Dat is natuurlijk onzin, rechtstreeks uitlezen zal niets veranderen. Het komt uit ESPHome die modbus registers uitleest en doorgeeft aan Home Assistant. Rechtstreeks uitlezen zal exact hetzelfde opleveren want ik krijg deze waarden ook in ESPHome te zien.Ethirty schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:34:
Lees dat ding eens rechtstreeks uit? Dit ziet er uit als HomeAssistant, dus dan kan je die niet blind vertrouwen als het zoveel afwijkt van wat er verwacht wordt.
Ok de elektricien heeft alles samen met mij kunnen uitsluiten. Links draaiveld (rechts maakte niets uit), aardweerstand van 5 ohm, aarden behuizing. Blijft 21V lekstroom tussen nul en aarde lopen bij de omvormer.:strip_exif()/f/image/rp4MSJRq9fPTK2BZcxC4nOZb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rp4MSJRq9fPTK2BZcxC4nOZb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/veRoqKo4ybiI1ncaZwJmyrTz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-02-2023 10:09 ]
Kun je je probleem toelichten? (Of een linkje plaatsen naar een eerdere post waarin je dat hebt uitgelegd?).Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:08:
Ok de elektricien heeft alles samen met mij kunnen uitsluiten. Links draaiveld (rechts maakte niets uit), aardweerstand van 5 ohm, aarden behuizing. Blijft 21V lekstroom tussen nul en aarde lopen bij de omvormer.
En wat moet ik me voorstellen bij 21 V lekstroom?
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2023 10:19 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Geen idee waar het vandaan komt, maar tussen N en PE loopt 23V alleen op de groep waar de omvormer op zit aangesloten.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij 21 V lekstroom?
Dat je een spanningsverschil hebt tussen je nul en aarde en dat er dus ongewenst stroom weglekt via een niet gewenste route.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij 21 V lekstroom?
Probleem heb ik eerder hier gepost. Gaat om een Sunways batterij omvormer waarachter het hele huis (minus grootverbruikers) is aangesloten.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Kun je je probleem toelichten? (Of een linkje plaatsen naar een eerdere post waarin je dat hebt uitgelegd?).
En wat moet ik me voorstellen bij 21 V lekstroom?
Volts lopen niet.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:18:
Geen idee waar het vandaan komt, maar tussen N en PE loopt 23V alleen op de groep waar de omvormer op zit aangesloten.
En de nullen (en aardes) zitten in de meterkast toch allemaal aan elkaar? Hoe kun je dan alleen bij je PV-systeem daar 21 Volt verschil meten? Dat lijkt me erg bijzonder en zeker reden voor nader onderzoek.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De omvormer geeft ook een NULL fault en gaat dan na een een random tijd uit en herstart waardoor het hele huis zonder stroom zit.thomasv schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Dat je een spanningsverschil hebt tussen je nul en aarde en dat er dus ongewenst stroom weglekt via een niet gewenste route.
@lucas321 HDM Nederland heeft een post gemaakt over de situatie van jouw kookgroep op 1 fase die nu maar 1 nul gebruikt maar waar via een uitgesplitste perilex wcd nu twee zware keukenapparaten op zijn aangesloten.
Ze hadden je echter niet getagd dus jij hebt het waarschijnlijk niet gezien, vandaar dat ik het even doe.
Zorg dat je dit zsm oplost!
Doe je het niet voor jezelf dan voor je buren want een brand als gevolg van een overbelasten nul draad zullen zij niet op zitten te wachten.
Ze hadden je echter niet getagd dus jij hebt het waarschijnlijk niet gezien, vandaar dat ik het even doe.
Zorg dat je dit zsm oplost!
Doe je het niet voor jezelf dan voor je buren want een brand als gevolg van een overbelasten nul draad zullen zij niet op zitten te wachten.
Dat is dus het probleem. Je verwacht nu van de lezers hier dat ze dat allemaal onthouden (tussen alle andere probleemgevallen die hier voorbij komen), of dat helemaal terug gaan zoeken, terwijl je zelf ook even een linkje zou kunnen posten naar je oorspronkelijke probleem (of dat gewoon quoten).Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:20:
Probleem heb ik eerder hier gepost.
Het is geen PV systeem maar een batterij systeem. PV is hier niet op aangesloten.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Volts lopen niet.
En de nullen (en aardes) zitten in de meterkast toch allemaal aan elkaar? Hoe kun je dan alleen bij je PV-systeem daar 21 Volt verschil meten? Dat lijkt me erg bijzonder en zeker reden voor nader onderzoek.
Het feit dat nul en aarde bij elkaar zitten in de meterkast, en dat er toch iets gemeten wordt, geeft een probleem aan omdat het dus niet via de meterkast loopt inderdaad. Dus ongewenste route.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Volts lopen niet.
Volts lopen niet nee, geven een spanningsverschil of een potentiaalverschil aan. Er is potentieel stroom die kan lopen. En dat wil je niet, je wilt gewoon 0V tussen nul een aarde meten, overal.
En dat is ook overal 0, met afgeschakelde groepen. In de meterkast, deze opstelling hangt in de garage met een verdeelkast. Daar is ook alles geaard via AC en loopt naar de MK ook behuizing geaard.thomasv schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:22:
[...]
Het feit dat nul en aarde bij elkaar zitten in de meterkast, en dat er toch iets gemeten wordt, geeft een probleem aan omdat het dus niet via de meterkast loopt inderdaad. Dus ongewenste route.
Volts lopen niet nee, geven een spanningsverschil of een potentiaalverschil aan. Er is potentieel stroom die kan lopen. En dat wil je niet, je wilt gewoon 0V tussen nul een aarde meten, overal.
Alleen op de groep van de batterij omvormer staat er spanning tussen N en PE. Volts lopen inderdaad niet.
Ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat de batterij omvormer de boosdoener is. Alles is uitgesloten.
Het vreemde is dat de vorige batterij omvormer ook dit zelfde euvel had. Was ook chinese fabrikant. Lijkt toch iets niet goed te gaan qua ontwerp. Destijds is het "opgelost" door de controle op lekstroom uit te zetten met firmware update.
[ Voor 17% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-02-2023 10:28 ]
Controle op lekstroom uitzetten is geen oplossing, is een pleister op een open wond.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:24:
[...]
En dat is ook overal 0, met afgeschakelde groepen. In de meterkast, deze opstelling hangt in de garage met een verdeelkast. Daar is ook alles geaard via AC en loopt naar de MK ook behuizing geaard.
Alleen op de groep van de batterij omvormer staat er spanning tussen N en PE. Volts lopen inderdaad niet.
Ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat de batterij omvormer de boosdoener is. Alles is uitgesloten.
Het vreemde is dat de vorige batterij omvormer ook dit zelfde euvel had. Was ook chinese fabrikant. Lijkt toch iets niet goed te gaan qua ontwerp. Destijds is het "opgelost" door de controle op lekstroom uit te zetten met firmware update.
Vaevictis_ in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:22:
[...]
Dat is dus het probleem. Je verwacht nu van de lezers hier dat ze dat allemaal onthouden (tussen alle andere probleemgevallen die hier voorbij komen), of dat helemaal terug gaan zoeken, terwijl je zelf ook even een linkje zou kunnen posten naar je oorspronkelijke probleem (of dat gewoon quoten).
Dat weet ik ook wel, maar ben wel afhankelijk van leverancier hierin. Die moet het oplossen. Ik vraag me af of het een ontwerpfout is. Dit is niet met software te fixen lijkt me.thomasv schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:30:
[...]
Controle op lekstroom uitzetten is geen oplossing, is een pleister op een open wond.
Heeft die batterij omvormer wel alle Europese testen doorstaan?Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:24:
[...]
En dat is ook overal 0, met afgeschakelde groepen. In de meterkast, deze opstelling hangt in de garage met een verdeelkast. Daar is ook alles geaard via AC en loopt naar de MK ook behuizing geaard.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Volgens de importeur wel. Ik heb de omvormer ook op de juiste safety level gezet misschien kunnen jullie hier iets mee zegt mij vrij weinig.John245 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Heeft die batterij omvormer wel alle Europese testen doorstaan?
:strip_exif()/f/image/xBMNRWKZVbTWxEERSIWlWUTO.jpg?f=fotoalbum_large)
Schakelt de automaat van de inverter "toevallig" ook de nul? Want dan zou de nuldraad gaan zweven tov aarde en is het niet vreemd dater een spanningsverschil optreedt tussen nul en aarde.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:24:
[...]
En dat is ook overal 0, met afgeschakelde groepen.
Hoeft niet als je TT aardsysteem hebt zitten nul en aarde niet aan elkaar.Andrehj schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Volts lopen niet.
En de nullen (en aardes) zitten in de meterkast toch allemaal aan elkaar?
TT = Met eigen aardelektrode, waarschijnlijk het meest voorkomend in NL voor woonhuizen.
TN = Aarde komt via de voedingskabel van netbeheerder.
IT = Komt eigenlijk niet voor in NL voor woonhuizen. (Er zal nu vast iemand reageren dat zijn huis het wel heeft maar dat zijn echt uitzonderingen).
Als je een groot potentiaalverschil hebt tussen nul en aarde is mogelijk je aardelektrode niet goed bij een TT systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 01-02-2023 10:59 ]
Is inderdaad tt stelsel met eigen aardpen. Maar de aardweerstand is 10 ohm dus daar kan het niet aan liggen?leonbong schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:56:
[...]
Hoeft niet als je TT aardsysteem hebt zitten nul en aarde niet aan elkaar.
TT = Met eigen aardelektrode, waarschijnlijk het meest voorkomend in NL voor woonhuizen.
TN = Aarde komt via de voedingskabel van netbeheerder.
IT = Komt eigenlijk niet voor in NL voor woonhuizen. (Er zal nu vast iemand reageren dat zijn huis het wel heeft maar dat zijn echt uitzonderingen).
Als je een groot potentiaalverschil hebt tussen nul en aarde is mogelijk je aardelektrode niet goed bij een TT systeem.
Geen idee, is gewoon met nul draad aangesloten? Ik kan wel een foto sturen van de automaat?Hermarcel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Schakelt de automaat van de inverter "toevallig" ook de nul? Want dan zou de nuldraad gaan zweven tov aarde en is het niet vreemd dater een spanningsverschil optreedt tussen nul en aarde.
Vreemd verhaal. Een aardweerstand van 5 Ohm is hoog. Zeker na de regenval de laatste week. Woon je op zandgrond ? Wat voor spanning is er bij de omvormer gemeten tussen fase en nul ? En tussen fase en aarde. Daar moet het verschil van 21 Volt ook zichtbaar zijn.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:08:
Ok de elektricien heeft alles samen met mij kunnen uitsluiten. Links draaiveld (rechts maakte niets uit), aardweerstand van 5 ohm, aarden behuizing. Blijft 21V lekstroom tussen nul en aarde lopen bij de omvormer.
Ok de elektricien vertelde me dat 5 Ohm normaal is en dat het tot 166 Ohm mag. Volgens mij wel zandgrond (de Meern). Tussen fase en nul en tussen fase en aarde weet ik niet zo. Maar de electrien heeft alles doorgemeten.devriesjande schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:14:
[...]
Vreemd verhaal. Een aardweerstand van 5 Ohm is hoog. Zeker na de regenval de laatste week. Woon je op zandgrond ? Wat voor spanning is er bij de omvormer gemeten tussen fase en nul ? En tussen fase en aarde. Daar moet het verschil van 21 Volt ook zichtbaar zijn.
er was een neem ik aan 'echte' electricieen - heeft die ook nog een conclusie getrokken of alleen gemeten en snapt er ook geen reet van ....
Ja hij was al eerder tot conclusie gekomen dat het aan de omvormer ligt omdat we nu alles hebben uitgesloten.MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:39:
er was een neem ik aan 'echte' electricieen - heeft die ook nog een conclusie getrokken of alleen gemeten en snapt er ook geen reet van ....
Ik heb ook een hoog grondwaterstand staat 5 cm in de kruipruimte dus verwacht kleigrond.
Heeft hij dat bij de omvormer gemeten?Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:41:
[...]
Ja hij was al eerder tot conclusie gekomen dat het aan de omvormer ligt omdat we nu alles hebben uitgesloten.
Ik heb ook een hoog grondwaterstand staat 5 cm in de kruipruimte dus verwacht kleigrond.
Of heeft hij dat ook in de meterkast gemeten?
Die 21 volt tussen de 0 en de aarde?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Alleen bij de groep van de omvormer meterkast in de onderverdeelkast in de garage. Alles rond de 0V op elke afgeschakelde groep in de MK.Ronald.42 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Heeft hij dat bij de omvormer gemeten?
Of heeft hij dat ook in de meterkast gemeten?
Die 21 volt tussen de 0 en de aarde?
@Vaevictis_ 23V is gewoon veel, is de weerstand van de N ook getest?
Want of 5Ohm nu veel is of niet, via de PE zou amper stroom mogen lopen. Als het de PE zou zijn die hoger ligt dan N moet er bij 5Ohm al 4,6A lopen, dat zou niet goed zijn.
Dus dan zou je denken dat juist de N omhoog gaat... Maar daar zou de weerstand ook niet boven 1Ohm moeten liggen. Dus tenzij de omvormer een enorme stroom door de PE drukt kan de omvormer naar mijn diee het probleem niet zijn en moet je ergens een enorme weerstand hebben in of PE of N.
Want of 5Ohm nu veel is of niet, via de PE zou amper stroom mogen lopen. Als het de PE zou zijn die hoger ligt dan N moet er bij 5Ohm al 4,6A lopen, dat zou niet goed zijn.
Dus dan zou je denken dat juist de N omhoog gaat... Maar daar zou de weerstand ook niet boven 1Ohm moeten liggen. Dus tenzij de omvormer een enorme stroom door de PE drukt kan de omvormer naar mijn diee het probleem niet zijn en moet je ergens een enorme weerstand hebben in of PE of N.
Ik bedoelde dat in je meterkast alle nullen aan elkaar zitten, en alle aardes. Dan is het erg gek als je alleen op één plek in je huis 21 (of 23) Volt verschilt meet tussen nul een aarde.leonbong schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:56:
Hoeft niet als je TT aardsysteem hebt zitten nul en aarde niet aan elkaar.
Je zou dan verwachten dat je dat potentiaalverschil overal in je huis meet.
Nee weerstand N is niet gemeten, hoe doe je dat? Kan ik dat zelf doen met een multimeter?Septillion schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:48:
@Vaevictis_ 23V is gewoon veel, is de weerstand van de N ook getest?
Er is in iedergeval iets aan de hand met lekstroom, maar alle andere apparaten werken goed ook 3F apparaten. Ik vermoed toch dat er iets is in het ontwerp van de omvormer waardoor die lekstroom ontstaat. Maar goed ik ben maar een eenvoudige IT-er dus wil ook niet pretenderen dat ik het beter weet. Hoop dat iemand dit herkent en mij de juiste richting op kan wijzen.

@Vaevictis_ Niet 123. Maar je zou eens kunnen meten of, als je de 23V spanningsverschil hebt:
- Je die 23V ook op een ander stopcontact ziet
- En dan vanaf dat andere stopcontact een verlengkabel en dan de spanning tussen de N van die verlangkabel en bij je omvormer.
- Je die 23V ook op een ander stopcontact ziet
- En dan vanaf dat andere stopcontact een verlengkabel en dan de spanning tussen de N van die verlangkabel en bij je omvormer.
@Vaevictis_ in de eerste post geef je aan dat er een eigen aardpen is. Bedoel je dat er 1 aardpen is voor het hele huis, of heb je een aardpen in de MK en eentje in de verdeelkast voor offgrid modus?
Heb je een schema van de installatie, want nu heeft iedereen een beeld, maar wellicht niet het juiste beeld.
Je meet een potentiaalverschil tussen PE en N in de meterkast op de afgaande groep naar de omvormer. Het is ook niet helemaal duidelijk waar je nu precies gemeten hebt. Als je namelijk alles uitschakelt en dan op de afgaande rail meet, meet je sowieso 0. Er is dan namelijk helemaal geen circuit, behalve bij de omvormer omdat die zelf spanning op het circuit zet. De nul is daarbij niet relevant, het gaat om het verschil tussen de nul en de fases. Die moet 230V zijn. Zodra je de zekering aan zet verbind je de nul van de omvormer met de nul van de netbeheerder en daarmee trekt het net dus de hele omvormer naar de juiste nul toe.
In off-grid modus is de nul van de woning niet meer verbonden met de nul van de netbeheerder. Deze gaat naar de omvormer toe. De nul gaat dus zweven. Uitgaande van de handleiding van die Sunways trekt de omvormer de nul niet zelf naar aarde (aangezien je in Australie en Nieuw Zeeland de nul zelf expliciet ongeschakeld moet laten).
Ofwel: In off-grid modus heb je een zwevende nul. Je zou dus, met het hele huis ingeschakeld, op alle groepen dezelfde spanning tussen nul en aarde moeten meten. Er loopt echter geen stroom (want dan zou de aardlek springen).
In AC modus, met alle groepen ingeschakeld, kun je ook een zwevende nul hebben, want jij hebt, als ik het goed begrijp, alles achter deze omvormer zitten.
Als je dit wilt vermijden, kun je het installatieschema voor Australie volgen en de nul dus niet schakelen in de meterkast. Die blijft dus altijd verbonden met de nul van de netbeheerder.
Lees ook pagina 11 van de handleiding even: In een TT stelsel moet de spanning tussen nul en aarde onder de 30 Volt blijven. 23 Volt is dus niet vreemd.
Ik heb zelf een PV omvormer gehad die steeds in grid fault viel. Dat bleek uiteindelijk gewoon een slecht contact in de stekker tussen de PV verdeler en de omvormer te zijn. Ik zou het dus eerder daar zoeken.
Welke foutmelding krijg je precies. Je schrijft "grid fault", maar die vind ik in de handleiding niet terug. Wel "Grid Voltage fault": ofwel een te hoog of te laag voltage in een van de fases en een "Grid frequency fault".
Denk er ook aan dat een voltage fout heel lastig op te sporen kan zijn, want je kunt in de stekker de juiste voltages meten, maar dan onbelast. Zodra je gaat belasten kan het zomaar zijn dat een slecht contact zorgt voor een enorme spanningsval.
Heb je een schema van de installatie, want nu heeft iedereen een beeld, maar wellicht niet het juiste beeld.
Je meet een potentiaalverschil tussen PE en N in de meterkast op de afgaande groep naar de omvormer. Het is ook niet helemaal duidelijk waar je nu precies gemeten hebt. Als je namelijk alles uitschakelt en dan op de afgaande rail meet, meet je sowieso 0. Er is dan namelijk helemaal geen circuit, behalve bij de omvormer omdat die zelf spanning op het circuit zet. De nul is daarbij niet relevant, het gaat om het verschil tussen de nul en de fases. Die moet 230V zijn. Zodra je de zekering aan zet verbind je de nul van de omvormer met de nul van de netbeheerder en daarmee trekt het net dus de hele omvormer naar de juiste nul toe.
In off-grid modus is de nul van de woning niet meer verbonden met de nul van de netbeheerder. Deze gaat naar de omvormer toe. De nul gaat dus zweven. Uitgaande van de handleiding van die Sunways trekt de omvormer de nul niet zelf naar aarde (aangezien je in Australie en Nieuw Zeeland de nul zelf expliciet ongeschakeld moet laten).
Ofwel: In off-grid modus heb je een zwevende nul. Je zou dus, met het hele huis ingeschakeld, op alle groepen dezelfde spanning tussen nul en aarde moeten meten. Er loopt echter geen stroom (want dan zou de aardlek springen).
In AC modus, met alle groepen ingeschakeld, kun je ook een zwevende nul hebben, want jij hebt, als ik het goed begrijp, alles achter deze omvormer zitten.
Als je dit wilt vermijden, kun je het installatieschema voor Australie volgen en de nul dus niet schakelen in de meterkast. Die blijft dus altijd verbonden met de nul van de netbeheerder.
Lees ook pagina 11 van de handleiding even: In een TT stelsel moet de spanning tussen nul en aarde onder de 30 Volt blijven. 23 Volt is dus niet vreemd.
Ik heb zelf een PV omvormer gehad die steeds in grid fault viel. Dat bleek uiteindelijk gewoon een slecht contact in de stekker tussen de PV verdeler en de omvormer te zijn. Ik zou het dus eerder daar zoeken.
Welke foutmelding krijg je precies. Je schrijft "grid fault", maar die vind ik in de handleiding niet terug. Wel "Grid Voltage fault": ofwel een te hoog of te laag voltage in een van de fases en een "Grid frequency fault".
Denk er ook aan dat een voltage fout heel lastig op te sporen kan zijn, want je kunt in de stekker de juiste voltages meten, maar dan onbelast. Zodra je gaat belasten kan het zomaar zijn dat een slecht contact zorgt voor een enorme spanningsval.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
ja, doe eensVaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:07:
[...]
Geen idee, is gewoon met nul draad aangesloten? Ik kan wel een foto sturen van de automaat?
Maak eens een foto van het inwendige van die onder verdeler.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:45:
[...]
Alleen bij de groep van de omvormer meterkast in de onderverdeelkast in de garage. Alles rond de 0V op elke afgeschakelde groep in de MK.
En ook van de binnenkant van de meterkast in de woning waaruit die onderverdeler gevoed wordt.
En is het 1 kabel van de hoofdmeterkast naar de onderverdeler of zit er nog ergens een lasdoos tussen?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Jammer dat er niet tussen fase en aarde is gemeten. Daar zou dus 230-21 = 209 Volt moeten staan.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:37:
tussen nul / fase 230v gemeten.
tussen nul en aarde 21v gemeten.
fase / aarde niet gemeten maar zou 230V moet zijn.
Ik zou het hele aardcircuit eens nalopen. Bij een zwevende aarde kan je met een hoogohmige meter best 21 Volt meten zonder dat er een noemenswaardige stroom loopt.
Idd meten met een multimeter in een huis installatie kan leuke waardes opleveren.devriesjande schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Jammer dat er niet tussen fase en aarde is gemeten. Daar zou dus 230-21 = 209 Volt moeten staan.
Ik zou het hele aardcircuit eens nalopen. Bij een zwevende aarde kan je met een hoogohmige meter best 21 Volt meten zonder dat er een noemenswaardige stroom loopt.
Een goede duspol is dan soms wat handiger.
Daar ben ik mee bekend alleen ik ben geen installateur of elektricien dus dat is voor anderen.Ronald.42 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Idd meten met een multimeter in een huis installatie kan leuke waardes opleveren.
Een goede duspol is dan soms wat handiger.
Goede bijdrage, dank hiervoor. @Blihi De foutmelding die ik nu krijg is NULL fault.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:22:
@Vaevictis_ in de eerste post geef je aan dat er een eigen aardpen is. Bedoel je dat er 1 aardpen is voor het hele huis, of heb je een aardpen in de MK en eentje in de verdeelkast voor offgrid modus?
Dus potentiaal verschil tussen N en PE. 21V lijkt me wel (te) hoog. Daarnaast heb ik meerdere ander fouten gekregen *grid voltage fault" maar niet recentelijk.
Ik zal een installatie schema delen met foto's dat maakt het hopelijk duidelijk. Slecht contact zou wel raar zijn, loopt kabel rechtstreeks naar onderverdeelkast / werkschakelaar. Ik zal alles nog een keertje proberen aan te draaien.
Overigens heb ik niet het hele huis achter de batterij omvormer want met 3x3kW kan ik geen inductiekoken, warmtepomp en laadpaal gebruiken deze zitten dus niet op deze onderverdeelkast aangesloten.
Ik kan dus niet inschatten of met die instelling van australie ik nog wel een veilige situatie heb.
Waaruit concludeer je dat de "NULL fault" te maken heeft met de spanning tussen nul en aarde?
NULL is gewoon een software aanduiding voor iets dat niet gespecificeerd is of geen waarde heeft. Dat heeft niets met de nul te maken (in het Engels is dat trouwens "Neutral").
Ik zou ook eens de inverter uitschakelen en dan opnieuw opstarten en het display filmen. Wellicht komen er allerlei andere foutmeldingen voorbij.
NULL is gewoon een software aanduiding voor iets dat niet gespecificeerd is of geen waarde heeft. Dat heeft niets met de nul te maken (in het Engels is dat trouwens "Neutral").
Ik zou ook eens de inverter uitschakelen en dan opnieuw opstarten en het display filmen. Wellicht komen er allerlei andere foutmeldingen voorbij.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zou dat het zijn? Een software bug? Ik heb onderbewust NULL in neutral vertaald. Ik krijg geen andere foutmeldingen, want deze kan ik op het display aflezen. Alleen mains lost bij een reset na X minuten. Verder niets.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:05:
Waaruit concludeer je dat de "NULL fault" te maken heeft met de spanning tussen nul en aarde?
Er blijft wel continu een driehoekje met ! aanstaan.
:strip_exif()/f/image/5dY4TyjoJOIH5eoMPKebUlP7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-02-2023 14:14 ]
Een oranje driehoekje betekent dat er een fout gedetecteerd is. Dat zou je moeten zien in de fault history op het display. Die moet je kunnen oproepen.
Als op een gegeven moment "mains lost" komt, dan betekent het dat de omvormer dus geen netspanning meer meet. De vraag is waarom.
Ik snap overigens je bekabeling niet. Rechts zit de sunways meter in een kastje. Die zit aangesloten op de backup spanning (achterste stekker), maar dat klopt niet met de installatieschema's. Daar moet de sunways meter op de on-grid ingang (voorste stekker).
Edit: Dat zou je fout wel eens kunnen zijn. De Sunways meter, meet namelijk de spanning op de drie on-grid fases met van die CT klemmen. Die vergelijkt hij met de 0. Als je die dus voedt vanuit de backup voeding, waarbij de nul zweeft, meten die CT klemmen een verkeerde spanning en denkt de omvormer dat de netspanning weggevallen is.
Het lijkt overigens nu ook zo te zijn dat die Sunways meter de backup spanning meet en dat klopt natuurlijk helemaal niet. Die moet de on-grid spanning meten.
Wellicht kun je in de foto eens duidelijk aangeven welke kabel waar vandaan komt, waar naartoe gaat en hoe deze afgezekerd of aangesloten is.
Als op een gegeven moment "mains lost" komt, dan betekent het dat de omvormer dus geen netspanning meer meet. De vraag is waarom.
Ik snap overigens je bekabeling niet. Rechts zit de sunways meter in een kastje. Die zit aangesloten op de backup spanning (achterste stekker), maar dat klopt niet met de installatieschema's. Daar moet de sunways meter op de on-grid ingang (voorste stekker).
Edit: Dat zou je fout wel eens kunnen zijn. De Sunways meter, meet namelijk de spanning op de drie on-grid fases met van die CT klemmen. Die vergelijkt hij met de 0. Als je die dus voedt vanuit de backup voeding, waarbij de nul zweeft, meten die CT klemmen een verkeerde spanning en denkt de omvormer dat de netspanning weggevallen is.
Het lijkt overigens nu ook zo te zijn dat die Sunways meter de backup spanning meet en dat klopt natuurlijk helemaal niet. Die moet de on-grid spanning meten.
Wellicht kun je in de foto eens duidelijk aangeven welke kabel waar vandaan komt, waar naartoe gaat en hoe deze afgezekerd of aangesloten is.
[ Voor 37% gewijzigd door Blihi op 01-02-2023 15:03 ]
@BlihiBlihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:49:
Een oranje driehoekje betekent dat er een fout gedetecteerd is. Dat zou je moeten zien in de fault history op het display. Die moet je kunnen oproepen.
Die kWh meter niet op letten dat is een oude en hoort niet bij deze installatie. Ik heb deze nog laten zitten, is verder niet aangesloten. Kan deze wel weghalen maar als het niet hoeft is een extra kWh meter altijd welkom.
De sunways kWh meter zit in de meterkast en loopt via een UTP kabel naar de omvormer en is daarop aangesloten. Ik zie ook een groen lampje knipperen. Zouden de volgorde van de klemmen nog kunnen uitmaken? Ik zie in de app wel dat de voltages doorkomen.
Overigens heb ik net de klemmen van alle automaten nog eens nagelopen en kon bij de installatie automaat en hoofdschakelaar zeker nog 1-2 slagen aandraaien. Zat niet echt los ofzo, maar ook niet heel vast dat je veel kracht moet zetten. Heeft altijd zo gezeten. Zou dat het zijn??
[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-02-2023 15:08 ]
Ok, dus de werkschakelaar is de binnenkomende kant en de rechter kast is de uitgaande kant. Dat klinkt logischer en klopt ook met de schema's.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:04:
[...]
@Blihi
Die kWh meter niet op letten dat is een oude en hoort niet bij deze installatie. Ik heb deze nog laten zitten, is verder niet aangesloten. Kan deze wel weghalen maar als het niet hoeft is een extra kWh meter altijd welkom.
Ja, dat kan zeker. 1 a 2 slagen is best fors en dan krijg je precies dit gedrag: hoge overgangsweerstand, dus in onbelaste toestand meet je een juist voltage, maar in belaste toestand niet meer. Dat is zelfs brandgevaarlijk.De sunways kWh meter zit in de meterkast en loopt via een UTP kabel naar de omvormer en is daarop aangesloten. Ik zie ook een groen lampje knipperen. Zouden de volgorde van de klemmen nog kunnen uitmaken? Ik zie in de app wel dat de voltages doorkomen.
Overigens heb ik net de klemmen van alle automaten nog eens nagelopen en kon bij de installatie automaat en hoofdschakelaar zeker nog 1-2 slagen aandraaien. Zat niet echt los ofzo, maar ook niet heel vast dat je veel kracht moet zetten. Heeft altijd zo gezeten. Zou dat het zijn??
Correct, werkschakelaar is binnenkomende kant. Ik kan het vrijdag pas weer testen, hopelijk is het hiermee opgelost. Zou toch wat zijn, daar laat je dan een elektricien voor komen.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:11:
[...]
Ok, dus de werkschakelaar is de binnenkomende kant en de rechter kast is de uitgaande kant. Dat klinkt logischer en klopt ook met de schema's.
[...]
Ja, dat kan zeker. 1 a 2 slagen is best fors en dan krijg je precies dit gedrag: hoge overgangsweerstand, dus in onbelaste toestand meet je een juist voltage, maar in belaste toestand niet meer. Dat is zelfs brandgevaarlijk.
Tja, in de nieuwbouwappartement van mijn pa zaten ook meerdere automaten niet vastgeschroefd aan de kamrails. Dan vraag je je ook af hoe dat kan gebeuren.
Die grap heb ik ook eens gehad. Stootte in de meter kast tegen een kamrail aan en pats kortsluiting.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:32:
Tja, in de nieuwbouwappartement van mijn pa zaten ook meerdere automaten niet vastgeschroefd aan de kamrails. Dan vraag je je ook af hoe dat kan gebeuren.
Die draaien ze toch netjes vast volgens de Torque specificaties die op het component staan vermeld.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:32:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
John245 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:34:
[...]
Die draaien ze toch netjes vast volgens de Torque specificaties die op het component staan vermeld.

Even een (uitgebreide) adviesvraag. We zijn bezig met de bouw van een nieuwe garage. Het plan is om deze garage met 3 fase aan te sluiten op het woonhuis i.v.m. krachtstroom en het laden van een elektrische auto in de toekomst.
De huidige meterkast is dusdanig verouderd dat deze ook vervangen moet worden. Het plan is om dit in zijn geheel aan te laten pakken:
- Hoofdzekeringen (3x25A) door Enexis laten vervangen door automaten (zijn nu smeltzekeringen)
- Nieuwe hoofdverdeelkast met alamat’s
- Voorziening voor 3 fase richting garage
Huidige opzet:
- Smeltzekeringen Enexis (3x25A)
- 4P aarlekschakelaar 30mA als aardlek EN hoofdschakelaar (geen losse hoofdschakelaar)
- 6x smeltzekeringen voor de verschillende groepen.
In de nieuwe opzet is het plan als volgt, samengesteld op electramat:
Woonhuis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5kn619PzyS0k4q1ZYDOdDtrw.png?f=user_large)
- Nieuwe hoofdverdeelkast van ABB, bewust ABB omdat nun alamats maar 1 positie breed zijn, alle andere zijn 2 posities en kom ik in ruimtegebrek.
- Hoofdschakelaar 40A
- Alamats 16A 30mA b karakteristiek voor de groepen in het woonhuis
Voorziening in hoofdverdeelkast richting garage:
- 40A aardlekschakelaar 300mA, bewust hogere afschakelwaarde zodat de aardlek in de garage eerder zal uitschakelen (daar 30mA
- 20A C-karakteristiek krachtgroep voor voeding garage. C-karakteristiek i.v.m. lasapparaat/zware compressor etc wat eventueel hier gebruikt gaat worden op krachtstroom.
- 5x4.0mm2 YMVK-AS grondkabel (in mantelbuis). YMVK-AS in mantelbuis is niet noodzakelijk maar beide kon ik voor een nette prijs aankomen.
Onderverdeler Garage:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UT1Bb84bimQxPsteIRyhrPlE.png?f=user_large)
- Hoofdschakelaar 40A. Is deze noodzakelijk of kan ik hier ook een krachtgroep gebruiken van 20A C-karakteristiek? Het doel is om de grondkabel spanningsvrij te kunnen maken en spanningsvrij aan de onderverdeler te kunnen werken en dat de schakelaar het dichtst bij de verbruiker als eerste afschakelt.
- Kracht groep 16A C-karakteristiek —> kracht groep garage
- Kracht groep 16A B-karakteristiek —> toekomst, laadpaal elektrische auto
- Beide kracht groepen achter een 30mA aarlek 40A
- Alamats voor groepen in garage, tuin en toekomstige overkapping.
Enkele vragen die mij nog resten:
- Is een aparte aardepen noodzakelijk in de garage of kan dit via de YMVK-AS kabelmantel naar de aardepen in het woonhuis?
- Noodzaak hoofdschakelaar in garage, kan ik dit ook afvangen met een 20A krachtgroep?
- Selectiviteit is hier een probleem, maar met 3x25A niet haalbaar als je 16A groepen in de garage wilt behouden. Ik wil dus gaan voor de beste en veiligste “tussenweg”.
De huidige meterkast is dusdanig verouderd dat deze ook vervangen moet worden. Het plan is om dit in zijn geheel aan te laten pakken:
- Hoofdzekeringen (3x25A) door Enexis laten vervangen door automaten (zijn nu smeltzekeringen)
Huidige opzet:
- 4P aarlekschakelaar 30mA als aardlek EN hoofdschakelaar (geen losse hoofdschakelaar)
Woonhuis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5kn619PzyS0k4q1ZYDOdDtrw.png?f=user_large)
- Nieuwe hoofdverdeelkast van ABB, bewust ABB omdat nun alamats maar 1 positie breed zijn, alle andere zijn 2 posities en kom ik in ruimtegebrek.
- Hoofdschakelaar 40A
- 40A aardlekschakelaar 300mA, bewust hogere afschakelwaarde zodat de aardlek in de garage eerder zal uitschakelen (daar 30mA
- 20A C-karakteristiek krachtgroep voor voeding garage. C-karakteristiek i.v.m. lasapparaat/zware compressor etc wat eventueel hier gebruikt gaat worden op krachtstroom.
- 5x4.0mm2 YMVK-AS grondkabel (in mantelbuis). YMVK-AS in mantelbuis is niet noodzakelijk maar beide kon ik voor een nette prijs aankomen.
Onderverdeler Garage:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UT1Bb84bimQxPsteIRyhrPlE.png?f=user_large)
- Hoofdschakelaar 40A. Is deze noodzakelijk of kan ik hier ook een krachtgroep gebruiken van 20A C-karakteristiek? Het doel is om de grondkabel spanningsvrij te kunnen maken en spanningsvrij aan de onderverdeler te kunnen werken en dat de schakelaar het dichtst bij de verbruiker als eerste afschakelt.
- Is een aparte aardepen noodzakelijk in de garage of kan dit via de YMVK-AS kabelmantel naar de aardepen in het woonhuis?
- Noodzaak hoofdschakelaar in garage, kan ik dit ook afvangen met een 20A krachtgroep?
- Selectiviteit is hier een probleem, maar met 3x25A niet haalbaar als je 16A groepen in de garage wilt behouden. Ik wil dus gaan voor de beste en veiligste “tussenweg”.
Zeker met een momentsleutel. Heb er alleen eentje voor de fiets dus nu op gevoel gedaan (goed vast).
Ik mag dan meer verstand hebben van it maar heb wel onthouden dat alamat een merknaam is en dat krachtstroom een lekenterm is voor 3fasen stroom. Voor de rest mag iemand ander inhoudelijk reageren. Moest het even kwijt.bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
Even een (uitgebreide) adviesvraag. We zijn bezig met de bouw van een nieuwe garage. Het plan is om deze garage met 3 fase aan te sluiten op het woonhuis i.v.m. krachtstroom en het laden van een elektrische auto in de toekomst.
Huidige opzet:
Woonhuis:
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A
Onderverdeler Garage:
[Afbeelding]
Alamat is een afkorting voor aardlekautomaat en met krachtstroom wordt meestal 3-fase hoger dan 3x25A bedoeld.
Voor alle volledigheid, want niet iedereen weet dat volgens mij, die waarden gelden alleen bij aanwezigheid van één of meer aardlekschakelaar(s). En dat is bij lange na nog niet altijd het geval bij wat oudere woningen waar nooit iets aan vernieuwing is gedaan. En dan zijn zijn er sowieso veel strengere voorschriften, zoals de aardingsweerstand van maximaal 25/I-(smelt)veiligheid wat bij 16A een maximale weerstand van 1,6ohm betekent en het dubbele daarvan bij een aardingscircuitweerstand. Doorverbinden van aarde en nul in de meterkast kwam pas min of meer recentelijk in zwang. Een geringe verschilspanning heb je zonder die doorverbinding dus altijd, hoeveel dat mag zijn weet ik niet.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Ok de elektricien vertelde me dat 5 Ohm normaal is en dat het tot 166 Ohm mag. Volgens mij wel zandgrond (de Meern). Tussen fase en nul en tussen fase en aarde weet ik niet zo. Maar de electrien heeft alles doorgemeten.
@bakvis aardlek van 300 mA naar de schuur kun je beter een selectieve aardlek pakken. 300 mA zal niet echt later aanspreken dan de 30 mA versie bij sluiting.
De onderverdeler in de schuur moet je in 1 handeling spanningsloos kunnen maken. Een hoofdschakelaar is de gemakkelijkste oplossing. Geen idee of een 4-polige krachtautomaat ook mag.
Er zijn ook 2-din brede 4-polige hoofdschakelaars
De onderverdeler in de schuur moet je in 1 handeling spanningsloos kunnen maken. Een hoofdschakelaar is de gemakkelijkste oplossing. Geen idee of een 4-polige krachtautomaat ook mag.
Volgens mij mag je een automaat ook als schakelaar gebruiken; hij is geschikt om onder stroom te schakelen.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:17:
@bakvis aardlek van 300 mA naar de schuur kun je beter een selectieve aardlek pakken. 300 mA zal niet echt later aanspreken dan de 30 mA versie bij sluiting.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Gij zijt Belg? Anders is dit nogal typische kast voor in NLbakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
Huidige opzet:
Woonhuis:
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A
Onderverdeler Garage:
[Afbeelding]
Nee, Hollander!leonbong schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:37:
[...]
Gij zijt Belg? Anders is dit nogal typische kast voor in NL
Dit vervangt de aardlek automaat in het woonhuis? Heeft dit nog invloed op eventuele andere verbruikers achter deze aardlek (toekomstige PV, kook groep etc)?Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:17:
PV moet een sowieso een eigen aardlek. Eventuele laadpaal ook. Kookplaat moet een 30 mA aardlek, want daar zit een stekker aan.bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:48:
[...]
Nee, Hollander!
[...]
Dit vervangt de aardlek automaat in het woonhuis? Heeft dit nog invloed op eventuele andere verbruikers achter deze aardlek (toekomstige PV, kook groep etc)?
Voor vaste aansluitingen hoeft dat dus niet. Maar dat heeft zoals ik het zie wel consequenties, namelijk dat je dan wel aan de oude strengere normen van de maximaal toegestane aardingsweerstand moet voldoen. En dan weet ik wel zeker dat het plaatsen van een aardlekschakelaar veel goedkoper is dan een betere aarding.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:07:
[...]
PV moet een sowieso een eigen aardlek. Eventuele laadpaal ook. Kookplaat moet een 30 mA aardlek, want daar zit een stekker aan.
En (zie onderstaand antwoord) bedoel ik daarmee natuurlijk niet een kookplaat die wel een stekker heeft. Maar er zijn toch wel genoeg geaarde voorbeelden met wel een vaste aansluiting?
[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 01-02-2023 21:52 ]
Een kookplaat heeft meestal een stekker en is dus geen vaste aansluiting, toch?Techneut schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:57:
[...]
Voor vaste aansluitingen hoeft dat dus niet. Maar dat heeft zoals ik het zie wel consequenties, namelijk dat je dan wel aan de oude strengere normen van de maximaal toegestane aardingsweerstand moet voldoen. En dan weet ik wel zeker dat het plaatsen van een aardlekschakelaar veel goedkoper is dan een betere aarding.
Een autolader hoort zelfs type B aardlek te hebben, of klopt dat ook al niet meer? PV panelen hoeven soms helemaal geen aardlek inderdaad.
Niet zoveel ervaring met kookplaten, maar onze kookplaat had geen stekker. Onze gaskookplaat had wel een stekker ;-)Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:03:
[...]
Een kookplaat heeft meestal een stekker en is dus geen vaste aansluiting, toch?
Een autolader hoort zelfs type B aardlek te hebben, of klopt dat ook al niet meer? PV panelen hoeven soms helemaal geen aardlek inderdaad.
Welk aandraai moment is gebruikelijk voor automaten in de meterkast? Dan kan ik met de momentsleutel de boel goed vast zetten. Ik wist helemaal niet dat dit bij elektra ook een ding was. Gebruik wel een momentsleutel voor de fiets die heeft een bitjes houder dus komt nu goed van pas.
Van alles rond de 1 - 3 Nm. Zelf verschillende dingen vervangen in m'n groepenkast. Uit m'n hoofd: Gacia spul wat de zonneboer erin had geschroefd was 1,2Nm voor de automaten en 3Nm voor de aardlek. Hager 3 fase alamat was 2Nm, Hager 1 fase aardlek 2,1Nm, Hager B16 automaat 1,9Nm. Allemaal wel online te vinden voor de diverse componenten, maar qua bereik ging het allemaal met een Wera 1,2 - 3 Nm momentschroevendraaier.
Merk en type afhankelijk.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:04:
Welk aandraai moment is gebruikelijk voor automaten in de meterkast? Dan kan ik met de momentsleutel de boel goed vast zetten. Ik wist helemaal niet dat dit bij elektra ook een ding was. Gebruik wel een momentsleutel voor de fiets die heeft een bitjes houder dus komt nu goed van pas.
Bij Hager staat het netjes vereld bij de specificaties van ieder componnent.
Bijvoorbeeld ADA916G 2,1 nM; SNB440 2,8 nM
Ik bedacht me dit nog: De volgorde kan zeker uitmaken. In de handleiding worden L1, L2 en L3 heel specifiek benoemd en gescheiden gehouden. Ik zou dus zeker controleren of dat klopt.Vaevictis_ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:04:
[...]
@Blihi
De sunways kWh meter zit in de meterkast en loopt via een UTP kabel naar de omvormer en is daarop aangesloten. Ik zie ook een groen lampje knipperen. Zouden de volgorde van de klemmen nog kunnen uitmaken? Ik zie in de app wel dat de voltages doorkomen.
Bij ABB is het vaak te vinden op de zijkant van de component. Aardlek en Alamats is vaak 2,8Nm.
Look behind you! A three headed monkey!
Ik vroeg me wat af.
3x25a hoofdaansluiting
40a 4p hoofdschakelaar
3x 40a aardlek (elke fase 1) met daarachter 4 groepen
1x een 3fase alamat voor autolader
Elke fase heeft ook een eigen 1fase PVgroep die theorstisch elk 16a kunnen leveren
Moet ik de hoofdschakelaar niet vervangen voor een 63a variant? Of is die 40a per pool/per fase?
16a invoeding en daarbij max 25a afname resulteert in een max van 41a per fase..
Hoe zit dat? Kan er 41a x3 door die hoofdschakelaar heen?
3x25a hoofdaansluiting
40a 4p hoofdschakelaar
Elke fase heeft ook een eigen 1fase PVgroep die theorstisch elk 16a kunnen leveren
Moet ik de hoofdschakelaar niet vervangen voor een 63a variant? Of is die 40a per pool/per fase?
16a invoeding en daarbij max 25a afname resulteert in een max van 41a per fase..
Er gaat nooit 41A per fase door de hoofdschakelaar in joue geval. Je kan 16A terugvoeden of 25A afnemen. Waar je wel op moet letten is de rest van de kast tussen hoofdschakelaar/PV en de 16A automaten. Die draden en aardlekschakelaars kunnen wel blootgesteld worden aan 25A netvoeding + 16A PV. Dat ligt redelijl dicht bij de 40A en zal wel los lopen, maar mocht je in de toekomst nog een auto krijgen die ook terug kan leveren is een totale 63A infrastructuur binnen de kast wel lekker.BushMule schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:46:
Ik vroeg me wat af.
3x25a hoofdaansluiting
40a 4p hoofdschakelaar
De reden dan men dan vaak ook de hoofdschakelaar vervangt ligt aan het prodcutieproces van de kasten. Selecteer je een grotere hoofdschakelaar dan krijg je dikkere bedrading in de kast.
Heb je daar inderdaad de omvormers en panelen voor?BushMule schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:46:
Mijn PV zit ook op een 16A alamat waardoor ik ook aan 41 A zou kunnen komen, ware het niet dat de omvormer maar 5 kW is en er dus maximaal 12A loopt ipv 16.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
@jadjong Je probleem zit dus in de 3 aardlekschakelaar en hun bedrading. Daar kan dus 41A (en zelfs nog wel wat meer) doorheen gaan lopen. Om 't goed te doen zouden die vervangen moeten worden door 63A exemplaren. Een alternatief is op elke fase een extra 40A installatieautomaat op te nemen, zie hieronder.jadjong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Er gaat nooit 41A per fase door de hoofdschakelaar in joue geval. Je kan 16A terugvoeden of 25A afnemen. Waar je wel op moet letten is de rest van de kast tussen hoofdschakelaar/PV en de 16A automaten. Die draden en aardlekschakelaars kunnen wel blootgesteld worden aan 25A netvoeding + 16A PV. Dat ligt redelijl dicht bij de 40A en zal wel los lopen, maar mocht je in de toekomst nog een auto krijgen die ook terug kan leveren is een totale 63A infrastructuur binnen de kast wel lekker.
De reden dan men dan vaak ook de hoofdschakelaar vervangt ligt aan het prodcutieproces van de kasten. Selecteer je een grotere hoofdschakelaar dan krijg je dikkere bedrading in de kast.
/f/image/k8wmgPANnH41IeqV7ILJ5iSp.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@Blihi Waarschijnlijk bedoel je @BushMule
Voor de rest lijkt me wat jullie @jadjong en @Blihi schreven een goed plan voor @BushMule e.a.
Zou zelf voor iedere aardlekschakelaar en bedrading altijd 63A typen gebruiken. Als je later je aansluiting verhoogt dan zit je snor. Denk ook dat de aardlekschakelaars het langer vol houden bij het in gebruik treden.
Voor de rest lijkt me wat jullie @jadjong en @Blihi schreven een goed plan voor @BushMule e.a.
Zou zelf voor iedere aardlekschakelaar en bedrading altijd 63A typen gebruiken. Als je later je aansluiting verhoogt dan zit je snor. Denk ook dat de aardlekschakelaars het langer vol houden bij het in gebruik treden.
De kWh meter van sunways werd voorbedraad aangeleverd dus kan alleen nog qua klem op de verkeerde line zitten. Maar ook zonder de kWh meter ging die direct in storing.Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:20:
[...]
Ik bedacht me dit nog: De volgorde kan zeker uitmaken. In de handleiding worden L1, L2 en L3 heel specifiek benoemd en gescheiden gehouden. Ik zou dus zeker controleren of dat klopt.
[...]
Logisch, want je kunt hem niet zonder die Sunways kWh meter aansluiten. Zie daarvoor ook de installatiehandleiding.Vaevictis_ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:55:
[...]
De kWh meter van sunways werd voorbedraad aangeleverd dus kan alleen nog qua klem op de verkeerde line zitten. Maar ook zonder de kWh meter ging die direct in storing.
Een aardlek mag maar 4 eindgroepen beveiligen, ik weet niet of je die als hoofdschakelaar mag gebruiken. (Technisch gezien beveiligd die zoals jij het wil al je groepen en onderverdeelkast)bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
Huidige opzet:
Woonhuis:
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A
Onderverdeler Garage:
[Afbeelding]
Edit: ik moet beter lezen
Alamat heb je 1module breed van aardig wat merken, zo ook het huismerk emat, maar goed abb staat wel mooier. Voordeel van 2 module is de warmteafgifte, dus voor je pv misschien wel 2 modules breed
Kookgroep zal je ook een krachtgroep b16 (alamat) toe moeten passen.
En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
@bakvis Ik zou de voedende automaat voor de garage verdeler 25A nemen helemaal als je daar gaat lassen en autoladen. Ik heb er zelf ook een gewone 300mA inzitten, was aanwezig voor 0 euro. Bij abb zijn die dingen kneiterduur.
Afhankelijk van je aarding is het soms ook niet nodig om in de voeding naar een onderverdeler te zetten.
Afhankelijk van je aarding is het soms ook niet nodig om in de voeding naar een onderverdeler te zetten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De meeste merken alamats die 1 breed zijn, zijn in Nederland niet toegestaan omdat ze spanningsafhankelijk zijn. Die van ABB en Siemens mag je wel gebruiken.IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:07:
[...]
Een aardlek mag maar 4 eindgroepen beveiligen, ik weet niet of je die als hoofdschakelaar mag gebruiken. (Technisch gezien beveiligd die zoals jij het wil al je groepen en onderverdeelkast)
Alamat heb je 1module breed van aardig wat merken, zo ook het huismerk emat, maar goed abb staat wel mooier. Voordeel van 2 module is de warmteafgifte, dus voor je pv misschien wel 2 modules breed
Kookgroep zal je ook een krachtgroep b16 (alamat) toe moeten passen.
Dat ligt aan het stelsel en hoe en of je de kabel zelf wil beveiligen. Het kan in ieder geval nooit kwaad.En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
En ik neem aan EMAT ook? Maar ik snap dat je EMAT niet in dezelfde zin wilt gebruikenBlihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
[...]
De meeste merken alamats die 1 breed zijn, zijn in Nederland niet toegestaan omdat ze spanningsafhankelijk zijn. Die van ABB en Siemens mag je wel gebruiken.
[...]
Dat ligt aan het stelsel en hoe en of je de kabel zelf wil beveiligen. Het kan in ieder geval nooit kwaad.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Die van Emat zijn ook spanningsafhankelijk en mogen dus niet in NL.True schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:38:
[...]
En ik neem aan EMAT ook? Maar ik snap dat je EMAT niet in dezelfde zin wilt gebruiken
Ik kan inderdaad wel vinden dat spanningsafhankelijk alamats niet toegestaan zijn, maar ik vind niet dat de EMAT alamats spanningsafhankelijk zouden zijn. Waar kan ik dat vinden?Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Die van Emat zijn ook spanningsafhankelijk en mogen dus niet in NL.
Naarmate ik meer en meer kennis op doe van elektrische installaties voel ik mij meer en meer opgelicht door Elektramat met hun EMAT merk/lijn. Hoe is het überhaupt mogelijk zoiets klaarblijkelijk in de Nederlandse markt aan te bieden terwijl het volgens de NEN1010 (2020) niet toegestaan is?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Op de zijkant van de alamatTrue schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Ik kan inderdaad wel vinden dat spanningsafhankelijk alamats niet toegestaan zijn, maar ik vind niet dat de EMAT alamats spanningsafhankelijk zouden zijn. Waar kan ik dat vinden?

Ook heeft de aardlekautomaat een "Line" en "Load" kant. Een spanningsonafhankelijke automaat heeft die niet.
Omdat ze wel gebruikt mogen worden in industriele installaties. Spanningsafhankelijke automaten mogen toegepast worden wanneer je er van uit kunt gaan dat ze bediend worden door gekwalificeerd personeel. Ze mogen dus wel in bedrijven (waar installaties achter slot en grendel zitten), maar niet in woonhuizen.Naarmate ik meer en meer kennis op doe van elektrische installaties voel ik mij meer en meer opgelicht door Elektramat met hun EMAT merk/lijn. Hoe is het überhaupt mogelijk zoiets klaarblijkelijk in de Nederlandse markt aan te bieden terwijl het volgens de NEN1010 (2020) niet toegestaan is?
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 02-02-2023 16:15 ]
In het bouwbesluit is nog geen verwijzing naar NEN1010:2020, NEN1010:2015 is dus nog steeds de (veiligheids)norm die bij nieuwbouw (minimaal) moet worden toegepast. Hoeft trouwens niet exact volgens NEN1010, mag ook op een andere wijze als maar minimaal 't zelfde veiligheidsniveau bereikt wordt.True schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Ik kan inderdaad wel vinden dat spanningsafhankelijk alamats niet toegestaan zijn, maar ik vind niet dat de EMAT alamats spanningsafhankelijk zouden zijn. Waar kan ik dat vinden?
Naarmate ik meer en meer kennis op doe van elektrische installaties voel ik mij meer en meer opgelicht door Elektramat met hun EMAT merk/lijn. Hoe is het überhaupt mogelijk zoiets klaarblijkelijk in de Nederlandse markt aan te bieden terwijl het volgens de NEN1010 (2020) niet toegestaan is?
Pas vanaf 't moment dat NEN1010:2020 in 't bouwbesluit wordt aangewezen is die versie (of gelijkwaardig) verplicht voor nieuwbouw en volledige renovatie groepenkast. Voor uitbreiding van bestaande groepenkasten blijft 't volgens rechtens verkregen niveau van toepassing (maar minimaal de norm uit 1962).
Je mag dus in alle tot nu toe bestaande installaties tot in de lengte van dagen uitbreidingen doen met spanningsafhankelijke aardlekautomaten.
Of dat verstandig is is iets anders maar 't is dus ook logisch dat ze nog gewoon verkocht (mogen) worden.
[ Voor 42% gewijzigd door blb4 op 02-02-2023 16:30 ]
Dat is de nen1010 2020 neem ik aan.Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
[...]
De meeste merken alamats die 1 breed zijn, zijn in Nederland niet toegestaan omdat ze spanningsafhankelijk zijn. Die van ABB en Siemens mag je wel gebruiken.
[...]
Dat ligt aan het stelsel en hoe en of je de kabel zelf wil beveiligen. Het kan in ieder geval nooit kwaad.
Die is nog niet gekoppeld aan het bouwbesluit, en dus nog niet wettelijk van toepassing op nieuwbouw.
[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 02-02-2023 16:21 ]
Ik verwijs even naar post nummer 7 hier: https://www.klusidee.nl/F...ardlekschakelaars.146537/ :IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Dat is de nen1010 2020 neem ik aan.
Die is nog niet gekoppeld aan het bouwbesluit.
Dat lijkt me een vrij uitgebreide uiteenzetting waaruit blijkt dat het in heel specifieke gevallen in een woning toegepast mag worden volgens NEN1010:2015 Het vereist echter wel een stukje documentatie om aan te tonen dat aan de voorwaarden voldaan wordt.Dus ze mogen volgens NEN1010:2015 ook worden toegepast als de foutbescherming volgens rubriek 411 bij een defect van de spanningsafhankelijke aardlekautomaat is gewaarborgd. Om te snappen wat hier staat moet je wel het verschil tussen foutbescherming en aanvullende bescherming snappen.
Foutbescherming houdt in dat wanneer een metalen gestel onder spanning komt te staan (oftewel kortsluiting naar aarde), er een beveiliging uit moet schakelen. Dat hoeft niet per sé een aardlekschakelaar te zijn, dat kan ook prima een installatieautomaat of smeltpatroon zijn mits de stroom die gaat lopen hoog genoeg is. Deze foutstroom hangt af van de foutcircuitweerstand. In een TN-stelsel (aarding verzorgd door de netbeheerder) zal deze wel laag genoeg zijn, maar in een TT-stelsel (aarding afhankelijk van een aardelektrode) is dat geen gegeven. Je zult dan de aardverspreidingsweerstand of foutcircuitweerstand moeten weten.
Als de aardlekschakelaar niet nodig is voor deze foutbescherming (omdat de installatieautomaat dit al waarborgt), maar alleen wordt toegepast als aanvullend bescherming, zou je het dus mogen toepassen.
Klopt en volgens die norm mogen ze in specifieke situaties dus wel toegepast worden. Het is dan wel aan de aannemer om dat te documenteren als er om gevraagd wordt.blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:14:
[...]
In het bouwbesluit is nog geen verwijzing naar NEN1010:2020, NEN1010:2015 is dus nog steeds de (veiligheids)norm die bij nieuwbouw (minimaal) moet worden toegepast. Hoeft trouwens niet exact volgens NEN1010, mag ook op een andere wijze als maar minimaal 't zelfde veiligheidsniveau bereikt wordt.
Spannigsafhankelijk mag op zich wel in bepaalde situaties, daarnaast werken de nieuwste types van diverse merken vanaf 50V en mag je dus gewoon in woonhuis toepassen.Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Die van Emat zijn ook spanningsafhankelijk en mogen dus niet in NL.
PS Of die van Emat vanaf 50V werken weet ik niet.
Nu zou ik persoonlijk geen spanningsafhankelijke kopen voorlopig.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 02-02-2023 16:57 ]
Wanneer je de goedkoopste Chinese zooi die je kan vinden toepast voor iets dat juist veiligheid moet garanderen, heb je vooral jezelf opgelicht.True schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
[...]
All-electric.
Voor iedereen die het nog eens ineen keer wil lezen ipv over 20 posts verdeeld
https://www.nieuws1010.nl...ke-aardlekschakelaars.pdf
en nog een reactie van een A merk
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf
en nog een reactie van een A merk
[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 02-02-2023 17:37 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Je hebt nu een verdeler samengesteld met spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Daar is nogal een hoop over te doen zoals je misschien merkt aan de laatste reacties hier.bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
Woonhuis:
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A
Even wat feitjes:
- Volgens de huidige aangewezen NEN1010:2015 (en eerdere uitgaven) mogen deze componenten slechts in bepaalde gevallen worden toegepast.
- Als de foutbescherming ook is gewaarborgd wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert, oftewel er moet bij kortsluiting naar aarde een andere beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, zal ook de installatieautomaat snel genoeg afschakelen.
- Als ze worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5). Thuis heb je meestal geen NEN3140 aanwijsbeleid...
- Volgens NEN1010:2020 zoals die nu is gepubliceerd, mogen spanningsafhankelijke aardlekautomaten überhaupt niet meer worden toegepast!
- Er kwam hier echter laatst voorbij dat er een correctieblad op NEN1010:2020 gaat komen waarna het gebruik van spanningsafhankelijke aardlekautomaten wel is toegestaan, zonder voorwaarden. Dit correctieblad is echter nog niet gepubliceerd en persoonlijk heb ik zoiets van "eerst zien dan geloven".
Als je er zeker van wilt zijn dat de laatste aardschakelaar eerder afschakelt, moet je niet zomaar een 300mA aardlekschakelaar toepassen maar een selectieve 300mA aardlekschakelaar. Deze reageert niet alleen pas bij een hogere stroom, maar ook trager zodat de laatste aardlekschakelaar de kans krijgt om de stroomketen te onderbreken.Voorziening in hoofdverdeelkast richting garage:
In iedere verdeelinrichting moet een hoofdschakelaar, dus ook in je garage. Je zou die kunnen vervangen door een automaat, maar dat is niet zo zinvol want die zit er aan het begin van de kabel in jouw woning ook al één. Gewoon een schakelaar pakken dus.Onderverdeler Garage:
[Afbeelding]
Een laadpaal moet achter een eigen 30mA aardlekschakelaar komen. Beter gewoon aardlekautomaten toepassen dus.- Kracht groep 16A C-karakteristiek —> kracht groep garage
Een aparte aardpen is niet nodig, aangenomen dat de aardpen in de woning gewoon voldoet.- Is een aparte aardepen noodzakelijk in de garage of kan dit via de YMVK-AS kabelmantel naar de aardepen in het woonhuis?
Aanvullende bescherming door een 30mA aardlekschakelaar is vereist voor "contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken".Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:07:
Kookplaat moet een 30 mA aardlek, want daar zit een stekker aan.
"Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos."
Een Perilex contactdoos in het keukenkastje, is volgens mij wel duidelijk herkenbaar voor een specifiek gebruik en behoeft dus niet aanvullend beschermd te worden.
Uiteraard moet hier wel de foutbescherming in orde zijn. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, kan ook een installatieautomaat snel genoeg afschakelen. Foutbescherming kun je ook prima waarborgen met een 300mA aardlekschakelaar. Stellen dat er 30mA tussen moet "omdat er een stekker aan zit" is wat kort door de bocht. NEN1010 maakt het onderscheid vast aangesloten / met een stekker aangesloten in ieder geval niet.
In principe wel, tenzij de autolader zelf beveiligt tegen DC lekstromen >6mA, dan mag je gewoon type A toepassen. Laten de meeste laders deze beveiliging nou net hebben.Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:03:
Een autolader hoort zelfs type B aardlek te hebben, of klopt dat ook al niet meer?
Hetzelfde geldt voor PV-omvormers, die moeten in principe ook achter een type B aardlekschakelaar, tenzij...
Dat klopt, wederom: wanneer de foutbescherming dus maar is gewaarborgd. In dat geval mag ook de kookplaat helemaal zonder aardlekschakelaar.PV panelen hoeven soms helemaal geen aardlek inderdaad.
Een 30mA aardlekschakelaar mag maar 4 eindgroepen beveiligen, dit is een 300mA exemplaar.IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:07:
[...]
Een aardlek mag maar 4 eindgroepen beveiligen, ik weet niet of je die als hoofdschakelaar mag gebruiken. (Technisch gezien beveiligd die zoals jij het wil al je groepen en onderverdeelkast)
Ik neem aan dat die aardlekschakelaar alleen voor de onderverdeelkast is bedoeld, niet als voorbeveiliging voor de aardlekautomaten in de woning. Al is dat ook wel een manier om spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens NEN1010:2015 te "legaliseren": zet er een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar voor.
Daar zijn we weer: wanneer de foutbescherming maar is gewaarborgd. Als jij je schop in die grondkabel steekt en sluiting maakt tussen fase en aarde moet er wel direct een beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat de installatieautomaat snel genoeg afschakelt is dat ook goed.En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
ABB maakt sinds kort inderdaad smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten, de DS301C: https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serieBlihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
Maar dat zijn niet de aardlekautomaten welke @bakvis in zijn configuratie heeft opgenomen, dat is de DS201E: https://new.abb.com/products/2CDB352501R1165/dsn201e-b16-a30
Dat is een gerelabelde GE/AEG automaat en die is ook spanningsafhankelijk.
Maar vanaf NEN1010:1988 (4e druk) t/m NEN1010:2015 zijn daar dus wel voorwaarden aan verbonden!blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:14:
Je mag dus in alle tot nu toe bestaande installaties tot in de lengte van dagen uitbreidingen doen met spanningsafhankelijke aardlekautomaten.
Ik vraag me af of dat voldoende is om aan de voorwaarden zoals gesteld in NEN1010 t/m 2015 te voldoen.leonbong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Spannigsafhankelijk mag op zich wel in bepaalde situaties, daarnaast werken de nieuwste types van diverse merken vanaf 50V en mag je dus gewoon in woonhuis toepassen.
PS Of die van Emat vanaf 50V werken weet ik niet.
NEN1010 schrijft letterlijk:
Mooi dat de nieuwere typen spanningsafhankelijke aardlekautomaten werken vanaf een spanning van 50V, maar volgens mij is een lage netspanning niet het enige defect wat zich kan voordoen. Denk aan een onderbroken nulgeleider, of gewoon simpelweg een defect aan de stroomtransformator? Naar mijn idee zegt NEN1010 dat foutbescherming bij ieder soort defect gewaarborgd moet blijven.Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.Nu zou ik persoonlijk geen spanningsafhankelijke kopen voorlopig.
Dat hebben ze dus al opgevolgd met: https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdfhabbekrats schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:58:
Voor iedereen die het nog eens ineen kee wil lezen ipv over 20 posts verdeeld
Dat document van Hager dekt de lading in mijn ogen ook niet echt.en nog een reactie van een A merk
Ze vergeten bijvoorbeeld dit woordje uit NEN1010 even voor het gemak:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QbenKy656Y8sH1wSusErGgFb.png?f=user_large)
En doen het overkomen alsof er "en" staat.
Daarnaast schrijven ze:
Maar NEN1010 zegt helemaal niet dat je de hulpvoeding moet garanderen, ze zeggen dat foutbescherming moet zijn gewaarborgd. Dat lukt ook prima met een installatieautomaat in een TN-stelsel.‘De norm beschrijft hier de voeding, die de spanningsafhankelijke aardlekschakelaar of -automaat van spanning voorziet, als hulpvoeding. Zou je het wegvallen van die voeding willen garanderen dan moet men voorzieningen aanbrengen in de vorm van een UPS of iets dergelijks, wat uiteraard kostentechnisch niet interessant is.’
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik weet niet waar je op doelt, maar alle merken die hier worden verkocht voldoen aan keurmerken.RonJ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Wanneer je de goedkoopste Chinese zooi die je kan vinden toepast voor iets dat juist veiligheid moet garanderen, heb je vooral jezelf opgelicht.
De veiligheid is gewaarborgd.
De suggestie dat emat chinese zooi is welke onbetrouwbaar is, daar zou ik dan wel wat bewijs voor willen zien.
Merken verschillen in service, aanbod, hoe ze eruit zien, dimensies, systemen (busboards bijv.)
Maar hoeveel meer betrouwbaar is een alamat van ene merk tegenover het andere?
Danku, dat is een goed detail om te weten.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:35:
[...]
Een 30mA aardlekschakelaar mag maar 4 eindgroepen beveiligen, dit is een 300mA exemplaar.
Ik neem aan dat die aardlekschakelaar alleen voor de onderverdeelkast is bedoeld, niet als voorbeveiliging voor de aardlekautomaten in de woning. Al is dat ook wel een manier om spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens NEN1010:2015 te "legaliseren": zet er een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar voor.
als hij m als hoofdschakelaar heeft dan moet die sws alles schakelen dus ook die rij alamats.
Ik lees nergens dat hij dat van plan was. Hij wilde misschien een installatieautomaat als hoofdschakelaar gebruiken in de onderverdeler, toch niet een aardlekschakelaar als hoofdschakelaar in de hoofdverdeler?IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:43:
[...]
Danku, dat is een goed detail om te weten.
als hij m als hoofdschakelaar heeft dan moet die sws alles schakelen dus ook die rij alamats.
Nee, ik heb het door elkaar gehaald, de oude situatie had geen hoofdschakelaar maar enkel een als. Excuus mijn fout.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:44:
[...]
Ik lees nergens dat hij dat van plan was. Hij wilde misschien een installatieautomaat als hoofdschakelaar gebruiken in de onderverdeler, toch niet een aardlekschakelaar als hoofdschakelaar in de hoofdverdeler?
En trouwens wat is jouw voorkeur smelt 3x25 of automaat? Lijkt mij overbodig om automaten te laten plaatsen, enkel dat de smelt er al uit klapt. (En zelfs dan zou ik eerst kijken of ik dat zelf kan voorkomen)
Ik weet niet of ik een voorkeur heb?IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:50:
En trouwens wat is jouw voorkeur smelt 3x25 of automaat? Lijkt mij overbodig om automaten te laten plaatsen, enkel dat de smelt er al uit klapt. (En zelfs dan zou ik eerst kijken of ik dat zelf kan voorkomen)
Met smeltpatronen krijg je selectiviteit makkelijker voor elkaar, maar automaten kun je weer zelfstandig inschakelen zonder hulp van de netbeheerder... Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.
Ik zou er in ieder geval geen geld voor over hebben om te upgraden van smeltpatronen naar automaten, als er smeltpatronen zitten zou ik ze lekker laten zitten. Hoe vaak heb je in de praktijk nou een defecte hoofdzekering?
Alleen toen de load-balancing van m'n laadpunt niet bleek te functioneren...Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Ik weet niet of ik een voorkeur heb?
Met smeltpatronen krijg je selectiviteit makkelijker voor elkaar, maar automaten kun je weer zelfstandig inschakelen zonder hulp van de netbeheerder... Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.
Ik zou er in ieder geval geen geld voor over hebben om te upgraden van smeltpatronen naar automaten, als er smeltpatronen zitten zou ik ze lekker laten zitten. Hoe vaak heb je in de praktijk nou een defecte hoofdzekering?
Ik nooit in de laatste 15 jaar dat ik in dit huis woon is er één keer een automaat (eindgroep) uit geschakeld door overbelasting.Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Hoe vaak heb je in de praktijk nou een defecte hoofdzekering?
En een keer een aardlek door vocht in de tuin.
@Xander goed en duidelijk verhaal. Maar in het algemeen kun je dus beter zorgen dat je alles netjes met 30mA spanningsonafhankelijke aardleksschakelaars beveiligt. Dan zit je altijd goed, nu en straks.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.