PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
500mA zit voor de 5x6 naar de schuur daar hangt nog een onderverdeler.Xander schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:35:
[...]
17 jaar later en nog steeds niet de moeite genomen om een keer labels te plakken?
Volgens mij ken ik deze kast en heb ik al eens iets geroepen over de 3-polige automaat en de 500mA type A aardlekschakelaar.
Welke driepolige automaat?
Edit owh die van de zonnepanelen die gaat naar boven naar een onderverdeler voor de 3 omvormers.
Labels inderdaad laats nog aan gedacht toen ik die kwh meter erin gezet heb...
Weer niet gelukt

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald.42 op 14-10-2022 17:44 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat mocht ook 17 jaar geleden natuurlijk niet. Die type AC dingen mogen sinds 1997 (NEN1010:1996) niet meer worden toegepast.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:40:
[...]
500mA zit voor de 5x6 naar de schuur daar hangt nog een onderverdeler.
Welke driepolige automaat?
:strip_exif()/f/image/ADnVtYbM5Ml5w5g89Tah5ekJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik hier iets aanpas zitten de labels er op voordat het deksel terug op de kast gaat.Labels inderdaad laats nog aan gedacht toen ik die kwh meter erin gezet heb...
Weer niet gelukt
Want dan kan ik ze mooi aan de eettafel opplakken.
De intentie is erXander schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Dat mocht ook 17 jaar geleden natuurlijk niet. Die type AC dingen mogen sinds 1997 (NEN1010:1996) niet meer worden toegepast.
[...]
[Afbeelding]
[...]
Als ik hier iets aanpas zitten de labels er op voordat het deksel terug op de kast gaat.
Want dan kan ik ze mooi aan de eettafel opplakken.
:strip_exif()/f/image/U6SZvofOpRovQwYkyYpneMln.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dank voor je goede uitleg.RonJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Inderdaad zitten er teveel groepen per aardlek in, dat mogen er maar 4 zijn. Zie post hieronder.
Laat je vooral niet een hele vervanging van de kast aansmeren, het merendeel van je bestaande groepenkast bevat wat oudere, maar verder uitstekende AA-merk Hager componenten. Die chinese EMAT-rommel rechtsonder zou ik wel zsm laten vervangen.
Zonnepanelen vervangen zou ik zeker niet doen als je nog leeg dakpppervlak hebt, dan altijd eerst uitbreiden. Bovendien, leuk dat er nu 450+ Wp panelen zijn, maar die zijn ook véél groter per paneel dan wat je nu hebt (merk Solar Frontier toevallig?), dus per m2 dakoppervlak is de stap helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd.
Je hebt dan idealiter nodig voor je groepenkast (dit zou bij elkaar zo'n 350-400 euro aan materiaal mogen kosten bij een A-merk zoals Hager, ABB of Eaton):
1x extra lege kast (een klein uitbreidingskastje is voldoende)
1x 4-polige hoofdschakelaar
1x 4-polige aardlekautomaat tbv je auto (in dit geval wordt je Zappi lader omgezet naar 3-fase/11kW, check wel eerst even of je auto daar ook iets mee kan, een oudere Zoe of I-pace bijv. kunnen alleen op 1-fase)
1x aardlekschakelaar (evt. in 63A uitvoering nodig voor de bestaande set zonnepanelen, zie hieronder)
2x zekeringsautomaat (tbv zonnepanelen, evt. nog mooier is 2x een aardlekautomaat, maar niet nodig)
Hoe liggen de zonnepanelen nu en/of weet je welke omvormer eraan hangt? E.g. staan ze allemaal op het zuiden gericht of verdeeld qua orientatie? En hoe/waar komen de nieuwe te liggen? Dat bepaald een beetje of je hier nog specifiek rekening mee moet houden qua zwaardere aardlekken en zekeringen dan normaal.
Dat laatste kan je in mijn ervaring beter hier even (laten) bepalen en dan conform laten uitvoeren door een goede electricien, dan dit overlaten aan de zonnepanelenboer, de meesten prutsen maar wat aan op dit gebied, case-in-point zijnde wat ze in je huidige kast hebben aangericht
Hier kunnen we zeker wat mee.
Morgenochtend komt er een electricien langs om te kijken.
Dus neem ik jouw info gelijk mee.
Wij hebben een BMW I3 en een MG ZS EV, maar deze laatste laadt maar 1x per week thuis op.RonJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Inderdaad zitten er teveel groepen per aardlek in, dat mogen er maar 4 zijn. Zie post hieronder.
Laat je vooral niet een hele vervanging van de kast aansmeren, het merendeel van je bestaande groepenkast bevat wat oudere, maar verder uitstekende AA-merk Hager componenten. Die chinese EMAT-rommel rechtsonder zou ik wel zsm laten vervangen.
Zonnepanelen vervangen zou ik zeker niet doen als je nog leeg dakpppervlak hebt, dan altijd eerst uitbreiden. Bovendien, leuk dat er nu 450+ Wp panelen zijn, maar die zijn ook véél groter per paneel dan wat je nu hebt (merk Solar Frontier toevallig?), dus per m2 dakoppervlak is de stap helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd.
Je hebt dan idealiter nodig voor je groepenkast (dit zou bij elkaar zo'n 350-400 euro aan materiaal mogen kosten bij een A-merk zoals Hager, ABB of Eaton):
1x extra lege kast (een klein uitbreidingskastje is voldoende)
1x 4-polige hoofdschakelaar
1x 4-polige aardlekautomaat tbv je auto (in dit geval wordt je Zappi lader omgezet naar 3-fase/11kW, check wel eerst even of je auto daar ook iets mee kan, een oudere Zoe of I-pace bijv. kunnen alleen op 1-fase)
1x aardlekschakelaar (evt. in 63A uitvoering nodig voor de bestaande set zonnepanelen, zie hieronder)
2x zekeringsautomaat (tbv zonnepanelen, evt. nog mooier is 2x een aardlekautomaat, maar niet nodig)
Hoe liggen de zonnepanelen nu en/of weet je welke omvormer eraan hangt? E.g. staan ze allemaal op het zuiden gericht of verdeeld qua orientatie? En hoe/waar komen de nieuwe te liggen? Dat bepaald een beetje of je hier nog specifiek rekening mee moet houden qua zwaardere aardlekken en zekeringen dan normaal.
Dat laatste kan je in mijn ervaring beter hier even (laten) bepalen en dan conform laten uitvoeren door een goede electricien, dan dit overlaten aan de zonnepanelenboer, de meesten prutsen maar wat aan op dit gebied, case-in-point zijnde wat ze in je huidige kast hebben aangericht
De zonnepanelen (solar frontier) zijn allemaal op het zuiden gericht en hangen aan een Hosola bright MTL 5000 omvormer.
Op ons platte dak ligt nu nog een zonnecollector (tbv een zonneboiler) maar die gaat weg.
Er is dan ruimte voor ongeveer 4 panelen op het platte dak, plus ongeveer 4-6 panelen op het garagedak. Die zouden dan allemaal op het zuiden gericht zijn.
Hoewel ik weet van één van de tweakers hier dat de huidige panelen per 4 panelen wel gedraaid zouden kunnen worden.
Heeft het overgaan van op gas naar electrisch koken nog bepaalde aansluiting nodig?
Dank voor de hulp.
Ik ben inmiddels een stukje verder.Waypoint schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:45:
Ik wil in de toekomst voor een stuk of 3,5kwh zonnepanelen op de schuur bijplaatsen en nu graag een 2x16a groep in een evt meterkast naar de garage. Zodat ik lekker kan klussen. Hoeft geen krachtstation te zijn.
Er ligt al een 4x6 YMvk kabel in de garage die nog niet aangesloten is.
Ik heb in het huis al enphase systeem
We hebben 3 fase (3*25a)
Wat is wijsheid :
De YMvk later voor zonnepanelen gebruiken en nu een nieuwe kabel leggen voor een meterkastje ? Of bijv 2 extra kabels tbv de twee groepen?
Ik zou denk ik ook de YMvk voor een meterkast incl de zonnepanelen kunnen gebruiken maar dan kan ik die niet op de enphase van het huis aansluiten vermoed ik.
Voor de garage moet ik ongeveer 30m overbruggen. Met 60m YMvk as 3x2.5mm ben ik 160 euro kwijt +kosten voor 2 extra groepen. Die kan ik gemakkelijk in de nieuwe meterkast kwijt. Dan kan ik de YMvk 4x6mm2 voor de zonnepanelen in de toekomst gebruiken.
Een standaard kookplaat inductie neem je een B16 3p+n automaat in de meterkast en een perilex of een cee 3p+n wandcontactdoos stekke combi. Als je goed bij kunt is een vaste aansluiting ook een optie.jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:32:
[...]
Wij hebben een BMW I3 en een MG ZS EV, maar deze laatste laadt maar 1x per week thuis op.
De zonnepanelen (solar frontier) zijn allemaal op het zuiden gericht en hangen aan een Hosola bright MTL 5000 omvormer.
Op ons platte dak ligt nu nog een zonnecollector (tbv een zonneboiler) maar die gaat weg.
Er is dan ruimte voor ongeveer 4 panelen op het platte dak, plus ongeveer 4-6 panelen op het garagedak. Die zouden dan allemaal op het zuiden gericht zijn.
Hoewel ik weet van één van de tweakers hier dat de huidige panelen per 4 panelen wel gedraaid zouden kunnen worden.
Heeft het overgaan van op gas naar electrisch koken nog bepaalde aansluiting nodig?
Dank voor de hulp.
Voor de de pv zou ik dan ook eens kijken of het mogelijk is om niet alles op zuid te leggen maar ook wat meer op oost-west. I de toekomst als salderen eraf gaat is het handiger om dit meer over de dag te spreiden. Kijk hiervoor maar eens in het pv topic
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Je hebt het over 3-fase, twee groepen en een 4-aderige kabel. Hoe zie je dat voor je?Waypoint schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:19:
[...]
Ik ben inmiddels een stukje verder.
Voor de garage moet ik ongeveer 30m overbruggen. Met 60m YMvk as 3x2.5mm ben ik 160 euro kwijt +kosten voor 2 extra groepen. Die kan ik gemakkelijk in de nieuwe meterkast kwijt. Dan kan ik de YMvk 4x6mm2 voor de zonnepanelen in de toekomst gebruiken.
Je mag sowieso niet twee groepen over 1 kabel doen. Een 3-fase omvormer kan ook niet, want dan moet je een 5 aderige kabel gebruiken naar de schuur (3 x fase, nul, randaarde).
Dat is dan een 1-fase onderverdeler, dat kan wel. Dan heb je in de meterkast een aardlekautomaat nodig om die kabel te beveiligen (kan gewoon 25A, 300mA zijn) en in de de onderverdeler een hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar 30 mA en twee eindgroepen 16A, of twee aardlekautomaten 16A, 30 mA.jongetje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:41:
@Waypoint Waarom maak je geen onderverdeler in je schuur op de bestaande kabel? Dan sluit je daar de zonnepanelen en je apparatuur op aan. Zonde om extra kabels te trekken.
Daar kan ook de omvormer nog bij, op een extra installatieautomaat van maximaal 20A. Maar let op, dat moet dan dus een 1-fase omvormer zijn.
3-fase in de schuur kan niet met een 4x6mm2 kabel.
De i3 kan met 11kW/3-fasen opladen, de MG helaas niet. Dus jullie 2e auto laden zal dan straks 2x zo lang duren als nu. Dat hoeft opzich natuurlijk geen probleem te zijn.jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:32:
[...]
Wij hebben een BMW I3 en een MG ZS EV, maar deze laatste laadt maar 1x per week thuis op.
Dank voor de hulp.
Je bestaande omvormer is wel even een dingetje, een 5kW omvormer op de standaard 3-fasen aansluiting van 3x25A gaat c.q. mag niet, dus je zal deze omvormer vrees ik moeten vervangen door een 3-fasen exemplaar (dat kan opzich redelijk budgetneutraal via marktplaats). Als ik zo in het boekje kijk is het uitgangsvermogen van dit model ook niet in te stellen/te begrenzen namelijk.
Voor elektrisch koken op 3-fasen heb je een 3-fase krachtgroep nodig (hetzelfde type als de laadpaal en een evt. 3-fasen zonnepanelen-omvormer, dus dan krijg je 3 van die brede exemplaren op een rij)
All-electric.
Ik had begrepen dat het geen probleem zou opleveren?RonJ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:39:
[...]
Je bestaande omvormer is wel even een dingetje, een 5kW omvormer op de standaard 3-fasen aansluiting van 3x25A gaat c.q. mag niet, dus je zal deze omvormer vrees ik moeten vervangen door een 3-fasen exemplaar (dat kan opzich redelijk budgetneutraal via marktplaats). Als ik zo in het boekje kijk is het uitgangsvermogen van dit model ook niet in te stellen/te begrenzen namelijk.
Wat zie jij voor problemen als ik vragen mag?
Het kan wel naar 25A (op 1 groep), maar mag eigenlijk niet. Bedenk je ook dat er dan maximaal 50A over die fase naar je woning gaat en je daar dus 63A aardleks moet gebruiken of extra moet beveiligen met een 40A voorbeveiliging voor de afgaande groepen.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 18-10-2022 08:02 ]
Met onderverdelen bedoel je een kleine groepenkast?jongetje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:41:
@Waypoint Waarom maak je geen onderverdeler in je schuur op de bestaande kabel? Dan sluit je daar de zonnepanelen en je apparatuur op aan. Zonde om extra kabels te trekken.
In het huis heb ik al een enphase hangen voor de zonnepanelen. Ik zou daar in de toekomst de panelen van de garage op willen aansluiten. Volgens mij moet ik dan 1 kabel er direct op lassen en kan dat niet als ik een extra groepenkast ophang.
Of, en dat is wellicht wat je voorstelt, dat ik het systeem van de garage helemaal apart houd van de installatie in het huis en een eigen omvormer geef.
Ik dacht als ik 2 extra kabels trek voor de aparte groepen in de schuur dan kan ik die zelf wel in de meterkast monteren en leek mij de goedkoopste oplossing. De tuin ligt toch al open en heeft nog geen bestrating.
Sorry ik ben door de war. In het huis heb ik een 3 fase aansluiting dat hoeft naar de schuur natuurlijk niet.Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:09:
[...]
Je hebt het over 3-fase, twee groepen en een 4-aderige kabel. Hoe zie je dat voor je?
Je mag sowieso niet twee groepen over 1 kabel doen. Een 3-fase omvormer kan ook niet, want dan moet je een 5 aderige kabel gebruiken naar de schuur (3 x fase, nul, randaarde).
[...]
Dat is dan een 1-fase onderverdeler, dat kan wel. Dan heb je in de meterkast een aardlekautomaat nodig om die kabel te beveiligen (kan gewoon 25A, 300mA zijn) en in de de onderverdeler een hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar 30 mA en twee eindgroepen 16A, of twee aardlekautomaten 16A, 30 mA.
Daar kan ook de omvormer nog bij, op een extra installatieautomaat van maximaal 20A. Maar let op, dat moet dan dus een 1-fase omvormer zijn.
3-fase in de schuur kan niet met een 4x6mm2 kabel.
Ik zoek eigenlijk een simpele en goedkope oplossing om 2x16a naar de schuur te krijgen en in de toekomst panelen op het dak.
Ik heb dus al een 4x6mm2 liggen en in het huis al een enphase systeem die ik kan uitlezen.
[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 15-10-2022 22:37 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ja idd. (mag ook een grote groepenkast zijnWaypoint schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Met onderverdelen bedoel je een kleine groepenkast?
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 16-10-2022 10:22 ]
Het vreemde is dat de zekering van de groep en de aardlekschakelaar allebei nog gewoon 'aan' stonden. Is een standaard eaton B16 automaat.
Hoe kan dat? Zou de hoofdzekering slecht kunnen zijn geworden over de jaren waardoor hij er als eerste uit is geknalt?
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2022 14:29 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Als dat nog smelpatronen zijn dan kan dat, die dingen slijten ook.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:28:
Zojuist is een hoofdzekering doorgeklapt bij het aansluiten van een verfbrander. Een van de drie, dus de andere twee werken nog.
Het vreemde is dat de zekering van de groep en de aardlekschakelaar allebei nog gewoon 'aan' stonden. Is een standaard eaton B16 automaat.
Hoe kan dat? Zou de hoofdzekering slecht kunnen zijn geworden over de jaren waardoor hij er als eerste uit is geknalt?
Het kan ook zijn dat die fase door meerdere groepen overbelast is natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 16-10-2022 14:35 ]
Is inderdaad een smeltzekering.. automaten wilde enexis een jaar geleden bij de verzwaring niet installeren.ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:33:
Heb je het over een smeltzekering?
Er zat maar één groep op die fase en is onmogelijk dat daar meer dan 16A doorheen liep.
Ik heb wel enkele weken geleden kortsluiting gehad op die fase, maar toen sloeg de groepenautomaat wel uit.
[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2022 14:40 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dan was die verfbrander waarschijnlijk het laatste zetje dat ie nodig had.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:38:
[...]
Is inderdaad een smeltzekering.. automaten wilde enexis een jaar geleden bij de verzwaring niet installeren.
Er zat maar één groep op die fase en is onmogelijk dat daar meer dan 16A doorheen liep.
Ik heb wel enkele weken geleden kortsluiting gehad op die fase, maar toen sloeg de groepenautomaat wel uit.
Hup nieuwe erin schroeven en gaan met die banaan.
Zal wel weer een duur Enexis verhaal worden danRonald.42 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Dan was die verfbrander waarschijnlijk het laatste zetje dat ie nodig had.
Hup nieuwe erin schroeven en gaan met die banaan.
Dat hoef jij niet te betalen.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Zal wel weer een duur Enexis verhaal worden dan
Heb je daar een link voor? Enige wat ik tegen kom is online verhalen dat mensen wel een mooie rekening kregen.
Enexis weet ik niet maar lander vindt dit ervan.
:strip_exif()/f/image/VzRo5rn8qmUZmCVGrDw2vVhk.jpg?f=fotoalbum_large)
En het rare is dat bij een aansluiting van 1x25 het gratis is..
<knip> we houden het legaal
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-10-2022 10:51 ]
Qua installatie voldoe je gewoon aan de selectiviteit met slechts 16A automaat op 1 fase. Kortom de smeltzekering was gewoon verrot. En dat is niet eens zo raar als dat ding meerdere keren tegen de grens heeft gezeten qua belasting door eerdere kortstondige kortsluitingen.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Heb je daar een link voor? Enige wat ik tegen kom is online verhalen dat mensen wel een mooie rekening kregen.
Geen link voor, maar het is ook mijn ervaring (bij een eerste storing, je moet ze niet wekelijks gaan bellen). Hier staat ook niets van in het tarieven overzicht, daar zou je het eigenlijk wel verwachten als ze een standaard tarief hanteren.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:54:
[...]
Maar bel ze anders gewoon om de storing te melden, dan kun je toch direct naar de kosten vragen, dat is ongetwijfeld betrouwbaarder dan "maar iemand op het internet zei...".
Helemaal waar.Xander schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
Geen link voor, maar het is ook mijn ervaring (bij een eerste storing, je moet ze niet wekelijks gaan bellen). Hier staat ook niets van in het tarieven overzicht, daar zou je het eigenlijk wel verwachten als ze een standaard tarief hanteren.
Maar bel ze anders gewoon om de storing te melden, dan kun je toch direct naar de kosten vragen, dat is ongetwijfeld betrouwbaarder dan "maar iemand op het internet zei...".
Gelukkig heb ik nog twee reserve fasen voor nu. Dus de boel even omgeprikt en alles werkt weer.
Ik kan ook de verfafbrander gewoon gebruiken dus het is duidelijk dat die smeltzekering aan het eind van zijn latijn was.. kan zomaar zijn dat het de oudste van de drie is(en dus zo'n 14+ jaar (mis)bruik heeft gekend).
Blijft flauw dat ze geen automaten wilden installeren vorig jaar toen ik naar drie fase ging.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2022 16:29 ]
Ook op zondagavond hebben ze dat gewoon binnen 2 uur gefixt hoor als je ze nu belt.LED-Maniak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:28:
[...]
Helemaal waar.
Gelukkig heb ik nog twee reserve fasen voor nu. Dus de boel even omgeprikt en alles werkt weer.
Gisteren is er een electrien geweest om naar onze meterkast te kijken om deze van 1 naar 3 fase voor te bereiden, oa voor uitbreiding van zonnepanelen met micro-omvormers, een warmtepomp en elektrisch koken.jolandacb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:00:
[...]
Dank voor je goede uitleg.
Hier kunnen we zeker wat mee.
Morgenochtend komt er een electricien langs om te kijken.
Dus neem ik jouw info gelijk mee.
Na wat heen en weer appen, weet hij wel wat de bedoeling is, maar hij heeft nog enkele vragen, waarvan ik hoop dat iemand hier het antwoord weet.
-Met wat voor kabel loopt dit uiteindelijk naar de meterkast?
-met hoeveel aders?
-als wij ongeveer 8-10 zonnepanelen met micro-omvormers leggen, hoeveel wattage zal dit ongeveer zijn?
Dus met wat voor aansluiting moet hij rekening houden?
Ps mocht je nog andere opvallende dingen zien hoor ik het graag.
:strip_exif()/f/image/6Gcvj7Y7U0E1nFEyrSynEpYd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TOMMsArUo0Lxwcs8lhtc7oPe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 16-10-2022 23:28 ]
Die kookgroep (F5/F6) zit achter een 2-polige aardlekschakelaar (Q2). Dus op één fase.Waypoint schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:21:
Ik heb een renovatie woning waarbij alle elektra is vervangen tot aan de hoofdkabel aan toe (3x25a). Nu heb ik de discussies over het aansluiten van de bora gelezen in het nieuwbouw topic, maar hoe kan ik zien of de kookgroep op 2 verschillende fases is aangesloten ?
Om de kookplaat op 2 of 3 fasen aan te sluiten gebruik je een krachtgroep zoals F13 of die automaat links daarnaast (voor de zonnepanelen?).
Top thnx !! Automaat links is voor de panelen inderdaad.Xander schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:08:
[...]
Die kookgroep (F5/F6) zit achter een 2-polige aardlekschakelaar (Q2). Dus op één fase.
Om de kookplaat op 2 of 3 fasen aan te sluiten gebruik je een krachtgroep zoals F13 of die automaat links daarnaast (voor de zonnepanelen?).
Ik vraag mij nog wel af in hoeverre het verwijtbaar is van de elektricien (en daarmee dus meerwerk is of niet). In zijn offerte had het over installatie van een kookgroep 2 fase 2 null (en verder niks). In onze eerste uitvraag was de keuken nog niet gekocht en hebben we aangegeven met inductie te willen gaan koken en waarschijnlijk een bora afzuigsysteem. Verder niks.
Het is een bora pure 4,4/3,6 kw .
Ik meen wel dat hij het na de offerte zelf had kunnen zien adhv de technische tekening.
(Ik wist bijna zeker dat ik deze vraag al eerder voorbij heb zien komen, maar ik kan hem niet vinden

Zover ik begrepen heb, was het ooit gebruikelijker om een driefase ALS te gebruiken en dan achter iedere fase een aparte automaat. Later werd dat volgens mij in in de NEN1010 verboden en wéér later als 'niet-aanbevolen' beoordeeld, de reden: het mogelijk opheffen van lekstromen waardoor de ALS niet op de verwachte momenten zal uitslaan.
Nu komt mijn vader bij een een bakkerij waarbij achter een driefase Alamat een (of meer) WCD is aangesloten met het verzoek of op de andere fase ook een (of meer) WCD's kunnen worden aangesloten.
Mijn opinie is dat dit niet aan te bevelen is, want als het lekstroom-verhaal voor een ALS geldt, dan lijkt mij dat ook van toepassing voor een Alamat. Mijn vraag: is het enkel niet aan te bevelen om dit te doen om deze (en andere) reden óf mag het ook daadwerkelijk niet? Ik zou zelf namelijk aparte groepen aanbevelen.
Uitleg normering:FL_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:42:
Een vraag,
(Ik wist bijna zeker dat ik deze vraag al eerder voorbij heb zien komen, maar ik kan hem niet vinden).
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Uitleg risico:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik vind het zo knap dat je dit allemaal uit een foto kunt halen (serieus)Xander schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:08:
[...]
Die kookgroep (F5/F6) zit achter een 2-polige aardlekschakelaar (Q2). Dus op één fase.
In navolging hierop: Ik had hier een lokale electroman naar mijn meterkast laten kijken.
Ik ben zelf geen kenner, maar ik was onder de indruk dat hij ook niet alles wist.
Vooral toen in aangaf dat we een inductie-plaat, zonnepanelen en een aansluiting voor een toekomstige laadpaal wilden.
Bestaan er bedrijven die een goede meterkast met de juiste indeling kunnen ontwerpen, zodat een elektricien dit als leidraad gebruikt?
Je vroeg wat er nog meer opvalt. Het valt op dat niet alle automaten gecodeerd zijn (deze maar ook de aardlekautomaat naast de hoofdschakelaar niet). Als het niet eens volledig genummerd is, zal er ook wel geen kloppende groepenverklaring zijn. In mijn ogen is het werk dan nog niet af.Waypoint schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:43:
[...]
Top thnx !! Automaat links is voor de panelen inderdaad.
Volgens NEN1010 moet er ook een sticker zijn aangebracht die waarschuwt voor de aanwezigheid van zonnepanelen. Of heb je die weggegumd links?
Het sentiment hier op Tweakers is dat alle kookgroepen ritueel verbrand hadden moeten worden en sowieso niet thuishoren in een 3x25A installatie. Zie Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm.Ik vraag mij nog wel af in hoeverre het verwijtbaar is van de elektricien (en daarmee dus meerwerk is of niet). In zijn offerte had het over installatie van een kookgroep 2 fase 2 null (en verder niks). In onze eerste uitvraag was de keuken nog niet gekocht en hebben we aangegeven met inductie te willen gaan koken en waarschijnlijk een bora afzuigsysteem. Verder niks.
Het is een bora pure 4,4/3,6 kw .
Ik meen wel dat hij het na de offerte zelf had kunnen zien adhv de technische tekening.
De kookplaat is niet zo zeer het probleem, meer dat je nu een 2x16A groep achter één 25A hoofdzekering hebt zitten. De kookplaat vol aanzetten kan die hoofdzekering al overbelasten (en dan moet je het nog delen met 3 andere groepen ook). Met een krachtgroep verdeel je het vermogen over 2 of 3 fasen.
Je ziet op die foto toch duidelijk dat die kookgroep achter een 2-polige aardlekschakelaar is aangesloten? Zeer waarschijnlijk met een KB5FN kamrail?Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Ik vind het zo knap dat je dit allemaal uit een foto kunt halen (serieus)
Je zou natuurlijk een elektrotechnisch adviesbureau / ingenieursbureau kunnen inschakelen. Denk alleen dat het wel eens goedkoper zou kunnen zijn om 4x een "mannetje" langs te laten komen om een nieuwe kast te plaatsen, totdat het toevallig een keer naar wens is.In navolging hierop: Ik had hier een lokale electroman naar mijn meterkast laten kijken.
Ik ben zelf geen kenner, maar ik was onder de indruk dat hij ook niet alles wist.
Vooral toen in aangaf dat we een inductie-plaat, zonnepanelen en een aansluiting voor een toekomstige laadpaal wilden.
Bestaan er bedrijven die een goede meterkast met de juiste indeling kunnen ontwerpen, zodat een elektricien dit als leidraad gebruikt?
Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een elektricien waarvan je wel de indruk krijgt dat hij het allemaal weet. Misschien ben je beter af met een (middel)groot installatiebedrijf waar de monteur kan terugvallen op een werkvoorbereider op kantoor, in plaats van een "eenpitter".
Niet lang geleden heeft mijn netwerkbedrijf de 1F naar 3F omgezet.
Mijn dubbele Schneider kasten zijn geheel uitgevoerd met doorverbindingskammen en 6mm2 bedrading
(soms 2 draden bij elkaar als uitgaande bij de hoofdschakelaar).
Terwijl de netwerkmonteur de meter verving vertelde hij tussen neus en lippen door dat hij érg vaak kasten tegenkomt waar de verdeelklemmen compleet verkeerd gebruikt worden.....
en omdat mijn kasten deze niet gebruiken, schonk er er geen verdere aandacht aan.
Maar... mijn tweaker geest blijft er toch wat mee bezig, ook omdat ik de geleverde -zwarte- bedrading geheel wil gaan vervangen door blauw-bruin-zwart-grijs, zodat ik mooi kan zien wat waar heengaat.
Wellicht ook de verdeelklemmen gaan gebruiken?? (geeft dit niet veel extra overgangscontacten?)
Op internet zie ik eigenlijk niet wát nu eigenlijk de goede/JUISTE manier van gebruik is met deze klemmen.
Zijn er Tweakers onder jullie die hier een goed voorbeeld
(eigen foto?? ik zie soms de mooiste kasten bedradingen voorbij komen..) van hebben?,
ik leer graag van jullie.
tia
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Normaal worden deze klemmen gebruikt ná de hoofdschakelaar, om te verdelen naar de aardlekschakelaars etc. Daarom ook dat we het "verdeelklemmen" noemen.Hansieo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:14:
Terwijl de netwerkmonteur de meter verving vertelde hij tussen neus en lippen door dat hij érg vaak kasten tegenkomt waar de verdeelklemmen compleet verkeerd gebruikt worden.....
en omdat mijn kasten deze niet gebruiken, schonk er er geen verdere aandacht aan.
Maar... mijn tweaker geest blijft er toch wat mee bezig, ook omdat ik de geleverde -zwarte- bedrading geheel wil gaan vervangen door blauw-bruin-zwart-grijs, zodat ik mooi kan zien wat waar heengaat.![]()
Wellicht ook de verdeelklemmen gaan gebruiken?? (geeft dit niet veel extra overgangscontacten?)
Op internet zie ik eigenlijk niet wát nu eigenlijk de goede/JUISTE manier van gebruik is met deze klemmen.
Je kunt ze echter ook gebruiken als de bedrading vanaf de meter te kort is, om deze te verlengen nog vóór de hoofdschakelaar.
Allebei is niet echt "verkeerd". ABB verkoopt zelfs kant en klare "renovatiesets" voor het laatste: https://www.sandervunderi...itset-voor-renovatie.html. Netter in dat geval is natuurlijk om gewoon langere draden vanaf de kWh-meter te installeren, een installateur met zegelrecht mag dit.
Alleen als je een mix van beide gaat maken is het wel echt fout. Dus de klemmen gebruiken om te verdelen naar de aardlekschakelaars, maar vervolgens ook de draden vanaf de meter in deze blokjes schroeven omdat je de hoofdschakelaar niet haalt, de hoofdschakelaar heeft dan geen functie meer. Of de klemmen gebruiken om te verlengen onder de hoofdschakelaar, maar jaren later bij uitbreiden van de groepenkast je extra spullen ook doodleuk op diezelfde klemmen aansluiten waardoor deze groep(en) dus voor de hoofdschakelaar zitten.
Voorbeelden van kasten bedraad met bruin, zwart, grijs heb ik niet voor je, die onzin doe ik niet aan mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 17-10-2022 12:45 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Hartelijk dank voor je duidelijk /uitvoerige uitleg. Hier kan ik zéker wat mee.
@Rimco
mon dieu, dat is natte droom werk!

dit is toch zeker geen "gewoon huis" installatie.
appartementen?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Spot ik daar links een type B aardlekschakelaar?
Eerder een natte droom van een controlfreak.[b]
@Rimco
mon dieu, dat is natte droom werk!![]()
appartementen?
Draadloze stroomXander schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:36:
@Rimco Waar heb je alle afgaande leidingen verstopt?

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Alles is nep! ik zie nergens afgaande buizen of kabels
Glazen deuren ervoor zeker (inclusief de toegangsdeur)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vrijstaande jaren 70 woning van ongeveer 300m2 waar er in de oude groepenkast ook al genoeg groepen waren. Toen we dus steeds meer richting all-electric gingen het direct groots aangepakt.Hansieo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:15:
@Xander
Hartelijk dank voor je duidelijk /uitvoerige uitleg. Hier kan ik zéker wat mee.![]()
@Rimco
mon dieu, dat is natte droom werk!![]()
appartementen?
Die heb jij juist gespot, ooit goedkoop op de kop kunnen tikken en zit er nu voor PV+WP+EV. 300mA is voor die vast aangesloten apparaten ook goed genoeg en met 26kWp aan panelen hebben we dan meteen wat marge voor de lekstroom.Xander schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:36:
@Rimco Waar heb je alle afgaande leidingen verstopt?
Foto tijdens de installatienatural colour schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:01:
[...]
Alles is nep! ik zie nergens afgaande buizen of kabels![]()
Glazen deuren ervoor zeker (inclusief de toegangsdeur)
:strip_exif()/f/image/Dcp3CSLN2xahJCJUrXihlD84.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan heb je ook meteen de deurtjes die je zoekt
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Kan je de 3600 watt max per fase verduidelijken met een linkje?Blihi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:53:
Formeel moet je je aan de selectiviteit houden, dus max 16A achter een 25A hoofdzekering en dus max 3600Watt invoeding op 1 fase.
Het kan wel naar 25A, maar mag eigenlijk niet. Bedenk je ook dat er dan maximaal 50A over die fase naar je woning gaat en je daar dus 63A aardleks moet gebruiken of extra moet beveiligen met een 40A voorbeveiliging voor de afgaande groepen.
Volgens liander mag je op 3x 25A gewoon 17 kVA hangen. Dat is meer dan 3600 watt per fase.
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Ja, je mag 17 kW terugleveren, maar niet 1 omvormer die 3x25A levert. Dan moet je meerdere omvormers gaan hangen.AUijtdehaag schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:21:
[...]
Kan je de 3600 watt max per fase verduidelijken met een linkje?
Volgens liander mag je op 3x 25A gewoon 17 kVA hangen. Dat is meer dan 3600 watt per fase.
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Voor selectiviteit moet een omvormer gezien worden als een verbruiker, dus moet deze op maximaal 16A afgezekerd worden. Je mag dus maximaal een 11 kW omvormer achter een 3x16A krachtgroep hangen. Daar mag dan nog een 6 kW omvormer bij, maar op een eigen krachtgroep.
Jij had het over een 1-fase omvormer van 5 kW. Die mag dus niet achter een 25A hoofdzekering, want die moet op 25A afgezekerd worden en dat mag formeel niet. Als je het wel gewoon doet is er geen haan die er naar kraait, maar formeel mag dat niet.
EDIT: oorspronkelijke post ook even aangepast om dit te verduidelijken
[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 18-10-2022 08:26 ]
Als je zelf je eigen netbeheerder automaat weer bij kan zetten zie ik het probleem niet.
Ik ben schuldig. Ik heb hier onder andere een 5000VA omvormer achter een 20A installatieautomaat met 3x25A smeltpatronen als hoofdaansluiting zitten. Overigens zijn de pieken zelden tegen het maximum van de omvormer vanwege verschillende oriëntaties van de panelenhabbekrats schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:30:
@Blihi Formeel heb je gelijk. Ik ken een aantal mensen die gewoon op 1 of 2 fases 5 kW terug leveren met een 25A zekering/automaat.
Als je zelf je eigen netbeheerder automaat weer bij kan zetten zie ik het probleem niet.
Ik heb dan weer het andere uiterste, een 4kW omvormer verdeeld over 3 groepen achter een 3x16A installatieautomaat. Het voordeel is nu wel dat ik met een onderverdeler makkelijk nog een omvormer erbij kan zetten van 7kW.GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Ik ben schuldig. Ik heb hier onder andere een 5000VA omvormer achter een 20A installatieautomaat met 3x25A smeltpatronen als hoofdaansluiting zitten. Overigens zijn de pieken zelden tegen het maximum van de omvormer vanwege verschillende oriëntaties van de panelen
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Precies, als je zelf bij de hoofdautomaten kunt lijkt me dat ook weinig problemen opleveren (ik kan er zelf gelukkig ook bij). Ik heb ook wel een maatje die op 3x25A gewoon meer dan 17 kW aan vermogen teruglevert, met het idee: waarschijnlijk verbruik ik toch wel een deel, dus dat gaat lang goed.habbekrats schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:30:
@Blihi Formeel heb je gelijk. Ik ken een aantal mensen die gewoon op 1 of 2 fases 5 kW terug leveren met een 25A zekering/automaat.
En dat klopt natuurlijk ook. Een 25A type C hoofdzekering zoals die toegepast worden kun je sowieso een uur lang met 45% overbelasten. Dus dat de omvormer een keertje een half uur 35A levert is niet direct een probleem.
Zelf heb ik drie omvormers, ieder van14A tot 16A op een eigen fase.
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 18-10-2022 14:59 ]
Ja dat klopt, althans er zit een stikker van de installateur op. Moet er dan een speciale stikker op ?Xander schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:16:
[...]
Je vroeg wat er nog meer opvalt. Het valt op dat niet alle automaten gecodeerd zijn (deze maar ook de aardlekautomaat naast de hoofdschakelaar niet). Als het niet eens volledig genummerd is, zal er ook wel geen kloppende groepenverklaring zijn. In mijn ogen is het werk dan nog niet af.
Volgens NEN1010 moet er ook een sticker zijn aangebracht die waarschuwt voor de aanwezigheid van zonnepanelen. Of heb je die weggegumd links?
[...]
Ik ken het topic. Of het op dit moment de installateur aan te rekenen is weet ik niet. Wij hebben destijds aangegeven dat we op inductie gaan koken met bijv een bora. Hij bood in z’n offerte “een fornuisgroep met 2x fase en 2x null’ aan. Ik vermoed dat we dat hebben gekregen en hij mogelijk het vermogen onderschat heeft (al dan niet bewust?). Ik heb de indruk dat er ook inductie platen zijn die minder krachtig zijn en wel achter een kookgroep mogen (?).Het sentiment hier op Tweakers is dat alle kookgroepen ritueel verbrand hadden moeten worden en sowieso niet thuishoren in een 3x25A installatie. Zie Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm.
De kookplaat is niet zo zeer het probleem, meer dat je nu een 2x16A groep achter één 25A hoofdzekering hebt zitten. De kookplaat vol aanzetten kan die hoofdzekering al overbelasten (en dan moet je het nog delen met 3 andere groepen ook). Met een krachtgroep verdeel je het vermogen over 2 of 3 fasen.
Ik heb de elektricien gesproken en die vond het onzin. Bekende verhaal dat het altijd goed gaat, en toen ik vroeg of bij de kookgroep op 2 fase had aangesloten gaf hij aan dat het zo niet werkte maar het systeem dat zelf oppakt .
Hij wilt het wel aanpassen naar een krachtgroep maar dat zou dan wel 250euro meerwerk zijn excl btw. 2 uurtjes werk en een krachtgroep a 100 of 150 ex btw
Makkelijk verdiend voor een uurtje werk.Waypoint schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:00:
Hij wilt het wel aanpassen naar een krachtgroep maar dat zou dan wel 250euro meerwerk zijn excl btw. 2 uurtjes werk en een krachtgroep a 100 of 150 ex btw
Waypoint schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Ja dat klopt, althans er zit een stikker van de installateur op. Moet er dan een speciale stikker op ?
/f/image/RysmwQC8ogDRgansV5bSwgYL.png?f=fotoalbum_large)
Dat heb je inderdaad gekregen.[...]
Ik ken het topic. Of het op dit moment de installateur aan te rekenen is weet ik niet. Wij hebben destijds aangegeven dat we op inductie gaan koken met bijv een bora. Hij bood in z’n offerte “een fornuisgroep met 2x fase en 2x null’ aan. Ik vermoed dat we dat hebben gekregen
Zo'n beetje alle 4-pits kookplaten zijn zo'n 7,4kW. Die mogen uiteraard achter een kookgroep. Alleen 7,4kW achter een 25A zekering is nou niet echt de eerste keuze.en hij mogelijk het vermogen onderschat heeft (al dan niet bewust?). Ik heb de indruk dat er ook inductie platen zijn die minder krachtig zijn en wel achter een kookgroep mogen (?).
Een bora gebruikt marginaal meer door de afzuiging (dat zal die 0,2kW extra zijn
De kookgroep sluit niet zichzelf aan op 2 fasen.Ik heb de elektricien gesproken en die vond het onzin. Bekende verhaal dat het altijd goed gaat, en toen ik vroeg of bij de kookgroep op 2 fase had aangesloten gaf hij aan dat het zo niet werkte maar het systeem dat zelf oppakt .
Ik vind het geen raar bedrag als dat inclusief voorrijdkosten enzo is en als de leiding dan ook opnieuw wordt bedraad met de juiste kleuren.
Voor €600 doe ik het wel zelf, in plaats van 1 uurtje ben ik 2 uurtjes bezig en paar tientjes kwijt aan materiaal...Xander schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:10:
Ik vind het geen raar bedrag als dat inclusief voorrijdkosten enzo is en als de leiding dan ook opnieuw wordt bedraad met de juiste kleuren.
Laat maar, ik las het als: €250 meerwerk plus 2 uur arbeid plus €100 / €150 materiaal.
[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 18-10-2022 21:26 ]
€250 is geen €600.GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Voor €600 doe ik het wel zelf, in plaats van 1 uurtje ben ik 2 uurtjes bezig en paar tientjes kwijt aan materiaal...
Paar tientjes? Zo'n aardlekautomaat is al €128 bij een goedkope webshop, als ik die kast zo zie wil je er een kamrail van €17 bij hebben, wat draad erbij en ik kom ook wel aan de €150 als ik het zelf doe.
Euh ja, dat is wel wat aan de prijs ja, maar zo las ik het dus niet.GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:23:
Laat maar, ik las het als: €250 meerwerk plus 2 uur arbeid plus €100 / €150 materiaal.
[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 18-10-2022 21:30 ]
De bedrading klopt volgens mij al want ik zie in de perilex een bruine zwarte grijze en aarde. Zou dus alleen het aanpassen in de mk zijn.
In de meterkast is het zo aangesloten,l:
:strip_exif()/f/image/njRaelvPt6i507F7CJXXWJZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het overigens super tof dat jullie alle feedback geven mannen, heel fijn!!
Het blijft wel lastige materie want je merkt gewoon dat je soms ook onder de tafel geluld wordt als je zoals ik een beetje iets er van snapt maar lang niet alles.
Als ik het goed begrijp :
- hebben we gekregen wat in de offerte staat, maar had hij moeten aangeven dat dit achter een krachtgroep moet.
- is de aanpassing die wij dan willen het omwisselen van de fornuisgroep voor een krachtgroep (of klopt de terminologie dan niet?)
Dat scheelt inderdaad weer. Voor een kookgroep wordt ook vaak 2x bruin 2x blauw gebruikt.Waypoint schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:35:
De bedrading klopt volgens mij al want ik zie in de perilex een bruine zwarte grijze en aarde. Zou dus alleen het aanpassen in de mk zijn.
Tja, wat heet moeten. Zoals je uit het andere topic al hebt begrepen zijn de meningen verdeeld.- hebben we gekregen wat in de offerte staat, maar had hij moeten aangeven dat dit achter een krachtgroep moet.
Ik zou het huidige geval een kookgroep noemen, maar ook daar verschillen de meningen over.- is de aanpassing die wij dan willen het omwisselen van de fornuisgroep voor een krachtgroep (of klopt de terminologie dan niet?)
Maar ja, je wilt een krachtgroep denk ik. Op zich een klusje van niets. Enige vraagteken is of je met de bestaande bedrading wel makkelijk bij de nieuwe automaat komt (qua lengte), die automaat past namelijk niet op de plek waar nu de kookgroep zit. Deze zou op de onderste rij naast de hoofdschakelaar moeten of in de kast links. Dat laatste zou mijn voorkeur zijn omdat je dan met een kamrail kun werken naast de automaat die er al zit.
Wat zit er op de andere krachtgroep F13? Meestal zijn krachtgroepen in een woning aparte eindgroepen voor een specifiek toestel maar er zitten 2 sets draden op. Apart.
Op f13 zit de warmtepomp voorbereiding (een dubbele wcd). Ik weet het niet zeker maar het kan zijn dat onze tijdelijke woning er ook op zit omdat die met een paar weken weggaat en de warmtepomp helaas nog niet geleverd is….die zit op 1 van de 2 krachtgroepenXander schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Dat scheelt inderdaad weer. Voor een kookgroep wordt ook vaak 2x bruin 2x blauw gebruikt.
[...]
Tja, wat heet moeten. Zoals je uit het andere topic al hebt begrepen zijn de meningen verdeeld.Zoals je misschien merkt neem ik er zelf ook niet een al te duidelijk standpunt over in.
Ik zou het zelf niet op deze manier aanleggen maar half Nederland doet dat dus wel getuige het andere topic.
[...]
Ik zou het huidige geval een kookgroep noemen, maar ook daar verschillen de meningen over.
Maar ja, je wilt een krachtgroep denk ik. Op zich een klusje van niets. Enige vraagteken is of je met de bestaande bedrading wel makkelijk bij de nieuwe automaat komt (qua lengte), die automaat past namelijk niet op de plek waar nu de kookgroep zit. Deze zou op de onderste rij naast de hoofdschakelaar moeten of in de kast links. Dat laatste zou mijn voorkeur zijn omdat je dan met een kamrail kun werken naast de automaat die er al zit.
Wat zit er op de andere krachtgroep F13? Meestal zijn krachtgroepen in een woning aparte eindgroepen voor een specifiek toestel maar er zitten 2 sets draden op. Apart.
Ik zou zeggen: Zolang je bij je eigen hoofdzekeringen kunt sluit je de boel lekker aan en kijk je of het goed gaat.
Wanneer de kabel bij de carport komt ga ik met slagvaste buis richting de werkschakelaar voor de omvormer. Is het handig de grondkabel eerst in een centraaldoos aan een ymkvk met normale aarde kabel te lassen? Dan is het makkelijker aansluiten op de werkschakelaar. Van de werkschakelaar naar de omvormer ga ik ook normale ymvk 4mm kabel pakken. Mijn meterkast komen ze vervangen, kunnen ze hier ook de ymvk-as met litze afwerken?
- Trek twee kabels, voor eventuele autolader
- Gebruik 4x4-AS voor eventuele 3P-opstelling. Niet-gebruikte aders kun je gewoon afdoppen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ok top, ja moet even meten hoe dik de buis is die leeg is en door de uitbouw gaat. Maar AS in de grond en dan in het huis en buiten naar normale ymvk lassen is dus een goed idee? Dan kan ik de extra aders makkelijk afdoppen.Paul schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:30:
Als de boel nu toch open ligt zou ik twee dingen aanpassen:
- Trek twee kabels, voor eventuele autolader
- Gebruik 4x4-AS voor eventuele 3P-opstelling. Niet-gebruikte aders kun je gewoon afdoppen.
Ik zou gewoon de YMVK-as van begin tot eind leggen en 2 onnodige verbindingen uitsparen.DJ-Promo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:10:
Is het handig de grondkabel eerst in een centraaldoos aan een ymkvk met normale aarde kabel te lassen? Dan is het makkelijker aansluiten op de werkschakelaar. Van de werkschakelaar naar de omvormer ga ik ook normale ymvk 4mm kabel pakken. Mijn meterkast komen ze vervangen, kunnen ze hier ook de ymvk-as met litze afwerken?
Je kunt de litze gewoon aansluiten in de werkschakelaar of groepenkast, als je het maar goed doet (gebruik bijvoorbeeld een adereindhuls onder een schroefklem).
Ja daarom twijfel ik om die 2 extra verbindingen, andere kant is het wel makkelijker. Ik ga eens naar aderhulzen kijken.Xander schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Ik zou gewoon de YMVK-as van begin tot eind leggen en 2 onnodige verbindingen uitsparen.
Je kunt de litze gewoon aansluiten in de werkschakelaar of groepenkast, als je het maar goed doet (gebruik bijvoorbeeld een adereindhuls onder een schroefklem).
Kijk eerst waar je op aan moet sluiten. Veel groepenkasten hebben tegenwoordig geen traditionele schroefklemmen meer, maar kooiklemmen of contacten met veerverbinding. Dan is een adereindhuls ook niet nodig.DJ-Promo schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
Ja daarom twijfel ik om die 2 extra verbindingen, andere kant is het wel makkelijker. Ik ga eens naar aderhulzen kijken.
In de werkschakelaar kun je als er ruimte is eventueel ook gewoon een lasklem gebruiken.
Ik mis denk ik even waarom het plaatsen van 2 extra kabeldozen "makkelijker" is.
Top voor de meterkast berichtje naar de installateur gestuurd. Is een omvormer van 1700watt en een lengte van 20m. Kan volgens mij met 2.5mm maar pak 4mm.Xander schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Kijk eerst waar je op aan moet sluiten. Veel groepenkasten hebben tegenwoordig geen traditionele schroefklemmen meer, maar kooiklemmen of contacten met veerverbinding. Dan is een adereindhuls ook niet nodig.
In de werkschakelaar kun je als er ruimte is eventueel ook gewoon een lasklem gebruiken.
Ik mis denk ik even waarom het plaatsen van 2 extra kabeldozen "makkelijker" is.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Die heeft nu 3 PV sets liggen op het zuiden, maar er komt nog een set bij, oost/west. Hoe groot weet ik nog niet. Dakoppervlak is IIG geen issue. Ik denk dat een 3 fase omvormer met pakweg 5kWp mooi zou zijn.
Onderstaande is de huidige setup in toffe paint stijl:
/f/image/HJXNYiWtgrxtE6ZxnYXspXV6.png?f=fotoalbum_large)
Er lag een 4mm2 kabel tussen huis en schuur, maar om de spanningsval over de +/- 30-50m te beperken en 6mm2 voorhanden was is die geupgrade.
De huidige omvormers zijn enkelfase.
Ik wil eigenlijk elke omvormer zijn eigen automaat geven in plaats van de huidige 3 polige. Ik mag waarschijnlijk de 3 polige ALS behouden? Al is het wellicht beter 3x alamat bestellen voor de huidige 3 omvormers. Want als er dan wat uit klapt is het een stuk duidelijker waar de fout afkomstig is.
De nieuwe omvormer zal dus 1 of 3 fase worden, maar met het oog op spanningsval, en beschikbaar dakoppervlak/vermogen zou ik opteren voor 3 fase. als ik de eerste 3 sets elk een 1P alamat geef kan ik de huidige ALS+B16 gebruiken voor de nieuwe omvormer.
Mis ik dan nog iets qua selectiviteit of veiligheid? Technisch gezien zou er bij sluiting in de kabel naar de onderverdeler een flinke stroom kunnen lopen, zowel vanaf het net als van de omvormers. Maar daar ontkom je niet aan toch, en de 6mm2 kan in ieder geval een flinke stroom hebben.
Ik zie dat ik in de onderverdeler nog de groepen voor de 230v verbruikers ben vergeten in de tekening. Maar dat is niet zo relevant denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2022 14:54 ]
Bij sluiting in de kabel moet de c20 gaan trippen. Daarnaast zullen alle omvormers zichzelf uitschakelen omdat het net wegvalt._ferry_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:51:
Okee, even een check voor een toekomstige uitbreiding bij een kennis.
Die heeft nu 3 PV sets liggen op het zuiden, maar er komt nog een set bij, oost/west. Hoe groot weet ik nog niet. Dakoppervlak is IIG geen issue. Ik denk dat een 3 fase omvormer met pakweg 5kWp mooi zou zijn.
Onderstaande is de huidige setup in toffe paint stijl:
[Afbeelding]
Er lag een 4mm2 kabel tussen huis en schuur, maar om de spanningsval over de +/- 30-50m te beperken en 6mm2 voorhanden was is die geupgrade.
De huidige omvormers zijn enkelfase.
Ik wil eigenlijk elke omvormer zijn eigen automaat geven in plaats van de huidige 3 polige. Ik mag waarschijnlijk de 3 polige ALS behouden? Al is het wellicht beter 3x alamat bestellen voor de huidige 3 omvormers. Want als er dan wat uit klapt is het een stuk duidelijker waar de fout afkomstig is.
De nieuwe omvormer zal dus 1 of 3 fase worden, maar met het oog op spanningsval, en beschikbaar dakoppervlak/vermogen zou ik opteren voor 3 fase. als ik de eerste 3 sets elk een 1P alamat geef kan ik de huidige ALS+B16 gebruiken voor de nieuwe omvormer.
Mis ik dan nog iets qua selectiviteit of veiligheid? Technisch gezien zou er bij sluiting in de kabel naar de onderverdeler een flinke stroom kunnen lopen, zowel vanaf het net als van de omvormers. Maar daar ontkom je niet aan toch, en de 6mm2 kan in ieder geval een flinke stroom hebben.
Ik zie dat ik in de onderverdeler nog de groepen voor de 230v verbruikers ben vergeten in de tekening. Maar dat is niet zo relevant denk ik.
@Blihi Is afhankelijk wel aarding type ts heeft en misschien van de netbeheerder.
Als er 4x6mm2 kabel komt zou ik er een c25 of c25/0,3 insteken. Een c20 is toch al niet selectief tov je netbeheerder.
Maar zitten er nu 3 1 fase pv omvormers op een 3p+n automaat?
Ook is er geen kruipruimte.
Is het in zo'n geval bijvoorbeeld mogelijk (en veilig?) om een kabel vanuit de meterkast naar buiten te leggen, onder de tegels te verstoppen en dan door de gevel weer terug naar binnen naar de keuken? Zowel de meterkast als de keuken liggen tegen de buitenmuur aan namelijk.
Onlangs is er een PV installateur langs geweest voor een offerte en ik vroeg of zij ook meteen de kookgroep aan konden leggen maar zij deden dat alleen maar als er een kruipruimte aanwezig is.
Het is volgens mij wel een ymvk/as kabel, dus mocht er een spijker/schroef doorheen gaan zou een aardlek ervoor wel sneller afschakelen dan een C25 automaat. Dus dat kan ik er wel in meenemen.habbekrats schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:24:
@_ferry_
@Blihi Is afhankelijk wel aarding type ts heeft en misschien van de netbeheerder.
Als er 4x6mm2 kabel komt zou ik er een c25 of c25/0,3 insteken. Een c20 is toch al niet selectief tov je netbeheerder.
Maar zitten er nu 3 1 fase pv omvormers op een 3p+n automaat?
Klopt inderdaad qua omvormers, 3x 1 fase omvormers op een 3p+n automaat, althans, dat staat mij bij. Heb er geen foto van helaas. Wel dus verdeeld over de 3 fases, maar het is onduidelijk/onlogisch/onhandig. En met de beoogde uitbreiding kan ik die veel beter gebruiken voor een echte 3 fase omvormer, en 3x 1 fase alamat kopen voor de 1 fase omvormers.
Denk aan de juiste termen met dingen vragen voor een offerte.Aomi schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:05:
Voor onze nieuwe keuken hebben wij een 3 fase kookgroep nodig. Voor zover ik tot nu toe kan ontdekken ligt er geen loze leiding (woning is van '99, was dat toen al standaard?)
Ook is er geen kruipruimte.
Is het in zo'n geval bijvoorbeeld mogelijk (en veilig?) om een kabel vanuit de meterkast naar buiten te leggen, onder de tegels te verstoppen en dan door de gevel weer terug naar binnen naar de keuken? Zowel de meterkast als de keuken liggen tegen de buitenmuur aan namelijk.
Onlangs is er een PV installateur langs geweest voor een offerte en ik vroeg of zij ook meteen de kookgroep aan konden leggen maar zij deden dat alleen maar als er een kruipruimte aanwezig is.
Kookgroep is 2 groepen die zijn gekoppelt (op 1 fase ), wat jij wilt is een krachtgroep (dus 3 fase )
Mits je de juiste kabel gebruikt en de voorschriften volgt lijkt buitenom gaan mij geen probleem.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Nu zie ik best wel eens Shelly DIN rail modules langskomen echter eigenlijk altijd achter bestaande groepen. Waar ik dacht de bestaande 16A groepen te vervangen voor de Shellys.
Is er een reden voor dat je ze erachter zet? Die Shelly (1 Pro bijv.) kan toch gewoon 16A schakelen dus wat is nog een nut van een normale handmatige groep?
Een automaat in je groepenkast beschermd te te hoge stromen door bijvoorbeeld kortsluiting.Martijn schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:22:
Ben zelf van plan mijn hele meterkast ‘meetbaar’ te maken en zit naar de mogelijkheden te kijken.
Nu zie ik best wel eens Shelly DIN rail modules langskomen echter eigenlijk altijd achter bestaande groepen. Waar ik dacht de bestaande 16A groepen te vervangen voor de Shellys.
Is er een reden voor dat je ze erachter zet? Die Shelly (1 Pro bijv.) kan toch gewoon 16A schakelen dus wat is nog een nut van een normale handmatige groep?
Een shelly is een schakelaar en beschermd niet tegen bovenstaande.
Zodra mijn Bosch Compress 3400i warmtepomp en zonnepanelen worden geleverd installeer ik deze zelf en sluit ze zelf ook aan. Mijn huidige groepenkast heeft ruimte voor 3x 12 en zit al bijna vol:
:strip_exif()/f/image/o8Bv7F2b0j4J5FSY4Ekzi2Wa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb overwogen op de bovenste verdieping een tweede groepenkast te hangen met een eigen hoofdschakelaar, twee 3p+n aardlekautomaten en een kWh-meter. Daarvoor zou ik beneden nog net een extra 3p+n krachtgroep kunnen plaatsen. Ik heb nog twee ongebruikte 19mm leidingen met vijf aders 2,5mm2 naar boven lopen, dus één daarvan had die tweede groepenkast kunnen voeden.
Ik heb dit recent heroverwogen en een Systeem 55 groepenkast gekocht met twee add-ons, waardoor ik 4x 12 ruimte in de nieuwe groepenkast heb. De tweede hoofdschakelaar is dan niet nodig en in principe de 3p+n krachtgroep om de twee 3p+n aardlekautomaten te voeden ook niet. De twee 3p+n aardlekautomaten kunnen beide via een eigen leiding met vijf aders met een vaste aansluit boven worden aangesloten via een AK doos.
Om de nieuwe kast te kunnen passen moeten de aansluitkast en de kast met slimme meter van Liander echter 16,5cm lager in mijn meterkast komen. Omhoog is geen optie omdat ik daar al veel teveel vertakkingen heb. Dit door Liander laten doen kost 1000,- (kosten verplaatsing).
Een vriend van me in een hypothetische situatie vraagt hoe dit zelf te doen zou kunnen zijn. Ik deze vriend heeft ondertussen de zegels van de aansluitkast al doorgeknipt om die te kunnen openen en de twee schroeven aan de binnenkant los te kunnen halen. De kast met de slimme meter heeft aan de buitenkant vier ongezegelde schroeven, maar ik deze vriend kwam erachter dat de kast met de slimme meter kennelijk ook aan de binnenkant ergen vast zit op de achterwand.
Missende zegels van de aansluitkast zijn nog wel te verantwoorden vanwege bijvoorbeeld het verwijderen van asbest aan de achterkant van de kast (ook echt), maar zegels van de slimme meter knippen gaat een flinke stap verder. Ik deze vriend wil echter toch de aansluitkast en slimmemeterkast 16,5cm omlaag en 3cm naar links. Wat zijn andere opties voor mij deze vriend? Hoe zit het binnenwerk van de slimme meter op de slimmemeterkast en kun je als de witte kap van de slimme meter af is bij de schroeven waarmee de slimmemeterkast aan de muur zit?
:strip_exif()/f/image/TDtoOQaNE9aRZwH0qQ6UMjt3.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Achter het stopcontact zat dus ook een zwarte i.p.v. een bruine draad aangesloten.
[ Voor 18% gewijzigd door WillemHteA op 29-10-2022 16:33 ]
Ja. Precies dat dacht ik ook. Links lijkt me ruimte zat voor nog een kast. En jammer dat het geen Hager is, want dan zou @Westerterp daaronder (naast de meter) nog een kast van 3x12 met de kabelinvoer omgedraaid aan de onderkant kunnen monteren. Geen idee of dat met Eaton ook zo makkelijk kan.Aiolos schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:17:
@Westerterp er past nu toch wel exact zo’n kast naast toch? Moet je alleen die kabels en modem/glasvezelpunt verplaatsen, maar dat lijkt me vrij eenvoudig
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 29-10-2022 16:57 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Heel simpel, zodra je dit voor jezelf of voor iemand anders moet vragen moet je er vanaf blijven!Westerterp schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:40:
Right, ik heb hier een geval 'asking for a friend'.
Als je daarmee iets verkeerd doet is kan het grote gevolgen hebben, ook in persoonlijke letsels en als ik een collega van mij zie 8 jaar na dato wil je dat niet.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Ja, dat kan met een Eaton net zo gemakkelijk. Die heeft een modulaire onderkant waarbij je zelf kunt kiezen of ie open, dicht of met een onderinvoer geplaatst moet worden. Ik heb er ook twee naast elkaar en er dan nog een onder direct naast de meter.Andrehj schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
Ja. Precies dat dacht ik ook. Links lijkt me ruimte zat voor nog een kast. En jammer dat het geen Hager is, want dan zou @Westerterp daaronder (naast de meter) nog een kast van 3x12 met de kabelinvoer omgedraaid aan de onderkant kunnen monteren. Geen idee of dat met Eaton ook zo makkelijk kan.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dat is een HNA wcd, die werden vroeger in NL toegepast voor boilers die op aparte groep moesten zitten. Hiermee werd voorkomen dat boiler ergens anders werd ingeplugd.r_buren schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:17:
Iemand enig idee wat voor stopcontact dit is?? Zit bij mij in wasmachine ruimte naast cv ketel. Maar ik heb geen stekker die er in past.
[Afbeelding]
Thanx. Het is nu een normaal geaard dubbel wcd. Vanmiddag een electricien hier gehad om een ander wcd in de was- en cv ruimte te vervangen die doorgebrand was.leonbong schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Dat is een HNA wcd, die werden vroeger in NL toegepast voor boilers die op aparte groep moesten zitten. Hiermee werd voorkomen dat boiler ergens anders werd ingeplugd.
Was helemaal zwart van binnen. Dus electricien gebeld en die heeft dat zwartgeblakerde stopcontact vervangen en ook deze HNA wcd gelijk geupgrade.
Nu dus een dubbele wcd voor wasmachine. Dit was al een aparte groep.
En een dubbele wcd voor cv ketel en nest thermostaat kastje.
Dit is mij bij het plaatsen van ABB componenten ook al eens opgevallen.Montaner schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:32:
Weet iemand hoe het zit met koperen inzetjes, bij in dit geval een aardlekautomaat? De 4 aansluitingen aan de onderzijde hebben een koper deel en aan de bovenzijde maar 2. Bij 2 automaten exact hetzelfde. Is dit toevallig uit een foute batch of hoort dit zo, en waarom wijkt het dan van elkaar af?
[Afbeelding]
Heb er toen een foto van gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aswepefDUDtV8zZ4jX0QWBy2.jpg?f=user_large)
Links een B16 automaat met 3 koperen contacten en 1 ijzerkleurig en rechts een C20 automaat met enkel ijzerkleurige contacten.
En bij deze B16 aardlekautomaat links 2 koper en rechts twee ijzer:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnXzjxtsXCPUTXuMAg0uby5h.jpg?f=user_large)
Die van jouw foto is zo te zien ook een ABB aardlekautomaat en heeft dezelfde verdeling, zal dus wel zo bedoelt zijn.
Heb niets kunnen vinden over waarom die contacten van elkaar afwijken maar tegelijkertijd heb ik ook geen problemen met de werking ervaren.
Dus heb ik me er verder ook niet druk over gemaakt, de contacten zagen er bij mijn automaten verder goed uit en zijn ook normaal aan te draaien.
[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 29-10-2022 22:44 ]
Niet echt. Op de plek van de gasmeter komt een waterontharder en daarboven heb ik een glasvezeldoos, modem en een router. Ik wil niet de breedte in. De hoogte is qua ruimte geen probleem, alleen voor wat betreft verzegelde apparatuur van Liander.Aiolos schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:17:
@Westerterp er past nu toch wel exact zo’n kast naast toch? Moet je alleen die kabels en modem/glasvezelpunt verplaatsen, maar dat lijkt me vrij eenvoudig
Dat is er helaas niet aan af te lezen. Hij heeft inderdaad rondom vier diepe gaten met schroeven, maar zit ergens anders ook nog vast. Wellicht zit het binnenwerk van de slimme meter ook tegen het hout.habbekrats schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:34:
@Westerterp Vraag je vriend eens welk merk meterbord het is. De meeste hebben gewoon 4 gaten op de hoeken maar niet allemaal.
[Afbeelding]
Ik moet even namens mijn vriend doorgeven dat als je geen nuttige aanvullingen hebt, je je commentaar ook gewoon voor je mag houden.devino schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:58:
[...]
Heel simpel, zodra je dit voor jezelf of voor iemand anders moet vragen moet je er vanaf blijven!
Als je daarmee iets verkeerd doet is kan het grote gevolgen hebben, ook in persoonlijke letsels en als ik een collega van mij zie 8 jaar na dato wil je dat niet.
Mja, toch is dat wel de makkelijkste manier (en ook de oplossing die je op veel foto's hier terug ziet komen.). Die ontharder zit je niet in de weg en modem/router/glasvezel kan ook tegen de zijwand.Westerterp schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:04:
[...]
Niet echt. Op de plek van de gasmeter komt een waterontharder en daarboven heb ik een glasvezeldoos, modem en een router. Ik wil niet de breedte in. De hoogte is qua ruimte geen probleem, alleen voor wat betreft verzegelde apparatuur van Liander.
Ik zou van de netbeheerder spullen afblijven als je een prima andere oplossing hebt.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Ondanks dat ik wel kan grinniken om die laatste opmerking heeft hij wel een punt.Westerterp schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:04:
[...]
Niet echt. Op de plek van de gasmeter komt een waterontharder en daarboven heb ik een glasvezeldoos, modem en een router. Ik wil niet de breedte in. De hoogte is qua ruimte geen probleem, alleen voor wat betreft verzegelde apparatuur van Liander.
[...]
Dat is er helaas niet aan af te lezen. Hij heeft inderdaad rondom vier diepe gaten met schroeven, maar zit ergens anders ook nog vast. Wellicht zit het binnenwerk van de slimme meter ook tegen het hout.
[...]
Ik moet even namens mijn vriend doorgeven dat als je geen nuttige aanvullingen hebt, je je commentaar ook gewoon voor je mag houden.
Je hoofdzekeringen zijn 25 ampere denk ik?
Maar wat is de volgende zekering op je toevoerende kabel?
Kan zomaar 200 ampere zijn en die verdraagt best wel even een beetje meer.
Als jij dan die zekering van de wijk trafo er uit knalt met je schroevendraaier dan zie je die schroevendraaier nooit weer terug de rest laat ik aan je verbeelding over.
Dus laat je vriend asjeblieft zeker van zijn zaak zijn.
Ik heb al eens iemand wat zien verdampen met een 65ampere mespatroon dat was al een leuke knal en gelukkig verder geen persoonlijk letsel. Wel de meetpennen weg en stukjes koper in zijn overall op borsthoogte en niet in zijn ogen gelukkig.
Doe voorzichtig!
Waaruit leid je af dat de twee rechtse van ijzer zijn? Ik acht de kans veel groter dat het hier vernikkeld koper betreft. Maak er maar eens een flinke kras in, dan moet je het wel kunnen zien.Vliegvlug schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:41:
En bij deze B16 aardlekautomaat links 2 koper en rechts twee ijzer:
[Afbeelding]
Maar ook met een magneetje kun je al een aardige diagnose stellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.