Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 284 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.582 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 13:18

Zoefff

❤ 

CJ_Latitude schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:58:
Ik begrijp dat dit "doortikken" heet, maar kan niet goed vinden / beoordelen of dit tegenwoordig anders zou moeten liggen. Het gaat mij overigens niet over de praktische kant van het verhaal (schakelaar buiten bereik buren), maar meer wat "de bedoeling" zou moeten zijn. Zouden we de netbeheerder moeten inschakelen om dit aan te passen? Mijn buren willen binnenkort zonnepanelen laten leggen. Gaat dit invloed hebben op het geheel? Dank voor enig inzicht.
Dat is in een bepaalde periode inderdaad veelvoorkomend. Hier in Haarlem centrum zijn er rijen aan huizen waar aansluitingen "gedeeld" worden met de buren. Bij ons ook, en die aansluiting ging ook ná de hoofdzekering naar de buren. Ik zou er vooral als buurman problemen mee hebben; bij het eventueel smelten van de zekering ben je afhankelijk van de ander die dan maar toevallig thuis moet zijn. Meestal heb je dan als buren elkaars sleutel ook wel, maar dat is natuurlijk niet altijd zo.

Bij het vervangen van de aansluiting heeft Liander het hier direct gecorrigeerd en een eigen aansluiting bij de buren gemaakt. Ik zou op z'n minst eens informeren hoe zij in de race staan. En als de buren b.v. naar een 3-fase aansluiting toe gaan is het sowieso een no-brainer omdat er meestal maar 1 fase op deze manier is doorgevoerd.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:03
Gezien ik mijn tweede groepenkast wat meer op orde wil maken heb ik twee vragen:
1. De afgaande groepen zijn allemaal met XMvK danwel YMvK kabel bedraad. Op dit moment loopt die kabel gewoon de groepenkast in, waar de draden aangesloten zitten. Dat wil ik eigenlijk iets netter oplossen, maar het lijkt erop dat M20 wartels net te groot zijn, en ik weet niet of M16 wartels groot genoeg zijn voor de kabel. De elektriciën die mijn zonnepanelen kwam aansluiten had het over een stukje buis eroverheen schuiven, maar dat lijkt me weinig toe te voegen, gezien de buitenmantel van de kabel al de groepenkast in loopt.

2. Een bestaande vijf-aderige kabel is in gebruik voor een éénfasegroep. Dat betekent dat er op dit moment twee aders los in de groepenkast hangen, beiden los afgedopt met een wago. Die wago's in de groepenkast vind ik niet zo netjes, maar gezien ik die kabel in de toekomst mogelijk toch weer voor krachtstroom wil gaan gebruiken wil ik de aders niet afknippen. Ik las online dat ze in de aardrail schroeven een oplossing is, maar is dat daadwerkelijk acceptabel? Aan de andere kant zit er op dit moment uiteraard niets aan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-07 09:44

FL_

Wormaap schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:29:

2. Een bestaande vijf-aderige kabel is in gebruik voor een éénfasegroep. Dat betekent dat er op dit moment twee aders los in de groepenkast hangen, beiden los afgedopt met een wago. Die wago's in de groepenkast vind ik niet zo netjes, maar gezien ik die kabel in de toekomst mogelijk toch weer voor krachtstroom wil gaan gebruiken wil ik de aders niet afknippen. Ik las online dat ze in de aardrail schroeven een oplossing is, maar is dat daadwerkelijk acceptabel? Aan de andere kant zit er op dit moment uiteraard niets aan :)
Je hebt voor de Wago's speciale DIN-profielen zodat je ze netjes in je kast kan opbergen, dat lijkt mij de juiste oplossing.

Voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...2BJwq0EAQYASABEgKrFfD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:11
Wormaap schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:29:
Gezien ik mijn tweede groepenkast wat meer op orde wil maken heb ik twee vragen:
1. De afgaande groepen zijn allemaal met XMvK danwel YMvK kabel bedraad. Op dit moment loopt die kabel gewoon de groepenkast in, waar de draden aangesloten zitten. Dat wil ik eigenlijk iets netter oplossen, maar het lijkt erop dat M20 wartels net te groot zijn, en ik weet niet of M16 wartels groot genoeg zijn voor de kabel. De elektriciën die mijn zonnepanelen kwam aansluiten had het over een stukje buis eroverheen schuiven, maar dat lijkt me weinig toe te voegen, gezien de buitenmantel van de kabel al de groepenkast in loopt.
Stukje stalen kabelgoot/draadmand er boven waarop je ze allemaal vast zet met tywraps?
Niets mis mee om ze op een aardrail te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 08:16
jadjong schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Stukje stalen kabelgoot/draadmand er boven waarop je ze allemaal vast zet met tywraps?
Of een dichte kabelgoot? Wel opletten: XMvK kabels mogen niet gebundeld worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRFpKuzHpSrVf2QfV5M8xKSNsN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/14QO3CDvq0ZA4AUjFzbRnFIL.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 16-01-2023 16:04 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:59
Dat mag weer niet met XMvK kabels. Wel met YMvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31
Ik bezig met een nieuwe woning en dat is een oude, matig geïsoleerde houten woning met een houten begane grondvloer, ongeïsoleerd. Nu is er een voorzichtig plan om dat op korte termijn te renoveren door de houten vloer er uit te halen en vol te storten met schuimbeton, waarna ik ook meteen vloerverwarming neer kan leggen.

Het is dan wel meteen een hele cascade want de betekent ook een nieuwe keuken, toilet en badkamer (ook allemaal op de begane grond). Het liefst zou ik het zo willen doen dat ik desgewenst in de toekomst zelfs een nieuw (houten prefab) huis op de dan bestaande begane grond vloer & fundering zou kunnen bouwen.

Waar ik vooral mee zit is de meterkast: hoe moet ik daarmee omgaan als ik de vloer vol stort? Mag ik die absoluut niet volstorten, of kan dat als ik de aansluiting (enkel stroom, gas gaat via buiten naar de bovenverdieping) maar laat zitten? Kan ik de meterkast in de toekomst verplaatsen, moet dat altijd gedaan worden door/via/met toestemming van de netbeheerder?

(verplaatst vanuit klus-topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:08

Osxy

Holy crap on a cracker

Vincm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:15:
Ik bezig met een nieuwe woning en dat is een oude, matig geïsoleerde houten woning met een houten begane grondvloer, ongeïsoleerd. Nu is er een voorzichtig plan om dat op korte termijn te renoveren door de houten vloer er uit te halen en vol te storten met schuimbeton, waarna ik ook meteen vloerverwarming neer kan leggen.

Het is dan wel meteen een hele cascade want de betekent ook een nieuwe keuken, toilet en badkamer (ook allemaal op de begane grond). Het liefst zou ik het zo willen doen dat ik desgewenst in de toekomst zelfs een nieuw (houten prefab) huis op de dan bestaande begane grond vloer & fundering zou kunnen bouwen.

Waar ik vooral mee zit is de meterkast: hoe moet ik daarmee omgaan als ik de vloer vol stort? Mag ik die absoluut niet volstorten, of kan dat als ik de aansluiting (enkel stroom, gas gaat via buiten naar de bovenverdieping) maar laat zitten? Kan ik de meterkast in de toekomst verplaatsen, moet dat altijd gedaan worden door/via/met toestemming van de netbeheerder?

Wij hebben het bewust niet meegestort zodat de aanvoer nog kan worden onderhouden zonder te moeten breken.

Verplaatsen van hoofdaansluitingen dien je altijd te laten doen voorzover ik weet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:28

Ethirty

Who...me?

Als je ooit nog wat wil wijzigen zou ik het niet volstorten. Het klinkt alsof er geen kruipruimte straks is dus dan kan je er nooit meer bij.

Verplaatsen gaat áltijd via de netbeheerder. Alles van de meter en daaronder is eigendom van hen. En verplaatsen gaat vaak gepaard met graafwerkzaamheden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-07 21:44
Iemand ervaring met kadastrale splitsing en aanvragen van een extra aansluiting bij de netbeheerder? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 21:47
Ik heb een paar dagen geleden hier ook al een vraag gesteld, omdat ik een onderverdeler in mijn garage wil maken. De vraag toen was te breed en heb inmiddels me nog verder ingelezen, maar niet bij iedereen is de situatie hetzelfde en ook een beetje zoveel meningen, zoveel verschil dat het me ook weer duizelt. Voor mij is het doel van deze post tweeledig; ik wil graag de componenten voor mijn specifieke situatie bepalen. Maar ik wil ook graag leren & snappen waarom soms iets nodig is.

Ik heb ook een PV systeem (zonnepanelen), maar die is bij mij al apart bekabeld naar de meterkast en laat ik maar buiten beschouwing om deze op een onderverdeler er bij te zetten. Dit reduceert complexiteit. Daarnaast is de trend in de NEN om het PV systeem zo dicht mogelijk bij de hoofdzekering van de netaanbieder te zetten en in groepenkasten een 'cluster' te maken van invoedende groepen (denk aan thuisaccu en bi-directioneel laden van een elektrische auto). En aangezien ik 3x25A heb en max 8A invoeding per fase, kom ik niet boven de 40A van mijn groepenkast uit. En is het niet noodzakelijk om mijn meterkast aan te passen (ja heb ik naar gekeken en me in verdiept). Zet het toch nog maar weer even uiteen:

Aanleiding
Ik ben een beginnend/hobby DIY houtbewerker. Heb een werkplaats stofzuiger van 2000w gekocht (CamVac) naast mijn tafelzaag van 2000w. Kortom: past niet meer op een 16A stroomgroep als ik ze beiden aanzet.

Situatie
3x25A hoofdaansluiting; meterkast kan spanningsloos worden gemaakt.
Meterkast met twee aaneengesloten ‘kasten’, voorzien van:
1x hoofdzekering van 40A
4x ALS 30mA (4 polig)
13x 16A groepen, waarvan er twee samen een 2 fase kookgroep maken.
1x beltrafo
ABB kasten met 3 fase busboards (2x6).
TN netwerk

De ‘onderste’ DIN rails van de meterkasten zitten ‘vol’. Heb nog 3 vrije groepen, zijn eventueel 4 van te maken.

Garage (aanpandig, dus kabel kan door kruipruimte en zal max 10-12m zijn) elektra is vanuit bouw geplaatst op een gecombineerde groep met, o.a. woonkamer, licht in trapkast en WCD in slaapkamer. En er staat ook een koel-/vriescombinatie die ik graag ook niet uit wil laten gaan, dus ik laat deze groep intact waarmee het licht en koelkast niet uit gaan als eventueel iets misgaat.

Verder is de meterkast ruimte beperkt en wil ook ruimte houden voor de overige ‘elektronica’ (alarminstallatie, NAS, router, switch, etc.) Dus ik zoek de meest compacte ruimtebesparing in de meterkast. Bij voorkeur dus in de dubbele kast, maar als het niet gaat, dan kan er wel een uitbreidingskast bij.

Wens
Nu ik toch de boel moet aanpassen, wil ik gelijk even de boel voorbereiden op de toekomst (want tijdelijk de B16 omzetten naar een B20 is een quick fix, maar dan blijft o.a. de koelkast & licht op dezelfde groep als mijn gereedschappen);
- 2x 16A 230v groepen/fasen separaat in de garage voor :
  • Stofzuigers (wil CamVac gebruiken voor onder afzuiging en bouwstofzuiger voor boven afzuiging bij bijvoorbeeld zaag- en freestafel). Samen 3450w.
  • Overige verbruikers
- Krachtstroom aansluiting(en) in de garage aansluitingen om in de toekomst misschien 400v apparaten, zoals een tafel-, bandzaag of vvd bank op aan te kunnen sluiten. Ik heb zeer beperkte ruimte dus er zullen niet veel of grote/zware machines komen. Ik schat nu dat ze waarschijnlijk niet boven de 3000w uit komen(binnen 16A per stuk). En ik zal een apparaat per keer gebruiken, wel gecombineerd met de stofafzuiging.

Mogelijk zelfs een 3e groep, aangezien er toch 3 fasen heen moet voor de krachtgroep en ik zo misschien e.e.a. beter over de fasen kan verdelen.

Huidige idee
Van hoofdkast naar onderverdeler:
C20 3P+N installatieautomaat (geen Alamat) in de hoofdkast erbij.
YMVK 5X6mm2 naar de onderverdeler (4mm2 zou ook kunnen denk ik, maar liever aan de veilige kant zitten).

In de onderverdeler:
40A hoofdschakelaar (nodig?)
Alamat B16A 30mA 3P+N voor de krachtgroep (kan ook een C16 worden, maar dat bepaal ik als ik een 400v machine ga aanschaffen)
2 (of 3) x Alamat B16A 30mA 1P+N voor de stofzuigers op 1 fase en de verbruikers op 2e fase. (Of stofzuiger 1 op fase 1, stofzuiger 2 op fase 2)

Vragen/gedachten
  • Ik heb dus geen aardlek voorzien tussen hoofdgroepenkast en onderverdeler. Reden is dat deze overal in slagvaste buis komt, ook in de kruipruimte. Kan dat? Of is een alamat beter?
  • Ik ben uitgegaan dat alle groepen zijn eigen alamat hebben. Heeft dit de voorkeur boven werken met ALS & installatie automaat? Overal Alamat is natuurlijk duurder. Maar veiligheid gaat boven kosten (binnen het redelijke).
  • Is een hoofdschakelaar nodig als er een C20 installatie automaat voor zet? Meterkasten komen hemelsbreed 3-5 meter van elkaar vandaan. Dus even naar de hoofdmeterkast lopen is 3 stappen verder dan waar die in de garage zou komen. Zie dus geen praktische bezwaren om het daar spanningsloos te zetten. Maar als het veiliger / NEN conform is, dan doe ik het wel.
Hoor graag jullie tips en aanvullingen!

[ Voor 0% gewijzigd door djjvb op 16-01-2023 17:35 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Vincm schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:15:

Het stuk waar ze naar boven komen ruim sparen (luik)
Zorg dat de buizen/kabels nergens ingestort worden.
Je kan ook alvast een buis (getrokken bocht) of meerdere onder de vloer plaatsen en die door of onder de fundering doorsteken.

Nergens mag je de buis of kabel zomaar instorten, dan krijg je meer kans op schade door krimp/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
djjvb schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:33:

Hoor graag jullie tips en aanvullingen!
Is allemaal prima, maar hoofdschakelaar moet wel. Je moet in 1 handeling de volledige installatie in de kast spanningsloos kunnen maken. In de kast zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zoefff schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Dat is in een bepaalde periode inderdaad veelvoorkomend. Hier in Haarlem centrum zijn er rijen aan huizen waar aansluitingen "gedeeld" worden met de buren. Bij ons ook, en die aansluiting ging ook ná de hoofdzekering naar de buren. Ik zou er vooral als buurman problemen mee hebben; bij het eventueel smelten van de zekering ben je afhankelijk van de ander die dan maar toevallig thuis moet zijn. Meestal heb je dan als buren elkaars sleutel ook wel, maar dat is natuurlijk niet altijd zo.
Dat laatste heb je natuurlijk gelijk in. Maar het is dunkt mij ook meestal niet nodig.
Zo'n gedeelde aansluiting hoeft namelijk helemaal geen probleem te zijn mits die woning van de buren aan een paar belangrijke voorwaarden voldoet. In de eerste plaats moet de gemeenschappelijke voedingskabel er uiteraard met de huidige inzichten voldoende zwaar voor zijn. Verder moet die aftakking naar jouw woning vóór de hoofdzekering zitten en daardoor moet bij jou een eigen hoofdzekering geplaatst zijn. Pas dan zijn beide woningen volledig onafhankelijk van elkaar, zonder al te ingrijpende ingrepen. Om dan alsnog een aparte aansluiting te maken, met het nodige graafwerk, is dan gewoon overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:48
Wij krijgen binnenkort een warmtepomp geleverd en nu moet ik zorgen dat er een 20A aansluiting op de plek van de buitenunit komt. Klopt het dat ik hier gewoon reguliere stroomkabels (2,5mm) voor kan trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Nee, 2.5mm2 is maximaal 16A. Dat wordt dus 4 of als het past (minder verlies!) 6mm2.

Welke warmtepomp is het? Panasonic geeft bij de mijne (7kW monobloc) ook aan dat er 20A nodig is, maar vrijwel iedereen heeft die op een 16A automaat zonder problemen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Paul schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:49:
Nee, 2.5mm2 is maximaal 16A. Dat wordt dus 4 of als het past (minder verlies!) 6mm2.

Welke warmtepomp is het? Panasonic geeft bij de mijne (7kW monobloc) ook aan dat er 20A nodig is, maar vrijwel iedereen heeft die op een 16A automaat zonder problemen.
Gaat om een hybride warmtepomp van Intergas/Daikin 8KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 11-07 11:13
Hier gaat het ook prima op een 16A zoals bij de meesten, maar als je het toch allemaal nieuw moet kopen is de meerprijs voor een 20A automaatje en 3x4mm kabel t.o.v. een 3x2,5mm vrij gering, dus waarom dan niet gelijk goed doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
RonJ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Hier gaat het ook prima op een 16A zoals bij de meesten, maar als je het toch allemaal nieuw moet kopen is de meerprijs voor een 20A automaatje en 3x4mm kabel t.o.v. een 3x2,5mm vrij gering, dus waarom dan niet gelijk goed doen.
Idealiter trek ik naast de stroomkabels ook nog een UTP kabel mee. Gezien de buizen die ik moet gebruiken 16mm zijn wordt dat krap dus elke mm is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
-Casper schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Idealiter trek ik naast de stroomkabels ook nog een UTP kabel mee. Gezien de buizen die ik moet gebruiken 16mm zijn wordt dat krap dus elke mm is mooi meegenomen :)
Als de lengte onder de 25 meter blijft mag 2,5mm ook met 20A (geeft wel iets meer verlies). Maar 3x 4mm past best in 16mm buis als je niet teveel bochten hebt en UTP mag er sws niet bij in dezelfde buis.

NB: Ik weet niet zeker of dat bij de hybride ook zo is, maar de all-electric versie wordt standaard met een wifi module geleverd, dus geen utp nodig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
RonJ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Als de lengte onder de 25 meter blijft mag 2,5mm ook met 20A (geeft wel iets meer verlies). Maar 3x 4mm past best in 16mm buis als je niet teveel bochten hebt en UTP mag er sws niet bij in dezelfde buis.

NB: Ik weet niet zeker of dat bij de hybride ook zo is, maar de all-electric versie wordt standaard met een wifi module geleverd, dus geen utp nodig.
Ging niet zozeer om de WP van internet te voorzien maar dat gaat m dan dus ff niet worden. Thanks voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Je zegt "buizen", wat meer dan 1 impliceert. De draden van deze aansluiting moeten allemaal door dezelfde buis! Maar als je toch een 2e buis hebt dan kun je die gebruiken voor de UTP :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Alleen mag formeel 3x20A niet achter een 3x25A hoofdzekering. Je bent dan niet selectief meer. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je 3x20A nodig hebt voor een hybride 8 kW warmtepomp. Ik draai all-electric op 1x16A voor de buitenunit, 1x16A (max 14A opgenomen) voor de backup heater en 1x16A (max 12A opgenomen) voor de SWW heater.

Verkeerd gelezen. Je hebt maar 1x20A nodig |:( nog steeds vind ik dat fors voor een 8 kW hybride WP. Wat zeggen de databoeken over het daadwerkelijk maximale opgenomen vermogen?

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 17-01-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:23:
[...]

UTP mag er bij als je YMvK kabel trekt. Niet als je losse VD-draad aders trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:09:
Alleen mag formeel 3x20A niet achter een 3x25A hoofdzekering. Je bent dan niet selectief meer. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je 3x20A nodig hebt voor een hybride 8 kW warmtepomp. Ik draai all-electric op 1x16A voor de buitenunit, 1x16A (max 14A opgenomen) voor de backup heater en 1x16A (max 12A opgenomen) voor de SWW heater.
1x20A mag wel degelijk achter een 3x25A, mits het een vast aangesloten apparaat betreft. Een B20 achter een C/D 25 automaat is ook nog steeds selectief. Hybride WP's hebben geen backup heaters en boilervaten, dus ook maar 1 groep nodig.

Knappe jongen die naast een YMvK nog een utp in een 16mm buis krijgt, maar dan zou het theoretisch wel mogen idd.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 17-01-2023 12:52 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:44:
[...]

1x20A mag wel degelijk achter een 3x25A, mits het een vast aangesloten apparaat betreft. Een B20 achter een C/D 25 automaat is ook nog steeds selectief. Hybride WP's hebben geen backup heaters en boilervaten, dus ook maar 1 groep nodig.
Ik zal er niet om strijden, maar ik lees overal dat het max 16A is. Je mag 20A zekeringen wel gebruiken op 2.5 mm2 bedrading, mits het een vast aangesloten apparaat is, maar dan moet de voorliggende zekering hoger zijn.
Knappe jongen die naast een YMvK nog een utp in een 16mm buis krijgt, maar dan zou het theoretisch wel mogen idd.
De buitendiameter van 3x2.5 mm2 is 11.2 mm. Cat 5e is 5 mm, dus dat wordt inderdaad krap. Met een beetje duw- en trekwerk past dat wel in een 16mm buis, als die tenminste niet flex is of haakse bochten heeft. Wel kabelglijmiddel gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De regel is dat groepen waar stopcontacten op zitten met max 16A afgezekerd mogen zijn. 2,5mm2 mag met 20A afgezekerd worden afhankelijk van het type bekabeling. Selectiviteit is slechts een advies en geen norm. En een 16a automaat is volgens de regels ook niet bepaald selectief t.o.v. een 25A hoofdautomaat.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En zet eens een 16 smeltzekering achter een 25A hoofdautomaat, succes verzekert dat bij een sluiting de laatste er ook uitklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:12:
En zet eens een 16 smeltzekering achter een 25A hoofdautomaat, succes verzekert dat bij een sluiting de laatste er ook uitklapt.
Inderdaad ik kom het vaak tegen dat de hoofdautomaat er uitligt en de groep.
Zelf als het beiden automaten zijn.

En wat betreft 20A, onder 25m prima (ja je hebt wat meer verlies) geen normale wcd er op zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door IplugNplay op 17-01-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 21:47
IplugNplay schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Is allemaal prima, maar hoofdschakelaar moet wel. Je moet in 1 handeling de volledige installatie in de kast spanningsloos kunnen maken. In de kast zelf.
Bedankt! Dat wist ik niet (voor een onderverdeler), maar dan komt er inderdaad een hoofdschakelaar in. En qua selectiviteit dus ook ok? Kreeg ergens anders te horen dat het niet kon, omdat er minimaal 2 stappen tussen moest zitten. Maar dat is volgens mij nog een beetje uit de tijd van de smeltzekeringen.

En kan ALS en installatie automaten dan ook in een onderverdeler, ipv Alamats? Is wat goedkoper en aangezien het allemaal 'gereedschap' is wat er op aangesloten is. En ik er dan hoogstwaarschijnlijk zelf mee bezig ben, maakt dan ook minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:33
djjvb schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:27:
[...]

En kan ALS en installatie automaten dan ook in een onderverdeler, ipv Alamats?
Ja hoor, dat kan gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
djjvb schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Bedankt! Dat wist ik niet (voor een onderverdeler), maar dan komt er inderdaad een hoofdschakelaar in. En qua selectiviteit dus ook ok? Kreeg ergens anders te horen dat het niet kon, omdat er minimaal 2 stappen tussen moest zitten. Maar dat is volgens mij nog een beetje uit de tijd van de smeltzekeringen.

En kan ALS en installatie automaten dan ook in een onderverdeler, ipv Alamats? Is wat goedkoper en aangezien het allemaal 'gereedschap' is wat er op aangesloten is. En ik er dan hoogstwaarschijnlijk zelf mee bezig ben, maakt dan ook minder uit.
Ja tegenwoordig is selectiviteit ver te zoeken met alle 25A aansluitingen en autoladers e.d.
En het blijkt geen harde eis te zijn.

Ja ALS en automaten kan prima, alleen is het makkelijker met alamats om over de fases te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 15:25
Vraagje tussendoor. Ik wil binnenkort onze 1x35A aansluiting laten upgraden naar een 3x25A aansluiting (ivm verbouwing keuken + hybride warmtepomp).
Aangezien de meterkast hiervoor aangepast dient te worden voordat de netbeheerder komt, zal ik een installatiebedrijf / electricien moeten laten komen.
Als ik het goed begrepen heb kan deze installateur een brug zetten op de hoofdschakelaar zodat alle groepen van electriciteit voorzien kunnen worden als tijdelijke oplossing totdat de netbeheerder haar ding heeft gedaan.

Nu vroeg ik me af, heb ik dan tijdelijk (totdat de netbeheerder langskomt) minder vermogen? (dus 1x25A ipv mijn huidige 1x35A) of blijft het vermogen hetzelfde totdat Enexis is gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Batiatus schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:03:
Vraagje tussendoor. Ik wil binnenkort onze 1x35A aansluiting laten upgraden naar een 3x25A aansluiting (ivm verbouwing keuken + hybride warmtepomp).
Aangezien de meterkast hiervoor aangepast dient te worden voordat de netbeheerder komt, zal ik een installatiebedrijf / electricien moeten laten komen.
Als ik het goed begrepen heb kan deze installateur een brug zetten op de hoofdschakelaar zodat alle groepen van electriciteit voorzien kunnen worden als tijdelijke oplossing totdat de netbeheerder haar ding heeft gedaan.

Nu vroeg ik me af, heb ik dan tijdelijk (totdat de netbeheerder langskomt) minder vermogen? (dus 1x25A ipv mijn huidige 1x35A) of blijft het vermogen hetzelfde totdat Enexis is gekomen?
Je houd tot de aansluiting is gewijzigd gewoon 1 x 35A. In je nieuwe groepenkast zal de installateur alvast een verdeling over de 3 toekomstige groepen maken (ik zou er alvast zelf ff over nadenken of je een bepaalde verdeling wil) en vervolgens deze idd combineren op b.v. L1 van de in de groepenkast geplaatste hoofdschakelaar. Juist als de aansluiting is gewijzigd beschik je maar over 1 x 25A totdat (je installateur of jijzelf als je dat aandurft) die combinatie er uit haalt en ook afgaande groepen op L2 en L3 plaatst. Dit kan spanningsvrij en dus veilig: je kan de hoofdzekeringen en/of de hoofdschakelaar uitzetten. Je moet dus zorgen dat dit zo snel mogelijk nadat de aansluiting is gewijzigd wordt uitgevoerd.

Het kan nog eenvoudiger , zie hieronder de reactie van @phYzar

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 18-01-2023 00:46 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 10:20
blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:11:
en vervolgens deze idd combineren op b.v. L1 van de in de groepenkast geplaatste hoofdschakelaar. Juist als de aansluiting is gewijzigd beschik je maar over 1 x 25A totdat (je installateur of jijzelf als je dat aandurft) die combinatie er uit haalt en ook afgaande groepen op L2 en L3 plaatst.
Nee hoor, de verdeling kan al gelijk over de 3 uitgaande fases van de hoofdschakelaar. Aan de inkomende kant van de hoofdschakelaar kun je je installateur tijdelijk de 3 fases laten overbruggen, en de monteur van de netbeheerder verwijderd die bruggetjes wel als hij de 3 fases aansluit op de hoofdschakelaar. Dus je hebt dan gewoon je 35A vooraf en je 3x25 direct nadat je aansluiting is opgewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Nou wij staan voor een duivels dilemma.

Van 1X35A naar 3X 25A.

Ja het moet toekomst bestendig worden.

Wat brengt de toekomst, een 3 fase kookplaat, een elektrische auto, en een warmtepomp 8-9 kW en een thuisaccu+- 8 Kw.

Nu zonnepanelen 1x3300wp(dc 350v) Zuid en 1600 wp Oost west (dc 145v met optimizers)
De omvormer is nu nog 3 Kw en moet vervangen worden naar 1 fase 4,2 kW.(20A afzekeren).

Maar ga ik met mijn thuisaccu dan scheef omdat hij immers maar op één fase terug levert.

2e keuze de 3 Kw omvormer behouden, en één erbij hangen van 1,5 kW op een andere fase, wel jammer met deze combinatie is het niet zomaar mogelijk een thuisaccu te plaatsen omdat beide omvormers niet hybride zijn.

3e keuze een 3 fase omvormer, maar daar heb ik eigenlijk te weinig DC spanning voor, zeker de set Oost west.
Maar geeft wel de mogelijkheid de thuisaccu terug te laten voeden over 3 fasen, maar is in mijn ogen een beetje een wonky oplossing.

Misschien is het allemaal veel makkelijker,en denk ik te moeilijk.

Ik kom er met mijn beperkte kennis eigenlijk niet echt uit, en aangezien onze meterkast vervangen moet worden, zo na + 25 jaar en dan naar 3 fase wil gaan.

Rest mij nog één vraag, wat zijn zo de gerenommeerde merken groepenkasten waar je beter voor kunt kiezen en welke niet?

Ja ik weet dat ik met mijn vragen tegen het zonnepanelen forum aanhang, en misschien nog wel andere fora, maar het gaat om het vervangen van de groepenkast, met de daarbij aanhangende problemen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Supertip schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:54:

Van 1X35A naar 3X 25A.

Wat brengt de toekomst, een 3 fase kookplaat, een elektrische auto, en een warmtepomp 8-9 kW en een thuisaccu+- 8 Kw.

Nu zonnepanelen 1x3300wp(dc 350v) Zuid en 1600 wp Oost west (dc 145v met optimizers)
De omvormer is nu nog 3 Kw en moet vervangen worden naar 1 fase 4,2 kW.(20A afzekeren).

Maar ga ik met mijn thuisaccu dan scheef omdat hij immers maar op één fase terug levert.

2e keuze de 3 Kw omvormer behouden, en één erbij hangen van 1,5 kW op een andere fase, wel jammer met deze combinatie is het niet zomaar mogelijk een thuisaccu te plaatsen omdat beide omvormers niet hybride zijn.

3e keuze een 3 fase omvormer, maar daar heb ik eigenlijk te weinig DC spanning voor, zeker de set Oost west.
Maar geeft wel de mogelijkheid de thuisaccu terug te laten voeden over 3 fasen, maar is in mijn ogen een beetje een wonky oplossing.

Ik kom er met mijn beperkte kennis eigenlijk niet echt uit, en aangezien onze meterkast vervangen moet worden, zo na + 25 jaar en dan naar 3 fase wil gaan.

Rest mij nog één vraag, wat zijn zo de gerenommeerde merken groepenkasten waar je beter voor kunt kiezen en welke niet?

Ja ik weet dat ik met mijn vragen tegen het zonnepanelen forum aanhang, en misschien nog wel andere fora, maar het gaat om het vervangen van de groepenkast, met de daarbij aanhangende problemen.
De situatie is denk ik wat simpeler. Met 3 fasen wordt over alle 3 fasen heen het vermogen gesommeerd. Als dit vermogen positief is (van net naar huis) dan telt dit op bij je verbruik, als dit vermogen negatief is (van huis naar net) dan telt dit op bij je teruglevering. Er is dus altijd maar 1 teller actief.

voorbeelden:
L1 verbruik 1000W, L2 verbruik 200W, L3 teruglevering 1100W -> op dit moment heb je een verbruik van 100W.
L1 teruglevering van 3000W, L2 verbruik 500W, L3 verbruik 2000W -> op dit moment lever je 500W terug.

Nu blijft 't natuurlijk nuttig om wat na te denken over wat je per fase bij elkaar zet. Dit voor de verdeling over de fasen ter faveure van de netbeheerder maar ook jezelf (geen overbelasting per fase).
Als je een batterijsysteem gaat nemen is ook van belang of dit systeem dan in noodstroombedrijf moet kunnen werken of niet. En in 't geval dat je dat noodstroombedrijf wenst of je dat voor alle 3 de fases wil/nodig hebt of dat 1 voldoende is. Het is natuurlijk prachtig om grote verbruikers/opwekking en batterij oven alle drie de fasen te verdelen maar da's niet de goedkoopste oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 18-01-2023 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
phYzar schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Nee hoor, de verdeling kan al gelijk over de 3 uitgaande fases van de hoofdschakelaar. Aan de inkomende kant van de hoofdschakelaar kun je je installateur tijdelijk de 3 fases laten overbruggen, en de monteur van de netbeheerder verwijderd die bruggetjes wel als hij de 3 fases aansluit op de hoofdschakelaar. Dus je hebt dan gewoon je 35A vooraf en je 3x25 direct nadat je aansluiting is opgewaardeerd.
Dan moeten wel alle alamat automaten eronder 1 fase zijn, anders komt het toch alsnog niet goed?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zeer onwaarschijnlijk. Verwar thermische vermogens niet met elektrische vermogens :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 11:28

Ethirty

Who...me?

Van 1X35A naar 3X 25A.

Als je de omvormer toch wil vervangen is de toekomstbestendige keuze een 3 fase omvormer. Die zijn er gewoon voor 4kW.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 10:20
Bowen_HAFX schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:35:
[...]

Dan moeten wel alle alamat automaten eronder 1 fase zijn, anders komt het toch alsnog niet goed?
Als je vóór je omzetting naar 3-fasen vanuit de netbeheerder al 3 fase aardlekschakelaars/automaten/krachtgroepen in je groepenkast toevoegt dan kun je die inderdaad nog niet gebruiken tijdens je 1-fase overgangsperiode. Als je daarvan gebruik gaat maken op 1 fase dan kunnen er gekke dingen gebeuren, van een onschuldige "het werkt niet" tot de gevaarlijkere "de boel fikt af" omdat de 3 fase componenten de nul delen en op 1 fase wordt die enkele nul mogelijk zwaar overbelast.

//edit

Maar voor alle eindgroepen die na de omzetting gewoon 1 fase blijven kunnen ook de 1 fase aardlekschakelaars/-automaten gewoon in gebruik blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door phYzar op 18-01-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Gizz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:03:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk. Verwar thermische vermogens niet met elektrische vermogens :)
Precies, 8kw wp zal 1.8-2.5kw trekken. Alleen de verwarmingselementen zullen wel 6kw zijn voor het naverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
blb4 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 00:18:
[...]

De situatie is denk ik wat simpeler. Met 3 fasen wordt over alle 3 fasen heen het vermogen gesommeerd. Als dit vermogen positief is (van net naar huis) dan telt dit op bij je verbruik, als dit vermogen negatief is (van huis naar net) dan telt dit op bij je teruglevering. Er is dus altijd maar 1 teller actief.

voorbeelden:
L1 verbruik 1000W, L2 verbruik 200W, L3 teruglevering 1100W -> op dit moment heb je een verbruik van 100W.
L1 teruglevering van 3000W, L2 verbruik 500W, L3 verbruik 2000W -> op dit moment lever je 500W terug.

Nu blijft 't natuurlijk nuttig om wat na te denken over wat je per fase bij elkaar zet. Dit voor de verdeling over de fasen ter faveure van de netbeheerder maar ook jezelf (geen overbelasting per fase).
Als je een batterijsysteem gaat nemen is ook van belang of dit systeem dan in noodstroombedrijf moet kunnen werken of niet. En in 't geval dat je dat noodstroombedrijf wenst of je dat voor alle 3 de fases wil/nodig hebt of dat 1 voldoende is. Het is natuurlijk prachtig om grote verbruikers/opwekking en batterij oven alle drie de fasen te verdelen maar da's niet de goedkoopste oplossing.
Ik wil even aanhaken op het noodstroom gedeelte, daarvoor zou je toch een relais kunnen plaatsen die bij uitval omgaat en dan alle fases verbind. (Beetje zoals ster driehoek relais is met een beveiliging tegen doorverbinden netvoeding )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Ik wil even aanhaken op het noodstroom gedeelte, daarvoor zou je toch een relais kunnen plaatsen die bij uitval omgaat en dan alle fases verbind. (Beetje zoals ster driehoek relais is met een beveiliging tegen doorverbinden netvoeding )
Dat kan voor alle 1 fase groepen idd, je moet dan wel zorgen dat alle 3 fase groepen niet meedoen vanwege overbelasting Nul en geen draaiveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Ik was op zoek naar de nieuwe gegevens over de MK van NEN 2768-2020.

Schijnbaar is 160cm nu niet meer de onderkant van de groepenkast maatgevend maar de bovenkant.

Hoe hoog moet minimaal de meterborden komen? Volgens Liander ‘oude’ MK tekeningen onderzijde op 90cm?
Die meterborden zijn 30cm hoog, dus hoe krijg je daar 2 groepen kasten van 220x330 tussen?

Ik kan mijn meterkast breder maken, maar wil voor de visuele logica de groepenkast boven elkaar hebben.
Eigenlijk komen er twee meterborden en 4 groepen kasten, ivm PAP en SAP met ieder twee dubbel rijige groepenkasten boven elkaar.

Hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Dat kan voor alle 1 fase groepen idd, je moet dan wel zorgen dat alle 3 fase groepen niet meedoen vanwege overbelasting Nul en geen draaiveld.
Hier lijkt bovendien nog één belangrijk punt over het hoofd te worden gezien!
Namelijk als je dit wil doen, alle groepen die normaliter over drie fasen zijn verdeeld zullen door de onderlinge faseverschuivingen maar één gemeenschappelijke nul nodig hebben. Maar als je die bij omschakelen naar noodstroom die maar één fase heeft, dan moet elke groep wel een eigen nul hebben. Anders kan deze ook heel zwaar overbelast worden. Heel logisch, maar dit kan gemakkelijk worden vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:23:

Schijnbaar is 160cm nu niet meer de onderkant van de groepenkast maatgevend maar de bovenkant.
Heb je daar een bron bij?

Ik kan het me slecht voorstellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
blb4 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Precies, in de hoofdkast bijvoorbeeld onder de aardleks de splitsing maken dan vallen de 3fase groepen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay

Hoe hoog moet minimaal de meterborden komen? Volgens Liander ‘oude’ MK tekeningen onderzijde op 90cm?
Die meterborden zijn 30cm hoog, dus hoe krijg je daar 2 groepen kasten van 220x330 tussen?

Ik kan mijn meterkast breder maken, maar wil voor de visuele logica de groepenkast boven elkaar hebben.
Eigenlijk komen er twee meterborden en 4 groepen kasten, ivm PAP en SAP met ieder twee dubbel rijige groepenkasten boven elkaar.

Hoe dit op te lossen?
Onderkant van groepenkast op 160, daar kan je omhoog en opzij. Zie hiervoor de meterkast richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Heb je daar een bron bij?

Ik kan het me slecht voorstellen.
https://installo.nl/insta...tallatietechniek/nen2768/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Onderkant van groepenkast op 160, daar kan je omhoog en opzij. Zie hiervoor de meterkast richtlijn.
Dat was voor voor 2020. Maar ik lees met de link hierboven
"De bovenkant van de groepenkast plaats je op een hoogte van 160cm;"
Het wordt expliciet genoemd; er zal dus wat dat betreft iets veranderd zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Lord Anubis op 18-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Dat was voor voor 2020. Maar ik lees met de link hierboven
"De bovenkant van de groepenkast plaats je op een hoogte van 160cm;"
Het wordt expliciet genoemd; er zal dus wat dat betreft iets veranderd zijn.
Er is niets veranderd.
https://www.meka.nl/iwun/

Vermoedelijk is het een foutje in dat artikel wat jij hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Nog een aanvullende vraag, als ik de MK breder maak heb je niets aan de bestaande kant en klare meterkastvloerplaat.
An sich geen probleem, kan zelf een geïsoleerde kunststof meterkastvloerplaat maken; helaas kan ik geen losse doppen vinden voor de invoer en uitvoer leidingen (lees: mantelpijpen). Nog niet tegen gekomen, iemand deze ooit gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 18-01-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van totdat ik de norm zelf of de afbeeldingen die daar ongetwijfeld in staan heb gezien (helaas heb ik geen actuele versie van deze norm). Waarschijnlijk bedoelen ze gewoon de bovenkant van het meterbord / apparatuur van de netbeheerder op 1,60m.

Het gratis inkijkexemplaar van deze norm is uiteraard afgekapt voordat er iets nuttigs staat :+ maar een wijziging als deze had toch ook wel bij de wijzigingen op pagina 5 moeten staan dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Er is niets veranderd.
https://www.meka.nl/iwun/

Vermoedelijk is het een foutje in dat artikel wat jij hebt gevonden.
Ook mijn eerste gedachte, maar na een gelijke vraag daar, heeft de auteur het niet aangepast.
@IplugNplay Terzijde je link geeft een situatie ten tijde van voor 2020.

Er is trouwens ook nog geen officiële MK waarbij het gas niet aanwezig is. Dat je gas weg kan laten is iets anders.

[ Voor 23% gewijzigd door Lord Anubis op 18-01-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Ook mijn eerste gedachte, maar na een gelijke vraag daar, heeft de auteur het niet aangepast.
@IplugNplay Terzijde je link geeft een situatie ten tijde van voor 2020.

Er is trouwens ook nog geen officiële MK waarbij het gas niet aanwezig is. Dat je gas weg kan laten is iets anders.
Edit verkeerde link 1 moment

https://www.nen.nl/nen-2768-2016-a2-2022-nl-302405

[ Voor 14% gewijzigd door IplugNplay op 18-01-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Wilde net deze doorsturen. Top
Ja ik zat in een verkeerd tabje.
Maar goed:
De aanpassingen
In de aangepast norm NEN 2768 zijn de eisen aan de toegankelijkheid en afsluitbaarheid van de meterruimten herzien. Bij de individuele meterruimte is de maximale afstand tot aan de voordeur verruimd van 3 meter naar 4,5 meter. Dit geeft meer vrijheid bij de indeling van de vloerplannen van, met name compacte, woningen. Ook zijn eisen aan het gebruik van lege mantelbuizen verduidelijkt om te voorkomen dat lege sparingen aan netbeheerzijde door installateurs worden gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat installatieleidingen het netbeheerdersdeel van de meterruimte ongewenst doorkruisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Ja ik zat in een verkeerd tabje.
Maar goed:

[...]
Ook zijn eisen aan het gebruik van lege mantelbuizen verduidelijkt om te voorkomen dat lege sparingen aan netbeheerzijde door installateurs worden gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat installatieleidingen het netbeheerdersdeel van de meterruimte ongewenst doorkruisen.

Dit is toch wel de arrogantie ten top, sinds wanneer bezit een netbeheerder een deel van je woning of kan deze een gedeelte van je woning de toegang ontzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Maar nog steeds niets over de groepenkast hoogte.
Het lijkt me als iemand iets expliciet aanhaalt dit naar aanleiding van een verandering doet.

Ook zie ik dat je complete meterkasten kan kopen met zijmeterborden. Maar zie dat niet terug in iedere mk voor beelden van liander e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ds23man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Ook zijn eisen aan het gebruik van lege mantelbuizen verduidelijkt om te voorkomen dat lege sparingen aan netbeheerzijde door installateurs worden gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat installatieleidingen het netbeheerdersdeel van de meterruimte ongewenst doorkruisen.

Dit is toch wel de arrogantie ten top, sinds wanneer bezit een netbeheerder een deel van je woning of kan deze een gedeelte van je woning de toegang ontzeggen?
Tja, nu wordt het zo dat ze wat netter liggen. Ik heb wel eens gezien dan een uitgaande kabel voor de schuur klem tussen de gas en waterleiding zat. Is ook niet alles. De installateur vond het geen probleem,de eigenaar wel. Voor €50-60 extra kon alles in mantelbuizen zitten zonder gewirwar.
Exta regels komen vaak toch doordar er installateurs zijn die hun eigen gang gaan met alle gevolgen van dien.

[ Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 18-01-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:14:
Maar nog steeds niets over de groepenkast hoogte.
Het lijkt me als iemand iets expliciet aanhaalt dit naar aanleiding van een verandering doet.

Ook zie ik dat je complete meterkasten kan kopen met zijmeterborden. Maar zie dat niet terug in iedere mk voor beelden van liander e.a.
Ga er maar vanuit dat de kast niet lager dan 160 mag, want anders komt de hoofdzekering wel heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Tja, nu wordt het zo dat ze wat netter liggen. Ik heb wel eens gezien dan een uitgaande kabel voor de schuur klem tussen de gas en waterleiding zat. Is ook niet alles. De installateur vond het geen probleem,de eigenaar wel. Voor €50-60 extra kon alles in mantelbuizen zitten zonder gewirwar.
Exta regels komen vaak toch doordar er installateurs zijn die hun eigen gang gaan met alle gevolgen van dien.
Ja, maar die gaan zich toch niet houden aan de regels want dat deden ze vaak al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10
[...]

Dit is alleen bij de bouw van de woning van toepassing, daar knipt de netbeheerder je kpn draadje door als deze in de netbeheerder mantelbuis zit. Mijn huis is als 20 jaar gereed, de Delta glasvezel zit gewoon in dezelfde kpn mantelbuis.
Vroeger toen de meterkastplaat er nog niet was propte iedere leverancier het maar in je meterkast. De latere moest dan maar zien hoe hij de boel in je huis kreeg.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]
Vind je dat echt arrogant? Volgens mij moet je dat toch wel iets anders bekijken.
Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen. Ik spreek niet namens een netbeheerder, dus versta me niet verkeerd. Deze bezit uiteraard helemaal nooit een deel van een woning (stel je voor). Maar hij maakt gebruik van een door de bewoner aangewezen plek om de aansluiting te realiseren. Aan die ruimte (de meterkast) wordt je natuurlijk nooit de toegang ontzegd, je moet immers altijd zelf een groep in- of uit kunnen schakelen etc.. Alleen zijn sommige spullen verzegeld, ik neem aan dat dit wel duidelijk is. Maar de kast moet natuurlijk wel aan een paar minimale eisen voldoen om deze daarvoor geschikt te maken zodat voldaan wordt aan de veiligheidsvoorschriften voor de elektriciteit, de brandveiligheid, voldoende ruimte bieden en door een deur afgesloten zijn waarvan je zelf de sleutel bezit.
ds23man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
[...]
Laat ik je het nog sterker vertellen, door deze verduidelijking mag zelfs de KPN, een Cai of glasvezelboer niet eens meer gebruik maken van de invoerplaat. Dat zijn namelijk volgens de wet geen netbeheerders.....
Is dit zo? Aan die andere bedrijven zijn door een netbeheerder toch helemaal niet de toegang ontzegd. Tussen al die spullen dient volgens mij alleen maar de nodige afstand aangehouden te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 18-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe dit op te lossen?
Heb je hier wat aan? sandervunderink.nl abb-mistral-ip41-groepenkast-met-deur 3-rij-18-modules-res18x320

edit: ik begreep je vraag verkeerd. Maar in die lijn zijn wel wat afwijkende maten verkrijgbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 18-01-2023 19:48 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:51
Hager geeft voor de KDN451D Kamrail vork 3x(P+N) 16 mm² 12 modulen aan:

Aansluiting
Aansluitdoorsnede massieve aders 16 mm²

Ik neem aan dat andere diameters niet zijn toegestaan

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:21:
Hager geeft voor de KDN451D Kamrail vork 3x(P+N) 16 mm² 12 modulen aan:

Aansluiting
Aansluitdoorsnede massieve aders 16 mm²

Ik neem aan dat andere diameters niet zijn toegestaan
Het koper in de kamrail is het equivalent van 16mm².

Je sluit geen draad aan op de kamrail, maar op de automaten, als je wilt weten welke diameters in die klemmen mogen moet je daar de specs van opzoeken. En uiteraard moet de draad zijn afgestemd op de hoogst mogelijke stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Techneut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:09:
[...]
Vind je dat echt arrogant? Volgens mij moet je dat toch wel iets anders bekijken.
Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen. Ik spreek niet namens een netbeheerder, dus versta me niet verkeerd. Deze bezit uiteraard helemaal nooit een deel van een woning (stel je voor). Maar hij maakt gebruik van een door de bewoner aangewezen plek om de aansluiting te realiseren. Aan die ruimte (de meterkast) wordt je natuurlijk nooit de toegang ontzegd, je moet immers altijd zelf een groep in- of uit kunnen schakelen etc.. Alleen zijn sommige spullen verzegeld, ik neem aan dat dit wel duidelijk is. Maar de kast moet natuurlijk wel aan een paar minimale eisen voldoen om deze daarvoor geschikt te maken zodat voldaan wordt aan de veiligheidsvoorschriften voor de elektriciteit, de brandveiligheid, voldoende ruimte bieden en door een deur afgesloten zijn waarvan je zelf de sleutel bezit.
Laat ik je het nog sterker vertellen, door deze verduidelijking mag zelfs de KPN, een Cai of glasvezelboer niet eens meer gebruik maken van de invoerplaat. Dat zijn namelijk volgens de wet geen netbeheerders.....

Weer typisch iets wat grote partijen binnen een normcommissie erdoor drukken, dat bedoel ik met arrogant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
In de keuken heb ik 4 led inbouwspotjes (3W dimbaar 140-265V) op 1 dimmer.
Plots zijn alle 4 de spotjes stuk. Mijn huisgenoot zegt dat het waarschijnlijk gekomen is doordat zij tegen een stekker aanduwde die in een stopcontact zit (ik heb het stopcontact bekeken en daar zit alle bedrading goed vast in). De dimmer en spotjes zijn doorgelust vanaf dat stopcontact. Verder zijn er geen andere apparaten stuk gegaan. De spotjes zijn ongeveer 10 jaar operationeel. Ik meet op de GU10 connectoren gewoon 230V.
Iemand een idee hoe dit kan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDMNederland
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-02-2023
Wij zagen dat er een en ander besproken werd op dit forum waar onze naam vermeld wordt.
Naast het installeren verkopen wij ook HEP componenten, net als andere partijen.
Deze installatie is echter niet door ons uitgevoerd, de betreffende installateur is geïnformeerd zoals is te lezen in het forum. Volledigheidshalve; Wij hebben hierover geen bericht ontvangen, wij zijn niet de installateur.

Voor meer informatie of overige vragen kunt u ons uiteraard altijd benaderen.
Onze contact gegevens vindt u op onze website:

www.hdm-nederland.nl

met vriendelijke groet,

HDM Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 21:50
Hele OP doorgenomen, maar heb toch nog wat vragen ter bevestiging.

- Foto 1. Ik zie wat ontbloot koper zichtbaar in de hoofschakelaar? Is dat erg?
- Linksonder (foto 2) lijkt me de hoofschakelaar. Maar er is ook een schakelaar per fase zie foto 4.
Waarom is dat er beide? Is dat verplicht?
- Het ziet er naar uit dat ik:
3 aardlekautomaten heb (13/14/15)
1 kookgroep ("400v"
12 reguliere groepen
Dat zou eigenlijk op 4 aardlekschakelaars moeten toch? (3x 4 groepen + 1 voor de kookgroep welke ook
als 1 groep telt?)
Oplossing zou dan zijn om bijv. naast groep 9 tm 12 een extra aardlekschakelaar te plaatsen. En 2
groepen samen te combineren, zodat er 1 groep wegvalt.
- Hoe zouden jullie de fases verdelen?
1 fase per aardlekschakelaar en daarnaast bijv. elke aardlekautomaat op een andere fase?
Groep 13 en 14 zijn nu airco en zal via een PV-verdeler ook gebruikt worden voor zonnepanelen.
Groep 15 zal waarschijnlijk gebruikt worden voor toekomstig warmtepomp (en evt. zonnepanelen garage)

Iemand nog andere opmerkingen nav foto's?

Foto 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYRqLii.jpg

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dksW0Ac.jpg

Foto 3:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2IJCH6d.jpg

Foto 4:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N8bcqoJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Frankvbr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:53:
Hele OP doorgenomen, maar heb toch nog wat vragen ter bevestiging.

- Foto 1. Ik zie wat ontbloot koper zichtbaar in de hoofschakelaar? Is dat erg?
- Linksonder (foto 2) lijkt me de hoofschakelaar. Maar er is ook een schakelaar per fase zie foto 4.
Waarom is dat er beide? Is dat verplicht?
- Het ziet er naar uit dat ik:
3 aardlekautomaten heb (13/14/15)
1 kookgroep ("400v"
12 reguliere groepen
Dat zou eigenlijk op 4 aardlekschakelaars moeten toch? (3x 4 groepen + 1 voor de kookgroep welke ook
als 1 groep telt?)
Oplossing zou dan zijn om bijv. naast groep 9 tm 12 een extra aardlekschakelaar te plaatsen. En 2
groepen samen te combineren, zodat er 1 groep wegvalt.
- Hoe zouden jullie de fases verdelen?
1 fase per aardlekschakelaar en daarnaast bijv. elke aardlekautomaat op een andere fase?
Groep 13 en 14 zijn nu airco en zal via een PV-verdeler ook gebruikt worden voor zonnepanelen.
Groep 15 zal waarschijnlijk gebruikt worden voor toekomstig warmtepomp (en evt. zonnepanelen garage)

Iemand nog andere opmerkingen nav foto's?

Foto 1:
[Afbeelding]

Foto 2:
[Afbeelding]

Foto 3:
[Afbeelding]

Foto 4:

[Afbeelding]
Die schakelaars per fase dat zijn de hoofdzekeringen.
Daarna komt de meter en dan je eigen kast met eigen hoofdschakelaar (1 handeling hele kast uit)

De draden in de hoofdschakelaar zitten niet goed, er moeten adereindhulzen op en ze mogen niet zover uitsteken dat je de blote draden aan kan raken.

Die twee grote aardleks zijn voor 8 groepen, daar is er bij eentje (gok ik) een krachtgroep bijgezet, dan zit er op een aardlek 5 keer een eindgroep. dat mag niet. En op de andere brede aardlek zitten die 4 andere groepen erbij. Die moeten ook een eigen aardlek.
Na de hoofdschakelaar zie ik zo veel fouten, daar heb ik nu geen tijd voor.
Wanneer is dit aangelegd?

edit:
oplossen: 1 aardlekautomaat voor de kookgroep en 1 aardlek voor groep 9-12
En opnieuw bedraden van de hoofdschakelaar, ene kant de adereinhulzen en de andere kant helemaal opnieuw, makkelijkst is om klemmenstroken te gebruiken onderin de kast (accessoires groepenkast)

[ Voor 13% gewijzigd door IplugNplay op 18-01-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco12345
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-04-2024
Hallo, sinds kort hebben wij een hybride auto.

De auto kan alleen 1-fase opladen en ons huis is ook op 1-fase aangesloten. Om die reden (en omdat een kabel over de stoep eigenlijk niet mag) wil ik liever de auto opladen met de granny lader in IP44 Schuko wcd op buitenmuur, dan investeren in een laadpaal. De granny lader laadt met maximaal 10A. Ik heb een groep ter beschikking die nog wel 10A extra aan zou moeten kunnen. In de kelder (van waaruit ik naar buiten moet gaan boren) heb ik een geaard dubbel stopcontact op die groep. Maar dat stopcontact lijkt me te licht van kwaliteit, dus die wil ik vervangen door goed materiaal zodat er niets gaat smelten. En liefst kan ik ook het verbruik meten van de granny lader - bijv. met een Shelly Plus 1 PM.

Dit is mijn plan:
  • 3-voudige opbouwbak (bijv. Jung AS583)
  • 1x impulsschakelaar met daarachter een Shelly Plus 1 PM, om het wcd buiten aan/uit te schakelen
  • 2x geaard stopcontact
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen:
  • heeft iemand ervaring met een Shelly achter een schakelaar in een opbouwbak? Gaat dat passen? Ik zie dat de Shelly 17mm diep is maar zie niet zo gauw de diepte van schakelaars / opbouwbak online?
  • bestaan er ook impulsschakelaars met controlelampje? (dus als ik de Shelly heb aangeschakeld met app of met de pulsknop, kan het lampje dan branden indien er spanning staat op de wcd buiten?)
  • iemand nog andere ideeën dan mijn plan? iets wat handiger is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
remco12345 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:19:

De auto kan alleen 1-fase opladen en ons huis is ook op 1-fase aangesloten. Om die reden (en omdat een kabel over de stoep eigenlijk niet mag) wil ik liever de auto opladen met de granny lader in IP44 Schuko wcd op buitenmuur, dan investeren in een laadpaal. De granny lader laadt met maximaal 10A. Ik heb een groep ter beschikking die nog wel 10A extra aan zou moeten kunnen. In de kelder (van waaruit ik naar buiten moet gaan boren) heb ik een geaard dubbel stopcontact op die groep. Maar dat stopcontact lijkt me te licht van kwaliteit, dus die wil ik vervangen door goed materiaal zodat er niets gaat smelten. En liefst kan ik ook het verbruik meten van de granny lader - bijv. met een Shelly Plus 1 PM.

Dit is mijn plan:
  • 1x impulsschakelaar met daarachter een Shelly Plus 1 PM, om het wcd buiten aan/uit te schakelen
  • 2x geaard stopcontact
  • heeft iemand ervaring met een Shelly achter een schakelaar in een opbouwbak? Gaat dat passen? Ik zie dat de Shelly 17mm diep is maar zie niet zo gauw de diepte van schakelaars / opbouwbak online?
  • bestaan er ook impulsschakelaars met controlelampje? (dus als ik de Shelly heb aangeschakeld met app of met de pulsknop, kan het lampje dan branden indien er spanning staat op de wcd buiten?)
Het is te krap in die opbouwbak, ik zou binnen waar je naar buiten toe gaat een kastje plaatsen met de shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Techneut schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:09:
[...]

[...]
Is dit zo? Aan die andere bedrijven zijn door een netbeheerder toch helemaal niet de toegang ontzegd. Tussen al die spullen dient volgens mij alleen maar de nodige afstand aangehouden te worden.
op de voetplaat is redelijk goed aangegeven wie door welk gat moet bij de bouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0nxjlggB3LvFdj8QfVRnbv5n1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u6cmFr5X1se82bsAEuRR2kGN.jpg?f=user_large

Wat je er later zelf aan doet moet jezelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
habbekrats schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Wat je er later zelf aan doet moet jezelf weten.
Sorry, maar is dit geen dooddoener?
Het gaat niet om later. Als jij tijdens de bouw mantelbuizen neerlegt voor kabels of water naar je tuin of schuur is het zinvol om elkaar letterlijk en figuurlijk niet in de weg te zitten. Wel zo gemakkelijk en netjes.

Any way- nog geen reactie gekregen; weet iemand waar ik lossen pluggen en doppen kan verkrijgen om mantelbuis aan een eigen meterkast bodemplaat te verbinden zodat het netjes eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

Dit is mijn plan:
  • 2x geaard stopcontact
Lijkt het je een goed plan om uren lang 10A door een Shelly heen te duwen. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20
IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Die schakelaars per fase dat zijn de hoofdzekeringen.
Daarna komt de meter en dan je eigen kast met eigen hoofdschakelaar (1 handeling hele kast uit)

De draden in de hoofdschakelaar zitten niet goed, er moeten adereindhulzen op en ze mogen niet zover uitsteken dat je de blote draden aan kan raken.

Die twee grote aardleks zijn voor 8 groepen, daar is er bij eentje (gok ik) een krachtgroep bijgezet, dan zit er op een aardlek 5 keer een eindgroep. dat mag niet. En op de andere brede aardlek zitten die 4 andere groepen erbij. Die moeten ook een eigen aardlek.
Na de hoofdschakelaar zie ik zo veel fouten, daar heb ik nu geen tijd voor.
Wanneer is dit aangelegd?

edit:
oplossen: 1 aardlekautomaat voor de kookgroep en 1 aardlek voor groep 9-12
En opnieuw bedraden van de hoofdschakelaar, ene kant de adereinhulzen en de andere kant helemaal opnieuw, makkelijkst is om klemmenstroken te gebruiken onderin de kast (accessoires groepenkast)
Adereindhulsen is geen eis deze componenten zijn geschikt voor soepel draad zonder huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@leonbong ik zou ze er niet voor terug laten komen, maar je ziet wel een voorbeeld waarom adereindhulzen eigenlijk altijd wel een goed idee zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT0yy2G1B7KQeHm-xy5LBNkU3lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aKdd3A15n9NBSS3oSr0IJJcF.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Lord Anubis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Sorry, maar is dit geen dooddoener?
Het gaat niet om later. Als jij tijdens de bouw mantelbuizen neerlegt voor kabels of water naar je tuin of schuur is het zinvol om elkaar letterlijk en figuurlijk niet in de weg te zitten. Wel zo gemakkelijk en netjes.

Any way- nog geen reactie gekregen; weet iemand waar ik lossen pluggen en doppen kan verkrijgen om mantelbuis aan een eigen meterkast bodemplaat te verbinden zodat het netjes eruit ziet.
zolang je bij de ingekleurde delen weg blijft is er niet veel aan de hand

https://www.pipelife.nl/c.../PL_Inhouse-soil_2019.pdf bladzijde 32. Echter eerst je merk plaat zoeken, die klemringen zijn niet universeel.

Siloconen kit is ook dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco12345
jadjong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Lijkt het je een goed plan om uren lang 10A door een Shelly heen te duwen. :?
De specificaties geven aan max. 16A/3500W en ook dat hij beveiliging heeft voor te hoge temperatuur, voltage en power. Dus ik nam aan dat dit juist wel zou kunnen?
(let wel: ik heb het over de inbouwschakelaar, dus niet over zo'n plug die je in een wcd steekt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
remco12345 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:31:
[...]

De specificaties geven aan max. 16A/3500W en ook dat hij beveiliging heeft voor te hoge temperatuur, voltage en power. Dus ik nam aan dat dit juist wel zou kunnen?
(let wel: ik heb het over de inbouwschakelaar, dus niet over zo'n plug die je in een wcd steekt)
Dit is een robuust relais waar 16A doorheen kan, die indruk heb ik niet bij een stukje plastic wat achter een schakelaar weggewerkt kan worden.

https://community.home-as...helly-1pm-gets-hot/263174

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Dit is mijn plan:
  • 2x geaard stopcontact
Wellicht een alternatief: Schaf via Ali een 16A granny lader aan (Ik gebruik deze: https://nl.aliexpress.com...NuZ5&gatewayAdapt=glo2nld)

Hang een stalen brievenbus aan je huis en werk daarin een stopcontact op een eigen 16A groep met kWh meter en de hele granny lader. De kabel laat je er aan de onderkant uit komen.

Nu kun je, als je thuis komt, gewoon de kabel inpluggen en de boel gaat laden. Ben je lange tijd niet thuis, zet je even de groep uit, zodat niet de hele buurt komt laden bij jou op de oprit en ga je op vakantie, neem je die 16A lader gewoon mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik heb 13A granny lader die ik gewoon op een normaal WCD(eigen groep) in plug.

Ik heb deze van Mennekes waarbij je de laadstroom kan instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnN9yPcV_1Vnro-dgUIbjK_IIx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uAmwQWVZ2LRDzhbmKrPS3aJz.jpg?f=user_large

Die heb ik op een WCD in de voortuin zitten, in de meterkast kan ik deze WCD mbv een dubbelpolige schakelaar uitschakelen.
Ik heb hem standaard op 10A staan.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 19-01-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 14:30
Septillion schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:57:
@CJ_Latitude Hoofdschakelaars (onderdeel van je eigen installatie) of hoofdzekeringen (onderdeel van installatie netbeheerder)? Je (karige) foto lijkt me hoofdzekeringen te tonen.

Maar doorlussen komt bij oudere huizen nog wel voor en passen ze ook niet zomaar aan. Maar dit hoort volgens mij dan gewoon aan de onderkant (dus voor) de hoofdzekering te gebeuren. Dus jij en je buren horen eigen set hoofdzekeringen te hebben.
Sorry voor de verwarring, ik denk dat ik op de hoofdzekeringen doel, maar zie de foto van mijn eigen installatie. Gaat om onderste zwarte kap (onder de slimme meter. Omdat je niet door de kap kan kijken, dacht ik dat een internet-foto van wat achter de kap zit duidelijker zou zijn). Voor zover mij verteld is mag ik die ook niet openen, right?

Het is dus wel zo dat als achter die kap een bepaalde zekering wordt losgehaald, de stroom bij de buren ermee ophoudt. De meter"kast" van de buren zit precies aan de andere kant van de muur, met de ruggen tegen elkaar aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9Mp6uUZ9oNk6wA5xuT3EJ_DcP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sRSqIM5KWSzrn74gBSF2qmp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CJ_Latitude op 19-01-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

CJ_Latitude schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Sorry voor de verwarring, ik denk dat ik op de hoofdzekeringen doel, maar zie de foto van mijn eigen installatie. Gaat om onderste zwarte kap (onder de slimme meter. Omdat je niet door de kap kan kijken, dacht ik dat een internet-foto van wat achter de kap zit duidelijker zou zijn). Voor zover mij verteld is mag ik die ook niet openen, right?

Het is dus wel zo dat als achter die kap een bepaalde zekering wordt losgehaald, de stroom bij de buren ermee ophoudt. De meter"kast" van de buren zit precies aan de andere kant van de muur, met de ruggen tegen elkaar aan.

[Afbeelding]
Zoals je het nu beschrijft zitten de buren op jouw hoofdzekeringen. Feitelijk hebben jullie dan een gedeelde aansluiting omdat niet de hoofdkabel doorgetikt is voor de hoofdzekeringen. Daarmee hebben jullie al die jaren teveel vastrecht betaald. Leuk verhaal voor een jurist.....

Als je bijvoorbeeld een extra meter hebt voor je zonnepanelen betaal je niet twee maal het vastrecht maar slechts de bemeteringskosten voor de extra meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Zoals je het nu beschrijft zitten de buren op jouw hoofdzekeringen. Feitelijk hebben jullie dan een gedeelde aansluiting omdat niet de hoofdkabel doorgetikt is voor de hoofdzekeringen. Daarmee hebben jullie al die jaren teveel vastrecht betaald. Leuk verhaal voor een jurist.....
Als dat echt zo wordt aangesloten is dat sowieso heel onwenselijk, dat mag duidelijk zijn. Het hoeft vanuit het standpunt van de netbeheerder ook helemaal niet. Daar is in de vorige berichten volgens mij wel voldoende over gediscussieerd. Maar betekent het echt tevens dat de buren dan ook het vastrecht betalen voor beide woningen? Volgens mij hoeft dat helemaal niet het geval te zijn en is dat denk ik ook niet zo. Het andere huis heeft immers gewoon ook de eigen kWh-meter. Het enige uiterst vervelende is al genoemd, dat bij het uitknallen van de hoofdzekering ook bij de andere woning het licht uitgaat. Erg onnadenkend om het zo aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:35
@CJ_Latitude Dus de buren missen de hoofdzekeringen (dus dat kastje onder de meter)?

Ja, dan zou ik daar eens werk van maken ja. Want als jullie beide gewoon volledig vastrecht betalen hadden jullie ook beide een hoofdzekering moeten hebben. En in deze tijd met twee huizen op een 3x25A is ook niet echt ruim te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Proton_ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:12:
@leonbong ik zou ze er niet voor terug laten komen, maar je ziet wel een voorbeeld waarom adereindhulzen eigenlijk altijd wel een goed idee zijn:
[Afbeelding]
Te lang, rommelig. Heb je de rest van de kast gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@CJ_Latitude Vroeger was het heel gebruikelijk dat de stroom in 1 woning binnen kwam. Het ene huis zat dan op de ene fase, het andere huis op de andere fase. Goede kans dat de buurman ook hoofdzekeringen heeft (en er nu dus twee zekeringen achter elkaar zitten).

Jouw kast is ooit 3-fase gemaakt en daar is iets niet goed aangesloten. De aftakking naar de buren moet natuurlijk niet boven, maar onder jouw hoofdzekeringen gebeuren. Wellicht dat dat toen verkeerdom gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
habbekrats schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:18:
[...]

zolang je bij de ingekleurde delen weg blijft is er niet veel aan de hand

https://www.pipelife.nl/c.../PL_Inhouse-soil_2019.pdf bladzijde 32. Echter eerst je merk plaat zoeken, die klemringen zijn niet universeel.

Siloconen kit is ook dicht
Het gaat erom dat je nu er omheen MOET en niet tussen door zoals veel installateurs of beunen het willen doen.

Pagina gevonden; bedankt.

Kan ook een giet mal 3D printen en dan met polyurethaanhars de doppen gieten.
Al gedaan voor het maken van pijp flensen in het beton voor fundatie pijp doorvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit is mijn plan:
  • 2x geaard stopcontact
Ik vraag me wel af of het een goed idee is om met zo'n simpele Shelly een vrij grote last te schakelen. Ik heb wel eens een 16A granny charger geschakeld met een 16A Finder relais voor din-rail montage en dat ding werd behoorlijk heet, dus toen maar snel weer van afgestapt. Dit ging wel om wat grotere stromen (een Nissan Leaf granny trekt de volle 16A), maar toch. Je kunt het ook oplossen door met een draadloze actor zoals een Shelly 1M een zwaardere contactor te schakelen, bijvoorbeeld eentje die rated is voor 32A. Die dingen worden ook gebruikt in laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Aangezien momenteel mijn halve voortuin al open ligt en iets verder open graven nu een kleine moeite is wil ik alvast een kabel leggen voor een in de toekomst te realiseren buitenunit tbv airco.

De kabel gaat dan vanuit de meterkast naar buiten onder de grond en dan een meter of 7 verder moet ie via de gevel naar mijn platte dak.
Aansluiten ga ik (nog) niet doen maar ik wil vast de kabel leggen.
Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken?
3 aderig 2,5mm2 grondkabel? En moet deze dan onder de grond in een buis? En hoe krijg ik deze netjes over de gevel naar het platte dak? (Meter of 3 hoog denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Het gaat erom dat je nu er omheen MOET en niet tussen door zoals veel installateurs of beunen het willen doen.

Pagina gevonden; bedankt.

Kan ook een giet mal 3D printen en dan met polyurethaanhars de doppen gieten.
Al gedaan voor het maken van pijp flensen in het beton voor fundatie pijp doorvoeren.
Het is gewoon nu dat een bedrijf wat je telecom of water aan komt leggen kan zeggen dat je andere kabels oid door de buizen hebt zitten en zij kunnen dan weigeren je aan te sluiten.
Het is niet zo dat je een buis die je over hebt en eigenlijk voor gas is maar je hebt geen gas dat je dan die buis niet mag gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Aomi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:02:
Aangezien momenteel mijn halve voortuin al open ligt en iets verder open graven nu een kleine moeite is wil ik alvast een kabel leggen voor een in de toekomst te realiseren buitenunit tbv airco.

De kabel gaat dan vanuit de meterkast naar buiten onder de grond en dan een meter of 7 verder moet ie via de gevel naar mijn platte dak.
Aansluiten ga ik (nog) niet doen maar ik wil vast de kabel leggen.
Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken?
3 aderig 2,5mm2 grondkabel? En moet deze dan onder de grond in een buis? En hoe krijg ik deze netjes over de gevel naar het platte dak? (Meter of 3 hoog denk ik)
2x2.5 met aardelint (ymvkas)
Of een mantelbuis in de grond en een gewone 3x2.5 (makkelijk als je nog iets anders aan wil leggen een keer)
Voor die gevel kan ik even geen mooie oplossing bedenken, maar vaak is dat gewoon een grijze buis en dan boven de kabel over de dakrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
IplugNplay schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Het is gewoon nu dat een bedrijf wat je telecom of water aan komt leggen kan zeggen dat je andere kabels oid door de buizen hebt zitten en zij kunnen dan weigeren je aan te sluiten.
Het is niet zo dat je een buis die je over hebt en eigenlijk voor gas is maar je hebt geen gas dat je dan die buis niet mag gebruiken.
Die mag je dus niet gebruiken. Dat is wat Stedin tegen mij zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Lord Anubis schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Die mag je dus niet gebruiken. Dat is wat Stedin tegen mij zei.
mmm. Neem aan dat ze kunnen weigeren gas aan te leggen als dat geplande gat niet vrij is maar zolang je geen gas aanvraagt zie ik 't probleem niet. Gaat iemand je daar voor beboeten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco12345
jadjong schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Dit is een robuust relais waar 16A doorheen kan, die indruk heb ik niet bij een stukje plastic wat achter een schakelaar weggewerkt kan worden.

https://community.home-as...helly-1pm-gets-hot/263174
Femme schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ik vraag me wel af of het een goed idee is om met zo'n simpele Shelly een vrij grote last te schakelen. Ik heb wel eens een 16A granny charger geschakeld met een 16A Finder relais voor din-rail montage en dat ding werd behoorlijk heet, dus toen maar snel weer van afgestapt. Dit ging wel om wat grotere stromen (een Nissan Leaf granny trekt de volle 16A), maar toch. Je kunt het ook oplossen door met een draadloze actor zoals een Shelly 1M een zwaardere contactor te schakelen, bijvoorbeeld eentje die rated is voor 32A. Die dingen worden ook gebruikt in laadpalen.
Bedankt voor jullie berichten. Veiligheid voor alles dus Shell 1PM valt af. De Shelly EM (waar de stroom dus niet daadwerkelijk doorheen loopt) is dan inderdaad een veiliger alternatief. Kan ik alleen niet schakelen op afstand, maar dat is niet zo’n ramp.
Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:47:
[...]

Hang een stalen brievenbus aan je huis en werk daarin een stopcontact op een eigen 16A groep met kWh meter en de hele granny lader. De kabel laat je er aan de onderkant uit komen.
Ik was inderdaad nog aan het nadenken hoe ik de kabel handig kan ophangen. Hier ga ik zeker nog even verder naar kijken!

===

Nu toch nog even een lekenvraag (sorry) met betrekking tot gevaar voor brand / smelten.
Kan een lasdop (wago) wél een continue last van 10A aan? Of kan ik die ook beter niet gebruiken?
Pagina: 1 ... 284 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.