• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:34
Lord Anubis schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:49:
Nog snel in een paar dgn een offerte indienen gaat mij niet meer lukken.
Dus uiteindelijk ligt het protocol in principe vast.
Don't worry, voor de meeste onderdelen ben je inderdaad te laat. Alleen voor Gateway B (de 'second source') start de aanbesteding pas in 2026.
Het protocol ligt ook minder onwrikbaar vast dan het lijkt. De App-layer is volledig modulair en OTA-updatebaar: nieuwe services uitrollen zonder meter te vervangen is by design mogelijk. De netbeheerders noemen dat zelf het 'Surf the Wave'-principe voor security en privacy-eisen.

Wat dat laatste betreft: de tender eist letterlijk "Privacy-by-Design principes toepassen" in de App-layer, maar de huidige invulling van de X4-datastroom (TLS dicht, maar de ontvanger van X4-waarden kan alle kwartierwaarden meelezen) is... laten we zeggen: klassiek :P. Met moderne cryptografische technieken is prima een verifieerbare factuur te maken zonder ook maar één kwartiermeting te zien, zelfs bij tijdgedifferentieerde tarieven. Gelukkig is dat dus precies het soort ding dat via een software-update recht te zetten is. Mits iemand dat tijdig agendeert.

[ Voor 12% gewijzigd door hterhofte op 13-04-2026 21:54 . Reden: duidelijk maken dat TLS natuurlijk wel toegepast wordt ]

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 15:29

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Vandaag heb ik een brief gehad van Enexis dat ze mijn DSMR 2.2 / GPRS meter komen vervangen. Enerzijds blij dat ik een DSMR 5.x meter krijg (en data per seconde), maar anderzijds was ik ook wel graag direct naar DSMR 6.0 met X1 poort overgestapt. Direct alle data bekabeld in m'n LAN...wat wil je nog meer richting Home Assistant, laadpaal, etc. etc.. Ik veronderstel dat het niet mogelijk is om de afspraak zo ver vooruit te verplaatsen...? Verder zullen ze eerst oude DSMR 5.x voorraden willen opmaken, dus dat zal wel redelijk kansloos zijn om daarop te wachten.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DSMR6 wordt voor zover ik weet nog helemaal niet geïnstalleerd.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• sjikker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
Ik zou graag mijn slimme meter (ziv 5cta) uit willen lezen in home assistant. Ik heb hiervoor een p1 naar usb kabel gekocht:

https://www.hashop.nl/P1-energiemeter-voor-Home-Assistant-USB

Als ik in home assistant dmv DMSR Smart Meter integratie een connectie probeer te maken via serial krijg ik failed to connect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqggi1mWC2H5nSbPZkXPVmdcQS8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gIuMMIRzW10RgMjMQMNjavVF.png?f=user_large
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Heb iets gelezen over dat goedkopere kabels niet de juiste FTDI chip hebben. Daar kan ik in de omschrijving niks over vinden van deze site.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 10-07-2026 11:44 . Reden: Link cleanup ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52

The Zep Man

🏴‍☠️

sjikker schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:30:
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Of een permissieprobleem of iets anders maakt al gebruik van de seriële poort. Geven de logs van Home Assistant meer informatie?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:09

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik zou graag mijn slimme meter (ziv 5cta) uit willen lezen in home assistant. Ik heb hiervoor een p1 naar usb kabel gekocht:

Als ik in home assistant dmv DMSR Smart Meter integratie een connectie probeer te maken via serial krijg ik failed to connect.
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Heb iets gelezen over dat goedkopere kabels niet de juiste FTDI chip hebben. Daar kan ik in de omschrijving niks over vinden van deze site.
Ik denk dat het een rechtenprobleem is (de foutmelding is helaas weinigzeggend). Ik heb aan mijn servertje een vergelijkbare kabel hangen en die zie ik als volgt in /dev:
code:
1
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Jul  4 06:51 ttyUSB0
Ik moest het account waarmee ik de P1 data lees lid maken van de groep dialout. Ik gebruik geen HA.

Wat je hebt geselecteerd is een symbolic link naar het device (bv. /dev/ttyUSB0). Je moet even kijken waar die link naartoe wijst, de link zelf is altijd 'root root'.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:50

BrammT

The one and only!

Ik heb bij Homewizard al lange(re) tijd een P1 meter in gebruik.
Dat bevalt hartstikke goed, maar nu hebben we een wat gewijzigde situatie:
1) We hebben meer apparaten die graag de P1 meter uit willen gaan lezen.
2) We hebben een tweede meterkast gekregen ca. op 15 meter leidingafstand.
In de meterkast hangt eigenlijk alleen nog de meter v/d netbeheerder, de P1 meter en een hoofdschakelaar naar meterkast 2. Daar hangt de groepenkast e.d. (onderdeel van techniche ruimte).

Nu heb ik voor probleem 1 een splitter RJ11 besteld bij Homewizard. Deze is gevoed en kan dus ook het signaal versterken. Nu is mijn vraag: Kan ik aan de slimme meter ongestraft een 15 meter snoer hangen naar meterkast 2 en vervolgens de splitter met daarachter de diverse uitlezende apparatuur? M.i. moet dat prima kunnen, maar ik weet het niet 100% zeker dus ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen hierin.

De andere optie betekent namelijk dat ik veel meer kabelwerk moet gaan leggen en dat de p1meter en splitter op een plek zitten waar ik ze liever niet wil hebben.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00

iMars

Full time prutser

[Afbeelding]
Gewoon even contact met ze opnemen, naar wat ik heb horen zegen, hebben ze goede support :)

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste