Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 285 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.328.621 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
remco12345 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:31:
[...]

De specificaties geven aan max. 16A/3500W en ook dat hij beveiliging heeft voor te hoge temperatuur, voltage en power. Dus ik nam aan dat dit juist wel zou kunnen?
(let wel: ik heb het over de inbouwschakelaar, dus niet over zo'n plug die je in een wcd steekt)
ik had een shelly voor een wasmachine zitten en die klapte er soms ook uit op temperatuur. dus ik zou het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:58
remco12345 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:49:

Bedankt voor jullie berichten. Veiligheid voor alles dus Shell 1PM valt af. De Shelly EM (waar de stroom dus niet daadwerkelijk doorheen loopt) is dan inderdaad een veiliger alternatief. Kan ik alleen niet schakelen op afstand, maar dat is niet zo’n ramp.
Wat je kunt doen is een 230V relais scoren dat ook met 230V geschakeld kan worden. Gebruik je de 1PM enkel om het relais in te schakelen. SW en O van de Shelly sluit je dan aan op A1&A2 van het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 21:50
IplugNplay schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Die schakelaars per fase dat zijn de hoofdzekeringen.
Daarna komt de meter en dan je eigen kast met eigen hoofdschakelaar (1 handeling hele kast uit)

De draden in de hoofdschakelaar zitten niet goed, er moeten adereindhulzen op en ze mogen niet zover uitsteken dat je de blote draden aan kan raken.

Die twee grote aardleks zijn voor 8 groepen, daar is er bij eentje (gok ik) een krachtgroep bijgezet, dan zit er op een aardlek 5 keer een eindgroep. dat mag niet. En op de andere brede aardlek zitten die 4 andere groepen erbij. Die moeten ook een eigen aardlek.
Na de hoofdschakelaar zie ik zo veel fouten, daar heb ik nu geen tijd voor.
Wanneer is dit aangelegd?

edit:
oplossen: 1 aardlekautomaat voor de kookgroep en 1 aardlek voor groep 9-12
En opnieuw bedraden van de hoofdschakelaar, ene kant de adereinhulzen en de andere kant helemaal opnieuw, makkelijkst is om klemmenstroken te gebruiken onderin de kast (accessoires groepenkast)
Bedankt!

Niet duidelijk wanneer dit precies is aangelegd. Woon hier een half jaartje nu.
De woning is van 2005 en de keuken bij aankoop was van datzelfde jaartal, dus die kookgroep zit er denk ik al even lang.

9 tm 12 zullen later wel bijgeplaatst zijn.
2 aardlekautomaten zijn pas recent geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRkEtOGK7VjEDM1Ga86YSvCjEnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Dja3aFRVt0O9vCo4n1oyRf2.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht een gekke vraag.
Ik heb nu bij de kabeldoos de linker invoer gebruikt met een tijdelijke ymvk kabel, maar dit wordt een ymvk as. De ymvk as is veel stugger, waardoor die een vrij grote buigstraal lijkt nodig te hebben.
Is het bepalen van de mate van buigen gewoon op gevoel , want van mijn type kabel vind ik daar niks over? Hij moet wel 90 graden buigen omdat die straks uit de linkermantelbuis komt.

En stoppen jullie de bovenkant van de mantelbuis nog dicht ? Dit is een pvc 50. Ik had eerst 50 pvc afdek doppen gekocht maar dit vind ik teveel geknooi met die stugge ymvk as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:44
@Waypoint Als de YMVK-as goed warm is bv 50 graden buig je hem soepel in een redelijk strakke bocht.
Is je wartel wel voldoende groot om de dikkere as er in te zetten?

Ik maak gaten altijd dicht, tegen ongedierte en opkomend water.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

habbekrats schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:16:
@Waypoint Als de YMVK-as goed warm is bv 50 graden buig je hem soepel in een redelijk strakke bocht.
Is je wartel wel voldoende groot om de dikkere as er in te zetten?

Hoe verwarm je de kabel , met een aansteker ? Dit is in de garage dus het is er nu vrij koud. En waarmee maak je de buis dicht?

De wartel is een m25, de kabel heeft een diameter van 14,5mm. Dus dat zou goed moeten gaan. Moest hem wel met de warmtepomptang aandraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gewoon even een 15mm buigijzer pakken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:32
Iemand die me kan helpen met een verwijzing naar een website waarbij ze de volgende YMVK kabel op voorraad hebben liggen?
-5 aderig
- 6mm2
- Liefst klasse 5
Afname ca. 25meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
habbekrats schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 06:16:
Waarmee? PUR? Kit? Een prop watten, een touwtje en dan een dunne laag kit?

Ik heb ook een paar van dat soort leidingen en hoewel ik denk dat ik er nooit meer bij hoef wil ik ergens de optie wel openhouden...
Waypoint schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:10:
Hoe verwarm je de kabel , met een aansteker ?
Fohn of heteluchtpistool (https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-heteluchtpistool-/)
BaBoK schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:29:
Iemand die me kan helpen met een verwijzing naar een website waarbij ze de volgende YMVK kabel op voorraad hebben liggen?
https://www.elektramat.nl...iderdoorsnede_mm%5B0%5D=6

[ Voor 21% gewijzigd door Paul op 20-01-2023 08:33 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Paul schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Waarmee? PUR? Kit? Een prop watten, een touwtje en dan een dunne laag kit?

Ik heb ook een paar van dat soort leidingen en hoewel ik denk dat ik er nooit meer bij hoef wil ik ergens de optie wel openhouden...
[...]
Fohn of heteluchtpistool (https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-heteluchtpistool-/)
[...]
https://www.elektramat.nl...iderdoorsnede_mm%5B0%5D=6
Die heb ik gezien echter is dit klasse 1 (massief), hoe hoger de klasse, hoe meer het gevlochten is en dus flexibeler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
-5 aderig
- 6mm2
- Liefst klasse 5
Afname ca. 25meter.
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x6-per-meter/

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
-5 aderig
- 6mm2
- Liefst klasse 5
Afname ca. 25meter.
Moet het perse YMvK zijn?
YMVK is tot 6mm2 volgens mij altijd massief, vanaf 10 mm2 is deze wel soepel te verkrijgen.

Andere type kabels zijn wel te verkrijgen met 6mm2 soepel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:06
Aomi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:02:
Aangezien momenteel mijn halve voortuin al open ligt en iets verder open graven nu een kleine moeite is wil ik alvast een kabel leggen voor een in de toekomst te realiseren buitenunit tbv airco.

De kabel gaat dan vanuit de meterkast naar buiten onder de grond en dan een meter of 7 verder moet ie via de gevel naar mijn platte dak.
Aansluiten ga ik (nog) niet doen maar ik wil vast de kabel leggen.
Wat voor kabel kan ik het beste gebruiken?
3 aderig 2,5mm2 grondkabel? En moet deze dan onder de grond in een buis? En hoe krijg ik deze netjes over de gevel naar het platte dak? (Meter of 3 hoog denk ik)
Omdat je er groot verbruikers mee wil doen misschien overwegen 4mm te nemen ipv 2,5mm, meerprijs zal niet zo groot zijn. En je kiest voor 1 fase, misschien dat je airco 3fase gaat zijn?

In mijn geval kwam ik er aantal jaren later achter dat ik beter nog een extra kabel had kunnen trekken. Dus als je een rol van 25m zou kopen dan kan je er meteen 2 kabels van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik wil een aanpassing doen om plaats te maken voor een extra hoofdschakelaar voor een PAP SAP.

Nu zit ik te kijken naar de draadkleuren en klopt het dat zwart en bruin gebruikt mogen worden voor de fases? Ik zie zwart gebruikt worden van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars en van daaruit bruin naar de installatie automaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuscoUkMhbjM4ntTwanIArYNpCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MaigLVZ1crJqpaH0dEWwznf.jpg?f=fotoalbum_large

Uitbreiding doe ik in 6mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
kiddyl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:04:
Ik wil een aanpassing doen om plaats te maken voor een extra hoofdschakelaar voor een PAP.

Nu zit ik te kijken naar de draadkleuren en klopt het dat zwart en bruin gebruikt mogen worden voor de fases? Ik zie zwart gebruikt worden van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars en van daaruit bruin naar de installatie automaten.

Uitbreiding doe ik in 6mm.
Waarom wil je een extra hoofdschakelaar?
Je hebt het over een PAP, primair allocatie punt (aansluiting + meter). Die is aanwezig en er zit al een hoofdschakelaar. Dus ik snap niet waarom je dat zou willen.

Bruin, zwart en grijs zijn kleuren die gebruikt worden voor de fase.
Bij een 3 fase kast kun je zo zelfs elke fase een eigen kleur geven (niet verplicht overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kiddyl Ik zou nog willen toevoegen aan wat @pickboy schrijft dat duidelijkheid het doel is en dat op grond daarvan bruin, zwart en grijs voor de fases dus eigenlijk aan te raden zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
pickboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Waarom wil je een extra hoofdschakelaar?
Je hebt het over een PAP, primair allocatie punt (aansluiting + meter). Die is aanwezig en er zit al een hoofdschakelaar. Dus ik snap niet waarom je dat zou willen.

Bruin, zwart en grijs zijn kleuren die gebruikt worden voor de fase.
Bij een 3 fase kast kun je zo zelfs elke fase een eigen kleur geven (niet verplicht overigens).
Moet natuurlijk een extra hoofdschakelaar voor een SAP zijn. Ik ga de bestelling voor 3 kleuren kabels doen (blauw, zwart en bruin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
kiddyl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Moet natuurlijk een extra hoofdschakelaar voor een SAP zijn. Ik ga de bestelling voor 3 kleuren kabels doen (blauw, zwart en bruin).
De installatie achter de SAP mag niet verbonden zijn met de installatie achter de PAP.

Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid zou ik ten alle tijden de componenten voor de PAP en SAP scheiden in verschillende kasten/delen.

Wat is het doel van de SAP. Laadpaal, Zonnepanelen of splitsing ivm eventuele huurder?
Bij de eerste 2 opties heb je weinig componenten in je kast nodig natuurlijk. Hoofddschakelaar en automaat voldoen dan meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hoor mijn vraag in dit topic te plaatsen geloof ik:

Er is een 2e gebouw neergezet op ons terrein. Om vastrechtkosten te besparen blijft de groepenkast in het hoofdgebouw (3x25A) en worden hierin de 12 extra groepen van het 2e gebouw gezekerd (16A). 12 kabels gaan door de grond naar het 2e gebouw.

Om dit in het 2e gebouw overzichtelijk te houden zou ik graag de 12 eindgroepen uit de groepenkast in huis in een 2e kast in de schuur uit laten komen met hierin elk een eigen din-(hoofd)schakelaar. Vandaaruit wordt alles in de schuur verder aangesloten. Zo is er toch op 1 plek overzicht van alle 12 groepen en blijft het relatief compact en overzichtelijk.

De vraag is of dit mag? Ik lees hierover tegenstrijdige berichten. Sommige mensen geven aan dat meerdere eindgroepen niet in 1 kast mogen samenkomen, volgens de betreffende NEN norm. Anderen zeggen dat dit mag als het buiten en binnenin de kast maar duidelijk wordt aangegeven.

Kan iemand bevestigen wat nu de regel is, liefst onderbouwd met een officiële tekst uit de betreffende NEN norm?

Wil graag alles bestellen en moet er niet aan denken dat het achteraf toch niet volgens de norm is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pickboy
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
Hoor mijn vraag in dit topic te plaatsen geloof ik:

Er is een 2e gebouw neergezet op ons terrein. Om vastrechtkosten te besparen blijft de groepenkast in het hoofdgebouw (3x25A) en worden hierin de 12 extra groepen van het 2e gebouw gezekerd (16A). 12 kabels gaan door de grond naar het 2e gebouw.

Om dit in het 2e gebouw overzichtelijk te houden zou ik graag de 12 eindgroepen uit de groepenkast in huis in een 2e kast in de schuur uit laten komen met hierin elk een eigen din-(hoofd)schakelaar. Vandaaruit wordt alles in de schuur verder aangesloten. Zo is er toch op 1 plek overzicht van alle 12 groepen en blijft het relatief compact en overzichtelijk.

De vraag is of dit mag? Ik lees hierover tegenstrijdige berichten. Sommige mensen geven aan dat meerdere eindgroepen niet in 1 kast mogen samenkomen, volgens de betreffende NEN norm. Anderen zeggen dat dit mag als het buiten en binnenin de kast maar duidelijk wordt aangegeven.

Kan iemand bevestigen wat nu de regel is, liefst onderbouwd met een officiële tekst uit de betreffende NEN norm?

Wil graag alles bestellen en moet er niet aan denken dat het achteraf toch niet volgens de norm is.
Los van je vraag.

Is het niet makkelijker om een onderverdeler de plaatsen in het nieuwe gebouw?

Deze voed je dan met 1 groep/kabel vanuit je huidige kast en dan plaats je de nieuwe groepen netjes in de onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
pickboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:10:
[...]

De installatie achter de SAP mag niet verbonden zijn met de installatie achter de PAP.

Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid zou ik ten alle tijden de componenten voor de PAP en SAP scheiden in verschillende kasten/delen.

Wat is het doel van de SAP. Laadpaal, Zonnepanelen of splitsing ivm eventuele huurder?
Bij de eerste 2 opties heb je weinig componenten in je kast nodig natuurlijk. Hoofddschakelaar en automaat voldoen dan meestal.
Ik heb 2 kasten en de SAP is voor de zonnepanelen en toekomstige laadpaal. De automaten van de zonnepanelen gaan omhoog om plaats te maken voor een nieuwe hoofdschakelaar (rood)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fEFy5sTZtg3lLoB7ie4BWkUSuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jWZrqaNb4zJ4vhWIkNKnTGkq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
kiddyl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Ik heb 2 kasten en de SAP is voor de zonnepanelen en toekomstige laadpaal. De automaten van de zonnepanelen gaan omhoog om plaats te maken voor een nieuwe hoofdschakelaar (rood)

[Afbeelding]
check, dat haalde niet uit je eerdere post. Succes met aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 15:52
Hallo, wij hebben een 3-fasen PV omvormer op zolder staan die vast (met een 5x2.5mm kabel) is aangesloten op een B16 krachtgroep in de meterkast. Op deze zolder staan ook een aantal vrij grote gebruikers (wasmachine (max 1500W), droger (max 500W) & warmtepomp (max 1000W) aangesloten op een andere groep (enkele fase B16) waar ook nog wat verlichting op zit.

Nu willen we op de zolder een warmtepompboiler plaatsen, die inclusief verwarmingselement maximaal 2500W kan gaan trekken. Deze moet in ieder geval op een eigen groep komen, maar ivm ruimte in de bestaande groepenkast (geen) vroeg ik me af of het mogelijk is om een 3-fasen PV onderverdeler te plaatsen met 4 groepen, 1x een krachtgroep voor de omvormer, en 3 aparte groepen per fase (1x voor wasmachine, 1x voor warmtepomp, 1x voor warmtepompboiler). De droger blijft dan samen met de verlichting op de bestaande groep aangesloten.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:55
pickboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Los van je vraag.

Deze voed je dan met 1 groep/kabel vanuit je huidige kast en dan plaats je de nieuwe groepen netjes in de onderverdeler.
Lijkt mij ook een stuk makkelijker en goedkoper. En super overzichtelijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

pickboy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Los van je vraag.

Red ik niet qua selectiviteit: 3x25A komt binnen via Stedin. In huis zou ik dan met een 3x16A automaat zekeren en in de schuur wordt het dan meerdere 6A automaten om te voldoen aan selectiviteit.

Om dus 16A groepen in de schuur te krijgen moet er dus een zwaardere aansluiting bij stedin aangevraagd worden. Vastrecht wordt dan iets van 700 per jaar meer. De kabels zijn dus binnen een jaar terugverdiend.

Hopelijk heeft iemand antwoord op mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JBtL Goed gedacht. Doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Beun_de_Haas Selectiviteit is voor huishoudelijk gebruik toch niet haalbaar. In de groepenkast met 16A afzekeren, en in de onderverdeler kan je ook 16A gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:41:
@Beun_de_Haas Selectiviteit is voor huishoudelijk gebruik toch niet haalbaar. In de groepenkast met 16A afzekeren, en in de onderverdeler kan je ook 16A gebruiken.
Hier onderverdeler met 16A afgezekerd. En 16A alamats in de onderverdeler

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:32
Ik heb de vraag gesteld in het lucht/water waterpomptopic (zie onderaan voor het punt over elektra, en discussie op de volgende 2 pagina's), maar er kwam niet echt een duidelijk conclusie uit, dus ik probeer het hier opnieuw :)

ik ben voorbereidingen aan het treffen voor het uiteindelijk plaatsen van een warmtepomp, waarschijnlijk een 9kW panasonic monobloc. Begin maart wordt keuken vervangen en kan ik een aantal voorbereidingen treffen, waaronder elektra.

Panasonic monoblocs moeten met idealiter met 2 groepen aangesloten worden: 1 voor de wp zelf (max verbruik van een 9kW is 3.8kW), en 1 voor de backup heater (3kW) (hoewel sommigen er anders over denken. Dat gaat wel specifiek over de 5kW versie van de warmtepomp die max 2.59kW trekt).

De wp zal in de tuin of op het dak van mijn schuur terechtkomen. Die grenst aan de keuken. Er gaan twee stroomkabels onder de keukenkastjes naar de schuur: 1 is een eigen groep (werd door de vorige bewoner gebruikt voor wasmachine en droger). De andere kabel is een aftakking van de groep die verlichting en stopcontacten in de woonkamer/keuken regelt. Dus niet de grote keukenapparaten (ovens, keukenboiler, vaatwasser), maar wel dus bv. tv, waterkoker, koelkast, vriezer.

Idealiter zou ik een extrra groep naar de schuur brengen. Het probleem is dat dit zonder hak- en breekwerk niet mogelijk is in mijn geval.

Hoe problematisch is het om de heater aan te sluiten op groep die gedeeld wordt met de verlichting en stopcontacten van de keuken/woonkamer?

Ik ben een leek op elektragebied, maar zijn er alternatieven te bedenken, waarbij ik de backup heater deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van de 2 ovens of de keukenboiler? Ik denk dan aan een systeem zoals de combiregelaars/combiswitches die je vaak ziet bij wasmachines en drogers, of vaatwassers en keukenboilers. Standaard krijgt de boiler stroom, en als de vaatwasser opeens veel vermogen vraagt wordt de boiler even uitgeschakeld.

In mijn geval zou Oven 2 of keukenboiler standaard stroom krijgen, maar als de heater aanslaat zou de oven of de boiler even uitgeschakeld kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door marvel27 op 20-01-2023 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Red ik niet qua selectiviteit: 3x25A komt binnen via Stedin. In huis zou ik dan met een 3x16A automaat zekeren en in de schuur wordt het dan meerdere 6A automaten om te voldoen aan selectiviteit.

Om dus 16A groepen in de schuur te krijgen moet er dus een zwaardere aansluiting bij stedin aangevraagd worden. Vastrecht wordt dan iets van 700 per jaar meer. De kabels zijn dus binnen een jaar terugverdiend.

Hier zitten op een 3x25A hoofdaansluiting de onderverdelers achter een (eigen) 3-fase, C20, 300mA alamat en daarbinnen is weer alles B16. Dat is selectief genoeg (wat in woonhuizen ook helemaal geen verplichting of een veiligheidsaspect is), de karakteristieken kruisen elkaar dan niet op overbelasting, kortsluiting én op aardfouten.

En stél nou dat het een keer niet selectief is (dat is ook niet een absoluut iets bij de 1.6 verhouding, e.g. ook achter een keurige B16 heb ik wel eens de hoofdautomaten eruit gejankt met een goede kortsluiting), wat dan nog? Je hebt het hier over je eigen schuur, niet over een onderverhuurd appartement oid waar je met andere partijen te maken hebt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Hier zitten op een 3x25A hoofdaansluiting de onderverdelers achter een (eigen) 3-fase, C20, 300mA alamat en daarbinnen is weer alles B16. Dat is selectief genoeg (wat in woonhuizen ook helemaal geen verplichting of een veiligheidsaspect is), de karakteristieken kruisen elkaar dan niet op overbelasting, kortsluiting én op aardfouten.

En stél nou dat het een keer niet selectief is (dat is ook niet een absoluut iets bij de 1.6 verhouding, e.g. ook achter een keurige B16 heb ik wel eens de hoofdautomaten eruit gejankt met een goede kortsluiting), wat dan nog? Je hebt het hier over je eigen schuur, niet over een onderverhuurd appartement oid waar je met andere partijen te maken hebt.
Selectiviteit is geen verplichting volgens de normen . Op zich wel een idee om zo te doen. Zou dat door een NEN3140 inspectie komen? De verzekering eist dit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Selectiviteit is geen verplichting volgens de normen . Op zich wel een idee om zo te doen. Zou dat door een NEN3140 inspectie komen? De verzekering eist dit namelijk.
Hier is het goedgekeurd bij een NEN1010 keuring iig. Bij de testprocedure bleef eea dus voldoende selectief. Een NEN3140 is ook alleen van toepassing op zakelijk gebruik, hebben we het nou over een schuur of je bedrijfsruimte aan huis?

Je zou sowieso de vraag eens kunnen stellen aan een keuringsbedrijf of men hierop bij een 3140 wel afkeurt, lijkt mij niet, want ze keuren op veiligheidszaken en werking van de beveiligingen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Waypoint schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Hoe verwarm je de kabel , met een aansteker ? Dit is in de garage dus het is er nu vrij koud. En waarmee maak je de buis dicht?

De wartel is een m25, de kabel heeft een diameter van 14,5mm. Dus dat zou goed moeten gaan. Moest hem wel met de warmtepomptang aandraaien
Even paar minuten in een emmer heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

RonJ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Hier is het goedgekeurd bij een NEN1010 keuring iig. Bij de testprocedure bleef eea dus voldoende selectief. Een NEN3140 is ook alleen van toepassing op zakelijk gebruik, hebben we het nou over een schuur of je bedrijfsruimte aan huis?

Je zou sowieso de vraag eens kunnen stellen aan een keuringsbedrijf of men hierop bij een 3140 wel afkeurt, lijkt mij niet, want ze keuren op veiligheidszaken en werking van de beveiligingen.
Bedrijf aan huis

[edit] Had al een paar verschillende keuringsbedrijven gebeld en krijg verschillende antwoorden 8)7

Plaats ook 2 krachtgroepen, denk dat ik deze wel in huis afzeker volgens de selectiviteitsregels

[edit2] ben overigens wel nogsteeds benieuwd of iemand mijn vraag kan beantwoorden mbt een "schakelkast" met verschillende groepen erin

[ Voor 22% gewijzigd door Beun_de_Haas op 20-01-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Laatst online: 10-06 17:07
Jfwiet schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Omdat je er groot verbruikers mee wil doen misschien overwegen 4mm te nemen ipv 2,5mm, meerprijs zal niet zo groot zijn. En je kiest voor 1 fase, misschien dat je airco 3fase gaat zijn?

In mijn geval kwam ik er aantal jaren later achter dat ik beter nog een extra kabel had kunnen trekken. Dus als je een rol van 25m zou kopen dan kan je er meteen 2 kabels van maken.
Heb al een airco adviseur over de vloer gehad, die adviseerde 3 aderig 2,5mm2 omdat de airco maar 2000W is. Zijn er ook 3 fase aircos dan? Ik ben er niet zo in thuis.

En meerdere groepen door 1 leiding mag niet toch? Dus de andere 2 aders zijn dan toch per definitie onbruikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Aomi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:02:
En meerdere groepen door 1 leiding mag niet toch? Dus de andere 2 aders zijn dan toch per definitie onbruikbaar?
YMVK(-as) mag je bundelen, dus die mogen wel met meerdere door een goot of buis. In een kantoor, fabriekshal, etc. liggen ze met tientallen tegelijk in de kabelgoot :)

Als je de optie hebt: altijd extra buizen en/of kabels leggen, nu ben je toch bezig en heb je alles open liggen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:36
habbekrats schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Even paar minuten in een emmer heet water.
Goede tip, maar ik zou er wel aan toe willen voegen dat je het uiteinde van de kabel niet onder water houdt.
De buitenmantel is voldoende waterdicht, maar het lijkt me niet goed als er water in de kabel trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Aomi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Heb al een airco adviseur over de vloer gehad, die adviseerde 3 aderig 2,5mm2 omdat de airco maar 2000W is. Zijn er ook 3 fase aircos dan? Ik ben er niet zo in thuis.
Ja hoor, 100kW voor een serverruimte.
Je moet hier onderscheiding maken tussen draad en kabel. Draad zijn de losse aders, kabel zijn gebundelde aders met een (grijze/zwarte)mantel er omheen. En dan heb je nog snoer, dat is die oranje troep voor de grasmaaier :+

Bij gebruik van draad mag je niet meerdere groepen in een buis doen, bij kabels is dat geen probleem zolang de warmte maar weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Wat zegt dat je de kabel naar de onderverdeler nog extra moet afzekeren? Als die kabel voldoende dik is dan is het ding afgezekerd door de 3x25A hoofdzekering en theoretisch beveiligd tegen overbelasting.
Ik kan tot nu toe nergens een regel vinden die dit bekrachtigd of verbiedt. 8)7 Twee uitgaande kabels op een B16 kan/mag immers ook. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Wat zegt dat je de kabel naar de onderverdeler nog extra moet afzekeren? Als die kabel voldoende dik is dan is het ding afgezekerd door de 3x25A hoofdzekering en theoretisch beveiligd tegen overbelasting.
Ik kan tot nu toe nergens een regel vinden die dit bekrachtigd of verbiedt. 8)7 Twee uitgaande kabels op een B16 kan/mag immers ook. O-)
Volgens mij kan dat niet aangezien je 3x25A hoofdzekeringen vaak 3 losse C25 zijn. Ze moeten wel allemaal tegelijk afschakelen. (Bij gebruik ymvk-as grondkabel met 4 aders+aarde)

Anders kun je een kabel krijgen waarvan 1 fase uit staat en de andere 2 nog aan.

Dus gewoon een B25 pakken, desnoods 20 voor de vorm, kabel naar je schuur, mooie kast met hoofdschakelaar en vanuit daar je 16A groepen.
Zo heb ik het ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 20-01-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Weet iemand of ik mantelbuis 50mm enkel per 25meter kan bestellen of kan dat ook ergens bij karwei per 10meter bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 08:16
BaBoK schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:18:
Weet iemand of ik mantelbuis 50mm enkel per 25meter kan bestellen of kan dat ook ergens bij karwei per 10meter bijvoorbeeld?
Zoek ff op marktplaats op kabelbeschermingsbuis. Per meter. Moet je wel ff naar Den Ham willen rijden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
blb4 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Zoek ff op marktplaats op kabelbeschermingsbuis. Per meter. Moet je wel ff naar Den Ham willen rijden.
Worden wel dure meters vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
Of het kopen en dan wat je over hebt door verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Waar woon je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Breda:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dat is een beetje ver weg. Ik heb wel liggen, maar dat is in Groningen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Navi schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Volgens mij kan dat niet aangezien je 3x25A hoofdzekeringen vaak 3 losse C25 zijn. Ze moeten wel allemaal tegelijk afschakelen. (Bij gebruik ymvk-as grondkabel met 4 aders+aarde)

Anders kun je een kabel krijgen waarvan 1 fase uit staat en de andere 2 nog aan.

Dus gewoon een B25 pakken, desnoods 20 voor de vorm, kabel naar je schuur, mooie kast met hoofdschakelaar en vanuit daar je 16A groepen.
Zo heb ik het ook.
Inmiddels degene die de NEN 3140 keuring gaat doen gesproken. Mag een 3x25A automaat (gewoon b kar) achter de 3x25A smeltzekeringen plaatsen en in de schuur 10x 16A alamats. Andere karakteristieken en/of mA zijn niet nodig in dit geval begrijp ik.

De schuur ligt op afstand van 55 meter, neem aan dat 5x6mm2 voldoende is? De kabel wordt in een pvc pijp gelegd, dus gewoon YMvK is dan prima hopelijk?

Zijn onderbouwing was dat dit overzichtelijker is, wat een vereiste is voor de NEN inspectie (via 1 hoofdschakelaar kan gehele gebouw zonder stroom gezet worden). Dit is belangrijker dan selectiviteit schijnbaar. Nu heb ik voor niks veel kabel besteld, maar goed dat gaat wel op met andere projecten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 08:16
Beun_de_Haas schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Inmiddels degene die de NEN 3140 keuring gaat doen gesproken. Mag een 3x25A automaat (gewoon b kar) achter de 3x25A smeltzekeringen plaatsen en in de schuur 10x 16A alamats. Andere karakteristieken en/of mA zijn niet nodig in dit geval begrijp ik.

De schuur ligt op afstand van 55 meter, neem aan dat 5x6mm2 voldoende is? De kabel wordt in een pvc pijp gelegd, dus gewoon YMvK is dan prima hopelijk?

Zijn onderbouwing was dat dit overzichtelijker is, wat een vereiste is voor de NEN inspectie (via 1 hoofdschakelaar kan gehele gebouw zonder stroom gezet worden). Dit is belangrijker dan selectiviteit schijnbaar. Nu heb ik voor niks veel kabel besteld, maar goed dat gaat wel op met andere projecten haha
Selectiviteit (binnen eigen installatie) is nogal overrated... Wel zo overzichtelijk zo. In een PVC pijp is YMVK prima. Heb begrepen dat je volgens laatste NEN1010 zelfs zonder PVC pijp / mantelbuis met YMVK mag werken mits deze op minimaal 50 cm diepte ligt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Onder bestrating mag het nog ondieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:10:
Onder bestrating mag het nog ondieper.
leg eens uit, waar kunnen we dat even checken ?

In de nieuwe nen staat het ongeveer zo

Kabels in de grond
Hoofdregel: • Mechanisch beschermen door:
- ≥ 50 cm diep of
- aardscherm of
- bescherming door bestrating e.d. • Ingegraven kabels markeren door markeringslint of
kabelafdekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

bescherming door bestrating e.d. • Ingegraven kabels markeren door markeringslint of
kabelafdekking

Vertaling in het Oezbeeks:

yo'l bilan himoya qilish va hokazo. • Ko'milgan kabellarni markalash lentasi yoki bilan belgilang
kabel qopqog'i

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ds23man schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:00:
bescherming door bestrating e.d. • Ingegraven kabels markeren door markeringslint of
kabelafdekking
Dus moet het dieper dan 50cm.
Pijpje is geen kabelafdekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lord Anubis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Dus moet het dieper dan 50cm.
Pijpje is geen kabelafdekking.
Blijkbaar ontgaat iedereen het concept van OF......

- ≥ 50 cm diep of
- aardscherm of
- bescherming door bestrating e.d. • Ingegraven kabels markeren door markeringslint of
kabelafdekking

[ Voor 24% gewijzigd door ds23man op 21-01-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:32
marvel27 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:30:
Ik heb de vraag gesteld in het lucht/water waterpomptopic (zie onderaan voor het punt over elektra, en discussie op de volgende 2 pagina's), maar er kwam niet echt een duidelijk conclusie uit, dus ik probeer het hier opnieuw :)

ik ben voorbereidingen aan het treffen voor het uiteindelijk plaatsen van een warmtepomp, waarschijnlijk een 9kW panasonic monobloc. Begin maart wordt keuken vervangen en kan ik een aantal voorbereidingen treffen, waaronder elektra.

Panasonic monoblocs moeten met idealiter met 2 groepen aangesloten worden: 1 voor de wp zelf (max verbruik van een 9kW is 3.8kW), en 1 voor de backup heater (3kW) (hoewel sommigen er anders over denken. Dat gaat wel specifiek over de 5kW versie van de warmtepomp die max 2.59kW trekt).

De wp zal in de tuin of op het dak van mijn schuur terechtkomen. Die grenst aan de keuken. Er gaan twee stroomkabels onder de keukenkastjes naar de schuur: 1 is een eigen groep (werd door de vorige bewoner gebruikt voor wasmachine en droger). De andere kabel is een aftakking van de groep die verlichting en stopcontacten in de woonkamer/keuken regelt. Dus niet de grote keukenapparaten (ovens, keukenboiler, vaatwasser), maar wel dus bv. tv, waterkoker, koelkast, vriezer.

Idealiter zou ik een extrra groep naar de schuur brengen. Het probleem is dat dit zonder hak- en breekwerk niet mogelijk is in mijn geval.

Hoe problematisch is het om de heater aan te sluiten op groep die gedeeld wordt met de verlichting en stopcontacten van de keuken/woonkamer?

Ik ben een leek op elektragebied, maar zijn er alternatieven te bedenken, waarbij ik de backup heater deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van de 2 ovens of de keukenboiler? Ik denk dan aan een systeem zoals de combiregelaars/combiswitches die je vaak ziet bij wasmachines en drogers, of vaatwassers en keukenboilers. Standaard krijgt de boiler stroom, en als de vaatwasser opeens veel vermogen vraagt wordt de boiler even uitgeschakeld.

In mijn geval zou Oven 2 of keukenboiler standaard stroom krijgen, maar als de heater aanslaat zou de oven of de boiler even uitgeschakeld kunnen worden.
Iemand een idee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ds23man schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:36:
[...]

Blijkbaar ontgaat iedereen het concept van OF......

- ≥ 50 cm diep of
- aardscherm of
kabelafdekking
Of is duidelijk, maar met welke regel vergelijk jij het pijpje mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Lord Anubis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Laten we het pijpje is vervangen door een slagvast pijpje. Maakt het leven een stuk makkelijker en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Laatst online: 11-07 20:34
Ik heb een vraag over het aansluiten van verlichting.
Bij LED TL-balken wordt een een los tweelingsnoer geleverd met aan één kant een aansluiting voor aan de lamp en aan de andere kant een normale platte stekker.
Deze lamp moet aangesloten worden op de dichtstbijzijnde lasdoos/centraaldoos waar al wartels in zitten. Vanaf deze doos gaat het verder naar de schakelaar en naar de stopcontacten.
De allersjiekste oplossing is natuurlijk om een ongeaard stopcontact bij de lamp te plaatsen waar ik de stekker van de lamp in kan doen.
De snellere oplossing is om de platte stekker van het bijgeleverde snoer eraf te knippen, de draden blank te strippen en deze in de lasdoos met van die lasklemmen voor flexibele kern en harde kern aan elkaar te knopen. Het gevolg van deze snelle oplossing is dat het snoer naar de lamp vastgezet worden met kabelklemmen maar dat het dunne snoer door de te grote opening uit de doos komt.

Afgezien van hoe netjes of hoe niet netjes dit is, mag dit? Hoe laat laat je zo’n dun tweelingsnoer fatsoenlijk uit een doos komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
badkuip schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:13:
Ik heb een vraag over het aansluiten van verlichting.
Bij LED TL-balken wordt een een los tweelingsnoer geleverd met aan één kant een aansluiting voor aan de lamp en aan de andere kant een normale platte stekker.
Deze lamp moet aangesloten worden op de dichtstbijzijnde lasdoos/centraaldoos waar al wartels in zitten. Vanaf deze doos gaat het verder naar de schakelaar en naar de stopcontacten.
De allersjiekste oplossing is natuurlijk om een ongeaard stopcontact bij de lamp te plaatsen waar ik de stekker van de lamp in kan doen.
De snellere oplossing is om de platte stekker van het bijgeleverde snoer eraf te knippen, de draden blank te strippen en deze in de lasdoos met van die lasklemmen voor flexibele kern en harde kern aan elkaar te knopen. Het gevolg van deze snelle oplossing is dat het snoer naar de lamp vastgezet worden met kabelklemmen maar dat het dunne snoer door de te grote opening uit de doos komt.

Afgezien van hoe netjes of hoe niet netjes dit is, mag dit? Hoe laat laat je zo’n dun tweelingsnoer fatsoenlijk uit een doos komen?
ff kijken voor de juiste pg

https://www.elektramat.nl...euwevoOgbo4YaAr5HEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@marvel27 Als het helemaal moet, combineren met de boiler, met prioriteitsschakelaar.
Maar een gat boren met pijp is echt niet voldoende voor een extra groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Lord Anubis schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Dat valt onder het aardscherm of afdekking. Het gaat om de penetratiegevoeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:12
Hier bijvoorbeeld per meter: https://pvcvoordeel.nl/ka...pxgVX-ryjcKBoCgC0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Als je 10 meter nodig heb kun je beter 50 meter kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:47

timovd

Voorsprong door techniek

De netbeheerder is afgelopen week langsgeweest om 3 fasen (3x 25A) aan te sluiten (i.p.v. 1x 35A).
De nieuwe kast had ik zo voorbereid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPRnkFAaTsa1iK96sOXR27ClLO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPWcg0KcQDOA6wG3wjOk5EBX.jpg?f=fotoalbum_large
De kam (met vorken) aan de onderkant en invoer vanuit netbeheerder aan de bovenkant. Voordeel van dit is dat je aan de onderkant zowel een kam als aders kunt aansluiten. Aan de bovenkant zou je een kam (geen vorken, maar "I") kunnen combineren met aders, maar dit vond ik prettiger zo. Nu gaf de installateur aan dat hij dit nooit zo heeft gezien en dat ik het mij zo moeilijk maak. Is dit zo ongebruikelijk? Een ALS voedt je toch ook vanuit boven en gaat er onder uit, zodat het daar naar de eindgroepen gaat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zie in alle voor bedrade kasten altijd dat de invoer naar de hoofdschakelaar aan de onderzijde zit. Dit voorkomt verwarring en de netbeheerder hoeft niet door de halve kast heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
timovd schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:05:
De netbeheerder is afgelopen week langsgeweest om 3 fasen (3x 25A) aan te sluiten (i.p.v. 1x 35A).
[Afbeelding]
De kam (met vorken) aan de onderkant en invoer vanuit netbeheerder aan de bovenkant. Voordeel van dit is dat je aan de onderkant zowel een kam als aders kunt aansluiten. Aan de bovenkant zou je een kam (geen vorken, maar "I") kunnen combineren met aders, maar dit vond ik prettiger zo. Nu gaf de installateur aan dat hij dit nooit zo heeft gezien en dat ik het mij zo moeilijk maak. Is dit zo ongebruikelijk? Een ALS voedt je toch ook vanuit boven en gaat er onder uit, zodat het daar naar de eindgroepen gaat?
Vind het wel prettig en overzichtelijk als alles gewoon van beneden naar boven loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
marvel27 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:30:

Met het risico te herhalen:

1) De buitenunit van de warmtepomp moet echt een eigen groep hebben. Die 3.8 kW wordt maximaal gehaald (hoewel dat waarschijnlijk ook afhangt van de aangesloten pompen enzo), maar zo'n WP trekt wel echt constante stromen van 1500 tot 2000 Watt op koude dagen. Daarbij wil je echt niet dat die buitenunit afschakelt door een fout in een ander apparaat achter dezelfde zekering, dus: Eigen groep, liefst zelfs met eigen aardlek.

2) De backup heater doet, mits juist geconfigureerd, maar zeer zelden echt mee. In mijn 8 kW split WP heeft de backup heater in december 2022 slechts 12 minuten aan gestaan en in 2023 nog helemaal nooit. Ik zie geen bezwaar om die te combineren met een andere groep, maar....

De netste oplossing is om vanuit de meterkast de kabel die naar de schuur gaat te vervangen voor een 5x2.5 mm2 kabel en dan in de schuur een extra groepenkast op te hangen met daarin twee groepen voor de WP en een voor de schuur. In de hoofdmeterkast zeker je die kabel af met een 20A, 300mA 3-fase automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[Afbeelding]
Hier alle flexibilteit in de kast door een KJ01B te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Hier alle flexibilteit in de kast door een KJ01B te gebruiken.
Of zijn vier keer zo goedkope broertje: https://www.elektramat.nl...aansluitingen-2112120407/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
[Afbeelding]
Engelse manier van aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom denk je dat er hier geen E monteurs uit Engeland of Ierland werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:48
Nou ja een goede monteur werkt vanaf tekening en dan je overal werken.

spoiler:
Ik werk veel met e-monteurs in de industrie en die komen overal vandaan worden gewoon door de machinebouwer aangeleverd.

Duitsland gebruik(te) ook heel veel 1-polige automaten.

Veel dingen zijn anders in het buitenland (UK) in het bijzonder. Wat ik wel goed aan de UK vindt, huizen hebben daar een soort van verplichte APK (EICR), huurhuizen in het bijzonder. Maar veel brandverzekeringen eisen het ook, dat is nog niet zo gek. Waarbij bij de APK altijd de nieuwste normen gelden niet die onzin in NL waarbij we zeggen de normen van het bouwjaar zijn geldig als er geen wijzigingen zijn.
Dus oud huis nooit wat aan gedaan, wordt verkoop verplicht gekeurd en e-installlatie moet dan gewoon aan modernste normen voldoen.

Waarbij een afkeur een "major" op de EICR ook direct leidt tot afsluiting van de stroom.

[ Voor 113% gewijzigd door leonbong op 22-01-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Vind het wel prettig en overzichtelijk als alles gewoon van beneden naar boven loopt.
Maar dat geldt dus niet voor een ALS als je een kam (zoals die van Hager) gebruikt.
Bovendien heb ik nog geen kamrail met pennen ("I") gevonden voor 3 fasen en 4x4 modulen breed. Of had ik dan vanaf de hoofdschakelaar met draden weer naar beneden moeten werken en een kam met vorken van 3x4 modulen breed moeten gebruiken om de 3-F-groepen door te verbinden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

_Ernst_

Mark It Zero!

[Afbeelding]
Ik denk dat je geluk hebt gehad dat de netbeheerder je uberhaubt heeft aangesloten!

Een oud collega van mij heeft een paar maanden geleden door een installateur zijn groepenkast laten vervangen voor een upgrade naar 3x25A, en deze installateur (waar ik inmiddels mijn twijfels bij heb) had de hoofdschakelaar ook op deze manier aangesloten. Vervolgens stond de week erop de netbeheerder op de stoep (Enexis gebied), maar deze weigerde de verzwaring op deze manier aan te sluiten! Installateur is vervolgens weer terug gekomen om eea aan te passen, waarna enexis een week of wat later weer terug is gekomen om de 2 extra fases aan de onderzijde van de hoofdschakelaar aan te sluiten (extra kosten voor mijn oud collega, fijne installateur...)

Ik ben deze manier van aansluiten, buiten bovenstaand voorbeeld om, dan ook nog nooit tegen gekomen :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd Wat voor merk kast is dat? 3x 18, ik weet graag een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:04:
Hager Vega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
_Ernst_ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat je geluk hebt gehad dat de netbeheerder je uberhaubt heeft aangesloten!

Een oud collega van mij heeft een paar maanden geleden door een installateur zijn groepenkast laten vervangen voor een upgrade naar 3x25A, en deze installateur (waar ik inmiddels mijn twijfels bij heb) had de hoofdschakelaar ook op deze manier aangesloten. Vervolgens stond de week erop de netbeheerder op de stoep (Enexis gebied), maar deze weigerde de verzwaring op deze manier aan te sluiten! Installateur is vervolgens weer terug gekomen om eea aan te passen, waarna enexis een week of wat later weer terug is gekomen om de 2 extra fases aan de onderzijde van de hoofdschakelaar aan te sluiten (extra kosten voor mijn oud collega, fijne installateur...)

Ik ben deze manier van aansluiten, buiten bovenstaand voorbeeld om, dan ook nog nooit tegen gekomen :)
Ook nooit gezien. Hier zelfs bij een onderverdeler waar de invoer van boven komt is de invoer van de hoofdschakelaar gewoon aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ds23man schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Waarom denk je dat er hier geen E monteurs uit Engeland of Ierland werken?
Omdat Pools en Bulgaars goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:54
leonbong schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:26:
Waarbij bij de APK altijd de nieuwste normen gelden niet die onzin in NL waarbij we zeggen de normen van het bouwjaar zijn geldig als er geen wijzigingen zijn.
Dus oud huis nooit wat aan gedaan, wordt verkoop verplicht gekeurd en e-installlatie moet dan gewoon aan modernste normen voldoen.
Ik ben toch blij met de NL situatie.
Ik moet binnenkort een huis verkopen waar een deel van de installatie nog nooit is aangepast sinds de bouw.
Inclusief rode, groene en grijze draden. ;)
En dan ook nog met een afwijkend buizensysteem (een profiel met 2 draden en een plat gedeelte om het vast te spijkeren)
Dat vervangen zou betekenen dat het halve huis van binnen open moet, het loopt nogal 'kruip door-sluip door'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rROo_6rz4dRTFBl1gnZWWl678WM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cviEMoCzajjawBZREnccbKc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76pEBnZqA3OO9HjV5_t9bl74yo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6j8gzXvfddZ8rAg861kEwpi9.jpg?f=fotoalbum_tile

P.s., Iemand enig idee hoe dit systeem heet / waar het vandaan komt? Het is minimaal 60 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@_Ernst_ bij Stedin gelukkig niet, of ik had een goed meedenkende installateur.
Als ie het niet wilde aansluiten, had ik de kam er maar afgeschroefd en later maar gekregen voor een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou ja die apk (eicr) mag bij huurhuizen maar ik 5 jaar oud zijn en bij voor elke nieuw huurder moet het worden gedaan.

Koopwoning mag bij overdracht 5 jaar oud zijn, dus een woning met een 60 jaar oude installatie is eigenlijk een onmogelijkheid zoals jij nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
leonbong schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:55:
Koopwoning mag bij overdracht 5 jaar oud zijn, dus een woning met een 60 jaar oude installatie is eigenlijk een onmogelijkheid zoals jij nu hebt.
Er is in onderdelen wel wat aan gedaan, bij het plaatsen van de dakkapellen is de installatie ter plekke aangepast. Maar een groot deel is nog behoorlijk oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4b78ewAaxEDmECtF6TZsu2MtXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gu03rKjztFimZEjCunwF42d.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je nog hoe de draden/kabels verwerkt waren in de constructie tijdens het plaatsen van de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:01
LooneyTunes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ben toch blij met de NL situatie.
Ik moet binnenkort een huis verkopen waar een deel van de installatie nog nooit is aangepast sinds de bouw.
Inclusief rode, groene en grijze draden. ;)
En dan ook nog met een afwijkend buizensysteem (een profiel met 2 draden en een plat gedeelte om het vast te spijkeren)
Dat vervangen zou betekenen dat het halve huis van binnen open moet, het loopt nogal 'kruip door-sluip door'.

[Afbeelding][Afbeelding]

P.s., Iemand enig idee hoe dit systeem heet / waar het vandaan komt? Het is minimaal 60 jaar oud.
Wellicht afkomstig uit Duitsland? Daar worden draden gewoon onder de afwerklaag op de muur gespijkerd, ook met zo'n ruimte daarvoor tussen de aders. Daarna gaat de afwerklaag er overheen om de muur glad te stucen.
Dat lege buizensysteem van ons vinden ze daar weer vreemd. "Ja, maar dan moet je dikkere draad gebruiken?" 8)7 Door de draden direct in de muur te verwerken zonder loze buis, mag er dus wel meer vermogen door een draad van dezelfde diameter omdat de warmteafvoer in een muur beter is dan in een buis waar lucht in zit.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:57
Even een vraagje in verband met de plaatsing van een kWh meter op de din-rail in de meterkast.

Ik wil er een gaan plaatsen voor het meten van het verbruik van de warmtepomp die over een week geplaatst gaat worden. Maar nu worden er voor die warmtepomp 2 kabels getrokken die beide in de meterkast op een 3-fasengroep aangesloten worden. Kan ik deze samen uitlezen via dezelfde Homewizard kWh 3-fasen kWh meter, of moet er dan nog een tweede bij komen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aziraphale Kan je meter dat gezamenlijk verbruik aan? Dan gewoon beide op die meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
leonbong schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:55:
Nou ja die apk (eicr) mag bij huurhuizen maar ik 5 jaar oud zijn en bij voor elke nieuw huurder moet het worden gedaan.

Bijna elk koop contract staat dat het huis normaal bewoond kan worden.
Verkoper heeft in artikel 5.3. van de NVM-koopovereenkomst verklaard dat de woning de feitelijke eigenschappen zal bezitten voor het normaal gebruik als woonhuis.

Een 60 jaar oude installatie hoeft niet onveilig te zijn. Ik ben het er wel mee eens dat 60 jaar wel oud is en een aanpassing naar een nieuwe norm wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:57
onetime schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:27:
@Aziraphale Kan je meter dat gezamenlijk verbruik aan? Dan gewoon beide op die meter.
Het gaat om deze: https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

En dan dus de 3-fasen variant. Die zou, als ik het goed heb, 100A per fase aan moeten kunnen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
onetime schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:04:
Hager Vega. Fijne kast net minder breed dan 2x220mm (2x220 pastte hier niet) en veel dieper dan een standaard groepenkast, dus meer ruimte om netjes te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
habbekrats schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:35:
Een 60 jaar oude installatie hoeft niet onveilig te zijn. Ik ben het er wel mee eens dat 60 jaar wel oud is en een aanpassing naar een nieuwe norm wenselijk is.
De meterkast is in '19 aangepast i.v.m. de aanleg van zonnepanelen.
Toen is de kast weer helemaal vernieuwd. (laatste vervanging was in '82)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
habbekrats schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Bijna elk koop contract staat dat het huis normaal bewoond kan worden.
Verkoper heeft in artikel 5.3. van de NVM-koopovereenkomst verklaard dat de woning de feitelijke eigenschappen zal bezitten voor het normaal gebruik als woonhuis.

Top dan zeg ik als verkoper voldoet aan de wet, dus geschikt. Succes met die oude meuk.

De verankering in de wet, die moderne normen forceert is dan toch prettiger.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 22-01-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
LooneyTunes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:24:
[...]

De meterkast is in '19 aangepast i.v.m. de aanleg van zonnepanelen.
Toen is de kast weer helemaal vernieuwd. (laatste vervanging was in '82)
Maar in de UK zou dan o.a de isolatie weerstand, aardweerstand enz enz gecontroleerd zijn bij de woning.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:35

ThePsycho

Biertje?

Voor mensen die aardlekautomaten zonde van de ruimte vinden, ABB komt met een nieuwe lijn (nog niet te koop bij elektramat e.d., maar komt vast binnenkort)

https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie

https://www.youtube.com/watch?v=S7F6mEHClj4

Geen Busboard, maar wel verkrijgbaar met een kam die ze over 3 fasen verdeeld. Dit scheelt toch een berg ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door ThePsycho op 22-01-2023 17:47 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben wel benieuwd naar het volgende. In ons nieuwe huis, staat een oven + (keramische) kookplaat (bij 1985, net als het huis). Dit apparaat was met 2x 16A aangesloten, twee keer bruin, twee keer blauw).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBbqidL3Zn2Jt3se6C_4sn9EuTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBJsL1FdH1d38TtHKD4GF2r4.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het schema, maar het is dus zowel met twee keer N als met de brug aangesloten. We gaan m waarschijnlijk niet gebruiken, maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Als je m exact aansluit volgens het schema met 1x N en met brug, kan er toch maximaal 32A over de N lopen? Zou het niet beter zijn om de brug weg te halen en 2x N aan te sluiten?

Edit: nu 3 fasen, dus moet sowieso anders aangesloten worden willen we 'm gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 22-01-2023 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Ja. Dit is fout. De stromen over de twee nulleidingen hoeven niet gelijk te zijn en kan leiden tot het trippen van de groep.

Daarbij klopt er van de kleuren ook niets. Bruin is als nul gebruikt en grijs als fase |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 22-01-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:19:
Als je m exact aansluit volgens het schema met 1x N en met brug, kan er toch maximaal 32A over de N lopen?
Als je het exact aansluit volgens het middelste schema, sluit je L1 en L2 aan oftewel twee verschillende fasen. ;) Dus nee, dan loopt er niet tot 32A over de N.
Zou het niet beter zijn om de brug weg te halen en 2x N aan te sluiten?
Wie weet. Ik vind dat nogal een gok, als de fabrikant geen schema voor 2L+2N verstrekt. Je hoopt dan dat beide draden netjes maximaal 16A voeren, maar is dat ook zo? Straks blijkt dat klem 4 alleen de nuldraad van het display / klokje is en dat alle vermogenscomponenten aan klem 5 hangen...

Eigenlijk hoort dat ding gewoon niet op een kookgroep, want de fabrikant verstrekt geen aansluitschema met 2 nuldraden en het vermogen is ruim meer dan 7,4kW en dus te hoog.
Edit: nu 3 fasen, dus moet sowieso anders aangesloten worden willen we 'm gebruiken.
Op 3 fasen kun je hem dan weer wel netjes aansluiten zoals het hoort. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
timovd schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:19:
Ik ben wel benieuwd naar het volgende. In ons nieuwe huis, staat een oven + (keramische) kookplaat (bij 1985, net als het huis). Dit apparaat was met 2x 16A aangesloten, twee keer bruin, twee keer blauw).
[Afbeelding]
Dit is het schema, maar het is dus zowel met twee keer N als met de brug aangesloten. We gaan m waarschijnlijk niet gebruiken, maar ik ben toch wel nieuwsgierig. Als je m exact aansluit volgens het schema met 1x N en met brug, kan er toch maximaal 32A over de N lopen? Zou het niet beter zijn om de brug weg te halen en 2x N aan te sluiten?

2N~ is ook eigenlijk 2 fase en dan heft het faseverschil het op.
Het schema voor 2L2N ontbreekt, want je weet ook niet bij welke pinnen de juiste nul hoort

Voor je 3 fase kun je ook prima het 2 fase schema gebruiken, wordt bij heel veel platen zo gedaan (soms is de aansluiting voor de 3e fase gewoon in de plaat niet aangesloten)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Blihi schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:28:
Ja. Dit is fout. De stromen over de twee nulleidingen hoeven niet gelijk te zijn en kan leiden tot het trippen van de groep.
Ach... Het is al ruim 35 jaar goed gegaan.
Daarbij klopt er van de kleuren ook niets. Bruin is als nul gebruikt en grijs als fase |:(
2x bruin + 2x blauw + PE loopt naar Perilex stopcontact. Hoe het daar is aangesloten weet ik niet, de bedrading die je ziet is dus van de Perilex stekker.
Nog niets nieuws gekocht en over een maand verhuizen, dus ik heb nog even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Nu online
Ja, dat Perilex contact klopt dus niet met de stekker. Dat moet je altijd nameten, want de kleuren van de draden in gegoten stekkers kloppen niet altijd met het stopcontact. Dan moet je het stopcontact aanpassen, niet de draadkleuren in de plaat omdraaien.

Deze plaat lijkt inderdaad niet op een 1-fase kookgroep 16A te mogen. Als je nu 3 fase hebt, dan aansluiten volgens bovenste schema op de plaat en 1 van de blauwe draden vervangen voor een bruine (of zwarte en een bruine voor een grijze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:06
Is prima aangesloten zoals het hoort als je zo'n dubbele kookgroep hebt.
De twee zwarte draden komen in de verdeelkast ook bij elkaar en als ze beiden zoals het hoort gewoon 2,5 kwadraat zijn wordt de stroom netjes verdeelt over die twee draden.

Kortom niks mis mee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@ThePsycho
https://www.omnical.nl/pr...s/2csr255163r1165/4169081 €71,29 daar gaat bij de webshops nog wel meer korting op komen.

Dat er weer schroeven en geen push-in aan de afgaande kant op zit is weer wat ouderwets.

Pagina: 1 ... 285 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.