Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 268 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.843 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ethirty schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:15:
In principe mag je dat niet zelf en een installateur met zegelrecht kan dit prima voor je regelen.
@LED-Maniak
Paar weken geleden zelf de zegels verwijderd en de schroefzekering verwijderd om de groepenkast klaar te maken voor 3 fases.
Ik heb even een foto gemaakt van de slimme meter op de tijd/datum-mode met de zegels er nog aan. De Cogas/Coteq monteur vond mijn uitleg: ik wilde het los hebben ivm veiligheid plaatsen hoofdschakelaar. Voldoende en vroeg niet eens om foto's. Degene die mij adviseerde het zo te doen zei het ook al gedaan te hebben in Enexis gebied.
Wel de zegels bewaren.

Geen garanties ;).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:55
aartvark013 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Zit even met twee tegenstrijdige berichten.

De installateur van mijn nieuwe woning legt ook de stroomkabel naar onze schuur. Op deze schuur komen zonnepanelen, 33x 400Wp, met een omvormer van 12kW. De afstand van de woning naar de schuur bedraagt ca. 40 meter.

Nu zegt de installateur van de zonnepanelen dat de stroomkabel van de woning naar de schuur 10 mm2 moet zijn vanwege spanningsval, terwijl de installateur van de woning zegt dat 6 mm2 genoeg is.

Wat is hier wijsheid?
Als het prijsverschil meer dan >100€ is dan zou ik lekker 6mm2 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
aartvark013 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Zit even met twee tegenstrijdige berichten.

De installateur van mijn nieuwe woning legt ook de stroomkabel naar onze schuur. Op deze schuur komen zonnepanelen, 33x 400Wp, met een omvormer van 12kW. De afstand van de woning naar de schuur bedraagt ca. 40 meter.

Nu zegt de installateur van de zonnepanelen dat de stroomkabel van de woning naar de schuur 10 mm2 moet zijn vanwege spanningsval, terwijl de installateur van de woning zegt dat 6 mm2 genoeg is.

Wat is hier wijsheid?
De 6 mm² kabel geeft op volle belasting een spanningsverhoging van 1.87V, bij de 10 mm² is dat met 1.12V iets minder.
Of die 1.87 V bij jou een probleem is kun je op mooie mei- en junidagen meten a.d.h.v. de dan aanwezige netspanning en je netimpedantie.
Qua belasting kunnen beide het gemakkelijk aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ds23man schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:25:
Heb hier een 16Kw omvormer op een 70 meter lange 3x6mm2 grondkabel. Geen centje pijn, je kunt ook overdrijven....
Dat geloof ik niet. Een PV-omvormer heeft altijd een nul nodig, dus die kabel zal minimaal 4x6 mm² moeten zijn (als je een lokale aarding hebt). Zonder die lokale aarde is ie 5x6 mm².

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als die 0,7 volt verhoging een probleem is, is er wel iets heel serieus aan de hand in je buurtnetwerk....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Dat geloof ik niet. Een PV-omvormer heeft altijd een nul nodig, dus die kabel zal minimaal 4x6 mm² moeten zijn (als je een lokale aarding hebt). Zonder die lokale aarde is ie 5x6 mm².
Typo 4x 6 met aardscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:32
@aartvark013
Zelfs 1,5 mm2 is toegestaan volgende nen1010 geeft dan wel 2,62% verlies, 2,5 = 1,58% verlies. Hoe dikker je gaat des te kleiner uiteraard de verliezen en de kans op uitschakelen door te hoge netspanning.

Als de hele buurt al vol ligt kan het in je voordeel zijn dat je langer in bedrijf blijft dan je buren. Garanties gaat niemand je geven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:47:
Uitbreiding => Alles laten hangen maar er wat naast hangen
Vervanging => Kasten met porselein bij het grofvuil en ook voor de bestaande groepen nieuwe automaten plaatsen.
Waarom zouden eigenlijk die porseleinen smeltpatronen vervangen moeten worden, want veel dingen die een beetje ouderwets zijn is niets mis mee. Volledige nieuwbouw is een ander verhaal, maar functioneel zie ik de noodzaak van zo'n nogal ingrijpende operatie niet in. Een echt technische reden zou ik zo één-twee-drie niet kunnen bedenken. Wij hebben ze ook nog en met geen haar op mijn hoofd peins ik erover ze te "moderniseren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56
@Techneut Het gaat om uitbreiding:
“Voor onze verbouwing zal de meterkast uitgebreid moeten worden.
Inductie, zonnenpanelen, extra koelkasten, WTW, WPB, L/W WP, elektrische auto en nog wat meer.
aldus @Rzaan

Dan kan je de extra ruimte wel gebruiken die moderne zekeringen bieden want vraag me af of het er nu bij past.
En nieuw en oud combineren ziet er ook niet echt goed uit en mag volgens mij ook niet bij een voldoende grote aanpassing.

Of stel je voor om alles uit te breiden met smeltzekeringen?
Ik heb dit nog liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yko5nv6aGCnsodTL9Y0CwDrQszA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ufWdxNckda0SsJJUsapZmxfw.jpg?f=user_large
Misschien dat Rzaan dat wel wil overnemen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Ik heb een vraag over iets waar ik echt geen verstand van heb.

Gelet op de huidige energieperikelen krijg je veel informatie met tips entrics. Zodoende las ik iets over het uitlezen van de slimme meter. Ik heb zelf een Iskra AM 550 meter met een P1 poort.

Een van de mogelijkheden is de HomeWizard Energy Wi-Fi P1 . Deze is eenvoudig in de P1 pport te doen alleen... bij mij zit daar al een kabel in, zie foto's. Waar die kabel voor is.. geen idee. Kan dat voor de Toon van Eneco zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEei2KSKsM5KfWzd3Z1CduHDNwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AoOlof4iHTOLkTRtvvVYWn8Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luA3dwjoJt23mPL-BdQpzwxy9X0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uM3rB4tjR0MzUDM5F4qbOHVo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-KU_bj5bAotBWBC0WZhHFYTGw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NBfqZG2sbcCgGMF2bIl56PeT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:54:
@Techneut Het gaat om uitbreiding:
“Voor onze verbouwing zal de meterkast uitgebreid moeten worden.
Inductie, zonnenpanelen, extra koelkasten, WTW, WPB, L/W WP, elektrische auto en nog wat meer.
aldus @Rzaan
Dan kan je de extra ruimte wel gebruiken die moderne zekeringen bieden want vraag me af of het er nu bij past.
[Afbeelding]
Misschien dat Rzaan dat wel wil overnemen! :P
Inderdaad maakt dat het wel heel anders, dan ligt vervanging uit enkel praktische redenen gewoon voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@wimbre Dat zal wel voor de Toon zijn ga ik vanuit aangezien er ook Eneco op dat kastje staat.

Je kan een p1 splitter kopen om twee of meer poorten te creëren.
Homewizard verkoopt deze ook actieve p1 spliter

Heb er toevallig laatst ook naar gekeken.
Je hebt ook passieve splitters die goedkoper zijn maar ik heb begrepen dat die niet met alle apparatuur goed werken, vooral laadpalen niet.
Daarom zou ik zelf voor een actieve gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@Techneut Het porselein is inderdaad nog wel het beste eraan. Aardlek verhaal is natuurlijk anders. Maar aanraakbaarheid en traagheid (en inderdaad ruimte) vervang ik ze hier graag door automaten. Maar goed, keuze is eigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 14:51

Ethirty

Who...me?

LED-Maniak schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Ik zit een beetje met het asbest verhaal. Dan moeten ze twee keer een meting gaan doen(installateur doet het ook neem ik aan, tenzij ik het niet meld.. ) en ik dacht dat dit best wat kostte.
Ik weet niet precies wat ze dan moeten meten? Wat ik er van weet is dat ze een sample kunnen nemen om via een lab te bepalen of het echt asbest is of iets wat er op lijkt. Maar dit gaat vaak gepaard met een duur rapport en een sanering.

Is het asbest trouwens geschroefd of gespijkerd? Geschroefd kan je zelf makkelijk verwijderen en afvoeren via de gemeente. Van 1 klein plaatje wordt je echt niet direct ziek, zeker als je hem in 1 stuk kan verwijderen. Breken is vervelender. En anders koop je een goed lucht masker als je je er veel zorgen om maakt.

Moet je alleen een installateur vinden die samen wil werken. Zolang jij hem duidelijk maakt dat hij niet aan het asbest hoeft te zitten, maar alleen af hoeft te schakelen. Een paar schroeven los draaien kan daarna iedereen wel. En daarna kan hij alles op een nieuwe achterplaat veilig monteren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Geen idee hoe groot dat asbestplaatje is, maar hier hebben we een aantal jaar geleden een asbest schoorsteen verwijderd, uiteraard met maskers, en een plantenspuit.
Als alles lekker nat/vochtig is stuift er ook niets.
Uiteraard alleen als de handel spanningsloos is. ;)
Of een stel natte doeken er een paar uur/dagen er tegenaan 'plakken' (klemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:24:
@aartvark013
Zelfs 1,5 mm2 is toegestaan volgende nen1010 geeft dan wel 2,62% verlies, 2,5 = 1,58% verlies. Hoe dikker je gaat des te kleiner uiteraard de verliezen en de kans op uitschakelen door te hoge netspanning.

Als de hele buurt al vol ligt kan het in je voordeel zijn dat je langer in bedrijf blijft dan je buren. Garanties gaat niemand je geven.
Nee, dat denk ik ook niet, elke nieuwe PV-installatie zorgt voor een beetje spanningsverhoging, tot "de maat vol is" en de boel afschakelt. Worden op dat moment niet alle PV-installaties in die omgeving een voor een af geschakeld? Want dan helpt dat beetje slimmer zijn dan de anderen natuurlijk niet.
Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van afwegen. En nog dikkere kabel zal een keer ophouden. Afgezien dat ongewenst afschakelen, hoe vaak heb je enkel door dat lagere verlies een hogere opbrengst die echt de moeite waard is? En wanneer dat het geval is, hoe lang gaat het dan duren om de hogere investering voor dikkere kabel terug te verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Techneut schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:25:
[...]
Nee, dat denk ik ook niet, elke nieuwe PV-installatie zorgt voor een beetje spanningsverhoging, tot "de maat vol is" en de boel afschakelt. Worden op dat moment niet alle PV-installaties in die omgeving een voor een af geschakeld? Want dan helpt dat beetje slimmer zijn dan de anderen natuurlijk niet.
Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van afwegen. En nog dikkere kabel zal een keer ophouden. Afgezien dat ongewenst afschakelen, hoe vaak heb je enkel door dat lagere verlies een hogere opbrengst die echt de moeite waard is? En wanneer dat het geval is, hoe lang gaat het dan duren om de hogere investering voor dikkere kabel terug te verdienen?
Ach mijn broertje heeft de panelen achter in de de tuin/weiland met 60 meter. Ligt 4x16mm2. Maanden ervoor in de winter marktplaats a zitten struinen. Voor ik meen 350 euro ruim 60 meter. Koopje zei direct halen. Was splinternieuw Draka maar niet gevraagd hoe het kan, maar sommige mensen weten de waarde nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ethirty schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Ik weet niet precies wat ze dan moeten meten? Wat ik er van weet is dat ze een sample kunnen nemen om via een lab te bepalen of het echt asbest is of iets wat er op lijkt. Maar dit gaat vaak gepaard met een duur rapport en een sanering.

Is het asbest trouwens geschroefd of gespijkerd? Geschroefd kan je zelf makkelijk verwijderen en afvoeren via de gemeente. Van 1 klein plaatje wordt je echt niet direct ziek, zeker als je hem in 1 stuk kan verwijderen. Breken is vervelender. En anders koop je een goed lucht masker als je je er veel zorgen om maakt.

Moet je alleen een installateur vinden die samen wil werken. Zolang jij hem duidelijk maakt dat hij niet aan het asbest hoeft te zitten, maar alleen af hoeft te schakelen. Een paar schroeven los draaien kan daarna iedereen wel. En daarna kan hij alles op een nieuwe achterplaat veilig monteren.
Enexis is langs geweest voor de meter wissel en heeft toen voor en na plaatsing een stofmeting gedaan of er asbest was. Daarna hebben ze de boel nog afgekit.

Er schijnt een soort vilt tussen een triplex plaat en de meterkast te zitten.

Ik denk dat ik zoals gesuggereerd zelf een dag ervoor de hoofdzekering verwijder en dan maar zelf voorzichtig de groepenkast vervang.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Je bedoelt de meter naar de kast in de bijkeuken?
(Daar waar nu de smeltzekeringen zitten)
Wat zou daar het voordeel van zijn?
Ik concludeerde dat de verbruiksmeter en de hoofdschakelaar in de bijkeuken zat en en de stoppenkast in de meterkast maar blijkbaar is het net andersom :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Via dit topic leerde ik dat er een nieuwe NEN 1010 is, en ik heb me daar eens in verdiept. Het heeft wat consequenties die wellicht voor de openingspost van deze thread relevant zijn. Alvast een disclaimer: ik ben geen professional, hooguit bovengemiddeld geïnteresseerd.

Diverse van de dingen die ik beschrijf, heb ik hier al eerder gelezen, maar ik had geen zin om honderden pagina's te doorzoeken, dus sorry, geen nette quotes van mensen die dingen al eerder hebben benoemd :)
In de NEN 1010:2020 worden veelvuldig nieuwe internationale termen gebruikt. Daardoor zullen die waarschijnlijk ook steeds meer in het taalgebruik van installateurs en hobbyisten komen. Vandaar hierbij de suggestie om deze afkortingen aan de tabel toe te voegen. Ook al zal in het algemeen meestal nog een oudere versie van de NEN 1010 gelden, het vermelden van de nieuwe afkortingen zou geen verwarring moeten geven.
RCCB (Residual Current Circuit Breaker)
RCD (Residual Current Device)
RCBO (Residual Current Breaker with Overcurrent protection)
RCD (Residual Current Device)

Waarom RCD bij beide? RCCB's en RCBO's zijn twee toestellen die allebei de RCD-functionaliteit hebben. De term RCD wordt dus óók gebruikt voor alamats!

Ze introduceren nog meer termen, zoals OCPD (OverCurrent Protection Device, overstroombeveiliging) en SCPD (Short Circuit Protection Device, kortsluitbeveiliging) maar eerlijk gezegd zie ik die niet snel algemeen gebruik worden, terwijl de diverse termen voor aardlekdingen nu al aardig gangbaar zijn bij het beschrijven van huisinstallaties in het Engels, althans afgaande op mijn beperkte ervaring via het lezen van forums. Wat dat betreft zou ik de gangbare term MCB (Miniature Circuit Breaker, installatieautomaat) ook hebben verwacht, maar die gebruiken ze dan weer niet.
SPD (Surge Protective Device)
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:56:
Zodra echter installatiewerkzaamheden worden verricht moet de geldige editie van NEN 1010 wel worden toegepast.
Wat betekent "geldig" hier? Ik zou "geldend" hebben verwacht, maar verderop in een tabelletje staan een aantal versies als "geldig" beschreven dus het zal vast geen typo zijn.
achter 1 aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 eindgroepen. Er mogen geen 4-polige aardlekschakelaars gebruikt worden met 1 fase groepen/aansluitingen.
Dit is komen te vervallen. In plaats van een vast maximumaantal eindgroepen achter een aardlekschakelaar moet je nu beredeneren welke (capacitieve) lekstroom er door PE te verwachten is, en er niet meer eindgroepen achter doen dan er samen maximaal 9 mA (30% van 30 mA) doen lekken. Dat dat voor de meesten nagenoeg onmogelijk is om te beredeneren, maakt dat 4 groepen waarschijnlijk een goed uitgangspunt blijft. Maar we zullen de reflex om een 5e groep achter een RCD meteen af te keuren moeten afleren; dat wordt voortaan o.a. afhankelijk van welke versie van de NEN 1010 wordt gebruikt. En dat kán nu al de :2020 zijn.

Wat betreft de 4-polige aardlekschakelaars voor 1-fasegroepen... dat is dus weg. Dat vind ik opmerkelijk, want dat was net een nieuwe eis in NEN 1010:2015, later afgezwakt tot advies om 't niet te doen, en nu dus kennelijk verdwenen. Ik vraag me af waarom; het leek me een goed advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:47:
[...]
Waarom zouden eigenlijk die porseleinen smeltpatronen vervangen moeten worden, want veel dingen die een beetje ouderwets zijn is niets mis mee. Volledige nieuwbouw is een ander verhaal, maar functioneel zie ik de noodzaak van zo'n nogal ingrijpende operatie niet in. Een echt technische reden zou ik zo één-twee-drie niet kunnen bedenken. Wij hebben ze ook nog en met geen haar op mijn hoofd peins ik erover ze te "moderniseren".
Als je een technische reden niet zo één-twee-drie kunt bedenken, heb je misschien meer succes met vier-vijf-zes.
  • Meegeschakelde nul
  • Geen zekeringhouders die je kapot kunt laten vallen
  • Geen onveilige fitting terwijl je wacht op een nieuwe zekeringhouder nadat je 'm kapot hebt laten vallen
  • Geen glaasjes die kunnen ontbreken en dan de boel onveilig maken
  • Niet terwijl je zoekt naar de oorzaak van kortsluiting je resterende voorraad van 3 zekeringen kunnen opmaken
  • Niet hoeven te balen dat de winkel dicht is en je pas morgenochtend verder kunt
  • Makkelijker kunnen zien welke groep er uit ligt, makkelijker weer kunnen inschakelen
  • Niet steeds gevoeliger/veiliger/irritanter naarmate ze langer in gebruik zijn
  • Meer ruimte in je meterkast als je veel groepen hebt
  • Makkelijk modulair je groepenkast kunnen uitbreiden.
Maar vooral: een B16 installatieautomaat schakelt heel veel sneller af bij zeer hoge overstroom (kortsluiting). Bij 80 A mag je van een B16 verwachten dat ie binnen 20 ms afschakelt, terwijl een smeltzekering daar nog een groot deel van een seconde voor nodig kan hebben, met alle opwarming van draden (brand) en kapotte apparatuur van dien.

En over brand gesproken: bij geringe overstroom is er veel meer tolerantieverschil tussen smeltzekeringen van dezelfde waarde, en sommige laten een wel erg hoge stroom langdurig toe. Zeker in een huisinstallatie die waarschijnlijk net zo oud is als je verouderde groepenkast, zou ik toch liever niet te lang de grote stromen door alle inmiddels wellicht twijfelachtige lasklemmen (en helaas niet ondenkbaar: brak toegepaste kroonsteentjes...) hebben.

Smeltveiligheden hebben eigenlijk maar één voordeel: ze zijn enorm kortsluitvast. Maar dat is voor huisinstallaties volgens mij niet zo relevant; 4500 kA is in het algemeen genoeg en 6000 kA is sowieso inmiddels gangbaarder voor als je nu een nieuwe groepenkast koopt.

Ik vermoed dat ik geen haar op je hoofd heb kunnen overtuigen, maar misschien dat andere lezers wel willen snappen waarom installatieautomaten niet een hype zijn, maar daadwerkelijk technisch superieur: niet alleen qua gebruiksgemak, maar ook qua veiligheid. Ik zou de antieke verdeler ook niet vervangen omdat het kan, maar wel de eerste keer dat er meer dan 'n zekering vervangen moet worden aangrijpen om 'm meteen maar te upgraden naar de huidige stand der techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Juerd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 04:43:

achter 1 aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 eindgroepen. Er mogen geen 4-polige aardlekschakelaars gebruikt worden met 1 fase groepen/aansluitingen.
Dit is komen te vervallen. In plaats van een vast maximumaantal eindgroepen achter een aardlekschakelaar moet je nu beredeneren welke (capacitieve) lekstroom er door PE te verwachten is, en er niet meer eindgroepen achter doen dan er samen maximaal 9 mA (30% van 30 mA) doen lekken. Dat dat voor de meesten nagenoeg onmogelijk is om te beredeneren, maakt dat 4 groepen waarschijnlijk een goed uitgangspunt blijft. Maar we zullen de reflex om een 5e groep achter een RCD meteen af te keuren moeten afleren; dat wordt voortaan o.a. afhankelijk van welke versie van de NEN 1010 wordt gebruikt. En dat kán nu al de :2020 zijn.
Die regel staat nog ter discussie, je weet helemaal niet wat een consument op een huis installatie aansluit.
Hoe denk je er zelf over dat je hele installatie met 5 goepen achter 1 achter 1 aardlekschakelaar zou zitten ?

Tevens vind ik de verengelsing van de NEDERLANDSE norm onzin.

Overigens is de norm nog niet aangewezen in het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Juerd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 05:38:
[...]

Als je een technische reden niet zo één-twee-drie kunt bedenken, heb je misschien meer succes met vier-vijf-zes.
  • Meegeschakelde nul
  • Geen zekeringhouders die je kapot kunt laten vallen
  • Geen onveilige fitting terwijl je wacht op een nieuwe zekeringhouder nadat je 'm kapot hebt laten vallen
  • Geen glaasjes die kunnen ontbreken en dan de boel onveilig maken
  • Niet terwijl je zoekt naar de oorzaak van kortsluiting je resterende voorraad van 3 zekeringen kunnen opmaken
  • Niet hoeven te balen dat de winkel dicht is en je pas morgenochtend verder kunt
  • Makkelijker kunnen zien welke groep er uit ligt, makkelijker weer kunnen inschakelen
  • Niet steeds gevoeliger/veiliger/irritanter naarmate ze langer in gebruik zijn
  • Meer ruimte in je meterkast als je veel groepen hebt
  • Makkelijk modulair je groepenkast kunnen uitbreiden.
Maar vooral: een B16 installatieautomaat schakelt heel veel sneller af bij zeer hoge overstroom (kortsluiting). Bij 80 A mag je van een B16 verwachten dat ie binnen 20 ms afschakelt, terwijl een smeltzekering daar nog een groot deel van een seconde voor nodig kan hebben, met alle opwarming van draden (brand) en kapotte apparatuur van dien.

En over brand gesproken: bij geringe overstroom is er veel meer tolerantieverschil tussen smeltzekeringen van dezelfde waarde, en sommige laten een wel erg hoge stroom langdurig toe. Zeker in een huisinstallatie die waarschijnlijk net zo oud is als je verouderde groepenkast, zou ik toch liever niet te lang de grote stromen door alle inmiddels wellicht twijfelachtige lasklemmen (en helaas niet ondenkbaar: brak toegepaste kroonsteentjes...) hebben.

Smeltveiligheden hebben eigenlijk maar één voordeel: ze zijn enorm kortsluitvast. Maar dat is voor huisinstallaties volgens mij niet zo relevant; 4500 kA is in het algemeen genoeg en 6000 kA is sowieso inmiddels gangbaarder voor als je nu een nieuwe groepenkast koopt.

Ik vermoed dat ik geen haar op je hoofd heb kunnen overtuigen, maar misschien dat andere lezers wel willen snappen waarom installatieautomaten niet een hype zijn, maar daadwerkelijk technisch superieur: niet alleen qua gebruiksgemak, maar ook qua veiligheid. Ik zou de antieke verdeler ook niet vervangen omdat het kan, maar wel de eerste keer dat er meer dan 'n zekering vervangen moet worden aangrijpen om 'm meteen maar te upgraden naar de huidige stand der techniek.
Versta me niet verkeerd, als ik heel veel zou moeten vernieuwen of uitbreiden zou ik ook gauw om zijn. Maar dat is hoegenaamd niet aan de orde. Je zegt zelf ook "Ik zou de antieke verdeler ook niet vervangen omdat het kan. Wel, zo zou je mijn standpunt ook kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
Even een Werkschakelaar vraagje,

Ik heb van jullie begrepen dat deze zeer aan te bevelen is/ verplicht voor bij de airco buitenunit.

Nu ben ik deze schakelaars aan het bekijken, en zie 95% van de gevallen IP65 terwijl ik IP69 zou verwachten (het zit buiten in weer en wind..)

Hoe moet ik dit interpreteren? is IP65 voor buiten genoeg?

(6=stofvrij -/- 5=sproeidicht en 8 is pas waterdicht..) (regen is sproei???? onderwater is waterdicht?)

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 03-10-2022 15:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35

BrZ

Hansieo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
Even een Werkschakelaar vraagje,

Ik heb van jullie begrepen dat deze zeer aan te bevelen is/ verplicht voor bij de airco buitenunit.

Nu ben ik deze schakelaars aan het bekijken, en zie 95% van de gevallen IP65 terwijl ik IP69 zou verwachten (het zit buiten in weer en wind..)

Hoe moet ik dit interpreteren? is IP65 voor buiten genoeg?

(6=stofvrij -/- 5=sproeidicht en 8 is pas waterdicht..) (regen is sproei???? onderwater is waterdicht?)
IPx4 is al genoeg voor buiten, en bij IPx5 kan je er zelfs een tuinslang op zetten. Bij IPx9 moet het tegen een hogedrukspuit met 100 bar kunnen, niet echt nodig waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 06:37:
Die regel staat nog ter discussie
Tja, alles staat altijd ter discussie, toch? :) De norm is al gepubliceerd. Er kunnen nog correcties komen, maar vooralsnog is dit het. Partijen kunnen ervoor kiezen om deze nieuwere norm, die inderdaad nog niet is aangewezen, al toe te passen.
Hoe denk je er zelf over dat je hele installatie met 5 goepen achter 1 achter 1 aardlekschakelaar zou zitten ?
Leuk dat je mijn mening vraagt. Dit is misschien een goed moment om te herhalen dat ik geen professional ben, maar een bovengemiddeld geïnteresseerde knutselaar. Ik leg wel verdelers aan en ben (denk ik) goed op de hoogte van hoe je dat vakkundig doet, maar heb geen formele opleiding of erkenning in die richting. Dan het antwoord op je vraag: ik zou het opmerkelijk vinden dat de hele installatie achter één aardlekschakelaar zit, omdat je er minstens twee moet hebben volgens de norm, maar er geen seconde minder door slapen. Het limiet van 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar is een heel Nederlands ding, dat zover ik weet in de ons omringende landen niet wordt gehanteerd. Echt belangrijk lijkt 't me dan ook niet.
Tevens vind ik de verengelsing van de NEDERLANDSE norm onzin.
De NEN 1010 is tegenwoordig een implementatie van een internationale norm (HD-IEC 60364), en daarmee juist een vernederlandsing van een Engelstalig document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
BrZ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

IPx4 is al genoeg voor buiten, en bij IPx5 kan je er zelfs een tuinslang op zetten. Bij IPx9 moet het tegen een hogedrukspuit met 100 bar kunnen, niet echt nodig waarschijnlijk ;)
_/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 12:06
Juerd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:53:
Echt belangrijk lijkt 't me dan ook niet.
Sterker nog, door de steeds verdergaande harmonisering op Europees niveau moet je ook rekening houden met situaties over de grens. De Belgen in dit topic (waar ik ook halftijds woon) zullen zich bijvoorbeeld herkennen in de opzet van een gemiddeld woonhuis: een 300mA differentieel/ALS als "hoofdschakelaar" waar het gehele huis achter zit. Enkel de natte groepen zitten achter een 30mA ALS, maar ook die is achter de 300mA geplaatst. Bij een aardfout welke de 300mA laat afschakelen is het gehele huis dus donker. Niemand vindt dat onveilig, ik heb me er in het begin ook vaak hardop over verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
linkforsoad schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Sterker nog, door de steeds verdergaande harmonisering op Europees niveau moet je ook rekening houden met situaties over de grens. De Belgen in dit topic (waar ik ook halftijds woon) zullen zich bijvoorbeeld herkennen in de opzet van een gemiddeld woonhuis: een 300mA differentieel/ALS als "hoofdschakelaar" waar het gehele huis achter zit. Enkel de natte groepen zitten achter een 30mA ALS, maar ook die is achter de 300mA geplaatst. Bij een aardfout welke de 300mA laat afschakelen is het gehele huis dus donker. Niemand vindt dat onveilig, ik heb me er in het begin ook vaak hardop over verbaasd.
Zomaar Belgie er naast leggen is niet zo handig, een 300mA voorbeveiliging zal er alleen maar uit gaan bij een weigerende 30mA. Ten 2e dientin Belgen land de aarding maximaal 30 ohm te zijn, in Nederland bij toepassing 30mA mag dat 166 Ohm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 12:06
habbekrats schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Zomaar Belgie er naast leggen is niet zo handig, een 300mA voorbeveiliging zal er alleen maar uit gaan bij een weigerende 30mA. Ten 2e dientin Belgen land de aarding minimaal 30 ohm te zijn, in Nederland bij toepassing 30mA mag dat 166 Ohm zijn.
Enkel de natte groepen hangen achter een 30mA ALS, de rest in de regel enkel door een 300mA. En ja, er zitten nog allerlei haken, ogen en bijzonderheden aan, dat was ook niet de insteek van mijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
habbekrats schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:06:
Ten 2e dientin Belgen land de aarding minimaal 30 ohm te zijn
Maximaal, hoop ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:32
Heeft hij gelukkig aangepast, ja.

Nu is het in Frankrijk trouwens nog leuker naar aarding toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qywEW0L1XCTRHS98t9YHuLswsKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvpJFmiIHrLBE7ri6HXMisa9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mijn Frans is niet geweldig maar dat leest als 30mA = slecht

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ethirty schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:32:
Mijn Frans is niet geweldig maar dat leest als 30mA = slecht
Nee, dat leest als:

30mA mag gebruikt worden bij een aardingsweerstand van 83-830 Ohm :+

Als je zoals hier in BE een aardingsweerstand van <30 Ohm hebt, zou je volgens de Franse regels een diff van 650mA mogen plaatsen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
azerty,
Nee, helaas ook niet. Een aardlekschakelaar van 30 mA moet je gewoon net als in Nederland toepassen in gewone groepen van huisinstallaties en dan mag de aardingsweerstand tussen die vermelde waarden liggen . Die weerstandswaarden worden echter als slecht beoordeeld, dus lager is vanzelfsprekend altijd beter. Uiteraard geldt hetzelfde voor de exemplaren van 100 t/m 650 mA die in bepaalde niet nader genoemde situaties toegestaan zijn met ook hier de daarbij vermeld staande weerstandswaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Techneut schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:37:
azerty,
Nee, helaas ook niet. Een aardlekschakelaar van 30 mA moet je gewoon net als in Nederland toepassen in gewone groepen van huisinstallaties en dan mag de aardingsweerstand tussen die vermelde waarden liggen . Die weerstandswaarden worden echter als slecht beoordeeld, dus lager is vanzelfsprekend altijd beter. Uiteraard geldt hetzelfde voor de exemplaren van 100 t/m 650 mA die in bepaalde niet nader genoemde situaties toegestaan zijn met ook hier de daarbij vermeld staande weerstandswaarden.
Ik had het op de hoofddifferentieel (staat ook in de screenshot vermeld als "Disjoncteur d'Abonné").

Ze zijn iets minder strikt dan België, want hier geraakt je met > 100 Ohm gewoonweg niet door de keuring:
quote: Arei 4.2.3.2
Voor huishoudelijke installaties moet de aardverbinding verwezenlijkt worden conform de voorschriften van onderafdeling 5.4.2.1 en haar spreidingsweerstand moet kleiner zijn dan 100 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:53:
[...]

Wordt dit door elke netbeheerder aangeboden? Ik kan hier nl. geen tarieven van terugvinden voor Cogas.
Via mijnaansluiting een aanvraag gedaan bij Cogas/Coteq voor het vervangen van de drie schroefzekeringen voor installatieautomaten.
Het zou mij €460 ex. btw moeten kosten dus zo'n €550 incl. btw. Heb nu een installatie en grondkabel uit 1994 dus niet eens zo bijzonder oud.

Die €550 is mij iets te gortig om dit zomaar aan te vragen, moet dit bij andere netbeheerders ook zoveel kosten of is Coteq hierin gewoon wat duur? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik denk dat de bedragen die de netbeheerders rekenen onderling niet zo veel verschillen. Een net verzwaring naar 3x25A is ook overal rond de €300,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
jeronimo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:57:
Ik denk dat de bedragen die de netbeheerders rekenen onderling niet zo veel verschillen. Een net verzwaring naar 3x25A is ook overal rond de €300,=
En als daarbij de zekeringen worden vervangen voor automaten ca €750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Whiskey48 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

En als daarbij de zekeringen worden vervangen voor aardlekautomaten ca €750
Aardlekautomaten als hoofdzekering? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
ds23man schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Aardlekautomaten als hoofdzekering? 8)7 8)7 8)7
hehe, automaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
Ik heb een stekker lopen naar een werkschakelaar

Ik meet bij de werkschakelaar tussen de nul en aarde 230v, en tussen fase en aarde 0v, terwijl dit juist andersom moet zijn.

Als ik de stekker omdraai in het stopcontact gaat het wel goed en komt er netjes 0v tussen de nul en aarde en 230v tussen fase en aarde.

Kan dit kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Penait1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:

Ik meet bij de werkschakelaar tussen de nul en aarde 230v, en tussen fase en aarde 0v, terwijl dit juist andersom moet zijn.

Als ik de stekker omdraai in het stopcontact gaat het wel goed en komt er netjes 0v tussen de nul en aarde en 230v tussen fase en aarde.

Kan dit kwaad?
Sommige apparaten vinden dat niet fijn (zoals sommige omvormers voor zonnepanelen).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04

Reptile209

- gers -

Penait1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:35:

Kan dit kwaad?
De stroom 'ziet' alleen twee koperdraden, niet wat voor kleur (bruin/blauw) mantel daar omheen zit. En je wandcontactdoos kan niet op magische wijze je fase en nul omdraaien als jij de stekker omdraait. Dus volkomen normaal wat je nu beschrijft.

En voor apparaten die wisselspanning verwachten, zou het ook geen bal moeten uitmaken waar de nul en waar de fase zit. Misschien zijn er, zoals hierboven genoemd, apparaten die daar wel moeite mee hebben. Maar die moet je dan misschien ook maar niet met een stekker aansluiten...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Reptile209 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

De stroom 'ziet' alleen twee koperdraden, niet wat voor kleur (bruin/blauw) mantel daar omheen zit. En je wandcontactdoos kan niet op magische wijze je fase en nul omdraaien als jij de stekker omdraait. Dus volkomen normaal wat je nu beschrijft.

En voor apparaten die wisselspanning verwachten, zou het ook geen bal moeten uitmaken waar de nul en waar de fase zit. Misschien zijn er, zoals hierboven genoemd, apparaten die daar wel moeite mee hebben. Maar die moet je dan misschien ook maar niet met een stekker aansluiten...
Bedankt voor de antwoorden!

Het gaat om een airco buitenunit. Aangezien die vaker via een stekker in het stopcontact worden aangesloten vermoed ik dat het geen kwaad moet kunnen. Heb genoeg kabel lengte overgelaten zodat een elektricien netjes een automaat in de meterkast kan plaatsen tzt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat vermoed je, maar denk even na. Want als het maar enigszins iets zou uitmaken, waar ik trouwens een heel groot vraagteken bij zet, zou er toch nooit door de leverancier een snoer met stekker aan zijn gezet. Je kan toch NOOIT een klant opzadelen met een instructie met de strekking: "Let op, plaats de stekker met de markering links in de wandcontactdoos en doe dit in geen geval andersom!" Waarbij ook nog eerst uitgezocht moet worden waar bij dat stopcontact de fase zit, links of rechts. Niet bepaald gebruikelijk dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
@Techneut De Amerikanen zweren erbij. Maar goed, die hangen ook vrolijk de N aan het chassis :+

En Frankrijk en UK mag je de klant er ook mee opzadelen :+

Maar inderdaad, voor zaken met een Schuko of Europlug moet het niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:00:
En Frankrijk en UK mag je de klant er ook mee opzadelen :+

Maar inderdaad, voor zaken met een Schuko of Europlug moet het niet uitmaken.
Met de Franse/Poolse/Belgische stekker moet het ook niet uitmaken, want hoewel er soms een de facto standaard is voor de volgorde van fase en nul in een bepaalde regio, is het tussen regio's verschillend, en ook in die landen niet officieel vereist voor zover ik heb kunnen vinden (niet dat ik Pools kan lezen...).

Het verbaast me hoe gangbaar eenpolig schakelende tussenstekkers zijn, zowel met schuko als met pinaarde (ik zeg opzettelijk niet penaarde om verwarring met PE-N te voorkomen :P). Veel zigbee/wifi-stekkers schakelen enkelpolig en ik heb daar geen standaard schakelzijde in kunnen ontdekken. Ik kan me niet voorstellen dat de pinaarde-varianten van dezelfde producten wel allemaal dezelfde kant schakelen. Het kan dus sowieso zijn dat je de nul schakelt in plaats van de fase, en daar kun je maar beter rekening mee houden. Vooral oppassen met schroeffittingen waarvan je de zijkant kunt aanraken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Penait1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor de antwoorden!

Het gaat om een airco buitenunit. Aangezien die vaker via een stekker in het stopcontact worden aangesloten vermoed ik dat het geen kwaad moet kunnen. Heb genoeg kabel lengte overgelaten zodat een elektricien netjes een automaat in de meterkast kan plaatsen tzt
Dit moet je dus nooit doen. Kijk maar eens hoe het laagspanningsdeel van je airco wordt gevoed:
Bij mijn Mitsubishi's is daar geen galvanische scheiding tussen het 230V deel en het 12V deel, want ze gebruiken dezelfde nul. Dat betekent dat bij het verwisselen van nul en fase bij bijvoorbeeld de besturingsprints en ook een eventuele Wifi-adapter alles onder hoogspanning staat. Dat verwacht niemand en is daarom ook erg gevaarlijk.
Omdat veel (de meeste?) andere fabrikanten ook met eenzelfde vieraderige kabel tussen binnen- en buitenunit werken verwacht ik dat ook zij geen galvanische scheiding hebben.

Kortom: Doe het gewoon netjes en zorg voor een vaste bedrading, waarbij fase en nul juist aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Dit moet je dus nooit doen. Kijk maar eens hoe het laagspanningsdeel van je airco wordt gevoed:
Bij mijn Mitsubishi's is daar geen galvanische scheiding tussen het 230V deel en het 12V deel, want ze gebruiken dezelfde nul. Dat betekent dat bij het verwisselen van nul en fase bij bijvoorbeeld de besturingsprints en ook een eventuele Wifi-adapter alles onder hoogspanning staat. Dat verwacht niemand en is daarom ook erg gevaarlijk.
Omdat veel (de meeste?) andere fabrikanten ook met eenzelfde vieraderige kabel tussen binnen- en buitenunit werken verwacht ik dat ook zij geen galvanische scheiding hebben.

Kortom: Doe het gewoon netjes en zorg voor een vaste bedrading, waarbij fase en nul juist aangesloten zitten.
Dat klinkt inderdaad gevaarlijk, dan verbaasd het mij wel dat dit doort veel partijen als optie wordt gegeven om een unit aan te sluiten met stekker. Dat is dus bij alle units met een stekker gevaarlijk bij een airco klinkt het.

Aan de andere kant verbaasd het mij ook weer niet, boeit die installatie bedrijven geen zak qua veiligheid als het maar werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
(Maar even een antwoord in het juiste topic)
Bastro! schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:14:
Goedenavond.
In april dot jaar heb ik geïnvesteerd in 11 zonnepanelen op me dak a 330wp met een 1 fase omvormer. Helaas kwam ik er tijdens de werking achter dat het net zwaar overbelast is.
Dus als de zon op het dak kwam begon mijn omvormer aan uit te kwakkelen.
Nu heb heb ik een klacht ingediend bij me net beheerder. En die zijn snel gaan handelen. Deze zomer hebben ze de straat voorzien van nieuwe hoofdkabels en een nieuw travo huisje erbij geplaatst.
Ze gaan volgende week beginnen met de huisaansluitingen naar de hoofkabel.

De net beheerder heeft mij de vraag gesteld of ik een 3 fase aansluiting wil 25 ampère of een 1 fase 40 ampère. Ik heb geen idee wat voor mij handig is om het maximale uit het terug leveren te halen.

Tijdens de plaatsing van de zonnepanelen hebben ze ook nieuwe groepenkast geplaatst.
Een abb 1 fase met 8 groepen.
Als ik voor de 3 fase kies moet die ook omgebouwd worden.
Maar wat is wijsheid.
Wie kan me hier bij helpen.
Alvast bedankt
Ik zou altijd voor de drie-fase oplossing gaan, omdat je dan veel beter toekomstbestendig bent. Helaas moet je dan je groepenkast ook weer iets aanpassen, maar met een nieuwe driefase hoofdschakelaar en dan je groepen even verdelen ben je er ook wel weer.
Voor je 1-fase PV maakt het niets uit, anders dan dat je in de 3x25-situatie zelf kunt kiezen op welke fase je die zet.
Je krijgt maar 1 keer de kans om gratis (?) naar 3x25 te gaan. Ieder ander moet daar dik voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Techneut schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:24:
Dat vermoed je, maar denk even na. Want als het maar enigszins iets zou uitmaken, waar ik trouwens een heel groot vraagteken bij zet, zou er toch nooit door de leverancier een snoer met stekker aan zijn gezet. Je kan toch NOOIT een klant opzadelen met een instructie met de strekking: "Let op, plaats de stekker met de markering links in de wandcontactdoos en doe dit in geen geval andersom!" Waarbij ook nog eerst uitgezocht moet worden waar bij dat stopcontact de fase zit, links of rechts. Niet bepaald gebruikelijk dunkt me.
Dat zou je denken, maar er is een hele serie CV ketels van Nefit die dit probleem dus wel hebben. Als die ketel kort na installatie steeds in storing valt is de oplossing het omdraaien van de stekker....

In een latere versie is dat natuurlijk wel opgelost.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Blihi,
Dat is toch wat anders. Het is duidelijk een ontwerpfout die zeker niet de bedoeling van de fabrikant is geweest. En wat dan ook zoals je zegt in latere producties niet meer voorkomt Anders dan een apparaat voor gewone huishoudens, waar dat precies zo de stekker in het stopcontact duwen en niet andersom, functioneel noodzakelijk zou zijn. Ik zou trouwens ook niet kunnen bedenken wat voor huishoudelijk apparatuur dat dan zou kunnen zijn.
Het fenomeen als zodanig bestaat trouwens wel. Het komt voor bij bepaalde niet nader te noemen meetapparatuur die daartoe voorzien is van een controlelampje tussen fase en aarde. "Alleen bedienen als het controle lampje brandt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik ben op zoek naar een dubbele kabelschoen met oog maar bestaan die wel?
Heb me gek gezocht maar blijf maar dubbele adereindhulzen vinden zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://image.schrackcdn.com/1190x1330/f_gi55740606.jpg

Zoek dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.gyros-evasion.com/3531-home_default/cosse-ronde-pre-isolee-jaune-a-oeillet.jpg
Maar dan met dubbele aansluiting zoals de adereindhuls hierboven.
Of is het bij kabelschoenen gebruikelijk er simpelweg twee aders in te stoppen en dan te knijpen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is eerder gebruikelijk om twee ogen onder dezelfde bout te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@jadjong Dat weet ik ja, maar het gaat er juist om dat de twee draden ook onderling verbonden zijn wanneer het oog niet aangesloten is.

Voor de beeldvorming, het gaat om de aarddraad naar een omvormer.
Die is nu als zodanig aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/447hGxwAlBP-mJtQk4iya0E38PU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PUw9dxr4XQwyfCsOWktp77uT.jpg?f=user_large
(foto van internet, niet mijn eigen foto)
Maar er moet ook een aardedraad naar werkschakelaar komen zodat de aarding van de panelen ook gewaarborgd blijft indien de omvormer niet is aangesloten.
Een kabelschoen met oog met dubbele aders leek met dan het makkelijks, simpelweg het huidige oog eraf, nieuwe erop en de tweede ader op de aarde in de werkschakelaar aansluiten.

[ Voor 72% gewijzigd door Vliegvlug op 05-10-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Splitten in de werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:49:
@jadjong Dat weet ik ja, maar het gaat er juist om dat de twee draden ook onderling verbonden zijn wanneer het oog niet aangesloten is.

Voor de beeldvorming, het gaat om de aarddraad naar een omvormer.
Die is nu als zodanig aangesloten:
[Afbeelding]
(foto van internet, niet mijn eigen foto)
Maar er moet ook een aardedraad naar werkschakelaar komen zodat de aarding van de panelen ook gewaarborgd blijft indien de omvormer niet is aangesloten.
Een kabelschoen met oog met dubbele aders leek met dan het makkelijks, simpelweg het huidige oog eraf, nieuwe erop en de tweede ader op de aarde in de werkschakelaar aansluiten.
Normaliter aard je toch je panelen (of rails) met 6mm² direct vanaf je centrale aardpunt in de meterkast en de omvormer toch met zijn aansluitkabel? Dan heb je dit hele probleem niet.
Mijn SMA heeft weliswaar ook zo'n extra aardeaansluiting, maar volgens de handleiding hoefde ik die niet aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En een aardedraad van 2,5mm2 voldoet sowieso al niet aan de regelgeving. Deze dient minimaal even dik te zijn als de dc bekabeling ( 4mm2) en moet doorlopen naar je aardaansluiting in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En daarmee slaan we ook gelijk de discussie: hoe dik moet de kabel naar mijn omvormer zijn? plat.

Minimaal 4mm2 dus als je de aardedraad in de voedingskabel mee wil laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
2,5 mm2 moet gewoon naar de voeding van de omvormer.

De 6mm2 is aanvullende potentiaalvereffening. Die moet inderdaad naar het CAP in de meterkast met minimaal de dikte van de dc kabels (vaak 6mm2). De omvormers hoor je daar ook aanvullend op te aarden, dus niet in plaats van de 2,5 mm2, maar extra.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:48:

De 6mm2 is aanvullende potentiaalvereffening. Die moet inderdaad naar het CAP in de meterkast met minimaal de dikte van de dc kabels (vaak 6mm2). De omvormers hoor je daar ook aanvullend op te aarden, dus niet in plaats van de 2,5 mm2, maar extra.
Waarom zou dat moeten? Dit ben ik nog nergens anders tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het geheel van de installatie is een vreemd geleidend deel. De omvormers horen daar ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Formeel staat in de Nen alleen dat het metalen gestel waar de zonnepanelen op gemonteerd zijn geaard dient te worden met een dikte van minimaal de doorsnede van de DC bekabeling ( tot aan de hoofdaardrail). Mijn panelen liggen in een vrije veldopstelling op een houten constructie, valt weinig aan te aarden. De panelen zelf hoeven niet apart per paneel geaard te worden omdat deze dubbel geisoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 14:17
Ik kom er even niet uit, twijfel tussen B16 of C16 aardlekautomaten.

Waarvoor gebruiken:
1x Panasonic Monobloc WP (15m 2.5m2 kabel )
1x Panasonic Monobloc WP Heater (15m 2.5m2 kabel)
1x Garage (15m 2.5m2 kabel)
1x Zonnepanelen zolder (10m 2.5m2 kabel)

https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d01616/

of

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html (en dan de C16)

In het Panasonic WP topic kwam ik al mensen tegen die C16 alamats gebruiken. Ik weet dat de inschakelstroom hoger mag zijn met een C16, maar ook dat de kabellengte maar de helft mag zijn, al mag dat nog steeds 61m zijn?

C16 mag, of toch maar voor B16 gaan?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Bij ons is de complete installatie (incl meterkast) vernieuwd (grootschalige renovatie).
Is het dan gebruikelijk (conform nen 1010) om een metingsrapport oid te krijgen zodat je zeker weet dat alle stopcontacten goed zijn aangesloten en de aarde werkt?

en zijn er nog andere aandachtspunten of zaken die je dan mag verwachten behalve de algemene uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waypoint schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:31:
Bij ons is de complete installatie (incl meterkast) vernieuwd (grootschalige renovatie).
Is het dan gebruikelijk (conform nen 1010) om een metingsrapport oid te krijgen zodat je zeker weet dat alle stopcontacten goed zijn aangesloten en de aarde werkt?

en zijn er nog andere aandachtspunten of zaken die je dan mag verwachten behalve de algemene uitleg?
Nee, tenzij je er voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
De aardedraad die naar de omvormer loopt is niet lang genoeg om bij de werkschakelaar te geraken.
Zou ik wel kunnen verlengen maar dan moet ik in de werkschakelaar 2 extra draden aansluiten ipv één en dat wordt ook een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:03:
Het geheel van de installatie is een vreemd geleidend deel. De omvormers horen daar ook bij.
Ja, en daarom is die ook geaard via de aansluitkabel naar de meterkast. Nergens in een Nederlandse norm staat dat er een tweede aardkabel naar de omvormer moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Normaliter aard je toch je panelen (of rails) met 6mm² direct vanaf je centrale aardpunt in de meterkast en de omvormer toch met zijn aansluitkabel?
Ik weet niet wat normaal is maar de installateur heeft het dus zo aangesloten en omdat ik gehoord had en ook gelezen in de omvormer handleiding dat het aardpunt op de omvormer een extra punt is en je eigenlijk ook een aardeverbinding onafhankelijk van de omvormer moet hebben wil ik dat zo oplossen.

De bij mij gebruikte diameters voor de zonnepanelen zijn een combinatie van 4 en 6mm2 draad.
Ik heb het niet allemaal precies gezien maar voor de aarde is beide gebruikt want ik vond reststukken van beiden in mijn achtertuin na installatie, wat zeker is is dat de de draad vanaf de panelen naar de omvormer 4 mm2 is.
De zwarte solar kabel is ook 4 mm2 maar de rode dan weer 6mm2.
Ik heb gevraagd waarom dit zo is en of dat geen probleem is.
Antwoord was dat 4mm2 volstaat omdat de korte kabeltjes aan de panelen ook 4mm2 zijn maar dat ze ook nog aangebroken rollen van 6mm2 hadden die ze daarom ook gebruikte.
Dan heb je dit hele probleem niet.
Mijn SMA heeft weliswaar ook zo'n extra aardeaansluiting, maar volgens de handleiding hoefde ik die niet aan te sluiten.
Dat had ik ook gelezen inderdaad, dat het een extra aansluiting is voor het geval er iets is met de normale aansluitkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:39:
En een aardedraad van 2,5mm2 voldoet sowieso al niet aan de regelgeving. Deze dient minimaal even dik te zijn als de dc bekabeling ( 4mm2)
Waarom ga je er vanuit dat er 2,5mm2 is gebruikt?
Dat is dus 4 bij mij ;)
en moet doorlopen naar je aardaansluiting in je meterkast.
Dat wil ik dus realiseren door die aardedraad ook direct op de aarde van de werkschakelaar aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
ds23man schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:42:
En daarmee slaan we ook gelijk de discussie: hoe dik moet de kabel naar mijn omvormer zijn? plat.
Dat was geen vraag van mij hoor :P
Maar wordt hier wel steevast verteld dat 2,5 mm2 voldoende is richting een 3 fase omvormer omdat het om spanningsval te voorkomen niet nodig is groter te gaan zitten.
Maar met de aarde van de panelen aansluiten wordt daarbij geen rekening gehouden dus dat is wel iets om mee te nemen inderdaad.
Of je moet een losse 4 of 6mm2 aardedraad leggen specifiek voor de panelen
Minimaal 4mm2 dus als je de aardedraad in de voedingskabel mee wil laten lopen.
Dat is bij mij geen enkel probleem, er ligt een 6mm2 ymvk kabel tussen groepenkast en werkschakelaar! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:48:
De omvormer is bij mij vanaf de werkschakelaar aangesloten met 4mm2 dus dat zit bij mij wel goed. Is dat ik geen 6mm2 rubber kabel kon vinden trouwens.
Maar als de DC kabels en kabel richting de groepenkast al 4 of hoger is dan is een losse aardedraad richting de groepenkast overdreven lijkt me, of bedoel je dat niet?
En de handleiding van de SMA zegt dat het een extra aardpunt is voor de omvormer zelf maar dat het optioneel is.

Is ook niet bedoelt voor het aarden van de panelen volgens mij dus waarom installateurs dat wel doen snap ik eigenlijk niet, waarschijnlijk gevalletje van lekker makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Waypoint schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:31:
Ik heb bij mij thuis alle stopcontacten nagelopen met deze stopcontact tester:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/b8525e332a78134c3a4be6222e903bdc/t/e/testboy_schuki_3a_stekkerdoostester_1.jpg
Testboy Schuki 3A Stekkerdoostester

Ze verkopen ook een variant met aardlektest functionaliteit maar die is flink duurder en ik zag de noodzaak niet zo, als ik weet dat de aarde goed is aangesloten richting meterkast wat is dan de toegevoegde waarde van de ALS vanaf een wcd te kunnen laten trippen?
Maar mogelijk kan iemand hier toelichten waarom dat toch echt nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een echte aardlek tester meet ook de tijd tot afschakelen.
Met de testknop op je ALS weet je alleen dat deze afschakelt maar niet of het aan de snelheidseis voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
leonbong schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:51:
Een echte aardlek tester meet ook de tijd tot afschakelen.
Bedoel je daar ook die testboy versie mee die wel een aardlektestknop heeft?
Want in de handleiding zie ik niets staan over het feit dat een aardlek uitschakeltest succesvol is of niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN9dncFa3f-TaYIFo-PjzZ8FJBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c3g0Sgo2ScHxuQ1vTV6dvION.jpg?f=user_large
Met de testknop op je ALS weet je alleen dat deze afschakelt maar niet of het aan de snelheidseis
voldoet.
Welke informatie geeft een aardlektester op je wcd.
Als de test mislukt is waar wijst dat dan op en wat kan je daar dan aan doen?
Is dat zoiets als niet genoeg contact van de aardedraad waarbij een contacttest wel slaagt maar een afschakel test niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dit apparaat kan niet de afschakelsnelheid meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
leonbong schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:15:
Dit apparaat kan niet de afschakelsnelheid meten.
En kan ik daaruit de conclusie trekken dat het apparaat dan eigenlijk nul toegevoegde waarde heeft vs de versie zonder die testknop?

En wat leert een goede tester me?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 05-10-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

En kan ik daaruit de conclusie trekken dat het apparaat dan eigenlijk nul toegevoegde waarde heeft vs de versie zonder die testknop?

En wat leert een goede tester me?
Om wat hij zegt nog een keer te herhalen: Je kan testen of de aardlekschakelaar werkt, bij een duurdere tester kan je ook zien hoe snel deze afschakelt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
fsfikke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Om wat hij zegt nog een keer te herhalen: Je kan testen of de aardlekschakelaar werkt, bij een duurdere tester kan je ook zien hoe snel deze afschakelt.
Om mijn vraag nog maar een keer te herhalen: wat biedt deze functionaliteit extra op een wcd tester wat ik niet met het testknopje op de aardlekschakelaar zelf kan weten?
Om het te verduidelijken; zijn er scenario’s denkbaar waarbij een goed functionerende ALS toch niet afslaat wanneer je test met zo’n wcd tester anders dan dat de bekabeling niet goed is aangesloten want dat kan je al afleiden uit de simpele wcd tester zonder testknop.
En zo ja wat weet ik dan concreet om het probleem op te kunnen lossen?

En hetzelfde voor snelheid meten, uiteraard moet een ALS tijdig reageren maar in hoeverre heeft de bekabeling naar de wcd invloed op die snelheid en als dat al zo is wat moet ik dan aan de bekabeling veranderen om het op te lossen.

Want anders zie ik nog steeds niet in wat de meerwaarde is van zo’n ALS testknop op een wcd tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij een slechte ALS kan het zijn dat de deze niet binnen de vereiste tijd afschakelt.
Dit is alsnog gevaarlijk voor persoonsbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Uiteraard snap ik dat en dan is dat ding gewoon defect en moet vervangen worden.

Maar kan een goede ALS die tijdig afschakelt toch te traag of niet afschakelen als gevolg van een probleem in de bekabeling naar een wcd, want dat kan de enige reden zijn die ik kan bedenken dat je een ALS testknop op zo’n ding zou willen hebben.
Dat is nu juist mijn vraag; wat is het nut van zo’n ALS testknop op een wcdtester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:36:.

Maar kan een goede ALS die tijdig afschakelt toch te traag of niet afschakelen als gevolg van een probleem in de bekabeling naar een wcd,
Daar ben ik ook benieuwd naar ! Goede tip van dat apparaat maar het gaat nu in de basis volgens mij om de functie van de ALS testknop (tot hoever test die). Ik denk alleen het mechaniek (of dat niet vastzit) of is het inderdaad breder ?

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 06-10-2022 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Vliegvlug schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:36:
Dat is nu juist mijn vraag; wat is het nut van zo’n ALS testknop op een wcdtester?
Ik zou zeggen dat het altijd kan dat het testknopje op de ALS werkt, terwijl er een defect is die ervoor zorgt dat een lek via een WCD niet voor uitschakelen zorgt. Dat kan je dan testen met zo'n tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waypoint schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 03:17:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar ! Goede tip van dat apparaat maar het gaat nu in de basis volgens mij om de functie van de ALS testknop (tot hoever test die). Ik denk alleen het mechaniek (of dat niet vastzit) of is het inderdaad breder ?
De testknop op een ALS veroorzaakt een lekstroom dmv een weerstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Een aardlekschakelaar tester zoals ok hier gebruik heeft veel meer functies dan simuleren van de testknop.
Oa oplopende teststroom om een triggerhappy ALS te vinden, halve sinus ,dc stroom met en zonder fase verschuiving. Uiteraard wordt de afschakeltijd gemeten. Daarnaast meten de meeste ook de impedantie van je groep en de te behalen kortsluitstroom.
Sommige functies zijn in een woonhuis niet nodig. Maar de testknop test eigenlijk alleen de werking met een teststrooom > 30mA, vaak rond de 50mA.
Er zijn best wel vaak aardleks die helemaal niet of veel te sloom uitschakelen. De oorzaak is dat bijna niemand dat vooral mechanisch deel regelmatig test.
Wel eens getest met een aardlek welke niet door de test kwam eerst even 20 x aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daarnaast heb je nog dat de meeste 3F aardlekschakelaars de lekstroom op maar één fase, simuleren met de testknop.
Als je 1F groepen hebt op 3F-Als komt het dus zeker van pas.

Nu moet je er wel bewust van zijn dat er eigenlijk geen goedkope (<100€) WCD-testers zijn die aardlek uitschakeltijd meten.

Daarnaast heb je ook nog dat de ALS testknop een lekstroom tussen fase en nul maakt, zo'n tester meestal tussen fase en aarde.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 06-10-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En de gemiddelde kleine installateur heeft niet eens zo'n tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Goedemorgen!

Wij hebben bij heel nederland duurzaam zonnepanelen en een nieuwe meterkast laten plaatsen.

Nu heb ik expliciet gevraagd om een extra keukengroep met 2-fases

Zoals ook netjes vermeld stond ik de offerte die ik heb ondertekend;
1 Groepenkast 230 Volt 10 groepen 3 aardlekschakelaars + hoofdschakelaar
1 Kookgroep i.p.v. 2 groepen
Alleen nu schetst mij verbazing dat op de eind afrekening nu staat.
1 Groepenkast 230 Volt 12 groepen 3 aardlekschakelaars + hoofdschakelaar
Daarnaast heb ik ik het ook nog nagevraagd bij de gene die alles kwamen installeren, dit waren helaas Polen die zeer gebrekkig Engels konden spreken........

Dus nu is mijn vraag hebben wij nou die extra kookgroep in de meterkast gekregen of niet? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj_qLsAUSgrzm4cMlof9cV-f7Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvmTz7AIa7MBit2FWjmCKuIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HouGPoeoaqrCtX2dmLiy_d1QFvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U2PoVL1OHSUlavq5gpHruhWh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNThIwXQTiB5VUcDoIsV81GCZ60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CCdlnlKZMFtUOuGnEPtVwBg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De automaat rechtsboven is een 3 fasen krachtgroep, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:47:
De automaat rechtsboven is een 3 fasen krachtgroep, dus ja.
Ik dacht dat die altijd als 3+1 zijn, waarbij je de nul dus ook in een keer afschakelt. Ik zou dan ook vier knoppen (met één geleider voor alles in één keer) verwachten.
Kan goed zijn dat ik een te groot amateur ben, maar ben wel benieuwd hoe dit dan zou zijn buiten mijn wereldbeeld.

edit: en een 3 fasen krachtgroep kun je toch niet met een 1 fasen aardlek afdekken?

[ Voor 102% gewijzigd door True op 06-10-2022 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een wat scherpere foto zou ook wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Nu online
ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:58:
Een wat scherpere foto zou ook wel handig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDs1qaOFKMsUEZYaN-dTtrFQKNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXeiB6vQcfSKdAnnpQTlVbgj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prOJp0KeFWN18winvXLonhHkhl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKQTltnpqYQ0qyMZlk0SESdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fre2dwYLRyqdJ2aU2DQKEh_0IvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9P9btC6gIkDRMpqp4luRtZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is dit beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt geen krachtgroep, die laatste drie zijn gewoon drie installatieautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De betere foto geeft al wat meer duidelijkheid. Zo te zien drie losse automaten. Om dit te beoordelen moet toch even de deksel eraf om te zien hoe het bedraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ziet er uit als 12 losse groepen, niet 10 + kookgroep.

Sowieso had je geen kookgroep moeten vragen met een 3 fase aansluiting, maar een krachtgroep.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Nu online
ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
De betere foto geeft al wat meer duidelijkheid. Zo te zien drie losse automaten. Om dit te beoordelen moet toch even de deksel eraf om te zien hoe het bedraad is.
Hierbij fotos, word er wel een beetje simpel van specifiek om gevraagd, daarna nog naar ze gebeld 😴Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD3j9hAiEqTqJcshp25pt0UH_ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWbjepkZHj0QYGRz3IbIVrMs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBH3kbtutsH20CDrWURzkOh-4Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj1HTWqEQuILj3bGmvxq5hmF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sshtt70z2eP3lg2Np1IaA43NbxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzY5LjLxOhlbZ8ydwj2JzjoH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Mooie bende! Is gewoon een standaard 3 fasen kast. De laatste 4 automaten zitten gewoon op 1 fase!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Is het de bedoeling dat je nog een 3 fasen hoofdaansluiting krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ds23man schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:38:
Mooie bende! Is gewoon een standaard 3 fasen kast. De laatste 4 automaten zitten gewoon op 1 fase!
Volgens mij zie ik 1 t/m 4, 5 t/m 8 en 9 t/m 12 alle vier met een brug, ik kan de draden naar de aardlek niet helemaal herleiden omdat die achter de schakelaars gekruld zitten maar zou verwachten dat ze per 4 op een aardlek zitten.
En inderdaad maar één draad naar beneden dus lijkt het maar een 1 fase hoofdaansluiting te zijn.

Pagina: 1 ... 268 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.