@
Atomius Ik zou me niet laten tegenhouden door waar ik tegenaan ben gelopen en het gewoonweg vertellen tegen de zonnepaneel installateur dat jullie elektricien de voorbereidingen doet want dat wil je liever niet door hun laten doen of je moet vage Chinese automaten in je meterkast willen zien bijv.
Vraag gewoon de specs op van de zaken die de zonnepaneel installateur voorschrijft en laat dat door je elektriciën uitvoeren, dan heb je tenminste dezelfde componenten in je groepenkast en weet je dat het goed is aangelegd en kan je bij de elektricien terecht bij problemen met je elektra.
Ik heb ook geen hele hoge pet op van de elektriciens die zonnepaneel installateurs in dienst hebben eerlijk gezegd, die bij mij kwam voor de omvormer werd ook zo geïntroduceerd.
En mocht er toch discussie komen dan kan je dat met een echte elektricien aan jullie kant snel plat slaan want die heeft autoriteit.
Omdat ik het zelf heb aangelegd is dat toch wat lastiger ook al had ik ze van tevoren alles laten zien en werd dat goedgekeurd door hun elektricien. Toen er problemen waren was het opeens toch een probleem wat aan mij lag, dus dat viel me wel tegen van ze eigenlijk.
Is een beetje het firewall-effect; zodra er een nieuwe firewall in een netwerk wordt geplaatst worden alle storingen die daarna optreden aan die firewall toegeschreven.
Ik heb ook een Hager DC werkschakelaar geplaatst op de vliering en dat was vooraf ook geen probleem tot de omvormer werd aangesloten en ik de melding kreeg van de elektricien die de omvormer had ophangen dat de polariteit van de DC kabels op het dak omgedraaid zaten.
De dak crew is daarvoor teruggeweest en die konden geen probleem vinden op het dak en kwamen er in eerste instantie niet uit.
Bleek het ‘probleem’ er uiteindelijk in te zitten dat de Hager schakelaar de contacten kruislings met elkaar verbindt ipv rechtdoor waar de elektricien vanuit ging. Uiteindelijk niets aan de hand dus maar tijdens het troubleshooten hiervan werd er op een gegeven moment ook geroepen dat het aan mijn DC schakelaar lag en dat die stuk was er er daarom uit moest een er anders geen garantie meer op de installatie zou worden gegeven.
Dat heb ik gelukkig in de kiem kunnen smoren.
Ik ben nog steeds blij dat dat ding er zit!