IplugNplay schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:12:
[...]
De nul zit dan van drie kabels bij elkaar. daarom is het beter om boven drie aardlekautomaten te maken zodat alle kabels gescheiden zijn. Dan kan je toch gewoon dat enphase apparaat nog in de hoofdkast doen?
Ik snap zelf niet waarom de enphase kast niet zou werken voor een automaat.
Volgens mij is dat schema van de enphase 3 fase serie, waarbij de microomvormers op 400v werken.
ik ben heel slecht in tekenen, maar waarom zou dit niet werken?
[
Afbeelding]
Allereerst ik waardeer het echt ontzettend dat jullie je tijd besteden om mij te helpen

.
Ten tweede, er zijn geen '3 fase' omvormers van Enphase die op 400V werken. De omvormers zijn voor 1 fase en 3 fase gelijk. Het verschil is dat je een 3 fase Q-kabel kunt krijgen, waarbij er simpelweg een nette verdeling gemaakt wordt van de 1 fase omvormers over de 3 fases.
Omvormer 1 komt op P1, omvormer 2 komt op P2, omvormer 3 komt op P3, omvormer 4 komt op P1 etc.
Dit is in mijn beleving exact hetzelfde als wat ik doe, met het verschil inderdaad dat er 3 nul draden zijn in plaats van 1. Maar ik zit niet in waarom dit een probleem zou moeten zijn?
Ten derde, 2 komen van zolder, 1 is al in de meterkast. Dus het handigste is om alles beneden aan te sluiten. Dan kan jouw suggestie nog steeds wel, alleen kost het mij behoorlijk wat meer ruimte in mijn groepenkast, waar ik met de getoonde figuur en dus 1 3 fase automaat net zou uitkomen., moet ik op de gesuggereerde manier mijn groepenkast gaan uitbreiden, vandaar mijn 'tegenzin'. Maar als jullie er zeker van zijn dat het nodig is, dan moet dat uiteraard.
Voor de duidelijkheid, de HS is gewoon een 3 fase hoofdschakelaar? En de B20 automaat is dus wel een 3 fase aardlekautomaat?