Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
In de offerte staat:Noutie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:47:
Je hebt gekregen wat er gefactureerd is. Niet wat je hebt gevraagd.
1 Kookgroep i.p.v. 2 groepen
Zie: DeadKnight in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik zie echt geen kookgroep, noch een krachtgroep.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Mijn vrouw heeft de dag hiervoor ook nog specifiek voor gebeld, dit zou ook nog doorgegeven worden.
Word er wel een beetje simpel van..ga in elk geval weer even bellen met heel nederland duurzaam.
Bedankt voor de antwoorden!
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik ben maar een simple leek als het gaat om elektra..ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:53:
Maar je beantwoord mijn vraag niet over een upgrade naar een 3 fasen hoofdaansluiting.
Wat bedoel je hiermee?
https://www.coolblue.nl/z...20vanaf%20het%20stroomnet.DeadKnight schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Ik ben maar een simple leek als het gaat om elektra..![]()
Wat bedoel je hiermee?
edit: én heb jij bij je netbeheerder een aanvraag lopen om je 1 fase aansluiting te veranderen voor een 3 fase aansluiting? (waarschijnlijk heb je nu 1x35Ah) omdat je nu een 3 fase hoofdschakelaar hebt lijkt het logisch dat je je 1 fase hoofdaansluiting laat vervangen voor een 3 fase hoofdaansluiting. Althans als dat je planning is en/of eis vanuit NL duurzaam.
[ Voor 32% gewijzigd door True op 06-10-2022 10:57 ]
Duidelijk, had ik dit zelf moeten aangeven of ga dit ook via heel nederland duurzaam? Sinds wij nu 11-tal zonnepanelen op het dak hebben liggen en daarnaast een aansluiting wauw om op een later tijdstip over te gaan op inductie.
Aanvraag moet je bij je netbeheerder doen. Via mijn aansluiting.
[ Voor 16% gewijzigd door Noutie op 06-10-2022 11:07 ]
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Ik weet niet zeker of je een derde partij mag inhuren die voor jou een aanvraag doet bij je netbeheerder om je hoofdaansluiting te veranderen.DeadKnight schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Duidelijk, had ik dit zelf moeten aangeven of ga dit ook via heel nederland duurzaam? Sinds wij nu 11-tal zonnepanelen op het dak hebben liggen en daarnaast een aansluiting wauw om op een later tijdstip over te gaan op inductie.
Dat gezegd hebbende kun je in principe wel terugleveren op 1 fase en kun je ook nog wel met een inductiekookplaat koken die je op een kookgroep aansluit, maar mooi is anders. Als je een beetje een deftige inductiekookplaat wilt aanschaffen en het volle vermogen wilt gebruiken zit je met wat meer verbruikers al snel theoretisch aan je 35Ah. Dan wil je liever het vermogen verdelen over 3 fases (van 25Ah).
Wat je eigenlijk had willen hebben zou een nieuwe groepenkast zijn voor 3 fases (heb je), een aanvraag richting je netbeheerder voor verzwaren/veranderen v.d. hoofdaansluiting van 1 fase naar 3 fases (kan nog). Een krachtgroep voor je inductiekookplaat (kan nog, maar meerwerk en tevens ook niet in offerte opgenomen). Of dat laatste niet, maar een kookgroep (anno 2022, niet meer gewenst, heb zelf helaas ook die fout gemaakt overigens).
En persoonlijk was ik voor aardlekautomaten gegaan in plaats van installatieautomaten met aardlekschakelaars, maar dit kun je nu eigenlijk niet meer doen zonder veel geld weg te gooien.
Duidelijk verhaal!True schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:15:
[...]
Ik weet niet zeker of je een derde partij mag inhuren die voor jou een aanvraag doet bij je netbeheerder om je hoofdaansluiting te veranderen.
Dat gezegd hebbende kun je in principe wel terugleveren op 1 fase en kun je ook nog wel met een inductiekookplaat koken die je op een kookgroep aansluit, maar mooi is anders. Als je een beetje een deftige inductiekookplaat wilt aanschaffen en het volle vermogen wilt gebruiken zit je met wat meer verbruikers al snel theoretisch aan je 35Ah. Dan wil je liever het vermogen verdelen over 3 fases (van 25Ah).
Wat je eigenlijk had willen hebben zou een nieuwe groepenkast zijn voor 3 fases (heb je), een aanvraag richting je netbeheerder voor verzwaren/veranderen v.d. hoofdaansluiting van 1 fase naar 3 fases (kan nog). Een krachtgroep voor je inductiekookplaat (kan nog, maar meerwerk en tevens ook niet in offerte opgenomen). Of dat laatste niet, maar een kookgroep (anno 2022, niet meer gewenst, heb zelf helaas ook die fout gemaakt overigens).
En persoonlijk was ik voor aardlekautomaten gegaan in plaats van installatieautomaten met aardlekschakelaars, maar dit kun je nu eigenlijk niet meer doen zonder veel geld weg te gooien.
Bedankt voor alle antwoorden, zal vanmiddag eens contact opnemen met heel holland duurzaam. Kijken of daar nog wat uitkomt..
Neem ook de andere posts hierboven even mee zeker deze: ds23man in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"DeadKnight schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Duidelijk verhaal!
Bedankt voor alle antwoorden, zal vanmiddag eens contact opnemen met heel holland duurzaam. Kijken of daar nog wat uitkomt..
[ Voor 16% gewijzigd door True op 06-10-2022 11:27 ]
Er mist volgens mij nog wel meer:ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:27:
Ook het verplichte stickertje voor zonnepanelen mist bij de automaat waar ze op zijn aangesloten.
- Is er een groepenverklaring gemaakt? Ik zie geen nummers bij de groepen dus ik vrees dat ook niet duidelijk is welke groep voor welke ruimte(s) is.
- Welke groepen zitten achter welke aardlek? (vaak met kleuren aangegeven)
Het stickervelletje van de groepenkast lijkt ongebruikt in de prullenbak beland te zijn
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Wat is de mooiste oplossing ter vervanging van het oprollen? De draden achter de automaten vouwen?ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:09:
Wat verder opvalt is dat de isolatie van de busbar van de middelste 4 fases beschadigt is. En het mooi oprollen van bedrading in een groepenkast mag al een tijdje niet meer.
Wat jezelf het makkelijkst vind, zijwaarts kan ook.barkar schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Wat is de mooiste oplossing ter vervanging van het oprollen? De draden achter de automaten vouwen?
Ik ga binnenkort mijn schuur en de overkapping voorzien van nieuwe verlichting. Nu wil ik daar YMvK buitenkabels voor gebruiken. Mag ik voor schakelaars en lampen in plaats van een zwarte schakeldraad de bruine fase draad 'misbruiken' of is het wenselijk / verplicht om een 4/5-aderige kabel te gebruiken?
Volgens mij mag dat sowieso wel met een krimpkous, zie ook:rens-br schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:44:
Misschien een beetje een noob vraag.
Ik ga binnenkort mijn schuur en de overkapping voorzien van nieuwe verlichting. Nu wil ik daar YMvK buitenkabels voor gebruiken. Mag ik voor schakelaars en lampen in plaats van een zwarte schakeldraad de bruine fase draad 'misbruiken' of is het wenselijk / verplicht om een 4/5-aderige kabel te gebruiken?
big bang in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Nu wil ik die kabel gebruiken maar hij is te kort, dus hoe verleng ik die onder de dakpannen. Mijn idee is een laag doosje onder de dakpannen te doen waarin ik met wago's de nieuwe kabel in bevestig, IP65 doosje moet er wel onder passen. Wartels omlaag en vast maken aan een tengel of regel lijkt mij. Alleen.... De meeste doosjes zijn groooohooooot en passen dus niet. Iemand n tip?
(kabel heb ik getest en is verder prima goed en ook de juiste soort + dikte, dus daar ben ik wel even heel happy mee)
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Benk echter wel dat beide links met een "Volgens mij wel" beginnen. En dat is beslist niet per definitie hetzelfde als "Zo is het". Lees namelijk dat de eerste link een paar berichten later door een deskundige (Xander) wordt beantwoord met een "zou moeten kunnen". Echter wel met een mits!True schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
Volgens mij mag dat sowieso wel met een krimpkous, zie ook:
big bang in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Kortom, trek zelf je conclusie.
Een bruine ader in een kabel mag gewoon als schakelader worden gebruikt en dat hoef je niet om te kleuren.rens-br schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:44:
Misschien een beetje een noob vraag.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat voor een kabel is het? Een 3x2,5mm² kun je in een kleiner doosje kwijt dan een 5x6mm². En hoeveel plek heb je wel?zwahiel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:16:
Nu wil ik die kabel gebruiken maar hij is te kort, dus hoe verleng ik die onder de dakpannen. Mijn idee is een laag doosje onder de dakpannen te doen waarin ik met wago's de nieuwe kabel in bevestig, IP65 doosje moet er wel onder passen. Wartels omlaag en vast maken aan een tengel of regel lijkt mij. Alleen.... De meeste doosjes zijn groooohooooot en passen dus niet. Iemand n tip?
Past een klein doosje zoals de OBO A6 of OBO A8? Spelsberg heeft ook veel van dergelijk spul. Maar veel meer dan 3x2,5mm² zou ik daar niet in willen proppen.
3x2,5mm2. En idd die spelberg al gezien ja, maar ik wil 'm 't liefste in een winkel halen. Die zijn idd lekker klein. Ik ga zo even proberen met een doosje dat ik nog heb liggen, of die past onder de pannen.Xander schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:44:
[...]
Wat voor een kabel is het? Een 3x2,5mm² kun je in een kleiner doosje kwijt dan een 5x6mm². En hoeveel plek heb je wel?
Past een klein doosje zoals de OBO A6 of OBO A8? Spelsberg heeft ook veel van dergelijk spul. Maar veel meer dan 3x2,5mm² zou ik daar niet in willen proppen.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Met die andere tester kom je er niet achter als N en PE verdraaid zijn, of als PE met N verbonden is ipv met PE, of inderdaad als er een hoger overgangsweerstand in het aardcircuit zit (maar dat moet wel een hele hoge zijn om geen 30mA meer te kunnen laten lopen).Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:04:
Welke informatie geeft een aardlektester op je wcd.
Als de test mislukt is waar wijst dat dan op en wat kan je daar dan aan doen?
Is dat zoiets als niet genoeg contact van de aardedraad waarbij een contacttest wel slaagt maar een afschakel test niet.
Ik ken niemand die al zijn contactdozen naloopt met een aardlektester, een installatietester waarmee je circuitimpedanties meet of simpelweg alle aardcontacten laagohmig meten naar de hoofdaardrail is zinvoller.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een aardlektester voor in een WCD geen zin heeft, daarmee kun je namelijk aardlekschakelaars testen. Voor de gemiddelde leek is dat wat gebruiksvriendelijker dan een tester waarbij je meetpennen op de aardlekschakelaar zet, daarvoor moet namelijk de groepenkast open.
3x2,5mm² krijg je ook in zo'n OBO A6 doosje. Geen wartels, maar invoertules. Maar met IP55 zou dat voldoende moeten zijn, zeker als je alleen invoeren aan de onderkant gebruikt en niet de tules kapot scheurt.zwahiel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
3x2,5mm2. En idd die spelberg al gezien ja, maar ik wil 'm 't liefste in een winkel halen. Die zijn idd lekker klein. Ik ga zo even proberen met een doosje dat ik nog heb liggen, of die past onder de pannen.
Bevestig wel de kabels in de buurt van het doosje want het doosje zelf voorziet niet in trekontlasting.
Als het je doel is om de aardlekschakelaars te testen? Nee hoor, dan test je natuurlijk niet "elk stopcontact", 1 per aardlekschakelaar is genoeg. In de gemiddelde woning met 2 of 3 aardlekschakelaars ben je in een minuut ook wel weer klaar met lopen.ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
Ja, en dan bij elk stopcontact naar de meterkast lopen om de aardlek weer in te schakelen...
Ook is zo'n tester met stekker verrekte handig om aardlekschakelaars in bouwkasten / bouwpaddestoelen te testen, dan valt het met lopen ook wel mee.
[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 06-10-2022 14:58 ]
Merci, ik heb een Kopp doosje besteld, die komt morgen hierheen lekker snel.Xander schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
3x2,5mm² krijg je ook in zo'n OBO A6 doosje. Geen wartels, maar invoertules. Maar met IP55 zou dat voldoende moeten zijn, zeker als je alleen invoeren aan de onderkant gebruikt en niet de tules kapot scheurt.
Bevestig wel de kabels in de buurt van het doosje want het doosje zelf voorziet niet in trekontlasting.
Deze snap ik even niet, waarom moet de groepenkast open?Xander schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een aardlektester voor in een WCD geen zin heeft, daarmee kun je namelijk aardlekschakelaars testen. Voor de gemiddelde leek is dat wat gebruiksvriendelijker dan een tester waarbij je meetpennen op de aardlekschakelaar zet, daarvoor moet namelijk de groepenkast open.
Er zit toch een testknop op elke aardlekschakelaar?
Daarmee test je niet de uitschakeltijd of stroom, iets wat een fatsoenlijke aardlektester wel kan.Vliegvlug schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Deze snap ik even niet, waarom moet de groepenkast open?
Er zit toch een testknop op elke aardlekschakelaar?
Dan denk ik wel minimaal aan zoiets:
/f/image/c6vQKYMTi0N9eKbFcEEohOEX.png?f=fotoalbum_large)
En ja, zelf gebruik ik liever gewoon een installatietester.
Maar die biedt qua aardlektest dus eigenlijk geen meerwaarde boven de eigen testknop van de ALS maar wel voor het PE-N omwissel verhaal. Duidelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door Vliegvlug op 06-10-2022 23:48 ]
In het algemeen geldt dat je B gebruikt, tenzij je een specifieke reden hebt om C te gebruiken. Als je twijfelt, dan klinkt dat alsof je geen specifieke reden hebt voor C, en dus voor B zou moeten gaan. Ook al is C vaak wel veilig genoeg, B is steeds nog wat veiliger, anders zouden we wel standaard voor C gaan...PASware schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:14:
Ik kom er even niet uit, twijfel tussen B16 of C16 aardlekautomaten.
[...]
C16 mag, of toch maar voor B16 gaan?
In het algemeen kan de fabrikant van een toestel je informeren of een ruimere karakteristiek nodig zal zijn. Zij moeten weten welke inschakelstroom te verwachten is. Een B16 kan voor de inschakelpiek sowieso een stroom van 3 × In = 48 A aan. Pas vanaf de 48 A heb je C16 nodig, die minstens 5 × In = 80 A toe zal staan.
Trek je losse VD draden dan past het zeker, want daar zit geen mantel omheen. Let dan wel op dat ze een beetje recht de buis in gaan (geen knikken, niet om elkaar heen draaien), dan steekt het ook niet naar alle kanten uit om ergens achter te blijven haken. Zorg ook dat het uiteinde bol genoeg is dat er geen uiteinde in de gleuf bij de overgang van buis naar bocht of koppelstuk blijft steken.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Momenteel hebben we nog een ouderwetse draaischijf-meter die bij zonnig weer netjes achteruit draait. Maar ooit zal er ws toch een 'slimme' meter komen.
De groepenkast is nu alsvolgt ingedeeld: 3 x een aardlek met daarachter steeds 4 groepen. (Niet alle 12 aangesloten by the way). De zonnepanelen (10*245W) zitten nu nog gewoon op een zo'n punt aangesloten.
Maar op zo'n slimme meter moet dat denk ik straks apart van de rest. Moet er dan 1 zekering-automaat + 1 aardlek komen, in een apart kastje? Of mag een gecombineerde aardlek-zekering-automaat ook? (Daar heb ik er nu ook een aantal van, zoals op de foto te zien (groepen 9-12))
:strip_exif()/f/image/wMeSwLaI3x1VXeA8JoXn6NzB.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel op een aparte groep neem ik aan?hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:32:
De zonnepanelen (10*245W) zitten nu nog gewoon op een zo'n punt aangesloten.
De meter maakt daar geen verschil in hoor, dat gaat ook met een nieuwe meter gewoon werken net zoals nu. Of ga je meteen een secundair allocatiepunt aanvragen?Maar op zo'n slimme meter moet dat denk ik straks apart van de rest. Moet er dan 1 zekering-automaat + 1 aardlek komen, in een apart kastje?
De zonnepanelen achter een eigen aardlekschakelaar is netter, maar als het nu probleemloos werkt zie ik geen reden om het aan te passen.
Groep 9 t/m 12 zijn gewoon normale installatieautomaten, aangesloten achter die aardlekschakelaar die er links van zit. Ze zijn 1,5x zo breed als de rest maar verder is het precies hetzelfde component als de andere eindgroepen.Of mag een gecombineerde aardlek-zekering-automaat ook? (Daar heb ik er nu ook een aantal van, zoals op de foto te zien (groepen 9-12))
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 07-10-2022 14:38 ]
Ja klopt. (In dit geval groep 7)
Ik begreep dat het bij een slimme meter de bedoeling was dat de zonnepanelen apart werden aanbgesloten, omdat deze niet kan terugdraaien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een slimme meter in-real-life heb gezien.De meter maakt daar geen verschil in hoor, dat gaat ook met een nieuwe meter gewoon werken net zoals nu. Of ga je meteen een secundair allocatiepunt aanvragen?
De zonnepanelen achter een eigen aardlekschakelaar is netter, maar als het nu probleemloos werkt zie ik geen reden om het aan te passen.
Die groene 'hendel' die over de zekering-schakelaar zit is toch aardlek?Groep 9 t/m 12 zijn gewoon normale installatieautomaten, aangesloten achter die aardlekschakelaar die er links van zit. Ze zijn 1,5x zo breed als de rest maar verder is het precies hetzelfde component als de andere eindgroepen.
De meter heeft een extra telwerk voor teruglevering in plaats van dat deze achteruit draait. Maar de meter ziet verder echt het verschil niet tussen zonnepanelen achter een aparte aardlekschakelaar of zonnepanelen die de aardlekschakelaar delen met andere eindgroepen.hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:01:
Ik begreep dat het bij een slimme meter de bedoeling was dat de zonnepanelen apart werden aanbgesloten, omdat deze niet kan terugdraaien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een slimme meter in-real-life heb gezien.
Nope, helaas.Die groene 'hendel' die over de zekering-schakelaar zit is toch aardlek?
Test ze anders eens met de testknop? (Welke testknop? Juist ja
Kun je eens een duidelijke foto maken van de linker aardlekschakelaars? Het lijkt wel of dit nog het oudere type AC is. Daar achter moet je sowieso geen zonnepanelen aansluiten.
Je zonnepanelen moeten op een eigen groep zitten, om te voorkomen dat de bedrading kan worden overbelast door maximale teruglevering en grote verbruikers op dezelfde groep. Maar dat heb je al in orde.hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Ik begreep dat het bij een slimme meter de bedoeling was dat de zonnepanelen apart werden aanbgesloten, omdat deze niet kan terugdraaien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog nooit een slimme meter in-real-life heb gezien.
[...]
Je slimme meter kijkt alleen naar de richting van de stroom op je hoofdaansluiting, net als je draaimeter nu doet. Oftwel: of je netto aan het afnemen of terugleveren bent. Het enige verschil is dat je draaimeter bij terugleveren de andere kant op loopt. Een slimme meter gaat bij negatief verbruik (teruglevering dus) op een ander telwerk optellen, in plaats van terugtellen op het verbruik-telwerk. Maar je gelijktijdige verbruik in huis is er dan al vanaf: dat gaat voor de meter al naar de verbruikers toe.
Zo scherp als een voetbal!
Nee dat zeker niet.hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:46:
Ok, een slimme meter heeft dus niet 2 aparte ingangen (1 voor afname en 1 voor teruglevering)? Dat is wat ik veronderstelde. Maar zoals ik al zei: ik heb er nooit een in het echt gezien.
Dan heb je een specifieke reden om in plaats daarvan een C-automaat te nemen. Als tenminste de weerstand van het circuit voldoende laag is dat het minstens 10× Inom (dus bij C16: 10 × 16 A = 160 A) aankan, wat vooral afhankelijk zal zijn van de lengte en kerndoorsnede van de draden. De meest gangbare combinatie van 2,5 mm² koper en een C16-automaat, heeft een maximumlengte van de draden van 61 meter.ds23man schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:49:
Hou er wel rekening mee dat een B automaat veel sneller tript dan een smeltzekering. In mijn werkplaats wil de B automaat wel eens trippen bij inschakelen van mijn zaagtafel of hefbrug.
- meterkast voorbereiden op 3x25A (nu 1x25A, aanvraag bij Liander gedaan, wachttijd 7+ maanden ...),
- beneden kozijnen vervangen en triple glas,
- beneden vloerverwarming en 'update' van keuken + vloer na-isoleren, boven overal ltv-radiatoren/convectoren
- l/w of w/w warmtepomp + boiler, en
- dak aanpakken (iig extra isolatie) + ca. 6000 wp zonnepanelen.
Huidige situatie:
Meterkast is van 1994 en ongewijzigd. Ik heb de indruk dat er door de vorige bewoners achteraf wat van de bestaande groepen zijn uitgebreid met extra aansluitingen. Er is iig later een extra groep bijgekomen voor de huidige zonnepanelen (1860 wp), want dat heb ik zelf laten doen.
In totaal zijn er 7 groepen:
- vooral lampen (led) en TV / audio, gezien belasting verreweg de kleinste groep
- combi-magnetron, koelkast, afzuigkap, een thuiswerkplek (laptop etc.) en veel (led) lampen, en ook stopcontacten in de garage met soms extra belasting (boren, zagen, ...); deze groep lijkt mij wat zwaar belast?
- wasdroger, diepvries, cv combiketel, thuiswerkplek met veel apparatuur (stevige desktop pc, NAS, externe HD, audio, TV etc.), laserprinter, (led) lampen; deze groep wordt naar mijn inschatting zwaar belast, maar het werkt allemaal zonder problemen
- wasmachine
- fornuis (nu alleen een elektrische oven, kookplaat is gas)
- vaatwasser
- zonnepanelen
In ieder geval:
- warmtepomp (vermogen 6 à 8 kW?)
- fornuis met inductie (aansluitwaarde ca. 11,4 kW)
- laadpaal voor elektrische auto, met load balancing (pas over 2 à 4 jaar)
- nieuwe zonnepanelen ca. 6000 wp
- quooker in de keuken
- airco's voor zolderverdieping en slaapkamer
- als ik het goed begrepen heb kan ik de meterkast helemaal op de toekomstige 3-fasen laten inrichten maar nog even doorgaan met enkelfase door een kam of brug op de hoofdschakelaar?
- is het verstandig de huidige (zwaarbelaste?) groepen 2 en 3 te splitsen naar elk 2 groepen?
- kan ik nu al de leiding / aansluiting voor het fornuis laten inrichten op 3-fase (met een perilex stopcontact?) maar ondertussen nog even het huidige enkelfase fornuis (gewone randaarde stekker) daarop laten werken (met een adapter oid)?
- warmtepomp / elektrische auto / quooker / (extra) zonnepanelen zijn er nog niet, maar ik wil nu alvast (aparte?) groepen en ook leidingen (loos, of misschien ook al bedraad) laten aanleggen: is dat slim of is dat -als in de meterkast daar qua ruimte al rekening mee wordt gehouden- dat later ook vrij eenvoudig met weinig extra kosten te doen (plannen zouden nog kunnen wijzigen, m.n. de plek van de warmtepomp: zolder of garage)?
- moet ik voor de load balancing functie van de laadpaal een extra apparaat (meter? sensor?) in de meterkast laten plaatsen of kan dat ook geregeld worden via de P1 poort van de slimme meter?
- hoe kom ik aan een een goede elektricien, is een een elektricien met zegelrecht ook meestal wel betrouwbaar / beter, en heeft iemand nog een tip voor een elektricien in de omgeving van Nijmegen?
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
Er ligt al een 4x6 YMvk kabel in de garage die nog niet aangesloten is.
Ik heb in het huis al enphase systeem
We hebben 3 fase (3*25a)
Wat is wijsheid :
De YMvk later voor zonnepanelen gebruiken en nu een nieuwe kabel leggen voor een meterkastje ? Of bijv 2 extra kabels tbv de twee groepen?
Ik zou denk ik ook de YMvk voor een meterkast incl de zonnepanelen kunnen gebruiken maar dan kan ik die niet op de enphase van het huis aansluiten vermoed ik.
M.b.t. je groepen: meten is weten. Ik denk dat op 3 de enige echte verbruiker de wasdroger is. Die op een aparte groep zetten zou daarvoor al helpen.bartve schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:50:
Ter voorbereiding van 'van het gas af' (plan: binnen 2 jaar) en een elektrische auto (over 2 à 4 jaar) wil ik mijn huis uit 1994 (2-onder-1-kapper, ca. 150 m2, ca. 550 m3, vloer, muren, ramen en dak 'redelijk' geisoleerd) gaan aanpakken. Plan van aanpak op volgorde:Ik begin in dit topic omdat ik nu wil starten met stap 1.: de meterkast. Ik wil dat laten doen door een elektricien maar wil wel de juiste opdracht kunnen formuleren, en in 1 keer klaar zijn. Ik heb hier veel zitten lezen maar ben onvoldoende onderlegd om het allemaal te vatten ...
- meterkast voorbereiden op 3x25A (nu 1x25A, aanvraag bij Liander gedaan, wachttijd 7+ maanden ...),
- beneden kozijnen vervangen en triple glas,
- beneden vloerverwarming en 'update' van keuken + vloer na-isoleren, boven overal ltv-radiatoren/convectoren
- l/w of w/w warmtepomp + boiler, en
- dak aanpakken (iig extra isolatie) + ca. 6000 wp zonnepanelen.
Huidige situatie:
Meterkast is van 1994 en ongewijzigd. Ik heb de indruk dat er door de vorige bewoners achteraf wat van de bestaande groepen zijn uitgebreid met extra aansluitingen. Er is iig later een extra groep bijgekomen voor de huidige zonnepanelen (1860 wp), want dat heb ik zelf laten doen.
In totaal zijn er 7 groepen:Wat komt er bij,
- vooral lampen (led) en TV / audio, gezien belasting verreweg de kleinste groep
- combi-magnetron, koelkast, afzuigkap, een thuiswerkplek (laptop etc.) en veel (led) lampen, en ook stopcontacten in de garage met soms extra belasting (boren, zagen, ...); deze groep lijkt mij wat zwaar belast?
- wasdroger, diepvries, cv combiketel, thuiswerkplek met veel apparatuur (stevige desktop pc, NAS, externe HD, audio, TV etc.), laserprinter, (led) lampen; deze groep wordt naar mijn inschatting zwaar belast, maar het werkt allemaal zonder problemen
- wasmachine
- fornuis (nu alleen een elektrische oven, kookplaat is gas)
- vaatwasser
- zonnepanelen
In ieder geval:misschien:
- warmtepomp (vermogen 6 à 8 kW?)
- fornuis met inductie (aansluitwaarde ca. 11,4 kW)
- laadpaal voor elektrische auto, met load balancing (pas over 2 à 4 jaar)
- nieuwe zonnepanelen ca. 6000 wp
Ik wil nu een elektricien mijn meterkast helemaal opnieuw laten inrichten (dus alle bestaande zooi eruit) en zoveel mogelijk voorbereid zijn op mijn wensen / plannen. Vragen die ik daar nu nog bij heb zijn:
- quooker in de keuken
- airco's voor zolderverdieping en slaapkamer
Alvast veel dank!
- als ik het goed begrepen heb kan ik de meterkast helemaal op de toekomstige 3-fasen laten inrichten maar nog even doorgaan met enkelfase door een kam of brug op de hoofdschakelaar?
- is het verstandig de huidige (zwaarbelaste?) groepen 2 en 3 te splitsen naar elk 2 groepen?
- kan ik nu al de leiding / aansluiting voor het fornuis laten inrichten op 3-fase (met een perilex stopcontact?) maar ondertussen nog even het huidige enkelfase fornuis (gewone randaarde stekker) daarop laten werken (met een adapter oid)?
- warmtepomp / elektrische auto / quooker / (extra) zonnepanelen zijn er nog niet, maar ik wil nu alvast (aparte?) groepen en ook leidingen (loos, of misschien ook al bedraad) laten aanleggen: is dat slim of is dat -als in de meterkast daar qua ruimte al rekening mee wordt gehouden- dat later ook vrij eenvoudig met weinig extra kosten te doen (plannen zouden nog kunnen wijzigen, m.n. de plek van de warmtepomp: zolder of garage)?
- moet ik voor de load balancing functie van de laadpaal een extra apparaat (meter? sensor?) in de meterkast laten plaatsen of kan dat ook geregeld worden via de P1 poort van de slimme meter?
- hoe kom ik aan een een goede elektricien, is een een elektricien met zegelrecht ook meestal wel betrouwbaar / beter, en heeft iemand nog een tip voor een elektricien in de omgeving van Nijmegen?
De zoveelste verzwarings vraag. Ter check, en of ik het zelf correct heb begrepen. Dank alvast voor de moeite en het meedenken.
Situatie: huis gekocht, bouwjaar mid '80, meterkast in 2012 vernieuwd. 1 fase.
Nu heb ik ivm verduurzaming 3x25A aangevraagd bij Liander.
Wat ik begreep is dat ik dan een 4 polige hoofdschakelaar dien 'klaar te zetten' welke de Liander installateur kan aansluiten vanaf straatzijde. Vervolgens kan ik deze hoofdschakelaar gebruiken om de rest aan te sluiten.
Huidige meterkast (heb sleutel nog niet, excuses voor de wazige foto).
:fill(white):strip_exif()/f/image/eEEVV4PJrim8teTKbNW05oo0.png?f=user_large)
Waar is de hoofdschakelaar?
1) Volgens mij heb ik een grotere meterkast nodig ivm de 3 ALS en 9 groepen die al in gebruik zijn? Ik wil zonnepanelen (dus teruglevergroep) en inductieplaat (krachtstroom of kookgroep) en later wellicht nog een warmtepomp.
1.1) Kan ik deze kast nog uitbreiden?
1.2) Zo nee, welke ik zou kunnen laten installeren? Ik heb op sandervunderink gekeken echter zie ik daar 4p ALS, 2p ALS. Wat is het verschil? Ik kom op een A1410 van ABB uit bijv.
1.3) Kan ik de B16's en ALS uit de Eaton kast hergebruiken in bijv een nieuwe Eaton kast (tbv kostenbesparing)?
2) Ik las iets over een kookgroep versus een krachtgroep. Wat is wijsheid en verstandig om te doen?
3) Bij het laten plaatsen van een nieuwe meterkast met 4 polige hoofdschakelaar kan ik deze tijdelijk nog gebruiken op 1 fase door alleen 'de helft' van die schakelaar aan te laten sluiten?
Dus zegmaar nu al eea voorbereiden zodat tzt alleen de Liander installateur de straatkant verbindt met de hoofdschakelaar en alles werkt? Van @jadjong 's reactie op @bartve begrijp ik dat dit kan
4) Zit er kwalitatief nog (veel) verschil tussen ABB, Eaton en Hager?
5) Voor een nieuw aan te leggen stroompuntje in de tuin gewoon maar een nieuwe groep aanmaken?
Als hij uit 2012 is zou er een hoofdschakelaar moeten zitten, of zit deze niet zichtbaar direct na de meter.
Mocht dat niet zo zijn dan de twee inbouw wcd uit de huidige kast halen en daar de 3p+N hoofdschakelaar monteren.
Aangezien er al 3 x 1 fase aardlek zit kun je dit mooi verdelen. De huidige Eaton kast kun je er nog 1 bijkopen en deze links of rechts er naast zetten
ABB, Eaton en Hager zijn goede A merken, en meer een keuze/voorkeur.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
KloptFitTiv schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:28:
…
Situatie: huis gekocht, bouwjaar mid '80, meterkast in 2012 vernieuwd. 1 fase.
Nu heb ik ivm verduurzaming 3x25A aangevraagd bij Liander.
Wat ik begreep is dat ik dan een 4 polige hoofdschakelaar dien 'klaar te zetten' welke de Liander installateur kan aansluiten vanaf straatzijde. Vervolgens kan ik deze hoofdschakelaar gebruiken om de rest aan te sluiten.
Ik vermoed dat die in dat losse HAF kastje zit waar je nog net de bovenkant van kan zien aan de onderkant van de foto.Huidige meterkast (heb sleutel nog niet, excuses voor de wazige foto).
[Afbeelding]
Waar is de hoofdschakelaar?
Ik heb ook een huis uit de jaren 80 en bij mij zit de hoofdschakelaar in zo’n kastje tussen elektriciteitsmeter en groepenkast in:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kb6eQPOFscS0ZJzRujiVlHaw.jpg?f=user_large)
Was bij mij al wel 3-fasen trouwens.
4p is voor krachtgroepen en 2p om normale groepen op aan te sluiten.…
Ik heb op sandervunderink gekeken echter zie ik daar 4p ALS, 2p ALS. Wat is het verschil?
Mag ook op 4p ALS en wordt dan ook gedaan omdat het iets goedkoper is. Was schijnbaar ooit afgeraden in de NEN maar er nu uit, of in een toekomstige versie.
Gewoon een krachtgroep plaatsen voor als het 3-fasen is.…
2) Ik las iets over een kookgroep versus een krachtgroep. Wat is wijsheid en verstandig om te doen?
Als je in de wachttijd van je verzwaring al elektrische wil gaan koken zou ik tijdelijk twee reguliere groepen koppelen als 1-fase kookgroep die je dan later weer als losse groep kan inzetten.
Moet je wel de bedrading naar en de aansluiting op je kookplaat na de overgang om (laten) zetten, anders kan hij stuk gaan.
Kan inderdaad, moet je de fasen aan de onderkant van de hoofdschakelaar doorverbinden.3) Bij het laten plaatsen van een nieuwe meterkast met 4 polige hoofdschakelaar kan ik deze tijdelijk nog gebruiken op 1 fase door alleen 'de helft' van die schakelaar aan te laten sluiten?
Dus zegmaar nu al eea voorbereiden zodat tzt alleen de Liander installateur de straatkant verbindt met de hoofdschakelaar en alles werkt? Van @jadjong 's reactie op @bartve begrijp ik dat dit kan
Als ik julkie reacties combineer kom ik tot het volgende:
1) huidige kast uitbreiden is mogelijk en zal moeten gebeuren voor krachtgroepen etc
2) voorbereiding Liander betreft het aanschaffen van een 4p hoofdschakelaar en deze -zonder bedrading aangesloten- op de plek van de 2 WCDs plaatsen.
3) Vóór verzwaring zal er geen kookgroep oid nodig zijn, ik kan op dit moment met de huidige kast af. Dan vervalt dus ook de opm. om de 4p hoofdschakelaar door te lussen tot 1f, want Liander kan aan de slag (toch?) als ik die 4p plaats, en vervolgens kan ik/installateur de rest aansluiten op deze hoofdschakelaar.
Resterende vraag: wat is dan handig om te doen qua verdeling groepen (huidige situatie) 1 ALS met 3 groepen per fase? Doelend op de opmerking van @habbekrats voor het verdelen van de fasen.
Dank wederom. Ben niet zo thuis in de terminologie maar vind het leuk te leren -en belangrijker- te begrijpen wat er gebeurt en waarom.
De uitbreidingkast zal dan mn. zijn voor:
- pv teruglever groep
- krachtstroom tbv inductie
- toekomstig krachtstroom autolader enof warmtepomp
[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 10-10-2022 22:20 ]
Zie hieronder de groepenkast uit 1993 bestaande uit twee naast elkaar geplaatste kasten:
:strip_exif()/f/image/Y6CkUEovE6qYXL8MFq7jUYyd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ex09IYONplWY2KzPbnjFIJ5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oiz3C3TOtLXLpnb9PKv5IxkG.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/WLnwxLVm8dmNdDLcEQFiY9GH.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Y6CkUEovE6qYXL8MFq7jUYyd.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/5ex09IYONplWY2KzPbnjFIJ5.jpg?f=fotoalbum_small)
Details links/rechts boven/midden/onder:
:strip_exif()/f/image/H2YHIN5Zk6uP25MzE5FV3TW8.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/X3HBSxjlhPhYHpjZfxIyympW.jpg?f=fotoalbum_small)
Ik wist niet dat in '93 dit soort meuk nog geplaatst werd.
Achter die linker aardlek hangen 5 groepen?
Kostenbesparing.Rukapul schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:28:
Wat is de logica om een 3-fase aardlek te gebruiken om er vervolgens alleen maar 1-fase groepen achter te plaatsen?
Maar eigenlijk zou het beter zijn als het gewoon niet meer zou gebeuren. Dat maakt het voor iedereen overzichtelijker.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Heeft iemand de gouden tip of feedbackWaypoint schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:45:
Ik wil in de toekomst voor een stuk of 3,5kwh zonnepanelen op de schuur bijplaatsen en nu graag een 2x16a groep in een evt meterkast naar de garage. Zodat ik lekker kan klussen. Hoeft geen krachtstation te zijn.
Er ligt al een 4x6 YMvk kabel in de garage die nog niet aangesloten is.
Ik heb in het huis al enphase systeem
We hebben 3 fase (3*25a)
Wat is wijsheid :
De YMvk later voor zonnepanelen gebruiken en nu een nieuwe kabel leggen voor een meterkastje ? Of bijv 2 extra kabels tbv de twee groepen?
Ik zou denk ik ook de YMvk voor een meterkast incl de zonnepanelen kunnen gebruiken maar dan kan ik die niet op de enphase van het huis aansluiten vermoed ik.

Ik wil een kWh meter op de groep van de warmtepomp plaatsen. De warmtepomp is 1 fase, het is een gewone flexomaat net als de wasmachine en -droger.
Er lijkt geen flexomaat kWh-meter te bestaan.
Een losse kWh meter + installatieautomaat elders in de kast toevoegen is ook niet fijn, want de bedrading richting warmtepomp is dan te kort.
Mijn "oplossing":
De kWh meter niet voor maar na de installatieautomaat plaatsen.
De uitgang van de flexomaat van de groep van de warmtepomp doorlussen naar de ingang kwhmeter die ik er (bijna) naast zet. De uitgang van de kWh meter aan de groep/bedrading.
Behalve dat het lelijk en onlogisch is, is er iets technisch op tegen?
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 11-10-2022 12:06 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Voor mij juist heel logisch.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Gevoelsmatig: Omdat de kabel naar de muur/warmtepomp niet direct op de aardlekautomaat zit aangesloten maar in de groepenkast nog doorgelust wordt naar de kWh meterron321 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:51:
@vliegnerd Waarom is het lelijk en onlogisch?
Voor mij juist heel logisch.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Precies zo heb ik het met drie van die (3-fase) meters voor mijn twee laadpalen en de zonnepanelen. Zo kun je tenminste de meter ook stroomloos maken. Zo'n meter heeft intern verder ook geen extra overgangen dus ook niet zo'n probleem lijkt me als je de schroeven met het juiste koppel vast zet.vliegnerd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Gevoelsmatig: Omdat de kabel naar de muur/warmtepomp niet direct op de aardlekautomaat zit aangesloten maar in de groepenkast nog doorgelust wordt naar de kWh meter
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zoals @Paul al aangaf moet dat zeker lukken.jurjen_g schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
Even een vraagje, kun je 5x 2,5 mm t.b.v. bijvoorbeeld een 3 fase pv omvormer, door ėėn 19 mm buis trekken, ervan uitgaande dat het een lange leiding is (ca 12 tot 15 meter) met enkele bochten? En 5x 4mm? Zo niet, mag een 3 fase aansluiting door 2 losse leidingen lopen, en hoe hoor je dat dan aan beide uiteinden duidelijk te maken?
Zelf een XMVK (altijd net iets dunner dan YMVK) getrokken van 5x2,5mm door een 19mm LL.
Moet zeggen dat ging makkelijker dan andere ervaringen met losse 3x 2.5 VD trekken.
Wel inderdaad ingesmeerd met 3M kabelglijmiddel.
Je kan op bijvoorbeeld SanderVunderink kijken wat de buiten diameter is van de kabel die je op het oog hebt, tussen 5x2,5 wil dit wel eens verschillen tussen 10,5 en 14mm.
Dat laatste is dan wel lastig want een 19MM heeft vaak rond de 16.5 binnenmaatvoering.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Meter moet na de beveiliging, niet er voor.vliegnerd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Gevoelsmatig: Omdat de kabel naar de muur/warmtepomp niet direct op de aardlekautomaat zit aangesloten maar in de groepenkast nog doorgelust wordt naar de kWh meter
Fase gaat van installatieautomaat naar de meter en van meter naar de verbuiker. Nul gaat vanaf de installatieautomaat naar de meter en naar de verbruiker.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja, 5x2,5 mm2 past gewoon door een 19 mm buis. Dat is wel meteen het maximum. Gewoon vijf losse installatiedraden pakken en die tegelijk trekken.jurjen_g schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
Even een vraagje, kun je 5x 2,5 mm t.b.v. bijvoorbeeld een 3 fase pv omvormer, door ėėn 19 mm buis trekken, ervan uitgaande dat het een lange leiding is (ca 12 tot 15 meter) met enkele bochten? En 5x 4mm? Zo niet, mag een 3 fase aansluiting door 2 losse leidingen lopen, en hoe hoor je dat dan aan beide uiteinden duidelijk te maken?
Let wel op: maak de draden van te voren recht, dus niet uit de doos trekken waardoor ze in elkaar draaien, maar liever netjes afrollen. Gebruik kabelglijmiddel en werk met zijn tweeen:
Veer er door, installatiedraden vast maken en een stukje invoeren, dan aan de invoerkant een handdoek met kabelglijmiddel houden en daar de draden doorheen laten glijden. Aan de andere kant licht trekken en zo langzaam het geheel er doorheen duwen.
5x4mm2 mag niet, dan wordt de buis te vol. Door twee losse leidingen mag ook niet.
XMvK kabel kan ook, maar dat is dikker dan 5x2,5 mm2 VD draad. Dat is altijd lastiger om te trekken, maar je moet natuurlijk wel de VD draad eerst uitrollen (of een haspel gebruiken). Als je de VD draad van de bouwmarkt van zo'n compact spoeltje af probeert te trekken wordt het lastig, want dan krijg je krullen in de bedrading.Freakie1NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
Zoals @Paul al aangaf moet dat zeker lukken.
Zelf een XMVK (altijd net iets dunner dan YMVK) getrokken van 5x2,5mm door een 19mm LL.
Moet zeggen dat ging makkelijker dan een standaard 3x 2.5 VD draad trekken.
Wel inderdaad ingesmeerd met 3M kabelglijmiddel.
Je kan op bijvoorbeeld SanderVunderink kijken wat de buiten diameter is van de kabel die je op het oog hebt, tussen 5x2,5 wil dit wel eens verschillen tussen 10,5 en 14mm.
Dat laatste is dan wel lastig want een 19MM heeft vaak rond de 16.5 binnenmaatvoering.
Waar wil je de tussenmeter anders plaatsen?vliegnerd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Zo ziet mijn meterkast eruit (andere merken, maar dat lukt niet in de configurator van Elektramat; meer dan één meter heb ik er al in moeten Painten
/f/image/0ze5x1cEjbOlu6Bv4gDty3Zn.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon kwestie van goed documenteren. De reden dat er 8 hangen is omdat dat de max is die je makkelijk aan een ESP32 -> Home Assistant kunt knopen, heb
1) Warmtepomp aansluiting 1
2) Warmtepomp aansluiting 2
3) Warmtepompboiler
4) Lift
5) Quooker
6) Airco
7) Home automation (server/nas/POE switch)
8) Mijn mancave (ondanks dat die geen dedicated groep nodig heeft maar was toch bezig)
Moet er niet aan denken die meters op 7 verschillende plekken in huis te hebben hangen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb de volgende opstelling in gedachten.
:strip_exif()/f/image/7OlwvTTTznwOdoHFk15hoysd.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2DLALSfbYshuADan43YZMvgX.jpg?f=user_large)
Is het verstandig om hier de verdeler te plaatsen? De kraan voor de wasmachine zit vrij dichtbij maar ik kan nergens terugvinden dat dit vanuit de NEN1010 niet zou mogen..
Waarom die kast niet hoger, links op de muur?
[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 11-10-2022 20:02 ]
De wand links zijn gipsplaten maar dit zou ook een optie kunnen zijn. Ik ga dit vanavond even goed bekijken. Thanks voor de tip.Blihi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:01:
Werkschakelaars zijn niet strikt noodzakelijk. Je kunt de boel met de installatieautomaten uitschakelen. Scheelt weer.
Waarom die kast niet hoger, links op de muur?
Als je het bij YmVK houd dan mag dat.barkar schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:30:
Korte vraag: Ik heb een 32mm buis waar een 5x2,5mm2 ymvk kabel doorheen loopt. Mag ik in deze zelfde buis nog een 3x4mm2 ymvk kabel toevoegen?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je de 4p hoofdschakelaar niet voor de omzetting naar 3 fasen in gebruik gaat nemen hoef je inderdaad niets door te lussen.FitTiv schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:17:
…
2) voorbereiding Liander betreft het aanschaffen van een 4p hoofdschakelaar en deze -zonder bedrading aangesloten- op de plek van de 2 WCDs plaatsen.
3) Vóór verzwaring zal er geen kookgroep oid nodig zijn, ik kan op dit moment met de huidige kast af. Dan vervalt dus ook de opm. om de 4p hoofdschakelaar door te lussen tot 1f, want Liander kan aan de slag (toch?) als ik die 4p plaats, en vervolgens kan ik/installateur de rest aansluiten op deze hoofdschakelaar.
Wat ik me wel afvraag is hoe de omzetting naar 3 fasen gaat als je nu daadwerkelijk een los kastje hebt met daarin de hoofdschakelaar, want daar heb ik geen ervaring mee.
Vraag me af of de monteur van de netbeheerder de bedrading van oude hoofdschakelaar dan afkoppelt en de nieuwe bedrading domweg koppelt op de nieuwe 4p hoofdschakelaar in je groepenkast erboven?
Als dat werkelijk zo is heb je daarna een nutteloos kastje hangen wat wel ruimte inneemt in je meterkast en dat lijkt me ook niet fijn.
Zelf wil ik mijn oude HAF kastje met hoofdschakelaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kb6eQPOFscS0ZJzRujiVlHaw.jpg?f=user_large)
nog omzetten naar een ABB HLD11 met overspanningsbeveiliging en hoofdschakelaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ly2TRaHNMomityb9UYkEKEhM.jpg?f=user_large)
Deze HLD11 heeft dezelfde maten als het oude HAF kastje en past dus op diezelfde plek.
Heeft een standaard DIN rail dus je zit niet vast aan ABB componenten, kan ook een ander merk zijn.
Ik weet niet hoe flexibel die netbeheerder monteurs zijn maar je zou kunnen vragen als hij er eenmaal is of hij dat oude kastje niet wil losschroeven en vervangen door de HLD11 die je dan al klaar heb liggen met hoofdschakelaar erin.
Zijn maar een paar schroeven los en vast om te verwisselen.
Wat je ook nog zou kunnen doen, als je niet afhankelijk wilt zijn van de bereidwilligheid van de monteur, is het kastje met 4p hoofdschakelaar er zelf al tussen zetten en tijdelijk aan de onderkant doorlussen, dan kan je vooraf al rustig aan de faseverdeling gaan werken zodat het na omzetting meteen goed zit.
Hiervoor dien je dan wel de zegels bij de hoofdzekering te verwijderen indien je geen automaat hebt. Zelf zou ik dat niet zo’n punt vinden om te doen als ik weet dat de netbeheerder toch kort daarna langskomt en dan sowieso de zegels er afgaan en er nieuwe op komen.
Zal niet aanraakveilig zijn dus let daar wel op!
Je mag 4 eindgroepen per aardlekschakelaar aansluiten dus de huidige 9 over 3 ALSen is geen punt.Resterende vraag: wat is dan handig om te doen qua verdeling groepen (huidige situatie) 1 ALS met 3 groepen per fase? Doelend op de opmerking van @habbekrats voor het verdelen van de fasen.
Zou wel even kijken naar de belasting per groep zodat niet alle zwaar belaste groepen op dezelfde fase komen.
En kijk ook naar de verdeling van verlichtingsgroepen zodat niet je huis helemaal donker is als die ene ALS eruit ligt waar toevallig alle verlichting op zit. Dat zal met de huidige verdeling wel goed zitten als het destijds kundig is aangelegd maar let er zelf op als je gaat schuiven met de groepen.
Nu heeft de panelenboer (VEH > Greenchoice > Zonplan NL of zo iets

Nu is laatst een electricien langsgeweest (geen beunhaas) en die gaf aan dat alle kabels een aparte doorvoer moeten hebben, ze mogen niet (meer) via 1 gat naar het dak.
Weet iemand hiervan? Is dit vast gelegd in een bepaalde NEN norm waarnaar ik kan verwijzen?
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2022 21:48 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
In dit artikel wordt naar wat zaken uit de NEN verwezen: DC- EN AC-LEIDINGEN IN PV-INSTALLATIES
Mogelijk biedt dat wat aanknopingspunten, heb zelf geen beschikking over de NEN1010.
En er staat de volgende tekst in:
“DC-leidingen moeten bij enkelvoudige aanleg dus gewoon in een deugdelijk bevestigde buisleiding worden aangebracht. Bij slechts één streng mogen de plus- en minleiding bij elkaar in dezelfde buis worden aangebracht. Bij meerdere strengen is het beter de plus- en minleidingen te scheiden en in een aparte buisleiding te bundelen.”
Wat ik wel een beetje onduidelijke tekst vind want ik had na ‘mogen’ eigenlijk ‘moeten’ verwacht ipv ‘het is beter’.
Buisleiding is blijkbaar wel verplicht dus ook iets om op te letten.
In dit document PREVENTIEBROCHURE VOOR PREVENTIEBROCHURE VOOR PV-INSTALLATIES van verbond van verzekeraars, staat op pagina 7 en 8 bij kopje “Brandcompartimenten en WBDBO” ook iets over brandnormen en kabel doorvoer. Mogelijk is dat ook een zoekrichting.
Op Pagina 14 over “vlambogen” staat:
“Ter voorkoming van parallelle vlambogen wordt geadviseerd om de + en – kabels gescheiden in eigen draadgoten het pand in te leiden (tussenruimte min. 8 cm).”
Helaas alleen een advies.
Denk dat het belangrijk is te achterhalen of je nu 1 of 2 strings krijg.
Bij mij gaf de PV installateur aan dat het voor 2 of meer strings verplicht is maar dat ze er naar streven het voor 1 string ook te doen.
Met jouw 26 panelen zou ik wel 2 strings verwachten eerlijk gezegd.
[ Voor 33% gewijzigd door Vliegvlug op 12-10-2022 22:24 ]
[ Voor 103% gewijzigd door LED-Maniak op 12-10-2022 22:08 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
[ Voor 67% gewijzigd door Vliegvlug op 12-10-2022 22:22 ]
Bedankt, ik verwacht ook 2 strings (anders kun je net zo goed alles oost leggen toch ?) maar zal dat nog nagaan.Vliegvlug schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:59:
@Sport_Life
In dit artikel wordt naar wat zaken uit de NEN verwezen: DC- EN AC-LEIDINGEN IN PV-INSTALLATIES
Mogelijk biedt dat wat aanknopingspunten, heb zelf geen beschikking over de NEN1010.
En er staat de volgende tekst in:
“DC-leidingen moeten bij enkelvoudige aanleg dus gewoon in een deugdelijk bevestigde buisleiding worden aangebracht. Bij slechts één streng mogen de plus- en minleiding bij elkaar in dezelfde buis worden aangebracht. Bij meerdere strengen is het beter de plus- en minleidingen te scheiden en in een aparte buisleiding te bundelen.”
Wat ik wel een beetje onduidelijke tekst vind want ik had na ‘mogen’ eigenlijk ‘moeten’ verwacht ipv ‘het is beter’.
Buisleiding is blijkbaar wel verplicht dus ook iets om op te letten.
In dit document PREVENTIEBROCHURE VOOR PREVENTIEBROCHURE VOOR PV-INSTALLATIES van verbond van verzekeraars, staat op pagina 7 en 8 bij kopje “Brandcompartimenten en WBDBO” ook iets over brandnormen en kabel doorvoer. Mogelijk is dat ook een zoekrichting.
Op Pagina 14 over “vlambogen” staat:
“Ter voorkoming van parallelle vlambogen wordt geadviseerd om de + en – kabels gescheiden in eigen draadgoten het pand in te leiden (tussenruimte min. 8 cm).”
Helaas alleen een advies.
Denk dat het belangrijk is te achterhalen of je nu 1 of 2 strings krijg.
Bij mij gaf de PV installateur aan dat het voor 2 of meer strings verplicht is maar dat ze er ook naar streven het voor 1 string ook te doen.
Met jouw 26 panelen zou ik wel 2 strings verwachten eerlijk gezegd.
De electricien had het inderdaad ook over vlambogen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zo is bij mij eerst door de isolatie en het houten dakbeschot geboord waarna er flexbuis in is gedaan waar tenslotte de pv kabels weer in zijn getrokken.
Zo kunnen de kabels niet beschadigen door de scherpe randen van de boorgaten door het hout.
Denk niet dat extra bescherming persé vereist is maar scherpe randen zijn natuurlijk uit den boze.
Denk dat die flexbuis die ze bij mij gebruikt hebben gewoon een pragmatische oplossing is omdat het afronden van de boorgaten meer tijd en moeite kost dan flexbuis erin plaatsen.
Wij hebben nu een 1 fase aansluiting en willen naar 3 fase aansluiting.
We koken op gas, en die kookgroep op de foto is dus niet meer actueel, dat is nu de Zappi voor mijn elektrische auto.
Daarnaast hebben we 24x175Wp zonnepanelen op ons platte dak liggen.
We willen graag 10 extra zonnepanelen laten leggen en een lucht-water warmtepomp, maar voor die tijd dient onze meterkast uitgebreid te worden naar 3x25a.
Het is nu wel een rommeltje, maar ik hoop dat jullie mij toch op weg kunnen en willen helpen.
Waar moeten we rekening mee houden?
Wat is er van belang?
Alvast dank voor jullie hulp, tips en adviezen.
:strip_exif()/f/image/Q9bVLOGFHnXdXXU3jWT3WbZx.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eerste waar ik over twijfel is of het aantal Wp van de zonnepanelen wel klopt. Zo ja dan kun je misschien beter nadenken om alle zonnepanelen en de omvormer te vervangen. Tegenwoordig zijn er zonnepanelen van meer dan 400Wp. Dus dat levert dan veel meer op.jolandacb schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:27:
Goedemiddag,
We koken op gas, en die kookgroep op de foto is dus niet meer actueel, dat is nu de Zappi voor mijn elektrische auto.
We willen graag 10 extra zonnepanelen laten leggen en een lucht-water warmtepomp, maar voor die tijd dient onze meterkast uitgebreid te worden naar 3x25a.
Het is nu wel een rommeltje, maar ik hoop dat jullie mij toch op weg kunnen en willen helpen.
Wat is er van belang?
Alvast dank voor jullie hulp, tips en adviezen. [Afbeelding]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het aantal Wp klopt, en ze liggen er nu 5 5 jaar op. Maar het is desinvestering om ze eraf te halen. Ze liggen prima en leveren nog steeds heel goed op. En we hebben nog wel ruimte om er extra neer te leggen.DutchKel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Het eerste waar ik over twijfel is of het aantal Wp van de zonnepanelen wel klopt. Zo ja dan kun je misschien beter nadenken om alle zonnepanelen en de omvormer te vervangen. Tegenwoordig zijn er zonnepanelen van meer dan 400Wp. Dus dat levert dan veel meer op.
:strip_exif()/f/image/QFB3Bi54sARjx0NQgyiGiXrW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat er in de WCD komt:

De draden moeten hierin met schroefjes worden vastgeklemd. Mag ik 2 draden onder 1 schroef vastklemmen of moet ik het met lasklemmen oplossen? Ik heb daar wel genoeg ruimte voor (50 mm diep).
Tevens zou ik er een tweede Hagar kast naast hangen (aardedraad en wcd verleggen) en een paar extra aardlekschakelaars kopen; ik zie nu 13 groepen op 2 ALS; afaik is 4 stuks per ALS de max. Tot slot moet de hoofdschakelaar vervangen zijn voordat Eneco (of net wie) komt. Gelukkig kun je dat zelf want je kunt bij de hoofdzekering.
@Thijskoman De meeste schroefaansluitingen hebben ruimte links en rechts van de schroef. Let wel dat je de draad tussen de metalen plaatjes doet en niet tussen de schroefkop en het eerste plaatje. En weet je zeker dat er geen klemcontacten zijn?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als links (blauw/bruin/geel-groen) de aanvoer is en rechts (blauw/zwart/geel-groen) naar schakelaar/wcd gaat, dan mis ik nog een draad. Er moet een schakeldraad van schakelaar naar lamp, maar hoe wordt die schakeldraad gevoed...?Thijskoman schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:37:
Ik ontvang graag bevestiging/aanvulling omdat ik dit nog niet eerder heb gedaan. Ik ben in de voorraadkast een stopcontact / lichtpunt aan het maken. Draden getrokken en kom nu zo uit:
[Afbeelding]
Dit is wat er in de WCD komt:
[Afbeelding]
De draden moeten hierin met schroefjes worden vastgeklemd. Mag ik 2 draden onder 1 schroef vastklemmen of moet ik het met lasklemmen oplossen? Ik heb daar wel genoeg ruimte voor (50 mm diep).
Punctuality is the politeness of kings
Je aardleks hebben teveel eindgroepen, dat moet opnieuw.jolandacb schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:27:
Goedemiddag,
Wat is er van belang?
Alvast dank voor jullie hulp, tips en adviezen. [Afbeelding]
Met zoveel zonnepanelen moet je ook goed nadenken over het maximale aperage per fase, zodat je niet boven de 40A komt waarvoor de aardleks geschikt zijn.
Een kast ernaast zal het handigst zijn inderdaad. Dat stopcontact kun je eventueel ook in de groepenkast uitvoeren.
Middels bruin van links? "rechts (blauw/zwart/geel-groen)" lijkt me niet naar een schakelaar/wcd verderop te gaan, maar naar de lamp; de schakelaar/wcd lijkt me op deze inbouwdoos en dus op deze zes draden aangesloten te worden. Er mis hooguit een kort stukje bruin op de foto om zowel de wcd als de schakelaar te voeden.dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:03:
hoe wordt die schakeldraad gevoed...?
quick and dirty paint:
:strip_exif()/f/image/udHRcidoT0XJbti6F8DXXVmr.png?f=user_large)
Rhàshan - Aditu Sunlock
De aanvoer is idd links, rechts gaat richting de lamp. Daar zit een schakeldraad in, het moet er zo uitzien:dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Als links (blauw/bruin/geel-groen) de aanvoer is en rechts (blauw/zwart/geel-groen) naar schakelaar/wcd gaat, dan mis ik nog een draad. Er moet een schakeldraad van schakelaar naar lamp, maar hoe wordt die schakeldraad gevoed...?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JXBvCznWZjVZ8nbEgIw10eHo.png?f=user_large)
@Paul Ja zijn alleen schroefklemmen. Dit mag dus wel? Lasklemmen lijken mij in dit geval makkelijker i.v.m. de blauwe draad.
Oh ja, natuurlijk. Ik dacht dat ik naar de centraaldoos in het plafond aan het kijken was, maar het is gewoon de doos waar de wcd/schakelaar combi moet komen.Paul schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Middels bruin van links? "rechts (blauw/zwart/geel-groen)" lijkt me niet naar een schakelaar/wcd verderop te gaan, maar naar de lamp; de schakelaar/wcd lijkt me op deze inbouwdoos en dus op deze zes draden aangesloten te worden. Er mis hooguit een kort stukje bruin op de foto om zowel de wcd als de schakelaar te voeden.
Ik ben blijkbaar niet meer helemaal helder. En het is pas half vijf...
Punctuality is the politeness of kings
Oei, bij dit type schroefklemmen zou ik er maar één in doen. Dan zou ik inderdaad lasklemmen / wagos gebruiken voor aarde en neutraal.Thijskoman schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:22:
@Paul Ja zijn alleen schroefklemmen. Dit mag dus wel?
Nog liever zou ik dit type helemaal niet gebruiken
Rhàshan - Aditu Sunlock
Thx, weer wat geleerd dan komen er lasklemmen in. Had voor de zekerheid al 50 mm diepe dozen gebruikt omdat ik niet precies wist hoe het eruit moest komen te zien.Paul schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Oei, bij dit type schroefklemmen zou ik er maar één in doen. Dan zou ik inderdaad lasklemmen / wagos gebruiken voor aarde en neutraal.
Nog liever zou ik dit type helemaal niet gebruikenmaar als je het al gekocht hebt is het zonde van de €15,50. Ik kan erg weinig foto's / documentatie vinden van Peha, maar bijvoorbeeld Gira heeft dit soort dingen ook.
Dank jullie wel.Blihi schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:10:
[...]
Je aardleks hebben teveel eindgroepen, dat moet opnieuw.
Met zoveel zonnepanelen moet je ook goed nadenken over het maximale aperage per fase, zodat je niet boven de 40A komt waarvoor de aardleks geschikt zijn.
Een kast ernaast zal het handigst zijn inderdaad. Dat stopcontact kun je eventueel ook in de groepenkast uitvoeren.
We gaan op zoek naar iemand.
Inderdaad zitten er teveel groepen per aardlek in, dat mogen er maar 4 zijn. Zie post hieronder.jolandacb schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:05:
[...]
Dank jullie wel.
We gaan op zoek naar iemand.
Laat je vooral niet een hele vervanging van de kast aansmeren, het merendeel van je bestaande groepenkast bevat wat oudere, maar verder uitstekende AA-merk Hager componenten. Die chinese EMAT-rommel rechtsonder zou ik wel zsm laten vervangen.
Zonnepanelen vervangen zou ik zeker niet doen als je nog leeg dakpppervlak hebt, dan altijd eerst uitbreiden. Bovendien, leuk dat er nu 450+ Wp panelen zijn, maar die zijn ook véél groter per paneel dan wat je nu hebt (merk Solar Frontier toevallig?), dus per m2 dakoppervlak is de stap helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd.
Je hebt dan idealiter nodig voor je groepenkast (dit zou bij elkaar zo'n 350-400 euro aan materiaal mogen kosten bij een A-merk zoals Hager, ABB of Eaton):
1x extra lege kast (een klein uitbreidingskastje is voldoende)
1x 4-polige hoofdschakelaar
1x 4-polige aardlekautomaat tbv je auto (in dit geval wordt je Zappi lader omgezet naar 3-fase/11kW, check wel eerst even of je auto daar ook iets mee kan, een oudere Zoe of I-pace bijv. kunnen alleen op 1-fase)
1x aardlekschakelaar (evt. in 63A uitvoering nodig voor de bestaande set zonnepanelen, zie hieronder)
2x zekeringsautomaat (tbv zonnepanelen, evt. nog mooier is 2x een aardlekautomaat, maar niet nodig)
Hoe liggen de zonnepanelen nu en/of weet je welke omvormer eraan hangt? E.g. staan ze allemaal op het zuiden gericht of verdeeld qua orientatie? En hoe/waar komen de nieuwe te liggen? Dat bepaald een beetje of je hier nog specifiek rekening mee moet houden qua zwaardere aardlekken en zekeringen dan normaal.
Dat laatste kan je in mijn ervaring beter hier even (laten) bepalen en dan conform laten uitvoeren door een goede electricien, dan dit overlaten aan de zonnepanelenboer, de meesten prutsen maar wat aan op dit gebied, case-in-point zijnde wat ze in je huidige kast hebben aangericht
All-electric.
Eh de nen1010 is aangepast 4 groepen achter een aardlek staat er niet meer in.RonJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Inderdaad zitten er teveel groepen per aardlek in, dat mogen er maar 4 zijn. Laat je vooral ook niet een hele vervanging van de kast aansmeren, het merendeel van je bestaande groepenkast bevat wat oudere, maar verder uitstekende AA-merk Hager componenten. Die chinese EMAT-rommel rechtsonder zou ik wel zsm laten vervangen.
Zonnepanelen vervangen zou ik zeker niet doen als je nog leeg dakpppervlak hebt, dan altijd eerst uitbreiden. Bovendien, leuk dat er nu 450+ Wp panelen zijn, maar die zijn ook véél groter per paneel dan wat je nu hebt (merk Solar Frontier toevallig?), dus per m2 dakoppervlak is de stap helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd.
Je hebt dan idealiter nodig voor je groepenkast (dit zou bij elkaar zo'n 350-400 euro aan materiaal mogen kosten bij een A-merk zoals Hager, ABB of Eaton):
1x extra lege kast (een klein uitbreidingskastje is voldoende)
1x 4-polige hoofdschakelaar
1x 4-polige aardlekautomaat tbv je auto (in dit geval wordt je Zappi lader omgezet naar 3-fase/11kW, check wel eerst even of je auto daar ook iets mee kan, een oudere Zoe of I-pace bijv. kunnen alleen op 1-fase)
1x aardlekschakelaar (evt. in 63A uitvoering nodig voor de bestaande set zonnepanelen, zie hieronder)
2x zekeringsautomaat (tbv zonnepanelen, evt. nog mooier is 2x een aardlekautomaat, maar niet nodig)
Hoe liggen de zonnepanelen nu en/of weet je welke omvormer eraan hangt? E.g. staan ze allemaal op het zuiden gericht of verdeeld qua orientatie? En hoe/waar komen de nieuwe te liggen? Dat bepaald een beetje of je hier nog specifiek rekening mee moet houden qua zwaardere aardlekken en zekeringen dan normaal.
Dat laatste kan je in mijn ervaring beter hier even (laten) bepalen en dan conform laten uitvoeren door een goede electricien, dan dit overlaten aan de zonnepanelenboer, de meesten prutsen maar wat aan op dit gebied, case-in-point zijnde wat ze in je huidige kast hebben aangericht
Alleen dat niet je hele huis mag worden afgeschakeld door 1 aardlek.
Het betreft het vervallen van de NL-bepaling 531. Deze bepaling beschrijft dat maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. En de bepaling vereist dat een installatie met 2 of meer eindgroepen niet door één 30mA aardlekschakelaar mag worden uitgeschakeld.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dank, I stand corrected, ik weet wel dat die discussie speelde, maar had nog niet meegekregen dat die wijziging daadwerkelijk is doorgevoerd.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:36:
[...]
Eh de nen1010 is aangepast 4 groepen achter een aardlek staat er niet meer in.
Alleen dat niet je hele huis mag worden afgeschakeld door 1 aardlek.
Het betreft het vervallen van de NL-bepaling 531. Deze bepaling beschrijft dat maximaal 4 eindgroepen achter een 30mA aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. En de bepaling vereist dat een installatie met 2 of meer eindgroepen niet door één 30mA aardlekschakelaar mag worden uitgeschakeld.
Dan nog is het natuurlijk wel wenselijk om bij een 3-fase aansluiting ook op iedere fase één aardlekschakelaar + wat groepen te hebben om zodoende ook elke fase te gebruiken c.q. de boel netjes te verdelen qua belasting.
All-electric.
Ik ben het ook wel eens met de max 4 groepen per aardlek.RonJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:41:
[...]
Dank, I stand corrected, ik weet wel dat die discussie speelde, maar had nog niet meegekregen dat die wijziging daadwerkelijk is doorgevoerd.
Dan nog is het natuurlijk wel wenselijk om bij een 3-fase aansluiting ook op iedere fase één aardlekschakelaar + wat groepen te hebben om zodoende ook elke fase te gebruiken c.q. de boel netjes te verdelen qua belasting.
Maar het is geen harde eis meer en zou ook niet zo moeten worden verkondigd.
Dan ben ik meer voor het onderbouwen waarom het handiger/veiliger is om aan de oude norm vast te houden.
Hier zijn sowieso de grote lampen aan het plafond apart van de stopcontacten ik wil niet in het donker lopen zoeken.
Kost wel een hoop extra kabel maar goed dat was wat mij handig leek. En zo heb ik wel meer extra groepen naar plaatsen wat niet beslist zou hoeven.
Sowieso is een stukje gezond verstand soms handiger als hard normen na leven.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Grotendeels met je eens en herkenbaar.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Ik ben het ook wel eens met de max 4 groepen per aardlek.
Dan ben ik meer voor het onderbouwen waarom het handiger/veiliger is om aan de oude norm vast te houden.
Hier zijn sowieso de grote lampen aan het plafond apart van de stopcontacten ik wil niet in het donker lopen zoeken.
Kost wel een hoop extra kabel maar goed dat was wat mij handig leek. En zo heb ik wel meer extra groepen naar plaatsen wat niet beslist zou hoeven.
Sowieso is een stukje gezond verstand soms handiger als hard normen na leven.
Ik heb mijn plafondlampen dan weer niet apart bekabeld (was hier ook erg lastig te doen in een oud huis, dan zouden alle WCD's buiten de centraaldoos om moeten of er moet een tweede naast=lelijk) en ik zie daar dan persoonlijk weer weinig toegevoegd waarde van als dit niet ook op een aparte aardlek zit, hoe vaak klapt er nou echt een zekering uit? Dan heb je imho hele andere problemen.
Ik heb wel naar elke centraaldoos een aparte kabel, eea zit kruislings verdeeld over de fases voor iedere verdieping. Ik heb in een jaar tijd al 2x een (korte) storing op één van de fases gehad (en de jaren hiervoor ook regelmatig meegemaakt hier in de regio) en dan heb ik toch nog 2/3 lichtpunten in de lucht.
All-electric.
Wij zitten in een jaren 30 woning toendertijd compleet gestript.RonJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Grotendeels met je eens en herkenbaar.
Ik heb mijn plafondlampen dan weer niet apart bekabeld (was hier ook erg lastig te doen in een oud huis, dan zouden alle WCD's buiten de centraaldoos om moeten of er moet een tweede naast=lelijk) en ik zie daar dan persoonlijk weer weinig toegevoegd waarde van als dit niet ook op een aparte aardlek zit, hoe vaak klapt er nou echt een zekering uit? Dan heb je imho hele andere problemen.
Ik heb wel naar elke centraaldoos een aparte kabel, eea zit kruislings verdeeld over de fases voor iedere verdieping. Ik heb in een jaar tijd al 2x een (korte) storing op één van de fases gehad (en de jaren hiervoor ook regelmatig meegemaakt hier in de regio) en dan heb ik toch nog 2/3 lichtpunten in de lucht.
En toen was het eenvoudig opnieuw aanleggen.
Inmiddels ook al weer tig (17 dacht ik)jaar terug met mijn huidige inzicht was het waarschijnlijk weer anders geworden.
:strip_exif()/f/image/vUOQZ15rxjHAj4qa15Ccd4Ea.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel het simpele maximum van 4 is losgelaten, is het niet zo dat de NEN 1010:2020 je zomaar onbeperkt dingen achter een aardlekschakelaar laat plaatsen. Alleen moet je nu gaan bedenken en rekenen wat de te verwachten (capacitieve) lekstroom zal zijn, en die moet dan onder 30% van de 30 mA van de aardlekschakelaar blijven, oftewel onder de 9 mA. Een groep waar alleen maar een paar lichte verbruikers achter zitten met ongeaarde platte stekkers (zoals die groep in je meterkast met alleen je modem en wat domoticaspul), zal bijvoorbeeld weinig bijdragen aan de capacitieve lekstroom naar aarde. Voor de rest is het gissen, want wie weet nou (al bij de aanleg) hoeveel er op de aardedraad geinduceerd zal gaan worden?! Terugkijkend naar de oude versies kun je denk ik wel concluderen dat als 4 groepen altijd goed heeft gewerkt, dat een veilige aanname is om ook aan te houden voor installaties die aan de hand van de NEN 1010:2020 zijn ontworpen.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:52:
Ik ben het ook wel eens met de max 4 groepen per aardlek.
Dat is althans hoe ik beredeneer dat een maximum van 4 groepen in het algemeen nog steeds een slim idee zal zijn, zeker als je een installatie ontwerpt zonder vooraf te weten wat waarop aangesloten zal gaan worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 14-10-2022 17:27 ]
Volledig mee eens en dat is ook wat ik bedoel met onderbouwen/uitleggen waarom die oude norm prima was.Juerd schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Hoewel het simpele maximum van 4 is losgelaten, is het niet zo dat de NEN 1010:2020 je zomaar onbeperkt dingen achter een aardlekschakelaar laat plaatsen. Alleen moet je nu gaan bedenken en rekenen wat de te verwachten (capacitieve) lekstroom zal zijn, en die moet dan onder 30% van de 30 mA van de aardlekschakelaar blijven, oftewel onder de 9 mA. Een groep waar alleen maar ongeaarde apparatuur achter zit (zoals die groep in je meterkast met alleen je modem en wat domoticaspul), zal bijvoorbeeld weinig bijdragen aan de capacitieve lekstroom naar aarde. Voor de rest is het gissen, want wie weet nou (al bij de aanleg) hoeveel er op de aardedraad geinduceerd zal gaan worden?! Terugkijkend naar de oude versies kun je denk ik wel concluderen dat als 4 groepen altijd goed heeft gewerkt, dat een veilige aanname is om ook aan te houden voor installaties die aan de hand van de NEN 1010:2020 zijn ontworpen.
Dat is althans hoe ik beredeneer dat 4 groepen nog steeds een slim idee zal zijn, zeker als je een installatie ontwerpt zonder vooraf te weten wat waarop aangesloten zal gaan worden.
Eenvoudig doch doeltreffend.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.