Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 282 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.315.442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:28
onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:18:
@Bowen_HAFX
[...]

Geen 3fase automaat. Nu niet, straks niet.
Waarom zou ik geen 3 fase automaat mogen gebruiken zodra ik ook een 3 fase aansluiting heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOcLN1ozHftCHD2jBluNOI63PCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcVyC6ZJlO732PT7X1EIThCb.jpg?f=fotoalbum_large

Nul van string 1 gaat op nul van de Enphase Q relay en de fase op L1.

Nul van string 2 gaat op de nul van de enphase Q relay en de fase op L2

Nul van string 3 gaat op de nul van de enphase Q relay en de fase op L3.

Wat zie ik nu over het hoofd hier? 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Bowen_HAFX op 08-01-2023 17:53 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik ben aan 't kijken hoe ik optimaal de EPS functie van mijn (1-fase) batterijsysteem (aangesloten op L1) kan inzetten en die mogelijk ook voor 1 afnemer (warmtepomp) kan gebruiken die op L3 zit aangesloten. De omvormer heeft een aparte EPS uitgang die alleen spanning voert als de netspanning wegvalt. Het hieronderstaande schema is het standaard schema van de fabrikant waarmee voor de Load automatisch het net wordt afgeschakeld bij netuitval (KM1 valt af en komt dan in de getekende stand terecht) en de EPS uitgang van de omvormer op de Load wordt geschakeld zodra de EPS-uitgang spanning gaat voeren (KM2 komt actief). Als de netspanning weer terugkomt zal de omvormer de EPS-uitgang afschakelen waardoor eerst KM2 en daarna KM1 omschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhTZH9wChvE9qrfa3YGYQd4fN1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kk1rO49cqSuUQLngZQX9hyDU.png?f=fotoalbum_large

Nog wat overige informatie:
  • Netaansluiting is 3 x 25A;
  • 3 fase Alamats voor PV, inductiefornuis, laadpunt;
  • De omvormer kan in EPS bedrijf 2000W leveren (max 3000 W gedurende pieken van max 10 seconden)
Ik wil aan de kant Load alle 4 mijn L1 1 fase groepen aansluiten; hierop zitten al mijn licht&WCD voor gewoon gebruik (alle zware 1-fase afnemers zitten op L2 en L3). Normaal gesproken blijft de belasting van deze verbruikers onder de 800W met zo af en toe pieken van 1500W. Dit zou dus prima moeten kunnen en is denk ik niet zo heel spannend/ingewikkeld. Nu zit ik echter ook te kijken of 't mogelijk zou zijn om toch ook 1 afnemer (m'n warmtepomp) aangesloten op L3 op de EPS te kunnen schakelen. Ik heb daarvoor onderstaande schema bedacht waarbij automatisch (via de magneetschakelaar) voorkomen wordt dat L3 en de EPS tegelijkertijd actief kunnen zijn en de warmtepomp middels een (voor de zekerheid mechanisch vergrendelde) installatieautomaat) handmatig bijgeschakeld kan worden. Dit om de voorkomen dat de EPS uitgang overbelast wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jUdDx4CmpUv9UHc-NTUKxr5eBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P0aczZo18AhplMtJ9HrpsIPf.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
  1. Kan ik KM1, KM2 en de 3de magneetschakelaar t.b.v. de warmtepomp gewoon in mijn groepenkast inbouwen of moet dit in een aparte kast?
  2. Is het ok om voor KM1 een 63A exemplaar te gebruiken en voor KM2 een 25A exemplaar? Achtergrond: in gewoon bedrijf 45A beschikbaar op L1, namelijk max 25A vanuit net, 13A vanuit omvormer batterijsysteem en 7A vanuit PV omvormer op L1 terwijl maximaal 13A uit de omvormer in EPS bedrijf). Voor de warmtepomp zal 25A ook voldoende zijn daar er slechts 1 groep van 16A achter zit.
  3. Is het op deze manier afkoppelen van de Warmtepomp van L3 en het (handmatig) mogelijk maken deze bij de EPS te schaken in orde?
  4. Als dit allemaal niet ok is, hoe zou 't dan moeten 8) ?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Waarom de warmtepomp niet permanent op L1? Dan ben je gelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
@blb4 Ik vraag mij af of die warmtepomp dat fijn gaat vinden om iedere keer omgeschakeld te worden, ik met @jadjong mee, zet hem op L1

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Waarom zou ik geen 3 fase automaat mogen gebruiken zodra ik ook een 3 fase aansluiting heb?

[Afbeelding]

De nul zit dan van drie kabels bij elkaar. daarom is het beter om boven drie aardlekautomaten te maken zodat alle kabels gescheiden zijn. Dan kan je toch gewoon dat enphase apparaat nog in de hoofdkast doen?
Ik snap zelf niet waarom de enphase kast niet zou werken voor een automaat.

Volgens mij is dat schema van de enphase 3 fase serie, waarbij de microomvormers op 400v werken.

ik ben heel slecht in tekenen, maar waarom zou dit niet werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-i0w8Tx1Zlixyj8dHY97fHDKiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wKHzlK2DZrBiLCuA3kProxdB.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door IplugNplay op 08-01-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
jadjong schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:45:
Waarom de warmtepomp niet permanent op L1? Dan ben je gelijk klaar.
Als ‘t echt koud is zal de WP zo’n 2 tot 2,5 kW trekken, dat wordt samen met die normale gebruikers en een 3 fase inductiefornuis wel wat krapjes. Vooral omdat op L1 natuurlijk veel meer ingeprikt kan worden waar je je normaal gesproken geen zorgen over wil maken. Het 3 fase laadpunt is geen issue, die heeft loadbalancing en zal automatisch terugregelen bij > 25A vanuit net.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
habbekrats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:59:
@blb4 Ik vraag mij af of die warmtepomp dat fijn gaat vinden om iedere keer omgeschakeld te worden, ik met @jadjong mee, zet hem op L1
Dat vind tie natuurlijk niet fijn maar zal sowieso gebeuren bij netuitval. Wat ik wel kan doen is L3 op NO contacten zetten en ‘t relais dan ook bekrachtigen uit L3. Dat heeft als voordeel dat als L1 er uit ligt maar L3 niet ( vorig jaar een keer gehad) hij niet onderbroken wordt en gewoon doordraait. Wat ik ook nog kan doen is een extra schakelaar opnemen bij ‘t relais van KM1 die ik handmatig uit kan zetten zodat de terugschakeling naar ‘t net handmatig gedaan kan worden. Dan kan ik zorgen dat daarvoor grote verbruikers zoals WP netjes uitgeschakeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
IplugNplay schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:12:
[...]

De nul zit dan van drie kabels bij elkaar. daarom is het beter om boven drie aardlekautomaten te maken zodat alle kabels gescheiden zijn. Dan kan je toch gewoon dat enphase apparaat nog in de hoofdkast doen?
Ik snap zelf niet waarom de enphase kast niet zou werken voor een automaat.

Volgens mij is dat schema van de enphase 3 fase serie, waarbij de microomvormers op 400v werken.

ik ben heel slecht in tekenen, maar waarom zou dit niet werken?
[Afbeelding]
Allereerst ik waardeer het echt ontzettend dat jullie je tijd besteden om mij te helpen _/-\o_ .

Ten tweede, er zijn geen '3 fase' omvormers van Enphase die op 400V werken. De omvormers zijn voor 1 fase en 3 fase gelijk. Het verschil is dat je een 3 fase Q-kabel kunt krijgen, waarbij er simpelweg een nette verdeling gemaakt wordt van de 1 fase omvormers over de 3 fases.

Omvormer 1 komt op P1, omvormer 2 komt op P2, omvormer 3 komt op P3, omvormer 4 komt op P1 etc.

Dit is in mijn beleving exact hetzelfde als wat ik doe, met het verschil inderdaad dat er 3 nul draden zijn in plaats van 1. Maar ik zit niet in waarom dit een probleem zou moeten zijn?

Ten derde, 2 komen van zolder, 1 is al in de meterkast. Dus het handigste is om alles beneden aan te sluiten. Dan kan jouw suggestie nog steeds wel, alleen kost het mij behoorlijk wat meer ruimte in mijn groepenkast, waar ik met de getoonde figuur en dus 1 3 fase automaat net zou uitkomen., moet ik op de gesuggereerde manier mijn groepenkast gaan uitbreiden, vandaar mijn 'tegenzin'. Maar als jullie er zeker van zijn dat het nodig is, dan moet dat uiteraard.

Voor de duidelijkheid, de HS is gewoon een 3 fase hoofdschakelaar? En de B20 automaat is dus wel een 3 fase aardlekautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27
@Bowen_HAFX Ik zie op zich geen probleem met een 3-fase groep als je hoofdaansluiting ook 3-fase is :)

Wel problemen met een B20 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:50:
[...] Waarom zou ik geen 3 fase automaat mogen gebruiken zodra ik ook een 3 fase aansluiting heb?

[Afbeelding]

De 3 stringen komen niet bij elkaar op zolder.
Je maakt er geen 3fase groep van. Dan zou alles bij elkaar (blijven / komen) op zolder (Enphase Q relay) en daar vandaan met duidelijk andere kabels naar de omvormers gaan. Dan heb je een echt drie-fase systeem. Nu heb je drie één fase strings die je pas in de groepenkast bij elkaar brengt. En dan zeker je ze ook zo af. De bestaande en nieuw eventueel met een kookgroep automaat om twee groepen / strings samen te bedienen.
Op zolder bij elkaar als ik je goed heb begrepen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:06:
[...]

[...]

Je maakt er geen 3fase groep van. Dan zou alles bij elkaar (blijven / komen) op zolder (Enphase Q relay) en daar vandaan met duidelijk andere kabels naar de omvormers gaan. Dan heb je een echt drie-fase systeem. Nu heb je drie één fase strings die je pas in de groepenkast bij elkaar brengt. En dan zeker je ze ook zo af. De bestaande en nieuw eventueel met een kookgroep automaat om twee groepen / strings samen te bedienen.
Op zolder bij elkaar als ik je goed heb begrepen.
De Enphase Q relay komt in de meterkast. Alle strings komen uit in de meterkast (met elk z'n eigen nul en fase). Dus duidelijk andere kabels naar de omvormers.

Daar sluit ik ze aan op de Enpase Q relay (drie nullen), fase string 1 op L1, fase string 2 op L2, en fase string 3 op L3.

Vanaf de envoy naar een 3 fase groep. 3 fase systeem volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bowen_HAFX Als het maar duidelijk is dan. Elektrisch klopt het.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:06:
[...]

[...]

Je maakt er geen 3fase groep van. Dan zou alles bij elkaar (blijven / komen) op zolder (Enphase Q relay) en daar vandaan met duidelijk andere kabels naar de omvormers gaan. Dan heb je een echt drie-fase systeem. Nu heb je drie één fase strings die je pas in de groepenkast bij elkaar brengt. En dan zeker je ze ook zo af.
Wat maakt het uit of je uitsplitst in de groepenkast, op zolder of op het dak dan?

Wat doe je in jouw voorstel met het Q relay? 3x 1-fase exemplaren plaatsen?

@Bowen_HAFX Hoe wilde je het nu tijdelijk eigenlijk oplossen met het Q relay? Dat is meer dan een "fasekoppelaar", ook voor een 1 fase Enphase installatie hoort zo'n ding er gewoon te zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Xander schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Wat maakt het uit of je uitsplitst in de groepenkast, op zolder of op het dak dan?

Wat doe je in jouw voorstel met het Q relay? 3x 1-fase exemplaren plaatsen?

@Bowen_HAFX Hoe wilde je het nu tijdelijk eigenlijk oplossen met het Q relay? Dat is meer dan een "fasekoppelaar", ook voor een 1 fase Enphase installatie hoort zo'n ding er gewoon te zitten.
De Q relay was 4 jaar toen ik mijn installatie plaatste nog niet verplicht.

En als ik de groepen 2 en 3 op zolder pas splits, dan is het dus geen 3 fase systeem zoals @onetime aangaf.

Nu plaats ik dus gewoon de Q relay omdat ik ook de fasekoppelaar nodig heb wanneer ik er een 3 fase installatie van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bowen_HAFX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:36:
[...]

De Q relay was 4 jaar toen ik mijn installatie plaatste nog niet verplicht.
Zou het? Wat is er in de afgelopen 4 jaar gewijzigd qua verplichtingen dan? Niet de NEN1010 norm in ieder geval want de huidige aangewezen norm gaat al sinds januari 2017 mee.

Het is toch het Q relais wat zorgt voor afschakelen bij een spanning hoger dan 253V etc? Kan me moeilijk voorstellen dat dit 4 jaar geleden niet nodig was.

Ik ben niet zo bekend met Enphase, mocht je een linkje hebben waar ik hierover kan lezen dan ben ik oprecht geïnteresseerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Erwin_83 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Het is wel situatie afhankelijk, maar vaak kan je makkelijker onder de fundering door graven dan er doorheen boren. Tussen vloer en fundering door wil soms ook lukken, dan hoef je alleen maar door de buitengevel te boren. Nadeel is wel dat je kabels niet op diepte uit de muur komen buiten.
Heb ik ook bekeken, buiten is dat niet zo’n probleem, maar in de kruipruimte op m’n buik gaan liggen graven weet ik zo net nog niet. De hoeveelheid aard loopt op naar mate ik de achtertuin nader, weet dus ook niet exact hoe diep ik moet. Dan is een gat boren makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:51
In een eerdere reactie had ik al eens aangegeven dat ik overweeg mijn slimme meter te upgraden, ik kan nu b.v. de fasen niet afzonderlijk uitlezen.
Kost 200 euro.
Ik wil proberen om ook meteen de draden tussen de meter laten vervangen, ik ga vragen of ze dat willen doen.
Als ik dit zo bekijk, dan heeft de vorige monteur (bij het plaatsen van de vorige slimme meter) dit toch zodanig gemaakt, dat ik dit kan aangrijpen om het nu wat netter, veiliger, en dikkere kabel te doen?
Als ik dit inschat, dan lijkt me dit 4mm2 toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoLKyc5zWvGvvTpPiEKxa2kkf9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/085DkidBBIK3VXqQGw3l9cgr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Robbie-1 op 08-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Iemand toevallig op de hoogte van 16 of 18 module brede kasten? Ik heb nog wat extra ruimte aan de zijkant naast de standaard 22cm 12 modules en wil bij een evt wijziging kijken of ik die ruimte kan benutten. Kan 33-40cm breed kwijt. Kan er hier en daar wel wat vinden, maar vooral el-cheapo.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:25
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:03:
Iemand toevallig op de hoogte van 16 of 18 module brede kasten? Ik heb nog wat extra ruimte aan de zijkant naast de standaard 22cm 12 modules en wil bij een evt wijziging kijken of ik die ruimte kan benutten. Kan 33-40cm breed kwijt. Kan er hier en daar wel wat vinden, maar vooral el-cheapo.
Hager VEGA. Precies 400 mm

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:55
In onze nieuwe woning uit 2002 hebben de vorige bewoners in al hun wijsheid besloten om de lichtpunten dicht te smeren toen ze de boel gingen verbouwen.

Boven de eettafel zit vanuit de bouw 1 lichtpunt. Dit is verdwenen. Je ziet dat ze dit hebben dichtgesmeerd maar ik weet niet met wat. Vervolgens hebben ze een electriciteitsleiding 16mm gefreesd naar een plek er vlak naast en eentje naar een stukje verderop (90cm ofzo). Op deze manier zijn er dus twee nieuwe lichtpunten gemaakt. Niet netjes met plafonddozen, nee twee elektrictietsleidingen uit het plafond. Op zijn “Belgisch” zullen we maar zeggen.

Daarnaast zat er van oorsprong (kijkende naar dezelfde woningen hiernaast) een lichtpunt boven de bank maar dit is in zijn geheel verdwenen. Ik vrees dat de boel is dichtgemaakt met mortel en dan gestuct.

De vraag is dus, kan ik dit nog herstellen en zo ja wat zou een vakman hier voor rekenen? Ik vind het namelijk van de zotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

John245 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Hager VEGA. Precies 400 mm
Dan alleen nog wat zien te vinden wat er bij past voor de rest. Was aan het kijken naar Eaton Medusa omdat die met 550 net mooi passen voor 3 rijen, maar de Vega heeft dan weer compleet andere hoogtes :|

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Dan alleen nog wat zien te vinden wat er bij past voor de rest. Was aan het kijken naar Eaton Medusa omdat die met 550 net mooi passen voor 3 rijen, maar de Vega heeft dan weer compleet andere hoogtes :|
Ik weet niet hoe groot je huidige verdeler is. Maar misschien pastt alles in een VEGA met 4 rijen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

John245 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet hoe groot je huidige verdeler is. Maar misschien pastt alles in een VEGA met 4 rijen.
Heb er sowieso meerdere nodig om dit geheel (nu alweer) iets groter te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7j7olCkH6mbeOiIICoBHfqhRIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dcp3CSLN2xahJCJUrXihlD84.jpg?f=fotoalbum_large

Moet namelijk plaats maken voor een extra meterbord (linksonder ofwel rechtsonder), dus vanaf de hoofdschakelaar liefst 3 rijen erboven (daar zit 550 ruimte boven) om daarna wellicht de ruimte rechts nog wat beter te benutten (dat is dan 10-15cm extra).

Dit spul was van SEP en nadat ik later een keer ABB in mijn handen had merkte ik toch wel dat dat wat degelijker was. Vandaar probeer ik ditmaal iets beters te zoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:03:
Deze kwam mij goed uit:
https://www.sandervunderi...18-modules-res18x320.html

edit: maar jij wilt iets heel anders; heb je een fabriek of zo? Boerderij?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 08-01-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Heb er sowieso meerdere nodig om dit geheel (nu alweer) iets groter te maken:

[Afbeelding]

Moet namelijk plaats maken voor een extra meterbord (linksonder ofwel rechtsonder), dus vanaf de hoofdschakelaar liefst 3 rijen erboven (daar zit 550 ruimte boven) om daarna wellicht de ruimte rechts nog wat beter te benutten (dat is dan 10-15cm extra).

Dit spul was van SEP en nadat ik later een keer ABB in mijn handen had merkte ik toch wel dat dat wat degelijker was. Vandaar probeer ik ditmaal iets beters te zoeken ;)
Hebben ze dit al beoordeeld. De meterborden moeten volgens Enexis op gelijke hoogte. En bij mij doen ze al moeilijk over een hoogteverschil van 10 cm. Of is het niet voor een SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Even kijken hoe we die wellicht kunnen combineren :)
John245 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Hebben ze dit al beoordeeld. De meterborden moeten volgens Enexis op gelijke hoogte. En bij mij doen ze al moeilijk over een hoogteverschil van 10 cm. Of is het niet voor een SAP?
Zowel links als rechts zou ik zodanig plaatsmaken dat ze op gelijke hoogte komen. Vandaar probeer ik de rest van de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Even kijken hoe we die wellicht kunnen combineren :)

[...]

Zowel links als rechts zou ik zodanig plaatsmaken dat ze op gelijke hoogte komen. Vandaar probeer ik de rest van de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken ;)
Wat zijn trouwens al die lichtgevende componenten in de bovenste rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@John245 Eastron kWh meters, 1 fase met pulsuitgang en 3 fase zowel in puls als modbus variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:41:
@John245 Eastron kWh meters, 1 fase met pulsuitgang en 3 fase zowel in puls als modbus variant.
Heb je een type#? Zoek ook zoiets en heb al genoeg Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Die gebruik ik ook .(630) deze week de integratie met home assistant via modbus aan de praat gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Sdm630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Waarom voor 1 fase niet de SDM 120?

En wat heb je voor de 1 fase betaald? 1 fase en 3 fase uit China gehaald of gewoon in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@John245 Het zijn de SDM120, van https://www.vekto.nl/kwh-meter-1-fase-5-45a voor dezelfde prijs als nu en had korting omdat het meer dan 10 stuks waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Robbie-1 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:47:
In een eerdere reactie had ik al eens aangegeven dat ik overweeg mijn slimme meter te upgraden, ik kan nu b.v. de fasen niet afzonderlijk uitlezen.
Kost 200 euro.
Ik wil proberen om ook meteen de draden tussen de meter laten vervangen, ik ga vragen of ze dat willen doen.
Als ik dit zo bekijk, dan heeft de vorige monteur (bij het plaatsen van de vorige slimme meter) dit toch zodanig gemaakt, dat ik dit kan aangrijpen om het nu wat netter, veiliger, en dikkere kabel te doen?

[Afbeelding]
Dan kunnen ze gelijk de draden netjes aanstrippen op de juiste lengte. Dat zou een stuk netter zijn. (en tevens volgens de richtlijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Rimco schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:11:
@John245 Het zijn de SDM120, van https://www.vekto.nl/kwh-meter-1-fase-5-45a voor dezelfde prijs als nu en had korting omdat het meer dan 10 stuks waren.
Thnx, zie dat de Modbus/Pulse uitvoering ca. 5 Euro duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:39
Ik ben bezig met een stopcontact uitbreiden naar dubbel, ik ben geen expert, maar toen ik mijn (simpele) duspol op de fase en aarde zette gaf ie een doorverbinding aan. Is dat normaal? Of zit er ergens iets niet goed ?
Het is een bestaande installatie die jaren goed gewerkt heeft verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Aomi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:02:
Ik ben bezig met een stopcontact uitbreiden naar dubbel, ik ben geen expert, maar toen ik mijn (simpele) duspol op de fase en aarde zette gaf ie een doorverbinding aan. Is dat normaal? Of zit er ergens iets niet goed ?
Wat bedoel je met doorverbinding? Een lage weerstand (dus niet in de megaohm reeks)? Dat klinkt niet heel goed nee.

Een spanning (potentiaalverschil) tussen die twee kan wel; sterker nog, dat hoort. Afhankelijk van waar je aarde vandaan komt staat er een klein potentiaalverschil tussen aarde en nul zijn, voor zover ik weet is het ideaal als ze erg dicht bij elkaar danwel gelijk aan elkaar. Daaruit volgt dus dat je tussen aarde en fase (bijna) 230V meet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Paul schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:32:
[...]
Wat bedoel je met doorverbinding? Een lage weerstand (dus niet in de megaohm reeks)? Dat klinkt niet heel goed nee.

Een spanning (potentiaalverschil) tussen die twee kan wel; sterker nog, dat hoort. Afhankelijk van waar je aarde vandaan komt staat er een klein potentiaalverschil tussen aarde en nul zijn, voor zover ik weet is het ideaal als ze erg dicht bij elkaar danwel gelijk aan elkaar. Daaruit volgt dus dat je tussen aarde en fase (bijna) 230V meet.
Op de duspol staat 0÷500kOhm
Dus dat is het bereik ervan denk ik?
Er gaat alleen een lampje branden, wel of geen 'verbinding'.
Maar of de weerstand tussen fase en aarde 1 Ohm of 500kOhm is weet ik dan niet.

De automaat van de groep staat trouwens uit dus potentiaalverschil meet ik (uiteraard) niet

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 09-01-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als de automaat uit staat en je toch verbinding hebt tussen aarde en fase dan is er inderdaad iets mis. Ik zou verwachten dat je ALS springt als je de automaat nu aanzet maar je geeft aan dat het al jaren werkt?

Als de automaat uit staat dan heb je alleen de draad van de automaat naar de centraaldoos, en van de centraaldoos naar je inbouwdoos (of opbouwdoos). Die zou 100% gescheiden moeten zijn van je fasedraad...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Paul schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:51:
Als de automaat uit staat en je toch verbinding hebt tussen aarde en fase dan is er inderdaad iets mis. Ik zou verwachten dat je ALS springt als je de automaat nu aanzet maar je geeft aan dat het al jaren werkt?

Als de automaat uit staat dan heb je alleen de draad van de automaat naar de centraaldoos, en van de centraaldoos naar je inbouwdoos (of opbouwdoos). Die zou 100% gescheiden moeten zijn van je fasedraad...
Het kan ook aan mn goedkope duspol liggen hoor...
Maar heb net de automaat weer ingezet en de aardlek blijft gewoon in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paul schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:51:
Je hebt natuurlijk ook nog alle andere fasedraden van diezelfde groep en eventuele aangesloten toestellen...

Maar ook daar hoor je geen verbinding tussen fase en aarde te meten.

@Aomi Wat voor een automaat of groepsschakelaar is het? Bijvoorbeeld die oude Holec aardlekautomaten hebben ook een draadje naar aarde en dan kan het wel eens de automaat zelf zijn die dit gedrag veroorzaakt (maar het hoort nog steeds niet).

Je zou eens opnieuw kunnen meten met alle stekkers eruit getrokken en de lichtschakelaars uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok iets waar ik niet helemaal uitkom:

Ik heb op dit moment een PV installatie van 8400 Wp aangesloten op mijn meterkast met netjes een 3 fase aardlekschakelaarautomaat etc. Exacte specs moet ik even opzoeken maar volgens mij is het een 20 Ampere ding. Dit geheel is aangesloten via een 16mm2 (ja geen tikfout :P), 3-fase kabel van 70 meter.

Nu wil ik graag aan het einde van deze kabel (dus voor de werkschakelaar van de omvormer) een 1-fase groepenkast neerzetten met 2 groepen, beide afgezekerd op 16Ampere, waarbij ik deze dus eigenlijk aftak van 1 van de fases van de 3-fase kabel.

Mag dit volgens de NEN? Ik weet dat je wil voorkomen dat er intern te hoge stromen gaan lopen, maar de groep zit nu toch netjes afgezekerd met een zekering 1 trap lager dan de voorgaande zeker (16 en 20 Ampere)?

Belasting zal een zaagtafel, afkortzaag etc zijn. Is dat nog nadelig met inschakelstromen voor de omvormer?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Xander schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Je hebt natuurlijk ook nog alle andere fasedraden van diezelfde groep en eventuele aangesloten toestellen...

Maar ook daar hoor je geen verbinding tussen fase en aarde te meten.

@Aomi Wat voor een automaat of groepsschakelaar is het? Bijvoorbeeld die oude Holec aardlekautomaten hebben ook een draadje naar aarde en dan kan het wel eens de automaat zelf zijn die dit gedrag veroorzaakt (maar het hoort nog steeds niet).

Je zou eens opnieuw kunnen meten met alle stekkers eruit getrokken en de lichtschakelaars uitgeschakeld.
Ik ga sowieso eens beginnen met een goede Fluke te lenen ergens.

Het is een groep voor de oven die verder nergens anders voor gebruikt wordt (vziw) dus er hoeven verder geen stekkers oid uit.

De automaten zijn van Merlin gerin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Atlas Je wilt gewoon een 3fase PV-verdeler, 2x 16A automaat van 2 fases afgetakt, ik zou meteen 3 doen.
Een hoofdschakelaar en nog een 20A automaat zoals in je hoofd-groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

onetime schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:24:
@Atlas Je wilt gewoon een 3fase PV-verdeler, 2x 16A automaat van 2 fases afgetakt, ik zou meteen 3 doen.
Een hoofdschakelaar en nog een 20A automaat zoals in je hoofd-groepenkast.
Dat laatste mag toch niet? Er moet toch een zekerings-stap (dus van 20 naar 16bv) achter elkaar? Een 20A mag toch nooit achter een 20A?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Atlas Klopt met deze uitzondering. Zoek even op wat een pv-verdeler is. En hoe die aangesloten moet worden. Er zitten een aantal voorwaarden aan.

@Atlas edit:
  • na de hoofdautomaat geen aftakking voor de (hoofd)schakelaar in de (pv/onder) verdeler
  • in de verdeler maximaal automaten met dezelfde waarde als de hoofd automaat
  • 1 voor de omvormer
  • 1 (per fase) voor gebruikers

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 09-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
Morgen komen mijn zonnepanelen, maar mijn 24-modules grote groepenkast zat vol. Daarom heb ik een nieuwe Eaton Medusa 36-module kast besteld.
Toen ik alles om wilde gaan bouwen kwam ik er echter achter dat de Medusa geen aansluitblok heeft, wat mijn Eaton Systeem 55 kast wel had. En het aansluitblok van de Systeem 55 overzetten gaat hem niet worden. Daardoor moet ik iets verzinnen om van de 4P-hoofdschakelaar naar 3 4P-aardlekschakelaars te gaan. Nu heb ik even in mijn andere groepenkast gekeken, ook een Medusa met 36 eenheden, en daar is het opgelost met een kamrail/aansluitkam op de drie 4P aardlekschakelaars. Ik kom er alleen niet uit welke ik nou nodig heb. En gezien de kast waar al een rail in zit de kast is waar feitelijk het hele huis op draait wil ik hem er ook niet even uit trekken om te kijken. Hoe kom ik er nou achter wat het juiste type is?

Uiteindelijk heb ik alles terug in de oude kast geplaatst en een krachtgroep verwijderd, dus de panelen kunnen morgen gewoon werkend opgeleverd worden :)

Edit: Ik denk dat ik'm gevonden heb: Aansluitkam pen 3-fase 4-polig *O*
En dan uiteraard de versie met 3 aansluitingen (12 pennen).

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 09-01-2023 15:32 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wormaap Als het past bij je automaten vindt ik zelf deze fijner: https://www.sandervunderi...-vork-3-fase-4-polig.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ik heb deze plannen met de SDM's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bSBoNc7uGHPE69zQzZZsEFplL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aK3gI8NkD61W4rqJQHQY413D.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
habbekrats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:59:
Maar buiten 't idee om de WP standaard op L1 te zetten; ik kan dit gewoon zo gaan uitvoeren en in de groepenkast opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 09:16
Kost 200 euro.

[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval zelf de montagedraad in huis halen en klaarleggen. Als jij dan één kant van de draden alvast in de hoofdschakelaar schroeft vlak voor ze komen, dan moeten ze wel heel principieel zijn willen ze die niet gebruiken.

Bij mij zit geloof ik 16 mm² (zat van oudsher op een 1x25A :9).

Edit: zit er nu ook aan te denken om te doen, huidige draden hier zijn vrij kort. Volgende week gaat de aansluiting hier ook van 1F naar 3F.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 09-01-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mag ik in de Wago 221 lasklemmen ook bedrading met adereindhuls doen?

Ik weet dat soepel zonder huls mag, maar om een of andere manier voelt met huls steviger aan...

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 08:09
henkNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:23:

Ik weet dat soepel zonder huls mag, maar om een of andere manier voelt met huls steviger aan...
Hier in huis gebruik ik deze klemmen met soepele draad zonder adereindhuls, dat is waar ze voor zover ik weet voor gemaakt zijn. Ik laat me graag corrigeren ;)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kost 200 euro.
[...]
[Afbeelding]
Een eigen meter kan goedkoper; https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/kwh-meter/
Kan je meteen de netmeter controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
henkNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:23:
Ik kan zo niks definities vinden, maar hier: YouTube: Ferrule crimps -Types, tips and where to use them - inc Wago 221 and... hebben ze het over twee draden in één adereindhuls en dat ze dat aan Wago gevraagd hebben en dat die het prima vonden.

Allemaal erg zijdelings, maar lijkt dus te mogen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
Dat mag bij wago ook bij de (veer)rijgklemmen, echter volgens wago is beste verbinding zonder huls. Omdat er geen risico is dat de persing van de huls niet goed is.
De klem veert namelijk waardoor de juiste druk altijd wordt gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik ben op zoek naar een timer voor het licht op het toilet, zodat deze vanzelf uit gaat als iemand dit vergeet.

Ik heb nu een PIR beweegsensor geïnstalleerd, maar ik ben niet tevreden over de werking: als je het lichtknopje "Aan" doet, dan duurt het een paar tellen voor de sensor reageert en ook de lamp schakelt. Natuurlijk kun je de standaard lichtschakelaar niet meer gebruiken en de sensor al het werk laten doen, maar dan blijft het licht vrij lang branden na een "Nr 1" beurt, wat ook weer zonde is. Of je krijgt een disco tijdens "Nr 2" ;)

Kent iemand een zo'n PIR beweegsensor die wel gelijk het licht aan doet bij inschakelen? Ik heb nu een Kopp:
https://www.elektramat.nl...Km2MXUpc6rJwaAoweEALw_wcB

Alternatief is een pulsdrukker die het licht voor 15 minuten aan doet. Nog een keer drukken, en hij gaat uit. Nadeel is dat als je langer zit dan de ingestelde tijd, dat je dan even van de pot af moet komen om op de schakelaar te drukken. Een (ventilator)nalooptimer icm een pulsdrukker activeert dan wel, maar na de 2e puls gaat zo'n ding niet uit. Is hier materiaal voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zwartoog schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:23:
Ik ben op zoek naar een timer voor het licht op het toilet, zodat deze vanzelf uit gaat als iemand dit vergeet.

Ik heb nu een PIR beweegsensor geïnstalleerd, maar ik ben niet tevreden over de werking: als je het lichtknopje "Aan" doet, dan duurt het een paar tellen voor de sensor reageert en ook de lamp schakelt. Natuurlijk kun je de standaard lichtschakelaar niet meer gebruiken en de sensor al het werk laten doen, maar dan blijft het licht vrij lang branden na een "Nr 1" beurt, wat ook weer zonde is. Of je krijgt een disco tijdens "Nr 2" ;)
Je bent eigenlijk opzoek naar en sensor met een hoge sensitiviteit (bij de minste beweging aangaan) en een korte instelbaarheid qua duur. Dus een kleine beweging terwijl je stilzit is voldoende om die 1 minuut timer opnieuw te doen starten. Hierdoor heb je dus nooit langer dan 1 minuut meer licht dan nodig én omdat je toilet meestal toch volledig dicht is (althans de mijne wel), gaat de sensor niet aan als je er toch niet bent.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
True schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Je bent eigenlijk opzoek naar en sensor met een hoge sensitiviteit (bij de minste beweging aangaan) en een korte instelbaarheid qua duur. Dus een kleine beweging terwijl je stilzit is voldoende om die 1 minuut timer opnieuw te doen starten. Hierdoor heb je dus nooit langer dan 1 minuut meer licht dan nodig én omdat je toilet meestal toch volledig dicht is (althans de mijne wel), gaat de sensor niet aan als je er toch niet bent.
Dat zou hier niet door de WAF komen, 't moet ook mogelijk zijn geen licht aan te hebben (nachtlampje op de overloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
True schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Klopt! En dan ook niet uit gaat tussendoor: bij de bewegingsdetectors die ik ken, schakelen ze altijd uit voor ze weer aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Op mijn hele werk is alle verlichting in de gangen kantoren fabriekshallen automatisch op bewegingsensoren.

Maar zo lang je aanwezig bent en enigszins beweegt gaat het nooit uit.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 10-01-2023 10:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
Ik ken juist geen bewegingsmelders die (bij voldoende activiteit) uit gaan voordat ze weer aan gaan; ze resetten gewoon iedere keer dat er beweging is de timer...

Ik zou er denk ik een 3W LED-lamp in draaien en verder gaan met mijn leven :P Ik weet dat ik de requirements van twee posters nu combineer, maar:
- Met schakelaar
- Meteen reageren
- Hoge gevoeligheid
- Aan blijven als het nodig is

Dat wordt een flinke puzzel... Een LED-lampje kost 3 euro, 3 Watt 24/7 een jaar lang kost (aan 80ct per kWh) maar liefst 21 euro. Je kunt echt HEEL vaak de lamp vergeten uit te doen voordat het financieel uit kan om daar een technische oplossing voor te verzinnen, laat staan ecologisch (een lamp die je toch nodig hebt vs allerlei extra apparaten die geproduceerd moeten worden, etc.).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Paul schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:25:
Ik ken juist geen bewegingsmelders die (bij voldoende activiteit) uit gaan voordat ze weer aan gaan; ze resetten gewoon iedere keer dat er beweging is de timer...

Ik zou er denk ik een 3W LED-lamp in draaien en verder gaan met mijn leven :P Ik weet dat ik de requirements van twee posters nu combineer, maar:
- Met schakelaar
- Meteen reageren
- Hoge gevoeligheid

Dat wordt een flinke puzzel... Een LED-lampje kost 3 euro, 3 Watt 24/7 kost (aan 80ct per kWh) maar liefst € 21 euro. Je kunt echt HEEL vaak de lamp vergeten uit te doen voordat het financieel uit kan om daar een technische oplossing voor te verzinnen, laat staan ecologisch (een lamp die je toch nodig hebt vs allerlei extra apparaten die geproduceerd moeten worden, etc.).
KISS. Niet altijd 't sterkste punt onder tweakers....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:23:

Kent iemand een zo'n PIR beweegsensor die wel gelijk het licht aan doet bij inschakelen? Ik heb nu een Kopp:
https://www.elektramat.nl...Km2MXUpc6rJwaAoweEALw_wcB

Alternatief is een pulsdrukker die het licht voor 15 minuten aan doet. Nog een keer drukken, en hij gaat uit. Nadeel is dat als je langer zit dan de ingestelde tijd, dat je dan even van de pot af moet komen om op de schakelaar te drukken. Een (ventilator)nalooptimer icm een pulsdrukker activeert dan wel, maar na de 2e puls gaat zo'n ding niet uit. Is hier materiaal voor?
Ik heb in de WC een voorloper van deze: https://partner.gira.com/...chtschalter/sensotec.html

Werkt prima, razendsnel aan en met een klik erop weer uit (is in te stellen). Nadeel: je vergeet op andere plekken steeds het licht op de WC uit te doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

- Met schakelaar
- Meteen reageren
- Hoge gevoeligheid

Dat wordt een flinke puzzel... Een LED-lampje kost 3 euro, 3 Watt 24/7 een jaar lang kost (aan 80ct per kWh) maar liefst 21 euro. Je kunt echt HEEL vaak de lamp vergeten uit te doen voordat het financieel uit kan om daar een technische oplossing voor te verzinnen, laat staan ecologisch (een lamp die je toch nodig hebt vs allerlei extra apparaten die geproduceerd moeten worden, etc.).
Dat is ook zo, het voelt alleen onjuist om licht te laten branden als je het niet nodig hebt.

Maar ik heb niet het idee dat ik iets heel geks wil, dus ik verbaas mij dat er niets op de markt is dat werkt zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LoneGunman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb in de WC een voorloper van deze: https://partner.gira.com/...chtschalter/sensotec.html

Werkt prima, razendsnel aan en met een klik erop weer uit (is in te stellen). Nadeel: je vergeet op andere plekken steeds het licht op de WC uit te doen :X
Oeh, dat is ook wel een chic dingetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Zwartoog schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:06:
Maar ik heb niet het idee dat ik iets heel geks wil, dus ik verbaas mij dat er niets op de markt is dat werkt zoals het hoort
Jij zou (in tegenstelling tot @blb4 de hele knop kunnen vervangen door een sensor. (@blb4 zou misschien iets met een timer / klok kunnen doen?)

Ik heb bij mijn bewegingsmelders (van Van Cranenbroek, kostten nog geen € 6) niet geprobeerd hoe snel ze reageren bij een cold boot aangezien ze permanent aangesloten zitten maar die reageert meteen, gaat niet uit zolang ik beweeg (wat bij een nr. 2 wel een issue kan zijn :P ) en is in te stellen hoe lang het aan moet blijven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 07:20
Misschien een domme vraag, maar bij wijzigingen aan je meterkast (zekeringenbord), komt het wel eens voor dat de draden van afgaande groepen te kort zijn voor aansluiting op nieuwe zekeringen/alamat's op een andere plaats. Je kunt natuurlijk domweg nieuwe draden trekken van voldoende lengte, maar dat is een hoop werk en lijkt me ook niet echt nodig. Verlengen via een goede klemverbinding kan ook veilig worden uitgevoerd. Maar wat mag en wat niet? Hebben jullie daarvoor een standaard oplossing?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

- Met schakelaar
- Meteen reageren
- Hoge gevoeligheid

Helemaal mee eens. Ik zie deze dingen binnenshuis, d.w.z. anders dan b.v. een camera die is gericht op het tuinpad, onder de verzamelnaam domotica oftewel "het slimme huis", dan ook meer als liefhebberij dan iets waar je echt wat aan hebt. Het doet me denken aan tientallen jaren geleden toen deze dingen nog helemaal niet bestonden. Aan het toen populaire liedje van Jules de Corte "Alles gaat elektrisch in dit huis". Best een reuze aardige hobby, maar zelden meer dan dat, laat staan noodzakelijk. Ik bedoel, dat ik me zelf hier niet mee bezig houd, maar dat ik in ons huis ook helemaal niets zou kunnen verzinnen waarvan ik denk "dat zou ik toch echt handig vinden dat het automatisch aan en weer uit zou schakelen".

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 10-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Techneut schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Helemaal mee eens. Ik zie deze dingen binnenshuis, d.w.z. anders dan b.v. een camera die is gericht op het tuinpad, onder de verzamelnaam domotica oftewel "het slimme huis", dan ook meer als liefhebberij dan iets waar je echt wat aan hebt. Het doet me denken aan tientallen jaren geleden toen deze dingen nog helemaal niet bestonden. Aan het toen populaire liedje van Jules de Korte "Alles gaat elektrisch in ons huis". Best een reuze aardige hobby, maar zelden meer dan dat, laat staan noodzakelijk.
Geweldig, ik kende dit lied t Elektrisch huis niet. 't is uit 1957!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03
Zwerius schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:53:
Misschien een domme vraag, maar bij wijzigingen aan je meterkast (zekeringenbord), komt het wel eens voor dat de draden van afgaande groepen te kort zijn voor aansluiting op nieuwe zekeringen/alamat's op een andere plaats. Je kunt natuurlijk domweg nieuwe draden trekken van voldoende lengte, maar dat is een hoop werk en lijkt me ook niet echt nodig. Verlengen via een goede klemverbinding kan ook veilig worden uitgevoerd. Maar wat mag en wat niet? Hebben jullie daarvoor een standaard oplossing?
Rijgklemmen zijn hiervoor uitgevonden.
Het verlengen van draden in je kast is prima toegestaan zolang de verbinding niet los in de kast zit.

Wago lasdoppen in een dinrailhouder kan bijvoorbeeld ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Ik heb een vraag over het inrichten van een PV-verdeler.
In mijn geval zijn alle eindgroepen alamats. Een van deze alamats zou ik (met een directe kabel) willen gebruiken als voeding voor een PV-verdeler in de schuur.

Zou ik hier dan alleen twee installatie-automaten in hoeven te plaatsen?
Ik snap dat dit niet selectief is met de alamat in de groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVuZYQIVdWb1ICHdNIu078McPqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aws7Vqm5a2sBcNkZ7ZTHeYOS.jpg?f=fotoalbum_large

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

Techneut schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:00:
[...]
Ik bedoel, dat ik me zelf hier niet mee bezig houd, maar dat ik in ons huis ook helemaal niets zou kunnen verzinnen waarvan ik denk "dat zou ik toch echt handig vinden dat het automatisch aan en weer uit zou schakelen".
De verwarming is iets wat in me opkomt :+

Of elektrische zonwering ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Zwerius schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:53:
Rijgklemmen in een kastje erboven, die lus je naar de automaten door.

[ Voor 0% gewijzigd door IplugNplay op 10-01-2023 12:52 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
S0epkip schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:31:
Ik heb een vraag over het inrichten van een PV-verdeler.
In mijn geval zijn alle eindgroepen alamats. Een van deze alamats zou ik (met een directe kabel) willen gebruiken als voeding voor een PV-verdeler in de schuur.

Zou ik hier dan alleen twee installatie-automaten in hoeven te plaatsen?
Ik snap dat dit niet selectief is met de alamat in de groepenkast.

[Afbeelding]
Maak van de alamat een automaat en de alamat uit de ene kast naar de pv verdeler, alamat 300ma voor de pv. Vergeet niet een hoofdschakelaar in pv verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:15
Hallo,

In mijn woning heb ik zonnepanelen, waarbij ik veel overschot heb en dus terugleveren aan de leverancier. Doordat in 2025 de salderingsregeling ophoudt, denk ik erover om elektrische doorstromers te gaan gebruiken. Om te beginnen in de keuken. Ik heb door de zonnepanelen al een 3 fase 25a aansluiting en 1 groep van 16a krachtstroom voor de inductie kookplaat.

Nu is mijn vraag of ik op de krachtstroom wcd voor de kookplaat een extra wcd kan zetten en daar de doorstromer op aansluiten? Ik ga er van uit dat beide apparaten niet tegelijkertijd worden gebruikt. Of moet ik een extra groep installeren en kabel trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Micronikje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:00:
Hallo,

In mijn woning heb ik zonnepanelen, waarbij ik veel overschot heb en dus terugleveren aan de leverancier. Doordat in 2025 de salderingsregeling ophoudt, denk ik erover om elektrische doorstromers te gaan gebruiken. Om te beginnen in de keuken. Ik heb door de zonnepanelen al een 3 fase 25a aansluiting en 1 groep van 16a krachtstroom voor de inductie kookplaat.

Nu is mijn vraag of ik op de krachtstroom wcd voor de kookplaat een extra wcd kan zetten en daar de doorstromer op aansluiten? Ik ga er van uit dat beide apparaten niet tegelijkertijd worden gebruikt. Of moet ik een extra groep installeren en kabel trekken?
Ik denk niet dat 't op 1 groep mag (weet 't niet 100% zeker) maar ik zou 't sowieso nooit zo doen, altijd op een eigen automaat. Ik denk echter dat dit je niet echt gaat helpen. Doorstromers hebben zeer hoge vermogens, al heel snel meer dan dat jij op 't moment dat je warm water tapt aan opbrengst hebt. Om je eigen opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf te gebruiken heb je verbruikers nodig die voor een langere tijd (uren) je opbrengst kunnen gebruiken. Wasmaschine, droger, warmtepomp of desnoods een elektrische COP1 boiler warm water laten bereiden, (PH)EV opladen, batterijsysteem opladen, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ethirty schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:34:
De verwarming is iets wat in me opkomt :+
Dat bestaat al eeuwen in de vorm van een thermostaat, dus ik denk dat dit niet in de geest van die opmerking is :)
Of elektrische zonwering ;)
Ik zit er wel aan te denken die te automatiseren, en dan vooral het inklappen als het gaat regenen of waaien.

Verder heb ik een PIR in de achtertuin tegen insluipers (ook een veel voorkomende toepassing), en in de garage omdat we daar regelmatig 5 of 10 seconde moeten zijn. Die laatste is zo ingeregeld (er zit een LUX-sensor op datzelfde € 6 geval dat ik eerder noemde) dat deze niet triggert als de rest van de lampen in de garage aan zijn.

Die laatste is de enige die ik een beetje als "hobby" aan zou duiden, de rest is redelijk standaard (al is een regen- en windsensor op een zonwering thuis niet heel gebruikelijk, op grote kantoorgebouwen zitten ze redelijk standaard heb ik het idee).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 09:09
Ik kom er even niet uit, dus vandaar schakel ik even jullie hulp in:)

Binnenkort wil ik mijn huidige (2 "fase") inductieplaat vervangen voor een bredere 3-fase variant. De Bosch PIV975DC1E, deze heeft volgens de specificaties een aansluitvermogen van 11.100 watt

Momenteel zit er in mijn 3x25a groepenkast een 2-fase kookgroep (7,2 kw) (n1, n2, l1, l2, aarde). Mijn plan is om de kookgroep te vervangen voor een 3 fase aardlekautomaat: "Eaton Systeem 55 aardlekautomaat 4P 16a 0,03a B". En de n2 ader met tape een andere kleurcodering te geven.

Als ik nu uitreken zou het maximale te leveren vermogen van de aardlekautomaat 11.040 watt zijn.

De inductieplaat heeft volgens de specificaties een aansluitvermogen van 11.100 watt

Volstaat een 3x 16 ampere aardlekautomaat in dit geval niet? Moet ik dus kiezen voor een 20 of 25 ampere?

https://www.bosch-home.nl...tiekookplaten/PIV975DC1E#

Alvast bedankt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leonbong
3x16A is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 14:28
Wat is de minimale load dat je kan uitlezen? Ik heb een ander merk, maar 1500/kwh pulse, met ik meen iets van minimaal 20ms. Daarmee kom ik op minimaal load van 60Wh en veelvoud ervan. Is dat met modbus anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:00
mgizmo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Wat is de minimale load dat je kan uitlezen? Ik heb een ander merk, maar 1500/kwh pulse, met ik meen iets van minimaal 20ms. Daarmee kom ik op minimaal load van 60Wh en veelvoud ervan. Is dat met modbus anders?
Bij modbus krijg je gewoon de waardes te zien ipv dat je pulsen moet gaan tellen. Je ziet dus als er 1 watt wordt verbruikt.

Ik heb dezelfde en nog een paar 3 fasen meters op een CEMM aangesloten en die meet het heel accuraat. Ze zijn volgens mij zelfs goedgekeurd voor officiële metingen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
DutchKel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Bij modbus krijg je gewoon de waardes te zien ipv dat je pulsen moet gaan tellen. Je ziet dus als er 1 watt wordt verbruikt.

Ik heb dezelfde en nog een paar 3 fasen meters op een CEMM aangesloten en die meet het heel accuraat. Ze zijn volgens mij zelfs goedgekeurd voor officiële metingen.
Dankje. Dan wordt het tijd dat ik ze ga vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
mgizmo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Dankje. Dan wordt het tijd dat ik ze ga vervangen :)
Goed dat het bevestigd is. Maar dit is inderdaad normaal gedrag bij Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:38
Wie o wie kan mij meer vertellen over het aansluiten van een doorstroom-(geiser) welke 3F is en uit Duitsland komt (geen idee of dat "probleem" typisch Duits is..).

Het is een Kospel PPE2 3F toestel (Nederland zelfde echter dan Masterwatt??) ,
maar als ik deze open schroef zie ik slechts de 3 F aansluitingen U-V-W en... AARDE.... dus geen NUL.

Ik kan mij niet voorstellen (maar wellicht toch waar..) dat Duitsland dit aansluit zónder een NUL draad.

Indien wel, HOE dan in Nederland??

ik sta echt voor een raadsel, dus alle informatie is welkom. _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Hansieo simpelweg L1 L2 L3 aansluiten en klaar. Een 3 fasen apparaat kan namelijk ook de spanning tussen de fasen gebruiken en heeft dus niet altijd een nul nodig.

(Aarde natuurlijk ook aansluiten en de nul in een wago stoppen oid.)

[ Voor 17% gewijzigd door Rimco op 10-01-2023 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Een 3P doorstroomverwarmer is waarschijnlijk 3 stuks 400V verwarmingselementen, waarvan er één tussen L1 en L2 zit, één tussen L2 en L3 en de derde tussen L3 en L1; geen nul voor nodig :)

De thermostaat die er in zit werkt dan ook op 400V of via een trafo.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 09:09
Thanks!
3x20Ampere is echt niet nodig? Ik moet de onderdelen nog installeren en met hetzelfde gemak (en een paar tientjes extra) kan het 20 ampere worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
IplugNplay schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:48:
Rijgklemmen in een kastje erboven, die lus je naar de automaten door.
Bij de Hager Vision kasten is in het invoerstuk plaats voor een din-rail waar je die rijgklemmen direct op kan monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Autowiel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Thanks!
3x20Ampere is echt niet nodig? Ik moet de onderdelen nog installeren en met hetzelfde gemak (en een paar tientjes extra) kan het 20 ampere worden.
Echt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Hansieo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:39:
Wie o wie kan mij meer vertellen over het aansluiten van een doorstroom-(geiser) welke 3F is en uit Duitsland komt (geen idee of dat "probleem" typisch Duits is..).

Het is een Kospel PPE2 3F toestel (Nederland zelfde echter dan Masterwatt??) ,
maar als ik deze open schroef zie ik slechts de 3 F aansluitingen U-V-W en... AARDE.... dus geen NUL.

Ik kan mij niet voorstellen (maar wellicht toch waar..) dat Duitsland dit aansluit zónder een NUL draad.

Indien wel, HOE dan in Nederland??

ik sta echt voor een raadsel, dus alle informatie is welkom. _/-\o_
Een echt 3f apparaat heeft vaak geen nul nodig.
Apparaat gebruikt het verschil tussen de fase dus een echt 400V apparaat.

Gewoon de nul niet aansluiten en klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Micronikje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:00:
Hier weliswaar OT, maar ik zou dit nooit doen. En wel om de volgende redenen:
  1. Omdat je die doorstromer ook veel zult gaan gebruiken als het donker is (douchen 's avonds en 's ochtends). Dan haal je die berg stroom alsnog voor de hoofdprijs uit het net.
  2. Omdat een doorstromer, zeker als je er onder wilt douchen, snel richting de 11 kW gaat. Hoe veel uur per jaar leveren je panelen zoveel stroom? De rest moet je immers duur inkopen.
  3. Omdat momenteel de verwachting is dat ook na het afschaffen van de salderingsregeling het teruglevertarief nog alleszins de moeite is. Kijk maar naar de huidige situatie: Ik heb ook enorm overschot, maar lever dat momenteel overdag terug voor maar liefst 89 cent! Alle info vind je in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Het is zowel voor het milieu als voor je portemonnee echt veel beter als je dat warme water gewoon met een warmtepomp (+ SWW-vat) of een warmtepompboiler gaat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2023 19:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Autowiel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:33:
Nee. 3x20A is echt niet nodig. Zo'n plaat hangt altijd gewoon probleemloos aan een B16 3-fasen automaat of alamat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Hier weliswaar OT, maar ik zou dit nooit doen. En wel om de volgende redenen:
  1. Omdat je die doorstromer ook veel zult gaan gebruiken als het donker is (douchen 's avonds en 's ochtends). Dan haal je die berg stroom alsnog voor de hoofdprijs uit het net.
  2. Omdat een doorstromer, zeker als je er onder wilt douchen, snel richting de 11 kW gaat. Hoe veel uur per jaar leveren je panelen zoveel stroom? De rest moet je immers duur inkopen.
  3. Omdat momenteel de verwachting is dat ook na het afschaffen van de salderingsregeling het teruglevertarief nog alleszins de moeite is. Kijk maar naar de huidige situatie: Ik heb ook enorm overschot, maar lever dat momenteel overdag terug voor maar liefst 89 cent! Alle info vind je in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Het is zowel voor het milieu als voor je portemonnee echt veel beter als je dat warme water gewoon met een warmtepomp (+ SWW-vat) of een warmtepompboiler gaat maken.
Dit.

Je overschot "wegfikken" is economisch en ecologisch de slechtste manier om met het einde van salderen om te gaan. En sowieso gaat de afbouw nog jaren duren.

Warm overdag lekker met je eigen energie je boilervat op, dat is veel slimmer gebruik maken van je energie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:51
Een paar simpele vragen:

In de groepenkast, na de hoofdschakelaar, de fasen 6mm2 zwart soepel snoer.
Mag bruin ook? (ik heb geleerd na de schakelaar niet, maar ook ergens gehoord dat zowel zwart of bruin mag.)

Zwart VD draad (massief) 6mm2 kom ik eigenlijk nergens tegen, dat mag toch?
Ik wil twee groepenkasten aan elkaar vast verbinden, en met massief lijkt dat net even netter.

Tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar, bruin soepel snoer mag toch? er zit nu massief.

[ Voor 11% gewijzigd door Robbie-1 op 10-01-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
@Robbie-1 massief mag wel maar gebruikt bijna niemand meer. Zorg wel dat je
H07V2-K draad gebruikt.

Voor de fase draden mag je bruin, zwart of grijs gebruiken. Zwart is meest gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door habbekrats op 11-01-2023 06:30 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 21:56
Ter voorbereiding op de installatie van zonnepanelen ben ik aan het uitzoeken wat voor PV verdeler ik nodig heb. Het gaat om
  • 4x zonnepanelen van max 450 Wp
  • 2x APsystems DS3-L met nominale uitgangsstroom van 3.2A
  • 1x Installatiekabel YMVK 3 aderig 2.5mm2 10 meter
De zonnepanelen wil ik aansluiten middels een PV verdeler op de wasmachine groep. Op deze groep is alleen de wasmachine aangesloten.

Mijn meterkast met 3 fase aansluiting ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu8ANco_n07w9Zhrmw-4UNzkN6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1c2aowwVCT0VxqlNPfb8dhyc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7LnjksqRQEKloS4i065eXKB2HA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9WsjnUA83OINIcKWLkntEUNa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxqVpjMy2k64ZF1gjQySAWkMms8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Io1Pk3bprAnMMfYfLAmDVDp4.png?f=fotoalbum_tile

Dit betreffen:
12x ABB HAF Installatie automaat 1P + N 16A B-Kar 0025-060
3x ABB HAF Aardlekschakelaar 2P 40A 30mA - FH202A 0903.751
1x ABB Haf DS201 - Aardlekautomaat DS201 B16 A30

Hoe weet ik wat voor soort PV verdeler ik nodig heb. In ieder geval 1 stopcontact. Verder lees ik dat zowel de zonnepanelen als de wasmachine een 30mA-aardlekbeveiliging nodig hebben.

Zou deze variant voldoende moeten zijn in mijn situatie?
PV Verdeler: 1x Hoofdschakelaar 2x Aardlekautomaat B16 30mA 1x Stopcontact
https://www.winkelman-zon...2x-aardlekautomaat-b.html

PV Verdeler: 1x Hoofdschakelaar 2x AutomaatB 16A 1x Stopcontact
https://www.winkelman-zon...-2x-automaatb-16a-1x.html

PV Verdeler: 1x Hoofdschakelaar 1x AutomaatB 16A 1x Aardlekautomaat B16 30mA 1x Stopcontact
https://www.winkelman-zon...-1x-automaatb-16a-1x.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Robbie-1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:34:
In de groepenkast, na de hoofdschakelaar, de fasen 6mm2 zwart soepel snoer.
Mag bruin ook? (ik heb geleerd na de schakelaar niet, maar ook ergens gehoord dat zowel zwart of bruin mag.)
Tegenwoordig is alles soepel in de meterkasten. Bedraadt vele malen gemakkelijker.
Hier heb ik voor de fasen ook nog de juiste kleuren gebruikt, dus bruin voor L1, zwart voor L2 en grijs voor L3. Zo kan ik als de kast open is in één oogopslag zien welke groep op welke fase zit, en voorkom ik ook verwisseling van fasen.
Is even wat werk, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:38
@Rimco @Paul @leonbong

Hartelijk dank voor jullie input. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afgelopen nacht wat liggen draaien in bed (lol, heb ik wel eens vaker last van als ik m'n vingers ergens achter wil krijgen.. 8)7 , herkennen sommige tweakers dat?).

Schoot mij ineens (TIG jaren geleden) een LTS opdracht te binnen, STER-DRIEHOEK schakeling opzetten met een motor.
(ben bang dat de hersencellen die dat deden er niet meer zijn door drank-roken-vrouwen _O- )

en ja, toen zag ik volgens mij óók U-V-W voorbij komen.... lol...

Ik ben blij met jullie input/toelichting.

Maar dit roept ook nog weer een vraagje op.

Gewoon aansluiten op mijn 3P+N Alamat... zonder de N te gebruiken.

Gaat de automaat daar niet op trippen?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Hansieo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:41:
@Rimco @Paul @leonbong

Hartelijk dank voor jullie input. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afgelopen nacht wat liggen draaien in bed (lol, heb ik wel eens vaker last van als ik m'n vingers ergens achter wil krijgen.. 8)7 , herkennen sommige tweakers dat?).

Schoot mij ineens (TIG jaren geleden) een LTS opdracht te binnen, STER-DRIEHOEK schakeling opzetten met een motor.
(ben bang dat de hersencellen die dat deden er niet meer zijn door drank-roken-vrouwen _O- )

en ja, toen zag ik volgens mij óók U-V-W voorbij komen.... lol...

Ik ben blij met jullie input/toelichting.

Maar dit roept ook nog weer een vraagje op.

Gewoon aansluiten op mijn 3P+N Alamat... zonder de N te gebruiken.

Gaat de automaat daar niet op trippen?
Zowel een ALS en alamat kijken of de stroom richting de groep ook allemaal weer terug komt via dezelfde draden. Ook al gebruik je geen nul, de stroom ontsnapt niet plots en komt altijd netjes terug. L1 komt terug via L2/L3 etc. Als een driefase verbruiker namelijk netjes in balans is loopt er ook al geen stroom door de nul.

Pagina: 1 ... 282 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.