Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 272 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.324.528 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19
Hansieo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:58:
Vraagje,

Ik ben al half van het gas af, van het voorjaar de bovenverdieping, ww en koken eraf.

Dat gaat dus inductie koken worden op 3F. (ben al aan het orienteren)
Moet dat op een perilex ? of mag ik ook gewoon rechtstreeks de groepenkast in op een 3F automaat?
Die perilex is alleen maar extra contactovergangen, dus liever niet.
Ik ben ook geen fan van een perilex, niet in de laatste plaats omdat het altijd maar afwachten is hoe deze is bedraad en of het een 1-fase kookgroep is of 3-fase krachtgroep waar hij op aangesloten is.

Maar een kabel direct de kookplaat in is ook niet handig zoals hierboven al gezegd.
En dat is nog afgezien van het aansluiten van een kabel met massieve aders direct op de kookplaat als dat al goed lukt, een flexibel aansluitsnoer is velen malen handiger.

Daarom zou ik zo’n aansluitdoos plaatsen ipv een Perilex:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51Vnl6bjf1L._SL1000_.jpg
Merten Aansluitdoos MEG1010-9019 UP

Super makkelijk aansluiten en je zie meteen met wat voor een aansluiting je te maken hebt.
Geeft je ook nog de mogelijkheid om een losse 1 fase oven er bij aan te sluiten onder je kookplaat wanneer deze maar 2 fasen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:53

BTS

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de volgende 2 type componenten?:

Eaton 215642
Euro-Vario-kamrails (vork) 2P 3 x 63 A 10 mm2 6 TE EVG-2PHAS/6MODUL

Eaton 271075
Z-GV-16/1P+N-2TE
Kamrail (vork) 2P 8 x 80 A 16 mm2 Z-GV-16/1P+N-2TE/16

Beide zijn geschikt voor de PKN type Eaton componenten.
Ik wil er 3 Alamats op plaatsen van het type Eaton 16a 30ma 1p+n pkn6-16/1n/b/003.
Fabrikant nummer 236633

Zie ik iets over het hoofd of zijn beide geschikt?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:34
Vliegvlug schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:45:
[...]

Ik ben ook geen fan van een perilex, niet in de laatste plaats omdat het altijd maar afwachten is hoe deze is bedraad en of het een 1-fase kookgroep is of 3-fase krachtgroep waar hij op aangesloten is.

Maar een kabel direct de kookplaat in is ook niet handig zoals hierboven al gezegd.
En dat is nog afgezien van het aansluiten van een kabel met massieve aders direct op de kookplaat als dat al goed lukt, een flexibel aansluitsnoer is velen malen handiger.

Daarom zou ik zo’n aansluitdoos plaatsen ipv een Perilex:
[Afbeelding]
Merten Aansluitdoos MEG1010-9019 UP

Super makkelijk aansluiten en je zie meteen met wat voor een aansluiting je te maken hebt.
Geeft je ook nog de mogelijkheid om een losse 1 fase oven er bij aan te sluiten onder je kookplaat wanneer deze maar 2 fasen nodig heeft.
Wat een leuk ding! Ik heb hier zelf al een perilex doos in de muur gestopt. Ik zie zo niet dat je deze daar op kan schroeven? Dat wordt dus extra gaatjes in de muur neem ik aan?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
@BTS Het staat in de naam, de ene is 10mm2 en geschikt voor 63A, de andere 16mm2 en geschikt voor 80A. Tevens lijkt de ene voor 3 aansluitingen te zijn en de andere voor 8?

Dit puur op basis van de namen in je post overigens :)

Edit: even wat meer opgezocht over deze dingen, ik zou voor de eerste gaan, van de 2e staat in het datasheet dat het bedoeld is om 0 devices te koppelen (die eerste is voor 3) en de foto werkt bij mij niet dus ik heb geen idee hoe het ding eruit ziet.

[ Voor 47% gewijzigd door Paul op 02-11-2022 11:18 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24
LED-Maniak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
[...]

Wat een leuk ding! Ik heb hier zelf al een perilex doos in de muur gestopt. Ik zie zo niet dat je deze daar op kan schroeven? Dat wordt dus extra gaatjes in de muur neem ik aan?
Klopt, deze zelf recent als vervanger op een perilex doos gezet, en die is groter dan de voorziene schroefafstand (voor normale inbouwdoos).
Met vier schroeven in de muur opgelost, zit ook beter vast als trekontlasting.

Die op het plaatje is er trouwens 1 met klemmen in de doos, er is dus ook een variant die met de 2 schroeven op een normale doos past.

[ Voor 11% gewijzigd door AudioHome op 02-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
[...]

Je kunt ook een gewone lasdoos erop schroeven, zolang je maar lasklemmen geschikt voor flexibele kabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:53

BTS

@Paul

Die verschillen had ook opgemerkt.
Mijn vermoeden is dat de Euro-Vario rail kant en klaar is en niet aanpasbaar.
De Kamrail Z-GV 16 (fabrikant nummer 271075) is denk ik aanpasbaar.

Als ik voor de Euro-Vario 2P 3 x 80 A 16 mm2 6 TE EVG-16/2PHAS/6MODUL 1 / 20 / 400 ga dan vergelijk ik wel 2 gelijkwaardige producten.
Dat is fabrikant nummer 291468

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
@True @Vliegvlug

Beide hartelijk dank voor jullie input/zienswijze.

Duidelijk nu, gaat dus níet rechtstreeks op de 3F automaat. _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier zo'n Merten doos liggen die nog gemonteerd moet worden.
De afstand tussen de twee gaten is 6 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd3UWiXxShqWsMjrhvmHxfzDeIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK8BKyNg7tVA8XSYjNYFgBEm.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:50:
[...]

Bijzonder dat het überhaupt nodig is, je zou toch zeggen dat daar ooit een nuldraad voor het lichtpunt heeft gezeten. :P

Maar inderdaad, de lasklem vervangen door een grotere (8-voudig is gangbaarder) en een kort stukje draad erbij prikken.
Gelukt met een 8-voudige, dank :) .
Denk niet dat ze hier ooit een keukenlamp gemonteerd gehad hebben. De stickers achterop de oude keuken waren uit het bouwjaar van de woning en de keuken had inbouwverlichting in de bovenkastjes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:41
[...]

Wij hebben begin dit jaar de keuken verbouwd en daarbij heb ik ook zo'n Mertens aansluitdoos gebruikt (rechtsonder):

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/keuken_aansluitdoos.jpg

Echt een ideaal ding en de Wago lasklemmen maken het makkelijk om soepel/solid te mengen zonder adereindhulzen. Paste niet op de bestaande inbouwdoos, gewoon via de 4 gaatjes in de hoeken vastgezet (wel even opletten dat je niet door je elektra heen boort natuurlijk).

Beetje overlengte gehouden zodat het fornuis nog naar voren kan en als het echt nodig is even de achterwand uit het keukenkastje halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
AudioHome schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:13:
[...]

Klopt, deze zelf recent als vervanger op een perilex doos gezet, en die is groter dan de voorziene schroefafstand (voor normale inbouwdoos).
Met vier schroeven in de muur opgelost, zit ook beter vast als trekontlasting.
Klopt, hij is voor een normale inbouwdoos, de perilexdoos heeft een steekmaat van 67mm tussen de schroeven en is dus groter.
Die op het plaatje is er trouwens 1 met klemmen in de doos, er is dus ook een variant die met de 2 schroeven op een normale doos past.
Dat is dezelfde doos! ;)
Die bevestiging met klemmen is een onderdeel wat je er af kan klikken wanneer je met schroeven wilt monteren, is inderdaad niet duidelijk op die foto van amazon.

Maar zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDE5mardzgOKe54-obl4s2x0zzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6LmDzRhXssrfWZNf3hHrYma.jpg?f=user_large

Die blauwe doos is een standaard inbouwdoos (ABB MD4050 in dit geval) waar die Mertens dus met de schroeven precies op past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
LiquidSmoke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:39:
[...]

Echt een ideaal ding en de Wago lasklemmen maken het makkelijk om soepel/solid te mengen zonder adereindhulzen.
Klopt, was ik inderdaad nog vergeten te zeggen dat je in die Wago 221 lasklemmen ook direct soepele ader kan plaatsen.
Ideaal inderdaad! (y)
[…]
Beetje overlengte gehouden zodat het fornuis nog naar voren kan en als het echt nodig is even de achterwand uit het keukenkastje halen.
Ook een goede tip!

@Hansieo Mocht je eerder over het bovenstaande heen gelezen heb tag ik je hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 16:36
Vliegvlug schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:27:
[...]

Klopt, was ik inderdaad nog vergeten te zeggen dat je in die Wago 221 lasklemmen ook direct soepele ader kan plaatsen.
Ideaal inderdaad! (y)

[...]

Ook een goede tip!

@Hansieo Mocht je eerder over het bovenstaande heen gelezen heb tag ik je hierbij.
had ik niet, maar bedankt voor de service... _/-\o_ d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Vliegvlug schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:16:
[...]

Klopt, hij is voor een normale inbouwdoos, de perilexdoos heeft een steekmaat van 67mm tussen de schroeven en is dus groter.

[...]

Dat is dezelfde doos! ;)
Die bevestiging met klemmen is een onderdeel wat je er af kan klikken wanneer je met schroeven wilt monteren, is inderdaad niet duidelijk op die foto van amazon.

Maar zie hieronder:
[Afbeelding]

Die blauwe doos is een standaard inbouwdoos (ABB MD4050 in dit geval) waar die Mertens dus met de schroeven precies op past.
Valt me op hoe groot ook deze doos is.

Mag je zoiets gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otl_f9fA57BvO33XMm2uuKLKGOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvDaONsoACt046J2FRjRLHeP.png?f=user_large
Dus in de muurdoos de aders met lasklemmen verbinden, en dan via de kniedoos met wartel voor trekontlasting aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

reputatio schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:47:
Ik ben bezig met het plaatsen van extra zonnepanelen en hierbij werd opgemerkt door een medetweaker om eventueel de hoofdzekering van 3x35A te vervangen voor 3x25A ivm de vastrechtkosten.
@reputatio
Een vraag die ik nog niet langs zag komen en waar je het zelf ook niet expliciet over had is wat je nu aan vastrecht betaalt. Je hebt weliswaar 3x35A hoofdzekeringen, maar dat houdt niet in dat je daar ook voor betaalt. Ik ken iemand die og veel grotere hoofdzekeringen heeft op zijn 3-fase-aansluiting, maar slechts voor 3x25A betaalt. En dat laat hij natuurlijk lekker zo!

Ergo: kijk eens goed op je rekening wat je betaalt. Zeker omdat de hele wijk op 3x35A zit zou dat wel eens kunnen zijn dat je daar niet extra voor betaalt. En dan zou ik geen slapende honden wakker maken en het laten zoals het is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:39:
[...]

Valt me op hoe groot ook deze doos is.
Hij is wel vrij plat en meestal heb je wel voldoende ruimte achterin je keukenkastje.
Mag je zoiets gebruiken?
[Afbeelding]
Dus in de muurdoos de aders met lasklemmen verbinden, en dan via de kniedoos met wartel voor trekontlasting aansluiten?
Dat kan ook.
Heeft zelfs speciale gaten voorbereidingen voor een perilex wanddoos:
ABB kniedeksel achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomblad5
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-01 19:36
Beste tweakers. Weten jullie of mijn huidige stoppenkast voldoet aan de regels. Ik betwijfel dit namelijk. Er zit maar 1 groep in de kast. Wanneer ik deze uitschakel blijven alle stopcontacten werken. Alleen bij uitschakelen van de aardlekschakelaar gaan elektrische installaties uit. Bijgevoegd is een foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeIgjntEGdTJiGw3DFP4nYLRhvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdu4iojflTMUbTuMf2DHU8dZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Boomblad5

De rechter aardlekautomaat is een combi van aardlekschakelaar 30mA en beveiligingsautomaat 16A

De aardlekschakelaar met de rode hendel is alleen een aardlekschakelaar 30 mA.
De linker "krachtgoep" is een gewone B16 beveiligingsautomat.
Waar deze voor bedoeld is is zo niet te zeggen, meestal zijn krachtautomaten 3 of 4 polig.

Eigenlijk moet de kap eraf.

Of het zo mag, geen idee een hoofschakelaar is tegenwoordig verplicht maar vroeger niet.
Aan de onderdelen te zien is deze al wel een jaar of 20 oud

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maar volgens mij is het ook creatief hergebruik van tweedehandsmateriaal.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:53
Hippe Lip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:21:
[...]

@reputatio
Een vraag die ik nog niet langs zag komen en waar je het zelf ook niet expliciet over had is wat je nu aan vastrecht betaalt. Je hebt weliswaar 3x35A hoofdzekeringen, maar dat houdt niet in dat je daar ook voor betaalt. Ik ken iemand die og veel grotere hoofdzekeringen heeft op zijn 3-fase-aansluiting, maar slechts voor 3x25A betaalt. En dat laat hij natuurlijk lekker zo!

Ergo: kijk eens goed op je rekening wat je betaalt. Zeker omdat de hele wijk op 3x35A zit zou dat wel eens kunnen zijn dat je daar niet extra voor betaalt. En dan zou ik geen slapende honden wakker maken en het laten zoals het is.
Dit was ook het eerste wat ik had opgezocht op de jaarnota. Hier staat een bedrag van ~ 1100 euro aan vastrecht voor de 3x35A aansluiting. Dus helaas moet hier in ons geval zeker meer voor worden betaald.

Maar inderdaad, het is goed om dat even eerst na te kijken, anders zou ik precies hetzelfde hebben gedaan als wat jij zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangkast
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

Ik weet niet of ik een eigen topic moet aanmaken of dat ik de vraag hier kan stellen: :)

Vanuit de nieuwbouw hebben we 12 zonnepanelen van 295wp met een omvormer van 3000 watt op ons huis liggen. Deze zonnepanelen liggen op het westen gericht onder 45 graden.

Als installatie hebben we een 3 fase aansluiting van 3x25a. De omvormer zit op een 16a eindgroep op 1 fase.

Nu willen we 30 zonnepanelen aansluiten waarvan 20 op de garage en 10 op de bijkeuken. de zonnepanelen op de garage liggen op oost/west onder een hoek van 13 graden en de panelen op de bijkeuken komen op zuid te staan op 20 graden. Hiervoor heb ik berekend dat een omvormer van 6000w en 3600 watt voldoende moet wezen.

Is het mogelijk om de omvormer van 6000 watt als 3 fase aan te sluiten op een 3x 16a alamat? klopt het dat deze evenredig verdeeld worden over de fases en ik dan niet meer dan 5600 watt op 1 fase heb staan (3600 voor de 1 fase omvormer en 2000 van de 3 fase omvormer.)

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05
Boomblad5 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:56:
Beste tweakers. Weten jullie of mijn huidige stoppenkast voldoet aan de regels. Ik betwijfel dit namelijk. Er zit maar 1 groep in de kast. Wanneer ik deze uitschakel blijven alle stopcontacten werken. Alleen bij uitschakelen van de aardlekschakelaar gaan elektrische installaties uit. Bijgevoegd is een foto [Afbeelding]
Die rechter aardlekautomaat is tevens van het type AC. Die reageren niet betrouwbaar in combinatie met moderne voedingen en mogen derhalve sinds 1996 niet meer worden toegepast. Je eigen veiligheid is dus niet gegarandeerd en voor die paar tientjes wel de moeite om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Wat zijn nou de juiste benamingen van groepenkast automaten die een voorrangs schakeling mogelijk maken zoals van die vaatwasser/keukenboiler stekkerblokken doen?
Ik weet dat dat bestaat voor meterkasten, maar ik weet niet meer hoe je dat noemt en kan het slecht vinden.

Dus stel je hebt een aantal 16A groepen, die je in prioriteit achter elkaar wil zetten om totaal stroomverbruik te limiteren.
Dit lukt wel met wat domotica, maar ik wil ook even checken hoe makkelijk ik dit kan bereiken met wat dommere groepenkast automaten.

Dus gaat 1 verbruiker stroom trekken dan gaat de groep met mindere prioriteit uit.

Edit: Ah met stroomcontrole vind ik al wat meer dingen

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 03-11-2022 17:03 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Gangkast De 6kw omvormer levert max minder dan 9A terug per fase.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat met de eerste omvormer van 3000w je op die fase al 13A terug levert. In het zonnige geval heb je op die fase dan 25A+13A+9A = 47A , een standaard huiskast is meestal berekend en uitgelegd op 40A.

Je kan dit soms oplossen door een extra 40A automaat tussen je afgaande groepen op die fase te zetten of de hele kast op 63A te (laten) samenstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 11:44
[...]

Veelal wordt zo'n Perilex wandcontactdoos achter de plint gemonteerd. Dat heb ik laatst dus ook maar gedaan bij 't installeren van onze inductiekookplaat. Is er eigenlijk iets op tegen om dit met een CEE wandcontactdoos & stekker te doen? Er zit tegenwoordig volgens mij bijna nooit meer een stekker aan een inductiekookplaat en dan is dit de meest voordelige oplossing. Volgens mij hebben deze oplossing ook een zeer lage overgangsweerstand, de pennen hebben een groter contactoppervlak dan Perilex.

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 03-11-2022 23:57 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 23:56
Gangkast schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:12:
Ik weet niet of ik een eigen topic moet aanmaken of dat ik de vraag hier kan stellen: :)

Vanuit de nieuwbouw hebben we 12 zonnepanelen van 295wp met een omvormer van 3000 watt op ons huis liggen. Deze zonnepanelen liggen op het westen gericht onder 45 graden.

Als installatie hebben we een 3 fase aansluiting van 3x25a. De omvormer zit op een 16a eindgroep op 1 fase.

Nu willen we 30 zonnepanelen aansluiten waarvan 20 op de garage en 10 op de bijkeuken. de zonnepanelen op de garage liggen op oost/west onder een hoek van 13 graden en de panelen op de bijkeuken komen op zuid te staan op 20 graden. Hiervoor heb ik berekend dat een omvormer van 6000w en 3600 watt voldoende moet wezen.

Is het mogelijk om de omvormer van 6000 watt als 3 fase aan te sluiten op een 3x 16a alamat? klopt het dat deze evenredig verdeeld worden over de fases en ik dan niet meer dan 5600 watt op 1 fase heb staan (3600 voor de 1 fase omvormer en 2000 van de 3 fase omvormer.)
Ja, dat klopt. Als je een 6kW 3-fase omvormer hebt, verdeeld ie zijn vermogen over de 3-fases. Dus elke fase krijgt er max 2kW bij. Die andere omvormer voor de panelen op de bijkeuken kan dan op fase 2 of 3.
Het zal weliswaar nooit allemaal gelijktijdig voorkomen, maar in je ontwerp moet je wel rekenen met de maximale vermogens ( of stroomsterktes).

Je kunt de 30 panelen ook met micro omvormers aansluiten, dan kun je het precies zo verdelen over de fases zoals je zou willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
blb4 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:53:
[...]

Veelal wordt zo'n Perilex wandcontactdoos achter de plint gemonteerd. Dat heb ik laatst dus ook maar gedaan bij 't installeren van onze inductiekookplaat. Is er eigenlijk iets op tegen om dit met een CEE wandcontactdoos & stekker te doen? Er zit tegenwoordig volgens mij bijna nooit meer een stekker aan een inductiekookplaat en dan is dit de meest voordelige oplossing. Volgens mij hebben deze oplossing ook een zeer lage overgangsweerstand, de pennen hebben een groter contactoppervlak dan Perilex.
CEE is op alle vlakken beter, behalve inbouwruimte. Maar volgens de topicwarning mag je hier niet over stekkers praten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

offtopic:
Achter de plint is eigenlijk onpraktisch, dan moet je namelijk echt plat op de grond en erg lange armen hebben om de perilexstekker los te halen of aan te sluiten. Tegenwoordig is er genoeg ruimte achter de keukenkastjes om de perilex-WCD daar te maken. Een klein gat in de achterwand v.h. keukenkastje en je kunt er simpel bij door de lades te verwijderen in het kastje (de meeste mensen hebben lades onder de kookplaat anno 2022 en in het geval van een oven het kastje er links of rechts naast waar je ook de WCD hebt voor de oven).
Perilexstekker is inderdaad zeker niet standaard, ook vanuit de producenten omdat het simpelweg geen standaard gegeven is hoe men een perilexaansluiting en/of stekker aansluit én op hoeveel fases de inductiekookplaat überhaupt wordt aangesloten met of zonder gebruik van powermanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

louzy82 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:45:
Kan iemand een idee geven wat een acceptabele prijs is voor het vernieuwen van deze meterkast?
Er wordt minimaal 1 extra groep aan toegevoegd

[Afbeelding]

Indien nodig kan ik morgen met daglicht een duidelijkere foto maken
Bedrag wat eerder al aangegeven werd, wel als een "beunklus". Bij een bedrijf ga je meer kwijt zijn door duurder merk automaten etc.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
barktus schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:44:
[...]

Bedrag wat eerder al aangegeven werd, wel als een "beunklus". Bij een bedrijf ga je meer kwijt zijn door duurder merk automaten etc.
duurder merk automaten? 8)7 Denk dat de oorzaak ergens anders ligt 8)

Bij een beunhaas betaal je ten eerste geen 21% BTW, dus die hou je in de zak. Het materiaal is in de basis even duur, maar... een beunhaas hoeft verder geen kantoor/secretaresse/stroom/gas/kantinekosten/busje/brandstof/gereedschap etc. te betalen, dus die hoeft geen toeslag over zijn materialen te rekenen. Als hij al niet gewoon materiaal uit die bus haalt die door de baas / andere klant al is betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Den_S85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:38:
Bij een beunhaas betaal je ten eerste geen 21% BTW, dus die hou je in de zak. Het materiaal is in de basis even duur, maar... een beunhaas hoeft verder geen kantoor/secretaresse/stroom/gas/kantinekosten/busje/brandstof/gereedschap etc. te betalen, dus die hoeft geen toeslag over zijn materialen te rekenen. Als hij al niet gewoon materiaal uit die bus haalt die door de baas / andere klant al is betaald.
En hij hoeft ook geen aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor als je huis affikt.

Geisoleerd gereedschap hoeft 'ie ook niet, maar als hij zichzelf tot een krokantje maakt, kun je 'm gewoon aan de ingang van de spoed dumpen en wegwezen.

Fijn zo, al die besparingen in deze turbulente tijden O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:09:
[...]

En hij hoeft ook geen aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor als je huis affikt.

Geisoleerd gereedschap hoeft 'ie ook niet, maar als hij zichzelf tot een krokantje maakt, kun je 'm gewoon aan de ingang van de spoed dumpen en wegwezen.

Fijn zo, al die besparingen in deze turbulente tijden O+
In principe moet het kunnen voor internetprijs voorbedrade groepenkast (+kleine service marge) + 4 uur arbeid a EUR 50 ex BTW (3 uur on site).

Er is echter bijna geen electricien die het daar voor wil doen want groepenkasten plaatsen zijn de winstpakkers.

In geval van de vraagsteller met de bende in de meterkast zou ik wel een uurtje extra rekenen :P

* Rukapul heeft laatst een dubbele Eaton kast laten ophangen voor 1450. Absoluut de hoofdprijs maar hing keurig een paar dagen later.
Heb in het verleden ook wel eens voor puur een paar uur arbeid een internetkast laten ophangen, maar dan moet je dus zoeken naar een 'klusser'.

In beide gevallen werd profi gewerkt met de juiste gereedschappen en beschermingsmaatregelen voor werken onder spanning.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 04-11-2022 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23

Ethirty

Who...me?

Voor de mensen die graag wat visualiseren en een schema willen maken, maar de bestaande tools (zoals bijv Hagercad) te complex zijn, kan ik de Hager Ready app aanbevelen (al is die soms wat buggy)

Je kan er niet alles mee, maar een snelle visualisatie en bedradingsschema is zo bij elkaar geklikt op telefoon of tablet. En je kan relatief makkelijk schuiven met onderdelen zodat je de bedrading efficiënt kan plannen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-i-Yw4J7g6KIjngLlzqXjBDOHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/to9BU3E4lUIwgd2cVktdf9Ib.jpg?f=user_large

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik heb zojuist een video deurbel (eufy wired) geïnstalleerd, welke 16-24v vraagt. Daarom heb ik mijn 8v beltrafo vervangen voor een 8-24v, aangesloten op 24. De deurbel werkt!

Gelijk na het inschakelen van de hoofdschakelaar bromt de trafo echter enorm. Is dit een kwestie van mindere kwaliteit van de trafo?

De trafo is uiteraard op dezelfde manier aangesloten, nul en fase waar het hoort en 24v via de 0 en 24 uitgang.

Gaat om een navaris beltrafo.

Edit: ik krijg nu ook via de app van de deurbel de melding “your transformer is not capable to power up the doorbell. The current trafo doesn’t match your doorbell, causing it to go offline or restart.”,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQek1rNO_AQtN6iiTFl4AqnsMNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTupH0ES9OkFPnPRbpeRPj6u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door JeyJey op 04-11-2022 17:43 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

JeyJey schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:19:
Ik heb zojuist een video deurbel (eufy wired) geïnstalleerd, welke 16-24v vraagt. Daarom heb ik mijn 8v beltrafo vervangen voor een 8-24v, aangesloten op 24. De deurbel werkt!

Gelijk na het inschakelen van de hoofdschakelaar bromt de trafo echter enorm. Is dit een kwestie van mindere kwaliteit van de trafo?

De trafo is uiteraard op dezelfde manier aangesloten, nul en fase waar het hoort en 24v via de 0 en 24 uitgang.

Gaat om een navaris beltrafo.

[Afbeelding]
Als jij op je kop hangt, brom je ook... :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Laatst online: 19:58
@JeyJey
Die beltrafo levert 8VA vermogen, en eufy specificeert maar liefst 32VA vermogen! Dat is wel erg veel voor een beltrafo! beetje raar van eufy dat ze dat als normaal beschouwen. Dus dan wil de trafo wel brommen. Koppel hem maar snel los, anders wordt je trafo te warm en vliegt de thermische beveiliging er uit en kan je de trafo vervolgens weggooien. Die beveiliging zit in de wikkelingen van de trafo en is niet te resetten, hij zit er in om brand te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 04-11-2022 18:01 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Skynett schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:59:
@JeyJey
Die beltrafo levert 8VA vermogen, en eufy specificeert maar liefst 32VA vermogen! Dat is wel erg veel voor een beltrafo! beetje raar van eufy dat ze dat als normaal beschouwen. Dus dan wil de trafo wel brommen. Koppel hem maar snel los, anders wordt je trafo te warm en vliegt de thermische beveiliging er uit en kan je de trafo vervolgens weggooien. Die beveiliging zit in de wikkelingen van de trafo en is niet te resetten, hij zit er in om brand te voorkomen.
Dank voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor.
Nu zit er bij de bel ook een stekker adapter, waarmee de bel ook is aan te sluiten. Kan ik deze eventueel gebruiken icm de bestaande bedrading van de deurbel? Dus via een lasklem? Draaddiktes lijken vergelijkbaar (adapter vs vaste bedrading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04
Deze beltrafo is misschien meer geschikt en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeyJey schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:22:
[...]

Nu zit er bij de bel ook een stekker adapter, waarmee de bel ook is aan te sluiten. Kan ik deze eventueel gebruiken icm de bestaande bedrading van de deurbel? Dus via een lasklem? Draaddiktes lijken vergelijkbaar (adapter vs vaste bedrading).
Wil je de originele gong nog blijven gebruiken? Die doet misschien niet veel met een DC netadapter.
grun93 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:39:
Deze beltrafo is misschien meer geschikt en niet duur.
Je weet dat je exact dezelfde transformator linkt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04
Xander schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:42:
[...]

Je weet dat je exact dezelfde transformator linkt?
Oeps! Nee, dat was me niet opgevallen, ik heb op de specs gezocht. Volgens Gamma kan hij bij 24V 30VA leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
@Xander nee die gong gebruik ik niet meer. Ik ga dan maar voor die route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Skynett schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:59:
@JeyJey
Weet je dat zeker, die 8VA? Was dat niet de oorspronkelijke trafo? Volgens de specificatie levert de nieuwe trafo hij 10VA bij 8V en 30VA bij 24V. Dat zou hij continu moeten kunnen leveren. Het vermogen dat Eufy opgeeft voor de bel (32VA) zou dus moeten kunnen omdat de tijden dat de bel wordt bediend maar heel kort zijn. In de ruststand moet het veel minder zijn. Er moet dus toch iets niet kloppen. Je (TS) hebt toch hoop ik niet vergeten de oude bel los te koppelen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Techneut schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:25:
[...]
Weet je dat zeker, die 8VA? Was dat niet de oorspronkelijke trafo? Volgens de specificatie levert de nieuwe trafo hij 10VA bij 8V en 30VA bij 24V. Dat zou hij continu moeten kunnen leveren. Het vermogen dat Eufy opgeeft voor de bel (32VA) zou dus moeten kunnen omdat de tijden dat de bel wordt bediend maar heel kort zijn. In de ruststand moet het veel minder zijn. Er moet dus toch iets niet kloppen. Je hebt toch hoop ik niet vergeten de oude bel los te koppelen :) ?
Wat skynett zegt lijkt wel te kloppen, bij wat er op Amazon staat over deze trafo (Max 8va).
Misschien is die van de gamma een nieuwe variant?

En nee de gong is uit het circuit gehaald. En de beldrukker is ook weg. :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24
@JeyJey @Skynett @grun93 @Techneut ,
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waar het naar toe moet als we in deze tijden van energiebesparing deurbellen gaan ophangen die 32W verbruiken? 8)7 |:( :?

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2022 19:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Je kan ook even meten wat er aan wisselspanning overblijft als de eufy aangesloten is. Als die spanning helemaal inzakt dan wordt de trafo overbelast en kan hij het gevraagde vermogen duidelijk niet leveren. Wel even wat langer meten, die eufy zal wel even wat tijd nodig hebben om op te starten.
Vergelijk dit met de onbelaste spanning.
Daar mag wel wat verschil tussen zitten, maar niet al te veel.
Let ook op hoe warm die trafo wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 04-11-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:37
[...]

Dat is precies wat ik heb gedaan, een cee wcd. Mijn keuken wordt over 2 weken geïnstalleerd, maar ik verwacht niet dat de keukenboer hier iets van vind, die vond het verschil tussen een kookgroep en 3 fase al te ingewikkeld. Ik zorg in iedergeval dat ik er zelf bij ben om hem aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:16:
[...]

In principe moet het kunnen voor internetprijs voorbedrade groepenkast (+kleine service marge) + 4 uur arbeid a EUR 50 ex BTW (3 uur on site).

Er is echter bijna geen electricien die het daar voor wil doen want groepenkasten plaatsen zijn de winstpakkers.

In geval van de vraagsteller met de bende in de meterkast zou ik wel een uurtje extra rekenen :P

* Rukapul heeft laatst een dubbele Eaton kast laten ophangen voor 1450. Absoluut de hoofdprijs maar hing keurig een paar dagen later.
Heb in het verleden ook wel eens voor puur een paar uur arbeid een internetkast laten ophangen, maar dan moet je dus zoeken naar een 'klusser'.

In beide gevallen werd profi gewerkt met de juiste gereedschappen en beschermingsmaatregelen voor werken onder spanning.
Wat is een internetkast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Andrehj schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:57:
@JeyJey @Skynett @grun93 @Techneut ,
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waar het naar toe moet als we in deze tijden van energiebesparing deurbellen gaan ophangen die 32W verbruiken? 8)7 |:( :?
Maar je bespaart zo wel energie door op de bank te blijven liggen als je kan zien dat er weer een colporteur voor de deur staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:30
Als ik het verhaal zo lees bedoeld hij een voorbedrade kast “kant-en-klaar” van het internet af.
Uit bijvoorbeeld de groepenkast simulator van elektramat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
jadjong schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 06:24:
[...]

CEE is op alle vlakken beter, behalve inbouwruimte. Maar volgens de topicwarning mag je hier niet over stekkers praten. :P
Dan hebben we 't alleen over de CEE wandcontactdoos :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 23:56
jordje schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:01:
[...]

Maar je bespaart zo wel energie door op de bank te blijven liggen als je kan zien dat er weer een colporteur voor de deur staat ;)
Daar zijn eenvoudige stikkertjes voor.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
louzy82 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:45:
Kan iemand een idee geven wat een acceptabele prijs is voor het vernieuwen van deze meterkast?
Er wordt minimaal 1 extra groep aan toegevoegd

[Afbeelding]

Indien nodig kan ik morgen met daglicht een duidelijkere foto maken
In dit topic gaat speciaal over elektrische installaties in woningen.
Gezien de foto en staat is dit geen standaard huiskastje meer. Afhankelijk van de afgaande groepen en lengte van buizen kan het bedrag nogal variëren. Je kunt je kast zelf bij bv eens samenstellen https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/
je hebt dan een basis prijs zonder de handjes die het gaan monteren.
WillemP22 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:08
habbekrats schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:56:
[...]

Gezien de foto en staat is dit geen standaard huiskastje meer.
Ik mag toch aannemen dat dit een huisaansluiting is, ik kan me niet voorstellen dat dit in een bedrijfspand is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
habbekrats schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:56:
[...]

Gezien de foto en staat is dit geen standaard huiskastje meer. Afhankelijk van de afgaande groepen en lengte van buizen kan het bedrag nogal variëren. Je kunt je kast zelf bij bv eens samenstellen https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/
je hebt dan een basis prijs zonder de handjes die het gaan monteren.
WillemP22 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Waarom zou dit geen huis kast zijn ik tel 12 groepen, mijn huis heeft er 15 wat tegenwoordig niet echt meer uitzondering is.
Daarnaast heeft het de gebruikelijke woning spaghetti aan kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:42:
[...]

Waarom zou dit geen huis kast zijn ik tel 12 groepen, mijn huis heeft er 15 wat tegenwoordig niet echt meer uitzondering is.
Daarnaast heeft het de gebruikelijke woning spaghetti aan kabels.
De voor geschiedenis repte over dat het aan de prijs was, een standaard huurwoning heeft vaak 4 of 5 groepen en ben je meestal wel voor 500-600 euro klaar.
Daar valt deze kast niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als er iets huiskast schreeuwt, zij het flink verouderd, is het toch wel deze.

3 fase kastje met 12 groepen en misschien een krachtgroep, niet zo heel bijzonder toch :?
https://www.groepenkastco...ast-abb-3-fase-12-groepen
€436 ex montage

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ethirty schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:58:
Als er iets huiskast schreeuwt, zij het flink verouderd, is het toch wel deze.

3 fase kastje met 12 groepen en misschien een krachtgroep, niet zo heel bijzonder toch :?
https://www.groepenkastco...ast-abb-3-fase-12-groepen
€436 ex montage
zucht, ts wil weten wat het kost inclusief montage. Uitrekenen wat de materialen kosten is dus niet echt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat iets kost inclusief montage is een kwestie van offertes opvragen. Kosten voor werkzaamheden lijken me zelden ontopic, en zelden zinnig om te bespreken omdat er nogal veel variabelen zijn die we niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:10:
[...]

zucht, ts wil weten wat het kost inclusief montage. Uitrekenen wat de materialen kosten is dus niet echt gevraagd.
Kan je zuchten, jij stelt dat het geen huiskastje is ;).

Meer antwoord is er sowieso niet te geven aan mensen die alleen vragen en geen enkele rand-info geven om ze verder te helpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55
Binnenkort komen ze hier zonnepanelen installeren met een enphase systeem (3-fase) en ik hoop ook dat de warmtepomp en airco's binnenkort geleverd gaan worden.
Nu zitten de groepenkasten al aardig vol en ik wil graag ook voor deze uitbreiden meerdere 1 en 3-fase meters van homewizard meet apparatuur installeren.
Ten tijde van de opname voor de offerte(s) hebben ze natuurlijk wel gekeken naar de meterkast, maar zelfs zonder de extra meetapparatuur is het krap an,
Daarom heb ik bedacht dat ik beter gewoon een groepenkast (of twee) bij kan plaatsen.
Naast de hoofdmeter, is precies nog ruimte voor twee groepenkasten van 220m breed.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpVfjYiYvruhkBbjqmH7BSpg2Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZR7Nxo7rNOXZyGcCPMnlQsP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 1 groepenkast (nummer 1) onder de linker groepenkast voor de zonnepanelen, en daaronder (nummer 2) een tweede groepenkast voor de warmtepomp en airco's.

Ik heb wel een aantal vragen hierbij:
1. Kan ik de aanvoer van de 3-fase door de groepenkast heen laten lopen ?
2. Mogen de groepen voor de warmtepomp & airco via de onderkant binnenkomen ?
3. Of kan ik beter ruimte laten tussen de groepenkasten zodat de groepen netjes via de bovenkant binnenkomen ?

(Zodra alles afgerond is, ga ik ook maar de huidige groepenkasten netjes labelen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomblad5
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-01 19:36
jordje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:33:
[...]

Die rechter aardlekautomaat is tevens van het type AC. Die reageren niet betrouwbaar in combinatie met moderne voedingen en mogen derhalve sinds 1996 niet meer worden toegepast. Je eigen veiligheid is dus niet gegarandeerd en voor die paar tientjes wel de moeite om te vervangen.
Het probleem is dat het een oudere woning betreft.( jaren 30 ) en volgens de NEN geldt dat zolang er geen ingrijpende veranderingen plaatsvinden de NEN van het bouwjaar geldt. De vraag is nu natuurlijk wanneer deze AC schakelaar geplaatst is. aangezien dit dan zou moeten gebeuren volgens de dan geldende NEN regels. Het is toch van de zotte dat een oude AC schakelaar voglens de wet dus niet per see vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Boomblad5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:46:
[...]

Het probleem is dat het een oudere woning betreft.( jaren 30 ) en volgens de NEN geldt dat zolang er geen ingrijpende veranderingen plaatsvinden de NEN van het bouwjaar geldt. De vraag is nu natuurlijk wanneer deze AC schakelaar geplaatst is. aangezien dit dan zou moeten gebeuren volgens de dan geldende NEN regels. Het is toch van de zotte dat een oude AC schakelaar voglens de wet dus niet per see vervangen hoeft te worden.
Ligt eraan welke nen je kiest, de nen3140 heeft een aanpassing ondergaan dat er gekeurd moet worden naar huidig veiligheidsniveau. Alleen huisinstallaties worden nooit conform de 3140 gekeurd of beheert, dus in dit punt heb je gelijk dat het krom is.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
smaij schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:39:
1. Kan ik de aanvoer van de 3-fase door de groepenkast heen laten lopen ?
Ja hoor, die kan je het makkelijkst doorverbinden met aansluitblokjes onderin de kast.
2. Mogen de groepen voor de warmtepomp & airco via de onderkant binnenkomen ?
Met een buisinvoer of inzetstuk met wartels kan dat prima.
3. Of kan ik beter ruimte laten tussen de groepenkasten zodat de groepen netjes via de bovenkant binnenkomen ?
Het is makkelijker en netter om ze gewoon strak tegen elkaar aan te plaatsen.

Kan je trouwens niet rechts nog iets bijplaatsen als je dat wcd verplaatst?
Boomblad5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:46:
[...]

Het ging me er eigenlijk niet eens om welke norm gold bij het plaatsen van dit prutswerkje, meer om te waarschuwen dat er nu een component inzit dat wellicht zijn werk niet doet als iemand onder stroom komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55
jordje schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:52:
Kan je trouwens niet rechts nog iets bijplaatsen als je dat wcd verplaatst?
Dank voor je antwoord! Daar kan ik wel wat mee!
Daar zou alleen nog een groepenkast van 110mm passen, levert niet heel veel op dan.
Ik kan wel wat ruimte maken in de twee groepenkasten, maar ook dan wordt het krap. Daarom dacht ik, ik laat de boel intact en plaats er gewoon 2 groepenkasten bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
@smaij Als je alles inderdaad een beetje handig opschuift en die 4p aardlekschakelaar vervangt door een 2p heb je trouwens nog 18 posities vrij. Dat is nog driekwart kast die je anders niet benut. Echter is een beetje ruimte om in te werken ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
Vliegvlug schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:44:
[...]

@Atomius Ik zou me niet laten tegenhouden door waar ik tegenaan ben gelopen en het gewoonweg vertellen tegen de zonnepaneel installateur dat jullie elektricien de voorbereidingen doet want dat wil je liever niet door hun laten doen of je moet vage Chinese automaten in je meterkast willen zien bijv. ;)
Vraag gewoon de specs op van de zaken die de zonnepaneel installateur voorschrijft en laat dat door je elektriciën uitvoeren, dan heb je tenminste dezelfde componenten in je groepenkast en weet je dat het goed is aangelegd en kan je bij de elektricien terecht bij problemen met je elektra.

Ik heb ook geen hele hoge pet op van de elektriciens die zonnepaneel installateurs in dienst hebben eerlijk gezegd, die bij mij kwam voor de omvormer werd ook zo geïntroduceerd.

En mocht er toch discussie komen dan kan je dat met een echte elektricien aan jullie kant snel plat slaan want die heeft autoriteit.
Omdat ik het zelf heb aangelegd is dat toch wat lastiger ook al had ik ze van tevoren alles laten zien en werd dat goedgekeurd door hun elektricien. Toen er problemen waren was het opeens toch een probleem wat aan mij lag, dus dat viel me wel tegen van ze eigenlijk.
Is een beetje het firewall-effect; zodra er een nieuwe firewall in een netwerk wordt geplaatst worden alle storingen die daarna optreden aan die firewall toegeschreven.

Ik heb ook een Hager DC werkschakelaar geplaatst op de vliering en dat was vooraf ook geen probleem tot de omvormer werd aangesloten en ik de melding kreeg van de elektricien die de omvormer had ophangen dat de polariteit van de DC kabels op het dak omgedraaid zaten.
De dak crew is daarvoor teruggeweest en die konden geen probleem vinden op het dak en kwamen er in eerste instantie niet uit.
Bleek het ‘probleem’ er uiteindelijk in te zitten dat de Hager schakelaar de contacten kruislings met elkaar verbindt ipv rechtdoor waar de elektricien vanuit ging. Uiteindelijk niets aan de hand dus maar tijdens het troubleshooten hiervan werd er op een gegeven moment ook geroepen dat het aan mijn DC schakelaar lag en dat die stuk was er er daarom uit moest een er anders geen garantie meer op de installatie zou worden gegeven.
Dat heb ik gelukkig in de kiem kunnen smoren.

Ik ben nog steeds blij dat dat ding er zit!
Bedankt. Ook @LED-Maniak en @Rimco.

Ik begrijp dat de zonnepanelenman voor het SolarEdge systeem nodig heeft:

1. Een 3 fase aardlekautomaat
2. Een 3 fase kabel 5g2.5mm2

Alleen de vraag is nu.. hoeveel ampère moet die aardlekautomaat hebben..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:40
Beste allen,

Ik krijgt binnenkort een 3-fase aansluiting gezien ik m’n hoeveelheid zonnepanelen wil uitbreiden. Een jaar geleden heb ik m’n eerste zonnepanelen laten plaatsen en een nieuwe meterkast gekregen omdat dat nodig was vooraf installatie hiervan. De beste man zei destijds dat hij de meterkast had voorbereid op oa laadpaal erbij voor later. Dus ik dacht; voorbereidend op 3-fase dus. Maar m’n hoofdschakelaar ziet er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtnjtuAct6ZzV4sbEYQlwVJmTtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBzhmRl3QtgU5ah9ml9mkoha.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit lijkt eerder 2 keer 1-fase hoofdschakelaar dan een 4 polige hoofdschakelaar. Of is dat hetzelfde?

Ik had namelijk gelezen dat je deze 4 polige nodig hebt. Zoals deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5pw3X8pUx31J5cS-4Lkgx2gfVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdQm7T1FafFGZqvJIcaZQUGb.png?f=fotoalbum_large

Moet ik de hoofdschakelaar laten vervangen of niet? Moet door erkende installateur zeker?

Dank alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ziet er inderdaad uit als een 1P+N hoofdschakelaar en daarnaast een 1P+N C40 automaat. Geen idee waar die laatste voor bedoeld wordt, maar eerste indruk is dat je niet klaar ben voor 3 fase.

Hoofdschakelaar kan je wellicht nog zelf doen, mits je automaten of toegankelijke schroefzekeringen voor de teller hebt. Als je geen idee hebt, dan beter laten doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Het ziet ernaar uit dat iemand creatief is geweest en 2 schakelaars heeft gebruikt om je hoofdschakelaar te maken. Zo te zien zijn de switches zelf niet allemaal aan elkaar gekoppeld wat niet is toegestaan.

Wil je meer zekerheid dan dien je de kap eraf te halen en daar een foto van te delen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Ethirty schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:13:
Ziet er inderdaad uit als een 1P+N hoofdschakelaar en daarnaast een 1P+N C40 automaat. Geen idee waar die laatste voor bedoeld wordt, maar eerste indruk is dat je niet klaar ben voor 3 fase.

Hoofdschakelaar kan je wellicht nog zelf doen, mits je automaten of toegankelijke schroefzekeringen voor de teller hebt. Als je geen idee hebt, dan beter laten doen.
Haha, laten doen dus. Dank voor jullie input @Ethirty en @DutchKel!

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:13:
Ziet er inderdaad uit als een 1P+N hoofdschakelaar en daarnaast een 1P+N C40 automaat. Geen idee waar die laatste voor bedoeld wordt
DutchKel schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:13:
Het ziet ernaar uit dat iemand creatief is geweest en 2 schakelaars heeft gebruikt om je hoofdschakelaar te maken.
Het ziet er naar uit dat iemand netjes de groepenkast met 40A heeft voorbeveiligd om overbelasting door de zonnepanelen te voorkomen.

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7BriNi12k5_ilsppeRI6PfXghg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxfTGEmMM8lRibG6reGWHO4V.jpg?f=fotoalbum_large
Doen ze het eens netjes, vinden we het hier nog niet goed. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 08-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, dat zou inderdaad heel netjes zijn. Je ziet het zo weinig, dat ik daar niet eens aan had gedacht.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Xander schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:48:
[...]

[...]

Het ziet er naar uit dat iemand netjes de groepenkast met 40A heeft voorbeveiligd om overbelasting door de zonnepanelen te voorkomen.

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[Afbeelding]
Doen ze het eens netjes, vinden we het hier nog niet goed. :+
Sorry, jullie hebben echt met een leek te maken. Heb ik dus wel de juiste 4 polige hoofdschakelaar erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doktorsson schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:18:
[...]

Sorry, jullie hebben echt met een leek te maken. Heb ik dus wel de juiste 4 polige hoofdschakelaar erin zitten?
Nee, je hebt een 2-polige hoofdschakelaar in je 1-fase groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

doktorsson schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:18:
[...]

Nee. ;)
Je elektricien heeft goed werk gedaan voor je 1-fase kast, door een extra beveiliging op te nemen tbv zonnepanelen, die vaak niet gedaan wordt.
Je hebt een 1-fase hoofdschakelaar

Je hebt een nieuwe hoofdschakelaar nodig en met een beetje pech ook een nieuwe 4p C40 voorbeveiliging. Maar dat is op basis van deze foto niet met zekerheid te zeggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Atomius schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ben niet bekend met SolarEdge maar dat is verder ook niet relevant want je moet bij de zonnepanelenman de gedetailleerde specificaties vragen voor de aardlekautomaat die het systeem dat hij gaat installeren nodig heeft anders koop jij straks A en wil hij B wanneer hij komt plaatsen en dat wil je voor zijn.
En vraag dan niet alleen naar bij hoeveel A die automaat af moet schakelen en met welke karakteristiek (waarschijnlijk een B16A) maar ook bij welke lekstroom, dat kan 30, 100 of 300 mA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:45
Atomius schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:42:
[...]

De aansluitwaarde van. De SE7K is 11.5A dus met een B16A automaat voldoet prima. M.b.t. Aardlekschakelaar schrijven ze het volgende:
SolarEdge recommends using a type-A RCD. The recommended RCD value is 100mA or 300mA unless a lower value is required by the specific local electric codes.
Pas vanaf de SE12.5K schrijven ze een aardlekschakelaar van 100mA voor als minimum. Voor de SE7K niet.

Gezien het een vaste aansluiting betreft en omdat alle SolarEdge omvormers een interne aardlekschakelaar bevatten zou ik het advies volgen van SolarEdge en een 100mA aardlekschakelaar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Laatst online: 19-06 16:37
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar misschien heeft iemand het antwoord.
In een ander topic zag ik iemand de opmerking: "knip gewoon zelf de zegels eraf en laat Liander er voor € 70,- nieuwe opknijpen". Werkt dit echt zo ? Ik zit zelf bij Essent, en heb een nieuwe groepenkast laten (ver)plaatsen.
Alleen de meter en de huisaansluitkast nog niet omdat daar zegels opzitten. Ik dacht altijd dat je een fikse boete kon krijgen als je daar zelf aan loopt te prutsen. Nu lees ik bij Enexis wel absurde bedragen van € 500,- of meer om een groepenkast te laten verplaatsen. In ons geval is het een kwestie van 8 schroeven en een kabel opnieuw aansluiten. Maar als ik dit met € 70,- kan oplossen dan doe ik dat natuurlijker liever :)

Zo is de situatie momenteel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pn7UVK2G_-VPRnJlXV8PCpXHKGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1BFVE0FwMrySp8ucpWbQu9q.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
Spasm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:33:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar misschien heeft iemand het antwoord.
In een ander topic zag ik iemand de opmerking: "knip gewoon zelf de zegels eraf en laat Liander er voor € 70,- nieuwe opknijpen". Werkt dit echt zo ? Ik zit zelf bij Essent, en heb een nieuwe groepenkast laten (ver)plaatsen.
Alleen de meter en de huisaansluitkast nog niet omdat daar zegels opzitten. Ik dacht altijd dat je een fikse boete kon krijgen als je daar zelf aan loopt te prutsen. Nu lees ik bij Enexis wel absurde bedragen van € 500,- of meer om een groepenkast te laten verplaatsen. In ons geval is het een kwestie van 8 schroeven en een kabel opnieuw aansluiten. Maar als ik dit met € 70,- kan oplossen dan doe ik dat natuurlijker liever :)

[Afbeelding]
Doe dit nooit zelf, je kan als potentieel fraudeur aangemerkt worden bij het zelfstandig doorknippen/verwijderen van zegels. Je hebt dan namelijk ook toegang (fysiek) tot stroom voor de meter, dus in theorie kan je op die manier stroom afgenomen hebben waar je niet voor betaald hebt.

Neem contact op met je netbeheerder (in jouw geval dus Enexis), zij gaan hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak

[Afbeelding]
In jouw geval wil je de aanvoerkabel voor de hoofdzekeringen verplaatsen incl hoofdzekeringen? Dat zou ik nooit zelf doen.

Er wordt hier wel veel gepraat dat mensen een dag van tevoren bellen met enexis dat ze zelf voor de veiligheid de hoofdzekeringen eruit draaien en hier toestemming voor vragen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
LED-Maniak schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:43:
[...]

In jouw geval wil je de aanvoerkabel voor de hoofdzekeringen verplaatsen incl hoofdzekeringen? Dat zou ik nooit zelf doen.

Er wordt hier wel veel gepraat dat mensen een dag van tevoren bellen met enexis dat ze zelf voor de veiligheid de hoofdzekeringen eruit draaien en hier toestemming voor vragen.
Ik wil het niet zelf doen, maar heb wel een elektricien in de familie die het kan, maar alleen niet mag vanwege de zegels. Net even gecheckt bij Enexis. Het zou toch absurd zijn als ik dit bedrag moet gaan betalen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwZeKzS6f2tuBKDcrrb-zg4SZC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nPPcTzOPUAcfkOu4d0YhCPCR.jpg?f=user_large

Feitelijk is het een verplaatsing naar een nieuwe meterkast, nog geen meter verderop.
Dat zou dan €819,- betekenen ? 8)7

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zou er een ikea kast voor zetten. Scheelt je 317 euro. :P "in bestaande meterkast".

Vraag mij af of ze een verplaatsing als dit wel onder spanning doen(verplaatsen grijze kabel door de nieuwe buis)? Ziet er 'spannend' uit. Dan zullen ze in de wijk de stop er uit moeten trekken.

[ Voor 70% gewijzigd door LED-Maniak op 09-11-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
LED-Maniak schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:57:
Ik zou er een ikea kast voor zetten. Scheelt je 317 euro. :P "in bestaande meterkast".

Vraag mij af of ze een verplaatsing als dit wel onder spanning doen(verplaatsen grijze kabel door de nieuwe buis)? Ziet er 'spannend' uit. Dan zullen ze in de wijk de stop er uit moeten trekken.
De oude kast zit pal naast de trapopgang, dat is ook de reden dat ik hem wil verplaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoAnGGZ6in4E21fJRQhCjP6zV6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2c9xsIe4MQQXEn5OcDNZDTW.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20

[Afbeelding]
Ok, die kast wil je dus naar links hebben, en je hebt genoeg overlengte op de kabel?

Het kan nooit kwaad om dit met Enexis te bespreken: als je de kabel niet hoeft in te korten/verlengen, zijn er ook geen complexe werkzaamheden nodig.

Alternatief is een electriciën vragen die wel zegelrecht heeft, kijken wat die denkt. Uiteindelijk wil je hier gewoon een fatsoenlijke hoofdschakelaar tussen hebben. Kun je je familie weer vragen om de rest van de kast aan te sluiten.

Beunalternatief is om de plank met meter en al van de muur te trekken en op de nieuwe locatie te schroeven. Maar dat geeft je geen hoofdschakelaar.

Punt van aandacht: de "trekontlastig" van de kabel naar je hoofdzekeringskastje is niet geweldig. Als je daar teveel aan gaat trekken, is er kans dat je de draden van de hoofdzekering los trekt. Mocht je op één of andere manier de boel gaan verplaatsen, zorg dan dat de eerste 10 cm van de kabel "stijf" blijft en geen belasting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Spasm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:54:
[...]

Ik wil het niet zelf doen, maar heb wel een elektricien in de familie die het kan, maar alleen niet mag vanwege de zegels. Net even gecheckt bij Enexis. Het zou toch absurd zijn als ik dit bedrag moet gaan betalen ?

[Afbeelding]

Feitelijk is het een verplaatsing naar een nieuwe meterkast, nog geen meter verderop.
Dat zijn eigenlijk wel de regels ja, 1 meter of 10 maakt niet uit. Ze moeten een kabel verleggen en daarvoor moet die wellicht los van de meter. En daarvoor komt een speciaal mannetje.

Of het terecht is laat ik in het midden.

Ik verbaas me over de huidige locatie en het feit dat de aanvoer komt van de plek waar je hem naar toe wil hebben. Is die ooit eerder verplaatst? Misschien als de hele unit op een plank zit dat je hem inderdaad met plank en al kan verplaatsen. Maar dan zou ik wel advies inwinnen, je wil niet zoals gesteld door Zwartoog dat de kabel los raakt. Dat geeft vuurwerk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zojuist rooksignalen uit de onderverdeler in de schuur.
Dat is de oude stoppenkast uit het huis, waarschijnlijk ouder dan ik ben.

Onder de zekeringhouder (die groep is er vanmorgen uitgeploft door sluiting) werd de fase doorgelust naar een andere zekering houder waar de warmtepomp achter hangt.
Die lust soms best wel een 2 uurtjes 2000 watt als de boel weer wat opgestookt wordt.
Waarschijnlijk schroefje niet goed vast... zat nu in ieder geval wel los.
Wordt onderhand weleens tijd om een nieuw modern kastje op te hangen.
Ik heb er nu maar een 6 kwadraat met twinhuls in geknutseld straks maar eens even shoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkqS9_MNyo6Pmi46XDiPvdBDmiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flIukN3XNSnKUDujOtj3mfmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mVlOZ8zxYNO-fmvM0QRf2y79EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTBnNw0nXmLQkw7CZCOT6O1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V2js-s-ei_tSbE-mupdQVsiKuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9HzcDvToIw1gms1NPbxFMzB.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ethirty schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:08:
[...]

Dat zijn eigenlijk wel de regels ja, 1 meter of 10 maakt niet uit. Ze moeten een kabel verleggen en daarvoor moet die wellicht los van de meter. En daarvoor komt een speciaal mannetje.

Ik verbaas me over de huidige locatie en het feit dat de aanvoer komt van de plek waar je hem naar toe wil hebben. Is die ooit eerder verplaatst? Misschien als de hele unit op een plank zit dat je hem inderdaad met plank en al kan verplaatsen. Maar dan zou ik wel advies inwinnen, je wil niet zoals gesteld door Zwartoog dat de kabel los raakt. Dat geeft vuurwerk.
't lijkt er inderdaad sterk op dat de kast met hoofdzekeringen en meter eerder verplaatst zijn. Ik denk dat 't wel weer " terug" te plaatsen is (samen met de houten plank er achter). Zou me niet verbazen als de netbeheerder niet anders weet dan dat aansluiting boven de gasmeter hoort.

Zoals al gemeld moet je zorgen dat de invoer van de kabel in de kast met de hoofdzekeringen goed gefixeerd is en er geen krachten op komt te staan. Als je overlengte in de kruipruimte kwijt kan dan moet dit wel te doen zijn, het is ook niet van zichzelf op de huidige plek gekomen.....

Alles op eigen risico natuurlijk, bij twijfel niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:09
Spasm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:04:
[...]

De oude kast zit pal naast de trapopgang, dat is ook de reden dat ik hem wil verplaatsen:

[Afbeelding]
Ik begrijp je dilemma heel erg goed, en 500 euro betalen voor zo'n klus is fors. Bedenk je wel dat deze kabel vanaf de middenspanningsruimte is afgezekerd met +/- 160 ampère. Wanneer met een beetje beun zelf zo'n kast wil gaan verplaatsen, en één van de fasen raakt (inwendig) los en raakt een andere kabel, dan heb je een leuke vuurwerkshow in je huis. Het kan best zijn dat de netbeheerder de kabel buiten opgraaft, spanningsloos maakt voordat de boel binnen netjes wordt gemonteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
Spasm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:54:
[...]

Ik wil het niet zelf doen, maar heb wel een elektricien in de familie die het kan, maar alleen niet mag vanwege de zegels. Net even gecheckt bij Enexis. Het zou toch absurd zijn als ik dit bedrag moet gaan betalen.

Je maakt nu alleen een financiële afweging over het bedrag wat ze vragen. Is ook misschien wel de eerste reflex als je zo'n bedrag ziet staan. Het is geen klein bedrag.

Maar de afweging die er echt toe doet gaat over (je eigen) veiligheid. Dat moet het criterium zijn waarop je zo'n beslissing baseert. En dan wordt het in mijn optiek ineens een hele eenvoudige afweging met maar één uitkomst: namelijk laten doen door Enexis.

Je krijgt het dan ook nog eens precies zoals jij wil. Kabel inkorten maakt dan niet meer uit, dan doen ze dan ook voor je.

Zet je over dat bedrag heen, zoek contact met Enexis en laat het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

m_rick schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:35:
[...]

Ik begrijp je dilemma heel erg goed, en 500 euro betalen voor zo'n klus is fors. Bedenk je wel dat deze kabel vanaf de middenspanningsruimte is afgezekerd met +/- 160 ampère. Wanneer met een beetje beun zelf zo'n kast wil gaan verplaatsen, en één van de fasen raakt (inwendig) los en raakt een andere kabel, dan heb je een leuke vuurwerkshow in je huis. Het kan best zijn dat de netbeheerder de kabel buiten opgraaft, spanningsloos maakt voordat de boel binnen netjes wordt gemonteerd.
Kan de netbeheerder in de middenspanningsruimte niet de aansluiting van één bepaald adres loshalen om dit soort klussen veilig te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38
True schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:52:
[...]

Kan de netbeheerder in de middenspanningsruimte niet de aansluiting van één bepaald adres loshalen om dit soort klussen veilig te doen?
Nee, meestal per groep van 10-20 woningen. Ik kan uit ervaring vertellen dat Enexis hier in Drenthe complete hoofdzekeringkasten verwisselt voor automaten, onder spanning. Handschoenen aan en gaan. Gelaatmasker bleef in de bus, 'want dat is zon zweetding'... Ook worden er onder spanning aftakkingen gemaakt op hoofdkabels.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 09-11-2022 21:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hesselbeertje schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:00:
[...]

Nee, meestal per groep van 10-20 woningen. Ik kan uit ervaring vertellen dat Enexis hier in Drenthe complete hoofdzekeringkasten verwisselt voor automaten, onder spanning. Handschoenen aan en gaan. Gelaatmasker bleef in de bus, 'want dat is zon zweetding'... Ook worden er onder spanning aftakkingen gemaakt op hoofdkabels.
Helder, dank je.

Coteq deed dat bij mij thuis ook toen ik van 1 naar 3 fases ging. "Ja kan zo maar zijn dat die op 160 ampere is afgezekerd, maar ik doe dit al zo lang. Maar als ik kortsluiting maak vindt je mijn schroevendraaier niet terug." Ik deed een paar stappen naar achter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

160A op een kabel en dan zelf verplaatsen is eigenlijk ook gekkenwerk, zeker voor de leek.

Als een schroevendraaier al verdampt, moet je eens bedenken wat het met je vlees doet :X

Alleen daar al niet druk om hoeven maken is het geld waard. :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:05
Heel vroeger op de HTS kregen we bij bedrijfsveiligheid een filmpje te zien met wat er gebeurt als je in de meterkast een sluiting maakt op de 160 tot 200A. Het leek wel een shaped charge op de dummy werd afgekeurd. Sindsdien ben ik voorzichtiger geworden.

• Spasm
Zwartoog schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:08:
[...]

Ok, die kast wil je dus naar links hebben, en je hebt genoeg overlengte op de kabel?

Het kan nooit kwaad om dit met Enexis te bespreken: als je de kabel niet hoeft in te korten/verlengen, zijn er ook geen complexe werkzaamheden nodig.

Alternatief is een electriciën vragen die wel zegelrecht heeft, kijken wat die denkt. Uiteindelijk wil je hier gewoon een fatsoenlijke hoofdschakelaar tussen hebben. Kun je je familie weer vragen om de rest van de kast aan te sluiten.

Beunalternatief is om de plank met meter en al van de muur te trekken en op de nieuwe locatie te schroeven. Maar dat geeft je geen hoofdschakelaar.

Punt van aandacht: de "trekontlastig" van de kabel naar je hoofdzekeringskastje is niet geweldig. Als je daar teveel aan gaat trekken, is er kans dat je de draden van de hoofdzekering los trekt. Mocht je op één of andere manier de boel gaan verplaatsen, zorg dan dat de eerste 10 cm van de kabel "stijf" blijft en geen belasting krijgt.
Ik heb Enexis een mail gestuurd, en kreeg een standaard mail terug dat ik de verplaatsing moest aanmelden via MijnAansluiting.nl. Dit heb ik gedaan, en ik krijg een offerte voor plaatsing in maart 2023.

Het Beunalternatief zie ik niet zitten, het moet wel goed gebeuren.

Mbt tot de "trekontlasting", deze is vastgezet met een beugel, is denk ik niet helemaal goed te zien op de eerdere foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvZbSPf-GG5BaKc4PDr5kvWWq1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcD7GmqGWlCluwJL9qzOpduy.jpg?f=fotoalbum_large
Ethirty schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:08:
[...]

Voorheen liep die aanvoer loodrecht naar beneden onder de vloer. Er waren een paar planken verrot en toen hebben we deze gelijk omhoog gehaald zodat hij naar links verplaatst kan worden.

We hadden ook een verroeste gasbuis onder de vloer welke kosteloos vervangen is.
Voordat ze kwamen heb ik om goodwill te kweken vast buiten een gat gegraven zodat ze
er gelijk bij konden. Toen wilden ze ook gratis de gasmeter wel naar de huidige plek zetten,
want deze zat in eerste instantie ook onder de oude meterkast.

Ik denk dat er vroeger een wc in het zelfde vertrek heeft gezeten, vandaar dat de oude meterkast zo dicht bij de trapopgang zit. Of nou ja, meterkast.. Er hing een gordijntje voor.

Ik hoop dat ze een beetje schappelijk zijn met de prijs.

Random WTF

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:04
Spasm schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:17:
[...]

Ik heb Enexis een mail gestuurd, en kreeg een standaard mail terug dat ik de verplaatsing moest aanmelden via MijnAansluiting.nl. Dit heb ik gedaan, en ik krijg een offerte voor plaatsing in maart 2023.

Het Beunalternatief zie ik niet zitten, het moet wel goed gebeuren.

Mbt tot de "trekontlasting", deze is vastgezet met een beugel, is denk ik niet helemaal goed te zien op de foto's.

[Afbeelding]

[...]

Voorheen liep die aanvoer loodrecht naar beneden onder de vloer. Er waren een paar planken verrot en toen hebben we deze gelijk omhoog gehaald zodat hij naar links verplaatst kan worden.

We hadden ook een verroeste gasbuis onder de vloer welke kosteloos vervangen is.
Voordat ze kwamen heb ik om goodwill te kweken vast buiten een gat gegraven zodat ze
er gelijk bij konden. Toen wilden ze ook gratis de gasmeter wel naar de huidige plek zetten,
want deze zat in eerste instantie ook onder de oude meterkast.

Ik denk dat er vroeger een wc in het zelfde vertrek heeft gezeten, vandaar dat de oude meterkast zo dicht bij de trapopgang zit. Of nou ja, meterkast.. Er hing een gordijntje voor.

Ik hoop dat ze een beetje schappelijk zijn met de prijs.
Moest bij een nieuwsbericht wat ik net las aan jou situatie denken. Hoop voor je dat het niet zo lang duurt als hier:

https://www.tubantia.nl/a...j-netbeheerder~a717cc55c/
Paywall, maar de gist van het bericht is te lezen.

• Spasm
SpelFaut schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:24:
[...]

Moest bij een nieuwsbericht wat ik net las aan jou situatie denken. Hoop voor je dat het niet zo lang duurt als hier:

https://www.tubantia.nl/a...j-netbeheerder~a717cc55c/
Paywall, maar de gist van het bericht is te lezen.
:( Mocht het zo'n drama worden, dan ga ik misschien toch maar eens op zoek naar een installateur met zegelrecht. We wachten tot die tijd nog maar even rustig af..

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:22
True schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:09:
[...]

Helder, dank je.

Coteq deed dat bij mij thuis ook toen ik van 1 naar 3 fases ging. "Ja kan zo maar zijn dat die op 160 ampere is afgezekerd, maar ik doe dit al zo lang. Maar als ik kortsluiting maak vindt je mijn schroevendraaier niet terug." Ik deed een paar stappen naar achter :X
Je ziet het veel inderdaad. Twee weken terug Enexis Noord (geen aannemer) bij een verzwaring gehad (enkel smeltpatronen bijdraaien) waar ineens een projectleider bij kwam kijken. Toen kwamen de PBM's heel rap uit de bus en werd de suggestie van de monteur om een in de hoofdzekeringkast gevallen schroefje te laten liggen afgekeurd. Met pijn en moeite werd 'm tussen het blanke koper vandaan gevist, door een monteur die daarbij ook aangaf dat als hij kortsluiting zou veroorzaken, er niet veel meer van de punttang over was.

Wanneer men het laatste stuk kabel (tussen hoofdzekeringen en de straat/voortuin/oprit/...) vervangt knippen en lassen ze buiten ook onder spanning. Dat heb ik wel altijd netjes met veiligheden aan zien gebeuren overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

linkforsoad schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:54:
[...]

Je ziet het veel inderdaad. Twee weken terug Enexis Noord (geen aannemer) bij een verzwaring gehad (enkel smeltpatronen bijdraaien) waar ineens een projectleider bij kwam kijken. Toen kwamen de PBM's heel rap uit de bus en werd de suggestie van de monteur om een in de hoofdzekeringkast gevallen schroefje te laten liggen afgekeurd. Met pijn en moeite werd 'm tussen het blanke koper vandaan gevist, door een monteur die daarbij ook aangaf dat als hij kortsluiting zou veroorzaken, er niet veel meer van de punttang over was.

Wanneer men het laatste stuk kabel (tussen hoofdzekeringen en de straat/voortuin/oprit/...) vervangt knippen en lassen ze buiten ook onder spanning. Dat heb ik wel altijd netjes met veiligheden aan zien gebeuren overigens.
De PBMs had die bij ons aan de kapstok hangen. "Ja dan heb ik ze in de buurt mochten we een steekproef krijgen."
Zeer hoog 'Do as I say, not as I do.' gevoel van die netbeheerders.

Pagina: 1 ... 272 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.