Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kroesss
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-12-2019
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel veel aan het lezen over mogelijkheden over het zelf uitlezen van mijn slimme meter met behulp van de P1-poort. Er is een heleboel info op dit forum, maar ook op andere sites en fora te vinden, en in al die informatie vind ik ook veel mogelijkheden. Ik ben benieuwd welke van deze mogelijkheden voor mij het beste zou zijn, en daarvoor ben ik dan ook op zoek naar jullie mening (en eventueel tips).

Ik heb een Kamstrup slimme meter, waar ook mijn gasmeter aan gekoppeld is. Ik heb geen zonnepanelen (misschien in de toekomst, maar dat zien we dan wel weer). Dat ik de P1 uit wil lezen is voor een (groot) deel uit hobby. Ik ben dus ook niet op zoek naar een kant-en-klare oplossing waarbij ik voor een paar tientjes meer alles plug-en-play klaar heb, daar heb ik geen lol aan :)

Mijn eerste ingeving was om een USB->TTL kabel met een FTDI-chip te voorzien van een RJ11-stekkertje en deze aan mijn Synology DS212j te hangen welke ook in de meterkast staat. Ik zou dan voor nog geen 10 euro klaar zijn. Bij het zoeken op informatie hierover kwam ik erachter dat iedereen die dit doet de data opslaat in een database op de NAS zelf, maar dat betekent volgens mij dat de HDD's volcontinue aan het draaien zullen zijn, en dat is gezien het stroomverbruik niet mijn bedoeling. Ik heb (nog) niet gevonden hoe ik in Python de informatie naar een URL kan sturen zodat ik het vanaf daar met PHP verder kan verwerken (ik ben goed bekend met PHP/MySQL en HTML/CSS/Javascript, maar niet direct met Python of een andere programmeertaal).

Tijdens mijn zoektocht ben ik ook vaak oplossingen met Raspberry's, Arduino's en Netduino's tegengekomen. Het probleem met zo'n zoektocht is dat je van alles wat tegenkomt, en op een gegeven moment de bomen niet meer door het bos ziet. Ik ben zoals gezegd niet bekend met deze printplaten, maar ik ga een uitdaging niet uit de weg.

Wie kan me helpen met advies over welk apparaat ik zou moeten proberen? Ik ben dus op zoek naar een manier waarbij ik op een goedkope manier (niet alleen in de aanschaf, maar ook in stroomverbruik) mijn meterstanden kan uitlezen, opslaan en bekijken. Gezien het kostenaspect denk ik dat een raspberry geen optie is, en een netduino lijkt ook minder aantrekkelijk qua prijs. een Arduino uno met ethernet-shield kost echter maar een euro of 15, maar of ik daarmee kan wat ik wil en wat het stroomverbruik hiervan is weet ik niet.

Ik kreeg onlangs het verzoek om mijn startpost aan te vullen met info hoe ik een en ander nu heb draaien, dus bij deze!

Mijn oplossing loopt via een Arduino Mega. Een Uno had als het goed is ook gekund, maar een Mega heeft meer geheugen en toen ik het kocht was het prijsverschil minimaal, dus waarom niet. Ik heb het via Ali gekocht, totale kosten voor de Mega, ethernet-shield en 1A stroomadapter was net geen 22 euro.

Toen dat allemaal binnen was ben ik begonnen met het script voor op de Mega. Ik heb denk ik enkele tientallen voorbeelden bekeken omdat ik dus totaal nog niet bekend was met de taal van Arduino. Enkele andere talen ken ik echter wel, dus door voorbeelden door te nemen lukt het op een gegeven moment wel om een beetje door te hebben wat er moet gebeuren, en met behulp van kopiëren/plakken uit de bekeken voorbeelden een eigen script op te bouwen.
Ik heb hierbij wel enkele keuzes gemaakt die voor mij werken, maar wellicht niet altijd voor iedereen:
  • Waar sla je de gegevens op? Ik wilde geen gebruik maken van een dienst buiten mijn eigen control. Er zijn best veel diensten die je data graag voor je willen opslaan, maar dat voelde voor mij niet goed. Ik programmeer zelf in PHP, dus de logische optie voor mij was om het op te slaan in een database op mijn eigen domeinnaam.
  • Hoe vaak wil je de gegevens opslaan? De P1-poort geeft iedere 10 seconden een nieuwe stand. Dat vond ik zelf wat fanatiek, vooral omdat ik het dus op een server ging opslaan. Ik heb er voor gekozen om in mijn script 1 bericht per minuut uit te lezen, en de andere 5 gewoon helemaal over te slaan. Dat scheelt uiteraard al 80% van de omvang van de database, terwijl ik nu nog steeds per minuut de data kan inzien wat voor mij meer dan voldoende is. Daarnaast verzamel ik in de Arduino eerst 5 berichten voordat ik het naar de server stuur. Dat scheelt weer een heleboel calls.
Maar goed, voordat de boel ging werken moest ik uiteraard eerst een kabel fabriceren die van de P1-poort naar de Arduino leidt. Daarvoor had ik bij Ali voor een paar euro ook een 74LS04-chip gekocht die het probleem van de inverted berichten op zou moeten lossen. Ik heb toen een oude telefoonkabel die ik nog in mijn kabel-verzameling had liggen doorgeknipt, en verbonden met de 74LS04 en Arduino volgens onderstaand schema. De 5V en GND-pinnen zijn volgens mij ook als zodanig aangegeven op de Mega zelf, voor de Digital 0 heb ik volgens mij pin 48 gebruikt als ik mijn documentatie nog op orde heb.

Ik heb nu het volgende script draaien. Hierin is ongetwijfeld heel veel te verbeteren. Zo is de manier van doorsturen verre van geavanceerd, maar het is dan ook een hobby-projectje. De verwerking van de data aan de PHP-kant is denk ik voor velen niet heel interessant omdat de meesten de data door zullen sturen naar mindergas of iets soortgelijks. Mocht er echter behoefte aan zijn dan kan ik het uiteraard wel plaatsen, laat dan even een berichtje achter :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
#include <AltSoftSerial.h>
#include <SPI.h>
#include <Ethernet.h>

byte mac[] = {0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED};
IPAddress ip(192,168,0,25); // IP-adres van Arduino Mega
char server[] = "www.mijn-domeinnaam.nl"; // Domeinnaam
EthernetClient client;
AltSoftSerial altSerial;
char c;
String inputString;
int interpret = 0;
int pos181;
int pos182;
int pos281;
int pos282;
int pos170;
int pos270;
int pos9614;
int pos2430;
int pos2440;
String T181;
String T182;
String T281;
String T282;
String T170;
String T270;
String T9614;
String T2430;
String T2440;
String single;
String querystr = "";
int minutecounter = 1;
int sendcounter = 1;

void setup() {
  Serial.begin(9600);

altSerial.begin(9600);
  Ethernet.begin(mac, ip);
  delay(1000);
}

void loop() {
  while (altSerial.available() > 0) {
    c = altSerial.read();
    c &= ~(1 << 7);
    char inChar = (char)c;
    //Serial.print(inChar);
    inputString += c;
    if(c == '!'){
      interpret = 1;
    }
  }

if (interpret == 1) {
    if (minutecounter == 6) {
      pos181 = inputString.indexOf("1-0:1.8.1", 0);
      T181 = inputString.substring(pos181 + 10, pos181 + 15) + inputString.substring(pos181 + 16, pos181 + 19);
     // Serial.println("T181 = " + T181);
      pos182 = inputString.indexOf("1-0:1.8.2", 0);
      T182 = inputString.substring(pos182 + 10, pos182 + 15) + inputString.substring(pos182 + 16, pos182 + 19);
     // Serial.println("T182 = " + T182);
      pos281 = inputString.indexOf("1-0:2.8.1", 0);
      T281 = inputString.substring(pos281 + 10, pos281 + 15) + inputString.substring(pos281 + 16, pos281 + 19);
     // Serial.println("T281 = " + T281);
      pos282 = inputString.indexOf("1-0:2.8.2", 0);
      T282 = inputString.substring(pos282 + 10, pos282 + 15) + inputString.substring(pos282 + 16, pos282 + 19);
     // Serial.println("T282 = " + T282);
      pos170 = inputString.indexOf("1-0:1.7.0", 0);
      T170 = inputString.substring(pos170 + 10, pos170 + 14) + inputString.substring(pos170 + 15, pos170 + 17);
     // Serial.println("T170 = " + T170);
      pos270 = inputString.indexOf("1-0:2.7.0", 0);
      T270 = inputString.substring(pos270 + 10, pos270 + 14) + inputString.substring(pos270 + 15, pos270 + 17);
     // Serial.println("T270 = " + T270);
      pos9614 = inputString.indexOf("0-0:96.14.0", 0);
      T9614 = inputString.substring(pos9614 + 15, pos9614 + 16);
     // Serial.println("T9614 = " + T9614);
      pos2430 = inputString.indexOf("0-1:24.3.0", 0);
      T2430 = inputString.substring(pos2430 + 11, pos2430 + 23);
     // Serial.println("T2430 = " + T2430);
      pos2440 = inputString.indexOf("(m3)", 0);
      T2440 = inputString.substring(pos2440 + 7, pos2440 + 12) + inputString.substring(pos2440 +13, pos2440 + 16);
      // Serial.println("T2440 = " + T2440);

single = "-" + String(sendcounter) + "_" + T181 + "_" + T182 + "_" + T281 + "_" + T282 + "_" + T9614 + "_" + T170 + "_" + T270 + "_" + T2430 + "_" + T2440;
      Serial.println("single = " + single);

querystr += single;
     // Serial.println("single = " + querystr);

sendcounter++;

if(sendcounter > 5){
        httpRequest();
        sendcounter = 1;
        querystr = "";
        delay(1000);
        client.stop();
      }

minutecounter = 1;
    }
    else {
      minutecounter++;
    }
    inputString = "0";
    interpret = 0;
  }
}

void httpRequest() {
  // if there's a successful connection:
  if (client.connect(server, 80)) {
    Serial.println("connected");
    Serial.println(String(sendcounter - 1) + querystr);
    client.println("GET /p1Save.php?q=" + String(sendcounter - 1) + querystr + " HTTP/1.1");
    client.println("Host: www.mijn-domeinnaam.nl");
    client.println("User-Agent: arduino-ethernet");
    client.println("Connection: close");
    client.println();
    Serial.println("upload done");
  } 
  else {
    client.stop();
  }
}

Kroesss wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:01 (59%)

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03-2019
Je kunt natuurlijk ook stevig wat metingen in het geheugen bufferen: als je iedere minuut meet kom je op 60 metingen per uur, als je dan per uur wegschrijft komen de schijven eens per uur even uit hibernation. En dat is ook ideaal voor USB sticks (minder schrijfopdrachten), dus eventueel kun je het combineren.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 19-03-2019
quote:
Kroesss schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 23:44:
@ThinkPad De mysql op een usb-stick is inderdaad een optie waar ik nog niet aan had gedacht! Dat is zeker een beetje googlen waard!

@Bezuiniger De meter geeft standaard iedere 10 seconden de stand af op de P1-poort. Per uur kom je dan dus op 360 metingen, en ik weet niet hoeveel er in het geheugen van de NAS passen. Ik zou ook niet standaard ieder uur de HDD's uit hibernation willen halen, want volgens mij blijven ze dan 20 minuten actief, en dan heb je dus alsnog 33% van de tijd alles op volle bak draaien. In combinatie met de USB kan het inderdaad wel interessant zijn.

Ik blijf uiteraard openstaan voor tips en tricks!
De 212J heeft 256MB geheugen, dus daar kun je wel wat in kwijt. Uiteindelijk zijn het per meting maar 6 getallen die nuttig zijn dus daar kun je er heus wel wat van in het geheugen houden.
En dat je 6x per minuut data binnenkrijgt wil niet zeggen dat je die ook perse moet opslaan. Zelf sla ik per minuut een meting op, dat geeft op de lange termijn ook genoeg resolutie.

• eborn
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-01 14:45
Mijn DX plug is gewoon gaar. Heb vandaag getest met een andere kabel, omdat ik ook mijn alarmsysteem moest aanpassen. Die leek wel te werken met de DX plug, maar gaf ook signaal problemen. De DX kabel die ik gebruikte werd netjes herkend als CH340 chip. Deze geleende kabel heeft de PL-2303. Beiden zouden moeten werken, maar met de PL-2303 werkt het dus direct.

Toch maar eens kijken of ik nog zo'n kabeltje op de kop kan tikken :)

• spaceboy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:19

spaceboy

op grote hoogte

Ik ben ook aan het hobby'en met de slimme meter maar ik kom er niet helemaal uit. Heb alles van gejanssen.com gevolgd en her en der op internet verder gezocht maar het probleem blijft. Hopelijk kan iemand hier mij helpen?

Situatie:
- Kaifa slimme meter
- Raspberry pi B+
- USB-naar-meter kabel via Marktplaats gekocht

Na wat gevogel kwam ik erachter (via een blog ergens) dat de Kaifa met 115200 baud ipv de 9600 van Ge Janssen communiceert. Na die aanpassing en wat experimenten met andere instellingen kan ik zowaar standen uitlezen.

Er is 1 probleem: in ongeveer de helft van de metingen (of dat nou handmatig of via crontab gebeurt maakt niet uit) krijg ik geen response en blijft de readline() hangen.

Mijn vraag is: weet iemand waar ik de oplossing kan zoeken? Kan die kabel "net niet goed" zijn? Maakt die hogere baudrate het proces foutgevoelig? Is dit altijd zo bij Kaifa?

Thanks alvast!

Edit: we zijn een dag verder en wat verder tweaken heeft me volgens mij geholpen. Voor de Kaifa (en wellicht alle nieuwere meters (DSMR4?) moet je namelijk ook de XONXOFF bit op 1 zetten. Voor mij heeft het in elk geval geholpen, hij heeft in ruim 12 uur elke 5 minuten meten geen 1x gehapert. Dit is het configuratie-deel uit mijn script. Misschien heeft iemand anders hier nog wat aan...

Resultaat voor vandaag:

spaceboy wijzigde deze reactie 06-08-2014 21:58 (22%)

succes is een keuze

• mr_soulman
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-01-2015
Heb ik toch verdikkeme hier een jaar overgedaan !!
Werk met een Qnap ts112 met linux erop, heb daar een webservertje op en een weerstation met fhem.
Had via de site gejanssen.com bij dx.com de usb adapter besteld, maar kreeg alleen maar abracadabra
Ook verscheidene kabels gebruikt, allen abracadabra
Vroeg me steeds af , of het in het inverteren zat, ook met een ftdi gebaseerde adapter werkte het niet.
Las later dat linux problemen kon geven , dus putty geprobeerd, ook niet.
Toen eens geprobeerd met een transistor te inverteren -> ook niet.
Toen las ik hier dat iemand een pull-up weerstand gebruikte , en BOEM het werkt !!
Ik had een 3k3 liggen , deze tussen pen 2 en pen 4 gesoldeerd.

FRAPPANT:
putty windows werkt.
linux: cu werkt.
minicom werkt niet !
perl Device::serial werk niet
na een hexdump van data gedaan te hebben , zag ik dat bit 7 ( het hoogste bit ) vaak op 1 stond, daarna in de perl inlees routine , een & met 127 gedaan ( zodat bit 7 altijd op 0 komt ) En toen was het goed.

Hoop dat iemand hier wat mee kan , want ik kreeg het niet voor elkaar, totdat ik er achter kwam een pull-up weerstand te gebruiken !!

groet'n Gert

• Lakini
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 27-08-2019
Ik probeer een P1 kabel te maken, maar het lijkt erop dat ik iets niet goed doe. Ik heb een kabel met usb -> seriële stekker, ik dacht dat ik de losse kabeltjes daarvan gewoon kon aansluiten op een rj11 stekker maar ik geloof dat ik de seriële stekker er wel aan moet laten zitten?

Aan de seriële stekker kant heb ik vier kabeltjes:
Rood - VDD
Wit - DN
Groen - DP
Zwart - GND
Kan ik deze zo aansluiten via rj11 stekker of moet ik gebruik maken van de pinnen in de seriële stekker?

• ST10©DE
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-01 23:06

ST10©DE

Dus.............

Hmm, met de ch340 kabel van Ali kreeg ik het volgende:

Betekend dit dat er nog geinverteerd moet worden?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Sinds een poosje heb ik ook een slimme meter van Liander, een Landis & Gyr type ZCF110. Na een beetje speurwerk vind ik er wat info over, onder andere op de site:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/ Ik lees daar:

"De P1 poort is een seriële poort (is optioneel) op je digitale elektra meter waarin je een RJ-11 (Registered Jack) stekkertje kan steken (bekend van de telefoonaansluitingen) om zo de meterstanden en het verbruik uit te lezen. Het is niet mogelijk om gegevens naar de poort te sturen!
Onderaan deze pagina heb ik de informatiebladen “Dutch Smart Meter Requirements” (DSMR) toegevoegd
".

Oké, duidelijk verhaal en daar vind ik inderdaad ook een nadere specificatie waarmee ik mede met de tips die hier al besproken zijn wel genoeg aan heb, mocht ik ook plannen in die richting hebben.

Waar ik me echter een beetje over verbaas, is dat dit gewoon zomaar door iedereen mag en kan worden aangesloten. Ik bedoel hiermee de vraag of wat achter dat poortje zit aan elektronica fool-proof is. Stel dat er een haast niet voor te stellen knoeier, maar je weet maar nooit, bezig is met een zelf in elkaar geprutst stukje elektronica dat werkt op een veel te hoge spanning waardoor hij in een fractie van een seconde alles opblaast. Zelf had ik aanvankelijk voordat ik het nader bekeek de voorstelling dat het misschien een draadloze overdracht zou zijn, een inductieve of capacitieve, maar het blijkt een gewoon telefoonstekkertje te zijn. Zou er over dit aspect zijn nagedacht?

Edit:
Welke info kan via die P!-poort uitgelezen worden? Zijn dat alleen maar pulsjes van een bepaald aantal Wh per impuls, of is het veel meer?

Techneut wijzigde deze reactie 10-12-2015 19:04 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-01 21:58
Ik heb ook een L+G E350 die ik uitlees met de hardware serial op de ESP8266. Aangesloten als volgt:

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 21:38
Geen usb gebruiken maar gewoon op de UART van de Raspberry (GPIO 10) dan is dat verhaal met rare teken weg. http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink1.html

19roland70 wijzigde deze reactie 04-06-2016 10:26 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-01 09:55
Wat maakt het uit op welke seconde de boel verstuurd wordt? In je script wacht je gewoon tot je een volledig telegram binnen hebt toch? (1e regel beint met /, laatste begint met !)

Het lijkt er gewoon op dat je incomplete telegrammen probeert te parsen.

PV : 1500wp SSW 35°, 2500wp NNE 23° PVoutput

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:30

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Cool thanks.

Ben nu trouwens met een ander project bezig.

Heb een Analoog naar Digitaal convertje gekocht voor de RPi (ADC) met 8 analoge ingangen.
Daarop ga ik 8x een ACS712 aansluiten.

Deze stroommeters komen op 8 verschillende groepen uit de meterkast en zo kan ik dus de stroom (opgenomen wattage wil ik plotten) meter per groep.

Gewoon omdat het kan.

Nu nog een open source home automation zoeken. Ik vind emoncms niet zo mooi en het liefst heb ik een Fibaro Home Center 2 hangen, maar die zijn zo duur. Dus zit aan deze te denken: http://www.homegenie.it/

Tylen wijzigde deze reactie 03-08-2016 11:44 (95%)

A wise man once said: 'Work is not a place."

Hier het script wat ik gebruik om de P1-poort van mijn slimme meter uit te lezen: smartmeter-influxdb.py --> nieuwe versie die ook CRC controleert: hier Helaas, het checken van CRC werkt opzich wel, maar ik krijg nog steeds incorrecte data terug. Het is beter om een nieuw P1 > InfluxDB script te schrijven op basis van https://github.com/nrocco/smeterd denk ik.

Ik heb het script niet zelf gemaakt dus kan er niet inhoudelijk op reageren waarom iets op manier A of manier B is gedaan :+

De data wordt door het script weggeschreven naar InfluxDB. De verzamelde data maak ik dan vervolgens met Grafana weer grafiekjes mee.

Om het script automatisch te starten bij booten van m'n systeem en automatisch te laten herstarten bij een evt. crash gebruik ik supervisor. De config staat hier: smartmeter-influxdb.conf.

Je meter spuugt elke 10 seconden een nieuw telegram uit en het script slaat deze allemaal op. Omdat dit natuurlijk vrij snel ruimte gaat innemen is het verstandig om in InfluxDB een zgn. 'Retention Policy' in te stellen.
SQL:
1
CREATE RETENTION POLICY raw ON p1smartmeter DURATION 30d REPLICATION 1;

Ruwe data ouder dan 30 dagen wordt daarmee automatisch weggegooid.

Om de kWh en m3 per dag te berekenen kun je een 'Continuous Query' instellen:
SQL:
1
CREATE CONTINUOUS QUERY cq_smartmeter_daily ON p1smartmeter RESAMPLE EVERY 15m BEGIN SELECT min("+T") AS "+T_min", max("+T") AS "+T_max", spread("+T") AS "+T_spread", min("+T1") AS "+T1_min", max("+T1") AS "+T1_max", spread("+T1") AS "+T1_spread", min("+T2") AS "+T2_min", max("+T2") AS "+T2_max", spread("+T2") AS "+T2_spread", min(G) AS G_min, max(G) AS G_max, spread(G) AS G_spread INTO p1smartmeter."default".smartmeter_daily FROM p1smartmeter.raw.smartmeter GROUP BY time(1d) END

Dat geeft uiteindelijk dit resultaat:

Klik voor groter formaat

Dat Grafana dashboard heb ik ook even een export van gemaakt: Grafana_dashboard_export.json

Helaas is het mij nog niet gelukt om totalen per maand te maken, InfluxDB kan namelijk alleen groepen per interval en niet per absolute periodes, zie ook GitHub. Een GROUP BY per 4 weken of 30 dagen zou kunnen, maar niet elke maand duurt even lang, dus het blijft behelpen omdat de weergave niet gaat kloppen met hoe je het zelf zou berekenen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-01-2017 21:22 (68%)
Reden: Dode links gefixed

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-01 22:24

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

het is mij gelukt! Ik ben inmiddels vrij thuis in de code, want heb ook het een en ander moeten aanpassen.. uiteindelijk de code zo kunnen gebruiken alleen wat dependencies geupdate:

Wat bij mij heeft gewerkt:
pip installeren en via pip de influxdb koppeling updaten..
code:
1
2
sudo apt get install python pip
sudo pip install --upgrade influxdb

vervolgens het script als root runnen. met het commande -v in plaats van -q krijg je wat meer info, dus kun je zien of hij je meter uitlees of dat het fout gaat bij de influxdb koppeling. jij runt enkel het script. Je moet/kan wat argumenten toevoegen:
code:
1
sudo python smartmeter-influxdb.py -b 115200 -q -d /dev/ttyAMA0 --influx-retention-policy raw --influx-hostname 192.168.1.189

ttyAMA0 --> Je seriele poort: bij mij AMA0, als je een USB serial kabel gebruikt ttyUSB0 of 1 of 2
-b --> Baudrate
-q --> quiet mode. goed voor als het werk. voor debugging kun je beter -v gebruiken
hostname --> weglaten voor localhost of vervangen voor de hostname die je wilt gebruiken

edit:
Inmiddels ben ik bijna klaar met het ombouwen van de instructie voor als je ook zonnepanelen hebt en dus ook teruglevering wilt kunnen zien in Grafana. Indien er interesse is, dan zal ik dat posten.
Het betreft een aanpassing in het Grafana dashboard en een toevoeging aan de continuous query.

prein2 wijzigde deze reactie 17-08-2016 15:11 (45%)

PVoutput

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:15
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:06:
Je meter spuugt elke 10 seconden een nieuw telegram uit en het script slaat deze allemaal op. Omdat dit natuurlijk vrij snel ruimte gaat innemen is het verstandig om in InfluxDB een zgn. 'Retention Policy' in te stellen.
SQL:
1
CREATE RETENTION POLICY raw ON p1smartmeter DURATION 30d REPLICATION 1;

Ruwe data ouder dan 30 dagen wordt daarmee automatisch weggegooid.
:?

Ik heb twee maanden aan ruwe data in m'n database, een drietupel voor energie, een waarde voor gas. Dat kost welgeteld 2,9 MB op disk. Ofwel 1,5 MB per maand. Ik zie geen reden om data weg te gooien.

Overigens heb ik de zaak net weer aangeslingerd, de data nam in het oude databaseformaat (< 0.1.0) een factor tien meer in beslag. Maar zelfs dan is het nog prima te behappen.

Ik gebruik deze pythoncode om P1-data in InfluxDB te laden.

Mijn script is minder polished dan het script van ThinkPad (lees: niet), maar functioneel iets correcter - ik hanteer de timestamps zoals ze van de meter zelf komen. Dat is iets accurater in het geval van electra (scheelt een afwijking van 0-10s), maar als je gasmeter maar een keer per uur verse data levert dan levert dat netjes 1 datapunt op, in plaats van 600 dezelfde datapunten met een andere timestamp.

Bonus: CRC checks, ik meen wel eens brakke data te hebben ontvangen.

Het feit dat Grafana/InfluxDB niet per kalendermaand kan aggregaten is inderdaad vervelend, hoop dat daar snel een oplossing voor komt.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:14

databeestje

Von PrutsHausen

Voor mijn projectje lees ik de slimme meter uit met een Arduino Nano met ethernet shield, deze post daarna de gegevens op mijn Raspberry Pi. Voor het uitlezen van de slimme meter heb ik code van blog.hekkers.net gebruik maar aangepast voor mijn doel.

De nieuwe versie van mijn site herstart automatisch de Arduino als het geheugengebruik hoog wordt. De library van de ethercard geeft geheugen van mislukte verzoeken niet vrij. Deze werkt inmiddels al meer dan een week probleemloos. Hij stuurt ook de Gas waardes door van mijn specifieke Iskra. De code verwacht serieel 7E1 rechtstreeks op pin 7 van de Arduino Nano, de rest doet de code. De data word als GET request aangeboden aan het IP adres wat in de source staat.

De RPi gaat een energie opslag systeempje aansturen, zo ben ik lekker aan het programmeren geweest en komen er al wat aanstuur beslissingen uit :)

Een Meanwell Led Driver (HLG-185H-30A) als accu lader en een Involar MAC250 om terug te leveren moeten straks de energie gaan verzetten. De accu is nog in aanbouw, de PWM regelaars zijn nog onderweg, een PWM aansturing is wel geprogrammeerd maar moet nog op de RPi gestoken worden.

Lekker bezig
quote:
MsG schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:15:
[...]
Ik vroeg me af, ik heb geen pull-up-weerstand er tussen, want die heb ik helaas hier nog niet liggen. Maar kan ik er vanuit gaan dat dit blijkbaar niet nodig is met mijn slimme meter als het nu al dit soort output geeft?
Die output is wat je hoort te krijgen, dus tot zover gaat het goed.

Het zou alleen kunnen dat je soms een telegram terug krijgt waarvan bijv. één teken verkeerd is. Je kunt dan problemen krijgen met je uitleesapplicatie, bijv. Domoticz heeft onlangs een CRC ingebouwd om de checksum van een telegram te controleren. Als het bericht dan niet klopt wordt hij afgeketst door Domoticz.
Mocht dat zo zijn dan moet je de weerstand misschien nog wel toevoegen. Maar voor nu zou ik zeggen: niets meer aan doen.
quote:
cOOlrUnnINgs schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:24:
Ik heb het vermoeden dat in onderstaande code een tikfout zit.
Het uitlezen van de slimmem meter gaat prima, ik krijg netjes een P1 telegram binnen.
De variablen waar ik de data in zet, worden netjes getoond.
Echter wordt de data niet weggeschreven naar de database.
[...]
Het uitleesscript is sowieso brak door de manier waarop een telegram geparsed wordt. Hij telt namelijk het aantal karakters en bepaalt daarmee wat er op positie X voor waarde zou moeten staan. Stel nou dat je meter een firmwareupdate krijgt en er een regel bijkomt? Dan gaat het script over z'n nek omdat de waardes niet meer op de plek staan waar hij ze zou verwachten. Er staan keurig identifiers voor de velden die aangeven waar het veld begint en wat erin staat, gebruik die ipv je huidige methode.

Om je op weg te helpen, de setup die ik gebruik om m'n meter uit te lezen heb ik hier gepost: ThinkPad in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" misschien kun je dat script verbouwen naar MySQL ipv InfluxDB.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-09-2016 16:09 (52%)

• Thralas
Nee, mijn database heet 'utilities' - 'db' is de bijbehorende query parameter (net als 'u' en 'p' dat zijn voor username resp. password).

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Als je de P1 poort wil splitten moet je in de splitter bij een apparaat de voeding niet aansluiten.
http://www.smartmeterdash...ssplittenvanhetp1-signaal

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• morpheus
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19-01 18:21
Ik had de vraag hier niet geplaatst omdat ik hier nergens een enelogic als oplossing voorbij zie komen, wat ik wel voorbij zag komen in "serieus electriciteit besparen". Maar ik ben benieuwd :)

3kwp pvoutput

Ik gebruik inderdaad HASS, maar daar hoef ik de P1-poort niet in te hebben. Zou niet weten wat ik er in HASS mee moet. Ik had het zo dat de data uit de P-1 in InfluxDB werd gestopt, waarna ik er met Grafana mooie grafiekjes van maakte. Zoals hier beschreven dus: ThinkPad in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Alleen dat script wat ik daar gebruikte wil dus een seriële poort. Nu heb ik geprobeerd om met socat de socket naar een /dev/ttyP1poort proberen om te zetten, maar pySerial (wat in het script gebruikt wordt) kan niet goed met socat overweg blijkbaar. Ik liep tegen deze bug aan. Maar na updaten van pySerial naar 3.2.1. werkte het nog steeds niet.

Ook heb ik liever een script wat gelijk met de socket op de ESP8266 kan verbinden, dan hoef ik niet weer een extra SPOF toe te voegen in de vorm van socat > tty > uitleesscript.

ThinkPad wijzigde deze reactie 24-10-2016 11:53 (3%)

• cyclone
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:32

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Thinkpad
Ik ben wat verder gaan klooien, zinde me al niets dat ik die ESP-12 module niet aan de gang kreeg.
Dat is gelukt, echter heb ik nog steeds mijn P1 rechtstreeks aan mijn Rpi hangen dus heb ik even een andere sensor (temperatuur sensor DS18B20) eraan gehangen.

Nu stuur ik deze d.m.v. UDP richting mijn Rpi en dat heb ik zojuist succesvol getest :)
Allereerst configureer je je ESP8266 met de ESP-Easy firmware in het Config gedeelt als :
Protocol : Generic UDP
Controller IP : ip adres van je Rpi
Port : 514 (default)

En op de Rpi draai ik nu een simpel python scriptje met UDP ip adres van je Rpi (dus is als het zelfde wat je hebt ingevult bij Controller IP voelt wat onlogisch maar het werkt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
import socket

UDP_IP = "192.168.1.29"
UDP_PORT = 514

sock = socket.socket(socket.AF_INET, # Internet
socket.SOCK_DGRAM) # UDP
sock.bind((UDP_IP, UDP_PORT))

while True:
 data, addr = sock.recvfrom(1024) # buffer size is 1024 bytes
 print "received message:", data

Et voilla dit was de output die ik opving op mijn console :

root@raspberrypi:/home/mbsolget/python# python blup.py
received message: newdevice_test_Temperature=22.31
received message: newdevice_test_Temperature=22.25
received message: newdevice_test_Temperature=22.25

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Goegol
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 09:34
Kwam gister op internet deze tegen:
http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html

Geinstalleerd en draait perfect!
Mooie grafieken en zelfs api.

Hemelaar Fotografie

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:59:
Wat is het voordeel van InfluxDB ten opzichte van iets als CollectD / Graphite? Ik heb al CollectD en Graphite draaien, en wil daar eigenlijk mijn P1 meter aan hangen, maar heb nog niet echt veel voorbeelden gevonden.
Ik heb juist CollectD / InfluxDB draaien :9

Het verschil tussen Graphite en InfluxDB is volgens mij dat je bij Whisper (Graphite) standaard rollup/rotatie van de data hebt zoals bij RRD. Hij "vat oude data dus samen". Daarnaast kan InfluxDB overweg met arbitraire tijdsintervallen (denk aan: nieuw data punt nadat er een pulse van de meter af komt, niet elke x seconden).

Voor monitoring is de constante grootte van de database een echt voordeel. Bij het meten van energieverbruik wil ik zelf terug in de tijd kunnen zonder resolutie te verliezen, daarom InfluxDB.

• Thralas
quote:
Possible schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:02:
Moet je eerst nog iets in de configuratie aanpassen zodat je de gui kan bekijken?
Ja!

Want:
The admin interface is deprecated and will be removed in a subsequent release. The configuration setting to enable the admin UI is now disabled by default, but can be enabled if necessary. We recommend using Chronograf or Grafana as a replacement.
Wen er dus maar niet te hard aan. Wat was je er uberhaupt mee van plan? Je kunt er beter direct Grafana aan hangen.
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:59:
Die heb ik gezien ja, maar ik vind die socat oplossing niet zo mooi. Ik werk liever met een native socket, volgens mij werkt dat toch stabieler/betrouwbaarder.
Dat is onderbuikgevoel. Er is geen enkele reden waarom socat minder goed zou werken, dat draait wel door. Start hier allemaal vlekkeloos op, zelfs toen ik last had van dagelijkse hardwarecrashes.
quote:
Dat is trouwens wel één van de dingen die ik geprobeerd heb, socat. Maar ik liep tegen één of andere bug in PySerial aan: ThinkPad in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" Misschien binnenkort eens opnieuw proberen, of jouw code een kans geven :P
Ah, maar het is ook niet heel handig om er nog een seriëel device tussen te hangen als je toch socat gebruikt. Dat kan prima over stdin z'n data naar het script struen.

Ik merk overigens net wel dat de systemd unit file (of het script zelf) nog wat aanpassingen nodig heeft als je syslog spam vervelend vindt. Nu logt hij alle output ook nog eens naar 't journal/syslog :+

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Misschien moet je die dsmr-reader gebruiken. Dit is misschien iets te hoog gegrepen.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:54
Ik heb redelijk basis kennis van Linux. En ''begrijp'' ook wel wat er gedaan wordt en waarom. Maar het wil helaas niet lukken.

Inmiddels dsmr-reader draaiende en dit werkt probleemloos.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Nooit van pi-hole gehoord. Maar ook maar even erop gezet en dsmr op andere poort laten draaien.. Werkt goed ;) Thanks for the tip hahaha.

Ah.

Ja die error was ik al op gewezen, het script stopt nu als er een telegram doorkomt met een incorrecte checksum. Ik draai het script via supervisor, waardoor hij automatisch weer gestart wordt als hij afsluit. Behoorlijke Teun de Beun oplossing, maar het werkt :X
Ik heb alleen weinig Python-kennis, dus ik weet niet goed hoe ik het moet oplossen :X

Als je een oplossing met support zoekt kun je beter naar https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader kijken. Is een alles-in-één oplossing.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-12-2016 14:31 (5%)

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Ik heb deze query in Grafana hiervoor:
code:
1
SELECT non_negative_derivative(mean("Meterstand_Totaal"), 1d)  / 1000 FROM "meterdata" WHERE "mytag" = 'smartmeter' AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

• Reley
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:58

Reley

Jawohl!

quote:
Tylen schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:24:
Ik heb deze query in Grafana hiervoor:
code:
1
SELECT non_negative_derivative(mean("Meterstand_Totaal"), 1d)  / 1000 FROM "meterdata" WHERE "mytag" = 'smartmeter' AND $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

Super. Na een kleine aanpassing werkt hij als een trein!

• s441558
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-01 15:20
Bij mij gaan de meterstanden erin met een retention policy van een week. Door middel van een continuous query sla ik vervolgens in een andere measurement de dagverbruik en meterstanden op. Deze heeft een retention policy van oneindig, maar is dus maar een meting per dag (waarbij de huidige dag dus wel steeds de laatste stand geeft).

• Jeltel
  • Niet online
quote:
Lady IT schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:23:
Ik ben bezig om de DSMR reader werkend te krijgen op mijn Raspberry PI. Ik heb alle installatie stappen doorlopen en alle testen doorlopen zonder enige problemen. In de laatste stap (http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/application.html) moet ik naar mijn IP adres van de raspberry PI en hier loop ik vast, ik krijg namelijk de melding:
[...]

Het blijkt dat er dan toch iets niet goed ingesteld is, in welke hoek moet ik gaan zoeken?? Deze stappen heb ik allemaal goed doorlopen: http://dsmr-reader.readth.../latest/installation.html
De default nginx configuratie staat nog actief. Die zou je verwijdert moeten hebben in stap 9. Let daar bij op de eerste regel.
Je moet even terug naar root/pi user door op Ctrl-D te duwen.

Jeltel wijzigde deze reactie 23-12-2016 11:46 (63%)

• Lady IT
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 05-07-2018
Ik heb met user Pi stap 9 uitgevoerd en alles lijkt OK, evenals de standaard vhost verwijderd (zie hieronder de code die ik zojuist nogmaals heb uitgevoerd). Of moet ik als een andere user inloggen ? Ik ben redelijk nieuw op dit gebied!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pi@raspberrypi:~ $ sudo rm /etc/nginx/sites-enabled/default
rm: kan &#8216;/etc/nginx/sites-enabled/default&#8217; niet verwijderen: 
Bestand of map bestaat niet
pi@raspberrypi:~ $ sudo cp /home/dsmr/dsmr-reader/dsmrreader/provisioning/nginx/dsmr-webinterface /etc/nginx/sites-enabled/
pi@raspberrypi:~ $ sudo service nginx configtest
[ ok ] Testing nginx configuration:.
pi@raspberrypi:~ $ sudo service nginx reload
pi@raspberrypi:~ $ sudo cp /home/dsmr/dsmr-reader/dsmrreader/provisioning/supervisor/dsmr_*.conf /etc/supervisor/conf.d/
pi@raspberrypi:~ $ sudo supervisorctl
dsmr_backend                     RUNNING    pid 740, uptime 1:06:32
dsmr_datalogger                  RUNNING    pid 739, uptime 1:06:32
dsmr_webinterface                RUNNING    pid 738, uptime 1:06:32

Alvast bedankt :)

//edit: inmiddels heb ik het werkend. Enkele reboots later en wat geduld heeft geholpen. Bedankt !! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Lady IT wijzigde deze reactie 23-12-2016 12:35 (5%)

http://www.madebydorine.nl/

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ja het ziet eruit als een mooi stukje software!
De basis lijkt mij dik in orde, dan komen nu de mooie slimmigheidjes vanzelf wel. Heb zelf nog wel e.e.a. in gedachten, net al even een feature request ingeschoten via issues :)

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-01 21:46
quote:
S0epkip schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:46:
Ik heb het. User dsmr (die ik net heb aangemaakt) gebruikt t/m 99% cpu met Python3, dus bij uitlezen van de telegrammen over USB.

De webserver draait nu wel weer.
ik heb even gekeken: bij mij draait versie 1.5 net op een RPI 2, cpu onder de 10%

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-01 21:46
quote:
S0epkip schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:27:
[...]

Dat is wel veel lager ja, ook geen korte spikes boven de 10%?
heb een paar minuten zitten kijken. meestal zit hij rond de 5%. Hij ging 1x naar 15% maar dat is niet echt te vergelijken met de 99% waar jij het over had

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik ben overigens bezig met een module voor espeasy zodat de standen gewoon via mqtt naar buiten gaan. Leuk projectje voor het weekend :)

Op zoek naar een fotograaf?

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-01 19:47
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Vandaag een voor mij toch wel vervelend/lastig manco gevonden: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader/issues/216

Ik was al een tijdje bezig om te kijken of ik de P1-poort ook draadloos kon uitlezen met een ESP8266 aan de meter. Dit met het idee zodat ik m'n thuisserver bijv. ergens op zolder kan zetten en dat de ESP8266 de data op het netwerk zet, zodat ik geen lange P1-uitleeskabel nodig heb.

Via 'Putty' lukte het al om naar de ESP8266 te 'luisteren' over het netwerk. Helaas zijn mijn coding skills onvoldoende om het vanaf daar in een database ofzo te krijgen.

Ik heb dit idee voorgesteld aan Dennis en hij heeft wat code geschreven. Dit heb ik vannacht laten draaien en het heeft de hele nacht netjes alle data gelogd naar de API van dsmr-reader _/-\o_ Het is nog lang niet af, maar ik ben al heel blij dat deze basis werkt, dat scheelt weer kabels e.d.

Firmware op de ESP is deze versie van ESPEasy.

P.S. Een BS170 transistor is trouwens niet de enige transistor die gebruikt kan worden om de data vanuit de slimme meter weer non-inverted te maken. Ik had een 2N2222 liggen en daarmee werkt het ook :)
Thinkpad, bedankt voor je uitzoekerij! Ik heb het esp_sockets.py script ook draaien nu. Nu nog zien hoe ik data die ik in een andere MySQL database heb zitten om kan zetten in de dsmr-reader database.

Ik had overigens met socat een virtuele seriële poort aangemaakt om de ESP-easy uit te lezen in een script:
/usr/bin/socat tcp:192.168.0.17:23 pty,link=/dev/ttyS4,raw

Maar dsmr-reader wilde deze poort niet uitlezen, en cu ook niet

balk wijzigde deze reactie 07-01-2017 23:21 (7%)
Reden: socat info toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
UltraSub schreef op zondag 8 januari 2017 @ 10:52:
Iemand die al een goede Python draait met foutafhandeling die de waardes published op mqtt?
nickyb2 in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Doet alleen geen controle op CRC, maar misschien wil nickyb2 dat nog toevoegen?

Of misschien kun je zelf het script van nickyb2 samenvoegen met dit script. Daar zit wel controle op CRC in, maar leest alleen meter uit en stuurt data niet naar MQTT of InfluxDB ofzo, dat stukje moet je zelf nog doen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-01-2017 11:08 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Ik heb Toon en de DSMR-Reader via een splitter aangesloten. Werkt als een tiet.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
MsG schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:27:
Ik vind het wel fijn om naast dat domoticz de P1 logt, de output te kunnen uitlezen om bijv. zelfgemaakte kabels te kunnen testen. Zou zo'n RJ11-splitter als dit: http://www.ebay.nl/itm/RJ...332f478:g:nSIAAOSwLVZVrSv~ gewoon moeten werken, zodat je 1 poort vrijhoudt die het signaal ook op kan vangen? Of werkt dat niet zomaar?
Splitten van P1 signaal gaat goed, alleen op het volgende letten:
http://www.smartmeterdashboard.nl/blog/gelijktijdiggebruikvanmeerderep1-uitlezerssplittenvanhetp1-signaal
Ik heb het zo draaien met een raspberry pi en een netduino op de P1

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:53

Sorbo

Uw hulp in huis!

quote:
S0epkip schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:38:
[...]

Hij doet het wel (deed het eigenlijk meteen) maar de helft van de telegrammen faalt bij de CRC check.
Gelukkig geeft dat nog steeds een 5x hogere resolutie, gezien de telegrammen 1x per seconde worden uitegespuugd ipv 1 keer per 10 seconden.
Ik heb de meter hier toegevoegd aan onze bestaande Domoticz setup, en deze lijkt de issues die jij beschrijft niet te hebben. Ik zie zonder problemen iedere seconde een logmessage voor stroom, en iedere 5 minuten voor gas, zoals de DSMR5 spec beschrijft.

2017-01-09 20:10:03.406 (Iskra AM550) P1 Smart Meter (Stroomverbruik)
2017-01-09 20:10:04.402 (Iskra AM550) P1 Smart Meter (Stroomverbruik)
2017-01-09 20:10:04.409 (Iskra AM550) P1 Smart Meter (Gasverbruik)
2017-01-09 20:10:05.403 (Iskra AM550) P1 Smart Meter (Stroomverbruik)
2017-01-09 20:10:06.411 (Iskra AM550) P1 Smart Meter (Stroomverbruik)

Overigens ook zonder CPU impact voor mn Raspberry Pi 1B, Domoticz gebruikt in zijn geheel ongeveer 2% CPU, 2,6% MEM, en is daarmee een van de weinige processen die een noemenswaardige load genereert.

Heb ook nog even uitgezocht wat de extra waarden in de telegrammen precies inhouden, lijkt weinig spannende informatie in te zitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
1-3:0.2.8(50) (Versie informatie P1) 
0-0:1.0.0(170109181522W) (Timestamp)
0-0:96.1.1(serienummer) (Equipment Identifier: Serienummer)
1-0:1.8.1(000019.054*kWh) (Laag tarief geleverd)
1-0:1.8.2(000019.826*kWh) (Normaal tarief geleverd)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh) (Laag tarief teruggeleverd)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh) (Normaal tarief teruggeleverd) 
0-0:96.14.0(0002) (Tarief, 1= laag, 2= normaal)
1-0:1.7.0(00.384*kW) (Geleverd vermogen)
1-0:2.7.0(00.000*kW) (Teruggeleverd vermogen)
0-0:96.7.21(00007) (Aantal power failures)
0-0:96.7.9(00002) (Aantal lange power failures)
1-0:99.97.0() (Verwijzing naar log in geval van lange power failure)
1-0:32.32.0(00000) (Aantal voltage sags in fase L1)
1-0:32.36.0(00001) (Aantal power swells in fase L1)
0-0:96.13.0() (Tekstbericht, max 1024)
1-0:32.7.0(235.8*V) (actueel voltage)
1-0:31.7.0(001*A) (actueel amperage)
1-0:21.7.0(00.384*kW) (actueel vermogen)
1-0:22.7.0(00.000*kW) (actueel teruggeleverd vermogen)
0-1:24.1.0(003) (Type gekoppelde gas/thermo/watermeter)
0-1:96.1.0(serienummer) (Equipment Identifier Gasmeter: Serienummer)
0-1:24.2.1(170109181508W)(00049.389*m3) (geleverd gas)
!8D81 (Checksum)

Sorbo wijzigde deze reactie 09-01-2017 20:25 (36%)

• Reley
  • Laatst online: 09:58

Reley

Jawohl!

Ik draai ook sinds gisteren DSMR-Reader. Positief verrast. Heb meteen alles uit Domoticz gesloopt en Grafana de deur gewezen (voor de P1 poort dan... voor mijn OTGW mag Grafana nog even blijven.)

Het ziet er goed uit, word actief ondersteund en doet gewoon wat ik wil!

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:14

FutureCow

(C) FutureCow 2004

quote:
jerh schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:46:
[...]

verklap nog even hoe? Ben wel geinteresseerd.
Even korte uitleg:
Via socat maak je 2 virtuele porten aan.
met node-red maak je een verbinding van de echte seriële port naar de virtuele porten. Kun je oneindig gebruiken. (voor bijvoorbeeld overgang van domotica systeem 1 naar 2)

Meeste info hier vandaan:
https://forum.mysensors.o...domoticz-and-mysensors/13

FutureCow wijzigde deze reactie 29-01-2017 15:20 (11%)

Vakmanschap is meesterschap

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:39
Thank you :)

Voor degene die het zich afvragen, ik heb dit in de nginx/sites-enabled/dsmr-webinterface gezet:
code:
1
2
3
satisfy any;
allow 192.168.1.0/24;
deny all;

en dan de rest zoals in de docs met de htpasswd.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• EmilneM
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10-01 22:46
Weet iemand de beste manier om alleen het "verbruik" te meten in een situatie met zonnepanelen? Idealiter in DSMR Reader.

Dus "geleverd" + "opgewekt met zonnepanelen". Nu wordt de opgewekte stroom van de zonnepanelen (uiteraard) gelijk gesaldeerd met het verbruik.
Waarom geen dsmr-reader gebruiken? Die kan volgens mij hetzelfde als Enelogic (en als dat niet zo is schiet je een issue in.) Voordeel is ook dat je de data in eigen beheer houdt i.p.v. weg te geven aan Enelogic.

P.S. Als je het eenmaal in dsmr-reader hebt dan vermoed ik dat je de (beroerde) grafiekjes van Domoticz niet meer nodig hebt ;)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:23
Die kabel is gewoon te lang. TTL is niet ontworpen om grote afstanden te overbruggen.

zcflevo.nl

Draadloos met een ESP8266 met ESPEasy firmware (met P1-plugin) is toch een stuk moderner ;) Werkt hier wel prima met dsmr-reader. Script wat ik gebruik staat hier.

• cyclone

cyclone

@Steffmeister valt mee hoor zal wel even kijken of ik een keer een tekening / foto kan maken hoe je simpel een kabeltje inelkaar kunt klussen.
Maar jij kan die tekening dus compleet gebruiken. Levert op een Rpi iig een stabielere oplossing op dan via een USB converter (althans is mijn ervaring)

@ThinkPad
Kabel ligt netjes onder de grond net zoals de voeding kabel richting de meterkast in mijn woonboot. Dus als de bliksem inslaat op de grond heb ik hem toch wel binnen via de voedingskabel.

Maar zoals je weet ben ik al bezig geweest met de ESP, puur omdat het kan, en om wat meer "buiten" sensoren te maken maar ze vreten teveel stroom om continue te meten op een batterij helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Het enige dat ik eigenlijk kan zeggen is dat ik zelf gewoon een kant en klare kabel heb gekocht op internet en gekoppeld heb aan mijn meter. Dit is dan wel een KAIFA meter en dat werkte direct op mijn RPi.

Signature van nature

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Is het mogelijk om tegelijkertijd op 1 systeem 2 slimmer meters uit te lezen?

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Fokko2 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 05:39:
Ik heb een L&G E350 type ZMF110CBtFs2 meter en heb hier mijn nieuwe RPI3 aan gekoppeld. In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens op de website van Ge Janssen. Ik kwam er al snel achter dat mijn meter DMRS 4.0 gebruikt, het staat zelfs op de meter. Dus ik heb de scripts aangepast voor het 115200, 8, N, 1 protocol en gebruikte het eerst samen met een goedkope HL-340 USB naar RS232 omzetter. Op RTS permanent 5V. Dit werkte helaas niet, er verschijnt geen enkele informatie op het scherm.

...

Als transistor gebruik ik de 2N3904, de Amerikaanse variant van de BC547, dat zou niks uit moeten maken. Kan iemand mij verder helpen want ik begin een beetje moedeloos te worden? Is er een eenvoudige manier om te kijken of de RxD van de meter data uitspuugt: bijv. een ledje met voorzetweerstand in serie die dan flauw moeten gaan branden (eigenlijk heel snel knipperen) als ik 5V op de RST zet. Ook heb ik nog een oude HAMEG scope tot 30 Mhz maar daar heb ik niet erg veel ervaring mee. Moet ik daar iets op kunnen zien?
Gebruik je een pull-up weerstand om de RXD pin omhoog te trekken?

Ik vond voor deze meter dit de duidelijkste tutorial waar geen onzin in staat. Bij mij werkt het zowel met een FTDI met de invert RXD flag als met een seriële poort waar ik met een mosfet inverteer.

Met een BJT inverteren lukte bij mij niet, waarschijnlijk omdat er te weinig stroom via de pull-up weerstand naar de base ging. Met een mosfet lukte het wel.

Je hebt trouwens een genuine FTDI nodig om die bit in de EEPROM te zetten. In dit geval was mijn tijd veel meer waard dan de bespaarde euro's door de goedkoopste/fake CH-340/FTDI te kopen die ik kon vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:41
Als je een RJ11 -> USB converter kabel gebruikt, krijg je gewoon 2 USB devices te zien.
Dat wordt dan iets in de trant van /dev/TTYusb0 en /dev/TTYusb1.

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:24

MsG

Forumzwerver

Het handigst is wel om 2 verschillende merken kabel te kopen of maken imho. Ik heb een Chinese kabel en heb ook een rflink er aan hangen op basis van een Arduino Mega Clone, beiden gebruiken dezelfde chipset voor de com->USB-verbinding waardoor ze lastig vast te zetten zijn qua device en kan het na een reboot soms fout gaan.

Dit soort grappen:
Bus 001 Device 010: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter
Bus 001 Device 008: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter

Geen idee welke welke is :-P. En de computer hecht van nature ook niet altijd dezelfde aan /dev/$apparaat.

MsG wijzigde deze reactie 03-03-2017 11:51 (41%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FireDrunk
Hier staat wel een redelijke handleiding:
https://wiki.archlinux.org/index.php/udev#USB_flash_device

Wat je doet (bijvoorbeeld):
udevadm info --name=/dev/ttyUSB0

Daarin zie je iets als:
E: DEVPATH=/devices/pci0000:00/0000:00:16.0/usb/[nogwat]

Dit DEVPATH kan je volgens mij weer gebruiken om te querien.

Dus de UDEV rule in /etc/udev/rules.d/ wordt:
KERNEL=="*", ATTRS{idProduct}=="[usb_id]", ATTRS{idVendor}=="[usb_vendor_id]", ATTRS{devpath}=="/devices/pci0000:00/0000:00:16.0", SYMLINK+="usbmeterhuisa"
KERNEL=="*", ATTRS{idProduct}=="[usb_id]", ATTRS{idVendor}=="[usb_vendor_id]", ATTRS{devpath}=="/devices/pci0000:00/0000:00:16.1", SYMLINK+="usbmeterhuisb"

Volgens mij moet dat zo lukken.

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
allure schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:03:
Awh, dat scheelt dan wel een tweede raspberry pi, wij hebben twee panden in gebruik dus ook twee huisadressen.
Als het kan, en daar lijkt het op, kan ik dus 1 raspberry of NUC in een van de meterkasten hangen en een korte rj11 kabel gebruiken en een lange kabel afkomstig van de andere meter?

En je scheid deze dus op het ID van de seriele kabel? Begrijp ik dit goed?
Je kan de seriele poorten onderscheiden. Is een werkende oplossing.

Ik zou zelf er voor kiezen om de meters op basis van het id in de telegrammen te onderscheiden >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:02
De laatste regel is de check, beginnend met ! en dan een code zoals: CB63
quote:
CRC is a CRC16 value calculated over the preceding characters in the data message (from
“/” to “!” using the polynomial: x16+x15+x2+1). CRC16 uses no XOR in, no XOR out and is
computed with least significant bit first. The value is represented as 4 hexadecimal characters
(MSB first).

Gé Brander wijzigde deze reactie 06-03-2017 21:10 (69%)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireDrunk
Nice! Dat kan ik wel waarderen!

Even niets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
rootrulez schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:33:
Voor de liefhebbers. Gisteren heb ik dsmr-reader in Docker (incl docker-compose) aan de praat gekregen. Nog niet helemaal precies zoals ik het zou willen hebben, maar bruikbaar genoeg. Voor de liefhebber:

https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

Vanavond maak ik het wat netter.
Top! Heb het nu prima draaien maar was toch wel eea werk om de stappen te doorlopen. Bij een rebuild ga ik dit misschien wel gebruiken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Ik zie dat die meter de dsmr 5.0 standaard gebruikt. Specs: http://nbn-assets.netbehe...UDTHEBne-Rs6-pK-Efh-7fe&u=

Hierin staat dat de data lijn een open collector is. Deze moet je dus zelf met een pullup weerstand van bijv. 10kOhm hoog maken. Dat inverteert automatisch het signaal zodat je het direct uit zou moeten kunnen lezen.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Hmm wat ik vanochtend zo gauw las in de trein, zou dat gewoon moeten werken. Ontvang je helemaal niets of geen geldige telegrammen? Want het telegram zal ook wel veranderd zijn.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:20
Nou ik had weer tijd om er naar te kijken, heb het uiteindelijk zo opgelost. De transistor is een simpele 2n2222 omdat ik die had liggen.

http://bolneze.nl/am550.jpg

Hopelijk heeft iemand daar nog wat aan als ze hier via (bijv.) Google komen. :)

Volgens de DSMR5 P1 pdf kun je ook 250ma uit de meter trekken, onbelast. :7 Daar moet dus een ESP aan. :P

Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!
En dat is al een flinke vooruitgang, want met DSMR4 was het eens per uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
quote:
ThinkPad schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:07:
En dat is al een flinke vooruitgang, want met DSMR4 was het eens per uur.
Het is elke 5min zie ik nu trouwens. Had 10min ergens gelezen maar krijg om de 5min een nieuwe waarde volgens mijn logging.

Inventaris

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-01 15:02
Ik heb dan ook de petitie stop zomertijd getekend: https://petities.nl/petitions/zomertijd-afschaffen?locale=nl. Dat zou het probleem echt oplossen. Voor opslaan in een database is UTC eigenlijk de enige mogelijkheid, om dubbele metingen te voorkomen bijvoorbeeld. En dan later terugrekenen naar lokale tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Jammer dat sommigen elkaar zo kinderachtig behandelen, dat mag best wat vriendelijker over en weer :/
Die reacties zijn daarom ook verwijderd.

@chaoscontrol de toon in je posts mag best wat respectvoller svp.

ThinkPad wijzigde deze reactie 03-04-2017 13:33 (18%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cyclone

cyclone

quote:
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:35:
@cyclone & @chaoscontrol Ik vindt het super van jullie dat jullie me willen helpen. Ik zelf heb er nog geen kaas van gegeten en sta open om alles te proberen.

En de 1 zal het zo doen en de ander zo. Ik vindt het alleen vreemd waarom het bij mij allemaal niet lukt :(
Maar anyway al zou het me lukken om de slimme meter uit te lezen.. ben ik bang dat ik dit nog niet in domoticz zal kunnen toevoegen. Daarin wordt nl. gebruik gemaakt van AMA0 en tja.. RPi 3 gebruikt geen AMA0 meer maar S0.

Ik denk dat ik daarom maar de boel de boel laat. Dan maar geen slimme meter zelf uitlezen.

In ieder geval beide bedankt voor de replies.
Je laat je toch niet zomaar uit het veld slaan :)
Vallen en opstaan is het devies.

Zal je aangeven hoe ik het gedaan heb.
Ben begonnen met een Serial --> USB converter gewoon op mijn laptop onder windows en Putty om te kijken of ik daadwerkelijk serieel iets oppikte uit de meter.

Toen dat werkte ben ik verder gegaan naar mijn Rpi nog steeds met de seriele naar USB converter alleen na een tijdje viel me op dat deze nogal veel meet momenten miste i.v.m. issues met de driver van de serieel naar USB converter.

Toen ben ik aan de slag gegaan met solderen.

Mijn tip nu is probeer het eerst eens met een USB naar serieel converter die je voor een paar euro besteld op Aliexpresse of even leent van iemand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik wil alleen maar helpen., je kan natuurlijk ook kunnen denken aan een hele simpele oplossing.

neem een goedkope HD74LS04P en een telefoon stekkertje in je slimme meter.

en het aansluit schema voor een Netduino is dezelfde als voor een Rasberry. gebruik RX gpio.

add: ik koop altijd alles op ebay en bijvoorbeeld:

http://www.ebay.com/itm/5...0f7e2d:g:SJkAAOSwQoFWOw9i

heb je een Netduinotje, dan zijn er panklare oplossingen met mooie dashboards, onbekend maakt onbemind.

Heb je geduld, de DaL programma code wordt geport (herschreven voor) de raspberry2 en 3.
Keep it simpel, het leven is al moeilijk genoeg. Alles is gratis en ondersteuning van enthousiaste tweakers.

Hier zitten wij: Netduino Tweakers en bekijk gerust het promootje, ook al is het programma alweer een lichtjaar verder. succes met verder hatseflatsen.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 03-04-2017 14:30 (47%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 28-04-2017
quote:
chaoscontrol schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:53:
Ja dat maakt zeker uit. Je zal er een 1K en 10K in moeten plaatsen. (Als je echt wanhopig bent kun je 10x 10K parallel aan elkaar solderen, dat is ook effectief 1K...)
Aha! Zou ik daarom niets ontvangen en dat het daar fout in is gegaan? Omdat ik in plaats van een 1k een 10k heb gebruikt :$

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chaoscontrol
quote:
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:19:
@cyclone of @chaoscontrol Zal deze werken? De weerstandjes zouden dan 1k moeten zijn. Maar misschien domme vraag, waarom kan ik daar geen 10k voor gebruiken?

Dit was een overzicht dat ik nog op het internet heb gevonden, maar even in een eigen tekening gezet.

[afbeelding]
Ik zou het zo doen. let op dat je 2 verschillende weerstanden nodig hebt:

Inventaris

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Steffmeister
@franssie Wat jij bedoelt is dus de 10k weerstand helemaal weg te laten? Omdat anders de meter de 5v niet ontvangt om de gegevens uit te spugen?

@chaoscontrol Nu ik jouw overzicht en mijn "tekening" met elkaar vergelijk begin ik 't een beetje te snappen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steffmeister
Ja momenteel alleen 10k in huis... en die winkel is morgen gesloten. Had een zakje van 20, dus ik denk dat ik morgen er 10 parallel aan elkaar ga verbinden. Dan maar een "dikke" weerstand er tussen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cyclone

cyclone

quote:
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:37:
Ja momenteel alleen 10k in huis... en die winkel is morgen gesloten. Had een zakje van 20, dus ik denk dat ik morgen er 10 parallel aan elkaar ga verbinden. Dan maar een "dikke" weerstand er tussen ;)
Goed te zijn dat je de moed nog niet hebt opgegeven!
Mocht je toch nog willen gaan bestellen :) Neem deze ook mee, beetje weerstandjes in huis is nooit weg :)

Nee ik heb geen aandelen :) maar gewoon wat spulletjes in huis is wel zo lekker voor de volgende klus sessie :) Want als je het virus eenmaal hebt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Steffmeister
Vanmorgen maar even wat 1k weerstandjes opgehaald en het schema van @chaoscontrol gemaakt. Het werkt :)

Ik heb gelijk de S0 veranderd in AMA0 :)

En tevens werkt het nu ook in Domoticz

EDIT:

Natuurlijk thnx 2 @chaoscontrol & @cyclone en de anderen voor de hulp.

Steffmeister wijzigde deze reactie 04-04-2017 13:13 (18%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chaoscontrol
quote:
Steffmeister schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:59:
Vanmorgen maar even wat 1k weerstandjes opgehaald en het schema van @chaoscontrol gemaakt. Het werkt :)

Ik heb gelijk de S0 veranderd in AMA0 :)

En tevens werkt het nu ook in Domoticz
*O*

Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steffmeister
quote:
MsG schreef op donderdag 6 april 2017 @ 17:31:
[...]

Ik krijg in elk geval consistent die lege karakters elke tien seconde. Zowel op de slimme meter op het werk, als mijn meter thuis (andere meter) terwijl de kabel op een laptop prima werkt. Daarmee kan ik alles behalve de Raspberry in elk geval uitsluiten. Wellicht dat ik Raspbian nog even opnieuw draai. Het was me bij de Raspberry Pi 3 een beetje onduidelijker, omdat de Bluetooth ook via serial (ofzo :P) schijnt te lopen en veel tutorials nog van een Raspberry Pi 2 uitgingen (gebruik privé ook een 2 ipv een 3, maar die van het werk is een 3).

Dit is de cmdline.txt:
otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline fsck.repair=yes rootwait
Kijk even op deze link: http://spellfoundry.com/2...an-jessie-including-pi-3/

Hier staat uitgelegd hoe je hoe je de poorten ttyS0 en ttyAMA0 kan omwisselen op de RPi 3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

quote:
Baswiggers schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:09:
beste allen,

Ik heb sinds een tijd een Rpi met Domoticz om mijn "slimme meter" uit te lezen. Nu gaat dit binnen Domoticz prima maar ik zou dir graag dmv Influxdb en grafana willen doen echter krijg ik top op heden alleen maar dezelfde resultaten. Influx en Grafana werken beide verder prima. is er wellicht iemand die mij verder zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank.
Wat zijn de resultaten die je nu krijgt? Krijg je geen data binnen in InfluxDB? Draait Domoticz ook nog op de achtergrond nu je Influx aan het testen bent?

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

quote:
robbedoes33 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:57:
[...]

heb veel bekeken op dit forum, maar zie door de bomen het bos niet meer. Verder heb ik een windows server en geen raspberry, en weet niet welke software daar goed op draait. T.a.v. de kabels ik zie veel verschillende. Met en zonder usb maar dan bv. voor een com-poort..?? Wil graag een kant en klare maar moet niet conflicteren met de spanning die de P1 geeft? Kortom veel bomen, geen duidelijk bos voor mij. Ik ben niet iemand van het programmeren en solderen. Wil simpel mooie grafiekjes van mijn gas-/electra en wil niet op openbare webservers, maar gewoon thuis de pc of tablet raadplegen.......plug en play zeg maar
Kabel: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Software: http://www.domoticz.com

Ben niet helemaal overtuigd van je eigen inspanning om dit uit te zoeken. Daarbij hoef je niks te programmeren en te solderen. Maar meer plug-and-play dan dit kan ik het niet voor je maken.

Hou er wel rekening mee dat een P1 kabel vaak een maximale lengte ondersteund i.v.m. signaal/spannings-verlies over grotere afstanden. Daar zijn wisselende ervaringen mee op dit forum.

Sircuri wijzigde deze reactie 07-04-2017 12:03 (8%)

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:38
quote:
cyclone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:20:
[...]

De laatste zin en deze "overigens adviseer ik op zoek te gaan naar een andere want de rs232 kant was 1 vastgesmolten blok plastic" hier baart me zorgen, hoe heb je deze gesoldeerd ? Verloop gemaakt met een DB-9 female of heb je gepoogt hem rechtstreeks op de converter te solderen ?

Kan een verkeerde aanname zijn maar de HL-340 behoeft verder geen aanpassingen (deze inverteert het signaal zelf namelijk) BRON misschien herkent u de schrijver wel :)

Dus als je gewoon de GND, +5V en de RXD goed aansluit zou je meteen data moeten binnen krijgen.
Met een schroevendraaier en een bankschroef heb ik het blok gesmolten plastic/rubber uit elkaar gekregen waarna ik direct op de chip heb gesoldeerd. Hieronder mijn soldeer kunsten;

Edit:
Interessante ontwikkeling (voor mij althans), ik wilde de soldeerpunten nog eens opnieuw doen waarbij de tin van pin2 op de chip ineens volledig verdween. Eronder zat plastic van de chip, ik kreeg de tin dus ook niet meer terug! Waarschijnlijk heeft die kabel dus nooit fatsoenlijk kunnen werken. Ik heb even gekeken naar de spoortjes en waar pin2 uit zou komen. Vlakbij pin2 gegokt op een puntje waar ik een dikke druppel tin op laten vallen. De spullen weer vast gesoldeerd en weer aan de apparatuur gehangen.

En nu krijg ik iets! En wel het onderstaande (met 1K weerstand tussen pin2 en pin7 of zonder geeft geen verschil);

Heb al wat verschillende commando's geprobeerd maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ziet het eruit als weerstanden issue, inverten wat niet goed gaat of zou de kabel gauw de prullenbak in moeten verdwijnen?

Luc S wijzigde deze reactie 07-04-2017 17:51 (30%)

6930Wp Oost-West PV_Output

• mcDavid
5V is... you dont say... 5V! Dus deze kun je aan de RTS verbinden... A en B zullen Rx en Tx zijn (in willekeurige volgorde). Gewoon proberen, krijg je data binnen dan heb je Rx gevonden.

zcflevo.nl

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

quote:
MsG schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:02:
Ik las net in een topic zijdelings dat je met een slimme meter het verbruik per fase kan in zien. Is dit ook eenvoudig in te zien in Domoticz? Ik wil nog eens over naar DSMR-Reader maar dat heb ik nu helaas nog niet.
Binnen domoticz heb ik het niet gezien. DSMR reader heeft die mogelijkheid inderdaad wel.

Signature van nature

• mrmartinuz
  • Registratie: februari 2011
quote:
mrmartinuz schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:04:
Zal nu toch even reageren. Heb veel meegelezen en ondertussen ook een werkende situatie.

In eerste instantie ook een "Chinese" HL-340 kabel van ebay gekocht. Zo'n blauwe. Functioneerde prima op mijn windows laptop met Putty, maar niet aan de praat kunnen krijgen op de RPi3.

Blijkbaar een driver issue.

Heb er nu een Eminent EM1016 tussen. Nu geen enkel probleem meer. Koppelstuk van RS232 naar RJ11 erop en hierin intern de bedrading op de juiste manier verbonden. En vervolgens een telefoonkabeltje ertussen naar de slimme meter.

Niets aan hoeven passen met weerstanden oid. 8)

Edit: Dit had ik gelezen op raspberrypi.org en heeft mij toen doen besluiten om een andere kabel te gebruiken:

After some searching around, it seems that there could be a problem with the USB converter that I have being not compatible with raspbbery pi.

The QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter seems to be causing alot of problems for other users.

I'm trying to install drivers for it but I don't really know how, so if anyone can guide me through it or send me a link with tutorial, I would appreciate it.

Also, I have prepared to buy a new converter assuming that this usb converter doesn't work. Does anyone have any recommended Rs232 to USB converter which is compatible with the pi?

Or should I give up with using a converter and better to use a Rs232 to ttl instead? MAX3232?
Ik quote mezelf nog maar even voor de mensen met het kabel probleem.

Mijn advies: Kijk even verder naar een andere USB-->RS232 kabel. Goedkoop gaat anders duurkoop worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Gait Ik heb deze kabel van een medetweaker in gebruik voor mijn Kaifa, werkt perfect: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Ik heb een Kaifa MA105C, dat is de enkelfase variant, jij hebt de driefasen variant.

@EmilneM Zodra er zaken in je verhaal bij komen over uitlezen van je omvormer e.d. denk ik dat je beter even een eigen topic kunt aanmaken. Dit topic is bedoeld voor het uitlezen van de slimme meter. Voor uitlezen van zonneomvormers kun je beter in een topic als Datalogging: PV systemen terecht :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-05-2017 09:54 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
mcDavid schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:49:
Dat kunnen we niet op afstand voor je debuggen. Heb je er al een multimeter aan gehangen? De kans dat het aan een te hoge pullup weerstand ligt lijkt me iig klein.
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:17:
[...]

Ik heb een 1 fase E350 (dsmr 5) en die moet ik inverteren.
Data van de meter hangt idd met een weerstand aan de 3,3V omdat het een open collector uitgang is.
Heb het al gevonden. Ik had de weerstand aan de RXI gemaakt i.p.v. aan de RxD, aan de verkeerde kant van de inverter dus.

Het werkt nu, en de totale schakeling is als volgt:

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
In deze stap heb je het 'dsmr-webinterface' bestand gekopieerd naar /etc/nginx/sites-enabled/. Dat is het configuratie bestand open deze met sudo nano /etc/nginx/sites-enabled/dsmr-webinterface en kijk of daar een poortnummer genoemd staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 09:38
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:52:
@Gait Ik heb deze kabel van een medetweaker in gebruik voor mijn Kaifa, werkt perfect: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Ik heb een Kaifa MA105C, dat is de enkelfase variant, jij hebt de driefasen variant.
Ik heb toch ook maar de kant-en-klare kabel aangeschaft van Richard voor mijn Kaifa MA304. Net aangesloten en werkt perfect!

6930Wp Oost-West PV_Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-01 19:47
quote:
Gait schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:02:
[...]

Hier zie ik alleen poort 80 staan en server_name _;
Als je die 80 verandert zal ook DSMR reader via die poort te benaderen zijn (na nginx restart):

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

quote:
FireDrunk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:56:
Heeft er iemand, of weet er iemand een simpele DSMR / P1 Parser / Interperter naar JSON?
Welke taal? ik zelf heb een procedure in python die json uitspuugt.

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
quote:
Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:52:
[...]

[...]

Dat maakt niet uit. Als het op een normale Raspberry Pi werkt dan werkt het ook op een Zero. Het kan wel zijn dat het trager werkt, maar dat het niet zou werken klopt niet. Het zou op ieder Debian gebaseerde OS moeten werken.
Ik heb het geprobeerd. Het werkt niet. De zero gaat achterlopen. Dus het werkt wel, maar zo traag dat de bult te verwerken telegrammen groter wordt ipv kleiner.

Effectief werkt het dus niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:07:
[...]
Blijkbaar kan de P1-poort net niet genoeg stroom leveren om de 2N3904 open te zetten.
Nou, dat niet zozeer, maar de meter heeft een zogenaamde open collector. Zonder die pull-up-weerstand levert de P1-poort dus helemaal geen stroom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
roooii schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 09:56:
Verder heb ik nog FT_PROG gebruikt om het TXD signaal inverted te programmeren.

Iemand enig idee? Is de pin layout correct?
Heb je gecontroleerd of de bits door FT_PROG echt gezet zijn?

Als je de kabel opnieuw aansluit moet 'invert RXD' actief zijn. Is dat niet zo dan is de kans groot dat er een namaak FTDI chip op de kabel zit… Dan moet je dus op de 'klassieke' manier inverteren (transistor, logica)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:38:
@Laro @Speedy-Andre @Compizfox Je verbruik bepalen is prima mogelijk met een slimme meter, zolang je ook weet wat je omvormer op dat moment produceert.
Die laatste zin is belangrijk. Zoals ik een paar comments terug al zei: "Als je de bruto-opbrengst van je zonnepanelen wilt monitoren, kun je dat het beste doen op de inverter.".

Het is niet mogelijk om je bruto productie en verbruik te monitoren via slechts de meter. Daarvoor moet je ook je inverter monitoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik kan de kabel van @kroonen aanraden: V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (p1 usb) voor domoticz (gratis verzen...

Niet zo goedkoop als zelf wat bouwen met onderdelen uit China, maar het werkt wel gewoon zonder gedoe en zover ik kan zien is het ook een legitieme FTDI chip.

• tromgens
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 27-07-2017
Voor degenen die de P1-poort uitlezen van een 'slimme meter' die werkt op basis van het protocol DSMR5.0 is het van belang dat je de juiste pin layout gebruikt voor de RJ11 stekker die de P1-poort moet verbinden met je eigen uitleesschakeling.

Ik heb een slimme meter die werkt met het uitleesprotocol DSMR5.0 voor de P1-poort (ISKRA AM550).
Ik lees deze uit via een Arduino zodanig dat ik die via een internetbrowser kan uitlezen.
(Voor de basis heb ik daarbij dankbaar gebruik gemaakt van het artikel https://www.tweaking4all....duino-ethernet-data-push/ van Hans Luijten op Tweaking4all.com.)

In verschillende artikelen op internet wordt beschreven hoe je de aansluiting van de P1-poort naar de seriele poort van de Arduino moet maken. De aansluiting van meters die werken op basis van het DSMR5.0 protocol blijkt echter verschillend te zijn van meters op basis van eerdere versies. Voor details kijk bijvoorbeeld op https://www.wijhebbenzon....rt-dsmr-5-0-specificaties.

Belangrijk is dat bij DSMR5.0 de aansluitingen gewijzigd zijn ten opzichte van het protocol van 4.0 en dat de 'telegrammen' 1 keer per seconde worden verstuurd in plaats van eens per 10 seconden.

De pin-layout van de RJ11-stekker (zie http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/) dient bij meters op basis van DSMR5.0 als volgt te zijn:
1 = +5V
2 = Data Read RTS (op +5 V zetten om gegevens te kunnen ontvangen)
3 = Not Connected
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = GND
Je moet dus echt een brede RJ11-stekker (laten) maken die ook de pins 1 en 6 verbindt met je schakeling. De output moet voor verder gebruik als seriele ingang nog steeds worden geinverteerd, zie het artikel op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/ voor verschillende mogelijkheden.

Ter vergelijking: bij DSMR4.0 en eerder was de pin layout:
1 = Not Connected
2 = Data Read RTS
3 = GND
4 = Not Connected
5 = Output RXD
6 = Not Connected

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
En dan weer 4 weken wachten en terugsturen als die niet werkt?
Dit gaat veel sneller en deze aanbieder zit hier ook op tweakers.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-01 22:38

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

quote:
okio schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:28:
Welk kant en klaar kabeltje van ali of ebay kan ik nou het beste kopen voor een ISKRA AM550 icm een Landis G350 meter?

Hele topic al door geweest maar daar kom ik nog niet direct achter, natuurlijk ken ik de kabels van 20 euro op internet maar dat lijkt mij wat overdreven.

Het gaat om het uitlezen via usb op Domoticz, raspberry PI die in de meterkast hangt.
Ik heb sinds gisteren een Raspberry Pi Zero W met domoticz draaien en had geen zin in Chinese roulette, dus heb bij SOS een kant-en-klare kabel van €19,95 gehaald. Die werkt out-of-the-box op mijn ISKRA MT382. Dat is mij die € 10 à € 15 meer wel waard om eerlijk te zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• kevintjeb
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07:10

kevintjeb

kevinvandenbroek.nl

quote:
okio schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:31:
Mooi ik dacht al er moet vast iets zijn, en waar laten we zon kabbeltje in elkaar sleutelen voor 3 euro?
PM gestuurd ;)

www.kevinvandenbroek.nl

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True