Je kan standaard klemzadels voor 19mm buis vastschroeven in de isolatieplug. Doe dat voordat je de kruipruimte ingaat, want anders draai je al snel het tempex dol wanneer je het zadel daar in de isolatieplug schroeft.DutchJo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:15:
[...]Die wordt gebruikt en die wil ik in een elektra buis plaatsen en die buis aan het piepschuim bevestigen. Alleen de vraag is hoe ik dat het beste zou kunnen doen.
Ik begreep van Sander dat er vanaf einde van deze maand elke week tussen de 100 en 200 stuks binnen gaan komen.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
[...]
Klopt, bestaande is een 30mA. Heb ook even gebeld om de levertijd na te vragen want tegenwoordig is het soms zo dat als er 20 dagen levertijd staat, dat dat in de praktijk betekent: levertijd onbekend. Vunderink had er eentje op voorraad maar die was gereserveerd voor een samengestelde kast van een klant. Levertijd kon deze medewerker niet geven maar hij kon zien dat de huidige order uit juli was (en dus nog niet geleverd).
Ik denk dat het dan gewoon de twee Eaton automaten worden, de huidige alamat gaat naar het linkerdeel en dan zijn er genoeg vrije aanslutingen. Dank allen
Heb een groepenkast geconfigureerd bij Elektramat kwam uit op €1137 voor ABB en EM-EMAT €580. Uiteindelijk voor ABB gekozen en bij Sander besteld voor €720blackd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:06:
@mcDavid elektramat zet de a merken in mijn ogen onnodig duur in de configurator om het huismerk (emat) aan te prijzen.
Let wel, abb in de configurator daar is met busboard, niet de sn lijn (kamrails).
Je kan ook nog een Eaton van 3 rijen overwegen, als dat in de hooge past.
Sander V heeft voorgeconfigureerse kasten maar volgens mij kun je ze ook op maat bestellen.
Heb er nu eentje op Marktplaats gevonden, super toevallig kwam er die dag eentje beschikbaar op 20 min rijden. Issue opgelost dus 😁thafusion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:57:
[...]
Ik begreep van Sander dat er vanaf einde van deze maand elke week tussen de 100 en 200 stuks binnen gaan komen.
[...]
Heb een groepenkast geconfigureerd bij Elektramat kwam uit op €1137 voor ABB en EM-EMAT €580. Uiteindelijk voor ABB gekozen en bij Sander besteld voor €720.
Zodra ze weer beschikbaar zijn bestel ik meteen de tweede!
Ik moet een nieuwe aardlekautomaat halen voor mijn inductiefornuis (10KW). Twee vragen:
ABB van 117 euro.
De ABB is bijna twee keer zo duur
- De periplex aansluiting is 16A. Moet ik gaan voor 16A of is het aan te raden om voor meer capaciteit te gaan, zoals 20A of 30A?
- Maakt het veel uit of ik kies voor een B-merk (bijv. Chint) of A-merk (ABB/Hager/Eaton)? Volgens een elektricien zou het weinig uit moeten maken omdat ze allemaal aan de dezelfde normen moeten voldoen
ABB van 117 euro.
Ja, koop geen B-merk. 16A is het max wat je mag gebruiken en dat is genoeg voor 11 kW.KrsOne schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:02:
Ik moet een nieuwe aardlekautomaat halen voor mijn inductiefornuis (10KW). Twee vragen:Chint van 66 euro
- De periplex aansluiting is 16A. Moet ik gaan voor 16A of is het aan te raden om voor meer capaciteit te gaan, zoals 20A of 30A?
- Maakt het veel uit of ik kies voor een B-merk (bijv. Chint) of A-merk (ABB/Hager/Eaton)? Volgens een elektricien zou het weinig uit moeten maken omdat ze allemaal aan de dezelfde normen moeten voldoen
ABB van 117 euro.
De B-merk automaten zijn simpelweg onveilig. Zie ook YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat
Die goedkope Chinese rommel is gemaakt van een kunststof die niet tegen warmte kan. Er zijn nieuwbouwwijken waar meerdere woning brand hebben gehad voordat ze al die rommel er weer uit gehaald hebben.
Kies voor ABB, Eaton of iets dergelijks. Dit is een fatsoenlijk alternatief: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja, maar ik neem aan dat hij geen 17 kW kookplaat heeft en een 3x25A hoofdzekering. Dan moet je dus een 3x16A aardlekautomaat toepassen.leonbong schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:15:
Periplex 25A bestaat ook
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Thanks, dit is wel schokkend. Dan heb ik mijn keuze snel gemaakt. Wel vraag ik mij af waarom het dan niet verboden is om zulke producten in Nederland te verkopen. Zijn er geen standaardnormen waar ze aan moeten voldoen?Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:09:
[...]
Ja, koop geen B-merk. 16A is het max wat je mag gebruiken en dat is genoeg voor 11 kW.
De B-merk automaten zijn simpelweg onveilig. Zie ook YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat
Die goedkope Chinese rommel is gemaakt van een kunststof die niet tegen warmte kan. Er zijn nieuwbouwwijken waar meerdere woning brand hebben gehad voordat ze al die rommel er weer uit gehaald hebben.
Kies voor ABB, Eaton of iets dergelijks. Dit is een fatsoenlijk alternatief: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
Ik heb hier iets raars aan de hand met de stroomtoevoer naar een buitenlamp.
Die is een tiental jaar geleden geinstalleerd door een electricien en werkte tot voor kort goed (de PIR sensor heeft het begeven).
Er komen 4 draden aan
- aarding
- N
- L
- L1
De L is voor de voeding die altijd aan staat om te werken met de PIR sensor. De L1 is een geschakelde draad (licht manueel aansteken).
Dit laatste komt van een Nikobus controller (05-001-02). Dit is een schakelaar voor rolluiken maar die ook Aan/Uit kan. Deze bestaat uit 2 delen (deel 1 tem 3 en deel 4 tem 6). De lamp zit op deel 4 tem 6 en krijgt daar een N en L aansluiting van dezelfde zekering als de lamp. Ter info: het eerste deel van de rolluikmodule zit op een andere zekering, maar dit mag cfr de handleiding.
Als ik meet tussen N en L heb ik ca 230V.
echter tussen N en L1 is er 78V en tussen L1 en L is er 135V ?
als ik de nikobus schakelaar aanleg het ik tussen N en L1 terug mooi 230V en tussen L en L1 geen spanning. (en tussen N en L natuurlijk ook 230V)
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Die is een tiental jaar geleden geinstalleerd door een electricien en werkte tot voor kort goed (de PIR sensor heeft het begeven).
Er komen 4 draden aan
- aarding
- N
- L
- L1
De L is voor de voeding die altijd aan staat om te werken met de PIR sensor. De L1 is een geschakelde draad (licht manueel aansteken).
Dit laatste komt van een Nikobus controller (05-001-02). Dit is een schakelaar voor rolluiken maar die ook Aan/Uit kan. Deze bestaat uit 2 delen (deel 1 tem 3 en deel 4 tem 6). De lamp zit op deel 4 tem 6 en krijgt daar een N en L aansluiting van dezelfde zekering als de lamp. Ter info: het eerste deel van de rolluikmodule zit op een andere zekering, maar dit mag cfr de handleiding.
Als ik meet tussen N en L heb ik ca 230V.
echter tussen N en L1 is er 78V en tussen L1 en L is er 135V ?

als ik de nikobus schakelaar aanleg het ik tussen N en L1 terug mooi 230V en tussen L en L1 geen spanning. (en tussen N en L natuurlijk ook 230V)
Er staat 78V op L1 en 17V op N.Ik kan niet rekenen.Promy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:41:
echter tussen N en L1 is er 78V en tussen L1 en L is er 135V ?![]()
![]()

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 18-11-2022 20:13 ]
Je gebruikt een meettoestel met hoge ingangsimpedantie en meet een spanning als gevolg van capacitieve koppeling tussen L en L1.Promy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:41:
echter tussen N en L1 is er 78V en tussen L1 en L is er 135V ?![]()
![]()
[...]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik gebruik inderdaad een "oude" multimeter, dus als ik het begrijp is er niks aan de hand?Xander schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:15:
[...]
Je gebruikt een meettoestel met hoge ingangsimpedantie en meet een spanning als gevolg van capacitieve koppeling tussen L en L1.

edit: met de juiste termen vond ik een ander topic met een uitleg, tnx!
[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 18-11-2022 21:53 ]
Periplex bestaat helemaal niet.leonbong schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:15:
Periplex 25A bestaat ook
Punctuality is the politeness of kings
die normen en keuringen voldoen ze ook wel aan, maar de vraag is alleen voor hoe lang.... en dat staat niet bepaald in de normen, ook staat er in die normen marges waar het aan moet voldoen, zoals het aangegeven vermogen en de krrommes van de karakteristiek is allemaal aan de krappe kant om maar te voldoen.KrsOne schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:23:
[...]
Wel vraag ik mij af waarom het dan niet verboden is om zulke producten in Nederland te verkopen. Zijn er geen standaardnormen waar ze aan moeten voldoen?
en om het allemaal nog enger te maken, ook gerenomeerd merk automaten hebben soms productie foutjes die niet door de controle van het merk opgemerkt worden..... veel van die productie fouten worden niet opgemerkt door de gemiddelde leek en kan dan ook nog eens een brandgevaar opleveren.. daarom zijn er voor ALLE gerenomeerde merken leken normen en professional normen.
p.s. aanbod van sander vunderink ex installatie kan ik met gemak nog 100 euro goedkoper leveren..... DM maarthafusion schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:57:
[...]
Ik begreep van Sander dat er vanaf einde van deze maand elke week tussen de 100 en 200 stuks binnen gaan komen.
[...]
Heb een groepenkast geconfigureerd bij Elektramat kwam uit op €1137 voor ABB en EM-EMAT €580. Uiteindelijk voor ABB gekozen en bij Sander besteld voor €720.
[ Voor 16% gewijzigd door Tvdl2000 op 19-11-2022 00:03 . Reden: haalde 2 verhalen door elkaar ]
Je kunt de gelinkte Eaton aardlekautomaat van €89,54 voor €100 minder leveren?Tvdl2000 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:53:
[...]
p.s. aanbod van sander vunderink ex installatie kan ik met gemak nog 100 euro goedkoper leveren..... DM maar
Top, doe mij maar een pallet van die aardlekautomaten met geld erbij dan.
ging om een groepenkast van 450 op deze pagina toch?Xander schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:58:
[...]
Je kunt de gelinkte Eaton aardlekautomaat van €89,54 voor €100 minder leveren?
Top, doe mij maar een pallet van die aardlekautomaten met geld erbij dan.
Nee? Je reageert op @KrsOne die een aardlekautomaat voor zijn fornuis zoekt.Tvdl2000 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:58:
[...]
ging om een groepenkast van 450 op deze pagina toch?
oeps. 2 topics delen door elkaar gehaald, heb mijn bericht aangepast om het correct te makenXander schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:59:
[...]
Nee? Je reageert op @KrsOne die een aardlekautomaat voor zijn fornuis zoekt.
[ Voor 7% gewijzigd door Tvdl2000 op 19-11-2022 00:03 ]
Ik heb een nieuwe groepenkast besteld met daarin een nieuwe beltrafo van Schneider electric. Op de site staat de volgende uitleg maar snap het niet.
https://nlshop.se.com/ins...appenplan-voor-aansluiten
Dit is de nieuwe. Ik zie bovenaan 2 schroefjes, hier zit de voeding op.
Aan de onderzijde zitten 4 schroefjes.
:strip_exif()/f/image/VSV41vKhAC80P7otNiKIKQ8k.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de oude, hier gaat 240v onderin en er komen 2 draden uit. Is het voldoende om deze 2 aan de onderzijde te zetten? Maakt het jog uit welk gaatje?
https://nlshop.se.com/ins...appenplan-voor-aansluiten
Dit is de nieuwe. Ik zie bovenaan 2 schroefjes, hier zit de voeding op.
Aan de onderzijde zitten 4 schroefjes.
:strip_exif()/f/image/VSV41vKhAC80P7otNiKIKQ8k.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de oude, hier gaat 240v onderin en er komen 2 draden uit. Is het voldoende om deze 2 aan de onderzijde te zetten? Maakt het jog uit welk gaatje?
:strip_exif()/f/image/MR76LlVON1VeIWKdURbtgNzj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja. Als er nu een werkende deurbelinstallatie zit mag je aannemen dat de drukker en gong al correct zijn aangesloten.Jaffe schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:41:
Is het voldoende om deze 2 aan de onderzijde te zetten?
Ja, want met de nieuwe transformator kun je kiezen tussen 8V en 12V. Tot mijn verbazing kan ik van dit model bij SE geen installatiehandleiding of aansluitschema vinden... Maar dit is van een vergelijkbaar SE model:Maakt het jog uit welk gaatje?
/f/image/77yifN6rqtPIEqLowyBuOKis.png?f=fotoalbum_large)
Aangenomen dat dat overeenkomt met jouw trafo moet je dus tussen klem 6 en 8 aansluiten voor 8V, of tussen klem 4 en 8 voor 12V. Je oude trafo levert 8V, dus ik zou tussen klem 6 en 8 aansluiten, tenzij je hebt kunnen achterhalen dat de gong voor 12V geschikt is.
Ik mag hopen dat je naast de nieuwe groepenkast wat meer aanpassingen hebt voorzien, die 3-weg splitter met deze stekkers erin is niet aanraakveilig en mag een enkeltje naar de vuilnisbak krijgen.
edit:
Het lijkt er op dat het schema bovenop de trafo zelf staat gedrukt::strip_exif()/f/image/vRpXDkFRQOBCRaqGbVdJqbN7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 19-11-2022 15:04 ]
Nee, helemaal niets aan de hand, het is het gewoonste verschijnsel dat je maar kan bedenken. Ik kan er nog aan toevoegen dat je dit kan vergelijken met wat vaak wordt waargenomen bij laag vermogen LED-lampen, dat deze na uitschakeling nog zacht blijven nagloeien. Dat wordt ook veroorzaakt door de wat men noemt de parasitaire capaciteit (condensatorwerking) die je altijd hebt met naast elkaar en van elkaar geïsoleerde draden.Promy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:15:
[...]
Ik gebruik inderdaad een "oude" multimeter, dus als ik het begrijp is er niks aan de hand?
edit: met de juiste termen vond ik een ander topic met een uitleg, tnx!
Mocht je beschikken over een ouderwetse analoge multimeter (zo eentje met nog een wijzer), dan zul je ook zien dat de waarde van die spanning bij het omschakelen van het meetbereik afneemt,
Nee joh! Oma heeft hier de wasmachine, droger en magnetron op zitten en dat gaat prima.Xander schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:01:
Ik mag hopen dat je naast de nieuwe groepenkast wat meer aanpassingen hebt voorzien, die 3-weg splitter met deze stekkers erin is niet aanraakveilig en mag een enkeltje naar de vuilnisbak krijgen.
Ik las het stukje op Elektramat, waarin ze heel trots vertellen dat ze RoHS, Kema-keur en CE markering hebben...Tvdl2000 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:53:
[...]
die normen en keuringen voldoen ze ook wel aan, maar de vraag is alleen voor hoe lang.... en dat staat niet bepaald in de normen, ook staat er in die normen marges waar het aan moet voldoen, zoals het aangegeven vermogen en de krrommes van de karakteristiek is allemaal aan de krappe kant om maar te voldoen.
Dan hadden ze er ook wel bij kunnen zetten dat ze volledig vegetarisch en glutenvrij zijn, even zo relevant.
Ik ga idd toch maar een bekend merk nemen. Nog ff uitzoeken wat ik precies wil hergebruiken en wat ik nieuw neem
Bedankt voor he reactie, ik ga inderdaad de boel opschonen en alle crappy stopcontacten vervangen en de doosjes dicht maken. Ik zal eens kijken of het schema er op staat en de kabel een eind verlengen.Xander schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:01:
[...]
Ja. Als er nu een werkende deurbelinstallatie zit mag je aannemen dat de drukker en gong al correct zijn aangesloten.
[...]
Ja, want met de nieuwe transformator kun je kiezen tussen 8V en 12V. Tot mijn verbazing kan ik van dit model bij SE geen installatiehandleiding of aansluitschema vinden... Maar dit is van een vergelijkbaar SE model:
[Afbeelding]
Aangenomen dat dat overeenkomt met jouw trafo moet je dus tussen klem 6 en 8 aansluiten voor 8V, of tussen klem 4 en 8 voor 12V. Je oude trafo levert 8V, dus ik zou tussen klem 6 en 8 aansluiten, tenzij je hebt kunnen achterhalen dat de gong voor 12V geschikt is.
[...]
edit:Het lijkt er op dat het schema bovenop de trafo zelf staat gedrukt:
[Afbeelding]
Ik had een Chint 3p+n alamat voor mijn inductieplaat, die heb ik nu vervangen voor een ABB variant. Nu heb ik alles ABB, behalve mijn 1p-omvormer op een Schneider B16 automaat en mijn 3p-omvormer en 3p-laadpaal allebei op een SEP alamat.Blihi schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:09:
[...]
Ja, koop geen B-merk. 16A is het max wat je mag gebruiken en dat is genoeg voor 11 kW.
Schneider is ook A-merk, maar hoe zit dat met SEP? Kan ik die voor mijn laadpaal en zonnepanelen ook beter vervangen? Beide zijn door de betreffende installateurs geplaatst tijdens de installatie van laadpaal en zonnepanelen. Vooral de laadpaal staat vaak volle bak te laden op 11kW natuurlijk. De zonnepanelen doen max 6.5A, dus daarvan is de load natuurlijk wat minder.
Look behind you! A three headed monkey!
@MrScratch "SEP Europe"/Gacia is behoorlijk Chinees met een Nederlands/Europees label er op.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb mijn geplaatst le Chint en SEP vervangen voo ABB. Ik vond slechte verhalen op het internet met brandplekken op de automaten ... Ik heb ze maar vervangen.MrScratch schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:39:
[...]
Ik had een Chint 3p+n alamat voor mijn inductieplaat, die heb ik nu vervangen voor een ABB variant. Nu heb ik alles ABB, behalve mijn 1p-omvormer op een Schneider B16 automaat en mijn 3p-omvormer en 3p-laadpaal allebei op een SEP alamat.
Schneider is ook A-merk, maar hoe zit dat met SEP? Kan ik die voor mijn laadpaal en zonnepanelen ook beter vervangen? Beide zijn door de betreffende installateurs geplaatst tijdens de installatie van laadpaal en zonnepanelen. Vooral de laadpaal staat vaak volle bak te laden op 11kW natuurlijk. De zonnepanelen doen max 6.5A, dus daarvan is de load natuurlijk wat minder.
Ik heb ondertussen mijn groepenkasten hangen, en een berg kabels in de meterkast. Komende weken de boel maar eens aansluiten... nu nog de bedrading op het plafond fixen.
Als dat zo gebeurd is wil ik de boel laten keuren, zowel voor eventuele verzekeringsissues als mijn gemoedsrust. De electricien van de ouders van mijn vriendin (doen ze al jaren zakelijk zaken mee) vraagt 450E ex btw voor een inspectie. Is dat een beetje reeel?
Hoever gaat zo'n inspectie? Kijkt iemand alleen even snel in de meterkast en naar de plannen of gaan alle stopcontacten ook open? Ik neem aan iets ertussenin.
Als dat zo gebeurd is wil ik de boel laten keuren, zowel voor eventuele verzekeringsissues als mijn gemoedsrust. De electricien van de ouders van mijn vriendin (doen ze al jaren zakelijk zaken mee) vraagt 450E ex btw voor een inspectie. Is dat een beetje reeel?
Hoever gaat zo'n inspectie? Kijkt iemand alleen even snel in de meterkast en naar de plannen of gaan alle stopcontacten ook open? Ik neem aan iets ertussenin.
@Boudewijn
Grofweg
Staat van de installatie kast
Aarding systeem
Toegepaste beveiligingen in overeenstemming met gebruik en regels
Aantal eindgroepen / belasting
Meggeren eindgroepen
Steekproef in huis van wcd's
Badkamer aarding
Hoeveel je dat gaat kosten ligt vooral aan de grote/tijd die er voor nodig is.
Afhankelijk van de voorrijkosten zit 450 euro aan de hoge kant.
Grofweg
Aarding systeem
Meggeren eindgroepen
Badkamer aarding
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik gelukkig vastgelegd bij aanschaf PV installatie, warmtepomp en inductiekookplaat aan welke eisen de componenten in de verdelers oeten voldoen.Whiskey48 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:19:
[...]
Ik heb mijn geplaatst le Chint en SEP vervangen voo ABB. Ik vond slechte verhalen op het internet met brandplekken op de automaten ... Ik heb ze maar vervangen.
In 2010 onderstaande in meterkst geplaatst (in 2013 een kleine update en een aanvulling)
/f/image/Kpov26jWK6wxYsDcs8yRe0F2.png?f=fotoalbum_large)
In 2013 onderstaande in de garage laten plaatsen waarbij in 2014 en 2018 aanvullingen hebben plaatsgevonden.
/f/image/UtfzAkh0k8mMWyOgtd9N3uM8.png?f=fotoalbum_large)
Nu aan het orienteren voor een SAP en een vraag op het forum uitgezet: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2158160
Dit vereist een aantal aanvullingen, maar deze kunnen gefasseerd worden uitgevoerd.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja ik vond 450 ex ook vrij stevig, ook omdat ik particulier benhabbekrats schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:48:
@Boudewijn
Grofweg
Aarding systeem
Meggeren eindgroepen
Badkamer aarding
Aan de andere kant is het wel vrij serieus wat ik heb zitten verbouwen. Bovenstaande punten zijn overigens prima, hieruit leid ik af dat ik wel mijn plafonds al dicht kan gooien. Daar zit voor nu de druk op
Zal voor de staat van de kast enzo eens hier wat foto's droppen. Wil die keuring zeker laten doen, maar even kijken of jullie al wat dingen opvallen
Oke, dank allemaal. Ik weet genoeg. SEP gaat er zsm uit. Net een Eaton 3p+n 16B 30mA en een ABB 3p+n 16B 300mA besteld. Rib uit mijn lijf (vooral die van ABB was 169 EUR ofzo), maar better safe than sorry.timovd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:53:
@MrScratch "SEP Europe"/Gacia is behoorlijk Chinees met een Nederlands/Europees label er op.
Look behind you! A three headed monkey!
las dat je ook al schneider in je kast hebt..... let op, schneider gebruikt N -L1-L2-L3 volgorde (bij 1P is dat dus N-L) en abb en eaton gebruiken L1-L2-L3-N volgorde (bij 1p L-N)MrScratch schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:40:
[...]
Oke, dank allemaal. Ik weet genoeg. SEP gaat er zsm uit. Net een Eaton 3p+n 16B 30mA en een ABB 3p+n 16B 300mA besteld. Rib uit mijn lijf (vooral die van ABB was 169 EUR ofzo), maar better safe than sorry.
p.s. overal uitzonderingen dargelaten maar let er goed op.
[ Voor 9% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 00:50 ]
Voor mijn 3 fase omvormer ben ik ook op zoek naar een aardlekautomaat. Ik vroeg me alleen nog af wat nu het verschil is tussen 3P+N of 4P zonder neutraal (waar is die 4de P dan voor?). Is deze geschikt voor mijn 3 fase omvormer?
Bij een 3P + N worden alleen de 3P beveiligd op overstroom de N schakelt alleen mee.
Bij 4P worden alle polen beveiligd op overstroom en deze pas je toe als er kans is dat er voor N overstroom kan ontstaan.
Maar een 4P mag je toepassen hoor maar voor deze toepassing maar niet strikt noodzakelijk.
Bij 4P worden alle polen beveiligd op overstroom en deze pas je toe als er kans is dat er voor N overstroom kan ontstaan.
Maar een 4P mag je toepassen hoor maar voor deze toepassing maar niet strikt noodzakelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 20-11-2022 11:55 ]
Ik wil een 3 fase aansluiting aanvragen ivm elektrisch koken e.d. Wat is de gebruikelijke volgorde hierin?
Nieuwe 3-fase groepenkast naast de bestaande hangen en de netbeheerder komt deze aansluiten?
Ik denk dat deze vraag al vaker gesteld is maar ik kon met zoeken hier niet echt iets over vinden in dit topic.
Wat er nu hangt is echt oud. Geen slimme meter, geen automaat. Waarschijnlijk zal er ook een nieuwe kabel van buiten moeten komen.
Nieuwe 3-fase groepenkast naast de bestaande hangen en de netbeheerder komt deze aansluiten?
Ik denk dat deze vraag al vaker gesteld is maar ik kon met zoeken hier niet echt iets over vinden in dit topic.
Wat er nu hangt is echt oud. Geen slimme meter, geen automaat. Waarschijnlijk zal er ook een nieuwe kabel van buiten moeten komen.
:strip_exif()/f/image/xFK2AfQ5BBazFHK4QO6cZSWN.jpg?f=fotoalbum_large)
@rjve Die kast erboven is 60 jaar oud, de aardlek eronder is wat jonger.
Dit kun je beter eerst vervangen door een nieuwe kast met in ieder geval een hoofdschakelaar waarvan je de 3 fasen eerst doorverbind. Daarna komt de netbeheerder in beeld welke de zaak eronder aanpast en ook je meter vervangt.
De paal op de foto voor je kat kan dat weg (tijdelijk) de netbeheerder eist een goede toegang.
Dit kun je beter eerst vervangen door een nieuwe kast met in ieder geval een hoofdschakelaar waarvan je de 3 fasen eerst doorverbind. Daarna komt de netbeheerder in beeld welke de zaak eronder aanpast en ook je meter vervangt.
De paal op de foto voor je kat kan dat weg (tijdelijk) de netbeheerder eist een goede toegang.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb twee PV-systemen/groepen in gebruik. Een 3-fase (Enphase systeem) en een 1-fase (Solaredge systeem). Nu zou ik graag een Homewizard 3-fase kWh meter tussen de hoofdschakelaar en de twee alamats van de PV-groepen zetten. Is dat technisch mogelijk en toegestaan? Ik wil op die manier één compleet beeld krijgen van beide PV-installaties samen en in de toekomst daar ook slim mee kunnen schakelen.
Uiteraard zal op één fase een veel hogere opbrengst zitten, waarwege dat 1-fase Solaredge systeem. Twee kWh meters kan natuurlijk ook, maar geniet (los wat technisch wel/niet kan/mag) niet de voorkeur.
Uiteraard zal op één fase een veel hogere opbrengst zitten, waarwege dat 1-fase Solaredge systeem. Twee kWh meters kan natuurlijk ook, maar geniet (los wat technisch wel/niet kan/mag) niet de voorkeur.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
In principe zou je via het Shelly EM systeem middels een trafo op de kabel kunnen meten hoeveel energie waar naar toe gaat. Dat scheelt denk ik een hoop werk.rogervdh schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:50:
Ik heb twee PV-systemen/groepen in gebruik. Een 3-fase (Enphase systeem) en een 1-fase (Solaredge systeem). Nu zou ik graag een Homewizard 3-fase kWh meter tussen de hoofdschakelaar en de twee alamats van de PV-groepen zetten. Is dat technisch mogelijk en toegestaan? Ik wil op die manier één compleet beeld krijgen van beide PV-installaties samen en in de toekomst daar ook slim mee kunnen schakelen.
Kwam in dit topic een WCD tegen die tevens als lasklem gebruikt kan worden.
vinom in "Groep doet het niet meer"
Had dit soort WCD’s nog nooit gezien, maar het lijkt me best handig in sommige gevallen. Iemand bekend mee? Bestaan ze ook van de andere grote merken? Deze zou van Busch Jaeger zijn, maar het nummer geeft helaas geen hits.
Had dit soort WCD’s nog nooit gezien, maar het lijkt me best handig in sommige gevallen. Iemand bekend mee? Bestaan ze ook van de andere grote merken? Deze zou van Busch Jaeger zijn, maar het nummer geeft helaas geen hits.
A'dam PVOutput
Over het algemeen heeft een inbouw wcd toch al een dubbele klem aansluiting. Die kan je dus al doorlussen. Het voordeel van de wcd uit dat topic zie ik niet zo.ericplan schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:22:
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
idd, heb volgens mij nog nooit een inbouw-wcd gezien waarbij dat niet kan? De betreffende op de foto heeft zo te zien wel een groot aantal klemmen, dat kan wellicht een voordeel zijn... maar in een WCD is over het algemeen 2 klemmen genoeg (om door te lussen naar de doos ernaast).
Voor zover ik weet moet die kWh meter achter een zekering. Dus niet tussen de hoofdzekering en de groepen. Je kunt er wel een 3x25A installatieautomaat voor zetten.rogervdh schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:50:
Dubbele klemmen is vrij standaard, meer dan dubbele klemmen is zeldzaam volgens mij.ericplan schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:22:
Dit heeft Busch-Jaeger alleen op de dubbele inbouw WCD's bij mijn weten.
Ik zie niet waarom dat niet kan.rogervdh schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:50:
De leverancier ziet er geen probleem in:Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:42:
[...]
Voor zover ik weet moet die kWh meter achter een zekering. Dus niet tussen de hoofdzekering en de groepen. Je kunt er wel een 3x25A installatieautomaat voor zetten.
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:26:
[...]
Dat maakt niet uit, het is een tussenmeter die tot 100A aankan per fase. Idealiter zet je hem ergens waar je hem stroomloos kan maken, maar is geen verplichting.
Dank voor je reactie. Ik had ook al even navraag gedaan bij Homewizard support en vanuit daar kreeg ik te horen dat ik een 1-fase PV groep en 3-fase PV groep technisch niet samen op één Homewizard/Eastron kWh meter kan aansluiten. Mijn elektra kennis is echt vrij minimaal, maar persoonlijk zou ik verwachten dat het wel moet kunnen. Vandaar mijn navraag hier op het forum.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ik heb wel plekken waar het handig kan zijn. Zo heb ik twee WCD's in de vloer (voor een sta-op-stoel en een staande lamp naast de bank) en die leidingen lopen naar bestaande WCD's (zodat ik het plafond niet open hoef te frezen om ze naar de centraaldoos te leiden), dus daar heb ik 3 draadjes die aan elkaar moeten ipv 2. Maar met gewone lasklemmen / wago's werkt het ook, is alleen iets voller in de doos.Erwin_83 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:26:
Die kan je dus al doorlussen. Het voordeel van de wcd uit dat topic zie ik niet zo.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bij elke wcd kan je toch weer doorlussen naar het volgende ? Zeker als je de boel aanpast kan je rekening houden met de draadlengte.Paul schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:48:
[...]
Ik heb wel plekken waar het handig kan zijn. Zo heb ik twee WCD's in de vloer (voor een sta-op-stoel en een staande lamp naast de bank) en die leidingen lopen naar bestaande WCD's (zodat ik het plafond niet open hoef te frezen om ze naar de centraaldoos te leiden), dus daar heb ik 3 draadjes die aan elkaar moeten ipv 2. Maar met gewone lasklemmen / wago's werkt het ook, is alleen iets voller in de doos.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Achteraf had ik beter die twee in de vloer op elkaar kunnen doorlussen en de aansluiting op de laatste doos kunnen maken, maar daar kom ik nu (nadat het beton is gestort en de muur is gestuct) pas achter 
:fill(white):strip_exif()/f/image/DqTZgP4ZtnsH51b65xGvfqlw.png?f=user_large)
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb een Mitsubishi SCM-125ZM-S buiten unit, welke op advies van de installateur is aangesloten op een (standaard) 16A automaat in de groepenkast. Er loopt een grondkabel 2G2,5+2,5 naar toe.
Er zijn 4 binnen units op aangesloten. 1x 5 kw, 2x 2,5 kw en 1x 2,0 kw.
De setup werkt prima, met koelen meerdere units tegelijk aan gehad. Met verwarmen (het stookseizoen komt eraan), echter, schakelde de groep vrij snel af. Nu moet ik bekennen dat ik de 5kw en beide 2,5kw gelijktijdig op verwarmen had staan.
Toen dat gebeurde ben ik eens gaan kijken op de buiten unit en tot mijn verbazing stond daar op "Max. current 29A". Ook in het linkje hierboven staat "Afzekerwaarde 32A".
Ik vraag mij dus af waarom deze unit is aangesloten op een standaard 16A B-karakteristiek automaat.
Heb ik het goed dat ik dit dien te veranderen, of dien te leven met bewust rekening houden met welke units ik op welke stand aan zet? De airco installateur geeft aan dat ik het laatste zou moeten doen: "Niet te gekke dingen doen".
Het lijkt mij zelf het meest logische om de afzekerwaarde gewoon in acht te houden en dus netjes een aanpassing te doen in de groepenkast, alsook in de aderdikte van de kabel die naar de unit loopt. Blijkbaar zou deze dus ipv 16A, 32A afgezekerd moeten zijn. Blijkbaar zou de aderdikte dus ipv 2,5mm2 4mm2 of nog liever 6mm2 zijn.
Dat roept bij dan wel een additionele vraag op: Mijn stroomaansluiting is 3x25A. Als ik 32A zou willen afzekeren, kan ik dat niet doen op 1 fase, lijkt me? Wat zou dan de bedoeling zijn? Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat de buitenunit 3 fase geschikt is, maar misschien kijk ik daar overheen.
Ik heb ook een fornuis aangesloten op een 3 fase kookgroep (dat staat er althans op het labeltje in de groepenkast). Als dan de airco erbij komt, en die staat natuurlijk niet altijd op max te draaien, dan begint de aansluiting opeens wel wat krapper te worden, zo voelt het.
De setup werkt prima, met koelen meerdere units tegelijk aan gehad. Met verwarmen (het stookseizoen komt eraan), echter, schakelde de groep vrij snel af. Nu moet ik bekennen dat ik de 5kw en beide 2,5kw gelijktijdig op verwarmen had staan.
Toen dat gebeurde ben ik eens gaan kijken op de buiten unit en tot mijn verbazing stond daar op "Max. current 29A". Ook in het linkje hierboven staat "Afzekerwaarde 32A".
Ik vraag mij dus af waarom deze unit is aangesloten op een standaard 16A B-karakteristiek automaat.
Heb ik het goed dat ik dit dien te veranderen, of dien te leven met bewust rekening houden met welke units ik op welke stand aan zet? De airco installateur geeft aan dat ik het laatste zou moeten doen: "Niet te gekke dingen doen".
Het lijkt mij zelf het meest logische om de afzekerwaarde gewoon in acht te houden en dus netjes een aanpassing te doen in de groepenkast, alsook in de aderdikte van de kabel die naar de unit loopt. Blijkbaar zou deze dus ipv 16A, 32A afgezekerd moeten zijn. Blijkbaar zou de aderdikte dus ipv 2,5mm2 4mm2 of nog liever 6mm2 zijn.
Dat roept bij dan wel een additionele vraag op: Mijn stroomaansluiting is 3x25A. Als ik 32A zou willen afzekeren, kan ik dat niet doen op 1 fase, lijkt me? Wat zou dan de bedoeling zijn? Ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat de buitenunit 3 fase geschikt is, maar misschien kijk ik daar overheen.
Ik heb ook een fornuis aangesloten op een 3 fase kookgroep (dat staat er althans op het labeltje in de groepenkast). Als dan de airco erbij komt, en die staat natuurlijk niet altijd op max te draaien, dan begint de aansluiting opeens wel wat krapper te worden, zo voelt het.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Volgens de technische handleiding kom je bij verwarmen op max 3920 watt en bij koelen zelfs op max 4800 watt. Dan kom je dus op 17 respectievelijk 21 Ampere uit bij 230V.Tanuki schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:20:
Ik heb een Mitsubishi SCM-125ZM-S buiten unit, welke op advies van de installateur is aangesloten op een (standaard) 16A automaat in de groepenkast. Er loopt een grondkabel 2G2,5+2,5 naar toe.
Tel daarbij nog de maximale opgenomen vermogens van het maximaal aantal aangesloten binnenunits bij op en je komt op die 29A waarschijnlijk.dennistd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:37:
[...]
Volgens de technische handleiding kom je bij verwarmen op max 3920 watt en bij koelen zelfs op max 4800 watt. Dan kom je dus op 17 respectievelijk 21 Ampere uit bij 230V.
@Tanuki Die 29A is de absolute maximum stroom die door deze unit heen kan lopen. Omdat de buitenunit ook de binnenunits voedt is die stroom hoger dan de 21A die hierboven genoemd wordt. Je mag de unit dus niet hoger afzekeren dan op 32A omdat dan de unit de zwakke schakel wordt, maar lager afzekeren mag altijd (maar dan moet het wel blijven werken).
Blijkbaar heb je nu aan 16A niet genoeg. Dan zou je naar 20A of 25A kunnen gaan, maar daar zou ik wel de kabel op aanpassen, dus naar 4mm2. En dan is het maar de vraag of de hoofdzekering zwaar genoeg is. Formeel mag je niet meer dan 16A eindgroepen hebben op een 25A hoofdzekering (en niet meer dan 25A eindgroepen op een 40A hoofdzekering).
Dank. Dat verklaart waarom ik ze niet kon vinden, ik had alleen de enkele versie bekeken. Niet voor alles, maar toch handig als je diepte mist in een doos.Xander schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:21:
[...]
Dubbele klemmen is vrij standaard, meer dan dubbele klemmen is zeldzaam volgens mij.
Dit heeft Busch-Jaeger alleen op de dubbele inbouw WCD's bij mijn weten.
[YouTube: Dubbele wandcontactdoos: mooi voor elk interieur, snel en veilig geïnstalleerd | Busch-Jaeger]
A'dam PVOutput
Met de aankomende plaatsing van een paar zonnepanelen op mijn schuurtje wil ik ook mijn groepenkast gaan uitbreiden, en tevens direct de voorbereidingen treffen voor een laadpaal in de toekomst.
Huidige situatie:
De schuur is nu aangesloten met een 3x2,5mm2 kabel op de groep van de woonkamer. Afstand van schuur naar meterkast is +- 30 meter.
Nieuwe situatie:
In de meterkast 4x verbruiksgroep bijplaatsen. Er zijn nu een aantal groepen welke meerdere functies hebben gekregen, en deze wil ik graag lostrekken van de bestaande automaten.
Ik weet dat ik dan niet aan de 1.6x selectiviteit voldoe, maar dit lijkt me geen probleem.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DldxvQLlriTQwX2XNI4lDLBu.png?f=user_large)
Via de al liggende 50mm mantelbuis vervolgens een 5x6mm2 Y/XMVK kabel trekken, en deze aansluiten op een eigen groepenkast.:fill(white):strip_exif()/f/image/ZpQuOhpNBy3XS1M9k6PQPujZ.png?f=user_large)
Hierdoor kan ik 1x 16A groep gebruiken voor de normale verbruikers in de schuur (licht & stopcontacten) en loskoppelen van het huis, en 1x 16A groep voor de PV-groep (4x400WP).
Tevens heb ik zo voldoende ruimte over om later een laadpaal aan te kunnen sluiten.
Voor de uitbreiding in de meterkast zelf wil ik 4x een aftakblok plaatsen op de bestaande 40A hoofdschakelaar, en daar het 'nieuwe gedeelte' op aansluiten naar de standaard verdeelblokken, en vandaar uit naar de nieuwe groepen.
De kast zelf wordt iets wat beter geschikt is voor in een schuur (hogere IP-klasse en met een doorzichtige kap voor de automaten).
Klopt mijn idee, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Huidige situatie:
- 3x25A
- 3x aardlekautomaat
- 8x 16A normale gebruiksgroepen
- 1x kookgroep voor inductieplaat
- 1x kookgroep voor WP & PV (vanuit bouw zo opgeleverd)
De schuur is nu aangesloten met een 3x2,5mm2 kabel op de groep van de woonkamer. Afstand van schuur naar meterkast is +- 30 meter.
Nieuwe situatie:
In de meterkast 4x verbruiksgroep bijplaatsen. Er zijn nu een aantal groepen welke meerdere functies hebben gekregen, en deze wil ik graag lostrekken van de bestaande automaten.
- 1x aardlekautomaat
- 4x verbruiksgroep
Ik weet dat ik dan niet aan de 1.6x selectiviteit voldoe, maar dit lijkt me geen probleem.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DldxvQLlriTQwX2XNI4lDLBu.png?f=user_large)
Via de al liggende 50mm mantelbuis vervolgens een 5x6mm2 Y/XMVK kabel trekken, en deze aansluiten op een eigen groepenkast.
- 2x 16A Alamat
- 1x Enphase QRelay
- 1x 16A 3fase Alamat (toekomst)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZpQuOhpNBy3XS1M9k6PQPujZ.png?f=user_large)
Hierdoor kan ik 1x 16A groep gebruiken voor de normale verbruikers in de schuur (licht & stopcontacten) en loskoppelen van het huis, en 1x 16A groep voor de PV-groep (4x400WP).
Tevens heb ik zo voldoende ruimte over om later een laadpaal aan te kunnen sluiten.
Voor de uitbreiding in de meterkast zelf wil ik 4x een aftakblok plaatsen op de bestaande 40A hoofdschakelaar, en daar het 'nieuwe gedeelte' op aansluiten naar de standaard verdeelblokken, en vandaar uit naar de nieuwe groepen.
De kast zelf wordt iets wat beter geschikt is voor in een schuur (hogere IP-klasse en met een doorzichtige kap voor de automaten).
Klopt mijn idee, of heb ik iets over het hoofd gezien?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
De laadpaal moet een eigen aardlek hebben, die mag je niet delen met iets anders. Je tekent nu alleen een installatieautomaat, dus zonder aardlekschakelaar.
Met het oog op de tijd dat salderen wordt afgebouwd, zat ik mijn thuis het zelfde af te vragen als jouw. Ook ivm met slim schakelen in de toekomst van bijv. een boiler. Dan lijkt het mijn ook beter alle opwek van meerdere installaties op 1 meter te meten. Mijn oplossing zou vrij simpel zijn.rogervdh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:59:
[...]
Dank voor je reactie. Ik had ook al even navraag gedaan bij Homewizard support en vanuit daar kreeg ik te horen dat ik een 1-fase PV groep en 3-fase PV groep technisch niet samen op één Homewizard/Eastron kWh meter kan aansluiten. Mijn elektra kennis is echt vrij minimaal, maar persoonlijk zou ik verwachten dat het wel moet kunnen. Vandaar mijn navraag hier op het forum.
Van de eastronmeter fase 1& 2 direct naar enphase-automaat. En fase 3 & N aansluiten doormiddel van een twin montagedraad, 1 naar de enphase-automaat en de andere naar de 1fase pv-automaat. Ik zou ze niet doorlussen, maar beide samen laten komen bij de eastronmeter.
Dit leek mij de correcte manier, maar ik ben geen expert.
@SlinkingAnt je schrijft een aantal keer aardlekautomaat, volgens mij bedoel je daar aardlekschakelaar.
Hoezo is de PV op een kookgroep aangesloten?
Hoe ga je die in de nieuwe situatie aansluiten?
Bij voorkeur direct achter de hoofdschakelaar op een eigen aardlekautomaat.
Is het een idee om de kookgroep voor inductie achter een 4P aardlekschakelaar te zetten zodat je in ieder geval netjes de belasting over de fases kunt verdelen? Idem voor de kookgroep van de WP.
Bijv L1 WP, L2 WP + inductie, L3 inductie.
Vervolgens kun je de bestaande 2P aardlekschakelaar hergebruiken voor de 4 nieuwe afgaande groepen.
Let ook op de verdeling van de twee PV installaties over de verschillende fases, dus niet alles op 1 fase (voorkomen maximaalbelasting). Probeer de PV groepen waar mogelijk te combineren op de fases waar continuverbruikers zitten (verhogen direct eigen verbruik).
Qua bekabeling naar de schuur voor de laadpaal, hou ook alvast rekening met signaalkabel voor load balancing.
Hoezo is de PV op een kookgroep aangesloten?
Is het een idee om de kookgroep voor inductie achter een 4P aardlekschakelaar te zetten zodat je in ieder geval netjes de belasting over de fases kunt verdelen? Idem voor de kookgroep van de WP.
Vervolgens kun je de bestaande 2P aardlekschakelaar hergebruiken voor de 4 nieuwe afgaande groepen.
Let ook op de verdeling van de twee PV installaties over de verschillende fases, dus niet alles op 1 fase (voorkomen maximaalbelasting). Probeer de PV groepen waar mogelijk te combineren op de fases waar continuverbruikers zitten (verhogen direct eigen verbruik).
Qua bekabeling naar de schuur voor de laadpaal, hou ook alvast rekening met signaalkabel voor load balancing.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Dit wordt een aardlekautomaat, of iig iets dat aan de regels voldoet wanneer ik een laadpaal ga plaatsen. Voor de beeldvorming zit er nu deze in de tekening.Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:56:
De laadpaal moet een eigen aardlek hebben, die mag je niet delen met iets anders. Je tekent nu alleen een installatieautomaat, dus zonder aardlekschakelaar.
Je hebt helemaal gelijk, heb het aangepastblackd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:57:
@SlinkingAnt je schrijft een aantal keer aardlekautomaat, volgens mij bedoel je daar aardlekschakelaar.
Vanuit de bouw is dit zo opgeleverd, de WP & PV heeft een opbrengstgarantie door de installateur en deze kookgroep loopt naar een aparte verdeelkast met kWh-meters en iets slims/doms van Honeywell, maar geen idee hoe dit precies met elkaar praat. Ik twijfel nog om die unit eruit te gooien en dit stukje in de uitbreiding op te nemen.Hoezo is de PV op een kookgroep aangesloten?
:strip_exif()/f/image/l3J18QSj6GEuPsvPuXXXRFqE.jpg?f=fotoalbum_large)
Na opentrekken van het verdeelkastje en de documentatie van de WP (1 fase 16A & PV (3kW) bekeken te hebben, kunnen beide ook los op een 16A groep. Dat geeft iets meer mogelijkheden in verschuiven van apparaten.Is het een idee om de kookgroep voor inductie achter een 4P aardlekschakelaar te zetten zodat je in ieder geval netjes de belasting over de fases kunt verdelen? Idem voor de kookgroep van de WP.
De huidige oplossing is denk ik al een best goede verdeling, alleen de manier van aansluiten is apart. Als de zon schijnt en er wordt gekookt, gebruik ik direct 100% eigen stroom, panelen ligt op ZWW, dus ook aan het begin van de avond nog relatief veel opbrengst. De WP staat alleen in de winter 'vol' te draaien, wanneer er ook weinig eigen opbrengst is.
De extra investering om het netjes te doen vind ik het niet waard, het bij elkaar plaatsen van de automaten & kWh-meters is wel een goede om dat extra verdeelpunt eruit te kunnen gooien.
Moet nog inventariseren hoeveel het sluipverbruik is op elke fase, en mogelijk kan ik wat schuiven in groepen zodat deze voornamelijk op een fase met PV zit. Dan zou het juist wel handiger kunnen zijn om de PV los te trekken van de huidige kookgroep.Let ook op de verdeling van de twee PV installaties over de verschillende fases, dus niet alles op 1 fase (voorkomen maximaalbelasting). Probeer de PV groepen waar mogelijk te combineren op de fases waar continuverbruikers zitten (verhogen direct eigen verbruik).
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Heeft de installateur dit verdeelkastje geplaatst? De afdekdopjes aan de binnenkant ontbreken.SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
[...]
Na opentrekken van het verdeelkastje en de documentatie van de WP (1 fase 16A & PV (3kW) bekeken te hebben, kunnen beide ook los op een 16A groep. Dat geeft iets meer mogelijkheden in verschuiven van apparaten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@SlinkingAnt Kookgroepen of 3-fase groepen? Kookgroepen (2x 16A op zelfde fase) hoort niet thuis in een 3-fase kast. En zeker niet gedeeld tussen WP en PV...
Hoe het zit met een laadpaal en een onderverdeler weet ik niet. Normaal moet je namelijk in je meterkast ook al een aardlek hebben op de kabel naar de onderverdeler als je de aardweerstand niet weet.
Hoe het zit met een laadpaal en een onderverdeler weet ik niet. Normaal moet je namelijk in je meterkast ook al een aardlek hebben op de kabel naar de onderverdeler als je de aardweerstand niet weet.
Ook bijzonder is het gebruik van een 5G1.5 flexibele kabel, aan beide kanten aangesloten op 2.5 mm2 VD draad....SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:44:
[...]
Dit wordt een aardlekautomaat, of iig iets dat aan de regels voldoet wanneer ik een laadpaal ga plaatsen. Voor de beeldvorming zit er nu deze in de tekening.
[...]
Je hebt helemaal gelijk, heb het aangepast.
[...]
Vanuit de bouw is dit zo opgeleverd, de WP & PV heeft een opbrengstgarantie door de installateur en deze kookgroep loopt naar een aparte verdeelkast met kWh-meters en iets slims/doms van Honeywell, maar geen idee hoe dit precies met elkaar praat. Ik twijfel nog om die unit eruit te gooien en dit stukje in de uitbreiding op te nemen.
[Afbeelding]
[...]
Na opentrekken van het verdeelkastje en de documentatie van de WP (1 fase 16A & PV (3kW) bekeken te hebben, kunnen beide ook los op een 16A groep. Dat geeft iets meer mogelijkheden in verschuiven van apparaten.
De huidige oplossing is denk ik al een best goede verdeling, alleen de manier van aansluiten is apart. Als de zon schijnt en er wordt gekookt, gebruik ik direct 100% eigen stroom, panelen ligt op ZWW, dus ook aan het begin van de avond nog relatief veel opbrengst. De WP staat alleen in de winter 'vol' te draaien, wanneer er ook weinig eigen opbrengst is.
De extra investering om het netjes te doen vind ik het niet waard, het bij elkaar plaatsen van de automaten & kWh-meters is wel een goede om dat extra verdeelpunt eruit te kunnen gooien.
[...]
Moet nog inventariseren hoeveel het sluipverbruik is op elke fase, en mogelijk kan ik wat schuiven in groepen zodat deze voornamelijk op een fase met PV zit. Dan zou het juist wel handiger kunnen zijn om de PV los te trekken van de huidige kookgroep.
Mee eens, hier Miele inductiekookplaat met veel aansluitmogelijkheden maar ze geven aan 3 fase te gebruiken indien aanwezig.Septillion schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:48:
@SlinkingAnt Kookgroepen of 3-fase groepen? Kookgroepen (2x 16A op zelfde fase) hoort niet thuis in een 3-fase kast. En zeker niet gedeeld tussen WP en PV...
Dat is niet waar. Als je goed kijkt zie je dat de schroeven dwars door de afdekdopjes heen geschroefd zijnJohn245 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:47:
[...]
Heeft de installateur dit verdeelkastje geplaatst? De afdekdopjes aan de binnenkant ontbreken.

Effect is hetzelfde. Niet zoals het hoort.Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:51:
[...]
Dat is niet waar. Als je goed kijkt zie je dat de schroeven dwars door de afdekdopjes heen geschroefd zijn![]()
Inderdaad ja.
Ik denk overigens dat dat Honeywell kastje op basis van de PV opbrengst een signaal geeft naar de WP om meer te gaan stoken. Als de PV opbrengst hoog is, gaat de WP in een soort overdrive modus. In mijn WP heet dat SG-ready (SG = Smart Grid).
Die kun je zo instellen dat bij weinig zonneopbrengst de WP in vermogen beperkt is en bij hoge zonneopbrengst niet, of zelfs dat bij hoge opbrengst de WP maximaal vermogen gaat affakkelen door de boiler elektrisch (COP=1) te gaan opstoken.
Ik denk overigens dat dat Honeywell kastje op basis van de PV opbrengst een signaal geeft naar de WP om meer te gaan stoken. Als de PV opbrengst hoog is, gaat de WP in een soort overdrive modus. In mijn WP heet dat SG-ready (SG = Smart Grid).
Die kun je zo instellen dat bij weinig zonneopbrengst de WP in vermogen beperkt is en bij hoge zonneopbrengst niet, of zelfs dat bij hoge opbrengst de WP maximaal vermogen gaat affakkelen door de boiler elektrisch (COP=1) te gaan opstoken.
Jep, dit plankje zit bij het hele blok zo in de meterkast geschroefd. Of ze van binnen 100% hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen, maar ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat er ook bij hen door de afdekdopjes is geschroefdJohn245 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:47:
[...]
Heeft de installateur dit verdeelkastje geplaatst? De afdekdopjes aan de binnenkant ontbreken.

De inductie zit op een kookgroep, evenals de combi WP/PV. De WP is nu met een standaard Schuko-stekker aangesloten. Volgens de installatiehandleiding moet deze afgezekerd worden op 16A (B-kar). Nu is deze dus afgezekerd op 32A, want kookgroepSeptillion schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:48:

Dat is de theorie, maar ik geloof niet dat dit bij mij werkt. Dankzij de geweldie itho-esp oplossing van @arjenhiemstra kan ik mijn WP uitlezen, en de 4 tellertjes met kWh erin staat na 3 jaar nog altijd op 0Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:54:
Inderdaad ja.

Sowieso is de configureerbaarheid van de Itho WP dramatisch en zit je gelocked in hun ecosysteem met hun eigen thermostaten welke een variant op OpenTherm doen

Ja maar, dan zit op een kookgroep dus meer dan alleen de kookplaat. Nog even los van de kookgroep-discussie is dat wel heel erg bijzonder gepruts.SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
[...]
Jep, dit plankje zit bij het hele blok zo in de meterkast geschroefd. Of ze van binnen 100% hetzelfde zijn durf ik niet te zeggen, maar ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat er ook bij hen door de afdekdopjes is geschroefd.
[...]
De inductie zit op een kookgroep, evenals de combi WP/PV. De WP is nu met een standaard Schuko-stekker aangesloten. Volgens de installatiehandleiding moet deze afgezekerd worden op 16A (B-kar). Nu is deze dus afgezekerd op 32A, want kookgroep.
Dus, het is ook nog eens volledig verkeerd aangesloten. Met verkeerde diameter draad en niet werkend. Ik zou eens kijken of je dit niet beter helemaal opnieuw kunt doen.[...]
Dat is de theorie, maar ik geloof niet dat dit bij mij werkt. Dankzij de geweldie itho-esp oplossing van @arjenhiemstra kan ik mijn WP uitlezen, en de 4 tellertjes met kWh erin staat na 3 jaar nog altijd op 0.
Sowieso is de configureerbaarheid van de Itho WP dramatisch en zit je gelocked in hun ecosysteem met hun eigen thermostaten welke een variant op OpenTherm doen.
Geen 32A maar 25A, want netzekering. Dat is hier ook het probleem met kookgroepen op 1 fase (achter een enkelfase aardlekschakelaar) bij 3x25A netaansluiting.SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
De inductie zit op een kookgroep, evenals de combi WP/PV. De WP is nu met een standaard Schuko-stekker aangesloten. Volgens de installatiehandleiding moet deze afgezekerd worden op 16A (B-kar). Nu is deze dus afgezekerd op 32A, want kookgroep.
Is die schuko werkelijk op beide installatieautomaten van de kookgroep aangesloten?
Ik voorzie problemen als je die twee kookgroepen daadwerkelijk op 1 fase houdt en je straks met 3 fase gaat laden. Vandaar mijn suggestie om het meer over fases heen te verdelen.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Dubbelcheck gedaan, en het lijkt dat zowel de WP als PV alsnog hun eigen automaat hebben. Omdat die kabels bij elkaar komen in dat onderverdeelpunt zitten ze geschakeld als een kookgroep, dat als in 1 deel van het circuit een storing zit, de hele onderverdeler afgeschakeld wordt.
Ik ga een nieuwe 'groepenkast' tekenen met de adviezen van hier
Ik ga een nieuwe 'groepenkast' tekenen met de adviezen van hier
@SlinkingAnt Dan valt het daarvoor nog eer mee. Of ik het netjes / wenselijk vind is weer een ander.
Maar inductie plaat hoort gewoon op 3-fase
Maar inductie plaat hoort gewoon op 3-fase
Nieuwe poging, even in Excel
/f/image/ALkEVQFBA8FnvKmUEc7fiH4y.png?f=fotoalbum_large)
Groep 9 is/wordt ongeveer 50% van het sluipverbruik, dus die is sowieso handig om op de grote PV-groep te gooien. De kleine PV-groep komt dan op L1, waar de 2 andere algemene groepen op zitten.
Er is dan ook nog genoeg ruimte om die Honeywell-module alsnog in het rechter deel te plaatsen. Eerst maar bij buren kijken hoe/of de WP daar wel energieverbruik registreert en daar iets zinnigs mee doet. Als dat ook niet het geval is, gaat die er gewoon uit
.
Qua extra materiaal zou het dan gaan om 1x 16A 3P+N alamat, 1x 20A 3P+N alamat en 2x 16A alamat, de groepenkast zelf en de aansluit en verdeelblokjes en wat draad in de juiste kleur & dikte.
/f/image/ALkEVQFBA8FnvKmUEc7fiH4y.png?f=fotoalbum_large)
Groep 9 is/wordt ongeveer 50% van het sluipverbruik, dus die is sowieso handig om op de grote PV-groep te gooien. De kleine PV-groep komt dan op L1, waar de 2 andere algemene groepen op zitten.
Er is dan ook nog genoeg ruimte om die Honeywell-module alsnog in het rechter deel te plaatsen. Eerst maar bij buren kijken hoe/of de WP daar wel energieverbruik registreert en daar iets zinnigs mee doet. Als dat ook niet het geval is, gaat die er gewoon uit
Qua extra materiaal zou het dan gaan om 1x 16A 3P+N alamat, 1x 20A 3P+N alamat en 2x 16A alamat, de groepenkast zelf en de aansluit en verdeelblokjes en wat draad in de juiste kleur & dikte.
Je deelt nu die kracht-alamat voor de kookplaat (L1/L2) en WP (L3). Dat vind ik niet zo'n briljante keuze. Qua faseverdeling vast wel, maar zet die WP dan op een eigen 1-fase alamat op L3.
En, op die eerste aardlek zie ik twee groepen 'algemeen'. Ik vermoed dat daar allerlei verlichting bij zit. Houd er even rekening mee dat het uitschakelen van een ALS dan niet ineens ervoor zorgt dat je in een groot deel van je huis zonder licht zit. Als de lamp bovenaan de trap in de ene groep zit en de lamp in de hal beneden in de andere groep, verdeel ze dan over verschillende ALS, dan flikker je niet in het donker van de trap af als je het probleem probeert op te lossen.
Punctuality is the politeness of kings
Zo luxe, maar geen vaatwasser?SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:05:
Nieuwe poging, even in Excel
[Afbeelding]
Er is dan ook nog genoeg ruimte om die Honeywell-module alsnog in het rechter deel te plaatsen. Eerst maar bij buren kijken hoe/of de WP daar wel energieverbruik registreert en daar iets zinnigs mee doet. Als dat ook niet het geval is, gaat die er gewoon uit.
Quooker staat er 2x in, 1tje moet de vaatwasser zijn

@SlinkingAnt Zou inderdaad losse groep voor de WP pakken. En dan een 300mA naar de schuur.
PV de aardlek laten delen ben ik ook geen fan van. En al helemaal niet met je IT spullen. Dat verdient een eigen Alamat. Als het nu ook achter 30mA zit zou ik dat lekker laten. Wat Enphase wil qua aardlek weet ik zo niet meer.
En PV op de schuur wordt 1-fase? Dan wel even zorgen dat je die op een andere heb zitten dan het huis. Ook hoort er nog een hoofdschakelaar in je onderverdeler. En hoe dik wilde je de kabel naar de schuur doen / hoe lang?
PV de aardlek laten delen ben ik ook geen fan van. En al helemaal niet met je IT spullen. Dat verdient een eigen Alamat. Als het nu ook achter 30mA zit zou ik dat lekker laten. Wat Enphase wil qua aardlek weet ik zo niet meer.
En PV op de schuur wordt 1-fase? Dan wel even zorgen dat je die op een andere heb zitten dan het huis. Ook hoort er nog een hoofdschakelaar in je onderverdeler. En hoe dik wilde je de kabel naar de schuur doen / hoe lang?
Dit is gewoon slecht bedacht voor een 3-fase hoofdaansluiting. Doordat de binnenunits hun voeding vanaf de buitenunit krijgt zit je met een 16A buitenunit + 4x een 2/3A binnenunit op een enkel draadje. MHI heeft er voor gekozen om zowel de voeding als de sturing vanaf de buitenunit te laten lopen over dezelfde draadjes. Met een losse voeding+stuurkabel per binnenunit had het nog elektrisch kunnen verdelen over fases.Tanuki schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:20:
Vraag je installateur eens of binnen en buitenunits elektrisch te scheiden zijn door ze onderling te laten communiceren via M-net.
3x een single split was handiger geweest.

Nouja, enigszins mee eens. Maar om nou 2 buiten units neer te zetten ipv 1, dat is ook weer net wat minder logisch, lijkt me dan. Ik moet toegeven dat ik me er niet mega veel in verdiept heb: iets met de installateur zijn werk laten doen en hij zal het wel weten.jadjong schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:13:
[...]
Dit is gewoon slecht bedacht voor een 3-fase hoofdaansluiting. Doordat de binnenunits hun voeding vanaf de buitenunit krijgt zit je met een 16A buitenunit + 4x een 2/3A binnenunit op een enkel draadje. MHI heeft er voor gekozen om zowel de voeding als de sturing vanaf de buitenunit te laten lopen over dezelfde draadjes. Met een losse voeding+stuurkabel per binnenunit had het nog elektrisch kunnen verdelen over fases.
Vraag je installateur eens of binnen en buitenunits elektrisch te scheiden zijn door ze onderling te laten communiceren via M-net.
3x een single split was handiger geweest.
Voor zover ik weet is de buitenunit ook de unit die stroom voorziet aan de binnen units. Lijkt me niet helemaal mogelijk om dat dan vanuit een andere fase te voeden. Lastig.
Ik zat zelf meer te denken richting het aansluiten van de unit op 2 fases, i.p.v. 1. Maar ik weet niet of dat überhaupt kan. Ik ben bang van niet eigenlijk.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Op zich wel weer logisch omdat 2 kleine buitenunits een lager 'opstartvermogen' hebben dan 1 grote. Als je een enkele ruimte een kleine beetje wilt verwarmen is een grote buitenunit soms te veel van het goede omdat die niet ver genoeg terug kan schakelen. Maar dat is een discussie voor een ander topic.Tanuki schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:19:
[...]
Nouja, enigszins mee eens. Maar om nou 2 buiten units neer te zetten ipv 1, dat is ook weer net wat minder logisch, lijkt me dan. Ik moet toegeven dat ik me er niet mega veel in verdiept heb: iets met de installateur zijn werk laten doen en hij zal het wel weten.
Als die dingen onderling niet meer met 230V aan elkaar hangen, maar met een losse communicatie bus, kan je elke unit op een andere fase knopen. Maar dan moeten ze dat wel ondersteunen.Voor zover ik weet is de buitenunit ook de unit die stroom voorziet aan de binnen units. Lijkt me niet helemaal mogelijk om dat dan vanuit een andere fase te voeden. Lastig.
Nee, ding is single fase.Ik zat zelf meer te denken richting het aansluiten van de unit op 2 fases, i.p.v. 1. Maar ik weet niet of dat überhaupt kan. Ik ben bang van niet eigenlijk.
Welke warmtepomp mag je met een gewone Schuko stekker aansluiten? En hoe doe je dat met een kookgroep?SlinkingAnt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
Op zo'n schuko-stekker kun je helemaal niet garanderen waar de nul zit. Als je dat bij bijv. Mitsubishi fout doet, staat je hele besturingsprint onder hoogspanning, omdat de nul van de netspanning ook de massa van het laagspanningsdeel is.
Maar haal je niet wat door elkaar?
Is het niet zo dat je warmtepomp op een kookgroep zit (geen idee waarom trouwens) en dat daarvan een deel naar buiten gaat voor de buitenunit, en de andere helft op een WCD bij je binnenunit uitkomt, waarvanuit enkel het elektrisch bijverwarmingselement wordt gevoed?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Kan ook wel, qua ruimte in de kast is er plek genoeg, en het is wel netterdreamscape schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:21:
Je deelt nu die kracht-alamat voor de kookplaat (L1/L2) en WP (L3). Dat vind ik niet zo'n briljante keuze. Qua faseverdeling vast wel, maar zet die WP dan op een eigen 1-fase alamat op L3.
Ik heb een mooie tekening van het huis met welke groep waar zit, in totaal 3 algemene groepen, die zaten voorheen 2x op L1, 1x op L2, die kan ik nu dus over de 3 fases verdelen.En, op die eerste aardlek zie ik twee groepen 'algemeen'. Ik vermoed dat daar allerlei verlichting bij zit. Houd er even rekening mee dat het uitschakelen van een ALS dan niet ineens ervoor zorgt dat je in een groot deel van je huis zonder licht zit. Als de lamp bovenaan de trap in de ene groep zit en de lamp in de hal beneden in de andere groep, verdeel ze dan over verschillende ALS, dan flikker je niet in het donker van de trap af als je het probleem probeert op te lossen.
Kan 't wel lostrekken, misschien wel een goed plan ookSeptillion schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
@SlinkingAnt Zou inderdaad losse groep voor de WP pakken. En dan een 300mA naar de schuur.
PV wordt maar 1 fase, met 1600WP piek kan dit makkelijkEn PV op de schuur wordt 1-fase? Dan wel even zorgen dat je die op een andere heb zitten dan het huis. Ook hoort er nog een hoofdschakelaar in je onderverdeler. En hoe dik wilde je de kabel naar de schuur doen / hoe lang?
Itho Daalderop warmtepomp 45l technische gegevens, pagina 10Andrehj schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:52:
[...]
Welke warmtepomp mag je met een gewone Schuko stekker aansluiten? En hoe doe je dat met een kookgroep?
Het is een water/water warmtepomp met een eigen bron, dus geen losse buitenunit en ook in de winter een COP van 5+Op zo'n schuko-stekker kun je helemaal niet garanderen waar de nul zit. Als je dat bij bijv. Mitsubishi fout doet, staat je hele besturingsprint onder hoogspanning, omdat de nul van de netspanning ook de massa van het laagspanningsdeel is.
Maar haal je niet wat door elkaar?
Is het niet zo dat je warmtepomp op een kookgroep zit (geen idee waarom trouwens) en dat daarvan een deel naar buiten gaat voor de buitenunit, en de andere helft op een WCD bij je binnenunit uitkomt, waarvanuit enkel het elektrisch bijverwarmingselement wordt gevoed?
Het hoe/wat/waarom van de WP op kookgroep staat hierboven al ergens..
Vraagje. Mijn ouders krijgen een nieuwe keuken en gaan koken op inductie, mbv een kookgroepje. Dus 2x16A.
Echter, de hoofdzekering is 35A. Ik was in de veronderstelling dat de netbeheerder (Liander) ook 1x50A biedt. Maar dat is niet het geval. Het is maximaal 1x40A en anders 3x25A.
Het zal dus allemaal wel kloppen, dat je kookgroep + de rest van je huis op 1x35A kunt zekeren, maar ik begrijp 'm niet helemaal. Want uitgaande van maximumgebruik van kookgroep, ~2x16A=32A. En dan heb je nog een droger, wasmachine, vaatwasser, stofzuiger... (Andere grootgebruikers hebben mijn ouders niet.)
Hoe werkt dat dan?
Echter, de hoofdzekering is 35A. Ik was in de veronderstelling dat de netbeheerder (Liander) ook 1x50A biedt. Maar dat is niet het geval. Het is maximaal 1x40A en anders 3x25A.
Het zal dus allemaal wel kloppen, dat je kookgroep + de rest van je huis op 1x35A kunt zekeren, maar ik begrijp 'm niet helemaal. Want uitgaande van maximumgebruik van kookgroep, ~2x16A=32A. En dan heb je nog een droger, wasmachine, vaatwasser, stofzuiger... (Andere grootgebruikers hebben mijn ouders niet.)
Hoe werkt dat dan?
Precies zoals je het zegt. De maximale stroom van alle groepen samen is meer dan je aansluiting. Dat is vrijwel altijd zo. Het is alleen zo dat je normaal nooit alles maximaal belast en daardoor geen problemen hebt met je hoofdzekering van de netbeheerder.sOid schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:57:
Vraagje. Mijn ouders krijgen een nieuwe keuken en gaan koken op inductie, mbv een kookgroepje. Dus 2x16A.
Hoe werkt dat dan?
Ga je wel (ruim) over de max van de zekering heen dan zal deze uitvallen en zit je zonder stroom. Is er al een automaat geplaatst dan kun je deze zelf eenvoudig weer aanzetten. Heb je nog een dichte kast (met schroefzekeringen meestal) dan moet je de netbeheerder laten komen.
Afhankelijk van je aansluiting is het een klein risico (want zelf makkelijk weer in te schakelen) of juist een groot risico omdat je moet wachten op de storingsdienst van de netbeheerder.
Vallen je ouders in de laatste categorie dan zou ik zeker adviseren om niet alle grootverbruikers tegelijkertijd te gebruiken.
@sOid de kern zit 'm inderdaad zoals mijn bovenbuurman al uitlegt in twee dingen:
1: Je hoofdzekering gaat er niet uit als je een fractie van een seconde 35,01A verbruikt. Je kunt best een tijdje over die 35A heen gaan zonder dat er iets gebeurt. Je kunt daar bij automaten een uur lang 10 tot 45 procent meer doorheen jagen voordat hij uitschakelt, zoek maar eens een uitschakelcurve op.
2: De kans dat al die apparaten tegelijk langere(!) tijd veel vermogen vragen is best klein. Je inductieplaat zet je misschien 20 seconde op standje turbo, daarna is je pan heet en schakel je terug naar bijvoorbeeld 40% van het maximale vermogen. Een oven gebruikt in de eerste 5 minuten veel vermogen om op te warmen, daarna schakelt het verwarmingselement steeds aan en uit om de oven op temperatuur te houden. Een wasmachine is niet 3 uur lang bezig met het verwarmen van het water, een vaatwasser ook niet.
Er zijn meer dan genoeg mensen die met een 35A-aansluiting alles elektrisch doen (koken, verwarmen, auto opladen). Dit komt echt wel goed bij je ouders
1: Je hoofdzekering gaat er niet uit als je een fractie van een seconde 35,01A verbruikt. Je kunt best een tijdje over die 35A heen gaan zonder dat er iets gebeurt. Je kunt daar bij automaten een uur lang 10 tot 45 procent meer doorheen jagen voordat hij uitschakelt, zoek maar eens een uitschakelcurve op.
2: De kans dat al die apparaten tegelijk langere(!) tijd veel vermogen vragen is best klein. Je inductieplaat zet je misschien 20 seconde op standje turbo, daarna is je pan heet en schakel je terug naar bijvoorbeeld 40% van het maximale vermogen. Een oven gebruikt in de eerste 5 minuten veel vermogen om op te warmen, daarna schakelt het verwarmingselement steeds aan en uit om de oven op temperatuur te houden. Een wasmachine is niet 3 uur lang bezig met het verwarmen van het water, een vaatwasser ook niet.
Er zijn meer dan genoeg mensen die met een 35A-aansluiting alles elektrisch doen (koken, verwarmen, auto opladen). Dit komt echt wel goed bij je ouders
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@sOid dat klopt. Daarvoor kun je zoeken op curve smeltveiligheid. Dan komt je bijvoorbeeld deze pdf van Hager tegen waarin ze uitleggen hoe je de boel moet aflezen. Als voorbeeld gebruiken ze daar 50A door een 35A smeltzekering, die smelt pas na 4000 seconde (dus meer dan een uur) door. 60A door 35A smelt na 17 minuten.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 23-11-2022 11:17 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en over het afgelopen jaar nog op geen enkel moment een verbruik gezien van meer dan 11 kW.
En dat is met laadpaal, inductie kookplaat, warmtepomp, Quooker, vaatwasser, oven, wasmachine, airconditioning, etc.
Dus nee, met een 35A hoofdzekering (=8 kW) hoef je je geen zorgen te maken.
En dat is met laadpaal, inductie kookplaat, warmtepomp, Quooker, vaatwasser, oven, wasmachine, airconditioning, etc.
Dus nee, met een 35A hoofdzekering (=8 kW) hoef je je geen zorgen te maken.
Toch even iets nuanceren:
Ik heb 3x25 A en heb al een keer een smelt-hoofd-zekering eruit geblazen. Volgens mijn domotica heeft er meer dan 10 minuten 42 A gestaan over fase 1. Dus het kan wel degelijk. Dit gebeurde met een oven, autolader op 11kW (ik had de balancing nog niet op orde), wasdroger en een warmtepomp.
Nu gebeurd het nog regelmatig, maar dan voor een paar seconden, voordat mijn laadpunt wordt afgeregeld.
Daar klapt de hoofdzekering er niet van uit.
Ik heb 3x25 A en heb al een keer een smelt-hoofd-zekering eruit geblazen. Volgens mijn domotica heeft er meer dan 10 minuten 42 A gestaan over fase 1. Dus het kan wel degelijk. Dit gebeurde met een oven, autolader op 11kW (ik had de balancing nog niet op orde), wasdroger en een warmtepomp.
Nu gebeurd het nog regelmatig, maar dan voor een paar seconden, voordat mijn laadpunt wordt afgeregeld.
Cedo Nulli
Zijn inderdaad wat trager. Maar wel als nadeel dat je ze niet zelf weer aan kunt zetten en ze wel slijten door overbelasting.sOid schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:57:
M'n ouders hebben nog een ouderwetse schroefzekering als hoofdzekering. Ik meen eens gelezen te hebben dat het daarbij langer duurt voordat die eruit knalt, in vergelijking met modernere automaten. Klopt dat?
Maar misschien moet je dan eens nadenken over de verdeling over de fases.BCM schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:38:
Toch even iets nuanceren:
De autolader op 11 kW trekt 16A. De oven waarschijnlijk ook 16A, de wasdroger doet maar 3A en de warmtepomp de rest (als het een 1-fase modelletje is kunnen die best tot 16A trekken tijdens een SWW run). Zeker als er op 1 fase 42A getrokken wordt en op de andere fases niet of nauwelijks, dan zou ik eens goed naar die verdeling kijken.
Daar ben ik hier ook wel bewust mee bezig geweest. Zoveel mogelijk balans tussen de drie fases.
Dan laadt je auto trager dan 3x16A / 11kW? Of je schakelt letterlijk niets tegelijkertijd in met de autolader en hebt de Quooker ook verteld dat het verboden is om dan op te gaan warmen?Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:26:
Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en over het afgelopen jaar nog op geen enkel moment een verbruik gezien van meer dan 11 kW.
Met een autolader is het niet meer zo ingewikkeld om meer dan 11kW af te nemen iig.
Autolader is 1x16A inderdaad. Het is een plug-in hybride.Xander schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:55:
[...]
Dan laadt je auto trager dan 3x16A / 11kW? Of je schakelt letterlijk niets tegelijkertijd in met de autolader en hebt de Quooker ook verteld dat het verboden is om dan op te gaan warmen?
Met een autolader is het niet meer zo ingewikkeld om meer dan 11kW af te nemen iig.
Maar goed, op 3x25A kun je tot 17kW gaan. Dan is het vooral de verdeling over de fases die een rol gaat spelen.
Een quooker doet niet zo heel veel hoor. Dat ding is maar 2000 Watt en springt meestal maar een paar seconde aan. Dat is niet iets om je druk over te maken.
De grote verbruikers zijn de warmtepomp, oven, kookplaat, autolader en airco. Die trekken soms ruime tijd grote stromen. De airco is meestal geen punt, want op die moment is er ook voldoende opbrengst van de PV panelen.
Ook met 11kW heb je nog wel ruimte inderdaad, maar dan wordt in sommige gevallen laden met loadbalancing toch wel nuttig.Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:59:
[...]
Autolader is 1x16A inderdaad. Het is een plug-in hybride.
Maar goed, op 3x25A kun je tot 17kW gaan. Dan is het vooral de verdeling over de fases die een rol gaat spelen.
Ik had even over de warmtepomp heen gelezen. Noemde de Quooker omdat je daar geen controle over hebt wanneer deze inschakelt (net als de wamtepomp). Met de rest zou je nog rekening kunnen houden of je het tegelijkertijd aanzet (als je bijvoorbeeld 's nachts laadt zul je weinig met de oven en kookplaat te maken hebben gok ik zo).Een quooker doet niet zo heel veel hoor. Dat ding is maar 2000 Watt en springt meestal maar een paar seconde aan. Dat is niet iets om je druk over te maken.
De grote verbruikers zijn de warmtepomp, oven, kookplaat, autolader en airco. Die trekken soms ruime tijd grote stromen. De airco is meestal geen punt, want op die moment is er ook voldoende opbrengst van de PV panelen.
Klopt. Overigens kun je de warmtepomp ook goed controleren hoor. Alleen staan de meeste niet goed ingesteld.Xander schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:04:
[...]
Ook met 11kW heb je nog wel ruimte inderdaad, maar dan wordt in sommige gevallen laden met loadbalancing toch wel nuttig.
[...]
Ik had even over de warmtepomp heen gelezen. Noemde de Quooker omdat je daar geen controle over hebt wanneer deze inschakelt (net als de wamtepomp). Met de rest zou je nog rekening kunnen houden of je het tegelijkertijd aanzet (als je bijvoorbeeld 's nachts laadt zul je weinig met de oven en kookplaat te maken hebben gok ik zo).
Hier wordt het warm water 1 keer per dag opgewarmd. Om 13:00. Dat is het moment dat de buitentemperatuur zijn piek bereikt en je dus zo gunstig mogelijk kunt verwarmen. Juist tijdens het opwarmen van warm water verbruikt de warmtepomp maximaal stroom (in mijn geval 16A, maar dat is per WP anders). Tijdens verwarmingsbedrijf is zelden zoveel vermogen nodig. Meestal maar 400 a 600 Watt continu gedurende de dag.
Opladen zou je inderdaad vooral 's nachts kunnen doen, maar met een PHEV gaat de stekker er gewoon in zodra het ding thuis komt.
De verdeling over de fases is al redelijk verdeeld. Een fornuis met 2 ovens en een grill, een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, Hybride warmtepomp, airco 7,5 kW, warmtepompboiler en nog veel meer.Blihi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:50:
[...]
Maar misschien moet je dan eens nadenken over de verdeling over de fases.
De autolader op 11 kW trekt 16A. De oven waarschijnlijk ook 16A, de wasdroger doet maar 3A en de warmtepomp de rest (als het een 1-fase modelletje is kunnen die best tot 16A trekken tijdens een SWW run). Zeker als er op 1 fase 42A getrokken wordt en op de andere fases niet of nauwelijks, dan zou ik eens goed naar die verdeling kijken.
Daar ben ik hier ook wel bewust mee bezig geweest. Zoveel mogelijk balans tussen de drie fases.
In een groot huis met meer dan standaard verbruikers, zal een laadpunt echt gebalanced moeten worden. Anders ben je echt een keer de sjaak.
Cedo Nulli
Ik heb een vraag mbt Perilex 3-fasen bedrading voor een inductiefornuis van 11kw.
Momenteel lopen er 3 groepen van 1 fase naar de keuken door buizen van 16mm. Ik zoek naar een oplossing om een kabel van de 3-fase aansluiting uit de meterkast naar de keuken te leggen. Ik begrijp dat er een beperking zit op het aantal draden dat door 1 buis mag. Ik zou idealiter een 19mm buis hebben met 5*2,5mm2 draden. Maar er ligt niet zo'n buis, alleen 16mm. Heb ik opties?
bv
- een 16mm buis met daarin 5*1,5mm2 draden? Of zijn die draden te dun voor dergelijk hoge spanning? Ik zie op de markt wel diverse aansluitsets voor inductie met deze draaddikte.
- voor kookgroepen (2*1 fase) schijnt er een uitzondering te zijn op het aantal groepen dat door 1 buis mag. Zou dit niet ook gelden voor perilex? Kan ik veilig 5*2,5mm2 trekken door een 16mm buis?
- mag je eventueel de benodigde 5 kabels voor 3-fasen verdelen over 2 buizen van 16mm? Dus in 1 buis 3*2,5mm2 en in de andere 2?
Momenteel lopen er 3 groepen van 1 fase naar de keuken door buizen van 16mm. Ik zoek naar een oplossing om een kabel van de 3-fase aansluiting uit de meterkast naar de keuken te leggen. Ik begrijp dat er een beperking zit op het aantal draden dat door 1 buis mag. Ik zou idealiter een 19mm buis hebben met 5*2,5mm2 draden. Maar er ligt niet zo'n buis, alleen 16mm. Heb ik opties?
bv
- een 16mm buis met daarin 5*1,5mm2 draden? Of zijn die draden te dun voor dergelijk hoge spanning? Ik zie op de markt wel diverse aansluitsets voor inductie met deze draaddikte.
- voor kookgroepen (2*1 fase) schijnt er een uitzondering te zijn op het aantal groepen dat door 1 buis mag. Zou dit niet ook gelden voor perilex? Kan ik veilig 5*2,5mm2 trekken door een 16mm buis?
- mag je eventueel de benodigde 5 kabels voor 3-fasen verdelen over 2 buizen van 16mm? Dus in 1 buis 3*2,5mm2 en in de andere 2?
Strak volgens de regels heb je een uitdaging.Croqy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:31:
Ik heb een vraag mbt Perilex 3-fasen bedrading voor een inductiefornuis van 11kw.
bv
Je aders moeten 2.5mm zijn
Er mogen max 4 van deze draden in een 16mm buis
Je hebt er 5 nodig
Je mag ze niet splitsen over meerdere buizen.
Ik ken verder de situatie niet. Zijn er mogelijkheden voor het leggen van een nieuwe kabel/buis naar de keuken? Kruipruimte/vloer/plafond etc?
Praktisch passen er wel 5x2.5mm draden in een 16mm buis, maar ivm warmteontwikkeling (en het afvoeren daarvan) stelt de norm max 4x2.5mm
Ik zit niet in het installateursvak, dus heb ik geen idee of het nog steeds geldt, maar vroeger moest hiervoor bij nieuwbouw altijd een loze buis van 3/4 inch (tegenwoordig 19mm) naar de keuken worden gelegd. Wat betekende dat de gewone 16mm te krap werd gevonden. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is en dat je dus gelijk hebt. Overigens zou die 2,5mm draad als die zou bestaan wel heel krap worden in een 16mm buis. Want dit zou 5x4,7mm² betekenenpickboy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:44:
[...]
Strak volgens de regels heb je een uitdaging.
Je aders moeten 2.5mm zijn
Er mogen max 4 van deze draden in een 16mm buis
Je hebt er 5 nodig
Je mag ze niet splitsen over meerdere buizen.
Ik ken verder de situatie niet. Zijn er mogelijkheden voor het leggen van een nieuwe kabel/buis naar de keuken? Kruipruimte/vloer/plafond etc?
Praktisch passen er wel 5x2.5mm draden in een 16mm buis, maar ivm warmteontwikkeling (en het afvoeren daarvan) stelt de norm max 4x2.5mm
Maar in een XMVK kabel zitten de aders wel tegen elkaar aan geplakt. Dus als het past, waarom is het een probleem? (Theoretische vraag).Techneut schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:57:
[...]
Ik zit niet in het installateursvak, dus heb ik geen idee of het nog steeds geldt, maar vroeger moest hiervoor bij nieuwbouw altijd een loze buis van 3/4 inch (tegenwoordig 19mm) naar de keuken worden gelegd. Wat betekende dat de gewone 16mm te krap werd gevonden. Ik neem aan dat dit nog steeds zo is en dat je dus gelijk hebt. Overigens zou die 2,5mm draad als die zou bestaan wel heel krap worden in een 16mm buis. Want dit zou 5x4,7mm² betekenen. Ongetwijfeld bedoel je 2,5mm².
Praktisch: als je een recht stuk hebt, past een XMVK kabel an sich niet gewoon door een 16 mm buis?
Antwoord is heel eenvoudig: warmte(afvoer). Lucht is een goede isolator, en in een buis zijn de kabels omsloten door lucht en is de warmteafgifte nou eenmaal beperkt.Zwartoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:51:
[...]
Maar in een XMVK kabel zitten de aders wel tegen elkaar aan geplakt. Dus als het past, waarom is het een probleem? (Theoretische vraag).
En het vermogen wat door een XMVK kabel kan wordt mede bepaald door de plaatsing. Al of niet in vrije lucht of naast andere kabels, dat is allemaal van invloed op de belastbaarheid van XMVK kabels.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik heb mij laten vertellen dat je een YMvK kabel zelfs gewoon door een buis mag doen in huis. Dat hoeft niet eens een elektra-buis te zijn. Zo loopt hier een 5x4mm2 YMvK kabel door een afgezaagde kunststof gasleiding van de meterkast naar de technische ruimte. Op deze kabel zit de PV verdeler met drie groepen voor de warmtepomp en drie groepen voor de PV omvormers.Zwartoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:51:
[...]
Maar in een XMVK kabel zitten de aders wel tegen elkaar aan geplakt. Dus als het past, waarom is het een probleem? (Theoretische vraag).
Praktisch: als je een recht stuk hebt, past een XMVK kabel an sich niet gewoon door een 16 mm buis?
Dat is dan installatiemethode B2, plaatje 60 op pagina 4 van deze pdf: https://www.tkf.nl/public...0_installatiemethodes.pdf
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.