Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 12:38
iMars schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Als je de gebruikte setup pakt met alleen 2k en niet de 10k, gaat het niet werken... De RxD (data output P1) moet hoog gepulled worden via de weerstand. De TxD op de USB maak je helemaal geen gebruik van, die 2k weerstand tussen 5V en TxD is nutteloos.

Alleen een 10k weerstand tussen 5V en RxD.
Benieuwd om dat te proberen, rekeninghoudend met wat @Septillion net schreef
Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:30:
@iMars Psst, het gaat überhaupt niet werken. Want de CH340 is niet te inverten in de configuratie. En in software is onmogelijk omdat de hardware überhaupt geen geldige data doorgeeft dan.
Dat is niet op te lossen met bruggetjes of extra componentjes te solderen?
Anders bestel ik meteen een andere USB to ttl zodat ik weer aan het experimenteren kan (bv.: Ft232rl of Cp2102 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@SamAerts Wel met extra componenten dus. Zelf gebruik ik een simpele NPN (BC547 met extra pull up weerstand), @iMars doet het met een 74HC logic chip (gok de 74HC14) maar een mosfet ofzo zou ook kunnen.

Van de USB-serial chips is alleen die van FTDI dat ik weet dat die ook direct inverted aan kan (maar moet gewijzigd worden met een software tool van FTDI).

Schema met NPN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vTSnKj1CszB6jiFH7ssv82TDcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jaAqOF9NszGVKOzzWMmxUclA.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
SamAerts schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Anders bestel ik meteen een andere USB to ttl zodat ik weer aan het experimenteren kan (bv.: Ft232rl of Cp2102 ?)
Je gebruikt een rpi? Waarom niet de seriële poort van de pi gebruiken ipv een usb serial adapter?
Dat doe ik zelf ook. Wel de inversie geregeld zoals @Septillion zegt met een pullup en NPN transistor.
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/meter_intf.png
Hierin zit niet de 5v op de rj11 pin 2 getekend, die moet je dan ook even aansluiten.
Maar dit zou ook weer moeten werken met je huidige usb-serial adapter.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@u_nix_we_all Dat schema gaat niet werken, de uitgang van de P1 is open collector dus de base weerstand zal naar Vcc moeten, anders is er niets wat spanning op de base zet. En meen me te herinneren dat ik toen ook even aan het debuggen ben geweest en dat een 1k naar 5V te veel is voor de P1, vandaar 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 08:48

iMars

Full time prutser

@u_nix_we_all && @Septillion
R1 en R2 vervangen voor 10k, R1 hangen tussen de base van de NPN en 3v3. Uitgang van de meter (P1) direct aan de base, dat zou moeten werken. En dan pin 1 en 2 van P1 kortsluiten (1 = 5v out, wat genoeg is voor pin 2, enable).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:52:
@SamAerts Wel met extra componenten dus. Zelf gebruik ik een simpele NPN (BC547 met extra pull up weerstand), @iMars doet het met een 74HC logic chip (gok de 74HC14) maar een mosfet ofzo zou ook kunnen.

Van de USB-serial chips is alleen die van FTDI dat ik weet dat die ook direct inverted aan kan (maar moet gewijzigd worden met een software tool van FTDI).

Schema met NPN:
[Afbeelding]
Ik zou de R1 in dit schema aan 3v3 hangen, zodat het signaal 3v3 is. Ik weet niet hoe pickey de RPi is, de uart van een ESP32/8266 kan dat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

SamAerts schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Ja, als je de schema van @Septillion neemt en dat tussen de P1 en de CH340 hangt, werkt het prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vTSnKj1CszB6jiFH7ssv82TDcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jaAqOF9NszGVKOzzWMmxUclA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

iMars schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Ik zou de R1 in dit schema aan 3v3 hangen, zodat het signaal 3v3 is. Ik weet niet hoe pickey de RPi is, de uart van een ESP32/8266 kan dat wel aan.
Ja, als wat je aansluit een 3V3 device is dan R1 aan de 3V3. Officieel kan een pin van een ESP ook geen 5V aan ook al gaat het bij velen gewoon goed. Maar als ik ervoor ontwerp doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

SamAerts schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Straks eens zonder de 10k proberen
Zou dit kunnen verklaren waarom de usb niet wordt herkend door HA?

In HA maak ik gebruik van deze DSMR integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ eens uitzoeken of ik daarmee out of the box kan inverten

Bedankt voor de reactie!
Dat is de integratie voor DSMR_reader (gebruik ik voornamelijk). Denk dat je deze integratie bedoeld: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamAerts
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 12:38
iMars schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Dat is de integratie voor DSMR_reader (gebruik ik voornamelijk). Denk dat je deze integratie bedoeld: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Klopt! Die gebruik ik

Net de componentjes besteld om het schema van @Septillion te bouwen, wordt dus volgende week vervolgd

Bedankt voor alle advies, echt geweldig!

• 200454math
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 15:44
Ik heb via homewizzard een app op mijn telefoon en dat werkt prima
Uiteraard met het kastje van hun
Dus voor mij is het een gesloten onderwerp
Bedankt voor de reacties
Mvg Mathijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 21:19
Ik maak al jaren gebruik van dsmr-reader
Heb een database van een aantal jaar (precies het moment dat ik ben verhuisd naar een nieuwbouwwoning).
Nu is de slimme meter defect en is deze vervangen.
Nu staan alle statistieken verkeerd natuurlijk omdat de meter op 0 begint.
Volgens de documentatie moet ik die handmatig van de dag zelf aanpassen.
Iemand dit al eens gedaan en tips om dit makkelijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ComTech schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:50:
Ik maak al jaren gebruik van dsmr-reader
Heb een database van een aantal jaar (precies het moment dat ik ben verhuisd naar een nieuwbouwwoning).
Nu is de slimme meter defect en is deze vervangen.
Nu staan alle statistieken verkeerd natuurlijk omdat de meter op 0 begint.
Volgens de documentatie moet ik die handmatig van de dag zelf aanpassen.
Iemand dit al eens gedaan en tips om dit makkelijk te doen?
Heb je die vraag ook op de github van Dennis geplaatst? Zie toevallig deze voorbij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 21:19
iMars schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Heb je die vraag ook op de github van Dennis geplaatst? Zie toevallig deze voorbij komen :)
Nee dat is niet mijn bericht.
Ik had deze nog niet gelezen tijdje terug wel even gezocht toen ik wist dat mijn meter vervangen moest worden.
Ik ga de dag zelf aanpassen (kan morgen pas want staat nog niet in de lijst) en kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03
Beste mensen,
Ik heb een SmartGateways P1-reader aangeschaft via Vraag & Aanbod.
Het eerste dat ik moet doen is de firmware flashen want hij staat op België met een firware uit 2022.
Echter de internet connection check faalt. Ik heb de logs gedownload met ESP web tools en zie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Checking for firmware updates: 
[HTTPS] begin...
[HTTPS] GET...
[HTTPS] GET... failed, error: connection refused
Internet connection check failed.
Disabling firmware check.
Firmware check will be enabled again by restarting the gateway

Er zijn geen firewalls o.i.d. actief, ik heb hem verbonden met mijn Fritz!box zonder beperkingen.
Weet iemand hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@reinouts heb je de troubleshooting op de site van Smart Gateways al gevolgd? Suggesties die worden gegeven zijn o.a. checken of DNS goed staat ingesteld en nog wat andere zaken. Ze geven ook als tip om het ding te resetten en vervolgens met de hotspot van je telefoon te laten verbinden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 21:54
Ik heb vorig jaar een mailtje gehad dat je voor 31 december 2023 moest updaten omdat de updateservers verhuisd werden. Als je dat niet voor die datum zou doen dan zou updaten niet meer mogelijk zijn. Anders mail ze even, denk dat ze wel een handmatige procedure hebben. Mooi ding trouwens, al jaren erg tevreden mee en de support is altijd goed.
reinouts schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:16:
Beste mensen,
Ik heb een SmartGateways P1-reader aangeschaft via Vraag & Aanbod.
Het eerste dat ik moet doen is de firmware flashen want hij staat op België met een firware uit 2022.
Echter de internet connection check faalt. Ik heb de logs gedownload met ESP web tools en zie dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Checking for firmware updates: 
[HTTPS] begin...
[HTTPS] GET...
[HTTPS] GET... failed, error: connection refused
Internet connection check failed.
Disabling firmware check.
Firmware check will be enabled again by restarting the gateway

Er zijn geen firewalls o.i.d. actief, ik heb hem verbonden met mijn Fritz!box zonder beperkingen.
Weet iemand hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Hallo,

Ik heb een slimme meter in mijn meterkast met een P1 poort erop. Nu zou ik graag informatie willen uitlezen en willen loggen. Zo zou ik graag willen zien wat de spanning is op mijn 3-fase aansluiting, hoeveel mijn zonnepanelen opleveren, en als het kan, wat het verbruik per groep is in mijn kast.
Nu zal ik een systeen moeten kiezen. Ik heb geen server draaien thuis, maar het wel een Ubiquity Dream Router met daarin wat opslag. Het is nieuw voor mij en er zijn veel verschillende mogelijkheden.
Het liefst zou ik iets hebben zonder abonnement, maar er is veel keuze in hardware. Wat zouden jullie aanraden om het stroomverbruik etc. te kunnen bekijken en te loggen?

Schopje naar het grote topic. En wat heb jij al gevonden en waarom twijfel je?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 08-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solo-nl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-01 06:17
Ik heb een P1 Dongel Pro van Smart Stuff. Dit is de goedkoopste die ik kon vinden, zonder abonnement. Ik dacht rond de 25 euro. Data wordt 2 jaar opgeslagen en er zit een api bij. Ik heb de DSMR variant, je krijgt dan een dashboard op een ip adres in je netwerk, nadat je het ding hebt geconfigureerd op je wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
welke energieleverancier heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04

rvk

Pierdw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:33:
Zo zou ik graag willen zien wat de spanning is op mijn 3-fase aansluiting, hoeveel mijn zonnepanelen opleveren, en als het kan, wat het verbruik per groep is in mijn kast.
Wat je zonnepanelen opleveren ga je niet uit de P1 poort halen. Wel wat je teruglevert aan de energiemaatschappij. Maar daar is dan het gebruik van je eigen apparaten al af. Je zult dus ook je panelen apart uit moeten gaan lezen als je een goed beeld wilt hebben.

Bij de meeste dongels voor de P1 poort zit wel een gratis basis abonnement inbegrepen. Maar bv bij HomeWizard is inzicht in de 3 fases apart volgens mij in het premium abo. Wilde je die fases ook echt apart zien of was totaal voldoende?

Per groep is sowieso ook niet via de P1 poort te zien. Wil je echt het verbruik per groep dan zul je kWh meters in moeten gaan bouwen. Maar als je dat per groep wilt doen zul je een behoorlijk grote meterkast nodig hebben. Wel kun je met bv individuele kWh stekkers in je huis (bv de Shelly's) het verbruik van bepaalde apparaten (of groep apparaten) meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-06 21:54
Pierdw schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:33:
Hallo,

Ik heb een slimme meter in mijn meterkast met een P1 poort erop. Nu zou ik graag informatie willen uitlezen en willen loggen. Zo zou ik graag willen zien wat de spanning is op mijn 3-fase aansluiting, hoeveel mijn zonnepanelen opleveren, en als het kan, wat het verbruik per groep is in mijn kast.
Nu zal ik een systeen moeten kiezen. Ik heb geen server draaien thuis, maar het wel een Ubiquity Dream Router met daarin wat opslag. Het is nieuw voor mij en er zijn veel verschillende mogelijkheden.
Het liefst zou ik iets hebben zonder abonnement, maar er is veel keuze in hardware. Wat zouden jullie aanraden om het stroomverbruik etc. te kunnen bekijken en te loggen?

[mbr]Schopje naar het grote topic. En wat heb jij al gevonden en waarom twijfel je?[/]
Kijk eens op http://smartgateways.nl/ ze hebben een uitgebreide versie waarmee je klaar bent voor de toekomst en een esphome versie van 24,95. Ik heb de uitgebreide versie van 34,95. Als je daarbij home assistant neemt kun je alles wat je zoekt. Home assistant is gratis en je kunt er waarschijnlijk ook je zonnepanelen mee uitlezen. Vooral de dashboards zijn fijn waar je ook het verbruik en de spanning per fase ziet. Wil je geen home assistant, dan kun je een abo nemen en ook je inverter toevoegen en verbruik per fase en spanning zien. Als je vragen hebt kun je ze ook een mailtje sturen of bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rvk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Wat je zonnepanelen opleveren ga je niet uit de P1 poort halen. Wel wat je teruglevert aan de energiemaatschappij. Maar daar is dan het gebruik van je eigen apparaten al af. Je zult dus ook je panelen apart uit moeten gaan lezen als je een goed beeld wilt hebben.

Bij de meeste dongels voor de P1 poort zit wel een gratis basis abonnement inbegrepen. Maar bv bij HomeWizard is inzicht in de 3 fases apart volgens mij in het premium abo. Wilde je die fases ook echt apart zien of was totaal voldoende?

Per groep is sowieso ook niet via de P1 poort te zien. Wil je echt het verbruik per groep dan zul je kWh meters in moeten gaan bouwen. Maar als je dat per groep wilt doen zul je een behoorlijk grote meterkast nodig hebben. Wel kun je met bv individuele kWh stekkers in je huis (bv de Shelly's) het verbruik van bepaalde apparaten (of groep apparaten) meten.
Per groep kan je gewoon uit de p1 halen hoor, zie specificatie.

Het kan zijn dat niet alle software dat logt, die kijken alleen naar totalen. Maar je kan de sensoren gewoon uitlezen per groep.

Met mijn SlimmeLezer heb je helemaal geen abonnement nodig. Je moet alleen zelf iets hebben om te loggen. Een simpele raspberry pi voldoet al om DSMR-reader te draaien. Of graphana om zelf fancy grafieken te genereren. Heb je al home assistant draaien? Dan kan je de sensoren sowieso al uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

iMars schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:31:
[...]

Per groep kan je gewoon uit de p1 halen hoor, zie specificatie.

Het kan zijn dat niet alle software dat logt, die kijken alleen naar totalen. Maar je kan de sensoren gewoon uitlezen per groep.
Uit de slimme meter kun je data lezen per fase. Van de groepen in je elektrische installatie heeft de meter geen weet. Afgenomen en teruggeleverde energie kun je niet per fase uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 04:25:
[...]

Uit de slimme meter kun je data lezen per fase. Van de groepen in je elektrische installatie heeft de meter geen weet. Afgenomen en teruggeleverde energie kun je niet per fase uitlezen.
Ah ok, dan heb ik het verkeerd begrepen ;) ik dacht met groepen de fasen bedoeld werd.

I stand corrected :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
Bedankt voor de input allemaal.
Ben uitgekomen op een Home Assistant Green met een P1 meter die ik erbij kon bestellen. Mijn meter is DMSR 4.2, en dan zou ik de energie per fase moeten kunnen meten.
Heb ik het weekend een mooi smoesje om andere taken NIET uit te voeren ;-)
Heb ik het weekend een goede verklaring waarom ik de andere taken niet uit KON voeren ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door Pierdw op 09-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Pierdw schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:59:
Ben uitgekomen op een Home Assistant Green met een P1 meter die ik erbij kon bestellen. Mijn meter is DMSR 4.2, en dan zou ik de energie per fase moeten kunnen meten.
Mooi. En hoe ga je de opbrengst van je zonnepanelen nu loggen? Want dat wat je teruglevert is natuurlijk niet de opbrengst van je panelen (dat is hoger, incl. eigen verbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pierdw Je gaat geen energie per fase kunnen zien, dat houdt hij niet bij. Alleen de 4 energietelwerken over de hele aansluiting. Je kan wel het vermogen per fase zien. Maar vermogen != energie.

En inderdaad, zonder info van je zonnepanelen is je beeld incompleet. Het belangrijkste, je eigen verbruik, kan je anders niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 22:40

The Zep Man

🏴‍☠️

Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:42:
En inderdaad, zonder info van je zonnepanelen is je beeld incompleet. Het belangrijkste, je eigen verbruik, kan je anders niet zien.
Klopt. Voor goed inzicht heb ik voor een Enphase-aansluiting maar zelf CT-meetklemmen geïnstalleerd omdat de installateur dat niet deed. :F Dat lijkt mij best wel essentieel als je goed wilt sturen op eigen gebruik.

Ik heb wel een beetje teveel gecompenseerd voor het incomplete afleverwerk van de installateur, want ik had meteen zes meetspoelen geïnstalleerd voor drie fasen (levering door zonnepanelen, en energieverbruik vanaf het energienet). Dit terwijl ik al een P1-aansluiting uitlees op mijn meter die het verbruik vanaf het energienet meet. Een beetje dubbel, maar als ik toch bezig ben... :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:57
@Pierdw ...
Je kan wel het vermogen per fase zien. Maar vermogen != energie.
...
Vermogen * tijd = energie, dus je kunt energie uiteindelijk wel hier uit halen. Ik vermoed dat je dit binnen homeassistant ook wel kunt berekenen, maar ik zou niet weten hoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mcmd Kan wel, maar de nauwkeurigheid daarvan gaat een stukje lager zijn.

Bedoelde dus vooral dat de meter het niet doet.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 10-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:21:
@mcmd Kan wel, maar de nauwkeurigheid daarvan gaat een stukje lager zijn.

Bedoelde dus vooral dat de meter het niet doet.
Dat is ook maar de vraag. Zelf heb ik een P1 meter die iedere seconde zijn data uitspuugt en die ik ook bewaar. Als ik in deze data de energie verbruik bereken met gegevens vermogens door L1, L2 en L3, dan kom ik voor september uit op 31,882kWh, gegevens uit de meter voor energieverbruik zeggen 32,81kWh. Dat is minder dan 3% verschil.
De kleinste registratie van vermogen is 1W, bij energie is dat 0.001 kWh. Het eerste is bijna 4x nauwkeuriger. Dat wil niet meteen zeggen dat de uitkomst nauwkeuriger is.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk dat energieregistratie nauwkeuriger zal zijn, dat is tenslotte het doel van een P1 meter, maar de getallen van L1, L2 & L3 zijn wat mij betreft best goed bruikbaar.

Toevoeging: 1W gedurende 1 uur komt overeen met 0.0036kWh, dus kan via vermogen preciezer het verbruik gemeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door mcmd op 10-10-2024 17:18 . Reden: verduidelijking opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@mcmd Dat is wel een nette afwijking maar niet insignificant. Maar inderdaad zeker bruikbaar :) Vooral doordat huidige DSRM elke seconde data stuurt.

Snap alleen niet wat je bedoelt met 4x nauwkeuriger?

En er zijn inderdaad heel wat meer eisen aan de energieregistratie dan aan die van vermogen. Van laatste ligt zo ver ik weet ook niet vast wat de waarde moet zijn. Of dat het gemiddelde over de seconde moet zijn of puur instantaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
@Pierdw Je gaat geen energie per fase kunnen zien, dat houdt hij niet bij. Alleen de 4 energietelwerken over de hele aansluiting. Je kan wel het vermogen per fase zien. Maar vermogen != energie.

Oei, het idee was om de spanning op de drie fasen te kunnen monitoren. Mijn omvormer valt steeds uit omdat de spanning van 1 fase te hoog oploopt, terwijl de andere fasen goed blijven. Het probleem ligt op straat volgens de electricien. Mijn omvormer kan het lezen, behalve als de zon niet schijnt, want dan gaat hij uit. Hoop dat de P1 meter het op de een of andere manier wel kan zien. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Pierdw schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:23:
[...]
Oei, het idee was om de spanning op de drie fasen te kunnen monitoren. Mijn omvormer valt steeds uit omdat de spanning van 1 fase te hoog oploopt, terwijl de andere fasen goed blijven.
Voltage per fase staat gewoon in het P1 poort telegram.
Of zie je die bij DSMR 4.2 niet?
Inderdaad even kwestie van kaal telegrammetje binnen trekken en kijken wat er allemaal in staat.

[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 10-10-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pierdw Ik zie voltage niet in de DSMR 4.2.2 standaard staan, ben bang dat het een DSMR 5 feature is gezien ik het daar wel in zie staan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 16:38
mcmd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Toevoeging: 1W gedurende 1 uur komt overeen met 0.0036kWh, dus kan via vermogen preciezer het verbruik gemeten worden.
In mijn wereld geldt:
1 W * 1 h = 1 Wh = 0,001 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
Septillion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:22:
@Pierdw Ik zie voltage niet in de DSMR 4.2.2 standaard staan, ben bang dat het een DSMR 5 feature is gezien ik het daar wel in zie staan...
cr@p... nouja ik heb in ieder geval een mooie home assistant green straks.
De omvormer zit ergens aan in de groepenkast aangesloten op de 3 fasen, en die kan het meten. Is er geen apparaat die spanning kan aflezen per fase en die ik kan uitlezen via home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Volgende vraag... hoe krijg je de netbeheerder zo ver de huidige oude meter te vervangen door een nieuwe :+

Het kan dus wel, maar kosten €199,50 ?
https://www.enexis.nl/met...er/aanvragen/productkeuze

[ Voor 18% gewijzigd door rvk op 10-10-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rvk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Volgende vraag... hoe krijg je de netbeheerder zo ver de huidige oude meter te vervangen door een nieuwe :+
Klantenservice bellen en vragen om een nieuwe meter omdat de ouder meter kuren vertoond.
Ken genoeg die dat gedaan hebben onder het mom van, de P1 poort weigert regelmatig (kunnen ze toch niet testen) en zeggen dat de oudere meters minder betrouwbaar zijn dan de nieuwere. Beetje bluffen 8)

Als de huidige meter niet goed functioneert heb je recht op een nieuwe meter, en daar hoef je niet voor te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 10-10-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
hterhofte schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

In mijn wereld geldt:
1 W * 1 h = 1 Wh = 0,001 kWh
Oeps, je hebt helemaal gelijk :X
Lagere school is te lang geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pierdw schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:29:
Is er geen apparaat die spanning kan aflezen per fase en die ik kan uitlezen via home assistant?
3 stopcontacten zoeken die elk op een andere fase zitten en daar dan slimme stekkers met spanningsmeting in doen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12
solo-nl schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:56:
Ik heb een P1 Dongel Pro van Smart Stuff. Dit is de goedkoopste die ik kon vinden, zonder abonnement. Ik dacht rond de 25 euro. Data wordt 2 jaar opgeslagen en er zit een api bij. Ik heb de DSMR variant, je krijgt dan een dashboard op een ip adres in je netwerk, nadat je het ding hebt geconfigureerd op je wifi.
Hoe bevalt deze dongel in de praktijk? Is het een eenvoudige oplossing waaraan je geen omkijken hebt?
En zijn er anderen die gebruik maken van deze dongel van Smart Stuff?

[ Voor 6% gewijzigd door Adam1980 op 09-12-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Raven schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:21:
[...]

3 stopcontacten zoeken die elk op een andere fase zitten en daar dan slimme stekkers met spanningsmeting in doen?
Mijn slimme meter geeft deze informatie door iedere seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mcmd schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:36:
[...]

Mijn slimme meter geeft deze informatie door iedere seconde.
Ja, maar die hele discussie ging niet over DSMR 5 die dat heeft maar DSMR 4.2 die dat niet doet ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
Ik lees mijn Landis + Gyr al jaren uit met DSMR-Reader. Nu heeft mijn dochter een nieuw appartement met Kaifa MA105A meter. Ik heb vandaag een paar uur gespendeerd om daar data uit de p1 poort te krijgen (met een QNAP NAS). Ik heb 2 verschillende kabels gebruikt. Met 1 kabel heb ik welgeteld 3 telegrammen eruit kunnen krijgen (daar zaten uren tussen) maar meestal krijg ik helemaal niets. Ik gebruik de DSMR-reader datalogger maar daarin zal het probleem niet zitten. Hetzelfde issue (compleet geen data) treedt op met:

code:
1
sudo python3 -m serial.tools.miniterm /dev/ttyUSB0 115200 --xonxoff

Een van de telegrammen die ik wel kreeg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
/KFM5KAIFA-METER

1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(250103230146W)
0-0:96.1.1(4530303237303030303032313735323135)
1-0:1.8.1(009830.195*kWh)
1-0:1.8.2(008263.144*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.059*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00011)
0-0:96.7.9(00008)
1-0:99.97.0(2)(0-0:96.7.19)(170117074229W)(0000012192*s)(000101000001W)(2147483647*s)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.059*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303139333430323338333534303135)
0-1:24.2.1(250103220000W)(01162.444*m3)

Wat ik eigenlijk zoek is validatie van deze conclusies die ik heb getrokken:
  1. Ik gebruik de juiste kabel, want ik krijg (sporadisch) een telegram te zien
  2. De p1-poort van de Kaifa meter functioneert (af en toe)
  3. Of de kabel is brak of de Kaifa meter is brak, want ik krijg geen telegrammen elke X seconden
Zie ik iets over het hoofd? Kan ik nog iets anders proberen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RichieB Is dat het hele telegram? Daar mist wat :S

Welke kabels heb je gebruikt? Bij deze meter moet de data volgens mij geïnverteerd worden, al verklaard dat het zo nu en dan wel krijgen van een (incompleet) telegram niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 04-01-2025 09:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
@RichieB Is een oudje dsmr 4.05 op mijn eerste meter had ik een gelijk schema als hier https://willem.aandewiel....v4-slimme-meter-uitlezer/

Afbeeldingslocatie: https://www.compuron.nl/IoT/meter/P1I.png

bij sommige merken moet de datalijn met een pull up hoog gehouden worden. pin 5 tx-sm
Afbeeldingslocatie: https://willem.aandewiel.nl/wp-content/uploads/2019/04/DSMR_LevelShifter_Circuit-300x251.png

daarna zou het met putty elke 10 seconden moeten lukken 115200 8n1

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@habbekrats Bedankt voor je antwoord, maar ik gebruik geen WeMos maar een P1-USB kabel die door Linux wordt herkend als FT232RL. Kan ik in die kabel een modificatie doen om dit probleem op te lossen?

Is het niet vreemd dat zonder modificatie ik toch een paar telegrammen correct heb kunnen ontvangen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[  216.839704] usbcore: registered new interface driver usbserial
[  216.844314] usbserial: USB Serial Driver core
[  216.864830] usbcore: registered new interface driver ftdi_sio
[  216.871284] USB Serial support registered for FTDI USB Serial Device
[  216.876293] ftdi_sio 6-2:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
[  216.881643] usb 6-2: Detected FT232RL
[  216.886594] usb 6-2: Number of endpoints 2
[  216.891363] usb 6-2: Endpoint 1 MaxPacketSize 64
[  216.896082] usb 6-2: Endpoint 2 MaxPacketSize 64
[  216.900726] usb 6-2: Setting MaxPacketSize 64
[  216.908128] usb 6-2: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0
[  216.913039] ftdi_sio: v1.6.0:USB FTDI Serial Converters Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Raven schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:38:
@RichieB Is dat het hele telegram? Daar mist wat :S
Ja, dit is alles. Als ik even google dan zie ik dat ik wellicht "0-1:24.4.0" (VALVE_POSITION_GAS) mis, maar misschien produceert mijn meter die gewoon niet..
Welke kabels heb je gebruikt? Bij deze meter moet de data volgens mij geïnverteerd worden, al verklaard dat het zo nu en dan wel krijgen van een (incompleet) telegram niet.
Gewoon een P1-USB kabel van Marktplaats die zich identificeert als FT232RL / FTDI, zie hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

habbekrats schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:51:
@RichieB Is een oudje dsmr 4.05 op mijn eerste meter had ik een gelijk schema als hier https://willem.aandewiel....v4-slimme-meter-uitlezer/

[Afbeelding]

bij sommige merken moet de datalijn met een pull up hoog gehouden worden. pin 5 tx-sm
[Afbeelding]

daarna zou het met putty elke 10 seconden moeten lukken 115200 8n1
De dataline moet eigenlijk altijd met een pull-up weerstand hoog gehouden worden. De P1 poort is een open collector aansluiting. Soms werkt het zonder de pull-up, maar netjes is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RichieB schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Ja, dit is alles. Als ik even google dan zie ik dat ik wellicht "0-1:24.4.0" (VALVE_POSITION_GAS) mis, maar misschien produceert mijn meter die gewoon niet..
De checksum hoort er ook nog bij, daarmee kun je controleren of het telegram niet corrupt is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Raven schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:19:
[...]

De checksum hoort er ook nog bij, daarmee kun je controleren of het telegram niet corrupt is.
Inderdaad, als de data corrupt is, komt het niet door de CRC check en zal je dus geen telegrammen zien verschijnen.

Wat je kan proberen @RichieB is om met putty of andere terminal programma even de seriele poort te openen. Zie je daar data voorbij komen, weet je dat het kabeltje werkt, maar dat de data corrupt is (gebeurd vrij vaak, in zo'n geval kan je een andere meter aanvragen). Krijg je geen data binnen, kijk dan of je kabel een pullup weerstand heeft als deze (ff opgezocht met google, niet mijn foto):
Afbeeldingslocatie: https://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/aliexpress-dutch-smart-meter.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@iMars Ik krijg met Python miniterm ook geen data binnen. Ik had gelezen dat de checksum (de regel die begint met !) optioneel is en dat niet alle meters die meesturen.

Bedankt voor het plaatje met de pull-up weerstand. Ik zal zo mijn soldeerbout opwarmen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@RichieB De enige keer dat ik die niet zag was toen er een niet-slimme digitale meter met
Wikipedia: IEC 62056 interface hier hing, die eindigde wel elk telegram met "!" maar geen checksum. Slimme doen dat volgens mij wel altijd met checksum.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@iMars Ik heb mijn kabel opgemaakt, had mijn soldeerbout en 1K weerstand gereed.... zit er al eentje in. -O-

Wat nu? Moet ik de weerstand juist verwijderen? Of is dat onzin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9PHKt23SaNffL2RYk2tChIrbtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaoQsy0EQThtawcI86K1YPPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn67V7MB5fa5ZCXmOnQsZn5_pYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9wcwJlrO023i8PqupbVsu2X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:24

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Die weerstand hoort daar (de P1 Data uitgang is open collector).

Waarom gebruik je eigenlijk "--xonxoff" (behalve copy/paste)? Bij jouw kabel hangt de P1 Data_Request ingang via de rode draad hard aan +5V en is dus geen enkele vorm van flow control van toepassing.

Je wilt ook geen last hebben van karakter encondings en andere transformaties. Gebruik "--raw" om dat te verhinderen.

Kun je wel telegrammen ontvangen buiten python om? Dit is mijn scriptje om P1-data naar stdout te sturen:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
PORT=/dev/ttyUSB0

stty -F $PORT raw speed 115200 >/dev/null
cat $PORT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:

Waarom gebruik je eigenlijk "--xonxoff" (behalve copy/paste)? Bij jouw kabel hangt de P1 Data_Request ingang via de rode draad hard aan +5V en is dus geen enkele vorm van flow control van toepassing.

Je wilt ook geen last hebben van karakter encondings en andere transformaties. Gebruik "--raw" om dat te verhinderen.

Kun je wel telegrammen ontvangen buiten python om? Dit is mijn scriptje om P1-data naar stdout te sturen:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
PORT=/dev/ttyUSB0

cat $PORT
@RichieB wat @ZwarteIJsvogel zegt,... de weerstand hoort daar omdat alle meters een open collector aansluiting hebben (optcocoupler voor galvanische scheiding). Wat ik ook al eerder zei, probeer via terminal/cli/putty/whatever even de usb-serialport uit te lezen. Kans is groot dat de kabel gewoon werkt, maar dat je meter corrupte data uitspuugd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RichieB Helemaal eens met @iMars, gebruik gewoon eens een terminal programma om zaken uit te sluiten.

Maar ik zit nog even te kijken, is data_request (pin2) wel aangesloten? Want ik zie maar 3 verbonden draden en de 4e groene hangt los. Dus zit deze verbinding nog ergens anders / staat er werkelijk netjes 5V op die lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Septillion schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:08:
@RichieB Helemaal eens met @iMars, gebruik gewoon eens een terminal programma om zaken uit te sluiten.

Maar ik zit nog even te kijken, is data_request (pin2) wel aangesloten? Want ik zie maar 3 verbonden draden en de 4e groene hangt los. Dus zit deze verbinding nog ergens anders / staat er werkelijk netjes 5V op die lijn?
3 draden is voldoende, je maakt immers geen gebruik van de voeding uit de P1 poort, de USB poort geeft al 5v.

Als de 5v van de USB naar pin 2, Ground naar pin 3 (of 6) en data naar pin 5 van je RJ12 (p1 poort) gaat, is al voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@iMars Correct, maar mijn punt is dus dat ik na zou kijken of dat goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Septillion schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
@iMars Correct, maar mijn punt is dus dat ik na zou kijken of dat goed zit.
Uiteraard :) Ik neem de aanname (assumption is the MTF) dat dat wel goed zit, hij heeft er immers een paar goede telegrammen ermee kunnen lezen: RichieB in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Alles bij elkaar gezien, is mijn huidige gok dat de data corrupt is en dat er daarom maar 3 goede telegrammen doorheen kwam en heul veul niet.

Dus @RichieB : check de output even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@iMars Ja, dat zou ook goed kunnen. Maar als de DR niet goed verbinding maakt zou het dus ook onregelmatig kunnen zijn.

En had DSMR 4.0 al 5v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 22:40

The Zep Man

🏴‍☠️

RichieB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:51:
Ik lees mijn Landis + Gyr al jaren uit met DSMR-Reader. Nu heeft mijn dochter een nieuw appartement met Kaifa MA105A meter.
Ik heb geen ervaring met die meter, maar kwam dit tegen op AliExpress. Niet om jou die kabel te laten kopen, maar om de tekst in de omschrijving (die van elders geript is, waar kan ik zo even niet vinden in Google):
The P1 port is a RJ11/RJ12 port, using the following pin out:

I grabbed an old modem cable, with RJ11/RJ12 plug and then I connected the appropriate pins to a modern devices USB-BUB. This device provides all the pins required. The request pin, as described above must be kept “HIGH” to retrieve data (i.e. provide 5V all the time). So I connected the request pin to the USb-BUB 5V. The other pins are DATA for the output, which I connected to the RX pin of the USB-BUB and GND which I obviously connected to the USB-BUB’s ground. This is a temporary solution until I get a proper 5V FTDI cable.

Note: to connect to the serial port, you need special port settings: 7 data bits (instead of the more regular 8 ) with even parity at 9600 baud.

Software

The P1 port uses a reversed serial protocol (1=0 and 0=1), to get this to work with a FTDI chip (this chip is used on the USB-BUB) you need to reverse the RX pin. Luckily FTDI provides a tool known as FT_PROG to do this. on the domoticaforum for figuring this one out. Here is a screenshot which shows you how to make the inverse RX setting in FT_PROG:
Dit betreft ook een FTDI chip. Mogelijk heb je wat aan deze informatie. Zo niet, er worden (ook in Nederlandse webwinkels) kabels verkocht voor deze specifieke meter. Wellicht brengt dat nog een oplossing (en anders terugsturen en geld terugkrijgen).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 16:38
Septillion schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:50:
@iMars Ja, dat zou ook goed kunnen. Maar als de DR niet goed verbinding maakt zou het dus ook onregelmatig kunnen zijn.

En had DSMR 4.0 al 5v?
Ja, zie ook hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" met daarin een link naar een overzicht van dit soort specs van de verschillende versies en ook een overzicht van de inmiddels meer dan 90 verschillende soorten slimme meters die in Nederland zijn uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

hterhofte schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Ja, zie ook hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" met daarin een link naar een overzicht van dit soort specs van de verschillende versies en ook een overzicht van de inmiddels meer dan 90 verschillende soorten slimme meters die in Nederland zijn uitgerold.
Ja, die specs kan ik bijna dromen ;)
DSMR 2/3 : 9600 7E1 en geen 5v
DSMR 4 : 115200 8N1 en 5v/100mA
DSMR 5 : 115200 8N1 en 5v/250mA

En het vermogen wat ze kunnen leveren is ook een specificatie, en geen garantie ;) Genoeg DSMR 5 meters die moeite hebben met simpele esp8266 te voeden (mijn ethernet reader werkt op een DSMR 4 meter, maar de bekende ZIV meters, DSMR 5, vertikt het...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:
Check, ik laat de weerstand zitten. :)
Ok, dan is de "--xonxoff" waarschijnlijk nutteloos. Dit zat in een voorbeeld dat ik ergens tegen kwam. Met of zonder maakt voor mij niets uit.
[...]
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
PORT=/dev/ttyUSB0

cat $PORT
Dank! "stty" staat wel op de NAS. Helaas geeft dit script bij mij helemaal geen output, hetzelfde resultaat als met python dus. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
iMars schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Wat ik ook al eerder zei, probeer via terminal/cli/putty/whatever even de usb-serialport uit te lezen. Kans is groot dat de kabel gewoon werkt, maar dat je meter corrupte data uitspuugd...
Nee, helaas. Wat ik ook probeer, de P1 poort geeft helemaal geen output.. behalve die paar telegrammen vorige week dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
iMars schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Alles bij elkaar gezien, is mijn huidige gok dat de data corrupt is en dat er daarom maar 3 goede telegrammen doorheen kwam en heul veul niet.
Alle tests die ik tot nu toe gedaan heb (met python en met stty) doen helemaal geen error controle, gewoon data lezen en printen. Er wordt dus nergens iets gefilterd.
Dus @RichieB : check de output even ;)
Helaas, er is geen enkele output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
The Zep Man schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Ik heb geen ervaring met die meter, maar kwam dit tegen op AliExpress. Niet om jou die kabel te laten kopen, maar om de tekst in de omschrijving (die van elders geript is, waar kan ik zo even niet vinden in Google):
[...]
Hah, ik had dezelfde gedachte en heb deze vergelijkbare al besteld in de kleur "Kaifa MA105A". Als dit ook niet werkt ga ik klagen bij Liander want dan verdenk ik toch echt de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik denk nu echt dat de P1 poort van mijn meter kapot is. Na uren wachten krijg ik er troep uit met het script van @ZwarteIJsvogel :
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ ./test-p1.sh
/TER

-3:0.2.8(42)0-0:1.0.0(250108165918W)0-0:90323730303033231351851.819*kWh)
-0:1.8.2(00)
-0:2.8.1(000000.000*kWh)
�J���������������������

Zoals @iMars dus hier al zegt: de data is corrupt. Is dit genoeg reden om een nieuwe meter te krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 08-01-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:20
RichieB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:07:
Ik denk nu echt dat de P1 poort van mijn meter kapot is. Na uren wachten krijg ik er troep uit met het script van @ZwarteIJsvogel :
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ ./test-p1.sh
/TER

�J���������������������

Zoals @iMars dus hier al zegt: de data is corrupt. Is dit genoeg reden om een nieuwe meter te krijgen?
Ik zou eerst een goed werkende P1 meter van een ander even proberen (inclusief alle hardware). Ik heb wel eens corrupte data gekregen omdat ik per ongeluk een slechte voedingsadapter gebruikt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Martin7182 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Ik zou eerst een goed werkende P1 meter van een ander even proberen (inclusief alle hardware). Ik heb wel eens corrupte data gekregen omdat ik per ongeluk een slechte voedingsadapter gebruikt had.
Euh, hij hangt aan de USB poort van een QNAP NAS met 4 draaiende schijven er in. Die voeding werkt prima. Ik zal de volgende keer voor de zekerheid de P1 poort ook proberen uit te lezen met m'n MacBook om echt alles uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RichieB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:07:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ ./test-p1.sh
/TER

�J���������������������

Test de kabel op een andere meter (buren, vrienden, familie, etc). Als je meter geen goede data geeft (zo te zien bij jou en corrupt en inconsistent) is dat inderdaad een goede reden. Maar als het blijkt dat het de kabel is en ze komen voor niks omdat de meter wel goed is, kunnen ze voorrijkosten e.d. in rekening brengen.

Als de kabel van jij op een andere meter het wel doet, en bij jou niet, kan je er aardig zeker van zijn dat het inderdaad je meter is die raar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RichieB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Euh, hij hangt aan de USB poort van een QNAP NAS met 4 draaiende schijven er in. Die voeding werkt prima. Ik zal de volgende keer voor de zekerheid de P1 poort ook proberen uit te lezen met m'n MacBook om echt alles uit te sluiten.
Sluit ook je eigen meter uit, door het op een andere meter aan te sluiten zoals ik in mijn eerder bericht zei ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Met de P1 kabel van Ali had ik dezelfde problemen, maar op mijn MacBook met CoolTerm deed alles het prima. Er moest dus iets aan de hand zijn op de NAS. Ik had al met fuser en lsof gekeken of er een ander proces /dev/ttyUSB0 gebruikte. Daarmee had ik niets gevonden. Nu heb wat verder gezocht en ik vond hier een hint dat USB id 0403:6001 (de FTDI FT232 USB-Serial kabel heeft dat USB id) op een QNAP NAS gebruikt wordt door de /sbin/ups_yec UPS tool. Uiteindelijk vond ik hier de manier om die uit te schakelen:
code:
1
2
/sbin/daemon_mgr ups_yec stop "/sbin/ups_yec" &
rm /sbin/ups_yec

Daarna werkte het test script en DSMR-Reader als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-06 19:12
Vraagje. Ik heb een esp-p1 meter waarmee ik de meter uitlees. Via de dsmr integratie heb ik de data in home assistant.

Ik zou zeggen dat er geen verdere internetconnectie nodig is want de data is lokaal. Toch als ik het internet blokkeer via de router voor de p1 meter krijg ik geen data meer binnen. Maak ik een denkfout? Of kan ik het ergens in de settings aanpassen? Ik kan de esp meter nog wel gewoon benaderen via ip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

KingDurk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:54:
Vraagje. Ik heb een esp-p1 meter waarmee ik de meter uitlees. Via de dsmr integratie heb ik de data in home assistant.

Ik zou zeggen dat er geen verdere internetconnectie nodig is want de data is lokaal. Toch als ik het internet blokkeer via de router voor de p1 meter krijg ik geen data meer binnen. Maak ik een denkfout? Of kan ik het ergens in de settings aanpassen? Ik kan de esp meter nog wel gewoon benaderen via ip.
Het eerste waar ik aan denk (kan natuurlijk niet vanaf hier jouw situatie zien :+ ) is dat je meer blokkeert dan internet. Heb je apparte vlans? En zit P1 in een andere vlan dan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckmountain
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-05 19:36
Na één en ander gelezen te hebben wil ik jullie mijn code voor ESP32 niet onthouden.
Hij is supersnel, ongeveer 120 milliseconde.
CRC controle zit erin verwerkt.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
#include "crc16.h"  // uit de DSRM library 
#include <driver/uart.h>

// Configuratie constanten
#define P1_UART_NUM UART_NUM_2
#define P1_UART_RX_PIN 16
#define P1_UART_TX_PIN 17
#define P1_UART_BAUD 115200
#define P1_TELEGRAM_BUFFER_SIZE 2048 // Vergroot naar 2KB voor veiligheid
#define P1_START_CHAR '/'
#define P1_END_CHAR '!'
#define P1_CRC_LENGTH 4
#define P1_MAX_TIMEOUT 5000
#define P1_MAX_TELEGRAM_SIZE 1024 // Maximum grootte van één telegram

// Circulaire buffer implementatie
class CircularBuffer {
   private:
     uint8_t *buffer;
     size_t capacity;
     size_t readIndex;
     size_t writeIndex;
     size_t count;

public:
     CircularBuffer(size_t size)
         : capacity(size), readIndex(0), writeIndex(0), count(0) {
          buffer = new uint8_t[size];
     }

~CircularBuffer() { delete[] buffer; }

size_t available() const { return count; }

size_t freeSpace() const { return capacity - count; }

bool write(const uint8_t *data, size_t length) {
          if (length > freeSpace())
               return false;

for (size_t i = 0; i < length; i++) {
               buffer[writeIndex] = data[i];
               writeIndex = (writeIndex + 1) % capacity;
          }
          count += length;
          return true;
     }

size_t read(uint8_t *data, size_t length) {
          length = (length < count) ? length : count;
               data[i] = buffer[readIndex];
               readIndex = (readIndex + 1) % capacity;
          }
          count -= length;
          return length;
     }

void clear() { readIndex = writeIndex = count = 0; }

bool findPattern(const uint8_t *pattern, size_t patternLength,
                      size_t &position) {
          for (size_t i = 0; i < count; i++) {
               size_t pos = (readIndex + i) % capacity;
               bool found = true;
               for (size_t j = 0; j < patternLength && found; j++) {
                    if (buffer[(pos + j) % capacity] != pattern[j]) {
                         found = false;
                    }
               }
               if (found) {
                    position = i;
                    return true;
               }
          }
          return false;
     }
};

// Globale variabelen
CircularBuffer rxBuffer(P1_TELEGRAM_BUFFER_SIZE);
unsigned long lastValidTelegram = 0;

enum TelegramStatus {
     TELEGRAM_OK,
     TELEGRAM_NO_START,
     TELEGRAM_NO_END,
     TELEGRAM_INCOMPLETE,
     TELEGRAM_TIMEOUT,
     TELEGRAM_BUFFER_OVERFLOW,
     TELEGRAM_CRC_ERROR
};

// Helper template voor veilige min operatie
template <typename T, typename U> T safe_min(T a, U b) {
     return (a < static_cast<T>(b)) ? a : static_cast<T>(b);
}

// CRC functies
uint16_t hexStringToUint16(const char *hexStr) {
     uint16_t value = 0;
     sscanf(hexStr, "%4hx", &value);
     return value;
}

uint16_t calculateCRC16(const uint8_t *data, size_t length) {
     uint16_t crc = 0;
          crc = _crc16_update(crc, data[i]);
     }
     return crc;
}

bool validateCRC(const uint8_t *telegram, size_t length) {
     if (length < P1_CRC_LENGTH + 1)
          return false;

char crcStr[5];
     memcpy(crcStr, telegram + length - P1_CRC_LENGTH, P1_CRC_LENGTH);
     crcStr[4] = '\0';

uint16_t receivedCRC = hexStringToUint16(crcStr);
     uint16_t calculatedCRC = calculateCRC16(telegram, length - P1_CRC_LENGTH);

return receivedCRC == calculatedCRC;
}

void setupP1UartDMA() {
     uart_config_t uart_config = {.baud_rate = P1_UART_BAUD,
                                  .data_bits = UART_DATA_8_BITS,
                                  .parity = UART_PARITY_DISABLE,
                                  .stop_bits = UART_STOP_BITS_1,
                                  .flow_ctrl = UART_HW_FLOWCTRL_DISABLE};

// Reset UART voor een schone start
     uart_driver_delete(P1_UART_NUM);

if (uart_driver_install(P1_UART_NUM, P1_TELEGRAM_BUFFER_SIZE * 2, 0, 0,
                             NULL, 0) != ESP_OK) {
          Serial.println("UART driver installatie mislukt!");
          return;
     }

if (uart_param_config(P1_UART_NUM, &uart_config) != ESP_OK) {
          Serial.println("UART configuratie mislukt!");
          return;
     }

if (uart_set_pin(P1_UART_NUM, P1_UART_TX_PIN, P1_UART_RX_PIN,
                      UART_PIN_NO_CHANGE, UART_PIN_NO_CHANGE) != ESP_OK) {
          Serial.println("UART pin configuratie mislukt!");
          return;
     }
     // Voeg deze regel toe voor invertering:
     uart_set_line_inverse(P1_UART_NUM, UART_SIGNAL_RXD_INV);
     uart_flush(P1_UART_NUM);
}

TelegramStatus processP1Telegram() {
     static uint8_t tempBuffer[P1_MAX_TELEGRAM_SIZE];
     size_t startPos = 0;
     TelegramStatus result = TELEGRAM_NO_START;

// Zoek start character
     uint8_t startPattern[] = {P1_START_CHAR};
     if (!rxBuffer.findPattern(startPattern, 1, startPos)) {
          return TELEGRAM_NO_START;
     }

// Lees data tot aan start character
     if (startPos > 0) {
          rxBuffer.read(tempBuffer, startPos);
     }

// Zoek end character en CRC
     size_t available = rxBuffer.available();
     size_t endPos = 0;
     bool foundEnd = false;

for (size_t i = 0; i < available && endPos < P1_MAX_TELEGRAM_SIZE; i++) {
          uint8_t byte;
          rxBuffer.read(&byte, 1);
          tempBuffer[endPos++] = byte;

if (byte == P1_END_CHAR) {
               if (i + P1_CRC_LENGTH < available) {
                    // Lees CRC
                    rxBuffer.read(&tempBuffer[endPos], P1_CRC_LENGTH);
                    endPos += P1_CRC_LENGTH;
                    foundEnd = true;
                    break;
               }
          }
     }

if (!foundEnd) {
          return TELEGRAM_INCOMPLETE;
     }

// Valideer CRC
     if (!validateCRC(tempBuffer, endPos)) {
          Serial.println("CRC validatie mislukt");
          return TELEGRAM_CRC_ERROR;
     }

// Verwerk geldig telegram
     Serial.println("Geldig telegram ontvangen:");
     Serial.write(tempBuffer, endPos);
     Serial.println();
     Serial.println();

lastValidTelegram = millis();
     return TELEGRAM_OK;
}

void setup() {
     Serial.begin(115200);
     setupP1UartDMA();
     Serial.println("P1 DMA Receiver gestart met verbeterde buffer handling");
}

void loop() {
     size_t length = 0;

if (uart_get_buffered_data_len(P1_UART_NUM, &length) != ESP_OK) {
          Serial.println("Fout bij opvragen buffer lengte");
          delay(100);
          return;
     }

if (length > 0) {
          uint8_t tempBuffer[128]; // Kleine buffer voor incrementele lezen
          size_t readSize = safe_min<size_t>(length, sizeof(tempBuffer));

int readLength =
              uart_read_bytes(P1_UART_NUM, tempBuffer, readSize, 0);

// Nieuwe diagnostische logging
          Serial.printf("Beschikbare bytes: %d, Gelezen bytes: %d\n", length,
                        readLength);
          Serial.println("Bytes (HEX):");
          for (int i = 0; i < readLength; i++) {
               Serial.printf("%02X ", tempBuffer[i]);
          }
          Serial.println();

if (readLength > 0) {
               if (!rxBuffer.write(tempBuffer, readLength)) {
                    Serial.println("Buffer vol, oudste data wordt verwijderd");
                    // Maak ruimte vrij in de buffer
                    size_t toRemove = safe_min<size_t>(
                        static_cast<size_t>(readLength), rxBuffer.available());
                    uint8_t dummy[128];
                    rxBuffer.read(dummy, toRemove);
                    rxBuffer.write(tempBuffer, readLength);
               }

// Verwerk alle complete telegrammen in de buffer
               while (rxBuffer.available() > 0) {
                    TelegramStatus status = processP1Telegram();

if (status == TELEGRAM_INCOMPLETE) {
                         break; // Wacht op meer data
                    }

if (status == TELEGRAM_CRC_ERROR) {
                         // Zoek naar volgend start karakter
                         size_t nextStart;
                         uint8_t startPattern[] = {P1_START_CHAR};
                         if (rxBuffer.findPattern(startPattern, 1, nextStart)) {
                              uint8_t dummy[128];
                              rxBuffer.read(dummy, nextStart);
                         }
                    }
               }
          }
     }

// Check timeout
     if (millis() - lastValidTelegram > P1_MAX_TIMEOUT) {
          Serial.println("Timeout - geen geldig telegram ontvangen");
          rxBuffer.clear();
          uart_flush(P1_UART_NUM);
     }

taskYIELD(); // Laat andere taken ook draaien
}

Wel even in code-tags

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-02-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

duckmountain schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:35:
Na één en ander gelezen te hebben wil ik jullie mijn code voor ESP32 niet onthouden.
Hij is supersnel, ongeveer 120 milliseconde.
CRC controle zit erin verwerkt.

[..]
Zie: Overzicht van UBB-codes en dan vooral: Overzicht van UBB-codes #tag_code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als aanvulling op hierboven: "=c" erbij ;) @duckmountain [code=c] [/]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-06 19:12
iMars schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Het eerste waar ik aan denk (kan natuurlijk niet vanaf hier jouw situatie zien :+ ) is dat je meer blokkeert dan internet. Heb je apparte vlans? En zit P1 in een andere vlan dan HA?
Goede vragen. Goed om te weten dat het zou moeten kunnen. Dat zijn allemaal goede vragen en heb daar zo geen antwoord op. Bij andere eps32 werkt het wel door via de router het internet te blokkeren en ook enkele andere devices.

Wat betreft andere vlans weet ik niet. Heb wel iets ingesteld met vlan om de odido router er tussenuit te kunnen halen.

Ik ga verder op zoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

KingDurk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Goede vragen. Goed om te weten dat het zou moeten kunnen. Dat zijn allemaal goede vragen en heb daar zo geen antwoord op. Bij andere eps32 werkt het wel door via de router het internet te blokkeren en ook enkele andere devices.

Wat betreft andere vlans weet ik niet. Heb wel iets ingesteld met vlan om de odido router er tussenuit te kunnen halen.

Ik ga verder op zoek :)
Ik ken de Odido router niet, maar als dit een standaard "simpele" router is, zal deze mogelijk geen vlans ondersteunen. Ook omdat vlans je niks zegt, of niet weet, ga ik ervan uit dat je dat niet hebt, anders had je het wel geweten :+

In dat geval is het wel raar, de enige verwijzing wat ik bijvoorbeeld in de yaml config zet, is een verwijzing naar de volledige config op GitHub zodat je deze binnen kan halen op het moment dat je 'm in ESPHome adopteert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Voor wie op een leuke manier de data uit DSMR-reader wil weergeven: voor minder dan 10 euro is via AliExpress een ESP32 met een 2,8-inch touchscreen te koop, ook wel bekend als de Cheap Yellow Board (CYB).

Met de Arduino IDE, SquareLine Studio en de API van DSMR-reader is het eenvoudig om een display te maken voor je energieverbruik.

Als er interesse is, kan ik de code opschonen en beschikbaar stellen.

Met een druk op het scherm verander je de weergave naar de volgende "screen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBiwr_azPJ0s4HH-OSGXuDy7B7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59sAvOoWpSMcJ5dSmxBLOvgB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46xZiCLpvB13QIgRdRjlqKOQ_Hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmMkjqgRcU2YXKePsbzC2NH7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATjkpKSeg7Wk3Yjg6FKNkHaRYBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVxRVv77OoXMx7zXa1Ic9qEB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOjRi3otdFKxDAZgXS8fnv9zgac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4NICJN1dRTDS2iYoVnxqBMU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dwxFrkdoHZdnzkjtX1wkMKD5uc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAA82C4jshG01RoVXHq4qZ93.jpg?f=fotoalbum_tile

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:58
Volgens de DSMR spec mag de afwijking van de P1 timestamps maximaal 0.5s per 24h zijn. Bij mij is dat op dit moment +39s. Aangezien ik bij negatieve prijzen mijn PV inverter wil curtailen, moet ik het real-time zelfverbruik weten. Dat lukt niet met een P1 timestamp dat 39s voorloopt.

Weet iemand hoe Enexis hier mee omgaat? Ik dacht dat de P1 klok regelmatig gesynchroniseerd wordt maar kan daar niets over vinden. Weet iemand hoe dit zit?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
cville schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:05:
Volgens de DSMR spec mag de afwijking van de P1 timestamps maximaal 0.5s per 24h zijn. Bij mij is dat op dit moment +39s. Aangezien ik bij negatieve prijzen mijn PV inverter wil curtailen, moet ik het real-time zelfverbruik weten. Dat lukt niet met een P1 timestamp dat 39s voorloopt.

Weet iemand hoe Enexis hier mee omgaat? Ik dacht dat de P1 klok regelmatig gesynchroniseerd wordt maar kan daar niets over vinden. Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb wel eens de drift gemeten en zag toen dat periodiek er een correctie plaats vond. Waarom neem je niet de tijd van NTP bij de meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mcmd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Ik heb wel eens de drift gemeten en zag toen dat periodiek er een correctie plaats vond. Waarom neem je niet de tijd van NTP bij de meting?
Dat doe ik ook maar ik liep tegen het probleem aan dat mijn Tibber factuur niet klopte. Voor details zie hier.

Wat was bij jou de drift en hoe vaak wordt dit aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:06
cville schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:05:

Ik verwacht dat ze via de mobiele verbinding de tijd automatisch syncen met hun ntp servers. Kan zijn dat de mobiele dataverbinding het al een tijd niet meer doet. Je zou ze eens met de netbeheerder kunnen bellen daarover. Al weet ik niet hoeveel 39seconden drift uiteindelijk uitmaakt voor de Facturatie. Ik verwacht te verwaarlozen. Maar 39 seconden is wat ntp betreft lichtjaren verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
cville schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Dat doe ik ook maar ik liep tegen het probleem aan dat mijn Tibber factuur niet klopte. Voor details zie hier.

Wat was bij jou de drift en hoe vaak wordt dit aangepast?
Mijn metingen in 2025 (meting over 24uur), de som hiervan is .055264):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
20250101  Clock time difference drift:   0.496035s
20250102  Clock time difference drift:  -0.138769s
20250103  Clock time difference drift:   0.040407s
20250104  Clock time difference drift:   0.084711s
20250105  Clock time difference drift:  -0.072016s
20250106  Clock time difference drift:   0.024279s
20250107  Clock time difference drift:  -0.166070s
20250108  Clock time difference drift:   0.178835s
20250109  Clock time difference drift:  -0.879259s
20250110  Clock time difference drift:   0.397105s
20250111  Clock time difference drift:   0.243324s
20250112  Clock time difference drift:   0.882509s
20250113  Clock time difference drift:  -0.512395s
20250114  Clock time difference drift:   0.265710s
20250115  Clock time difference drift:  -0.785212s
20250116  Clock time difference drift:   0.369368s
20250117  Clock time difference drift:  -0.028547s
20250118  Clock time difference drift:  -0.623622s
20250119  Clock time difference drift:  -0.001768s
20250120  Clock time difference drift:   0.397134s
20250121  Clock time difference drift:   0.377085s
20250122  Clock time difference drift:   0.158007s
20250123  Clock time difference drift:  -0.534691s
20250124  Clock time difference drift:   0.335988s
20250125  Clock time difference drift:   0.086170s
20250126  Clock time difference drift:  -0.938938s
20250127  Clock time difference drift:   0.258718s
20250128  Clock time difference drift:   0.224167s
20250129  Clock time difference drift:   0.580399s
20250130  Clock time difference drift:  -0.506783s
20250131  Clock time difference drift:  -0.436553s
20250201  Clock time difference drift:   0.487582s
20250202  Clock time difference drift:   0.010845s
20250203  Clock time difference drift:   0.140824s
20250204  Clock time difference drift:   0.404301s
20250205  Clock time difference drift:  -0.231293s
20250206  Clock time difference drift:   0.109094s
20250207  Clock time difference drift:  -0.558256s
20250208  Clock time difference drift:  -0.043988s
20250209  Clock time difference drift:   0.986650s
20250210  Clock time difference drift:  -0.917101s
20250211  Clock time difference drift:   0.905397s
20250212  Clock time difference drift:  -0.083067s
20250213  Clock time difference drift:   0.085762s
20250214  Clock time difference drift:  -0.672501s
20250215  Clock time difference drift:   0.402929s
20250216  Clock time difference drift:   0.181605s
20250217  Clock time difference drift:  -0.168950s
20250218  Clock time difference drift:  -0.179161s
20250219  Clock time difference drift:   0.194140s
20250220  Clock time difference drift:  -0.791999s
20250221  Clock time difference drift:   0.410815s
20250222  Clock time difference drift:   0.197946s
20250223  Clock time difference drift:   0.148834s
20250224  Clock time difference drift:   0.110889s
20250225  Clock time difference drift:  -0.083144s
20250226  Clock time difference drift:  -0.675190s
20250227  Clock time difference drift:   0.757859s
20250228  Clock time difference drift:  -0.477308s
20250301  Clock time difference drift:   0.566526s
20250302  Clock time difference drift:  -0.765681s
20250303  Clock time difference drift:   0.474502s
20250304  Clock time difference drift:   0.259023s
20250305  Clock time difference drift:  -0.812854s
20250306  Clock time difference drift:   0.255759s
20250307  Clock time difference drift:   0.368005s
20250308  Clock time difference drift:   0.117826s
20250309  Clock time difference drift:  -0.630294s
20250310  Clock time difference drift:   0.409045s
20250311  Clock time difference drift:   0.142980s
20250312  Clock time difference drift:  -0.635721s
20250313  Clock time difference drift:   0.192248s
20250314  Clock time difference drift:  -0.051174s
20250315  Clock time difference drift:   0.126112s
20250316  Clock time difference drift:  -0.023231s
20250317  Clock time difference drift:   0.191674s
20250318  Clock time difference drift:   0.038584s
20250319  Clock time difference drift:   0.275428s
20250320  Clock time difference drift:   0.028464s
20250321  Clock time difference drift:  -0.699992s
20250322  Clock time difference drift:  -0.560641s
20250323  Clock time difference drift:   0.044077s
20250324  Clock time difference drift:   0.950925s
20250325  Clock time difference drift:  -0.040937s
20250326  Clock time difference drift:  -0.594231s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mcmd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Mijn metingen in 2025 (meting over 24uur), de som hiervan is .055264):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
20250101  Clock time difference drift:   0.496035s
20250102  Clock time difference drift:  -0.138769s
20250103  Clock time difference drift:   0.040407s
20250104  Clock time difference drift:   0.084711s
20250105  Clock time difference drift:  -0.072016s
20250106  Clock time difference drift:   0.024279s
20250107  Clock time difference drift:  -0.166070s
20250108  Clock time difference drift:   0.178835s
20250109  Clock time difference drift:  -0.879259s
20250110  Clock time difference drift:   0.397105s
20250111  Clock time difference drift:   0.243324s
20250112  Clock time difference drift:   0.882509s
20250113  Clock time difference drift:  -0.512395s
20250114  Clock time difference drift:   0.265710s
20250115  Clock time difference drift:  -0.785212s
20250116  Clock time difference drift:   0.369368s
20250117  Clock time difference drift:  -0.028547s
20250118  Clock time difference drift:  -0.623622s
20250119  Clock time difference drift:  -0.001768s
20250120  Clock time difference drift:   0.397134s
20250121  Clock time difference drift:   0.377085s
20250122  Clock time difference drift:   0.158007s
20250123  Clock time difference drift:  -0.534691s
20250124  Clock time difference drift:   0.335988s
20250125  Clock time difference drift:   0.086170s
20250126  Clock time difference drift:  -0.938938s
20250127  Clock time difference drift:   0.258718s
20250128  Clock time difference drift:   0.224167s
20250129  Clock time difference drift:   0.580399s
20250130  Clock time difference drift:  -0.506783s
20250131  Clock time difference drift:  -0.436553s
20250201  Clock time difference drift:   0.487582s
20250202  Clock time difference drift:   0.010845s
20250203  Clock time difference drift:   0.140824s
20250204  Clock time difference drift:   0.404301s
20250205  Clock time difference drift:  -0.231293s
20250206  Clock time difference drift:   0.109094s
20250207  Clock time difference drift:  -0.558256s
20250208  Clock time difference drift:  -0.043988s
20250209  Clock time difference drift:   0.986650s
20250210  Clock time difference drift:  -0.917101s
20250211  Clock time difference drift:   0.905397s
20250212  Clock time difference drift:  -0.083067s
20250213  Clock time difference drift:   0.085762s
20250214  Clock time difference drift:  -0.672501s
20250215  Clock time difference drift:   0.402929s
20250216  Clock time difference drift:   0.181605s
20250217  Clock time difference drift:  -0.168950s
20250218  Clock time difference drift:  -0.179161s
20250219  Clock time difference drift:   0.194140s
20250220  Clock time difference drift:  -0.791999s
20250221  Clock time difference drift:   0.410815s
20250222  Clock time difference drift:   0.197946s
20250223  Clock time difference drift:   0.148834s
20250224  Clock time difference drift:   0.110889s
20250225  Clock time difference drift:  -0.083144s
20250226  Clock time difference drift:  -0.675190s
20250227  Clock time difference drift:   0.757859s
20250228  Clock time difference drift:  -0.477308s
20250301  Clock time difference drift:   0.566526s
20250302  Clock time difference drift:  -0.765681s
20250303  Clock time difference drift:   0.474502s
20250304  Clock time difference drift:   0.259023s
20250305  Clock time difference drift:  -0.812854s
20250306  Clock time difference drift:   0.255759s
20250307  Clock time difference drift:   0.368005s
20250308  Clock time difference drift:   0.117826s
20250309  Clock time difference drift:  -0.630294s
20250310  Clock time difference drift:   0.409045s
20250311  Clock time difference drift:   0.142980s
20250312  Clock time difference drift:  -0.635721s
20250313  Clock time difference drift:   0.192248s
20250314  Clock time difference drift:  -0.051174s
20250315  Clock time difference drift:   0.126112s
20250316  Clock time difference drift:  -0.023231s
20250317  Clock time difference drift:   0.191674s
20250318  Clock time difference drift:   0.038584s
20250319  Clock time difference drift:   0.275428s
20250320  Clock time difference drift:   0.028464s
20250321  Clock time difference drift:  -0.699992s
20250322  Clock time difference drift:  -0.560641s
20250323  Clock time difference drift:   0.044077s
20250324  Clock time difference drift:   0.950925s
20250325  Clock time difference drift:  -0.040937s
20250326  Clock time difference drift:  -0.594231s
Dat lijkt me zeer acceptabel en een wereld van verschil met mijn 39s. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Sinds vandaag krijg ik geen data meer in Home Assistant van de lezer (ESP).
Mijn P1 lezer is bereikbaar via het netwerk.
De laadpaal (load balancer) is nog wel in staat om de digitale meter uit te lezen via de P1-poort.
De P1 telegrammen worden gesplitst d.m.v. een splitter (die het al jaren doet). Ook direct aangesloten (zonder splitter) op de poort heeft het zelfde resultaat.
Ik gebruik deze firmware: https://github.com/letsco...eleases/tag/mega-20241222
De logging van de P1 lezer (in de webinterface van ESPMegaP1) is leeg. ("Fetching log entries...")
De digitale meter is een Iskra AM550 (van Stedin)

HA logging zegt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
raise ParseError(File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 131, in validate_checksum
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^
self.validate_checksum(telegram_data)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dsmr_parser/parsers.py", line 83, in parse
parsed_telegram = self.telegram_parser.parse(telegram)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 159, in handle_telegram
Traceback (most recent call last):
2025-03-28 18:12:51.885 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] failed to parse telegram
dsmr_parser.exceptions.ParseError: Failed to perform CRC validation because the telegram is incomplete. The checksum and/or content values are missing.)

En dit iedere minuut.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Exception heeft het over een crc fout door incompleet telegram, kun je eens telnetten naar de esp (waarschijnlijk op poort 8088) en kijken hoe het telegram er uit komt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Aiolos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:12:
Exception heeft het over een crc fout door incompleet telegram, kun je eens telnetten naar de esp (waarschijnlijk op poort 8088) en kijken hoe het telegram er uit komt.
Daar zie ik wel berichten binnenkomen.

3f en een PV-installatie die nu teruglevert
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
...
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(25033015473
3)
1-0:72.36.0(00003)
1-0:32.7.0(237.1*V)
1-0:52.7.0(237.1*V)
1-0:72.7.0(236.6*V)
1-0:31.7.0(004*A)
1-0:51.7.0(006*A)
1-0:71.7.0(005*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(01.086*kW)
1-0:42.7.0(01.467*kW)
1-0:62.7.0(01.296*kW)
!47AC
...

Sommige berichten zijn wat langer waarbij het s/n wordt meegestuurd. Het verbruik (kw/h zie ik nergens).

Log level Error --> Info:
code:
1
2
1088539: WD : Uptime 18 ConnectFailures 0 FreeMem 18784 WiFiStatus: WL_CONNECTED 3 ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
...

Horen hier ook de P1 telegrammen te staan?

[ Voor 81% gewijzigd door timovd op 30-03-2025 16:16 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

timovd schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Daar zie ik wel berichten binnenkomen.

3f en een PV-installatie die nu teruglevert
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
...
0-0:1.0.0(25033015473
3)
1-0:72.36.0(00003)
1-0:32.7.0(237.1*V)
1-0:52.7.0(237.1*V)
1-0:72.7.0(236.6*V)
1-0:51.7.0(006*A)
1-0:71.7.0(005*A)
1-0:22.7.0(01.086*kW)
1-0:42.7.0(01.467*kW)
1-0:62.7.0(01.296*kW)
!47AC
...

Sommige berichten zijn wat langer waarbij het s/n wordt meegestuurd. Het verbruik (kw/h zie ik nergens).

Log level Error --> Info:
code:
1
2
1088539: WD : Uptime 18 ConnectFailures 0 FreeMem 18784 WiFiStatus: WL_CONNECTED 3 ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
...

Horen hier ook de P1 telegrammen te staan?
Dan lijkt het dus op een defecte slimme meter, een defecte poort op de slimme meter een defecte kabel of een defecte poort op je uitleesapparaat. Kwestie van uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@True de slimme meter of de poort lijkt mij niet, want de LB op de laadpaal werkt nog goed. Die kan ik ook nog uitlezen in HA.
De kabel heb ik ook al uitgesloten, want ik heb een splitter en die er tussenuit gehaald en meerdere kabeltjes geprobeerd.
Dan het uitleesapparaat; blijkbaar komen er dus wel telegrammen binnen, maar ik kan niet goed beoordelen of deze compleet of corrupt zijn.

Edit: Blijkbaar is er gisteren (om 21:00:05) nog wel een signaal in mijn HA gekomen en het dashboard geeft nu vele uren de zelfde waarden terug. Het doet dus toch nog iets.

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 31-03-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nieuw berichten er uit laten spugen met Telnet. Het serienummer heb ik onleesbaar gemaakt.
"1-0:1.8.1" zal telwerk I (levering dal) zijn. Dat is wel gek gezien de timestamp (overdag op een werkdag), aangezien ik nu teruglever (zie 1-0:x2.7.0) en het normaaltarief actief is. Andere telwerken zijn niet uit te lezen in recente berichten. Mijn energieleverancier kan op afstand wel de standen uitlezen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
0-0:1.0.0(250401154203S)
0
1-0:31.7.0(00)
1-0:51.7.0(005*A)
1-0:71.7.0(004*A)
1-0:22.7.0(00.967*kW)
1-0:42.7.0(01.370*kW)

1-0:62.7.0(01.175*kW)
!3C5E
/ISK5\2M550T-1014

1
000*kW)
1-0:22.7.0(00.962*kW)
1-0:42.7.0(01.330*kW)
1-0:62.7.0(01.169*kW)
!6EA3
/ISK5\2M550T-1014

0-0:1.0.0(250401154211S)
0-0:96.1.1(***)
1-0:1.8.1(002433.403*kWh)
1-0:1.8
.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.967*kW)
1-0:42.7.0(01.368*kW)
1-0:62.7.0(01.176*kW)
!D87F
/ISK5\2M550T-1014

0-0:1.0.0(250401154216S)
0-0:96.1.1(***)
1-0:1.8.1(002433.403*kWh)
1-0:1.8.2(001872.2
V)
1-0:51.7.0(005*A)
1-0:71.7.0(004*A)
1-0:22.7.0(00.969*kW)
1-0:42.7.0(0
1.365*kW)
1-0:62.7.0(01.172*kW)
!5F55
/ISK5\2M550T-1014

De berichten zien er niet erg georganiseerd uit, of hoort dat zo? Toch corrupte berichten waar mijn laadpaal/load balancer wel mee overweg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zie duidelijk de header, data en CRC. Dit ziet er niet heel corrupt uit, al lijkt er af en toe iets te ontbreken. Ik zou in ieder geval de CRC controleren om uitsluitsel te hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Martin7182 op 01-04-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Martin7182 en regel 17/18 en 31/32 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@timovd ik zou de contacten even schoonmaken met wat spiritus en evt. een kortere kabel proberen. Ik kreeg hier problemen met de nieuwe meter die met een hogere baudrate werkt. De kabel was te lang/slecht en dat gaf ook fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@timovd Dat je overdag 1-0:1.8.1 krijgt is op zich niet gek. Dat is gewoon een van de meterstanden en die zouden gewoon elke keer binnen moeten komen. Hij zou dan alleen niet op moeten lopen.

Maar verder mis je inderdaad grote brokken. Want je zou dus ook telkens 1-0:1.8.2, 1-0:2.8.1 en 1-0:2.8.2 binnen moeten krijgen (de andere 3 telwerken). En regel 17, 18, 31, 32, 45 en 46 zijn allemaal niet compleet.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste