Hallo allemaal,
Bij mijn ouders zijn we bezig om een zonnepanelen installatie te plannen.
Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat we in de schuur, die nu via een 5x2,5mm2 YMVK kabel achter een B16 automaat in het woonhuis zit een lasapparaat kunnen gebruiken zonder dat constant de automaat of aardlekschakelaar afschakelt.
Als we dan toch bezig zijn willen we daarnaast ruimte overlaten voor een toekomstige laadpaal.
De hoofdaansluiting is 3x D25.
De groepenkast in de meterkast is een 2x12 DIN modules Hager Vision uit 2004 met 4 aardlekautomaten.
Die ziet er hetzelfde uit als wat heden ten dage verkocht wordt dus die willen we graag behouden.
Verder heeft de groepenkast een 3 fase aardlekschakelaar met daarop een krachtgroep en 2 1-fase groepen.
De aardlekschakelaar met groepen wil ik vervangen door een 3-fase aardlekautomaat en 2 1-fase aardlekautomaten.
Om aan de huidige normen te voldoen voegen we dan ook meteen een hoofdschakelaar toe.
Tot slot plaatsen we een mini verdeler ernaast met ruimte voor 8 DIN modules om de schuur aan te sluiten.
Uit praktische overwegingen en omdat er weinig ruimte is in de meterkast van het woonhuis willen we in de schuur een onderverdeler plaatsen voor de zonnepanelen en apparatuur.
De verbinding tussen de twee willen we maken met een nieuw in te graven YMVK-as kabel van 4x6mm2
Zodoende hebben we de volgende groepenindeling bedacht.
We willen zoveel mogelijk gebruikmaken van aardlekautomaten.
Voor de aansluiting vanuit het woonhuis naar de schuur heb ik helaas alleen geen aardlekautomaat kunnen vinden.
Daar wordt het dus wel een combinatie van een losse selectieve aardlekschakelaar met installatieautomaat.
In verband met een toekomstig EV laadpunt met loadbalancing en / of een thuisaccu overwegen we om de grondkabel van woonhuis naar schuur af te zekeren met een C25 of C20 automaat.
De grootste vraag die ik daarbij nog heb is over de selectiviteit van een C25 automaat t.o.v. een D25 hoofdaansluiting. In hoeverre is dit selectief?
Daarnaast, in hoeverre is dat nodig, aangezien die zekering geen eindgroep beveiligd maar dient ter beveiliging van de kabel?
Online vind ik wel ervaringen van C20 achter C25, maar helaas niet van C25 of C20 na een D25 automaat.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
[
Voor 23% gewijzigd door
ikke26 op 11-01-2023 18:21
]