Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 271 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.752 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Waaruit leid je af dat de twee rechtse van ijzer zijn?
Ik was er al een beetje bang voor toen ik het typte maar ik dacht dat het na twee keer ‘ijzerkleurig’ typen het wel duidelijk was wat ik zou bedoelen en het spaarde weer wat extra letters typen.
Ik weet ook wel dat het geen ijzer is maar kon zo snel even niet bedenken wat dan wel dus heb ik de kleur genoemd zodat het duidelijk is welke ik bedoelde.
Ik acht de kans veel groter dat het hier vernikkeld koper betreft. Maak er maar eens een flinke kras in, dan moet je het wel kunnen zien.
Maar ook met een magneetje kun je al een aardige diagnose stellen.
Dat zou het zeker kunnen zijn ja maar ik ga niet in de contacten van mijn automaten zitten krassen ;)
En ik hoef ook geen diagnose te stellen want daar ging de vraag van Montanar niet over.

Jij misschien een idee waar sommige contacten koper en andere ijzerkleurig zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 29-10-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Vliegvlug schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Ik was er al een beetje bang voor toen ik het typte maar ik dacht dat het na twee keer ‘ijzerkleurig’ typen het wel duidelijk was wat ik zou bedoelen en het spaarde weer wat extra letters typen.
Ik weet ook wel dat het geen ijzer is maar kon zo snel even niet bedenken wat dan wel dus heb ik de kleur genoemd zodat het duidelijk is welke ik bedoelde.

[...]

Dat zou het zeker kunnen zijn ja maar ik ga niet in de contacten van mijn automaten zitten krassen ;)
En ik hoef ook geen diagnose te stellen want daar ging de vraag van Montanar niet over.

Jij misschien een idee waar sommige contacten koper en andere ijzerkleurig zijn?
De kleur is nog tot daar aan toe. Bij de ‘koperkleurige’ zit ook aan de onderzijde van de inzet het koper.. bij de ‘ijzerkleurige’ is dit niet aanwezig. Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom dit zou afwijken voor de 3e fase en nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Vrienden van ons zijn aan het verbouwen, een aanbouw waar een airco, elektrische vloerverwarming en standaard wcd’s en verlichting komt. Airco en VV hebben beide een eigen groep nodig, wat het totaal benodigde groepen op drie brengt.

De meterkast staat in de hoofdwoning op circa 10 meter van de aanbouw. 1x35A.

Volgens mij is de beste optie om vanuit de meterkast simpelweg drie kabels te trekken naar de aanbouw, afgezekerd met 1x 40A ALS 0,03A en 3x 16A automaat in de hoofdverdeelkast.

Of zijn er andere opties? Zou je ook bijv. een 6mm2 kabel afgezekerd met een ALS vanuit de hoofdverdeelkast naar de aanbouw kunnen trekken en daar dan een kleine onderverdeelkast met 3x16A en 1 hoofdschakelaar plaatsen? Kom je dan niet in de knel met selectiviteit?

En hoe zit het als ze tzt naar 3-fase gaan? Volgens mij maakt dat niets uit, toch? :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
@Westerterp Zoals je op mijn foto kan zien hebben veel meterborden in het midden achter de meter ook een schroefgat om sabotage tegen te gaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:54

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Westerterp schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:04:

Ik moet even namens mijn vriend doorgeven dat als je geen nuttige aanvullingen hebt, je je commentaar ook gewoon voor je mag houden.
Je kunt het afdoen met een grapje en ik ben daar normaal best wel van, alleen ben ik oprecht van mening dat sommige dingen moet je echt weten wat je doet. Maar als jij graag vlambogen maakt ga je gang.
Het probleem bij dit topic is namelijk ook, jij kan het misschien wel goed en veilig (al vraag ik me dat als als je deze vragen stelt) maar een ander die geen idee heeft waar hij mee bezig is, gaat het dan nadoen want hier stond dat het makkelijk is. Daarom ben ik (en met mij nog een paar) er vaak wel fel op.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
leonbong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Dat is een HNA wcd, die werden vroeger in NL toegepast voor boilers die op aparte groep moesten zitten. Hiermee werd voorkomen dat boiler ergens anders werd ingeplugd.
Waar staat HNA voor? Ik vind alleen WCD's, maar geen uitleg over de gedachte en netwerkinfrastructuur erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Vliegvlug schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:44:
Nope. Geen idee. Ik zou ABB eens een mailtje met deze vraag sturen als ik jou was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Waar staat HNA voor? Ik vind alleen WCD's, maar geen uitleg over de gedachte en netwerkinfrastructuur erachter.
The HNA system is a German type of special plugs and sockets that exist already more tha a century.
HNA stands for Handelsschiff-Normen-Ausschuss (cargo vessel standard committee). This German shipbuilding standard dates back to 1917. The Marine-Normalien-Kommission, the navy counterpart, was established a year later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Vraagje over 4x6mm2 grondkabel als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boiYzARUW3QhOyVIK5KW4qRKRGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKMZcCLiEsv75nrnRhvPMCey.png?f=fotoalbum_large

De gevlochten mantel is toch bedoeld om als aardedraad te gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nljacob58
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-09 11:40
BarryH schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:43:
Vraagje over 4x6mm2 grondkabel als deze:
[Afbeelding]

De gevlochten mantel is toch bedoeld om als aardedraad te gebruiken?
Nee,
De litze draad die zit tussen de gevlochten mantel en de kabel is bedoeld als aarddraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maar wat moet je met 500meter? :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Nljacob58 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Nee,
De litze draad die zit tussen de gevlochten mantel en de kabel is bedoeld als aarddraad
En zit er dan (normaliter?) nog een kunststof laag tussen de litze - draad en de gevlochten mantel?

@ds23man nee, dit is een voorbeeld. Kennis heeft een keer een 4x10mm2 grondkabel naar een schuur op 45m van het huis gelegd. De kabel was normaal gebruikt voor lantaarnpalen bij snelwegen.
En ik vraagt me af of hij voor de PV die op de schuur gaat komen (ca 20kWP), hij deze kabel kan gebruiken

[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 30-10-2022 11:01 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

BarryH schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

En zit er dan (normaliter?) nog een kunststof laag tussen de litze - draad en de gevlochten mantel?
Nee, want dan zou de aardmantel niet meer aangesloten zijn. Die litze is er puur voor bedoeld om netjes de aarde af te kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ds23man schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Nee, want dan zou de aardmantel niet meer aangesloten zijn. Die litze is er puur voor bedoeld om netjes de aarde af te kunnen monteren.
ok, dus als je de kabel om maat knipt is dat best wel even pielen om de litze netjes weer aan te sluiten (zonder draadjes van de aardemantel mee te nemen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je de aardmantel wegknipt is het natuurlijk wel de bedoeling om de litze niet mee te knippen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BarryH valt wel mee, buitenisolatie eraf strippen, aardmantel opstropen (gaat heel makkelijk) -> litze piept ertussenuit, aardmantel (met wat zorg) afknippen zonder litze mee te nemen, aftapen zodat het niet meer scherp is, binnenisolatie strippen as usual.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:22:
@BarryH valt wel mee, buitenisolatie eraf strippen, aardmantel opstropen (gaat heel makkelijk) -> litze piept ertussenuit, aardmantel (met wat zorg) afknippen zonder litze mee te nemen, aftapen zodat het niet meer scherp is, binnenisolatie strippen as usual.
… en een adereindhuls op het einde van de litze doen. Dan is het helemaal af.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

… en een adereindhuls op het einde van de litze doen. Dan is het helemaal af.
...en nog netjes geel/groene tape om het stuk litze dat niet in de klem / onder de schroef gaat en ook niet in de grijze kabel meer zit. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:58:
@ds23man nee, dit is een voorbeeld. Kennis heeft een keer een 4x10mm2 grondkabel naar een schuur op 45m van het huis gelegd. De kabel was normaal gebruikt voor lantaarnpalen bij snelwegen.
Volgens mij wordt daar ook nog wel eens zulke kabel voor gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFl594EeFPn5Clemsa7T46Y1N_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzh71BBk9mIeEYNc42Du87By.png?f=fotoalbum_large
In plaats van de standaard grondkabel met stalen vlechtwerk en een aardlitze.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Xander schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Volgens mij wordt daar ook nog wel eens zulke kabel voor gebruikt:
[Afbeelding]
In plaats van de standaard grondkabel met stalen vlechtwerk en een aardlitze.
En is dan ook hier de mantel een aardedraad? (in de 4x6 uitvoering?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

En is dan ook hier de mantel een aardedraad? (in de 4x6 uitvoering?)
Ik denk niet dat ze dit in 4x6mm² maken. Maar je had het over 4x10mm².

Alleen de koperen draden in de mantel zijn als aardedraad bedoeld. De stalen draden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tanuki schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

...en nog netjes geel/groene tape om het stuk litze dat niet in de klem / onder de schroef gaat en ook niet in de grijze kabel meer zit. :)
Ik vraag me serieus af of dat stukje tape echt nog enige nuttige en relevante informatie toevoegt. Ik kan me dat haast niet voorstellen. Die litze is, min of meer ingevlochten in de afscherming, toch overduidelijk herkenbaar als aardedraad? Me dunkt dat iedereen dit als zodanig wel herkent. Is dit niet het geval, dan zal dat vrees ik betekenen dat je met een volslagen leek hebt te maken die dat stukje geel/groene tape ook niet herkent, evenmin als de overige draadkleuren 8)7.
PS: Alleen zou ik als het alleen maar als isolatie is bedoeld, zie onderstaande opmerking van Xander, het met een stukje krimpkous doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 30-10-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Ik vraag me serieus af of dat stukje tape echt nog enige nuttige en relevante informatie toevoegt.
Het voegt geen informatie toe maar isolatie.

Zeker nuttig als je er mee door een klasse II omhulsel moet zoals de doorsnee verdeelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25
Iemand enig idee hoe ik een 2 voudig geaard wcd upgrade naar een 3 voudig geaard wcd ? Ik vind op youtube zat uitleg hoe van 1 voudig naar 2 voudig te gaan maar niks over 3 voudig.

Gaat om deze wcd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbZxrzhovjW1eXQOxOs1AFYD8_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOlsB2aJ23Q6KdwZJNJXFKgS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
r_buren schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:45:
Iemand enig idee hoe ik een 2 voudig geaard wcd upgrade naar een 3 voudig geaard wcd ? Ik vind op youtube zat uitleg hoe van 1 voudig naar 2 voudig te gaan maar niks over 3 voudig.

Gaat om deze wcd:

[Afbeelding]
De 2-voudige verwijderen en vervangen door een drievoudige? :?
Bijvoorbeeld zo eentje: https://www.hornbach.nl/s...-wit/8053772/artikel.html
Edit: Deze is veel goedkoper:
https://www.elektroschake...rd-tbv-enkel-inb-d-109261
Maar als je dat hier moet vragen is het wellicht verstandig als je dit aan iemand overlaat die wat meer van elektro-installaties begrepen heeft....

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2022 16:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08
@r_buren Ik denk dat dat niet gaat met een half opbouwdoos, je zult dan of moeten gaan boren/frezen en overgaan naar inbouw of voor een opbouw wcd moeten gaan.

@Andrehj Die kende ik niet, weer wat geleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door lithoijen op 30-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
lithoijen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:50:
Ik denk dat dat niet gaat met een half opbouwdoos,
Jawel hoor, zie de WCD in mijn bericht hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25
Andrehj schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

De 2-voudige verwijderen en vervangen door een drievoudige? :?
Bijvoorbeeld zo eentje: https://www.hornbach.nl/s...-wit/8053772/artikel.html
Edit: Deze is veel goedkoper:
https://www.elektroschake...rd-tbv-enkel-inb-d-109261
Maar als je dat hier moet vragen is het wellicht verstandig als je dit aan iemand overlaat die wat meer van elektro-installaties begrepen heeft....
Nou ik heb wel vaker wcd vervangen maar kan nergens een foto vinden van de achterkant van een 3 voudige wcd dus weet ook niet of dat er anders uit ziet en of ik meer draden of zo nodig heb.
En vragen staat vrij toch?

Z'on ronde van de Hornbach is wel een erg mooie oplossing als de gaatjes overeenkomen :) Want gaten boren in keukentegels zie ik mislukken bij mezelf :)

[ Voor 8% gewijzigd door r_buren op 30-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
@r_buren Die van de hornbach weet ik niet, maar ik heb vroeger die dingen in de keuken gehad. De montage gaten passen op een standaard inbouwdoos waar de halfopbouw dubbele wcd nu ook mee vast zit als deze ook op een inbouwdoos zit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Montaner schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

De kleur is nog tot daar aan toe. Bij de ‘koperkleurige’ zit ook aan de onderzijde van de inzet het koper.. bij de ‘ijzerkleurige’ is dit niet aanwezig.
Dat viel me bij jouw foto inderdaad al op.
Ik weet helaas niet meer hoe dat bij mijn automaten is aangezien ik mijn foto’s al een tijdje geleden gemaakt heb en het bij de hoek van mijn foto’s helaas niet zichtbaar is.
De automaten zijn inmiddels al ingebouwd dus kan het ook niet makkelijk meer bekijken.

Toevallig heb ik nog wel een issue lopen met de zonnepanelen installateur als gevolg waarvan ik mijn Eastron kWh meter tussen de aardlekautomaat en de omvormer uit moest halen, volgens hun mag er geen generieke kWh meter tussen de automaat en de SMA omvormer zitten maar enkel een door SMA gecertificeerde

Onzin wat mij betreft en wil mijn kWh meter er zsm weer tussen hebben, ook omdat dit nu de tijdelijke oplossing is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxSF-l7Bk3h35GrWYIOhmmDoVa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8sKt1njHQfS4IHQsKVTvXDjI.jpg?f=user_large
;(

Die discussie loopt nog maar zodra ik de boel weer kan ombouwen zal ik kijken of het bij mijn aardlekautomaat ook zo is dat het koperkleurige doorloopt aan de onderkant en het ijzerkleurige niet.
Ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom dit zou afwijken voor de 3e fase en nul.
Ik ook niet maar dat geldt hetzelfde voor het feit dat er überhaupt twee verschillende materialen worden gebruikt voor de contacten.
Maar de aders worden geklemd tussen de schroefkant en de vaste kant van de aansluitingen en de onderzijde is geen deel van het vastklemmen dus denk niet dat dat iets toevoegt bij het maken van goed contact tussen ader en automaat.
Voor mij is het ontbreken daarvan daarom ook geen extra indicatie dat het een productiefout betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@Vliegvlug Mocht het ook alleen een SMA kabel en een SMA werkschakelaar zijn of wat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Onzin inderdaad. Ja, SMA heeft een eigen teller, maar dat is meer om je hele zonne-installatie "slim" te maken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:02:
Toevallig heb ik nog wel een issue lopen met de zonnepanelen installateur als gevolg waarvan ik mijn Eastron kWh meter tussen de aardlekautomaat en de omvormer uit moest halen, volgens hun mag er geen generieke kWh meter tussen de automaat en de SMA omvormer zitten enkel door een door SMA gecertificeerde

Onzin wat mij betreft
Tja als je aan NEN-EN-IEC 61439 wilt voldoen is dat helemaal niet zo'n onzin. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LlLNntRwYd9eSuNVAHwk9ZrpPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0zJA7IsHBdLG1dt8CV8mH4S.jpg?f=fotoalbum_large

Als de installateur (in deze context "fabrikant") componenten plaatst welke de "oorspronkelijke fabrikant" (ABB) niet heeft geïnspecteerd, krijgt de "fabrikant" ineens de verantwoordelijkheden van de "oorspronkelijke fabrikant". Daarmee wordt de installateur dus verantwoordelijk voor de verificatie van de verdeelinrichting.

Plaats je componenten bij die wel door de oorspronkelijke fabrikant zijn getest dan blijft die verificatie gewoon geldig, zie het als de typegoedkeuring van de kast.

Ik zou bijna willen zeggen: Dachten meer installateurs maar zo, in plaats van een willekeurige Chint, Emat of Noark automaat in je ABB kast te prakken.

edit:
Oh, ik dacht te lezen dat de installateur alleen een ABB tussenmeter wilde plaatsen, maar er stond SMA. Sorry dat kan ik ook niet verklaren. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 31-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:17
Ik weet niet of die norm het woord "fabrikant" ergens definieert, maar een installateur gelijkstellen aan een fabrikant lijkt me niet helemaal wat ze bedoelen?

Ik geloof nooit dat een zonnepaneelinstallateur bij alle klanten gaat vragen welk merk groepenkast ze hebben en aan de hand daarvan een ABB, Eaton, Hagar, etc. aardlekautomaat meenemen en installeren. Die hebben gewoon een merk wat ze overal gebruiken onafhankelijk van welk merkje er op de DIN-rail staat...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:38:
Ik weet niet of die norm het woord "fabrikant" ergens definieert, maar een installateur gelijkstellen aan een fabrikant lijkt me niet helemaal wat ze bedoelen?
"organisatie die de verantwoordelijkheid voor de voltooide schakelinrichting op zich neemt". Wie doet dat volgens jou dan? ABB niet meer hoor als er componenten van een ander fabrikaat zijn ingebouwd.

Dat wijkt dus af van de oorspronkelijke fabrikant, "organisatie die het oorspronkelijke ontwerp en de bijbehorende verificatie van een schakelinrichting in overeenstemming met de desbetreffende productnorm voor schakelingangen heeft uitgevoerd". De oorspronkelijke fabrikant is ABB, de fabrikant kan een paneelbouwer zijn of dus de installateur als deze in zijn werkplaats of op locatie een verdeelinrichting assembleert. Als ze daarbij beproefde combinaties van 1 fabrikant gebruiken blijft hun rol dus bij "fabrikant", doen ze dat niet dan krijgen ze de verantwoordelijkheden van de "oorspronkelijke fabrikant" erbij.

(Wie is de fabrikant van al die Schneider kasten met Emat automaten? Niet Schneider Electric, maar Elektramat.)
Ik geloof nooit dat een zonnepaneelinstallateur bij alle klanten gaat vragen welk merk groepenkast ze hebben en aan de hand daarvan een ABB, Eaton, Hagar, etc. aardlekautomaat meenemen en installeren. Die hebben gewoon een merk wat ze overal gebruiken onafhankelijk van welk merkje er op de DIN-rail staat...
Dan voldoet je kast niet meer aan de norm voor kasten. En ja dat gebeurt inderdaad aan de lopende band.

Op grotere schaal (utiliteit en industrie) zie je steeds vaker dat de installateur niet meer aan de verdeelinrichting wil zitten, behalve dan het aansluiten van een afgaande kabel. Voor de rest mag de paneelbouwer komen opdraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:59:
"organisatie die de verantwoordelijkheid voor de voltooide schakelinrichting op zich neemt"
Wat is een voltooide schakelinrichting? Is dat de groepenkast als geheel, of is dat één aardlekschakelaar / automaat / etc.?

Als ik een automaat op een DIN-rail klik dan ben ik toch geen fabrikant? Ik heb die dingen toch niet gemaakt? Als ik zo'n ALS openschroef en er veranderingen in aanbreng, ja, dan snap ik dat ABB zijn handen er vanaf trekt en het mijn pakkie-an is, maar als ik het ding simpelweg op een DIN-rail klik en er een kabel in schroef dan kan ik gewoon bij ABB aankloppen als het ding stuk gaat?

Of is dit weer een geval van "moeilijk doen" met juridische termen zodat de gemiddelde Nederlander het 30x na moet lezen om te weten wat er bedoeld wordt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Wat is een voltooide schakelinrichting? Is dat de groepenkast als geheel, of is dat één aardlekschakelaar / automaat / etc.?
De groepenkast als geheel.
Als ik een automaat op een DIN-rail klik dan ben ik toch geen fabrikant?
Als je allemaal losse onderdelen besteld, wie heeft dan jouw verdeelkast gefabriceerd?
Ik heb die dingen toch niet gemaakt? Als ik zo'n ALS openschroef en er veranderingen in aanbreng, ja, dan snap ik dat ABB zijn handen er vanaf trekt en het mijn pakkie-an is, maar als ik het ding simpelweg op een DIN-rail klik en er een kabel in schroef dan kan ik gewoon bij ABB aankloppen als het ding stuk gaat?
Voor garantie op het component kun je prima bij ABB aankloppen ja. Maar kun je bij Hager terecht als je ABB aardlekschakelaar in een Hager groepenkast zorgt voor oververhitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:49:
Als je allemaal losse onderdelen besteld, wie heeft dan jouw verdeelkast gefabriceerd?
En daar zit voor mij dus de verwarring, of ik nu losse onderdelen bestel of een kast die al in elkaar is geschroefd door een ander, de Hagar verdeelkast blijft geproduceerd door Hagar. En de Eaton hoofdschakelaar blijft geproduceerd door Eaton. En de ABB aardlekschakelaar blijft gefabriceerd door ABB. Die ander (of ikzelf) heeft alleen maar IMHO standaard, uitwisselbare componenten bij elkaar geklikt. Als die derde persoon een kabel niet goed in een terminal heeft geschroefd, ja, daar is die derde wel verantwoordelijk voor. Maar als er intern in zo'n module iets mis gaat dan ligt dat niet aan degene die er een kabel in heeft geschroefd.

Maar ik begrijp nu dat dit dus inderdaad niet is wat ze bedoelen met die bewoording. Dank voor de uitleg :)
Maar kun je bij Hager terecht als je ABB aardlekschakelaar in een Hager groepenkast zorgt voor oververhitting?
Nee, bij ABB, die oververhit... Ik dacht (maar, wederom, dat is dus blijkbaar niet zo) dat we standaard maten hadden met een reden. Als een ABB ALS (in dit voorbeeld) oververhit in een kast met standaard maten dan moet ABB niet zijn kasten groter maken, maar zijn ALS anders ontwerpen.

Maar, zoals ik zei, I stand corrected :)

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 31-10-2022 13:08 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Nee, bij ABB, die oververhit...
Ook als "fabrikant" kun je uiteraard nog wel aankloppen bij toeleveranciers als er daadwerkelijk iets aan een component mankeert.

Maar het gaat dus om het gehele samenstel, wie verifieert dat? Als jij zo'n standaard 24 modules kastje helemaal volpropt met 24 relais dan zou dat best wel eens te heet kunnen worden. Wie had dat kunnen voorkomen? Jij.

Met standaard componenten zal het zo'n vaart niet lopen, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ABB geen verantwoordelijkheid meer wil aanvaarden voor een ABB kast met componenten van derden. In beginsel zul je dan bij de partij die deze componenten heeft gecombineerd moeten aankloppen. En dat is dus ook de partij die volgens de norm het samenstel zou moeten verifiëren op tig punten.

Eigenlijk is dat best wel logisch toch? Als de groepenkast wordt aangepast door een PV installateur en het fikt uit, wie bel jij dan? ;) De oorspronkelijke fabrikant van de kast of van de automaat? Ik denk toch eerder de installateur.

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 31-10-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:38:
Eigenlijk is dat best wel logisch toch? Als de groepenkast wordt aangepast door een PV installateur en het fikt uit, wie bel jij dan? ;) De oorspronkelijke fabrikant van de kast of van de automaat? Ik denk toch eerder de installateur.
Zoals ik zei, daar zit dus de verwarring: In mijn ogen is fabrikant iets anders dan installateur :) Ik had dus ook niet door dat de norm de installateur ook fabrikant noemt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
herofruit schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:22:
Vrienden van ons zijn aan het verbouwen, een aanbouw waar een airco, elektrische vloerverwarming en standaard wcd’s en verlichting komt. Airco en VV hebben beide een eigen groep nodig, wat het totaal benodigde groepen op drie brengt.

De meterkast staat in de hoofdwoning op circa 10 meter van de aanbouw. 1x35A.

Volgens mij is de beste optie om vanuit de meterkast simpelweg drie kabels te trekken naar de aanbouw, afgezekerd met 1x 40A ALS 0,03A en 3x 16A automaat in de hoofdverdeelkast.

Of zijn er andere opties? Zou je ook bijv. een 6mm2 kabel afgezekerd met een ALS vanuit de hoofdverdeelkast naar de aanbouw kunnen trekken en daar dan een kleine onderverdeelkast met 3x16A en 1 hoofdschakelaar plaatsen? Kom je dan niet in de knel met selectiviteit?

En hoe zit het als ze tzt naar 3-fase gaan? Volgens mij maakt dat niets uit, toch? :)
Schaamteloze self-quote, iemand aan/opmerkingen?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!
herofruit schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:22:
Ja, dat zou ik inderdaad ook gewoon zo doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:19:
@Vliegvlug Mocht het ook alleen een SMA kabel en een SMA werkschakelaar zijn of wat 8)7
Zo ver ging het gelukkig niet nee.
De grap was juist dat ik zelf alles had voorbereid, de aardlekautomaat, kWh meter, kabel naar de garage met werkschakelaar daar met neopreen kabel van voldoende lengte er al aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exQgOq-_Arxr_58ZjC-_f5ryDzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xuhad988qFie2FpAIIjTiQYN.jpg?f=user_large
(kam ontbreekt hier nog want was in backorder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbcxUTubG6GU5zuwi7oNiBwKXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large

Ze hoefden enkel nog de omvormer op te hangen, stekker aan de neopreen kabel en de pv kabels te zetten die ik daar ook al heen had gebracht.

Appeltje eitje zou je zeggen maar toen gaf de omvormer een foutcode 1302 en werd me gevraagd in het troubleshoot traject om de kWh meter er even tussenuit te halen, gedaan en de foutcode bleef. Duidelijk verhaal zou je zeggen dat het niet aan de kWh meter ligt maar nog een uur troubleshooten door de installateur later krijg ik de mededeling dat het werkt. Waardoor wist hij niet te vertellen maar de eind conclusie was dat het wel aan mijn kWh meter gelegen moest hebben dus hij mocht niet terug.
Dat is nu de status, dat ik van hun wil horen waarom dat zogenaamde niet zou kunnen met bewijs.

Inmiddels heb ik zelf bij SMA navraag gedaan of die Eastron kWh meter inderdaad niet zou kunnen maar hun antwoord is; “dat is geen probleem” (y)

Nu de installateur nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:34:
Onzin inderdaad. Ja, SMA heeft een eigen teller, maar dat is meer om je hele zonne-installatie "slim" te maken.
Precies ja, ik heb me er ook in verdiept na dit gedoe en inderdaad heeft SMA wel gecertificeerde meters maar dat is omdat die dingen via powerline met de omvormer communiceren en dan is het logisch dat ze elkaar wel moeten kunnen verstaan.

Je moet dan in de omvormer ook instellen welke meter je exact hebt en dat is volgens mij de bron van het misverstand over die meter want de installateur kwam tijdens het troubleshooten met het verhaal dat hij een meter kon instellen in de omvormer maar dat deze Eastron er niet bij stond en dat die daarom niet ondersteund werd en ik maar een gecertificeerde moest kopen als ik alsnog een meter wilde.

Was volgens mij geen kwade wil maar een gebrek aan kennis maar ik zit daardoor wel met het gedoe om dit weer recht te trekken en in de tussentijd zonder metingen die ik aan mijn youless wilde koppelen zodat ik de opbrengst in Enelogic kan zien :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Tja als je aan NEN-EN-IEC 61439 wilt voldoen is dat helemaal niet zo'n onzin. :)

[Afbeelding]

Als de installateur (in deze context "fabrikant") componenten plaatst welke de "oorspronkelijke fabrikant" (ABB) niet heeft geïnspecteerd, krijgt de "fabrikant" ineens de verantwoordelijkheden van de "oorspronkelijke fabrikant". Daarmee wordt de installateur dus verantwoordelijk voor de verificatie van de verdeelinrichting.

Plaats je componenten bij die wel door de oorspronkelijke fabrikant zijn getest dan blijft die verificatie gewoon geldig, zie het als de typegoedkeuring van de kast.

Ik zou bijna willen zeggen: Dachten meer installateurs maar zo, in plaats van een willekeurige Chint, Emat of Noark automaat in je ABB kast te prakken.

edit:
Oh, ik dacht te lezen dat de installateur alleen een ABB tussenmeter wilde plaatsen, maar er stond SMA. Sorry dat kan ik ook niet verklaren. :+
Interessante informatie, dat wist ik helemaal niet.
Dan zal ik met die Eastron meter nu dus ook niet meer bij Sander Vunderink terecht kunnen voor garantie op mijn groepenkast?
Die is origineel geleverd met 2x B16A krachtgroepen en een 4polige ALS, maar daarna uitgebreid met die kWh meter, de aardlekautomaat en een C20 groep op de plek van één van de B16’s . De laatste 2 wel van ABB overigens en ook gekocht bij SV, dus dat zal dan wel geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:28
Ik ben bezig met het plaatsen van extra zonnepanelen en hierbij werd opgemerkt door een medetweaker om eventueel de hoofdzekering van 3x35A te vervangen voor 3x25A ivm de vastrechtkosten.

Nu ben ik zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen hierover, maar heb ik wat vragen of dit de juiste weg is om te bewandelen. Onze wijk hebben allemaal 3x35A, maar wellicht komt dit omdat de wijk gebouwd is in 2001 en toen grondwarmtepompen relatief nieuw waren (volgens mij?). Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe grondwaterpomp en misschien dat deze een stuk efficienter is waardoor terugschakelen sneller kan.

Even wat extra informatie over grootverbruikers:
- Warmtepomp Thermia Calibra Cool (3-12kW)
- 2x combi-stoom oven (3.6kW maximaal vermogen p.s.)
- Inductieplaat (3.7kW maximaal vermogen)
- Laadpaal (11kW)
- Zonnepanelen (11.100 Wp, waarschijnlijk 9000 kW opbrengst per jaar)

En uiteraard de standaard dingen zoals wasmachine, droger e.d.

Ik heb veel gelezen hierover, maar omdat iedere situatie anders is stel ik toch de vraag hier bij de kenners :)
Zelf ben ik er niet van overtuigd dat wij zo'n extreem verbruik hebben met de apparatuur e.d., maar voordat ik kosten ga maken zou ik toch graag wat meer informatie willen over deze specifieke situatie.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Vliegvlug schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:16:
[...]
Waardoor wist hij niet te vertellen
Is dat andere bewoording voor "Ik (red. de monteur) was vergeten de werkschakelaar aan te zetten"? Bedoel, anders weet je toch gewoon wat je fout gedaan hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
reputatio schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:47:
Ik ben bezig met het plaatsen van extra zonnepanelen en hierbij werd opgemerkt door een medetweaker om eventueel de hoofdzekering van 3x35A te vervangen voor 3x25A ivm de vastrechtkosten.

Nu ben ik zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen hierover, maar heb ik wat vragen of dit de juiste weg is om te bewandelen. Onze wijk hebben allemaal 3x35A, maar wellicht komt dit omdat de wijk gebouwd is in 2001 en toen grondwarmtepompen relatief nieuw waren (volgens mij?). Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe grondwaterpomp en misschien dat deze een stuk efficienter is waardoor terugschakelen sneller kan.

- Laadpaal (11kW)

Ik heb veel gelezen hierover, maar omdat iedere situatie anders is stel ik toch de vraag hier bij de kenners :)
Zelf ben ik er niet van overtuigd dat wij zo'n extreem verbruik hebben met de apparatuur e.d., maar voordat ik kosten ga maken zou ik toch graag wat meer informatie willen over deze specifieke situatie.

Alvast bedankt!
Bij 3x25 komt er 17KW uit de muur. Niet de auto laden als het vriest en je broodjes wilt bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

- Laadpaal (11kW)

Alvast bedankt!
offtopic:
Anderen kunnen je beter helpen met advies, maar vanuit een praktisch oogpunt zou ik adviseren te rekenen met een 7,4kW inductieplaat, mocht de huidige ooit vervangen worden (defect of nieuwe keuken), ga je gegarandeerd naar een 2 fase plaat.
p.s. Het verschil in kosten in vastrecht is bij ons in de regio zo'n 600E/jr. Voor zo'n 300E wisselen ze je van de een naar de ander. Even twee jaar op een goedkoper vastrecht zorgt ervoor dat je ze gewoon twee keer kunt laten komen mocht je toch nog weer je 3x35 nodig hebben én dan heb je nog 600E in je zak.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:21
True schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

offtopic:
Anderen kunnen je beter helpen met advies, maar vanuit een praktisch oogpunt zou ik adviseren te rekenen met een 7,4kW inductieplaat, mocht de huidige ooit vervangen worden (defect of nieuwe keuken), ga je gegarandeerd naar een 2 fase plaat.
p.s. Het verschil in kosten in vastrecht is bij ons in de regio zo'n 600E/jr. Voor zo'n 300E wisselen ze je van de een naar de ander. Even twee jaar op een goedkoper vastrecht zorgt ervoor dat je ze gewoon twee keer kunt laten komen mocht je toch nog weer je 3x35 nodig hebben én dan heb je nog 600E in je zak.
En als je automaten hebt in plaats van zekeringen is het helemaal een no brainer en zou ik als een haas naar 3x25A gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Paul schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:31:
[...]
Zoals ik zei, daar zit dus de verwarring: In mijn ogen is fabrikant iets anders dan installateur :) Ik had dus ook niet door dat de norm de installateur ook fabrikant noemt.
Je wordt blijkbaar fabrikant als je componenten van meerdere merken samenvoegt in een doosje. Dat doosje is, voor de 'klant', het eindproduct. Eaton stickers er af, Paul stickers er op. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is niet het elektrisch vermogen van die warmtepomp, maar de warmte die hij kan pompen.

Volgens de datasheet verbruikt de compressor van de warmtepomp zelf maximaal 2,63kW. Daar komt in extreme gevallen nog 2/4/6 kW naverwarming bij, maar in de meeste gevallen krijg je je huis echt wel warm met die maximaal 2,63kW elektrisch vermogen en een dikke SCOP van 5,7.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

Is dat andere bewoording voor "Ik (red. de monteur) was vergeten de werkschakelaar aan te zetten"? Bedoel, anders weet je toch gewoon wat je fout gedaan hebt...
Geen idee, ik heb er niet continue naast gestaan, maar het was niet zo simpel als de werkschakelaar aanzetten. Ik weet dat de AC stekker opnieuw gemonteerd is, dat er veel met SMA gebeld is en dat er een firmware door hun gestuurd is die op de omvormer is gezet en er instellingen zijn nagelopen en mogelijk veranderd maar een aanwijsbare oorzaak voor het probleem heb ik zoals gezegd niet gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Vliegvlug Maar wat let je om die meter er zelf weer tussen te bouwen? Je had hem in eerste instantie ook al zelf ingebouwd, dat kon 5 minuten na vertrek van de monteur toch weer? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
True schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

offtopic:
Dan had ik het verkeerd, de inductie plaat moet nog geplaatst worden (net zoals de rest van de keuken overigens), het is namelijk een nieuwe keuken met een vrij krachtige inductie plaat. Dus inderdaad, 7,4kW. Wat betreft de kosten om te wisselen, dit is inderdaad snel terugverdiend :+. Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
jeronimo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

En als je automaten hebt in plaats van zekeringen is het helemaal een no brainer en zou ik als een haas naar 3x25A gaan.
Het zijn inderdaad automaten ipv zekeringen, mag ik vragen waarom het dan een no brainer is? Ik ben een redelijk leek op dit gebied en leer graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Gizz schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Dat is niet het elektrisch vermogen van die warmtepomp, maar de warmte die hij kan pompen.

Volgens de datasheet verbruikt de compressor van de warmtepomp zelf maximaal 2,63kW. Daar komt in extreme gevallen nog 2/4/6 kW naverwarming bij, maar in de meeste gevallen krijg je je huis echt wel warm met die maximaal 2,63kW elektrisch vermogen en een dikke SCOP van 5,7.
Ik snapte al weinig waarom er werd gepraat over 3-12kW en in het data sheet de 2,63kW vermeld werd. Maar weer wat geleerd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vraagje. We zijn met een verbouwing (ook alle elektra nieuw) bezig en de elektricien wil ivm zijn garantie liever niet dat de zonnepanelenman in de meterkast dingen gaat doen. Dat doet hij dus liever zelf. Zijn voorstel is dat hij (elektricien) een kabel trekt naar de garage.

Er komt ergens dit jaar nog een SolarEdge met een SE7K installatie.

Is dit gebruikelijk? En weten jullie wat moet de elektricien voor kabel leggen naar de garage? En wat voor aansluiting moet het zijn in de meterkast?

De elektricien zelf dacht een 230V kabel en ethernet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
reputatio schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Het zijn inderdaad automaten ipv zekeringen, mag ik vragen waarom het dan een no brainer is? Ik ben een redelijk leek op dit gebied en leer graag :)
Mocht het onverhoopt toch een keer mis gaan, kun je de automaat zelf weer inschakelen en even wat voorzichtiger doen met het draaien van een wasje terwijl je het kerstdiner aan het bereiden bent. ;)

Als je smeltpatronen hebt als hoofdzekering kun je op de storingsmonteur van de netbeheerder wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Atomius schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:35:
Vraagje. We zijn met een verbouwing (ook alle elektra nieuw) bezig en de elektricien wil ivm zijn garantie liever niet dat de zonnepanelenman in de meterkast dingen gaat doen. Dat doet hij dus liever zelf. Zijn voorstel is dat hij (elektricien) een kabel trekt naar de garage.

Is dit gebruikelijk? En weten jullie wat moet de elektricien voor kabel leggen naar de garage? En wat voor aansluiting moet het zijn in de meterkast?

Dus je zonnepanelen komen op de schuur?

Hoeveel fase, afstand en vermogen is daarvoor belangrijk om een kabel te bepalen..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:14:
@Vliegvlug Maar wat let je om die meter er zelf weer tussen te bouwen? Je had hem in eerste instantie ook al zelf ingebouwd, dat kon 5 minuten na vertrek van de monteur toch weer? :+
In principe had ik die meter inderdaad gelijk weer terug kunnen zetten maar er was me duidelijk gemaakt dat ik daarmee de garantie vanuit hun op het spel zou zitten en ze dan niet meer langskwamen voor storingen, of in elk geval niet kosteloos.
Vandaar dat ik van hun de bevestiging wil dat die meter geen oorzaak van de ondervonden problemen kan zijn geweest zodat toekomstige problemen gewoon onder garantie worden opgepakt en er niet gelijk weer naar die meter wordt gewezen.
SMA is het in elk geval al met mij eens dus dat is een grote stap voorwaarts! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
Xander schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:36:
[...]

Mocht het onverhoopt toch een keer mis gaan, kun je de automaat zelf weer inschakelen en even wat voorzichtiger doen met het draaien van een wasje terwijl je het kerstdiner aan het bereiden bent. ;)

Als je smeltpatronen hebt als hoofdzekering kun je op de storingsmonteur van de netbeheerder wachten.
Niets aan toe te voegen. Met de minimaal 600 euro verschil in vastrecht per jaar kun je andere dingen financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Atomius schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:35:

Vragen van @LED-Maniak zijn valide, maar de post op de vorige pagina van Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" geeft al een aardig compleet beeld ;) Ethernet kan handig zijn, maar dat heeft niks met de elektricien te maken eigenlijk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
LED-Maniak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Dus je zonnepanelen komen op de schuur?

Hoeveel fase, afstand en vermogen is daarvoor belangrijk om een kabel te bepalen..
Een SolarEdge SE7k is een 3-fase omvormer. Die wil graag aangesloten worden op 5x2.5mm2. En moet de kabel lang worden, zeg > 20-25m, dan zou ik 5x4mm2 nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Rimco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:12:
[...]

Vragen van @LED-Maniak zijn valide, maar de post op de vorige pagina van Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" geeft al een aardig compleet beeld ;) Ethernet kan handig zijn, maar dat heeft niks met de elektricien te maken eigenlijk.
@Atomius Ik zou me niet laten tegenhouden door waar ik tegenaan ben gelopen en het gewoonweg vertellen tegen de zonnepaneel installateur dat jullie elektricien de voorbereidingen doet want dat wil je liever niet door hun laten doen of je moet vage Chinese automaten in je meterkast willen zien bijv. ;)
Vraag gewoon de specs op van de zaken die de zonnepaneel installateur voorschrijft en laat dat door je elektriciën uitvoeren, dan heb je tenminste dezelfde componenten in je groepenkast en weet je dat het goed is aangelegd en kan je bij de elektricien terecht bij problemen met je elektra.

Ik heb ook geen hele hoge pet op van de elektriciens die zonnepaneel installateurs in dienst hebben eerlijk gezegd, die bij mij kwam voor de omvormer werd ook zo geïntroduceerd.

En mocht er toch discussie komen dan kan je dat met een echte elektricien aan jullie kant snel plat slaan want die heeft autoriteit.
Omdat ik het zelf heb aangelegd is dat toch wat lastiger ook al had ik ze van tevoren alles laten zien en werd dat goedgekeurd door hun elektricien. Toen er problemen waren was het opeens toch een probleem wat aan mij lag, dus dat viel me wel tegen van ze eigenlijk.
Is een beetje het firewall-effect; zodra er een nieuwe firewall in een netwerk wordt geplaatst worden alle storingen die daarna optreden aan die firewall toegeschreven.

Ik heb ook een Hager DC werkschakelaar geplaatst op de vliering en dat was vooraf ook geen probleem tot de omvormer werd aangesloten en ik de melding kreeg van de elektricien die de omvormer had ophangen dat de polariteit van de DC kabels op het dak omgedraaid zaten.
De dak crew is daarvoor teruggeweest en die konden geen probleem vinden op het dak en kwamen er in eerste instantie niet uit.
Bleek het ‘probleem’ er uiteindelijk in te zitten dat de Hager schakelaar de contacten kruislings met elkaar verbindt ipv rechtdoor waar de elektricien vanuit ging. Uiteindelijk niets aan de hand dus maar tijdens het troubleshooten hiervan werd er op een gegeven moment ook geroepen dat het aan mijn DC schakelaar lag en dat die stuk was er er daarom uit moest een er anders geen garantie meer op de installatie zou worden gegeven.
Dat heb ik gelukkig in de kiem kunnen smoren.

Ik ben nog steeds blij dat dat ding er zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reputatio
Om nog even terug te komen op het terugschakelen naar 3x25A ipv 3x35A. Uit mijn data uit HomeAssistant blijkt dat we sinds 1 juni (wanneer ik HomeAssistant ben gaan gebruiken) we geen enkele keer een piek hadden boven de 17.250 watt. Het hoogste wat ik uit de statistiek heb kunnen halen is 17.022 watt. Dit is dus al zonder load balancing van de laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7mdey8okUwMsktPeHdppfF281A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4m7PH3KsRgaLl0vA8tb2DPz.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er dus sterk op dat terug schakelen naar 3x25A de juiste keuze is :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@reputatio Kun je daar ook de stroom per fase uitlezen? 17kW kan best meer dan 25A zijn als de faseverdeling beroerd is natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Xander schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:55:
@reputatio Kun je daar ook de stroom per fase uitlezen? 17kW kan best meer dan 25A zijn als de faseverdeling beroerd is natuurlijk. ;)
Daar heb ik dan weer niet over nagedacht, goed dat ik het post :)
Ik gebruik zelf een YouLess LS120, maar ik zie dat deze het niet per fase opslaat.
Ik zie wel dat de HomeWizard dit wel kan, is jammer genoeg wel alleen via WiFi maar wellicht dat ik die dan ga proberen.

Ik dacht zelf er ook nog aan dat de zonnepanelen de power usage natuurlijk "omlaag" kan brengen.
Tenminste, nu is het zo dat als de zonnepanelen meer opwekken dan er verbruikt wordt, dan staat de power usage in de min. Moet ik hier ook rekening mee houden bij het terugschakelen naar 3x25A?

Jammer genoeg heb ik dus geen data van de afgelopen maanden per fase, dus zal ik opnieuw data moeten verzamelen :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:42:
[...]

Ik dacht zelf er ook nog aan dat de zonnepanelen de power usage natuurlijk "omlaag" kan brengen.
Tenminste, nu is het zo dat als de zonnepanelen meer opwekken dan er verbruikt wordt, dan staat de power usage in de min. Moet ik hier ook rekening mee houden bij het terugschakelen naar 3x25A?
Daar hoef je alleen rekening mee te houden als je teveel zonnepanelen gaat leggen voor een 3x25A aansluiting.
Jammer genoeg heb ik dus geen data van de afgelopen maanden per fase, dus zal ik opnieuw data moeten verzamelen :'(
Van de andere kant, je weet nu redelijk overtuigend dat je met 3x25A uit de voeten kunt. Mocht de faseverdeling erg scheef zijn dan kun je dat altijd later nog in orde maken natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Xander schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:17:
[...]

Daar hoef je alleen rekening mee te houden als je teveel zonnepanelen gaat leggen voor een 3x25A aansluiting.

[...]

Van de andere kant, je weet nu redelijk overtuigend dat je met 3x25A uit de voeten kunt. Mocht de faseverdeling erg scheef zijn dan kun je dat altijd later nog in orde maken natuurlijk. :)
Wat betreft de zonnepanelen, dit zal een installatie van 11.100 Wp zijn, waarschijnlijk met een opbrengst van 9000 kWh per jaar. Dit lijkt me dan geen probleem te zijn?

En ik ben er inderdaad al erg van overtuigd dat 3x25A kan. Ik heb echter wel een andere meter besteld die wel per fase meet. Ik vind het interessant om zoveel mogelijk data te hebben over mijn eigen huis, dus komt altijd van pas :).

Bedankt voor je hulp, ik leer er erg veel van!
Het is ook mijn eerste huis en ben erg geïnteresseerd in elektra :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:21:
[...]

Wat betreft de zonnepanelen, dit zal een installatie van 11.100 Wp zijn, waarschijnlijk met een opbrengst van 9000 kWh per jaar. Dit lijkt me dan geen probleem te zijn?

En ik ben er inderdaad al erg van overtuigd dat 3x25A kan. Ik heb echter wel een andere meter besteld die wel per fase meet. Ik vind het interessant om zoveel mogelijk data te hebben over mijn eigen huis, dus komt altijd van pas :).

Bedankt voor je hulp, ik leer er erg veel van!
Het is ook mijn eerste huis en ben erg geïnteresseerd in elektra :)
Daar hoef je niet voor in je meterkast te kijken hoor, daar zijn ook prima andere oplossingen voor ;)
Slimme meter uitlezen via P1-poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
True schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:24:
[...]

Daar hoef je niet voor in je meterkast te kijken hoor, daar zijn ook prima andere oplossingen voor ;)
Slimme meter uitlezen via P1-poort
Ik heb de HomeWizard P1 besteld. Ik gebruik nu namelijk een YouLess LS120, deze lag nog op het werk niks te doen na een project, maar heeft geen ondersteuning voor meerdere fases. Dus ik lees het wel uit via de P1 poort en verbindt het met HomeAssistant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19

FL_

reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:52:
Uit mijn data uit HomeAssistant blijkt dat we sinds 1 juni (wanneer ik HomeAssistant ben gaan gebruiken) we geen enkele keer een piek hadden boven de 17.250 watt. Het hoogste wat ik uit de statistiek heb kunnen halen is 17.022 watt. Dit is dus al zonder load balancing van de laadpaal.

[Afbeelding]

Lijkt er dus sterk op dat terug schakelen naar 3x25A de juiste keuze is :D
Heb je enig idee of al je pieken gelijktijdig zijn met het laden van je voertuig, zo ja (meenemende dat je zonnepanelenomvormer over 3 fasen gelijkwaardig teruglevert én je alsnog ook nog kan loadbalancen), dan kan ik me geen reeel scenario voorstellen om de meerkosten voor 3x35 te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
FL_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:41:
[...]

Heb je enig idee of al je pieken gelijktijdig zijn met het laden van je voertuig, zo ja (meenemende dat je zonnepanelenomvormer over 3 fasen gelijkwaardig teruglevert én je alsnog ook nog kan loadbalancen), dan kan ik me geen reeel scenario voorstellen om de meerkosten voor 3x35 te betalen :)
Nu ik er wat meer induik zie ik ook dat mijn data helemaal niet van 1 Juni t/m nu is, maar van 10 dagen geleden tot nu. De data retentie staat standaard op 10 dagen, dus dat ga ik eerst eens veranderen :+.

Maar wat je zegt klopt, de pieken zijn wanneer de auto gaat laden. De pieken zijn ook meestal aan het eind van de dag (tussen 18u en 20u) en dat zijn de tijden wanneer de auto meestal aan de lader gaat. Heb een paar pieken geverifieerd en kort na het aansluiten krijg je een piek.

Ik ga de data retentie eens aanpassen binnenkort, de nieuwe meter aansluiten en eens kijken naar het load balancen van de laadpaal, maar het lijkt er sterk op dat de 3x35A nergens voor nodig is. Ik snap dan ook niet dat heel de wijk hiermee uitgerust is, maar dat terzijde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:52:
[...]

Nu ik er wat meer induik zie ik ook dat mijn data helemaal niet van 1 Juni t/m nu is, maar van 10 dagen geleden tot nu. De data retentie staat standaard op 10 dagen, dus dat ga ik eerst eens veranderen :+.

Maar wat je zegt klopt, de pieken zijn wanneer de auto gaat laden. De pieken zijn ook meestal aan het eind van de dag (tussen 18u en 20u) en dat zijn de tijden wanneer de auto meestal aan de lader gaat. Heb een paar pieken geverifieerd en kort na het aansluiten krijg je een piek.

Ik ga de data retentie eens aanpassen binnenkort, de nieuwe meter aansluiten en eens kijken naar het load balancen van de laadpaal, maar het lijkt er sterk op dat de 3x35A nergens voor nodig is. Ik snap dan ook niet dat heel de wijk hiermee uitgerust is, maar dat terzijde :+
De hele nieuwe woonwijk is van 3x35A voorzien, zodat het geen problemen gaat opleveren. Een gemiddeld nieuw huis zonder gas (dus met warmtepomp, inductiekoken, elektrsiche oven) kan in extreme gevallen veel stroom vragen.
Het past wel op 3x25A, maar dan moet je er wel rekening mee houden of load balancing inregelen.
Op een slechte winterdag: WP backup element: 4kW, auto: 11kW, oven: 3kW, inductiekoken: 5kW; samen 23kW wat zelfs op 3x35A net goed gaat. Ik snap wel dat de ontwerper voor deze oplossing heeft gekozen. Trouwens, de ontwerper hoeft het tarief van 3x35A niet betalen :X

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Bravo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:01:
[...]

De hele nieuwe woonwijk is van 3x35A voorzien, zodat het geen problemen gaat opleveren. Een gemiddeld nieuw huis zonder gas (dus met warmtepomp, inductiekoken, elektrsiche oven) kan in extreme gevallen veel stroom vragen.
Het past wel op 3x25A, maar dan moet je er wel rekening mee houden of load balancing inregelen.
Op een slechte winterdag: WP backup element: 4kW, auto: 11kW, oven: 3kW, inductiekoken: 5kW; samen 23kW wat zelfs op 3x35A net goed gaat. Ik snap wel dat de ontwerper voor deze oplossing heeft gekozen. Trouwens, de ontwerper hoeft het tarief van 3x35A niet betalen :X
Dat is waar en daarom dacht ik ook dat dit de reden was. Alleen zie ik veel op Tweakers dat anderen ook een warmtepomp, laadpaal en verdere full-electric toebehoren hebben en toch voor 3x25A zijn gegaan. Ik denk ook zeker niet dat ik uniek ben haha! Er rekening mee houden scheelt een hoop, maar er niet over na te hoeven denken icm load balancing scheelt weer :)

Hoewel het geld niet het probleem is om te wijzigen naar 3x25A, omdat je het snel hebt terugverdiend, wil ik het ook niet doen als ik van tevoren weet dat het erg lastig gaat zijn.

Maar hoe meer reacties ik krijg waar ik rekening mee moet houden, hoe meer ik te weten kom waar ik aan moet denken. Dus zoals de warmtepomp, auto, ovens, inductiekoken, airco's, afzuiging. Het zijn allemaal stroomvreters, maar zoals ik in een andere reactie in een ander topic zag, de kans dat dit allemaal tegelijk aan staat EN ook nog op de piek van hun belasting zit, is wel erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:25:
[...]

Dat is waar en daarom dacht ik ook dat dit de reden was. Alleen zie ik veel op Tweakers dat anderen ook een warmtepomp, laadpaal en verdere full-electric toebehoren hebben en toch voor 3x25A zijn gegaan. Ik denk ook zeker niet dat ik uniek ben haha! Er rekening mee houden scheelt een hoop, maar er niet over na te hoeven denken icm load balancing scheelt weer :)

Hoewel het geld niet het probleem is om te wijzigen naar 3x25A, omdat je het snel hebt terugverdiend, wil ik het ook niet doen als ik van tevoren weet dat het erg lastig gaat zijn.

Maar hoe meer reacties ik krijg waar ik rekening mee moet houden, hoe meer ik te weten kom waar ik aan moet denken. Dus zoals de warmtepomp, auto, ovens, inductiekoken, airco's, afzuiging. Het zijn allemaal stroomvreters, maar zoals ik in een andere reactie in een ander topic zag, de kans dat dit allemaal tegelijk aan staat EN ook nog op de piek van hun belasting zit, is wel erg klein.
Een tweaker weet ongeveer waar hij rekening mee moet houden. De meeste WP bezitters hier hebben het backup element niet aangesloten, hebben load balancing op de laadpaal en zijn in huis bezig om de stroomverbruikers op te sporen en inzichtelijk te maken. Iets wat je gemiddelde huisbezitter niet doet en die moet ook een werkend huis houden.
Overigens; ik meen dat er ook een keer een discussie was over selectiviteit van de zekering voor de WP backup vs de huisaansluiting. Als er een zware jongen in zit, zou dat voor de leverancier ook al een reden zijn om voorkeur voor >25A te hebben.

Alles om de reputatie te beschermen, de leverancier wil niet in het nieuws komen met 'alle huizen in nieuwbouwwijk X zonder stroom tijdens koude winterdag door installatiekeuze van bedrijf Z'.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19

FL_

Ik snap die keuze ook wel, maar anderzijds kan je natuurlijk ook al het krantenartikel voor je zien: hele woonwijk heeft X duizend Euro per huishouden te veel betaald door installatiekeuze bedrijf Z.

Al met al zit het 'm voornamelijk - mijn inziens - in dat de kosten voor de aansluiting disproportioneel stijgen van 3x25A naar 3x35A.

Maar volgens mij begin ik nu off topic te raken, excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

Tja, die prijzen is iets waar de netbeheerders wat aan moeten gaan doen, willen we naar een all-electric toekomst. Sowieso rare constructie want er zijn helemaal geen 35A automaten :?

De buren zijn hier net om, hebben 3x25 en hebben nu al een paar keer de meterkast in moeten duiken omdat er net te veel zaken tegelijk op 1 vd fases energie vragen. Dat kan vast slimmer en beter, maar 9 vd 10 huizen gaat natuurlijk nooit inzicht krijgen in wat en wanneer ze verbruiken. "Het moet gewoon werken". Nu moet je nadenken of je de wasmachine nog wel om half 5 moet aanzetten als je straks gaat koken.

Wat dat aangaat zou de britse stijl van 1x 75A oid veel gebruiksvriendelijker werken, want dan moet je echt wel je best doen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ethirty schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:38:
Tja, die prijzen is iets waar de netbeheerders wat aan moeten gaan doen, willen we naar een all-electric toekomst. Sowieso rare constructie want er zijn helemaal geen 35A automaten :?

De buren zijn hier net om, hebben 3x25 en hebben nu al een paar keer de meterkast in moeten duiken omdat er net te veel zaken tegelijk op 1 vd fases energie vragen. Dat kan vast slimmer en beter, maar 9 vd 10 huizen gaat natuurlijk nooit inzicht krijgen in wat en wanneer ze verbruiken. "Het moet gewoon werken". Nu moet je nadenken of je de wasmachine nog wel om half 5 moet aanzetten als je straks gaat koken.

Wat dat aangaat zou de britse stijl van 1x 75A oid veel gebruiksvriendelijker werken, want dan moet je echt wel je best doen.
35A automaten zijn er prima te vinden hoor.

Als de fasebelasting niet goed verdeeld is en geen zaken als loadbalancing dan snap ik dat zeker.
Niet iedere bouwer kijkt daar even goed naar en dan snap ik de keuze voor 3x 35A wel.
Denk je een beetje na dan kun je in veel gevallen prima wegkomen met 3x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:38:
Hoezo niet? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPt6sD0JFfoGTO2vDmVo9blwlV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVsaNaMjrPDJLRaQOAjt72tO.jpg?f=user_large

Dat is net zo gemakkelijk te bestellen als een 32A of 40A dIII patroon. :+

(Vind deze automaten altijd wel curieus trouwens. Wat is de karakteristiek...? En dat "selectief" symbooltje tref je normaliter alleen op aardlekschakelaars aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 18:05
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, nu is deze in februari 22’ opgeleverd en toen ik naar de meterkast keek miste ik naar mijn gevoel een aantal modules. Wij zijn tweede kopers.

De PV groep 10 zit niet achter een aardlek. Boven waar de omvormer hangt is alleen een werkschakelaar aanwezig.Tevens zit de kookgroep 09 niet achter een aardlekschakelaar.

De binnenunit van de warmtepomp groep 11 zit niet achter een aardlekschakelaar. Voor de buitenunit van de warmtepomp(Mitsubishi ecodan) groep 12 ontbreekt een aardlekschakelaar.

Kunnen jullie mij zeggen of ik het bij het rechte eind heb?

Helaas kan ik momenteel niet de kast open halen aangezien wij nog twee weken op de sleutel moeten wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7n7FBK3ovzKF6EpKw710b582kM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wy2bgxKpNkI52sszCX9QMz1R.gif?f=fotoalbum_large

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
@Ruubaan : Twee dingen vallen inderdaad op.
Groep 9 t/m 12 staan niet achter een aardlek.
Groep 9 is een kookgroep terwijl je wel een 3 fase aansluiting hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ruubaan Tja, er staat nog steeds nergens dat alles in een woning achter een aardlekschakelaar moet zitten. Die verplichting is er alleen voor contactdozen voor algemeen gebruik door leken, voor verplaatsbaar materieel buiten, voor lichtpunten in ruimten met een woonfunctie en in speciale ruimten zoals de badkamer.

Natuurlijk moet de foutbescherming wel in orde zijn, bij kortsluiting naar aarde moet er een beveiliging uitschakelen, maar als de aarding goed genoeg is (zoals bijvoorbeeld zeker het geval is in een TN-stelsel) heb je daar geen aardlekschakelaar voor nodig.

De kookgroep zit misschien wel op 2 fasen aangesloten.

Lastig om te oordelen vanaf een foto dus. ;) Mij valt vooral de waardeloze groepenverklaring op. 3x "Algemeen"? Schakel maar eens de lichtgroep van de keuken uit dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:27
reputatio schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb de HomeWizard P1 besteld. Ik gebruik nu namelijk een YouLess LS120, deze lag nog op het werk niks te doen na een project, maar heeft geen ondersteuning voor meerdere fases. Dus ik lees het wel uit via de P1 poort en verbindt het met HomeAssistant. :)
Dan hoop ik dat je een wat nieuwere meter hebt, niet alle slimme meters geven de drie fases individueel door op de P1 poort. Volgens mij pas vanaf DSMR 4.2. Ik heb helaas nog een DSMR 2.2 meter en kan het dus niet uit de P1 poort halen, heb dus maar CT-klemmen voor gebruikt, die doen gelijk de loadbalancing van de laadpaal en kan ik ook gebruiken voor de meting met HomeAssistant.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Himalaya schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:32:
[...]

Dan hoop ik dat je een wat nieuwere meter hebt, niet alle slimme meters geven de drie fases individueel door op de P1 poort. Volgens mij pas vanaf DSMR 4.2. Ik heb helaas nog een DSMR 2.2 meter en kan het dus niet uit de P1 poort halen, heb dus maar CT-klemmen voor gebruikt, die doen gelijk de loadbalancing van de laadpaal en kan ik ook gebruiken voor de meting met HomeAssistant.
De versie van de slimme meter is DSMR 5.0, dus dat zou dan goed moeten komen.
Maar bedankt voor het melden! Anders had ik het inderdaad weer kunnen annuleren haha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30

timovd

Voorsprong door techniek

@Ruubaan jammer van het ontbreken van aardlekbeveiliging. Wat ik zou doen is naast de hoofdschakelaar twee keer een 3-fase B16 aardlekautomaat installeren middels een kam. Dan maar hopen dat er nog genoeg kabellengte is voor groep 12. Anders moet je een rail (VKG59T) installeren achter het bovenste deel aan dan werken met rijgklemmen.
De beltrafo verplaats je naar boven.
Om een ALS op de 1-fase groepen aan te sluiten, gebruik je een Hager KB4FN
Gaat wel een paar honderd euro kosten. Kijk maar of je er uit komt met de verkopers.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ruubaan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, nu is deze in februari 22’ opgeleverd en toen ik naar de meterkast keek miste ik naar mijn gevoel een aantal modules. Wij zijn tweede kopers.

De PV groep 10 zit niet achter een aardlek. Boven waar de omvormer hangt is alleen een werkschakelaar aanwezig.Tevens zit de kookgroep 09 niet achter een aardlekschakelaar.
Vanwege de werkschakelaar en dus geen stekker kan je dit rekenen als vast aangesloten en is een aardlekschakelaar niet verplicht op de omvormer.
De kookgroep idem dito, als die vast aangesloten zit hoeft het niet maar vaak zit daar nog een perilex stekkerverbinding tussen. Je zou hem kunnen wisselen voor een aardlekautomaat.
De binnenunit van de warmtepomp groep 11 zit niet achter een aardlekschakelaar. Voor de buitenunit van de warmtepomp(Mitsubishi ecodan) groep 12 ontbreekt een aardlekschakelaar.
Als het goed is heeft de binnenunit van een warmtepomp zijn voeding uit de buitenunit vandaan, nog niet anders gezien dus de manier van aansluiten op 2 groepen is al vreemd, al helemaal als dit ook nog eens 2 verschillende fase zijn :X ik zou daar even in duiken. Vast aangesloten of naar een werkschakelaar is een aardlek niet verplicht.
Kunnen jullie mij zeggen of ik het bij het rechte eind heb?
Deels >:)
Helaas kan ik momenteel niet de kast open halen aangezien wij nog twee weken op de sleutel moeten wachten.

[Afbeelding]
Nog even geduld dus, spannend!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Rol-Co schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:35:
[...]

Als het goed is heeft de binnenunit van een warmtepomp zijn voeding uit de buitenunit vandaan, nog niet anders gezien dus de manier van aansluiten op 2 groepen is al vreemd, al helemaal als dit ook nog eens 2 verschillende fase zijn :X ik zou daar even in duiken. Vast aangesloten of naar een werkschakelaar is een aardlek niet verplicht.

[...]
De binnenunit krijgt inderdaad voeding vanuit de buitenunit, maar waarschijnlijk beschikt hij ook over een extra backup heater, welke op een losse groep hoort, waarschijnlijk die groep 11 dus. In dat geval is dit dus een vrij standaard situatie.

Een stickertje met "vreemde spanning" zou in dit soort gevallen misschien niet misstaan, maar dan ben ik eigenlijk niet nog niet tegengekomen bij warmtepompen. Bij mijn eigen wp lopen er zelfs 3 groepen door de binnenunit (wp zelf, backup heater in de wp en de voeding voor backup heater in het boilervat (relais voor sturing zit in de binnenunit).

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

In de keuken heb ik een centraaldoos in het plafond. Ik wil hier ook een plafondlamp monteren. Nu zit de nul met vijf draden in een lasklem (van 5) ik heb de schakeldraad van de lamp wel aanwezig, maar hoe sluit ik hier het gemakkelijkste (in de beperkte ruimte van de centraaldoos) een extra nuldraad aan voor de lamp?
Lasklem vervangen voor eentje van 6 en dan een klein stukje draad voor de nul van de lamp of is er een andere makkelijke manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
Kan iemand een idee geven wat een acceptabele prijs is voor het vernieuwen van deze meterkast?
Er wordt minimaal 1 extra groep aan toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur_M93yY0X7o4035ixaJ1M2nXB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq7YCNee5JuufgtU41fTDrGM.jpg?f=fotoalbum_large

Indien nodig kan ik morgen met daglicht een duidelijkere foto maken

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:35:
De kookgroep idem dito, als die vast aangesloten zit hoeft het niet maar vaak zit daar nog een perilex stekkerverbinding tussen.
Dat maakt helemaal niet uit. Ook met een Perilex contactdoos staat nergens dat daar een aardlekschakelaar tussen moet.
timovd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:23:
Gaat wel een paar honderd euro kosten. Kijk maar of je er uit komt met de verkopers.
Waar moet je precies uit zien te komen met de verkopers? Wie zegt dat er een probleem is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:42:
Lasklem vervangen voor eentje van 6 en dan een klein stukje draad voor de nul van de lamp of is er een andere makkelijke manier?
Bijzonder dat het überhaupt nodig is, je zou toch zeggen dat daar ooit een nuldraad voor het lichtpunt heeft gezeten. :P

Maar inderdaad, de lasklem vervangen door een grotere (8-voudig is gangbaarder) en een kort stukje draad erbij prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:20
louzy82 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:45:
Kan iemand een idee geven wat een acceptabele prijs is voor het vernieuwen van deze meterkast?

[Afbeelding]

Ik denk ca. 800-1200 eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Xander schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:48:
[...]

Dat maakt helemaal niet uit. Ook met een Perilex contactdoos staat nergens dat daar een aardlekschakelaar tussen moet.
In theorie is het een wcd die dus voorzien kan worden van een ander apparaat in de ruimte en dus van ALS voorzien moet zijn of hij moet 2m50 hoog hangen. :)

Maar, veelal zit zo'n ding in een keuken kastje en is perilex dus je kan niet even de stofzuiger inpluggen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
Bravo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:01:
[...]

Er zijn al redelijk wat all-electric woningen met een soortgelijke apparaten in huis. In de afgelopen jaren heb ik voor mn werk honderden meterkasten van particulieren gezien. Wel geteld op 1 na was dat altijd 3x25A of een 1-fase van max 40A. Ik denk dat de ontwerper nog nooit van het gelijktijdigheidsbeginsel gehoord heeft. Al die apparaten op vol vermogen aan? Komt alleen in theorie voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:17:
[...]

In theorie is het een wcd die dus voorzien kan worden van een ander apparaat in de ruimte en dus van ALS voorzien moet zijn of hij moet 2m50 hoog hangen. :)

Maar, veelal zit zo'n ding in een keuken kastje en is perilex dus je kan niet even de stofzuiger inpluggen. :)
411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
  • contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,
    OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
    OPMERKING Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
    • contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
    • een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
  • verplaatsbaar materieel met een toegekende stroom van ten hoogste 32 A voor gebruik buiten en
  • aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie, een celfunctie of een logiesfunctie of in woonschepen. Dit geldt niet voor aansluitpunten voor verlichting in gemeenschappelijke verkeersruimten.
Ik heb niet zoveel moeite om te beargumenteren dat een afwijkende contactdoos (Perilex), op een afwijkende plaats (in een keukenkastje), een contactdoos "bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel" is. ;) En anders mag een aanduiding bij de contactdoos ook. Als je dit als verborgen gebrek bij de verkoper wilt verhalen is deze misschien wel bereid om even een label "kookplaat" te plakken. :+

Disclaimer (voordat iemand deze post een keer zonder context leest en er mee aan de haal gaat): dit artikel geeft aan wanneer je een aardlekschakelaar moet toepassen als aanvullende bescherming. In het geval van een TT-stelsel heb je een grote kans dat je toch een aardlekschakelaar nodig gaat hebben voor foutbescherming.
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Als de aardcircuitimpedantie (Zs) niet laag genoeg is moet je alle eindgroepen beveiligen met een aardlekschakelaar, ongeacht of dat met een contactdoos, met een werkschakelaar of hoe dan ook is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:14
Vraagje,

Ik ben al half van het gas af, van het voorjaar de bovenverdieping, ww en koken eraf.

Dat gaat dus inductie koken worden op 3F. (ben al aan het orienteren)
Moet dat op een perilex ? of mag ik ook gewoon rechtstreeks de groepenkast in op een 3F automaat?
Die perilex is alleen maar extra contactovergangen, dus liever niet.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hansieo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:58:
Vraagje,

Ik ben al half van het gas af, van het voorjaar de bovenverdieping, ww en koken eraf.

Dat gaat dus inductie koken worden op 3F. (ben al aan het orienteren)
Moet dat op een perilex ? of mag ik ook gewoon rechtstreeks de groepenkast in op een 3F automaat?
Die perilex is alleen maar extra contactovergangen, dus liever niet.
Even los of het mag, het is super onpraktisch.
Je gaat een vijf aderige kabel van je groepenkast naar je keuken trekken in het kastje van je kookplaat. Je sluit die aan en dan en leg je de kookplaat in z'n uitgezaagde werkbladruimte als je er iets mee hebt of moet, moet je eerst de groep afschakelen en dan kun je 'm los halen uit je werkblad én moet je gaan pielen met de aansluitingen onder je inductiekookplaat om 'm daadwerkelijk goed van je werkblad te kunnen halen. Hiernaast moet je ook weer je draad op de juiste manier wederom aansluiten op je inductiekookplaat als je 'm weer terug plaatst.
Ik ga er van uit dat mijn kookplaat mijn keuken overleefd, maar ik zie het ook wel gebeuren dat ik er ooit bij moet óf dat ik een nieuwe wil of moet voordat ik de hele keuken vervang.
Los van het feit of het mag vind ik het gewoon onpraktisch om géén perilex hiervoor te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:42
louzy82 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:45:

[Afbeelding]

Net wat @MWDKing aangaf zou je rond de 1000 euro kwijt zijn aan het vervangen hiervan. Bij ons wat het tussen de 900 en 1000 voor het volledig vervangen van de meterkast met 20 groepen en nog wat randzaken (laadpaal, krachtgroepen). Onze meterkast was ongeveer in dezeflde staat.
Pagina: 1 ... 271 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.