uitgaande van een degelijk koppelstuk)

[ Voor 8% gewijzigd door Hansieo op 28-11-2022 14:10 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:09:
even 2 vraagjes...

In de meterkast komt de aardleiding uit de vloer, zit op een verdeelstrip en gaat vandaar naar 3 plaatsen.

ééntje o.a. aan de rechterkant van/in de sneider-groepenkast en
ééntje daarlangs helemaal omhoog het huis in.

Dat zou ik graag veranderen, die ene die lángs de groepenkast omhoog gaat.
Mag ik deze bovenin de Sneider groepenkast invoeren? en bevestigen aan de dikke aardrail die er in zit?

Dit zou mij nl. precies de ruimte naast de groepenkast geven om daar netjes een extra pijp te plaatsen voor het verplaatsen van de Zappi aansluiting. O-)

2e, mag je zo'n aardleiding verlengen? ivm wat omleggen? (uitgaande van een degelijk koppelstuk)
Die ene die langs de groepenkast af naar boven gaat "het huis in", loopt vermoedelijk naar je badkamer om daar als vereffening te dienen. Die dient dus los te lopen, heeft niets te maken met je groepenkast.

Je kunt hem uiteraard wel een andere route laten lopen, maar hij hoort niet in de groepenkast te zitten. Ook niet een deel ervan.

Je mag dus wel een additioneel koppelstukje o.i.d. ergens bevestigen en dan additionele aarde draad daar laten lopen. Dan zou je bijvoorbeeld om de groepenkast heen kunnen of via een andere muur o.i.d. kunnen gaan.

Wat tegenwoordig ook vaak wordt gedaan, is de potentiaalvereffening aansluiten op de aarde draad die bij de badkamer hoort. Dan zou hij kunnen vervallen in de meterkast. Maar dan zou je wel de aarde draad naar je CAP moeten krijgen in de badkamer.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Tanuki schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:12:
[...]

Die ene die langs de groepenkast af naar boven gaat "het huis in", loopt vermoedelijk naar je badkamer om daar als vereffening te dienen. Die dient dus los te lopen, heeft niets te maken met je groepenkast.

Je kunt hem uiteraard wel een andere route laten lopen, maar hij hoort niet in de groepenkast te zitten. Ook niet een deel ervan.

Je mag dus wel een additioneel koppelstukje o.i.d. ergens bevestigen en dan additionele aarde draad daar laten lopen. Dan zou je bijvoorbeeld om de groepenkast heen kunnen of via een andere muur o.i.d. kunnen gaan.

Wat tegenwoordig ook vaak wordt gedaan, is de potentiaalvereffening aansluiten op de aarde draad die bij de badkamer hoort. Dan zou hij kunnen vervallen in de meterkast. Maar dan zou je wel de aarde draad naar je CAP moeten krijgen in de badkamer.
_/-\o_ dank voor de info (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:57

A13X

Dude

Vraagje, mocht er in 1990 gele pvc buis op het dakbeschot (buitenzijde dus) onder de pannen worden gelegd voor de elektra? (zo ja, mag dat nu nog steeds?)

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
A13X schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:01:
Vraagje, mocht er in 1990 gele pvc buis op het dakbeschot (buitenzijde dus) onder de pannen worden gelegd voor de elektra? (zo ja, mag dat nu nog steeds?)
Kan me niet voorstellen, want dat dakbeschot is je tweede waterkering (lekwater en stuifsneeuw kan daar terecht komen). Maar als het de buis uit één stuk bestaat en tov het dakbeschot goed is afgedicht zou het misschien wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Andrehj schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:06:
[...]

Kan me niet voorstellen, want dat dakbeschot is je tweede waterkering (lekwater en stuifsneeuw kan daar terecht komen). Maar als het de buis uit één stuk bestaat en tov het dakbeschot goed is afgedicht zou het misschien wel kunnen.
Ik heb minimaal 1 sok buis in buis zien zitten, verder deel ik je redenatie. Maar als iemand het zeker weet hoor ik dat graag .(hebben een potentiële fittie met de oud eigenaar, nogal wat hobby werk in de aanbouw)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zit er draad of kabel in? Had grijze pijp je blijer gemaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

jadjong schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:22:
Zit er draad of kabel in? Had grijze pijp je blijer gemaakt? :P
Draad, en nee gaat inderdaad of het uberhaupt in buis op het dakbeschot mag, kleur van de buis is een beetje irrelevant behalve dat hij geel was.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
A13X schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:29:
[...]

Draad, en nee gaat inderdaad of het uberhaupt in buis op het dakbeschot mag, kleur van de buis is een beetje irrelevant behalve dat hij geel was.
Zo irrelevant is de kleur niet, want grijs is slagvast en wordt buiten gebruikt om stroom aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
Feest, weer een kookplaat (AEG IAE8442SFB ) vraag.
Een paar maanden geleden is onze keuken geplaatst, de meterkast was toen nog niet gereed en de monteur heeft mij toen het volgende aangegeven:

Grijs en blauw zijn de 0
Bruin en zwart zijn de fase.

Om aan te sluiten op een 3P+N krachtgroep in een 3x25A meterkast.

Vandaag heb ik de kookplaat aangesloten en helaas blijkt niet te kloppen wat er doorgegeven is.
Nadat we de perilex in het contact gestoken hadden gaf de kookplaat een error aan en begon te piepen.

Besloten de kookplaat eruit te halen en op de onderkant (AEG) stond het aansluit schema. Erg duidelijk ook voor de verandering.
Daarop staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U63vhJ4G8wWzs1TUXIaRbMkKXo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUsrNUT5lnW7gf2py63zkbkd.jpg?f=fotoalbum_medium

L1: Zwart
L2: Bruin
N: Blauw
N: Grijs
Aarde.

Daarnaast staat er bij de perilex contactdoos op de muur welke kleur ader waar zit. Grijs en Bruin zitten andersom en hier heb ik de keuken monteur ook op gewezen. Lijkt me dat hij dan duidelijk had moeten maken dat ik zwart en grijs op de fase had moeten aansluiten en bruin en blauw op de 0. Lijkt me niet dat je van de klant kunt verwachten dat hij eerst gaat controleren of dit klopt volgens het aansluitschema van de kookplaat onderop.

Nadat ik de aders in de meterkast heb omgedraaid werkt de kookplaat naar behoren, ik heb alle pitten op vol vermogen gehad en hij lijkt het normaal te doen, toch maak ik me een beetje zorgen omdat ik wel een lucht van verbrande elektronica rook toen ik de kookplaat vlak bij m’n gezicht hield bij het omdraaien.

Wat denken jullie van deze situatie, levert dit extra gevaar op of kunnen we morgen voor het eerst koken in de keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
3P+N aansluiting:
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
N = blauw
G = groen

Op de kookplaat:
Bruin = 1
Zwart = 2
Grijs = niet gebruikt
Blauw = 4&5
Groen = 6/GND

Aangezien AEG in haar kabel bruin en zwart om draait moet jij dat ook ergens doen.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 29-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:24:
Aangezien AEG in haar kabel bruin en zwart om draait moet jij dat ook ergens doen.
Het is inderdaad erg slordig van AEG om bruin en zwart om te draaien (bruin is normaal L1, zwart L2 en grijs L3), maar in de praktijk maakt dat natuurlijk geen zak uit. Er komt uit beide gewoon 230V. En voor de kookplaat maakt het niks uit of daar 0°, 120° of -120° faseverdraaiing tussen die twee zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
walletje-w schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:22:
Daarnaast staat er bij de perilex contactdoos op de muur welke kleur ader waar zit. Grijs en Bruin zitten andersom en hier heb ik de keuken monteur ook op gewezen. Lijkt me dat hij dan duidelijk had moeten maken dat ik zwart en grijs op de fase had moeten aansluiten en bruin en blauw op de 0. Lijkt me niet dat je van de klant kunt verwachten dat hij eerst gaat controleren of dit klopt volgens het aansluitschema van de kookplaat onderop.
Bruin als nul wordt natuurlijk nooit gedaan (denk dat het zelfs verboden is). Die monteur heeft gewoon zitten prutsen en per ongeluk twee draden verwisseld (hij had het immers wel goed doorgegeven).
Wat denken jullie van deze situatie, levert dit extra gevaar op of kunnen we morgen voor het eerst koken in de keuken?
Gevaarlijk wordt het sowieso niet. In het ergste geval gaat er in de kookplaat iets kapot (en komt er een mooi rookpluimpje uit). Maar of de plaat hierdoor schade heeft opgelopen weet je pas na forensisch onderzoek (of door hem gewoon te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Feest, weer een kookplaat (AEG IAE8442SFB ) vraag.
Een paar maanden geleden is onze keuken geplaatst, de meterkast was toen nog niet gereed en de monteur heeft mij toen het volgende aangegeven:

Grijs en blauw zijn de 0

Vandaag heb ik de kookplaat aangesloten en helaas blijkt niet te kloppen wat er doorgegeven is.
Nadat we de perilex in het contact gestoken hadden gaf de kookplaat een error aan en begon te piepen.

Besloten de kookplaat eruit te halen en op de onderkant (AEG) stond het aansluit schema. Erg duidelijk ook voor de verandering.
Daarop staat het volgende:

[Afbeelding]

L1: Zwart
L2: Bruin
N: Blauw
N: Grijs
Aarde.

Nadat ik de aders in de meterkast heb omgedraaid werkt de kookplaat naar behoren, ik heb alle pitten op vol vermogen gehad en hij lijkt het normaal te doen, toch maak ik me een beetje zorgen omdat ik wel een lucht van verbrande elektronica rook toen ik de kookplaat vlak bij m’n gezicht hield bij het omdraaien.

Even een vraag hierover uit interesse voor een inductieplaat. Hoe sluit je twee keer nul aan op een krachtgroep? Zitten die twee draden dan samen in de nul van die krachtgroep? Hoort er dan niet gewoon een bruggetje op die twee N punten in de kookplaat te zitten met één blauwe draad eraan?
Twee keer fase en twee keer nul klinkt als iets wat op een ouderwetse kookgroep hoort, zo'n verachtelijk ding van 2x16A op één 25A fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BounceMeister schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:30:
[...]

Even een vraag hierover uit interesse voor een inductieplaat. Hoe sluit je twee keer nul aan op een krachtgroep? Zitten die twee draden dan samen in de nul van die krachtgroep? Hoort er dan niet gewoon een bruggetje op die twee N punten in de kookplaat te zitten met één blauwe draad eraan?
Twee keer fase en twee keer nul klinkt als iets wat op een ouderwetse kookgroep hoort, zo'n verachtelijk ding van 2x16A op één 25A fase.
Verkeerde topic: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
(daar staat vind je het antwoord op je vragen trouwens ook, net zoals op het aansluitschema van je kookplaat en reeds honderden malen in dit topic (als je even de moeite zou nemen om te zoeken)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grijs en blauw zijn de 0

Waarom heb je 2 nuldraden bij een 3P+N krachtgroep?

Ik snap niet hoe de situatie was en hoe deze nu is, dus geen idee of het gevaar oplevert.

Hoe heb je de Perilex stekker aangesloten? Hoe is de Perilex contactdoos aangesloten? Hoe was de groep in de groepenkast aangesloten en wat heb je daar precies aan veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:24:
3P+N aansluiting:
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
N = blauw
G = groen

Op de kookplaat:
Bruin = 1
Zwart = 2
Grijs = niet gebruikt
Blauw = 4&5
Groen = 6/GND

en om het nóg verwarrender te maken zie ik ook verschillende lay-outs die L1 L2 L3 (rechtsom) door de war gooien en op deze plekken: L3 L2 L1 hebben...

leve standaardisatie 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
@walletje-w
Ik vind dat schema van AEG achter op de kookplaat verre van duidelijk eigenlijk.
De dubbele nul en de kleuren suggereert kookgroep maar L1 en L2 weer krachtgroep.

Waarschijnlijk kan het allebei maar als je een krachtgroep gebruikt heb je die dubbele nul niet nodig.

Ik zou het netjes maken door bruin en zwart op posities 1 en 2 aan te sluiten. De grijze niet gebruiken (of eventueel te parkeren op positie 3 maar dan moet je wel eerst zeker weten dat die nergens mee verbonden is) en blauw op 4 of 5 welke je dan met elkaar verbindt met een bruggetje dat er als het goed is bij zit.
Zie ook dit topic van iemand met een AEG inductiekookplaat met exact dezelfde sticker:
circuitsonline.net - Kookplaat 2fase op Krachtstroom
Hij heeft zelfs AEG gebeld die hun eigen platen niet bleken te snappen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb best wel wat gezeur met onze zonnepaneel-installateur die er veel werk van maakt om mij nieuwe omvormers aan te smeren ipv uitbreiden huidig systeem. Maar nu ben ik er in het PV-topic op gewezen dat mijn aardlekautomaten niet correct zijn na de toevoeging van het PV-systeem, ik zou gezien het vermogen van zowel landlijn als PV een 63A kast moeten hebben, ipv de 40A zoals het nu is. Installatie heeft zo rond maart-april 2018 plaatsgevonden. Gaat om 5025Wp aan PV op een SolarEdge SE5000H omvormer.

Nu ben ik zelf eens gaan kijken en het viel mij sowieso op dat de PV-installatie niet aan een aardlekautomaat verbonden is (wél aan de randaarde), dat men m.i. wel een erg dun (20 meter lang) installatiedraad heeft gebruikt van omvormer naar B25 automaat, en dat het contact bij de hoofdschakelaar (40A) mij echt niet ideaal lijkt op deze manier. De draad van omvormer naar automaat wordt merkbaar warm (30c zoiets als ik het me goed herinner) in de zomer als er veel vermogen doorheen loopt, dit kan ik ook bevestigen met een FLIR-camera. Dit lijkt me echter nog niet zo'n gigantisch probleem, alleen jammer van de verliezen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73AxB1s3sJBUvxFdQxSvaLTkoBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLKc4axBgxfzDcNqLXSB7feT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJkQ4OPYZlZT2hhXiws0TVKA-z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00oqpjClDU832dBJp13vAGst.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vraag (vragen):
- Is deze installatie wat betreft aardlekautomaten conform de NEN1010 standaard die in 2018 van kracht was?
- Mag de PV installatie zonder aardlekautomaat verbonden zijn?
- Mag je 2 kabels op deze manier in een automaat vrotten?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! Ik wil alles correct hebben ivm veiligheid, kom hier nu pas allemaal achter, maar wil er nu ook werk van maken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
@walletje-w En hier nog een topic over de onduidelijkheid van deze AEG sticker en dat de TD van AEG het ook hier weer niet snapt: circuitsonline.net - AEG Kookplaat 2fase op Krachtstroom

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 30-11-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:19:
[...]

Het is inderdaad erg slordig van AEG om bruin en zwart om te draaien (bruin is normaal L1, zwart L2 en grijs L3), maar in de praktijk maakt dat natuurlijk geen zak uit. Er komt uit beide gewoon 230V. En voor de kookplaat maakt het niks uit of daar 0°, 120° of -120° faseverdraaiing tussen die twee zit.
En om het nog verwarrender te maken, op de bijgeleverde stekker staat ook L1, L2, L3 en als ik die doormeet dan komen de kleuren wel weer overeen. Bruin = L1.
Xander schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:59:
[...]

Waarom heb je 2 nuldraden bij een 3P+N krachtgroep?

[...]

Ik snap niet hoe de situatie was en hoe deze nu is, dus geen idee of het gevaar oplevert.

Hoe heb je de Perilex stekker aangesloten? Hoe is de Perilex contactdoos aangesloten? Hoe was de groep in de groepenkast aangesloten en wat heb je daar precies aan veranderd?
Ik zag niet dat er bruggetjes bijgeleverd waren en heb wel een bruggetje voor m’n rijgklemmen. Dus daar nu maar aangebracht.
Zie prachtige onderstaande tekening om alles te verhelderen. Ik heb de perilex aansluiting in de wand nu veranderd zodat die overeenkomt met wat de stekker nodig heeft.

Het enige waar ik nu over twijfel is met welke kleur ik van de rijgklem (Bruin, L1) naar de krachtgroep ga. Voor de verdeling over de fases wil ik namelijk L2 en L3 gebruiken. (Oven zit op L1) Om consistent te blijven in de groepenkast zou ik dan doorgaan met grijs, maar in diezelfde groep komt grijs nu dus aan welke met een bruggetje naar de 0 verbonden is. Anders zou ik de kookplaat er weer uit moeten halen en toch het bruggetje moeten plaatsen in de kookplaat.
Vliegvlug schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:50:
@walletje-w
Ik vind dat schema van AEG achter op de kookplaat verre van duidelijk eigenlijk.
De dubbele nul en de kleuren suggereert kookgroep maar L1 en L2 weer krachtgroep.

Waarschijnlijk kan het allebei maar als je een krachtgroep gebruikt heb je die dubbele nul niet nodig.

Ik zou het netjes maken door bruin en zwart op posities 1 en 2 aan te sluiten. De grijze niet gebruiken (of eventueel te parkeren op positie 3 maar dan moet je wel eerst zeker weten dat die nergens mee verbonden is) en blauw op 4 of 5 welke je dan met elkaar verbindt met een bruggetje dat er als het goed is bij zit.
Zie ook dit topic van iemand met een AEG inductiekookplaat met exact dezelfde sticker:
circuitsonline.net - Kookplaat 2fase op Krachtstroom
Hij heeft zelfs AEG gebeld die hun eigen platen niet bleken te snappen. :')
Goed punt, ik ging juist door de beschrijving L1, L2 er vanuit dat de krachtgroep prima was, maar de N, N suggereert weer anders, dat had ik niet door.

Als ik het dan netjes wil doen en Bruin op positie 1 plaats moet ik de sticker aanpassen, is het niet duidelijker om de sticker leidend te laten zijn (voor een eventuele volgende koper)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfAtB_WPd6tcpPTwP04zL4dIiUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hvwJlO1sz2QDB7BhF7kWR8t.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kuusj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:01:

Mijn vraag (vragen):
- Is deze installatie wat betreft aardlekautomaten conform de NEN1010 standaard die in 2018 van kracht was?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! Ik wil alles correct hebben ivm veiligheid, kom hier nu pas allemaal achter, maar wil er nu ook werk van maken.
- zo te zien is de ABB een aardlekautomaat, gezien de test-knop en indicator.
- in principe mag je meestal wel 2 kabels invoeren. Of dit zo specifiek mag, met 2 losse hulzen, twijfel ik zelf aan. Je ziet tenslotte dat het scheef zit. Zonder hulzen of met een dubbele adereind huls was wel netter geweest

Voor wat betreft de 63A. Je hebt redelijk wat groepen voor een 1 fase kast. In theorie kan je 40+25=65A door je installatie heen trekken. Dan kan je of 3x 63A aardlek plaatsen of je kast een beetje opknappen en een 1x 40A automaat voor de afgaande groepen (Hager) zetten, maar dan moet je wel wat dingen verplaatsen en/of herbekabelen.

Beide gevallen niet iets wat zonnepanelen boeren graag doen of bekend om zijn. Die willen zo snel mogelijk alles werkend opleveren.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb best wel wat gezeur met onze zonnepaneel-installateur die er veel werk van maakt om mij nieuwe omvormers aan te smeren ipv uitbreiden huidig systeem. Maar nu ben ik er in het PV-topic op gewezen dat mijn aardlekautomaten niet correct zijn na de toevoeging van het PV-systeem, ik zou gezien het vermogen van zowel landlijn als PV een 63A kast moeten hebben, ipv de 40A zoals het nu is. Installatie heeft zo rond maart-april 2018 plaatsgevonden. Gaat om 5025Wp aan PV op een SolarEdge SE5000H omvormer.

Nu ben ik zelf eens gaan kijken en het viel mij sowieso op dat de PV-installatie niet aan een aardlekautomaat verbonden is (wél aan de randaarde), dat men m.i. wel een erg dun (20 meter lang) installatiedraad heeft gebruikt van omvormer naar B25 automaat, en dat het contact bij de hoofdschakelaar (40A) mij echt niet ideaal lijkt op deze manier. De draad van omvormer naar automaat wordt merkbaar warm (30c zoiets als ik het me goed herinner) in de zomer als er veel vermogen doorheen loopt, dit kan ik ook bevestigen met een FLIR-camera. Dit lijkt me echter nog niet zo'n gigantisch probleem, alleen jammer van de verliezen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn vraag (vragen):

Het antwoord van de 2 kabels kun je in de documentatie van je Hager component vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn vraag (vragen):

Een open vraag: mogen die 2 kabels zo met aparte adereindhulsjes zo in die groep gestoken worden? Lijkt mij niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn vraag (vragen):

Dat lijken mij ook wel dunne draden ja. Zit wel netjes aardlekbeveiliging voor. Het hangt namelijk aan een aardlekautomaat (= aardlekschakelaar en automaat in één).

Te veel stroom, zeker. Eventueel ook op te lossen door een 40A automaat voor alle gebruikersgroepen te zetten. Naar mijn idee is 4kW+ op 1-fase vaak wel vragen om problemen. Hopelijk is het net daar niet overbelast.

En misschien mogen twee kabels met ongeïsoleerde hulzer er wel in maar twee geïsoleerde lijkt me niet zo lekker te zitten zo... Maar inderdaad even kijken wat Hager er zelf over zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 30-11-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ethirty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:12:
[...]

- zo te zien is de ABB een aardlekautomaat, gezien de test-knop en indicator.
- in principe mag je meestal wel 2 kabels invoeren. Of dit zo specifiek mag, met 2 losse hulzen, twijfel ik zelf aan. Je ziet tenslotte dat het scheef zit. Zonder hulzen of met een dubbele adereind huls was wel netter geweest

Voor wat betreft de 63A. Je hebt redelijk wat groepen voor een 1 fase kast. In theorie kan je 40+25=65A door je installatie heen trekken. Dan kan je of 3x 63A aardlek plaatsen of je kast een beetje opknappen en een 1x 40A automaat voor de afgaande groepen (Hager) zetten, maar dan moet je wel wat dingen verplaatsen en/of herbekabelen.

Beide gevallen niet iets wat zonnepanelen boeren graag doen of bekend om zijn. Die willen zo snel mogelijk alles werkend opleveren.
- Kijk, om de een of andere reden was mij dat niet opgevallen 8)7
- Ja dat is voor zover ik weet ook prima, alleen heb je daar inderdaad die speciale dubbele hulzen voor en niet zoals hier.

Begrijp ook niet helemaal waarom er nooit een 3x25A in dit huis is gemaakt. Het is best groot en we hebben een hoop groepen. Overigens ondanks L/L-warmtepomp, flinke kookplaat en alles nooit problemen (ik monitor dat ook). In principe zou je iedere aardlek mooi op een aparte fase kunnen aansluiten, maar ik wil pas naar 3x25A als het nodig is.

Wat betreft die 40A aardlekken vraag ik mij voornamelijk af of dit verzekeringstechnisch wel jofel is. Stel ik trek wel een keer 60A door de groepen en alles vliegt in de fik, wie is dan verantwoordelijk? Ik mag hopen de zonnepaneel-installateur die niet conform NEN1010 heeft opgeleverd maar ga dat maar eens bewijzen.
Septillion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:18:
[...]

Dat lijken mij ook wel dunne draden ja. Zit wel netjes aardlekbeveiliging voor. Het hangt namelijk aan een aardlekautomaat (= aardlekschakelaar en automaat in één).

Te veel stroom, zeker. Eventueel ook op te lossen door een 40A automaat voor alle gebruikersgroepen te zetten. Naar mijn idee is 4kW+ op 1-fase vaak wel vragen om problemen. Hopelijk is het net daar niet overbelast.

En misschien mogen twee kabels met ongeïsoleerde hulzer er wel in maar twee geïsoleerde lijkt me niet zo lekker te zitten zo... Maar inderdaad even kijken wat Hager er zelf over zegt.
Lijkt gewoon 2.5mm2 draad te zijn, wat 'prima' lijkt te zijn maar 4mm2 was toch beter geweest. Vooral ook grappig dat die draad van de automaat naar de hoofdautomaat wél zo dik is. Wist niet dat het bestond zo'n aardlekautomaat, dus gelukkig is dat wel goed :) Al een beetje geruststelling in ieder geval.

Als we koken met 4 pitten aan, WP loopt, oven staat aan.. Dan gaat het wel op momenten naar 8.5kW ja. Maar enerzijds haal ik dit alleen als ik alles met opzet aan zet, en getuige de warmtebeelden en het feit dat dit (excl. WP) al 15 jaar goed gaat zonder zichtbare beschadigingen aan kabels en zonder ook ooit maar een keer een zekering eruit te hebben laten vliegen lijkt het mij wel mee te vallen. Qua netvoltage valt het reuze mee, nooit te hoog in de zomer (<245v) en zakt ook niet enorm (>220v) terug bij zo'n grote vraag.

Zal eens kijken naar wat Hager zegt.

-----------------------
Nu heb ik nog 1 vraag, wat ook weer te maken heeft met PV. Bij mijn grootouders hebben ze ook een SE5000H omvormer gehangen aan zo'n zelfde B25 aardlekautomaat. Echter is daar wél 3 fasen aanwezig en wel middels een hoofdaansluiting van 3x25A. De 'hoofdautomaat' is 3x40A.

Mijn vraag is: is dit correct? Want de 'adviseur' was tegen het plafond aan het stuiteren over dat onze omvormer bij 3x25A niet meer mag ivm max groep van 16A. Dat ben ik wel met hem eens, maar waarom doen ze (hetzelfde bedrijf) dit dan wél bij mijn grootouders? Mag dat omdat die 'hoofdgroep' 3x40A is of is alleen de hoofdaansluiting (3x25A) relevant?

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 30-11-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kuusj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:31:
[...]

Nu heb ik nog 1 vraag, wat ook weer te maken heeft met PV. Bij mijn grootouders hebben ze ook een SE5000H omvormer gehangen aan zo'n zelfde B25 aardlekautomaat. Echter is daar wél 3 fasen aanwezig en wel middels een hoofdaansluiting van 3x25A. De 'hoofdautomaat' is 3x40A.
Hoofdschakelaar waarschijnlijk, die heeft verder geen functie qua afschakelen bij overbelasting. Klein detail, groot verschil. Een automaat beveiligt, een schakelaar is alleen maar om aan en uit te zetten.
Mijn vraag is: is dit correct? Want de 'adviseur' was tegen het plafond aan het stuiteren over dat onze omvormer bij 3x25A niet meer mag ivm max groep van 16A. Dat ben ik wel met hem eens, maar waarom doen ze (hetzelfde bedrijf) dit dan wél bij mijn grootouders? Mag dat omdat die 'hoofdgroep' 3x40A is of is alleen de hoofdaansluiting (3x25A) relevant?
Die "adviseur" had ze een 3-fase omvormer moeten adviseren. Een 25A afgezekerde 1-fase omvormer op een 3x25A aansluiting is gewoon 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

- Kijk, om de een of andere reden was mij dat niet opgevallen 8)7
- Ja dat is voor zover ik weet ook prima, alleen heb je daar inderdaad die speciale dubbele hulzen voor en niet zoals hier.

Begrijp ook niet helemaal waarom er nooit een 3x25A in dit huis is gemaakt. Het is best groot en we hebben een hoop groepen. Overigens ondanks L/L-warmtepomp, flinke kookplaat en alles nooit problemen (ik monitor dat ook). In principe zou je iedere aardlek mooi op een aparte fase kunnen aansluiten, maar ik wil pas naar 3x25A als het nodig is.

Wat betreft die 40A aardlekken vraag ik mij voornamelijk af of dit verzekeringstechnisch wel jofel is. Stel ik trek wel een keer 60A door de groepen en alles vliegt in de fik, wie is dan verantwoordelijk? Ik mag hopen de zonnepaneel-installateur die niet conform NEN1010 heeft opgeleverd maar ga dat maar eens bewijzen.

[...]

Lijkt gewoon 2.5mm2 draad te zijn, wat 'prima' lijkt te zijn maar 4mm2 was toch beter geweest. Vooral ook grappig dat die draad van de automaat naar de hoofdautomaat wél zo dik is. Wist niet dat het bestond zo'n aardlekautomaat, dus gelukkig is dat wel goed :) Al een beetje geruststelling in ieder geval.

Als we koken met 4 pitten aan, WP loopt, oven staat aan.. Dan gaat het wel op momenten naar 8.5kW ja. Maar enerzijds haal ik dit alleen als ik alles met opzet aan zet, en getuige de warmtebeelden en het feit dat dit (excl. WP) al 15 jaar goed gaat zonder zichtbare beschadigingen aan kabels en zonder ook ooit maar een keer een zekering eruit te hebben laten vliegen lijkt het mij wel mee te vallen. Qua netvoltage valt het reuze mee, nooit te hoog in de zomer (<245v) en zakt ook niet enorm (>220v) terug bij zo'n grote vraag.

Zal eens kijken naar wat Hager zegt.

-----------------------

Hier alleen maar aardlekautomaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXU5Qu9WRKbL6v7lxw93q-xWjug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwXA7v8XVYidZvoucMU3iOZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuC_gRPO6uHS2N0KDsBjeKmoBlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuwaLL7EIfdaoiZcmNrLvSQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn vraag (vragen):

Nee, dit mag niet. Je gebruikt 2.5 mm2 bedrading voor een 25A automaat. Tot 20A mag je 2.5 mm2 gebruiken, daarboven moet het 4 mm2 worden. Dus de bedrading moet opnieuw. Het feit dat de bedraging warm wordt is wel een probleem, want hij wordt te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]
-----------------------

Je mag op een 25A hoofdzekering wel 25A terugleveren, maar niet met 1 automaat. Dan moet je twee 16A automaten op 1 fase hebben, met daarachter twee omvormers van samen niet meer dan 25A.

De adviseur had dus gelijk en wat bij jouw grootouders gedaan is is fout (en ook daar kun je dus 50A over de aardleks naar de afgaande groepen krijgen en die zijn hoogstwaarschijnlijk ook maar geschikt tot 40A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:00:
[...]
Zie prachtige onderstaande tekening om alles te verhelderen. Ik heb de perilex aansluiting in de wand nu veranderd zodat die overeenkomt met wat de stekker nodig heeft.

[Afbeelding]
Het zal aan mij liggen, maar ik snap niet wat je daar tekent met die rijgkemmen. Is het een rijgklem met 2 etages (+PE)? Wat doen een geaarde DIN-rail in een woonhuis verdeler (doorgaans klasse II)?

Ik zou dit sowieso nooit zo bedenken. Sluit die YMVK kabel toch gewoon direct op de automaat aan (op 3 fasen dus) en los de rest op in de stekker of kookplaat. 2 nulgeleiders van groepenkast naar contactdoos is niet nodig. Je kabel wordt ook onnodig belast zo, door het sterpunt in de groepenkast te maken i.p.v. in de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je hem nog niet hebben gevonden, moet je dit document eens doorlezen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Nee dus. Maar installateurs die daar wél rekening mee houden lijken in de minderheid.
Er mag 2x 6mm² in deze schakelaar. Hager doet dat af-fabriek ook, maar dan wel met andere, ongeisoleerde adereindhulzen. Deze manier zou ik niet toepassen, zet dan gewoon een dubbele adereindhuls eraan.
Blihi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:57:
[...]

Nee, dit mag niet. Je gebruikt 2.5 mm2 bedrading voor een 25A automaat. Tot 20A mag je 2.5 mm2 gebruiken, daarboven moet het 4 mm2 worden. Dus de bedrading moet opnieuw. Het feit dat de bedraging warm wordt is wel een probleem, want hij wordt te warm.
Het is geen bedrading, het is kabel. Hoogstwaarschijnlijk dus geen PVC aderisolatie maar XLPE. Dan voldoet bij een 1-fase installatie (2 belaste aders) 2,5mm² bij iedere basisinstallatiemethode gewoon voor 25A toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y5yS7uVOKM9zAO3RSoX9apXc2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BQ3zGtZQqRMHz5nBEiHDUHV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Xander schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:17:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik snap niet wat je daar tekent met die rijgkemmen. Is het een rijgklem met 2 etages (+PE)? Wat doen een geaarde DIN-rail in een woonhuis verdeler (doorgaans klasse II)?

Ik zou dit sowieso nooit zo bedenken. Sluit die YMVK kabel toch gewoon direct op de automaat aan (op 3 fasen dus) en los de rest op in de stekker of kookplaat. 2 nulgeleiders van groepenkast naar contactdoos is niet nodig. Je kabel wordt ook onnodig belast zo, door het sterpunt in de groepenkast te maken i.p.v. in de kookplaat.
Het is een grotere kast (3 velden en 6 rijen) met een gedeelte gereserveerd voor KNX, ik heb dus alle YMVK kabels gemonteerd op de rijgklemmen (1x phoenix PE/L/N en daarnaast Phoenix L/L) en ga dan met soepele draad door. Ondertussen al besloten om het nu te doen zoals je beschreef, dan is de brug in de meterkast ook niet de uitzondering en blijft die “complexiteit” in het apparaat. Waardoor de kans op een fout later kleiner is. Om die kans op fouten zo klein mogelijk te houden ook besloten om de volgorde van de draden in de kookplaat te houden zoals op de sticker. Mocht iemand in de toekomst de kookplaat niet open schroeven dan komen die in ieder geval overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deze (bijzondere) installatie roept wel veel vragen op:
  • Wat is de gedachte achter een overspanningsbeveiliging per groep? Dat heb ik nog nooit ergens anders gezien.
  • En betekenen de niet brandende LED's op een deel van die overspanningsbeveiligingen dat die niet meer werken?
  • En de labels ontbreken, maar dat komt vast nog?
(Hier zit ook een overspanningsbeveiliging in de meterkast, maar dan direct achter de hoofdschakelaar)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ethirty schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:15:
[...]

Hoofdschakelaar waarschijnlijk, die heeft verder geen functie qua afschakelen bij overbelasting. Klein detail, groot verschil. Een automaat beveiligt, een schakelaar is alleen maar om aan en uit te zetten.

[...]

Die "adviseur" had ze een 3-fase omvormer moeten adviseren. Een 25A afgezekerde 1-fase omvormer op een 3x25A aansluiting is gewoon 8)7
Ja dan krijg je weer de discussie dat het destijds (2018) natuurlijk niet dezelfde adviseur is geweest. Maar ik heb daar eigenlijk weinig mee te maken, ik wil eigenlijk dat ze terug komen en het fatsoenlijk doen.

Bij mijn grootouders is in de tussentijd nota bene de groepenkast vervangen door een modern exemplaar, dus dat diegene die dat vervangen heeft niet ook even heeft nagedacht begrijp ik niet. Wellicht dat die ervanuit ging dat ze een 3x40A hoofdaansluiting hadden vanwege de B25 aardlekautomaat... Maar aannames zijn dodelijk (letterlijk en figuurlijk). Het kostte mij 2 minuten om uit te zoeken wat de hoofdaansluiting was.
Blihi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:57:
[...]

Ben het met je eens, maar gezien het straks 5 jaar goed gaat verwacht ik niet dat het morgen affikt. Volgens de specificaties die ik kan vinden zou het trouwens net wel/net niet moeten kunnen. Maar ik denk dan, leg verdomme een dikkere kabel voor die paar cent extra. Al die verliezen op die 30MWh die we tot dusver hebben gehad van die kabel 8)7
Blihi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:59:
[...]

Je mag op een 25A hoofdzekering wel 25A terugleveren, maar niet met 1 automaat. Dan moet je twee 16A automaten op 1 fase hebben, met daarachter twee omvormers van samen niet meer dan 25A.

De adviseur had dus gelijk en wat bij jouw grootouders gedaan is is fout (en ook daar kun je dus 50A over de aardleks naar de afgaande groepen krijgen en die zijn hoogstwaarschijnlijk ook maar geschikt tot 40A).
Zeker heeft de adviseur gelijk, maar ga niet stuiteren als (point in case: mijn grootouders) het bedrijf waar je werkt het zelf gewoon verprutst. Ik ga die beste man morgen bellen als ik tijd heb, mag hij me wel eens uitleggen hoe hij dat kan rijmen.

----------
Zou bijna zelf 'even' een NEN1010 certificaatje halen en het allemaal opnieuw en correct doen. Ik merk met steeds meer dingen dat vertrouwen op bedrijven die het zogenaamd allemaal goed zouden moeten doen echt voor heel veel gezeur en ellende zorgt. En het ergste is dat je er veel te veel voor mag aftikken en je als consument logischerwijs ervanuit gaat data alles veilig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:57:
[...]

• Wat is de gedachte achter een overspanningsbeveiliging per groep? Dat heb ik nog nooit ergens anders gezien.
  • En betekenen de niet brandende LED's op een deel van die overspanningsbeveiligingen dat die niet meer werken?
(Hier zit ook een overspanningsbeveiliging in de meterkast, maar dan direct achter de hoofdschakelaar)
Hier ook overspanningsbeveiliging direct achter de hoofdschakelaar maar deze heeft een led-lamp welke knippert. Wellicht is dat ook zo bij bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:57:
[...]

• En de labels ontbreken, maar dat komt vast nog?
Hier zit er ook 1 achter de hoofdschakelaar (gecombineerd type I en II). De overspanningsbeveiliging per groep is een fijnbeveiliging, dus beveiligt gevoelige electronische apparatuur. Ik had geen zin om een type II beveiliging toe te voegen indien er op die groep iets gevoeligs wordt aangesloten dus gelijk alle groepen er van voorzien.

Drie leds branden niet omdat die niet in gebruik zijn. Sommige branden wat minder fel. Maar inderdaad als ze helemaal uit gaan is de beveiliging overleden. Gelukkig zijn de nieuwe type 3 OSB's van Hager maar 1 module breed, dus dat gaat ruimte besparen in de meterkast.

Wil eigenlijk icoontjes plakken, indien beschikbaar. Maar ik heb een Excel sheet dat overzicht geeft welke WCD/apparatuur op welke groep / fase is aangesloten zodat ik inzicht in de belasting heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
walletje-w schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:07:
[...]

Hier ook overspanningsbeveiliging direct achter de hoofdschakelaar maar deze heeft een led-lamp welke knippert. Wellicht is dat ook zo bij bovenstaande?
Nee deze knipperen niet, maar gaan langzaam aan minder fel branden. De OSB achter de hoofschakelaar heeft gewoon een indicator die groen of rood is. Als hij rood is kunnen de steekelementen vervangen worden.

Pagina: 1 ... 275 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.