7 draden in 19mm (3/4) buis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik wil in huis een wisselschakelaar vervangen door een kruisschakelaar. Hierdoor zouden er 7 draden (3x 2,5mm2 en 4x 1,5mm2) in een 19mm buis moeten ipv de 6 (3x 2,5mm2 en 3x 1,5mm2) die er nu doorlopen. Mag dit volgens de NEN 1010? Ik heb uitgebreid gezocht, maar kan dit nergens vinden....
Weet iemand of dit mag (ja, het kán wel, maar mag het ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
El Reino schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:51:
Ik wil in huis een wisselschakelaar vervangen door een kruisschakelaar. Hierdoor zouden er 7 draden (3x 2,5mm2 en 4x 1,5mm2) in een 19mm buis moeten ipv de 6 (3x 2,5mm2 en 3x 1,5mm2) die er nu doorlopen. Mag dit volgens de NEN 1010? Ik heb uitgebreid gezocht, maar kan dit nergens vinden....
Weet iemand of dit mag (ja, het kán wel, maar mag het ook).
Ik weet niet of het mag maar het lijkt me behoorlijk krap/haast onmogelijk erdoorheen te trekken.
Toevallig heb ik zelf kruisschakelingen vanuit de bouw en die zijn uitgevoerd in 2x19mm . Ik weet dus alleen niet of dat verplicht is of dat het gemak is geweest.
De projectbouw kennende doen ze echter zo min mogelijk voor zoveel mogelijk geld dus ik vermoed toch iets van regelgeving :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57

Onbekend

...

In een gladde 19mm-buis mogen max. 5 draden van 2,5mm2. (Bron: https://www.123groepenkas...g-Elektrische-Installatie )

In jouw situatie zouden twee draden van 2,5mm2 vervangen worden door 4x 1,5mm2. Dit is te veel en dat mag niet.
Ik had zelf niet verwacht dat er 7 draden door zo'n buis passen, maar met het oog op de toekomst raadt ik toch echt twee buizen aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Ja, die 5x2,5 had ik wel gevonden..
2 buizen is geen optie gezien bestaande bouw, dan moet ik in een gespachtelputzte muur frezen en stucadoor laten komen etc...
Onbekend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:52:
In een gladde 19mm-buis mogen max. 5 draden van 2,5mm2. (Bron: https://www.123groepenkas...g-Elektrische-Installatie )

In jouw situatie zouden twee draden van 2,5mm2 vervangen worden door 4x 1,5mm2. Dit is te veel en dat mag niet.
Ik had zelf niet verwacht dat er 7 draden door zo'n buis passen, maar met het oog op de toekomst raadt ik toch echt twee buizen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57

Onbekend

...

Ik neem aan dat je 4 schakeldraden hebt + 3 draden voor een wcd?

Waarom plaats je hier niet gewoon een wisselschakelaar (zodat je 2 schakeldraden minder hebt) en op de plaats waar nu een wisselschakelaar zit de kruisschakelaar?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00
Over het aantal draden wordt hier vaak gezegd dat er een maximum is. Niet zo lang geleden was dat wederom aan de orde in een topic. Toen zei iemand dat er geen maximum is. Zie

wesleybouwens in "Stopcontact aansluiten op perilex punt":
Ook het geen wat je meld over het maximale aantal draden in een buis is in de nieuwe NEN1010 norm niet meer van toepassing. Er mogen zoveel draden in als je wil, mits je deze mechanisch niet beschadigd.
Wellicht dat @wesleybouwens dat kan toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:03
Volgens de NPR 5310:2017 heeft @Onbekend gelijk en voor zover ik weet is dit de actuele NPR-norm (gebaseerd op NEN 1010:2015).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQkS4_EhqwD3p08jV0bqUkHtw1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KlT4xtz3ucD0cj9vZA5zDEaR.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door BartW op 07-06-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
El Reino schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:31:
Ja, die 5x2,5 had ik wel gevonden..
2 buizen is geen optie gezien bestaande bouw, dan moet ik in een gespachtelputzte muur frezen en stucadoor laten komen etc...

[...]
Je zou nog uit kunnen wijken naar domotica.
Als je bijvoorbeeld je lampen permanent van stroom voorziet, de schakelaars vervangt door of een Hue Friends schakelaar die past bij je huidige schakelwerk of een WCD en helemaal geen inbouwschakelaars.
De kosten van dit geintje vallen best mee, ik heb via de V&A voor 12 euro een hue bridge gekocht. De lampen zijn niet heel veel duurder dan een gewone philips LED lamp. Alleen de Hue Friends schakelaars zijn wat duur, vandaar mijn helemaal vervangen door WCD tip en gewoon een Hue dimmer aan de muur plakken tip.

Ik was eerst ook aan het twijfelen, maar alles wat hier nu bijkomt of kapot gaat wordt automatisch Hue.

Er zijn uiteraard ook veel goedkopere en andere alternatieven.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De NPR5310 geeft alleen maar hun interpretatie van de NEN1010. Als je de NEN1010 zelf leest zie je dat het er met veel meer ruimte voor interpretatie staat.

Ik heb hier laatst nog 3x2,5+5x1,5 door een zelf aangelegde 19mm buis gejast, en dat ging gewoon prima.

Overigens;

https://www.wavin.com/nl-...6-GGBLBRWZRZ3x252x15-L500

Dat is 16mm flex met 3x2,5 + 2x1,5; kant en klaar verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Reino
Heb even draad erbij in geduwd: het pást wel 3x2,5 en 4x1,5 vraag blijft dus of het mág...

Het verplaatsen van de kruisschakelaar naar 1 vd posities vd wisselschakelaars heeft geen nut, aantal draden deze buis blijft hetzelfde (heb alles uitgetekend op de verschillende manieren), heeft ook te maken met wisselschakeling van andere lamp die door dezelfde buis en centraal doos lopen....

Domotica heb ik ook over gedacht... Maar heb een psychisch probleem dat ik er niet tegen kan dat ik weet dat er dan permanent en domotica schakelaar stroom verbruikt ook als de lamp uit is (haha, ik zeg het, psychiatrie).

Dus, ik denk erover om het toch maar gewoon ga doen, het pást dus makkelijk......
Maar ja....... Mag het.....

BTW, wat irritant dat je die NEN normeringen alleen maar tegen betaling kunt opvragen, hoezo is dat niet openbaar? (U moet zich aan de regels houden, maar u weet pas wat de regels zijn als u betaalt.)

[ Voor 14% gewijzigd door El Reino op 07-06-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:03
kabeltjekabel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:47:
De NPR5310 geeft alleen maar hun interpretatie van de NEN1010. Als je de NEN1010 zelf leest zie je dat het er met veel meer ruimte voor interpretatie staat.

Ik heb hier laatst nog 3x2,5+5x1,5 door een zelf aangelegde 19mm buis gejast, en dat ging gewoon prima.

Overigens;

https://www.wavin.com/nl-...6-GGBLBRWZRZ3x252x15-L500

Dat is 16mm flex met 3x2,5 + 2x1,5; kant en klaar verkocht.
In de NEN zelf kon ik in de gauwigheid zo niks vinden vandaar dat ik de NPR erbij heb gepakt. Voorbedrade flex van de Wavin kende ik niet had ik, gezien de NPR 5310, ook niet verwacht.
El Reino schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:58:
Heb even draad erbij in geduwd: het pást wel 3x2,5 en 4x1,5 vraag blijft dus of het mág...

Het verplaatsen van de kruisschakelaar naar 1 vd posities vd wisselschakelaars heeft geen nut, aantal draden deze buis blijft hetzelfde (heb alles uitgetekend op de verschillende manieren), heeft ook te maken met wisselschakeling van andere lamp die door dezelfde buis en centraal doos lopen....

Domotica heb ik ook over gedacht... Maar heb een psychisch probleem dat ik er niet tegen kan dat ik weet dat er dan permanent en domotica schakelaar stroom verbruikt ook als de lamp uit is (haha, ik zeg het, psychiatrie).

Dus, ik denk erover om het toch maar gewoon ga doen, het pást dus makkelijk......

BTW, wat irritant dat je die NEN normeringen alleen maar tegen betaling kunt opvragen, hoezo is dat niet openbaar? (U moet zich aan de regels houden, maar u weet pas wat de regels zijn als u betaalt.)
Tsja, dat is inderdaad het kromme aan de NEN. Ik weet niet waar je woont, maar je mag hem hier komen bekijken/doorbladeren als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46

De vulling is voornamelijk belangrijk wat warmteafgifte betreft, ga je stofzuigen met de lampen aan? :P Daarnaast is het belangrijk dat alle enkel geïsoleerde draden in een buis spanningsloos zijn als er eentje kortsluiting maakt. Dus zorgen dat ze achter dezelfde automaat hangen of anders automaten koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
jadjong schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:13:
[...]

De vulling is voornamelijk belangrijk wat warmteafgifte betreft, ga je stofzuigen met de lampen aan? :P
Nee die vulfactor is voornamelijk belangrijk om draadtrekken zonder beschadigen mogelijk te maken.

Qua warmteafgifte maakt het niet zo uit hoe vol je de buis stopt, meer dan 16A kan er toch niet lopen als het op dezelfde groep zit (en dat moet het zitten). 7 draden die ieder een deel van die 16A voeren worden niet warmer dan 1 draad die 16A voert, in tegendeel zelfs (meer draadoppervlak = minder weerstand = minder warmteafgifte).

Verder gok ik zo dat VD een betere thermische geleider is dan lucht, het zou me niet verbazen als het voor de warmtehuishouding beter is om de buis helemaal vol te proppen. Een warme draad kan dan via de naastgelegen draden zijn warmte veel beter aan de muur afgeven.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46
Wat koeling van koper heb je wel een punt. Echter is het niet zo moeilijk om 3x16A over 5x2.5 door een buisje te duwen, maar dat is niet van toepassing op deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
jadjong schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:38:
Wat koeling van koper heb je wel een punt. Echter is het niet zo moeilijk om 3x16A over 5x2.5 door een buisje te duwen, maar dat is niet van toepassing op deze situatie.
Nee, in deze situatie met schakeldraden in een normale 1-fase eindgroep loopt er dus maximaal 16A, minder dan in het geval van een krachtgroep. ;)

Des te meer reden om te roepen: Warmte zal het probleem niet zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Als je met pulsdrukkers werkt en bv een Eltako in de lamp, heb je alleen maar de schakelpuls door te sturen. Dan kan je met minder draad af. Immers, je ben niet meer afhankelijk van de stand van de schakelaars om de lamp te bedienen, die heeft enkel een puls nodig, onafhankelijk van de locatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:42:
[...]

Nee, in deze situatie met schakeldraden in een normale 1-fase eindgroep loopt er dus maximaal 16A, minder dan in het geval van een krachtgroep. ;)

Des te meer reden om te roepen: Warmte zal het probleem niet zijn.
Klopt, deze situatie is potentieel erger qua koeling; voeding van schakelaar... en dan nog twee keer door de zwarte (dunnere) draden. Maargoed, terrasverwarmer als verlichting is relatief zeldzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-06-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:23

Voor zover ik het wet is het volgen van NEN niet verplicht omdat hij betaald is. Daar is een uitspraak over.

Zie ook hier onder de kop "Beschikbaarheid":
Wikipedia: NEN 1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FireAge schreef op maandag 8 juni 2020 @ 02:03:
[...]

Voor zover ik het wet is het volgen van NEN niet verplicht omdat hij betaald is. Daar is een uitspraak over.

Zie ook hier onder de kop "Beschikbaarheid":
Wikipedia: NEN 1010
Ja, je mag ook op andere manier dezelfde veiligheid bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:23
Dus als de draden prima te trekken zijn. En er geen aannemelijke reden is dat er ooit veel vermogen door zal lopen, dan lijkt het mij aannemelijk dat het mag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Hmm ik druk dat draadje er wel bij in..... Over de zwarte draden worden alleen 2 led lampen geschakeld. (De andere 3 zijn de "hoofddraden" voor de bovenverdieping, uiteraard zitten de zwarte draden netjes in dezelfde groep.)

En wat denken jullie van 3 draden (tbv PV omvormer naar meterkast) trekken door een loze multi fit CV leiding? Moet kunnen toch (mits draden netjes onbeschadigd zonder moeite er doorheen te trekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Billy76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik ben hier zelf ook mee bezig. Kon nergens precies vinden welke combinaties van 1.5 mm en 2.5 mm wel mogen.

Ben vervolgens diamater van 1.5mm en 2.5mm draad gaan meten. En ook de binnenmaat van een gele gladde 5/8 en van een gele gladde 3/4 pvc buis.

Wil je onder de 33% blijven zijn dit de maximale aantal zwarte 1.5mm draden naast de 3 x 2.5mm:

Een gladde 19mm 3/4 pvc buis:
3 x 2.5mm + 6 x 1.5mm dan zit je nog onder de 31%.
*(ik heb de maten van de kabels wel iets ruimer genomen, dus denk dat 7 zwarte draden nog net binnen de 33% zouden kunnen vallen)

Voor een gladde 16mm 5/8 pvc buis is dit:
3 x 2.5mm + 3 x 1.5mm deze komt in mijn berekening uit op 32.59%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--O8UzEbCdHMeJkgWZlNDZxYThs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuqUE246BhZYlivzuZHSy0XB.png?f=fotoalbum_large

Voor een flexiblebuis heb ik de diameter nog niet opgemeten. Misschien in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Billy76 op 28-09-2022 22:48 ]

Pagina: 1