Toon posts:

Eisen meterkast bij extra meetpunt op aansluiting (SAP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:27
Ik ben mij aan het orienteren om een extra meetpunt op de aansluiting (SAP) aan te vragen. Hiervoor dienen natuurlijk een aantal modificaties in de meterkast plaats te vinden. De huidige situatie is dat we de hoofdverdeler in de meterkast hebben en een extra verdeler in de garage (appart gebouw).

Doordat de meterkast beperkt in ruimte is willen we een extra verdeler in de kelderkast van de woning plaatsen, zie figuur beneden.

De configuratie van de hoofdverdeler in de meterkast is als volgt:

De indeling van de verdeler in de garage is:

Aan deze verdeler hoeft niet veel gewijzigd te worden. Hier zitten 2 ovormers op en die dienen aangesloten te worden op het SAP. Hiervoor dienen 2 kabels van de garage naar de meterkast in de woning getrokken te worden.

Het linker deel van de verder in de meterkast wil ik overbrengen in een andere verdeler in de kelderkast. Dat indeling van de verdeler komt er zo uit te zien:

De OSB heb ik gelukkig nog liggen.

De hoofdverdeler in de meterkast dient de meeste aanpassingen te krijgen. Ik heb de volgende indeling in gedachte:

Het is de bedoeling om de omvormers (3) op de SAP aan te sluiten en de verbruiksgroepen op de PAP.

Nu heb ik onderstaande vragen:
  1. Dient er ook een overspanningsbeveiliging (SPN801) in de verdeler van de SAP geplaatst te worden indien we dezelfde beschermingsgraad willen behouden?
  2. Mag S2 (garage) in de verdeler van de SAP geplaatst worden of moet deze in de verdeler van de PAP.
  3. Mag ik de toevoer naar de verdeler in de kelderkast afzekeren met 20A of moet dit 16A zijn (hoofdaansluiting is 3x25A).
  4. Mogen de changeover switches (omschakelaar) in de verdelerkast van de SAP en/of PAP geplaatst worden of dienen deze in een apparte kast geplaatst te worden?

[Voor 0% gewijzigd door John245 op 20-11-2022 08:26. Reden: Vraag 1 veruidelijkt]

Alle reacties

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-03 02:36
ff wat anders..... waarom in godsnaam zoveel OSB's?

SPN801 is een type1-2 net als die al bij je PAP zit... ik weet niet wie deze kast op deze manier aan je heeft verkocht maar die was redelijk wat aan het roken en met een vork aan het schrijven.

dit is werkelijk waar de meest overkill onnodig dure kast die ik voor de toepassing mee maak sinds ik in het vak zit.

[Voor 95% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 00:36. Reden: verduidelijking]

• Tvdl2000
waar wil je uberhaubt de changeover switches voor gebruiken? je functie er voor is me totaal onduidelijk... of wil je ze gebruiken als schakelaar per PV installatie?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is je definitie van “moeten”? Want er zal geen wettelijke verplichting zijn om de helft van je 3 (!) kasten te vullen met OSB modules.

Foto van de huidige situatie?

• Tvdl2000
dat men OSB's plaatst op PV groepen en een type 2 voor de gehele kast is tot daar aan toe....een type 1 hoort bij installaties van vermogens die vele malen hoger ligt, want het gaat dan om aansluitingen direct vanaf de trafo zonder wijk/verdeel kast. en dan praat men eigenlijk vanaf een 630 ampere

alles minder dan dat voldoet type 2 maar in huis installaties compleet overbodig.....

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:19:
ff wat anders..... waarom in godsnaam zoveel OSB's?

SPN801 is een type1-2 net als die al bij je PAP zit... ik weet niet wie deze kast op deze manier aan je heeft verkocht maar die was redelijk wat aan het roken en met een vork aan het schrijven.

dit is werkelijk waar de meest overkill onnodig dure kast die ik voor de toepassing mee maak sinds ik in het vak zit.
Ik weet dat de SPN801 type I en II combineert. In de docuentatie van Hager (zie https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF) is voor woningen met zeer gevoelige apparatuur een type I en II aanbvolen. Wij hebben het risico van de ogeving in relatie tot blikemgevaar beoordeelt als hoog en dan kom je op type I, II en III uit. Inderdaad overkill om overal type III te hebben, maar dan hoef je in ieder geval niet te kijken waar je iets aansluit.

De SAP is er nog niet. Maar de vraag is dient hier ook een SPN type I/II te komen indien we dezelfde beveiligingsgraad willen?

[Voor 4% gewijzigd door John245 op 20-11-2022 08:25]

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:31:
waar wil je uberhaubt de changeover switches voor gebruiken? je functie er voor is me totaal onduidelijk... of wil je ze gebruiken als schakelaar per PV installatie?
De changeover switches wil ik gebruiken om de PV installatie van de SAP naar de PAP te kunnen overzetten zonder dat ik alle draden moet verwisselen.

De gedacht hierachter is dat indien het dynamische electriciteitstarief op de PAP hoger is dan de terugleververgoeding op de SAP ik dan de stroom teruglever via de PAP.

In praktijk zullen dus altijd alle PV systemen tegelijkertijd op de PAP of de SAP staan. Kan ik in dit geval beter een SFT440 gebruiken (4-polig) in plaats van de SFT240?

De SFT440's die op dit moment ingetekend zijn zijn optioneel voor het geval de dynamische tarieven op de PAP voor een langere tijd hoger zijn dan de SAP.

• John245
bbbrumbrum schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:09:
Wat is je definitie van “moeten”? Want er zal geen wettelijke verplichting zijn om de helft van je 3 (!) kasten te vullen met OSB modules.

Foto van de huidige situatie?
Moeten is voor mij dezelfde bescheringsgraad behouden als in de huidige situatie. Voor woningen zijn geen eisen opeisen opgenomen m.b.t. bliksem- en overspanningsbeveiliging in de NEN.

Hierbij de foto's van de huidige situatie, maar dit geeft meer een overzicht, voor de details zijn de schematische weergaves duidelijker.

Foto van verdeler in meterkast. De meter links is niet het SAP maar een brutoproductiemeter. Deze zal dus verplaatst/verwijderd moeten worden. Dit zal afhankelijk zijn van de kosten aangezien ik al bijna aan het eind van de subsidie periode zit.

Foto van de verdeler in de garage:

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:33:
dat men OSB's plaatst op PV groepen en een type 2 voor de gehele kast is tot daar aan toe....een type 1 hoort bij installaties van vermogens die vele malen hoger ligt, want het gaat dan om aansluitingen direct vanaf de trafo zonder wijk/verdeel kast. en dan praat men eigenlijk vanaf een 630 ampere

alles minder dan dat voldoet type 2 maar in huis installaties compleet overbodig.....
Zie Hager documentatie (https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF) waar ook voor woningen type I wordt aanbevolen voor zeer gevoelige apparatuur.

• Tvdl2000
Mag ik je een lach foto van mij aanraden om in je slaapkamer te hangen? Dit beschermt gevoelige apparatuur. (Sorry kon het niet laten) type 1 is grof, type 2 is normaal, en type 3 is fijn. De type 1 zit al in de wijkverdeling.....

3x losse sft240 mag maar ik zou 1 x sft440 doen. Overigens.... waarom niet met een relais en een ittt systeempje.... sta je niet elke keer in de meterkast te klungellen.

Abb heeft trouwens tegenwoordig een enkelmoduuls 16A alamat beschikbaar (itt de ada916g die 2 moduuls breed is) en hager en Dehn en diverse anderen hebben ook 1 moduuls type 3 osb's

Door dat te gebruiken scheelt het je enorm in het moeten gaan verleggen van vanalles.

Met al jouw vragen mbt of je bepaalde delen in het pap of sap kast mag plaatsen is eigenlijk irrelevant omdat het in jouw geval 1 kast is waar 2 net aansluitingen en totaal 4 voedingen op binnen komen. Om dit geheel goed en netjes werkend te hebben zou ik het geheel omgooien... zal een simpel schema maken om het duidelijk te maken.

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:44:
Mag ik je een lach foto van mij aanraden om in je slaapkamer te hangen? Dit beschermt gevoelige apparatuur. (Sorry kon het niet laten) type 1 is grof, type 2 is normaal, en type 3 is fijn. De type 1 zit al in de wijkverdeling.....

3x losse sft240 mag maar ik zou 1 x sft440 doen. Overigens.... waarom niet met een relais en een ittt systeempje.... sta je niet elke keer in de meterkast te klungellen.

Abb heeft trouwens tegenwoordig een enkelmoduuls 16A alamat beschikbaar (itt de ada916g die 2 moduuls breed is) en hager en Dehn en diverse anderen hebben ook 1 moduuls type 3 osb's

Door dat te gebruiken scheelt het je enorm in het moeten gaan verleggen van vanalles.

Met al jouw vragen mbt of je bepaalde delen in het pap of sap kast mag plaatsen is eigenlijk irrelevant omdat het in jouw geval 1 kast is waar 2 net aansluitingen en totaal 4 voedingen op binnen komen. Om dit geheel goed en netjes werkend te hebben zou ik het geheel omgooien... zal een simpel schema maken om het duidelijk te maken.
Ik weet het de opvolgers van de SP202N, namelijk de SP203N en SPC203N zijn 1 module breed. Maar voor de verdeler in de meterkast is het voordeliger deze uit te breiden dan de SP202N's te vervangen.

Misschien moet je die lachfoto dan ook naar Hager sturen :) .

Alvast bedankt voor het schema. Verleggen is inderdaad een nadeel, en afhankelijk van de kosten kan het interresant zijn om andere componenten in de verdelers te steken.

• Tvdl2000
groen gekaderde is ff versimpelde tekening voor relais (bijvoorbeeld hager ESC440) of schakelaar maakt voor de functionele uitleg er van niet uit.

aangezien je totaal 3 groepen hebt aan PV zou ik er dan dus ook voor zorgen dat alle 3 die groepen verdeeld worden aan alle 3 de fases, en dan kom je op een totaal gecombineerd vermogen in de kast van 40 ampere. en daar moeten dan de omschakellingen e.d. ook geschikt voor zijn, meer is niet nodig.

[Voor 34% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 12:20]

• Tvdl2000
en eigenlijk is in mijn tekening 1 OSB ook nog voldoende want komt toch vanuit hetzelfde en als de bliksem in slaat dan spreekt ie toch de OSB aan aan welke kant van de verdeling hij ook staat zolang HS1 en HS2 ingeschakeld staan en de lengte van kabel van hs1 door beide meters en door naar HS2 korter is dan ongeveer 50CM

[Voor 16% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 12:35]

• Tvdl2000
voor je PV in je schuur zou ik dan simpel en goedkoop 2 kabels 2G2,5 ymvk-as leggen, uit de groepenkast daar halen en op een doosje zetten (of direct als het in de buurt ligt/zit) en dan alle 3 de PV Alamats en osb's in de hoofdverdeler want daar heb je al 3 groepen als reserve zitten

• Tvdl2000

[Voor 26% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 13:09]

• Tvdl2000
bedenk me nu net dat een ESC440 alleen 4 maak contacten is en niet 4 wissel contacten, is ook wel iets anders op te bedenken dat het alsnog wel mogelijk maakt dmv relais schakellingen (die je desnoods via een voice command met een " hey google" of " hey siri" command te schakellen is.

met de dubbele relais aansturing is het zelfs zo te regellen dat er geen onderbreking van de spanning plaatsvindt, is dan wel HEEEEEEEL cruciaal dat degene die de ombouw doet HEEL erg oplet met welke fase waar en hoe.

[Voor 28% gewijzigd door Tvdl2000 op 20-11-2022 16:53]

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:57:
voor je PV in je schuur zou ik dan simpel en goedkoop 2 kabels 2G2,5 ymvk-as leggen, uit de groepenkast daar halen en op een doosje zetten (of direct als het in de buurt ligt/zit) en dan alle 3 de PV Alamats en osb's in de hoofdverdeler want daar heb je al 3 groepen als reserve zitten
Ik kan hier zelfs ymvk leggen aangezien ik een kabelgoot heb. Dien wel ff een gat door de keldermuur te laten boren en waterdichte pluggen voor de kabels bestellen. Gelijk een mooie mogelijkheid om extra Cat kabels aan te leggen.

Zo reserve is dit niet. Hoop daar namelijk volgend jaar een (1) of meerdere batterijsysteen aan te sluiten. Maar een uitbreidingskast past er nog wel boven.

[Voor 11% gewijzigd door John245 op 20-11-2022 21:54]

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:02:
bedenk me nu net dat een ESC440 alleen 4 maak contacten is en niet 4 wissel contacten, is ook wel iets anders op te bedenken dat het alsnog wel mogelijk maakt dmv relais schakellingen (die je desnoods via een voice command met een " hey google" of " hey siri" command te schakellen is.

met de dubbele relais aansturing is het zelfs zo te regellen dat er geen onderbreking van de spanning plaatsvindt, is dan wel HEEEEEEEL cruciaal dat degene die de ombouw doet HEEL erg oplet met welke fase waar en hoe.
Er wordt op mijnaansluiting.nl wel als eis gesteld: "De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn"

• John245
Ziet er efficient uit.

Op de foto (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73528188) is te zien dat het meterbord van de brutoproductiemeter (links) nu boven de buizen zijn gemonteerd, Gaan ze dit ook doen voor het meterbord van de SAP? Of is het verstandig om hier eerst navraag te doen?

• Tvdl2000
John245 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:52:
[...]

Er wordt op mijnaansluiting.nl wel als eis gesteld: "De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn"
als de relais tegelijk geschakeld worden is dat ook het geval, en dan ondervinden de schakellingen er achter naar alle waarschijnlijkheid geen onderbreking omdat de meesten toch wel een beetje een buffer in hebben zitten dmv condensatoren e.d.

• Tvdl2000
John245 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:03:
[...]

Ziet er efficient uit.

Op de foto (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73528188) is te zien dat het meterbord van de brutoproductiemeter (links) nu boven de buizen zijn gemonteerd, Gaan ze dit ook doen voor het meterbord van de SAP? Of is het verstandig om hier eerst navraag te doen?
ja die gaat op dat meterbord komen en die BPM zal vervallen

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:05:
[...]

Of de BPM laten verplaatsen. Alhoewel ik met deze stroomprijzen weinig subsidie verwacht.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Iemand nog een goede bron voor de SFT440? Mijn ABB bleek geleverd als een dubbele schakelaar (OT40F8) ipv de omkeerschakelaar OT40F4C. Die gaat dus retour.

De Hager zie ik bij Amazon momenteel voor ~€85….

Edit: dit had in het SAP-topci geplaatst moeten worden, excuses....

[Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-11-2022 13:26]

• John245
bbbrumbrum schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:25:
Iemand nog een goede bron voor de SFT440? Mijn ABB bleek geleverd als een dubbele schakelaar (OT40F8) ipv de omkeerschakelaar OT40F4C. Die gaat dus retour.

De Hager zie ik bij Amazon momenteel voor ~€85….
Dat is ook de goedkoopste die ik zag.

• John245
Tvdl2000 schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:05:
[...]

Is geinformeerd of ze het meterbord inderdaad over de buizen monteren. Tevens geinformeerd voor de BPM. Nu is alle antwoorden afwachten.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik wil een SAP enkel om mijn zonnepanelen aan te hangen. Ongeveer 8000kWh opgeleverd afgelopen jaar. Piek belasting was 3x9.6A.

Ik zit bij Enexis, hoe succesvol is het om een SAP aan te vragen bij Enexis? De aanvraag pagina lijkt erop dat ze me niet echt graag een SAP verkopen, je moet door een hoop hoepels springen.

Verder zie ik op hun prijslijst dat ze:
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen terugleveren (€89/jaar)
- Elektriciteitsaansluiting met extra meetpunten (€325/jaar)

Ik ga alleen zonnepanelen aansluiten. Is er een reden waarom ik niet voor de eerste zou kiezen?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• bbbrumbrum
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:26:
Ik wil een SAP enkel om mijn zonnepanelen aan te hangen. Ongeveer 8000kWh opgeleverd afgelopen jaar. Piek belasting was 3x9.6A.

Ik zit bij Enexis, hoe succesvol is het om een SAP aan te vragen bij Enexis? De aanvraag pagina lijkt erop dat ze me niet echt graag een SAP verkopen, je moet door een hoop hoepels springen.

Verder zie ik op hun prijslijst dat ze:
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen terugleveren (€89/jaar)
- Elektriciteitsaansluiting met extra meetpunten (€325/jaar)

Ik ga alleen zonnepanelen aansluiten. Is er een reden waarom ik niet voor de eerste zou kiezen?
Kijk eens in het andere topic.

Aanvragen gewoon via mijnaansluiting.nl

Prijzen 2022: Eenmalig EUR500, vaste kosten EUR30/jaar.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

bbbrumbrum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Ah ik zat verkeerd te kijken, je hoeft alleen maar te betalen voor die SAP natuurlijk.
€30/jaar valt alleszins mee.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
bbbrumbrum schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Vergeet de vaste kosten voor het energiecontract niet. Dat is ook een euro of 60 per jaar bij een prijs van 5 euro per maand.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee