Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 287 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
De installateur die bij mij de PV heeft geplaatst heeft, gebruikte oogjes of vorkjes in de gaten die er op de foto een beetje uitzien als USB-aansluitingen.

Of dat bij jouw hoofdschakelaar ook een optie is moet je bekijken / opzoeken bij de fabrikant.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Paul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:26:
De installateur die bij mij de PV heeft geplaatst heeft, gebruikte oogjes of vorkjes in de gaten die er op de foto een beetje uitzien als USB-aansluitingen.

Of dat bij jouw hoofdschakelaar ook een optie is moet je bekijken / opzoeken bij de fabrikant.
Die zijn bedoeld voor kamrails, waar ik ze ook voor zou laten. Dat is trouwens ook een optie; in plaats van twin-adereindhulzen alle 3F aardlek(-automaat) componenten via een passende kamrail op dezelfde DIN-rail naast de hoofdschakelaar plaatsen, en de draadklemmen alleen gebruiken voor 1F aardlek(-automaat) componenten. Dat is in ieder geval hoe ik het hier heb ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Bertsjuhn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
Voor het aansluiten van de PV installatie, moet hier eigenlijk nog een draad bij.
Iemand een tip hoe dit te realiseren is?
Foto van de hoofdschakelaar:
[Afbeelding]
Voorbeveiliging van de rest van de verdeler zal met een 3 fase omvormer waarschijnlijk niet nodig zijn.
Dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Je kan de draden onderbreken op dezelfde manier als nu gedaan is (twinnhuls). Maar dan wordt het wel veel doorlussen? Maak eens een foto waar we heel de bedrading van de kast op zien. Dan kunnen we beter advies geven.

Verdeelblok zoals al genoemd is de beste oplossing, maar je moet er wel ruimte voor hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xXn2MWjAW0LaGiWIzoRWWzMtQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5ogguUjY9zLhwPAOXG6rUk7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Paul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:26:

AMP vorkjes :? ben d`r geen fan van....

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LooneyTunes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Geen idee meer (was in 2004 ;) ).
Maar UPS had stroom, en bij het omzetten van de schakelaar (wat de 380 afsloot en waardoor de UPS de handel zou moeten overnemen) knalde de hele server ruimte uit.
[Afbeelding]
Gelukkig had ik de foto nog :)
Wat hier meteen bij me opkwam is een heel bekend fenomeen, was die "omzetschakelaar" wel van het daarvoor geschikte type? Uiteraard geldt dat ook voor twee afzonderlijke hoofdschakelaars. Ik bedoel daarmee een aspect waar wel eens niet aan wordt gedacht, namelijk dat altijd bij 4-polige schakelaars, drie fasen en nul, de nul een fractie eerder moet inschakelen en bij uitschakelen later. Als je zo'n schakelaar even uit elkaar haalt zie je dat ook duidelijk aan het contact van de nul. Als dat niet het geval is, is er een heel kort moment van een zwevende nul. Wat daar de gevolgen van kunnen zijn mag bekend worden verondersteld. Een goed opgeleide vakman evenals een fabrikant te weten niet een beunhaas weet dat zelfs zo'n uiterst kort moment desastreuze gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:52
Onder in de kast zit inderdaad ook zo’n verdeler die nu niet wordt gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7pFMiSiDLNkFFg6lHXZaOjK598=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybfHuH7XoKKlamsF28EpR5xI.jpg?f=fotoalbum_large
Maar vind dat nogal twijfelachtig uitzien haha.

Kast in z’n geheel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VII9pwW2lrRQfBHEnwpBxBLlTUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTHZeu6bjDOQcnWfggyOdS13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-IXcZneCNn5cj6qtdsq3mhOANg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqYLiX9dnFoY4krSpY5e7YE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvRAUkkAkxBfB9XZbrHuZ_24JJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXnVURkUegE7WvTdynZp2kY2.jpg?f=fotoalbum_large

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hier gaat het van de meter naar de hoofdschakelaar en dan naar die 4 verdeelblokjes (3 fase en nul) die je onderin ziet en daarvandaan wordt het verdeeld over de aardleks etc - dus die 4 verdeelblokjes (stuk of 5 aansluitingen per blokje) onderin verdelen per kast het geheel naar de afnemers in die kast

en vanuit die verdeel blokjes lus je ook door naar de verdeelblokjes in mijn andere 2 kasten

[ Voor 45% gewijzigd door MisterB op 27-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Bertsjuhn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:37:

Dit is maar mijn mening, maar ik vind die verdeelblokjes er minder twijfelachtig uitzien dan die Chint- en Emat-componenten :D.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Bertsjuhn schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die blokjes zou je kunnen gebruiken, maar zou dan wel de stroom afzetten aangezien ze achter je draden zitten die naar de hoofdschakelaar gaan.

Zelf zou ik deze kast helemaal omgooien, aardleks naast de groepen waar ze voor zijn.
Verdeelblok gebruiken en niet deze blokjes. eventueel nog een lege kast er bij zetten voor de toekomst.
Kast is snel te klein kwam ik recent achter |:(
Kwam m`n Homewizzard Kwh meter niet kwijt en weinig ruimte voor eventuele uitbreiding
(denk aan El auto, warmtepomp etc) Dus nu de derde 2 rijenkast er bij gehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
TGEN schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Dit is maar mijn mening, maar ik vind die verdeelblokjes er minder twijfelachtig uitzien dan die Chint- en Emat-componenten :D.
Komt er bij mij ook niet in :+

Plaats het ook niet, als ik mag kiezen wordt het Hager, ABB of Eaton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het aansluiten van de PV installatie, moet hier eigenlijk nog een draad bij.
[Afbeelding]
Nog een optie:
https://www.sandervunderi...3x-16mm2-aansluiting.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
Techneut schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:37:
[...]
Wat hier meteen bij me opkwam is een heel bekend fenomeen, was die "omzetschakelaar" wel van het daarvoor geschikte type?
Vast wel.
De hele installatie was netjes door een installateur opgeleverd die ook de rest van het gebouw (grote onderwijsinstelling) in onderhoud had in samenwerking met APC.
De schakelaar was een bypass schakelaar zodat de UPS losgehaald kon worden.
Ik was daar werkzaam als IT-er, maar met mijn achtergrond als electro-man bleef ik wel opletten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
[Afbeelding]
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeHollander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Die zijn ook discutabel...... Kema?
Sorry, wat bedoel je?

Heeft het geen KEMA-keur? Dat zou goed kunnen, maar dat hoeft ook niet toch? Enkel een CE-markering is verplicht (en tja dat stelt weinig voor).

Deze anders?
https://hager.com/nl/cata...aansluitklem-2x16mm-stift
En dan in 1 van de aansluitingen de dubbele adereindhuls met 2x6mm² aansluiten. Is Hager minder discutabel? Ook dit onderdeel heeft geen KEMA-keur trouwens.
Daar ga je volgens mij geen geïsoleerde adereindhuls 2x6mm² in krijgen (hij heeft al 2 draden en er moet er één bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
zou het geheel ombouwen en via die onderste klemblokken laten lopen, die zitten er niet voor niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 11:52
Hoeveel flexibele kabel heb je ongeveer nodig (4mm2 en 6mm2) om een gemiddelde groepenkast te bekabelen? Wil mijn onderverdeler in de garage gaan maken, maar moet draad bestellen. Ik ga niet met kamrails werken, omdat ik de 3 B16 alamats over de 3 fasen ga verdelen.

Het wordt waarschijnlijk een 1x18 of 2x12 posities kast, met hoofdschakelaar, 3 alamats B16 (2P) en 1 C20 alamat (4P). Met eventueel een 2e C20 in de toekomst, waar het dan wel lekker voor is om alvast draad ook te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19
djjvb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:30:
Hoeveel flexibele kabel heb je ongeveer nodig (4mm2 en 6mm2) om een gemiddelde groepenkast te bekabelen? Wil mijn onderverdeler in de garage gaan maken, maar moet draad bestellen. Ik ga niet met kamrails werken, omdat ik de 3 B16 alamats over de 3 fasen ga verdelen.

Het wordt waarschijnlijk een 1x18 of 2x12 posities kast, met hoofdschakelaar, 3 alamats B16 (2P) en 1 C20 alamat (4P). Met eventueel een 2e C20 in de toekomst, waar het dan wel lekker voor is om alvast draad ook te hebben liggen.
Dat kan je toch zo uittellen? Koop je kant en klare draad of ga je ze zelf afknippen en voorzien van adereindhulzen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi

In mijn ervaring: altijd meer dan je denkt |:(

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 11:52
Oilman schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Dat kan je toch zo uittellen? Koop je kant en klare draad of ga je ze zelf afknippen en voorzien van adereindhulzen?
Denk zelf afknippen en voorzien van adereind hulzen. Maar geen idee hoe ik dat zou moeten uittellen (of dat er ‘standaard afstanden zijn’), anders had ik de vraag niet gesteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

djjvb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Denk zelf afknippen en voorzien van adereind hulzen. Maar geen idee hoe ik dat zou moeten uittellen (of dat er ‘standaard afstanden zijn’), anders had ik de vraag niet gesteld. ;)
Doe het dan simpel.
Meet de kast van boven tot onder (lengte kast). Tel hoeveel draden je nodig hebt (per kleur).
Vermenigvuldig met de lengte van de kast. Zit je altijd safe.

Verzendkosten zij meestal zoveel dat je beter metertje extra kunt bestellen dan tekort komen.

(Tenzij hele kleine kast, dan is het beter om het maar 1,5 of 2 te doen... )

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 27-01-2023 14:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:11

Bestel alleen 6mm2 draad, dan wordt het risico al een stuk minder. Bestel dan 5 of 10m per kleur. Kleiner afronden doe ik zelf nooit. Bij drie fasen, bestel dan ook kleuren voor alle drie de fasen bruin, zwart en grijs.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
@djjvb Zelf aan 2m per kleur (4 kleuren) meer dan zat gehad, alles 6qmm. Dat was voor 1x 4p hoofdschakelaar, 3x 1P=N aardlek, 3x bank (met kam) 1P+N groepen, 1x 3P+N alamat en 2x 1P+N alamat in 2x 2x12 kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Sorry daar ga ik niet in mee, ik wil niet zomaar iets proberen waarvan anderen zeggen dat het geen goed idee is. Ik heb ook geen behoefte om zelf te gaan rommelen. Wil het wel werkend krijgen op een veilige en verantwoorde manier.
Dus aarding van een metalen omhulsel van elektrisch apparaat doe je niet omdat het is afgeraden? Raar advies.
Wikipedia: Ground loop (electricity)
Zorg dat de aarde buitenkant omvormer zo kort mogelijk bij de aarde van ac aansluiting zit, dan kan zo een verschil moeilijk optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay

Naast het advies van de anderen wil ik toevoegen dat je op de alamat N wel een kamrail kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
IplugNplay schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Naast het advies van de anderen wil ik toevoegen dat je op de alamat N wel een kamrail kan gebruiken.
Hager heeft daar een mooie kamrail voor. Voor 3 automaten een beetje overkill, tenzij je er in de toekomst wil bijplaatsen.

Heb die van mij niet ook niet met zn rail aangesloten omdat ik ze niet naast direct naast elkaar wil plaatsen i.v.m. warmte ontwikkeling (PV) Met 3 fase is de belasting vaak lager en wordt het minder warm, maar toch iets om in de gaten te houden.

Je kan onder de 4p hoofdschakelaar wel deze plaatsen en dan de 4P automaat er naast.
Heb je voor de toekomstige 4P automaat de plek al klaar. (wel eff deze er op zetten).

Moet je wel je hoofdschakelaar langs boven voeden.

(ga er even vanuit dat je Hager gebruikt, met andere merken kan het meestal ook)

[ Voor 4% gewijzigd door DeHollander op 27-01-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
Ha, een ge-updatete versie 2022 van meterkast zone's.

https://www.pluimersmedia...01/Bijlage_06281_2022.pdf

Ik zie dat mijn eerdere vraag nu ook beantwoord is. Gaat dus niet meer mogen om twee groepenkasten boven elkaar te monteren als 160 het hoogste punt mag zijn voor je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:21
Wat is ere vlgs jou dan geüpdatet? Als je even zoekt zie je dat deze maten al minstens 13 jaar gelijk zijn, met exact dezelfde tekening.
Onderkant groepenkast mag dus op 1600mm hoogte beginnen.

[ Voor 51% gewijzigd door Simple mind op 27-01-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
4 mm² heb je sowieso niet nodig, dus dat scheelt al weer. Je hoeft dus enkel 6 mm² te bestellen.
Tussen groep en kWh meter kun je ook met 2.5 mm² (soepel) werken.

De hoeveelheid moet je even zelf inschatten, want niemand weer hoe groot jouw "gemiddelde" kast is...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Lord Anubis schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:47:

Ik zie dat mijn eerdere vraag nu ook beantwoord is. Gaat dus niet meer mogen om twee groepenkasten boven elkaar te monteren als 160 het hoogste punt mag zijn voor je groepenkast.
Wat versta jij onder "twee groepenkasten boven elkaar"?

Volgens dat document mag de groepenkast doorlopen tot 2m40. Dan heb je vanaf 1m60 dus 80 cm hoogte voor je groepenkast, wat ruim voldoende is voor drie rijen componenten boven elkaar. Prima dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ha, precies wat ik al dacht dus. Er is niets veranderd en de onderkant groepenkast komt nog steeds op 1,60m

Zone E is voor de spullen van de netbeheerder (kabel, hoofdzekeringkast, meter). Daar moet jij dus buiten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Ha, precies wat ik al dacht dus. Er is niets veranderd en de onderkant groepenkast komt nog steeds op 1,60m

Zone E is voor de spullen van de netbeheerder (kabel, hoofdzekeringkast, meter). Daar moet jij dus buiten blijven.
Nee, vandaag Stedin gesproken en de nieuwe norm NEN1010-2020 beschrijft dat de max hoogte 160 is van een groepenkast.
Ook hier staat het vermeld https://installo.nl/insta...tallatietechniek/nen2768/

Ik hoop voor 100% dat je gelijk hebt, want ik vind het apart dat als reden opgegeven wordt dat iedereen er goed bij moet kunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Lord Anubis op 27-01-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Nee, vandaag Stedin gesproken en de nieuwe norm NEN1010-2020 beschrijft dat de max hoogte 160 is van een groepenkast.
De hoogte waar die begint of waar die eindigt?

Nu maar hopen dat de meterkast pliesie hier niet langskomt... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Ook hier staat het vermeld https://installo.nl/insta...tallatietechniek/nen2768/
Dat zal toch echt een typfout zijn, want dat kan helemaal niet en is ook volkomen in tegenspraak met alle voorgeschreven meterkastindelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Dat zal toch echt een typfout zijn, want dat kan helemaal niet en is ook volkomen in tegenspraak met alle voorgeschreven meterkastindelingen.
Tot op heden alleen maar oude versie van voor 2020 gezien. Staat ook nog overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ga daar maar eens een moderne groepenkast plaatsen. Kom je paar m2 tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Dapdodo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:08:
Ga daar maar eens een moderne groepenkast plaatsen. Kom je paar m2 tekort.
Vandaar mijn vraag indertijd. Oke paar dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

NEN1010-2020 zegt daar al helemaal niets van.
Ja die ene bron heb je ondertussen al 4x hier gespammed.

Geloof maar wat je wilt geloven, dan doe ik dat ook, ok? ;)

Kan dit je overtuigen? Van dezelfde site als de laatste PDF die je hier plaatste: https://www.pluimersmedia...ds/2023/01/06281_2022.pdf

Daar staat het meterbord afgebeeld.

En de legenda:
E = Zone voor elektriciteitsdistributieapparatuur
I = Zone voor installaties en installatieleidingen
En de toelichting:
Zones die niet worden ingenomen door de nutsvoorzieningen zijn beschikbaar voor de installateur
Die afbeeldingen komen verder gewoon overeen met de oude uitgave NEN 2768:2016 alleen nu mag het 4,5m van de deur zijn i.p.v. 3m.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 27-01-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Iets anders

Een ALS is Aardlekschakelaar; ALA of Alamat is Aardlekautomaat; was is afkorting die gebruikt word voor een Automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:19:
[...]

NEN1010-2020 zegt daar al helemaal niets van.

[...]

Ja die ene bron heb je ondertussen al 4x hier gespammed.

Geloof maar wat je wilt geloven, dan doe ik dat ook, ok? ;)

Kan dit je overtuigen? Van dezelfde site als de laatste PDF die je hier plaatste: https://www.pluimersmedia...ds/2023/01/06281_2022.pdf

Daar staat het meterbord afgebeeld.
Volgens mij maar 2 keer, en twee keer naar de vraag verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:21:
Iets anders

Een ALS is Aardlekschakelaar; ALA of Alamat is Aardlekautomaat; was is afkorting die gebruikt word voor een Automaat?
Mij is geen Nederlandse afkorting bekend.

Het wordt misschien tijd dat we gewoon de internationaal bekende Engelse afkortingen gaan gebruiken. RCD, RCBO, MCB. De eerste twee zijn ook al door NEN1010:2020 geadopteerd trouwens. ;)
Lord Anubis schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Volgens mij maar 2 keer, en twee keer naar de vraag verwezen.
Ik had mijn vorige reactie nog bewerkt, weet niet of je dat hebt gezien.

Ik geef het verder op om je van een antwoord te voorzien, aangezien er maar 1 antwoord is wat je lijkt te willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Lord Anubis schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Vandaar mijn vraag indertijd. Oke paar dagen geleden.
En die heb ik beantwoord.

Het is vandaag de dag nog steeds onderkant van groepenkast op 1600mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:30:
[...]
Het wordt misschien tijd dat we gewoon de internationaal bekende Engelse afkortingen gaan gebruiken. RCD, RCBO, MCB.
Of voor niet algemeen overbekende woorden, of begrippen helemaal geen afkortingen gebruiken. Want je zit soms sowieso wel eens te puzzelen wat er wordt bedoeld, via Google is voor de belangstellende lezer dan het enige, hoewel je daar eveneens wel even bezig kunt zijn doordat meerdere betekenissen zijn. En het zinsverband geeft dan niet altijd uitkomst. Voluit schrijven is trouwens nauwelijks meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:19:
[...]

Die afbeeldingen komen verder gewoon overeen met de oude uitgave NEN 2768:2016 alleen nu mag het 4,5m van de deur zijn i.p.v. 3m.
Nu je even actief bent en dit toevallig aanhaalt: Op welke manier wordt die afstand gemeten? Hemelsbreed of op een andere manier?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Weinig anders dus en nog steeds geen versie voor een gasloze meterkast 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rimco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Nu je even actief bent en dit toevallig aanhaalt: Op welke manier wordt die afstand gemeten? Hemelsbreed of op een andere manier?
Gedeeld door 3 hoop ik O-)

Ik vind het altijd wel bijzonder die veranderingen van dat soort regels.
Hij hangt hier al gauw 10 meter vanaf de buiten deur en dat zal ook wel nooit anders worden, net als de hoogte.

Dan nog het eeuwige geklier met het aantal groepen achter een aardlek.
Dan weer max 4 groepen dan weer minimaal 2 aardleks voor een woning.

Make up youre mind..

Ding moet fatsoenlijk bereikbaar zijn en het moet veilig zijn.

Ik heb nu nog een drietal meterkast vervangingen op het programma staan waarbij er bij 2 nog een 500!!mA aardlek in zit. En dan nog de aloude automaten ter vervanging van de smeltzekering van die dingen die van ellende uit elkaar vallen maar ze gaan nooit uit...
Dat zijn dingen waar de focus op zou moeten liggen het veiliger maken van bestaande installaties in plaats van almaar nieuwe regeltjes te bedenken.

Mensen in oude woningen bewust maken of het allemaal wel goed zit.

Edit: dit is er zo'n 1...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zax-VhisRsl-C87SDL1fETtjHjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5akUB23XAlEK4XkfgEDLVWIE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 27-01-2023 20:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Bij mijn weten gaat het om de loopafstand van de toegangsdeur tot aan de deur van de meterkast. Het moet sowieso op hetzelfde niveau liggen als de toegangsdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:09:
Weinig anders dus en nog steeds geen versie voor een gasloze meterkast 8)7
Yep. Dat slaat inderdaad compleet nergens op. En dat terwijl alle nieuwe meterkasten momenteel zonder gas worden afgeleverd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Yep. Dat slaat inderdaad compleet nergens op. En dat terwijl alle nieuwe meterkasten momenteel zonder gas worden afgeleverd...
Ongetwijfeld een team van mensen een heel jaar gewerkt aan deze nieuwe norm. :')

Ik sluit me aan bij Ronald dat er meer tijd gestoken mag worden in het fixen van alle ouwe meuk die er nog is, in plaats van het muggenziften over de exacte indeling van zo'n ruimte. Mijn technische ruimte wordt een stuk groter dan voorgeschreven en dan mag je door allemaal hoepels omdat men moeilijk gaat doen, mijn meter zit in de weg voor de technische installatie (waardoor de ruimte dus groter moet dan noodzakelijk), etc.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geeft je wel lekker de ruimte om glasvezel en coax netjes weg te werken zonder om allerlei zaken heen te moeten. Die gasmeter weg gaf een klap ruimte onderin de kast...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:03
Paul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:25:
Geeft je wel lekker de ruimte om glasvezel en coax netjes weg te werken zonder om allerlei zaken heen te moeten. Die gasmeter weg gaf een klap ruimte onderin de kast...
Jou aanname is dat glasvezel en coax in de meterkast binnenkomen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Mij is geen Nederlandse afkorting bekend.

Het wordt misschien tijd dat we gewoon de internationaal bekende Engelse afkortingen gaan gebruiken. RCD, RCBO, MCB. De eerste twee zijn ook al door NEN1010:2020 geadopteerd trouwens. ;)

[...]

Ik had mijn vorige reactie nog bewerkt, weet niet of je dat hebt gezien.

Ik geef het verder op om je van een antwoord te voorzien, aangezien er maar 1 antwoord is wat je lijkt te willen horen.
Bedankt voor de Afkortingen, ga ze gebruiken.

Dan is deze pdf brandnew, paar dagen geleden was de oude er nog. Bedankt, zal deze maten gebruiken. Mijn MK wordt trouwens ook breder dan standaard. Terzijde het zou staan in de NEN2768-2020

Helaas Je laatste reactie is een rare reactie. Ik haal alleen aan wat anderen o.a van Stedin, mij vertellen; daarbij heb ik ook duidelijk gemaakt dat ik het zelf raar vind en het niet kon voorstellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Lord Anubis op 28-01-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Techneut schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:59:
[...]
. Voluit schrijven is trouwens nauwelijks meer werk.
Klopt, alleen op een tekening heb je met afk. minder opeenhoping van woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Andrehj schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Mijn idee. Al Stedin en Liander gemaild hierover hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:11
John245 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:57:
Blijkbaar wel bij nieuwbouw?
Hier komen CAI en PTT binnen in de huiskamer. (bouwjaar 1979)
Glasvezel hebben we helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
John245 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:57:
Ik kan uiteraard niet voor alle huizen spreken, ik weet dat het in veel huizen in de woonkamer binnenkomt, maar in mijn meterkast is het geen aanname hoor :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
Met grote dank aan dit topic en de hulp hier ben ik inmiddels een paar mooie stappen verder sinds mijn plan om het gasfornuis te vervangen door inductie en wat verbeteringen in wat ik aantrof in onze meterkast:
  1. Een inzetstuk onderzijde voor de HLD11 geplaatst zodat de linker kast nu ook aan de bovenzijde afgesloten is
  2. De wcd die aan de zijkant van de rechterkast zat verwijderd en een nieuw wcd op een logischere plek gemonteerd en aangesloten (de flexbuis, wordt nog gebeugeld).
  3. De fornuisgroep toegevoegd en via 5x2,5 ymvk en een perilex wcd een fornuis met inductieplaat aangesloten op 2xL+2xN en geknepen tot 7kWh.
  4. De oude wasmachinegroep verwijderd. Op deze groep bleek nog 1 wcd te zitten en aangezien deze groep niet achter een aardlekschakelaar zat leek me dit niet zo veilig. WCD is van een kinderkamer en zit nu bij een bestaande groep er bij
  5. SD204 4-polige hoofdschakelaar toegevoegd zodat ik de aanvraag voor verzwaring van 1x35 naar 3x25 in kan schieten bij Stedin (de hoofdschakelaar wordt dus nu nog niet gebruikt).
NB er is nog voldoende suboptimaal aan de huidige kasten. Het plan is dan ook om de kasten geheel te vervangen (door ABB SN lijn) zodra de 3-fase aansluiting gerealiseerd wordt.

De plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbfWiO9_WdAeYmAMcrN0BJDw9XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwOyUirWnOFe9OaSojpC9cef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25zblKdfL1AdLiPh4dSoHbJ3Gvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N22M1yI8dW44zDFBBmJjA9TF.jpg?f=fotoalbum_large

Geen directe vragen op dit moment, maar vond het leuk om het resultaat te laten zien van de tips & hulp hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Wat een zooitje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
yep. en aangezien er niet spanningsvrij gewerkt kan worden is het (voor mij) niet te doen om hier iets van te maken. plan is om naar 3x25 te gaan en de hele boel te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Sorry daar ga ik niet in mee, ik wil niet zomaar iets proberen waarvan anderen zeggen dat het geen goed idee is. Ik heb ook geen behoefte om zelf te gaan rommelen. Wil het wel werkend krijgen op een veilige en verantwoorde manier.
De volgende testen heb ik met jullie tips verzameld, is dit alles wat ik moet uitzoeken?

- Amperage meten op n (zou 0 moeten zijn bij correcte 3F)
- Fase rotatie meten
- Aardweerstand meten
- Wisselen veld rotatie L3, L2, L1 (ipv L1, L2 en L3) en amperage meten
- Omvormer behuizing aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
itsjohan schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:35:
Met grote dank aan dit topic en de hulp hier ben ik inmiddels een paar mooie stappen verder sinds mijn plan om het gasfornuis te vervangen door inductie en wat verbeteringen in wat ik aantrof in onze meterkast:
  1. Een inzetstuk onderzijde voor de HLD11 geplaatst zodat de linker kast nu ook aan de bovenzijde afgesloten is
  2. De wcd die aan de zijkant van de rechterkast zat verwijderd en een nieuw wcd op een logischere plek gemonteerd en aangesloten (de flexbuis, wordt nog gebeugeld).
  3. De fornuisgroep toegevoegd en via 5x2,5 ymvk en een perilex wcd een fornuis met inductieplaat aangesloten op 2xL+2xN en geknepen tot 7kWh.
  4. De oude wasmachinegroep verwijderd. Op deze groep bleek nog 1 wcd te zitten en aangezien deze groep niet achter een aardlekschakelaar zat leek me dit niet zo veilig. WCD is van een kinderkamer en zit nu bij een bestaande groep er bij
  5. SD204 4-polige hoofdschakelaar toegevoegd zodat ik de aanvraag voor verzwaring van 1x35 naar 3x25 in kan schieten bij Stedin (de hoofdschakelaar wordt dus nu nog niet gebruikt).
NB er is nog voldoende suboptimaal aan de huidige kasten. Het plan is dan ook om de kasten geheel te vervangen (door ABB SN lijn) zodra de 3-fase aansluiting gerealiseerd wordt.

De plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen directe vragen op dit moment, maar vond het leuk om het resultaat te laten zien van de tips & hulp hier.
Wat is dit voor rare zeer onveilige bende. Het uitzetten van de hoofdschakelaar heeft geen spanningsvrij huis tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:36:
[...]

Wat is dit voor rare zeer onveilige bende. Het uitzetten van de hoofdschakelaar heeft geen spanningsvrij huis tot gevolg.
Sterker nog die hoofdschakelaar doet helemaal niks.

Ik denk dat die draden uit de meter te kort waren om daar op aan te sluiten. De bruine zou het kunnen redden maar die blauwe niet.

Mooiste was geweest uit de meter op die hoofdschakelaar en daar achter de rest van die meuk.

Dan had je dus die andere meuk moeten verplaatsen en de hoofdschakelaar zo dat de draden uit de meter het wel redden.

Ik doe dan meestal onder spanning even een wago op de draden uit de meter dan kun je op je gemak de rest verbouwen.

Mislukt ook wel eens dan moeten de zegels van de hoofdzekeringkast eraf, en daarna een kennis met zegelrecht inschakelen.

Vraag me overigens wel af wat die andere draden richting de meter daar doen... hebben ze nog een groep achter het meterbord langs geknutseld of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
itsjohan schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:35:
SD204 4-polige hoofdschakelaar toegevoegd zodat ik de aanvraag voor verzwaring van 1x35 naar 3x25 in kan schieten bij Stedin (de hoofdschakelaar wordt dus nu nog niet gebruikt).

De plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kast is absoluut niet voorbereid op een 3-fase aansluiting, het is niet een kwestie van een extra 4 polige schakelaar op de DIN-rail klikken en de kast is klaar om opgezet te worden naar 3x 25A.

Waar je de kast ook mee gaat vervangen, ik zou dat maar doen voordat de monteur van Stedin langs komt, ik kan mij niet voorstellen dat die dit aan gaat sluiten. Mocht die het wel aansluiten dan zit je daarna in het donker, want de monteur gaat echt niet de hoofdschakelaar op de 2 aardlekschakelaars aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Oilman schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Deze kast is absoluut niet voorbereid op een 3-fase aansluiting, het is niet een kwestie van een extra 4 polige schakelaar op de DIN-rail klikken en de kast is klaar om opgezet te worden naar 3x 25A.

Waar je de kast ook mee gaat vervangen, ik zou dat maar doen voordat de monteur van Stedin langs komt, ik kan mij niet voorstellen dat die dit aan gaat sluiten. Mocht die het wel aansluiten dan zit je daarna in het donker, want de monteur gaat echt niet de hoofdschakelaar op de 2 aardlekschakelaars aansluiten.
Idd vervangingswaardige kast 8)7

-2 draden onder 1 klem
-Afgaande groep achter meterbord langs
(ben heel benieuwd waar die voor zijn, is ongebruikelijk dat dit gedaan wordt)
-Blanke aarde dwars door de kast die ook niet echt lekker vast lijkt te zitten.
-Hoofschakelaar die geen functie heeft (eerder gevaarlijk je denkt iets af te schakelen).
-Zie net ook nog de twee kabels rechtsboven, die ingevoerd zijn zonder buis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YUwHIxlXFIke7CUPaydUuFW6mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rtp9hFrQb3exNW1l6OVOvtzy.jpg?f=user_large

Eventueel zijn er wel wat componenten herbruikbaar:
-Hoofdschakelaar
-Kookgroep
-ABB aardlekschakelaar
-ABB kastje (boven het meterbord zetten daarin de Hoofdschakelaar en een 3fase verdeelblok)

Andere kast is een prul.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begrijp @itsjohan zo dat hij de heleboel gaat vervangen, maar de draden nu te kort zijn, en dus bij de omzetting naar 3fase alleen de hoofdschakelaar aangesloten krijgt, en dan op dat moment de boel of zelf, of laat vervangen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
@MisterB @leonbong @Ronald.42 @Oilman @DeHollander jullie hebben allemaal gelijk maar zoals @onetime ook al aangeeft is dit tijdelijk voor de overgang naar 3 fasen.

Dus in plaats van @itsjohan er van langs te geven vind ik het juist positief dat hij het verstandig aanpakt door het minimale te doen om de boel veilig te krijgen zoals als de afdekking op de linker kastje plaatsen en het toevoegen van de benodigde hoofdschakelaar voor omzetting naar 3 fasen om daarna netjes op de netbeheerder te wachten en het te laten aanpakken ipv zelf verder onder spanning te gaan werken

Het plaatsen van die hoofdschakelaar is wel onder spanning gebeurd, dit was namelijk de oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQwL6ODL0B7FQAB6XrKU3_dl8WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z8IyYb57B9kcm5A94Q3tRzRp.jpg?f=user_large
(uit itsjohan in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1")
En daar kan je natuurlijk wat van vinden, een elektricien met zegelrecht puur voor het plaatsen van deze hoofdschakelaar was uiteraard beter maar daar zitten ook kosten aan en omdat die dubbele adereindhulzen er toch al waren was het plaatsten ‘relatief’ veilig, echter zou ik het alsnog niet aanraden trouwens. (maar zelf ook wel aangedurfd hebben.)

Andere keuze was een elektricien laten komen met zegelrecht en dan gelijk een op 3 fasen voorbereidde groepenkast laten plaatsen en pas daarna naar 3-fase om laten zetten, lijkt mij ook logischer maar blijkbaar zijn er voor @itsjohan goede redenen om dit pas na de omzetting te laten doen.
[edit:Misschien die twee aders van die groep die het meterbord in verdwijnt, ik weet niet of een elektricien met zegelrecht enkel de hoofdzekeringen mag uitdraaien of ook het hele meterbord mag openmaken om die groep te verwijderen of dat hiervoor sowieso de netbeheerder moet komen.]

Wat ik wel zou aanraden is deze situatie niet te lang te laten bestaan en een duidelijke sticker bij de huidige ‘hoofdschakelaar’ plaatsen dat dit nu geen hoofdschakelaar is zodat derden die niet van deze tijdelijk situatie op de hoogte zijn weten dat de kast daarmee niet in één handeling spanningsloos te maken is.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 29-01-2023 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsjohan
Vliegvlug schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:44:
@MisterB @leonbong @Ronald.42 @Oilman @DeHollander jullie hebben allemaal gelijk maar zoals @onetime ook al aangeeft is dit tijdelijk voor de overgang naar 3 fasen.
Dank @Vliegvlug ; je slaat de spijker op zijn kop. Ik kwam er pas achter wat voor zooitje die kast is toen ik de fornuisgroep wilde toevoegen en de boel open maakte. Ik snap & waardeer de kritiek van de rest, mijn uitgangspunt is echt geweest: laat ik de dingen die duidelijk onveilig zijn nu direct oplossen en dan een plan maken voor de totale vervanging op niet al te lange termijn.
DeHollander schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:18:
[...]

-2 draden onder 1 klem
-Afgaande groep achter meterbord langs
(ben heel benieuwd waar die voor zijn, is ongebruikelijk dat dit gedaan wordt)
-Blanke aarde dwars door de kast die ook niet echt lekker vast lijkt te zitten.
-Hoofschakelaar die geen functie heeft (eerder gevaarlijk je denkt iets af te schakelen).
-Zie net ook nog de twee kabels rechtsboven, die ingevoerd zijn zonder buis
  • Die 2 draden onder 1 klem hoort inderdaad niet. ik ga even kijken of ik die netjes op kan lossen.
  • De afgaande groep achter het meterbord is idioot, ik snap ook niet waarom maar ik ben bang dat een groot deel van de BG op die afgaande groep zit (daar is wel achter te komen natuurlijk). Hopelijk als Stedin hier is kan ik ontdekken waar de leiding loopt en hem uit muur of plafond vrij maken. Worst case blijft het zo tot de begane grond gerenoveerd wordt.
  • Blanke aarde: ik heb dit zo gelaten, maar dan achterlangs geleid, omdat de elektricien die de linkerkast heeft toegevoegd het zo aangelegd had. Ik kan deze natuurlijk vervangen door een 2,5mm VD draad, is dat een nettere oplossing? Hij zit (uiteraard) wel goed vast overigens.
  • De kabels zonder buis: eens, neem ik mee in de meterkast vervanging.
En daar kan je natuurlijk wat van vinden, een elektricien met zegelrecht puur voor het plaatsen van deze hoofdschakelaar was uiteraard beter maar daar zitten ook kosten aan en omdat die dubbele adereindhulzen er toch al waren was het plaatsten ‘relatief’ veilig, echter zou ik het alsnog niet aanraden trouwens. (maar zelf ook wel aangedurfd hebben.)
Ik was al bang dat iemand dat op zou vallen :) Eigenlijk was het plan om alleen de hoofdschakelaar toe te voegen en niet eens aan te sluiten, maar het pastte echt alleen door de niet meer gebruikte groep weg te halen en moest ik dus iets met die twee dubbele adereindhulzen. (Wel heel voorzichtig en stap voor stap gedaan maar daarmee inderdaad nog steeds geen aanrader.)
Andere keuze was een elektricien laten komen met zegelrecht en dan gelijk een op 3 fasen voorbereidde groepenkast laten plaatsen en pas daarna naar 3-fase om laten zetten, lijkt mij ook logischer maar blijkbaar zijn er voor @itsjohan goede redenen om dit pas na de omzetting te laten doen.
Of het een goede reden is en of het gaat werken weet ik (nog) niet: de ruimte in de meterkast is zoals je ziet erg beperkt. Ik wil Stedin vragen om de verzwaring uit te voeren en of ze gelijk het meterbord/hoofdaansluiting kunnen moderniseren, vandaar de volgorde. Ik hoop daarmee iets hoogte te winnen; de bovenkant meterbord zit nu op 1m69 en dan is er maar 33cm tot het plafond. Ik hoop dat dit iets compacter kan tegenwoordig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yccVUX778X8TbxZZuPmd1ZM7k_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rswtxYD8NWWKYEOFu5IIUPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als de hoodfschakelaar eenmaal netjes aangesloten is kan ik vervolgens de huidige kasten vervangen door een nette (voorbedrade) kast en de afgaande groepen opnieuw (maar dan netjes) aansluiten.
Wat ik wel zou aanraden is deze situatie niet te lang te laten bestaan en een duidelijke sticker bij de huidige ‘hoofdschakelaar’ plaatsen dat dit nu geen hoofdschakelaar is zodat derden die niet van deze tijdelijk situatie op de hoogte zijn weten dat de kast daarmee niet in één handeling spanningsloos te maken is.
Goed punt, ik ga er een duidelijke sticker bij plakken. thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
itsjohan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:29:
  • Die 2 draden onder 1 klem hoort inderdaad niet. ik ga even kijken of ik die netjes op kan lossen.
  • De afgaande groep achter het meterbord is idioot, ik snap ook niet waarom maar ik ben bang dat een groot deel van de BG op die afgaande groep zit (daar is wel achter te komen natuurlijk). Hopelijk als Stedin hier is kan ik ontdekken waar de leiding loopt en hem uit muur of plafond vrij maken. Worst case blijft het zo tot de begane grond gerenoveerd wordt.
  • Blanke aarde: ik heb dit zo gelaten, maar dan achterlangs geleid, omdat de elektricien die de linkerkast heeft toegevoegd het zo aangelegd had. Ik kan deze natuurlijk vervangen door een 2,5mm VD draad, is dat een nettere oplossing? Hij zit (uiteraard) wel goed vast overigens.
  • De kabels zonder buis: eens, neem ik mee in de meterkast vervanging.
Of het een goede reden is en of het gaat werken weet ik (nog) niet: de ruimte in de meterkast is zoals je ziet erg beperkt. Ik wil Stedin vragen om de verzwaring uit te voeren en of ze gelijk het meterbord/hoofdaansluiting kunnen moderniseren, vandaar de volgorde. Ik hoop daarmee iets hoogte te winnen; de bovenkant meterbord zit nu op 1m69 en dan is er maar 33cm tot het plafond. Ik hoop dat dit iets compacter kan tegenwoordig:
[Afbeelding]

Als de hoodfschakelaar eenmaal netjes aangesloten is kan ik vervolgens de huidige kasten vervangen door een nette (voorbedrade) kast en de afgaande groepen opnieuw (maar dan netjes) aansluiten.

[...]

Goed punt, ik ga er een duidelijke sticker bij plakken. thnx!
Als de oplossing (nieuwe kast) op redelijke termijn in de pen zit zou ik me er allemaal niet te druk om maken. Had je startpost maar 1/2 gelezen 8)7 Goed bezig!

Wil je het toch nog tijdelijk oplossen:
2,5mm is te dun om die rails onderling te verbinden moet 6mm2 vds zijn.
Dubbele draad wago`s en dinrailhouder Ben geen fan van dit soort blokjes daar klemt 2,5mm niet lekker in.

Misschien Stedin vragen of er gelijk een houten plaat tegen de muur gemaakt kan worden. Eventueel zelf leveren en vooraf op maat maken. Daarna alles opnieuw er tegen plaatsen.

Je hebt nog ruimte 1 kast (1 rij 12 modulen) boven het meterbord. Links naast die kast z`n zelfde kast. Daaronder 1 kast (2 rijen 24 modulen) omlaag naast het meterbord, daarin een 2 rijen buisinvoer.
Heb dat al vaker voorbij zien komen en zelf ook gedaan (ook te weinig ruimte ;) )

Mochten ze idd zakken, kan je meer kwijt. Afhankelijk van je toekomstplannen is het geen slecht idee om ruimte over te hebben (vrije modules) Dus je kast ruim op te zetten. :)
Heb zelf nu 1 rij helemaal vrij voor 3 fase automaten (zie een EV lader in de toekomst)
De kosten van 1 kast extra wegen niet op tegen het werk dat je er van hebt om het aan te passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Dus in plaats van @itsjohan er van langs te geven vind ik het juist positief dat hij het verstandig aanpakt door het minimale te doen om de boel veilig te krijgen zoals als de afdekking op de linker kastje plaatsen en het toevoegen van de benodigde hoofdschakelaar voor omzetting naar 3 fasen om daarna netjes op de netbeheerder te wachten en het te laten aanpakken ipv zelf verder onder spanning te gaan werken
Veiliger is het mogelijk op een aantal punten, zoals de WCD die nu wel achter een aardlekschakelaar zit, maar het blijft een onveilig geheel en op het moment dat Stedin de boel omzet naar 3 fase, dan is het donker in huis.

@itsjohan Stedin monteur wisselt enkel de meter om en sluit de 2 extra aders aan op de hoofdschakelaar, that's it. Alles wat de monteur nog meer doet is mazzel, maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Aardedraad tussen 2 stukken rails behoort uit mijn hoofd 6 mm2 te zijn, maar 2.5 mm2 geisoleerd is alvast beter dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, in het huis wil ik enkele lampen verplaatsen.
En hierbij plaats ik K25 kabelgoten van Attema en systeemdoosdeksels.
Maar over een ding kwam ik niet uit.
Welke kabels men gebruik men in een in kabelgoot voor een lamp?

VD draad zwart 1,5,mm2 en VD draad blauw 2,5mm2 ?
of
Huishoudsnoer van 0,75mm2 ?

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 29-01-2023 21:36 ]

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MedionAkoya Ik weet wat dit betreft niet wat hoort, wel wat ik zou doen; een enkele (plafond)lamp verplaatsen? Gewoon tweeling snoer. Na de K25 weer stopcontact en meer? Installatiedraad.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Oilman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:52:
[...]

@itsjohan Stedin monteur wisselt enkel de meter om en sluit de 2 extra aders aan op de hoofdschakelaar, that's it. Alles wat de monteur nog meer doet is mazzel, maar daar zou ik niet vanuit gaan.
Het zou me eerlijk gezegd ook niet verbazen als de Stedin monteur er wel wat mee moet als hij zo’n situatie tegen komt en niet gewoon kan doen alsof hij het niet gezien heeft.
Lijkt mij namelijk niet mogen dat de draden van een eindgroep door het meterbord lopen en de kans dat Stedin die situatie tolereert wanneer eenmaal geconstateerd klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:26:
Hoi, in het huis wil ik enkele lampen verplaatsen.
En hierbij plaats ik K25 kabelgoten van Attema en systeemdoosdeksels.
Maar over een ding kwam ik niet uit.
Welke kabels men gebruik men in een in kabelgoot voor een lamp?

VD draad zwart 1,5,mm2 en VD draad blauw 2,5mm2 ?
of
Huishoudsnoer van 0,75mm2 ?
VMVL is een andere afkorting voor huishuidsnoer en ook verkrijgbaar in iets dikker dan dropveter. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
onetime schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:31:
@MedionAkoya Ik weet wat dit betreft niet wat hoort, wel wat ik zou doen; een enkele (plafond)lamp verplaatsen? Gewoon tweeling snoer. Na de K25 weer stopcontact en meer? Installatiedraad.
Attema geeft aan dat k25 geschikt is voor los vd-draad zou ik persoonlijk niet zo snel doen maar het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Vliegvlug schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Het zou me eerlijk gezegd ook niet verbazen als de Stedin monteur er wel wat mee moet als hij zo’n situatie tegen komt en niet gewoon kan doen alsof hij het niet gezien heeft.
Lijkt mij namelijk niet mogen dat de draden van een eindgroep door het meterbord lopen en de kans dat Stedin die situatie tolereert wanneer eenmaal geconstateerd klein is.
Bij een BPM lopen de draden van een eindgroep ook door het meterbord :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

John245 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Bij een BPM lopen de draden van een eindgroep ook door het meterbord :)
offtopic:
Wat is een BPM? Je bent de eerste die het noemt in dit topic en de context maakt het voor mij niet duidelijker:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
True schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:38:
[...]

offtopic:
Wat is een BPM? Je bent de eerste die het noemt in dit topic en de context maakt het voor mij niet duidelijker:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Bruto productie meter. Denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb bij een oude installatie, gegarandeerd meer dan 45 jaar oud, bedrading voor een nachtstroom-geschakelde boiler die achter de meter langs liep, los gemaakt en er uit getrokken. Boiler al ~30jaar weg.
Kwam van een groep na de hoofdschakelaar in een 3x 25A aansluiting. Ja die hoofdschakelaar was 45jaar geleden al aanwezig. Het boiler deel naast het meterbord was niet verzegeld en heb ik ook verwijderd.
edit: ik weet niet wanneer het toonfrequent relais het niet meer deed.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 29-01-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
itsjohan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:29:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Ik ben bang dat dit de minimale hoogte is. Hier net overgegaan op 3F, en die vult heel het meterbord van 22x33 cm.

Of ze de hoofdaansluiting voor je willen verplaatsen is ook maar de vraag: die zit goed, en die aanvoerkabel raak je niet zo gemakkelijk kwijt. Feitelijk wil je een verlegging van je aansluiting.

Je kunt hooguit proberen om een plank (22 mm dik) klaar te zetten, en aan de monteur uit te leggen dat je graag de boel op een plank wilt zetten. Bij mij zat de aansluiting over een randje heen zodat de hoofdzekeringskast niet op het meterbord aansloot, en dat vonden ze zelf niet kunnen. Ik had toen al een passende plank klaarstaan, stroom getapt bij de buren zodat ik kon boren terwijl de beste man van de koffie genoot. Maar veel extra tijd heb je niet. (Echter, bij mij moesten ook de gasmeter vervangen omdat die geen DSMR5 sprak - wellicht kun je in dat tijdsvenster iets doen, al hangt het erg van de electriciën af of hij je in de buurt wil hebben of niet.)

Plan B is dat je later een plank in een omgekeerde L-vorm maakt, die links- en boven het meterbord loopt. Dus alleen je eigen kast op kunt monteren. Komt ie iets naar voren.

Ik zou met de huidige hoogte een half-hoge kast boven het bord plaatsen, en een normale kast links. Dan heb je alle ruimte.

Wat ik zeker wel zou doen, is een voorbedrade kast klaarleggen: zo te zien heb je geen hoofdautomaten, dus de hoofdschakelaar van je huidige kast overzetten in je nieuwe kast kan dus niet zomaar achteraf! Belangrijk is vooral dat je alle elektra eromheen al loskoppelt/van de muur trekt, zodat je (nou ja, de electriciën) vrij kunt werken. (Maar meet elke draad voor je hem lostrekt, gezien de spaghetti.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
Oilman schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Veiliger is het mogelijk op een aantal punten, zoals de WCD die nu wel achter een aardlekschakelaar zit, maar het blijft een onveilig geheel en op het moment dat Stedin de boel omzet naar 3 fase, dan is het donker in huis.

Aardedraad tussen 2 stukken rails behoort uit mijn hoofd 6 mm2 te zijn, maar 2.5 mm2 geisoleerd is alvast beter dan wat je nu hebt.
Stedin vervangt alle draden 1 omdat de huidige meter verdwijnt en een 3 fase model is en 2 de oude bedrading massief is en vervangen gaat worden door flex 6 of 10 mm2.

@itsjohan Hoeft alleen te zorgen dat Stedin op het moment vervanging de nieuwe 3f+n hoofdschakelaar aansluitbaar is. Met wat koffie is dat wel te regelen meestal. Mooiste zou zijn dat wat nu aan de hoofdschakelaar zit al dan niet tijdelijk aan de bovenzijde zou zitten.

Nu doe ik dat werk al heel lang niet meer, maar ook 30 jaar geleden hadden mensen wel eens een nieuwe groepenkast klaar liggen. Kwestie na spanning eraf even koffie drinken.en na 10 minuten hangt de nieuwe kast er wel. Nieuwe meter erop en draad eraan , succes met uw nieuwe meter en kast wensen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ronald.42 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Bruto productie meter. Denk ik....
correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Morgen komt een elektricien langs vanwege 3f batterij omvormer problemen ik wil dan zoveel als mogelijk meten en uitsluiten. Heb jullie hulp hier eerder voor gevraagd en gekregen waarvoor dank.

Ik heb een kWh meter geïnstalleerd die ik uitlees en zie daar dat fasen niet 120 graden verschoven zijn? Is dat een probleem? Anderen 3f apparaten werken wel goed. Het is een links draaiend veld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqKhwVL6qvK4xj6BhDgvDKsTBLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5T9hcJw5PwMV8HK2mXiEGZd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Zouden ferriet kernen per fase iets uitmaken om EMI storing te filteren? Heb dat nog nooit in een meterkast gezien. Wil het wel proberen als iemand weet of het kan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:04:
Ik heb een kWh meter geïnstalleerd die ik uitlees en zie daar dat fasen niet 120 graden verschoven zijn? Is dat een probleem? Anderen 3f apparaten werken wel goed. Het is een links draaiend veld.

[Afbeelding]
Kijk nog eens als je op 3 fasen stroom afneemt? Phase C doet nu 0,00A, de rest is niet zichtbaar maar veel zal het ook niet zijn met 70W totale afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Laatst online: 18:25
Klein vraagje, mag ik een uitgaande groep ook naar beneden uit de kast laten komen?
Ik wil de groep 'buitenverlichting' naar onder verplaatsen zodat het er netter uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6dij1YvbyIU6jt4qhY6eviFjaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB0dTJDwaMlYwdyJDFrcTYih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
jannus66 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:02:
Klein vraagje, mag ik een uitgaande groep ook naar beneden uit de kast laten komen?
Ik wil de groep 'buitenverlichting' naar onder verplaatsen zodat het er netter uitziet.
[Afbeelding]
Dat mag, wel buis invoerstuk gebruiken. Waarom geen 2 rijen ABB kast er naast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
jannus66 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:02:
[Afbeelding]
Probeer na te gaan uit welke tijd je ABB materiaal komt. Er is ooit een terughaalactie voor de 0903.741 geweest. Zie ook https://www.productwaarsc...e-aardlekschakelaars-abb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
DeHollander schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Dat mag, wel buis invoerstuk gebruiken. Waarom geen 2 rijen ABB kast er naast ?
Die ene Eaton kast had ik al. Toen had ik geen ruimte voor een 2e ABB kast. Later ruimte gemaakt, maar ga de Eaton kast niet weggooien. Tenzij ik echt veel meer ruimte nodig heb. Dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
jeronimo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Probeer na te gaan uit welke tijd je ABB materiaal komt. Er is ooit een terughaalactie voor de 0903.741 geweest. Zie ook https://www.productwaarsc...e-aardlekschakelaars-abb/
Uit 2018.

Maar bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xander schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Kijk nog eens als je op 3 fasen stroom afneemt? Phase C doet nu 0,00A, de rest is niet zichtbaar maar veel zal het ook niet zijn met 70W totale afname.
Doe ik, gaat om een warmtepomp die op dat moment "uit" stond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HDMNederland
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-02-2023
leonbong schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Deze erkende installateur is niveau beunhaas, deze oplossing voor de kookplaat is ronduit brandgevaarlijk.

Beste heer,

in dit topic is onze naam gevallen waardoor wij dit topic zijn gaan volgen.
Doordat onze naam is gevallen voelen wij ons genoodzaakt om een reactie te geven.

Het is inmiddels gebleken dat een andere installateur deze groepenkast heeft gemonteerd.

Wij zelf zijn inmiddels ook op locatie geweest in opdracht van deze installateur om een aanpassing te doen.
Het verhaal zoals uitgelegd op dit forum met de bijhorende vraag, waarop u onder andere heeft geantwoord, blijkt in de praktijk ook anders in elkaar te steken.

Na inspectie op locatie hebben wij geconstateerd dat de installatie vanaf de groepenkast naar de keuken niet klopt. Dit hebben wij met de klant besproken en uitgelegd. Ook hebben wij aangegeven dat wij de situatie zoals deze nu is niet zo achter willen laten omdat dit niet veilig is. Door de betreffende groep los te koppelen wilden wij dit deel van de installatie spanningsloos maken, zodat de installatie aangepast kan worden volgens de huidige geldende normen. Na deze aanpassing zou de groep dan weer in gebruik genomen kunnen worden.

De reactie van de klant was: Het heeft al 30 jaar zo gewerkt, dus er wordt niks losgekoppeld.

Volgens de bewoner en de zoon (na tips en advies via dit forum) zouden wij de huidige aansluiting aan moeten passen door de bestaande bedrading aan te sluiten op 2 verschillende fases en 1 nul. Zodat de perilex aansluiting in de keuken gevoed zou worden door 2 verschillende fases en door een gedeelde nul.

Op deze manier zouden de wcd´s die op de perilex aansluiting in de keuken aangesloten zitten allebei een aparte groep hebben en zou er geen overbelasting meer plaats vinden.

Misschien ook wel handig om te weten:

Vanaf de groepenkast naar de perilex aansluiting in de keuken loopt een leiding met hierin 4 draden ( 2x fase/bruin, 1x nul/blauw, 1x aarde/geel-groen )

Op deze perilex aansluiting zit een perilex stekker met daaraan een 5-aderige kabel
Op deze kabel zitten 2 wcd´s aangesloten ( ieder wcd heeft een eigen fase draad en de nul is door gekoppeld )

Hier heeft u zeker gelijk wat betreft uw opmerking "niveau beunhaas"
Dit heeft echter geen betrekking op ons voor de duidelijkheid.

Wij hebben uiteraard het geheel niet aangesloten zoals gevraagd is door de klant, een vraag gebaseerd op de informatie verkregen door dit forum. Wij hebben de klant geïnformeerd wat er wel moet gebeuren om de installatie juist en veilig te maken. Dit werd resoluut afgewezen met een dringend verzoek om de groepenkast weer dicht te maken, alles te laten zoals het is en te vertrekken.

Hieraan hebben wij wel gehoor gegeven, met de mededeling dat de situatie onveilig is en aangepast MOET worden.

Wij voeren geen werkzaamheden uit waar wij niet achter staan. Wij voeren geen werkzaamheden uit die een onveilige situatie creëren. De beunhaas waar u het over heeft is diegene die het geheel destijds zo heeft gemaakt.

Ter afsluiting:
De monteur die de groepenkast heeft vervangen is verkeerd geïnformeerd door de klant, met de juiste informatie had hij deze nooit zo aangesloten. De informatie die gegeven is heeft klant gebaseerd op informatie verkregen via onder andere dit topic. Informatie gegeven via onder andere dit topic gebaseerd op onvolledige en onjuiste gegevens verstrekt door de klant.

Hopelijk heeft u nu een beter inzicht in de situatie zoals deze werkelijk is en is uw mening wat betreft beunhaas bijgesteld ;)

Indien u vragen heeft of meer informatie wenst kunt u altijd contact met ons op nemen via

www.hdm-nederland.nl

Wij beantwoorden uw vragen graag!

Met vriendelijke groet,

HDM Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De bewoner had het voor de helft goed begrepen. De Perilex moet op twee fasen om het veilig te krijgen. Dat klopt.

Dat kan echter niet met n
De 1-fase aardlekschakelaar die er nu zit. De netste oplossing is dan ook een 3-fase aardlekautomaat, waarvan een fase ombedraad blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HDMNederland schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Doordat onze naam is gevallen voelen wij ons genoodzaakt om een reactie te geven.

Het is inmiddels gebleken dat een andere installateur deze groepenkast heeft gemonteerd.

Wij zelf zijn inmiddels ook op locatie geweest in opdracht van deze installateur om een aanpassing te doen.
Het verhaal zoals uitgelegd op dit forum met de bijhorende vraag, waarop u onder andere heeft geantwoord, blijkt in de praktijk ook anders in elkaar te steken.

Na inspectie op locatie hebben wij geconstateerd dat de installatie vanaf de groepenkast naar de keuken niet klopt. Dit hebben wij met de klant besproken en uitgelegd. Ook hebben wij aangegeven dat wij de situatie zoals deze nu is niet zo achter willen laten omdat dit niet veilig is. Door de betreffende groep los te koppelen wilden wij dit deel van de installatie spanningsloos maken, zodat de installatie aangepast kan worden volgens de huidige geldende normen. Na deze aanpassing zou de groep dan weer in gebruik genomen kunnen worden.

De reactie van de klant was: Het heeft al 30 jaar zo gewerkt, dus er wordt niks losgekoppeld.

Volgens de bewoner en de zoon (na tips en advies via dit forum) zouden wij de huidige aansluiting aan moeten passen door de bestaande bedrading aan te sluiten op 2 verschillende fases en 1 nul. Zodat de perilex aansluiting in de keuken gevoed zou worden door 2 verschillende fases en door een gedeelde nul.

Op deze manier zouden de wcd´s die op de perilex aansluiting in de keuken aangesloten zitten allebei een aparte groep hebben en zou er geen overbelasting meer plaats vinden.

Vanaf de groepenkast naar de perilex aansluiting in de keuken loopt een leiding met hierin 4 draden ( 2x fase/bruin, 1x nul/blauw, 1x aarde/geel-groen )

Op deze perilex aansluiting zit een perilex stekker met daaraan een 5-aderige kabel
Op deze kabel zitten 2 wcd´s aangesloten ( ieder wcd heeft een eigen fase draad en de nul is door gekoppeld )

Wij hebben uiteraard het geheel niet aangesloten zoals gevraagd is door de klant, een vraag gebaseerd op de informatie verkregen door dit forum. Wij hebben de klant geïnformeerd wat er wel moet gebeuren om de installatie juist en veilig te maken. Dit werd resoluut afgewezen met een dringend verzoek om de groepenkast weer dicht te maken, alles te laten zoals het is en te vertrekken.

Hieraan hebben wij wel gehoor gegeven, met de mededeling dat de situatie onveilig is en aangepast MOET worden.

Wij voeren geen werkzaamheden uit waar wij niet achter staan. Wij voeren geen werkzaamheden uit die een onveilige situatie creëren. De beunhaas waar u het over heeft is diegene die het geheel destijds zo heeft gemaakt.

Ter afsluiting:
De monteur die de groepenkast heeft vervangen is verkeerd geïnformeerd door de klant, met de juiste informatie had hij deze nooit zo aangesloten. De informatie die gegeven is heeft klant gebaseerd op informatie verkregen via onder andere dit topic. Informatie gegeven via onder andere dit topic gebaseerd op onvolledige en onjuiste gegevens verstrekt door de klant.

Hopelijk heeft u nu een beter inzicht in de situatie zoals deze werkelijk is en is uw mening wat betreft beunhaas bijgesteld ;)

Indien u vragen heeft of meer informatie wenst kunt u altijd contact met ons op nemen via

www.hdm-nederland.nl

Met vriendelijke groet,

HDM Nederland
Er blijft gewoon een hoop verwarring of onduidelijkheden de ronde doen over koken op elektra. Laatst ook eindeloos met een niet-kenner in discussie geweest. Kreeg niet uitgelegd hoe een kookgroep op 3 fase gewoon verre van ideaal is.

De verwarring over goed en veilig elektra gebruik wordt ook niet geholpen als een ervaren elektricien 5x2.5 neerlegt voor een (tijdelijke 1f) aansluiting die >30A kan trekken. Direct op de hoofdzekering want dat kon makkelijk en een groep ertussen was niet nodig.

Regels veranderen te vaak of zijn te dubbelzinnig uitgelegd om begrijpelijk te zijn zonder universitaire studie.

Ja de focus hier ligt op de fouten die men hier ziet en het tot op de kleinste details uitpluizen van de meest ideale situatie, wij zijn dan ook geen doorsnee eindgebruiker van de technische installatie.

Volgens mij was de enige referentie naar uw bedrijf de onduidelijke herkomst van jullie materiaal, de installateur in kwestie werd separaat van uw naam beoordeeld op de verstrekte informatie.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
HDMNederland schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Beste heer,

Ter afsluiting:

www.hdm-nederland.nl

Met vriendelijke groet,

HDM Nederland
Ik heb jullie nooit bij naam genoemd. Maar ik ben nog steeds van mening dat het een onveilige situatie. Waarbij een goede monteur het weigert het zo aan te sluiten.
Het is een slechte zaak dat het toch is gebeurd is.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 31-01-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xander schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Fasen nu nog dichter bij elkaar! Geen issues verder met apparatuur maar is dit normaal? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgW-IX9YzXH73tiwSMoTIC4RQb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRzJGAnR1LPwVHEpjPhedtdI.jpg?f=fotoalbum_large

@Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Fasen nu nog dichter bij elkaar! Geen issues verder met apparatuur maar is dit normaal? [Afbeelding]

@Xander
Dat lijkt mij niet normaal. Maar geen idee wat deze variabele van deze meter normaliter precies moet teruggeven, ik ken het niet...

Zijn deze in een ideale wereld 0, 120 en 240 of zijn ze allemaal 0 en zie je nu per fase de afwijking van normaal? Dan verwacht je juist 3x ongeveer dezelfde waarde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lees dat ding eens rechtstreeks uit? Dit ziet er uit als HomeAssistant, dus dan kan je die niet blind vertrouwen als het zoveel afwijkt van wat er verwacht wordt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik kreeg net antwoord per dm. Meter kan het niet uitlezen maar zit wel geïmplementeerd in de software die wel een waarde geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tim6izFoEvRO1xh6xblRX-V606o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYoxoU41y7G0ZaL1rMzJ1u3c.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder vaag. Maar goed ik zal het morgen eens laten meten door de elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:11
Vaevictis_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:54:
Ik kreeg net antwoord per dm. Meter kan het niet uitlezen maar zit wel geïmplementeerd in de software die wel een waarde geeft?

[Afbeelding]

Bijzonder vaag. Maar goed ik zal het morgen eens laten meten door de elektricien.
Lijkt wel alsof hij de Cos phi (arbeidsfactor) meet. Maar dan nog is dat een flinke cos phi. Daar zal de energiemaatschappij niet blij mee zijn.

De waarden van de cos phi in de eerste post zijn wat dat betreft een stuk beter.

Edit: blijft een beetje vaag wat er nou precies gemeten wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 31-01-2023 22:02 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Skynett schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Lijkt wel alsof hij de Cos phi (arbeidsfactor) meet. Maar dan nog is dat een flinke cos phi. Daar zal de energiemaatschappij niet blij mee zijn.

De waarden van de cos phi in de eerste post zijn wat dat betreft een stuk beter.

Edit: blijft een beetje vaag wat er nou precies gemeten wordt.
Ja want staat gewoon in de esphome en modbus documentatie van eastron zelf. https://esphome.io/components/sensor/sdm_meter.html# |:(
Pagina: 1 ... 287 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.