Klinkt herkenbaar inderdaad, haha. Ik zal overigens de laatste zijn om nu voor te stellen de hierboven besproken verhuizing van de aansluiting dan maar zelf te doen, voor de goede orde, maar ik begrijp de verbazing wel als je ziet hoe de professionals er mee omgaan soms.True schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:59:
[...]
De PBMs had die bij ons aan de kapstok hangen. "Ja dan heb ik ze in de buurt mochten we een steekproef krijgen."
Zeer hoog 'Do as I say, not as I do.' gevoel van die netbeheerders.
Het is 1 grote puinhoop bij Liander. Wij gaan ook hard de kant uit het artikel op.SpelFaut schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:24:
[...]
Moest bij een nieuwsbericht wat ik net las aan jou situatie denken. Hoop voor je dat het niet zo lang duurt als hier:
https://www.tubantia.nl/a...j-netbeheerder~a717cc55c/
Paywall, maar de gist van het bericht is te lezen.
Ze lijken zó gefocussed op slimme meters, dat ze mensen letterlijk in de kou laten zitten. Nieuwbouw krijgt dan een domme meter, maar bij verbouw stik je maar lekker.
En bij een andere netbeheerder krijg je doodleuk 2 slimme meters om de winst uit zonnepanelen te maximeren. Weet je gelijk waar de tekorten vandaan komen.

Snap echt niet dat dit soort zaken niet landelijk geregeld zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Die tekorten komen omdat Liander hun afname van slimme meters niet goed genoeg contractueel vastgelegd heeft. Als er iets geregeld moet worden is vanuit bovenaf (regering) het beboeten van de netbeheerders die hun zaken niet op orde hebben.Ethirty schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:43:
[...]
Het is 1 grote puinhoop bij Liander. Wij gaan ook hard de kant uit het artikel op.
Ze lijken zó gefocussed op slimme meters, dat ze mensen letterlijk in de kou laten zitten. Nieuwbouw krijgt dan een domme meter, maar bij verbouw stik je maar lekker.
En bij een andere netbeheerder krijg je doodleuk 2 slimme meters om de winst uit zonnepanelen te maximeren. Weet je gelijk waar de tekorten vandaan komen.
Snap echt niet dat dit soort zaken niet landelijk geregeld zijn.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik doelde ook meer op het in de kou laten zitten van mensen omdat "computer says no"
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het werkelijke verhaal:True schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:01:
[...]
Die tekorten komen omdat Liander hun afname van slimme meters niet goed genoeg contractueel vastgelegd heeft. Als er iets geregeld moet worden is vanuit bovenaf (regering) het beboeten van de netbeheerders die hun zaken niet op orde hebben.
https://www.businessinsid...eter-liander-stedin-cdma/
Andere netbeheerders werken gewoon met LTE en kunnen te kust en keur meters inkopen...
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Daar schiet je ook niet veel mee op, die kabel blijft onder spanning staan.Spasm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:36:
[...]
Mocht het zo'n drama worden, dan ga ik misschien toch maar eens op zoek naar een installateur met zegelrecht. We wachten tot die tijd nog maar even rustig af..
Dat artikel praat trouwens een behoorlijke hoeveelheid onzin...ds23man schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:07:
[...]
Het werkelijke verhaal:
https://www.businessinsid...eter-liander-stedin-cdma/
Andere netbeheerders werken gewoon met LTE en kunnen te kust en keur meters inkopen...

"Digitale meters hebben als voordeel dat ze voor huishoudens met zonnepanelen apart kunnen meten hoeveel stroom je afneemt van de energieleverancier en hoeveel je zelf opwekt aan zonnestroom."
Uh, nee, ze kunnen alleen meten hoeveel stroom je teruglevert.
En verderop nog een keer:
”De overheid heeft de slimme meter nodig om de nieuwe fiscale regeling te kunnen invoeren, want daarvoor is het nodig om de opgewekte zonnestroom apart te meten.”
Het zou wat zijn als ze ook willen weten hoeveel zelf opgewekte stroom je meteen zelf verbruikt
Dat wil de overheid wel degelijk weten, want over je opwek en over je teruglevering willen ze allebei BTW heffen.Vloris schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:20:
[...]
Dat artikel praat trouwens een behoorlijke hoeveelheid onzin...![]()
"Digitale meters hebben als voordeel dat ze voor huishoudens met zonnepanelen apart kunnen meten hoeveel stroom je afneemt van de energieleverancier en hoeveel je zelf opwekt aan zonnestroom."
Uh, nee, ze kunnen alleen meten hoeveel stroom je teruglevert.
En verderop nog een keer:
”De overheid heeft de slimme meter nodig om de nieuwe fiscale regeling te kunnen invoeren, want daarvoor is het nodig om de opgewekte zonnestroom apart te meten.”
Het zou wat zijn als ze ook willen weten hoeveel zelf opgewekte stroom je meteen zelf verbruikt
#team_UTC+1
Maar een digitale meter kan toch nooit meten welk deel van je eigen opbrengst je ook direct weer gebruikt? Dat ziet die meter helemaal niet. Dus lekker overdag de warmtepomp laten lopen of de auto laden.Ethirty schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:41:
[...]
Dat wil de overheid wel degelijk weten, want over je opwek en over je teruglevering willen ze allebei BTW heffen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Waarom zou je als beunhaas geen toeslag rekenen over materialen? Als jij de boel voor moet schieten totdat de klus betaald is, dan vraag je daar gewoon geld voor. Voor niets gaat de zon op.Den_S85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:38:
[...]
duurder merk automaten?Denk dat de oorzaak ergens anders ligt
![]()
Bij een beunhaas betaal je ten eerste geen 21% BTW, dus die hou je in de zak. Het materiaal is in de basis even duur, maar... een beunhaas hoeft verder geen kantoor/secretaresse/stroom/gas/kantinekosten/busje/brandstof/gereedschap etc. te betalen, dus die hoeft geen toeslag over zijn materialen te rekenen. Als hij al niet gewoon materiaal uit die bus haalt die door de baas / andere klant al is betaald.
My middle finger salutes you.
Aangezien er hier in dit Topic veel kennis zit van groepenkasten zou ik hier graag gebruik van maken.
Woon sinds een half jaar in deze woning en ben benieuwd naar de huidige staat van de kast.
Mijn vraag zit hem met name in de leeftijd en bijbehorende levensduur van de gebruikte hardware. Zit hier oud spul tussen wat eigenlijk aan vervanging toe is? Andere opvallende zaken?
Ook zie ik dat er drie 1-fase groepen zijn gekoppeld aan een 3-fase aardlek. Is dit gebruikelijk?
Woon sinds een half jaar in deze woning en ben benieuwd naar de huidige staat van de kast.
Mijn vraag zit hem met name in de leeftijd en bijbehorende levensduur van de gebruikte hardware. Zit hier oud spul tussen wat eigenlijk aan vervanging toe is? Andere opvallende zaken?
Ook zie ik dat er drie 1-fase groepen zijn gekoppeld aan een 3-fase aardlek. Is dit gebruikelijk?
:strip_exif()/f/image/cr1rLAoiMK0KEc9PfuTKBQ6n.jpg?f=fotoalbum_large)
De 1 fase aardlekschakelaar is van het type AC wat al sinds 1997 voor nieuwe installaties niet meer is toegestaan. Deze komt zeker in aanmerking om te vervangen.SpelFaut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:21:
Het is niet direct te zien of er daadwerkelijk 1-fase groepen zijn aangesloten op de 3-fase aardlekschakelaar. Het kan ook zijn (zeker gezien de leeftijd) dat er bepaalde groepen zonder aardlekschakelaar zijn uitgevoerd; maar dat is niet te zien zonder foto van een open kast. Waarvoor dient groep 7?
Wat mij verder opvalt is dat je voor je PV-Panelen een 20A automaat hebt. Theoretisch kan je boven de 40A uitkomen voor de aardelekschakelaars als je hoofdaansluiting 3x25A (met 3x35A is dit risico nog groter).
Zie deze informatie als toelichten hiervoor:
@SpelFaut nog een stukje toelichting bij wat @Wolf87 al schreef over de aardlekschakelaar: je huidige aardlekschakelaar werkt niet goed bij apparaten met een schakelende voeding (bijna alle apparaten tegenwoordig). Het kan zijn dat de ALS niet, of te laat, uitschakelt bij een aardlek. Je kunt er nu dus niet vanuit gaan dat je adequaat beschermd wordt.
Vervangen is gelukkig een simpel klusje
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wolf87 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:48:
De 1 fase aardlekschakelaar is van het type AC wat al sinds 1997 voor nieuwe installaties niet meer is toegestaan. Deze komt zeker in aanmerking om te vervangen.
Duidelijk verhaal over de ALS. Het is dus zaak om deze te gaan vervangen. Ook precies de reden waarom ik deze vraag hier stel, dus bedankt!Gizz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:22:
@SpelFaut nog een stukje toelichting bij wat @Wolf87 al schreef over de aardlekschakelaar: je huidige aardlekschakelaar werkt niet goed bij apparaten met een schakelende voeding (bijna alle apparaten tegenwoordig). Het kan zijn dat de ALS niet, of te laat, uitschakelt bij een aardlek. Je kunt er nu dus niet vanuit gaan dat je adequaat beschermd wordt.
Groep 7 is voor de 7,2kw kookplaat. Waarom dat niet gewoon een 2-fase kookgroep is, ik heb geen idee. Was zo toen we de woning kochten.Waarvoor dient groep 7?
Begrijp ik het goed dat het risico hier een optelsom van die parallelle invoer betreft? 20A + 25A = > 40AWat mij verder opvalt is dat je voor je PV-Panelen een 20A automaat hebt. Theoretisch kan je boven de 40A uitkomen voor de aardelekschakelaars als je hoofdaansluiting 3x25A (met 3x35A is dit risico nog groter).
Verder;
Hoofdaansluiting is 3x25A.
Is geen grote PV-installatie. 4x 300wp.
Ik weet wel dat er op zolder, naast de omvormer, een PV-Verdeler hangt. Ik weet niet of dat nog verschil maakt voor de situatie?
:strip_exif()/f/image/8CfyhNRr9T7OPETZdNxEtDkf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de open kast kom ik later nog even op terug. Nu geen gelegenheid voor.Wolf87 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:48:
[...]
Het is niet direct te zien of er daadwerkelijk 1-fase groepen zijn aangesloten op de 3-fase aardlekschakelaar. Het kan ook zijn (zeker gezien de leeftijd) dat er bepaalde groepen zonder aardlekschakelaar zijn uitgevoerd; maar dat is niet te zien zonder foto van een open kast.
[...]
Als je 3x25A als hoofdaansluiting hebt, mag je sowieso geen 20A groep erop hebben. Voor een 1x40A aansluiting kan dat wel, mits al je componenten op 63A (of hoger) gekwalificeerd zijn vanwege de mogelijke 20A invoer.SpelFaut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:55:
[...]
[...]
Duidelijk verhaal over de ALS. Het is dus zaak om deze te gaan vervangen. Ook precies de reden waarom ik deze vraag hier stel, dus bedankt!
[...]
Groep 7 is voor de 7,2kw kookplaat. Waarom dat niet gewoon een 2-fase kookgroep is, ik heb geen idee. Was zo toen we de woning kochten.
[...]
Begrijp ik het goed dat het risico hier een optelsom van die parallelle invoer betreft? 20A + 25A = > 40A
Verder;
Hoofdaansluiting is 3x25A.
Is geen grote PV-installatie. 4x 300wp.
Ik weet wel dat er op zolder, naast de omvormer, een PV-Verdeler hangt. Ik weet niet of dat nog verschil maakt voor de situatie?
[Afbeelding]
Bij vervanging zou ik bij een 3 fasen kookaansluiting plaatsen (bv 3P+N alamat B16) ipv kookgroep.
Voor je zonnepanelen heb je geen 3-fasen nodig. Sterker nog, die 4x300 Wp is dus 1200 Wp, wat makkelijk op een 16A groep gepast zou hebben. Die installateur heeft echt rommelwerk verzorgd. Maar ook daar kun je eventueel alvast naar de toekomst kijken: kun/ga je je PV uitbreiden/upgraden, blijf je dan binnen de 16A? Of is je dak groot genoeg voor veel grotere opbrengst en ga je naar een 3 fasenteruglevering?
In je PV verdeler zit ook 20A, klopt ook niet.
Als ik jou was, zou ik een plannetje maken met oog op wat je in de komende gaat doen, en daar je nieuwe kast op voorbereiden. Je huidige kast gaat nergens over

Ik heb momenteel een 1x35A aansluiting, ivm zonnepanelen en voor de toekomst (evt warmtepomp / EV) wil ik dit laten verzwaren naar 3x25A.
De offerte bij Stedin is aangevraagd maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er nog meer bij komt kijken.
Ik sprak vorige week een kennis waarbij hij ook recentelijk een 1 => 3 fase omzetting heeft laten doen en hij zei dat het niets anders was dan het toevoegen van 2 hoofdzekeringen.
Maar is dat (in mijn geval) ook zo?
Een foto van de meterkast:
De offerte bij Stedin is aangevraagd maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er nog meer bij komt kijken.
Ik sprak vorige week een kennis waarbij hij ook recentelijk een 1 => 3 fase omzetting heeft laten doen en hij zei dat het niets anders was dan het toevoegen van 2 hoofdzekeringen.
:strip_exif()/f/image/6HB9u8tfM7TYcez3QhZ21BeI.jpg?f=fotoalbum_large)
Je foto is niet heel erg scherp, maar indien je nog geen 3-fase geschikte meter hebt moet deze ook vervangen. Vanaf de meter zal de netbeheerder willen aansluiten op een 3-fase hoofdschakelaar, dus mocht je die niet hebben zal deze eerst geplaatst moeten worden. Het scheelt dat je een hoofdzekering een automaat is, zodat je vrij eenvoudig zelf je installatie spanningsloos kan maken.Sypher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:29:
Maar is dat (in mijn geval) ook zo? Een foto van de meterkast:
Je moet voordat ze je aanvraag in behandeling nemen sowieso je hoofdschakelaar van je groepenkast vervagen door een 4P model, omdat ze anders de twee extra fasen er niet op kunnen aansluiten.Sypher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:29:
Ik heb momenteel een 1x35A aansluiting, ivm zonnepanelen en voor de toekomst (evt warmtepomp / EV) wil ik dit laten verzwaren naar 3x25A.
[Afbeelding]
Verder is het "fraai" als je dan elke aarlekautomaatschakelaar op een fase aansluit: je hebt er nu 3, dus op elke fase 1. Dan voorkom je ook dat je te snel over de 25A gaat (waar je nu 40A hebt).
Alles wat daarna komt (WP, EV, etc) kun je invullen als het zover is.
De offerte van Stedin bevat vervangen van de hoofdzekering én de meter.Nielson schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:41:
[...]
Je foto is niet heel erg scherp, maar indien je nog geen 3-fase geschikte meter hebt moet deze ook vervangen. Vanaf de meter zal de netbeheerder willen aansluiten op een 3-fase hoofdschakelaar, dus mocht je die niet hebben zal deze eerst geplaatst moeten worden. Het scheelt dat je een hoofdzekering een automaat is, zodat je vrij eenvoudig zelf je installatie spanningsloos kan maken.
Helder!Zwartoog schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:42:
[...]
Je moet voordat ze je aanvraag in behandeling nemen sowieso je hoofdschakelaar van je groepenkast vervagen door een 4P model, omdat ze anders de twee extra fasen er niet op kunnen aansluiten.
Verder is het "fraai" als je dan elke aarlekautomaatschakelaar op een fase aansluit: je hebt er nu 3, dus op elke fase 1. Dan voorkom je ook dat je te snel over de 25A gaat (waar je nu 40A hebt).
Alles wat daarna komt (WP, EV, etc) kun je invullen als het zover is.
Die aanvraag is meteen in behandeling genomen en daar kwam ook binnen een paar minuten al een offerte uitrollen. Ik betwijfel of er überhaupt iemand tussen heeft gezeten die de foto heeft bekeken.
Maar er moet dus wel degelijk iets veranderen in mijn meterkast dus daar zal ik voor die tijd eerst nog een installateur voor langs laten komen. Zou handig zijn als Stedin dat aan zou geven, want wat heeft het uploaden van een foto anders voor zin..

Offerte begrijp ik eigenlijk niet. Verzwaring van de aansluiting is nagenoeg een vast tarief van rond de 300 euro, tenzij je tientallen meters van de openbare weg zit.Sypher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:31:
[...]
De offerte van Stedin bevat vervangen van de hoofdzekering én de meter.
[...]
Helder!
Die aanvraag is meteen in behandeling genomen en daar kwam ook binnen een paar minuten al een offerte uitrollen. Ik betwijfel of er überhaupt iemand tussen heeft gezeten die de foto heeft bekeken.
Maar er moet dus wel degelijk iets veranderen in mijn meterkast dus daar zal ik voor die tijd eerst nog een installateur voor langs laten komen. Zou handig zijn als Stedin dat aan zou geven, want wat heeft het uploaden van een foto anders voor zin..
Enfin, je kast moet je dus sowieso aanpassen voordat ze komen, en dat is nog geen 15 minuten werk voor een beetje electriciën, aangenomen dat je kast er van binnen net zo netjes uitziet als van buiten.
Ik denk dat je nog wel een schrijven van Stedin krijgt met de melding dat er voor de verzwaring een 3 fase hoofdschakelaar geplaatst moet zijn. Compleet met een 2 tal voorbeeld foto's van een hoofschakelaar.Sypher schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:31:
[...]
De offerte van Stedin bevat vervangen van de hoofdzekering én de meter.
[...]
Helder!
@Sypher voor Stedin heb je alleen een 4p hoofdschakelaar nodig zoals hierboven als is vermeld. Dat kan prima in de huidige groepenkast. Het beste kun je op de hoofdschakelaar op de inkomende kant een aansluitkam (https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html) plaatsen en vervolgens de drie ALS's verdelen over de drie fasen vanuit de hoofdschakelaar.
Je kookgroep moet dan ook nog over twee fasen verdeeld worden. Hier heb je een 3f aardleautomaat voor nodig. Dat past dan niet meer in je huidige kast, dus moet je uitbreiden. Wellicht ben je dat toch al van plan voor de EV en zonnepanelen.
Je kookgroep moet dan ook nog over twee fasen verdeeld worden. Hier heb je een 3f aardleautomaat voor nodig. Dat past dan niet meer in je huidige kast, dus moet je uitbreiden. Wellicht ben je dat toch al van plan voor de EV en zonnepanelen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Duidelijk verhaal. Waarom zou een installateur dit destijds dan zo gedaan hebben? En zou ik er nog iets mee kunnen, richting de installateur? De PV-Installatie is in mei 2021 door de vorige eigenaar laten plaatsen.Zwartoog schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:43:
[...]
Als je 3x25A als hoofdaansluiting hebt, mag je sowieso geen 20A groep erop hebben. Voor een 1x40A aansluiting kan dat wel, mits al je componenten op 63A (of hoger) gekwalificeerd zijn vanwege de mogelijke 20A invoer.
[...]
Voor je zonnepanelen heb je geen 3-fasen nodig. Sterker nog, die 4x300 Wp is dus 1200 Wp, wat makkelijk op een 16A groep gepast zou hebben. Die installateur heeft echt rommelwerk verzorgd.
In je PV verdeler zit ook 20A, klopt ook niet.
PV uitbreiden heb ik hier niet op de planning staan. Onze intentie is om hier maximaal een jaar of 3 á 4 te blijven wonen. Qua dak ruimte zouden er nog 6 panelen bij kunnen. Dus dan zou je waarschijnlijk nog steeds op 1-Fase terug levering uitkomen, mochten we dat alsnog willen.,Maar ook daar kun je eventueel alvast naar de toekomst kijken: kun/ga je je PV uitbreiden/upgraden, blijf je dan binnen de 16A? Of is je dak groot genoeg voor veel grotere opbrengst en ga je naar een 3 fasenteruglevering?
Daarom heeft volledig de kast vervangen eerst ook mijn voorkeur niet. Het kostenaspect tov de tijd dat we hier wonen.
Mocht het gevaarlijk zijn dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Hah die indruk had ik al ja. Vandaar de post hierJe huidige kast gaat nergens over.
@Wolf87 @Gizz
De foto van de open kast, mocht het jullie helpen.
:strip_exif()/f/image/LFzOnzw2yd63hpa3o4IyDZbs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door SpelFaut op 11-11-2022 18:13 ]
Hoe hebben ze de draden van die B20 groep voor de PV-installatie afgetakt onder die linker aardlekschakelaar? Er mogen niet zomaar 2 draden in 1 klem, zeker niet als deze een verschillende doorsnede hebben.SpelFaut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:11:
De foto van de open kast, mocht het jullie helpen.
[Afbeelding]
Met bijvoorbeeld aftakblokjes mag dit wel, daar was de installateur die de Hager aardlekschakelaar ooit heeft geplaatst zo te zien een groot fan van.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Blijf me altijd verbazen over hoe weinig ruimte er eigenlijk in standaard kasten zit. En hoe vol een elektricien zo’n kastje dan alsnog weet te proppen.
#team_UTC+1
Gemakzucht, onkunde, ontwetendheid, of alle drie. Niet alle PV-leggers zijn electriciën. Geen idee of je verhaal kunt halen.SpelFaut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:11:
[...]
Duidelijk verhaal. Waarom zou een installateur dit destijds dan zo gedaan hebben? En zou ik er nog iets mee kunnen, richting de installateur? De PV-Installatie is in mei 2021 door de vorige eigenaar laten plaatsen.
Dat AC-type aardlekschakelaar is, zoals boven al gezegd, gevaarlijk, schakelt niet altijd af met moderne apparatuur. De 20A automaten zijn in theorie gevaarlijk. Je panelen zullen niet ineens 20A leveren, maar als je omvormer langzaam doorfikt en er langdurig 19A trekt, kan je bedrading smelten - 16A zekeringen voorkomen dit. Kans dat je in de praktijk echt gevaar loopt is nihil gezien de veiligheidsmarges die overal op zitten, maar dit is gewoon afkeurpunt 2. Wat @Xander zegt is punt 3. Verder vind ik het een spaghettikast en heb ik geen idee hoe de boel precies aan elkaar zit.PV uitbreiden heb ik hier niet op de planning staan. Onze intentie is om hier maximaal een jaar of 3 á 4 te blijven wonen. Qua dak ruimte zouden er nog 6 panelen bij kunnen. Dus dan zou je waarschijnlijk nog steeds op 1-Fase terug levering uitkomen, mochten we dat alsnog willen.,
Daarom heeft volledig de kast vervangen eerst ook mijn voorkeur niet. Het kostenaspect tov de tijd dat we hier wonen.
Mocht het gevaarlijk zijn dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Nieuwe kast zijn de kosten van gebrek aan veiligheid niet waard, bijvoorbeeld:
/f/image/vdokhc01Bfcr68T8foFkP8GR.png?f=fotoalbum_large)
Is voorbedraad en al, kwestie van de eindgroepen aansluiten. Let alleen wel even op je fornuisgroep, of dit een oude kookgroep is (2P+2N) of krachtgroep (3P+N).
En een losse B16 alamat erbij voor je PV-verdeler.
Oh, ik snap trouwens nog iets niet: het lijkt erop dat er maar 2 van de 3 fasen zijn aangesloten: zie namelijk naast de blauwe en bruine maar 1 extra (zwarte) draad vanuit je meter komen. Heb je ook een foto van je hoofdzekeringskastje eronder?
Ja een nieuwe kast ophangen en de eindgroepen aansluiten lijkt mij geen probleem. Lijkt me wel een leuke klus zelfs.Zwartoog schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:01:
(nieuwe kast) Is voorbedraad en al, kwestie van de eindgroepen aansluiten.
Ik ga dus alleen echt niet onder spanning werken, dus dan is de vraag hoe we dat gaan regelen. Die discussie met zelf zegel verbreken op de hoofdzekering etc.
Voor zover ik het nu heb kunnen beredeneren moet het een halve krachtgroep zijn. 2P+N. De kookplaat die ik heb werkt op maximaal 2 fasen en toch is hij aangesloten op een 3-fasen automaat. (Of ze moeten, god forbid, ergens een tweede Nul vandaan gepakt hebben, die ik nog niet gezien heb.).... Let alleen wel even op je fornuisgroep, of dit een oude kookgroep is (2P+2N) of krachtgroep (3P+N)..
Tenminste, als ik de topicstart mag geloven.
Op een 2-fase groep, een halve krachtgroep. Hier zijn er 2 fasen, 1 nul en een aarde. Deze manier zal niet vaak voorkomen. Eigenlijk is dit een krachtgroep, maar er wordt dan 1-fase niet gebruikt. De pin van een fase is dan ook niet aangesloten.
Schrik niet van de aansluitingen naar de hoofdschakelaar, maar hier de foto.Oh, ik snap trouwens nog iets niet: het lijkt erop dat er maar 2 van de 3 fasen zijn aangesloten: zie namelijk naast de blauwe en bruine maar 1 extra (zwarte) draad vanuit je meter komen. Heb je ook een foto van je hoofdzekeringskastje eronder?
De tweede zwarte kabel(nr3) is slecht zichtbaar, maar is er wel.
:strip_exif()/f/image/zV6TxyW5JXBEg02NHQqGYj0F.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, dan zit dat tenminste wel goedSpelFaut schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:55:
[...]
Ja een nieuwe kast ophangen en de eindgroepen aansluiten lijkt mij geen probleem. Lijkt me wel een leuke klus zelfs.
Ik ga dus alleen echt niet onder spanning werken, dus dan is de vraag hoe we dat gaan regelen. Die discussie met zelf zegel verbreken op de hoofdzekering etc.
[...]
Voor zover ik het nu heb kunnen beredeneren moet het een halve krachtgroep zijn. 2P+N. De kookplaat die ik heb werkt op maximaal 2 fasen en toch is hij aangesloten op een 3-fasen automaat. (Of ze moeten, god forbid, ergens een tweede Nul vandaan gepakt hebben, die ik nog niet gezien heb.)
Tenminste, als ik de topicstart mag geloven.
[...]
[...]
Schrik niet van de aansluitingen naar de hoofdzekering, maar hier de foto.
De tweede zwarte kabel(nr3) is slecht zichtbaar, maar is er wel.
[Afbeelding]
Slechts 2 van de 3 fasen gebruiken via een 3-fase-automaat is volgens mij geen punt.
Maar ik begrijp dat je geen automaten als hoofdzekering hebt? Dat is wel balen, dan moet je iemand laten komen om de zekeringen eruit te draaien. Laat die dan ook je nieuwe kast ophangen, dan zit het gelijk goed
Succes!
Om de een of andere reden krijg ik mn wisselschakeling niet correct aan de praat.
Wanneer S1 uit staat kan ik S2 niet meer bedienen.
In S1 zit de bruine draad op de correcte plek (L) en bij S2 zit de de schakeldraad dat naar de lamp gaat ook in de (L). De andere twee zwarte draden van S2 gaan naar S1.
Ik zie niet goed waar het fout gaat maar het probleem zit er nof steeds.
Wanneer S1 uit staat kan ik S2 niet meer bedienen.
In S1 zit de bruine draad op de correcte plek (L) en bij S2 zit de de schakeldraad dat naar de lamp gaat ook in de (L). De andere twee zwarte draden van S2 gaan naar S1.
Ik zie niet goed waar het fout gaat maar het probleem zit er nof steeds.
Tja...xlvg schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:54:
- Of je haalt bij S2 toch de lampendraad door elkaar met een andere.
- Of je hebt de draden tussen beide schakelaars niet goed aangesloten
- Of één van je schakelaars is defect.
En nu verwacht je dat wij het zien?Ik zie niet goed waar het fout gaat maar het probleem zit er nof steeds.
@Zwartoog waarom is die 20A automaat in de meterkast zo'n probleem? 2,5 mm2 vd draad mag je tot 20A belasten, dus daar zit het probleem niet.
De eindgroepen zouden 16A moeten zijn ivm selectiviteit, maar gevaarlijk is het toch niet (even ervan uitgaande dat de omvormer op 20A gezekerd mag worden volgens de handleiding).
Ook qua maximale stroom klopt het. De omvormer levert lang geen 15A terug (ook niet bij een storing, zo'n omvormer zou heel bijzonder zijn), dus blijft de stroom over de componenten ruim onder de 40A.
De eindgroepen zouden 16A moeten zijn ivm selectiviteit, maar gevaarlijk is het toch niet (even ervan uitgaande dat de omvormer op 20A gezekerd mag worden volgens de handleiding).
Ook qua maximale stroom klopt het. De omvormer levert lang geen 15A terug (ook niet bij een storing, zo'n omvormer zou heel bijzonder zijn), dus blijft de stroom over de componenten ruim onder de 40A.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Iemand die met zekerheid kan zeggen of dit 2 of 4p hoofdschakelaar is?
:strip_exif()/f/image/plRMmVs7vuBy4a40n379lwvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor dit type (0903-045) kan ik op google erg weinig vinden. Is waarschijnlijk ook een hoofdschakelaar uit midden jaren 80...
0903 - 040 is 4p, 042 is 2p, uit de naamgeving word ik ook niet veel wijzer.
Op internet vond ik deze 500V versie, met 4p:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C9ng6j2lhifm9quhCPWxizgv.jpg?f=user_large)
Ivm overgang naar 3x25A moet ik weten of er al een 4p hoofdschakelaar aanwezig is....
:strip_exif()/f/image/plRMmVs7vuBy4a40n379lwvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor dit type (0903-045) kan ik op google erg weinig vinden. Is waarschijnlijk ook een hoofdschakelaar uit midden jaren 80...
0903 - 040 is 4p, 042 is 2p, uit de naamgeving word ik ook niet veel wijzer.
Op internet vond ik deze 500V versie, met 4p:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C9ng6j2lhifm9quhCPWxizgv.jpg?f=user_large)
Ivm overgang naar 3x25A moet ik weten of er al een 4p hoofdschakelaar aanwezig is....
Als dat de enige optie is...moet ik weer even langs bij die mensen. Heb de sleutel nog nietSkynett schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:45:
@FitTiv Even de 4 kunststof schroeven losdraaien en de kap even lichten en je ziet het meteen.
Doe dan op zijn minst een foto van de rest van de meterkast, als die een beetje netjes is opgebouwd is misschien ook wel te zien of er wel of geen krachtstroom aanwezig is. Ik zie al drie labels van een aardlekschakelaar naast elkaar zitten, dus dat geeft al een beetje hoop.
[ Voor 23% gewijzigd door Skynett op 12-11-2022 16:55 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
De aanduiding 380V suggereert dat de schakelaar geschikt is voor 3 fase. Maar wat de hoofdaansluiting is kun je op deze foto's niet zien.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Typenummer van de schakelaar in beide foto's komt wel overeen. Dat geeft nog meer hoop.
Hoi ik weet niet 100% zeker of dit het juiste topic is, maar ik stel de vraag toch maar.
Ik heb een lamp aan de muur van mijn schuur, waar ik zelf de volgende schermsensor in heb gebouwd.
https://www.lampentotaal....siq-voor-buitenlamp-31027
Na enkele jaren gebruik, deed hij het niet meer en het bleek gelukkig enkel de ledlamp te zijn die op was.
Nu ik er een nieuwe ledlamp in heb zitten flikkert het licht geregeld. Als een soort stroboscoop.
Ook als ik de verlichting in de schuur aanzet dan knippert de lamp even. In de zomer merkte ik dat als de buitenlamp niet geactiveerd is, de lamp even aanspringt en weer uit als ik de tl verlichting in de schuur activeer.
Heeft iemand tips wat ik zou kunnen proberen want ergens voelt het niet goed zoals het nu werkt.
Alvast bedankt.
Ik heb een lamp aan de muur van mijn schuur, waar ik zelf de volgende schermsensor in heb gebouwd.
https://www.lampentotaal....siq-voor-buitenlamp-31027
Na enkele jaren gebruik, deed hij het niet meer en het bleek gelukkig enkel de ledlamp te zijn die op was.
Nu ik er een nieuwe ledlamp in heb zitten flikkert het licht geregeld. Als een soort stroboscoop.
Ook als ik de verlichting in de schuur aanzet dan knippert de lamp even. In de zomer merkte ik dat als de buitenlamp niet geactiveerd is, de lamp even aanspringt en weer uit als ik de tl verlichting in de schuur activeer.
Heeft iemand tips wat ik zou kunnen proberen want ergens voelt het niet goed zoals het nu werkt.
Alvast bedankt.
Dit is een 4p hoofdschakelaar.FitTiv schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:35:
Iemand die met zekerheid kan zeggen of dit 2 of 4p hoofdschakelaar is?
[Afbeelding]
(zie mijn edit onderaan)
Ik heb de 63A 500V versie van die hoofdschakelaar (huis uit ‘89) met typenummer 0903-46:Voor dit type (0903-045) kan ik op google erg weinig vinden. Is waarschijnlijk ook een hoofdschakelaar uit midden jaren 80...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kb6eQPOFscS0ZJzRujiVlHaw.jpg?f=user_large)
Die van mij is 4P en ik vermoed die van jou ook want hij lijkt qua sticker precies hetzelfde.
Verder heeft een andere tweaker een hoofdschakelaar met hetzelfde typenummer 0903-045 als jij hebt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dH46Pz96YzdAhEk43PJwWwcN.jpg?f=user_large)
(Zie: DonJunior in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Die sticker ziet er iets anders uit maar de specs zijn verder hetzelfde en die is ook 4p.
Dus ik denk dat je er vrij veilig vanuit kunt gaan dat jouw schakelaar ook 4p is.
Edit: Jouw hoofdschakelaar is inderdaad een 4p, zie deze foto van weer een andere tweaker, identieke sticker, ook 40A 380V en typenummer 0903-45:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6MapqwtiRuge5swQIOV7T9n.jpg?f=user_large)
Is een 3 fase aansluiting, want je ziet in zijn post op de eerste foto dat het een 3-fase meter betreft: DeadMetal in "Groepenkast - is dit correct aangelegd?"
[ Voor 21% gewijzigd door Vliegvlug op 13-11-2022 19:50 ]
heeft iemand nog tips, naast het verlagen van m'n bloeddruk, om schakelmateriaal aan te sluiten in inbouwdozen?
Het is vaak stoeien met de stugge draden en krappe ruimte om eea goed aan te sluiten.
- draden netjes wegwerken / stapelen
- draden die uit de connector schieten door de spanning
- door de wirwar van draden en en spanning lukt het niet om het schakelmateriaal in te brengen
- dilemma over draadlengte in de inbouwdoos ( te lang= past niet, te kort= niet aan te sluiten )
deze post past misschien beter in het FFFFUUU topic, maar wil toch graag wat doelgerichte tips
( want ben drie keer weggelopen, voordat ik schroevendraaiers en tangen in de nieuwe wanden zou rammen! )
Het is vaak stoeien met de stugge draden en krappe ruimte om eea goed aan te sluiten.
- door de wirwar van draden en en spanning lukt het niet om het schakelmateriaal in te brengen
- dilemma over draadlengte in de inbouwdoos ( te lang= past niet, te kort= niet aan te sluiten )
deze post past misschien beter in het FFFFUUU topic, maar wil toch graag wat doelgerichte tips
( want ben drie keer weggelopen, voordat ik schroevendraaiers en tangen in de nieuwe wanden zou rammen! )
[ Voor 8% gewijzigd door HyperTrophy op 14-11-2022 10:55 ]
Nou heb de offerte binnen:Skynett schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:48:
[...]
Je maakt nu alleen een financiële afweging over het bedrag wat ze vragen. Is ook misschien wel de eerste reflex als je zo'n bedrag ziet staan. Het is geen klein bedrag.
Maar de afweging die er echt toe doet gaat over (je eigen) veiligheid. Dat moet het criterium zijn waarop je zo'n beslissing baseert. En dan wordt het in mijn optiek ineens een hele eenvoudige afweging met maar één uitkomst: namelijk laten doen door Enexis.
Je krijgt het dan ook nog eens precies zoals jij wil. Kabel inkorten maakt dan niet meer uit, dan doen ze dan ook voor je.
Zet je over dat bedrag heen, zoek contact met Enexis en laat het doen.
:strip_exif()/f/image/QVgoI9i01czVA76qmwPTxNNB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind het echt een belachelijk hoog bedrag, maar kom er niet onderuit vrees ik.
Er staat wel bij dat meer of minderkosten op de eindfactuur verrekend worden, dus hopelijk wordt het bedrag hierdoor nog iets lager.
Wil je niet toevallig combineren met het veranderen van je aansluiting naar 3x25A?Spasm schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]
Nou heb de offerte binnen:
[Afbeelding]
Er staat wel bij dat meer of minderkosten op de eindfactuur verrekend worden, dus hopelijk wordt het bedrag hierdoor nog iets lager.
p.s. weet je zeker dat dit klopt? Heb je foto's moeten doorsturen en hebben ze daar naar gekeken?
Nee, ik heb nu 1x25A, veranderen naar 1x35A zou gratis moeten zijn.True schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:41:
[...]
Wil je niet toevallig combineren met het veranderen van je aansluiting naar 3x25A?
p.s. weet je zeker dat dit klopt? Heb je foto's moeten doorsturen en hebben ze daar naar gekeken?
Ik heb meerdere foto's uit meerdere hoeken meegestuurd inderdaad. Die moesten
verplicht via de website geupload worden dus ik ga ervan uit dat ze die gezien hebben.
Geweldig. Dank voor je hulp!Vliegvlug schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:25:
[...]
Dit is een 4p hoofdschakelaar.
(zie mijn edit onderaan)
[...]
Ik heb de 63A 500V versie van die hoofdschakelaar (huis uit ‘89) met typenummer 0903-46:
[Afbeelding]
Die van mij is 4P en ik vermoed die van jou ook want hij lijkt qua sticker precies hetzelfde.
Verder heeft een andere tweaker een hoofdschakelaar met hetzelfde typenummer 0903-045 als jij hebt:
[Afbeelding]
(Zie: DonJunior in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Die sticker ziet er iets anders uit maar de specs zijn verder hetzelfde en die is ook 4p.
Dus ik denk dat je er vrij veilig vanuit kunt gaan dat jouw schakelaar ook 4p is.
Edit: Jouw hoofdschakelaar is inderdaad een 4p, zie deze foto van weer een andere tweaker, identieke sticker, ook 40A 380V en typenummer 0903-45:
[Afbeelding]
Is een 3 fase aansluiting, want je ziet in zijn post op de eerste foto dat het een 3-fase meter betreft: DeadMetal in "Groepenkast - is dit correct aangelegd?"
Ik zal duimen voor je dat het werk en de rekening uiteindelijk meevallen.Spasm schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:37:
[...]
Nou heb de offerte binnen:
[Afbeelding]
Thanks, maar helaas:Skynett schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:36:
[...]
Ik zal duimen voor je dat het werk en de rekening uiteindelijk meevallen.
[Knip] hier stond een plaatje met 06 nummer van een medewerker, graag anonimiseren
Ik vind het echt te belachelijk voor woorden. Dit is gewoon een verdienmodel lijkt het.
[ Voor 38% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2022 20:18 ]
Nee is geen verdien model hoor, houd rekening met voorrrij kosten, onderzoek of je aansluiting wel verzwaard kan worden, de uitvoering, de materialen en netwerk registratie. Uit eindelijk betaal je ook voor een stukje verzwaren van hoofdnet in de toekomst.Alles is op basis van een gemiddelde kosten waar die van jouw aan de ondergrens zit van de kosten.Spasm schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:11:
[...]
Thanks, maar helaas:
[Afbeelding]
Ik vind het echt te belachelijk voor woorden. Dit is gewoon een verdienmodel lijkt het.
Maar waarom ben je eingelijk niet naar 3*25A gegaan, dat is een standaard aansluiting en zou het zelfde kosten.
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2022 20:19 ]
HT & NAS & Inventaris
Meestal is een verzwaring niet meer dan zekering vervangen. Soms moeten draadjes tussen meter en groepenkast vervangen worden. Heeeel erg soms moet de kabel vanaf straat vervangen worden. Dat laatste kost een veelvoud van jouw offerte en wordt betaald door alle klanten waar het een makkelijk klusje is. Kut voor jou, fijn voor degene die 25 meter vanaf de weg woont en voor 625.- een nieuwe kabel ingegraven krijgt.Spasm schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:11:
[...]
Thanks, maar helaas:
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2022 20:19 ]
Graag gedaan!
En veel woongenot in je nieuwe woning.
Je kan ook nog overwegen die oude hoofdschakelaar te vervangen voor wat nieuwers en gelijk ook een overspanningsbeveiliging toe te voegen.
Dan krijg je zoiets:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ly2TRaHNMomityb9UYkEKEhM.jpg?f=user_large)
Is een HDL11 kastje met een ABB OVR T2 overspanningsbeveiliging en een SD204 40A hoofdschakelaar met elkaar verbonden middels een 4 polige aansluitkam voor 2 componenten.
Dat moet ik bij mijzelf nog doen maar nog niet aan toegekomen.
Als je automaten hebt als hoofdzekeringen die je zelf kan omzetten om de hoofdschakelaar spanningsloos te maken is dat een klein klusje, kastje pas op de plek van de huidige.
Als er een draadje gegraven moet worden betaal je gewoon per meter hoor.jadjong schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:56:
[...]
Meestal is een verzwaring niet meer dan zekering vervangen. Soms moeten draadjes tussen meter en groepenkast vervangen worden. Heeeel erg soms moet de kabel vanaf straat vervangen worden. Dat laatste kost een veelvoud van jouw offerte en wordt betaald door alle klanten waar het een makkelijk klusje is. Kut voor jou, fijn voor degene die 25 meter vanaf de weg woont en voor 625.- een nieuwe kabel ingegraven krijgt.
Laatst nog een vriend van me: ja, in 2025 is jullie wijk aan de beurt en ga je naar 3x25A. Als je het eerder wilt kan dat wel, reken op 2000 euro want er ligt geen 3-fase hoofdkabel naar de woning.
Draden die uit de connector schieten? Dan zitten ze er echt niet goed in. 12 mm strippen en er goed stevig in steken.HyperTrophy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
heeft iemand nog tips, naast het verlagen van m'n bloeddruk, om schakelmateriaal aan te sluiten in inbouwdozen?
Verder: geduld. Draden buiten de muur insteken en dan draaiend het materiaal de muur in. Dan krullen de kabels netjes achterin de doos op.
Lekker diepe dozen nemen, degelijke klemmen, niet te veel in 1 doos willen doen, dus overweeg twee dozen naast elkaar waarvan er dan eentje met een blindplaat afgedekt wordt. Als je er later toch handig in wordt kan je er misschien nog een stopcontact van makenHyperTrophy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
Draden in een Z vouwen zodat je alle kanten op kan stellen zonder trekspanning op een connector te zetten.
tot zover de tips van een andere leek
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat is nou een praktische manier om in een meterkast een aantal groepen achter elkaar te plaatsen als een energieverdeler stekkerblok?
Ik kan dit wel maken met wat domotica (scripten in een Shelly 4PM pro bijvoorbeeld), maar ik hou er van als ik dit low-tech kan oplossen. Want dat reageert ook sneller dan een stukje software in wat domotica.
Dus stel ik kan 3 a 4 groepen achter elkaar schakelen, dat als de 1 gaat verbruiken de andere uitgaat, met daar achter nog eentje met lagere prioriteit.
Dit zou ik kunnen bereiken met wat energieverdeler stekkerblokken achter elkaar
maar dat is natuurlijk niet acceptabel. Ik wil echter liever de rest al uitzetten als er een verbruik van >100W gedetecteerd wordt op 1 groep, dan de 2e groep uitzetten etc. Maar opzich is dat geen vereiste.
Ik kan dit vermoedelijk wel bereiken met wat stroomcontrole automaten, maar dan ben ik het nog wel achter elkaar aan het hangen, en voelt het een beetje als de energieverdelers achter elkaar plakken.
Zijn er geen voorrang automaten op bijvoorbeeld 1 fase 10A, liefst met 3 of 4 aansluitingen?
Zoals gezegd krijg ik wel wat werkend, maar de vraag is of er geen mooiere oplossing voor is in de markt?
Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen.
Ik kan dit wel maken met wat domotica (scripten in een Shelly 4PM pro bijvoorbeeld), maar ik hou er van als ik dit low-tech kan oplossen. Want dat reageert ook sneller dan een stukje software in wat domotica.
Dus stel ik kan 3 a 4 groepen achter elkaar schakelen, dat als de 1 gaat verbruiken de andere uitgaat, met daar achter nog eentje met lagere prioriteit.
Dit zou ik kunnen bereiken met wat energieverdeler stekkerblokken achter elkaar
Ik kan dit vermoedelijk wel bereiken met wat stroomcontrole automaten, maar dan ben ik het nog wel achter elkaar aan het hangen, en voelt het een beetje als de energieverdelers achter elkaar plakken.
Zijn er geen voorrang automaten op bijvoorbeeld 1 fase 10A, liefst met 3 of 4 aansluitingen?
Zoals gezegd krijg ik wel wat werkend, maar de vraag is of er geen mooiere oplossing voor is in de markt?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Yup, gewoon 50mm, die van 40 links laten liggen. En 19mm buis, 16mm moet ook verboden worden.Proton_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:27:
Lekker diepe dozen nemen
Wat verder erg goed helpt is een stucadoor inhuren die een cm of 2 aan stuc op de muur kwakt

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
"Schaaat .. ik heb het geval dat deze kamer voor de renovatie groter was."Paul schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:42:
[...]
Yup, gewoon 50mm, die van 40 links laten liggen. En 19mm buis, 16mm moet ook verboden worden.
Wat verder erg goed helpt is een stucadoor inhuren die een cm of 2 aan stuc op de muur kwaktHij is even bezig geweest, maar ik heb niet echt gebrek aan ruimte in mijn doosjes
Wel langere schroeven moeten halen...
@!null Is toch allemaal niet voor de veiligheid van de installatie. Lijkt me dus juist een mooie taak voor een Shelly 4PM. Simpel, flexibel in te stellen en alles in een.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 15-11-2022 07:56 ]
of een timmerman die de gaten van het osb en gips niet goed uitlijnen, waardoor er gaten naast je afdekschildjes ontstaan...Paul schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:42:
[...]
Yup, gewoon 50mm, die van 40 links laten liggen. En 19mm buis, 16mm moet ook verboden worden.
Wat verder erg goed helpt is een stucadoor inhuren die een cm of 2 aan stuc op de muur kwaktHij is even bezig geweest, maar ik heb niet echt gebrek aan ruimte in mijn doosjes
Wel langere schroeven moeten halen...
had eerst verhogingsringen ( 25mm ) gehaald voor op de inbouwdozen, maar deze hadden een net te grote buiten diameter tov het afdekschild.
leuke tip, over die 40/50mm diepte, achteraf
Bij HSB moet je gewoon holle wanddozen gebruiken:HyperTrophy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:58:
[...]
of een timmerman die de gaten van het osb en gips niet goed uitlijnen, waardoor er gaten naast je afdekschildjes ontstaan...
had eerst verhogingsringen ( 25mm ) gehaald voor op de inbouwdozen, maar deze hadden een net te grote buiten diameter tov het afdekschild.
leuke tip, over die 40/50mm diepte, achterafer zit al 50mm in gelukkig. Denk dat ik toch wat moet inkorten, en meer geduld kweken
https://www.elektramat.nl...1fyAXqEAQYASABEgKUA_D_BwE
ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:18:
[...]
Bij HSB moet je gewoon holle wanddozen gebruiken:
https://www.elektramat.nl...1fyAXqEAQYASABEgKUA_D_BwE

die zitten er ook in, alleen van abb
Met de Attema dozen kun je achteraf nadat je op een slimme manier de leidingen in de wand hebt aangelegd, de dozen monteren:
YouTube: Hollewanddoos UHW50 art.nr. 1081 | Attema
Heb hier in een project een stuk of 30 dubbele dozen zitten, alles in recordtijd afgemonteerd omdat de doos altijd vlak in de wand zit.
Heb hier in een project een stuk of 30 dubbele dozen zitten, alles in recordtijd afgemonteerd omdat de doos altijd vlak in de wand zit.
ABB heeft soortgelijke, waarbij ook de buis invoer los is en je na montage erin kunt klikken. Grootste verschil is dat die van Attema twee schroefjes hebben waarmee je twee lipjes naar voren haalt en de doos vast zet, en dit bij die van ABB gaat met wat ze "fixraps" noemen, een soort tirap die je moet aantrekken en vervolgens afbreken. Waarbij je de dozen van Attema dus zo kunt hergebruiken, bij die van ABB moet je nieuwe fixwraps gebruiken (los verkrijgbaar).ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:14:
Met de Attema dozen kun je achteraf nadat je op een slimme manier de leidingen in de wand hebt aangelegd, de dozen monteren:
Het is inderdaad niet voor de veiligheid van de installatie, het is om de bron niet te overbelasten, idd niet de meterkast zelf.Septillion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:56:
@!null Is toch allemaal niet voor de veiligheid van de installatie. Lijkt me dus juist een mooie taak voor een Shelly 4PM. Simpel, flexibel in te stellen en alles in een.
De Shelly 4PM moet ik volgens mij wel scripten om dit te bereiken, zit niet in de standaard functies.
Ik wil dat het blijft werken, ook als internet eruit ligt etc, dus moet standalone kunnen werken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
https://www.2-wire.net/remi-de-slimme-energie-schakelaar/!null schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:18:
Wat is nou een praktische manier om in een meterkast een aantal groepen achter elkaar te plaatsen als een energieverdeler stekkerblok?
Dit zou ik kunnen bereiken met wat energieverdeler stekkerblokken achter elkaarmaar dat is natuurlijk niet acceptabel. Ik wil echter liever de rest al uitzetten als er een verbruik van >100W gedetecteerd wordt op 1 groep, dan de 2e groep uitzetten etc. Maar opzich is dat geen vereiste.
Stand allone oplossing die verschillende stroommeter kan uitlezen en obv daarvan uitgangen schakelen waarmee je een 230V relais zou kunnen schakelen.
of
https://www.conrad.nl/nl/...aar-1-stuk-s-2266854.html
Als je het echt old-skool wil en anders dit soort oplossingen met CT-klemmen .
https://www.conrad.nl/nl/...-dc-1-stuk-s-2311953.html
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 15-11-2022 11:46 ]
@!null Dan lijkt me scripten mij best een mooie oplossing. Helaas geen Tasmota support dus je kan niet die kant op.
Ik heb een vraag over juiste werking van een van mijn aardlekschakelaards.
Ik heb recent door stommiteit even kortsluiting gemaakt
De automaat van de betreffende groep deed keurig zijn werk en klapte eruit.
De aardlekschakelaar behorende bij deze groepen was er niet uitgeklapt.
Maar toen ik de groep weer aan wilde zetten kwam ik er achter dat ook de bijhorende fase eruit was geklapt.
Ik heb 3x25A aansluiting met automaten, dus kon deze gemakkelijk weer aanzetten.
Maar nu is mijn vraag klopt dit wel, of zit er dan toch iets niet goed in mijn meterkast?
Had de aardlek er niet eerder uit moeten gaan?
Ik heb daarna de aardlek getest via de testknop maar die werkte wel gewoon.
Ik heb recent door stommiteit even kortsluiting gemaakt

Maar toen ik de groep weer aan wilde zetten kwam ik er achter dat ook de bijhorende fase eruit was geklapt.
Ik heb 3x25A aansluiting met automaten, dus kon deze gemakkelijk weer aanzetten.
Maar nu is mijn vraag klopt dit wel, of zit er dan toch iets niet goed in mijn meterkast?
Had de aardlek er niet eerder uit moeten gaan?
@ollem Als je een sluiting tussen fase (L) en neutraal (N) maakt ziet je aardlekschakelaar geen onbalans en dus geen probleem. Volledig correct dat deze niet uit ging. En doordat je schijnbaar echt een harde sluiting hebt gemaakt was dit wel genoeg om de hoofdzekering door te krijgen. Kan gebeuren, zeker met automaten.
Klinkt prima. Aardlek klapt eruit als er stroom wegloopt uit het normale circuit. Via jou bijvoorbeeld. Of via een aarddraad. De normale automaat klapt eruit als de stroom te hoog wordt, door kortsluiting of overbelasting.ollem schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:50:
Ik heb een vraag over juiste werking van een van mijn aardlekschakelaards.
Ik heb recent door stommiteit even kortsluiting gemaakt![]()
Had de aardlek er niet eerder uit moeten gaan?![]()
Een normale automaat beveiligt je installatie, o.a. dat de draden niet te heet worden door overbelasting (kortsluiting is een vorm van overbelasting).
Een aardlekschakelaar/automaat beveiligt jou.
Dag tweakers, willen jullie meedenken in mijn projectje? Het zijn twee vragen, maar laat ik beginnen met het meest "dringende".
We hebben recent een inductiefornuis gekocht die binnenkort geleverd wordt en er moet een perilex aansluiting komen. Als ik toch aan de slag ga wil ik ook een 3-fase aardlekautomaat installeren voor een toekomstige laadpaal. De bekabeling voor beiden is al voorbereid.
Het gaat om een 3x25A groepenkast van ABB. In de groepenkast is er rechts (boven en onder) nog plek voor de twee nieuwe alamats, maar in het aansluiten loop ik tegen een uitdaging aan. Er zit momenteel een ABB busboard op het bovenste gedeelte en daardoor zit het aansluitblok voor de nul vol. Ik kan dat als volgt oplossen:
1. Ongebruikt busboarddeel loskoppelen - hoe netjes de aders achterlaten?
2. De bovenste alamat aansluiten op de ingaande kant van de onderste nieuwe alamat - het type wat ik heb heeft geen dubbele ingangen dus dat lijkt niet mogelijk.
3. Werken met twin aansluitdraad - dat leek me de beste oplossing. Zijn daar nog bezwaren tegen?
/f/image/FxbDsVTGjIm09iXlZZ1zqIL6.png?f=fotoalbum_large)
ps. De ABB versie van 3 fase 16A B-kar 30mA aardlekautomaat is pas volgend jaar leverbaar volgens verschillende leveranciers. Ik ben daarom uitgeweken naar twee Eaton aardlekautomaten. Niet mooi, maar dan is in ieder geval het rechterdeel van de kast nog hetzelfde en kan er gekookt worden.
We hebben recent een inductiefornuis gekocht die binnenkort geleverd wordt en er moet een perilex aansluiting komen. Als ik toch aan de slag ga wil ik ook een 3-fase aardlekautomaat installeren voor een toekomstige laadpaal. De bekabeling voor beiden is al voorbereid.
Het gaat om een 3x25A groepenkast van ABB. In de groepenkast is er rechts (boven en onder) nog plek voor de twee nieuwe alamats, maar in het aansluiten loop ik tegen een uitdaging aan. Er zit momenteel een ABB busboard op het bovenste gedeelte en daardoor zit het aansluitblok voor de nul vol. Ik kan dat als volgt oplossen:
2. De bovenste alamat aansluiten op de ingaande kant van de onderste nieuwe alamat - het type wat ik heb heeft geen dubbele ingangen dus dat lijkt niet mogelijk.
3. Werken met twin aansluitdraad - dat leek me de beste oplossing. Zijn daar nog bezwaren tegen?
/f/image/FxbDsVTGjIm09iXlZZ1zqIL6.png?f=fotoalbum_large)
ps. De ABB versie van 3 fase 16A B-kar 30mA aardlekautomaat is pas volgend jaar leverbaar volgens verschillende leveranciers. Ik ben daarom uitgeweken naar twee Eaton aardlekautomaten. Niet mooi, maar dan is in ieder geval het rechterdeel van de kast nog hetzelfde en kan er gekookt worden.
@Kiwi_Kevin Probeer eest even of je Eaton automaat op de rails past zonde het bus board in te korten.
Als tweede, als de verdeelblokje onderin achter je hoofdschakelaar zitten kun je prima met twin draden je automaten aansluiten.
Als tweede, als de verdeelblokje onderin achter je hoofdschakelaar zitten kun je prima met twin draden je automaten aansluiten.
Dank! De verdeelblokjes komen inderdaad van de hoofdschakelaar, via de verdeelblokjes van de linkerkast. Voor de volledigheid ook het andere deel onderstaand. Daar is overigens nog wel plek op de verdeelblokjes, mag je daar ook op aansluiten en dan oversteken tussen de kasten, of is dat niet toegestaan? De kasten zijn dus aansluitend.jeronimo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:16:
@Kiwi_Kevin Probeer eest even of je Eaton automaat op de rails past zonde het bus board in te korten.
:strip_exif()/f/image/6AgUkFmPyXa8rYpTmLtxL8mw.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2P aardlek naar boven, en onderin 2 3P+N aardlekautomaten bijplaatsen en mbv een kam doorverbinden.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:56:
Dag tweakers, willen jullie meedenken in mijn projectje? Het zijn twee vragen, maar laat ik beginnen met het meest "dringende".
[Afbeelding]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ook een goede, brengt me op het idee om de huidige alamat van de Pv naar links te plaatsen en dan kan ik ze ook naast elkaar kwijt!Illusion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:47:
[...]
De 2P aardlek naar boven, en onderin 2 3P+N aardlekautomaten bijplaatsen en mbv een kam doorverbinden.
Nog mooier zou zijn om de 2P aardlekschakelaar naar links te verplaatsen en dan rechts onderin de 3x 3P+N aardlekautomaten op een rijtje. Neem ze van hetzelfde merk en ze kunnen mooi met drieën op een kamrail.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:19:
[...]
Ook een goede, brengt me op het idee om de huidige alamat van de Pv naar links te plaatsen en dan kan ik ze ook naast elkaar kwijt!
Dat is het jammere, fornuis komt volgende week en Abb nergens te vinden. Misschien nog Duitse shops raadplegen.
Tijdelijk een budget Chint alamat vind ik dan ook weer zonde van het geld.
Kijk even op: https://www.sandervunderi...jOxaWWFQ2jCBoCKLIQAvD_BwEKiwi_Kevin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:42:
Dat is het jammere, fornuis komt volgende week en Abb nergens te vinden. Misschien nog Duitse shops raadplegen.
Die heeft volgens mijn wat je zoekt.
Edit: deze?
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
[ Voor 7% gewijzigd door RemmyB83 op 16-11-2022 00:20 ]
RemmyB83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:16:
[...]
Kijk even op: https://www.sandervunderi...jOxaWWFQ2jCBoCKLIQAvD_BwE
Die heeft volgens mijn wat je zoekt.
Artikelnummer: 2CSR256140R1165
Voorraad: 0
Dit product is tijdelijk niet leverbaar.
Tja, helaas. Maar netjes is het wél, als je er aan zou kunnen komen.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:42:
Dat is het jammere, fornuis komt volgende week en Abb nergens te vinden.
Voor de zonnepanelen zit nu een B16 30mA aardlekautomaat toch? Je zou nog kunnen overwegen om een B16 300mA aardlekautomaat voor de zonnepanelen te plaatsen als dat mag volgens de installatievoorschriften van de omvormer, deze is wel leverbaar. Dan houd je de bestaande B16 30mA over voor het fornuis. En dan rustig even de laatste B16 30mA automaat voor de laadpaal afwachten...
Met een dergelijke kam kun je de 3 ABB automaten doorverbinden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3BJXROa4Da7exmcP4qF7cF8z.jpg?f=user_large)
Dat maakt het bedraden wel een stuk simpeler natuurlijk.
Er zijn twee soorten Perilex wandcontactdozen: 16A en 25A.
Klopt het dat ik bij een inductie-fornuis (max vermogen rond de 10.5 kWh) een Perilex wandcontactdoos van 16A voldoende is? Ik las het onderstaande, maar wilde het toch voor de zekerheid checken.
Bij een 3 fase
3 Fase elektrische stroom is een methode voor het genereren, overbrengen en distribueren van elektrische stroom. Het is een poli-fase systeem. Dit systeem is wereldwijd de meest gebruikte methode door..
installatie automaat van 16 ampère komt dit dus neer op:
16A X 230V X 3 = 11.040 Watt
Klopt het dat ik bij een inductie-fornuis (max vermogen rond de 10.5 kWh) een Perilex wandcontactdoos van 16A voldoende is? Ik las het onderstaande, maar wilde het toch voor de zekerheid checken.
Bij een 3 fase
3 Fase elektrische stroom is een methode voor het genereren, overbrengen en distribueren van elektrische stroom. Het is een poli-fase systeem. Dit systeem is wereldwijd de meest gebruikte methode door..
Ja een 16A type is voldoende, maximaal te beveiligen met 16A. Daarboven neem je een 25A type. Echter de 25A types worden steeds minder gebruikt en vervangen door een cee type.KrsOne schreef op woensdag 16 november 2022 @ 02:37:
Er zijn twee soorten Perilex wandcontactdozen: 16A en 25A.
Bij een 3 fase
De grotere broer mag natuurlijk wel gebruikt worden op een 16A groep maar dat ding is ook een stuk lomper.
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 16-11-2022 07:22 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik zit ook op zo'n ding te azen. Gisteren heb ik aan Sander V gevraagd wanneer ze dit artikel weer verwachten. Ze gaven aan dat ze verwachten dat ze eind november weer komen.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Mocht KrsOne om wat voor een reden toch voor de 25 gaan, dan is het ook goed om rekening mee te houden dat de vormfactor van de 25A-versie anders is dan die van de 16A.habbekrats schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:20:
[...]
Ja een 16A type is voldoende, maximaal te beveiligen met 16A.
Just my two cents
Edit: je gewijzigd in KrsOne
[ Voor 4% gewijzigd door FL_ op 16-11-2022 08:49 ]
Klopt, bestaande is een 30mA. Heb ook even gebeld om de levertijd na te vragen want tegenwoordig is het soms zo dat als er 20 dagen levertijd staat, dat dat in de praktijk betekent: levertijd onbekend. Vunderink had er eentje op voorraad maar die was gereserveerd voor een samengestelde kast van een klant. Levertijd kon deze medewerker niet geven maar hij kon zien dat de huidige order uit juli was (en dus nog niet geleverd).Xander schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:35:
[...]
Tja, helaas. Maar netjes is het wél, als je er aan zou kunnen komen.
Voor de zonnepanelen zit nu een B16 30mA aardlekautomaat toch? Je zou nog kunnen overwegen om een B16 300mA aardlekautomaat voor de zonnepanelen te plaatsen als dat mag volgens de installatievoorschriften van de omvormer, deze is wel leverbaar. Dan houd je de bestaande B16 30mA over voor het fornuis. En dan rustig even de laatste B16 30mA automaat voor de laadpaal afwachten...
Met een dergelijke kam kun je de 3 ABB automaten doorverbinden:
[Afbeelding]
Dat maakt het bedraden wel een stuk simpeler natuurlijk.
Ik denk dat het dan gewoon de twee Eaton automaten worden, de huidige alamat gaat naar het linkerdeel en dan zijn er genoeg vrije aanslutingen. Dank allen
Hi, ik kom me eindelijk (zoals beloofd) eens melden voor een nieuwe groepenkast.
De huidige groepenkast van Hager is aangelegd in 2003. Volgens mij is die niet meer helemaal up to spec, en zijn er wat "opvallende" keuzes gemaakt:
- er is gekozen voor twee driefasen aardlekschakelaars. Hierachter zitten inmiddels 10 lichtgroepen en een kookgroep. Dat zijn er een paar teveel dus. Ik zou dit gewoon achter 3 enkelfase aardlekschakelaars gegooid hebben...
- de kookgroep is gesplit over 2 fasen, wel beide afkomstig van dezelfde aardlek. Sure, dat kan, maar het is een beetje bijzonder (misschien is hierom voor de driefasen aardlekschakelaars gekozen?)
Verder kom ik gewoon wat ruimte tekort.
- De kookgroep (voor de oven) wil ik vervangen door een normale krachtgroep
- Daar komt een tweede krachtgroep bij (voor een inductiekookplaat)
- En een 3e krachtgroep voor zonnepanelen,
- en 12 lichtgroepen (misschien wat overkill, maar nu zitten een aantal zaken al in de meterkast aan elkaar gelust wat als we toch bezig gaan, net zo goed op een eigen groep kan).
Om dat kwijt te kunnen moet het sowieso een dubbele kast worden (zou nét moeten passen in mijn meterkast).
Nu hink ik een beetje op twee gedachten: In eerste instantie dacht ik gewoon van het zelfde merk alléén de benodigde componenten bij te bestellen, en alles zelf te bedraden. Maar als ik dat zit samen te stellen op de bekende websites, is dat dik anderhalf keer zo duur als een complete voorbekabelde groepenkast van Emat.
Ik neig nu toch wel een beetje naar dat laatste dus. Of moet ik Emat echt niet in huis willen hebben?
Het zou dan zoiets worden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VdAz1dcwG3Oexko3fUlEylmY.png?f=user_large)
Verder nog iets waar jullie op zouden willen schieten?
Edit: bedenk me net dat de zonnepanelen beter op een eigen (300mA) aardlek of alamat kunnen...
De huidige groepenkast van Hager is aangelegd in 2003. Volgens mij is die niet meer helemaal up to spec, en zijn er wat "opvallende" keuzes gemaakt:
- er is gekozen voor twee driefasen aardlekschakelaars. Hierachter zitten inmiddels 10 lichtgroepen en een kookgroep. Dat zijn er een paar teveel dus. Ik zou dit gewoon achter 3 enkelfase aardlekschakelaars gegooid hebben...
- de kookgroep is gesplit over 2 fasen, wel beide afkomstig van dezelfde aardlek. Sure, dat kan, maar het is een beetje bijzonder (misschien is hierom voor de driefasen aardlekschakelaars gekozen?)
Verder kom ik gewoon wat ruimte tekort.
- en 12 lichtgroepen (misschien wat overkill, maar nu zitten een aantal zaken al in de meterkast aan elkaar gelust wat als we toch bezig gaan, net zo goed op een eigen groep kan).
Om dat kwijt te kunnen moet het sowieso een dubbele kast worden (zou nét moeten passen in mijn meterkast).
Nu hink ik een beetje op twee gedachten: In eerste instantie dacht ik gewoon van het zelfde merk alléén de benodigde componenten bij te bestellen, en alles zelf te bedraden. Maar als ik dat zit samen te stellen op de bekende websites, is dat dik anderhalf keer zo duur als een complete voorbekabelde groepenkast van Emat.
Ik neig nu toch wel een beetje naar dat laatste dus. Of moet ik Emat echt niet in huis willen hebben?
Het zou dan zoiets worden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VdAz1dcwG3Oexko3fUlEylmY.png?f=user_large)
Verder nog iets waar jullie op zouden willen schieten?
Edit: bedenk me net dat de zonnepanelen beter op een eigen (300mA) aardlek of alamat kunnen...
@mcDavid Zonnepanelen moeten volgens de NEN bijbel op een eigen aardlek.
Ik ben geen fan van emat, dat is je eigen keuze.
Ik ben geen fan van emat, dat is je eigen keuze.
Is het spul gevaarlijk? Heeft het een hoog storings/uitval percentage? Ik bedoel ik geloof best dat je voor de helft van het geld niet dezelfde kwaliteit krijgt, maar waar ga je dat in terug zien?
Ah, zo goedkoop vind ik ze niet maar die is idd wat goedkoper dan elektramat/groepenkastbestellen.blackd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:48:
@mcDavid welke prijzen vergelijk je precies? Maatwerk dubbele kast abb SN lijn is rond de 450 bij Sander Vunderink.
@mcDavid elektramat zet de a merken in mijn ogen onnodig duur in de configurator om het huismerk (emat) aan te prijzen.
Let wel, abb in de configurator daar is met busboard, niet de sn lijn (kamrails).
Je kan ook nog een Eaton van 3 rijen overwegen, als dat in de hooge past.
Sander V heeft voorgeconfigureerse kasten maar volgens mij kun je ze ook op maat bestellen.
Let wel, abb in de configurator daar is met busboard, niet de sn lijn (kamrails).
Sander V heeft voorgeconfigureerse kasten maar volgens mij kun je ze ook op maat bestellen.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik las pas deze oude quotes nog over emat.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:42:
Is het spul gevaarlijk? Heeft het een hoog storings/uitval percentage? Ik bedoel ik geloof best dat je voor de helft van het geld niet dezelfde kwaliteit krijgt, maar waar ga je dat in terug zien?
Check ook even de video.
Annuk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:52:
[...]
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.
Van de webshop sandervunderink.nl hebben ze destijds ook wel een interessant filmpje gemaakt over verschillen in brand reacties.
[YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat]
WackoH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:02:
[...]
Ik snap nooit waarom mensen (installateurs of particulieren) een paar Euro besparen op een installatie die 40 jaar mee moet door gerebrand Chinees spul te installeren. Emat is gewoon het label van een Nederlandse groothandel/importeur die z'n spullen in China met een logo laat stempelen.
Je hebt dus geen idee welke WangHangLo de echte fabrikant is en moet maar hopen dat het spul nog hetzelfde is als waar de KEMA een keer naar heeft gekeken.
Daarom heb ik ook alles gelijk vervangen wat door 2 verschillende zonnepaneel installateurs was geplaatst, het zag er ook dun en fragiel uit.RemmyB83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:18:
[...]
Ik las pas deze oude quotes nog over emat.
Check ook even de video.
[...]
[...]
Ik heb in de hoogte helaas niet genoeg ruimte, anders was dat idd een goeie optie geweest.blackd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:06:
@mcDavid elektramat zet de a merken in mijn ogen onnodig duur in de configurator om het huismerk (emat) aan te prijzen.
In de breedte houdt het ook niet over maar zou precies moeten passen.
Ik denk dat ik eens contact ga opnemen met SanderVulderink wat ze op maat kunnen maken, met de kasten in de shop kom ik er net niet helemaal uit.
Ik lurk hier ook al even mee, om mijn kennis bij te schaven. Zelf zou ik ook geen emat in mijn kast willen. Zeker nu met zonnepanelen. Ik heb namelijk nog een 1fase aansluiting van 35A.Whiskey48 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:25:
[...]
Daarom heb ik ook alles gelijk vervangen wat door 2 verschillende zonnepaneel installateurs was geplaatst, het zag er ook dun en fragiel uit.
En dat in combinatie met een 20A automaat van de zonnepanelen. Dan is op eens je 40A ALS niet meer geschikt.
Nu durf ik dit tijdelijk met in mijn geval Hager nog wel aan. Het zou ook een ander kwalitatief goed merk kunnen zijn natuurlijk. Maar met een ander goedkoop merk zou ik dit niet doen.
Zo'n kast hangt er straks voor jaren, en dan is hij maar iets duurder. Ik denk dan maar zo, je kan het maar 1x goed doen.
Lieve mensen, ik heb even een vraag en kan niet een goed antwoord vinden op het internet. Volgende maand worden de eerste stappen gezet van het isoleren van mijn vloer d.m.v. Tonzom luchtzakken. Nu wil ik alvast elektra leggen voor een toekomstige Quooker en inductie plaat via de kruipkelder, zodat ik de isolatie niet kapot hoeft te maken. Nu heb ik aan de onderzijde van de betonvloer een tempex(piepschuim) laag van 6cm dik zitten waar de elektra buizen aan bevestigd moeten worden. Nu heb ik al gezien dat er isolatiepluggen zijn, alleen hoe/waarmee kan ik het beste de buizen bevestigen? Ik zit te denken om de 19mm buizen te nemen, zodat aanpassen makkelijker is.
Ymvk kabel overwogen?DutchJo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:56:
Lieve mensen, ik heb even een vraag en kan niet een goed antwoord vinden op het internet. Volgende maand worden de eerste stappen gezet van het isoleren van mijn vloer d.m.v. Tonzom luchtzakken. Nu wil ik alvast elektra leggen voor een toekomstige Quooker en inductie plaat via de kruipkelder, zodat ik de isolatie niet kapot hoeft te maken. Nu heb ik aan de onderzijde van de betonvloer een tempex(piepschuim) laag van 6cm dik zitten waar de elektra buizen aan bevestigd moeten worden. Nu heb ik al gezien dat er isolatiepluggen zijn, alleen hoe/waarmee kan ik het beste de buizen bevestigen? Ik zit te denken om de 19mm buizen te nemen, zodat aanpassen makkelijker is.
Die wordt gebruikt en die wil ik in een elektra buis plaatsen en die buis aan het piepschuim bevestigen. Alleen de vraag is hoe ik dat het beste zou kunnen doen.
Ik vind dit niet zo bijzonder, jouw oven gebruikt blijkbaar 2 fasen dus dit spaart weer ruimte tov een krachtgroep.mcDavid schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:24:
Hi, ik kom me eindelijk (zoals beloofd) eens melden voor een nieuwe groepenkast.
…
Als je inductiekookplaat ook aan 2 fasen voldoende heeft zou ik de boel combineren, scheelt ruimte en spaart kosten.Verder kom ik gewoon wat ruimte tekort.
Dan kan je de huidige 3-fase aardlekschakelaar en de kookgroep hergebruiken en hoef je enkel een extra kookgroep bij te kopen en ze beiden op de ALS aan te sluiten. Bijv. de oven op fase 1 & 2 en kookplaat op 2 & 3.
Ik weet niet hoe breed die Hager kookgroep is maar bij ABB kan je ze twee eenheden breed krijgen en dan is de hele combinatie 8 eenheden breed ipv 12 wanneer je voor twee krachtgroepen met ALS gaat.
Zou op deze ALS namelijk niet ook nog de zonnepanelen zetten maar dat heb je zelf ook al bedacht gezien je edit.
Ik zou die YMVK gewoon zonder buis in de kruipruimte plaatsen, kan je tegen je fundering bevestigen als je het echt wilt ophangen.DutchJo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:15:
[...]
Die wordt gebruikt en die wil ik in een elektra buis plaatsen en die buis aan het piepschuim bevestigen. Alleen de vraag is hoe ik dat het beste zou kunnen doen.
Bij mij heb ik het of los tegen de fundering aan of leid ik het langs de beugels van de riolering heen zodat de kabels niet kriskras door de kruipruimte gaan maar enkel aan de randen op de grond liggen. En waar ze de kruipruimte kruisen lopen ze dus van de grond via hetzelfde traject als de afvoer.
polymax of ander sneldrogende lijmkit de beugels vast maken.DutchJo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:15:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.