Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 286 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 14:46

ThePsycho

Biertje?

habbekrats schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:27:
@ThePsycho
https://www.omnical.nl/pr...s/2csr255163r1135/4169079 €148,40 daar gaat bij de webshops nog wel meer korting op komen.

Dat er weer schroeven en geen push-in aan de afgaande kant op zit is weer wat ouderwets.
Mee eens, ik hoop ook dat ze met een busboard variant komen in de toekomst met die push connectors. Kan me met de populariteit van de busboards niet geloven dat dat niet komt, tenzij het technisch niet past met de connector aan de achterkant.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
Gewone aardlek hebben niet specifiek een afgaande kant en uit ervaring weet ik dat ze ook zo worden gebruikt.
Dus soms boven in soms beneden in, dus in beide kanten moet een busbar passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Het gaat om deze: https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

En dan dus de 3-fasen variant. Die zou, als ik het goed heb, 100A per fase aan moeten kunnen.
Makkelijkste is denk:
Hoofdschakelaar-> kWh-meter -> beide automaten -> warmtepompen

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
RemmyB83 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Makkelijkste is denk:
Hoofdschakelaar-> kWh-meter -> beide automaten -> warmtepompen
Ik vermoed dat de kWH meter niet afgezekerd is en achter de automaten moet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Vraag was volgens mijn, of hij 2 warmtepompen kon meten met 1 kWh-meter
Als je die na de beide automaten wilt aansluiten. Dan krijg je problemen omdat je dan je automaten moet samenvoegen en vervolgens weer gaat splitsen. Dat lijkt mijn helemaal niet veilig....
of hij moet een tweede kWh-meter aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 22-01-2023 22:29 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

John245 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Het apparaat kan 100A aan en mag volgens mij gewoon voor de automaat.

https://forum.fok.nl/topi...atsen-in-groepenkast.html

edit: de hoofdzekeringen zijn ruim onder de 100A, hiermee is hij dus wel beveiligd.

[ Voor 18% gewijzigd door ThePsycho op 22-01-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:56
@RemmyB83 @John245 Het is maar 1 warmtepomp, maar met een buiten- en binnendeel die beide 3x400V trekken. Daarvoor liggen er nu twee kabels, die nog aangesloten moeten worden op twee 3-fasen automaten in de meterkast.

Van die twee groepen wil ik het gezamenlijke verbruik verbruik weten en daarvoor heb ik dus deze kWh meter aangeschaft. Ik begin nu alleen te twijfelen of ik met 1 wel die twee automaten samen kan meten, of dat elke groep een eigen moet hebben. Uiteraard wordt dit door een professional aangesloten, maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik voldoende materiaal aangeschaft heb.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:33:
@RemmyB83 @John245 Het is maar 1 warmtepomp, maar met een buiten- en binnendeel die beide 3x400V trekken. Daarvoor liggen er nu twee kabels, die nog aangesloten moeten worden op twee 3-fasen automaten in de meterkast.

Van die twee groepen wil ik het gezamenlijke verbruik verbruik weten en daarvoor heb ik dus deze kWh meter aangeschaft. Ik begin nu alleen te twijfelen of ik met 1 wel die twee automaten samen kan meten, of dat elke groep een eigen moet hebben. Uiteraard wordt dit door een professional aangesloten, maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik voldoende materiaal aangeschaft heb.
Het kan prima. Of je het wil doen is afhankelijk van of je het verbruik graag als één getal ziet of twee losse.
Die twee groepen gaan van je leven geen stroom trekken die die meter niet aankan. (met 100A zou je dan wel een warmtepomp hebben die ~70kW trekt)

[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 22-01-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ThePsycho schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:38:
[...]

Het kan prima. Of je het wil doen is afhankelijk van of je het verbruik graag als één getal ziet of twee losse.
Die twee groepen gaan van je leven geen stroom trekken die die meter niet aankan.
Ok, dan zit ik goed. Het gaat mij om het totale verbruik van de het warmtepompsysteem om zo de COP te kunnen bepalen. Wat de twee units afzonderlijk doen is niet direct interessant genoeg om de WAF te testen door daar nog een keer 129€ in te steken. :+

Ik zag alleen niet hoe je de 6-8 aders van die twee groepen in de 4 aansluitingen van de meter gaat krijgen, want twee aders bij elkaar zal niet mogen. Maar daar is dan vast een handige adapter voor.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Aziraphale schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Ik zag alleen niet hoe je de 6-8 aders van die twee groepen in de 4 aansluitingen van de meter gaat krijgen, want twee aders bij elkaar zal niet mogen. Maar daar is dan vast een handige adapter voor.
Wat je kan doen is de twee groepen met kammen aansluiten, dan hoeft er maar één set draden van de meter naar de krachtgroepen. Hiervoor moeten ze direct naast elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
LooneyTunes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:24:
[...]

De meterkast is in '19 aangepast i.v.m. de aanleg van zonnepanelen.
Toen is de kast weer helemaal vernieuwd. (laatste vervanging was in '82)
Hier een huis uit 1967, meterkast hebben we dit voorjaar vernieuwd. Bedrading is grotendeels wel blijven zitten, met nog de oude kleuren. We hebben er een gerenommeerde elektricien bij gehad die eerlijk zei dat totale vervanging zonde was van het geld. Bedrading van vroeger is vaak door gebruik van de lasdoppen ipv klemmen nog prima. Verschil is wel dat we hier overal normaal 16mm pvc hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ThePsycho schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Wat je kan doen is de twee groepen met kammen aansluiten, dan hoeft er maar één set draden van de meter naar de krachtgroepen. Hiervoor moeten ze direct naast elkaar zitten.
Ah, nu snap ik hem! Ze zitten strak naast elkaar, dus dat zal dan geen probleem zijn. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:22
TwingyTwingy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Hier een huis uit 1967, meterkast hebben we dit voorjaar vernieuwd.
Ik wist dat de tijd snel gaat maar ik had nog niet door dat we 't voorjaar al weer gehad hebben 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ThePsycho schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Het apparaat kan 100A aan en mag volgens mij gewoon voor de automaat.

https://forum.fok.nl/topi...atsen-in-groepenkast.html

edit: de hoofdzekeringen zijn ruim onder de 100A, hiermee is hij dus wel beveiligd.
Geen waarschuwing in handleiding. Dus ik zou hem er voor zetten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Even een snelle check. Als ik voor nood achter een 1f 35A hoofdzekering (smelt) iets wil beveiligen en
- zo veel mogelijk stroom langdurig wil doorlaten (met name airco + elek verwarming)
- zo laat mogelijk uitschakelen maar eerder uitschakelen dan de smelt

Pak ik dan een C25 of iets als een B32?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ethirty Kan je dat niet opsplitsen? En dan met meer gebruikelijke waardes werken? 2x 16A?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:22
Ethirty schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:
Even een snelle check. Als ik voor nood achter een 1f 35A hoofdzekering (smelt) iets wil beveiligen en
- zo veel mogelijk stroom langdurig wil doorlaten (met name airco + elek verwarming)
- zo laat mogelijk uitschakelen maar eerder uitschakelen dan de smelt

Pak ik dan een C25 of iets als een B32?
Als je daar 100% zeker van wil zijn moet je een zelfde type smeltzekering nemen van 35/1,6 ~ 22A. Als je er redelijk zeker van wil zijn kan je een B20 nemen. B schakelt bij kortsluiting eerder uit dan C.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wil je beveiligen op kortsluiting of marginale overbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:03:
@Ethirty Kan je dat niet opsplitsen? En dan met meer gebruikelijke waardes werken? 2x 16A?
Normaal met je eens, maar het moet nu eenmaal allemaal even door 1 kabel, die op zichzelf ook al te krap bemeten is 8)7.
jadjong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:49:
Wil je beveiligen op kortsluiting of marginale overbelasting?
Op overbelasting. Zodat we niet in donker of kou zitten zolang de netbeheerder de nieuwe aansluiting nog niet heeft opgeleverd. Wil er een automaat tussen zodat ik de boel zelf weer kan aanzetten als we per ongeluk net iets te veel verbruiken voor wat verstandig is.

We zijn al extreem voorzichtig op zich, maar iedere keer aan elkaar vragen of je wel een kopje koffie/thee kan zetten gaat snel vervelen :+

Het is zeker voor een week of 2. Helaas heeft de Liander vorige week afgezegd, anders zaten we nu gewoon op 3f zonder problemen. En zoals het nu gaat zou het ook nog wel langer dan 2 weken kunnen duren voor alles werkt.

Ik zet liever een automaat een keer teveel terug, dan dat ik doorsmelt.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjors
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-01 09:51
Hallo allemaal,

Ik ben hard opzoek naar wat ik maximaal in een pvc 19mm kwijt mag. Ik wil er een kabel doorheen leggen. 5x6mm2 of als dat niet mag 5x4mm2. Krijg alleen geen duidelijke bron gevonden of er een (x/y)mvk van die dikte doorheen mag.

Weet een van jullie of de kabels er volgens de norm nen1010 doorheen mogen?

Dit buiten het feit of die er doorheen getrokken kan worden, en dat 4 en 6 mm2 beide overdreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
Heeft iemand enig idee waarom de Hager automaten met quick connect niet/zo beperkt leverbaar zijn in Nederland? Is dit puur omdat er weinig/geen vraag naar is/men ze nog niet gewend is? Of is er een keuring/certificerings reden/verschil met Duitsland waardoor ze niet in Nederland geleverd morgen worden?

Gaat om bijvoorbeeld de ADS916D (https://hager.com/de/kata...n-6ka-b-16a-30ma-typ-a-qc) deze heeft afgezien van de connectie voor zover ik weet exact dezelfde eigenschappen als de ADA916G (https://hager.com/nl/cata...16-a-b-kar-30-ma-klasse-a).

QuickConnect installatieautomation staan wel gewoon op de Nederlandse Hager site en lijken hier gewoon leerbaar https://hager.com/nl/cata...-quickconnect-quickbusbar

[ Voor 18% gewijzigd door aaahaaap op 24-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Ik ben bezig met de voorbereiding van de renovatie onze jaren 60 kluswoning. Qua meterkast en elektra gaat het volgende gebeuren:
- De meterkast wordt een meter verplaatst; wel bij de voordeur
- De aansluiting aanpassen naar 3 x 25a (gezien laadpaal, wp, inductie etc..)
- wcd overal in woning naar beneden verplaatsen en infrezen
- Afsluiten gas

We zullen de nutsbedrijven langs moeten laten komen voor het verplaatsen van de internet, water en elektra aansluiting. Ik ben even benieuwd wat logische volgordelijkheid in de werkzaamheden. Moet ik eerst een nieuwe omtimmering en groepenkast plaatsen, vervolgens de nutsbedrijven laten komen en daarna een elektricien alles laten verplaatsen?

En is het zinvol/logisch om dan ook de bedrading opnieuw te trekken? Of kan je dat wel laten zitten en dan even hopen of dat je alles makkelijk een meter kan verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:14
Pieter2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:25:
Ik ben bezig met de voorbereiding van de renovatie onze jaren 60 kluswoning. Qua meterkast en elektra gaat het volgende gebeuren:
- De meterkast wordt een meter verplaatst; wel bij de voordeur
- De aansluiting aanpassen naar 3 x 25a (gezien laadpaal, wp, inductie etc..)
- wcd overal in woning naar beneden verplaatsen en infrezen
- Afsluiten gas

We zullen de nutsbedrijven langs moeten laten komen voor het verplaatsen van de internet, water en elektra aansluiting. Ik ben even benieuwd wat logische volgordelijkheid in de werkzaamheden. Moet ik eerst een nieuwe omtimmering en groepenkast plaatsen, vervolgens de nutsbedrijven laten komen en daarna een elektricien alles laten verplaatsen?

En is het zinvol/logisch om dan ook de bedrading opnieuw te trekken? Of kan je dat wel laten zitten en dan even hopen of dat je alles makkelijk een meter kan verlengen?
Eerst moet je je gas maar af laten sluiten volgens mij en de nieuwe omtimmering kan uiteraard op zelfde moment. Vraag het anders na bij je nutsbedrijf wat zij handigste vinden. Als je nog geen omtimmering hebt staan weten ze ook niet binnen welke constraints ze een stroom- en watermeter (maar goed, die zijn niet zo groot) kwijt moeten, maar is installatie wellicht iets gemakkelijker voor ze (speculatief). Denk wel dat het het makkelijkste is qua volgorde als er eerst een nieuwe groepenkast hangt alvorens verplaatsen van de stroomaansluiting door nutsbedrijf. Water heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Pieter2 Bij bv enexis kun je vinden hoe een nieuwe meterkast er uit moet zien.
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Bij afwijkingen ben je afhankelijk van de monteur ter plaatse of deze dit accepteert. Voor de elektra/gas/water kun je beter laten doen reken denk ik op minimaal 250 euro per item.
Daarnaast kan het voor gas noodzakelijk zijn dat de leiding door kruipruimte vernieuwd moet worden inclusief een ombuis. KPN en kabel zou ik gewoon zelf verzetten als de kabel lang genoeg is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
timovd schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Maar dat geldt dus niet voor een ALS als je een kam (zoals die van Hager) gebruikt.
Bovendien heb ik nog geen kamrail met pennen ("I") gevonden voor 3 fasen en 4x4 modulen breed. Of had ik dan vanaf de hoofdschakelaar met draden weer naar beneden moeten werken en een kam met vorken van 3x4 modulen breed moeten gebruiken om de 3-F-groepen door te verbinden?
Je hebt nu een enkel blok geplaatst voor de nul, je had ook een 4 polig verdeelblok kunnen gebruiken.
Dan hoef je nergens door te lussen naar de volgende aardlek of automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xXn2MWjAW0LaGiWIzoRWWzMtQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5ogguUjY9zLhwPAOXG6rUk7.jpg?f=fotoalbum_large

Die draad van de 3 aardlekautomaten naar het blokje lijkt wel een2,5mm2 en dus te dun.

Ben geen fan van doorlussen vanaf een rail. Zeker niet met een rail van een ander merk.

Ik zie dat het geen Hager kamrial is maar van een ander merk, nu dus pen en draad onder een klem.
Hager rail heeft ogen die onder de schroeven gaan heb je de klem helemaal vrij voor je draad.

Wat ga je schakelen met dat Relais?

[ Voor 9% gewijzigd door DeHollander op 24-01-2023 21:13 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

@DeHollander het draad naar de alamats is minimaal 4mm². Sommige draden zijn 10mm², dus wellicht daardoor de verwarring. De alamats zijn voor de groepen buiten, zoals 1 micro-omvormer (grootste deel zit op een 3f stringomvormer).
Relais is voor de laadpaal. Zit nu nog geïnstalleerd in mijn oude huis. Het schijnt alleen dat S(ilent) relais niet goed werken. We gaan het zien...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
timovd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:12:
@DeHollander het draad naar de alamats is minimaal 4mm². Sommige draden zijn 10mm², dus wellicht daardoor de verwarring. De alamats zijn voor de groepen buiten, zoals 1 micro-omvormer (grootste deel zit op een 3f stringomvormer).
Relais is voor de laadpaal. Zit nu nog geïnstalleerd in mijn oude huis. Het schijnt alleen dat S(ilent) relais niet goed werken. We gaan het zien...
Die drie Aardlekautomaten zitten dus op de zelfde fase, waarom niet verdeeld? daar hebben ze ook een mooie kamrail voor.
4mm is wat dun voor 3 automaten.

PV automaten geef ik altijd wat ruimte i.v.m. de warmte afgifte. Afhankelijk van het vermogen van de omvormer kunnen ze redelijk warm worden.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

@DeHollander momenteel is alleen de N doorverbonden. Ik moet nog kijken welke unit ik op welke fase zet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Kjors schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:24:
Hallo allemaal,

Ik ben hard opzoek naar wat ik maximaal in een pvc 19mm kwijt mag. Ik wil er een kabel doorheen leggen. 5x6mm2 of als dat niet mag 5x4mm2. Krijg alleen geen duidelijke bron gevonden of er een (x/y)mvk van die dikte doorheen mag.

Dit buiten het feit of die er doorheen getrokken kan worden, en dat 4 en 6 mm2 beide overdreven zijn.
Tijdje geleden ook opgezocht. Volgens mij was de nen1010 richtlijn max 33% vulling. 5x2.5mm2 mag sowieso in een niet flexibele buis. 5x4mm2 zou ook moeten kunnen was mijn conclusie na een kleine rekenexcercitie te hebben gedaan.

Maar ben blij dat ik 2.5mm2 heb genomen, want het doorvoeren was al een klein beetje moeilijk. 6mm2 gaat je niet lukken denk ik tenzij je helemaal geen bochten of extra lasdozen onderweg tegenkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 25-01-2023 07:13 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Bowen_HAFX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Tijdje geleden ook opgezocht. Volgens mij was de nen1010 richtlijn max 33% vulling. 5x2.5mm2 mag sowieso in een niet flexibele buis. 5x4mm2 zou ook moeten kunnen was mijn conclusie na een kleine rekenexcercitie te hebben gedaan.

Maar ben blij dat ik 2.5mm2 heb genomen, want het doorvoeren was al een klein beetje moeilijk. 6mm2 gaat je niet lukken denk ik tenzij je helemaal geen bochten of extra lasdozen onderweg tegenkomt.
Gaan we weer naar de fabeltjeskrant.

In de NEN 1010 staat nergens iets genoemd over buisvulling en hoeveel draden je in een buis mag trekken. In de afgeleide NPR richtlijn wel, maar dat is slechts een handreiking voor de praktijk en heeft geen enkele wettelijke status. In de NPR staan een aantal adviezen wat betreft het praktisch veilig trekken van draden in buizen. Voor flexbuizen wordt daarbij uitgegaan van ongesmeerde buis en VD draad. Ik kan je uit ervaring vertellen dat met gesmeerd spul probleemloos 3x 2,5 + 2x 1,5 zonder trekveer over een afstand van max 4 meter zonder bochten probleemloos gaat in 16mm flex. Als het niet zou mogen dan was dit niet te koop:

https://www.wavin.com/nl-...6-GGBLBRWZRZ3x252x15-L100

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
ds23man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:58:
[...]

In de NEN 1010 staat nergens iets genoemd over buisvulling en hoeveel draden je in een buis mag trekken. In de afgeleide NPR richtlijn wel, maar dat is slechts een handreiking voor de praktijk en heeft geen enkele wettelijke status. In de NPR staan een aantal adviezen wat betreft het praktisch veilig trekken van draden in buizen. Voor flexbuizen wordt daarbij uitgegaan van ongesmeerde buis en VD draad. Ik kan je uit ervaring vertellen dat met gesmeerd spul probleemloos 3x 2,5 + 2x 1,5 zonder trekveer over een afstand van max 4 meter zonder bochten probleemloos gaat in 16mm flex. Als het niet zou mogen dan was dit niet te koop:

Ik had jouw bijdrage graag eerder gehad, heeft mij best veel tijd gekost uiteindelijk :).

Maar ik vond het met een trekveer en 5x2.5mm2 over een afstand van 12m met gladde buis, zonder smeermiddel want dit vind ik nogal een gesmeer, redelijk moeizaam gaan met 2 man. Belangrijkste is de invoerkant. 6mm2 was mij nooit gelukt. 4mm2 een uitdaging. Ik had hierbij wel meerdere bochten in het leidingwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 25-01-2023 08:39 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Bowen_HAFX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Ik had jouw bijdrage graag eerder gehad, heeft mij best veel tijd gekost uiteindelijk :).

Maar ik vond het met een trekveer en 5x2.5mm2 over een afstand van 12m met gladde buis, zonder smeermiddel want dit vind ik nogal een gesmeer, redelijk moeizaam gaan met 2 man. Belangrijkste is de invoerkant. 6mm2 was mij nooit gelukt. 4mm2 een uitdaging. Ik had hierbij wel meerdere bochten in het leidingwerk.
Losse draden 6mm² x5 gaat wel. Zonder extra middeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Welke versie hanteer jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik hanteer helemaal geen versie, staat er gewoon niet in. Probleem is dat een praktijkrichtlijn onderhand als norm wordt verheven. En al had het wel in de Nen gestaan:

Wikipedia: NEN 1010

NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Gebruik van de NEN 1010 wordt in de wetgeving wel op verschillende plaatsen genoemd, zoals via de Regeling Bouwbesluit, via spoorse regelgeving en in de waterwetgeving.

In de Regeling Bouwbesluit 2012 staat in artikel 5.1a:

"NEN 1010 - Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit."

Dit betekent dat andere onderdelen uit de norm, die bijvoorbeeld zien op bruikbaarheid, niet tot wet zijn verheven. Bovendien heeft de wetgever het mogelijk gemaakt om op een wijze gelijkwaardig aan de NEN 1010 te voldoen aan artikel 5.1a van de Regeling Bouwbesluit 2012. Hoe dat moet, legt de wetgever echter niet uit.

In de spoorse regelgeving en waterwetgeving staat deze nuance, zoals opgenomen in artikel 5.1a van de Regeling Bouwbesluit, niet.

Verder uit de jurisprudentie over de gratis beschikbaarheid van de norm:

NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Ik zie hierboven een discussie over draad in buis nav de vraag van Korsje maar dat ging over X/YMvK in buis ;)
Kjors schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:24:
Hallo allemaal,

Mij lijkt dat YMvK wel door PVC buis heen zou mogen maar XMvK niet want dat mag je ook niet bundelen omdat het anders zijn warmte niet goed kwijt kan, maar dat hoor ik graag bevestigd door de kenners hier.

Over de praktijk kan ik wel wat zeggen:
Ik heb 6mm2 YMvK door een rechte 19mm slagvaste pvc buis getrokken en dat ging maar net met gebruik van glijmiddel.

Betrof een stuk van 2,5meter in de meterkast en een paar kleine stukje op de muur in de garage voor de kabel naar de werkschakelaar van de omvormer.
Ik heb ook nog geprobeerd die kabel door de grijze pvc bochten te krijgen maar dat ging met geen mogelijkheid dus die heb ik open gelaten, zie rechter foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbcxUTubG6GU5zuwi7oNiBwKXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=user_large

Betrof trouwens Donné kabel YMVK DCA 5x6 mm2.
Het paste maar zo net dat het me niets zou verbazen dat een ander merk wat toevallig een fractie dikker is niet zou hebben gepast. En die Donné kabel door 2,5m rechte buis was ook echt hard trekken, 5 meter zou ik vanwege de wrijving niet gered hebben ondanks het gebruik van glijmiddel.

YMvK 4mm2 door een rechte buis zou geen probleem moeten zijn verwacht ik en gok dat bochten net lukken maar zou dat toch niet aandurven met meer dan 1 haakse bocht in een traject waar je er niet bij kan vanwege de stugheid en wrijving van de kabel.
Maar als je de bochten er een voor een op kan schuiven bij opbouw op een muur zal het waarschijnlijk wel lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal correct, maar deze norm staat wel vermeld in de aansluitvoorwaarden van de energiebedrijven en die voorwaarden zijn wettelijk toegestaan. Dat is het verschil tussen wet en norm, maar het komt in de praktijk wel terdege op het zelfde neer als een wet. Je moet je er dus of je het nou leuk vindt of niet aan voldoen. Echter regelmatige wijzigingen kunnen eenvoudig doorgevoerd worden zonder dat de regering en parlement er aan te pas hoeven te komen.
Min of meer te vergelijken met de verkeersregels. De wet heeft maar een paar artikelen waarvan de voornaamste luidt dat iedere weggebruiker zich dient te houden aan de regels die beschreven staan in het regelement van verkeersregels en -tekens. Iedere wijziging daarin kan daardoor ook gemakkelijker zonder die wettelijke formaliteiten tot stand komen.
Het enige verschil is dat de NEN-normen nauwelijks tot geen handhaving (in de vorm van controles) kennen, maar bij schade of ongevallen wel heel niet nader te noemen vervelende gevolgen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Techneut schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:39:
Helemaal correct, maar deze norm staat wel vermeld in de aansluitvoorwaarden van de energiebedrijven en die voorwaarden zijn wettelijk toegestaan. Dat is het verschil tussen wet en norm, maar het komt in de praktijk wel terdege op het zelfde neer als een wet. Je moet je er dus of je het nou leuk vindt of niet aan voldoen. Echter regelmatige wijzigingen kunnen eenvoudig doorgevoerd worden zonder dat de regering en parlement er aan te pas hoeven te komen.
Min of meer te vergelijken met de verkeersregels. De wet heeft maar een paar artikelen waarvan de voornaamste luidt dat iedere weggebruiker zich dient te houden aan de regels die beschreven staan in het regelement van verkeersregels en -tekens. Iedere wijziging daarin kan daardoor ook gemakkelijker zonder die wettelijke formaliteiten tot stand komen.
Het enige verschil is dat de NEN-normen nauwelijks tot geen handhaving (in de vorm van controles) kennen, maar bij schade of ongevallen wel heel niet nader te noemen vervelende gevolgen kunnen hebben.
En dat is ook een aanname, in de voorwaarden wordt de Nen 1010 niet genoemd.

https://www.google.nl/url...Vaw0orwCnA147KHjFUeoIte1i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Vliegvlug schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:58:
Over de praktijk kan ik wel wat zeggen:
Ik heb 6mm2 YMvK door een rechte 19mm slagvaste pvc buis getrokken en dat ging maar net met gebruik van glijmiddel.

[Afbeelding]

Betrof trouwens Donné kabel YMVK DCA 5x6 mm2.
Het paste maar zo net dat het me niets zou verbazen dat een ander merk wat toevallig een fractie dikker is niet zou hebben gepast. En die Donné kabel door 2,5m rechte buis was ook echt hard trekken, 5 meter zou ik vanwege de wrijving niet gered hebben ondanks het gebruik van glijmiddel.
Waarom gebruik je voor een 3-fasen omvormer zo'n dikke 6 mm² kabel? Dat kan (met nauwelijks energieverlies) toch makkelijk op 2.5 mm²? Dat is nou net het mooie van 3-fasen, zowel het energieverlies als de spanningsverhoging zijn een factor 6 lager dan bij een 1-fase installatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Waarom gebruik je voor een 3-fasen omvormer zo'n dikke 6 mm² kabel? Dat kan (met nauwelijks energieverlies) toch makkelijk op 2.5 mm²? Dat is nou net het mooie van 3-fasen, zowel het energieverlies als de spanningsverhoging zijn een factor 6 lager dan bij een 1-fase installatie.
Je hebt helemaal gelijk! :)

De verklaring is echter simpel; ruim 9 maanden geleden toen ik aan het kijken was welke kabel ik voor mijn omvormer moest hebben las ik hele discussies over spanningsval bij omvormers die ver van de meterkast af gemonteerd werden en dat dit voorkomen kon worden door dikkere aders te nemen. Afhankelijk van de afstand en het vermogen van de omvormer zag ik adviezen van 4 en 6 mm2 voorbij komen en dat ging dan om 5kW omvormers.
Die van mij is 8KW en de afstand een ruime 15 meter en omdat 4 en 6 niet veel scheelde in prijs ben ik toen voor de zekerheid maar voor 6 gegaan.

Om niet veel later te horen dat dit eigenlijk enkel relevant is voor 1 fase omvormers en je het voor 3-fase omvormers wel heel bont moet maken met de afstand wil 2,5mm2 niet voldoen. Maar toen had ik de kabel af aangeschaft.
Dus vandaar dat er nu een 6mm2 kabel van 17 meter naar mijn 3-fase omvormer loopt wat dikke overkill is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb hier 70 meter 4x6 liggen voor mijn vrije veld opstelling met een 16kW omvormer, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:59:
[...]

En dat is ook een aanname, in de voorwaarden wordt de Nen 1010 niet genoemd.

https://www.google.nl/url...Vaw0orwCnA147KHjFUeoIte1i
Oké, dan heb ik me vergist, ik heb het even nagekeken. Ook kan ik zoiets niet vinden in de Europese norm IEC 60364 waarop tegenwoordig een groot deel van de NEN10 overeen komt en evenmin in het bouwbesluit dat wel een wettelijke status heeft. Ik baseerde mijn veronderstelling op dat vroeger de elektriciteitsbedrijven een inspectieafdeling hadden om nieuwe aansluitingen te controleren op al of niet voldoen aan de NEN1010. Als daarbij zo'n installatie werd afgekeurd werd deze pas aangesloten als deze na de nodige verbeteringen alsnog werd goedgekeurd. En af en toe kwamen ze de woningen langs voor herkeuringen. Die keuringen werden afgeschaft en overgedragen aan de betrokken installatiebedrijven. Ik veronderstel (ik ben geen elektricien), dat er vanaf dat moment een en ander is veranderd aan die status. Iemand moet het derhalve denk ik al heel bont hebben gemaakt als een verzekering moeilijk gaat doen bij een schadevergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
In 2018 heb ik de klassieke deurbel vervangen door een Nest Hello. Om de deurbel (24V), het relais (8V) en de externe Honeywell zender (12V) te kunnen voeden, heb ik toen een GACIA TF-B deurbeltrafo geplaatst. Vorig jaar hebben we de complete meterkast aangepakt en daarbij de groepenkast in zijn geheel vervangen. De deurbeltrafo is echter wel mee overgezet, omdat ik zo snel geen gelijkwaardige ABB trafo met dezelfde breedte kon vinden. Omdat 4 januari jl. zonnepanelen zijn geplaatst en ik daarvoor (om ruimte te maken voor de kWh meter) de deurbeltrafo heb moeten verplaatsen, heb ik besloten om alsnog op zoek te gaan naar een A-merk trafo. Na lang zoeken blijkt er echter geen enkel gerenommeerd merk een beltrafo in het assortiment te hebben die 8V, 12V, en 24V levert en maximaal twee module-eenheden in beslag neemt. Om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand enig idee waarom dat zo is? Alleen Chinese merken zoals GACIA en EMAT hebben een dergelijke uitvoering in het assortiment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24DAvembQ82W32L08W0CenVKTKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXkzzJFpYgVf0QC99LblkwPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
boolean schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:22:
In 2018 heb ik de klassieke deurbel vervangen door een Nest Hello. Om de deurbel (24V), het relais (8V) en de externe Honeywell zender (12V) te kunnen voeden, heb ik toen een GACIA TF-B deurbeltrafo geplaatst. Vorig jaar hebben we de complete meterkast aangepakt en daarbij de groepenkast in zijn geheel vervangen. De deurbeltrafo is echter wel mee overgezet, omdat ik zo snel geen gelijkwaardige ABB trafo met dezelfde breedte kon vinden. Omdat 4 januari jl. zonnepanelen zijn geplaatst en ik daarvoor (om ruimte te maken voor de kWh meter) de deurbeltrafo heb moeten verplaatsen, heb ik besloten om alsnog op zoek te gaan naar een A-merk trafo.
[Afbeelding]
Geen idee, maar als je ruimte nodig hebt, kun je het volgens mij beter maar echt oplossen: Waarom zet je er niet nog zo'n kast naast? Dan kunnen al die leidingen rechts gewoon direct vanaf de onderkant die kast in, en win je enorm veel ruimte.
Heb je ook gelijk ruimte voor elke mogelijke toekomstige uitbreiding (warmtepomp, extra meetapparatuur, elektrische auto etc).
Dit is eigenlijk een beetje jammer. Je hebt blijkbaar net die kast vervangen, en toen iets geplaatst wat direct al vol was. Met de steeds verder toenemende elektrificatie van van alles was dat niet zo verstandig (maar daar ben je inmiddels vast zelf ook achter).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
boolean schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:22:
In 2018 heb ik de klassieke deurbel vervangen door een Nest Hello. Om de deurbel (24V), het relais (8V) en de externe Honeywell zender (12V) te kunnen voeden, heb ik toen een GACIA TF-B deurbeltrafo geplaatst. Vorig jaar hebben we de complete meterkast aangepakt en daarbij de groepenkast in zijn geheel vervangen. De deurbeltrafo is echter wel mee overgezet, omdat ik zo snel geen gelijkwaardige ABB trafo met dezelfde breedte kon vinden. Omdat 4 januari jl. zonnepanelen zijn geplaatst en ik daarvoor (om ruimte te maken voor de kWh meter) de deurbeltrafo heb moeten verplaatsen, heb ik besloten om alsnog op zoek te gaan naar een A-merk trafo. Na lang zoeken blijkt er echter geen enkel gerenommeerd merk een beltrafo in het assortiment te hebben die 8V, 12V, en 24V levert en maximaal twee module-eenheden in beslag neemt. Om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand enig idee waarom dat zo is? Alleen Chinese merken zoals GACIA en EMAT hebben een dergelijke uitvoering in het assortiment.

[Afbeelding]
https://www.techniekwebsh...x-uitgangsstroom-2-a.html

Zoiets?

Ja ik zie ze ook even niet van ABB, maar een beltrafo heeft vaak maar 1 voltage nodig. Misschien daarom.

Edit: ik zie nu pas dat jij 24/12/8 bedoelt en dat is wel een aparte combi denk ik. Apart genoeg om niet te fabriceren

[ Voor 3% gewijzigd door IplugNplay op 25-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Geen idee, maar als je ruimte nodig hebt, kun je het volgens mij beter maar echt oplossen: Waarom zet je er niet nog zo'n kast naast? Dan kunnen al die leidingen rechts gewoon direct vanaf de onderkant die kast in, en win je enorm veel ruimte.
Heb je ook gelijk ruimte voor elke mogelijke toekomstige uitbreiding (warmtepomp, extra meetapparatuur, elektrische auto etc).
Dit is eigenlijk een beetje jammer. Je hebt blijkbaar net die kast vervangen, en toen iets geplaatst wat direct al vol was. Met de steeds verder toenemende elektrificatie van van alles was dat niet zo verstandig (maar daar ben je inmiddels vast zelf ook achter).
Ik zie ook de aardlek van pv niet. Of ben ik schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Ik hanteer helemaal geen versie, staat er gewoon niet in. Probleem is dat een praktijkrichtlijn onderhand als norm wordt verheven. En al had het wel in de Nen gestaan:

Wikipedia: NEN 1010

NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Gebruik van de NEN 1010 wordt in de wetgeving wel op verschillende plaatsen genoemd, zoals via de Regeling Bouwbesluit, via spoorse regelgeving en in de waterwetgeving.

In de Regeling Bouwbesluit 2012 staat in artikel 5.1a:

"NEN 1010 - Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit."

Dit betekent dat andere onderdelen uit de norm, die bijvoorbeeld zien op bruikbaarheid, niet tot wet zijn verheven. Bovendien heeft de wetgever het mogelijk gemaakt om op een wijze gelijkwaardig aan de NEN 1010 te voldoen aan artikel 5.1a van de Regeling Bouwbesluit 2012. Hoe dat moet, legt de wetgever echter niet uit.

In de spoorse regelgeving en waterwetgeving staat deze nuance, zoals opgenomen in artikel 5.1a van de Regeling Bouwbesluit, niet.

Verder uit de jurisprudentie over de gratis beschikbaarheid van de norm:

NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.
In de toelichting bij de wijziging staat verder onder meer dat: ‘in NEN 1010: 2015 meer is opgenomen dan nodig is voor de toepassing van artikel 6.8 van het Bouwbesluit 2012. Eerder bevatte artikel 5.1 een uitgebreide opsomming waarin werd aangegeven welke onderdelen bij toepassing van NEN 1010 buiten beschouwing mochten worden gelaten. Met de wijziging van de opzet van artikel 5.1 (voortaan aangeduid als artikel 5.1a) is bepaald dat NEN 1010 alleen van toepassing is, ‘voor zover het gaat om technische voorschriften voor een voorziening voor elektriciteit van een bouwwerk, die zijn gesteld uit oogpunt van veiligheid’.
Niet van toepassing zijn de onderdelen van NEN 1010, die geen betrekking hebben op veiligheid'' - maar meer op bijvoorbeeld de 'bruikbaarheid’ in het kader van het Bouwbesluit. Hetzelfde geldt voor voorschriften voor installaties buiten bouwwerken.
Bij dit alles wordt aangegeven dat ‘de voorliggende wijziging op zich geen inhoudelijk effect heeft. Maar dat het voordeel is, dat nu de norm is gewijzigd het niet nodig is de opsomming van de onderdelen die buiten beschouwing mogen blijven op die wijziging aan te passen.’’
En is de vulgraad van buis een veiligheidsaspect of niet? (verviel dit onderdeel specifiek in het bouwbesluit?)
Ik denk dat jij het makkelijk aan de kant schuift (dat weet ik niet, misschien heb jij wel weken onderzoek gedaan. maar dit is mijn indruk).
Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.

[ Voor 23% gewijzigd door IplugNplay op 25-01-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
[...]

In principe hoef ik niets aan de groepenkast te veranderen; er is voldoende plek. Het is alleen zonde dat als ik de GACIA TF-B zou vervang door een ABB TS24/8-12-24, ik daarbij een extra plek moet inleveren. Ik houd liever een dubbele plaats over voor eventuele toekomstige toevoegingen. Het huis is al voorzien van airconditioning, dus daar hoef ik ook geen rekening meer mee te houden. Ik geloof wel in EV's, maar niet in stekker auto's, dus daarvoor hoef ik geen ruimte te reserveren. Een warmtepomp zal hier ook nooit komen, want we hebben stadsverwarming. Bovendien is geen enkele warmtepomp opgewassen tegen mijn doucheritueel. :+

Ik denk dat ik de GACIA dus gewoon laat zitten. Jammer dat het geen A-merk is, maar hij zit er al ruim vier jaar in en ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.
IplugNplay schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Doel je op de ABB DS201 B20 A300? Dat is een 1-polige aardlekautomaat en daarvoor zit nog een installatieautomaat.

[ Voor 9% gewijzigd door boolean op 25-01-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
IplugNplay schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Volgens mijn zit: middelste rij rechts, de B20 aardlekautomaat van de Pv. En links daarnaast een C40A, om de aardlekschakelaar(s) te beveiligen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
boolean schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:53:
[...]

In principe hoef ik niets aan de groepenkast te veranderen; er is voldoende plek. Het is alleen zonde dat als ik de GACIA TF-B zou vervang door een ABB TS24/8-12-24, ik daarbij een extra plek moet inleveren. Ik houd liever een dubbele plaats over voor eventuele toekomstige toevoegingen. Het huis is al voorzien van airconditioning, dus daar hoef ik ook geen rekening meer mee te houden. Ik geloof wel in EV's, maar niet in stekker auto's, dus daarvoor hoef ik geen ruimte te reserveren. Een warmtepomp zal hier ook nooit komen, want we hebben stadsverwarming. Bovendien is geen enkele warmtepomp opgewassen tegen mijn doucheritueel. :+

Ik denk dat ik de GACIA dus gewoon laat zitten. Jammer dat het geen A-merk is, maar hij zit er al ruim vier jaar in en ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.

[...]

Doel je op de ABB DS201 B20 A300? Dat is een 1-polige aardlekautomaat en daarvoor zit nog een aardlek.
Ik dacht al dat ik scheef keek, te klein scherm ook. Ik had het knopje niet gezien. nu zie ik een aardlekautomaat, met daarnaast een c40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IplugNplay schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:11:
En is de vulgraad van buis een veiligheidsaspect of niet? (verviel dit onderdeel specifiek in het bouwbesluit?)
Begin eens met wat er volgens jou in NEN1010 staat over een vulfactor? Voordat je je afvraagt of het artikel in het bouwbesluit is aangewezen of niet.
522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Als ik in de tuin een sokkel (zo’n paaltje ) wil aansluiten op ymvk As, wat is dan de correcte manier ?

Ik kan de kabel makkelijk de sokkel inbrengen, en daar met een wago lasklem (hefboompjes) aanbrengen. Of moet dit altijd met een Gietmof en hf kabel (neopreen) ivm bijv trekontlasting?

En als je prikspots hebt, die hebben altijd een stekker. Als je dan een waterdichte stopcontact plaatst en de stekker erin steekt van die prikspot is die toch ook niet jaar in / jaar uit waterdicht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waypoint schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:23:
Als ik in de tuin een sokkel (zo’n paaltje ) wil aansluiten op ymvk As, wat is dan de correcte manier ?

Ik kan de kabel makkelijk de sokkel inbrengen, en daar met een wago lasklem (hefboompjes) aanbrengen. Of moet dit altijd met een Gietmof en hf kabel (neopreen) ivm bijv trekontlasting?
Als het goed is heeft de fabrikant er over nagedacht hoe je zijn product moet aansluiten? In dat soort sokkels zit meestal een klein aansluitdoosje met een kroonsteen, daar kun je de grondkabel invoeren en aansluiten. Als er genoeg plek is vervang ik die dingen meestal voor een mini kabeldoosje (zoals de OBO A6) voor wat meer werkruimte. Ga geen verbindingen maken los in de sokkel, waar er vocht en insecten enzo bij kunnen komen.

Maar in de basis is het dus prima om de grondkabel direct in te voeren.
En als je prikspots hebt, die hebben altijd een stekker. Als je dan een waterdichte stopcontact plaatst en de stekker erin steekt van die prikspot is die toch ook niet jaar in / jaar uit waterdicht ?
Als de stekker dezelfde IP-rating heeft als de contactdoos wel, een IP44 stekker in een IP44 contactdoos blijft spatwaterdicht. Dat zou naadloos op elkaar aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Het doorverbinden van automaten in de meterkast, doe je (of moet) dat boven cq achterlangs de DIN rails ?

Bij mijn groepenkast met 2 rijen - zover ik weet, installatie van ik meen ergens bouw 1990 of zo - zitten de doorverbindingsdraden tussen de de automaten boven/voorlangs de din-rail.
Wanneer de draden achterlangs gaan, scheelt mij dat ruimte en kan ik er een aardlek bijprikken voor (alleen) de hobbyzolder zodat ik daar lekker mijn gang kan gaan.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
PtrO schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:37:
Het doorverbinden van automaten in de meterkast, doe je (of moet) dat boven cq achterlangs de DIN rails ?

Bij mijn groepenkast met 2 rijen - zover ik weet, installatie van ik meen ergens bouw 1990 of zo - zitten de doorverbindingsdraden tussen de de automaten boven/voorlangs de din-rail.
Wanneer de draden achterlangs gaan, scheelt mij dat ruimte en kan ik er een aardlek bijprikken voor (alleen) de hobbyzolder zodat ik daar lekker mijn gang kan gaan.
Een professioneel zal de draden achterlangs laten lopen.
Een amateur laat de draden voorlangs lopen.
Dus je kunt de draden netjes achterlangs laten lopen, en ruimte creëren.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de juiste oplossingsrichting want de elektricien die ik heb laten komen en de leverancier van mijn thuisbatterij spreken elkaar tegen. Erg vervelend want ik weet niet precies wat er aan de hand is.

Ik heb dus een 3F AC hybride batterij (sunways sth-10ktl-ht) omvormer. Die correct is aangesloten door een elektricien, met aparte onderverdeelkast, hoofschakelaar, werkschakelaar, zekeringsautomaten en aardlek en geaard via AC deel met eigen aardpen via de huisinstallatie. Ook de batterijen en BMS zijn geaard via de zelfde aarding. Er is geen PV op aangesloten. Dat is niet het punt.

De omvormer gaat direct in storing en geeft grid fault / bus fault errors. Hierdoor heb ik 1,5 dag geen stroom gehad omdat bijna het hele huis hierop zit aangesloten. Als ik het AC deel uitschakel (offgrid mode) dan heb ik wel stroom vanuit de batterij dus zit echt in het AC deel.

Ik heb de elektricien in de meterkast alles laten uitzetten en op hoofdaansluiting en per groep laten doormeten of er spanningsverschil zit tussen N en aarde. Dat is overal verwaarloosbaar behalve achter de automaat waar de omvormer is aangesloten. Daar is tussen N en aarde een verschil van 14-16V gemeten. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik dacht zelf dat wellicht N en fase draad zijn verwisseld maar hoor liever van jullie wat het zou kunnen zijn want hier houd mijn kennis wel op.

Foto's kan ik op verzoek plaatsen als dat helpt om de oplossing te duiden. Er is nu een bypass gemaakt om de omvormer te omzeilen en staat momenteel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-01-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:11:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de juiste oplossingsrichting want de elektricien die ik heb laten komen en de leverancier van mijn thuisbatterij spreken elkaar tegen.
Wat zeggen ze dan? Wij kunnen daar op afstand natuurlijk nog minder mee.

Het is een situatie die wel gewerkt heeft? Heb jij of de leverancier van het ding toevallig de fabrikant al eens benaderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xander schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Wat zeggen ze dan? Wij kunnen daar op afstand natuurlijk nog minder mee.

Het is een situatie die wel gewerkt heeft? Heb jij of de leverancier van het ding toevallig de fabrikant al eens benaderd?
@Xander snap ik hoop dat iemand dit herkent en dus de juiste richting op kan wijzen. Situatie heeft niet eerder gewerkt.

Leverancier ingeschakeld zegt dat het 99% fase verkeerd is aangesloten. Hij heeft deze installatie met de bms maandenlang werkend gehad. Ik heb nog geen software update kunnen doen maar zou out of the box moeten werken. Fabrikant is Chinees dus vanwege nieuwjaar niet bereikbaar komt later een aparte afspraak voor on site met remote support. Dus wie moet ik dan geloven? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vaevictis_ Fase / nul verwisseld zou wel heel bijzonder zijn met een 3-fasen aansluiting.

Ik zou het niet weten. Maar misschien dat foto's het een en ander verduidelijken. Van de verdeelkasten dan wel graag foto's zonder deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Fase verkeerd zou zeker kunnen. Als je bij een 3F motor de fases willekeurig aansluit heb je 50% kans dat de motor de verkeerde kant op draait. Je zou dus zeker kunnen proberen of het wel werkt wanneer je 2 fases met elkaar wisselt in de aansluiting ergens:

Dus niet:
L1 -> L1
L2 -> L2
L3 -> L3

Maar:
L1 -> L1
L2 -> L3
L3 -> L2

Die dit op één plek, als je het op 2 plekken doet dan verander je netto niks aan de "draairichting".

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Paul schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:10:
Fase verkeerd zou zeker kunnen. Als je bij een 3F motor de fases willekeurig aansluit heb je 50% kans dat de motor de verkeerde kant op draait. Je zou dus zeker kunnen proberen of het wel werkt wanneer je 2 fases met elkaar wisselt in de aansluiting ergens:

Dus niet:
L1 -> L1
L2 -> L2
L3 -> L3

Maar:
L1 -> L1
L2 -> L3
L3 -> L2

Die dit op één plek, als je het op 2 plekken doet dan verander je netto niks aan de "draairichting".
Ik heb geen fase rotatie meter meer (ooit geleend) dus kan het niet na kijken. De elektricien heeft wel netjes de juiste kleur coderingen aangehouden dus verwisselen van fase is eigenlijk niet mogelijk?

Maar hier houd mijn kennis wel op. Jammer dat een elektricien dit zelf niet onderzoekt is toch zijn werk of is dit zo uitzonderlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:31
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb geen fase rotatie meter meer (ooit geleend) dus kan het niet na kijken. De elektricien heeft wel netjes de juiste kleur coderingen aangehouden dus verwisselen van fase is eigenlijk niet mogelijk?

Maar hier houd mijn kennis wel op. Jammer dat een elektricien dit zelf niet onderzoekt is toch zijn werk of is dit zo uitzonderlijk?
Wat @Paul bedoelt is dat je zelf heel eenvoudig kan vaststellen of fases in de juiste volgorde zijn aangesloten door er twee om te wisselen. Daar heb je helemaal geen meetapparatuur voor nodig. Het is goed of fout, en meer niet.

En als je ergens 14V meet tussen nul en aarde betekend dat je ergens een spanningsval hebt, ofwel ergens een overgangsweerstand in een leiding. Draai alle schroeven onderweg nog eens even na met de hand, en kijk of alle aders ver genoeg in de aansluitingen zitten. Soms kan je het slecht zien.

Werk veilig bij alles wat je doet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Skynett schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Wat @Paul bedoelt is dat je zelf heel eenvoudig kan vaststellen of fases in de juiste volgorde zijn aangesloten door er twee om te wisselen. Daar heb je helemaal geen meetapparatuur voor nodig. Het is goed of fout, en meer niet.

En als je ergens 14V meet tussen nul en aarde betekend dat je ergens een spanningsval hebt, ofwel ergens een overgangsweerstand in een leiding. Draai alle schroeven onderweg nog eens even na met de hand, en kijk of alle aders ver genoeg in de aansluitingen zitten. Soms kan je het slecht zien.

Werk veilig bij alles wat je doet.
Ok aandraaien kan wel. Maar klopt mijn logica? Dat kleurcoding gelijk is dat fase niet foutief aangesloten kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17
@Vaevictis_ Helaas willen ze het ook wel eens verdraaien bij het aanleggen, zeker vroeger. Dus helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Ok aandraaien kan wel. Maar klopt mijn logica? Dat kleurcoding gelijk is dat fase niet foutief aangesloten kunnen zijn?
Als jij zeker weet en kan zien dat de kleuren overal gelijk en consequent gebruikt zijn, dan zouden de fasen moeten kloppen ja.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:58:
@Vaevictis_ Helaas willen ze het ook wel eens verdraaien bij het aanleggen, zeker vroeger. Dus helaas...
wellicht van meter naar hoofdschakelaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Er is geen goed of fout in Nederland. In veel landen wordt een rechts draaiveld voorgeschreven maar bij ons dus niet. De enige regel die wij kennen is dat binnen je eigen installatie de fasevolgorde overal hetzelfde moet zijn (je moet een apparaat zonder na te denken in een andere contactdoos in hetzelfde pand kunnen steken).

Maar mocht dat apparaat wel van mening zijn dat een links draaiveld fout is, dan zou dat wel eens je problemen kunnen verklaren.

(Ik dacht dat je bedoelde dat er een fase met de nul verwisseld was. Dat krijg je normaliter toch niet met goed fatsoen voor elkaar...)
Skynett schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:51:
En als je ergens 14V meet tussen nul en aarde betekend dat je ergens een spanningsval hebt, ofwel ergens een overgangsweerstand in een leiding.
Hij meet dit op een afgeschakelde groep als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xander schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Er is geen goed of fout in Nederland. In veel landen wordt een rechts draaiveld voorgeschreven maar bij ons dus niet. De enige regel die wij kennen is dat binnen je eigen installatie de fasevolgorde overal hetzelfde moet zijn (je moet een apparaat zonder na te denken in een andere contactdoos in hetzelfde pand kunnen steken).

Maar mocht dat apparaat wel van mening zijn dat een links draaiveld fout is, dan zou dat wel eens je problemen kunnen verklaren.

(Ik dacht dat je bedoelde dat er een fase met de nul verwisseld was. Dat krijg je normaliter toch niet met goed fatsoen voor elkaar...)

[...]

Hij meet dit op een afgeschakelde groep als ik het goed begrijp.
Klopt op afgeschakelde groep en alleen op de groep bij de onderverdeelkast in de garage waar de omvormer op is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Klopt op afgeschakelde groep en alleen op de groep bij de onderverdeelkast in de garage waar de omvormer op is aangesloten.
Bij vervangen van de aansluiting meten ze indien je PV heb wel netjes het draaiveld vooraf en zorgen ze dat het achteraf weer gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:01:
[...]

En dat zou normaliter alleen van invloed zijn als er draaiende delen (een ventilator misschien) inzitten. Die draait dan uiteraard de verkeerde kant op, waardoor er van de boogde koeling niets terecht komt. Iets anders voor een onvoorwaardelijke eis van een rechts draaiveld kan ik me eigenlijk niets voorstellen. En met een klein stukje elektronica en software kan dat vrij eenvoudig worden gecontroleerd en gemeld als het verkeerd om zit. Maar hoe het ook mag zijn, het is het even proberen waard en het is zoals al aangegeven heel gemakkelijk.
Edit: De benaming veldrotatie voor draaiveld hier had ik in mijn hele loopbaan in de elektrotechniek niet eerder gezien. Is dit tegenwoordig een correctere aanduiding?

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 26-01-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
John245 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Bij vervangen van de aansluiting meten ze indien je PV heb wel netjes het draaiveld vooraf en zorgen ze dat het achteraf weer gelijk is.
Ik heb op de laadpaal zelf wel eens veldrotatie gemeten deze was linksom (clockwise). Is dit dan voor de hele huisinstallatie dan het geval? Want dan hoef ik het ook niet op een andere automaat te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb op de laadpaal zelf wel eens veldrotatie gemeten deze was rechtsom (clockwise). Is dit dan voor de hele huisinstallatie dan het geval? Want dan hoef ik het ook niet op een andere automaat te meten.
Lijkt mijn wel als de fases overal hetzelfde zitten. Hier hebben ze alleen in de meterkast gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
John245 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Lijkt mijn wel als de fases overal hetzelfde zitten. Hier hebben ze alleen in de meterkast gemeten.
Lijkt me ook maar wil het graag van anderen horen, ik ben maar een it-er dus is niet mijn vakgebied. _/-\o_
Overigens gemeten in de meterkast en inderdaad aansluiting is consequent hetzelfde gedaan door elektriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Techneut schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:48:
[...]
En dat zou normaliter alleen van invloed zijn als er draaiende delen (een ventilator misschien) inzitten. Die draait dan uiteraard de verkeerde kant op, waardoor er van de boogde koeling niets terecht komt. Iets anders voor een onvoorwaardelijke eis van een rechts draaiveld kan ik me eigenlijk niets voorstellen. En met een klein stukje elektronica en software kan dat vrij eenvoudig worden gecontroleerd en gemeld als het verkeerd om zit. Maar hoe het ook mag zijn, het is het even proberen waard en het is zoals al aangegeven heel gemakkelijk.
Het is een transformerless omvormer software gestuurd dus geen motor oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Dit geintje hebben we ook al eens met een UPS gehad.
Bij verkeer draaiveld deed-ie helemaal niets.
En inderdaad, 2 fases omdraaien en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
LooneyTunes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:12:
[...]

Dit geintje hebben we ook al eens met een UPS gehad.
Bij verkeer draaiveld deed-ie helemaal niets.
En inderdaad, 2 fases omdraaien en gaan!
Deed ie niets?

Bij mij gaat het apparaat wel aan maar krijg diverse storingen heel random blijft het 10 min werken en dan een reset. bus fault, mains fault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3znI7uYgF6gzNJTN8mxPudEGX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aExc37EtvUkGuxPFXOYeFzgj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-bXNyk1o2I7L8bvm82Soc0Zchc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjOCzJxKYwrlTNNZQyqcpEHz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zitten die clamps niet verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Nee die zijn voor de pv installatie. Registreren juiste stroomrichting. Zie het goed in de app. Links pv , rechts batterij met kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:43:
[...]

Nee die zijn voor de pv installatie. Registreren juiste stroomrichting. Zie het goed in de app. Links pv , rechts batterij met kWh meter.
Probeer gewoon even 2 draden om prikken grijs en zwart even omdraaien kijken wat ie doet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:43:
[...]

omvormer met een slechte storingsfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Het is een transformerless omvormer software gestuurd dus geen motor oid.
Ik suggereerde alleen maar een eventuele ventilator t.b.v. de koeling. En die moet natuurlijk wel de goede kant op draaien. Anders kun je die net zo goed achterwege laten. Dat heeft niets met transformerless en met de omvormer zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ronald.42 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Probeer gewoon even 2 draden om prikken grijs en zwart even omdraaien kijken wat ie doet.
Kan het altijd proberen alleen moet dan wel gepland gebeuren alles netjes uitschakelen bypass verwijderen automaten weer aansluiten en omvormer + batterij aanzetten. Dus op tijdstip dat niemand er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
IplugNplay schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:34:
[...]

omvormer met een slechte storingsfilter?
De importeur heeft deze omvormer en bms maandenlang werkend gedraaid. Wel op andere locatie maar toch.... Vorige omvormer had exact zelfde kuren was van ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
Techneut schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Ik suggereerde alleen maar een eventuele ventilator t.b.v. de koeling. En die moet natuurlijk wel de goede kant op draaien. Anders kun je die net zo goed achterwege laten. Dat heeft niets met transformerless en met de omvormer zelf te maken.
Dat zal dan toch gewoon een 12/24 volt ventilator zijn.
Zelfs in industriële schakelkasten kom ik geen 3f koelingsventilatoren tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:45:
[...]

De importeur heeft deze omvormer en bms maandenlang werkend gedraaid. Wel op andere locatie maar toch.... Vorige omvormer had exact zelfde kuren was van ander merk.
Wat is de aardweerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niet bekend zal het vragen om eens te meten of heeft iemand zo'n apparaat om dat te meten in de buurt van Utrecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ Hang een meter tussen fase en nul, fase en aarde en tussen nul en aarde. Als je er drie hebt.
Anders moet je deze spanningen afwisselend meten en noteren. Dan iets aansluiten van liefst ~2,3kW en anders een ander ~hoog vermogen. Bepaal hoeveel stroom (A) er loopt. Sluit dat ding aan waar je de impedantie wilt weten en meet die drie spanningen opnieuw, en noteer weer. Dan het zelfde, maar niet tussen fase en nul, maar tussen fase en aarde. Zonder aardlek dus. Zorg dat je weet wat je doet.
Met die negen spanningen kan je de plaatselijke net impedantie en aardweerstand heel aardig bepalen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
onetime schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:36:
@Vaevictis_ Hang een meter tussen fase en nul, fase en aarde en tussen nul en aarde. Als je er drie hebt.
Anders moet je deze spanningen afwisselend meten en noteren. Dan iets aansluiten van liefst ~2,3kW en anders een ander ~hoog vermogen. Bepaal hoeveel stroom (A) er loopt. Sluit dat ding aan waar je de impedantie wilt weten en meet die drie spanningen opnieuw, en noteer weer. Dan het zelfde, maar niet tussen fase en nul, maar tussen fase en aarde. Zonder aardlek dus. Zorg dat je weet wat je doet.
Met die negen spanningen kan je de plaatselijke net impedantie en aardweerstand heel aardig bepalen.
Dit gaat mij te ver dan laat ik het liever de electricien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Geen idee meer (was in 2004 ;) ).
Maar UPS had stroom, en bij het omzetten van de schakelaar (wat de 380 afsloot en waardoor de UPS de handel zou moeten overnemen) knalde de hele server ruimte uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkSu1_DhiSc8FpAiUIfdIxMh3zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5UyWxC0137hTGgJbtFZ4dSZ.jpg?f=user_large
Gelukkig had ik de foto nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Dit gaat mij te ver dan laat ik het liever de electricien doen.
Ja dat is veel verstandiger.

Niet iedereen heeft dat apparaat, bedrijven die aardpennen slaan sowieso wel en bedrijven die keuringen doen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

Illusion

(the art of)

Vaevictis_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:11:
...
Ik heb de elektricien in de meterkast alles laten uitzetten en op hoofdaansluiting en per groep laten doormeten of er spanningsverschil zit tussen N en aarde. Dat is overal verwaarloosbaar behalve achter de automaat waar de omvormer is aangesloten. Daar is tussen N en aarde een verschil van 14-16V gemeten. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik dacht zelf dat wellicht N en fase draad zijn verwisseld maar hoor liever van jullie wat het zou kunnen zijn want hier houd mijn kennis wel op.

Foto's kan ik op verzoek plaatsen als dat helpt om de oplossing te duiden. Er is nu een bypass gemaakt om de omvormer te omzeilen en staat momenteel uit.
Die 15v tussen 0 en aarde komt doordat als je de hoofdschakelaar uitzet, er geen koppeling meer is tussen 0 en aarde. Die wordt normaal op het sterpunt van je wijktransformater gedaan.
Zie https://www.nen.nl/media/..._NEN_1010_presentatie.pdf slide 35 t/m 40

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Illusion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:18:
[...]

Die 15v tussen 0 en aarde komt doordat als je de hoofdschakelaar uitzet, er geen koppeling meer is tussen 0 en aarde. Die wordt normaal op het sterpunt van je wijktransformater gedaan.
Zie https://www.nen.nl/media/..._NEN_1010_presentatie.pdf slide 35 t/m 40
Ok maar die hadden we dus toen groep en hoofdschakelaar aanstond EN afgeschakeld stond. En dus alleen op die groep in de garage waar de omvormer op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:08:
[...]

Ok maar die hadden we dus toen groep en hoofdschakelaar aanstond EN afgeschakeld stond. En dus alleen op die groep in de garage waar de omvormer op zit.
Euh ook als de groep aan staat? :?

Dan hoort de spanning op alle nulcontacten in de installatie ongeveer gelijk te zijn, is dat niet dan heb je een slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:08:
[...]

Schreef je niet dat daar een extra aardpen zat?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ethirty schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Schreef je niet dat daar een extra aardpen zat?
Nee geen extra aardpen alleen eentje bij meterkast. Alles is wel geaard aangesloten. Zowel batterijen, bms als omvormer. Omvormer is alleen via AC deel geaard niet via behuizing. Ik had op een video gezien dat als je zowel AC deel als behuizing aard je een earth-ground loop creert en apparatuur dus defect kan gaan. Maar goed de elektricien wist dit ook niet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Nee geen extra aardpen alleen eentje bij meterkast. Alles is wel geaard aangesloten. Zowel batterijen, bms als omvormer. Omvormer is alleen via AC deel geaard niet via behuizing. Ik had op een video gezien dat als je zowel AC deel als behuizing aard je een earth-ground loop creert en apparatuur dus defect kan gaan. Maar goed de elektricien wist dit ook niet. :'(
Oke ik dacht ook iets te lezen over andere aardpen. Behuizing wel aarden al geprobeerd?
Is toch wel de moeite waard om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
IplugNplay schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Oke ik dacht ook iets te lezen over andere aardpen. Behuizing wel aarden al geprobeerd?
Is toch wel de moeite waard om te doen.
Sorry daar ga ik niet in mee, ik wil niet zomaar iets proberen waarvan anderen zeggen dat het geen goed idee is. Ik heb ook geen behoefte om zelf te gaan rommelen. Wil het wel werkend krijgen op een veilige en verantwoorde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:52
Voor het aansluiten van de PV installatie, moet hier eigenlijk nog een draad bij.
Iemand een tip hoe dit te realiseren is?
Foto van de hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TE1kOirkn2wHGE1igAh_TUcqcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbCepDUTIn9rpsjuzM9yNUzC.jpg?f=fotoalbum_large

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Bertsjuhn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
Voor het aansluiten van de PV installatie, moet hier eigenlijk nog een draad bij.
[Afbeelding]
https://www.sandervunderi...GvY7V7jE29p4aAtXGEALw_wcB

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Bertsjuhn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]
Niet in deze aansluiting.

Wel zou je deze draden kunnen volgen en bij een andere automaat waar de draden enkel zitten deze kunnen combineren.

Anderzijds kun je ook een verdeelblok plaatsen.
Pagina: 1 ... 286 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.